Mietin tässä vain että onko lukiolla väliä? Vaihtoehtoina on lähilukio joka on aivan parin kilometrin päässä, sinne on 6,6 ka sekä kuempana oleva lukio jonne on 8,6 ka. Itselläni on 8,9 ka lukuaineista.
Lähilukio on pieni, n. 140 oppilasta, kauempana olevassa lukiossa on n.400 oppilasta. Lähilukio on suht. uusi joten tilat ja tekniikka on kaikki uutta, sinne kestää n.15min bussilla tai pyörällä. Toiseen lukioon kestää melkein tunti bussilla, siellä olisi leveämpi kurssitarjonta, mutta itse en ole kiinnostunut mistään erikoisista aineista joten sillä ei sinänsä ole väliä. Ovatko ihmiset erilaisia ns. surkeassa lukiossa kuin huippulukiossa? Entä onko lukiolla oikeasti väliä? Onko se taitojen haaskaamista jos menee huonompaan lukioon vaikka pääsisi hyvään?
Kiitos vastauksista.
Onko lukiolla väliä?
21
4641
Vastaukset
- 12132132132
SIllä ei ole loppujen lopuksi mitään suurempaa merkitystä kumpaan menet. Opetuksen taso on luultavasti täysin sama, mutta eroja tulee sitten opiskelijoiden motivaatiossa ja mainitsemissasi tiloissa ja tekniikoissa. Itse menisin ihan suosiolla siihen lähellä olevaan lukioon.
- i3tedd
Kannattaa kattoo minkälaisessa ympäristössä se lähilukio on, esim. onko siinä lähellä just sellasta juoppo ja huume addikteja ja muuta sellasta. Koulumatka merkitys lukion valitsemisessa on HYVIN tärkeää tai muuten kadut jälkeen pän.
6.6 ka kuulostaa että sinne pyrkivät sellaiset jotka eivät päässyt amikseen tai ei vaan tiiä minne menis eikä keskiarvo olisi riittänyt muualle ja tulee viettämään kolme vuotta.
Toisaalta, kyllä se omaa motivaatiota korottaa ja korkea keskiarvoisissa lukioissa saattaa menestyä paremmin. Aika monet 9ka lukioiden opettajat suunnittelee kurssinsa silleen, ettei jokaista kohtaa tarvitse käydä läpi tarkasti koska opiskelijat kykenee sisäistämään sen tiedon helposti. Näin enemmän aikaa käytetään tärkeisiin ja vaikeampiin tehtäviin, joiden avulla voidaan sitten soveltaa muitakin tehtäviä.
En väitä kuitenkaan, ettei näin tehdä 7 ka lukioissa, mutta niissä saatetaan käyttää enemmän aikaa perusasioihin jotta kaikki pysyisivät tunnilla perässä. - ei väliä
ei sillä pahemmin oo väliä, rajoilla pyritään pitämään tietynlaiset henkilöt poissa ja karsimaan kunnon opiskelijoita, joka ei tietysti oikeen toimi
pakolliset kurssit on aina samat, ehkä vähän eri kirjoilla ja ylppärit kanssa samat koko suomessa. - .......
Jos et ole kiinnostunut esim. niistä suuremmista kurssivalikoimista ja tulet toimeen luokkalaistesi kanssa, miksi ihmeessä vaihtaisit tunnin ajomatkan päässä olevaan kouluun? Lukiossa päivät venyvät muutenkin pitkiksi, päivät alkavat varhain, joten ei kannata ehdoin tahdoin hankkia kahden tunnin matkoja/päivä hankaloittamaan elämäänsä. Itse kävin pienen lukion, jossa oli myös niitä yläasteelta vitosen tai kutosen ka:lla tulleita, ei ollut lukiolla varaa valikoida oppilaitaan. Kirjoitin kuitenkin kahden ällän ja neljän een paperit, enkä usko, että olisin sen parempia tuloksia saanut eri lukion käymällä.
- mietivielä
Ei minustakaan lukiolla ole juuri väliä. Itse opiskelin syrjäisessä maalaislukiossa, jonne pääsi 7,0 ka:lla (itsellä tuolloin 8,9). "Luokassamme" oli vain n.20 opiskelijaa ja ryhmäkoot olivat tosi pieniä (esim. lyhyissä kielissä parhaimmillaan kolme opiskelijaa :)), joten siinä jos jossain kyllä oppi. Ryhmähenki oli myös hyvä. Kirjoitin LLEEEEEM, kun taas lähes samalla keskiarvolla kaupungin "hienostolukioon" päässyt serkkuni kirjoitti huomattavasti heikommin (paras arvosana magna). Nykyään opiskelen yliopistossa ja myös useat entiset luokkakaverini opiskelevat yliopistoissa joko Suomessa tai ulkomailla.
Mielestäni ainoa hyvä syy valita tuo kaukaisempi lukio on kurssitarjonta. Mikäli lähilukiossasi ei esim. opeteta jotain kieltä, jota haluat opiskella, niin kannattaa katsoa isomman lukion tarjonta. Jos kuitenkin kurssit ovat lähes samoja (ja jos lähilukiossasi on etäkursseja), niin lähilukiota kannatan. Koulumatkoihinkin menisi toisessa lukiossa viikossa yli 5h pidempään. - ei perusteluja
Sinuna menisin lähilukioon. Ihan ehdottomasti.
- lähilukioon
Loppujen lopuksi on itsestä kiinni, miten siellä pärjää. Itse olen kotipaikkakunnan maalaislukiossa, johon ei ole keskiarvorajaa ollenkaan. Heikoimmat oppilaat ovat siis tulleet jollain vitosen papereilla. Lähin parempi lukio on yli 100 km:n päässä, joten koin selkeämmäksi jäädä tänne. Tällä hetkellä oma keskiarvoni (joka luultavasti on myös päättötodistuksen ka.) on 8,89. Lisäksi niistä yo-kokeista, joihin olen osallistunut, olen saanut EEM. Viimekeväänä taisi yksi poika kirjoittaa LLLLLLEEE tms. Toki on myös niitä, jotka kirjoittavat A:n paperit, mutta ne voi kyllä kirjoittaa myös huippulukiosta, jos ei jaksa opiskella.
- yhdeksäsluokkalainen
Kiitos vastauksista! Taidan valita lähilukion, vaikka vielä hieman epäröin, sillä olisihan se jännää mennä isoon ja uuteen lukioon jossa tapaisi paljon uusia ihmisiä. Itselläni on kyllä paljon motivaatiota joten uskon että yo-kokeet menevät hyvin lukiosta riippumatta.
- Lähellä parempi.....
Pienemmässä lukiossa on todennäköisesti ryhmäkokokin pienempi, jolloin parhaimmillaan opettajat pystyvät tuntemaan oppilaat nimeltä ja neuvomaan enemmän kuin suurissa lukioissa.
Kuten aikaisemat ovat sanoneet, ei sillä lukiolla ole väliä. Samat ylioppilaskokeet kaikki joutuvat tekemään ja kaikissa aineissa on samanlaiset pääsyvaatimukset opettajilla. Poikkeuksena on toisaalta jotkut lukiot, joissa opettajalla on jopa lisensiaatin tai peräti tohtorin paperit, mutta eipä lukion oppimäärän hallitseminen/opettaminen vaadi akateemista jatkotutkintoa.
Onnea valintaan. - 12121
Menisin ehdottomasti parhaimpaan mahdolliseen lukioon. Opiskelijat ovat aidosti motivoituneita, ja usein esimerkiksi yli 8,5 keskiarvon oppilaat ovat sen verran fiksua porukkaa, että kouluympäristö on täysin erilainen kuin 7 keskiarvon lukioissa.
Lähilukioon, ei mitään epäselvää. Matkoihin 2 h päivässä ilman pakottavaa syytä on iso asia.
- scroll down
Itse olen käynyt ns. huippulukion. Itse asiassa oli järkytys huomata, että kun olin saanut peruskoulussa loistaa luokkani priimuksena yhdeksän vuotta, niin lukiossa olinkin vain keskivertoa.
Huom! Itse en päässyt yliopistoon. Kirjoitin pari laudaturia, mutta valitsemalleni alalle oli kova tunku ja lukumotivaatio ei riittänyt pääsykokeiden pänttäämiseen tarpeeksi. Sitten alkoikin jo olla kiire päästä opiskelemaan edes jotain ja töihin, kun alkoi perheen perustaminen ja vakiintuminen kiinnostaa enempi. Yliopistotutkintoa ei ole vieläkään, vaan ainoastaan AMK-paprut.
Ylioppilastutkinto on sama kaikille. Keskiarvon saatat saada paremmaksi lähilukiossa. Jos sinulla on harrastuksia, jotka vievät ilta-aikoja, niin valitse lähilukio. Jos taas haluat laajentaa kaveripiiriä, valitse kaukaisempi lukio. Eniten koulumenestyksessä ratkaisee oma opiskelumotivaatiosi. Toiseksi tärkein tekijä on motivoituneet opettajat. Usko pois, mutta siellä huippulukiossakin on surkeita opettajia. Kaikki opettajat eivät suinkaan ole opettajakunnan huippua.
Jos haluat luoda pohjaa tulevalle akateemiselle opintopolullesi, niin panosta ylimääräistä kieliin (mukaanlukien suomi) riippumatta siitä, kumman lukion valitset. Yliopistomaailmassa joudut suorittamaan virkamiesruotsin ja tenttiaineisto on englanninkielistä. Jos todella haluat saada lukiosta irti paljon, niin suosittelen lämpimästi vaihto-oppilasvuotta. - Lyseo
Hei!
Itse olen ison lukion kannalla. Itse olin samassa tilanteessa ja valitsin isomman lukion juurikin mahdollisuuksien takia. Sain aivan valtavasti uusia ja hyviä kavereita ja parasta on kurssivalikoima. Lisäksi opettajia on enemmän joten pystyy jopa valikoimaan kenen kursseille haluaa mennä.
Isommalla koululla on myös paremmat tulot. Meillä on Applen laitteita oppilaskäytössä ja koko ajan järjestetään jotain erikoispäiviä ja tempauksia. Ja vaikka opetuksen taso yleisesti on samantasoista, on isommissa kouluissa usein joitakin huippuopettajia, joilla on hyvä koulutus ja joiden oppilaat on kirjoitustilastoissa aina ykkösinä. Sellaisia opettajia meillä on muutama ja meidän lukio on niiden aineiden kirjoittamisen kärkeä. Hyvät opettajat auttavat myös pärjäämään kansallisissa kilpailuissa (Viksu, Pikku-Finlandia).
Bussimatkoihin mulla menee 40min suuntaansa mutta se ei ole välttämättä huono asia, itse olen kokenut hyväksi ratkaisuksi bussilla kulkemisen, sillä päivän aikana on ainakin bussimatkojen verran aikaa rauhoittua ja siirtyä koulun ja kodin välillä tilanteesta toiseen. - Mieti nyt tarkkaan
Ei varmaankaan kaikki oppilaat lähilukiossakaan ole 6.6 keskiarvolla tulleita. Eihän alin keskiarvo kerro muuta kuin sen, mikä on ollut alin hyväksytty. Mikä on ylin? Mitä on suurin osa? Paljon enemmänhän on merkitystä sillä, minkälaista porukkaa siellä noin yleensä on.
Monet viime aikojen megalaudaturien kirjoittajat on tulleet pikkukaupunkien lähilukiista (Siilinjärvi, Lohja, Tornio ...) vaikka niihin otetaan käytännössä sisään myös aika hiekkoja tapauksia, jotka jossain isommassa kaupungissa ohjattaisi kymppiluokalle. Eli niissä on porukkaa laidasta laitaan, kaikki.
Jos se lähilukio on maalla tai omalla paikkakunnalla, niin ehkä sinne kannattaa kuitenkin mennä. Jos taas on kyse saman kaupungin sisällä olevista lukioista, joista toiseen hakee parhaat ja toiseen ne, jotka ei pääse parempaan, niin en minä ainakaan menisi siihen huonompaan.
Katso pikeminkin, miten sieltä on kirjoitettu ja mihin ne on päässeet kuin sitä, mikä on alin sisäänottoraja. - Sakari Östermalm
Väittäisin, että sekä opettajat että oppilaat ovat motivoituneempia siellä parempikeskiarvoisessa lukiossa. Näin opetuksen taso lienee myös parempi siellä.
Varmaan kovin monen opettajan unelma ei ole mennä töihin sellaiseen lukioon, jossa ovat juuri ne vähiten motivoituneet oppilaat, ts. jossa keskiarvo on huono. Keskiarvo kun on kiinni lähinnä viitseliäisyydestä (eikä niinkään esimerkiksi älykkyydestä). Voipi siis olla, että opettajia ei siellä huonompikeskiarvoisessa paikassa kauheasti kiinnosta mikään, kun oppilaitakaan ei kiinnosta.
Kannattaa myös miettiä lukion ilmapiirin vaikutusta itseensä. Oletetaan, että näissä lukioissa olisikin samantasoinen opetus. Erot olisivat siis vain oppilaiden arvosanoissa, eli siinä, miten oppilaat suhtautuvat opiskeluun. Jos menee lukioon, jossa isolla osalla oppilaista on "hälläväliä"-asenne, on aika iso riski, että se asenne on pian itselläänkin. Jos taas ilmapiiri on opiskelumyönteinen, omaa kiinnostusta on varmasti helpompi pitää yllä.
Jos haluat vain päästä lukion läpi ja saada ylioppilastodistuksen kouraasi, kannattaa ilman muuta valita lähempi lukio. Jos taas haluat oikeasti oppia, saada hyviä arvosanoja jne., valitsisin sinuna ilman muuta sen kauempana olevan lukion. - valitse lähempi
Valitsisin ehdottomasti sen lähemmän ja pienemmän lukion.
Isompi lukio ei ole tae yhtään mistään. Siellä oppilaat ovat opettajille enemmän vain "pelkkiä numeroita". Pienemmissä lukioissa opettajat ja oppilaat oppivat kaikki tuntemaan toisensa ja yhteishenki muodostuu siellä aivan erilaiseksi kuin isossa lukiossa. Tämä voi vaikuttaa myös siihen, että pikkulukiossa on helpompi saada esimerkiksi kavereita, jos ei ennestään jo tunne lukion oppilaita. Pikkulukioissa syntyy sellaisia opettaja-oppilas suhteita ja opettajat pystyvät opettamaan sen vuoksi oppilaitaan ns. mittatilaustyönä. Tällä on suuri merkitys lukio-opinnoissa menestymisen kannalta. Kaikkein parasta on se, että jos opinnoissa ilmenee jotain ongelmia tai kysyttävää, niin pikkulukioissa opettajilla on paljon enemmän aikaa auttaa sellaisia oppilaita kuin mitä isommissa lukioissa.
Pienessä lukiossakin voi olla aivan tasokkaita ja motivoituneita opettajia sekä tasokasta opetusta. Suomessa on sellaisia lukioita, joihin ei ole mitään keskiarvorajaa, mutta lukiorankingissa ne lukiot löytyvät listasta melko korkealta kärkipäästä. - open näkemys
Itsekin valitsisin lähilukion. Sillä ajalla, joka sinulla menisi kauempana sijaitsevaan lukioon matkustamiseen, kerkeät jo tehdä todella paljon läksyjä, lukea yo-kokeeseen jne.
Suomessa opettajien tasossa eri lukioiden välillä ei todellakaan ole suurta eroa.
Olen itse aineenopettaja, ollut töissä sekä ns. eliittilukioissa että matalamman keskitason lukioissa. Opettajat vaikuttavat ihan yhtä päteviltä ja mukavilta molemmissa.- ope jatkaa
Korjaus edelliseen: matalamman KESKIARVON, ei keskitason, lukioissa. :)
- ' onnenpyörä
Kannattaa muistaa, että kyseessä on kuitenkin "vain" lukio. Lukion arvosanoilla ei ole mitään merkitystä enää sen jälkeen, kun saat ensimmäisen opiskelupaikkasi. Sen jälkeen mahdollisiin jatko-opintoihin haetaan viimeisimmän tutkintosi perusteella. Ylioppilaskokeen arvosanat tai lukion päättötodistus eivät myöskään tarkoita välttämättä sitä, että miten menestyt myöhemmässä elämässäsi.
Monella vanhemmalla ihmisellä on paljon hyviä kavereita lukio- tai ammattikouluajalta. Silloin monella sosiaalinen elämä on vilkkaimmillaan. Ehkäpä sen vuoksi valitsisin koulun aika lailla kavereiden valintojen mukaan. Jos paras kaverini hakisi lähilukioon, minäkin voisin hakea (jos siis lukion valinta olisi aika yhdentekevää).
Periaatteessa on ihan sama, että kumpaan kouluun haet. Lukion on tarkoitus olla pohja tuleville opinnoillesi. Joudut joka tapauksessa tekemään paljon töitä itsesi takia. Helpolla et pääse kummassakaan, mikäli haluat saavuttaa kiitettäviä. - KALLE KELLO
Lukio kun lukio, kummastakin valmistuu työttömäksi
- kaikki hyviä
Jos jätetään pois laskuista eräät maamme huippulukiot, on aivan sama, mistä lukiosta kirjoittaa. Joka lukiosta voi päästä lääkikseen, oikikseen ja kauppakorkeaan ja joka paikkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496545Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6612791Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831239Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.921197- 841195
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä611113- 891100
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361089- 72992
- 228875