Keskipakoisvoima

J.W.

Jos linja-auto ajaa mutkaan vasemmalle, niin linja-autossa seisoessa keskipakoisvoima pakottaa oikealle.

Jos linja-auto on aluksi paikallaan, sitten hyppään ilmaan ja samaan aikaan linja-autoa työnnetään vasemmalle. Keskipakoisvoima siirtää minua oikealle linja-autossa.

Tässä on suppeampi systeemi ja laajempi systeemi joka sisältää suppeamman systeemin. Suppeammassa järjestelmässä oikealle siirtyminen voidaan havaita. Laajemman järjestelmän vasemmalle siirtyminen, se on linja-autossa seisovalle/hyppäävälle abstrakti käsite, hyppäjä voi väittää että se ei ole totta.

Tässä on jotain mielenkiintoista mielestäni. Miten hyppääjä saadaan tajuamaan, että on olemassa laajempi konteksti/asiayhteys ja että siellä tapahtuu asioita?

Entäs jos olen linja-auton ulkopuolella oikealla? Hyppään ilmaan ja samalla linja-autoa vedetään vasemmalle, keskipakoisvoima vie minua oikealle.

Wikipediassa on minulle hämärä selitys: "Keskipakoisvoima eli keskipakovoima on näennäisvoima, joka ilmenee tietyissä epäinertiaalisissa koordinaatistoissa, esimerkiksi pyörivässä koordinaatistossa. Se ei siis ole todellinen voima vaan johtuu tarkastelijan kiihtyvästä liiketilasta"

Onko Wikipedian määritelmässä nähtävissä nuo suppeampi ja laajempi järjestelmä?

6

518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.W.
    • Oletetaan, että istut ajossa olevassa bussissa oikeanpuoleisen seinän vieressä ja bussi alkaa kaartamaan vasemmalle, niin se, mitä oikeasti tapahtuu on, että istuimesi ja ehkäpä bussin oikeanpuoleinen seinäkin alkaa työntämään sinua vasemmalle, bussin uuteen kulkusuuntaan.

Sama suoraviivaisessa kiihdytyksessä: rajussa auton kiihdytyksessä et sinä painu penkkiin, vaan penkki painuu sinuun, välittäen kiihdytysvoiman sinuun saattaakseen sinut uuteen vauhtiin.

Keskipakoisvoimaa ei ole, on vain kiihtyvyyden aiheuttamia voimia. Jos kiihtyvyys on nolla, on kaikkiin suuntiin vaikuttavien voimien resultantti nolla. Ei voimia.

• Syvämiete

Toisaalta valtava kiihdyskin voi olla hidastumista, sillä myös se että koordinaatisto sidotaan maahan, on vain sopimuskysymys (ja maan liikettä vastaan tapahtuva kiihdytys on hidastumista).

Kaikki voimat ovat siis riippuvaisia siitä mikä sovitaan koordinaatistoksi ja tällä samalla periaatteella myös keskipakovoima on todellinen silloin kun koordinaatisto on pyörivä.

• Syvämiete kirjoitti:

Toisaalta valtava kiihdyskin voi olla hidastumista, sillä myös se että koordinaatisto sidotaan maahan, on vain sopimuskysymys (ja maan liikettä vastaan tapahtuva kiihdytys on hidastumista).

Kaikki voimat ovat siis riippuvaisia siitä mikä sovitaan koordinaatistoksi ja tällä samalla periaatteella myös keskipakovoima on todellinen silloin kun koordinaatisto on pyörivä.

Toki, mutta pitää myös muistaa, että kotiplaneettamme, Aurinkomme, Linnunrata ja galaksijoukko, johon kuulumme ovat kaikki vapaassa putouksessa.

Ei voimia, ei kiihtyvyyttä.

• ljlxjliohlah

Jos linja-auto on aluksi paikallaan, sitten hyppään ilmaan ja samaan aikaan linja-autoa työnnetään vasemmalle. Keskipakoisvoima siirtää minua oikealle linja-autossa.

Tuota ei kyllä voi kutsua keskipakoisvoimaksi tai keskeiskiihtyvyydeksi. Ei sitten millään. Massan hitaus aiheuttaa siirtymisen,, inertia.

• Sinähän pysyt paikallasi ja linja-auto siirtyy allasi vasemmalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      213
      1762
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1465
    3. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      78
      1348
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1193
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      8
      1102
    6. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1085
    7. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      1019
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      980
    9. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      880
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      850
    Aihe