Laihdutuksen hutkitut ja tutkitut keinot

_juh0

13

151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?(!)??... tietämätön

Olisi hyvä tietää perusteluita, että miksi joku miinustelee? Joku läskifriikkikö asialla?

• ex-läski

Mm. minä painoin miinusta siksi koska olen loputtoman kyllästynyt Borgin lässytyksiin. Hänen ohjeillaan ei laihdu. "Kaikki on sallittua" ja "Syö mitä ikinä haluat" ei toimi, ja miksi toimisikaan? Lihavuushan johtuu useimmilla juuri siitä, että syöminen on otettu liian rennosti.

• _juh0

Eihän se niin mene. Pointtina on minimoida kylläysyyden tunnetta ajoittamalla ateriat oikein, ja syömällä runsaasti energiamäärään suhteutettuna hyvin täyttäviä kasviksia.

• njees

Tuskimpa rajaton syöminen toimi. Laadukas syöminen luultavimmin kyllä.

Lähipiiriä tutkiskellessani kyllä tulee selväksi, että tientynlainen liika askeettisuus itseasiassa aiheuttaa takapotkun kautta lihavuutta. Kun päivän kalorit käytännössä saa yhdestä annoksesta sekä sen päälle sekalaisesta napostelusta niin aika mahdoton siinä on yrittää kontrolloida että syökö muutaman gramman liikaa. Tähän kun yhdistää sen asian, että valtaosa ruuasta on varsin kaloripitoista moskaa, mikä toki on hyvää vaikkapa jatkuvasti patikoivalle muttei normi-ihmiselle.

Tätä kun jatkuu vaikkapa 15 vuotta niin läskiksihän se kertyy. Joskus yritetään laihduttaa, puodotetaan muutamia kiloja, askeettisin menetelmin ja lopputuloksena elimistön hormonit pistää sellaiset käskyvaihteet päälle että vaaditaan jo sairauteen verrattavissa olevaa tahdonlujuutta päästä yli -> lihotaan.

Vielä suomalainen käsitys maukkaasta ruuasta: Lykätään rasvaa sekä sokeria niin maan p'keleesti, eihän sitä maittavuutta muuten saa. Ei edes vaivauduta jonkinmoiseen laatuun. Ja oravanpyörä on valmis. Unohdetaan, että terveellinen ruoka voi aikuisten oikeasti olla maittavaa.

• Ihmettelen tuota, miten monet ihmiset ajattelevat, että jos puhutaan rennosta syömisestä, se tarkoittaa ruuan rajatonta mättämistä. Eihän P. Borg ole koskaan sanonut, että saisi syödä ihan rajattomasti. Pointti on siinä, että monet laihduttajat vievät sen laihduttamisensa ihan liian tiukaksi, jolloin dieettiä on vaikea ylläpitää pidemmän päälle. Borg nimenomaan puhuu sen puolesta, että kasviksia lisätään ja tavallista ruokaa syödään hyvällä omalla tunnolla, mutta toki määriä tarkkaillen. Joskus voi niitä herkkujakin syödä, muttei tietenkään rajattomasti niitäkään. Itse olen onnistunut painonhallinnassani vasta sen jälkeen, kun tuon asian tosissani sisäistin, ja lopetin liian tiukat dieetit.

• njees

Minkäs minä sille voin, että yli 80% dieeteistä epäonnistuu liiallisen askeettisuuden takia, näin vaan on. Täysin tutkittua tietoa. Se on ihan sama, vaikka miinustelisi kuinka. Totuus on otettava vastaan sellaisena kuin se on. Mutta tietenkin jos haluaa, ettei ylipainoiset laihtuisi :)

• 118 kg

Olipa hyvää tutkittua tietoa tuossa Borgin luennossa. On tietysti makuasia, mihin ihmiset luottavat, tutkittuun tietoon (vaikka se ei ole suinkaan aukotonta ja "lopullista") vai muoti-ilmiöinä leviäviin raskaasti rajoittaviin dieettiohjeisiin. Itse kyllä pidän tutkittua tietoa luotettavampana. Mutta uskokoon kukin, mihin tahtoo, vaikka kiinalaisen horoskoopin laihduttavaan vaikutukseen.

Jos uskoo laihdutuspillereihin tai siihen kiinalaiseen horoskooppiin, ja sen seurauksena placebo-vaikutus laihduttaa pysyvästi, niin mikäpä siinä, hyvä niinkiin. Tavoite on saavutettu joka tapauksessa.

• cuba libre

Ainakin allekirjoittaneelle on toiminut sellainen juttu, että ruuan laatua parantamalla pienemmillä kaloreilla tulee kylläisemmäksi ja tällä tavoin tietenkin laihtuu. Kun tässä liikuntaakin harrastelen, niin en voisi edes kuvitella jotain kaalisoppakuurin tapaisia nihilistisiä sekä epäterveellisiä pelleilyjä. Tahtoa tämä vaatii, siihen en kyllä oikein usko että puolin valoin vaan paino rupeaisi putoamaan, ehkä ihannetapauksessa mutta joo.

Se on uskomatonta, miten nykyään tarjolla on varsin surkealaatuista murkinaa. Miten hitossa sitä voi laihtua, jos ruuasta ei tule kylläiseksi...

Ja painoahan on pudonnut 20 kg, ja vyötäröä lähtenyt yli 20cm.

• 118 kg
        cuba libre kirjoitti:

Ainakin allekirjoittaneelle on toiminut sellainen juttu, että ruuan laatua parantamalla pienemmillä kaloreilla tulee kylläisemmäksi ja tällä tavoin tietenkin laihtuu. Kun tässä liikuntaakin harrastelen, niin en voisi edes kuvitella jotain kaalisoppakuurin tapaisia nihilistisiä sekä epäterveellisiä pelleilyjä. Tahtoa tämä vaatii, siihen en kyllä oikein usko että puolin valoin vaan paino rupeaisi putoamaan, ehkä ihannetapauksessa mutta joo.

Se on uskomatonta, miten nykyään tarjolla on varsin surkealaatuista murkinaa. Miten hitossa sitä voi laihtua, jos ruuasta ei tule kylläiseksi...

Ja painoahan on pudonnut 20 kg, ja vyötäröä lähtenyt yli 20cm.

Hienoa kuulla, että olet laihtunut. Se olisi omakin tavoitteeni (BMI 31,4). Syön kyllä hyvälaatuista ruokaa (vähärasvaista, vihanneksia, hedelmiä, EI sipsejä, karkkeja, suklaata, limsoja, eineksiä, yms.) ja , mutta ongelma on, että syön liikaa. Tykkään hedelmistä ja siksi niitäkin tuppaa menemään kilo päivässä. Juustovoileipä on paheeni. Borgin luennosta nappasin sen, että ruokailurytmin pitäisi olla säännöllinen. Kun työni on aika vapaata, koko vuorokausirytmi ei ole oikein kunnossa, siksi tulee ruokailtuakin epäsäännöllisesti. Siispä yritän tehdä itselleni säännöllisen vuorokausi- ja ateriarytmin, ettei tarvitsi illalla syödä juustovoileipiä. Katsotaan onnistuuko.

• cuba libre
        118 kg kirjoitti:

Hienoa kuulla, että olet laihtunut. Se olisi omakin tavoitteeni (BMI 31,4). Syön kyllä hyvälaatuista ruokaa (vähärasvaista, vihanneksia, hedelmiä, EI sipsejä, karkkeja, suklaata, limsoja, eineksiä, yms.) ja , mutta ongelma on, että syön liikaa. Tykkään hedelmistä ja siksi niitäkin tuppaa menemään kilo päivässä. Juustovoileipä on paheeni. Borgin luennosta nappasin sen, että ruokailurytmin pitäisi olla säännöllinen. Kun työni on aika vapaata, koko vuorokausirytmi ei ole oikein kunnossa, siksi tulee ruokailtuakin epäsäännöllisesti. Siispä yritän tehdä itselleni säännöllisen vuorokausi- ja ateriarytmin, ettei tarvitsi illalla syödä juustovoileipiä. Katsotaan onnistuuko.

Itse sorruin siihen, että alussa lähdin raivolla liikkeelle. Joistain perusasioista kuten suht normaalista lounaasta en onneksi tinkinyt. Murkinan koostumuksen kanssa kikkailin rajulla kädellä ja yhdessä liikunnan kanssa sain nälän tapettua. Tässä kokoajan systemaattisesti olen pyrkinyt järkevöittämään kokonaisuutta kestävämpään suuntaan, että pikkuailahdukset ei aiheuta ongemia. Kalorien kanssa olen pari kuukautta lähestynyt tasakaloreita, laihtuen hitaammin. Ja metaboliani näyttäisi toimivan suunnilleen samalla tavalla kuin papereissakin.

Kokonaisuutena katsellen ( en kaloreita tarkkaan laskenut ) tuskin oli kovin montaa alle 2000kcal päivää ollut, joitakin kyllä. Tällä hetkellä, kun rasvaa on lähtenyt tuollainen 2000kcal:kin tuntuisi turhanpäiväiseltä riuduttamiselta, jopa vahingolliselta. Ehkä 3000kcal molemmin puolin mennään nyt, kenties n. 2800 kcal/pvä. Ja seurataan, että miten edistyy. Jos ei enää laihdutus maistu, niin liikunnan sekä ateriakoostumuksen avulla katson, että lähinnä lihaksiin sekä parempaan kuntoon menee. Mutta edelleen on aikomus pikkuhiljaa, kontrolloidusti hiisata painoa alaspäin sekä opiskella itselleni toimivaa syömiskäytäntöä.

• 118 kg
        cuba libre kirjoitti:

Itse sorruin siihen, että alussa lähdin raivolla liikkeelle. Joistain perusasioista kuten suht normaalista lounaasta en onneksi tinkinyt. Murkinan koostumuksen kanssa kikkailin rajulla kädellä ja yhdessä liikunnan kanssa sain nälän tapettua. Tässä kokoajan systemaattisesti olen pyrkinyt järkevöittämään kokonaisuutta kestävämpään suuntaan, että pikkuailahdukset ei aiheuta ongemia. Kalorien kanssa olen pari kuukautta lähestynyt tasakaloreita, laihtuen hitaammin. Ja metaboliani näyttäisi toimivan suunnilleen samalla tavalla kuin papereissakin.

Kokonaisuutena katsellen ( en kaloreita tarkkaan laskenut ) tuskin oli kovin montaa alle 2000kcal päivää ollut, joitakin kyllä. Tällä hetkellä, kun rasvaa on lähtenyt tuollainen 2000kcal:kin tuntuisi turhanpäiväiseltä riuduttamiselta, jopa vahingolliselta. Ehkä 3000kcal molemmin puolin mennään nyt, kenties n. 2800 kcal/pvä. Ja seurataan, että miten edistyy. Jos ei enää laihdutus maistu, niin liikunnan sekä ateriakoostumuksen avulla katson, että lähinnä lihaksiin sekä parempaan kuntoon menee. Mutta edelleen on aikomus pikkuhiljaa, kontrolloidusti hiisata painoa alaspäin sekä opiskella itselleni toimivaa syömiskäytäntöä.

Kiitos vinkeistä. Aloitin säännöllisen liikunnan viime keväänä. Paino on laskemaan päin (silloin n. 122 kg, onhan minulla pituuttakin 194 cm, mutta siis lihava olen silti edelleen). Olen vuosien mittaan "jojoillut". Välillä olen laihduttanut 10 kg ja sitten olen lihonut sen takaisin korkojen kera. Nyt on tarkoitus edetä hitaasti mutta varmasti. Liikunta on hyvä aloitus, nyt on tarkasteltava ruokailutottumuksia aika vakavasti (ainakin vähemmän leipää ja juustoa!). Saisipa tuon näläntunteen tapettua niillä hedelmillä tai vihanneksilla, mutta en saa.

• Normaalivartalo

Huhhuh! Että kilo hedelmiä päivässä!? Mitäs laatua ne hedelmöt on, banaanejako? Jos mätät pelkkiä hedelmiä noin paljon päivässä, miten paljon sitä muuta syömistä sitten meneekään.. Huh, kyllä ylipainoisten suurin moka on jättisuuret annoskoot, sen lisäksi että jokaiseen suupalaan sisältyy hirveä määrä rasvaa ja/tai sokeria.

• 118 kg

No ei banaaneja. Omenia, appelsiineja, greippejä. Kilosta tulee n. 200-300 kaloria päivässä, ei siis mahdottomia määriä, ehkä liikaa kuitenkin. Annoskoot muuta ruokaa ovat kyllä liian isoja, vaikka ruokani sinänsä on hyvälaatuista: ruisleipää, paljon kasviksia ja kalaa. Joten "hirveää määrää rasvaa ja sokeria" en syö. Liikuntaakin harrastan varsin hyvin.

Kauhistelun ja moralisoinnin asemasta voisit antaa hyvän vinkin, millä saan pienennettyä annoksia: pidettyä itseni sopivan kylläisenä ja näläntunteen poissa. Olen siis 194 cm pitkä mies. Olen laihtumaan päin, mutta lisävinkit ovat tervetulleita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223