Kiinasta

China girl

Onko kenelläkään tietoa, kiinalaisista seremonioista. Kyse on ns. suhteen aloitus seremonia. Onko sellainen oikeasti olemassa. Juhlallisuutena voi verrata häihin. Olisiko jollain tietoa tästä???

8

206

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • China Dragon

Voin kysyä vaimoltani jos hän tietäisi.

Emme itse pitäneet mitään suhteen aloitus seremoniaa. Eri puolilla Kiinaa on erinlaisia tapoja. Nykyajan nuoret ja uudemman ajatusmaailman omaavat ihmiset toimivat jo eritavalla mitä vanhoilliset.

Tietysti länsimaalaisen suhde kiinalaiseen eroaa peruskiinalaisesta muutenkin, suurinosa kiinalaisista eivät halua mennä avioon ulkomaalaisten kanssa. Perheen paine perinteiseen avioliittoon on kohtalaisen korkealla, siihen perinteeseen eivät yleensä länsimaalaiset kuulu...joten ehkä emme ole aivan niitä perinteitä noudattava pariskunta.

• Chom chom

Oisko tässä kyse ns. kihlajaisista? Perinteisesti parin yhteensopivuutta on tarkasteltu astrologin avulla, valittu sopiva hääpäivä ja alettu järjestelyt, joihin kuuluu mm. morsiamen esittely sulhasen suvulle ja lahjat morsiamen perheelle. Tämä ns. kihlajaisjuhla saattaa olla isompi kuin varsinaiset häät, eikä siihen monesti ole sekoittunut niin paljon muita (= länsimaisia) vaikutteita kuin häihin.

• China Dragon

Ilmeisesti noin on. Vaimoni kertoi ettei perinteeseen kuulu seurustelun alkamisjuhlaa. Kihlajaiset voivat olla suuretkin. Naimisiin mennessä juhla on suuri, meillä oli 300 kutsuvierasta.
        Juhliin kuuluu suomalaisittain hiukan outoja perinteitä. Uskonnollisia perinteitä unohtamatta. Kunnioitus vanhempia ihmisiä kohtaan on ihailtavalla tasolla. Suomalaisilla olisi jotain opittavaa kiinalaisilta juuri tuossa asiassa sekä juhlaan että arkeen.

• tzhingiskaani

Typerää puhua aina tavoista ja "tavoista", osoittaa kulttuurista tietämättömyyttä. Kyllä Suomessakin vanhuksia kunnioitetaan, ainakin minut keskiverto jampan ovat vanhempani opettaneet kunnioittamaan vanhuksia..ja kylläpä tapoihin kuuluu haudoilla vierailu jouluna ja pyhäinpäivänä eli kovin globaaleitahan nämä vanhusten kunnioittamisasiat ovat.
      Erona Suomen ja Kiinan välillä on toisen maan ihmisten suhtautuminen materiaan, surempaa materialistia ei löydy kuin kiinalainen. Meillä on vielä onneksi sana moraali, joka tarkoittaa jotakin, Kiinassa moraali ei tarkoita mitään. Samassa yhteydessä voidaan kunnioittaa vanhuksia ja toisessa yhteydessä ryöstää putipuhtaaksi.

• Chom chom

Kunnioitusta on monentasoista, ja voi sanoa, että aasialaisissa kulttuureissa yhteiskunnalliset hierarkiat ovat voimakkaammat kuin Suomessa. Lähtien nyt vaikkapa siitä, miten ihmisiä puhutellaan. Ja esim. mä voin sanoa vanhemmilleni vastaan, jos olen eri mieltä, mieheni ei voi. Kunnioitan iän mukanaan tuomaa kokemusta, mutta ajattelen myös, että kunnioitus on ansaittava. Mieheni kulttuurissa taas ajatellaan, että asema itsessään oikeuttaa kunnioitukseen. Aivan selviä eroja on siinä, miten suhtaudutaan eri-ikäisten (tai esim. eri sukupuolta olevien) oikeuksiin ja velvollisuuksiin.

Ei se aasialainen perinteinen kunnioituskäsitys mielestäni mikään ideaali ole, mutta ehkä puolin ja toisin on kuitenkin opittavaa.

• Jos sinun mielestäsi vanhempien kunnioittaminen on sitä että käydään 2 kertaa vuodessa kuolleen omaisen haudalla niin todella kaukana ollaan siitä mitä Kiinassa vanhempien ihmisten kunnioittaminen on.
        Sinä puhut vain vanhusten kunnioittamisesta mutta Kiinassa se on kaikkien itseä vanhempien ihmisten kunnioittamista.

Suomalaisten silmin tuo vanhempien (huom. kaikkien itseä vanhempien eikä vain vanhusten) kunnioittaminen Kiinassa on jopa yliampuvaa.
        Esimerkiksi Kirjahyllyssä olevaista valokuvista vanhemman ihmisen valokuva pitää olla ikäjärjestyksessä ylempänä kuin nuoremman.
        Bussissa nuorempi ihminen luovuttaa aina paikkansa vanhemmalle ja tämä ei tarkoita sitä että vain vanhuksille paikka luovutetaan vaan riittää että henkilöiden välillä on selvä ikäero.
        Itseasiassa suomalaiseen menttaliteettiin tottuneena tunnen itseni hieman vaivautuneeksi kun bussiin noustessani teini-ikäiset tarjoaa minulle välittömästi istumapaikkaa vaikken mikään vanhus olekkaan.
        Sama kohteliaisuus vanhempaa ihmistä kohtaan näkyy kaikessa toiminnassa joten paljon on suomalaisilla opittavaa vaikkei ihan yhtä pitkälle tuossa asiassa mentäisikään kuin Kiinassa.

• China Dragon
        Minä_täällä kirjoitti:

Jos sinun mielestäsi vanhempien kunnioittaminen on sitä että käydään 2 kertaa vuodessa kuolleen omaisen haudalla niin todella kaukana ollaan siitä mitä Kiinassa vanhempien ihmisten kunnioittaminen on.
        Sinä puhut vain vanhusten kunnioittamisesta mutta Kiinassa se on kaikkien itseä vanhempien ihmisten kunnioittamista.

Suomalaisten silmin tuo vanhempien (huom. kaikkien itseä vanhempien eikä vain vanhusten) kunnioittaminen Kiinassa on jopa yliampuvaa.
        Esimerkiksi Kirjahyllyssä olevaista valokuvista vanhemman ihmisen valokuva pitää olla ikäjärjestyksessä ylempänä kuin nuoremman.
        Bussissa nuorempi ihminen luovuttaa aina paikkansa vanhemmalle ja tämä ei tarkoita sitä että vain vanhuksille paikka luovutetaan vaan riittää että henkilöiden välillä on selvä ikäero.
        Itseasiassa suomalaiseen menttaliteettiin tottuneena tunnen itseni hieman vaivautuneeksi kun bussiin noustessani teini-ikäiset tarjoaa minulle välittömästi istumapaikkaa vaikken mikään vanhus olekkaan.
        Sama kohteliaisuus vanhempaa ihmistä kohtaan näkyy kaikessa toiminnassa joten paljon on suomalaisilla opittavaa vaikkei ihan yhtä pitkälle tuossa asiassa mentäisikään kuin Kiinassa.

Tsingiskaani ei ole asunut Kiinassa kiinalaisessa yhteisössä joten hänen kommenttinsa ovat lähinnä huvittavia.

Lapsien antaessa kuukausittain rahaa vanhempiensa hyvinvointiin vanhempien arvostaminen näkyy hiukan eri tavalla mitä maissa joissa vanhempien tulee ikäänkuin antaa rahaa lapsilleen kuten Suomessa. Kulttuurillista tietämystä kun ei hankita asumalla Pekingissä, Shanghaissa tai edes Guangzhoussa neljän tähden hotellissa käyden kiinalaisissa yrityksissä voittoa tavoitellen.
        Liike-elämä ja perhesuhteet ovat kaksi erillistä asiaa.

Tsingiskaan voisi nyt eritellä ne asiat mitä en kiinalaisessa kulttuurissa hänen mukaansa ymmärrä.

• Zainali

Josko palattaisiin taas alkuperäiseen kysymykseen.
      Ainakaan vaimoni kotiseudulla Kantonissa ei ole mitään kummallisempaa suhteen aloitus seremoniaa.
      Kihlat ostettuamme käytiin hääkuvissa, se vasta olikin kokemus sinänsä, sekä tarjosimme ruoat ravintolassa, vaimoni lähisuvulle ja ystäville.
      Varsinainen vihkiminenhän on varsin koruton tapahtuma. Käydään vain avioliittotoimistossa täyttämässä paperit ja saadan avioliittopassi.
      Hääparin vastaanotto pidetään vasta sen jälkeen, me emme vaimoni kanssa sellaisia järjestäneet.
      Älä turhaan hermoile, kyllä kiinalainen kumppanisi tietää mitä tehdä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      110
      3590
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      63
      3216
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2714
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2523
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2144
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe