Terve!

alkaa tympiä

En tiedä onko aiemmin puitu asia vaiko ei mutta alkaa tympiä.

Sorruin muuttamaan suoralla sähköllä lämmitettävään asumukseen ja olen joutunut ihmeen eteen jonka ehkä joku viisaampi osaa selittää niin, että minäkin ymmärrän?

Tämä on sikäli korpiseutua, että täällä on ollut jo koviakin pakkasia ja siksi vertailu on mahdollista.

Kysymys on varsin yksinkertainen: Miksi minulla kuluu sähköä lämmitykseen enemmän -5 asteessa kuin -32 asteessa? Ero ei ole suuri, 5-8kwh/vrk mutta miksi ihmeessä se on näin päin? Kyse ei ole äkillisestä lämpötilan muutoksesta vaan useamman vuorokauden seurannasta.

Huoneistossa lämpötila on sama riippumatta ulkolämpötilasta mutta menetän kohta hermoni ellei tule -50 pakkasta jolloin ei kai sähköä kulu enää ollenkaan.

En tarvitse mutuilijoiden hörinöitä vaan mielellään tietoa?

146

7472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 30/30

Ainoa mieleentuleva asia on tuulen vaikutus.
      Riippuu tietysti talon eristyksistä ja sijaintipaikasta mutta itsellä meren läheisyydessä 70-luvun talo ilman mitään eristelisäyksiä ja tuplalaseilla. Siinä tuulen jäähdyttävä vaikutus on kovempi kuin uskoisikaan.
      Ja yleensä kun pakkanen kiristyy niin tuuli tyyntyy

.

• sähkö viki

kun ulkolämpötila laskee,menne noin parivuorokautta,sitten kulutus nousee.vastaavasti kun pakkanen lauhtuu -20 asteesta 3 asteeseen lämmitys kulut nousee vielä parivuorokautta sitten tasaantuu,normaali 3 asteen kulutukseen.rakenteet viilenee hitaasti,samoin myös lämpiää hitaasti.siinä on kulutuksen ero.jos tosiaan mittari pyörii kesähelteelläkin on syytä vaihtaa mittari.sähkölämmitys on halvin mahdollinen lämmitys muoto.sitä voi pienentää ilmalämpöpumpuilla 15000kw vuodessa.itse laitoin kolme ilmalämpöpumppua autotalli 1.talon alakerta 1.ja talon yläkerta 1.lämmintä on jokapaikassa ja kulutus puolittui.nyt menee 14200kw vuodessa jossa on talous vesi sauna keittiö autonlämmitys.ja laskua noin 1400 euroa vuodessa.pintaalaa on lämmitettävänä 265neliötä.ja 680m3.en tiedä onko se paljon,jos joku keksii halvemman niin toteutan heti.kyselin aurinkopaneleita joilla voisi lämmittää.sellaista ei ole vielä keksitty sanoi aurinkopaneli firma.maalämpö tulisi maksamaan 20000 euroa minimi 22000,maksimissaan36000 euroa.jos tuon summan jakaa,36000 jaettuna,nykyisellä sähkölaskulla 1400 euroa=25.71 vuotta silloin se ei ehdi hankkia elin aikanani hintaansa takaisin,vaikka ei kuluttaisi sähköä yhtään,maalämmöllä.tietysti siihen päälle tulee kotitalous sähkö sauna autot ja määlämpösähkö.

• ihmettelen kans
        sähkö viki kirjoitti:

kun ulkolämpötila laskee,menne noin parivuorokautta,sitten kulutus nousee.vastaavasti kun pakkanen lauhtuu -20 asteesta 3 asteeseen lämmitys kulut nousee vielä parivuorokautta sitten tasaantuu,normaali 3 asteen kulutukseen.rakenteet viilenee hitaasti,samoin myös lämpiää hitaasti.siinä on kulutuksen ero.jos tosiaan mittari pyörii kesähelteelläkin on syytä vaihtaa mittari.sähkölämmitys on halvin mahdollinen lämmitys muoto.sitä voi pienentää ilmalämpöpumpuilla 15000kw vuodessa.itse laitoin kolme ilmalämpöpumppua autotalli 1.talon alakerta 1.ja talon yläkerta 1.lämmintä on jokapaikassa ja kulutus puolittui.nyt menee 14200kw vuodessa jossa on talous vesi sauna keittiö autonlämmitys.ja laskua noin 1400 euroa vuodessa.pintaalaa on lämmitettävänä 265neliötä.ja 680m3.en tiedä onko se paljon,jos joku keksii halvemman niin toteutan heti.kyselin aurinkopaneleita joilla voisi lämmittää.sellaista ei ole vielä keksitty sanoi aurinkopaneli firma.maalämpö tulisi maksamaan 20000 euroa minimi 22000,maksimissaan36000 euroa.jos tuon summan jakaa,36000 jaettuna,nykyisellä sähkölaskulla 1400 euroa=25.71 vuotta silloin se ei ehdi hankkia elin aikanani hintaansa takaisin,vaikka ei kuluttaisi sähköä yhtään,maalämmöllä.tietysti siihen päälle tulee kotitalous sähkö sauna autot ja määlämpösähkö.

Minä asun yksiössä 39 neliää. oli puolentoista kuukauden työ reissussa ja huomasin et mulla oli siltin samansuuruinen sähkölasku kuin normaalisti vaikka en käyttänyt sähköä lainkaan. Täs asunnossa ei ole sähköpattereita, jääkaappi oli pois päältä ja kaikki muut sähkölaitteet. Normaalisti on tietokone päällä ainoastaan päivisin ja telkkari on iltaisin päällä. 80 euron lasku silti tuli vaikka en käyttänyt sähköä lainkaan sen reissun aikana. Ja s oli kesällä. Suunnilleen samansuuruisia laskuja tule kesälla ja talvella. n asunut täs asunnossa 10 vuotta ja asun kerrostalossa.

• ihmettelen kans kirjoitti:

Minä asun yksiössä 39 neliää. oli puolentoista kuukauden työ reissussa ja huomasin et mulla oli siltin samansuuruinen sähkölasku kuin normaalisti vaikka en käyttänyt sähköä lainkaan. Täs asunnossa ei ole sähköpattereita, jääkaappi oli pois päältä ja kaikki muut sähkölaitteet. Normaalisti on tietokone päällä ainoastaan päivisin ja telkkari on iltaisin päällä. 80 euron lasku silti tuli vaikka en käyttänyt sähköä lainkaan sen reissun aikana. Ja s oli kesällä. Suunnilleen samansuuruisia laskuja tule kesälla ja talvella. n asunut täs asunnossa 10 vuotta ja asun kerrostalossa.

kysymyksessä on kulutusarvioon perustuva lasku, on sama vuoden ympäri tasaukseen asti?

• millään väliä
        ihmettelen kans kirjoitti:

juu nää on ihmeellisiä juttuja . olin viimme talvena thaimaassa kaksi eri kertaa kuukauden . sähkönkulutus oli kyseisiltä kuukausilta sama,jopa toisella suurempi kuin asutuilla kuukausilla kun tuli sähkönarvioon perustuva tasauslasku , jossa oli mukana kuukausittain näkyvä kulutus tolppina . en kyllä tana meinnaan usko sähköyhtiöihin sitten hevonveen vertaa . voivat pissattaa ihmistä näköjään ihan miten sattuu . olen alkanut olematta välittämättä mistään enään mitään . teen pimeitä töitä,teetän pimeitä töitä , yms. en luota yhtieskuntaan enää mitenkään . nyt on ahneiden aika ,joten sileäksi vaan kaikki .antaa mennä .

• sfgsfgasdfasdfadsfas

tuohan se ainakin meillä. kun on -5 ja tuulinen ilma niin polttopuita kuluu. -20 kun on, ei useimmiten tuulekaan ja puita kuluu vähemmän. sellaista se elämä vanhassa hirsitalossa vain on..
        lumen kasaaminen seinille vähentää kulutusta entisestään, eli kyllä pakakslumi hyvä eriste on!

• ihmettelen kans
        millään väliä kirjoitti:

juu nää on ihmeellisiä juttuja . olin viimme talvena thaimaassa kaksi eri kertaa kuukauden . sähkönkulutus oli kyseisiltä kuukausilta sama,jopa toisella suurempi kuin asutuilla kuukausilla kun tuli sähkönarvioon perustuva tasauslasku , jossa oli mukana kuukausittain näkyvä kulutus tolppina . en kyllä tana meinnaan usko sähköyhtiöihin sitten hevonveen vertaa . voivat pissattaa ihmistä näköjään ihan miten sattuu . olen alkanut olematta välittämättä mistään enään mitään . teen pimeitä töitä,teetän pimeitä töitä , yms. en luota yhtieskuntaan enää mitenkään . nyt on ahneiden aika ,joten sileäksi vaan kaikki .antaa mennä .

Talkkarilta kun kysyin niin on tuol talon pannuhuonees joku mittari mistä näkee sen kulutuksen. Jos se on pelkkä arvio niin siinähän saa huijattua asukkaalta rahaa paljon. Voi heittää ihan minkä arvion vaan. Mun veljellä on 3 huonetta ja keittiö mut niillä on lasku pienempi kuin mulla. Kerran tuli tasauslasku ja se oli 300 euroa. Kauhulla odottelen seuraavaa tasauslaskua. Olen tehnyt kyllä tutkinta pyynnön talkkarilleja sähköfirmalle. Ei mun 39 neliän kämppä voi kuluttaa niin paljoo sähköä kuin laskut väittää. Jos ne arvioi niitä laskuja niin siinähän voi kusettaa kunnolla.

• pökköä pesään
        sähkö viki kirjoitti:

"sähkö viki"lle: Miten perustelet että sähkö on halvin mahdollinen lämmitysmuoto?
        Väitän että edelleenkin puu-lämmitys on edullisin lämmitysmuoto, varsinkin jos asuu jossain hevon jöörässä missä pienen mettäpalasen saa pikkurahalla, siinä on lämmityspuuta sitten eliniäksi. Jos oikein tarkkoja ollaan niin kuluttaa se kiertovesipumppu tosiaan kokonaiset 20W, mutta sen voi laittaa toimimaan sillä aurinkopaneelilla jos välttämättä haluaa.

• lämpöätulee.,..

Sähkön kulutus lämmitykseen laahaa n. 3 vuorokautta perässä suhteessa ulkolämpöön. Elikkä jos ulkona -5 ja nopasti muuttuu -25, niin vasta 3 päivän kuluttua sähköä menee tuon -25 mukaan. Sama ilmiö tulee lauhtuessa, vaikka sää lämpenee huomattavasti, pitää 3 päivää vielä lämmittää huomattavan paljon. Meidän talossa on aivan samat ilmiöt.

• alkaa tympiä

Asumus on kahden, melko suuren järvenselän välissä, kannaksella mutta välissä on kuitenkin pätkät tiheää metsää. Se mitä täällä tuulee niin se tuulee ja tuntuu ainoastaan itätuulella mitä toisaalta kyllä on riittänyt.. paitsi kovilla pakkasilla.

Kiinnitin asiaan huomiota tuolissa istuessani ja silmänurkasta näin patterin virtavalon syttymisen ja sammumisen. Koska se mielestäni oli tiheämpää pienellä pakkasella kuin kovalla, aloin seurata mittaria. Ja todellakin, -5 meni ja menee enemmän sähköä kuin -30 asteessa. Tuo, reilu 30 oli noin 2 viikkoa mutta -5 vasta kolmatta päivää.

Ymmärrän mitä sanotte mutta onko tähän olemassa jotain tieteellistä selitettä?

Tuli jo mieleen, että mittari raksuttaa jotain yhtiön omaa keskiarvoa joka ei ole riippuvainen itse kulutuksesta.

• ml213.

Kerroppa mikä on kulutus ja minkalainen talo on?Niin, tuo ilmiö on täysin luonnonvastainen. Talon energiakulutus seuraa aina ulkoilman lämpötilaa. Tosin tuuli ja tähän liittyen myös talon rakenne vaikuttaa.

-30C pakkanen on jo sitä luokkaa, että kulutus on tässä tilanteessa korkein kuin esim tuulinen sää -5C:ssa.

• randomguy nro1
        ml213. kirjoitti:

Kerroppa mikä on kulutus ja minkalainen talo on?Niin, tuo ilmiö on täysin luonnonvastainen. Talon energiakulutus seuraa aina ulkoilman lämpötilaa. Tosin tuuli ja tähän liittyen myös talon rakenne vaikuttaa.

-30C pakkanen on jo sitä luokkaa, että kulutus on tässä tilanteessa korkein kuin esim tuulinen sää -5C:ssa.

tää on nyt ihan mutuna heitetty, mut sähkövirtahan kulkee paremmin ja eikä menetä paljon häviötä -30 kuin -5, kylmempi ilma=vähemmän vastusta ja sitä kautta häviötä. korjatkaa toki jos olen väärässä.

• randomguy nro1 kirjoitti:

tää on nyt ihan mutuna heitetty, mut sähkövirtahan kulkee paremmin ja eikä menetä paljon häviötä -30 kuin -5, kylmempi ilma=vähemmän vastusta ja sitä kautta häviötä. korjatkaa toki jos olen väärässä.

Vaikka tuolla olisi jotakin merkitystäkin, niin mittarin jälkeen kaikki vastus kuitenkin muuttuu lämmitysenergiaksi.

Ei niin, että sillä merkitystä olisi.

Itselläni ainut mikä tulee mieleen, on ilmalämpöpumppu, joka automaatilla yrittää pitää kämppää liian alhaiessa lämmössä, mutta pattereilla korjataan ylöspäin. -30 asteessa sisälämpö laskee siihen ilpin ehdottamaan. Näitä on joitakin ollut...

... mutta aloittajalla oli suora sähkö, joten ei voi ilpistäkään olla kyse.

• wesdf

Kosteus eristeissä.... tuuli..... pakkasilla pysytään pirtissä, ei ovien aukomista......

• sama mies

Vastaan myöhemmin teille. Pitää käydä kaupassa jonne matkaa 53 kilometriä, todella korvessa siis :)

• hirsitalollinen

Rossipohjaisissa taloissa joissa on huono alapohjan eristys, tuuli jäähdyttää todella huomattavasti. Omassa 1800-luvun hirsitalossa sama ongelma joka kuitenkin korjaantuu laittamalla kissanluukut kiinni talveksi ja lapioimalla lunta kivijalkaan. Tällä tavalla toimien pysyy talon aluskin kuivana koska kosteus poistuu aina lämpimästä kylmään päin. Vanha perinteinen kikka jota tässäkin talossa on käytetty jo n. 150 vuotta eikä mökki ole homeessa.

• huomaava.

Selvä provo.

• kaupassa käynyt

Sorry mutta täältä on tosiaan yli 50km kauppaan, tosin kyläkauppa on lähempänä, vain 27km suuntaansa.

Kyseessä on joskus 40-50 luvulla rakennettu ok talo/mökki. Noin 70 neliötä alaa ja pattereilla (sähkö) toteutettu lämmitys. Patterit on uusittu joskus, ehkä -80 -90 luvulla. Kulutus 32 asteen pakkasessa 27kwh/vrk mutta lämmön noustua -5 asteeseen on kulutus vaihdellut 32-35kwh/vrk.

Pattereita on yhteensä neljä joista tuulikaapin patterin olen laittanut nollalle jo syksyllä. Isoimmassa tilassa on kaksi 1200watin patteria rinnan kytkettynä, keittiössä ja mh.ssa 800watin patterit jotka ainakin näyttävät melko vanhoilta, vanhemmilta kuin olohuoneen patterit.

Talossa on betonisokkeli ja siinä laatta jonka päälle on pinottu aikoinaan hirsiä. Jossain välissä ulkopuolelle on laitettu tuulensuojalevyt ja rimojen varaan ulkovuoraus laudasta ilman mitään lämpöeristeitä. Sisältä talo on hirsipinnalla. Talo/mökki on kauttaaltaan lumetettu lähes ikkunanpieliä myöden kuten lapsena opin. Tiedä sitten onko oikein vai väärin.

Minua nyt kiinnostaa ainoastaan se, miksi 5 asteessa menee enemmän sähköä kuin miinus 30 asteessa ja voiko asialle jotain tehdä? Ja tämä on taivahan tosi, ei mikään provo.

Tuskin näistä tiedoista on isompaa hyötyä?

• ......

Mahtaako siellä olla edes sähköjä.

• et oel ainoa

Asiaa on yritetty selvittää erilaisin fysikaalisin keinoin mutta tuloksetta. Putket eivät jäädy välttämättä -40 asteessa mutta jäätyvät jos lämpö tuosta nousee nopeasti äkisti, alle vuorokaudessa nollaan.

Asiaa ovat tutkineet niin kemistit kuin fyysikotkin, tuloksetta. Tai on tuloksena ns mutua mutta faktaa ei yhtään eli kukaan ei tiedä.

Minä lähtisin itse siitä, että laittaisin vuorokaudeksi lämpimän kelin vallitessa pääkatkaisimen nollaan ja jos vielä senkin jälkeen kilovatteja kuluu niin tiedän missä osoite on. Vuorokauden seisokilla ei asunto viilene kuin asteen tai pari.

On täysin mahdoton yhtälö, että energiaa kuluu enemmän lämmitettäessä -5 asteesta 20-21 asteeseen kuin -32 asteesta samaan lukuun. Tätä silti tapahtuu, et ole ainoa joka sitä kyselee. Ongelma on siinä, että kukaan ei tiedä mistä on kyse.

• Tiedän kyllä ;)

Kyllä tuollaiseen löytyy tieteellisesti selvitetyt syyt kunhan vain osaa etsiä tietolähteen.
        Seuraava esimerkki ei suoraan liity talon eristyskykyyn mutta siitä voi miettiä että miksikö ilman lauhtuessa äkillisesti putket alkavat jäätymään:
        Otetaan kaksi lasillista vettä, toinen lasi sisältää 40 asteista vettä ja toinen 60 asteista vettä, kumpi vesilasi jäätyy nopeammin kun ne laitetaan yhtä aikaa pakastimeen vaikkapa -30 asteeseen?

• sama äijä

No vielä.. on olemassa aivan selvät kaavat siihen kuinka paljon tilan lämmittäminen tiettyyn lämpötilaan kuluttaa energiaa, samoin on kaava siihen paljonko ylläpito kuluttaa. Ongelma näyttää olevan siinä, että suomen ilmasto ei noudata kaavojen lämpötiloja vaan vaihtelee rajusti jolloin kaavat joutavat roskiin.

Putkien jäätyminen pakkasjakson jälkeen on myös mielenkiintoinen ilmiö. Miksi putket jäätyvät nollassa mutta eivät kolmessakymmenessä. Omituista ja ilmeisen harmaata aluetta on tämä.

• peruskoulun käynyt
        sama äijä kirjoitti:

No vielä.. on olemassa aivan selvät kaavat siihen kuinka paljon tilan lämmittäminen tiettyyn lämpötilaan kuluttaa energiaa, samoin on kaava siihen paljonko ylläpito kuluttaa. Ongelma näyttää olevan siinä, että suomen ilmasto ei noudata kaavojen lämpötiloja vaan vaihtelee rajusti jolloin kaavat joutavat roskiin.

Putkien jäätyminen pakkasjakson jälkeen on myös mielenkiintoinen ilmiö. Miksi putket jäätyvät nollassa mutta eivät kolmessakymmenessä. Omituista ja ilmeisen harmaata aluetta on tämä.

Vai putket eivät jäädu -30 asteessa, vaan vasta kun lämptila nouseee.

Palsta on taas fysiikkaneroja täynnä.

• Tiedän kyllä ;)
        Tiedän kyllä ;) kirjoitti:

Kyllä tuollaiseen löytyy tieteellisesti selvitetyt syyt kunhan vain osaa etsiä tietolähteen.
        Seuraava esimerkki ei suoraan liity talon eristyskykyyn mutta siitä voi miettiä että miksikö ilman lauhtuessa äkillisesti putket alkavat jäätymään:
        Otetaan kaksi lasillista vettä, toinen lasi sisältää 40 asteista vettä ja toinen 60 asteista vettä, kumpi vesilasi jäätyy nopeammin kun ne laitetaan yhtä aikaa pakastimeen vaikkapa -30 asteeseen?

Selvä asiahan se on että tuo 60 asteinen vesi jäätyy nopeammin ja siinäpä pähkäiltävää niille jotka väittävät ettei lauhtuminen aiheuta putkien jäätymisiä...

• ml213.

Ei kai tuon ongelman selvittämiseen tarvitse liittää muuta käsitettä kuin kosteus ja sen muuttuminen ja vaikutus. Todellisuudessa putkien jäätyminen on ollut pakkaskaudella erittäin lähellä, jos ne ovat jäätyneet vasta sään lauhduttua/kosteuden noustessa, joka lisää siis lämmön/kylmyyden nopeampaa siirtymistä.

• ml213.

Kun olen ymmärtämätön ihminen, niin selitä tarkemmin miten tuo lasihavainto liittyy pohdittavaan aiheeseen.

• kansakoulun käynyt
        peruskoulun käynyt kirjoitti:

Näin on kuitenkin usein käynyt ja siitä varoitetaan kiinteistön omistajia.

Itselläni on kokemusta siitä vain kerran, mutta selitys lienee seuraava. Rakenteissa oleva kylmyys jatkaa "ryömimistä" sisälle päin vaikka ulkolämpötila on noussut.

Olen sen johdosta laittanut kriittiseen paikkaan (minulla autotalli) lisälämmittimen, jota käytän itä- ja pohjoistuulella ja sen lisäksi kylmillä pakkasilla ja lauhtumisen yhteydessä noin kolme päivää. Ei jäätymisongelmia.

• 77888999999999999999

"Asiaa on yritetty selvittää erilaisin fysikaalisin keinoin mutta tuloksetta. Putket eivät jäädy välttämättä -40 asteessa mutta jäätyvät jos lämpö tuosta nousee nopeasti äkisti, alle vuorokaudessa nollaan."

Muistan aikanaan lapsuudenkodissani maatilalla putket tahtoivat jäätyä kun olivat sen verran matalalle maahan asennettu, ja myös talon allakin olivat alttiita jäätymään. Jäätymistä pyrittiin joskus estämään laittamalla havuja pihalle putken kohdalle, mutta talon alle ei päästy mitään laittamaan suojaksi. Ne jäätyivät lopputalvesta jos jäätyivät siksi kun se ottaa aikaa ennenkuin routa ehtii syvälle maahan tai kylmä talon allekkaan. Aloittajalla voi lämmitysjutuissaan olla jotain vastaavaa. Eli se 30 asteen pakkanen on vasta pitkällä viiveellä päässyt vaikuttamaan. Sekin vielä kun talon ympärille on lapiotu lunta niin että talo on osin lumeen hautautuneena tekee sen, että ei ulkoilman lämpötilojen vaihtelut niin paljon seinien ja sokkelin kautta vaikuta, mutta viiveellä kylmä alkaa vaikuttaa jostain kautta.

• pähkäilin vaan
        kansakoulun käynyt kirjoitti:

Näin on kuitenkin usein käynyt ja siitä varoitetaan kiinteistön omistajia.

Itselläni on kokemusta siitä vain kerran, mutta selitys lienee seuraava. Rakenteissa oleva kylmyys jatkaa "ryömimistä" sisälle päin vaikka ulkolämpötila on noussut.

Olen sen johdosta laittanut kriittiseen paikkaan (minulla autotalli) lisälämmittimen, jota käytän itä- ja pohjoistuulella ja sen lisäksi kylmillä pakkasilla ja lauhtumisen yhteydessä noin kolme päivää. Ei jäätymisongelmia.

Usein on niin että lämmönvaihdin/ohjaus on ulkotilassa olevan termostaatin ohjaama eli kun ulkolämpötila lauhtuu aivan pienelle pakkaselle, niin lämmöntuotto alenee samassa suhteessa, vaikka rakenteet ovat vielä kovan pakkasen jälkeen jääkylmiä 2-3 vrk.n ajan ja "hohkavat" kylmyyttään esim. vesiputkien ympärillä. Tämä luo otolliset olosuhteet putkiien jäätymiselle.
        Eihän tätä ongelmaa pitäisi olla niissä tiloissa, missä lämmitystermostaatti on sisällä ja lämmitys toimii siten sisäohjauksen varasssa. Toki tämäkin vähentää pattereiden tehoa jonkin verran.
        Näitä ongelmiä torjumaan ihmiset hankkivat juuri niitä 200-400 W:n pakkasvahteja eli pieniä , paikallisia sähkölämmittimiä vaikka kellaritiloihin vesiputkien lähelle. Oletan sen auttavan.

• Tiedän kyllä ;)
        ml213. kirjoitti:

Kun olen ymmärtämätön ihminen, niin selitä tarkemmin miten tuo lasihavainto liittyy pohdittavaan aiheeseen.

60 asteinen vesi jäätyy nopeammin siksi että vettä haihtuu enemmän ja haihtuminen nopeuttaa jäähtymistä.
        Ihminenkin jäähdyttää liikaa lämmennyttä kroppaansa hikoilemalla ja hiki haihtuessaan jäähdyttää ihoa, ja ihon alla olevat putket (verisuonet) jäähtyvät ja kuljettavat "kylmyyttä" syvemmälle kroppaan.
        Kun ilman lauhtuessa alkaa etenkin talojen vesijohtoputket jäätymään vaikkeivät ne jäätyneet kovan pakkasen aikaan niin käytännössä sama "jäähdytysilmiö" kuin vesilasienkin kanssa saa aikaan sen.
        Usein vesijohto on nostettu maasta talon sisään ihan sokkelin vierestä ja vaikka viikkokausiakin jatkunut pakkanen on jäähdyttänyt putkea ympäröivän maan/sokkelin niin silti se voi olla vielä plussan puolella.
        Kelien äkisti lauhtuessa (ei tarvitse mennä edes plussalle vaan riittä reilumpi kelin lämpötilan nousukin) niin tapahtuu helposti niin että sokkelissa oleva kosteus alkaa haihtumaan ympäröivään ilmaan ja haihtuminen saa aikaan sen että sokkelin sisäosat alkavat jäähtymään ja avot, kohta vesijohto onkin pakkasen puolella olevan massan sisällä ja kun yöllä ei vedenkulutusta ole niin aamulla ihmetellään että: "pakkasta ei juurikaan tai on plussallakin, miksi vettä ei tule!"
        Nyt tietenkin jokin "välkky" keksii: "AHAAA!!!! Sokkeliin sitoutunut kosteus eli vesi on jäässä ja vesihän on oltava sulaa ennenkuin alkaa haihtumaan joten ähäkutti, olet väärässä, ei se putken jäätyminen voi johtua veden haihtumisesta!"
        Niinhän sitä äkkiseltään luulisi mutta kun on olemassa sellainen tosi yleinen ilmiö kuin sublimoituminen....
        Siis kiinteässä jään olomuodossa oleva vesi voikin muuttua suoraan jäästä kaasumaiseen olomuotoon, veden ei tarvitse siis olla nestemmäisessä muodossa jotta voi muuttua vesihöyryksi.

• oiiiiloiii

60 asteinen vesi jäätyy nopeammin siksi että vettä haihtuu enemmän ja haihtuminen nopeuttaa jäähtymistä.
        Ihminenkin jäähdyttää liikaa lämmennyttä kroppaansa hikoilemalla ja hiki haihtuessaan jäähdyttää ihoa, ja ihon alla olevat putket (verisuonet) jäähtyvät ja kuljettavat "kylmyyttä" syvemmälle kroppaan.
        Kun ilman lauhtuessa alkaa etenkin talojen vesijohtoputket jäätymään vaikkeivät ne jäätyneet kovan pakkasen aikaan niin käytännössä sama "jäähdytysilmiö" kuin vesilasienkin kanssa saa aikaan sen.
        Usein vesijohto on nostettu maasta talon sisään ihan sokkelin vierestä ja vaikka viikkokausiakin jatkunut pakkanen on jäähdyttänyt putkea ympäröivän maan/sokkelin niin silti se voi olla vielä plussan puolella.
        Kelien äkisti lauhtuessa (ei tarvitse mennä edes plussalle vaan riittä reilumpi kelin lämpötilan nousukin) niin tapahtuu helposti niin että sokkelissa oleva kosteus alkaa haihtumaan ympäröivään ilmaan ja haihtuminen saa aikaan sen että sokkelin sisäosat alkavat jäähtymään ja avot, kohta vesijohto onkin pakkasen puolella olevan massan sisällä ja kun yöllä ei vedenkulutusta ole niin aamulla ihmetellään että: "pakkasta ei juurikaan tai on plussallakin, miksi vettä ei tule!"
        Nyt tietenkin jokin "välkky" keksii: "AHAAA!!!! Sokkeliin sitoutunut kosteus eli vesi on jäässä ja vesihän on oltava sulaa ennenkuin alkaa haihtumaan joten ähäkutti, olet väärässä, ei se putken jäätyminen voi johtua veden haihtumisesta!"
        Niinhän sitä äkkiseltään luulisi mutta kun on olemassa sellainen tosi yleinen ilmiö kuin sublimoituminen....
        Siis kiinteässä jään olomuodossa oleva vesi voikin muuttua suoraan jäästä kaasumaiseen olomuotoon, veden ei tarvitse siis olla nestemmäisessä muodossa jotta voi muuttua vesihöyryksi.

Ton ymmärsin hyvin ja ei jääny epäselväksi miks se tupa kylmenee lauhetessa.
        Asia vastaus, kiitos lissää tommosia :o)

• Kaikki väärin
        oiiiiloiii kirjoitti:

Ton ymmärsin hyvin ja ei jääny epäselväksi miks se tupa kylmenee lauhetessa.
        Asia vastaus, kiitos lissää tommosia :o)

Jos 60 asteinen vesi jäähtyy nopeammin kuin 40 asteinen ja oletetaan niiden saavuttavan vaikka 5 astetta yhtä aikaa. Kerrotko miksi 5 asteiset vedet jäähtyisivät tästä eteenpäin eri nopeudella? Pakastin muistaa kumpi lasi oli kumpi ja rankaisee toista? Eli eivät ne sitä tee. Jokainen varmaankin tämän ymmärtää, eli juttu on provo, tai ainakin väärin.

Ilman lauhtuessa eivät vesiputket ala jäätymään, vaan ne alkavat halkeamaan rikki. Ne ovat olleet jo tuota ennen jäässä. Tämäkin väärin.

Sokkelilssa oleva vesi ei varmasti voi haihduttaa sokkelia kovinkaaan paljoa pakkaselle. Pakkasella siis sokkelin lämpötila on kylmempi. Betonin lämmönjohtavuus on sama pakkasella, kuin plussallakin. Kolmas väärä.

Sublimoitumisen vastakohta on härmistyminen. Kun ilmat lauhtuvat, niin kylmempään pintaa, eli sokkelin pintaan härmistyy vettä. Sokkelin lämpötila nousee tuon seurauksena, eikä laske. Taas väärin.

Tosi asiallinen vastaus :) Vastaatko itse itsellesi? Näin ainakin tuntuu.

• Tiedän kyllä ;)
        Kaikki väärin kirjoitti:

Jos 60 asteinen vesi jäähtyy nopeammin kuin 40 asteinen ja oletetaan niiden saavuttavan vaikka 5 astetta yhtä aikaa. Kerrotko miksi 5 asteiset vedet jäähtyisivät tästä eteenpäin eri nopeudella? Pakastin muistaa kumpi lasi oli kumpi ja rankaisee toista? Eli eivät ne sitä tee. Jokainen varmaankin tämän ymmärtää, eli juttu on provo, tai ainakin väärin.

Ilman lauhtuessa eivät vesiputket ala jäätymään, vaan ne alkavat halkeamaan rikki. Ne ovat olleet jo tuota ennen jäässä. Tämäkin väärin.

Sokkelilssa oleva vesi ei varmasti voi haihduttaa sokkelia kovinkaaan paljoa pakkaselle. Pakkasella siis sokkelin lämpötila on kylmempi. Betonin lämmönjohtavuus on sama pakkasella, kuin plussallakin. Kolmas väärä.

Sublimoitumisen vastakohta on härmistyminen. Kun ilmat lauhtuvat, niin kylmempään pintaa, eli sokkelin pintaan härmistyy vettä. Sokkelin lämpötila nousee tuon seurauksena, eikä laske. Taas väärin.

Tosi asiallinen vastaus :) Vastaatko itse itsellesi? Näin ainakin tuntuu.

"ja oletetaan"
        Eiköhän sinun kannattaisi ensin perehtyä oikein käytännön fysiikkaan ilman omia oletuksiasi ;)
        Minkä takia pitäisi OLETTAA että 60 asteinen vesi ja 40 asteinen vesi saavuttavat 5 asteen lämpötilan yhtä aikaa??

"Pakastin muistaa kumpi lasi oli kumpi ja rankaisee toista?"

Siis ajatteleppas poju asia siten kuten tarkoitinkin! (luulisi jo tyhmemmänkin tajunneen sen!)
        Tarkoitin että kun 60 asteinen vesi laitetaan pakastimeen yksistään ILMAN sitä 40 asteista vettä sisältävää lasia ja lasketaan aika jäätymiseen niin se aika on LYHYEMPI kuin sen 40 asteista sisältävän vesilasin joka MYÖS laitetaan yksistään pakastimeen!
        (vai tarkoitatko ihka oikeasti että jos pakastimeen laitetaan ensin 60 asteinen vesilasi ja sen jäädyttyä laitetaan pakastimeen 40 asteinen vesilasi niin pakastin muistaa että ensin oli lämpimämpi vesilasi joten nyt se kylmempi vesi on jäädytettävä nopeammin? ;)

"Ilman lauhtuessa eivät vesiputket ala jäätymään, vaan ne alkavat halkeamaan rikki. Ne ovat olleet jo tuota ennen jäässä."

Ja nyt onkin mukava kuulla vastauksesi että jos kovalla pakkasella se normaali omakotitalon vesijohto joka on halkaisijaltaan yleensä koko 40mm tai 32mm on siellä pakkasen ympäröimässä tilassa niin miksi se ei jäädy esim. kuukauden kestävän pakkasjakson aikaan silloin yöllä kun putkessa ei ole virtausta vaan vasta sitten kun kelit lauhtuu????
        Olen itse perehtynyt varmasti sinua enemmän teoriassa sekä käytännössä näihin asioihin joten voin vakuuttaa että olet todella hakoteillä noine omien "teorioidesi" kanssa ;)

• Kaikki väärin

"ja oletetaan"
        Eiköhän sinun kannattaisi ensin perehtyä oikein käytännön fysiikkaan ilman omia oletuksiasi ;)
        Minkä takia pitäisi OLETTAA että 60 asteinen vesi ja 40 asteinen vesi saavuttavat 5 asteen lämpötilan yhtä aikaa??

"Pakastin muistaa kumpi lasi oli kumpi ja rankaisee toista?"

Siis ajatteleppas poju asia siten kuten tarkoitinkin! (luulisi jo tyhmemmänkin tajunneen sen!)
        Tarkoitin että kun 60 asteinen vesi laitetaan pakastimeen yksistään ILMAN sitä 40 asteista vettä sisältävää lasia ja lasketaan aika jäätymiseen niin se aika on LYHYEMPI kuin sen 40 asteista sisältävän vesilasin joka MYÖS laitetaan yksistään pakastimeen!
        (vai tarkoitatko ihka oikeasti että jos pakastimeen laitetaan ensin 60 asteinen vesilasi ja sen jäädyttyä laitetaan pakastimeen 40 asteinen vesilasi niin pakastin muistaa että ensin oli lämpimämpi vesilasi joten nyt se kylmempi vesi on jäädytettävä nopeammin? ;)

"Ilman lauhtuessa eivät vesiputket ala jäätymään, vaan ne alkavat halkeamaan rikki. Ne ovat olleet jo tuota ennen jäässä."

Ja nyt onkin mukava kuulla vastauksesi että jos kovalla pakkasella se normaali omakotitalon vesijohto joka on halkaisijaltaan yleensä koko 40mm tai 32mm on siellä pakkasen ympäröimässä tilassa niin miksi se ei jäädy esim. kuukauden kestävän pakkasjakson aikaan silloin yöllä kun putkessa ei ole virtausta vaan vasta sitten kun kelit lauhtuu????
        Olen itse perehtynyt varmasti sinua enemmän teoriassa sekä käytännössä näihin asioihin joten voin vakuuttaa että olet todella hakoteillä noine omien "teorioidesi" kanssa ;)

"Minkä takia pitäisi OLETTAA että 60 asteinen vesi ja 40 asteinen vesi saavuttavat 5 asteen lämpötilan yhtä aikaa??"

Jos 60 asteinen vesi jäätyy nopeammin kuin 40 asteinen, niin voisi jopa olettaa, että jossakin vaiheessa ne ovat samanlämpöisiä. Voi tietenkin olla, että 60 asteinen vesi yht'äkkiä hyppää vaikka 10 asteesta 1 asteeseen. Tämä lienee sinunkin mielestäsi mahdotonta.

"Tarkoitin että kun 60 asteinen vesi laitetaan pakastimeen yksistään ILMAN sitä 40 asteista vettä sisältävää lasia ja lasketaan aika jäätymiseen niin se aika on LYHYEMPI kuin sen 40 asteista sisältävän vesilasin joka MYÖS laitetaan yksistään pakastimeen!"

Oletko aivan vakavissasi? Eli kuten alla kirjoitin, niin aina ennen pakastamista kannattaa kaikki lämmitää mikrossa 100 asteiseksi, niin ne jäätyvät nopeammin?

"Ja nyt onkin mukava kuulla vastauksesi että jos kovalla pakkasella se normaali omakotitalon vesijohto joka on halkaisijaltaan yleensä koko 40mm tai 32mm on siellä pakkasen ympäröimässä tilassa niin miksi se ei jäädy esim. kuukauden kestävän pakkasjakson aikaan silloin yöllä kun putkessa ei ole virtausta vaan vasta sitten kun kelit lauhtuu???"

Et sitten lukenut kunnolla. Kyllä se jäätyy, mutta ei halkea. Nämä ovat eri asioita. Hienoa, että tiedät minua enemmän käytännössä, sekä teoriassa, mutta valitettavasti sekoitat jäätymisen ja halkeamisen, vaikka ovat eri asioita.

A) Sovitaanko, että laitat katttilan 5 asteista vettä pakkseen ja mittaat koska tämä jäätyy. Tämän jälkeen laitat kattilallisen kiehuvaa vettä pakkaseen ja mittaat koska tämä jäätyy. Kerrotko tulokset.

B) Ymmärrä miksi vesiputki halkeaa. Jäätyminen ja jään laajeneminen eivät sitä halkaise (useimmissa tapauksissa). Voit testata asiaa laittamalla vettä täynnä olevan avonaisen putken pakkaseen.

Huom. Muista kohdassa B lämmittää putki ennen pakkaseenlaittoa 100 asteiseksi, niin se jäätyy nopeammin :)

• hehheheeeee.....
        Kaikki väärin kirjoitti:

"Minkä takia pitäisi OLETTAA että 60 asteinen vesi ja 40 asteinen vesi saavuttavat 5 asteen lämpötilan yhtä aikaa??"

Jos 60 asteinen vesi jäätyy nopeammin kuin 40 asteinen, niin voisi jopa olettaa, että jossakin vaiheessa ne ovat samanlämpöisiä. Voi tietenkin olla, että 60 asteinen vesi yht'äkkiä hyppää vaikka 10 asteesta 1 asteeseen. Tämä lienee sinunkin mielestäsi mahdotonta.

"Tarkoitin että kun 60 asteinen vesi laitetaan pakastimeen yksistään ILMAN sitä 40 asteista vettä sisältävää lasia ja lasketaan aika jäätymiseen niin se aika on LYHYEMPI kuin sen 40 asteista sisältävän vesilasin joka MYÖS laitetaan yksistään pakastimeen!"

Oletko aivan vakavissasi? Eli kuten alla kirjoitin, niin aina ennen pakastamista kannattaa kaikki lämmitää mikrossa 100 asteiseksi, niin ne jäätyvät nopeammin?

"Ja nyt onkin mukava kuulla vastauksesi että jos kovalla pakkasella se normaali omakotitalon vesijohto joka on halkaisijaltaan yleensä koko 40mm tai 32mm on siellä pakkasen ympäröimässä tilassa niin miksi se ei jäädy esim. kuukauden kestävän pakkasjakson aikaan silloin yöllä kun putkessa ei ole virtausta vaan vasta sitten kun kelit lauhtuu???"

Et sitten lukenut kunnolla. Kyllä se jäätyy, mutta ei halkea. Nämä ovat eri asioita. Hienoa, että tiedät minua enemmän käytännössä, sekä teoriassa, mutta valitettavasti sekoitat jäätymisen ja halkeamisen, vaikka ovat eri asioita.

A) Sovitaanko, että laitat katttilan 5 asteista vettä pakkseen ja mittaat koska tämä jäätyy. Tämän jälkeen laitat kattilallisen kiehuvaa vettä pakkaseen ja mittaat koska tämä jäätyy. Kerrotko tulokset.

B) Ymmärrä miksi vesiputki halkeaa. Jäätyminen ja jään laajeneminen eivät sitä halkaise (useimmissa tapauksissa). Voit testata asiaa laittamalla vettä täynnä olevan avonaisen putken pakkaseen.

Huom. Muista kohdassa B lämmittää putki ennen pakkaseenlaittoa 100 asteiseksi, niin se jäätyy nopeammin :)

http://yle.fi/uutiset/kuuma_vesi_jaatyy_kylmaa_nopeammin/5678966

Oleta mitä haluat mutta fysiikan lait eivät kumoudu olettamuksilla ;)

• Kaikki väärin
        hehheheeeee..... kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/kuuma_vesi_jaatyy_kylmaa_nopeammin/5678966

Oleta mitä haluat mutta fysiikan lait eivät kumoudu olettamuksilla ;)

Katsos kun lukemiseen tarvitaan myös ymmärrystä. Jotenkin hieman vaikuttaa, että siellä on luettu, mutta ei ymmärretty :)

Kun laitetaan kuumaa vettä laakeaan astiaan, niin siitä iso osa haihtuu ja tämä pienempi vesimäärä sitten jäätyy nopeammin. Ei vaikeaa. Voit sitten ihmetellä pätivätkö nämä oletukset tässä esimerkissä (eli sokkelisa, tai pakastimessa). No ei.

Kun puhutaan kuten yllä, niin yllättäen se ei enään pidäkkään paikkansa. Kannattaisi yritää ymmärtää asia ennen siteeraamista. Et tainnut sitten tätä tehdä :)

Edelleen kaikki kirjoittasi on puppua, olettaen, että olet sama kuin "Tiedän kyllä ;)"

PS Laita nyt tuo kiuhuva kattila sinne pakastimeen ja 5 asteinen ja kerro miten kävi. Kai sinulla nyt kattila on olemassa ja jäätymisen näet omilla silmilläsi. Jos olet sokea, niin töki sormella kattilan sisälle. Silloin siellä on jäätä kun sormi töksähtää johonkin kovaan ennen pohjaa :)

• hehheheeee......
        Kaikki väärin kirjoitti:

Katsos kun lukemiseen tarvitaan myös ymmärrystä. Jotenkin hieman vaikuttaa, että siellä on luettu, mutta ei ymmärretty :)

Kun laitetaan kuumaa vettä laakeaan astiaan, niin siitä iso osa haihtuu ja tämä pienempi vesimäärä sitten jäätyy nopeammin. Ei vaikeaa. Voit sitten ihmetellä pätivätkö nämä oletukset tässä esimerkissä (eli sokkelisa, tai pakastimessa). No ei.

Kun puhutaan kuten yllä, niin yllättäen se ei enään pidäkkään paikkansa. Kannattaisi yritää ymmärtää asia ennen siteeraamista. Et tainnut sitten tätä tehdä :)

Edelleen kaikki kirjoittasi on puppua, olettaen, että olet sama kuin "Tiedän kyllä ;)"

PS Laita nyt tuo kiuhuva kattila sinne pakastimeen ja 5 asteinen ja kerro miten kävi. Kai sinulla nyt kattila on olemassa ja jäätymisen näet omilla silmilläsi. Jos olet sokea, niin töki sormella kattilan sisälle. Silloin siellä on jäätä kun sormi töksähtää johonkin kovaan ennen pohjaa :)

Mistä sä saat tuollaset lämpötilaerot kuin 5 astetta ja 100 astetta ja alat niiden mukaan inttämään päivänselvää asiaa vastaan???
        Totta helkutissa se iso lämpötilaero vaikuttaa olellisestikkin asiaan mutta etpä vaan pysty kumoamaan ton linkin kertomaa jossa ilmiselvästi kerrotaan että se essonbaarin patujen faktuaali ei "ihan" ole se mitä nyt käsitellään....
        Jos olisit oikeasti asioista perillä niin et inttäisi vastaan.
        Sinun kuulemistas essonbaarifaktoista voisit poimia ne jotka kertovat korutonta kieltä siitä että kun kovan pakkasen jälkeen lauhtuu niin putket jäätyy! (eikä sillä putken halkeamisella ole mitään tekemistä asian kanssa sillä et löydä yhtään dokumenttia missä talon muovinen vesijohtoputki olisi haljennut, vanhat rautaputket voi haljeta mutta unohda ne yli 30v vanhat rautaputket koska niitä ei ole juurikaan kuin enää kuin essonbaarin patujen muistoissa)

• Kaikki väärin
        hehheheeee...... kirjoitti:

Mistä sä saat tuollaset lämpötilaerot kuin 5 astetta ja 100 astetta ja alat niiden mukaan inttämään päivänselvää asiaa vastaan???
        Totta helkutissa se iso lämpötilaero vaikuttaa olellisestikkin asiaan mutta etpä vaan pysty kumoamaan ton linkin kertomaa jossa ilmiselvästi kerrotaan että se essonbaarin patujen faktuaali ei "ihan" ole se mitä nyt käsitellään....
        Jos olisit oikeasti asioista perillä niin et inttäisi vastaan.
        Sinun kuulemistas essonbaarifaktoista voisit poimia ne jotka kertovat korutonta kieltä siitä että kun kovan pakkasen jälkeen lauhtuu niin putket jäätyy! (eikä sillä putken halkeamisella ole mitään tekemistä asian kanssa sillä et löydä yhtään dokumenttia missä talon muovinen vesijohtoputki olisi haljennut, vanhat rautaputket voi haljeta mutta unohda ne yli 30v vanhat rautaputket koska niitä ei ole juurikaan kuin enää kuin essonbaarin patujen muistoissa)

Ilmeisesti tosiaan luulet kyseessä olevan mpemba- efektin? Yritetäänpä nyt selittää asiaan. Enempää en viitsi. Mpemba- efekti esiintyy juurikin päinvastaisessa lämpötilanmutoksessa.

Pakkasen jälkeen tuleva lauhan seurauksena seinän osiin alkaa härmistymään jäätä. Tällaisia kohtia ovat naulat, muuraussaumat harkoissa jne. Jos lauhtuminen on tarpeeksi voimakasta menee koko seinä huuruun.

Seinän huurtuminen nostaa seinän lämpötilaa, ei laske. Eli juurikin päinvastoin kuin esität.

Seinän läpi menevä lämpöenergia johtuu eristyksestä ja lämpötilaerosta. Jotta energiaa kuluisi enemmän tulisi saman seinän ulkopinnan olla siis kylmempi. Ulkoseinän lämpötilan voi helposti mitata. Jos seinä kuluttaa -5 asteessa enemmän kuin -30 asteessa (alkuperäinen oletus), niin seinän ulkopinnan tulee olla -5 asteessa yli -30 astetta kylmä.

Putkien jäätymisestä:

Vesiputkien jäätyminen lauhtumisella ei pidä paikkansa. (Aivan yhtä hyvin muoviputket, kuin rauta-, tai kupariputketkin halkeavat.) Halkeaminen edellyttää luonnollisesti sitä, että putki ensin jäätyy umpeen. Tämän jälkeen ilman lauhtueessa putkessa oleva vesi alkaa laajentua ja halkaisee putken. Jää ei halkaise putkea, vaan vesi joka laajenee, mutta jään muodostama tulppa estää sitä laajenemasta. Putken halkeamiseen tarvitaan putkessa olevan veden laajentuminen lämpötilan nousun myötä. Tämän vuoksi putket halkeavat vasta ilmojen lauhtuessa.

Tämän voit todeta itse katsomalla kuvia jäätyneistä putkista, jos et itse sellaisiin ole törmännyt. Putket ovat ennen halkeamistaan saattaneet laajeta kaksinkertaisiksi. Voit itse tutkia asiaa jään lämpölaajenemiskertoimen avulla ja miettivän kuinka paljon jään lämpötilan pitäisi muuttua, että tuollainen halkaisijan tuplaantuminen voisi tapahtua jään laajenemien seurauksena.

Voit putken halkeamisen aiheuttaa myös ilman jäätä. Laitat putken kylmään veteen ja sen jälkeen tulppaat sen niin, että sinne ei jää ilmaa. Kun putki tuodaan lämpimään, tai sitä lämmitetään tarpeeksi, niin se halkeaa

Ennen kuin heti alat takoa vastausta, niin lue ensin ajatuksella ja ymmärtänet molemmmat asiat itsekkin. Jos et ymmärrä, niin en voi auttaa enempää.

• vesilaitos duunari
        Kaikki väärin kirjoitti:

Ilmeisesti tosiaan luulet kyseessä olevan mpemba- efektin? Yritetäänpä nyt selittää asiaan. Enempää en viitsi. Mpemba- efekti esiintyy juurikin päinvastaisessa lämpötilanmutoksessa.

Pakkasen jälkeen tuleva lauhan seurauksena seinän osiin alkaa härmistymään jäätä. Tällaisia kohtia ovat naulat, muuraussaumat harkoissa jne. Jos lauhtuminen on tarpeeksi voimakasta menee koko seinä huuruun.

Seinän huurtuminen nostaa seinän lämpötilaa, ei laske. Eli juurikin päinvastoin kuin esität.

Seinän läpi menevä lämpöenergia johtuu eristyksestä ja lämpötilaerosta. Jotta energiaa kuluisi enemmän tulisi saman seinän ulkopinnan olla siis kylmempi. Ulkoseinän lämpötilan voi helposti mitata. Jos seinä kuluttaa -5 asteessa enemmän kuin -30 asteessa (alkuperäinen oletus), niin seinän ulkopinnan tulee olla -5 asteessa yli -30 astetta kylmä.

Putkien jäätymisestä:

Vesiputkien jäätyminen lauhtumisella ei pidä paikkansa. (Aivan yhtä hyvin muoviputket, kuin rauta-, tai kupariputketkin halkeavat.) Halkeaminen edellyttää luonnollisesti sitä, että putki ensin jäätyy umpeen. Tämän jälkeen ilman lauhtueessa putkessa oleva vesi alkaa laajentua ja halkaisee putken. Jää ei halkaise putkea, vaan vesi joka laajenee, mutta jään muodostama tulppa estää sitä laajenemasta. Putken halkeamiseen tarvitaan putkessa olevan veden laajentuminen lämpötilan nousun myötä. Tämän vuoksi putket halkeavat vasta ilmojen lauhtuessa.

Tämän voit todeta itse katsomalla kuvia jäätyneistä putkista, jos et itse sellaisiin ole törmännyt. Putket ovat ennen halkeamistaan saattaneet laajeta kaksinkertaisiksi. Voit itse tutkia asiaa jään lämpölaajenemiskertoimen avulla ja miettivän kuinka paljon jään lämpötilan pitäisi muuttua, että tuollainen halkaisijan tuplaantuminen voisi tapahtua jään laajenemien seurauksena.

Voit putken halkeamisen aiheuttaa myös ilman jäätä. Laitat putken kylmään veteen ja sen jälkeen tulppaat sen niin, että sinne ei jää ilmaa. Kun putki tuodaan lämpimään, tai sitä lämmitetään tarpeeksi, niin se halkeaa

Ennen kuin heti alat takoa vastausta, niin lue ensin ajatuksella ja ymmärtänet molemmmat asiat itsekkin. Jos et ymmärrä, niin en voi auttaa enempää.

Nyt on pakko kommentoida teidän väittelyynne täältä "maastosta".
        Olen työskennellyt yli 25v vesilaitoksella ja kyllä tuo lauhtuminen kovien pakkasten jälkeen saa ne putket jäätymään sanoitpa mitä hyvänsä.
        Tokihan pakkasellakin huonosti eristetytr putket narskahtelee jäähän mutta suurin piikki jäätymisissä tulee kun ilma lauhtuu lyhyessä ajassa.
        Sun on turha väittää vastaan sillä kyllä se käytäntö osoittaa kenen teoriat ovat oikeammassa, ja sä hävisit nyt omalla teoriallasi.
        Tuo rauta tai kupariputken halkeaminen ei muuten johdu siitä että kun se putki on jäässä ja sen jälkeen lauhtuminen laajentais jäätä ja halkaisis putken.
        Kohtuu pitkällä kokemuksella voin muuten kertoa että koskaan en ole nähnyt enkä keneltäkään kuullutkaan että normaali muovinen vesijohtoputki olisi haljennut jäätymisen takia.
        Mikäköhän teoria sitten lienee tuon takana mutta aina jäätynyt muoviputki on ollut ehjä vaikka on ollut jäässä usean metrin matkan.
        On tullu nähtyä aika monta jäätynyttä metalliputkea jotka on pullistunut kuin ilmapallo jään kohdalta ja silti sulaneena ovat olleet ehjiä.
        Monesti vaan käy niin että se jää rikkoo putken mutta eihän sieltä halkeamasta tule vettä kuin vasta sitten kun se jää sulaa.
        Minulla on joskus unohtunut pakastimeen oluttölkkejä useiksi päiviksikin ja kun kerrankin neljästä tölkistä kaksi tölkkiä oli haljennut ja kaksi pullistunut muttei rikki niin sinun teoriasi mukaanhan noiden ehjien tölkkien olisi pitänyt haljeta kun nostin ne kuistille kesälämpimällä 20 ilmalla sulamaan.
        Miksi ne eivät haljenneet?

• Kaikille ei anneta
        vesilaitos duunari kirjoitti:

Nyt on pakko kommentoida teidän väittelyynne täältä "maastosta".
        Olen työskennellyt yli 25v vesilaitoksella ja kyllä tuo lauhtuminen kovien pakkasten jälkeen saa ne putket jäätymään sanoitpa mitä hyvänsä.
        Tokihan pakkasellakin huonosti eristetytr putket narskahtelee jäähän mutta suurin piikki jäätymisissä tulee kun ilma lauhtuu lyhyessä ajassa.
        Sun on turha väittää vastaan sillä kyllä se käytäntö osoittaa kenen teoriat ovat oikeammassa, ja sä hävisit nyt omalla teoriallasi.
        Tuo rauta tai kupariputken halkeaminen ei muuten johdu siitä että kun se putki on jäässä ja sen jälkeen lauhtuminen laajentais jäätä ja halkaisis putken.
        Kohtuu pitkällä kokemuksella voin muuten kertoa että koskaan en ole nähnyt enkä keneltäkään kuullutkaan että normaali muovinen vesijohtoputki olisi haljennut jäätymisen takia.
        Mikäköhän teoria sitten lienee tuon takana mutta aina jäätynyt muoviputki on ollut ehjä vaikka on ollut jäässä usean metrin matkan.
        On tullu nähtyä aika monta jäätynyttä metalliputkea jotka on pullistunut kuin ilmapallo jään kohdalta ja silti sulaneena ovat olleet ehjiä.
        Monesti vaan käy niin että se jää rikkoo putken mutta eihän sieltä halkeamasta tule vettä kuin vasta sitten kun se jää sulaa.
        Minulla on joskus unohtunut pakastimeen oluttölkkejä useiksi päiviksikin ja kun kerrankin neljästä tölkistä kaksi tölkkiä oli haljennut ja kaksi pullistunut muttei rikki niin sinun teoriasi mukaanhan noiden ehjien tölkkien olisi pitänyt haljeta kun nostin ne kuistille kesälämpimällä 20 ilmalla sulamaan.
        Miksi ne eivät haljenneet?

Tasosi on duunaritasoa siinä syy.

Kaveri selittää edellä hyvin mistä asiat johtuu, niin lue ja opi. Voit vaikka viisastua.

• vesilaitos duunari
        Kaikille ei anneta kirjoitti:

Tasosi on duunaritasoa siinä syy.

Kaveri selittää edellä hyvin mistä asiat johtuu, niin lue ja opi. Voit vaikka viisastua.

Aivan, kaveri todellakin selittää....
        Miksi kuitenkaan tuon "kaverin" (siis sinun) selitykset teoirioineen eivät toteudu täällä käytännön tasolla vaan noudattelevat aikalilla tuon toisen inttäjän esittämiä teorioita?
        Voisitko antaa minulle "viisautta" jota lukea ja jonka mukaan viisastun niin paljon että alan uskomaan kuinka omat silmät valehtelevat ja ne ilman lauhtuessa jäätyneet vesijohdot ovatkin olleet jäässä jo päiväkausia ja ne jäätyneet mutta ehjät putket ovatkin rikki vaikka ne sulaessaan eivät vuoda?
        Ei se wikistä luettu lähellekkään aina ole sitä mitä asia käytännössä on.

• vesilaitos duunari

Montako plussapeukutusta ajattelit vielä jaksaa peukuttaa omalle kommentilles? (tuollainen on muuten tosi läpinäkyvää touhua tuo plussapeukutus kun kuitenkaan kukaan ei kommentoi sinulle antamaansa plussaa mitenkään ;)

• Kaikille ei anneta

Aivan, kaveri todellakin selittää....
        Miksi kuitenkaan tuon "kaverin" (siis sinun) selitykset teoirioineen eivät toteudu täällä käytännön tasolla vaan noudattelevat aikalilla tuon toisen inttäjän esittämiä teorioita?
        Voisitko antaa minulle "viisautta" jota lukea ja jonka mukaan viisastun niin paljon että alan uskomaan kuinka omat silmät valehtelevat ja ne ilman lauhtuessa jäätyneet vesijohdot ovatkin olleet jäässä jo päiväkausia ja ne jäätyneet mutta ehjät putket ovatkin rikki vaikka ne sulaessaan eivät vuoda?
        Ei se wikistä luettu lähellekkään aina ole sitä mitä asia käytännössä on.

Oli varmaan tekstissä sulle liian vaikeita sanoja. Pyydä joltain kaverilta apua ja lukekaa teksti uudestaan yhdessä.

• vesilaitos duunari

Oli varmaan tekstissä sulle liian vaikeita sanoja. Pyydä joltain kaverilta apua ja lukekaa teksti uudestaan yhdessä.

Ei ne sanat mulle vieraita ole ja jos sellainen sana tulee eteen niin netistä löytyy selitykset itselle tuntemattomalle sanalle.
        Nyt kyse on siitä että kun jokin nörtti surffailee wikissä ja kehittelee oman teoriansa niin se ei välttämättä päde käytännössä.
        Tosi hyvä esimerkki tuollaisesta teoraihöpötyksestä on tuo väite ettei lauhtuminen saa aikaan jäätymistä.
        Olen todennut itse käytännössä yli 20v että tuollainen väite ei kertakaikkiaan pidä paikkaansa.
        Mitäpä teorioit esimerkiksi yhden näkemäni vesijohtoputken jäätymisen syystä.
        Oli heinäkuun (siis HEINÄKUUN) alku ja erääseen omakotitaloon lakkasi vedentulo.
        Minua vanhempi asentaja tiesi että kyseisen talon vesijohto oli jäätynyt aiemminkin kesälämpimällä joten sulatusvehkeet mukaan sinne shortsikeliin.
        Tien alituksen kohdalta putki jäässä n. kolmen metrin matkalta!
        Näinkö siis unta sillä eihän maa voi kuulemme jäätyä lämpimällä kelillä? ;)

• Kaikille ei anneta

Ei ne sanat mulle vieraita ole ja jos sellainen sana tulee eteen niin netistä löytyy selitykset itselle tuntemattomalle sanalle.
        Nyt kyse on siitä että kun jokin nörtti surffailee wikissä ja kehittelee oman teoriansa niin se ei välttämättä päde käytännössä.
        Tosi hyvä esimerkki tuollaisesta teoraihöpötyksestä on tuo väite ettei lauhtuminen saa aikaan jäätymistä.
        Olen todennut itse käytännössä yli 20v että tuollainen väite ei kertakaikkiaan pidä paikkaansa.
        Mitäpä teorioit esimerkiksi yhden näkemäni vesijohtoputken jäätymisen syystä.
        Oli heinäkuun (siis HEINÄKUUN) alku ja erääseen omakotitaloon lakkasi vedentulo.
        Minua vanhempi asentaja tiesi että kyseisen talon vesijohto oli jäätynyt aiemminkin kesälämpimällä joten sulatusvehkeet mukaan sinne shortsikeliin.
        Tien alituksen kohdalta putki jäässä n. kolmen metrin matkalta!
        Näinkö siis unta sillä eihän maa voi kuulemme jäätyä lämpimällä kelillä? ;)

Naapurissa rakensivat ja PEX- putket jäätyivät ja halkesivat. Tapahtuu aivan tosielämässä.

Joskus toivoisi aina "ammattilaisten" osaavan asiansa mutta kun tällainen vesilaitoksen kumipää tulee sulattamaan putkia, niin onnea vain. Lämmöt täysille ja, vesi laajenee ja halkaisee putket.

Kun laitat tölkin pakkaseen, niin siellä on ilmaa sisällä (tai kaasua, mutta sama asia).

Aika säälittävää olla duunissa yli 20v, eikä oppia mitään. Mutta kierrä sinä vain tahkoa.

Minäkin lopettelen tähän. Kun toisille ei anneta, niin niille on turha perustella mitään.

• vesilaitos duunari

Naapurissa rakensivat ja PEX- putket jäätyivät ja halkesivat. Tapahtuu aivan tosielämässä.

Joskus toivoisi aina "ammattilaisten" osaavan asiansa mutta kun tällainen vesilaitoksen kumipää tulee sulattamaan putkia, niin onnea vain. Lämmöt täysille ja, vesi laajenee ja halkaisee putket.

Kun laitat tölkin pakkaseen, niin siellä on ilmaa sisällä (tai kaasua, mutta sama asia).

Aika säälittävää olla duunissa yli 20v, eikä oppia mitään. Mutta kierrä sinä vain tahkoa.

Minäkin lopettelen tähän. Kun toisille ei anneta, niin niille on turha perustella mitään.

No katsohan että löytyi selitys tuolle sulta!
        Eihän missään käytetä peksiä taloon tulevana vesijohtoputkena!
        Talon omissa putkivedoissa sitä peksiä käytetään mutta ei talon tulevana vesijohtona eli siinä taas yksi "kaikkitietävä" jauhaa sontaa kun on "naapurin" peksit jäätyny siellä essonbaarissa ;)
        Eiköhän sun kannata vaihtaa essonbaaria johonkin toisen huoltsikan baariin jossa käy ne alan ammattilaiset kahvilla niiden vanhojen eläkepierujen sijaan.
        Tuskin edes tiedät miten tapahtuu jäätyneen vesijohdon sulatus ;) (äkkiä wiki esille ja keräilemään sieltä niitä teorioitas) heh hehee..

• vesilaitos duunari

"Kun laitat tölkin pakkaseen, niin siellä on ilmaa sisällä (tai kaasua, mutta sama asia)."
        Olipa kaasua tai ilmaa niin teorioi nyt se että miksi neljästä tölkistä kaksi jäätyi rikki mutta kaksi ei, ei edes silloin kun nostin ne lämpimään? ;) heheee....
        Kyllä minä uskonkin että aiot lopetaa tuohon edelliseen höpinääsi koska olet umpikujassa teorioinesi käytännön live-elämään verrattuna :)

• Kaikille ei anneta

No katsohan että löytyi selitys tuolle sulta!
        Eihän missään käytetä peksiä taloon tulevana vesijohtoputkena!
        Talon omissa putkivedoissa sitä peksiä käytetään mutta ei talon tulevana vesijohtona eli siinä taas yksi "kaikkitietävä" jauhaa sontaa kun on "naapurin" peksit jäätyny siellä essonbaarissa ;)
        Eiköhän sun kannata vaihtaa essonbaaria johonkin toisen huoltsikan baariin jossa käy ne alan ammattilaiset kahvilla niiden vanhojen eläkepierujen sijaan.
        Tuskin edes tiedät miten tapahtuu jäätyneen vesijohdon sulatus ;) (äkkiä wiki esille ja keräilemään sieltä niitä teorioitas) heh hehee..

Eihän missään väitettykkään taloon tulevan PEX:iä. Lukutaitosi on samaa tasoa kuin ymmärryksesi.

PS Laita tavuviivat väliin niin pääset lukemisessa alkuun.

• vesilaitos duunari

Eihän missään väitettykkään taloon tulevan PEX:iä. Lukutaitosi on samaa tasoa kuin ymmärryksesi.

PS Laita tavuviivat väliin niin pääset lukemisessa alkuun.

Kuulehan pelle, miksi sinun piti ottaa esille tuo peksi vaikka tässä keskustelussa on puhuttu selvästi taloon tulevasta vesijohdosta?
        Aivan niin, otit peksin mukaan pelkästään sen vuoksi että väitit muoviputkien ja rautaputkien hajoavan jäätyessään. (eikun sulaessaan, hehhee..)
        Mikset samointein ottanut esille vaikka vettä täynnä olevaa lasipulloa?
        Sekin hajoaa jäätyessään niinkuin peksi ;)

• Kaikille ei anneta

Kuulehan pelle, miksi sinun piti ottaa esille tuo peksi vaikka tässä keskustelussa on puhuttu selvästi taloon tulevasta vesijohdosta?
        Aivan niin, otit peksin mukaan pelkästään sen vuoksi että väitit muoviputkien ja rautaputkien hajoavan jäätyessään. (eikun sulaessaan, hehhee..)
        Mikset samointein ottanut esille vaikka vettä täynnä olevaa lasipulloa?
        Sekin hajoaa jäätyessään niinkuin peksi ;)

Näin juuri. Laita ne ta-vu-vii-vat väliin ja lue uudestaan :)

• vesilaitos duunari

Näin juuri. Laita ne ta-vu-vii-vat väliin ja lue uudestaan :)

Usko jo lopulta ettei ne tavuviivasi saa sun teorioitas pelaamaan yhteen käytännön elämän kanssa.
        Jauhat jostain vidun tavuviivoista ja yrität siirtää huomion pois noista sun teorioistas ja minun kertomista elävän elämän esimerkeistä.
        Eipä sinusta ollut mitään todellista vastusta kun puhutaan asioista niinkuin ne oikeasti ovat livenä....

• Uunilämmittäjä..

Mielenkiintoinen juttu, nimittäin siksi, että meillä lämmitetään leivinuunilla ja puita menee liki sama määrä oli lauhaa tai pakkasta. Tuohon tuuliteoriaan olen päätynyt selityksessä, miksi puuta palaa liki sama määrä päivässä säästä rippumatta, tietysti kun mennään plusille, niin sitten lämpö piisaa paremmin.Tuuli menee vintille ja jäähdyttää tehokkaasti, kun villojen päällä ei ole tuulensuoja levyä.

• edelleen sama

Kun tulit sanoneeksi... tätä ennen asuin talossa jossa ainoa lämmitysmuoto olivat puu uunit. En tokikaan laskenut kappaleittain halkoja joita poltin mutta muisti-mutu sanoo, että suurinpiirtein samanverran vrk riippumatta ulkolämpötilasta. Tämä on kuitenkin aivan mutua enkä silloin niinkään tarkkaillut sisälämpöä, ei ollut aihetta koska halot olivat ilmaisia.

• aloitus heppuli

No niin, puolikuuden vuorokausimittaus on tehty ja eilen näköjään oli mittari etäluettu.

Viimeisen vuorokauden lämpötilan keskiarvo on noin -2 astetta, tällä hetkellä -0,5, lähes kesä siis.

Tilanne on hiukan rauhoittunut eli nyt on mennyt sähköä 2kwh vähemmän kuin -32 pakkasella. Sisälämpötila on noussut 0,7 astetta. Jokaisessa patterissa on oma säätönsä eli mitään keskitettyä termostaattia ei ole.

Yhtäkaikki, on jännittävää huomata, ettei ulkolämpötila juurikaan vaikuta sähkönkulutukseen, ainakaan täällä. Kun ja jos tänne joskus tulee kesä niin laitan todellakin pääkatkaisemesta virran pois, ainakin otan sulakkeet pois joiden kautta virta pattereihin kulkee. Näyttää, että elävät omaa elämäänsä ne.

Kiitos kaikille vastaajille vaikka itse asia ei aivan selvinnytkään. Jos joku sattuu joskus keksimimään/tietämään mitä on tekeillä niin kerro se täällä.

Hyvää uuttavuotta itsekullekkin sähkönkuluttajalle :)

• Mutuilija

Veikkaan että asia liittyy ilmankosteuteen, kovalla pakkasella on ilma paljon kuivempi. Ilmahan on erittäin huono johtamaan lämpöä, mutta vesi on taasen hyvä. Veikkaanpa myös että talon rakenneratkaisut vaikuttavat asiaan ja varsinkin puu luonnonmateriaalina reagoi kosteuteen.

• ei ole termostaattia??

no silloin ulkolämpötila ei todellakaan vaikuta kulutukseen kun sama kuorma on koko ajan päällä. :)

• viesti4

Turha ottaa sulakkeita irti kun pattereissa on termostaatit, mistä voi säätää lämpötilan mieluiseksi.

• haista vaan

"Tiede" tietää faktillisesti, että ilmasto lämpenee (co2) vaikka mikään parametri ei niin sano. Kyseessä on "tieteellinen mielipide/oletus(gallup-tulos) jolla on ainoastaan mielipidevaikute mutta ei faktaa. Ilmasto on kylmennyt viimeiset vuodet mutta rahastus ns. ilmastolla on niin suuri bisnes, että sitä tullaan pitämään yllä aina hamaan loppuun asti.

Mitä tämä asiaan kuuluu?

Ei se tavallaan kuulukkaan mutta se kertoo ns, "tieteemme" tason joka on lähellä nollaa. Asia josta puhut on ollut tiedossa jo ainakin -60 luvulta lähtien kun ensimmäiset kokonaan sähköllä lämmitettävät alkoivat yleistyä.

Jokainen "tiedemies" tietää, että ilmasto lämpenee mutta yksikään heistä ei osaa sanoa mistä tuo mainitsemasi ilmiö johtuu.

Mot

• Karun poika

hih :) asiaa sivuten minulla on muutama tuttava helsingin yliopistossa tutkijoina. He eivät tiedä mistään mitään, ihan todella, eivät mistään mitään mutta allekirjoitavat noita co2 raportteja silti. Outo on tämä maailma :)

• kansakoulun käynyt

• ml213.

Ihmettelen kauhiast´ kyllä väittämääsi. Tuota ei voi kyllä yleistää. Itse olen lämmitellyt mörskääni yli 30 vuoden aikana ja järjestelmä on sellainen, josta voi havaita energian syöttö määrän.

Niin, esim. lauantaina lämmitin varaajan ja näillä näkymin seuraava lämmitys on tänä iltana/huomen aamuna.Keli on lauhaa nollan molemmin puolin.

Mutta, jos ulkona on pakkasta -10C:tetta, niin lämmityskerrat ovat joka toinen vrk ja jos pakkasta on yli -25C:tetta, niin joka vrk tai ainakin 1.5 vrk. Eli mörskän energia kulutus on suoraan verrannnollinen ulkoilmaan. Edes tuuli ei suuremmin vaikuta kokonaisuuteen.

Niin, sekin on totta. Mitä parempi, energiataloudellisempi talo/rakene , niin sitä vähäisempi on pakkasen vaikutus lämpöenergian kulutukseen ja eroihin.

PS.
      >Kulutus 32 asteen pakkasessa 27kwh/vrk <

Tuo on kyllä ristiriidassa kokonaisuuden/talosi kanssa. Todella pieni,- joka vastaa tämän päivän energia kulutusta tänä päivänä rakennetuissa taloissa.

• edelleen minä

Kulutus sinällään on melko pieni, "pitäisi" olla jotain 1200-1600kwh/kk. Talo/mökki on kuitenkin aikoinaan pinottu oikeista hirsistä jolloin rakennelmaan on näkemä hyväksytty vain tyvipöllit. Olenkin suunnitellut purkaa ulkopuolen vuorauksen eli lautaverhouksen plus jonkinlaiset tuulensuojalevyt pois turhina. Oviaukkojen kohdalla (ulkoseinä) hirren paksuus näyttää olevan lähes 40 senttiä, mitä ei välttämättä enää nykyään rakennetussa tapaa. Hirret on myös, ainakin näyttää, käsin veistetty. Tästä en ole aivan varma mutta suomupinta näyttää käsin syntyneeltä. Katto/yläpohja on valmistettu noin kolmittuumaisesta lankusta jonka päällä 60-70 senttiä edelleen kuivaa purua.

En itse näe rakennuksessa itsessään mitään syytä tähän asiaan.

Olen elämäni varrella nähnyt ja myös hoitanut erilaisia lämpölaitoksia aina halkokäyttöisestä pellettiin. Viimeksi pellettikattilasta on kokemusta ja sitä ennen öljypolttimella varustetussa jossa välillä kokeiltiin rypsiöljyä. Kaikissa tuntemissani/tapaamissani kulutus on aina ollut suorassa suhteessa ulkolämpöön. Esim. pelletissä kattilan lepoaika oli nollassa jopa 4 tuntia mutta -20 asteessa enää 40 minuuttia.

En olisi tätä asiaa kysynyt jos se ei olisi ollut itselleni täydellinen yllätys ja jos tämä ei olisi ensimmäinen suoralla sähköllä toimiva juttu.Kysyin nimenomaan siksi, että minusta tämän pitäisi olla mahdotonta mutta vain pitäisi, koska se nyt vain mahdollista, ainakin nyt ja minulla. Alan jo itsekkin uskoa, ettei kukaan edes usko minua vaikka tasan totta puhunkin.

• peruskoulun käynyt
        edelleen minä kirjoitti:

Kulutus sinällään on melko pieni, "pitäisi" olla jotain 1200-1600kwh/kk. Talo/mökki on kuitenkin aikoinaan pinottu oikeista hirsistä jolloin rakennelmaan on näkemä hyväksytty vain tyvipöllit. Olenkin suunnitellut purkaa ulkopuolen vuorauksen eli lautaverhouksen plus jonkinlaiset tuulensuojalevyt pois turhina. Oviaukkojen kohdalla (ulkoseinä) hirren paksuus näyttää olevan lähes 40 senttiä, mitä ei välttämättä enää nykyään rakennetussa tapaa. Hirret on myös, ainakin näyttää, käsin veistetty. Tästä en ole aivan varma mutta suomupinta näyttää käsin syntyneeltä. Katto/yläpohja on valmistettu noin kolmittuumaisesta lankusta jonka päällä 60-70 senttiä edelleen kuivaa purua.

Olen elämäni varrella nähnyt ja myös hoitanut erilaisia lämpölaitoksia aina halkokäyttöisestä pellettiin. Viimeksi pellettikattilasta on kokemusta ja sitä ennen öljypolttimella varustetussa jossa välillä kokeiltiin rypsiöljyä. Kaikissa tuntemissani/tapaamissani kulutus on aina ollut suorassa suhteessa ulkolämpöön. Esim. pelletissä kattilan lepoaika oli nollassa jopa 4 tuntia mutta -20 asteessa enää 40 minuuttia.

En olisi tätä asiaa kysynyt jos se ei olisi ollut itselleni täydellinen yllätys ja jos tämä ei olisi ensimmäinen suoralla sähköllä toimiva juttu.Kysyin nimenomaan siksi, että minusta tämän pitäisi olla mahdotonta mutta vain pitäisi, koska se nyt vain mahdollista, ainakin nyt ja minulla. Alan jo itsekkin uskoa, ettei kukaan edes usko minua vaikka tasan totta puhunkin.

Kuten itsekkin ymmärrät ja myönnät, niin väitteesi ei pidä paikkansa.

Joko havainnoit mittarin ja ulkolämpötilan väärin, tai mittari mittaa jotain muuta kuin kyseisen asunnon sähkönkulutusta.

40cm hirsiseinillä ja 3" yläpohjanlankuilla ei ole mitän tekemistä asian kanssa. Seinät voivat olla hirttä, lautaa, tiiltä, harkkoa jne. ja samoin yläpohja, mutta mitä kylmempää on sitä enemmän talo vaatii lämmitysenergiaa. Massiivirakenteet tasoittavat lämpötileroja, joten kulutus voi laahata perässä ja usein tätä tekeekin.

• minä taas

Kuten itsekkin ymmärrät ja myönnät, niin väitteesi ei pidä paikkansa.

Joko havainnoit mittarin ja ulkolämpötilan väärin, tai mittari mittaa jotain muuta kuin kyseisen asunnon sähkönkulutusta.

40cm hirsiseinillä ja 3" yläpohjanlankuilla ei ole mitän tekemistä asian kanssa. Seinät voivat olla hirttä, lautaa, tiiltä, harkkoa jne. ja samoin yläpohja, mutta mitä kylmempää on sitä enemmän talo vaatii lämmitysenergiaa. Massiivirakenteet tasoittavat lämpötileroja, joten kulutus voi laahata perässä ja usein tätä tekeekin.

Väite tai pikemminkin ihmettely pitää tasan varmasti paikkansa.

Minä tiedän, ettei tilalla ole merkitystä mutta kerroin asian ikäänkuin selventääkseni tilannetta. Minä muistan -70 luvun alussa kun olin armeijassa, että joukkueteltta pysyi jalkapohijista lämpöisenä jos joku vain heräsi laittamaan puuta kaminaan. Pää siellä jäätyi kyllä mutta tuskin suomen armeijassa muuta tarkoitusta olikaan.

Olen käynyt kouluja hiukan enemmän kuin pelkän peruskoulun ja tiedän tasan tarkkaan tietyt asiat, en kaikkea, en läheskään mutta ehkä promillen kuitenkin.

Se mitä aloituksessa ja sen jälkeen olen kertonut on niin totta kuin mikään totta olla voi. Minusta se, että ei osaa ilmiötä selittää ei oikeuta laittamaan minua huuhaa kastiin.

Jos epäilijöitä on paikalla, asiallisia sellaisia niin olen valmis ottamaan heidät/teidät vastaan vieraina. Tervetuloa rajanpintaan ihmettelemään asiaa.

Mitään joutosakkia en ota vastaan. Kerron heti sen, ettei täällä ryypätä yhtään, ei ainoatakaan kaljaa eikä mitään psyykelääkkeitä käytetä mutta mieleltään terveet ovat kutsutut.

• ml213.
        minä taas kirjoitti:

Väite tai pikemminkin ihmettely pitää tasan varmasti paikkansa.

Minä tiedän, ettei tilalla ole merkitystä mutta kerroin asian ikäänkuin selventääkseni tilannetta. Minä muistan -70 luvun alussa kun olin armeijassa, että joukkueteltta pysyi jalkapohijista lämpöisenä jos joku vain heräsi laittamaan puuta kaminaan. Pää siellä jäätyi kyllä mutta tuskin suomen armeijassa muuta tarkoitusta olikaan.

Olen käynyt kouluja hiukan enemmän kuin pelkän peruskoulun ja tiedän tasan tarkkaan tietyt asiat, en kaikkea, en läheskään mutta ehkä promillen kuitenkin.

Se mitä aloituksessa ja sen jälkeen olen kertonut on niin totta kuin mikään totta olla voi. Minusta se, että ei osaa ilmiötä selittää ei oikeuta laittamaan minua huuhaa kastiin.

Jos epäilijöitä on paikalla, asiallisia sellaisia niin olen valmis ottamaan heidät/teidät vastaan vieraina. Tervetuloa rajanpintaan ihmettelemään asiaa.

Mitään joutosakkia en ota vastaan. Kerron heti sen, ettei täällä ryypätä yhtään, ei ainoatakaan kaljaa eikä mitään psyykelääkkeitä käytetä mutta mieleltään terveet ovat kutsutut.

>>Kiinnitin asiaan huomiota tuolissa istuessani ja silmänurkasta näin patterin virtavalon syttymisen ja sammumisen. Koska se mielestäni oli tiheämpää pienellä pakkasella kuin kovalla, aloin seurata mittaria. Ja todellakin, -5 meni ja menee enemmän sähköä kuin -30 asteessa. Tuo, reilu 30 oli noin 2 viikkoa mutta -5 vasta kolmatta päivää.

• taas sama ukko
        ml213. kirjoitti:

>>Kiinnitin asiaan huomiota tuolissa istuessani ja silmänurkasta näin patterin virtavalon syttymisen ja sammumisen. Koska se mielestäni oli tiheämpää pienellä pakkasella kuin kovalla, aloin seurata mittaria. Ja todellakin, -5 meni ja menee enemmän sähköä kuin -30 asteessa. Tuo, reilu 30 oli noin 2 viikkoa mutta -5 vasta kolmatta päivää.

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Seurantaa on vain syksystä lähtien jolloin tänne korpeen muutin ja aion täällä pysyä ihmeistä huolimatta :) Lämpötila on karkeasti sanottuna vaihdellut nollasta kolmeenkymmeneen pakkasta.

Sanot joitain asioita jotka ymmärrän mutta en silti saa kirjoituksestasi selville mikä on se tapahtuma joka sotii fysiikan lakeja vastaan. Riippumatta siitä mitä jotkut höpöttää, tilanne on se mitä aloituksessa sanoin. Minulla ei ole mitään syytä höpöttää tyhjää.

En nyt ole koskenut yhteenkään patteriin sormellanikaan ja ilmoitan aamulla siinä puoli kuusi miltä tilanne näyttää nyt kun ollaan lähellä nollaa.

Kun kirjoitin aloituksen olin todella hämmentynyt, miksi sähköä kului enemmän pienellä pakkasella kuin kovalla. Tähän odotan edelleen ns. valistunutta vastausta.

• justjustjoo1
        ml213. kirjoitti:

no jaaa? tiivistymistä/jäätymistä tapahtuu vain rakenteen pinnassa. Ei sillä ole paljoakaan merkitystä lämmön siirtymisessä seinässä sisältä ulos. Sensijaan lämpötilaerolla on merkitys, kun ulkona lauhtuu, niin samantien lämmönhukka vähenee.

Tietysti tilanne jossa seinästä puuttuu höyrysulku kokonaan ja kosteus on päässyt jäätymään eristeisiin, niin sulaessaan ottaa jää lämpöä myös sisäseinän puolelta, niin ehkä olisi hetkellisesti avaajan kertoma mahdollista? Lienee myös veden kiinteä olomuoto parempi eriste kuin neste? Eriste siis muuttuisi jäästä vedeksi lauhtuessa? Tosin siinä tapuksessa talo on "purkukunnossa".

• mutta silti
        justjustjoo1 kirjoitti:

no jaaa? tiivistymistä/jäätymistä tapahtuu vain rakenteen pinnassa. Ei sillä ole paljoakaan merkitystä lämmön siirtymisessä seinässä sisältä ulos. Sensijaan lämpötilaerolla on merkitys, kun ulkona lauhtuu, niin samantien lämmönhukka vähenee.

Tietysti tilanne jossa seinästä puuttuu höyrysulku kokonaan ja kosteus on päässyt jäätymään eristeisiin, niin sulaessaan ottaa jää lämpöä myös sisäseinän puolelta, niin ehkä olisi hetkellisesti avaajan kertoma mahdollista? Lienee myös veden kiinteä olomuoto parempi eriste kuin neste? Eriste siis muuttuisi jäästä vedeksi lauhtuessa? Tosin siinä tapuksessa talo on "purkukunnossa".

Kuvitelkaa mökki keskellä ei mitään. Tämä ei ole taajama vaan yksittäinen mökki josta ns, kesänaapuriin on matkaa noin 6km, kauppaan yli 50km ja itänaapuri on aivan vieressä. Menin aiheessa sivu mutta halusin kertoa sen :)

Käsittääkseni höyrysulkuna tässä toimii jälkikäteen asennetut "tuulensuojalevyt" sekä ulkovuoraus. Tässä ei ole edes tervapahvia missään välissä paitsi ullakolla jossa lankkujen päälle on laitettu sanomalehtiä ja niiden päälle puru. Kaikki on kuivaa kuten silloin kun tämä on tehty. Itse rakennelmassa ei ole mitään vikaa vaan kaikki on tehty huolella. Olen itse rakentamisen jonkinlainen ammattilainen, joskin nyt eläkkeellä mutta sontaa ei minulle kukaan pysty myymään. Tämä mökki on kunnollinen, siitä olen satavarma.

Ettei kukaan isommin suuttuisi, ilmoitan huomisaamuna mitä edellisenä vrk kului lämmitykseen sähköä vrt -30 asteeseen. Aihe näyttää olevan hiukan arka enkä ole ollenkaan riitaisa mies, päinvastoin.

Vaikka harva uskoo, niin olen silti rehellinen mies ja jos huomisaamuna on kulutus edelleen laskenut, ilmoitan sen. En hae väittelyä vaan tietoa.

• peruskoulun käynyt
        mutta silti kirjoitti:

Kuvitelkaa mökki keskellä ei mitään. Tämä ei ole taajama vaan yksittäinen mökki josta ns, kesänaapuriin on matkaa noin 6km, kauppaan yli 50km ja itänaapuri on aivan vieressä. Menin aiheessa sivu mutta halusin kertoa sen :)

Käsittääkseni höyrysulkuna tässä toimii jälkikäteen asennetut "tuulensuojalevyt" sekä ulkovuoraus. Tässä ei ole edes tervapahvia missään välissä paitsi ullakolla jossa lankkujen päälle on laitettu sanomalehtiä ja niiden päälle puru. Kaikki on kuivaa kuten silloin kun tämä on tehty. Itse rakennelmassa ei ole mitään vikaa vaan kaikki on tehty huolella. Olen itse rakentamisen jonkinlainen ammattilainen, joskin nyt eläkkeellä mutta sontaa ei minulle kukaan pysty myymään. Tämä mökki on kunnollinen, siitä olen satavarma.

Ettei kukaan isommin suuttuisi, ilmoitan huomisaamuna mitä edellisenä vrk kului lämmitykseen sähköä vrt -30 asteeseen. Aihe näyttää olevan hiukan arka enkä ole ollenkaan riitaisa mies, päinvastoin.

Vaikka harva uskoo, niin olen silti rehellinen mies ja jos huomisaamuna on kulutus edelleen laskenut, ilmoitan sen. En hae väittelyä vaan tietoa.

Lainataan nyt hieman.

"Käsittääkseni höyrysulkuna tässä toimii jälkikäteen asennetut "tuulensuojalevyt" sekä ulkovuoraus. "

"Kaikki on kuivaa kuten silloin kun tämä on tehty. "

"Olen itse rakentamisen jonkinlainen ammattilainen"

Pikkaisen pukkaa ristiriitaista tietoa....

"Vaikka harva uskoo, niin olen silti rehellinen mies ja jos huomisaamuna on kulutus edelleen laskenut, ilmoitan sen. En hae väittelyä vaan tietoa. "

Uskon varmsti, että olet siinä luulossa mitä kirjoitat. Tätä en epäile. Se ei kuitenkaan tee asiasta totta.

• ei voi olla

Lainataan nyt hieman.

"Käsittääkseni höyrysulkuna tässä toimii jälkikäteen asennetut "tuulensuojalevyt" sekä ulkovuoraus. "

"Kaikki on kuivaa kuten silloin kun tämä on tehty. "

"Olen itse rakentamisen jonkinlainen ammattilainen"

Pikkaisen pukkaa ristiriitaista tietoa....

"Vaikka harva uskoo, niin olen silti rehellinen mies ja jos huomisaamuna on kulutus edelleen laskenut, ilmoitan sen. En hae väittelyä vaan tietoa. "

Uskon varmsti, että olet siinä luulossa mitä kirjoitat. Tätä en epäile. Se ei kuitenkaan tee asiasta totta.

No, silti jokainen sana jonka olen kirjoittanut on totta. Olen pahoillani jos totuudesta saa muun käsityksen.

Äkkiseltään arvioiden uskoin saavani melko hiljaiselta palstalta asiallisia ja asiaan paneutuvia vastauksia. Näin on myös käynyt josta kiitos jokaiselle.

Kuten sanoin, en halua riidellä enkä vouhkata minkään asian puolesta tai vastaan, esitin vain ja ainoastaan kysymyksen johon oletin saavani tyhjentävän vastauksen. Sitä en saanut, kukaan, ei ainoakaan tiedä näköjään vastausta.

Sitä ihminen puhuu omaa mutuaan, yleensä höpisten aivan joutavia jotka ei ketään kiinnosta.

Mutta koska sinä olet selvästi tietomiehiä niin kysyn sinulta; Miksi -32 asteessa menee vähemmän sähköä kuin lähellä nollaa? Sinulle tämä ei liene ylivoimainen vastattava ja ainoastaan sitä olen kysynyt... jos tarkkoja ollaan.

• ml213.
        ei voi olla kirjoitti:

No, silti jokainen sana jonka olen kirjoittanut on totta. Olen pahoillani jos totuudesta saa muun käsityksen.

Äkkiseltään arvioiden uskoin saavani melko hiljaiselta palstalta asiallisia ja asiaan paneutuvia vastauksia. Näin on myös käynyt josta kiitos jokaiselle.

Kuten sanoin, en halua riidellä enkä vouhkata minkään asian puolesta tai vastaan, esitin vain ja ainoastaan kysymyksen johon oletin saavani tyhjentävän vastauksen. Sitä en saanut, kukaan, ei ainoakaan tiedä näköjään vastausta.

Sitä ihminen puhuu omaa mutuaan, yleensä höpisten aivan joutavia jotka ei ketään kiinnosta.

Mutta koska sinä olet selvästi tietomiehiä niin kysyn sinulta; Miksi -32 asteessa menee vähemmän sähköä kuin lähellä nollaa? Sinulle tämä ei liene ylivoimainen vastattava ja ainoastaan sitä olen kysynyt... jos tarkkoja ollaan.

Itse uskon, miten tämän selittää juuri kosteuteen liittyvä tekijä eli jostain syystä alhaisilla pakkaslukemilla talosi on kostea rakenteeltaan ja siksi lämönsiirtyminen/energiatarve on suuri/suurempi kuin kovemmilla pakkasilla.Mutta, tämäkin teoria on erittäin vaikea uskoa.Jos talosi on/olisi meren läheisyydessä, niin teoria voisi olla mahdollista.

>>Käsittääkseni höyrysulkuna tässä toimii jälkikäteen asennetut "tuulensuojalevyt" sekä ulkovuoraus. Tässä ei ole edes tervapahvia missään välissä paitsi ullakolla

• edelleen joo
        ml213. kirjoitti:

Itse uskon, miten tämän selittää juuri kosteuteen liittyvä tekijä eli jostain syystä alhaisilla pakkaslukemilla talosi on kostea rakenteeltaan ja siksi lämönsiirtyminen/energiatarve on suuri/suurempi kuin kovemmilla pakkasilla.Mutta, tämäkin teoria on erittäin vaikea uskoa.Jos talosi on/olisi meren läheisyydessä, niin teoria voisi olla mahdollista.

>>Käsittääkseni höyrysulkuna tässä toimii jälkikäteen asennetut "tuulensuojalevyt" sekä ulkovuoraus. Tässä ei ole edes tervapahvia missään välissä paitsi ullakolla

En oikein tiedä uskallanko enää vastata, kohta tulee joku näytön läpi ja alkaa 3d.nä pieksämään häirikköä :)

Kun tässäkin mennään perse edellä puuhun. Lämpö on aivan mukava pakkasilla mutta yllätäen tuntuu kylmemmältä näin lähellä nollaa. Minulla on mittareita jotka kertovat karua kieltä, että sisälämpö on sama riippumatta ulkoisesta ja hiukan se on noussut nyt lämpimällä.

Talo on ns. perushirsitalo. Ei ole muuta kikkailtu kuin nuo tuulensuojat ja ulkovuoraus. Minkään sortin kosteuseritystä ei ole... niin, eikä tule, olen minä sikäli vanhan perään.

Itse asiassa kysehän ei ole siitä mikä ja miten rakennettu tila on vaan siitä miksi 26 asteen lämmönnousu maksaa enemmän kuin yli 50 asteen nousu. Tähän tahtoisin selityksen.

• peruskoulun käynyt
        edelleen joo kirjoitti:

En oikein tiedä uskallanko enää vastata, kohta tulee joku näytön läpi ja alkaa 3d.nä pieksämään häirikköä :)

Kun tässäkin mennään perse edellä puuhun. Lämpö on aivan mukava pakkasilla mutta yllätäen tuntuu kylmemmältä näin lähellä nollaa. Minulla on mittareita jotka kertovat karua kieltä, että sisälämpö on sama riippumatta ulkoisesta ja hiukan se on noussut nyt lämpimällä.

Talo on ns. perushirsitalo. Ei ole muuta kikkailtu kuin nuo tuulensuojat ja ulkovuoraus. Minkään sortin kosteuseritystä ei ole... niin, eikä tule, olen minä sikäli vanhan perään.

Itse asiassa kysehän ei ole siitä mikä ja miten rakennettu tila on vaan siitä miksi 26 asteen lämmönnousu maksaa enemmän kuin yli 50 asteen nousu. Tähän tahtoisin selityksen.

"Mutta koska sinä olet selvästi tietomiehiä niin kysyn sinulta; Miksi -32 asteessa menee vähemmän sähköä kuin lähellä nollaa? "

Helppo vastaus. Ei mene. Usko jo.

"Talo on ns. perushirsitalo. Ei ole muuta kikkailtu kuin nuo tuulensuojat ja ulkovuoraus. Minkään sortin kosteuseritystä ei ole... niin, eikä tule, olen minä sikäli vanhan perään."

Mahdatko ammattimiehenä (ainakin omien sanojesi mukaan) tietää mikä on kosteuseristys?

"Itse asiassa kysehän ei ole siitä mikä ja miten rakennettu tila on vaan siitä miksi 26 asteen lämmönnousu maksaa enemmän kuin yli 50 asteen nousu. Tähän tahtoisin selityksen. ¨"

Mikä on noussut 26, tai yli 50 astetta?

"Hieman" sekoilevaa kirjoituksesi. Ei millään pahalla.

• ml213.
        edelleen joo kirjoitti:

Kysyn ihan alkeellisen kysymyksen. Onko talossasi tulisijoja ja jos on niin lämmitätkö miitä usein?

>miksi 26 asteen lämmönnousu maksaa enemmän kuin yli 50 asteen nousu.<

Tuo lämmönnousu ja sen eroavuudet on jo monitahoisempi asia pohdittavaksi, joka toisaalla ei liity pohdittavaan aiheeseen. Pohdinnan allahan on kysymys, miksi talosi kuluttaa enemmän lämpöenergiaa -5C lämpötilassa kuin -30C. Sähkömittarin epäkuntoisuuskin voi tulla kysymykseen, jos seuraat vain yhden patterin toimintaa. (Sähköverkossahan on kolme vaihetta).

Lisäksi tuo kovilla pakkasilla oleva alhainen sähkön kulutus ihmetyttää. Vain 24kwh vrk.Todella vähän. Tuon selittäisi kyllä tulisijassa poltettu puu.

• mielipide tämäkin
        edelleen minä kirjoitti:

Pitää puuttua tuohon purkusuunnitelmaan. Meidän kylällä on isot suola-aitat, mitkä on tehty uskomattoman järeistä pölleistä eli 30-40 cm paksuista. Ikää on 300v. eli valtava massiivihirsi kestää ajan hammasta ainakin 10 sukupolvea. Ne kestäisivät vielä pidempään jos ainakin auringon puolella (= etelä-lounas sateiden suunnassa) olisi lautaverhous minkä alla pystyjuoksut, niin että hirren ja ulkovuorauksen väliin jää hyvä tuuletusrako, mikä pitää kantavan seinän kuivana ja pitkään säilyvänä. Lautavuoraus on halpa ja helppo uusia 50 vuoden välein. JOs ymmärrys vielä yltää niin korkealle että osaa pitää katon aina kunnossa, niin tuo ei mätäne ikinä. Tuon superjäreän massiivihirren lämpöarvokin on sellainen, että mitään eristettä ei edes tarvita, paitsi ikkunoiden ympärillä ja hirrenraoissa. Ei se mätäne edes alahirsistä kun esiisät osasivat rakentaa talot kuivalle mäelle kivien päälle eikä savipelloille niinkuin nykyiset lähiöt.

• oseb

Vanha kotitalo on myös itärajan lähellä korvessa ja kylmällä alueella.
      Rakennettu -37 ja täyshirsitalo.

Kyllä kovalla pakkasella menee lämmitykseen paljon enemmän sähköä ja puuta.

• ei voi.. taas

Olen itse ns mestaroinut yli kolmekymmentä ok taloa sekä saman määrän kerrostaloja. Lisäksi helsingin keskustassa ei ole "yhtään" muuta taloa joiden remontissa en olisi ollut mukana. Minä tiedän mitä tarkoittaa kosteuseristys, hyvinkin tarkaan "Yhtään" johtuu siitä, että aina kun näen talon, isonkin, muistan että siinä olin vastaavana, joissain juoksuna.

Vaikka teku on aikoinaan käyty, silloin kun sieltä vielä valmistui mestareita sekä sen jälkeen otaniemessä insinööriksi eli jotain tiedän rakentamisesta. Mutta esim. juurikin tämä asia on sellainen jota kysyn ja ainoastaan siksi, etten itse todellakaan tiedä.

Nyt aamumittauksessa oli edelleen kulutus laskenut 2kwh.

Olen silti kiinnostunut siitä miksi suora sähkö on lähes yhtä kallista riippumatta ulkolämpötilasta. Jonkiverran minulla on koulutusta mutta tämä on rehellisesti sanoen minulle täysi yllätys. Ei se, että energiaa kuluu vaan se, ettei se näytä olevan missään suhteessa itse tapahtumaan.

• peruskoulun käynyt

Mehän toki kalpenemme sinun taitojesi ja tietosi varrella.

Vai olet ollut kaikissa Helsingin remonteissa mukana. Olemme sitten tavanneetkin joitakin satoja kertoja. Että terve vaan. En tosin keksi kuka sama henkilö olisi noissa ollut kaikissa mukana.

Millaista kosteuseristystä seinään tarkoitit? Tuo on minulle aivan uutta, joten kerrotko mitä kosteuseristystä hirsiseiniin tehdään. Aivan näin niin kuin valaisemaan meitä tietämättömiä.

Kerrotko vielä noista lämpötilannousuista. Mikä on noussut 26, tai yli 50 astetta?

Tässä taidetaan olla jonkun uuden tiedon lähteillä selvästi.

• provo tai virhe

Havaintosi on väärä, se selittää tämän.

Seuraappa koko talvi kulutusta ja palataan sitten asiaan.

• Tostavaa

Olipa kinkkinen juttu !

Mutta mulla rossipohjatalos asuvalta näkemystä aiheeseen .
      Katsos miten ulkoseiniltä lumet irtoaa kelin lämmetessä .
      Mahdollisesti ongelma on siinä . Mulla lumivaippa aukeaa -5 jälkeen ja
      pakkasten kiristyessä käyn kolaamas uudet lumieristeet sulaneiden tilalle .

Olisko näin että kivijalka pääsee jäähtymään lumen sulatessa ja menee hetki
      eli mainitsemasi 3 vrk uudelleen lämpiämiseen .

• Legenda7

selkeä vastaus on: että kun ulkolämpötila on -30 niin se pelkästään talon sisällä olevaan lämpötila eroon nähden pitää lämmön paremmin seinien sisällä.

Mutta sitten kun pakkasta on vain -5 niin sisä ja ulko Lämpötila ero on pienempi ja "hirsi" tms. seinien välistä tai läpi vetää/ lämpökarkaa/ johtuu helpommin.

Sillee se on Perus maalaisjärjellä..

• Humbert

Tuollaiset minimimäärät, kuin pari kilowattia päivässä on niin häviävän pieniä, että voivat tulla jo telkkaristasi, jos se on enemmän päällä saati jos sinulla on sähkösauna. Todella pieni sähkönkulutus, mitättömiä juttuja.

• Jartsa

Juu tuttu tunne!
      Olen joskus asunut sellaisessa mökissä ja vanhempani asuvat parhaillaankin.
      Tämä ero varmaankin tulee kun pakkanen lauhtuu sieltä 30:sta siihen viiteen asteeseen?
      Meillä aikanaan vanha viisas mummoni sanoi syntynyt 1901 kun ilma lämpenee ulkosalla pakkanen tulee tupaan.
      siis rakenteet kylmenevät ja kylmä tulee hohkaa rakenteiden kautta sisätiloihin.
      Kannattaisi poltaa puita jos on tulipesä asunnossa, mutta jos ei ole, niin hommaa ensitilassa kun tulee kesä.
      säästät rahaa ja hermoja.

• Villi teoria

Mystinen juttu, joten ehkä voisi tarkistaa jotain epäolennaisempaakin.

Patterin valo vilkkui tiuhempaan. Eli lämpimällä päälläoloaikaa kertyi enemmän?
      Jos aikaa on enemmän (ja jos patterin teho pysyy samana), sähköäkin kuluu enemmän, kuin tietysti myös lämpöäkin tulee runsaammin. Suorat sähköpatterit ovat siitä käteviä, että ne eivät juurikaan voi hukata energiaa, vaan hukkaosakin muuttuu lämmöksi. Pölyisenä tietysti voi luovuttaa sitä huonommin, mutta sisätiloihin se silti kaikki jää.

Mutta meneekö kaikki ylittävä energia pattereihin?

Voisiko mittarintakaisessa sähköverkossa olla jotain laitetta tai kulutusta, joka mene päälle lämpimämmällä ja hyppää pois kylmällä. Eli lisäkulutus ei olisikaan sähköpatterissa, vaan jossain muualla. (Vilkunnan tihentyminen tosin potkii tätä teoriaa nilkoille.)

Tilannetta voisi tarkkailla, jos ottaisi pattereita pois päältä, ja katsoisi, mitä kWh-mittarilla tapahtuu; syökö joku muu laite sitä liikasähköä.

• Villi teoria

Tarkemmin ajatellen: jos patterien pidentynyt paloaika pysyy sopivissa rajoissam, se ei sulkisi pois lämpimän sään haamukuluttajan olemassaoloa.

• Yliviisas

Täällä on ihmetelty myös sitä, miksi vesijohtoputket "jäätyy" vasta, kun ilma lauhtuu.

Oikeasti ne jäätyy silloin, kun ilma pakastuu. Mutta kun ilma lauhtuu, niin jää laajenee ja rikkoo putket.

Älkää siis puhuko, että putket jäätyy lauhtuessaan. Ne ovat valmiiksi jäässää, mutta tuo jään laajeneminen rikkoo putket!

• Broileriksikynitään

Minua tympii kaikista eniten tuo sähkönsiirtohinta, joka on melkein puolet sähkölaskusta!
      Ei auta vaikka kuinka säästää sähköä,niin nämä firmat nostaakin kiinteitähintoja!
      Ollaan kipurajalla siirtohinnan suhteen.
      Pelkkää sähköä kulutettu 104e edestä lasku 211 euroa!

• Oikea suunta

Kuukausihintojen pitääkin nousta. Siirron pitisikin olla melkein pelkkä kuukausimaksu, on suurta kussetusta että siirtoa peritään kulutuksen mukaan.

• jäätyy se...

>Oikeasti ne jäätyy silloin, kun ilma pakastuu. Mutta kun ilma lauhtuu, niin jää laajenee ja rikkoo putket.<

Jos putki jäätyy niin veden virtaus loppuu. Tästä voi päätellä jäätymisen. Edelleen pitää paikkansa, miten pakkasten kestäessä heikosti eristetyt putket eivät jäädy. Mutta kun ilma lauhtuu, niin putki jäätyy ja veden virtaus loppuu. Tämä pitää paiklkansa vain heikosti eristetyissä putkissa.

• totuustässä

aijaa? niinkuin siperiassa, 50 asteen pakkasessa putket pysyvät auki ja heti juhannuksena jytkähtävät jäähän?
        Tosiasiallisesti esim routa etenee maassa vielä vuorokausia lauhtumisen jälkeen, se on kuin palovamma joka jatkaa etenemistään vaikka sormesi pois tulesta otatkin.
        Kyllä ne putket kylmästä jäätyvät, eivät lauhtumisesta.

• Kummia juttuja

No jos tiedot ovat tuossa niin ei tämä voi olla kuin provo ja jollei ole, itsehän tiedät kun hiukankaan ajattelet. Jos asunto on samankokoinen kuin entinen, samanikäinen, eristetty oikein, harakoillehan voi aina lämmittää ja mihin kaikkeen sitä sähköä talossa käyttää jne...tiedät kyllä mitä tarkoitan.
      Sähkö maksaa enemmän talossa jossa kulutat sitä vähemmän! Näin sen on vaan sähkörosvot määritelleet. Joskus mittaritkin heittää, ne pitää tarkistuttaa. Lisäksi sähkönsiirto se on joka maksaa!

• Pienemmällä pakkasella on ilma kosteempaa....se sähkön kulutuksen lisäys johtuu kosteuden poistamisesta!!!

• elä mies huolestu

mitäs väliä sillä on? eikös se kokonaiskulutus ja sen hinta ole se mistä maksetaan?

• hih7890

mikis tehdä elämään typeriä ratkasuja .. tuskin on taloon edes tehty kuntokartotusta vai on ko joku perintö juttu .. tuntuu että talossasi vetää ja lujaa joka kolkasta .. jotain ongelmia on .. järki käteen talon osto asioissa ja maalaisjärjen kä'yttö suotavaa.

• 17+15=kysymysmerkki

Sanoisin niin, että tuollaiseen suoralla sähkölämmityksellä lämmitettävään taloon kannattaa ehdottomasti investoida nykyaikainen ja tehokas ilmalämpöpumppu. Todennäköisesti puolittaa sähkölaskusi. Ei varmaan ratkaise sitä, miksi -5 asteisessa on tähän mennessä kulunut sähköä enemmän kuin - 30 asteisessa. Mutta lopputulos uskoakseni on se mitä tavoittelet. Eli sähkölasku selvästi nykyistä pienemmäksi.

• Näinkö on

Taitaa takassa palaa valkea useimmin -20 asteessa kuin -3 asteessa.

• Itse tutkinut

Vohan olla että sinä et saa täysiä sähkötehoja irti sillä kovalla pakkasella.
      Sähkölaitoshan voi säännöstellä sähkön tuloa kun paukkupakkasilla sähköä tarvivat kaikki ja paljon.Lauhemmalla kelillä patterit taas hehkuu kuumina kun saavat täydet tehot.

• devos

No moi...Mäkin asuin kerran vanhassa puutalossa n.37m2 2uutta patteria valovirta uuni,100l lämminvesivaraaja,jääkaappipakastin,tv,kahvin ja vedenkeitin.Asuin siinä 7,5v Niin n.4vuoden ajan sähkönkulutus oli kesellä suurempi kun talvella??EI mennyt jakeluun...patterit oli kesät pois päältä asento O.Sain kulutus-mittarit kaikkiin pistokkeisiin yhtaikaa.1kk päästä tarkistettiin,pyysin myös tarkistaa sähkömittarin ja niiden kytkennät?n.1kk päästä yhtiö laski sähkön hintaa vajaa150€ kk.Kun mittarit vaihdettiin etäluettaviin niin hinta tippui vielä hiukan.Yhtiöltä ensaanut selvää vastausta...(siellä oli kaikea pientä.) Epäilen että yleisten tilojen valot yms...tuli mun mittarin kautta että semmonen tapaus...

• sama ukko

Olen pekästään kiitollinen jokaisesta, riippumatta siitä mitä se edustaa. Yhdelle kirjottajalle voin sanoa aivan rehellisesti että olin mukana -80 luvulla niin ateneumin remontissa kuin siihen aikaan sanotussa "reiskan kulmassa" alkoa sivuavan hallituskadun kyljessä. Lähes jokainen talo helsingissä on tavallaan kätteni työtä. Ei kaikki mutta silti siltä tuntuu helsingissä vieraillessani.. olin tuossas ja tuossakin, kyse on mutusta osin.

Minä osaan laskea paljonko vasen kattotuoli kantaa piirrustukseen merkityillä välipuilla, minä tiedän mitä mikin betoniseos kestää ym . mutta yllätäen minä en tiedä miksi -32 asteessa menee vähemmän sähköä kuin nollassa.

Tässä voidaan unohtaa kaikki muu, rakennus/tila. Kyse on ainoastaan kulutuksesta. Mihinkään kaavaan tai lakiin ei asia sovi mutta silti se on totta mikä on monelle kirjoittajalle ns mahdoton ilmiö ja niin se on minustakin koska lasken asioita lähes aina kaavan mukaan joka kaavaa sanoo tilanteen olevan mahdoton.

• peruskoulun käynyt

Kyllähän minä ainakin uskon, että olet remontoinut, tai tehnyt kaikki Helsingin talot. Tuskin se mitään mutua on.

Kysyin viimeksi vain millaisia kosteuserityksiä tehdään hirsiseiniin, niin tuohon jos saisi vielä jotain kuvausta, jahka aivan uutta minulle.

Jos voisit tuota lämmönnousuakin hieman valaista mikä nousi 26 astetta ja mikä yli 50 astetta.

"Tässä voidaan unohtaa kaikki muu, rakennus/tila. "

Vaikka olet näistä useissa viesteissä kirjoitellut? Nytkö ne onkin turhaa tietoa. Jääkaapin malli ja merkki taitaa vielä puuttua. Laitatko tuonkin tulemaan vielä.

Mutta nobelia taas on jaossa palstan huru- ukkojen tiedoilla. Tieto ei ylitä alakoululaisten tasoa, mutta varma tieto on varma tieto.

• Jurpo2000

Hirret elää lämpötilan ja kosteuden mukaan, onhan mahdollista että talosi falskaa enemmän, kun lämpötila ulkona on matala. Tuuli ja sen vähäisyys kovalla pakkasella vaikuttaa tällöin vielä enemmän.
        Sanoit tuossa lumenneesi kämpän ulkopuolelta, teitkö sen vasta kun pakkasta oli enemmän?

• Jurpo2000
        Jurpo2000 kirjoitti:

Hirret elää lämpötilan ja kosteuden mukaan, onhan mahdollista että talosi falskaa enemmän, kun lämpötila ulkona on matala. Tuuli ja sen vähäisyys kovalla pakkasella vaikuttaa tällöin vielä enemmän.
        Sanoit tuossa lumenneesi kämpän ulkopuolelta, teitkö sen vasta kun pakkasta oli enemmän?

piti siis kirjoittaa falskaa vähemmän

• nuori

Tämän selittää se että ukko on vanhuuden höperö joka ei osaa
        a:laskea oikein kulutusta tai
        b:tulkita sähkömittaria

• no jaaa

Olen pahoillani jos pahoitin mielesi, se ei ollut tarkoitus.

Hirsipinnalla ei ole koskaan "toistan koskaan" yhtään ainoaa ns kosteuseristettä. Hirsitalo. (aito) on aina hirsitalo.

Voidaan käydä debattia asiasta vaikka tappiin saakka mutta oma kokemukseni ja intohimoni ovat hirsitalot. Teen niihin korjaussuunnitelmia sekä myös osallistun itse työhön. Minä rakastan vanhan kunnostamista.

Ok talon jossa on normaali runko ja ulkona tiili on "meidän" mielestä ns nollatalo johon asioita verrataan. Siksi, että se on kaikkein heikoin ratkaisu mutta ei silti yksin. 40 senttiä betonia tai 10 senttiä hirttä, oikeaa sellaista. Kuka tai mikä on lämpöarvoltaan parempi?

Tämä menee nyt joutavaksi kiistelyksi, enkä sellaisesta tykkää. Olen ihan tavis, rehti ukkeli joka kirjoitti alkuun asiasta pelkästään hämmästyneenä.

• peruskoulun käynyt

En minä mitenkään mieltäni pahoittanut ole, vaan lähinnäkin huvittunut.

Olisin noista kosteuseristyksistä hirsiseiniin jotain tietoa mielelläni lukenut. Nyt laajennat tämän kosteuseristyksiin kaikkialle, niin sisällä ei taida olla yhtään kaivoa, suihkua jne. kun ei ole kosteuserityksiäkään?

Tuoho hirsitalojen rakkauteen en ota mitään kantaa. Taisi rakennusfysiikkasi tietämys olla aika nolla tasoa. Olet silmeissti kailottaja.

PS Pakko kysyä rakennusalan rautaiselta ammattilaiselta, että tiedätkö mikä ero on höyrysululla ja kosteuseristyksellä?

• mutua kuitenkin

>koska lasken asioita lähes aina kaavan mukaan joka kaavaa sanoo tilanteen olevan mahdoton.

Tuolla koulutuksella tiedät ettei jokapäiväisessä käytössä olevat kaavat sisällä jokaista muuttujaa vaan ovat hiukan yleistyksiä. ja että niihin voidaan lisätä osia ja kertoimia jos huomataan että jokin fysikaalinen suure aiheuttaakin jossain yksittäistapauksessa huomattavan vaikutuksen. Tai toisaalta poistaa tarpeettomat kaavan osat.

Minullahan ei ole rakennusalan koulutusta mutta olen näitä kuitenkin pohtinut omassa omakotitalossani. Minä en ole kuitenkaan tehnyt noin tarkkaa seurantaa kuin sinä. Eli kovasti peräänkuuluttamaasi mutua siis. :)

Mielestäni tärkeimmät muuttujat on kerrottu noissa aikaisemmin olevissa mielipiteissä. Itselläni oletan suurimman syyn osuvan lauhtumisen yhteydessä tapahtuvaan tuulen voimistumiseen. Vaikkei lämpötila muutu niin tuulen voimistuminen/tyyntyminen näkyy sisälämpömittarin lukemassa.

Toinen on se rakenteiden "varautuminen" vallitsevaan ulkolämpötilaan. Sinun pitäisi tosiaankin tehdä ne energiankulutusmittaukset kun ulkolämpötilat pysyy hiukan kauemmin samana jolloin saat poistettua tämän nopean muutoksen aiheuttaman hämmingin kaavoistasi. Yllä oli arvioita tämän asettumisajan pituudeksi 2-3vrk, voi olla hyvinkin että merkittävät muutokset tapahtuvat tuossa ajassa?

Kolmas on rakenteisiin pääsevä kostaus. Vaikka sen kerrotaan poistuvan kuvailemasi kaltaisista rakenteista luonnollisesti "hengittäen" ja rakenteita pilaamatta niin energian kulutushuiput saattavat kuitenkin sen takia siirtyä?
      En ehkä muista enää aivan oikein mutta veden muuttaminen höyryksi vie huomattavan paljon energiaa. Oliko se jopa niin että saman vesimäärän kiehauttamiseen verrattuna?

Ilmanpaineellakin saattaa olla oma osansa? Ainakin noissa vesiputkien jäätymisissä sillä on vaikutusta.

Eikös Panu Kaila ole yksi hirsi- ja yleensäkin puurakentamisen guru? Ainakin hän on jonkinlainen guru rakennuksen pysymisessä terveenä, en sitten tiedä miten paljon hän on paneutunut siihen että miten puurakennus puueristeillä pysyy energiatehokkaana tai miten lämmitysenergian tarvehuiput ajoittuu ulkolämpötilan muutoksiin?

Uskon että alan ammattilaisena voit rakentaa oman toimivan kaavan kunhan vaan muistelet ja huomioit oman kämppäsi erityispiirteet?

• Minulla käy vähän samoin....olin jouluna pois viikon kotoa ja sähköä kului enempi, kuin jos olen kotona. (pystyn tarkkailemaan kulutusta tunti tasolla)

Suorasähkölämmitteisessä talossa ei ole paljon eroa sillä lämmittääkö taloa televisiolla, lampulla vai sähköpatterilla eli kaikki sähkövimpaimet mitä kotonaollessani käytän seinien sisäpuolella lämmittävät myös taloa. Poissaollessani kukaan ei lämmitä takkaa joten sähköä kuluu varmaan sen vuoksi enemmän.

Lämmitätkö takkaa enemmän kovilla pakkasilla, jolloin sähköä säästyy?

• Lukutaitoinen.

On taas taso korkealla.

• ml213.

Kerroppa vielä, kun en ynmmärrä. Onko talossasi tulisija.

Kun huomioi, miten vanha hirsitalo on, niin pidän erittäin luonnollisena, että siihen aikaan tuilisija/ hella leivinuuni oli välttämätön asia lämmitystä ajatellen.

Asian vieraan. Lähes yleinen puheenaihe/mielikuva on suorasähkölämmitteisissä taloissa, miten vähän ne vievätkään sähköä. Olen monta kertaa ollut tilanteessa, jossa isäntä kertoo miten reilut 6000kwh riittää talon lämmitykseen ja sekös ihmetyttää minua.

Mutta, kun huomioi, miten taas talon emäntä kertoo miten ihanaa on laittaa talvella uuniruokia ja miten hyvän makuisia ne onkaan.

Niin, monasti ei huomiida, miten uuniruokien valmistukseen palaa 5...7m2 puuta, joka lämpöarvo on 5000............7000kwh.

Niin, kyllä puusta saatava lämpöenergia on hyvää ja laadukasta käytettäväksi, joka lämmittää ihan yhtä paljon kuin sähköllä tuotettu lämpöenergia.

• uunitonttu

Meillä suorasähkö,iso leivinuuni keskellä pirttiä ja iso puuhella,joiden arvo vaan nousee sähkön kokoajan kallistuessa..
      Ihanaa lämpöä,ruuat hautuu uunissa itsekseen ,tiskivedet lämpiää puuhellalla..
      Sähköä palaa vaan valoihin ja muutamiin kodinkoneisiin Tv :n

Mutta on ihme juttu tuo aloittajan homma ,jos ei mitään muuta vempainta ole kesäaikana käytössä,kuin mitä talvella on....
      Ei ole järkeenkäypä homma vaikka miten porukka sitä selittelee...?

• Pete V

Onkohan nämä uudet etäluettavat mittarit kuinka luotettavia? Sitähän ei tiedä kenen sähköja joutuu maksamaan jos sähköyhtiö nappaa etäluennassa jonkun väärän talon signaalin.

• fysiikkaa yliopisto

Hei,

täällä jo muutama on maininnut ilmankosteuden vaikutuksen lämmöntarpeeseen. Syksyllä ulkona ilmankosteus on aikalailla 100% eli siis maksimimäärä vettä on sitoutunut ilmaan. 5 asteessa kuutioon ilmaa mahtuu vettä 6,79g. Tätä ilmaa tulee sisälle ilmanvaihdon tai vuotavien seinien kautta. Tämä ilma pitää sitten lämmittää esim 20 asteeseen ja energiaa kuluu, laskekaa itse taulukoista, kun tiedätte ilmanvaihtonne ( ja rakenteiden vuodon) määrän esim vuorokautta kohti. Kun syksyllä keli jäähtyy, ulkona on aina se 100% ilmankosteus. Tämä jatkuu talvellakin, vain ilmaan mahtuva vesimäärä on pienempi. Eli -30 asteessa ilmaan mahtuu vettä 0,30g kuutiota kohti. Pakkasella siis tarvitsee lämmittää vähemmän vettä ilman joukossa. Tietoja löytyy netistä vaikka kastepistetaulukkoa hakemalla. Veden lämmittäminen vie energiaa enemmän kuin ilman. Kun 100% ilmakosteuden ilma lämmitetään esim 5 asteesta 20 asteeseen, siinä on edelleen vettä tuo 6,79g kuutiota kohti, 20 asteessa vaan kosteusprosentti on pudonnut. Tarkistakaapa Mollierin taulukosta asia. Eli ilmassa olevan veden lämmittäminen vie enemmän energiaa. Tätä samaa Panu Kailakin kirjoitti jokin aikaa sitten Savon Sanomissa.

Meillä on sama havaittavissa. Talomme on nykyaikainen ilman/höyrynsululla varustettu "pullo". Syksyllä kylmää plussan puolella olevaa ilmaa saa lämmittää enemmän kuin kuivilla pakkaskeleillä. Meillä kulutusta seurataan halkojen määrällä keskuslämmityskattilassa ja sisälämpötilaa ohjaavat anturit ja termostaatit. Kyllä on tasainen lämpö eikä varpaita palella.

Lämmönkulutuksen vaikuttaa myös tuo "kylmän hiipiminen" rakenteissa ja tuuli tottakai. Mutta myös kosteus vaikuttaa asiaan paljon.

terveisin fysiikkaa yliopistolla opiskellut nainen

• plussaa odotellessa

Alkaa oikeasti hävettämään tämä yliopistojen taso, jos tosiaan tällä tasolla liikutaan.

Tässähän ollaan selvästi hyvässä asemassa jo Suomen talvessa kun todistellaan, että mökki oikeasti vaatii vähemmän lämmitysenergiaa -30 asteen pakkasilla, kuin plus- kelillä.

Nämä kailottajat ovat aivan oma lukunsa tieteessä.

• ml213.

Tuo ilman kosteus ja siihen liittyvä energia on totta, mutta se on häviävän pieni, varraten sitä rakenteiden lämpöhukkaan.

Jos pohditaan tätä tapausta, niin todellisuus on, ettemme tiedä kaikkea sitä, mikä tähän asiaan liittyy. Jokainen mörskän omistaja tietää, miten energiahukka on suhteessa ulkolämpötilaan.

• totuustässänäin

menehän takaisin kouluun. Ilman ominaislämpökapsiteetti ilman vettä on 1 kJ/kg C, veden 4,19. Ilmakuutio kuivana painaa noin 1,25 kg, sille ominaislämpökapasiteetti siis 1,25 x 1kJ (asteenmuutoksella)=1,25 kJ

Vedelle (6,79g) 0,00679 x 4,19 kJ (asteen muutoksella)=0,028 kJ, on siis vain 2% ilman lämmöntarpeen määrästä, (typpi 78%, happi 21%).

Ilman suhteellisella kosteudella ei ole käytännön merkitystä siis.

Jos opiskelet fysiikkaa, opiskele sitä niin että ymmärrät.

• näinseonjoo.1

Kun kerran Venäjä on lähellä, on mahdollisesti tutka-asema lähietäisyydellä, ja kun tutkan tehoja pakkasella joudutaan nostamaan, aloittajan talo muuttuu mikroaaltouuniksi. Jos on lämpimämpää kun -5, tutkan tehoja ei nosteta, mutta esim. -35 asteen pakkasilla teho joudutaan nostamaan kolminkertaiseksi, jolloin kaikki alle 20km etäisyydellä olevat rakennukset lämpeävät sisäilman osalta mikroaaltojen vaikutuksesta.

• Uskottava_Sätselitys

Säteilyteoria on uskottava. Nyt aloittaja on kuollut säteilyyn, eikä pysty vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen onko talossa tulisijoja ja lämpeneekö sauna puilla.

• mee jo pois

Moni esittää tietävänsä enemmän kuin minä mutta huvittavaa kyllä, ei osaa sanoa ratkaisua asiaan vaan höpisee asian vierestä,mitä sattuu mieleen juohtumaan.

Osaan tiettyjä asiota mutta olen silti tyhmä kuin inssi yleensä, ainoastaan kapea ala on minulle tuttu ja pitäydyn hyvin pitkälle opitussa. En itse koskaan sanoisi inssiä viisaaksi mutta kerron sen vain ja ainoastaan täällä, kysyttäessä kiistän asian :)

Aamun mittauksessa asia on kääntynyt päälaeleen. Viimeisen vrk.n aikana sähköä on kulunut niin vähän, etten edes uskalla sitä mainita. Syystä, että kaikki eivät uskoneet asiaani alkuun ja jos tämän tuloksen kerron, minua pidetään hulluna ja ainakin tyhmänä inssinä :)

Yhtäkaikki, lämmitys sähköllä on nyt, 0,7 asteessa huokeampaa kuin olisi ostohaloilla. Kuiva koivuhalko maksaa paikasta riippuen käsittääkseni 40-70€ heittomotti joka kuluu nollassa noin viikossa. Älkää silti alkako rähjäämään koska minulla on epämääräinen ja alhainen ymmärrys, että kaikki riippuu tilan rakenteista.

Itse lähden siitä, että koska parempaa tietoa ei ole, niin kylmällä rakenteet ns. pakastuivat ja niiden uudelleen lämmitys kesti useita päiviä. En silti edelleenkään tiedä miksi energiaa asiaan kului enemmän kuin itse pakkasilla.

Joku kysyi tulisijoista. Tässä on yksi tulisija mutta aikoinaan rakennettu vain tunnelmien vuoksi, avotakka jonka lämmitysarvo on nolla, pikkusen miinuksella koska pelti avattuna hormi vetää kovalla huminalla vieden lämmön harakoille. Käytän hormia/takaa kesällä ilmanvaihtona.

Mutta todella, kiitos kaikille. Asia näytti olevan mielenkiintoinen. Ne teistä joilla on suorasähkö, tarkkailkaa mitä tapahtuu lämpötilojen muutosten yhteydessä. Voitte itsekkin yllättyä.

• Kaikille ei anneta

Koulutushan ei älyä tuo, joka tässäkin tapauksessa on totta.

Ainoa minua ihmetyttävä asia tässä on, että viedäänkö pois tuo kylähullu viimeinen.

• Uskottava_Sätselitys

Lämmität lauhalla ilmalla useammin sähkösaunaa. Siitä ero.

• peruskoulun käynyt

Koulutushan ei älyä tuo, joka tässäkin tapauksessa on totta.

Ainoa minua ihmetyttävä asia tässä on, että viedäänkö pois tuo kylähullu viimeinen.

Ehkä kirjoittajan taso tulee aika selväksi, kun väittää remontoineensa, tai rakentaneensa kaikki Helsingin talot.

Rakennusalan insinööri, mutta ei tiedä mitä eroa on kosteuseristyksellä ja höyrysululla.

Muita pitää höpisijoinä, mutta kirjoitellut asiaankuuluvasti etäisyydet kauppaan, lähijärvien etäisyydet, kiikkustuolin asento pattereihin nähden jne.

Ja sitä rataa...

Tainnut tuo vähäinenkin järjen valo himmetä. Mutta näinhän tuo monella vanhuksella menee. Voi olla, että itselläkin vanhemmiten.

• Uskottava_Sätselitys

Ehkä kirjoittajan taso tulee aika selväksi, kun väittää remontoineensa, tai rakentaneensa kaikki Helsingin talot.

Rakennusalan insinööri, mutta ei tiedä mitä eroa on kosteuseristyksellä ja höyrysululla.

Muita pitää höpisijoinä, mutta kirjoitellut asiaankuuluvasti etäisyydet kauppaan, lähijärvien etäisyydet, kiikkustuolin asento pattereihin nähden jne.

Ja sitä rataa...

Tainnut tuo vähäinenkin järjen valo himmetä. Mutta näinhän tuo monella vanhuksella menee. Voi olla, että itselläkin vanhemmiten.

Kumma, että aloittajan kokemuksella ja ammattitaidolla tarvitsee alkaa kysymään asiaa Suomi24:sesta : ) Luulisi jonkinlaista verkostoa löytyvän.

• Riistäjiä.

Sähkömaksut ovat kalliita jos sähköä käyttää tai ei, pitäisi vääntää sulakkeet irti ja valaista kynttilöillä sekä kamina sisään valopetroolilla tai öljyllä lämmittämään,myös uunit puilla lämmittää mutta vähän kalliisti.Jos tilkitsee talonsa liian piukkaan tulee homesieniä ja happi loppuu.Hometta jo on muutenkin taloissa.Sillä tehdään jo bisnestäkin yhteiskunnallisissa siirroissa.Ostetaan mm. jo aavistettuja homeasumuksia käyttöön ja ajetaan asukkaat pois vähännajan kuluttua ja vaaditaan sosiaaliteitse uudet rakennukset tilalle.Nämä toimistot kehuvat maksavansa omistaan kaiken almun minkä veronmaksajien varoista maksavat?Pärstäkertoimillaan.Korkean elintason maa.

• ala vetää sälli

No, vastailen vielä hiukan erään epäillessä etten tiedä mistään mitään. Kerropa minulle miten ja millä lasket sen vasemman, uloimman kattotuolin kantavuuden? Minä sen tiedän mutta olen lähes varma, ettet sinä tiedä.

Olen ollut koko ikäni rakennusalan ammattilainen, apumiehestä vastaavaksi ja kaikkea siltä väliltä. Olen muurannut, ollut kirvesmiehenä, laatoittanut, tehnyt lattioita ym.

En silti tiennyt enkä tiedä mistä kysymäni ilmiö johtuu, eikä sitä näytä tietävän kukaan muukaan.

Viimeisimmän, Riistäjiä, nimimerkillä kirjoittaneen vastauksesta pidän. Hän lähestyy asiaa omalla tavallaan mutta mielestäni on ainakin osin, hyvinkin oikeassa.

• peruskoulun käynyt

Uloimman kattotuolin kantavuudessa lukee aumakattojen kohdalla tyypillisesti "rakennetaan paikanpäällä". Ei tarvitse laskelmia. Kysymyksesi oli varmaankin kompa. Rakennusvalvonta ei myöskään laskelmia kyseisille tuoleille ole vaatinut. Ei ainakaan pääkaupunkisudulla mistä itselläni on kokemusta (Nämä muutamat talot mitä sinulla on jäänyt rakentamatta :). Muille tuoleille kyllä.

Uskon kyllä, että olet kaikkea tehnyt. Kun et tiedä esim. kosteuseristyksen ja höyrysulun eroa, niin laadunkin me jo tiedämme.

Sääliksi käy vain sinun tietosi taso, jonka olet moneen kertaan satuilullasi osoittanut. Jatkat vain samaa tahtia. Kattotuolithan eivät asiaan kuulu millään tavalla, mutta nyt olet nekin jostain tähän kaivanut. Logiikan varmaan ymmärtänet ainoastaan sinä pienessä mielessäsi. Näkyvät ehkä toisesta silmänkulmasta kiikkustuolistasi kuin patterit.

Nyt selvästi rautaisella ammattitaidollasi vedät sunttien ohjaukset uusiksi ja PI- säätimet jäävät historiaan.

Ilmiö johtuu siitä, että henkilö joka ei oikeasti tajua asiasta mitään tekee havaintoja. Usko jo. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä muuta kuin sinulle.

• suunnittelija, hyvä

Minä olen aina mitoittanut sähkölämmityksen niin, että suurin teho tulee nollan tietämissä. Tämä on faktaan perustuva juttu. Talot kuluttavat eniten energiaa nollan tuntumassa.

• nollan tuntumassa

minä taas ajoitan avantouinnin ja pilkkimisen juhannukseen, silloin reippaasta lauhtumisesta johtuen järvet jytkähtävät jäähän.

• Uskottava_Sätselitys

Jos haluan lukea faktaa tietokoneeltani sähkönkulutukseen liittyen, niin kirjaudun sähköyhtiöni sivuille. Sieltä pystyn katsomaan, että sähkölämmitteisen taloni kokonaiskulutus on ollut marraskuussa hieman isompi kuin lokakuussa, mutta joulukuussa jo huomattavasti suurempi. Lisäksi näen, että päiväkohtainen sähkönkulutus on talossani ollut kovilla pakkasilla huomattavasti suurempi kuin lauhalla ilmalla. Se on faktaa, ja joudun maksamaan siitä.

• peruskoulun käynyt

Niinhän sinä luulet, mutta Helsingin rakentaja kumoaa kohta väitteesi :)

• Ylen metronomi
    • muumi perkele

Kyse on asisata jota kukaan, toistan, kukaan ei tiedä. Vaikka olisi mikä tahansa insinööri/ mestari/teknikko tai vaikka proffa.

Pakkasjakson -30 tai -40 jälkeen nousee aina ja poikkeuksetta sähkönkulutus nollaa lähestyttäessä tappiin.

Kukaan ei tiedä miksi, jos tietäisi niin se olisi tässä ketjussa.

• peruskoulun käynyt

Mielenkiintoista. Itse väännän tuollaisissa tapauksissa (suoja tulossa kovan pakkasen jälkeen) lämmöt pois päältä etukäteen, koska lattiaan on varatunut lämpöä ja automatiikka ei nopeissa vaihteluissa pysy mukana.

Sinä teet siis juuri päinvastoin, eli väännät lämmityksen täysille.

Kukaan ei todellakaan tiedä miksi sinä teet noin.

• oiiiiloiii

Paras vastaus näyttäs olevan kuiteski jo tässä ketjussa 2.1. 2013 nimimerkin tiedän kyllä:) kirjoittama. (tässä viestiketjussa tuolla ylhäällä)
        Luin sen ja funtsasin et kaveri ties mistä puhuu ja kerto aikas selvästi miksi lauhetessa se kylmä painuu syvemmälle materiaaliin.

• tosikko

selvähän toi on:

talosi massiivihirsiseinä käyttäytyy, kuten "Jartsan" mummovainaa ketjun alkupäässä on tokaissut: "ku ilmat lämpiää, niin kylmä puskee pirttiin".

Samoin vanha totuus, ilman selityksiä: "routa puskee alemmaksi kun ilma lämpiää" ! Kun nää on vuosisatoja kokemusperäisiä TIETOJA, niin mitäs noita selittelemään ?

Havaintosi ovat siis lämmityskuluista aivan oikeita, mutta JOS seuraat lämmityskuluja pidemmillä jaksoilla pakkasella tai - 5 asteen lauhoilla ilmoilla saat tietenkin oikean tuloksen miten paljon mökkisi vie lämpöä em. ilmolilla.

Elikkäs, saat hetkellisesti, päivän pari, "väärää tietoa" kun kiikkustuolista kattelet sähköpatterin käyntijaksojen tiheyttä... tai sitä kulutusmittarin lukemaa.

Ala seuraamaan kulutusta viikon kuluttua, kun ilma on muuttunut - 5 asteesta -30 asteeseen. Silloin saat varmaan "oikean" kulutuslukeman tolla pakkasella.

Jos meillä ei olis sähkömittareita tai ledejä vilkkumassa sähköpattereissa, niin me ei tällasia alettais edes miettimään !

Helpoiten ton asian selvität itelles, kun vilkaset noita etäluentaraportteja sähkölaitoksesi online sivuilta. :)

Sieltä minäkin selvitin miksi mulla kului sähköä n.7 Kwh vrk:ssa vaikka olin jättänyt mökkini lämmitykset veks päältä ja vain lämmityksen etäkytkentä vei sähköjä ... Heh, heh: siellä etäluentaraportissa näkyi puolen tunnin tarkkuudella kulutuspiikit. Johtuivat nääs epäkuntoon menneestä ulkovalon tunnistimesta ... mutta se onkin jo toinen juttu.

Paras vastaus, kymmenen pistettä, oli mielestäni venäläisten tutka-asemien tehontarve- analyysi eri ilmasto- olosuhteissa !

ps. sun kannattais ehkä ajatella kiertoilmatakkaa joka toimii myös varaavana takkana. Sellainen mulla on mökillä. Suosittelen.

• tosikko

yhtä kiva keskustelu on käynnissä lattialämmityksestä: miksi tollot insinöörit tuunaa lämmityksen siten, että koko laatta lämmitetään ? miksei lämmitetä vain 1 mm kerros sieltä laatan päältä ... :)

• oiiiloiii

Paras vastaus näyttäs olevan kuiteski jo tässä ketjussa 2.1. 2013 nimimerkin tiedän kyllä:) kirjoittama. (tässä viestiketjussa tuolla ylhäällä)
        Luin sen ja funtsasin et kaveri ties mistä puhuu ja kerto aikas selvästi miksi lauhetessa se kylmä painuu syvemmälle materiaaliin.

• Huoh.
        oiiiloiii kirjoitti:

Paitsi, että on väärässä, sekä tuon jäähtymisen suhteen, että putkien jäätymisen suhteen. Eli kaikessa mitä kirjoittaa.

• oiiiloiii
        Huoh. kirjoitti:

Paitsi, että on väärässä, sekä tuon jäähtymisen suhteen, että putkien jäätymisen suhteen. Eli kaikessa mitä kirjoittaa.

Ja ois mukavaa kuulla sun perustelut väitteelles!
        Ei sit niitä esson baarista imuroituja perusteluita, jooks?

• Huoh.
        oiiiloiii kirjoitti:

Ja ois mukavaa kuulla sun perustelut väitteelles!
        Ei sit niitä esson baarista imuroituja perusteluita, jooks?

Vastasin ylle. Lue sieltä. Meni kaikki väärin.

Jos et usko, niin laita kaksi vesilasia pakkaseen ja mittaa itse niiden lämpötilat muutaman tunnin kuluttua. Voit vaikka korostaa hieman noita lämpötilaeroja. Eli 10 ltr kattila ensin 10 asteista vettä ja mittaa koska mene jäähän. Tämän jälkeen laita 10 ltr kattila kiuhuvaa vettä pakkaseen ja mittaa koska pakastevihannekset sulaa ja kuinka kauan kestää siinä sivussa kattilan jäätyminen.

Kerrothan meille huomenna kuinka kävi. Jos olet tosiaan sitä mieltä, että lämpimämpi jäätyy aikaisemmin, niin muista ennen pakastimeenlaittoa lämmittää kaikki kiuhuviksi jatkossa.

• en tiedä harmianne

Tuota, yhden vastaajan, joka on ilmeisesti ihan järki- ihminen, kysymys, miksi laattaa ei lämmitetä vain milliä ylhäältä, on tavallaan aiheellinen.

Laattaa lämmitetään massan arvolla. Yläpinnan milli tarkoittaisi, että sitä milliä lämmitettäisiin koko ajan, joka sekuntti joka olisi energianhukkaa.

Toisaalta, ns. tavisten mielipiteet ovat mielenkiintoisa, enkä väärinarvioi yhtään sanaa. Joku voi jonakin päivänä osua oikeaan. Se olisi mielenkiintoista jos mikä, yksikään ns ammattilainen ei sitä tiedä.

• ylioppilastradenomi

Toinen epäkohta on, että miksei lämmitetä pelkkää laattaa jalalle lämpimäksi. Miksi insinöörien tuotos lämmittää koko huoneen ylilämpimäksi? Ei sen vertaa osata että saataisiin jalalle miellyttävä lämpö.

• tiedä häntä
        ylioppilastradenomi kirjoitti:

Toinen epäkohta on, että miksei lämmitetä pelkkää laattaa jalalle lämpimäksi. Miksi insinöörien tuotos lämmittää koko huoneen ylilämpimäksi? Ei sen vertaa osata että saataisiin jalalle miellyttävä lämpö.

En tiedä oletko pelkkä suunsoittaja vai oikea ihminen joka ei todellakaan tiedä?

Laatan lämpö on sama mitä mahdollinen termostaatti/ massa näyttää, ei yhtään suurempi eikä pienempi. Pelkän laatan lämpö asetetaan 24 asteeseen nimenomaan siksi, että se tuntuisi sinusta miellyttävävältä.

• ylioppilastradenomi
        tiedä häntä kirjoitti:

En tiedä oletko pelkkä suunsoittaja vai oikea ihminen joka ei todellakaan tiedä?

Laatan lämpö on sama mitä mahdollinen termostaatti/ massa näyttää, ei yhtään suurempi eikä pienempi. Pelkän laatan lämpö asetetaan 24 asteeseen nimenomaan siksi, että se tuntuisi sinusta miellyttävävältä.

Kuka 24 asteesta on puhunut. 24 on kylmä jalalle. Kyllä lattialämmityssuunnittelijan pitää osata noin alkeellinen asia. Jos tilaan lämpimän lattian ja viileän huoneen, on se järjen köyhyyttä ellei onnistu. Mutta nämä nykyiset LVI-suunnitelijat ovatkin jotain pullamössösukupolvea. Suunsoitto vaan onnistuu. Ja kaikenlainen isottelu.

• mietin,... ehkä

Joku tässä mättää.

Jos alkutiedot ovat okeat niin en tiedä itsekkää

terv jonkunlainen

• tosikko

Mättää ja mättää ?
      Höh, eihän tässä mikään mätä ! Kyllä minä sinun sijassa uskoisin vaan niitä vanhojen puheita: "kun lämpiää, niin pirttiin tule kylmä ja routa pukkaa alemmas ku ilmat lämpiää "
      Millä sen selität sitähän sinä tässä kyselet... hmm... "lämpö siirtyy (johtuu) aina lämpimästä kylmään päin" toi ei kyllä minulle oikein valkene, mutta uskonhan minä totakin.

Eli olisko asia niin, että hirren pinta ulkona kun lämpiää, (-5) niin se hirteen sitoutunut kylmä "massa" "pukkaa nyt sun pirttiisi" ts. joudut lämmittämään kauheesti enmmän, ettei tuntuis kylmältä... Tavallisessa talossa, nykytaloissa, jossa ei ole massiivihirsiseiniä tätä ei tiedä, siellä ei ole mitään massiivista seinissä, pelkkää hötöä kaikki seinät.

Käytkö koskaan kirkossa ? Mnä en, mutta joskus olen silti hokannut, että vanhat kirkot joissa on yli metrin paksut seinät vaatii kauheeta lämmitystä pakkasjakson jälkeenkin jos siellä on joku tilaisuus, ettei porukka jäätyisi. Sama pätee siis kaikkiin rakennuksiin joissa on MASSIIVISET seinärankenteet. (?)

• tosikko

ps. tosikkona olen kohta hilppasemassa mökille Savoon. Tietty mun tarttee kokeilla kaikki nää vesiämpärijutut yms. ja alan tarkkaileen mökkini energiankulutusta ... :)
        En minäkään tätä "käsitä", mutta uskon mua viisaampien puheita ja siksi kokeilen ja tutkin... Heh, sitten meitä on varmaan jo aika monta kantelemassa ämpäreitä ulos ja kattelemassa sähkömittareita ! - palaan asiaan !

ps. en kyllä usko pätkääkään, että joku neek ... afrikkalainen olis tehny jäätelöä kuumasta maidosta ! hahhaa, eihän noi poloset osannu syödä edes lettuja hillon kanssa, ettei koko pöytä olis ollu yhtenä HILLOMERENÄ ! (tapahtui saksanmaalla v. -66)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      98
      3413
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3107
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2403
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2056
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      40
      1634
    Aihe