Oy:llä menee todella huonosti, saisiko apua?

epätoivoinen :(

Minulla on liiketoiminta johon olen ottanut henkilökohtaisella takauksella olevaa lainaa yhteensä 65,000 euroa. Nyt tilanne on se että laskuja on rästissä/erääntyy tämän kuun loppuun mennessä yhteensä 40,000 euron edestä. Kuussa kassaan tulee n. 14,000 euroa ja henkilökunnan palkkakulut tulevat tässä kuussa olemaan 8000 euroa.

Yritysneuvojalla käyty ja seuraava aika tällä viikolla. Kotitehtäväksi tuli laskea mitä kaikkea voin realisoida ja laskea paljonko laskuja erääntyy. Nämä siis nyt tehty.

Mutta kysymys nyt kuuluukin että kun kassassa on vielä rahaa n. 10,000 euroa niin kertokaa mitä minun kannattaisi tehdä että pääsen tästä itse edes vähän vähemmällä paskalla. Mielessä on vaihtoehdot:

1) Maksan tilin tyhjäksi työntekijöille ja velkojille ja minulle kaatuu koko 65,000 euron yrityslaina maksettavaksi omasta pussista sekä suuri osa laskuista menee tulevan konkurssipesän perintään.

2) Maksan tilin tyhjäksi lainoihin ja työntekijät ei saa palkkaansa ja kaikki laskut menevät tulevan konkurssipesän perintään. Tällä tavalla minulle kaatuisi "vain" n. 55,000 euron lainat

Eli mitä minun kannattaa tehdä? Tottakai haluan minimoida itseeni kohdistuvat sanktiot koska olen tehnyt hommia niin hyvin kun voin ja palkatta viimeiset 12 kuukautta. Starttirahaa olen saanut ja 10-14 tunnin päiviä tehnyt 5 päivää viikossa plus useita viikonloppuja. Oma kuntokin on romahtanut kun kaikkeni olen antanut yritykseni eteen. Nyt vain haluaisin edes vähän minimoida sitä paskan määrää (velka) mitä minulle tulee kaatumaan. Tuleeko sanomista jos teen pankin kanssa nyt heti lyhennyssopimuksen esim. 5000 euroa kuukaudessa? :)

Ei moralisointia kiitos, tiedän että olen tehnyt parhaani ja tehnyt ja venynyt enemmän kuin monet muut olisivat edes pystyneet. Haluan vielä joku päivä kokeilla uudestaan yrittäjyyttä ja uskon että tulen onnistumaan.

28

3111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raharahaaaaa

Maksa lainat ensin, työntekijät saa rahansa palkkaturvasta.

• epätoivoinen

Näin arvelinkin mutta mites konkurssitilanteessa valtio suhtautuu siihen että koko firman kassa on pistetty kokonaan lainanlyhennyksiin eikä jaettu esim. laskuttajien/velkojien ja lainan kesken tasaisesti...?

• selvitäkin voi

Itse olin aikoinaan lähes vastaavanlaisessa tilanteessa.
      Velkaa reilut 90.000 euroa ja laskuihin ei riittänyt rahat. Totesin, että en saa henkilökohtaisesti velkoja maksettua, joten sitkeilin yrityksen kanssa jatkamaan, koska se saa kuitenkin isommat lyhennykset kuussa maksettua.

Velkojien kanssa voi koittaa sopia pienempiä maksueriä, pankkilainat laittaa lyhennysvapaalle kunnes tilanne paranee. Kaikki mahdolliset kulut minimiin, omia hintoja voi nostaa jos mahdollista.
      Olen itse tehnyt 10-14 tunnin työpäiviä ja joskus myös viikonloppuja ollut töissä. Tällä olen säästänyt yhden työntekijän palkkakulut, joilla olen voinut maksaa sitten velkoja.

Kohta viisi vuotta järjetöntä raatamista ja sentin venytystä takana ja kesäkuussa on loput velat maksettu. Ehkä sitä voisi palkita itsensä kesälomalla heinäkuussa?

Sen on kyllä vuosien varrella saanut havaita, että apua ja neuvoja ei kyllä saa silloin, kun on pulassa.

• Selvitä voisi paljon vähemmällä, kun kyselisi niitä neuvoja ja apuja ajoissa! Kyllä yrittäjän pitäisi nähdä jonkin matkaa eteenpäin, että suohon upotaan yhä vain syvemmälle....
        Täälläkin kyselijät ilmestyy yleensä vasta sitten, kun voudin eräpäivään on vajaa kuukausi aikaa ja sit valitetaan, kun ei saa neuvoja ja apua!
        Yrittäjän olisi hyvä muiden ominaisuuksien lisäksi omata edes hiven nöyryyttä, niin voisi päästä helpommalla =))
        Minullekin kävi niin, älysin aikoinaan ajoissa (silloin 80-90-lukujen taitteessa) mennä viisaampien juttusille ja tässä sitä edelleen ollaan.
        Tuossa yläpuolella on hyvä malli selviämiseen.
        Epätoivoinen, nyt vaan laskelmia tekemään ja velkojien kanssa neuvottelemaan! Verottajakin kuuntelee järkeviä maksuohjelma-ajatuksia kunhan itse olet yhteydessä, etkä odota sitä perintää =) nimimerkillä kokemusta on ja kaikesta hulimatta häiriömerkinnätön historia vuodesta -86.

Tsemppiä!
        Ja kyse apuja sekä neuvoja, minä ainakin yritän neuvoa eteenpäin!

• jore991

Paljon saat kasaan jos myyt esim. autoja tai jotain muuta omaisuutta? Jos jokin keino kuitenkin olisi ennen konkurssia..

• epätoivoinen :(

Myytävää omaisuutta ei ole ja suoraan sanoen en henkisesti enää kestä tätä työtahtia eli sekään ei ole vaihtoehto. Kiitos vastauksista, mietin parhaillaan asioita joista voin leikata. Tosiasia on myös se että en ole varma saako liiketoiminnasta kannattavaa ikinä, ts. riittääkö asiakkaat tällä paikkakunnalla vai ovatko yritykseni tilat liian isot (=kalliit) paikkakuntaan nähden.

• Postilokero.

Ei huh huh. Trolli :D

• lklökök

Eikö lainanlyhennyksistä voi sopia pankin kanssa? Jonkin aikaa lyhennysvapaata, maksat vain korot... ei tuo nyt niin mahdoton laina ole.

• t.austa

Miksi sulla on työntekijöitä, jos yhden vähentää niin siitä saa jo paljon lainan maksuun. Vai tarvitsetko niitä tuomaan rahaa sisään????
      Vauhtia duunareihin jos mahdollista..., Vaikeaa se on kun ehdotella tosissaan kun ei tiedä taustoja.

• Raaka peli

Maksa rästissä olevia lainoja niin paljon, kuin pystyt. Yritys on sen jälkeen varaton ja konkurssi raukeaa varojen puutteeseen. Tosin joudut sitten myös lopettamaan tuon firman pyörittämisen, koska kukaan ei enää uskalla toimittaa mitään tavaraa laskulla ja kaiken lisäksi menee välit työntekijöiden kanssa. Kait he ymmärtävät irtisanoutua tuossa vaiheessa ja lähteä hakemaan palkkojaan palkkaturvasta.

Yritystoiminnan loputtua maksat rästissä olevat lainat henkilökohtaisesti omilla palkkatuloillasi. Jos hyvin käy, voit ehkä myös aloittaa sen parturikampaamosi pyörittämisen vielä joskus uudelleen toiminimellä, jolloin menestyminen olisi todennäköisempää.

• 9+10

Työntekijöille potkut ja säästät.

• epätoivoinen

En ole trolli ja tarkempia yrityksen tietoja en halua antaa julkisesti koska kilpailijanikin saattavat vaikka lukea tätä foorumia?! Harmi sikäli että joudun asioita salaamaan koska tästä ketjusta ja teiltä kokeneemmilta yrittäjiltä varmaan saisin apuja.

Ala on sellainen että asiakkaiden kanssa tehdään mahdollisesti pitkiäkin (12kk tai enemmän) sopimuksia ja henkilökuntaa tarvitaan täyttämään asiakassopimuksessa/myyntitilanteessa luvatut asiat. Hyvinvointiala.

Tämän viikon MA-KE taas 10-14 tuntista päivää ja penniäkään ei jää itselle ja firmalle tulee takkiin n. 40% liikevaihdosta joka kuukausi.

• eiks vaan?

Kyseessä lienee siis kuntosali...

Jos, niin onpas kurja tilanne myös asiakkaille. :(

• heebo4

^ miten ihmeessä olet tehnyt tuomoisia sopimuksia, että kaikilla sun työntekijöillä on töitä ja silti teet 40% tappiota joka kuukausi? Ja jos kilpailijoitakin on, niin tuskin se asiakkaiden puutteesta kaatuu vaan yrityksen johtaminen, sopimusten teko ja hinnoittelu (kannattavuuden laskenta) lienee syynä.
      Noi, sulla on tasan kaks vaihtoehtoa: konkurssi tai sitten yrität kituuttaa, yllä tulikin jo vihjeitä että homma voisi olla pelastettavissa.

• eiksjuuh

Jos jotain positiivista niin selvis että yrittäminen ei oo sun juttu?

• normi yrittäjä

kiesus perse. jos ei tuo 15-60h viikko riitä niin sitten tehdään vaikka 100h viikko töitä, ja töillä tarkoitan niitä todellisia tunteja eikä niitä työpaikkanotkumisia.
      nimimerkillä ensimmäiset vuoden 3600-3800h vuodessa ja siitä pikkuhiljaa vähennellyt nykysiin siedettäviin reiluun 2800 tuntiin 15 vuoden aikana.

• Itsekin yrittäjä

Oletko tutkinut velkasaneeraus vaihtoehtoa. Hyviä kokemuksia lähipiiristä. Siinä nimenomaan tervehdytetään liiketoimintaa ja aikaisempi velka "jäädytetään" saneerauksen ajaksi. Vaatii jonkin verran rahaa alkuun, mutta pidemmän päälle parempi vaihtoehto, kuin "antaa kaatua".

• 4+11

...totta puhut. Mutta on vielä yksi vaatimus: sen perusbisneksen tulee olla kannattavaa. Jos firman toiminta on lähtökohtaisesti kannattamatonta, yrityssaneerausta ei tipu. Myös velkojien on uskottava asiaan - velkojathan asian todellisuudessa päättävät.

• Doxman
        4+11 kirjoitti:

...totta puhut. Mutta on vielä yksi vaatimus: sen perusbisneksen tulee olla kannattavaa. Jos firman toiminta on lähtökohtaisesti kannattamatonta, yrityssaneerausta ei tipu. Myös velkojien on uskottava asiaan - velkojathan asian todellisuudessa päättävät.

Velkasaneerauksista onnistuu vain 10 %.

Aika turha vaiva hakeutua, liiketoiminnan pitää olla kannattavaa, mutta jokin yllättävä tappio tullut:

- Ison kaupan saamiset jäi saamatta
        - Verotarkastuksessa virhe
        - Alihankkija teki kuprun
        - Työntekijjöiden ekat lomarahat

Niin, tappiolla tekeminen ei ole yrityssaneeraukseen mahdollsuutta, yrityssaneerauksen vaihtoehtoja on konkurssi tai saattohoito.
        Älä tee omalla nimelläsi koskaan konkurssia, menee maat ja mannut ja et saa edes pankkitiliä auki.

• Silmät kiinni
        Doxman kirjoitti:

Velkasaneerauksista onnistuu vain 10 %.

Aika turha vaiva hakeutua, liiketoiminnan pitää olla kannattavaa, mutta jokin yllättävä tappio tullut:

- Ison kaupan saamiset jäi saamatta
        - Verotarkastuksessa virhe
        - Alihankkija teki kuprun
        - Työntekijjöiden ekat lomarahat

Niin, tappiolla tekeminen ei ole yrityssaneeraukseen mahdollsuutta, yrityssaneerauksen vaihtoehtoja on konkurssi tai saattohoito.
        Älä tee omalla nimelläsi koskaan konkurssia, menee maat ja mannut ja et saa edes pankkitiliä auki.

Lukemasta tekstistä tuli sellanen olo, että onko tällä yrittäjällä joku "franchaising" tyyppinen firma tms. joka vetää voitot välistä ja tulee siksi pissimään kokoajan vaikka yrittäjä tekisi itse töitä 24h/vrk? Toivottavasti ei ole kyseessä, joku kotiapu/ hoito ketju???

• laskemataidoton

ööö jos palkkoihin menee 8k ja tulee 14k niin mihinkäs se 6k katoaa. tottakai vuokrat ja muut menot syö sitä jonkun verran mutta kyllähän sillä pitäisi pystyy kuukausittain lainaa lyhentää?

• nolla-nolla

nosta käet pystyyn,sanotahan täällä päin!toivottavasti et ole pantannut vakituista omistus asuntoa?

• 25v-kok.yrittäjänä

Jos jatkuvasti tulee takkiin 40% liikevaihdoata, niin silloin olisi lopetettava ja pian, tai toiminta jokatapauksessa loppuu pian, kun kassa lopullisesti tyhjenee. Tarkoittaa sitä, että yritys on asetettava konkurssiin ja velka jää itselle maksettavaksi ja siirryttävä palkkatyöhön. Tilanne on hankala, jos kyseessä ei ole osakeyhtiö tai jos vastuuhenkilönä olet viivytellyt konkurssiin hakemista. Jos kassassa on rahaa, niin kun jättää sen sinne, niin ei syyllisty minkään velkojan suosimiseen, vaan jättää kaikki huolet konkurssipesälle. Jos olet lakia noudattaen johtanut yhtiötäsi, niin muita vastuita ei pitäisi jäädä, kuin takausvelka itselle.

• 20 vuotta yrittänyt

Rahoittajan kanssa voi ja kannattaa aina yrittää neuvotella ja hakea joustoa ja lisäaikaa. Tiedän kyllä omasta kokemuksesta miten hankalaa se on silloin kun olet henkisesti ahtaalla koko homman kanssa kuukaudesta toiseen. Silti ottaisin rohkeasti yhteyttä.

Jos kyseessä on Oy, ja olet toimitusjohtajana, olet itse täysin lainsuojaton. Työntekijäsi sen sijaan saavat kyllä rahansa palkkaturvasta muistaakseni 3 kk takautuvasti, mutta siinä on se huono puoli, että palkkaturva alkaa periä saman tien noita maksamiaan apuja yritykseltä.

Työntekijöiden kanssa olisi kuitenkin hyvä keskustella joustomahdollisuuksista teemalla haluavatko he olla ensi kuussa töissä vai työttömiä (kun en tiedä alaa niin en osaa ottaa kantaa mikä on yleinen työllisyystilanne). Ehkä olisi mahdollista jopa tehdä diili työntekijöiden (tai jonkin heistä kanssa) osakkaaksi ryhtymisestä, jolloin tulevaisuudessa riskit ja tuotot jaettaisiin isomman porukan kesken.

Ongelmasi on se että olet mennyt takaamaan yrityslainan kokonaan itse. Isommissa osakeyhtiöissä vastuuhenkilöt takaavat vain pienen osan lainakokonaisuudesta, ja silloin pankin kanssa on helpompi neuvotella siitä, olisiko laina-ajan pidentäminen, tai jopa osittainen anteeksianto yrityssaneerauksen kautta mahdollista. Saneerauksessa lakimiehiin menee kuitenkin kymppitonneja, joten ei ehkä kannata tässä tapauksessa.

Jos mikään ei tepsi ja loppu on edessä, niin itse lopettaisin kannattamattoman bisneksen siten, että lopussa maksat itsellesi kassasta kohtuullisen tuntipalkan vaikka takautuvasti (tarvitset omaa rahaa tulevina kuukausina), ja hoitaisit samalla kassasta lainaa minkä pystyt. Sen jälkeen vaan lappu luukulle, leuka pystyyn ja työnhakuun. Sinä sentään yrititi ja työllistit muita, vaikka tämä bisnes ei kannattanutkaan.

• --------------------

Eihän tommoisella kuukausi tulolla edes kannata pitää työntekijöitä.Itse palkkasin ensimmäisen työntekijän vasta kun olin varma,että pystyn maksamaan palkan.Tuollaisella kuukausitulolla yrityksestä,niin moni käy vielä tehdastyössä ja hoitaa iltaisin ja viikonloppuisin yritystä.
      Yrittäjäksi ei kannata edes kuvitella jos ei työnteko kiinnosta.

• Tuota, sinulla on kannattavuusongelma, kuten varmasti olet jo pystynyt yksilöimään itsekin. Laina ei ole se paha, vaan kassaan tulevien rahojen vähyys ja/tai kassasta lähtevien maksujen suuruus. Kumpaa jompaa pitäisi karsia.

Toisaalta olet väsynyt rumbaan, mutta samalla annoit arvokkaan vinkin neuvojalle, eli toimipistekulut. Olet siis vuokratiloissa? Oletko katsellut toista paikkaa, jossa olisi ehkä sama asiakasvirta mutta halvempi vuokra.

Asiakasvirta... niin, mietippäs ketä sinulla on asiakkaana. OVatko ne satunnaisia ohikulkijoita, jolloin liikepaika merkitys on ehdoton. Vai ovatko ne vakiintunutta asiakaskuntaa, joka pääsee esim 200 metriä kauemmaskin? Nyt pitäisi jaksaa miettiä perusasiat läpi uudelleen. Kirjoitin jossain viestissä että se liiketoimintasuunnitelma, vaikka moni sitä vähättelee, se on kultainen näissä aisioissa. Tunnista ketkä ovat asiakkaitasi, missä ne liikkuvat. Miten he reagoivat toimitilojen muutokseen? Joillain aloilla ovi todella lakkaa käymästä, jos se on 10 metriä väärässä paikassa, esim kulman takana.

Sitten, olisiko aika nostaa hintaa, esim 5%. Tämä on helppo ohjelmoida kassakoneelle ja tuo heti tulosta. Selvästikin myyt liian halvalla kun kauppa käy, mutta ei kannata. Tai sitten sinulla on näitä vuokra-, palkka- ym kuluja, jotka syövät katteet. Nyt pitäisi jaksaa miettiä perusasiat uudelleen lävitse. Laita ne paperille. Tarvitset niitä kun menet juttelemaan pankinjohtajalle. Sinulla on näyttää, että muutoksia on tehty ja näillä ja näillä pääset kuiville.

Tosin pitää myös miettiä sinua itseäsi. Jaksatko ottaa uutta velkaa, vai joko haluttaa lyödä hanskat tiskiin. Älä ajata konkkaan, ota se laina ja yritä myydä esim työntekijöille, jos siellä olisi potentiaalinen jatkaja, tai sitten ihan ulkopuoliselle. Saat edes varaston arvot palkaksi yrittämisen vuosista. Monesti on kyllä niin, että mitään palkkaa ei ensimmäisestä yrityksestä saa, se on vaimo joka elättää koko perheen. Vasta toinen yritys kannattaa, kun on ottanut opiksi virheistään.

• mahdollinen apu

Olen myös yrittäjä ja tarvitaan tekijöitä. Jos sulla on myyntipersoonia duunissa. niin voin ottaa ne mulle etana duuniin ja sopia heidön kanssa maksu ohjelman sun palkoille. Sun yritys vastaavasti voin antaa mahdollisuuden tehdä 2 kk aikana noin 40 000 € tulot mutta vaatii ahkeraa myyntiä. Jos kiinnostaa laita meiliä niin katsotaan tarkemmin erkki.k@wippies.filaite viitteeksi suomi24 keskustelu niin tiedän mitä asia koskee

• SH-Konsultit

" Älä tee omalla nimelläsi koskaan konkurssia, menee maat ja mannut ja et saa edes pankkitiliä auki. "

Tuolla ylempänä mainittiin, ja näin on.

Yhtiösi myyminen on myös yksi vaihtoehdoista.

ota yhteyttä

SH-Konsultit
      velkahelppi@gmail.com

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2318
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2143
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1535
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1454
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1417
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1083
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      974
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      944
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      934
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe