Autonkatsastus takaisin valtiolle

rahastuksen uhri

Ehdotan että yksityiset katsastusasemat lopetetaan ja katsastus valtiolle. Yksityiset asemat vaan rahastavat jälki- ja uusintakatsastuksilla.
Kun yksityiset asemat tuli, ei uudehko autoni ole koskaan menny ekalla läpi.Toista oli ennen, aina meni läpi vanha autoni.
Nytkin vikaa taas seisontajarrussa, jota näin talvella en käytä.Jarru jäässä, eikä rikki.Joka vuosi sama jarruvika muka.

112

3299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsiipadaaba

      Sillä ei ole mitään merkitystä onko se jäässä vai rikki.Seisontajarrun on TOIMITTAVA vähintäänkin katsastuksessa.Asia on myös niin että kun et sitä käytä on jumiutumisen mahdollisuus todennäköinen seuraus. Kyllä aikoinaan hylky tuli
      vuorenvarmasti toimimattomasta seisontajarrusta ja tulee vastedeskin.

      • reinikainen vanhempi

        morjens sano reinikainen.auto on oltava katsastuskunnossa joka päivä jos sillä ajetaan.itse käytin aiemmin muutamia vuosia yksityistä asemaa.omistajan vaihdoksen jälkeen mikään auto ei mennyt läpi ekakerralla.sitten olisi ollut vanhan mopon katsastuskäyttöön otto,yksityinen väitti kivenkovaan on oltava rekisteripaperit.vanhoissa mopoissa ei sellaisia koskaan ole ollut,se oli yksityisen asemalle menon lopetus.ajo valtion konttorille ja herra katsastus mies sanoi tuo mopo tänne ja homma hoituu ja saat rekisteri otteen.nyt olen käyttänyt samaa valtion konttoria muutaman vuoden ja autot on mennyt joka kerta katsastukseta läpi.yksityinen keksi milloin minkin syyn etsimällä että voisi hylätä aiheetta.tietysti jos on vikaa hylky on aiheellinen,uusintakatsastus tuo rahaa lisää asemalle joten hylätään


      • reinikainen nuorempi
        reinikainen vanhempi kirjoitti:

        morjens sano reinikainen.auto on oltava katsastuskunnossa joka päivä jos sillä ajetaan.itse käytin aiemmin muutamia vuosia yksityistä asemaa.omistajan vaihdoksen jälkeen mikään auto ei mennyt läpi ekakerralla.sitten olisi ollut vanhan mopon katsastuskäyttöön otto,yksityinen väitti kivenkovaan on oltava rekisteripaperit.vanhoissa mopoissa ei sellaisia koskaan ole ollut,se oli yksityisen asemalle menon lopetus.ajo valtion konttorille ja herra katsastus mies sanoi tuo mopo tänne ja homma hoituu ja saat rekisteri otteen.nyt olen käyttänyt samaa valtion konttoria muutaman vuoden ja autot on mennyt joka kerta katsastukseta läpi.yksityinen keksi milloin minkin syyn etsimällä että voisi hylätä aiheetta.tietysti jos on vikaa hylky on aiheellinen,uusintakatsastus tuo rahaa lisää asemalle joten hylätään

        eipä taida valtiolla olla katsastuskonttoreita enää.


      • reinikainen nuorempi kirjoitti:

        eipä taida valtiolla olla katsastuskonttoreita enää.

        Kirjoittaja ei maininnutkaan minkä valtion konttorilla hän kävi.


    • Asiakkaamme kertovat

      Laita käsijarru kuntoon ja käytä sitä myös talvisin, niin ei tule ongelmia katsastuksessakaan sen vuoksi

    • Kun järki puhuu

      Olet oikeassa että yksityiset katsastusasemat pitää lopettaa. Mutta katsastusta ei pidä siirtää valtiolle vaan katsastus pitää lopettaa.

      • Autoilija vai?

        Jätkä haluaa suomesta Albaanian?


      • tarkistuta lääkitys
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Jätkä haluaa suomesta Albaanian?

        Miten vajaa-älyisen uppopalloharjoitukset sujuu?


    • Katsastuskuningas.

      Tuskimpa kukaan haluaa katsastusta takaisin valtiolle! Samanalai niitä autoja hylättäisiin, koska ei ne lait/asetukset mihinkään muutu. Ainoa asia mikä muuttuisi, olisi palvelun taso. Ketä katsastajaa kiinnostaisi olla kohtelias tai ystävällinen, kun on ihan sama millä asemalla ihmiset asioi. Ei ainakaan itseäni, voisi vittuilla niin paljon kuin sielu sietää!

      • Diever

        Taidat ennemminkin olla katsastusprinsessa.

        Suurin osa tuntemistani katsastusmiehistä olisi todennäköisesti kohtelias ja ystävällinen, vaikka olisivat katsastusmiehinä valtion monopolissa. Voisi tietenkin käydä ajan myötä niin, että sinunlaisesi mielenvikaiset prinsessat pyrkisivät alalle.


      • näinsemenee11

        Katsastus kallistuu jatkuvasti ja kaikki voitot kotiutetaan ulkomaille. Kyllä sitä ovea näytetään valtionkonttoreissakin jos asiakaspalvelija "vttuilee niin paljon kuin sielu sietää".
        Laki on laki, mutta kun lain lukijoita niin monenlaisia. Sillon jos yrityksen strategiaan kuuluu kotiuttaa mahdollisimman suuret voitot ulkomaille, pakotetaan auto uusintakatsastukseen, mutta jos tarkoitus saada teillemme turvallisia autoja, voidaan määrätä korjauskehoitus päivään XX mennessä, ilman uusintakatsastusta.


      • vantaax
        näinsemenee11 kirjoitti:

        Katsastus kallistuu jatkuvasti ja kaikki voitot kotiutetaan ulkomaille. Kyllä sitä ovea näytetään valtionkonttoreissakin jos asiakaspalvelija "vttuilee niin paljon kuin sielu sietää".
        Laki on laki, mutta kun lain lukijoita niin monenlaisia. Sillon jos yrityksen strategiaan kuuluu kotiuttaa mahdollisimman suuret voitot ulkomaille, pakotetaan auto uusintakatsastukseen, mutta jos tarkoitus saada teillemme turvallisia autoja, voidaan määrätä korjauskehoitus päivään XX mennessä, ilman uusintakatsastusta.

        Eipä se leipä niin taattua katsurillekkaan Suomalaisella asemalle, niin kuin Hakus mainostaa. Irtisanotaan väkeä. Pakkolomautetaan väkeä. Kaikki pyritään ottamaan irti miehistä. Voitto maximoidaan.


    • autoilija1

      Katsastus oli parasta Suomessa silloin, kun A-katsastus oli vielä valtion omistuksessa, mutta oli myös yksityisiä katsastusasemia. Kun A-katsastuskin myytiin yksityisille sijoittajille ( Lipposen 2. hallitus ) vasta silloin katsastushinnat karkasivat pilviin, kevään 2003 jälkeen.

      • Liikennneministerinä oli silloin Kimmo Sasi. Valtion omistama Suomen
        Autokatsastus myytiin pääomasijoittajille ja yhtiön johdolle 60 miljoonalla
        eurolla. Tämä oli lottovoitto viidelle oligarkille. Kohtuullisella sijoituksella
        jokainen heistä tienasi 10 miljoonaa. Eikä tarvinnut muuta kuin kiristää
        hintaa.

        Nyt kukaan näistä oligarkeista ei ole enää A-Katsastuksen palveluksessa.
        Yksi toimii muka jossain Euroopan liikenneturvallisuuspaskanjauhanta
        -komiteassa. Toinen yritti viime eduskuntavaaleissa Keskustan ehdokkaana
        päästä lisää tuhojaan tekemään. Muut ovat reilusti eläkkeellä.

        Tämä kaikki kieroilu ja hintojen kiristys on saattanut A-Katsastuksen huonoon
        valoon. Nyt, kun hinnoilla ei voi enää kiristää (kilpailu alkaa vihdoinkin toimia),
        kierrättää A-Katsastus rahat paratiisisaarien kautta brittiläisille sijoittajille.

        Tältä olisi vältytty, jos katsastus olisi pidetty valtion monopolina. Hinnat olisi
        halvat ja palvelu huonoa. Kaikkea ei voi saada. Eipä taida olla enää missään
        valtion monopoli, nyt kun Ruotsikin siitä luopui. Seuraavaksi on menossa
        yksityisille VR.


      • Ulos EUsta
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Liikennneministerinä oli silloin Kimmo Sasi. Valtion omistama Suomen
        Autokatsastus myytiin pääomasijoittajille ja yhtiön johdolle 60 miljoonalla
        eurolla. Tämä oli lottovoitto viidelle oligarkille. Kohtuullisella sijoituksella
        jokainen heistä tienasi 10 miljoonaa. Eikä tarvinnut muuta kuin kiristää
        hintaa.

        Nyt kukaan näistä oligarkeista ei ole enää A-Katsastuksen palveluksessa.
        Yksi toimii muka jossain Euroopan liikenneturvallisuuspaskanjauhanta
        -komiteassa. Toinen yritti viime eduskuntavaaleissa Keskustan ehdokkaana
        päästä lisää tuhojaan tekemään. Muut ovat reilusti eläkkeellä.

        Tämä kaikki kieroilu ja hintojen kiristys on saattanut A-Katsastuksen huonoon
        valoon. Nyt, kun hinnoilla ei voi enää kiristää (kilpailu alkaa vihdoinkin toimia),
        kierrättää A-Katsastus rahat paratiisisaarien kautta brittiläisille sijoittajille.

        Tältä olisi vältytty, jos katsastus olisi pidetty valtion monopolina. Hinnat olisi
        halvat ja palvelu huonoa. Kaikkea ei voi saada. Eipä taida olla enää missään
        valtion monopoli, nyt kun Ruotsikin siitä luopui. Seuraavaksi on menossa
        yksityisille VR.

        Euroopan liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitea (totuudenmukainen nimi) yritti saada kaikki kulkuneuvot katsastuksen piiriin. Paskanjauheet keksivät omista päistään valetutkimustuloksia siitä miten oikeasti hyödytön katsastus poistaa liikenteestä vaarallisia kulkuneuvoja ja säästää ihmishenkiä.

        Toivotaan että jollakin toimittajalla järki ja mielenkiinto riittää paljastamaan mitä varten EU:n liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitea oikeasti on olemassa.


      • järki käteen
        Ulos EUsta kirjoitti:

        Euroopan liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitea (totuudenmukainen nimi) yritti saada kaikki kulkuneuvot katsastuksen piiriin. Paskanjauheet keksivät omista päistään valetutkimustuloksia siitä miten oikeasti hyödytön katsastus poistaa liikenteestä vaarallisia kulkuneuvoja ja säästää ihmishenkiä.

        Toivotaan että jollakin toimittajalla järki ja mielenkiinto riittää paljastamaan mitä varten EU:n liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitea oikeasti on olemassa.

        Hyviä uutisia! Euroopan liikenneministerit tyrmäsivät moottoripyörien
        katsastuspakon vastoin liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitean
        suositusta. Sitä pakkoa eivät halua sen enempää motoristit kuin
        katsastajatkaan.

        Moottoripyörä on sen verran vaarallinen kapistus käyttäjälleen, että
        jokainen vähänkään järkeä omaava motoristi pitää sen kyllä kunnossa.
        Sitä paitsi, jos moottoripyöriä katsastettaisiin, olisi oleellinen osa
        tarkastusta koeajo. Monikaan katsastaja ei ole halukas koskemaan
        vieraaseen isoon pyörään.

        Tulilinjalla ovat vielä jarruttomat kevytperäkärryt. Eiköhän siinäkin
        järki voita.


      • KALLE KELLO
        Ulos EUsta kirjoitti:

        Euroopan liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitea (totuudenmukainen nimi) yritti saada kaikki kulkuneuvot katsastuksen piiriin. Paskanjauheet keksivät omista päistään valetutkimustuloksia siitä miten oikeasti hyödytön katsastus poistaa liikenteestä vaarallisia kulkuneuvoja ja säästää ihmishenkiä.

        Toivotaan että jollakin toimittajalla järki ja mielenkiinto riittää paljastamaan mitä varten EU:n liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitea oikeasti on olemassa.

        "Ulos EUsta". Miksikö on olemassa? Korruptioitunut paska koko eu, kuten suomen hallituskin. Mitä suomessa tehdään kehäraakkien jäädessä vaalien jälkeen pihalle? Perustetaan uusi yritys, johon nämä kehäraakit tungetaan hyvällä palkalla tekemään "töitä". Samanlainen suomipaska kun eu:kin. Muistaako kukaan, mitä äänesti eu:sta? Ikinä en varmaan unohda sitä, kun kuuntelin radiosta, kun joku äijä luki sitä eu-mantraa "ei nouse kodinkoneiden hinnat ", ei ei noussut kodinkoneiden hinnat, mutta ruoka, juoma, vaatteet, asuminen, sähkö, vesi, tupakat, viina, autoilu jne jne... Kaikki se, mitä ihminen jokapäivä tarvitsee on noussut n 10-15%, mutta kodinkoneiden hinta on kyllä pysynyt suurin piirtein ennallaan. Näitähän ihmisten tarviikin ostaa joka päivä.


      • Hohoooo
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Liikennneministerinä oli silloin Kimmo Sasi. Valtion omistama Suomen
        Autokatsastus myytiin pääomasijoittajille ja yhtiön johdolle 60 miljoonalla
        eurolla. Tämä oli lottovoitto viidelle oligarkille. Kohtuullisella sijoituksella
        jokainen heistä tienasi 10 miljoonaa. Eikä tarvinnut muuta kuin kiristää
        hintaa.

        Nyt kukaan näistä oligarkeista ei ole enää A-Katsastuksen palveluksessa.
        Yksi toimii muka jossain Euroopan liikenneturvallisuuspaskanjauhanta
        -komiteassa. Toinen yritti viime eduskuntavaaleissa Keskustan ehdokkaana
        päästä lisää tuhojaan tekemään. Muut ovat reilusti eläkkeellä.

        Tämä kaikki kieroilu ja hintojen kiristys on saattanut A-Katsastuksen huonoon
        valoon. Nyt, kun hinnoilla ei voi enää kiristää (kilpailu alkaa vihdoinkin toimia),
        kierrättää A-Katsastus rahat paratiisisaarien kautta brittiläisille sijoittajille.

        Tältä olisi vältytty, jos katsastus olisi pidetty valtion monopolina. Hinnat olisi
        halvat ja palvelu huonoa. Kaikkea ei voi saada. Eipä taida olla enää missään
        valtion monopoli, nyt kun Ruotsikin siitä luopui. Seuraavaksi on menossa
        yksityisille VR.

        Joo
        Sasihan on idioootti ja vieraantunut lähes kaikesta ,ettekö ole jo huomanneet itse.
        Mutta tottahan on se että katsastus takaa että autot on teknisesti turvallisia.
        Katsastuksessa on yksi juttu mikä ei ole kaikkien tiedossa ja se on tämä .
        Hylkäys prosentti pitää aina olla melkein sama ,eli loppukuusta ei kannata mennä koska silloin hylsy tulee pienestäkin..
        Mutta pitäkää autot kunnossa ja ajakaa varovasti .


      • pärräpappa
        järki käteen kirjoitti:

        Hyviä uutisia! Euroopan liikenneministerit tyrmäsivät moottoripyörien
        katsastuspakon vastoin liikenneturvallisuuspaskanjauhantakomitean
        suositusta. Sitä pakkoa eivät halua sen enempää motoristit kuin
        katsastajatkaan.

        Moottoripyörä on sen verran vaarallinen kapistus käyttäjälleen, että
        jokainen vähänkään järkeä omaava motoristi pitää sen kyllä kunnossa.
        Sitä paitsi, jos moottoripyöriä katsastettaisiin, olisi oleellinen osa
        tarkastusta koeajo. Monikaan katsastaja ei ole halukas koskemaan
        vieraaseen isoon pyörään.

        Tulilinjalla ovat vielä jarruttomat kevytperäkärryt. Eiköhän siinäkin
        järki voita.

        No joo
        Mutta 40 vuotta motolla ajaneena olen sitä mieltä että jotkut pyörät pitäisi katsastaa.
        Tiedätte varmaan mitä tarkoitan ,no niitä usassa tehtyjä joilla ajaa isot ja rumat miehet . Mun mopoja on katsastajat kyllä ajaneet , hayabusasta customiin .
        Ja aina on silmät ja naama loistanut .


      • vasta neljänttenä
        Hohoooo kirjoitti:

        Joo
        Sasihan on idioootti ja vieraantunut lähes kaikesta ,ettekö ole jo huomanneet itse.
        Mutta tottahan on se että katsastus takaa että autot on teknisesti turvallisia.
        Katsastuksessa on yksi juttu mikä ei ole kaikkien tiedossa ja se on tämä .
        Hylkäys prosentti pitää aina olla melkein sama ,eli loppukuusta ei kannata mennä koska silloin hylsy tulee pienestäkin..
        Mutta pitäkää autot kunnossa ja ajakaa varovasti .

        Uuden auton katsastus jo kolmantena vuotena on silkkaa rahastusta. No, USA:ssa valkoisen miehen tuskin tarvitsee kolmea vuotta vanhalla autolla edes ajaa.


      • Parga
        Hohoooo kirjoitti:

        Joo
        Sasihan on idioootti ja vieraantunut lähes kaikesta ,ettekö ole jo huomanneet itse.
        Mutta tottahan on se että katsastus takaa että autot on teknisesti turvallisia.
        Katsastuksessa on yksi juttu mikä ei ole kaikkien tiedossa ja se on tämä .
        Hylkäys prosentti pitää aina olla melkein sama ,eli loppukuusta ei kannata mennä koska silloin hylsy tulee pienestäkin..
        Mutta pitäkää autot kunnossa ja ajakaa varovasti .

        Tuo minkä esitit "tietona" hylkäysprosentista ei ole totta. Se on näitä juttuja, mitkä tunnutaan "tietävän" esson baarissa paremmin kuin ammattilaisten keskuudessa.


      • Parga
        vasta neljänttenä kirjoitti:

        Uuden auton katsastus jo kolmantena vuotena on silkkaa rahastusta. No, USA:ssa valkoisen miehen tuskin tarvitsee kolmea vuotta vanhalla autolla edes ajaa.

        Miksi pidät auton ensimmäistä katsastusta kolmantena vuotena rahastuksena? Kolme vuotta vanhat autot ovat kovin eri kuntoisia riippuen mallista, omistajasta jne. Sellainen voi tyypillisesti olla 10000...250000 km ajettu, täysin huollettu tai huoltamaton tai jotain siltä väliltä, jne.


    • Autoilija 1 vai 2 ?

      Yksityinen sektori tekee saman halvemmalla kuin julkinen sektori. Siksi tämäkin ala vapautettiin kilpailulle. 90 luvulla katsastus maksoi satasen ja nyt vain viisi kymppiä, eli hinnat ovat alentuneet. Ja autot ovat parempikuntoisiakin kuin ennen mikä johtuu siitä että yksityiset katsastusasemat tekevät parempaa työtä.

      • Mikä laskuoppi?

        90 luvulla katsastus maksoi satasen....Siis markkoja,euroon siirryttiin muistaakseni 2001-2002,nyt maksaa euroissa viisikymppiä siis 3 satasta,eikö ole hinta kuusinkertaistunut??


      • Mikä laskuoppi?
        Mikä laskuoppi? kirjoitti:

        90 luvulla katsastus maksoi satasen....Siis markkoja,euroon siirryttiin muistaakseni 2001-2002,nyt maksaa euroissa viisikymppiä siis 3 satasta,eikö ole hinta kuusinkertaistunut??

        Sori itsellänikin laskutaito tökkii,eikö ole hinta siis kolminkertaistunut???


    • antiyksityistaja

      Hyvä idea, katsastukset mitä pikimmiten takaisin valtiolle.
      Jää tällainen p..jauhanta ja pykälien kierto ja varojen rosvoaminen kokonaan pois.

      • K1-ukko

        Ehdotan sinulle omaa sopivaa palstaa jossa saat puhua siitä minkä koet rakkaaksi itsellesi.
        Autoista, edes mahdollisesta omasta autostasi, et ymmärrä nähtävästi mitään kuten et myöskään liikenneturvallisuudesta.

        Siis tässä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3587


      • antiyksityistaja
        K1-ukko kirjoitti:

        Ehdotan sinulle omaa sopivaa palstaa jossa saat puhua siitä minkä koet rakkaaksi itsellesi.
        Autoista, edes mahdollisesta omasta autostasi, et ymmärrä nähtävästi mitään kuten et myöskään liikenneturvallisuudesta.

        Siis tässä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3587

        Kuules k1ukkeli.
        Olen tehnyt ajoneuvojen katsastuksia vuodesta 1979 ja teen edelleenkin, joten sori, jotain kyllä tiedän.
        Ehdotan sinulle ihan omaa palstaa jossa voit ottaa asioista selvää ennenkuin tulet vanhaa ns. opettamaan.
        Silloin kun tein töitä valtiolle niin asiat oli paremmin.


    • muitter...

      yksityinen tekee hyvää katsastusta ja homma toimii etenkin p-karjalassa, ei mitään moitittavaa ja lisäksi on niin kaunista katseltavaa sinne tiskin toiselle puolen, pulla kahvia nauttien jotta meinaa mennä väärään kurkkuun (terv kovalaisen tytöille)

    • Kerralla läpi

      Kyllä käsijarrun pitää toimia aina katsastuksessa. Kuitenkin harvemmin on 4 kuukautta pakkasen puolella säät. (aika jolloin auton saa katsastaa. Ens viikolla menen 29e 5e pakokaasumittaus katsastukseen niin toivon että katsastusmies tekee työnsä hyvin eli tarkastaa auton kunnolla ja sanoo jos jossain alkaa olemaan vaihdon tarvetta vaikka katsastuksesta meneekin läpi.

      • Jos auton katsastus vyöhyke on esim. marraskuusta maaliskuuhun tai joulukuusta huhtikuuhun, kyllä on käytännössä pakkasta koko ajan. Käytännössä tällainen auto on yritettävä katsastaa myöhään syksyllä tai aikaisin keväällä, jolloin on pieni toivonkipinä siitä ettei ilma olisi enää/vielä pakkasen puolella.

        Keskeinen ongelma on myös siinä, että keskitalvella ei välttämättä viitsi ruveta tekemään pihalla remonttia kuten kesällä. Itsehän ne remontit on tehtävä.

        Suomessa on yksi vuodenaika joka kestää puoli vuotta. Talvi. Toisen puolen vuodesta jakavat ne kolme muuta vuodenaikaa.


    • 5000-57

      Katsastus valtiolle niin saadaan edes siitä kovasta hinnasta ne verot Suomeen.
      Katsastuksen hinnat ovat nousseet sen takia kun katsastusasemat joutuvat ostamaan kaikkia laitteita mitä ei vielä -80 luvulla tarvittu. Johtuu siis autojen teknillisistymisestä. Ei tarvinnu seoksia mitata ennen jarrutkin testattiin hiekkatiellä vielä-70 luvulla, välykset tutkittiin ilman sitä nivelten liikuttelu/täristyslaitetta käsin. Katsastus suoritettiin vielä 80-luvulla kentällä ei ollut kuin toimisto kadun varressa autoa ei ajettu halliin.
      Siitä ikusuuskysymyksestä käsijarru: jotkin käsijarruvaijerit vaativat asennusvaiheessa voitelun muuten ne jumii jopa vuoteen ja hiihättävät jarruja. Joissain taas on kumimuoviosat semmosia että ei tartte voidella. AIna kumminkin voideltava semmosella voiteluaineella joka ei liukene kumiin/muoviin.

    • katsastus hyvä

      ei ole rahastusta vaan turvallisuuden tarkistus että auto on turvallinen käyttää jos autoa ei katsasteta niin siinähän saattaa käydä niin että kengä menee lattiasta läpi

      • Erillainen maa

        Katsastus hyvä, katsastuksella rahastus huono.
        Vanha systeemi oli parempi. Mitään pakollista ei pitäisi ikinä yksityistää Suomessa, koska täällä kansa maksaa mutisten.
        Keski-Euroopassa olisi ollut aivan turha yrittää samanlaista rahastustemppua ilman, että mädät tomaatit, kananmunat ja rehellinen p a s k a olisi lennellyt pitkin katuja & päättäjien pläsiä...


      • Moi,moi.voi,voi
        Erillainen maa kirjoitti:

        Katsastus hyvä, katsastuksella rahastus huono.
        Vanha systeemi oli parempi. Mitään pakollista ei pitäisi ikinä yksityistää Suomessa, koska täällä kansa maksaa mutisten.
        Keski-Euroopassa olisi ollut aivan turha yrittää samanlaista rahastustemppua ilman, että mädät tomaatit, kananmunat ja rehellinen p a s k a olisi lennellyt pitkin katuja & päättäjien pläsiä...

        Mikä hinta mielestäsi olisi sitten se katsastuksen hinta jos se olisi monopolissa valtiolla? Sinäkö sen saisit määrätä?


      • Haaparannalta
        Moi,moi.voi,voi kirjoitti:

        Mikä hinta mielestäsi olisi sitten se katsastuksen hinta jos se olisi monopolissa valtiolla? Sinäkö sen saisit määrätä?

        Moi moi voi voi.

        Täällä Ruotsissa henkilöauton kasastus on 300kr oll jo useia vuosia sama.
        Ja täällä ei ole yksityisiä katsasusasemia.

        Minusta tuo on kohtuullinen hinta.


      • Haaparannalta kirjoitti:

        Moi moi voi voi.

        Täällä Ruotsissa henkilöauton kasastus on 300kr oll jo useia vuosia sama.
        Ja täällä ei ole yksityisiä katsasusasemia.

        Minusta tuo on kohtuullinen hinta.

        Kuulostaa ihan kohtuulliselta (34 €) kun ottaa huomioon että Ruotsissa on kaksinkertaiset palkat. Puhun siis nyt nettopalkoista ja reaalisesta ostovoimasta. Suomessa voi katsastus olla siinä 100 €:n paikkeilla.


    • järki hoi

      Suuri vaara jos kokkarit ja kerpulit tulee taas hallitukseen. Kokkarit myyvät vaikka oman äitinsä. Kuka tekikään rahaa katsastuksen mynnnillä yksityiselle--valtio myi 10 milj. ja uusi omista myi 300 milj. Kutosen matematiikalla tämä pääministeri huseraa ja kauppa kannattaa. Nyt ilmeiseti kiire myydä Neste --ja pilkka hi9ntaan, teki voittoa. Kepulit myivät Kemiran ja mitä maksoikaan maanviljelijöille hintojen nousuna. Ei tässä maassa ole enää mitään järkeä näillä päättäjillä. Rakennetaan valtion virastoja ja laitoksia ja myydään olemattomilla hinnoilla pois ---missä pitkäjänteisyys ja normaali järki

      • KALLE KELLO

        Muista sitten sinäkin kun vaalien aika on, että et äänestä kokoomuslaista tai demaria. Kumpikin on näistä rikkaiden puolue ja kepu on kepu vaikka voissa paistais. Jäljelle jää ainoastaan persut, mitä voisi äänestä


      • kommunisti2

        minähän myisin äitini vaikka liimatehtaalle jos sillä ei olisi pari metriä multaa naaman päällä.


    • KALLE KELLO

      Uudehko auto ei mennyt läpi. Luotat ilmeisesti siihen, että uusissa autoissa ei voi olla vikaa. "Nyt talvella"??? Kesähän nyt on.

    • AJATELKAAPA

      jos ei olis katsastust!olis liikentees autoja mis ei jarruja,onha niit nytki muttei nii paljo!

    • Valtion täytyisi puutua katsastuksen hinnoiteluun.
      Tälla hetellä katsastus on täysin ROSVOAMISTA AUTOILIOILTA.
      iHAN SAMA KUMASSA KATSASTUKSESSA KÄY YKSITYISELLÄ TAI A-KATSASTUS ASEMALLA HINNAT OVAT TÖRKEÄT JA HINTA ON LÄHES SAMA KUMMASSA KÄY.
      KATSASUTUS ON SANOISINKO TÄYSIN SOVITTU HINTA POLITIIKKA.
      hINNAT SAIS OLLA MIELESTÄNI HENKILÖ-AUTOILLA KORKEINTAAN 10€ JA JA VIIDEN VUODEN VÄLEIN.

      • KALLE KELLO

        "rakula" HAHHAHHAHHAAAAAAAAAAA, nythän sä vitsin murjasit. "Valtion täytyy puuttua katsastuksen hintoihin". Pukki kaalimaan vartijaksi?? Otan esimerkiksi tämän väliaikaisen ajoneuvoveron. Maksoin keväällä väliaikaisen ajoneuvoveron ja tuli mieleeni, että tsekkaan mitä se summa oli viimevuonna. Arvaa, vero oli noussut melkein 40 ekee, onhan mulla vanha kaarakin, mutta joka kerta on mennyt ekalla läpi katsastuksessa ja päästöt on olleet erittäin hyvät. Mitähän luulisit, että katsastuksen hinnoille kävisi?


    • ei autoa

      Katsastus on hyvinkin halpaa hintaa voisi hyvinkin nostaa.

      • juroc

        Haista... Hinnat nousi pilviin, kun "kilpailu" alkoi!!!!!!!!!!!!!!


    • äly HOI

      Juuri vikojahan ne katsastuksenmiehet syynäävätkin.Vaihda autoa älä syytä katsastusmiestä tai yrittäjää.Minulla oli Wolkkarissa uudessa aina jarruvika.Jäi kerran talliinkin ja en syyttänyt muita kun autiónvalmistajaa ja sitäkin mielessäni.Auto katsastus oli ennenkin valtiolla ,mikähän vika siinä oli että se ns.ulkoistettiin? Hyvä autosi syyni on sinun turvallisuutesi etupäässä.

    • 12451

      on katsastus hinnoissa suuri ero.Kun vertaa naapuri-maahan Ruotsiin.Siellä saa katastaa kaksi kertaa samalla rahalla mitä täällä suomessa maksaa..

      • hezzuli

        Tiedoksi että Luxembourgissa (EU:n yksi perustajavaltio) autokatsastus on yhä valtion monopoli. Suomalainen ulkoistaminen ja kilpailutusinto ajaa meidät turmioon.

        Auton on toimittava hyvin ja katsastusta tarvitaan. Mutta hinta on noussut aivan liikaa. Mahtaako katsastustyön siirtäminen korjaamojen vastuulle halventaa hintoja. Automekaanikko voi tuskin katsastaa autoa vaan se on tehtävä toisen mekaanikon / katsastusmiehen toimesta.


      • hezzuli kirjoitti:

        Tiedoksi että Luxembourgissa (EU:n yksi perustajavaltio) autokatsastus on yhä valtion monopoli. Suomalainen ulkoistaminen ja kilpailutusinto ajaa meidät turmioon.

        Auton on toimittava hyvin ja katsastusta tarvitaan. Mutta hinta on noussut aivan liikaa. Mahtaako katsastustyön siirtäminen korjaamojen vastuulle halventaa hintoja. Automekaanikko voi tuskin katsastaa autoa vaan se on tehtävä toisen mekaanikon / katsastusmiehen toimesta.

        Korjaa jos olen väärässä, mutta Luxissa on yksi (1) konttori johon annataan tarkka aika jolloin on oltava katsastuksessa. Tosin maassa on niin uusi autokanta, ettei katsastusvelvollisuus taida koskea kuin siirtotyöläisiä.

        Samassa maassa on myös äänestyspakko. Jos et ole vaaleissa käynyt ääntäsi antamassa tulee poliisi kotiovelle kysymään syytä. Jos pätevää syytä ei ole, tulee sakko.

        Luxin ahdasmielisiä systeemejä en Suomeen halua. Mieluummin maksan katsastuksesta vähän enemmän ja käyn äänestämässä jos siltä tuntuu.


    • tosi on tosi

      Asiakkaan kohtelu parani silloin kun katsastus muuttui yksityisille.
      Aiemmin ainakin täällä Keminmaassa ne naiset siinä konttorissa
      oli aina kun yhen syöneet.Ihn vamasti piti
      olla paperi kunnossa ja järjestksessä
      kun sille luukulle meni.Jos justiin niini ollut,tyly puhuelu seurasi.

    • ....

      Ei se ole katsastusmiehen vika, ettet käytä seisontajarrua talvella vaan annat sen jäätyä.

    • simca1

      kyseessä on varmaankin jokin vag konsernin auto.

    • jameta1

      Olin Autorekisterikeskuksen (sitten Suomen Autokatsastuksen) palveluksessa n, 28 vuotta. Viime keväänä käytin tyttäreni auton katsastuksessa Joensuussa Voimatien asemalla. Se katsastaja taisi olla mykkä, koska ei puhunut mitään, ennenkui homma oli valmis ja selitti tyttärelleni hylkäyksen syyn. Keskustelkin siinä (entisen alaiseni) nykyisen aluepäällikön kanssa enkä pannut merkille, mistä puhuttiin, mutta... menin sitten korjaamolle vaihdattamaan sen alapallon, niin asentaja ei meinannut vaihtaa sitä, koska se ei ollut vähääkään väljä. Ottaa vähän päähän, kun "entistä ammattilaista kusetettiin niin halvasti. Tutkin sen nivelen ruuvipenkissä, eikä minkäänlaista välystä ollenkaan. Ei ennenvanhaan olis menny tuommonen mielivalta läpi.
      Siis, KATSASTUSTOIMI TAKAISIN VALTIOLLE VIRKAMIESTYÖKSI!!!! !

      • Tapahtui isälleni valtion katsastuksessa 80-luvun puolivälissä Riihimäellä.

        Saab 900-merkkinen automme hylättiin pallonivelen väljyyden vuoksi. Samana päivänä merkkihuollossa, silloinen Alho-Yhtiot/ Riihimäen Autola, pallonivel todettiin täysin ehjäksi, mutta vaihdettiin koska alkuperäisellä osalla autoa ei hyväksyttäisi.

        Joitain vuosia aikaisemmin Saab 99-autostamme samalla konttorilla todettiin C-pilariin kiinnitetyn radioantennin olevan liian matalalla. Katsastusmies totesi, että auton ollessa pysäköitynä antenni voisi tökätä ohikulkijan silmään ja käski irrottaa antennin ja porata sille uuden reiän pari senttiä ylemmäksi. Muistan kuinka isä otti antennin juuresta kiinni ja taivutti antennia hieman pystympään. Tämä onneksi kelpasi katsastusmiehelle ja uusintakatsastusta tai poraamista ei tarvittu.

        Tässä esimerkkejä mielivallasta valtion konttorilla.

        Kyseiset katsastukset suoritti "legendaarisessa" maineessa ollut, lähes kaikkien riihimäkeläisten tuntema katsastusmies, joka on onneksi ollut jo vuosia ansaitulla eläkkeellä.


      • Makkikone

        Nykyään ammattilaiset eivät kovin herkästi rupea palloniveliä vääntelemään muuten kuin autossa paikallaan.

        Joitakin vuosia sitten kun olin vielä katsastusmiehenä, kuulin joskus näitä juttuja "ehjien" pallonivelten hylkäyksistä.

        Asemallamme oli sopivasti käytössä ruuvipenkki, jossa annoin asiakkaiden halutessaan väännellä niveliä. Meillä oli kolme väljää niveltä, joista yhden huomasi jo sormenpäillä väännellen väljäksi, yhden huomasi ruuvipenkissä, mutta yhdestä ei meinannut välystä saada näkymiin oikein mitenkään, ellei tiennyt tarkkaan kuinka piti vääntää ja millä apuvälineellä.

        Kukaan asiakkaista, vaikka olisi ollut kuinka kokenut ammattilainen, ei saanut viimeeksi mainitusta välystä esiin ja väittivät sitä kiven kovaa ehjäksi, kunnes joku katsureista näytti sen väljäksi. Tämä riitti sulkemaan jokaisen purnaajan suun.


    • Kerralla läpi

      Joku jonka mielestä auton katsastus 29e pakokaasumittaus on kallis niin eikös se ole kuitenkin pieni menoerä autossa. Olikohan Joensuussa vielä halvempi. Nuo on jo sitä hintaa että ei kannata käyttää korjaamolla tarkistuttamassa katsastusta varten. Katsastuksessahan ei tule ongelmaa kun huoltaa autoa ja tarvittaessa korjaa eikä odota sitä katsastusmiehen/naisen tuomiota. Jos joku on rajatapaus niin kyllä se silloin pitää jo vaihtaa/korjata. Esim. renkaat, jarrut.

      • KALLE KELLO

        Missä maksaa 29 ekee????? Kerro, olen valmis ajamaan 100 km tuolla hinnalla


      • Kerralla läpi
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Missä maksaa 29 ekee????? Kerro, olen valmis ajamaan 100 km tuolla hinnalla

        Joensuussa useita paikkoja ja välillä pelkkä katsastus on Joensuussa ollut tarjouksessakin, Kuopiossa, Iisalmessa toki pakokaasumittaus päälle mutta senkin voipi ottaa sieltä mistä halvimmalla saa. Itse sain sen vitosella kun oli korjaamon avajaistarjous... Katsastushinnasta puuttuu se obd-mittaus hinta jos sitä tarvii.


      • 29e
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Missä maksaa 29 ekee????? Kerro, olen valmis ajamaan 100 km tuolla hinnalla

        turussa ikeaa vastapäätä


      • KALLE KELLO
        29e kirjoitti:

        turussa ikeaa vastapäätä

        Voi räkä, Joensuu ja Turku liian kaukana ettei kannata enää edes aatella. No olkaa mielissänne. Hyvä että joku jossain päin tätäkin läävää saa jotain halvalla


      • Kerralla läpi
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Voi räkä, Joensuu ja Turku liian kaukana ettei kannata enää edes aatella. No olkaa mielissänne. Hyvä että joku jossain päin tätäkin läävää saa jotain halvalla

        Tuolta nettisivulta näkee paikkakunnittain hintatietoja katsastuksesta. Huvikseen katsoin Ivalon katsastusaseman hintoja niin pakokaasumittaus 27e ja drive in 64e jotta huh huh. Varauksella saisi 36eurolla muut mittaukset. http://www.katsastushinnat.fi/


      • ihme hönö
        29e kirjoitti:

        turussa ikeaa vastapäätä

        Turussa ei ole Ikeaa.


    • audi:85

      Näi hyvä.Ei tarvitse mennä katsastukseen hattukourassa pelko perseessä vanhemmallakaan autolla. Aiemmin katsastusmiehet oli Suuria HERROJA. joita oli syytä kunnioittaa jos mieli saada leima.

      • Joo en kans

        Muistan kans sen ajan kun siel sai suurinpiirtein kontata
        ja herroitella, vaikka mieli teki pistää tylsällä veitsellä, että jos
        maksan x 2 sen halvankin mielumin kun palaan siihen hulluuteen takaisin.


    • Ei mitään tolkkua

      Kyllä se tuntuu olevan rahastusta, näillä halvemmilla ainakin.
      Käytin viime kesänä autoa tällaisella "halpisasemalla", hylsy tuli siitä kun toinen takajarruvalo oli poimeänä(poltin palanut). Muuten valot toimi kyllä.
      Useimmilla muilla asemilla tällaisesta tullee vain korjauskehoitus ja auto silti menee läpi.
      Tää jätkä oli vielä niin mulkku, ettei suostunut siihen että olisin vaihtanut polttimon paikan päällä(mulla sattui olemaan polttimopaketti mukana, pidän aina varalla matkassa), vaikka olisi ollut minuutin kahden homma. Pisti vain hylätyn paperiin ja ei muuta kuin uutta aikaa varaamaan.
      Kai noitten halvempien asemien täytyy sitten kerätä ne katteet näillä 7e arvoisilla uusintanäytöillä.

    • Vanhassa vara paremp

      Huonokuntoiset autot menee helposti läpi. Mulla oli aikanaan tosi vanha auto, jokä lähti käyntiinkin vaan pumppaamalla monta kertaa kytikintä. Aina meni läpi. Sitten kun pakoputki poksahti, myin sen ja ostin tämän nykyisen.

      Nyt mulla on 2005 auto joka ei ole koskaan mennyt läpi ekalla.

      Jotenkin aivan outoa.

    • Piti pallo vaihtaa

      Tuo alapallonivel-kikka taitaa olla vakiokeino saada nyhdettyä lisää rahaa. Katsastajat tietävät että harva on niin viitseliäs että tarkistaa vaihdetun nivelen todellisen väljyyden.
      Suomalaisten rehellisyys on myytti vailla pohjaa. Kusetetaan aina kun luullaan ettei ole kiinnijäämisriskiä.

      • Alapallo nivel sökö

        No höh
        Jos tollanen vika ,se on vaarallinen etkö ymmärrä.
        Tiedän pari tapausta jolloin tuo vika on vienyt pellolle ,ja oma kokemus myös
        Olen alan ammttilainen ja silti en tiennyt että vikaa on .
        Täällä on turha huudella ja valittaa .


      • Piti pallo vaihtaa
        Alapallo nivel sökö kirjoitti:

        No höh
        Jos tollanen vika ,se on vaarallinen etkö ymmärrä.
        Tiedän pari tapausta jolloin tuo vika on vienyt pellolle ,ja oma kokemus myös
        Olen alan ammttilainen ja silti en tiennyt että vikaa on .
        Täällä on turha huudella ja valittaa .

        Ymmärrän vallan hyvin vaaran JOS on väljä nivel. Mutta kuten kirjoittajat ovat todenneet niin vaihdatetaan kunnossa olevia niveliä että saadaan auto jälkitarkastukseen. Nimenomaan tätä tarkoitin kommentillani.

        Minäkään en ruvennut tarkistamaan/tarkistuttamaan nivelen todellista tilaa. Kuitenkaan en aio enää käydä tuolla asemalla. Tuli hintoihinsa lähteä niin sanotusti "merta edemmäs kalaan".


    • opel vectra

      ei se mene läpi valtionkatsastuksessakaa jos auto ei ole määräysten mukainen.itsellä täysi ikäinen vectra a -95 ja ei ikinä joutunut uusinta näyttöön.ovatko ihmiset nykyään niin kädettömiä että eivät tiedä onko auto kunnossa vai ei.kortti pois mokomilta.

    • Ihan oikeessa olet koko yksityinen katsastustoiminta pitäisi kieltää ja keskittää valtionyhtiö Raskoneelle. Kaikki yksityiset toimijat ovat sitäpaitsi Espanjalaisia ja Englantilaisia yhtiöitä. Muutenkin autojen katsastusväliä voisi pidentää niin ettei jokavuosi tarvitse leimata. Turhanaikaista rahastusta jo muutenkin kallistuvalle autoilulle. Ihmisten sietokynnys on jo mennyt ja rahat ei enää riitä ylimääräiseen tuehuuteen autoilun kanssa!! Nyt järkeä kehiin koko Suomi!

    • Pesupoika

      Siinä mielessä olen kanssasi samaa mieltä että rahastusta.Katsastimme rekanveturin rekisteröinti / ADR (luokitus vaarallisilleaineille) katsastus.Auto läpäisi katsastuksen.Jonka jälkeen vein auton merkkiliikkeeseen huoltoon.Joka ilmoitti että autoa ei ole voitu katsastaa ainakaan huomautuksitta.Viat olivat seuraavat Raidetankonpäät väljät etuakselin korvat poikki jarrulevyt 11 mm alle sallitun jarrukelloista jouset poikki JNE ... Kustannus 12600 € Auton myynyt kauppias ei ota mitään kantaa vaikka autolla oli ajettu kaupanteon jälkeen 200 km. Mikäli en olisi vienyt auto huoltoon ja vain luottanut katsastukseen.Olisi voinut jossakin vaiheessa kuolla monta viatonta ihmistä taikka tullut suuronnettomuus.Kysymys tarkistavatko auton kunnon vaiko vain tekevät tulosta.

      • ihme hönö

        Missä olet oppinut kirjoittamaan? Ei näytä oikein luonnistuvan.


    • höhö

      Korjaa se romu toyotasi ennenku viet sen katsastukseen, sillähän siitä selviää.

      • höhöh

        Höhöh. Tutkipa vähän katsastustilastoja, hölmö. Jos osaat lukea.


    • entkats..

      Sitten sorkitään raudalla massat rikki, että ensivuonna on metrinkokoinen reikä.
      Alapallojen kumit rikotaan samalla lailla.

      Kait ihminen nyt huomaa onko auto rikki vai ei.. tai nyky kortillisilla ei sellaista taitoa ole.
      Katsastus kahdenvuoden välein.

      Ja selittäkäähään tuo hintaero katsatuksissa'? toisissa 29e toisissa yli 100e.. Jossain mättää.

    • itku pitkästä ilosta

      Kia,Daewoo,Chevy ja moni muu kärry ei ole auto..ne kulkevat kotimaassaankin ainoastaan yhden hevosen vetämänä, sattumaa?
      Käytin perheen kulkineet kaikki valtion asemalla hylky prosentti 100% =D

      Eli käyttämätön jarrusi on pielessä koska talvi?
      Okei kuulostaa hyvin pitkälti Korealaiselta vialta.Kerros nyt älykkäänä kuinka
      ne jarrut jäätyy, olen nähnyt mienaan käsijarrut kiinni
      leipomisen kyllä mutta siinä vaiheessa vasta kun sitä käytettiin.
      Pistä jarrus kuntoon se on varmaan sulanut jo nyt elokuuhun mennessä?

    • bsdvhhbsdvib

      osta kunnon auto ni menee kerral läpi

    • Suolainen tuntihinta

      Viimeksi käytin autoa katsastuksessa helmikuussa 2007. Silloin hinta oli 74 €. Edellinen kerta oli kesäkuussa 2003 laskun ollessa 53 €. Molemmilla kerroilla operaatio vei 15 minuuttia. Tuntiveloitus vuonna 2003 oli siten 212 €/h ja jälkimmäisellä kerralla 296 €/h. Molemat samalla A-katsastuksen asemalla.

      Tehtyyn työhön nähden veloitus tuntui rankan puoleiselta. Samaan aikaan autokorjaamon tuntiveloitukset olivat noin 50-60 €/h. Molemmissa paikoissa vaadittava asiantuntemus lienee samaa tasoa, erona on se, että korjaamolla (yleensä) tehdäänkin jotain eli huolletaan ja joskus korjataankin autoa. Katsastusasemalla vain tutkitaan.

      Nykyisistä hinnoista en ole selvillä, koska katsastustarvetta ei ole tullut, mutta tuo 2007 aikainen hinta on kyllä melko lailla suolainen, halvemmalla kun saa juristilta tai lääkäriltäkin palveluksia.

    • efvroiifhv

      Peruskinnerin katsastu päästömittauksineen ynnä muineen maksaa noin 75 euroa. Jossain enemmän, jossain vähemmän. Ukko tekee näitä neljä tunnissa. Yhteensä siis 300 euroa/ tunti.
      Mikä muu laitos rahastaa samanlaista tuntiveloitusta? Ehkä joku yksityislääkäri tai lakimies?
      Perustellaan sitten hinnoittelua sillä, että pitää olla tilat ja laitteet. PRKL! Pitää ne olla normikorjaamollakin ja vielä paljon kattavammat laitteet. Korjaamolla on jopa vastuu tekemästään työstä, eikä veloitus silti ole kuin 70-120 euroa/ tunti.
      Ei ihme, että Suomi on polvillaan. Myykää vaan Veeärrät sun muut ulkomaille. Alko olisi syytä myydä myös.
      Ainoa valtionpalvelu mikä OIKEASTI kannattaisi ulkoistaa on vankeinhoito. Pannaan konnat itänaapurin vankilaan. Halpaa ja kustannustehokasta. Eikä kukaan enää tahtoisi ainakaan vapaaehtoisesti linnaan....

    • yxsvaan

      Katsastus on tarpeellinen jotta autot olisivat kunnossa ! Hyvä auto korjaamokin on tarpeellinen jossa auto hoidetaan kuntoon jotta voi hyvillä mielin mennä katsastukseen kun tietää auton pelittävän ja olevan ajokelpoinen kaikinpuolin.
      Tsemppiä vain molemille toimijoille katsastajille ja autojen huoltajille, hienoa kun huolehditte ajoneuvojemme turvallisuudesta omalta osaltanne.
      Auton omistajilla on vain usein asenteet pielessä kun ei nähdä mitä seuraa jos autoja ei kukaan joskus tarkasta .

    • ei auta siirtäminen

      Seisonta jarru on aina jääsä kaikilla shellinbaari äjillä. Jopa keskellä kesää.
      Se jarrusi tykkäisi enemän, jos käyttäisit sitä talvellakin. Pienenä vinkkinä vaan, ettei sitä tarvitse vetää kaikista kireimpään asentoon, jollet ole selkeästi mäessä.

      Talvella, kun kuljet. Märän kelin jälkeen vältä sitä seisontajarrua, jos seuraavana päivänä on kovat pakkaset.
      Mut voihan se olla että autosi vika on autossa, eikä käyttäjässä. Hyvä havainto on kuitenkin se, että ne jotka eivät osaa käyttää seisontajarrua oikein. Rikkovat ne useimmin, pelkän käyttämättömyyden takia ja vetämällä sen ilman tarvetta niin kireälle, kuin pystyvät.....

    • Ihmeiden tekijä

      Katsastus taitaa yleensäkin olla pelkkä rahastusjuttu! Katsastuskaan ei ole enää pelkkä vuosikatsastus! Jos siis katsastat autosi 2 päivää liian aikaisin, niin katsastus pitää silti tehdä vielä vaikka sen kahden päivän jälkeen uudelleen tai viimeistään silloin kun sen saman vuoden katsastus olisi tehtävä???!!! Katsastus meni siis läpi silloin 2 päivää liian aikaisin tehtynä.... Olisikohan aihetta valittaa EU:hun??? Tuo on nimittäin LAITONTA!!!!!!!!! Vain Suomi voi tehdä näin laittomasti! Vai tietääkö joku, että jossain muussakin maassa tehdään niin? Ei ainakaan naapurimaassa Ruotsissa!

    • molla(ttu)

      Työtön peruspäivärahalla (n. 500 euroa kuussa) elävä, joka tarvitsee autoaan haja-asutusalueella liikkumiseen kauppaan ja lääkäriin, tulisi vapauttaa noin korkeista katsastusmaksuista. Täällä maalla nuo maksut huitelee siinä 70-80 euron tuntumassa ja koska autot meillä vähävaraisilla on yleensä vanhoja ja kuluneita pelejä, joudumme uusintakatsastus korjauskierteeseen.
      Jouduin lopettamaan auton käytön ko. syystä. Nyt olen entistä syrjäytetympi, en pääse mihinkään ilman kunnan apua.

    • Katsastin autoni Joensuussa 7/2013 ja maksoin 48 egua koko paketista; (määräaikaiskatsastus jarrudynamometriajo bensiiniauton pakokaasumittaus OBD-mittaus) mielestäni ei paha ollenkaan ja palvelu oli erittäin ystävällistä, läpi meni kertaheitolla, suosittelen kaikille!! Siis Q-asema :-))

    • Julkista tietoa

      On sellaisiakin katsastuasemia joilla uusintatarkastuksen maksu on nolla euroa...Vaikea kuvitella että hylkäys tulisi siksi että saisivat rahastaa uusintatarkastuksella,pikemminkin ylimääräistä työtähän uusintatarkastus aiheuttaa ko. katsastusasemalle...

    • Kaikkein helpointa on myydä pois sellainen auto, jonka katsastusvyöhyke on talvella.

      Osta sellainen auto jonka saa katsastaa kesällä.

    • plörö

      sun moka on siinä että sä et käytä sitä.jos seisontajarrua ei käytä niin se meneen jumiin.

    • lada2

      Minun mielestä katsastus autoille on hyvin tärkeää. Itse olen autonasentaja ja nään aika usein autoja jotka on hengenvaarallisia ajaa. Ja kalleimmaksi autoilu tulee sillon kun ajaa taloudellisesti. Ja jos käsijarru on jäässä sillon se ei toimi ja se on hylkäys peruste.

    • toipet

      Niin K-katsastus menee rahat espanjaan ja A-katsastus entinen valtion konttori verorahoilla maksettu firma sen rahat menee englantiin.
      mutta oletko miettinyt että uudemmat autot vain huononee sen mukaan mitä käyttäjät haluaa niihin kaikkea turhaa esim parkkiassistentti , robottivaihteisto ,peruutustutka.
      Mieti suomen olosuhteita kesällä 38 ja talvella -38 miten ne hienot vehkeet voi toimia suomessa.
      Sekä uudet auto kuluttaa etupään niveliä kuin lekendaarista tupakkia.
      yksikään auton valmistaja ei tee ns. normaali autoa jossa ei ole mitään turhan päivästä.
      Ostan omat auto rahalla en velaksi siksi kun auto on tosi huono sijoitus.
      kun auto on vaan liikkuma väline paikasta A-b.

    • Katsastusasemille mittari peltien paksuuden mittaukseen .
      Kielto reikien tökkimiselle maalaukseen /massaukseen .
      Liian helppoa tökätä tänä vuotena suojaukseen reikä ,
      ja ensi vuonna sanoa , että tässähän on ruostunut reikä .

    • RUTINOFF.

      KATSASTUS ON KALLISTA VITTULUA !

    • kakstoista

      nykyautot on ihan paskoja. sen takia ne hylkää.

    • vanha paska

      aina voi jättää katsastuksen väliin...

    • Mietipä syvällisesti

      Kyllä yksityiset asemat puolustavat paikkaansa. Jos se maksaa enemmän, niin saahan sitä enemmän sitä palvelua ja lisäarvoa. Jos valtion asema maksaa vähemmän, niin ei silloin saa niin hyvää palvelua.

    • mi-nja

      meidän perheen piilit katsastettava kesä-heinäkuun aikana autoja 3kpl perus kunnossa, et jarrut sun muut toimii noin näppi tuntumalta renkaat ok. ja sillee. -98sta 2004seen ja kaikki yksityisellä katsastus asemalla käytetty. kaikki ekalla läpi. eikä hintakaan paha 60-80€

    • Sevy.

      "Toista oli ennen, aina meni läpi vanha autoni."

      Johtuu siitä, että uudet autot vaan on niin paskoja. Toista oli ennen.

    • jep------

      Se huoltaminen loppuu tasan tarkkaa siihen kun se autoliikkeen takuu loppuu ja pakko huoltaminen. näin 50% ihmisitä tekee, ajetaan vaan ja toivotaan että menee katsastuksesta läpi. öljyt pitäisi suomen oloissa vaihtaa 2 kertaa vuodessa ja suodattimet ym ym...

    • tosimies698

      Eiköhän se sun autos ole joku paska VAGi. 12 vuotta vanha japsi menee läpi niin että venyy ja paukkuu!

    • Talbot Horizon

      Kyllä tämä yksityistäminen on parantanut palvelua ja ei hakata pää punaisena pohjaa, että reikä tulee ellei vieä sitä sielä ole.

    • Sinä maksat sen

      Valtion hallussa olevat toiminnot ovat kaikki surkeita. Nyt jo maassamme makaa valtava loispummivirkailijoiden joukko, joka ei tee muuta kuin nostaa palkkaa.

    • peterbild1

      kertokaapa mitä katsastus missäkin maksaa somerolla 96e päästöillä henkilöautoon.

    • lada miehen vaimo

      mieheni on vienyt auton katsastukseen kun aika on ja asiallista palvelua saanut joskus olen sanonut tarkista jotain hän on sitä mieltä auto on oltava katsastus kunnossa ajon aikana.kohta oltu kimpassa 40vuotta ei oo auton merkillä väliä

    • fgjfr

      Kyllä mun auto on menny kerrasta läpi jokakerta ja käytän ainoastaan yksityisiä asemia. Ennen katsastusta vaihdan öljyt, tarkastan nesteet, valot, jarrut öljynvaihdon yhteydessä pohjan löytyykö ruostetta. En kannata katsastuksen lopettamista koska itse en viitsi tutkia autoa niin tarkkaan enkä pysty tekemään joitain tarkastuksia. Tosin menen aina mukaan katsastukseen jotta näen viat heti missä ovat ja minkälaiset. Jo muutaman tuttavan tuntien jos autaja ei tarvis katsastaa niitten autoista tulis varmaan tappovälineitä.

    • bjhtrrftyjjbggfcghjb

      Valtiohan ne kaikki turhat pilkun nussinta säännökset säätää.

    • JärkeväMaksjaAutoili

      Aotojen katsastus on suurta humpuukia ja rahastamista muka liikenne turvallisuuden nimissä?

      Kolarien syistä 60...70% aiheutuu kuljettajan tekemisestä ja vain pieni osa autojen vioista joita tällä nykyisellä rahastuskatsastusella yritetään muka väentää ja kokonaisuuteen tällä pienellä vähennyksellä ei ole juuri mitään näkyvää vaikutusta.

      Katsastusfirmojen perimä tuntiveloitus on myös aivan järjettömän suuri koska he ei tee muuta kuin joillain laitteilla tarkitaa jotain, mutta autokorjaamoissa on paljon monipuolisemmat laitteet ja koneet ja he tekee korjauksia mutta paljonhalvemmalla tuntiveloituksella.

      Kyllä pitäisi jonkun saada järkeä katsastukseen koska trafi ei siihen kykene
      tai halua.

    • Jopa jotain

      "Joka vuosi sama jarruvika muka. "

      Vaihda sellaiseen automerkkiin/malliin, jossa jarrut toimii myös talvella.

      Älä säilytä autoa lämpimässä tallissa talvella... siis ainakaan katsastuspäivänä : )

    • katsur???

      jos katsastus vähentää vaikka jonkun prosentin kuolemaan johtavista onnettomuuksista niin se on kansantaloudellisesti kannattavaa ja lisäksi työllistävä vaikutus katsurit, korjaamot, varaosamyyjät ja niiden jälkeläiset, eli palkanlaskijoista kaffen toimittajiin.

      Tietysti valtiollinen katsastus ja vanhä kyykytys-syseemi olisi tehokas kaikki saisi hommia ja ei olisi kannattavuus ongelmaa.... mutta ehkä parempi kun nykymuotonen jatkuu tai lopetetaan kokonaaan.

    • Konttorissa kävässy

      Hauskinta tässä lienee se jotta katsastus Suomessa on lakisääteistä maksullista toimintaa josta
      nykysin vissiin suurin osa rahoista päätyy "veroparatiisiin" koska suurimmat
      katsastajat ovat ulkomaalais omistuksessa?
      Ja sillon kun katsastus "yksityisettiin " sen piti halveta Suomessa?
      Ja se onkin huomattavasti halvempi Outokummussa kun Helsingissä?
      Ajoneuvon katsastus siis?
      Kannattaa melkein ajaa sinne saakka jos on huvila pohjois-karjalassa ja katastaa siel,lä`?
      Käviki niin jotta bisnes kukoistaa ja rahat ei jää Isänmaahan vaan päätyy
      veroparatiisiin ulkomaille ja verokarhukin nuolee omia tassujaan?

      • Konttorissa kävässyt

        Lisään tähän jotta vaikka poliisi sakottasi viatonta huonotuloista kulettajaa ja ottasi kilvet pois? Ja rahat pääsee veroparatiisiin lopulta?


      • ijuiojui

        no suurin osa maksetusta katsastusmaksuista tuskin päätyy suoraan minnekkään.

        Katsastusmaksut monella paikkakunnalla niin matalat, ettei siitä paljon jää vietävää.
        Maksusta kun rapasee alvit, palkat, muut pakolliset kulut niin ei siitä paljon jää.

        Konttorien suuri määrä ja alhaiset hinnat on sellainen yhdistelmä ettei toiminta ole kovin kannattavaa, viisi vuotta tilanne oli toinen ja kymmen vuotta sitten vielä parempi.

        Joidenkin asemien hinnoittelu on melko hölmöä, kun hintaa nostamalla tulos alalla paranisi, tietysti auto määrät ehkä laskisi näillä halvanhinnan asemilla, mutta viivan alle voisi jäädä kuitenkin enemmän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7270
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      727
      3479
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      162
      1758
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      341
      1757
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1395
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1270
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1237
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      261
      1235
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe