Erään aiemman aloituksen innoittamana utelen, missä määrin olette tekemisissä puolisonne maanmiesten-/naisten kanssa. Entä muiden pariskuntien kanssa, joissa toinen osapuoli on suomalainen ja toinen jostain muualta? Oletteko mukana esim. ystävyys-/kulttuuriseuratoiminnassa?
Mieheni ei ole ollut ollenkaan kiinnostunut "omanmaalaisesta" yhdistystoiminnasta, koska näissä yhdistyksissä on usein ollut paljon keskinäisiä riitoja ja arvovaltakiistoja.
Mulla on pari suomalaista ystävää, joilla on samantyyppinen perhekuvio. Miehemme eivät ole juuri tekemisissä keskenään - pelkkä yhteinen synnyinmaa ei riitä yhdistämään. Me naiset puhumme keskenämme miestemme perheisiin, uskontoon, kulttuuriin yms. liittyvistä jutuista. On kiva, kun voi keskustella sellaisen kanssa, joka ymmärtää ilman puolen tunnin johdantoluentoa, mistä on kyse. Enkä nyt todellakaan tarkoita, että itkisimme toistemme olkapäitä vasten kurjaa kohtaloamme, vaan yleensä kyse on aika arkisista asioista. Mutta oikeastaan eniten meitä yhdistää elämäntilanteemme sinänsä: koulutus, työ, lapset jne.
Tuttaviimme lukeutuu myös pariskuntia, jotka ovat alunperin kotoisin samasta maasta, mutta toinen on asunut Suomessa kauemmin. Etenkin pareilla, joissa nainen on elänyt Suomessa nuoruutensa ja mies muuttanut Suomeen aikuisiällä, tuntuu olevan aika paljon kulttuuriin liittyviä ristiriitoja. Ympäristö olettaa heidän olevan samankaltaisia keskenään, mutta ei se ihan niin mene.
Miehen puolelta ystäväpiiri on vuosien mittaan kutistunut (miehellä ei ole sukulaisia Suomessa). Etenkin ennen lapsia vietimme paljon aikaa kavereiden ja tuttavaperheiden kanssa. Toisaalta olen solahtanut aika helposti piireihin, mutta joissakin suhteissa poikkean tietysti normeista. Sukupuolella on ehdottomasti merkitystä. Mieheni on ehkä keskimääräistä avarakatseisempi ja vapaamielisempi, joten joskus on tuntunut, että olen jossain naisten ja miesten maailmojen välissä. Luonnollisesti aina on ihmisiä, jotka eivät suhdettamme hyväksy, ja kyllä meitä kohtaan on miehen maanmiesten puolelta ollut kovin kummallisia ennakkoluuloja, mutta ystävät voi kuitenkin valita itse.
Sittemmin tuttavapiirissämme on tullut avioeroja, muuttoja ja erimielisyyksiä. Jäljellä on muutama hyvä ystävä, emmekä oikeastaan enempää kaipaa. (Ja ennen kuin joku keksii aihetta irvailuun: toki meillä on suomalaisiakin ystäviä.)
Monikulttuurisista ystävistä, vertaistuesta jne.
14
243
Vastaukset
- China Dragon
Kanssakäyminen oman maalaisten kanssa on varmasti riippuvainen henkilöstä ja siitä lähtötilanteesta miten Suomeen on muuttanut.
Kiinalaiset pitävät yhteyttä useinkin, he järjestävät ruokailutapahtumia kodissaan kutsuen ystävät syömään ja juttelemaan.
Pidän tuota tärkeänä asiana koska kyllä se kotimaan kaipuu iskee aina välillä.
Meille tulee aika ajoin kolme vaimoni maan naista syömään ja keskustelemaan. Onhan se varmaankin ihmisestä riippuvainen asia miten usein kutsuu ihmisiä omaan kotiinsa. Meillä on käynyt monen maalaisia naisia..en valita..
Japanilaisia, filippiinilaäisiä, vietnamilaisia, bangladeshilaisia, portugalilaisia, kiinalaisia jne.
Usein viralliset yhteiset tapahtumat ovat itsensä esilletuomista, niissä vaimoni ei kovin mielellään käy mutta pitää päivittäin tiivistä yhteyttä ystäviinsä ympäri maapallon.
Monikulttuurillisuus rikastaa mutta kyllä jokaisen maan kansalaiset etsivät ystävikseen vertaisiaan. Aasialasta kotoisin olevat ovat usein ystäviä aasialaisten kanssa.
En valita, ihan mukavaa touhua katsella miten he nauttivat yhteiselosta kylmässä pohjolassa. Suomihan ei ole miellyttävä maa ilmastonsa ja talvisen pimeytensä vuoksi. Maassa asumiseen ja viihtymiseen auttaa jos voi pitää edes jonkinlaisen kontaktin kotimaahansa vaikka ruoan tuomana.Tässä taas näkee sen, ettei kansaisuudella ja eri ihmisten käyttäytymisellä ole sinäänsä mitään yhteyttä vaan syyt ovat muualla.
Ihan alkuaikoina vaimoni oli kyllä useastikin yhteydessä täällä asuviin muihin kiinalaisiin ja myös kyläiltiin toistemme luona, mutta nykyään tuo on jäänyt ja tilalle on tullut suomalaiset ystävät.
Vielä siinä vaiheessa kun on vasta muuttanut toiseen maahan ja kaikki ympärillä on outoa ja vierasta, hakeutuu mielellään ympäristöön jossa puhutaan hänen äidinkieltään ja jonka tuntee tutummaksi mutta kun alkaa tuntea Suomen omaksi kotimaakseen, tärkeimmäksi kriteeriksi ystävien suhteen tulee samanlaiset elämäntilanteet eikä niinkään kansalaisuus.
Hänen omiin sukulaisiinsa pidämme tietysti paljonkin yhteyttä puhelimitse ja silloin tällöin myös vierailemme heidän luonaan Kiinassa. Suurimpana syynä tähän on kuitenkin se, että hänen vanhempansa ovat jo todella vanhoja joten hän haluaa olla entistä enemmän yhteydessä heihin ja selvillä siitä kuinka he jaksavat.
Ilmastosta kuitenkin sen verran, että vaimoni pitää Suomen ilmastoa parempana koska täällä ei ole kesällä niin hiostavan kuumaa kuin hänen entisessä kotikaupungissaan.
Tuttavapiiriimme kuuluu myös yksi kiinalainen joka on kotoisin Harbinista ja hän taas pitää siitä, että Suomessa ei talvella ole niin kylmää kuin hänen entisessä kotikaupungissaan, eli koska Kiina on suuri maa, myös sieltä löytyy ilmaston suhteen melkoisia ääripäitä.- China Dragon
Minä_täällä kirjoitti:
Tässä taas näkee sen, ettei kansaisuudella ja eri ihmisten käyttäytymisellä ole sinäänsä mitään yhteyttä vaan syyt ovat muualla.
Ihan alkuaikoina vaimoni oli kyllä useastikin yhteydessä täällä asuviin muihin kiinalaisiin ja myös kyläiltiin toistemme luona, mutta nykyään tuo on jäänyt ja tilalle on tullut suomalaiset ystävät.
Vielä siinä vaiheessa kun on vasta muuttanut toiseen maahan ja kaikki ympärillä on outoa ja vierasta, hakeutuu mielellään ympäristöön jossa puhutaan hänen äidinkieltään ja jonka tuntee tutummaksi mutta kun alkaa tuntea Suomen omaksi kotimaakseen, tärkeimmäksi kriteeriksi ystävien suhteen tulee samanlaiset elämäntilanteet eikä niinkään kansalaisuus.
Hänen omiin sukulaisiinsa pidämme tietysti paljonkin yhteyttä puhelimitse ja silloin tällöin myös vierailemme heidän luonaan Kiinassa. Suurimpana syynä tähän on kuitenkin se, että hänen vanhempansa ovat jo todella vanhoja joten hän haluaa olla entistä enemmän yhteydessä heihin ja selvillä siitä kuinka he jaksavat.
Ilmastosta kuitenkin sen verran, että vaimoni pitää Suomen ilmastoa parempana koska täällä ei ole kesällä niin hiostavan kuumaa kuin hänen entisessä kotikaupungissaan.
Tuttavapiiriimme kuuluu myös yksi kiinalainen joka on kotoisin Harbinista ja hän taas pitää siitä, että Suomessa ei talvella ole niin kylmää kuin hänen entisessä kotikaupungissaan, eli koska Kiina on suuri maa, myös sieltä löytyy ilmaston suhteen melkoisia ääripäitä.Kyllä, huomasin sen asuttuani Kiinassa 6 vuotta.
- Afrikkalaisen vaimok
Mielenkiintoinen aloitus, olen todella paljon asiaa pohtinut ja kaivannut ns. vertaistukea suhteessani. Ongelma on etten tunne yhtäkään mieheni kavereiden vaimoja/tyttöystäviä. Yksi heistä on miehensä kanssa kyläillyt meillä, mutta keskustelua ei oikein syntynyt, kun hän joka kysymykseni jälkeen katseli vastaus lupaa mieheltään. Mieheni tapaa paljon kavereitaan ja he vierailevat meillä... mutta joskus ihmettelen missä vaimot??? heillä sellaiset ovat...
Meillä on normaalit elämän surut ja ilot sekä joskus vain olisi ihana puhua samassa tilanteessa olevan kanssa, koska ymmärrys on parempi. Koitappa kertoa jolla ei ole kokemusta ulkomaailisista vaikka normaalista riidasta ja kuinka suututtaa niin heti saa kommentin et mehän varoitettiin sua. Mielestäni normaalit riidat kuuluvat joka suhteeseen....
Tälllä palstalla on paljon samassa tilanteessa olevia.... Osaisimmeko me naiset pitää yhtäköyttä.. ja pystyykö täällä tapreen tullen vaihtaa esim sähköpostiosoitetta?- Suomi/Afrikka-parit/
Suomi/Afrikka-parit/vertaistukiryhmä facebookissa
Ryhmämme tarkoitus on antaa vertaistukea toinen toisillemme Suomi/Afrikka parisuhteessa oleville. Vaihtaa kokemuksia ja mielipiteitä, saada tukea.
Meidän ryhmän tavoite ja päämäärä on rakentaa,tukea ja ylläpitää Suomi/Afrikka-parien suhteita.
Ryhmässämme luottamus on äärimmäisen tärkeä asia,joten ethän puhu toisen ryhmäläisen asioita ilman hänen sallimaa lupaa.
The group is intended to provide peer support to one another Finnish / Africa partnership for. Exchange experiences and opinions, get support
- China Dragon
Afrikkalaisen vaimo, kerroit että...Mielestäni normaalit riidat kuuluvat joka suhteeseen....
Kyllä, niin kuuluvat mutta miksi tarvitset jotain vertaisryhmää jos mielestäsi riidat kuuluvat normaaliin parisuhteeseen, tuota en ymmärrä. Tuolloin voit keskustella kaikkien normaalissa parisuhteissa olevien ihmisten kanssa?
Parisuhteissa tärkeintä on ihmisten välinen kunnioitus toisiaan kohtaan, se ei yleensä vertaistuella miksikään muutu.- Chom chom
Periaatteessa riidoista voisi keskustella kenen tahansa kanssa, mutta on ihmisiä, joiden mielestä riidat johtuvat ainoastaan siitä, että puoliso on väärästä maasta kotoisin. Kenen tahansa kanssa ei siis käytännössä kannata keskustella, jos haluaa myötätuntoa tai ratkaisuehdotuksia. Toinen asia on, haluaako pitää lähipiirissään tuollaisia "ystäviä", jotka katsovat oikeudekseen joka käänteessä toistella "Mitäs minä sanoin!"
Ja toisaalta, sitten on ilon, surun, riidan ja pettymyksen aiheita, jotka eivät Suomi-Suomi -suhteissa tule niin usein esiin. Esim. miten suhtautua syrjintään, sairauksiin, sukulaisiin, raha-asioihin jne. jne. Niistä on helpointa puhua sellaisen kanssa, joka vähän tuntee taustoja ja jolla on ehkä omakohtaista kokemusta. - China Dragon
Chom chom kirjoitti:
Periaatteessa riidoista voisi keskustella kenen tahansa kanssa, mutta on ihmisiä, joiden mielestä riidat johtuvat ainoastaan siitä, että puoliso on väärästä maasta kotoisin. Kenen tahansa kanssa ei siis käytännössä kannata keskustella, jos haluaa myötätuntoa tai ratkaisuehdotuksia. Toinen asia on, haluaako pitää lähipiirissään tuollaisia "ystäviä", jotka katsovat oikeudekseen joka käänteessä toistella "Mitäs minä sanoin!"
Ja toisaalta, sitten on ilon, surun, riidan ja pettymyksen aiheita, jotka eivät Suomi-Suomi -suhteissa tule niin usein esiin. Esim. miten suhtautua syrjintään, sairauksiin, sukulaisiin, raha-asioihin jne. jne. Niistä on helpointa puhua sellaisen kanssa, joka vähän tuntee taustoja ja jolla on ehkä omakohtaista kokemusta.Hmm...keskustelen riidoistamme ainoastaan vaimoni kanssa. Mehän voimme tehdä jotain asialla, muut eivät.
Tärkeintä on keskustella itsensä kanssa ihan sisäisesti. Usein se riitapukari kun voi löytyä ihan oman pään sisältä jollon kukaan muu kuin itse ei voi vaikuttaa! Omien odotusten suhde toteutuneeseen todellisuuteen jne.
Riitoja ei nykyisin usein edes ole, ikä varmaan karsii ne terävimmät oksat rungosta.
Jokaisella on tietysti omat tapansa ja tarpeensa ongelmien ilmentyessä.
- Chom chom
China Dragon, olen kanssasi samoilla linjoilla ja edustan sitä vanhanaikaista (?) linjaa, että likapyykki pestään kotona. Haukut kotona, kehut muiden kuullen :) Mutta meitä on niin erilaisia tallaajia täällä, ja jos joku kokee saavansa apua jakamalla ongelmansa muiden kanssa, mikäs siinä.
Ongelmissa mulle on usein avuksi, että saan kertoa niistä jollekulle. Vaikkei asioihin ehkä mitään ratkaisua ole, saan ainakin uusia näkökulmia ja ehkä osaan suhteuttaa ongelmani paremmin. Ajatukset selkiytyvät. Mieheni on tietysti paras ystäväni, mutta joskus on asioita, joilla en halua miestä kuormittaa - etenkin, jos murehdimme ja jankkaamme samaa asiaa. Aina kyse ei ole mistään parisuhteeseen liittyvästä ongelmasta. Ja väitän, että joitakin asioita mies ei kerta kaikkiaan voi ymmärtää, vaikka osaisikin olla lohduksi.- China Dragon
Varmasti noin on, onhan nainen venuksesta ja mies..no en tiedä mistä!
Jokaisella on heikkoja hetkiä, meidän tulisi ymmärtää ihmismieltä, myös omaamme.
- Ucuuoiuoiu
Asun miehen kotimaassa, enkä tunne täällä suomalaisia. Ystävämme ovat pääasiassa paikallisa, mutta muutama mokuparikin kuuluu ystäväpiiriin. En ole huomannut mitään erityistä kulttuurieron aiheuttamaa ongelmaa. Parisuhteissa on aina omat ilonsa ja surunsa, olen ihan hyvin voinut jutella asioista paikallisten ystävieni kanssa. Toisaalta tuttavapiirissäme lähes kaikilla on kokemusta ulkomailla asumisesta, joten sikäli ymmärrämme toisiamme.
- nuuhuu
Introverttinä en ole hirveän kiinnostunut sosiaalisista ympyröistä. Siispä jos tulee riitaa, siitä keskustellaan puolison kanssa. Muutenkin koen tuollaisen vertaistuki ajattelun hieman outona, sillä sekin muualta kotoisin oleva puoliso pitäisi nähdä ennenkaikkea yksilönä - ei jonakin kummajaisena jonka kanssa selviytymiseen tarvitsee vertaistukea. Muiden monikulttuuristen pariskuntien ongelmat ovat heidän omiaan, mielestäni ne pitää hoitaa perheen kesken.
Mitä tulee esim. miehen ystävien vaimoihin niin heihin on hankala kontaktia saada yleensä jo sen takia ettei yhteistä kieltä löydy. Toinen ongelma on heidän suhtautuminen suomalaisiin naisiin. Olen keskustellut yhden maahanmuuttajanaisen kanssa ja hän kertoi että monesti he ajattelevat ulkomaalaisen miehen käyttävän suomalaista naista jollakin tavalla hyväksi. Suomalainen nainen nähdään siis vain välivaiheena ennen parempaa kotimaasta tuotua vaimoa. En ainakaan itse ole kiinnostunut luomaan minkäänlaista kontaktia ihmisen kanssa joka lähtökohtaisesti pitää itseään parempana pelkästään siitä syystä että sattuu olemaan samasta maasta kotoisin kuin mieheni. Vaimolla on puolitusinaa Suomessa asuvaa japanilaista ystävää ja tuttuja monikertainen määrä. Minä näen heitä lähinnä syntymäpäivillä ja muissa juhlissa. Ihan mukavia naisia kaikki. Heidän miestensäkin kanssa tule päällisin puolin toimeen, mutten kavereeraa kenenkään kanssa lähemmin. Ei vain valitettavasti ole sattunut joukkoon juuri minun hengenheimolaistani. Pelkkä vaimon kansallisuus kun ei riitä yhdistäväksi tekijäksi ystävyydelle. Etenkään kun meillä ei ole kulttuurista johtuvia ristiriitoja, joita pitäisi toisten samassa tilanteessa olevien kanssa vatvoa.
- Chom chom
"Muutenkin koen tuollaisen vertaistuki ajattelun hieman outona, sillä sekin muualta kotoisin oleva puoliso pitäisi nähdä ennenkaikkea yksilönä - ei jonakin kummajaisena jonka kanssa selviytymiseen tarvitsee vertaistukea."
Samaa mieltä. Mä en tapaa jakaa parisuhteen ongelmia muiden kanssa, mutta moku-perheessä tulee muitakin asioita, joista on helpompi puhua taustat tietävän kanssa kuin ihan kantasuomalaisen kanssa. Ehkei se niinkään ole vertaistukea vaan ystävyyttä, kaveruutta ja ihan käytännön vinkkejä.
"Suomalainen nainen nähdään siis vain välivaiheena ennen parempaa kotimaasta tuotua vaimoa."
Niinpä. Jotkut mieheni maannaiset esittelivät aikoinaan innokkaina tyttäriään miehelleni, koska suomalainen nainenhan on vain harjoittelua varten ja mieheni liian hyvä saalis suomalaiselle tuhlattavaksi. Kaiken maailman ihme käsityksiin olemme törmänneet, mutta kaverinsa voi onneksi valita itse. Mieheni pyysi mua alusta alkaen mukaan ystäviään tapaamaan ja vähitellen kaverit näkivät, että mieheni on ihan tosissaan. Sitten kaverit alkoivatkin painostaa miestäni, että hänen pitäisi tehdä minusta kunniallinen nainen eli mennä naimisiin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 923392
- 623097
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342604- 802393
- 802343
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402046Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan211679- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil391614