Onko Kemi riidoissa kaikkien naapureitten kanssa?

Tuloka S

Palstaa lukiessa vaikuttaa siltä. Yleensä joka paikkakunnalla on vain yksi "rakas" kiistakummpani.

3

105

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruth Nussinov

Sää oot ymmärtäny väärin? Tornio on se Haaparantaan vinksahtanu suomalaiskaupunki jota täällä ei oikein ymmärretä?
      Asian ehkä ymmärtää kun vertaa asukaslukumäärää mies 11323 / nainen 11166 näkökulmasta, Torniossa on suhteessa miehiä nykyään enämpi kuin naisia. Eli kaupunki on homoutumassa ja kaiken lisäksi kihloissa Haaparannan kanssa. Koskahan häitä vietetään? Niistä tulee varmaanki pohjolan suurimmat pride-bileet?
      Lisäksi oon kuullu huhuja, että Suomen valtio olisi luopumassa Torniosta Ruotsille (Haaparanta) mikäli Suomen maksamasta rahallisesta korvauksesta päästään sopuun?
      Onhan se melkoinen häpeäpilkku koko Tornio? Nyt vastakin nuoret noin kolmikyppiset pahoinpidelleet ja lopuksi jopa pottamista yrittäneet puolta vanhenpaa ihmistä kohtaan. Eivät vissiin ikäisilleen pärjää, kun pitää mummoja ja pappoja kovistella?
      Joutais pois Suomen kartalta moinen kyläpahanen.
      Voisivat sitten yhdistyessään muuttaa vaikka nimensä Sodoma ja Gomorraksi, sillä nekin olivat rajakaupunkeja?

• No Suomi24:n palstoilta ei kyllä järkeä tähän löydy. Täällä notkuvat ne tyhjäntoimittajat ja turhakkeet, joilla ei muuta elämää ole (kuten minäkin).

Kemi ollessaan alueen suurin vaikuttaja, keräsi työntekijöikseen kaikenlaisia kusipäitä, yleensä riitti kun oli vasemmistoliiton jäsenkirja, aina löytyi töitä. Nämä sitten muuttivat keminmaahan asumaan ja käyvät kaupungilla töissä. Luulisi naapurisopua olevan. Mutta ei.

Ongelma on että nämä puniikki-virkamiehet haluavat sanella mitä he haluavat ja jättää vain muruset muille kunnille. Vuosikymmenien saatossa siltoja on poltettu satoja, puheväleissäkään ei juuri olla, kun kapakoissa ovat viikonlopulla törmäilleet.

1980-luvun lopulla Kemin komukat sitten suututtivat Tornion kaupungin johdon ja yhteistyö latistui olemattomiin. Torniosta tuli turvapaikka keskustalaisille ja uskonveljille. Tornion pelastus oli kovan luokan kaupunginjohtajakaksikko, ihan ministerinäkin toinen istui.

Tällä hetkellä kaikki tunnustavat tilanteen ongelmallisuuden ja onneksi töihin on nyt otettu ammattitaitoisia nuoria, joita eivät vanhat kaunat rasita eikä puoluekirja ole se elämänlanka. Olen nähnyt sekä kemin, keminmaan että tornion virkamiesten käyvän yhdessä Oulussa shoppailulla ja miettivän myös työasioita. Tämä on erittäin hyvä kehityssuunta, koska yksin ei tässä tilanteessa yksikään kunta pärjää.

Jos kohta nuori polvi pystyykin hyvin yhteistyöhön, kunnallisen toiminnan ydin eli politiikka ei siihen vielä kykene. Siellä istuvat viimeiseen asti ne vanhat jäärät jotka asioista suurissa mitoissa päättävät. Samalla he yrittävät parhaansa mukaan siirtää kaunat myös nuorempien kannettavaksi.

Jos olet vasta alueelle muuttanut, ole avoin, älä pidä mitään asiaa ylimaallisena totuutena vaan tutki, mieti itse ja keskustele. Älä ota jonkun toisen vanhoja kaunoja kannettavaksesi, ne jarruttavat sinua itseäsi. Aina ei edes yhtä totuutta ole olemassa, on vain vaihtoehtoja, joista on joku valittava.

Tervetuloa

• Tuloka S

Olen muuttanut paikkakunnalta, jossa käytiin naapurin kanssa lähinnä leikkimielistä/vahingoniloista sanailua. Mutta tällä palstalla näyttävät epämiellyttävän ilkeilyn kohteina olevan niin Tornio, Keminmaa kuin Simo, ja välillä joku muukin.
        Ehkä en ole seurannut palstaa tarpeeksi kauan? Ehkä tuollakin tavalla jotain hyvää saa aikaseksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2214
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1740
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1425
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      108
      1247
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1219
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe