Sillä minä en tahdo, veljet
- ettette olisi oman viisautenne varassa -
pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta,
että Israelia on osaksi kohdannut paatumus
- hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut Room 11:25
Kirjaimellisesti kääntäen tuo viimeinen virke menisi jotenkin näin:
”paatumus osaksi Israelille tapahtunut kunnes täyteys pakanoiden mennyt”
Paavali puhuu Israelin paatumuksesta,
joka päättyy kun myös pakanoiden kohdalla jotain päättyy.
Paavalin käyttää kielikuvaa, joka liittyy merenkulkuun.
Kun laiva oli vielä satamassa,
niin siihen asti kun laivan miehistö oli vajaa, tuo laiva pysyi satamassa.
Se ei lähtenyt liikkeelle,
ennenkuin viimeinenkin pursimies oli saatu pestattua.
Laivan mastossa oli lippu, joka osoitti,ettei se ole vielä täysi.
Mutta kun tuo viimeinenkin oli astunut sisään,
niin välittömästi laivan lippu vaihdettiin ja lipussa oli tuo sana: ”Täysi”.
Ja silloin kaikki tiesivät, että nyt tuo laiva lähtee.
Tietenkin joskus tuo laiva varmasti tuli myös takaisin.
Luulen, että moni uskova ajattelee tuon tarkoittavan tempaushetkeä.
Ja tavallaan näin minäkin ymmärrän.
Mutta se ei ole vielä koko totuus.
Vasta kun tuo laiva tulee takaisin lähtösatamaansa,
ollaan siinä hetkessä, jolloin peite Israelin kasvoilta poistuu,
jolloin Israelin paatumus päättyy.
Niinpä ymmärrän tuossa Paavalin lauseessa
puhuttavan tarkkaan ottaen siitä hetkestä,
kun Jeesus tulee takaisin maan päälle
ja perustaa Israelille valtakunnan.
Silloin Israelin paatumus loppuu.
Silloin peite poistetaan heidän kasvoiltaan.
Ja silloin myös evankeliumin viestikapula
siirtyy pakanoilta takaisin Israelille,
ja valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikille kansoille,
ja sitten tulee loppu.
Astuakseni vielä takaisin laivaan, niin juuri tuo koko laivan
ja Jeesuksen takaisintulohetki omiensa kanssa,
on itse asiassa tuon matkan määränpää.
Eli seurakunta temmataan ensin yläilmoihin
Jeesuksen tykö ja meidät viedään Isän kotiin.
Siellä meidät vihitään Jeesukselle.
Ja sitten kun me jo olemme yhtä ruumista Jeesuksen kanssa,
niin Hän tulee kanssa pilvien eli tahrattoman ja rypyttömän
valkeisiin vaatteisiin puetun Vihityn Vaimonsa kanssa
takaisin maan päälle. Ja tuo on se hetki, josta Paavali puhuu.
Eli tempaus aloittaa matkan,
jossa välisatama on taivas ja vihkiminen siellä.
Tuosta vihkimisestä Jeesuksen uskolliset palvelijat
eli Yljän ystävät (ei morsian)
odottavat Herraansa (ei Ylkäänsä) palaavaksi takaisin.
Ja kun Herra palaa Pyhiensä kanssa, niin silloin on tuo hetki,
jolloin pakanain täyteys saa astua sivuun.
Silloin Israel saa takaisin evankeliumin viestikapulan.
Silloin laiva on palannut ja alkaa Karitsan Häät.
Ja niitä vietetään maan päällä.
Hänen Vaimonsa, siis jo vihitty vaimo,
on itsensä valmistanut tuota Hääjuhlaa varten taivaassa.
Tuo valmistautuminen kestää seitsemän vuotta.
Eli vihkimisen ja valmistautumisen jälkeen
me tulemme Hänen kanssaan kuin kirkkauden pilvenä
Hänen ympärillään takaisin maan päälle.
Ja silloin vuodatetaan Daavidin suvun päälle
ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen henki.
Silloin he katsovat Häneen, jonka ovat lävistäneet,
ja valittavat Häntä, niinkuin valitetaan Ainokaista.
Eli vasta silloin poistuu tuo peite heidän silmiltään,
ja silloin pakanain täyteyden sijaan
Israel palautetaan alkuperäiseen asemaansa.
TÄYSI (Room 11:25)
33
246
Vastaukset
Luin tuon tekstisi. Hiukan hätäisesti,
kun tuolla sivulla pyöri epäilyttävän oloinen houkutus.
Mutta miten sinä nyt sitten ymmärrät
tämän osa tuosta avaukseni jakeesta:
"... Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"
Eli eikö niin, että kun pakanain täysi luku on sisälle tullut,
niin Israelin paatumus päättyy?- kerrohan
kalamos kirjoitti:
Luin tuon tekstisi. Hiukan hätäisesti,
kun tuolla sivulla pyöri epäilyttävän oloinen houkutus.
Mutta miten sinä nyt sitten ymmärrät
tämän osa tuosta avaukseni jakeesta:
"... Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"
Eli eikö niin, että kun pakanain täysi luku on sisälle tullut,
niin Israelin paatumus päättyy?Houkutus? Mikä ihmeen houkotus???
- eikös näin ollutkin.
kalamos kirjoitti:
Luin tuon tekstisi. Hiukan hätäisesti,
kun tuolla sivulla pyöri epäilyttävän oloinen houkutus.
Mutta miten sinä nyt sitten ymmärrät
tämän osa tuosta avaukseni jakeesta:
"... Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"
Eli eikö niin, että kun pakanain täysi luku on sisälle tullut,
niin Israelin paatumus päättyy?Se oli Pyhä Henki joka houkutteli Kalamosta tutkimaan paremmin, mutta valheen henki kuiskasi mene pois täältä, sillä Kalamokselta tuntui epämielyttävältä olla siellä.
kerrohan kirjoitti:
Houkutus? Mikä ihmeen houkotus???
Ei näköjään enää ollut tuota houkutusta.
Siinä sanottiin,
että olen voinut voittaa Lumia-puhelimen ja ties mitä.kalamos kirjoitti:
Luin tuon tekstisi. Hiukan hätäisesti,
kun tuolla sivulla pyöri epäilyttävän oloinen houkutus.
Mutta miten sinä nyt sitten ymmärrät
tämän osa tuosta avaukseni jakeesta:
"... Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut"
Eli eikö niin, että kun pakanain täysi luku on sisälle tullut,
niin Israelin paatumus päättyy?Mielestäni sinun kannattaisi lukea tämä Timon kirjoitus hieman tarkemmin kuin vain "Hiukan hätäisesti" :)
---------
Koko Israel (Room. 11:26)
Julkaistu 22.11.2011 by Timo
Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille Room. 11:26).
Mutta ketä hän oikein tarkoittaa?
Edellä hän on kuvaillut Israelia jalona oliivipuuna (juutalaiset), josta epäuskoiset on oksastettu pois. Tähän jaloon oliivipuuhun on sitten oksastettu villistä oliivipuusta uusia (pakanat) oksia pois otettujen tilalle (Room. 11:17).
Ongelman ratkaisu on Vanhassa testamentissa, jossa sanaparia “koko Israel” käytetään Joosuan kirjassa seuraavasti: “Koko Israel, niin muukalaiset kuin syntyperäiset israelilaisetkin, kaikki kansan vanhimmat, päällysmiehet ja tuomarit seisoivat arkun molemmin puolin niiden leeviläispappien edessä, joiden tehtävänä oli kantaa Herran liitonarkkua.” (Joos. 8:33).
Israel käsitteenä siis piti sisällään ei vain syntyperäisiä heprealaisia, vaan myös kaikki ne pakanat, jotka olivat liittyneet Jumalan kansaan!
Alusta alkaen Israel on tarkoittanut siten niitä, joilla on uskon suhde Jumalan kanssa, ovat mitä kansaa tai heimoa tahansa.
Paavali siis toteaa, että kaikki Jumalan lapset lopulta pelastuvat.
Samalla tämä tarkoittaa myös sitä, että Jeesuksen seuraajat ovat Israelin kansan historiallinen jatkumo, koska Jeesukseen uskovasta pakanasta tulee Jumalan suunnitelmassa koko Israelin jäsen.
Ne juutalaiset, jotka uskoivat Jeesukseen, säilyivät Jumalan Israelina, mutta ne, jotka hylkäsivät Jeesuksen, eivät enää ole osa Jumalan Israelia.
------------
alexalex.kasi kirjoitti:
Mielestäni sinun kannattaisi lukea tämä Timon kirjoitus hieman tarkemmin kuin vain "Hiukan hätäisesti" :)
---------
Koko Israel (Room. 11:26)
Julkaistu 22.11.2011 by Timo
Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille Room. 11:26).
Mutta ketä hän oikein tarkoittaa?
Edellä hän on kuvaillut Israelia jalona oliivipuuna (juutalaiset), josta epäuskoiset on oksastettu pois. Tähän jaloon oliivipuuhun on sitten oksastettu villistä oliivipuusta uusia (pakanat) oksia pois otettujen tilalle (Room. 11:17).
Ongelman ratkaisu on Vanhassa testamentissa, jossa sanaparia “koko Israel” käytetään Joosuan kirjassa seuraavasti: “Koko Israel, niin muukalaiset kuin syntyperäiset israelilaisetkin, kaikki kansan vanhimmat, päällysmiehet ja tuomarit seisoivat arkun molemmin puolin niiden leeviläispappien edessä, joiden tehtävänä oli kantaa Herran liitonarkkua.” (Joos. 8:33).
Israel käsitteenä siis piti sisällään ei vain syntyperäisiä heprealaisia, vaan myös kaikki ne pakanat, jotka olivat liittyneet Jumalan kansaan!
Alusta alkaen Israel on tarkoittanut siten niitä, joilla on uskon suhde Jumalan kanssa, ovat mitä kansaa tai heimoa tahansa.
Paavali siis toteaa, että kaikki Jumalan lapset lopulta pelastuvat.
Samalla tämä tarkoittaa myös sitä, että Jeesuksen seuraajat ovat Israelin kansan historiallinen jatkumo, koska Jeesukseen uskovasta pakanasta tulee Jumalan suunnitelmassa koko Israelin jäsen.
Ne juutalaiset, jotka uskoivat Jeesukseen, säilyivät Jumalan Israelina, mutta ne, jotka hylkäsivät Jeesuksen, eivät enää ole osa Jumalan Israelia.
------------
alexJos nyt mentäis Timo Flinkin linjalle, siis siinä että se Israel josta Paavali Roomalaiskirjeessään kirjoitti tarkoitti Jeesuksen seuraajia (siis kristikuntaa), niin voimmeko saman tien vetää yhtäläisyyden Israelin luopumuksen (heistähän jäi vain Juuda) ja kristikunnan luopumuksen välillä.
Minä näen sen - näkeekö kukaan muu kuin minä tämän samankaltaisuuden.
alex- jaajaa!
kalamos kirjoitti:
Ei näköjään enää ollut tuota houkutusta.
Siinä sanottiin,
että olen voinut voittaa Lumia-puhelimen ja ties mitä.No tollaset on wordpressin pyörittämiä mainoksia, joille blogikirjoittajat eivät mitään voi.
- pyh!
alex.kasi kirjoitti:
Jos nyt mentäis Timo Flinkin linjalle, siis siinä että se Israel josta Paavali Roomalaiskirjeessään kirjoitti tarkoitti Jeesuksen seuraajia (siis kristikuntaa), niin voimmeko saman tien vetää yhtäläisyyden Israelin luopumuksen (heistähän jäi vain Juuda) ja kristikunnan luopumuksen välillä.
Minä näen sen - näkeekö kukaan muu kuin minä tämän samankaltaisuuden.
alexKyllä siitä voi yhtäläisyysmerkin vetää.
alex.kasi kirjoitti:
Mielestäni sinun kannattaisi lukea tämä Timon kirjoitus hieman tarkemmin kuin vain "Hiukan hätäisesti" :)
---------
Koko Israel (Room. 11:26)
Julkaistu 22.11.2011 by Timo
Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille Room. 11:26).
Mutta ketä hän oikein tarkoittaa?
Edellä hän on kuvaillut Israelia jalona oliivipuuna (juutalaiset), josta epäuskoiset on oksastettu pois. Tähän jaloon oliivipuuhun on sitten oksastettu villistä oliivipuusta uusia (pakanat) oksia pois otettujen tilalle (Room. 11:17).
Ongelman ratkaisu on Vanhassa testamentissa, jossa sanaparia “koko Israel” käytetään Joosuan kirjassa seuraavasti: “Koko Israel, niin muukalaiset kuin syntyperäiset israelilaisetkin, kaikki kansan vanhimmat, päällysmiehet ja tuomarit seisoivat arkun molemmin puolin niiden leeviläispappien edessä, joiden tehtävänä oli kantaa Herran liitonarkkua.” (Joos. 8:33).
Israel käsitteenä siis piti sisällään ei vain syntyperäisiä heprealaisia, vaan myös kaikki ne pakanat, jotka olivat liittyneet Jumalan kansaan!
Alusta alkaen Israel on tarkoittanut siten niitä, joilla on uskon suhde Jumalan kanssa, ovat mitä kansaa tai heimoa tahansa.
Paavali siis toteaa, että kaikki Jumalan lapset lopulta pelastuvat.
Samalla tämä tarkoittaa myös sitä, että Jeesuksen seuraajat ovat Israelin kansan historiallinen jatkumo, koska Jeesukseen uskovasta pakanasta tulee Jumalan suunnitelmassa koko Israelin jäsen.
Ne juutalaiset, jotka uskoivat Jeesukseen, säilyivät Jumalan Israelina, mutta ne, jotka hylkäsivät Jeesuksen, eivät enää ole osa Jumalan Israelia.
------------
alexTimo Flinkin kirjoitut on ansiokas.
Mutta koskee jaetta 26.
Minä yritin herättää keskustelua jakeen 25 sisällöstä.
Flinkin esittämä näkemys ei millään tavoin avaa sitä,
mitä jae 25 tarkoittaa. Eli mitä tapahtuu koko Israelille,
kun sen paatumus päättyy pakanain täyden luvun tullessa sisälle.eikös näin ollutkin. kirjoitti:
Se oli Pyhä Henki joka houkutteli Kalamosta tutkimaan paremmin, mutta valheen henki kuiskasi mene pois täältä, sillä Kalamokselta tuntui epämielyttävältä olla siellä.
Olen hiukan huolissani kommentistasi.
En itseni tähden vaan sen tähden, mitä sinun sydämesi on täynnä.
Kalamosta saa pilkata ja ivata ihan vapaasti.
Mutta ihmettelen rohkeuttasi heittää tuollainen herja,
jossa ovat mukana myös Pyhä Henki ja valheen henki.
Onko tuo kommenttisi ehkä mahdollisesti saanut innoituksen tästä:
Ne, jotka eivät uskoneet Ellenin näkyyn,
että 22.10.1844 Jeesus oli noussut valtaistuimelta,
mennyt taivaassa toiseen huoneeseen ja sulkenut oven takanaan,
rukoilivat yhä taivaan istuimella istuvaa Jumalaa,
mutta siellä olikin saatana Hänen tilallaan,
joten heidän rukouksensa menivät saatanalle: "
Jeesus oli lähtenyt siltä.
Saatana ilmestyi valtaistuimelle yrittäen jatkaa Jumalan työtä.
Minä näin heidän katsovan ylös valtaistuimeen ja rukoilevan,
´Isä, anna meille Henkesi´,
silloin Saatana puhalsi heidän päälleen epäpyhän vaikutuksen;
siinä oli valoa ja paljon voimaa,
mutta ei suloista rakkautta, iloa eikä rauhaa.
Saatanan tavoite oli pitää heidät petettyinä
ja houkutella takaisin ja pettää Jumalan lapset”
http://uskonasioita.blogspot.fi/2008/11/adventismin-alku-ja-perustukset_26.html
kirjoituksen lähde: "Early Writings--by Ellen G.White"
http://www.gilead.net/egw/books2/earlywritings/ewindex.html
osa
"Experience & Views"- höh!
kalamos kirjoitti:
Timo Flinkin kirjoitut on ansiokas.
Mutta koskee jaetta 26.
Minä yritin herättää keskustelua jakeen 25 sisällöstä.
Flinkin esittämä näkemys ei millään tavoin avaa sitä,
mitä jae 25 tarkoittaa. Eli mitä tapahtuu koko Israelille,
kun sen paatumus päättyy pakanain täyden luvun tullessa sisälle.Pakanoiden täysi luku tulee täyteen, niin Jeesus tulee takaisin. Ei sen jälkeen ole erikseen vielä jotain muuta aikaa, jolloin pakanat eivät voi pelastua, mutta juutalaiset voivat.
Minä ymmärrän tuon Paavalin kirjoituksen
#Sillä minä en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut.
siten että
Room 11:25
".. minä (Paavali) en tahdo, veljet - ettette olisi oman viisautenne varassa - pitää teitä tietämättöminä tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus , joka kestää siihen asti , kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut" ..
Eihän tuota ole vaikea ymmärtää - selvä asia.
Vasta kun sitä aletaan selittämään ja kääntelemään sinne tänne ja esitetään arveluja - yksi sitä toinen tätä - siitä tulee sekava.
Se mitä Paavali sanoi on siihen kirjoitettu.. "Israelia osaksi kohdannut paatumus , joka kestää siihen asti , kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut.
Juu, ja kaikki muukin on kirjoitettu Raamatussa, koko evankeliumi.
Totuus on että jokaiselle ihmiselle riittää Raamattu, jos haluaa sitä lukea.
"Raamatun selittäjiä" jotka ovat eksyneet väärille poluille jo lukiessaan Raamatun ensimmäisiä sivuja kannatta jokaisen varoa - mielestäni. Sillä heidän tulkintansa on jo alun alkujaan pielessä.
alexKertoisitko vielä, mitä tapahtuu Israelille,
kun pakanain täysi luku on sisälle tullut
ja Israelin paatumus kestää vain tuohon hetkeen asti?kalamos kirjoitti:
Kertoisitko vielä, mitä tapahtuu Israelille,
kun pakanain täysi luku on sisälle tullut
ja Israelin paatumus kestää vain tuohon hetkeen asti?#mitä tapahtuu Israelille, kun pakanain täysi luku on sisälle tullut # : kysyy kalamos
Paavali kirjoitti että Israel on "osaksi paatunut" aina siihen asti kun Jeesus tulee takaisin ja siitähän sinäkin kirjoitit. On vain kysymys siitä mitä Paavali tarkoitti Israelilla, eikö niin - niitä juutalaisiako jotka eivät uskoneet Jeesuksen olevan luvattu Messias vai niitä ihmisiä jotka uskoivat, niin juutalaisia kuin kreikkalaisia - siis Jumalan kansaa.
Katsos kalamos, ei minulla ole mitään sitä vastaan, että monet israelin valtiossakin näkevät Jeesuksen Jumalan Poikana ja kääntyvät Jumalan puoleen uusin mielin, (päin vastoin se on suuri ilo), mutta että Jumalan kansa olisi Israelin valtio (juutalaiset) eikä Jeesuksen seuraajat - se ei ole totta ja siitähän Paavali juuri kirjoitti.
Kun me "tulkkaamme" Raamattua täytyy koko Raamatun pysyä koossa, eikö niin. "VT:n aikana" Israelilla oli Jumalan lupaukset - mutta Israel ei useinkaan totellut Jumalaa vaan palveli useimmiten muita jumalia (esimerkiksi Baalia = "herraa") ja pystytteli "Asera tarhojaan" jopa poltteli omia lapsiaan Gehennan tulessa - he tekivät usein sellaista mikä oli kauhistus Jumalalle .. ja lopuksi Jumala jätti heistä jäljelle vain Juudan ja Jerusalemin..
Meidän tulee ymmärtää että Israel on "Jumalan teko" - Jumalan työkalu - Vt:n aikan JUMALAN USKOLLISUUS piti Israelin olemassa ja sillä oli luonnollisesti tarkoituksensa.. Israel oli ja on Jumalan "työkalu" jolla Hän teki nimensä (olemuksensa ja ikuisen lakinsa) tunnetuksi kaikkialla maailmassa. Kun sitten Jeesus tuli Israeliin - josta silloin oli vain rippeet jäljellä (ja huomaa - Jeesus tuli vain heidän luokseen) - silloin tuli ilmi se totuus että vain harvat juutalaisista tunsivat hänet siksi Messiaaksi joka hän todellisuudessa oli ja on.. he eivät tunteneet häntä vaan murhasivat hänet.. ja Jeesus kuoli ja oli kuolleena kunnes Jumala herätti hänet kuolleista kolmantena päivänä ja asetti hänet tähän asemaansa - valoksi Jumalan kansalle kaikkialla maailmassa aina siihen asti kunnes kaikki on loppuun viety - asia josta Paavalikin kirjoittaa (1. Kor. 15:25 ) . Siis Jeesus toimii yhä siinä välittäjän asemassa mihin Jumala on hänet pannut - nyt koko maailmassa.
Siis ... Israel on ja on aina ollut "Jumalan työkalu" maailmassa ja se tehtävä on tänään Jeesuksen seuraajilla, ja aivan samalla tavalla ovat ihmiset aina luopuneet Jumalasta, niin Vt:n aikana kuin nyt.. Kun he huusivat "herraa" Vt:n aikana ei Herra heitä kuullut, koska he tosiasiassa useimmiten huusivat baalia tai jotain muuta jumalaansa ... ja niin he tekevät tänäänkin.. ovat uskollaan poistamassa Jumalan ikuista lakia ja muuttamassa Jumalan oikeudenmukaisuuden ikuiseksi piinaksi helvetin tulessa..
Samalla tavalla kuin juutalaiset he eivät tunteneet häntä kun hän tuli heidän luokseen - ei maailma tunne häntä tänään.. mutta hän tulee kerran takaisin ja kaikkien silmät saavat nähdä hänet - niin on kirjoitettu ja niin se on...
alexalex.kasi kirjoitti:
#mitä tapahtuu Israelille, kun pakanain täysi luku on sisälle tullut # : kysyy kalamos
Paavali kirjoitti että Israel on "osaksi paatunut" aina siihen asti kun Jeesus tulee takaisin ja siitähän sinäkin kirjoitit. On vain kysymys siitä mitä Paavali tarkoitti Israelilla, eikö niin - niitä juutalaisiako jotka eivät uskoneet Jeesuksen olevan luvattu Messias vai niitä ihmisiä jotka uskoivat, niin juutalaisia kuin kreikkalaisia - siis Jumalan kansaa.
Katsos kalamos, ei minulla ole mitään sitä vastaan, että monet israelin valtiossakin näkevät Jeesuksen Jumalan Poikana ja kääntyvät Jumalan puoleen uusin mielin, (päin vastoin se on suuri ilo), mutta että Jumalan kansa olisi Israelin valtio (juutalaiset) eikä Jeesuksen seuraajat - se ei ole totta ja siitähän Paavali juuri kirjoitti.
Kun me "tulkkaamme" Raamattua täytyy koko Raamatun pysyä koossa, eikö niin. "VT:n aikana" Israelilla oli Jumalan lupaukset - mutta Israel ei useinkaan totellut Jumalaa vaan palveli useimmiten muita jumalia (esimerkiksi Baalia = "herraa") ja pystytteli "Asera tarhojaan" jopa poltteli omia lapsiaan Gehennan tulessa - he tekivät usein sellaista mikä oli kauhistus Jumalalle .. ja lopuksi Jumala jätti heistä jäljelle vain Juudan ja Jerusalemin..
Meidän tulee ymmärtää että Israel on "Jumalan teko" - Jumalan työkalu - Vt:n aikan JUMALAN USKOLLISUUS piti Israelin olemassa ja sillä oli luonnollisesti tarkoituksensa.. Israel oli ja on Jumalan "työkalu" jolla Hän teki nimensä (olemuksensa ja ikuisen lakinsa) tunnetuksi kaikkialla maailmassa. Kun sitten Jeesus tuli Israeliin - josta silloin oli vain rippeet jäljellä (ja huomaa - Jeesus tuli vain heidän luokseen) - silloin tuli ilmi se totuus että vain harvat juutalaisista tunsivat hänet siksi Messiaaksi joka hän todellisuudessa oli ja on.. he eivät tunteneet häntä vaan murhasivat hänet.. ja Jeesus kuoli ja oli kuolleena kunnes Jumala herätti hänet kuolleista kolmantena päivänä ja asetti hänet tähän asemaansa - valoksi Jumalan kansalle kaikkialla maailmassa aina siihen asti kunnes kaikki on loppuun viety - asia josta Paavalikin kirjoittaa (1. Kor. 15:25 ) . Siis Jeesus toimii yhä siinä välittäjän asemassa mihin Jumala on hänet pannut - nyt koko maailmassa.
Siis ... Israel on ja on aina ollut "Jumalan työkalu" maailmassa ja se tehtävä on tänään Jeesuksen seuraajilla, ja aivan samalla tavalla ovat ihmiset aina luopuneet Jumalasta, niin Vt:n aikana kuin nyt.. Kun he huusivat "herraa" Vt:n aikana ei Herra heitä kuullut, koska he tosiasiassa useimmiten huusivat baalia tai jotain muuta jumalaansa ... ja niin he tekevät tänäänkin.. ovat uskollaan poistamassa Jumalan ikuista lakia ja muuttamassa Jumalan oikeudenmukaisuuden ikuiseksi piinaksi helvetin tulessa..
Samalla tavalla kuin juutalaiset he eivät tunteneet häntä kun hän tuli heidän luokseen - ei maailma tunne häntä tänään.. mutta hän tulee kerran takaisin ja kaikkien silmät saavat nähdä hänet - niin on kirjoitettu ja niin se on...
alexPaavali kirjoitti:
"Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes ..."
Eli Israelin kansan paatumus päättyy, kun tuo "kunnes" koittaa.kalamos kirjoitti:
Paavali kirjoitti:
"Israelia on osaksi kohdannut paatumus - hamaan siihen asti, kunnes ..."
Eli Israelin kansan paatumus päättyy, kun tuo "kunnes" koittaa.Etkö siis tee eroa Jeesuksen seuraajien (olivat he sitten mistä kansasta tahansa - esimerkiksi Israelista) ja Israelin valtion välillä vaan sanot, että ne Israelin valtion asukkaat jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, ovat se Paavalin mainitsema osa Jumalan kansan asukkaista joka on "paatunut" aina siihen aikaan asti kunnes Jeesus tulee takaisin. Teet siis eron Israelin ja Jeesuksen välillä?
Tai tarkoitatko, että Israel on eri asia kuin .. sanokaamme "Jeesuksen kansa" .. ja että Israelissa ihmiset ovat osaksi "paatuneet" koska eivät usko Jeesuksen olevan odotetun Messiaan?
????
Tiedätkö itse mitä oikeastaan tarkoitat?
alex :)alex.kasi kirjoitti:
Etkö siis tee eroa Jeesuksen seuraajien (olivat he sitten mistä kansasta tahansa - esimerkiksi Israelista) ja Israelin valtion välillä vaan sanot, että ne Israelin valtion asukkaat jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, ovat se Paavalin mainitsema osa Jumalan kansan asukkaista joka on "paatunut" aina siihen aikaan asti kunnes Jeesus tulee takaisin. Teet siis eron Israelin ja Jeesuksen välillä?
Tai tarkoitatko, että Israel on eri asia kuin .. sanokaamme "Jeesuksen kansa" .. ja että Israelissa ihmiset ovat osaksi "paatuneet" koska eivät usko Jeesuksen olevan odotetun Messiaan?
????
Tiedätkö itse mitä oikeastaan tarkoitat?
alex :)Minä nimenomaan teen eron Israelin ja seurakunnan välillä.
"Israelia on osaksi (aikaa)
kohdannut paatumus - hamaan siihen asti kunnes ..."
Ei suinkaan seurakuntaa ole kohdannut paatumus
hamaan siihen asti kunnes
pakanain täysi luku on sisälle tullut.
- Mitä tarkoitit
Kuis monta Israelia Kalamosella oikein on? Onko Jumalan kansa eri asia kuin Israel, siinä tapauksessa mitkä muut sukukunnat kuin Juuda kuuluvat nykyiseen Israeliin ?
Raamattu jakaa ihmiskunnan kolmeen osaan:
1. Israelin kansa (12 sukukuntaa)
2. Pakanakansat
ja sitten näistä kahdesta ensimmäisestä uloskutsuttujen joukko
3. Seurakunta## mitkä muut sukukunnat kuin Juuda kuuluvat nykyiseen Israeliin ? ##
Jaakob (petturi) sai rukouskamppailun päätteeksi uuden nimen: Israel ("taistellut Jumalan kanssa ja voittanut"). Pojat eli israelilaiset: Ruben,Simeon Leevi Juuda Daan Nafta Gaad Asser isaskar Joosef Benjamin. Paavali on Benjaminista. Ennen Daavidia oli sellainenkin vaihe, että valtio jakaantuneena kahteen. Israelin ja Juudan. Messiaan piti syntymän Juudan suvusta; paljolti siksi Juudan suku monasti edustaa koko israelilaiskansaa ja puhutaan juutalaisista. Aina riippuu asiayhteydestä , puhutaanko israelilaisuudesta vaiko juutalaisuudesta. Paavali käyttää kumpaakin, tilanteen mukaan.
Voi olla, että Daanin tilalla on oleva Joosefin Manasse-poika. Ilmenee Ilm.7:6 sekä mm. lupauksesta Joosefille, että saa "kaksinkertaisen osan" sekä siitä, että Daanin suvulle povataan loppua.
KALAMOS.
" Eli vasta silloin poistuu tuo peite heidän silmiltään,
ja silloin pakanain täyteyden sijaan Israel palautetaan alkuperäiseen asemaansa. "
Vaikka kalamos ei viitteitä laita, on hänen kerrontansa aineisto Raamatusta löydettävissä kaikki. Etsikää vaikkapa Raamattu.uskonkirjat.net avulla.
Mutta sivumennen sanoen . . . "Pakanain täyteyden sijaan" -tulkinta jakeesta Rm.11:25b ei vastaa ainakaan kreikan alkukäännöstä, sillä siinä annetaan ymmärtää yksiselitteisesti, että tietty määrä pakanoita uskoon tulleina tarkoittaa "täyttä lukua", eikä jotain täyteyttä tahi muuta täyttymystä. Ja tämä että Israelin Jumala suosii pakanoita, herättää israelilaisissa kateutta niin, etät alkavat etsiä Jeesusta - viittaan jakeeseen 11.
ps. http://anttivkantola.wordpress.com/
ALEX.KASI : ##Totuus on että jokaiselle ihmiselle riittää Raamattu, jos haluaa sitä lukea. ##
Amen. Välttämättä ei edes alexi tarvitse kasin teorioita, eikä Adventtikirkko timoflinkin koulukunnan tulkintoja; siis välttämättä. Raamattu selittää itse itseään, kun viitteet yms. uskollisesti tutkaillaan.
JOKU TOTESI, että LINKKI tIMON BLOGIIN jätää huomiotta tämän ketjun aiheen eli 25. jakeen, mutta kirjoittaa "ansiokkaasti" 26. jakeesta. No, katsotaanpa . . .
TF:
## Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille (Room. 11:26). Mutta ketä hän oikein tarkoittaa? ##
Minä olen riittävän yksinkertainen toteamaan, että Paavali tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoittaakin siinä:
Rm.11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on:
"Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
Jaakobin poikain suvusta on kyse. Kiitos Jumalalle, että tämä ei riitä. Israelin epäitsekäs Jumala pelastaa ensin pakanat ja sitten vasta omaisuuskansansa!
Mutta Timon teologia on varsin hupaisaa 0-teologiaa - hän oikeastaan toteaa koko Israelin tarkoittavan sitä, että kaikki ne ihmiset, jotka pelastuvat - ne pelastuvat. Advettikirkossa suvaitaan erilaisia käsityksiä ja niin tulee olla.
Timon kuitenkin kannattaisi tutustua ansioituneen adventtiteologian käsitykseen Israelista: ( http://kauppa.tv7.fi/Kaksi-todistajaa ) Luulenpa että Herran seurakunnan menestys ihmisten kalastamisessa on paljolti sidottu nöyrään Israelin tunnustamiseen, sillä onhan Jeesus erityisesti Daavidin valtaistuimen lopullinen ja ikuinen perillinen.
AnttiAnttiVKantola kirjoitti:
## mitkä muut sukukunnat kuin Juuda kuuluvat nykyiseen Israeliin ? ##
Jaakob (petturi) sai rukouskamppailun päätteeksi uuden nimen: Israel ("taistellut Jumalan kanssa ja voittanut"). Pojat eli israelilaiset: Ruben,Simeon Leevi Juuda Daan Nafta Gaad Asser isaskar Joosef Benjamin. Paavali on Benjaminista. Ennen Daavidia oli sellainenkin vaihe, että valtio jakaantuneena kahteen. Israelin ja Juudan. Messiaan piti syntymän Juudan suvusta; paljolti siksi Juudan suku monasti edustaa koko israelilaiskansaa ja puhutaan juutalaisista. Aina riippuu asiayhteydestä , puhutaanko israelilaisuudesta vaiko juutalaisuudesta. Paavali käyttää kumpaakin, tilanteen mukaan.
Voi olla, että Daanin tilalla on oleva Joosefin Manasse-poika. Ilmenee Ilm.7:6 sekä mm. lupauksesta Joosefille, että saa "kaksinkertaisen osan" sekä siitä, että Daanin suvulle povataan loppua.
KALAMOS.
" Eli vasta silloin poistuu tuo peite heidän silmiltään,
ja silloin pakanain täyteyden sijaan Israel palautetaan alkuperäiseen asemaansa. "
Vaikka kalamos ei viitteitä laita, on hänen kerrontansa aineisto Raamatusta löydettävissä kaikki. Etsikää vaikkapa Raamattu.uskonkirjat.net avulla.
Mutta sivumennen sanoen . . . "Pakanain täyteyden sijaan" -tulkinta jakeesta Rm.11:25b ei vastaa ainakaan kreikan alkukäännöstä, sillä siinä annetaan ymmärtää yksiselitteisesti, että tietty määrä pakanoita uskoon tulleina tarkoittaa "täyttä lukua", eikä jotain täyteyttä tahi muuta täyttymystä. Ja tämä että Israelin Jumala suosii pakanoita, herättää israelilaisissa kateutta niin, etät alkavat etsiä Jeesusta - viittaan jakeeseen 11.
ps. http://anttivkantola.wordpress.com/
ALEX.KASI : ##Totuus on että jokaiselle ihmiselle riittää Raamattu, jos haluaa sitä lukea. ##
Amen. Välttämättä ei edes alexi tarvitse kasin teorioita, eikä Adventtikirkko timoflinkin koulukunnan tulkintoja; siis välttämättä. Raamattu selittää itse itseään, kun viitteet yms. uskollisesti tutkaillaan.
JOKU TOTESI, että LINKKI tIMON BLOGIIN jätää huomiotta tämän ketjun aiheen eli 25. jakeen, mutta kirjoittaa "ansiokkaasti" 26. jakeesta. No, katsotaanpa . . .
TF:
## Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille (Room. 11:26). Mutta ketä hän oikein tarkoittaa? ##
Minä olen riittävän yksinkertainen toteamaan, että Paavali tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoittaakin siinä:
Rm.11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on:
"Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
Jaakobin poikain suvusta on kyse. Kiitos Jumalalle, että tämä ei riitä. Israelin epäitsekäs Jumala pelastaa ensin pakanat ja sitten vasta omaisuuskansansa!
Mutta Timon teologia on varsin hupaisaa 0-teologiaa - hän oikeastaan toteaa koko Israelin tarkoittavan sitä, että kaikki ne ihmiset, jotka pelastuvat - ne pelastuvat. Advettikirkossa suvaitaan erilaisia käsityksiä ja niin tulee olla.
Timon kuitenkin kannattaisi tutustua ansioituneen adventtiteologian käsitykseen Israelista: ( http://kauppa.tv7.fi/Kaksi-todistajaa ) Luulenpa että Herran seurakunnan menestys ihmisten kalastamisessa on paljolti sidottu nöyrään Israelin tunnustamiseen, sillä onhan Jeesus erityisesti Daavidin valtaistuimen lopullinen ja ikuinen perillinen.
Anttipleroma = täysi [luku] / täyteys
Olen oppinut muutamien vuosikymmenien ajan
Raamattua tutkiessani, että kun alkutekstissä on sana,
joka tarkoittaa kahta asiaa, niin se ei yleenä ole sattuma.
Kun tuo Room 11:25 saa täyttymyksensä,
niin se merkitsee sitä,
että laivan miehistö on saavuttanut täyden määärän,
ja laiva lähtee. Siis täysi luku.
Mutta ei ole sattuma, että tuo sana pleroma
tarkoittaa myös täyteyttä.
Nimittäin tuosta käynnistyy samalla prosessi, Jaakobin ahdistus,
joka johtaa siihen, että Israel asetetaan jälleen öljypuun asemaan.
Israel tulee olemaan siunauksena kaikille kansoille
ja sieltä käsin julistetaan esteettä (huom) Valtakunnan evankeliumi
kaikkeen maailmaan. Ja sitten tulee loppu.- höh!
kalamos kirjoitti:
Raamattu jakaa ihmiskunnan kolmeen osaan:
1. Israelin kansa (12 sukukuntaa)
2. Pakanakansat
ja sitten näistä kahdesta ensimmäisestä uloskutsuttujen joukko
3. SeurakuntaEikös Timon pointti ollut se, että seurakunta = Israel ja kaikki muut ovat ei-Israel?
AnttiVKantola kirjoitti:
## mitkä muut sukukunnat kuin Juuda kuuluvat nykyiseen Israeliin ? ##
Jaakob (petturi) sai rukouskamppailun päätteeksi uuden nimen: Israel ("taistellut Jumalan kanssa ja voittanut"). Pojat eli israelilaiset: Ruben,Simeon Leevi Juuda Daan Nafta Gaad Asser isaskar Joosef Benjamin. Paavali on Benjaminista. Ennen Daavidia oli sellainenkin vaihe, että valtio jakaantuneena kahteen. Israelin ja Juudan. Messiaan piti syntymän Juudan suvusta; paljolti siksi Juudan suku monasti edustaa koko israelilaiskansaa ja puhutaan juutalaisista. Aina riippuu asiayhteydestä , puhutaanko israelilaisuudesta vaiko juutalaisuudesta. Paavali käyttää kumpaakin, tilanteen mukaan.
Voi olla, että Daanin tilalla on oleva Joosefin Manasse-poika. Ilmenee Ilm.7:6 sekä mm. lupauksesta Joosefille, että saa "kaksinkertaisen osan" sekä siitä, että Daanin suvulle povataan loppua.
KALAMOS.
" Eli vasta silloin poistuu tuo peite heidän silmiltään,
ja silloin pakanain täyteyden sijaan Israel palautetaan alkuperäiseen asemaansa. "
Vaikka kalamos ei viitteitä laita, on hänen kerrontansa aineisto Raamatusta löydettävissä kaikki. Etsikää vaikkapa Raamattu.uskonkirjat.net avulla.
Mutta sivumennen sanoen . . . "Pakanain täyteyden sijaan" -tulkinta jakeesta Rm.11:25b ei vastaa ainakaan kreikan alkukäännöstä, sillä siinä annetaan ymmärtää yksiselitteisesti, että tietty määrä pakanoita uskoon tulleina tarkoittaa "täyttä lukua", eikä jotain täyteyttä tahi muuta täyttymystä. Ja tämä että Israelin Jumala suosii pakanoita, herättää israelilaisissa kateutta niin, etät alkavat etsiä Jeesusta - viittaan jakeeseen 11.
ps. http://anttivkantola.wordpress.com/
ALEX.KASI : ##Totuus on että jokaiselle ihmiselle riittää Raamattu, jos haluaa sitä lukea. ##
Amen. Välttämättä ei edes alexi tarvitse kasin teorioita, eikä Adventtikirkko timoflinkin koulukunnan tulkintoja; siis välttämättä. Raamattu selittää itse itseään, kun viitteet yms. uskollisesti tutkaillaan.
JOKU TOTESI, että LINKKI tIMON BLOGIIN jätää huomiotta tämän ketjun aiheen eli 25. jakeen, mutta kirjoittaa "ansiokkaasti" 26. jakeesta. No, katsotaanpa . . .
TF:
## Paavali puhuu koko Israelin pelastumisesta kirjeessään Rooman kristityille (Room. 11:26). Mutta ketä hän oikein tarkoittaa? ##
Minä olen riittävän yksinkertainen toteamaan, että Paavali tarkoittaa juuri sitä mitä kirjoittaakin siinä:
Rm.11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on:
"Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista."
Jaakobin poikain suvusta on kyse. Kiitos Jumalalle, että tämä ei riitä. Israelin epäitsekäs Jumala pelastaa ensin pakanat ja sitten vasta omaisuuskansansa!
Mutta Timon teologia on varsin hupaisaa 0-teologiaa - hän oikeastaan toteaa koko Israelin tarkoittavan sitä, että kaikki ne ihmiset, jotka pelastuvat - ne pelastuvat. Advettikirkossa suvaitaan erilaisia käsityksiä ja niin tulee olla.
Timon kuitenkin kannattaisi tutustua ansioituneen adventtiteologian käsitykseen Israelista: ( http://kauppa.tv7.fi/Kaksi-todistajaa ) Luulenpa että Herran seurakunnan menestys ihmisten kalastamisessa on paljolti sidottu nöyrään Israelin tunnustamiseen, sillä onhan Jeesus erityisesti Daavidin valtaistuimen lopullinen ja ikuinen perillinen.
AnttiTiedän kirjan "Kaksi todistajaa", mutta en yhdy kirjoittajan näkemykseen. Eikä yhdy maailmanlaajuinen Adventtikirkkokaan, joka kieltäytyi kustantamasta kyseistä kirjaa. Kirjoittaja on lähes yksin ajatuksineen adventistiteologien keskuudessa.
TimoFlink kirjoitti:
Tiedän kirjan "Kaksi todistajaa", mutta en yhdy kirjoittajan näkemykseen. Eikä yhdy maailmanlaajuinen Adventtikirkkokaan, joka kieltäytyi kustantamasta kyseistä kirjaa. Kirjoittaja on lähes yksin ajatuksineen adventistiteologien keskuudessa.
Näin se vaan on, juuri niinkuin veli kalamos kirjoittaa . . .
## Nimittäin tuosta käynnistyy samalla prosessi, Jaakobin ahdistus,
joka johtaa siihen, että Israel asetetaan jälleen öljypuun asemaan.
Israel tulee olemaan siunauksena kaikille kansoille
ja sieltä käsin julistetaan esteettä (huom) Valtakunnan evankeliumi
kaikkeen maailmaan. Ja sitten tulee loppu. ##
Kukaan ei nyt eikä vastaisuudessa voi toteen näyttää, etteikö Israelia ja juutalaiskansaa, yhtenäistä, olisi olemassa. Uuden Israelin ihme, tosin ennustettukin, alkoi virallisesti vuonna 1948
- no...
Kuuluiko Aadam ja Eeva pakanakansaan?
kalamos kirjoitti:
No ... kyllä.
Tuota, minkä kansakunnan jäseniä he olivat? Kansakunnat kun Raamatussa nimettiin kantaisiensä mukaan ja Aadamilla ja Eevalla ei ole inhimillistä kantaisää :)
TimoFlink kirjoitti:
Tuota, minkä kansakunnan jäseniä he olivat? Kansakunnat kun Raamatussa nimettiin kantaisiensä mukaan ja Aadamilla ja Eevalla ei ole inhimillistä kantaisää :)
Aadam on kaikkien ihmisten kantaisä. Ja Eeva äiti.
Siis Aadam on kansojen isä.
Mutta sitten Jumala kutsui Abramin.
Ja niin kansojen seasta erotettiin Israel.
Ja nyt oli kaksi rymää.
1. Pakanakansat
2. Israelin kansa
Ja sitten kolmannessa vaiheessa
näistä kahdesta erotettiin uloskutsuttujen joukko.
3. Seurakunta
Israelia on osaksi kohdannut paatumus
- hamaan siihen asti,
kunnes pakanain täysi luku on sisälle tullut Room 11:25b
KALAMOS tulkitsee sen näin:
"Niinpä ymmärrän tuossa Paavalin lauseessa
puhuttavan tarkkaan ottaen siitä hetkestä,
kun Jeesus tulee takaisin maan päälle
ja perustaa Israelille valtakunnan.
Silloin Israelin paatumus loppuu.
Silloin peite poistetaan heidän kasvoiltaan.
Ja silloin myös evankeliumin viestikapula
siirtyy pakanoilta takaisin Israelille,
ja valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikille kansoille,
ja sitten tulee loppu."
Amen! Kaikki profeetat ja kaikki muukin Sanassa osoittaa tuon totuuden aivan kiuin Raamatun punaiseksi langaksi. Kreikan sanoista suoraan suomeksi tuo on näin: "
"Paatumus osaksi Israelille on tapahtunut kunnes täysi luku pakanoiden tulisi sisään ja siten koko Israel pelastuu."
"Israelin Jumala" ("Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala") on oikeudenmukainen koko ihmiskunnalle ja uskollinen itselleen, Siitä jotensakin jotenkin juontaa se, etä Hän antaa omaisuuskansansa paatua kansana ja suo pakanoille mahdollisuuden ottaa se hyvä Häneltä, mikä ei Israelille kelvannut.
Kun ennalta päätetty määrä pakanoita on tullut Messiaaseen uskoviksi, on aika koko jäljellä olevan Israelin avata silmänsä ja uskoa Jeesus Nasaretilainen Messiaakseen. Jeesus sanoo Israelin naisia Aabrahamin tyttäriksi, eikä voida kuvitellakaan, että Aabrahamin kanssa tehty liitto voisi mitätöityä. Daavidille asia vahvistettiin ja Kristus on Daavidin kuningasistuimen lopullinen perijä.
JEREMIA 33. LUKU ON IÄTI PÄTEVÄ SOPIMUSASIAKIRJA JUMALA / ISRAEL
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jer. 33:1&rnd=1360915293676
PS. Hilja Aaltonen Im Memoriam ystävänpäivän aattona 2013 105-vuotiaana
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&ie=UTF-8#hl=fi&gs_rn=3&gs_ri=psy-ab&tok=ADMdrqm2-bgDeoKv76UAaA&cp=14&gs_id=8&xhr=t&q=hilja aaltonen&es_nrs=true&pf=p&tbo=d&sclient=psy-ab&oq=hilja aaltonen&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.42553238,d.bGE&fp=a6864368c9337cdc&ion=1&biw=1050&bih=892- 1234567...
Koska kalamoksen seurakunnalta peite putoaa ja ymmärrätte, että Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti on Paratiisista alkaen pysynyt paikoillaan muuttamatta sitä toiseksi päiväksi ?
Jeesus sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten, eikä yksin Israelin kansalle.
Sapatti kuuluu Jumalan antamaan kymmenenkäskyn lakiin, jotka ovat ikuisia ja muuttamattomia Enkö minä avauksessanikin
selvästi sijoittanut sapatin seitemänneksi päiväksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1103590
- 633216
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342714- 832523
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422144- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706