-- ne menetelmät , miten ne saatiin siis molemmilta puolin louhittua sillee , että
sattuu kohdalleen se kohtauspiste ?? -- tunnelin louhinnassa kai tärkeä tekijä myös , että louhittu tunneli on vertikaalisesti kaaren muotoinen , että ne valumavedet sieltä sitten itsestään poistuvat . --
tunnelin luouhinnasta ?
10
437
Vastaukset
- Kerääjä
Puoluesihteeri Eino Poutiainen oli sodan jälkeen töissä Outokummun kaivoksessa ja kirjoittaa muistelmissaan 'Suhteellisen kovaa leikkiä', että kaivosmittaajat, 'Peroniuksen porukka' olivat olevinaan muita parempia ja tuskin tervehtivät muita. Kaivoksessa oli sähköjunat ja tunnelin piti osua, kun se ajettiin molemmista päistä vanhalta kuilulta Mökkivaaralle tai Mökkivaaralta Kerettiin. mm kaivosmuseon kokoelmista löysin valokuvia ja teodoliitti näytti samanlaiselta kun kenttätykistössä 1950-luvulla. Mittaus oli niin tarkkaa, että mittavaijerin lämpötila otettiin korrjauksena huomioon. En ole kuullut, että kaivoksen tunnelit olisivat olleet kaaren muotoisia.
Muistelen, että 60 vuoden takainen tarkkuus oisi ollut 10-20 cm/km.
Tämä on historiaa, nykyisiä menetelmiä en tunne.- harrastaja louhija
-- tarkotan tässä lähinnä rautatie tai maantie tunnelia -- kai niissä joku kaltevuus pitää yleensäkki olla ,että se valuma vesi saadaan "lattia kaivoon "
- Kerääjä
harrastaja louhija kirjoitti:
-- tarkotan tässä lähinnä rautatie tai maantie tunnelia -- kai niissä joku kaltevuus pitää yleensäkki olla ,että se valuma vesi saadaan "lattia kaivoon "
Löysin Wikipediasta tiedon, että Pönttövuoren vanha rauttietunneli, 1223 m pitkä, oli niin suora. että valo näkyi päästä päähän, En löytänyt tietoja tunnelib päiden korkeudesta, jotta voisi laskea kaltevuuden.
No, onhan niitä pumppuja,.
Jos olette esim Norjassa ajaneet Oslo-fjordförbindelse, n 7 km pitkä niin alaspäin menee ensin 3,5 km ja sitten nousee saman matkan, joten ilman pumppuja ei vedet sieltä lähde.
Tunneleissa lattia on vinossa ja toisella laitaa on salaojitus, tien tai radan ei tarvitse olla vino;-) tietysti jos menee läpi suoraan jostamin mäestä niin kannattaa kallistaa niin että vesi valuu itsestään.
Mittaus tänään takymetrillä, joka on kehittyneempi versio teodoliitista. Laser mittaustakin käytetään. Tarkkuuksista, ei se tunnelin räjäyttäminen ihan millilleen mene, kokoprofiiliporauksesta en osaa sanoa- viemärisukeltaja
siellä saattaa silti olla viemäri reikä 3,5 kohdalla ulos ,jatkuva pumppaaminen tulee kalliiksi .
viemärisukeltaja kirjoitti:
siellä saattaa silti olla viemäri reikä 3,5 kohdalla ulos ,jatkuva pumppaaminen tulee kalliiksi .
Tuo tunneli menee siis Oslovuonon ali, siellä ei voi olla mitään reikää josta vesi lähtisi ilman pumppuja, koska syvin kohta tunnelista on 134m merenpintaa alempana.
arkhimedes kirjoitti:
Tuo tunneli menee siis Oslovuonon ali, siellä ei voi olla mitään reikää josta vesi lähtisi ilman pumppuja, koska syvin kohta tunnelista on 134m merenpintaa alempana.
Olen käynytkin pumppuasemalla ko tunnelissa. Tunnelin rakentaminen tuotti hieman yllätyksiä, koska syvimmällä ei ollutkaan kalliota
Tunneleita, kalliota ympärillä, myös tiivistetään, niin että estetään/pienennetään veden tuloa
- gygdsfgcfgx
Täkymetrillä suuntaus tai itseasiassa sijainti tiedetään ja sen mukaan ajetaan eteenpäin esim tunneliporilla. Tarkkuus on millejä kilometrillä. Suurin virhe tulee orientointi vaiheessa, kiinteillä prismoilla virheet pienenee. Orientointi on se vaihe kun aikaisemmin mitattujen pisteiden xyz koordinaatit kerrotaan koneelle, joihin mittaamalla laite laskee oman sijainnin ja sitten mitataan miten työ on edistynyt ja samalla yleensä tehdään uusia orientointipisteita seuraavaa orientointia varten jos tarvetta.
Esim on kaksi kiinteää pistettä tiedossa kahta puolen tunnelin alkupistettä. Niiden mukaan määritetään tunnelin alkupiste kallioon. Tyrkätään pora siihe ja aletaan porata. Poraamisen edetessä luolan aukolta voidaan aika kauan mitata etääntyvää tunnelin päätä. Lopultaan kone on niin kaukana tai ollaan tehty mutkia ettei suoraa näkö yhteyttä ole. Voidaan mitata kaksi paikkaa tunnelin seinään. Takymetri siirretään tunneliin niin että ne uudet paikat ovat samasta kohtaa näkyvissä ja tehdään niiden perusteella nyt orientointi. Nyt voidaan mitata eteenpäin.. sillai tehden mittausta voidaan viedä monenkin mutkan taakse. Yleensä noita orientointipisteitä tehdään useita syystä että jos jokin laite peittää yhden on muita valittavana tai mittauspaikka tuhoutuu esim poikittaisen tunnelin tai laitteella ajetaan kohtaa raapaisten.. Useampi parantaa tarkkuuttakin.
Laitteen tarkkuudesta. laite on tarkka kuin mikä, se havaitsee jos astut seisontajalan viereen, laite huomaa sen vaikka alla olisi kova tie. Jalkasi paino riittää painamaan maata ja sitä kautta laitetta vinoon että sen näkee "vesivaa'an" lukemista Täkymetrissä. - käytännön_mies
Onhan noita mittauslaitteita. Ei nykyään tunneleita tehdä "mutu" eli musta tuntuu tekniikalla.
Kyllä mittaustekniikka ja matematiikka toimii tunneleissakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih496315Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j6422611Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831209- 821123
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.791087Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3011074Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä601068- 78983
- 66951
- 228854