Syömispolitiikassa erimielisyyksiä...

"tiukkapipo"80

Erosimme ex-mieheni kanssa viime huhtikuussa ja lapsemme ovat 5v, 7v ja 10v. Asumme alle puolen kilometrin päässä toisistamme. Erosimme ystävinä täydessä yhteisymmärryksessä ja yhteishuoltajuus toimii hyvin, yhtä asiaa lukuunottamatta.

Lapset ovat joka toinen viikko minun luonani ja joka toinen viikko isällään. Minulla on tapana tehdä joka päivä maukasta kotiruokaa. On jauheliha-makaronilaatikkoa, lasagnea, kalakeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta ja perunamuussia jne. Kaikkea mitä olen aina kokannut ja mistä lapsetkin ovat pitäneet. Haluaisin, että lapset oppivat terveet elämäntavat syömisen ja liikunnan suhteen.

Mutta, ongelmana on ruokailut isä-viikkoina. Hän kyllä osaa laittaa ruokaa muttei kuulemma viitsi ja jaksa. Milloin hän tilaa pizzaa, milloin kebabbia, toisinaan hakee heille ruokaa kiinalaisesta ja hesburgerista/mc donaldsista, hirveästi myös einesruokaa.

Minulle on oikeastaan aivan sama jos hän itse elää tuollaisella ruokavaliolla, muttakun lapsemme syövät sitä samaa jatkuvasti joka toinen viikko päivittäin. Ja pahinta on, että kaikkien lasten paino on noussut. Vanhimmalla himpun verran, mutta kahdella nuorimmaisella on muutama kilo liikaa. Neuvolasta ja koulun terveydenhoitajalta on tullut jo palautetta, mutta isä ei ota kuuleviin korviinsakaan vaikka on ollut mukana kuulemassa.

Minulle tämä kostautuu myös niin, etteivät nuorimmaiset haluaisi enää syödä kotiruokaa. Ei maistu lasagne eikä spagetti ja jauhelihakastike jotka ennen olivat herkkua. Salaatin kanssa on aina kädenvääntöä, maitoakaan ei huvittaisi enää juoda kun isän luona saa limsaa ja mehua. Ja olen sitten tyhmä äiti kun en anna sitä jäätelöä tai tilaa pizzaa tai vie hesburgeriin. Minä pidän kiinni siitä, että herkuttelupäivä on lauantaina ja silloin voidaan tehdä vohveleita ja juoda saunalimskaa jne. Vanhimman kanssa ei ole ongelmaa ruokien, hänelle kyllä maistuu samalla tavalla kuin ennenkin.
Siitäkin pidän kiinni, että koululaiset kävelevät kouluun äiti-viikkoina, matkaa kun ei ole kuin vajaa kilometri. Lisäksi käymme uimassa tai luistelemassa/hiihtämässä joka viikko pari-kolme kertaa porukalla. Isän kanssa menevät autolla lähes kaikkialle ja liikuntaa tai ulkoilua ei juurikaan ole vanhimman mukaan.

Miten ihmeessä saisin ex-mieheni ymmärtämään, että ei ole lasten terveyden ja edun mukaista, että joka päivä siellä syödään roskaruokaa eikä liikuta yhtään? Hän ei edes muka huomaa lasten pyöristymistä vaikka hänelle itselleenkin on vuodessa tullut ainakin kymmenen kiloa lisää.. Minä kuulemma olen tiukkapipo...

170

3614

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+2

Ala laittaa maistuvampaa ruokaa. Ei kunnolla laitettuun, maukkaaseen ruokaan tottunut lapsi ala pitää mäkkäri- ja valmispitsaruokia parempina.
      Meillä ei tuollainen ruoka kelpaa lapsille ollenkaan.
      Sitä paitsi, nakkikastike on pelkkää jauhoa.

• 2+2=0

Kun minä teen nakkikastikkeen, siinä on varmasti paljon muuta kuin jauhoja. Lihaisia nakkeja, kasvisliemikuutio ja sitten jauhosuurustus, minkä ei tarvitse kuitenkaan mennä rasvalla pröystäilyksi. Et taida osata valmistaa kastikkeita kevyesti ja terveellisesti?

• ruokaympyrä

voi kuule, kyllä semmoiset 4-8v lapset pitävät helposti paljon enemmän siitä heseruoasta ja tilatusta pizzasta kun siitä kotiruoasta. itsekin pidin mäkkärin ruoasta paljonpaljon enemmän kuin äidin tai kenen tahansa muunkin tekemästä oikeasti hyvästä kotiruoasta silloin kun olin 7v. ja jos omat vanhempani olisivat antaneet minun syödä pizzaa ja burgereita niin ei kyllä olisi tullut mieleenkään siinä iässä syödä mitään muuta.

mitä vanhemmaksi lapset kasvavat, sitä paremmin he oppivat pitämään oikeasta ja kunnollisesta ruoasta eikä siitä pikaruoasta välitetä. niin kävi minullekin. en ole kymmeneen vuoteen sitä kuraa syönyt enkä ole omia lapsiani sille ruoalle altistanut. pienet lapset oikeasti tykästyvät erittäin helposti ja pitävät sitä moskaa parempana kuin oikeata ruokaa. monesti tulee myös kavereiden facebook-sivuilta luettua, että vievät omat lapsensa usein heseen tai muualle syömään kun ei jakseta laittaa ruokaa ja kun lapset ei tykkää muusta.

aloittaja, pysy kannassasi! sinun on vain taottava exäsi päähän että hän tekee väärin, vika on hänessä eikä sinussa. palkkaat vaikka ravintoterapeutin hänen luokseen viikoksi. hän tuhoaa lastesi terveyden omansa lisäksi eikä anna sinun mielipiteillesi arvoa

• pappa isoisä

ruskista jauhot ja mausta laita kuorettomat nakit sekaan ja kauan lämmitettynä on namia.toinen osta pekonia ruskista sipulien kera lisää jauhot pannuun ja ruskista ihan vähän suolaa ja sitten veteen kattilaan hauduta kauan,ja on maailman parasta herkkua keitettyjen perunoiden kanssa,perunat keitetään suolavedessä ja niiden aromikas maku tulee parhaiten esille,ja suussasulavaa herkkua.ei ainakaan lapsen lapsi ole lihonut vaikka on ollut 8 päivän vanhasta meillä hoidossa joka viikon loppu ja nyt täyttää 12

• Nykyaika -.-
        2+2=0 kirjoitti:

Kun minä teen nakkikastikkeen, siinä on varmasti paljon muuta kuin jauhoja. Lihaisia nakkeja, kasvisliemikuutio ja sitten jauhosuurustus, minkä ei tarvitse kuitenkaan mennä rasvalla pröystäilyksi. Et taida osata valmistaa kastikkeita kevyesti ja terveellisesti?

EI JUMALAUTA SUN KANSSAS ALOITTAJA! EI EI EI JA EI! Miten teille ei mene kaaliin että nyt on nykyaika, yltäkylläisyys on noussut ihmisillä päähän = törsäily! Nakkikastikkeet ja muut ovat muutenkin pahoja! Tee ruoasta hauskaa ITSE EN EDES SYÖ VANHEMPIEN RUOKIAN VAAN TEEN ITSE KANAA JA RIISIÄ! Tee "herkkuruokia" mutta terveellisesti! Mutta älä tee pizzaa -.- sen homman ei osaa muutkun pizeriat! Tee vaikka Hunajamarinoituja kanapihvejä ja riisiä! Kalawokki löytyy (olikose) Pirkan sivuilta! Nykyään saa halvalla herkullista ja POIS TUO SINUN VANHANAIKAISUUTESI! Astu nykyaikaan! Muista myös että ei ne mäkkisafkat sun muut ole niin pahjoja :) Onhan olemassa esim. Sushibaareja ja muuta! En ymmärrä tietä viherhattutätejä mutta ainakin yritän jeesata jos JEESIÄ KAIPAATTE.

• ei oikein uppoa

Vai niin. En ole vielä sellaiseen lapseen törmännyt joka pitäisi kotiruokaa, ihan sama kuinka hyvin laitettua, roskaruokaa parempana. Lapsi rakastaa herkkuja. Erityisesti jos kotona ei hampurilaisia tms.ole, sen saaminen on juhlaruokaa. Siihen tyhmäkään usko että lapsi muka arvostaisi kotiruokaa.

• karkilla aamusta iltaan
        ei oikein uppoa kirjoitti:

Vai niin. En ole vielä sellaiseen lapseen törmännyt joka pitäisi kotiruokaa, ihan sama kuinka hyvin laitettua, roskaruokaa parempana. Lapsi rakastaa herkkuja. Erityisesti jos kotona ei hampurilaisia tms.ole, sen saaminen on juhlaruokaa. Siihen tyhmäkään usko että lapsi muka arvostaisi kotiruokaa.

Lapset söisivät karkkia vaikka aamusta iltaan jos annettaisiin. Ihan sama vaikka naaman eteen kannettaisiin äidin tekemät lihapullat, ei kelpaisi.

• Old School
        ei oikein uppoa kirjoitti:

Meidän lapset kyllä arvostavat kovasti esim. erilaisia kalaruokia, vaikkapa sopivasti juustokuorrutettua uunilohta kermakastikkeella (jossa saa olla vähän mausteitakin), röstiperunoita, kuullotettuja vihanneksia ja nuorimmalle menee kanttarellikastikekin lohen kanssa. Varsinkin, jos on itse saanut olla sienet poimimassa. Yleensäkin kalaruoat koetaan herkuiksi. Kesällä savusiika on herkkua lapsillekin, jopa kaksi naapurin tyttöä tulevat säännönmukaisesti maistiaisille, kun savustustuoksut tuntevat nenässään.

Eikä jälkiruokaosastokaan kalpene tenavien arvostuksessa. Mannavuoka rusinoilla ja vadelmakeitolla uppoaa uuteenkin sukupolveen. Noin esimerkiksi. Ja on niitä paljon muitakin.

Paljonhan se on siitä kiinni miten paljon vaivaa viitsii nähdä ja minin lapset totuttaa.

Alkuperäiselle kirjoittajalle. Yritä saada miehesi ymmärtämään se terveysriski, jonka hän lapsille ylipainolla aiheuttaa. Jos hän ei itse osaaa kokata, voi opetella. Vaikka lasten kanssa yhdessä. Meillä ainakin jälkikasvu on aina innoissaan, kun saa olla mukana myös ruokaa tekemässä.

• ongelmaruuissa..
        2+2=0 kirjoitti:

Ei millään pahalla mutta ymmärrän lapsiasi... Suomalaiset perusruoat on ihan järkyttäviä ja tosi tylsiä… Kokeilisit jotain ihan erilaista, käytä mielikuvitusta ja tee vaikka thai curry kanaa tai jtn vastaavaa. Ihan yhtä terveellistä ja maistuukin hyvältä. Lapsesi syövät noita tekemiäsi ruokia luultavasti joka päivä koulussa joten ei ihme jos maistuu kebab jne vaihteeksi.

• äly hoi
        Old School kirjoitti:

Meidän lapset kyllä arvostavat kovasti esim. erilaisia kalaruokia, vaikkapa sopivasti juustokuorrutettua uunilohta kermakastikkeella (jossa saa olla vähän mausteitakin), röstiperunoita, kuullotettuja vihanneksia ja nuorimmalle menee kanttarellikastikekin lohen kanssa. Varsinkin, jos on itse saanut olla sienet poimimassa. Yleensäkin kalaruoat koetaan herkuiksi. Kesällä savusiika on herkkua lapsillekin, jopa kaksi naapurin tyttöä tulevat säännönmukaisesti maistiaisille, kun savustustuoksut tuntevat nenässään.

Eikä jälkiruokaosastokaan kalpene tenavien arvostuksessa. Mannavuoka rusinoilla ja vadelmakeitolla uppoaa uuteenkin sukupolveen. Noin esimerkiksi. Ja on niitä paljon muitakin.

Paljonhan se on siitä kiinni miten paljon vaivaa viitsii nähdä ja minin lapset totuttaa.

Alkuperäiselle kirjoittajalle. Yritä saada miehesi ymmärtämään se terveysriski, jonka hän lapsille ylipainolla aiheuttaa. Jos hän ei itse osaaa kokata, voi opetella. Vaikka lasten kanssa yhdessä. Meillä ainakin jälkikasvu on aina innoissaan, kun saa olla mukana myös ruokaa tekemässä.

Miksi se terveellinen kala pitää pilata jollain huono rasvaisilla juustoilla ja kermoilla niin että file ui siinä rasvassa?

Käyttäkää mausteita!

Mitä ap:n ongelmaan tulee, niin yritä sen äijän päähän takoa järkeä!

• mies treenaaja

Et sä lukenut tota. Isä syöttäää niille lapsille pizzaa ja hampurilaisia ja äiti tekee kotiruokaa. Jos kotiruoka ei maistu niin ei sitten mikään muukaan. Yhes hampurilaises voi olla 1000 kaloria ja pizzassa 3000 kaloria ja 70 g rasvaa. Jos niitä syö usein niin ei ole ihme että lihoo. Lapset ei tarvii noin paljoo kaloreita

Aloittajan pitää nyt sanoa isälle että lapsista tulee läskejä jos syöttää niitä hampurilaisia. Tää on täysin isän vika jos ne lapset lihoo. Diabetes yllättää hyvin nopeesti myös lapset jos syö vaan roskaruoka.

• lihavien lapsi
        pappa isoisä kirjoitti:

ruskista jauhot ja mausta laita kuorettomat nakit sekaan ja kauan lämmitettynä on namia.toinen osta pekonia ruskista sipulien kera lisää jauhot pannuun ja ruskista ihan vähän suolaa ja sitten veteen kattilaan hauduta kauan,ja on maailman parasta herkkua keitettyjen perunoiden kanssa,perunat keitetään suolavedessä ja niiden aromikas maku tulee parhaiten esille,ja suussasulavaa herkkua.ei ainakaan lapsen lapsi ole lihonut vaikka on ollut 8 päivän vanhasta meillä hoidossa joka viikon loppu ja nyt täyttää 12

Onpa hulluja ohjeita muutamilla! Kuka nykyään tekee ruskeita kastikkeita? Pasta ja nakit ovat ravitsemuksellisesti köyhää sapuskaa. Energiaa ilman suojaravinteita. Tilalle perunaa, täysjyväleipää ja tuoreita vihanneksia! Kalaa ja hieman lihaakin mutta makeat, rasvaiset t ja suolaiset napostelut pois. Mehut ovat pahimpia sokerin lähteitä. Tilalle vettä ja maitoa. Välipalaksi porkkana ja omena.

Ongelma on se, ettei kukaan uskalla pitää kersoille kuria. Kunhan on helppoa ja mukavaa, vaikka terveys menisi. Lapsena pohjustetaan aikuisuuden sairaudet. Miksi monessa perheessä lapset määräävät, mitä syödään ja miten eletään? Mihin aikuisuus on kadonnut? Moni aikuinenkin on ihan liian läski ja henkisesti veltto. Roikutaan koneella, baarissa tai telkan ääressä. Lapset saavat huonoa mallia.

Rohkeutta aloittajalle. Pidä periaatteesi! Joudut taistelemaan joka päivä, mutta mitä väliä. Kivaahan se ei ole, mutta totuuden puhujia ei ole koskaan rakastettu. Näytä itse hyvää esimerkkiä liikkumalla ja syömällä terveellisesti. Sen varmaan teetkin. Pidä napakka ote ja tarjoa parempi elämisen vaihtoehto. Jaksamisia epäkiitolliseen kasvatustyöhösi!

• Old School
        äly hoi kirjoitti:

Miksi se terveellinen kala pitää pilata jollain huono rasvaisilla juustoilla ja kermoilla niin että file ui siinä rasvassa?

Käyttäkää mausteita!

Mitä ap:n ongelmaan tulee, niin yritä sen äijän päähän takoa järkeä!

Sanoinkin, että "sopivasti kuorrutettuna." Eli ihan aavistus vain juustoa. Ja se kermakastike (tai kanttarellikastike) on erikseen tehtävä optio, jota voi laittaa vain ihan vähän lautaselle makua antamaan, tai jättää poiskin. Miten vain, maun mukaan. Mausteita luonnollisesti käytän, mutta kalan kanssa niitäkin maltillisesti, ettei alkuperäinen maku peity.

Minusta on hurskastelua, ettei esim. juustoa ollenkaan voisi käyttää. Onhan se ihan hyvä ruoka-aines, kunhan kohtuudella laittaa. Ei mistään rasvassa liullumisesta ollut kyse. Ylipäätään luonnon raaka-aineet, kuten kerma ja voikin, ovat minusta hienoja, mutta kohtuudella kaikkea. Valkoviinitilkkakin kastikkeessa antaa säväyksen, vaikka sitä en ehkä lasten ruokaan laittaisikaan. Se alkoholi tosin tässä yhteydessä haihtuu pois. Jopa se olematon määrä, joka puolikkaassa ruokalusikallisessa on.

• ruoka1
        karkilla aamusta iltaan kirjoitti:

Lapset söisivät karkkia vaikka aamusta iltaan jos annettaisiin. Ihan sama vaikka naaman eteen kannettaisiin äidin tekemät lihapullat, ei kelpaisi.

itse siinä 7-12vuotiaana pidin myös kyllä burgereista ja muista enemmän kuin perus ruuista mitä muualta löytyi, mutta mutta, sitten käytiin aina isovanhempien luona joskus syömässä ja ai että kuinka palvoin sitä ruokaa, jotain kalaa usein savustettuna tai paistettuna tai keitossa ja vaikka perunaa pidänkin ihan askan makuisena niin jollain ihmeellisellä combinaatiolla saivat senkin maistumaan taivaalliselta. Erilaisia ruokiakin oli. Pointtina kuitenkin että eivät valmisruuat maistuneet silti miltään niihin verrattuna.

• adsadfasf
        lihavien lapsi kirjoitti:

Onpa hulluja ohjeita muutamilla! Kuka nykyään tekee ruskeita kastikkeita? Pasta ja nakit ovat ravitsemuksellisesti köyhää sapuskaa. Energiaa ilman suojaravinteita. Tilalle perunaa, täysjyväleipää ja tuoreita vihanneksia! Kalaa ja hieman lihaakin mutta makeat, rasvaiset t ja suolaiset napostelut pois. Mehut ovat pahimpia sokerin lähteitä. Tilalle vettä ja maitoa. Välipalaksi porkkana ja omena.

Ongelma on se, ettei kukaan uskalla pitää kersoille kuria. Kunhan on helppoa ja mukavaa, vaikka terveys menisi. Lapsena pohjustetaan aikuisuuden sairaudet. Miksi monessa perheessä lapset määräävät, mitä syödään ja miten eletään? Mihin aikuisuus on kadonnut? Moni aikuinenkin on ihan liian läski ja henkisesti veltto. Roikutaan koneella, baarissa tai telkan ääressä. Lapset saavat huonoa mallia.

Rohkeutta aloittajalle. Pidä periaatteesi! Joudut taistelemaan joka päivä, mutta mitä väliä. Kivaahan se ei ole, mutta totuuden puhujia ei ole koskaan rakastettu. Näytä itse hyvää esimerkkiä liikkumalla ja syömällä terveellisesti. Sen varmaan teetkin. Pidä napakka ote ja tarjoa parempi elämisen vaihtoehto. Jaksamisia epäkiitolliseen kasvatustyöhösi!

Peruna on ravitsemuksellisesti vielä sata kertaa köyhempää kuin vaikka pasta ja nakit, vitun idiootti.

• kotiisä

Nykyajan yleinen ongelma on se, että ei viitsitä tai muuten jakseta laittaa enää kunnon terveellistä kotiruokaa. Ja sitten ihmetellään lasten ylipainoa ja tottumuksia epäterveelliseen ruokaan. Tässä tapauksessa itse tekisin niin, että ryhtyisin kunnioittavasti valistaan ex-miestäsi epäterveellisten ruuan haitoista, mutta samalla kertoisit, että ymmärrät kuitenkin hänen halun täyttää lastensa toiveet ja sen, että aina ei jaksa laittaa kunnon ruokaa. Mutta pääsääntönä olisi kuitenkin se, että terveellinen kotiruoka kunniaan, ja esimerkiksi yksi päivä viikossa ns.herkkupäivä.

• Perusruokaa

Ei meidänkään lapset söisi makaronilaatikkoa, lasagnea ja nakkikastiketta, vaan meillä tykätään kokolihasta, talouskyljyksistä, perunamuussista, karjalanpaistista ja lanttu- ja kaalilaatikosta, lihakeitosta, uunilohesta ja naudanmaksasta tehdystä maksakastikkeesta.

Pizza ja hampurilaiset ovat meillä "hätäruokaa", jota joskus joutuu syömään reissuilla, jos kunnollisia ruokapaikkoja ei vaan ole sopivasti hollilla.

• "tiukkapipo"80

Siis nuo ruoat mitä kirjoitin, ovat vain esimerkkejä mitä heille laitan, kyllä uunilohi, keitot, perunamuussi jne. kuuluvat ruokiin joita laitan. Olen aina laittanut ruoat samoilla ohjeilla ja ennen eroamme nuorimmaisetkin juoksivat ruoka-aikaan todella vikkelästi syömään ja aina maistui paremmin kuin hyvin. Vanhin syö kotiruokaa samalla halulla kuten ennenkin ja on kuulemma yhtä hyvääkin. Eli ruoan maussa ei pitäisi vikaa olla, kun sama on maistunut aikaisemminkin ja vanhimmalle maistuu nytkin.

Silloin kun vielä olimme naimisissa, kävimme hampurilaispaikassa tai pizzalla kerran kahdessa-kolmessa kuukaudessa jos niinkään usein. Minun mielestäni se teollinen pikaruoka sekä valmisruoat ovat aivan järkyttävän makuisia. En ole niistä koskaan oikeastaan pitänyt. Minä olen kasvanut äitini tekemällä kotiruoalla lapsesta aikuiseksi ja haluan omienkin lasteni oppivan terveet ruokatottumukset.

Sunnuntai-iltana exä tuo lapset minulle, pitää varmaan taas yrittää keskustella hänen kanssaan. Vastaus tulee olemaan aika varmasti sama kuin aina ennenkin: "Mitä pahaa pizzassa ja hampurilaisissa on, onhan niissä lihaa. Lasten pitää olla lapsia ja antaa heille sitä mitä he haluavat." eikä suostu kuuntelemaan mitään muuta. Hän ei suostunut uskomaan edes koulun terveydenhoitajaa...

ja sinulle 2 2: et ole tainnut koskaan saada oikein tehtyä nakkikastiketta, siinä ei ole mitään jauhoista jos sen vain osaa oikein tehdä :)

• Ei hyvin mene

En ymmärrä, että kaksi aikuista hommaa lapsia ja sitten yhtäkkiä lasten täytyy sopeutua kahteen kotiin. Järkyttävää. millaiseksi he mieltävät kodin. Mitä pahaa lapset ovat tehneet, että heidän täytyy alistua . Onko se normaalia lapsuutta ja vanhempien turvallista huolenpitoa

• sonietta

Oletko aikuinen ihminen ihan tosissasi jos kehtaat väittää että ketsupilla yms. säilötomaattimurskalla maustetussa jauholillussa kelluvat nakit ovat terveellisempiä kuin se nakki hodarissa?

Koulun terveydenhoitaja tuskin on ravitsemusalan ammattilainen kun ei huomaa höttöhiilareittesi tyrkyttämisessä mitään vikaa. Perunamuussikin on höttöhiilaria.

Onneksi x-miehesi on sen verran tasapainoinen ettei suostu turhaan syyllistämiseen ja manipulointiin. Itsehän syyllistyt nimittäin täsmälleen siihen mistä häntä syyttelet. Se että mielestäsi 'einekset' maistuvat pahalta ei tee eineksiä pursuavia kotimässyjäsi yhtään terveellisemmiksi.

Mistähän syystä lapsesi eivät halua valita hesessä esim. salaattia? Onhan niissä ollut iät ja ajat salaattivaiihtehtoja tarjolla. Oiskohan aika katsoa peiliin jos ole aiheuttanut lapsillesi salaattifobian?

• ei tätä jaksa
        Ei hyvin mene kirjoitti:

En ymmärrä, että kaksi aikuista hommaa lapsia ja sitten yhtäkkiä lasten täytyy sopeutua kahteen kotiin. Järkyttävää. millaiseksi he mieltävät kodin. Mitä pahaa lapset ovat tehneet, että heidän täytyy alistua . Onko se normaalia lapsuutta ja vanhempien turvallista huolenpitoa

Lissu - TÄÄLLÄKIN jaksat päivystää. Ihan totta, hirttäydy jo!

• voi tsiisus

Kun on erottu, niin on erottu. Eron jälkeen molempien osapuolten täytyy antaa toteuttaa omaa vanhemmuuttaan omalla tavallaan, sinulla ei ole enää mitään oikeuksia mennä toisen taloudenpitoon puuttumaan.

Miehesi talous, miehesi säännöt. Eikö se ole pääasia, että lapset saavat syödäkseen? En ole koskaan voinut käsittää teitä eronneita akkoja, jotka eron jälkeen puututte vielä sen lasten isän elämään ja tapoihin olla isä. Kokoajan pitää "olla yhteyksissä", udella mitä ruokaa on syöty, no siivoaako se isi edes, taas on huonokuntoiset verkkarit jalassa, jäkä jäkä jäkä.

Ero on ero, hankkikaa uusi mies jolle nalkuttaa.

• "tiukkapipo"80

Olemme lasten isän kanssa edelleen ystäviä, ja minulla ei ole mitään tarvetta kytätä häntä. Hän elää omassa asunnossaan omilla rahoillaan ja tekee oman elämänsä ratkaisut enkä minä niihin tahdo edes puuttua. Hän on hyvä isä ja pärjää hyvin, mutta en halua hänen sairastuttavan lapsiamme roskaruoalla jota hän nyt tekee. Se, että lastemme paino on noussut on hälyttävää ja häntä ei kiinnosta se tuon taivaallista. Mutta meillä on yhteishuoltajuus ja meidän on vieläkin pelattava joissain määrin yhteisillä pelisäännöillä, eikä tämä ole sitä.

• Yuukkis
        "tiukkapipo"80 kirjoitti:

Olemme lasten isän kanssa edelleen ystäviä, ja minulla ei ole mitään tarvetta kytätä häntä. Hän elää omassa asunnossaan omilla rahoillaan ja tekee oman elämänsä ratkaisut enkä minä niihin tahdo edes puuttua. Hän on hyvä isä ja pärjää hyvin, mutta en halua hänen sairastuttavan lapsiamme roskaruoalla jota hän nyt tekee. Se, että lastemme paino on noussut on hälyttävää ja häntä ei kiinnosta se tuon taivaallista. Mutta meillä on yhteishuoltajuus ja meidän on vieläkin pelattava joissain määrin yhteisillä pelisäännöillä, eikä tämä ole sitä.

"On hyvä isä." Ja myöhemmin sanot ettei häntä kiinnosta lasten lihominen? Jokin ei nyt tässä yhtälössä täsmää.

• kt76ue8567hqw

Jos ukko syöttää mukuloille silkkaa paskaa välittämättä siitä että pennut paisuvat silmissä pitää asiaan puuttua. Se on yks ja helvetin sama miten se jätkä isyyttään muuten toteuttaa, mutta siinä vaiheessa kun tuputetaan mukulat täyteen einespaskaa niin että terveyskin alkaa jo kärsiä, on jo korkea aika tehdä jotain. Kukaan ei puutu sen isän elämään ,vetäköön vaikka paistirasvaa lusikalla, mutta mukuloilla on oikeus terveelliseen ruokaan. Perkele.

• Erota asiat

Ei mene noin. Kyllä lasten pelisäännöt pitää olla YHTEISIÄ koska lapsista EI erota. Lapset eivät ansaitse silti epäterveellisiä elämäntapoja ja ylipainoa koska toinen vanhemmista on ruoan suhteen vastuuton ja laiska, ja lasten pelisäänöt sovitaan silti yhdessä: kun lapsia tekee sitoutuu koko loppuelämäksi siihen vaikka puolisosta eroaisikin.

Talouttaan voi hoitaa miten lystää, lasten terveyttä ei. Ei tosiaankaan ole pääasia että lapset saa syödäkseen mitä tahansa roskaa vaan koska kotipassari lähti mieheltä eikä tämä viitsi vaivautua tai halua nähdä liikalihavuutta. Sitten ne lapset on teini-iässä läskejä ja kukas ne jäljet terveydestä korjaa? Huono ruoka lapsena kun voi vaikuttaa koko elämään esimerkiksi diabeteksenä ja joka toinen viikko pelkkää roskaa on liikaa. Ei se ole mikään "miehen asia" etenkään kun terveyden hoitajaltakin on jo tullut palauettta: kyse nyt ei aina ole vain sinun navastasi ja sinun tunteistasi ja sinun loukkaantumisesta. Eikä ex-vaimon. Vaan niistä lapsista. Pelisäännöt sovitaan yhteisiksi lasten edun takia.

Ero ei ole ero lapsista eikä lasten kanssa sovituista pelisäännöistä. Lapsista ja yhdessä heistä huolehtimisesta ei voi erota, vaikka olisi miten itsekeskeinen ja itseään täynnä, laiska saa olla itsensä suhteen ja sitten omalla oloviikollaan voi mättää mitä roskaa vaan välittämättä kenestäkään muusta. Ja vaikka olisi miten riitaa exän kanssa ja vaimo olisi nalkuttava akka, se ei muuta asiaa piiruakaan: lapsille se nainen on silti äiti, isä isä ja vanhempien on laitettava lasten paras oman navan edelle, sopia yhteisiä asioita lasten edun takia.

Kuulostat nyt purkavan jotain omia katkeria erosotkujasi, mutta se on nyt aivan se ja sama. Ehkä sinusta tuntuu että exäsi natkuttaa ja sinua viduttaa se että lasten takia pitää sopia, olla tekemisissä, kuunnella, mutta kun jätit ehkäisemättä, laitoit pippelin pimppiin ja sovit että lapsi/lapset saa tulla, allekirjoitit elinikäisen sopimuksen ja vastuun, - ja yhteistyön.
        Liitosta saa eron: lapsista ei.
        Eron jälkeen siis ei puututa siihen miehen eli isän elämään, se on eri asia. Sen sijaan lasten ruokavalio on aika ratkasevaa, ja on aika iso asia tuhota lasten terveys mäkkärillä.

Tapoihin olla isä voi myös puuttua, kun säännöt on niin erilaiset että lapsille ei kasva tapoja, mitään aatteita, ne kasvaa kieroon jne. kyllä lapsilla on oikeus yhtenäisiin vanhempiin erosta huolimatta. Niille lapsille kun ne vanhemmat ovat (halusit tai et) YKSI kokonaisuus. Ero voi siis olla ero ja sinun herkät tunteesi mitä vaan, mutta se ei asiaa muuta eikä oikeastaan siihen kuulu.

Kukaan ei ole puuttumassa sinun verkkareihisi, ja jos on, ei ole aihetta, ja ero voi olla katkera pala, mutta isänä olet eri asia kun ex-miehenä ja sinun paskamaisista tavoistasi ei kärsi eniten se nalkuttava akka, vaan ne lapset.
        Itsekkyyteen on vedettävä joku raja, riidat riideltävä exän kanssa jotenkin sotkematta lapsia siihen ja kuten sanottu... Kun siemen on kylvetty, niin se on vähän että voi, voi: kasva aikuiseksi.

• psykoloogi

Miksi piti erota, jos kerran ystäviä ollaan. Ole enemmänkin huolissasi siitä, että teillä ei ollut vastuuta antaa yhteisille lapsille ehyttä perhe-elämää. aaasiitä ne kärsivät enemmän ja saivat elinikäiset haavat.

• Nakkimuusikas
        Erota asiat kirjoitti:

Ei mene noin. Kyllä lasten pelisäännöt pitää olla YHTEISIÄ koska lapsista EI erota. Lapset eivät ansaitse silti epäterveellisiä elämäntapoja ja ylipainoa koska toinen vanhemmista on ruoan suhteen vastuuton ja laiska, ja lasten pelisäänöt sovitaan silti yhdessä: kun lapsia tekee sitoutuu koko loppuelämäksi siihen vaikka puolisosta eroaisikin.

Talouttaan voi hoitaa miten lystää, lasten terveyttä ei. Ei tosiaankaan ole pääasia että lapset saa syödäkseen mitä tahansa roskaa vaan koska kotipassari lähti mieheltä eikä tämä viitsi vaivautua tai halua nähdä liikalihavuutta. Sitten ne lapset on teini-iässä läskejä ja kukas ne jäljet terveydestä korjaa? Huono ruoka lapsena kun voi vaikuttaa koko elämään esimerkiksi diabeteksenä ja joka toinen viikko pelkkää roskaa on liikaa. Ei se ole mikään "miehen asia" etenkään kun terveyden hoitajaltakin on jo tullut palauettta: kyse nyt ei aina ole vain sinun navastasi ja sinun tunteistasi ja sinun loukkaantumisesta. Eikä ex-vaimon. Vaan niistä lapsista. Pelisäännöt sovitaan yhteisiksi lasten edun takia.

Ero ei ole ero lapsista eikä lasten kanssa sovituista pelisäännöistä. Lapsista ja yhdessä heistä huolehtimisesta ei voi erota, vaikka olisi miten itsekeskeinen ja itseään täynnä, laiska saa olla itsensä suhteen ja sitten omalla oloviikollaan voi mättää mitä roskaa vaan välittämättä kenestäkään muusta. Ja vaikka olisi miten riitaa exän kanssa ja vaimo olisi nalkuttava akka, se ei muuta asiaa piiruakaan: lapsille se nainen on silti äiti, isä isä ja vanhempien on laitettava lasten paras oman navan edelle, sopia yhteisiä asioita lasten edun takia.

Kuulostat nyt purkavan jotain omia katkeria erosotkujasi, mutta se on nyt aivan se ja sama. Ehkä sinusta tuntuu että exäsi natkuttaa ja sinua viduttaa se että lasten takia pitää sopia, olla tekemisissä, kuunnella, mutta kun jätit ehkäisemättä, laitoit pippelin pimppiin ja sovit että lapsi/lapset saa tulla, allekirjoitit elinikäisen sopimuksen ja vastuun, - ja yhteistyön.
        Liitosta saa eron: lapsista ei.
        Eron jälkeen siis ei puututa siihen miehen eli isän elämään, se on eri asia. Sen sijaan lasten ruokavalio on aika ratkasevaa, ja on aika iso asia tuhota lasten terveys mäkkärillä.

Tapoihin olla isä voi myös puuttua, kun säännöt on niin erilaiset että lapsille ei kasva tapoja, mitään aatteita, ne kasvaa kieroon jne. kyllä lapsilla on oikeus yhtenäisiin vanhempiin erosta huolimatta. Niille lapsille kun ne vanhemmat ovat (halusit tai et) YKSI kokonaisuus. Ero voi siis olla ero ja sinun herkät tunteesi mitä vaan, mutta se ei asiaa muuta eikä oikeastaan siihen kuulu.

Kukaan ei ole puuttumassa sinun verkkareihisi, ja jos on, ei ole aihetta, ja ero voi olla katkera pala, mutta isänä olet eri asia kun ex-miehenä ja sinun paskamaisista tavoistasi ei kärsi eniten se nalkuttava akka, vaan ne lapset.
        Itsekkyyteen on vedettävä joku raja, riidat riideltävä exän kanssa jotenkin sotkematta lapsia siihen ja kuten sanottu... Kun siemen on kylvetty, niin se on vähän että voi, voi: kasva aikuiseksi.

Minun mielestä tässä ei nyt riitele roskaruoka, vaan aivan joku muu,mikä pitää saada kostettua ukkoparalle.
        Ja sitä paitsi lapset eivät koko elämäänsä ole samanlaisia, esim. laihoja. Miksi sinä, tivaat lapsiltasi kaikkea,exäsi tavoista ja siellä lasten olemisesta. Jos lapset menevät mielellään isänsä luo ja viihtyvät , niin eikö se ole hyvä.

• Ei ole pikkujuttu

Jos on lapsena lihava, tulee ikuisesti taistelemaan painon kanssa, koska rasvasolujen määrä ei vähene laihduttamalla. Lihavuus aiheuttaa sairauksia, ei ole mitenkään pikkujuttu, jos on lihava. Erityisen surullista on, jos lapsi on lihava. Edessä on surullinen tulevaisuus, koska lihavuus vaikuttaa muun muassa jo ihan työn saantiin ja parinvalintaan ja lihava on näissä heikommassa asemassa.

Vanhempana tulee sitten diabetes, sydän- ja verisuonitaudit, lonkka- ja polvileikkaukset ja lukuisat muut sairaudet.

Läski on ikuista ja tämä sanonta on täysin totta. Vain rasvaimu auttaa pääsemään eroon läskistä, kun kerran itsensä päästää lihavaksi.

• Entinen lihava

Nyt taas puhutaan näköjään puusta kun kysymys oli kuusta .Eli esittämiisi asiallisiin kysymyksiin alataan tarjoamaan ruoka ja maustamis vinkkejä.Itselläni lapsuus oli tota eines pakastepitsa hampurilais kepappi ruokaa.Yläasteella sitten olin se luokan läski ja 20 vuotiaana painoa olikin 120 kg.Onneksi siinä vaiheessa sain pudotettua 40 kiloa painoa ja se ei tosiaankaan ollut helppoa.
        Jos vanhemmat tekee jotain pahaa lapselle, niin se on juuri tuo lapsen lihottaminen ja ruuan tuputtaminen.
        Älkää vanhemmat hyvät lihottako lapsistanne porsaita ,koska se pilaa monen ihmisen koko loppu elämän.

• Hetkonen, mietitääs
        Nakkimuusikas kirjoitti:

Minun mielestä tässä ei nyt riitele roskaruoka, vaan aivan joku muu,mikä pitää saada kostettua ukkoparalle.
        Ja sitä paitsi lapset eivät koko elämäänsä ole samanlaisia, esim. laihoja. Miksi sinä, tivaat lapsiltasi kaikkea,exäsi tavoista ja siellä lasten olemisesta. Jos lapset menevät mielellään isänsä luo ja viihtyvät , niin eikö se ole hyvä.

Juu kyllä tuppaa olemaan niin että kun lapsi kasvaa niin painokin kasvaa. Vai oletteko nähneet neljäkiloista kymmenvuotiasta? Tarkoitan vaan että joskus lissuviherpiipertäjä-äitien terveysterrorismi vaan lähtee lapasesta... Katsoppas aloittaja peiliin ja kerro mitä näkyy.Ettet nyt vaan olis kuitenkin katkera exälle ja yritä turhaan sotkea isän ja lasten välejä?

• KALLE KELLO
        Nakkimuusikas kirjoitti:

"Nakkumuusikas". Olet 110%:sti oikeassa.

• entinen porsas
        Entinen lihava kirjoitti:

Nyt taas puhutaan näköjään puusta kun kysymys oli kuusta .Eli esittämiisi asiallisiin kysymyksiin alataan tarjoamaan ruoka ja maustamis vinkkejä.Itselläni lapsuus oli tota eines pakastepitsa hampurilais kepappi ruokaa.Yläasteella sitten olin se luokan läski ja 20 vuotiaana painoa olikin 120 kg.Onneksi siinä vaiheessa sain pudotettua 40 kiloa painoa ja se ei tosiaankaan ollut helppoa.
        Jos vanhemmat tekee jotain pahaa lapselle, niin se on juuri tuo lapsen lihottaminen ja ruuan tuputtaminen.
        Älkää vanhemmat hyvät lihottako lapsistanne porsaita ,koska se pilaa monen ihmisen koko loppu elämän.

Sama on käynyt mulle. Lapsesta saakka syötetty läskiksi. Kun oli paha mieli, ostettiin karkkia, ei syöty terveellisesti vaan se oli juuri sitä makkarasoosia.
        Onneksi sitten aikuisena löysin Antti Heikkilän dieetin ja nyt olen hoikka. Mutta edelleen lapsuus vaikuttaa. Itsetunto meni, koulussa joutui kiusatuksi..

• 2+2

Nakkien lihapitoisuus on alle 50%, joten eivät ne erityisen korkealaatuista ravintoa ole. Lisäksi kaikki erilaiset lisäaineet.
      En todellakaan tarjoa nakkikastiketta lapsilleni, enkä kehtaisi sitä normaaliksi kotiruuaksi kutsua.
      Lisäksi nuo makaronit, huh, huh..
      Perusruokaa nimimerkki on oikeassa.

• minä oikeassa, muut

...väärässä. Teillä syödään vain pekonia ja munia ym.? Suuri osa lisäaineista ei ole millään tavalla haitallisia, toisin kuin hysteria.

• Voi mitä fifistelyä

Kyllä sä nyt saat Vuoden Äiti pokaalin....

• nakkejaperkule

itseasiassa kivikylän wanhanajan nakeissa on lihapitoisuus 87%... ei natriumglutamaattia, ei kamaraa... en sitte tiedä että mitä nakkeja sinä oot popsinu

• jeeeessssss!!!!

uusioperheet on niin....niinpä.......

• KoByTapout 95

Olisipa mulla tollainen iskä niin en menisi enää äidin luo ollenkaan :D :D Yököttää kaikki oman äidin kokkaukset. Kalakeittoa ja kesäkeittoä YYYYÄÄÄÄK !!!!!

• meil on lanit!!!

Hyyyyyi, eiks ookki mäkkisafka hyvää? Paljo sä painat? Mä 128kg. Enkä tod syä mitän mutsin kesäkeittoi!

• KoByTapout 95
        meil on lanit!!! kirjoitti:

Hyyyyyi, eiks ookki mäkkisafka hyvää? Paljo sä painat? Mä 128kg. Enkä tod syä mitän mutsin kesäkeittoi!

Mäkkisafka on aivan helmee !!! Kyllä Heselläkin on tosi hyviä ruokia varsinkin se uusi facebook hamppari megamättö !!! Mä painan sua vähemmän vain 100 kg mut olen aika pitkä kuiteski. Ei kyl oo tärkeetä kuin paljon nykyäs painaa vaan on tärkeempi nauttia elämästä !!!!!!!!!!!

• suga beib
        KoByTapout 95 kirjoitti:

Mäkkisafka on aivan helmee !!! Kyllä Heselläkin on tosi hyviä ruokia varsinkin se uusi facebook hamppari megamättö !!! Mä painan sua vähemmän vain 100 kg mut olen aika pitkä kuiteski. Ei kyl oo tärkeetä kuin paljon nykyäs painaa vaan on tärkeempi nauttia elämästä !!!!!!!!!!!

Harmi vaa ku yhe ihmisen safkaan menee ainaki 400€ kuussa jos haluu syyä hyvin niiku vaik mäkkäris, hese tai pitserias, joka päivä kaks kertaa tai jtn. Mut joskus vois sit pitää säästöpäivii, et ei syö muutaku karkkii ja juo kokist.Oha neki ihan hyvä mättöö, vaikkei ookkaa nii kallista, paitsi jos koko ajan syö (nii käy aika usei :D:DD).

Mut oon iha samaa mielt, elämäst pitää nauttii!!! Täysil loppuu asti!!

• Polvileikattu 32v
        KoByTapout 95 kirjoitti:

Siinä vaihessa kun olet kolmikymppinen ja lihottanut ittes niillä hesen mötöillä 150 kiloseksi .Olet se yksinäinen katkeroitunut läski ,joka on viimmeks nähny munansa 10 vuotta sitten sieltä outokummun alta voit nauttia elämästä.Se paskasta elämästä nauttiminen onnistuu siinä samalla, kun odotat aikaa polvi ja laihdutus leikkaukseen.

• ...

jätä se!!

• gsdfgfsdgfdg

Meillä päinvastainen tilanne. Exvaimo ei vie lapsiani ollenkaan liikkumaan. Haluaa pitää väkisin lapsia,jotta saisi lapsilisät ja elatusmaksut itselleen. Mutte ei vie luistelemaan,hiihtämään, uimaan tms.ollenkaan. Kaikki on minun vastuullani vaikka lapseni asuvat pääasiassa äidillään. Mitä on tehtävissä? Jos saan sovittua vuoroviikot niin että lapset olisivat puolet ajasta mulla niin tarviiko sitten maksaa enää elareita ollenkaan jos kaikki hankinnatkin tehdään puoliksi? Meillä kanssa ihan hyvät välit, mutta exvaimo on liikunnanvastainen läski ja minä taas tykkään liikkua vaikken mikään himourheilija olekaan. Harmittaa vaan lapset kun tottuvat laiskoiksi huonossa seurassa. Haluisin heidän olevan enemmän luonani, mutta ei ole oikeen rahaa ruokkia ja kuskata liikkumaan, koska elareihin menee niin paljon rahaa.

• ei maksa paljon

Sopikaa vuoroviikoista: elarit jää pois kun asuinkulut menee puoliksi.
        Eli ei tartte maksaa enää elareita: lapsille ne maksetaan eikä muijalle.
        Lisäksi pystyisit tuohon aktiivisuuteen vähän vaikuttamaankin. Muista ottaa selvää ulkopeleistä ja leikeistä, isoin osa aktiivisuudesta on lähes ilmaista ja takapiha kelpaa. (Jalkapallo, kirkonrotta, pienten lasten kanssa pienet vaellukset, noin 100m riittää metsään kun ottaa mustikkakeittoa mukaan, lenkit, pesäpallo, kopittelu, pihakoris, hiihto, pyöräily, lumityöt ja lumilinnan rakennus, kesällä voi rakentaa helposti temppuratoja, yleisurheilukisat jne. ei tarvitse yleensä "kuskata liikkumaan" kun mikä tahansa hieman isompi aukee, mettä, piha kelpaa)

• isäkin

Täähän on ihan tyypillistä. Neuvolassakin sanottu, että "lasten kanssa touhuuminen on vähän niinku isin juttu."

• Ota selvää
        ei maksa paljon kirjoitti:

Sopikaa vuoroviikoista: elarit jää pois kun asuinkulut menee puoliksi.
        Eli ei tartte maksaa enää elareita: lapsille ne maksetaan eikä muijalle.
        Lisäksi pystyisit tuohon aktiivisuuteen vähän vaikuttamaankin. Muista ottaa selvää ulkopeleistä ja leikeistä, isoin osa aktiivisuudesta on lähes ilmaista ja takapiha kelpaa. (Jalkapallo, kirkonrotta, pienten lasten kanssa pienet vaellukset, noin 100m riittää metsään kun ottaa mustikkakeittoa mukaan, lenkit, pesäpallo, kopittelu, pihakoris, hiihto, pyöräily, lumityöt ja lumilinnan rakennus, kesällä voi rakentaa helposti temppuratoja, yleisurheilukisat jne. ei tarvitse yleensä "kuskata liikkumaan" kun mikä tahansa hieman isompi aukee, mettä, piha kelpaa)

Höpö höpö, elatusmaksut maksetaan vaikka olisi vuoroviikoin asuminen. Toinen (äiti?) on lähivanhempi ja etävanhempi maksaa elatusmaksut, joista vähennetään luonapitovähennys 13-15vrk/kuukausi.
        ks. http://www.stm.fi/tiedotteet/kuntainfot/kuntainfo/-/view/1225829
        täältä löytyy ohje, miten elatusmaksu maksetaan.
        Avioero ei vaikuta vanhempien elatusvelvollisuuteen, vaan se jatkuu kuten ennekin. Eri-ikäisille lapsille on laskettu keskimääräiset kulut (asuminen mukaanlukien) ja nämä kulut jaetaan elatuskyvyn mukaan. Summasta vähennetään sitten lapsilisät yms ja luonapitovähennys. Näiden laskelmien mukaan esim. minä saan kahdesta lapsesta elatusmaksuja yli 700 €/kk vaikka asuvat vuoroviikoin kahdessa kodissa.

• Ai kauheeta taas

Jätä muksut kokonaan Exälle, problem solved.

• dflkgsgsdk

No ei kyllä tuo makaroonin ja pastan ahtaminenkaan kovin terveellistä ole saati sitten perunamuussi.

• jksdtrkiuloyi

Täysjyvämakaronissa ei ole mitään vikaa, eikä perunamuusissakaan. Kasvava lapsi tarvitsee myös hiilihydraatteja ja nimenomaan em. tuotteet ovat hyviä hiilarinlähteitä. Vai mitä sinä lapsillesi syöttäisit?

• dflkgsgsdk
        jksdtrkiuloyi kirjoitti:

Täysjyvämakaronissa ei ole mitään vikaa, eikä perunamuusissakaan. Kasvava lapsi tarvitsee myös hiilihydraatteja ja nimenomaan em. tuotteet ovat hyviä hiilarinlähteitä. Vai mitä sinä lapsillesi syöttäisit?

LIHAA!!!! Se kun on ainoa TERVEELLINEN ruoka!!!

• karpo tässä moi
        dflkgsgsdk kirjoitti:

LIHAA!!!! Se kun on ainoa TERVEELLINEN ruoka!!!

Liha on ainoa terveellinen ruoka rasvan lisäksi. Hiilarit pois ruokakaupoista. Jos lapsi haluaa herkutella, anna sille pihvi tai kananmuna.

• löysää pipoa

Lasagne on yhtäkuin jauheliha ja juusto, sekä makuaineet.
      Hampurilaisessa on usein jauhelihan ja juuston lisäksi, salaattia, tomaattia, suolakurkkua.

Spagetti ja jauhelihakastike on yhtäkuin makarooni eli hiilihydraatti ja liha on edelleen proteiinia.

Jos tutkit ruokien ravintosisältöjä niin saatat huomata, että puhut pelkkään Pas...kaa

• irydyju

"Hampurilaisessa on usein jauhelihan ja juuston lisäksi, salaattia, tomaattia, suolakurkkua."

Pari tomaatinsiivua ja suolakurkunpalasta, yksi salaatinlehti ja cheddaria. Lisäksi vehnäsämpylä eli käytännössä valkoinen pulla. Unohtamatta kastiketta, joka lienee pääasiassa majoneesia. Ja usein lisäksi vielä ne ranskalaiset. Kuulostaako sinusta oikeasti terveelliseltä? Syöttäisitkö lapsellesi joka päivä? Taidat olla sellainen läski löysä pulla, etkös olekin?

Mene itse tutkimaan niitä ravintosisältöjä ja tule sitten kertomaan että vastaako se BigMac kotiruokana valmistettua spagetti-jauhelihakastikeateriaa.

• Niin se mäkki sanoo

Mä olen tutkinut peilikuvaani verraten niihin jotka pitää hamppareita yhtä terveellisinä. Just tolla sun periaatteella.
        Empiiriset tutkimustulokseni osoittavat että kaikesta terveellisyydestään huolimatta heillä on noin 20-50 kg ylipainoa, minä olen vuodesta toiseen ihannepainossani. Peili näyttää siis ihan jotain muuta kun mitä väität, samoin vaaka.
        Syön monipuolisesti, tavallista kotiruokaa, kasvispainotteisesti kyllä, kaikkea. Myös lasagnea. Revi siitä ja tutki niitä ravintosisältöjä vielä vähän tarkemmin.

• Ota selvää itse

Hampurilaisessa on valkoista kuidutonta leipää, paljon suolaa ja rasvaa. Kasviksia on ihan minimaalisesti. Turha uskotella itselleen, että se olisi terveellistä. Ranskalaisissa ei ole mitään terveellistä. Pizza sisältää usein erittäin paljon rasvaa ja suolaa.

Kiinalaisessa taas ei ole mitään haitallista, eikä sitä voi verrata roskaruokaan.

Hiilihydraatti ei ole pahasta, mutta rasva ja suola on. Myös liika proteiinimäärä on vaarallista suolistosyöpien kehittymisen takia. Karppaaminen ei ole terveellistä.

• Karppimamma

No itse vähähiilihydraattisen ruokavalion puolestapuhujana tekisin sinuna niin, että alkaisin pitää lapsia omalla viikolla vähähiilihydraattisella. Voisit tehdä mm. jauhelihakeittoa kasviksilla ilman perunaa, pizzaa vähähiilarisella pizzapohjalla ( maukkaita reseptejä erilaisiin pohjiin on karppaus.infon reseptisivuilla ) ja hampurilaisia itse jauhelihasta ja VHH-sämpylöistä kuten Vaasan Minihiilari tai esim. mantelileipä ( ohje sivulla ). Uunikalaa ja kasviksia, kanaa ja kasviksia jne. eri muodoissa. Perusideat ja reseptit sivulta. Ei sokeria, perunaa jne. Aamiaiseksi voi tehdä aamiaismöttösiä ( helppo ), turkkilaista jogurttia sokerittoman mehukeiton kanssa ( tai vauvojen Muksu-soseiden kanssa joissa ei ole sokeria ), auringonkukan siemeniä, sesaminsiemeniä, pähkinöitä jne. Voi tehdä vaikka itse mysliä. Nakkikastikkeeseen Wanhan ajan nakkeja ( ei sokeria ) ja älä suurusta jauhoilla vaan anna kerman keittyä kokoon ja laita hieman tomaattipyreetä joukkoon. Pian lapsesi pääsevät irti roskaruoan himosta eivätkä saa alas isäviikon ruokia. Itselle on käynyt niin. Ennen söin jatkuvasti roskaruokaa, karkkia jne ja painoin liikaa. Nyt en ole enää vähähiilarisella oltuani saanut kokonaista hampurilaisateriaa syötyä. Voit tehdä ihania smoothieita turkkilaisesta jogurtista, hedelmistä jne. Kannattaa ainakin harkita asiaa ja etsiä tietoa jos ei muuten. Lauantaisin sokeritonta lakua, 70% suklaata ( se minttusuklaa maistuis varmaan lapsillekin ) ja jotain ihanaa hedelmärahkaa ( makeuta stevialla, joka on luonnontuote myöskin kuten sokeri mutta siinä ei ole kaloreita eikä se riko hampaita ). Lähes kaikki tavalliset kotiruoat voi muuttaa vähän tärkkelystä ja ei lainkaan sokeria sisältäviksi. Esim. kukkakaalimuusi on hyvä vastine perunamuusille. Siihen kermaa ja nokare voita. Rasva ei ole vihollinen, vaan polttoaine kohtuudella käytettynä. Suosi kylmäpuristettuja öljyjä.

• 565

Lapsia ei todellakaan laiteta millekään karppiruokavaliolle, oletko sä ihan sekopää`? Vedä itse vaan kermaa ja voita napaas niin paljon kun tykkäät, seuraukset näet sitten parin vuoden päästä, mutta älä hullu lapsias siihen sotke.

Ja hedelmät ei muuten kuulu missään nimessä vähähiilariseen ruokavalioon.

• hold your horses
        565 kirjoitti:

Lapsia ei todellakaan laiteta millekään karppiruokavaliolle, oletko sä ihan sekopää`? Vedä itse vaan kermaa ja voita napaas niin paljon kun tykkäät, seuraukset näet sitten parin vuoden päästä, mutta älä hullu lapsias siihen sotke.

Ja hedelmät ei muuten kuulu missään nimessä vähähiilariseen ruokavalioon.

Olen samaa mieltä siitä, että lapsista ei kannata tehdä karppauksen eikä minkään muunkaan hullutuksen koekaniineita.
        Aikuinen kokeilkoon vuoden pari kunnes kyllästyy, mutta lapsen, jonka kasvaa ja kehittyy, on saatava normaalia ruokaa.

• Hulihulihulihuli

Ei helvetti. Oletko unohtanut ottaa lääkkeesi?

• yritä vielä kerran

Periaatteessa olet oikeassa. Pizzat , hampparit ja ranskalaiset eivät ole kunnon ruokaa. Tosin osittain sama koskee makaroniruokia, perunamuussia ja makkararuokiakin. Tarvitaan riittävästi käsittelemätöntä lihaa, kalaa ja tuoreita kasviksia. Meillä on paljolti peruna korvattu kasviksilla ja lapset ovat siihen tottuneet. Kalaa syömme eri laatuisina myös kohtuullisesti (ei kalapuikkoja). Ja kohtuullisesti maustaen, että mielenkiinto säilyy,

Ruoan lisäksi ratkaisevaa lihomiselle ovat makeat, leivonnaiset ja liikunnan määrä - tai sen vähäisyys.

Minun kokemukseni mukaan karkkipäivä oli vihoviimeinen. Meillä ei aluksi ollut karkkipäiviä, ja karkkia syötiin vain "juhlan kunniaksi". Muutimme uudelle asuinalueelle ja naapurin mallin mjukaan tuli karkkipäivä... mopo karkasi heti tallista, kun mässyä piti olla aina lauantaisin.

Yritä vain puhua miehellesi, ei siinä oikein muu auta.

• --------------------

Ei siinä perunamuusissa mitään vikaa ole, eikä pastassakaan jos se on täysjyvää. Ottakaa nyt hyvät ihmiset ne päät pois perseistänne ja lakatkaa tekemästä elämäänne vaikeaksi.

• yritä vieläkin kerra
        -------------------- kirjoitti:

Ei siinä perunamuusissa mitään vikaa ole, eikä pastassakaan jos se on täysjyvää. Ottakaa nyt hyvät ihmiset ne päät pois perseistänne ja lakatkaa tekemästä elämäänne vaikeaksi.

...sanoin osittain. Lue kommentti ajatuksella ennen törkeää kommentointia. Pelkillä viivoilla---- on hyvä haistatella.

Yritä olla ihmisiksi, jos vielä osaat.

• a-le

on kyllä vaikean kuuloinen ongelma. Ehkä sun kannattaisi ap ihan lukuina näyttää, mikä on terveellinen ruokavalio.

Esim paljonko on hyvä määrä rasvaa päivässä, paljonko suolaa ja millaiset näiden määrien ylitykset sairastuttavat. On ihan todistettu fakta, että roskaruoka sairastuttaa ihmisen ja vähintään lihottaa hänet sairaaksi.

Tämän lisäksi voisit keksiä helppoja terveellisiä ruokia miehellesi, jotka olisivat siis hyviä vaihtoehtoja roskaruualle. Limut kannattaisi ainakin jättää heti pois.

Mä olen pahoillani puolestasi, kurja tilanne.

• turha valittaa

Mitäs jätit miehesi? Ei voi poimia vain rusinoita pullasta ja odottaa että muut toimivat oikkujesi mukaisesti kuin mitkäkin esineet.

• Ero usein paras

Eikös miehen olisi pitänyt miettiä, että osaako hoitaa lapsia, jos lapsia kerran haluaa?? Voin kuvitella, että mies ei ole tehnyt mitään kotitöitä aiemmin ja nainen on kyllästynyt siihen, että hänellä on mies neljäntenä lapsena.

Tuskin ero on ollut mikään helppo ratkaisu. Kaikkihan ymmärtävät, että lapset kärsivät, kun joutuvat vuoroviikoin muuttamaan kotia. Mutta sitäkin tärkeämpää on riidaton ja turvallinen koti lapselle. Eikä naisen pidä olla miehensä äitinä. Lapset olisivat kasvaneet kieroon jo sellaisen näkemisestä.

• Isäpuolix

Meillä oli tämä sama ongelma, kun vaimoni ex-puoliso halusi olla se "kiva" isä ja osti kaiken minkä poika halusi. Yritimme vaimoni kanssa puhua asiasta hänelle, että hänkin pitäisi jonkinlaista kontrollia pojan suhteen (minullahan ei ollut varsin asiassa sanan valtaa, mutta näin tilanteen toivottomuuden), vaan yhtä tyhjän kanssa.
      Joka kerta pojan ollessa isällään tuli painoa lisää ja repullinen karkkia mukana. Juomat olivat niin sokeripitoisia, että hirvitti jne. Isä väitti minulle, ettei hän voi olla pojan lihomisen syynä, että kyllä syy on meidän täällä. En oikein jaksa tätä uskoa, sillä omat lapseni olivat ihan normi painoisia ja syövät samaa ruokaa pojankin kanssa.
      Minua myös syytettiin tiukkapipoksi, mutta nyt ihmetellään nuoren miehen paino-ongelmaa!

• daa vidu

Meet sitten avautumaan muijas lasten isälle lasten hoidosta. Oot kyllä harvinainen urpo.

• Isäpuolix
        daa vidu kirjoitti:

Meet sitten avautumaan muijas lasten isälle lasten hoidosta. Oot kyllä harvinainen urpo.

Avautumaan ja avautumaan... Näin vaan tilanteen toivottomuuden, kyllä vanhemmat ovat ne jotka päättää vielä alaikäisten asioista ja mitä syödään ja mitä ei ja kuinka paljon. Tuosta "kivasta" isästä tuli meille perheeseen aika paljon ongelmaa, koska meillä oli ne säännöt ja toisessa kodissa ei sitten ollutkaan sääntöjä. Vaimoni ex-puoliso luisti kaikesta ikävästä, kun olisi pitänyt isänä puuttua johonkin ongelmiin. Lopputulos oli, että kaikki epämielyttävä kippaantyi meille pojan suhteen. Kun ylipainoa kertyi, alkoi koulussa kiusaaminen, piti alkaa selvittämään koulun käyntiin liittyviä ongelmia, mutta eihän HÄN voi tehdä mitään, kyllä se on TEIDÄN tehtävä jne. Samaan aikaan mikään terveydenhoitajan esittämä ruokavalio ei toiminut isän luonna.. Yritimme kyllä hakea ammattiapuakin.
        Nyt on sitten tilanne, että nuorimies on 150kg painava, selkävaivoja, sokerit kohollaan, kutsunnoissa ei juuri kelpuutettu palvelukseen.

• jaah?

No mutta yhteiskunnan velvollisuus ei ole maksaa teidän omituista perhe-elämää, vaan kulut puoliksi, eli lapsia pungertaneelle puolet ja toiselle puolet, kun yhteiskunnnan tuista kiistelette. Ja v*ttuun toi sairas puhe "etä-huoltajista"- jos joku hoitaa omia lapsiaan "etänä", niin sellainen on häiriintynyt.

Itse en moraalisesti pystyisi synnyttämään, jos en olisi varma, että lapsella on perhe ja tästä syystä en kakaroiua ole pykännnyt.

• Voihan nakit

Kerro sille exällesi terkkuja tytöltä joka olisi tällä hetkellä niin kovin iloinen kun ei olisi saanut lapsena syödä vallan herkkuruokia, eineksiä ym. Olen ollut aika pienestä asti tosi pyöreä johtuen pääasiassa epäsäännöllisistä ruoka-ajoista ja eineksistä joita löytyi melkein aina jääkaapista. Ja epäsäännöllisistä ruoka-ajoista johtuen ne maistuivat oikein hyvin. Painon olen saanut kohtalaisen hyvin alas, mutta muistona ihanista ruuista on raskausarvet siellä täällä ympäri kehoa. Ja painon kanssa saa tapella jatkuvasti, koska terveelliset ruokatottumukset ja elämäntavat eivät ole lapsesta asti opittuja, niin ne eivät todellakaan ole itsestään selvyys. Vaikka tässä sinun jutussasi ei nyt ole ehkä kysy mistään ruualla "hemmottelusta" niin muistakaa vanhemmat, että osoittakaa lapsillenne rakkautta jollakin muulla tavoin kuin herkuilla.

• äitii12

olen samaa mieltä että kotiruoka on hyvää mutta ei se ravinnon kannalta ole parasta mahdollista. liian paljon hilareita muuttuu rasvaksi kehossa. jospa tekisit omina viikkoina kevyempää ruokaa lapsille ? kyll ne syö kun ett anna periksi. niin kauan aikaa kun niillä ei ole omaa rahaa voit asiaan vaikuttaa.
      en ole koskaan ymmärtänyt että on vanhempia jotka eivät välitä mitä heidän lapsensa syö, hampurilaisia , pizzoja miksi opettaa väärät ruokatavat ?

nykyaikana varoitetaan niin paljon lasten ylipainosta jotta voi ajoissa vaikuttaa ruokavalioon. ne ongelmat joita lapsille tulee teiniiässä kun eivät sovi joukkoon ja joita sitten haukutaan läskiksi, ei ole todella hauska tulevaisuus.

oma teinini lihoi kanssa roskaruuasta mutten voinut mitään kun hänellä oli omaa rahaa mitä ei saanut meiltä. onneksi hänen mielensä muuttui ja hän ymmärsi tilanteen ja teki ajoissa asialle jotain ja on toista kymmentä kiloa pienempi. eikä hän halua enään samaan tilanteeseen kun ei jaksa mitään.

• Uskomatonta.

Miksi lapset eivät ole töissä? Vain työnteko pitää ihmisen normaalipainoisena.

• kiva isä paha äiti

Tässähän on kyse vain siitä että mies haluaa voittaa sen suosiopelin erotessa. Ihan perusjuttuja. Vie mukaviin paikkoihin, syöttää herkkuja jne. Ei tässä ole mistään terveellisyydestä kyse. Miehen pitää saada lopettamaan kilpailu "kummasta lapset tykkää enemmän".

• äpläröö

Komppaan. Näitä on nähty. Mies kaipaa lapsia heidän poissaollessa ja haluaa hemmotella. Lopulta lapset kärsii todella siinä, ettei heillä ole mitään järkeviä rajoja ja selkeää elämäntyyliä. Suosiopeli pitää lopettaa ja äiti voi tulla siinä vastaan, sillä hän tuntuu olevan omasta erinomaisuudestaan niin vakuuttunut että miestä hirvittää.

• Ei nakkeja

Isä varmaankin haluaa tarjota lapsillleen mielistä ruokaa joka nyt vaan sattuu olemaan tuon ikäisillä se pitsa ja hampurilaist. Hampurilaisaterissa ei tarvitse olla ranskalasia voi ottaa salaatin ja pitsaankin voi itse evalita täytteet jolloin se on terveellistä. Myös trvellistä noutoruokaa on tarjolla, esim. SUB. Kyllähän ne syövät koulussa terveelsiesti joten miutä haittaa on muutamasta "epäterveellisestä" ateriasta viikossa. Kyllä ne nakit ja jauheliha ovat vähintään yhtä epäterveelisä kuin hampurilainen.

• se saatanan

paska, jota kouluruuaksi kutsutaan, ei ole todellakaan terveellistä. Se sisältää usein (1-3x/viikko) halpaa vacumipakattua perunaa, joka on keitetty väärin, eli paineessa. Vedessä ne pitäs keittää. Muutenkin 99% keittäjistä alisuoriutuu kouluruokaa tehdessään

• väsynyt ihminen
        se saatanan kirjoitti:

paska, jota kouluruuaksi kutsutaan, ei ole todellakaan terveellistä. Se sisältää usein (1-3x/viikko) halpaa vacumipakattua perunaa, joka on keitetty väärin, eli paineessa. Vedessä ne pitäs keittää. Muutenkin 99% keittäjistä alisuoriutuu kouluruokaa tehdessään

Eli toisin sanoen ainoa terveellinen ruoka on se, mitä tehdään itse kotona tarkoin valikoiduista tai itse kerätyistä raaka-aineista. Sitten herää kysymys - kuka jaksaa enää nykypäiänä lähteä tuollaiseen ruljanssiin? Itse olen töistä kotiin päästyäni ihan kuitti, ei todellakaan jaksaisi käyttää tuntia tai kahta ruoan laittamiseen. Ainoa vaihtoehto olisi käyttää suurin osa viikonlopusta kokkailuun, ja pakastaa tuotokset viikon aikana käytettäväksi... aika kauhea homma siinäkin.

• piristystä elämään
        väsynyt ihminen kirjoitti:

Eli toisin sanoen ainoa terveellinen ruoka on se, mitä tehdään itse kotona tarkoin valikoiduista tai itse kerätyistä raaka-aineista. Sitten herää kysymys - kuka jaksaa enää nykypäiänä lähteä tuollaiseen ruljanssiin? Itse olen töistä kotiin päästyäni ihan kuitti, ei todellakaan jaksaisi käyttää tuntia tai kahta ruoan laittamiseen. Ainoa vaihtoehto olisi käyttää suurin osa viikonlopusta kokkailuun, ja pakastaa tuotokset viikon aikana käytettäväksi... aika kauhea homma siinäkin.

On olemassa terveellistä ruokaa jota on nopea laittaa. Pitää vaan etsiä reseptit. Esim.kalakeitto. Käyttää pakastekalakuutioita.
        Netistä kyllä löytyy ohjeita.
        Ja mitä työpäivän jälkeiseen väsymykseen tulee: ulkoliikunta auttaa. Kun menee juoksulenkille väsymys katoaa ja koko loppupäivän on virkeä olo. Jos on mies kotona, se voi sen tunnin ajan katsoa lapsen perään. Tai itse voi ostaa juoksurattaat jos on ihan pieni lapsi. Vanhemmat lapset voi pyöräillä mukana kun lumet sulaa.

• viiden äiti

Voit toki yrittää keskustella asiasta, niin minäkin tein vuosien ajan, tuloksetta. Selitin lapsillekin miksi monipuolinen ruokailu on tärkeää, moittimatta isää ( silloin lapset olisivat ryhtyneet puolustamaan isäänsä ja äiti olisi ollut kenties "tyhmä" ).
      Voit kuitenkin tehdä edelleen ruokaa jota olet ennenkin tehnyt, voitte toki yhdessä kokeilla vaihteluakin, uusia ruokia, uusia makuja.
      Meillä lapset eivät moittineet äidin ruokaa, mainitsivat usein kyllä kuinka isi ja äitipuoli vievät mäkkäriin jne. Äitipuolen makkarakeittokuuri koko vuoden ajan ei iskenyt. Koin kuitenkin erävoiton kun parin vuoden roskaruokailun jälkeen ehdotin, että mennään Heseen ( jossa itse en ollut pariin vuoteen käynyt ) lapset kieltäytyivät ja sanoivat etteivät halua enää roskaruokaa. Isälläkin sitten vanhin tyttäreni rupesi kokkaamaan, nyt isillä kokkaa nuorempi tyttäreni.. kuulemma terveysruokaa :) Eli kyllä ne hyvät ruokailutottomukset sinne lapsen elämään löytävät, kun lapsikin huomaa ettei se enää olekaan juhlaa.

• KALLE KELLO

"Viiden äiti". KILPAILET, kyse ei ole sinullakaan lasten etu, vaan KILPAILU isän uuden muijan kanssa keitoksista. LOPETTAKAA JO ERONNEET ÄMMÄT TUO NAURETTAVA TOUHUNNE JA ALKAKAA ELÄÄ OMAA ELÄMÄÄNNE KAKAROITTEN KANSSA!!!

• ebinXD

ei viddu mage hyva langa :DD

• Ei nakkeja

Isä varmaankin haluaa tarjota lapsillleen mieleistä ruokaa joka nyt vaan sattuu olemaan tuon ikäisillä se pitsa ja hampurilaiset. Hampurilaisaterissa ei tarvitse olla ranskalasia; voi ottaa salaatin ja pitsaankin voi itse valita täytteet jolloin se on terveellistä. Myös tervellistä noutoruokaa on tarjolla, esim. SUB. Kyllähän ne syövät koulussa terveellisesti joten mitä haittaa on muutamasta "epäterveellisestä" ateriasta viikossa. Kyllä ne nakit ja jauheliha ovat vähintään yhtä epäterveelisä kuin hampurilainen.

• ÄLÄ PUUTU AKKA!!!!

Alkuun:
      Anteeksi että huudan (KIRJOITAN ISOLLA) ,mutta haluan, että ymmärrykseen asti menisi.

SINÄ OLET VAIN TOINEN HUOLTAJA, ISÄ ON YKSIN TOINEN.
      SINUN "EHDOILLA" SINUN LUONA, ISÄN "EHDOILLA" JA TAVOILLA ISÄN LUONA.
      PISTE.
      ...ELI ÄLÄ SAATTANA PUUTU ENÄÄ (KUN ERON OLET SAANUT) ISÄN TEKEMISIIN!
      PISTE.

• sama kuin edellä

Ja itseasiassa, kun sattumoisin satun tietämään ammattilaisena jotain ruoasta ja sisällöistä:
        Miten paljon parempana ruokana pidät spagettia, pastaa yleensäkin, jotain vtun nakkeja ja muussia, kuin hyvää pizzaa?!?

Pizza on Italialainen "pyttipannu".
        Nakkeja (siinä muodossa kuin "Suomimakkara" on) ei söisi Italialainen tai muunkaan maalainen kuin pakon edessä... pussimuusseista puhumattakaan.

Eli jos isä ei osaa tai muuten vaan tottunut näillä eväillä menemään, niin ei ne TEIDÄN YHTEISET lapset siihen kuole, saati liho.
        Sinähän tietenkin huolehdit, että lapset saavat liikuntaa?

Vttu että akkojen marinat ottaa niin vtusti pannuun... eron jälkeenkin ollaan määräilemässä, mitä saa ja mitä ei saisi tehdä ja miten pitää elää.. vttu.
        Ootte te vaan niin vtun olevinanne "parempia"!? Vttu!

• naiset > miehet
        sama kuin edellä kirjoitti:

Ja itseasiassa, kun sattumoisin satun tietämään ammattilaisena jotain ruoasta ja sisällöistä:
        Miten paljon parempana ruokana pidät spagettia, pastaa yleensäkin, jotain vtun nakkeja ja muussia, kuin hyvää pizzaa?!?

Pizza on Italialainen "pyttipannu".
        Nakkeja (siinä muodossa kuin "Suomimakkara" on) ei söisi Italialainen tai muunkaan maalainen kuin pakon edessä... pussimuusseista puhumattakaan.

Eli jos isä ei osaa tai muuten vaan tottunut näillä eväillä menemään, niin ei ne TEIDÄN YHTEISET lapset siihen kuole, saati liho.
        Sinähän tietenkin huolehdit, että lapset saavat liikuntaa?

Vttu että akkojen marinat ottaa niin vtusti pannuun... eron jälkeenkin ollaan määräilemässä, mitä saa ja mitä ei saisi tehdä ja miten pitää elää.. vttu.
        Ootte te vaan niin vtun olevinanne "parempia"!? Vttu!

Itse asiassa, niin me olemmekin parempia. Olemme usein korkeammin koulutettuja. Olemme sosiaalisempia ja meillä on laajemmat tuttavapiirit. Huolehdimme ulkonäöstämme. Pukeudumme paremmin. Harrastamme aktiivisemmin liikuntaa. Pidämme huolta ruokavaliostamme ja -tottumuksistamme. Kaiken tämän teemme, koska tiedämme sen olevan meille parhaaksi, vaikka se ei aina niin kivaa olisikaan.

Miehet taas lusmuilevat opinnoissaan. Jurottavat kotona. Miehet eivät hoida ihoaan, käy suihkussa tai kampaa hiuksiaan. Miehet pukeutuvat kauhtuneisiin paskarätteihin, koska ne ovat niin huolettomia ja mukavia. Lenkillä käynti jää väliin, kun telkkarista tulee joku paskaleffa tai pitää pelata jotain lapsellista peliä. Samalla tietysti ryystetään olutta. Yhtään ette jaksa miettiä, mitä suuhunne tungette, joten roskaruoka ja einekset ovat kovassa käytössä.

• Iskät on parhaita

Kun ero tulee, niin varsinaiset sidokset katkeaa. Sinulla on oma näkemys lasten kanvattamisesta ja miehelläsi omansa. Se että hän haluaa herkutella lasten kanssa, ottaa sinua päähän, mutta ei tee miehesi toimista vääriä. Itse olen sitä mieltä, että on turha ruikuttaa, jos ei asioista osata puhua. Eron jälkeen kasvatuksesta tulee väkisinkin osittain kaksijakoinen, vaikka kuinka sovittaisiin asioista. Otatko itse huomioon miehesi kasvatustoiveet? Tuskin. Lapset eivät ole omaisuutta. Eivät isän, eivätkä äidin. Tämä monesti unohtuu kinastelussa ja eron jälkeisessä mustasukkaisuudessa. Äiti ei voi komentaa isää toimimaan omien tahtojen mukaan, eikä estää lapsia nauttimasta isän tarjoamista iloista.

Painon nousu on tietty asia erikseen. Jos herkutellaan, pitää sitten myös liikkua. Silti kasvatatte nyt lapsia yksilöinä, ettekä parina, joten suuta suppuun ja kiukkua nielemään. Jos ei ukko tahdo kasvattaa lapsia sinun tahtosi mukaan, niin sitten ei.

• se sama vielä

Sanoit juuri sen, jonka yllä oleviin kommentteihin (vahingossa kiukkupäissään) huusin.

• Ei tervettä
        se sama vielä kirjoitti:

Sanoit juuri sen, jonka yllä oleviin kommentteihin (vahingossa kiukkupäissään) huusin.

Eli lapsen terveys on mielestäsi sivuseikka, kun haluat vain käyttää lasta pelinappulana katkeruudessasi? Miksi edes hankit lapsia, jos et halua huolehtia heidän terveydestään?

• äpläröö

Ne lapset on yhä puoliksi äidin jonka vastuu ja huoli ovat aiheelliset ja tasan on miehen toimet vääriä. Niistä voi koettaa puhua järkeä sekä miehelle, että lapsille. Enempää tuskin voi tehdä, kuin vedota sitkeästi ihmisten omaan terveeseen järkeen ja yrittää keksiä heille parempia vaihtoehtoja, jos komentamaankaan ei pysty.

• tuttu ongelma

Vaikea tilanne. Meillä oli alussa samaa ongelmaa.. Isä ei ulkoillut lapsen kans säännöllisesti, ei vienyt uimahalliin kuten meillä koko perheenä oli ennen ero tapana, syötti hesen evästä jne. Onneksi kuitenkin ymmärsi yskän kun tarpeeksi kauan valitin. Ehdota vaikka, että ostais valmissalaatteja tai jostain ruokapaikasta kotiruokaa jos ei viitsi kokata?

• lopetan tähän...

"Onneksi kuitenkin ymmärsi yskän kun tarpeeksi kauan valitin."

Just näin... tätä "huusin". Voi vttu sentään teitä akkoja...

• RuneMan12345

Kyllä roskaruokaa kannattaa syödä. Kun mun äiti yritti syöttää mulle jotain vitun nakkikastiketta heitin ruuat sen päälle ja menin pelaan runee

• tukea löytyy

Terveydenhoitajan yhteistyön kannalta on ihanteellista, että äitikin on huolestunut lapsensa ruokavaliosta ja hyvinvoinnista. Ota terveydenhoitajaan ja kouluterveydenhoitajaan yhteyttä ja pyydä ylimääräinen painokontrolli lapsille ja kerro tilanne. Painokontrollin yhteydessä voit sitten pyytää, että neuvolan tai kouluterveydenhuollon puolelta järjestetään tapaaminen, johon voisi tulla esim. terveydenhoitaja, tarvittaessa ravitsemusterapeutti yms ja tuo tieto avoimesti terveydenhoijalle, että nyt ei omat keinot enää riitä. Pyyntö isälle virallisemmalta taholta tulla keskustelemaan lapsensa asioista liittyen kasvukontrolliin on aika painava ele. Ja usein jo sinänsä riittää muutoksen alkuun.
      Samoin terveydenhoitaja ottaa lapsen säännöllisiin kontrolleihin ja voi käydä ruokaan liittyviä keskusteluja lapsenkin kanssa, eli vaikutetaan asiaan joka suunnasta.

Kun virallisemmalta taholta esitetään kutsu tulla mukaan ja viesti tulee neuvolasta, että nyt asiaan puututaan jo, niin saat tukea ja sinun ei tarvitse viedä sitä viestiä isälle, että ruoka-asiat eivät ole kohdallaan eikä se lisää vanhemmille ristiriitaa. Kun ruokailut kartoitetaan virallisesti ja lääkärikin voi ottaa painoon pyydettäessä kantaa, niin eiköhän asiat ala selviämään ja isäkin pienen virallisemman painostuksen alaisena huolehtimaan vastuustaan. Tietysti jos isä ei huolehdi paikalle tulosta, voit aina väläyttää lastensuojeluilmoituksen tekemisen mahdollisuutta, jos ei neuvolaan eikä kouluterveydenhuoltoon tulla tai olla yhteydessä silloinkaan kun on painava syy.

Ammattilaisten kannalta on aina parempi ja helpompi ja halvempi kun asiaan puututaan heti, ja on hienoa, että myös itse olet asiassa mukana, koska useimpien ylipainoisten lasten kohdalla iso haaste on saada vanhemmat, edes toinen mukaan.

• kiitos loppu

Haistappa sinäkin miestenalistaja pitkä pska.

• kakkis666

Ja plah plah plah te ruokapuristit ja asioiden vaikeuttajat

Noudattakaa seuraavaa ohjetta:

-Perheen yhteiset ruokailut
      -Vaihtelevaa ruokaa*
      -Liikuntaa 2-4 kertaa viikossa
      -Lopetatte alkoholin käytön, vähennätte virvoitusjuomia ja mässyä
      -Nuku tarpeeksi

*Vaihteleva ruoka kotona, itsetehtynä, esimerkki viimepäiviltä: uunissa paistettu luumuilla täytetty kalkkuna, perunoita, herneitä, maissia, pannukakkua, jäätelöä, omenahilloa, kanavokki (kanaa, sipulia, valkosipulia, sieniä, bambua, ananasta, purjoa nuudeleita), Brittimallinen aamianen (kanamunia, makkaraa, papuja, pekonia, paistettuja perunoita, paahtoleipää marmeladia), kaurapuuro x 5 marjoja, viiliä alppenia, piimää, peruna-purjokeitto omatekoinen vaalea leipä, ruisleipää (kaupasta), omenoita, banaaneja, appelsiineja, greippejä, päärynöitä, salaattia, kurkkua, meksikonpataa (maissia, papuja, tomaattia, sipulia, jauhelihaa, valkosipulia höysteeksi riisiä), piimää, ruisleipää (kaupasta), paria eri juustoa, piimää. Uuunilohi perunoita salaattia ruisleipää). Niin ja mainitsinko myös ruisleivän (kaupasta)?

Kyllä se siitä. Totta totisesti. Minulle on kertynyt tämänkaltaisella ruokavaliolla ja elämäntavoilla ylipainoa(?) ihan 1,5 kiloa 47 vuoden aikana jonkun taulukon mukaan. Ehkäpä olen 3 kiloa ylipainoinen kun täytän 94... Ja entäs muu perhe? Lapset ovat väillä 1SD - -1SD ja kasvu ja painokäyrät johdonmukaisia ja rouva normaalimitoissa.

Ja mitä ihmettelee osa tutuista? Kun me selvästi ruokavalion perusteella mässäilemme (Täh?) , niin miksi emme ole lihavia ?!!!

Vaan pitäähän sitä olla Oikeassa ja erottua typerästä massasta...

• 2268

Oletteko hyvin palkatuissa toimissa vai perinnön saaneita?

• Ex myös

Se ei kuulu sulle, mitä exäsi syöttää teidän yhteisille lapsille.

Eli, turpa kiinni!

• jaah+

No rahasta kun noiden erolapsien kohdalla on kyse.

• ninnuli8

Minusta kuullostaa enemmän siltä, että ex-miehesi ei voi emotionaalisesti hyvin, koska (kuten kerroit) on itsekin lihonnut eronne jälkeen. Jos hänellä ei ole kykyä käydä emotionaalisesti eroanne läpi, niin lohduttaa itseään roskaruoalla. Joten lapsiviikkoina jatkaa tätä oppimaansa tapaa. Joten lähtisin ennemmin huolehtimaan, tukemaan, opastamaan lasten isää puhumaan omia asioitaan, koska sitä kautta hän kykenee antamaan asioita anteeksi, itselleen ja myös oma hyvinvointi alkaa kiinnostamaan. Lasten hyvinvointi lähtee kanssa paranemaan automaattisesti, kun isä alkaa huolehtimaan itsestään. Huhtikuusta on myös mielestäni todella vähän aikaa, ehkei kaikki asioita ole käyty mielessä vielä läpi. Myös lapset saattavat reagoida asiaan. Ihanana plussana on se, että olette ex-miehenne kanssa hyvissä väleissä. Joten, luulen että tämäkin asia varmasti aukenee kaikkien parhaaksenne. Tsemppiä!!

• NoVoiElämä!

Todellisuudessa lasten ongelmat ovat aina vanhempien ongelmia.
      Lapsi ei saa kärsiä kummankaan vanhempansa suosionkipeydestä, ruoanlaittolaiskuudesta, yli tai alitreeneistä. Terve vanhempi miettii mikä lapsen kannalta on parasta, vaikka menettäisi suosiopisteitään lapsen tai toisen vanhemman silmissä. Lasta ei tule lahjoa, eikä toista vanhempaa tule lapselle mollata. Varsinkaan huoltajuutta ei vaihdeta siksi että lapsesta saa rahaa?! Se on ensimmäinen merkki vastuuttomasta vanhemmasta! Lapsi kuluttaa elatusmaksunsa, ja ylikin. Onhan lapsi tähän maailmaan tuotu ymmärtäen, että lapsi syö, pukeutuu, harrastaa ja opiskelee! Suomessa ei ole lapsen tehtävä elättää vanhempiaan! Lasta ei ole tarkoitettu myöskään uuden kumppanin lasten vahdiksi, eikä vain pelkäksi siivousavuksi saapuessaan viikonloppuvanhemman luokse. Todellinen rakkaus on epäitsekästä rakkautta! Aikuisen tehtävä on huolehtia lapsen tasapainoinen kehitys. Molemman aikuisen!

• oikeasti terveellist

Mitä kauheeta kebabissa on paljon lihaa ja salaattia, vehnälätty ja soosit päälle. Ihan toimivaa ruokaa on arabit eläneet sillä vuosisatoja. Väittäisin että spagethiannos on epäterveelisempi kuin kebab. Suomalaisen spagethi annoksen ravinto arvot on olemattomat.

• lupauksen pitänyt

Eka annetaan persettä ja sitten itketään.
      Mitäs luvattiin vihkikaavasssa Jumalan eessä ?
      Kasva jo aikuiseksi !

• Fuck you fugly!

Ja sinä se vasta olet varsinainen idiootti. :D HAHAHAHAAH!

• terv.hoitaja

Aloittajalle: Vastuullisuutesi on ihailtavaa. Kyllä lapsen on saatava perusruokaa, salaattia, hedelmiä ja marjoja pävittäin. Myös maito on tärkeä kasvulle ja kehitykselle. Mistä muualta vitamiinejä saadaan, kuin ravinnosta.
      Ja tuohon kysymykseesi, mistä voi saada apua asiaan. Sinulla on oikeus ja vastuukin tehdä lastensuojeluilmoitus. Voisit myös pyytää lähetteen terveydenhoitajalta ravitsemusterapeutille, jossa isän kanssa yhdessä kävisitte. Ravinnolla on suuri vaikutus jaksamiseen mm. koulussa ja lapsuudessa saatu oppi kantaa myöhemmäksi läpi vaikean murrosiän.
      Tuli myös mieleen tekstistäsi, että onko lasten isällä kenties masennusta tai eron jälkeinen suruvaihe käynnissä. Silloin ei varmasti jaksa panostaa asioihin täysillä ja ohjeet saattaa mennä ohi korvien.
      Asiasi on kuitenkin tärkeä. Huolehdi, että tulee muutos.

• Hölmöjäkö olette?

Siinä taa syksi terveydenhoitaja intoilee lastensuojeluilmoituksineen. Yhden ruoan suhteen. Mikä teitä sosiaalitanttoja oikein vaivaa. Vai onko naiset jotenkin latvasta lahoja?

Monella terveydenhoitajalla ei ole mitään hajua ravitsemuksesta. Puututaan ja ollaan tietävinään mutta todellisuudessa sotketaan vain asioita.

Eikö nyt olisi ihan oikeasti vanhempien sovittava keskenään nämä asiat.

Näin pienestä asiasta jos vanhemmat ei osaa sopia keskenään yhteisistä lapsista niin on vikaa vanhemissakin.

Vai menemmekö kohta amerikan- malleihin, että jo avierolapsetkin käyvät terapiassa kun omat vanhemmat ei osaa laittaa ruokaa.

Missä on ihan oikeasti terve maalaisjärki nykyään?

• Hei,
      Mitäpä jos laittaisit makaroonilaatikon tai siskokeiton lettuineen heille mukaan. Ehkä isäkin taas alkaisi muistaa, miltä hyvä kotiruoka maistuu? Voisi tilata sitä seuraavankin kerran.

• Voi reppanoita

Voi sinua Freesia reppanaa. Noinko yksinkertaisella älyllä te akat toimitte.

Tulee ihan mieleen pienen kakaran kirjoitus.

Ilmankos akat on niin helppoja ylipuhua ja höynäyttää sinne sänkykammariin.

Sinultako niitä lättyjä voi tilata? Tilaan heti lättyä ja siihen vielä ja kermat nuoltavaksi ja sokerilla ei kevyellä. Voi olla hyvää Freesian lätty.

• nannna

olen sitä mieltä että ei haittaa vaikka lapsille tulee lisä kiloja mutta ehdotan että laitat maistuvampaa ruokaa ja minulla on ehdotuksena että teet hyvää ruokaa ja laitat ruuat johonkin rasiaan josta ne on helppo ottaa ja lämmittää laita ruuat aina joukkoon kun lapset menevät isälleen :))
      sitten karkki päivä olisi hyvä olla jo perjantaina
      näin kun toimit niin lapset syövät paremmin ja voivat hyvin eli kun toimit näin niin homma toimii ja lapset voivat hyvin :)))))

p.s meillä kotona käytettiin aikoinaan tätä ja se tepsi heti se on helppo ja hyödyllinen juttu

• Jotain rajaa pliis

Jos lapsena on lihava on aika varmana aikuisenakin lihava.
        Terveelliset elämäntavat pitää oppia jo lapsena.
        Sitä paitsi rasva joka on kerätty lapsena ei vanhemmalla iällä lähde niin helposti pois kuin jollain joka on ollut lapsena normaalipainoinen tai laiha.

• lilac3

Mietin myös, että jos kerran asutte lähellä ja olette hyvissä väleissä ex-miehen kanssa, niin voisitko viedä kotiruokaa lapsillesi? Miestä ei tietysti kannata ruokkia.

• hirveä kehityssuunta

Ymmärrän kyllä ap sinua, onhan tuo aivan hirveää. Siskoni syöttää myös lapsille tuollaista moskaa. Kaapissa aina mikrohamburilaisia, einespizzoja, valmistuokia. Harva se päivä heillä käy pitsataksi tai he hakevat grilliltä kebabit. Arvatenkin kaikki lapset ovat pyyleviä, vanhemmatkin löysiä ja pöhöttyneen näköisiä.

En jaksa kuin ihmetellä, mikä ihmisiä oikein vaivaa. Mikä siinä on niin vaikeaa laittaa terveellistä ruokaa. Mielestäni lapset pitäisi ottaa huostaan tuollaisilta perheiltä. Oman terveyden ja ulkomuodon saa kyllä pilata, mutta lasten pilaaminen on rinnastettavissa pahoinpitelyyn.

• muutakin tekemistä

Kunnon ruokaa on vaikea laittaa, koska se vaatii aikaa ja vaivaa. En minä jaksa enkä ehdi.

• hirveä kehityssuunta

Ja täällä annetaan vinkkejä siitä, että pitäisi laittaa maukkaampaa ruokaa.

Einekset, pizzat, kebabit ym. ovat voimakkaan rasvaisia, ne on maustettu natriumglutamaatilla, runsaalla suolalla jne. Eihän sen jälkeen tavallinen salaatti maistu enää miltään. Eikä normaalisuolainen perunamuusi tai jauhelihakastike maistu miltään, jos on tottunut mättämään rasvaista kebabia.

Lapsi ei osaa luonnostaan syödä oikein vaan vaalii tuttuja makuja. Jos lapsi totutetaan voimakkaan makuiselle ja rasvaiselle ruoalle, niin hän tottuu siihen. Natriumglutamaatti, jota on kaikissa eineksissä ja pitkälle käsitellyssä ruoassa lisää lasten ruokahalua.

• Sammoo mieltä

RISTUS, mitä touhua!!!

Kuinka jaksetaan suoltaa sata viestiä täysin aiheen vierestä???

Onhan se jo miljoonaan kertaan todistettu, että mäkkiruoat ja kaiken maailman pizzat sekä muut valmismossot eivät millään perusteilla ole perusruokavalioksi sopivia sekä niiden lihottavuuden, kuten myös köyhän ravintosisällön vuoksi.

Aloittaja, vaikkakin katsoo tarpeelliseksi tehdä siinä sivussa itsestään varsin erinomaisen, on täysin oikealla asialla, mikäli lapset tosiaankin lihovat toisen luona syödystä ruoasta. Foorumi on vain väärä. Luultavimmin kuitenkin exän kanssa keskusteleminen ei hyödytä, joten pattitilanteen jatkuminen on mitä todennäköisintä.

On vastuutonta vanhemmalta päästää lapsi lihomaan, sitä pitää välttää kuin ruttoa. Se ei tietenkään tarkoita nälässä pitämistä, eikä edes herkuttelun täyskieltoa. Lapsi kyllä kiittää sitten aikuisena, kun voi kipaista kotiin rappuja pitkin ilman hengähdystaukoa.

• 21111111111111111111

On jauheliha-makaronilaatikkoa, lasagnea, kalakeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta ja perunamuussia jne. EI OLE TERVEELLISTÄ RUOKAA

Mikä HELV SUOMALAISIA VAIVAA?!

Mikään yllämainituista EI OLE TERVEELLISTÄ RUOKAA.

Älkää nyt kehatko esittää lapsille että joku MAKAROONILAATIKKO ON TERVEELLISTÄ RUOKAA. SE EI OLE.

• tuttu ongelma

Kyllä se on molempien vanhempien tehtävä huolehtia ja tukea terveellisiä elämäntapoja. Asuttiin yhdessä tai ei! Ei toinen saa alkaa tuollaisessa mittakaavassa tuhoamaan lapsen terveyttä. pitsa kerran kuussa ja karkkipäivä kerran viikko on ok, muttei joka päivä!!! Ihan niinkuin molempien on huolehdittava esim. lapsen säännöllisestä liikunnasta, ulkoilusta, pesuista ja hamppipesuista aamuin/ illoin. Lastensuojeluilmoitus tuli minunkin mieleeni. Sellaisen voi aina tehdä. Mutta ei välttämättä johda mihinkään :(

• Höpsökö olet?

Moni nainen nykyään pitää lapsiaan nälässä kun ruoat ovat ns. naisten ruokia mahdollisimman vähän yhtään mitään.

Kevyttä, rasvatonta ja ravintoaineksetkin hyvin heikkolaatuisia. Osaako edes kaikki äidit tehdä ruokaa kun paljon ns. uusavuttomia äitejä.

Naiset puuttuvat liikaa lasten kasvatukseen ja pitemmällä aikavälillä se heijastuu lapsiin. Miksi nainen omii lapset. Isän on oltava mukana kasvatuksessa.

Moni äiti myös jatkuvasti ketkeroituneena leimaa isää. Vaikka olisi kuinka hyvä kasvattaja.

Laita lapsille terveelliset ruoat mukaa jos olet niin hyvä kaikessa. Joskus ihan ällöttää nuo ylihuolehtivaiset kanaemot. Puuttuvat joka asiaan ja mikään ei ole heille hyvä.

• jkloo

vai iin

• Erolapsi

Kertokaa mulle, miksi pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus? "Huonosta" ruuastako? Samalla logiikalla, lasten isä voi myös tehdä ilmoituksen.

Muutenkin eron jälkeen isiä tunnutaan sorsivan. Taitaapi olla se äiti, joka ne lapset lopulta itsellensä saa, vaikka isä kuinka yrittäisi. On siis aivan turhaa aina syyttää miehiä. Sitten nämä ihmiset muutenkin: heti on poru kun joku jollekulle syöttää jonkinasteista pikaruokaa, "kun se on niin epäterveellistä". Ja on mahdollista (kuten itselleni on käynyt), että lapsi suhteessa laihtuu kun ikää ja pituutta tulee lisää. Itse en tehnyt mitään, mutta kerran vain terkkari sanoi, että olet muuten normaalipainoinen! Vaikka elintavat olivat samat.

Älkää muuten aina vain syyllistäkö ruokapaikkoja "yhteiskunnan rappiosta", hekin ovat vain yrittäjiä, kuten esim. taksiautoilijat, yrittävät saada elantonsa.

Pointtina siis, isää ei yksin saa syyllistää, hänkin rakastaa lapsiaan, siinä missä sinäkin. Ai niin, unohdin, te naisethan olette aina niin helvetin täydellisiä!!! Prkl...

• jaah?!

Ihmeellistä, että Suomi24 etusivulle tyrkytetään tota nimetöntä avausta ja poistatetaan kaikki normaalit kommentit. Kysyn vielä kerran, että saatteko valtiolta tuplat tukia, kun asutte erillänne, kun väität olevasi eronnnut ja jankutat ruoasta, mitä penikkasi saa isänsä luona ja sun luona? Itse olen ainoastaan aiemmin sanonut, että jos on noin vaikeaa lasten ruokkiminen, niin ei varmaan olisi kannattanut sellaisia hakkiakaan, ja että mtä v*ttua tarkoittaa lasten "vuoroviikoin isän ja vuoroviikoin äidin luona- asuminen", koska mun ajatuksella sellainen olisi sairasta?!? Hyo h*vetti mikä kohtalo on narsististen vanhempien äkkipikaisesti yhteen menneillä kakaroila, joiden vanhemmat päättää, että ny ei enää kiinnostakaan olla yhdessä, mutta ole sä viikko ton isäs luona ja viikko mun luona ja palloti palloti...Sitten sellaisista monet apinat riitelee vielä lastensa elämiskustannuksista, jessus mitä idiootteja.

Mulle sopii vaikka tää vanhoilislestadiolaisten malli, että kotihoidon tukia vain naisille, mutta siihen sitten sellainen rajoitus, että pääomatulojen mukaan, eli nolliin ne valtion tuet, jos mies tienaa edes 45000 vuodessa, koska ne kotihoidontuen naisille rajoituksia ajavat aka ovat juuri niitä mieesten kaulaan ripustautuvia turhakkeita, pääosin. Taviskeskiluokalle joka tän kansan maksaa, niin niille taas samat oikeudet sekä miehille että naisille lasten eläiskustannusten suhteen. Aina voi olla tekemättä lapsia, jos on kauhean vaikeaa sellaisia elättää.

• dfsafgfgd

Niin, miten saada toinen muuttamaan elintapojaan. Itse en ole välittänyt siitä, että isä antaa lapsille pelkkiä eineksiä. Mutta vanhentuneiden vellien tuonti minulle, jos satun tarvitsemaan oli järkytys. Purkkien käyttöikä kun oli mennyt kuukausia sitten.
      Mies itse ei syö mitään vanhaa ja tutkii tarkkaan omien ruokiensa vanhentumisaajat. -30 prosentin tuotteet eivät hänelle kelpaa. Mutta sama tuote samana vanhentumisaikana alentuneella hinnalla sopii mainiosti. No lapset ovat onneksi hänellä vain joka toinen viikonloppu.
      Elintapojaan hän ei muuta itsensä takia. Maha toimii miten sattuu, väliin epäilee keliakiaa väliin mitä milloinkin. Ruoka imeytyy huonosti ja ruokavalio on survottu täyteen proteiinia. Mistään salaateista hänkään ei tykkää ja vitamiiniakaan ei tule muualta, kuin b vitamiinipurkista. En onnistunut saamaan omaakaan entistä ukkoa välittämään itsensä hoitamisesta, en varmasti osaa neuvoa sinuakaan.

Mutta ehkä, yritä saada vaikka se limppari ja mehu vaihtumaan siihen maitoon. Puhu siitä miten paljon mies säästää ja saa maittavampaa ja monipuolista ruokaa, jos tekee sitä itse. Miten jos mies tekisi lasten kanssa yhdessä ruokaa. Meidän lapset tekevät sitä väliin minun kanssani. Kerro miten helppoa ja halvempaa on, kun keittelee pottuja kattilallisen ja väsää kastikkeen niiden kera. Loput potut voi vaikka paistaa lasten kanssa seuraavalle aterialle.
      Muistatko mistä ruuista miehesi tykkäsi, kun asuitte vielä saman katon alla, ehdota et entinen miehesi tekee jotain sellaista.
      Ja se liikunta, jos aikuinen ei liiku harvoin se lapsikaan liikkuu. Eikä kukaan jaksa liikkua ja ulkoilla kovinkaan paljoa, kun maha on täynnä rasvaista kebabia ja limpparia.

• älynväläys

Luettuani ap:n kertomuksen ja mielipiteitä, saatan myös ilmaista oman kantani.
      - ex-miehen kasvatustyyli ei ole enää vaimon ongelma.
      - nämä lapset ovat jo tarpeeksi vanhoja, että heidän tietoisuuteensa terveysasioista ja valintoihin voi vaikuttaa jopa silloin kun he viettävät aikaa muualla kuin äidin luona.
      - äidin olisi hyvä tehdä kunnon terveysruokaa eikä perinteistä, joka usein on kaikkea muuta kuin terveydelle edullista.

• Katoppa uusiksi...

"jauheliha-makaronilaatikkoa, lasagnea, kalakeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta ja perunamuussia"

Tossa listassa ei ole mtään terveellistä tai kunnollsta. molemmat syyllisiä kun ruokkii lapsiaan jauho/rasva/suola- jätteellä.

Ja liikunnasta et kertonut mitään taidatte makaa vaan sohvalla.

• 2268

Tuota - olen kotiruoan kannattaja, mutta miten ihmeessä miellät NAKIT jotenkin terveellisemmäksi vaihtoehdoksi kuin vaikkapa kebabib? Kebab alunperin oli herkullinen lihanpalaherkku, nykyisin se on prässättyä teurasjätettä. Siis samaa törkyä kuin alennustiskin nakit.

Mikäli todellakin haluat ruokkia lapsesi kunnolla, niin nakit ja halvat makkarat veke, eikä ostettua jauhelihaa, mikäli haluat tehdä jauheliharuokia jauha liha itse. Etkä tietystikään osta värjättyä roskaa, jota valmiiksi marinoiduksi kutsutaan, hyh...

Tartuin ruokakysymykseen, vaikka viestisi hehkuu "katsokaa, miten hyvä äiti olen" -asennetta :D

• samoin täällä

Sama ongelma minullakin. Isän luo mennessä siellä odottaa jo valmiiksi fazerin iso suklaalevy jonka tyttö syö alkupalaksi, istuu tietokoneella pelaamassa ja siihen isä tuo syötävää mitä vaan lapsi keksii pyytää. Aamiaiseksi suklaamuroja ja pitkin päivää sitä mitä jääkaapista löytyy. Isä käy lapsen kanssa kaupassa ja lapsi sanelee mitä ostetaan eli kärriin kertyy suklaavanukkaita, pizzaa ja muuta roskaruokaa jota sitten isä kantaa joko tietokoneelle tai telkkarin ääreen. Onneksi nykyisin nämä herkkupäivät ovat vain joka toinen viikonloppu eikä joka toinen viikko kuten ennen. Luonani ei sitten syödäkkään samanlaisia herkkuja vaan hedelmät ovat niitä joita saa syödä melko vapaasti ja lapsi niistä tykkääkin.

Lieneekö isällä sitten tahattomasti tai tahallisesti yritys olla lasten silmissä se mukavampi vanhempi. Saada puolelleen lapset jotka eivät ymmärrä vielä sitä miksi ei sitä roskaruokaa sais joka päivä syödä. Ja ainakin minun exälleni oli ihan turha puhua mistään. Perille ei mennyt vaikka rautalangasta olis vääntänyt. Vanhin lapsistasi varmaan jo ymmärtääkin joten hänen suhteen ainakin helpottaa. Mutta eipä ollut minullakaan keinoja puuttua asiaan. Oli vaan nieltävä potutus ja katsottava miten lapsi lihoo ja yritettävä korjata asiaa äitiviikoilla. Valitettavasti.

• KALLE KELLO

Sinäkin siinä "samoin täällä". Menee asian sivusta, mutta tämän päivän lööpeissä on juuri se, kuinka Naiset (ÄIDIT) tekevät kaikkensa eron sattuessa, että isät kärsivät. Ruokaa siellä ei tosin mainittu, mutta näyttää siltä että naisilla (Äidit) ei keinot lopu eron sattuessa, olette niitä pahmpia piruja.

• samoin täällä
        KALLE KELLO kirjoitti:

Sinäkin siinä "samoin täällä". Menee asian sivusta, mutta tämän päivän lööpeissä on juuri se, kuinka Naiset (ÄIDIT) tekevät kaikkensa eron sattuessa, että isät kärsivät. Ruokaa siellä ei tosin mainittu, mutta näyttää siltä että naisilla (Äidit) ei keinot lopu eron sattuessa, olette niitä pahmpia piruja.

KALLE KELLO : Onhan niitä lööpeissä vaikka mitä juttuja. Itse toivoisin että eron jälkeen ainakin lasten takia välit pysyisivät edes siedettävinä että lapsen kasvatuksesta ja hoidosta vois edes keskustella ihmisiksi. Se olis kaikille osapuolille parasta. Miksi olla katkera erosta koska ketään et voi väkisin pitää itsellä. Minä ainakin toivon exälleni kaikkea hyvää elämässä ja vielä enemmän toivon että lapsen on yhtä hyvä olla molempien vanhempien luona. Lapsi rakastaa kuitenkin molempia vanhempiaan eikä pitäis koskaan laittaa lasta valitsemaan kumpi on parempi.
        Ja mitä ruokaan tulee, meillä syödään monipuolisesti tavallista kotiruokaa ja pyrin siihen että ne ovat vähärasvaisia ja että saamme molemmat tarpeelliset vitamiinit ja muut siitä ruoasta ettei tarvitse niitä purkista ottaa. Eli lihaa, kalaa, kasviksia, kokojyväviljaa yms. Toki joskus luonani saatetan syödä esim. pizzaa, mutta teen sen itse ja sitä on harvemmin. Kyllä itsekkin haluan herkutella, mutta kohtuus kaikessa. Olemme myös paljon ulkona mm. näin talvella luistelu, hiihto ja mäenlasku on meistä molemmista mukavaa puuhaa.

Harmi että sinulla on niin huono kuva naisista. Ei pidä yleistää vaikka itsellä olisikin huonoja kokemuksia. Tähän maailmaan mahtuu niin monenlaisia ihmisiä. Niin naisissa kuin miehissäkin.

• Eiolenäin

Ite tykkän oikeesti enemmän äidin tekemästä kana-cashew pähkinä wokista ku euron juustosta :P oon 12 v ja meil ei ome melkei koskaa mitää pitsaa tai hampparia ja mäkis käydää vaa ehkä 1 tai 2 kuussa ja viimeks ku tilatti pitsaa nii sillo oli ollu 2 kk viime kerrasta :P

• khgfjhgf

"On jauheliha-makaronilaatikkoa, lasagnea, kalakeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta ja perunamuussia jne. Kaikkea mitä olen aina kokannut ja mistä lapsetkin ovat pitäneet. Haluaisin, että lapset oppivat terveet elämäntavat syömisen ja liikunnan suhteen."

Eipä nuo kokkailusi terveellisiltä vaikuta. Kaikki eläinperäistä sontaa ja yksitoikkoista ja väritöntä. Ei kotona kokattu ole automaattisesti yhtä kuin terveellinen.

• 20 + 12

huomasitko tuon "jne." päätteen jonka ap oli laittanut? ei kai hän nyt joka-ainoaa tekemäänsä ruokalajia rupea kirjoittamaan? äly hoi aikuiset ihmiset, nuohan ovat esimerkkejä.

lasagneen kun käyttää täysjyväpastaa, vähärasvaista juustoa ja vähärasvaista jauhelihaa ja heittää vaikka tuoreita pilkottuja kasviksia sekaan niin hyvä tulee. kalakeiton saa tehtyä vaikkapa kaupan lihatiskiltä ostetusta tuoreesta lohesta, tuoreesta tillistä, käyttämällä vähärasvaista maitoa/kermaa jne.
        on olemassa nakkeja joiden lihapitoisuus on korkeampi kuin se 30% joissain halpisnakeissa.
        lihan voi marinoida itse..

ap mainitsi myös salaatin, eli sitäkin on tarjolla. hän juottaa lapsille maitoa, propsit siitä.

joku rupesi sanomaan etteivät varmaan liiku, lukisi koko jutun loppuun. siellähän nimenomaan ap sanoi että lapset kävelevät kouluun ja käyvät niinä viikkoina liikkumassa kun ovat äidillään.

ja sitten jotkut syyttävät täällä eroa ja kyttäämistä ja ihmettelevät miksi sitten piti erota jos kerran ystäviä ovat edelleen? ei se parisuhde ja yhdessä eläminen ole helppoa. ja joku sanoi, että hätiköidysti perustivat perheen jne. olivat ainakin yli kymmenen vuotta yhdessä, jos viime vuonna erosivat ja vanhin lapsi on nyt 10v.

EIKÖ TÄMÄN KESKUSTELUN AIHE OLLUT SE, MITEN SAADA LASTEN ISÄ YMMÄRTÄMÄÄN ETTEI NIITÄ PIKARUOKIA VOI SYÖDÄ JOKA PÄIVÄ VIIKOSTA TOISEEN??

tämä minua juuri ärsyttää näissä keskusteluissa jotka joutuvat etusivulle, aina ruvetaan keskustelemaan jostain mikä menee täysin pääpointin vierestä. täälläkin vain solvataan ap:n kotiruokaa, vaikka ette edes tiedä MITEN hän sitä valmistaa ja mitä kaikkea tekee... tai sitten jotakin muuta juttua täysin asin viereatä.

ja sinulle AP: ota yhteyttä siihen terveydenhoitajaan ja pyydä että hän ottaa lastenne painot tarkkaan seurantaan ja sama neuvolassa nuorimman kanssa. et oikein muutakaan voi tehdä jos exäsi ei sinua kuuntele. ja se mitä muutamat ovat sanoneet, niin laita sitä ruokaa lapsille mukaan rasioissa kun menevät isänsä luokse. asioilla on tapana selvitä tavalla tai toisella

• "sontaasyömoni"

Onko valmisruuat parempia?
        Tuo on tavallista arkiruokaa ,jolla tätä kansaa on ruokittu vuosikymmeniä..
        Mutta nythän on muotia tehdä tyyliin Jamie Oliver safkaa,johon sekoitetaan kaikkea
        mahdollista ja sekö on sitten sitä terveellistä???

• tytöntylleröinen

Kaikki jotka väittää ettei lapset/nuoret arvosta kotiruokaa: no olen 15 vuotias tyttö, ja tykkään kyllä kovasti ihan perus kotiruoasta. Urheilen tosi paljon, ja itsestä tuntuu kyllä paremmalle kun juoksulenkin jälkeen kokkaan itselleni vaikkapa sen nakkikastikkeen taikka jotai pastaa, enkä suunnista mäkkiin. Toki me nuoret olemme kypsempiä kuin pikkulapset, ja jos olisin itse saanut viikon päivät syödä roskaruokaa joskus nuorempana, en olisi välittänyt kyllä syödä perus ruokaa. Mut kasvatettiin niin että silloin tällöin voidaan käydä esim pitsalla. Nykyään käyn ihan satunnaisesti muutaman kerran kuukaudessa grillillä tai pitsalla kavereiden kanssa:) en ole niitä teinejä, jotka lojuvat illat kylällä syöden kylmää mikropitsaa, karkkia, keksejä yms... Ja aloittaja, sun muksuista tulee just tommosia jos nyt luovutat! Kantsii vaan pitää tota samaa rutiinia yllä. Parempi toki olisi jos kysyisit eksältäsi haluaako hän että lapsista tulee sairaita ja ylipainoisia ja kuolevat nuorena ruokatottumustensa takia. Kysy että yrittääkö hän antaa herkkuja lapsille sen takia, että he pitäisivät hänestä enemmän vai eikö hänellä oikeasti ole aikaa kokata :)

• voihan---

Huvittavaa, täällä kiistellään siitä että laita parempia ruokia!
      Lasten käytös on seurausta siitä kahden kodin tilanteesta. Ei se kyllä lapsille hyvä ole. He alkavat peluuttaa vanhempiaan, ja aina valitsevat sen helpomman ja mukavamman mitä isänsä tarjoaa. Äiti on kyllä ihan voimaton. Isästä on siistiä käyttää valtaansa näin, äiti ei voi pakottaa häntä vaan omassa kodissaan hän toimii kuten haluaa. Tuohan ei mitään uutta ole, että lapset kantavat tämän piittaamattomuuden seuraukset. Ylipaino on lapselle iso terveydellinen ja sosiaalinen riski. Läskejä haukutaan ja kiusataan, AINA. He eivät pysy toisten vauhdissa mukana ja jäävät yksin, jolloin syömiskierre vain pahenee. Mutta siitäkös tämä lapsellinen isä piittaisi...

• Es on hyvää

Mää painan 500kg ja hengästyn jo ku kirjotan!aijai toisny joku hesehambarin joujou

• mek

Se pizzakin on kotiruokaa kun sen tekee itse ja ei ne lapset siitä syömisestä liho vaan sen takia kun ei ole liikuntaa ja ei kuluteta sitä syötyä energiaa mitä ollaan syöty että silleen.

• KALLE KELLO

Voi jestas sentään!! Ei ole hyvä sinullekaan mikään. Olisiko parempi, että olisitte eronneet riidoissa, saisit tapella lasten tapaamisoikeuksista, elatusmaksuista ja ihan kaikesta, mikä eron seurauksena tulee? Ilmeisesti sinulle tekisi nyt hyvää mennä peilin eteen (älä mene vaaalle) ja miettiä vähän syntyjä syviä. Jos sinä teet hyvää (?) ja maistuvaa (?) kotiruokaa, anna lasten syödä isällänsäniitä "herkkuja" ja suo se myös lasten isälle, että hän saa lapsi viikonloppuina tehsä lastensa kanssa oman mallinsa mukaisesti. Älä pilaa kiloillasi hyvin menevää juttua, ei ne penskat kuole jos syövät joskus roskaruokaa ja kilotkin karisee omia aikojaan. Mikä ihme naisia vaivaa???????????

• Phantom

Asiaa veliseni!!

Ketjun aloittaja äiti taitaa olla niuho! Lapsilla on todellakin pienestä pitäen järki päässä ja jos ei muuta murhetta ole, niin syököön lapset sitä mitä isä tarjoaa.

Mäkkärin ruuat on todella hyviä ja lihavat on lepposia, toisin, kuin laihat nipottajat.

• aika vihainen akka
        Phantom kirjoitti:

Asiaa veliseni!!

Ketjun aloittaja äiti taitaa olla niuho! Lapsilla on todellakin pienestä pitäen järki päässä ja jos ei muuta murhetta ole, niin syököön lapset sitä mitä isä tarjoaa.

Mäkkärin ruuat on todella hyviä ja lihavat on lepposia, toisin, kuin laihat nipottajat.

Mutta entäpä jos tämä isä ei osaa laittaa ruokaa?

Muuten järjestely on aika omituinen, palvelee takuulla enemmän vanhempien kuin lasten tarpeita. Yksi koti ja yhdet säännöt, se on paljon parempi.

Miksi ihmeessä pitää erota?

• lihavien lapsi

Kuules kalle kello, sulla ei oikein kellot kilise. Joku virikkeettömässä ympäristössä kasvanut ahdasmielinen onneton, joka ei tiedä mitään ainakaan lapsista, ruuasta eikä kasvatuksesta.

Lapsethan ovat hyvin oppivaisia ja omaksuvat sitä, mitä heille opetetaan. Makutottumukset muun muassa. Huonot ja hyvät tavat, löhöämisen ja liikunnan. Lasten aivot imevät kaikki virikkeet jotka heille tarjotaan. Siksi on niin tärkeätä, mitä vanhemmat heille tarjoavat. Jos makumieltymykset ohjataan roskaruokaan, niitä on vaikea myöhemmin muuttaa. Sokerihumala lapsena, alkoholihumala ja ahmiminen aikuisena. Aivot ovat oppineet haluamaan huumeannoksensa, jota pitää kasvattaa, jotta mielihyvän kokemus pysyy yhtä vahvana.

Vanhemmat vaikuttavat siihen, mistä lapset tulevat mielihyvänsä saamaan. Minun lapseni nauttivat hedelmistä ja vihanneksista ja iloitsevat liikunnasta. He osaavat myös lukea kirjoja eivätkä roiku tuntikaupalla koneella.

Otin opikseni omista vanhemmistani. Kun lähdin kotoa, muutin elämäntyylin. Kannustusta en kuitenkaan kotoa saanut. He ovat nyt monisairaita ja ennenaikaisesti rappeutuneita läskejä, joiden elämä on pelkkää valittamista. Omien valintojensa tuloksia.

• 80's kid

Autolla on muuten tosi kätevää käydä lenkillä, säilyy sateellakin kuivana ja sillä pääsee ovelta ovelle, häh häh :D

Lapset varmaan lihovat nykyään kun kukaan ei uskalla päästää niitä ulos riehumaan, ei tule liikuntaa.
      Itsekin pentuna 80-luvulla kuljin koulumatkat jalan ja pyörällä, matkaa oli ehkä pari kilometriä, koulun jälkeenkin naapuruston kavereiden kanssa tuli touhuiltua ulkona, ajeltua pyörällä jne.

Olenkin monesti ihmetellyt miten pentuna kasarilla aikaa tuntui olevan loputtomiin, koulupäivän jälkeen kerkesi tehdä läksyt, ulkoilla, pelata tietokoneella, katsoa telkkaria ja vaikka mitä. Nyt aikuisena tuntuu ettei työpäivän jälkeeen kerkeä tehdä oikein mitään :P

• Huonoteväät

Säälittävää kuinka vanhemmat syöttävät lapsensa possuiksi jo pienenä,siinä tehdään karhunpalvelus jälkikasvulle ja annetaan huono suunta terveeseen elämään... Se on kaikinpuolin huono asia! Oli huolehtija sitten isä taikka äiti.

• eronnut2
    • juwerjwefwef

"On jauheliha-makaronilaatikkoa, lasagnea, kalakeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta ja perunamuussia jne. Kaikkea mitä olen aina kokannut ja mistä lapsetkin ovat pitäneet. Haluaisin, että lapset oppivat terveet elämäntavat syömisen "

Ja sä sanot, että miehesti syöttämä on epäterveellistä?

Ensinnäkin nakkikastike...kait sä tiedät, ruskea kastike, rasvaa nakeissa..ei ole kyllä kovi terveellistä.
      Jauheliha-makaronilaatikko... kait sä tiedät, että siinä on jauhelihaa..jossa rasvaa
      Perunamuussia...kait olet tietoinen, että tässä on hiilareita ja aika paljon.. tälläistä ei ainakaan pitäis syödä siihen aikaan jos ei sen jälkeen liiku..

Missä sun ruokavaliossasi luki salaatti? Hedelmä? ja sä väität, että teet terveellistä ruokaa.. hei älä viitsi oikeasti heittää syytä täysin miehesi niskaan

Opettele ekaksi itse käsitteet salaatti, hedelmä, hiilarit, proteiinit jne.
      Se että sä teet itse ruokaa ei tarkoita että noi perussapuskat olisi mitenkään terveellisiä.

Ja ihan tiedoksi sullekin, että se lapsen lihominen ei tule yksin mistään ruoasta vaan siihen vaikuttaa moni muukin asia esim. se, että he joutuu joka toinen viikko olemaan sun ja sitten toisen viikon exäsi luona.. luuletko että tämä on heille jotenkin kivaa ja ei vaikuta mm. mielialaan ja lapsen fyysiseen kemiaan kuten aineenvaihdunta jne.

Niin ja saunassa kandee juoda vaikka oma tekemää mehua pienellä sokerimäärällä kuin sokerilimua väriaineilla.. jep jep.

Jotenkin jää sellainen maku suuhun sun kirjoituksesta, että sä teet kaiken oikein ja miehes on yksin syypää.. hei tähän pakko todeta, että eroon vaaditaan kaksi ja lapset kärsii tästä aina.. myös tämä kärsimys näkyy fyysisesti eli asia ei ole niin yksinkertainen ja pelkkä ruoka kuin sinä ajattelet.

Ja loppuun kysymys.. miksi yleensä pitää tehdä lapsia ja mennä naimisiin jos pitää erota.. saaterin kypsymätöntä.. erotaan ystävinä.. minne se rakkaus teiltä katos.. kasva aikuiseksi äläkä kitise.

• mutsimurkinaa

Makaroonilaatikko on ihan hyvää ruokaa ,siinä on lihat ,maidot,munat sun muut..
        Turhaa alkaa niuhottaan ja salaatteja tuputtaan liikaa,kunhan syövät jotain tuoretta lisäksi,kurkkua ,tomaatti,paprikaa marjat ja hedelmät.
        Kaikinpuolin hyvät elämäntavat,liikkumisineen ja yhdessäoloineen vaan mukaan niin hyvä tulee. Eipä mollata,vaikka nakkikasteketta/muusia laitetaankin.

• 8908080890
        mutsimurkinaa kirjoitti:

Makaroonilaatikko on ihan hyvää ruokaa ,siinä on lihat ,maidot,munat sun muut..
        Turhaa alkaa niuhottaan ja salaatteja tuputtaan liikaa,kunhan syövät jotain tuoretta lisäksi,kurkkua ,tomaatti,paprikaa marjat ja hedelmät.
        Kaikinpuolin hyvät elämäntavat,liikkumisineen ja yhdessäoloineen vaan mukaan niin hyvä tulee. Eipä mollata,vaikka nakkikasteketta/muusia laitetaankin.

Riippuu ihan kuinka paljon ja milloin mitäkin syö. Aloittajan ruokavalio on kaikkea muuta kuin terveellinen ja täynnä hiilareita mikä nyt ei ole hyvä asia joka päivän ateriavaihtoehdoksi ja varsinkin ilman salaatteja ja hedelmiä.

Aloittajan viesti on hyvin yksipuolinen ja miestä syyllistävä joten hyvin ansaitsee hieman näpeillensä ja myöskin faktaa tuosta terveellisyys käsitteestä.

• "tiukkapipo"80
        8908080890 kirjoitti:

Riippuu ihan kuinka paljon ja milloin mitäkin syö. Aloittajan ruokavalio on kaikkea muuta kuin terveellinen ja täynnä hiilareita mikä nyt ei ole hyvä asia joka päivän ateriavaihtoehdoksi ja varsinkin ilman salaatteja ja hedelmiä.

Aloittajan viesti on hyvin yksipuolinen ja miestä syyllistävä joten hyvin ansaitsee hieman näpeillensä ja myöskin faktaa tuosta terveellisyys käsitteestä.

Kuten olin jo eräässä toisessa viestissä kirjoittanut, niin nuo mainitsemani ruoat ovat vain esimerkkejä siitä mitä laitan. Näköjään olisi pitänyt kirjoittaa aivan kaikki ruoat, koska minut on luokiteltu vain niiden esimerkkien perusteella. Ajattelin, että on kaikille itsestäänselvyys, mitä kaikkea kuuluu terveelliseen ruokavalioon. Kulmakiviä ovat ruokapyramidi ja lautasmalli sitten syödessä.

Enkä oikeastaan ole edes teille tilivelvollinen ruoista, mutta ehkä kuitenkin voin niistä jotakin sanoa.

Pastat, riisit, leivät jne. ovat kokojyvää. Juustot, maidot jne. ovat vähärasvaisia. Lihan, kanan ja kalan marinoin itse. Ruoanvalmistuksessa käytän oliiviöljyä, se tuo paremmin maut esiin. Hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia on aina tarjolla. jnejnejne...

Sitten, täällä ihmeteltiin, että miksi oikein erosimme, jos kerran se tapahtui ystävinä. Kuka haluaisi elää saman katon alla ihmisen kanssa, jota kohtaan ei tunne enää muuta kuin ystävyyttä? Kävimme parisuhdeterapiassa jne. mutta se ei vain enää auttanut. Emme nukkuneet viimeiseen vuoteen edes samassa sängyssä.

Sitä en kiellä, etteivätkö lapset kärsisi tästä tilanteesta, että jatkuvasti vaihtavat paikkaa isän ja äidin välillä. Tämä oli kuitenkin meidän ja sosiaaliviranomaisten yhteinen päätös. Kesän alussa on tarkoitus katsoa että miten jatketaan siitä eteenpäin näitä järjestelyjä.

Ja siihen vielä vastaan, kun joku sanoi että miksi ne muutama kilo ovat paha juttu. Ne ovat siksi, että kyseessä on todellakin siis ylimääräiset kilot, nuorimmaisten painot ovat tosiaankin yläkantissa aika pahasti.

• jasdjfosdfjn

Kuten olin jo eräässä toisessa viestissä kirjoittanut, niin nuo mainitsemani ruoat ovat vain esimerkkejä siitä mitä laitan. Näköjään olisi pitänyt kirjoittaa aivan kaikki ruoat, koska minut on luokiteltu vain niiden esimerkkien perusteella. Ajattelin, että on kaikille itsestäänselvyys, mitä kaikkea kuuluu terveelliseen ruokavalioon. Kulmakiviä ovat ruokapyramidi ja lautasmalli sitten syödessä.

Enkä oikeastaan ole edes teille tilivelvollinen ruoista, mutta ehkä kuitenkin voin niistä jotakin sanoa.

Pastat, riisit, leivät jne. ovat kokojyvää. Juustot, maidot jne. ovat vähärasvaisia. Lihan, kanan ja kalan marinoin itse. Ruoanvalmistuksessa käytän oliiviöljyä, se tuo paremmin maut esiin. Hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia on aina tarjolla. jnejnejne...

Sitten, täällä ihmeteltiin, että miksi oikein erosimme, jos kerran se tapahtui ystävinä. Kuka haluaisi elää saman katon alla ihmisen kanssa, jota kohtaan ei tunne enää muuta kuin ystävyyttä? Kävimme parisuhdeterapiassa jne. mutta se ei vain enää auttanut. Emme nukkuneet viimeiseen vuoteen edes samassa sängyssä.

Sitä en kiellä, etteivätkö lapset kärsisi tästä tilanteesta, että jatkuvasti vaihtavat paikkaa isän ja äidin välillä. Tämä oli kuitenkin meidän ja sosiaaliviranomaisten yhteinen päätös. Kesän alussa on tarkoitus katsoa että miten jatketaan siitä eteenpäin näitä järjestelyjä.

Ja siihen vielä vastaan, kun joku sanoi että miksi ne muutama kilo ovat paha juttu. Ne ovat siksi, että kyseessä on todellakin siis ylimääräiset kilot, nuorimmaisten painot ovat tosiaankin yläkantissa aika pahasti.

"Enkä oikeastaan ole edes teille tilivelvollinen ruoista, mutta ehkä kuitenkin voin niistä jotakin sanoa"

Seli seli, helppo on jälkikäteen laitella tänne sitten lisää kun tajuaa, että ne omat pöperöt ei ollutkaan niin terveellisiä ja jos sä oikeasti olisit niitä vihanneksi ja hedelmiä käyttänyt niin sä olisit niistä aivan varmasti maininnut mutta nyt homma menee sulle seli seli osastolla ja epäuskottavaksi koska yrität vain peittää, että sun ruokavalio ei ollut siitä terveellisemmästä päästä.

Mä en alkuunkaan nyt usko sinua "ajattelin, että on kaikille itsestään selvyys.." seli seli sanon tähänkin.. BS (jos nyt edes tajuat mitä on BS).

Niin ja kovinpa on sinun rakkautesi ollut haperaa kun se kerran katosi eli tämä näyttää sun epäkypsyyden suhteeseen ja myös avioliitoon, joten ihmetellä täytyy kun olet avioliittoon ylipäätään mennyt.

Kovinpa on myös sinun ajatuksesi ja tietosi huonot kun et tajua, että lapsien fysiikkaan vaikuttaa myös ruuan ohella teidän vanhempien välit ja eritoten se ero.
        Sä erosit siitä syystä ettei homma enää ollut niin ruusuista ja rakkaus oli kadonnut.. huh huh mitä paskaa.. sun olisi pitäny juurikin tässä kohtaa laskea että lapsille turvataan onnellinen elämä tietyksi ajaksi ette he joudu eron takia ikävään tilanteeseen ja elämä menee osittain pilalle. Sulla ei yksinkertaisesti ole ns. "munaa" ole epäitsekäs ja rakastaa lapsiasi niin paljon että olisitte eläneet yhdessä niin kauan kunnes lapset on isoja.

Ja hei älä tule sanomaan että sullakin on tarpeet, aivan varmasti on mutta jos lapsia tekee niin niiden hyvinvointi on ensimmäisellä sijalla kunnes ovat pesästä lentäneet pois. Säkin olisit voinut erota vasta sitten kun lapsien "sietokyky" eron suhteen olisi ollu paljon parempi.

Sä olet kaikesta päätellen aika itsekäs ihminen jolle peiliin katsominen on hyvin vaikeaa ja syy on esim. xmiehessä.

Susta ei taida ikinä tulla aikuista.

• 10+10=?
        jasdjfosdfjn kirjoitti:

"Enkä oikeastaan ole edes teille tilivelvollinen ruoista, mutta ehkä kuitenkin voin niistä jotakin sanoa"

Seli seli, helppo on jälkikäteen laitella tänne sitten lisää kun tajuaa, että ne omat pöperöt ei ollutkaan niin terveellisiä ja jos sä oikeasti olisit niitä vihanneksi ja hedelmiä käyttänyt niin sä olisit niistä aivan varmasti maininnut mutta nyt homma menee sulle seli seli osastolla ja epäuskottavaksi koska yrität vain peittää, että sun ruokavalio ei ollut siitä terveellisemmästä päästä.

Mä en alkuunkaan nyt usko sinua "ajattelin, että on kaikille itsestään selvyys.." seli seli sanon tähänkin.. BS (jos nyt edes tajuat mitä on BS).

Niin ja kovinpa on sinun rakkautesi ollut haperaa kun se kerran katosi eli tämä näyttää sun epäkypsyyden suhteeseen ja myös avioliitoon, joten ihmetellä täytyy kun olet avioliittoon ylipäätään mennyt.

Kovinpa on myös sinun ajatuksesi ja tietosi huonot kun et tajua, että lapsien fysiikkaan vaikuttaa myös ruuan ohella teidän vanhempien välit ja eritoten se ero.
        Sä erosit siitä syystä ettei homma enää ollut niin ruusuista ja rakkaus oli kadonnut.. huh huh mitä paskaa.. sun olisi pitäny juurikin tässä kohtaa laskea että lapsille turvataan onnellinen elämä tietyksi ajaksi ette he joudu eron takia ikävään tilanteeseen ja elämä menee osittain pilalle. Sulla ei yksinkertaisesti ole ns. "munaa" ole epäitsekäs ja rakastaa lapsiasi niin paljon että olisitte eläneet yhdessä niin kauan kunnes lapset on isoja.

Ja hei älä tule sanomaan että sullakin on tarpeet, aivan varmasti on mutta jos lapsia tekee niin niiden hyvinvointi on ensimmäisellä sijalla kunnes ovat pesästä lentäneet pois. Säkin olisit voinut erota vasta sitten kun lapsien "sietokyky" eron suhteen olisi ollu paljon parempi.

Sä olet kaikesta päätellen aika itsekäs ihminen jolle peiliin katsominen on hyvin vaikeaa ja syy on esim. xmiehessä.

Susta ei taida ikinä tulla aikuista.

minä ainakin olen onnellinen siitä, että omat vanhempani erosivat sulassa sovussa kun eivät enää toisiaan rakastaneetkaan kuten aviopuolisoiden kuuluu. tiedän nimittäin perheitä, joissa vanhemmat eivät toisiaan rakasta mutta kituuttelevat lasten takia saman katon alla. ja ne lapset kärsivät siitä tilanteesta. minun mielestäni on lapsien kannalta parempi jos vanhemmat eroavat ystävinä.

"Salaatin kanssa on aina kädenvääntöä, maitoakaan ei huvittaisi enää juoda"

• kyukyyu

Suuri osa yh:sta laittaa ihan liian rasvaista ruokaa, esim.ranskalaisia, makkaraa ja jne. Tai toinen ääripää on nämä kasvis syöjät,, jotka syöttää lapsilleen samaa ruokaa kuin itse syö. Lapsi tarvitsee monipuolista kotiruokaa.

• isien puolesta

Pitäisikö ex-miehesi erottuaankin elää sinun säännöilläsi. Ole onnellinen etteivät lapsesi joudu nälässä elämään ex-säsi luona. Ajat muuttuu ja ruokamaut.

Mekillistä miten näillä ero äideillä on jatkuvasti valittamista lasten isistä.

• fioejfigorijorger

Femakoilla on haitallisen paljon valtaa tässä maassa. Tukkisivat turpansa p3rkele.

• RistiRiitaSuhdeAPU

""Erosimme ex-mieheni kanssa viime huhtikuussa"

ai siis nyt kun olette eronneet se onkin ex-ex-mies, jos se oli ex-mies jo aiemminkin?

" Minulla on tapana tehdä joka päivä maukasta kotiruokaa. On jauheliha-makaronilaatikkoa, lasagnea, kalakeittoa, lihakeittoa, nakkikastiketta ja perunamuussia jne. Kaikkea mitä olen aina kokannut ja mistä lapsetkin ovat pitäneet. "

Mikäs sit on niin huonosti, jos kerran lapsetkin pitää :-)
      Ja se on hyvää muidenki ku sun äitis mielestä?

"Ja pahinta on, että kaikkien lasten paino on noussut. "

ootko laihialta, jos lapsen paino ei saa nousta?
      Itsekkin painoin lapsena syntyessäni jotain 4kg ja siitä lähtien paino on noussut:-)

"Minulle tämä kostautuu myös niin, etteivät nuorimmaiset haluaisi enää syödä kotiruokaa. "

Eikös sen pitäny olla hyvää?
      Jos se on hyvää, no toki syövät.

" Ei maistu lasagne eikä spagetti ja jauhelihakastike jotka ennen olivat herkkua. "

Väitätkö ihan tosissasi, että lasagne, spaghetti yms ovat terveellistä ruokaa?

"lauantaina ja silloin voidaan tehdä vohveleita"

vohveli on samaa kikkiä kun se spaghetti.
      siis terveellisyyttä ajatellen.

"Miten ihmeessä saisin ex-mieheni ymmärtämään, että ei ole lasten terveyden ja edun mukaista, että joka päivä siellä syödään roskaruokaa eikä liikuta yhtään?"

Parita se jollekkin terveysneuvojalle.
      Kyllä se pimpsan kiilto silmissään opettelee uusille tavoille :-)

• "tiukkapipo"80

"ai siis nyt kun olette eronneet se onkin ex-ex-mies, jos se oli ex-mies jo aiemminkin?"

Anteeksi, että en kirjoittanut "erosimme MIEHENI kanssa viime huhtikuussa."

"ootko laihialta, jos lapsen paino ei saa nousta?
        Itsekkin painoin lapsena syntyessäni jotain 4kg ja siitä lähtien paino on noussut:-)"

Lasten painon pitää nousta tasaisesti ja normaalisti, mutta nuorimmaisilla on tosiaankin painot yläkantissa. Neuvola ja kouluterveydenhoitajakin ovat painoista huolissaan, joten aiheetonta huolta se ei ole.

"Väitätkö ihan tosissasi, että lasagne, spaghetti yms ovat terveellistä ruokaa?"

Kyllä väitän, jos ne tehdään oikein. Lasagneen itse jauhettua jauhelihaa, täysjyväpastalevyjä, vähärasvaista juustoa... plus että nuo pastaruoat olivat vain esimerkkejä siitä mitä teen. Eivät todellakaan ainoita ruokia. Ihan samalla tavalla ruokavalioon kuuluvat perunat, liha, kala, kana, kasvikset, hedelmät, vihannekset jne.

"vohveli on samaa kikkiä kun se spaghetti.
        siis terveellisyyttä ajatellen."

Välillä saa herkutella kunhan se ei ole jokapäiväistä. Vohvelit ovat lettuja parempi vaihtoehto. Myös siihen oystyy vaikuttamaan, mitä jauhoja käyttää vohveleiden tekemisessä. Ei tarvitse olla sitä vehnäjauhoa :)

• terveellistäkö

Entä se nakeista tuleva nitriitti, se ei ole ollenkaan terveellistä.

• jaadajaada

Oletko varma ettei ex-miehesi ole masentunut? Roskaruoan syöminen ja lapsille syöttäminen voi nimittäin olla oire huonosta henkisestä tilasta. Kun väsyttää ja on uupunut, ei jaksa eikä pysty keskittymään sellaiseen kuin terveellin ruokavalio ja kotityöt. Ei vaikka se koskisi muitakin kuin itseään. Siinä tapauksessa saarnat terveydenhoitajalta ja exältä eivät auta, jos todellinen syy onkin jokin muu ns 'tyhmyys'.

Voin kertoa ihan omakohtaisen esimerkin omasta lapsuudestani: Vanhempieni erottua äitini käyttäytyi samalla tavalla. Hän ei jaksanut tehdä kunnon kotiruokaa (vaikka sitä ennen oli kyllä tehnyt) kuin ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Muuten sitten hän haki hampurilaisia, pizzaa, antoi minulle limsaa joka päivä jne. Osa johtui siitä ettei hän henkiseltä voimiltaan ilmeisesti kyennyt kotiaskareisiin (vaikka kävi samalla töissä, en kuitenkaan tiedä hoitiko hän työtehtäviäänkään niin hyvin kuin olisi voinut). Samalla hän myös koki huonoa omatuntoa minun kokemastani paitsiosta, kun ei jaksanut olla läsnä, tukea harrastuksissa tai olla kovin kiinnostunut koulunkäynnistäni jne. Sen hän korvasti tietysti lahjomalla: sain kaikki herkut mitä ikinä osasin pyytää, karkkia, suklaata, limsaa, mitä vain millä nopeasti sai huonoa omatuntoa lepytettyä. Tehden tietysti minulle, lapselleen, karhunpalveluksen. Isä kyllä joskus yritti sanoa että syön liikaa herkkuja ja teki itse kotiruokia, mutta eihän hän voinut vaikuttaa mitä kotona meillä tapahtui. Parin vuoden kuluttua tilanne kyllä parani, onneksi, ja kotiolotkin alkoivat normalisoitua. No mutta kaikesta huolimatta kysymykseni siis kuuluukin: onkohan ex-miehelläsi kaikki hyvin, onko hän masentunut, onko hänellä burn out tai jotain muuta vastaavaa? Se nimittäin voisi selittää kyseisen kaltaista käytöstä.

• tasaisen vihainen ak

Tiedoksi aloittajalle: rakkaus käyttäytyy juuri niin. Kun alkuhuuma häviää, tilalle tulee ystävyys ja toveruus. Jos aiot vastakin olla suhteessa vain sen hetken, kun on ihmeen ihanaa, joudut vaihtamaan paria tasaiseen tahtiin ja hoidettava lapsilauma kasvaa joka vaihdon yhteydessä. Tästä on aivan liikaa esimerkkejä.
      Lapset joutuvat kärsimään kun vanhemmilla "ei ole enää kivaa". Mutta kun päättää olla yhdessä, se onnistuu.

• "tiukkapipo"80

Onko 14 vuotta mielestäsi "vain hetki"? Ennen kuin esikoinen syntyi olimme olleet yhdessä miltei 4 vuotta. Alkuhuuma häviää noin parissa-kolmessa vuodessa ja silloin rakastuminen muuttuu rakastamiseksi. Minä rakastin ex-miestäni ja hän minua. En olisi mennyt hänen kanssaan naimisiin tai halunnut lapsia hänen kanssaan ellen olisi rakastanut häntä. Vajaat 12 vuotta meillä meni hyvin, mutta reilu pari vuotta sitten asiat muuttuivat. Kävimme tosiaan parisuhdeterapiassa ja yritimme elvyttää suhdettamme mutta siitä ei tullut enää mitään. Joskus tapahtuu asioita joille ei voi yhtään mitään. Emme edes nukkuneet samassa sängyssä viimeiseen vuoteen. Aviollinen rakkaus hiipui, ystävyys jäi. En kadu että olin hänen kanssaan naimissa eikä hän ollut virhe. Emme vain olleet loppujenlopuksi toisillemme ne oikeat.

• kaikkiliianhyvin

No jo on murheet,nyt kun on ruokaa niin ei voikkaan syödä mitään..
      Voi Vi-du teidän kanssa...
      Menkää Afrikkaan katsoon mitä ihmiset joutuvat syömään,loppuu tuo paskanjauhaminen! Tai kysykää mitä sotaikana on ollut pöydässä,tikkulanttuja ja suolavelliä jossa muutama silakka jos sattu olemaan!

• Eräs vain

Sama ongelma meinaa täällä suunnalla olla, minä teen kaikenlaista kotiruokaa ja isä viikkoina on sitten kaikki herkut esillä. olen yrittänyt puhua miljoonaan kertaan että tässä käy vielä niin että lapselle tulee diabetes, itsellä kun se on ollut koko eliniän. Neuvolasta olen välittänyt lappusia ja lippusia, mutta ei ne tehoa. Jospa seuvaavaan neuvolakäyntiin menisi isä paikalle jolloin olisi muu henkilö kertomassa totuuksista.

Kyllähän välillä voi herkutella, mutta se ei ole todellakaan terveellista jatkuvasti. Itse pyrin säännölliseen elämään lapseni kanssa liikuntaa ja säännölliset ruoka-ajat ja muutoinkin kaikinpuolin tasapainoon. On siinä työmaa sitten aina taas alussa kun lapsi tulee kotiin.... mutta luovuttaa en aio. Äläkä sinäkään tiukkapiipo80. Toivotaan parasta ja lasten eteen kannattaa nähdä vaivaa, sillä he ovat meidän tulevaisuus.

• 11v. tyttö, 2 kotia

että tääl on kyllä tyhmää porukkaa :''D niinku nää jotka kinastelee onko NAKIT hyviä ja terveellisiä yms. ::D ja vähättelee alottajan ongelmaa.. Ite oon just vuoroviikoin äidilläni & isälläni.. eik oo mtää ongelmaa. Onneks.

• mambo on apina

Menkää hessburgeeriin syömään assburgeita vitun assburgerit.

• laihduttaja 11v

kyll ne oppii syömää koti ruokaa kun mäkin (oon n.11v) mut silti meen joka kolmas tai neljäs viikko mäkkiin 1 kerraks ja tykkään mielummin koti ruuista kun vitun pitsasta joka lihottaa sairaasti -.-

• ruuvitlöysällä

Ja miksi vitussa te ihmiset takerrutte johonkin vitun nakkikastikkeeseen, joka sekin oli vain esimerkki ap:n laittamista kotiruuista.
      Vastaus ei ole, että tee parempaa ruokaa, vaan se, että muksut on tottunu paremman makuiseen valmisruokaan. Mutta eihän niissä hampueilaisissa ole ravintoa! Vaikka kotiruoka pahaa olisi, siitä saa energiaa ja välttämättömiä rasvoja sunmuuta ravintoa.... Sano isukille tosissasi ettet halua lapsista tulevan läskejä ja muutos on tapahduttava. Jatka kotiruoan laittoa samaan tapaan.

• Kulinaristikokki

Ja jos totta puhutaan, niin eihän valmisruoka koskaan ole paremman makuista kuin hyvistä raaka-aineista taidolla tehty kotiruoka.

Jos joutuisin syömään Mäkkärin hampurilaisaterian ranskanperunoineen, niin laatta lentäisi - ihan taatusti.

• nuorinainenvain

Olen vasta nuori nainen ja lapsetonkin. Tuli vain omakohtaisia kokemuksia mieleen, kun itselläni oma mummo oli saman tyylinen, kun sinne pienenä mentiin viettämään lomaa yms, niin painot nousi muutamassa viikossa miltei 10 kiloa, mikä ei ole ihan pikkujuttu. Ja myös iskä ja äiti kun erosivat, iskä halus tehä mitä me haluttiin, eli joka kerta haettiin mäkkiruuat, karkkikasat yms. Onneksi sitä oli vain joka toinen viikonloppu tosin, ei joka toinen viikko. Lopputuloksena ylipainoiset ja onnettomat lapset, ja voin kertoa ettei se ollut kivaa. Nyt täysi-ikäsenä tahdonvoimalla tiputtanu kaikki kilot yms, mutta kuitenkin en tuota omille lapsilleni IKINÄ tule tekemään, siis päästämään heitä ylipainoisiksi koska tiedän miten hirveää se on ollut, itsetunto ei rakentunut normaalisti ja ruuan kanssa tappelua mutta onneks omia voimavaroja ja vahvuutta sen verran, että pystynyt itse nyt asiat korjaamaan aikuisuudessa...
      Mulla tuli mieleen, että jos ei muu auta, pystyisitkö vaikka tekemään ruuat heille, edes maksua vastaan? :D Moni mies kun ei kai ruuanlaittoon jaksa energiaa tuhlata, mutta se olis niin pieni hinta siitä että lapsien terveys ja itsetunto pysyisi.
      Jos vaikka vastapalvelukses se exäs vois tehdä jotain. Tai jos on niin itsekäs ettei häntä kiinnosta, niin sitten tekisit vaikka pakkaseen heille ruuat koko viikoks ilman muuta hyvitystä, kun lapsien terveyden ja itsetunnon. :S Oikeesti, ennen ku tilanne menee pahemmaksi.. Ylipainoisia on jo, ja tarpeeksi. :/

• womans touch

Minulla oli sama ongelma, kunnes lasteni isä löysi uuden naisen.
      Johan alkoi tulla kunnon pötyä pöytään, ei lähteny lapset enää likaisissa ja nuhjuisissa vaatteissa kouluun, ei jääneet koulukirjat lojumaan iskän nurkkiin, kaikin puolin alkoi asiat rullaamaan ja info kulkemaan kotien välillä.

Kai se on sitten niin, että ne on ne naiset jotka sen talouden pyörittämisen hallitsevat suvereenisti. Minäkin ehdin pari vuotta miehelleni jankuttaa samoista asioista, mutta ei mitään pysyviä muutoksia tapahtunut ennen naisen astumista ohjaksiin.

• äiti -75 -78

Omilla lapsillani aikanaan herkkuruuat olivat itse tehdyt kalapullat (tein seistä itse jauhaen) Jauhelihakastike tosi lyhyessä liemessä. Kalakeitto Hernekeitto Siskomakkarakeitto Jauhelihakiusaus Kana/Broiler joka lailla (makkara tai nakit ei mennyt)

• Tyhmääväittäätoisin

Ihanko tosissaan suurin osa "tuomitsee" täällä ennemmin ap:n kuin isän? Joo, nakkikastike ei siitä terveellisimmästä päästä ole, mutta kyllä se pizzan yms. voittaa ihan 6-0. Ja tämän keskustelun perusteella ei vissiin voi syödä mitään. Huoh, en edes jaksa alkaa kommentoimaan mitään. Huomaa kyllä taas minkälaisista perheestä itse kukin on lähtöisin, jos mäkkäri yms. sapuska on ihan normaalia arkiruokaa. Pottumuusiin me ainakin lisätään ainoastaan tilkka rasvatonta maitoa, porkkanaa ja sipulia, varmasti on epäterveelliseempää kuin uppopaistetut ranskalaiset....... Jauhelihakastikkeeseen meillä tulee tomaattia, paprikaa, sipulia ja herkkusieniä. Yleensä tomaattimurskaa tai kevytkermaa tilkka, varmasti voittaa hampurilaisen. Jokaikisen aterian kylkeen reilusti salaattia ja kasviksia. Toki aina voi olla terveellisempää, mutta tähän itse vielä jaksan (päivittäin) panostaa niin, ettei ikinä tarvitse ostaa eineksiä tai tilata pitsaa arkisin ainakaan.
        Ja täytyy nyt vielä sanoa varmuuden vuoksi, että syömme myös kasvisruokaa, kalaa (ihan pelkillä mausteillakin), keittoja, salaattiaterioita, kanaa yms. Ikinä ei ole rasvaista lihaa, vaan aina pyrimme vähärasvaiseen. Pastaa ja riisiä kerta viikkoon suurinpiirtein (vaikka täysjyvää onkin), yleensä lisukkeena peruna ja kasvikset.

Kyllä normaali kotiruoka aina pikaruokaloiden rasvaiset vaihtoehdot voittaa, ihan takuulla.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7415
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5364
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      253
      4524
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4455
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      62
      3227
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      48
      2646
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2328
    8. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      28
      2291
    9. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      48
      2240
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2164
    Aihe