Perinteinen murtomaa

Etelän lumimies

Ennen vanhaan talon nuori väki piti hiihtämällä yllä perinteistä hiihtolatua lähimetsässä. Siis metsässä, ei pellolla. Nyt kun asun seniorina taas metsän laidassa olen taas tehnyt samaa. Mihinkään kiireiseen hiihtoon ei omasta ladusta ole, koska se ei juuri koskaan ole täysin kova. Mutta ei se ole tarkoituskaan. Voi katsella siinä jäniksen, ilveksen ja ketun jälkiä ja hangesta pyrähtäviä pyitä. Joskus on kyllä mukava mennä koneella tehdylle hiihtostradalle, jos haluaa vauhdikkaampaa menoa.
Vaikka latu on helppo, voi se olla tuskien taival liukkailla suksilla ja vain tasaisilla koneladuilla hiihtäneelle vierailevalle hiihtäjälle. Puolen metrin korkuisen mättäänkin ylitys voi olla vaikea, jos ei sauvojen ja jalkatyön yhteiskäyttö ole hallussa, ja sukset liian liukkaat. Taitaa tuollainen perinnehiihdon taito olla vähentynyt Suomesta, mutta haitanneeko tuo.

7

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EK:

Tuo on ainoastaan hyvä asia,itse opetin aikoinaan omille lapsille metsähiihdon ja nyt heidän lapsilleen.
      Perinnehiihto on hävinnyt melkein kokonaan joka tietysti harmittaa.

• Hieno homma

Tuo on sitä hiihtoa jaloimmillaan. Mikä oma rauha ja tunnelma siellä metsässä onkaan kun hiljakseen etenee. Parempaa stressin poistajaa tuskin on.

Julkisilla laduilla tuota aistii vain ajottain kun on vähemmä hiihtäjiä, yleensä kovemilla pakasilla, siihen asti kun takaa kuuluu LATUAA...

• laduton

Eipä siitä LATUA huudosta tarvitse sen kummemmin välittää, eiköhän se vauhdilla tuleva pääse muutenkin ohitse.

• kuntohiihtäjä

Joo, kyllä tuollaisella luistelubaanalla mahtuu helposti ohittamaan.

Kävin vetäisemässä 20:n kilometrin lenkin. Ei ollut tungosta, mutta luonnonrauhaa oli siinä kuin umpimetsässäkin. Jokainen taaplaa tyylillään, minä osaan hiihtää myös valmiilla ladulla hiljakseen, jos tarvis vaatii.

• Iso sompa

Pitää olla myös siihen soveltuvat välineet leveämpi suksi ja sauvan sompa semmoinen mikä kantaa polkemattomilla pohjilla silloin siitä nauttii muuten on tuskaista?
      Nykyvälineillä ei kannata poiketa tampatuilta reiteiltä!

Ei aikanaan ollut edes kelkkaa periteisen latua tamppaamaan hiihtämällä ne tehtiin.

• Julkisilla ja koneilla hoidetuilla reiteillä ei tarvitse olla ruuhkaa.

Jos lähtee liikkeelle klo 20.30, kuten itse eilen, niin ainuttakaan hiihtäjää ei näkynyt 12km kiertolenkillä. Joku rusakko tuli vastaan, mutta muuten rauhallista. Tuo latu kulkee peltojen ja metsien läpi ilman valaistusta ja se taitaa karsia aika monen hiihtäjän.

Täällä etelämpänä saisi olla enemmän lunta, että voisi lähteä paremmin umpihankeen hiihtään. Edellisen suojan jälkeen on tullut vain vähän lunta, että se pieni lumi kantaa kapeammankin suksen.

• kuutamohiihtoo

Nyt näkee jo hyvin hiihtää valaitsemattomia reittejä ja kiva seurata samalla näkyykö metsän eläimiä vaikka karkuun ne pötkivät suksen kahinasta?
        Se vähän ärsyttää että jotkut tuikkivat otsalamppuineen suoraa silmiin vaikka siellä mitään lamppua tarvis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5690
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2487
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      271
      1849
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1518
    7. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1336
    8. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      348
      1277
    Aihe