Hei!
Kaipaisin neuvoja, miten uudenkarheat Karhun luistelusukset tulisi voidella, mahdollisimman yksinkertaisesti.
Pohjakäsittelyä tms. ei suksissa tietääkseni ole.
Hiihtokilometrejäkään tuskin talven aikana mahdottomasti tulee, joten sitä mukaa sitten mahdollisimman yksinkertainen ja helppo voitelusysteemi?
Vienko sukset suoraan voideltavaksi jonnekin liikkeeseen, vai voinko tehdä itse?
Netistä saa niin paljon eri tietoa, etten oikein tiedä mikä on kätevintä.
Aloittelijalle helppoja neuvoja luistelusuksen voiteluun?
9
533
Vastaukset
- Ei tartte ehkä mitää
Kokeile ensin hiihtää niillä ilman voiteluja.
Saattavat luistaa mukavasti jo siltään. - hmv
^ Ok, kokeilen noin.
Sukset ovat muutaman vuoden vanhaa mallia, Karhu Crystal skating sr, grafiittipohjaiset sukset.
Käytettynä ostin, joskaan edellinen omistaja ei ollut käyttänyt niitä kertaakaan, eikä tietääkseni vahauttanutkaan.
Itse en osaisi minkään silitysraudan kanssa ruveta vahaileen, joten siksi tiedustelen onko muuta systeemiä huoltaa näitä itse? Jos ei käytä voitelurautaa (vanhaa silitysrautaa), niin kyllä pikaluistot myös auttaa. Itse olen toisinaan laittanut luistopastaa. Se on äkkiä levitetty ja 15min kuivumisen jälkeen harjataan (nailonharjalla), niin luistaa paremmin.
Noista kylmänä voiteluista sanotaan, että kuluvat nopeasti pois. Onko tuo niin iso haitta aloittelevalla luistelijalla, kun matkat ei ole niin pitkiä vielä. Suksille ei tule niistä mitään vahinkoa, hiihtämisestä enemmän ... :)
Voihan ne sukset viedä johonkin liikkeeseen voideltaviksi. Joku saattaa sielläkin laittaa luistopastan (& antaa lopun purkkia mukaan). Mulle yhdessä liikkeessä sanoi tuohon tapaan. Itse silloin tällöin laitan pohjustusluistovoiteen kuumentamalla ja jos huvittaa, niin kelin mukaista luistoa. Olennaisinta on ehtiä ladulle...- Aika turhaa hommaa
Älä kuitenkaan ota stressiä voiteluista. Oleellisinta on siis ehtiä ladulle, eikä tussailla kemikaalien parissa.
Luistovoiteluilla ei kuitenkaan saada kummoisia aikaan luiston suhteen. - carpas1
Kun hiihtää eri keleillä ilman voiteita tai siklattuna (Kuzmin 60 e), niin saa tuntumaa että minkä tyyppiset ne ovat. Ja miten toimivat kovalla alustalla eli lipsuvatko miten sivulle ja jos pahasti lipsuvat niin ovat silloin vaikeat. Pakkasta kun on yli 13-15 astetta, niin parafiinia tarvitaan ellei sitten ole juuri lauhtumassa, jolloin luisto voi olla loistava ilman voiteita . Pikku pakkanen luistaa yleensä ilman voiteita tai siklattuna myös paitsi kun kosteutta on liikaa esim. lumisateessa ja tarvitaan fluoria ja kuviota. Karkealla ja tykkilumella luistaa ilman voiteita tai siklattuna. Vesikelillä huomaa imun heti, jos suksi ei vesikelille sovi. Karkealla kuviolla voi vähän auttaa tilannetta.
- hmv
Epäselväksi minulle jäi, että meneekö sukset mahdollisesti pilalle, jos en niille tee mitään pohjustuskäsittelyä ollenkaan ennen käyttöä? Jos siis lisään vaan esimerkiksi tätä luistopastaa tms.
Paras tapa poista ne suksen pohjista on hiihtää 10km :) Siis lähtee selvästi helpommin kuin kuumana pohjaan laitettavat voiteet. Niitäkään ei laiteta pohjaan suojaamaan sitä kulumiselta. Nekin kuluu sieltä 100..200km hiihdolla.
- Ei tarvitse mitään
Sukset eivät todellakaan mene pilalle ilman pohjustuskäsittelyä.
Pikemminkin pohjustus on pieni riski, koska siten voi taitamattomuuttaan saada suksien pohjat pilalle.
Ladulle siitä jo! - Moi hmw
Ootkohan kuullut sellaista pikavoiteista mitä laitetaan suoraan pullosta sutimalla sukseen. Ilmeisesti et. Koklaa niitä. Niillä saa aivan kelvollisen, joskus aivan huippuluiston jollekin vitosen lenkille jopa pidemälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271