Hei! ostin vapaantyylin sukset.

sivakoija

ihan urheilu liikkeesta. painot, voitelut ym pistettiin kuntoon. nyt olen varovaisesti aloitellut hiihtoharrastusta. kymmenisen kertaa joulun jalkeen. tätä ennen olen hiihtänyt reilu kymmenen vuotta sitten. nyt olen lukenut juttuja netistä ja tuli mieleen et olisiko sittenki pitänuyt aloittaa perinteisellä. onko vapaatyyli liian haastava aloittelijalle

6

286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos on jotain muuta luistelutaustaa, niin saattaa päästä nopeammin perusluisteluun kiinni kuin perinteiseen hiihtoon. Ihan sama opettelu tekniikassa on lähtee hinkkaamaan perinteisen tekniikkaa kohdalleen kuin luistelua.

Oma vaatimaton tuntuma on, että samalla keskinopeudella perinteinen ja luistelu vaatii yhtä paljon kuntoa (= mennään vastaavilla sykkeillä). Hitaasti luistelu vain on vaativampaa kuin perinteisen meno hitaasti. Tasatyöntö on olennaista perinteisessä. Luistelusuksilla tasatyöntö menee hivenen kevyemmin, kun puuttuu pito. Mulla pito ottaa päkiöille noustessa vähän kiinni, pieni jarrutus. Tekniikka vikaa..?

En ole luistelun asiantuntuja kun alle 500km hiihdettynä niillä, mutta pääsee sitä liikkeelle ennenkuin se eka 500km on hiihdetty :)

Maisemista se myös on kiinni millä hiihtää, aika monella molempi parempi :) Osa lähilenkeistä menee vain pertsalla ja toisinaan mukava vaihtaa luisteluun. Retkiluistimetkin saa kiinni niihin luistelumonoihin helposti... Pääsee vähemmällä työllä kevyesti.

• niinpäääöå

No riippuu mikä on peruskunto. Onko maattu 10 vuotta sohvalla, onko ylipainoa ja kessu palaa. Vai onko eletty terveellisesti ja käyty lenkillä.

Noi on niin yksilöllisiä mikä on kenellekin liian rankkaa. No perinteinen on helpompaa, koska vauhtia on helpompi säädellä, kun taas luistelussa on pakko mennä tiettyä vauhtia että pääsee eteenpäin.

Perinteisellä kannattaa aloittaa.

• Aloittaja on jo kymmenen kertaa käynyt lenkillä eikä ole suksia myymässä, niin hankalin vaihe on jo ohitettu?? Kun on sopivasti palautumisaikaa, niin pääsee sitä heikompi kuntoinenkin alkuun.

Itse olisin pari vuotta saattanut sukset myydäkin ekan lenkin jälkeen, jos joku olisi tullut kysymään...

• 281

No riippuu mikä on peruskunto. Onko maattu 10 vuotta sohvalla, onko ylipainoa ja kessu palaa. Vai onko eletty terveellisesti ja käyty lenkillä.

Noi on niin yksilöllisiä mikä on kenellekin liian rankkaa. No perinteinen on helpompaa, koska vauhtia on helpompi säädellä, kun taas luistelussa on pakko mennä tiettyä vauhtia että pääsee eteenpäin.

Ihan taas toisenlaista mieltä tuosta rankkuudesta. Itselleni luisteluhiihto on paaaaljon helpompaa kuin pertsa. Aikanaan noin kolmisenkymmentä vuotta sitten kun luisteluhiihto alkoi (Siitonen step jne) aloitin aktiivisen luisteluhiihdon harrastamisen, enkä sen jälkeen ole hiihdellyt kuin muutama sata km talvessa pertsalla ( lähinna vitikeleillä) Luistelu tasaisella on niin kevyttä suhteessa samalla vauhdilla hiihdettävään pertsaan ettei huvita muuta kuin luistella. Luistelu ylämäkeen on tekniikkakysymys, huonolla tekniikalla ei varmasti onnistu taloudellisesti, mutta ajan kanssa onnistuu hyvin.

• Juuri näin

Olisi pitänyt aloittaa pertsalla.

• Jarmilaine

Näistä saa olla montaa mieltä... Itse aloitin samoin yli 10v hiihtotauon jälkeen heti luistelulla ja en ole sitä katunut. Samana vuonna alkoi lopputalvesta kulkemaan (800km kohdalla) ja seuraavana vuonna rohkeasti Pirkan hiihtoon 90km himpun alle 15kmh keskarilla.
        Luistelutekniikka on oltava kunnossa ja siihen on todellakin paneuduttava - ilmaiseksi ei saa mitään, kaikki pitää itse ladulla opetella !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe