Mitä teen kuitilla?

karppa.

Harmaan talouden vastustajat sanovat mainoksessaan, että vaadi ostoksista aina kuitti. Ihmettelen miksi. Mitä h-elvettiä teen kuitilla kun käyn ruokaostoksilla? Tai parturissa? Tai ravintolassa? En saa niitä mihinkään vähennyksiin, joten kuitti on minulle aivan turha paperi jo muutenkin täynnä olevassa lompakossa.

Eri asia sitten kun saan ostokseni vähennyksiin. Mutta kun en saa, en myöskään tarvitse kuittia, enkä sitä huoli.

186

5858

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuitti perseeseen

Aloittaja on oikeassa. Mitä v"ittua tekee kuitilla? En koskaan huoli sitä esim. kaupassa kun maksan rukaostokseni. Vaikka kuinka yritän laittaa sen vähennyksiin niin en saa ruokaostoksia vähentää verotuksessa.

• Tarkkana

Kuitti kannattaa ottaa että voit tarkistaa onko tavaroistasi laskutettu olkein,usein kassa laskuttanut väärin,viikottain.

• =?)IK709+o

Älkää tehkö asiasta itsellenne ongelmaa. Älkää pyytäkö kuittia jos se teistä häiritsee. Minulla itselläni on muutamankin kerran karhuttu toiseen kertaan jo kertaalleen maksettua asiaa. On ollut aika kiva että on ollut kuitti tallella.

• Iman muuta kuitti
        Tarkkana kirjoitti:

Kuitti kannattaa ottaa että voit tarkistaa onko tavaroistasi laskutettu olkein,usein kassa laskuttanut väärin,viikottain.

Totta, olen huomannut saman asian. Usein on esim joku tuote laskutettu kahteen kertaan, tai on lyöty ihan muita hintoja kuin mitä hyllynreunassa on. Esim ale-tuote ilm. yllyssä, mutta koneella norm. hinta. Tässä vain jokunen syy. On muitakin.

• pännii juu
        Tarkkana kirjoitti:

Minulla on monta kertaa ottanut yhdestä tuotteesta kaksi kertaa sen hinnan, vaikka minulla on sitä tuotetta vain yksi kappale. Kuittia tarkkaillessa olen monta kertaa huomannut "ostaneeni" yhtäkkiä kaksi samaa tuotetta, olen aina mennyt siitä sanomaan ja kassa ottaa sen toisen hinnan pois. En tiedä tekevätkö tahallisesti, mutta ärsyttää tämmönen.. Ottaa sen hinnan vielä aika hintavista tuotteista useaan kertaan.

• asssssssssssssss
        Iman muuta kuitti kirjoitti:

Totta, olen huomannut saman asian. Usein on esim joku tuote laskutettu kahteen kertaan, tai on lyöty ihan muita hintoja kuin mitä hyllynreunassa on. Esim ale-tuote ilm. yllyssä, mutta koneella norm. hinta. Tässä vain jokunen syy. On muitakin.

Lisäksi on vielä pieni mahdollisuus että joku urpo, vartija ta jopa kassa juoksentelee perässä ja väittää että et ole maksanut jotain tavaraa ...

• NopeaTarkastus
        pännii juu kirjoitti:

Minulla on monta kertaa ottanut yhdestä tuotteesta kaksi kertaa sen hinnan, vaikka minulla on sitä tuotetta vain yksi kappale. Kuittia tarkkaillessa olen monta kertaa huomannut "ostaneeni" yhtäkkiä kaksi samaa tuotetta, olen aina mennyt siitä sanomaan ja kassa ottaa sen toisen hinnan pois. En tiedä tekevätkö tahallisesti, mutta ärsyttää tämmönen.. Ottaa sen hinnan vielä aika hintavista tuotteista useaan kertaan.

Jossain kaupoissa olen saanut alennustuotteet ilmaiseksi, jos ensin yrittivät veloittaa täyden hinnan ja olen huomauttanut siitä. Etenkin ne -30% alennukset näkee helposti kuitista, koska ne etottuvat siitä niin hyvin.

Kuitin heitin roskiin kun olen sitä pakatessani vilkaissut ja kaupan ovelle suuntaan, eli ei sitä tarvi kukkaroon laittaa. Joitakin kuitteja olen sinne muovipussiin laittanut, joten ei nekään kukkaroon jää.

• tarkka11
        Tarkkana kirjoitti:

Olet ihan oikeassa että kuitti kannattaa tarkistaa aina kun olet tehnyt ostoksesi. Minullekkin on sattunut monta kertaa että on pitänyt oikaista virheellisesti kassalla tehdyt töppäykset. Hyvä on siltikin säilyttää, itse ainakin " KONTROLOIN " ostamani ostokset että rahat tulevat riittämään kuukausi-menoihin että en ylitä pudjettia. Näin se toimii.

• mies-asiakas
        Tarkkana kirjoitti:

Joo kerran yhes s-marketis ostin 13 egen ostokset. maksoin 100 egen setelillä ja sain vaihtorahaa 7 egee takas. Siin meni sit vartti ennen kun sain vaihtorahaa oikeen määrän takas. Ja samas s-marketis yks myyjä antanut mulle varmaan 10 kertaa väärin vaihtorahaa mut onneks olen aina valppaana.

• mitä mitä
        pännii juu kirjoitti:

Miksi käytät samaa kassaa/kauppaa jos "virheitä" tulee jatkuvasti?

Minäkin otan aina kuitin ja tarkistan. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole ollut yhtään virheitä. Kahteenkymmeneen vuoteen.

• kuitti<3

Kuittia vaaditaan siksi, että vain se takaa myyjän kirjanneen kauppansa oikeaoppisesti ylös, ja häntä voidaan siitä verottaa. Esimerkki todellisesta elämästä: Putkimies teki remonttia, jonka jälkeen tuli maksun aika. Hän ilmoitti hinnan, maksaja pyysi kuittia. "Aha, sitten se onkin enemmän", putkimies sanoi ja nosti ilmoitettua hintaa. Eli jos yrittäjä maksaa veroa, hänen on huomioitava se työnsä hinnassa. Kuitittomat palveluja käyttäessämme teemme hallaa itsellemme. Ottakaa kuitti, voihan sen heittää seuraavaan roskikseen.

• talteen vaan
        asssssssssssssss kirjoitti:

Lisäksi on vielä pieni mahdollisuus että joku urpo, vartija ta jopa kassa juoksentelee perässä ja väittää että et ole maksanut jotain tavaraa ...

Ja jos tuotteissa on jotain vikaa pitää esittää kuitti ennenkuin voi saada hyvityksen. Nimimerkillä opiskelija joka kerran osti todella kallista mehua ja kotona huomasi että päivämäärä on mennyt 3pv sitten

• Myyjä
        pännii juu kirjoitti:

Kassan skanneri saattaa lukea pariin otteeseen tuotteen huomaamatta ja välillä ei tahdo ottaa millään, eikä sitä joka kerta huomaa varsinkin, jos ostoksia on paljon, se ei todellakaan ole tahallista.

Myyjätkin ovat vain ihmisiä, jotka tekevät virheitä.

• Aina kuitti
        Tarkkana kirjoitti:

Juuri tuon kassojen väärin laskuttamisien takia se kuitti kannattaa ottaa ja ainakin tarkastaa. Yllättävän usein on laskutettu väärin ruokakaupoissa siten että on esim. tullut yksi tuote kahteen kertaan jne.

• Virheitä riittää
        mitä mitä kirjoitti:

Miksi käytät samaa kassaa/kauppaa jos "virheitä" tulee jatkuvasti?

Minäkin otan aina kuitin ja tarkistan. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole ollut yhtään virheitä. Kahteenkymmeneen vuoteen.

Sä et varmaan sit käy s-kaupoissa..

• hmmmmmmm.
        Myyjä kirjoitti:

Kassan skanneri saattaa lukea pariin otteeseen tuotteen huomaamatta ja välillä ei tahdo ottaa millään, eikä sitä joka kerta huomaa varsinkin, jos ostoksia on paljon, se ei todellakaan ole tahallista.

Myyjätkin ovat vain ihmisiä, jotka tekevät virheitä.

Niin, virheitä aina sattuu. Kuitenkin myyjä näkee suoraan ruudulta listan tavaroista, ja pitäisi olla ihan rutiinia seurata sitä ettei noita tuplajuttuja tapahdu. Olen itsekin ollut kassalla enkä kokenut tuon seuraamisen olevan kovin vaikeaa.

• 1313
        kuitti<3 kirjoitti:

Kuittia vaaditaan siksi, että vain se takaa myyjän kirjanneen kauppansa oikeaoppisesti ylös, ja häntä voidaan siitä verottaa. Esimerkki todellisesta elämästä: Putkimies teki remonttia, jonka jälkeen tuli maksun aika. Hän ilmoitti hinnan, maksaja pyysi kuittia. "Aha, sitten se onkin enemmän", putkimies sanoi ja nosti ilmoitettua hintaa. Eli jos yrittäjä maksaa veroa, hänen on huomioitava se työnsä hinnassa. Kuitittomat palveluja käyttäessämme teemme hallaa itsellemme. Ottakaa kuitti, voihan sen heittää seuraavaan roskikseen.

Rakennustyypeiltä kannattaa aina pyytää hinta sähköpostissa, jotta se on tallessa kirjallisena sopimuksena. Sitten ei tarvitse ruveta kiristämään korotetulla hinnalla.

• puttesetä

Harmaan talouden vastustajat neuvovat ihan oikein. Ellet vaadi kuittia, se on signaali myyjälle, että tätä kauppaa ei ainakaan tarvitse ilmoittaa verottajalle. Voit työntää kuitin vaikka sinne toisen nimimerkin osoittamaan paikkaan, mutta vaadi se kuitti, sillä juuri kuitin vaatimisella sitä harmaata taloutta ehkäistään, vaikka juuri sinä et kuitilla mitään tekisikään.

• fgdghdhgsh

Harmaa talous on valtion huonon taloudenhoidon tulos. Yrittäjyys on tehty liian kalliiksi ja sen aloittaminen lähes mahdottomaksi. Itse en ota kuitteja pieniltä yrityksiltä, prismoilta sun muilta kyllä.

• ohoh3
        fgdghdhgsh kirjoitti:

Harmaa talous on valtion huonon taloudenhoidon tulos. Yrittäjyys on tehty liian kalliiksi ja sen aloittaminen lähes mahdottomaksi. Itse en ota kuitteja pieniltä yrityksiltä, prismoilta sun muilta kyllä.

Eli tuet harmaata taloutta, mutta syytät valtion heikkoa taloutta. Missä logiikka?

• tarkkaeuro
        ohoh3 kirjoitti:

Eli tuet harmaata taloutta, mutta syytät valtion heikkoa taloutta. Missä logiikka?

aina kannattaa ottaa kuitti ja tarkistaa oikea hinta ja hävitä sen jälkeen .luotto kortti kuitti kannattaa säilyttää laskutukseen asti.

• -T.L.-

Jos ostan esim. polttopuita toki otan ilman kuittia jos saa enemmän motteja.

• wtttttttttua
        -T.L.- kirjoitti:

Sorakuormissa aika harva pieni sorankuljetusliike on halukas kirjoittamaan kuitin esim. kesämökille menevistä sorakuormista, jos kysymys on pienemmästä määrästä, esim. 1-5 kuormasta. Jos mökki on jossain kovin syrjässä, ei kukaan lähde kaivelemaan sorakuittejasi. Talon perustusten teossakin voi mielestäni helposti jättää useamman kuorman pois kirjanpidosta.

• kaiken nähnyt

No eihän tuota usko kukaan. Pikku juttu modata kassapäätettä sen verran, että asiakas ehtii ulos ja sitten painetaan resettiä.. ja jos se kerran on niin helppoa, miten se voisi olla kiellettyä? ;)

• :-)
        wtttttttttua kirjoitti:

Sorakuormissa aika harva pieni sorankuljetusliike on halukas kirjoittamaan kuitin esim. kesämökille menevistä sorakuormista, jos kysymys on pienemmästä määrästä, esim. 1-5 kuormasta. Jos mökki on jossain kovin syrjässä, ei kukaan lähde kaivelemaan sorakuittejasi. Talon perustusten teossakin voi mielestäni helposti jättää useamman kuorman pois kirjanpidosta.

Minä ainakin maksan sorat pankin kautta. Paikalliset soranmyyjät kun tietää saavansa rahat ilman käteistäkin.

• vfukfjdrbxd
        ohoh3 kirjoitti:

ns. harmaa talous, kotimaisten yrittäjien ja kotimaisten pimeiden työntekijöiden harjoittama on se joka vielä toistaiseksi pitää tämän sivistysyhteiskunnaksi nimitetyn paskakasan pystyssä. Kaikki se raha, jonka harmaa talous kiertää tulovero vaiheessa, jää suomeen ja kartuttaa näin välillisten verojen muodossa valtion kassaa. Jos koko harmaa talous ja siitä ihmisten saamat rahat loppuu, hiipuu myös kulutustavaroiden myynti, palveluiden käyttö.... ja menee ne viimeisetkin työpaikat.

kaveri sanoi harmaasta taloudesta; ei se ole keltään pois, se on kaikille lisää.

• mikään ei riitä
        ohoh3 kirjoitti:

niinpä muutaman euron tähden pitää pistää jopa torikauppiaat ahtaalle, ihmiset jokta elätää itsensä--värjöittelee talvipoakkaset ilman yhteiskunan tukea ---samaan aikaan namä nappulat jakaa rahaa holtittomasti toinen toisilleen miljardien edestä----lopettettakoon koko pineyritys toiminta tässä maassa --mistä sitten rahat näille varsinaisille harmaatalouden tekijöille ---sätiöille ---vaalirahat---mistä sitten kupataan

• ei mene
        kaiken nähnyt kirjoitti:

No eihän tuota usko kukaan. Pikku juttu modata kassapäätettä sen verran, että asiakas ehtii ulos ja sitten painetaan resettiä.. ja jos se kerran on niin helppoa, miten se voisi olla kiellettyä? ;)

eihän onnistu näin---kaikki taltioituu koneen muistii ja löytyy sieltä jokainen tapahtuma

• oma tasku
        kaiken nähnyt kirjoitti:

Olipa kerran keskikokoinen liike pienessä kaupungissa.
        Kaikista kassoista sai kuitin, mutta yhdellä kassalla istui liikkeen omistaja "omalla" kassallaan.
        Sen kassan rahat eivät koskaan menneet kirjanpitoon, ilmankos omaisuus kasvoi mukavasti.
        Ei niitä kattavasti voi kukaan valvoa.

• 12+13
        wtttttttttua kirjoitti:

muutama vuosi sitten tilasin kuorma-autolavallisen pihanrakennuskiviä... siis ns. seulanpäätä, kysyin monestakin paikasta ja päädyin siihen joka toi omalta montulta koko lastin siihen hintaan joka oli toisella ehdokkaalla pelkän kuljetuksen hinta.Säästö ... sanoisin 3000e.Koko lasti maksoi sen minkä kolmannella ehdokkaalla neliön kokoisen alueen kivet... arvaas mistä tilasin.

• ikujyht
        ohoh3 kirjoitti:

Kirjoittajahan viittasi yrittäjien niskoille kasattuihin veroihin, lakeihin ja velvoitteisiin, mitkä mm. vaikeuttavat työntekijänm palkkaamista ja tekevät halla työllisyystilanteelle.

• 6+66
        -T.L.- kirjoitti:

omasta mettästä mitään kuitteja.... ootko hullumpaa kuullu...

• veroissa näkyy

Se kuitti todennäköisesti kuitenkin aiheuttaa sen että myyjä ilmoittaa tuon kaupan verotuksessa ja sitä kautta helpottaa meidän kaikkien verotaakkaa, väittävät että juuri tipit aiheutti kreikan vaikeudet kun puolet tilistä tuli verovapaana.

• hah.

Ei se kuitti takaa että suoritus menee verottajalle asti, kassakone on helppo manipuloida.

• TYÖTTÖMYYS POISTUU
        hah. kirjoitti:

Ei se kuitti takaa että suoritus menee verottajalle asti, kassakone on helppo manipuloida.

HAH voi p-rse kuka hitossa kauppa kuiteja verottajalle lähettää , jos lähettäs kaikki kuitinsa niitä ois miljardi. Mutta nyt huomasin tulis tosiaan verottajalle ainaki 10000 tuhatta uutta työpaikkaa kun ynnäilis niitä kuitteja ja lisäksi se työllistäs vielä yhtäpaljon poliiseja asian-ajajia ynm. Tästä tulikin loppujen lopuksi pelastus koko EUN. työtömyyteen täytyy ottaa kuitti asia positiivisesti ja tehdä lakialoite eduskunnalle ja sekin tyllistää.

• moshfunk
        TYÖTTÖMYYS POISTUU kirjoitti:

HAH voi p-rse kuka hitossa kauppa kuiteja verottajalle lähettää , jos lähettäs kaikki kuitinsa niitä ois miljardi. Mutta nyt huomasin tulis tosiaan verottajalle ainaki 10000 tuhatta uutta työpaikkaa kun ynnäilis niitä kuitteja ja lisäksi se työllistäs vielä yhtäpaljon poliiseja asian-ajajia ynm. Tästä tulikin loppujen lopuksi pelastus koko EUN. työtömyyteen täytyy ottaa kuitti asia positiivisesti ja tehdä lakialoite eduskunnalle ja sekin tyllistää.

Kerkko-Raineri perillä asioista.

Ne "miljardi kuittia" pitää ihan kirjanpitolainkin mukaan säilyttää arkistoissa, vähintään 6 vuotta.

Ei, ne eivät ole paperisessa muodossa, koska elämme vuotta 2013. Oletko kuullut tietokoneista? Ne tekee automatisoidusti asioita todella tehokkaasti ja nopeasti, varsinkin kun puhutaan tietokannoista missä on miljoonia ja taas miljoonia transaktioita. Kelaa sitä!

• turrhaaa...
        moshfunk kirjoitti:

Kerkko-Raineri perillä asioista.

Ne "miljardi kuittia" pitää ihan kirjanpitolainkin mukaan säilyttää arkistoissa, vähintään 6 vuotta.

Ei, ne eivät ole paperisessa muodossa, koska elämme vuotta 2013. Oletko kuullut tietokoneista? Ne tekee automatisoidusti asioita todella tehokkaasti ja nopeasti, varsinkin kun puhutaan tietokannoista missä on miljoonia ja taas miljoonia transaktioita. Kelaa sitä!

yksityishenkilö ei ole kirjanpitovelvollinen tässä mielessä. Yritykset toki ovat..

• 18+16
        turrhaaa... kirjoitti:

yksityishenkilö ei ole kirjanpitovelvollinen tässä mielessä. Yritykset toki ovat..

olet velvollinen säilyttämään 6v. kuitit olet sitten yrittäjä tai et.... yrittäjät pidempäänkin.

• korttimaksumies1
        18+16 kirjoitti:

olet velvollinen säilyttämään 6v. kuitit olet sitten yrittäjä tai et.... yrittäjät pidempäänkin.

Niin ne kuitit, mistä ostoista vaadit ja saat verovähennystä. Et ole toki velvoitettu säilyttämään mitään kuitteja tai tositteita, jotka eivät vaikuta verotukseesi, mutta esim. kotitalousvähennystä vaatiessasi voi verrottaja pyytää vaikka 5 vuoden takaa nähtäville asiaan liittyvät tositteet. Ei sinun ole tarpeen kuitenkaan säilyttää esim. ruokaostosten tai oman sähkönkulutuksesi tai vedenkulutukseksi tai bensan ostamisen yms. kuitteja.

Yrittäjä / ammatinharjoitytaja on kirjanpitovelvollinen toimiessaan y-tunnuksella ja nämä tositteet ja tilinpäätökset yms. tulee säilyttää jopa 10 vuotta.

• 7++7/

minä pyydän jos ei anneta varsinkin ns. yksinyrittäjiltä. Sitten on tutut joille sanon etten tarvi kuittia... mutta näitä yksinyrittäjiä on sellaisia joilla menee ilman kuittia jopa 75 prossaa, suoraan omaan taskuun ilman veroja... senverran laittavat verotukseen että niukin naukin saavat toimeentulon ja firman kulut katettua hyvin pienellä 'voitolla' ettei verottaja kiinnostu ja loput pimeenä...tunnen henk.koht. tämänmoisia parikin.

• akkm

Maksa kortilla taatusti saat kuitin minä maksan kaikkiin pienempiinkin nyrkkipajoihin kortilla, en kanna koskaan käteistä rahaa mukanani.
        Nykyisin pitäs melkeen kaikilla olla se pankkikortti, paitsi jollaan linnanvintiöillä ja muilla luusereilla.

• eiii kaiii

Eihän sellainen yritys voi kauvaa olla pystyssä, ihmettelee se verottajakin, et millä se yksinyrittäjä elää ja maksaa esim asuntonsa velat ja asumisen ja muut laskut ja, jos tavaraa ostaa yritykseen niin missä ne tavarat sitte on, jos kaikki pimeenä myynyt, tavarasta kuitenkin dokumentit, et niitä on ostettu, ja tavarantoimittaja on ne verottajalle ilmoittanut.

• Rahat piiloon!

Nyt, kun kotitalousvähennystä pienennetään, niin se on kuin kehoitus pimeään työhön! Ja sitähän tehdään! En viitsi tässäkehenkään viitata, mutta, jos olet palkkatyössä ja jaksat tehdä sen päälle muuta työtä, niin verottaja ei kysele mitään muitten töitten perään! Ei kun kaikki pimeenä vaan! Siitä seitten eläkettä vastaava osa säästöön, niin on sitten eläkepäivillä varaa nosta "lisäeläkettä" Paljon enemmän jää käteen kuin virallisia kanavia myöten ! Täytyy vaan olla säästäväinen eikä tuhlata pimeitä rahoj akuin osa... Näin se vaan menee ja yhä useampi kotitalous kyselee, että " kai teet ilman kuittia,, ? "

Ps. Suurin vaara on, että joku kateellinen käräyttää. Sen takia ei kannata näitä "sivubisneksiä " paljon mainostella...!

• korttimies1
        akkm kirjoitti:

Maksa kortilla taatusti saat kuitin minä maksan kaikkiin pienempiinkin nyrkkipajoihin kortilla, en kanna koskaan käteistä rahaa mukanani.
        Nykyisin pitäs melkeen kaikilla olla se pankkikortti, paitsi jollaan linnanvintiöillä ja muilla luusereilla.

Eihän pankkikortteja enää ole olemassakaan, vaan nykyisin on vain maksukortteja ja luottokortteja. Maksukortteja on kahdentyyppisiä: katevarauksen tekeviä "electron" -kortteja ja sitten aiemman jo käytöstä poistuneen kaltaisesti toimivia "debit" -kortteja, joista jotkut pankit käyttävät suomenkielistä nimitystä "pankin kortti" ei siis "pankkikortti", sitten on varsinaiset luottokortit eli esim. Visa ja MasterCard (eli "credit" -kortit) ja sitten on vielä maksuaikakortteja esim. American Express ja Diners Club, tosin maksuaikakortteihinkin voi nykyisin liittää luoton esim. Diners Club -korttiin, jolloin kyseessä on maksuaikakortti ja luottokortti. Myös varsinaista luottokorttia voi käyttää käytännössä maksuaikakorttina jos maksaa aina kerralla koko laskun pois.

Pankkikortteja ei ole enää ollut vuoden 2012 jälkeen kuitenkaan käytössä Suomessa eikä muuallakaan EU:ssa, viimeisten vanhojen pankkikorttien voimassaolo on päättynyt viimeistään viime vuonna eli v. 2012.

Pankin kortteja eli debit-kortteja on toki nykyisin käytössä ja nehän toimivat ulkomaillakin toisin kuin aiempi kansallinen pankkikortti.

• 7++7/
        eiii kaiii kirjoitti:

Eihän sellainen yritys voi kauvaa olla pystyssä, ihmettelee se verottajakin, et millä se yksinyrittäjä elää ja maksaa esim asuntonsa velat ja asumisen ja muut laskut ja, jos tavaraa ostaa yritykseen niin missä ne tavarat sitte on, jos kaikki pimeenä myynyt, tavarasta kuitenkin dokumentit, et niitä on ostettu, ja tavarantoimittaja on ne verottajalle ilmoittanut.

kyse on kylläkin sellaisesta yrittäjästä jolla ei niinkään pajon ole niitä ostoja itsellään vaan se laskutus perustuu enemmänkin käsillään tekemiseen... ei se verottaja ilman kuittia tiedä onko jotain tehty vai ei,,, ei siinä mitään ostettua vaihdeta

• 7++7/
        7++7/ kirjoitti:

kyse on kylläkin sellaisesta yrittäjästä jolla ei niinkään pajon ole niitä ostoja itsellään vaan se laskutus perustuu enemmänkin käsillään tekemiseen... ei se verottaja ilman kuittia tiedä onko jotain tehty vai ei,,, ei siinä mitään ostettua vaihdeta

sitäpaitsi miksi olisi mitään lainaa... ja juurihan tuolla edellä mainitsin jotta sen verran laittaa verotukseen jotta pärjää kaikin puolin eikä verottajaa enempi kiinosta.

• -T.L.-
        akkm kirjoitti:

Miksi pitäisi käyttää korttia. Käytän aina käteistä kortilla nostan vain rahaa seinästä jos pankki on kiinni en myöskään käytä nettipankkia.

• Volvooo-945
        -T.L.- kirjoitti:

Miksi pitäisi käyttää korttia. Käytän aina käteistä kortilla nostan vain rahaa seinästä jos pankki on kiinni en myöskään käytä nettipankkia.

Debit-kortti on kovasti kätevä, kun otat autoon bensiiniä automaatista. Saat tankin täsmälleen aivan täyteen, jolloin ei tarvitse käydä niin usein tankkaamassa.

• Eve
        Rahat piiloon! kirjoitti:

Nyt, kun kotitalousvähennystä pienennetään, niin se on kuin kehoitus pimeään työhön! Ja sitähän tehdään! En viitsi tässäkehenkään viitata, mutta, jos olet palkkatyössä ja jaksat tehdä sen päälle muuta työtä, niin verottaja ei kysele mitään muitten töitten perään! Ei kun kaikki pimeenä vaan! Siitä seitten eläkettä vastaava osa säästöön, niin on sitten eläkepäivillä varaa nosta "lisäeläkettä" Paljon enemmän jää käteen kuin virallisia kanavia myöten ! Täytyy vaan olla säästäväinen eikä tuhlata pimeitä rahoj akuin osa... Näin se vaan menee ja yhä useampi kotitalous kyselee, että " kai teet ilman kuittia,, ? "

Ps. Suurin vaara on, että joku kateellinen käräyttää. Sen takia ei kannata näitä "sivubisneksiä " paljon mainostella...!

Ja sitten maksetaan korjausrempat omasta pussista, kun ei ole dokumenttia, että se yrittäjä on sen rempan tehny päin persettä. Kotitalusvähennyksellä se remppa tulee halvemmaks eikä tartte nukkua öitänsä huonosti kun tietää, että itse ei enää joudu maksumieheksi, jos jotain menee vikaan.

• 11+99
        Eve kirjoitti:

Ja sitten maksetaan korjausrempat omasta pussista, kun ei ole dokumenttia, että se yrittäjä on sen rempan tehny päin persettä. Kotitalusvähennyksellä se remppa tulee halvemmaks eikä tartte nukkua öitänsä huonosti kun tietää, että itse ei enää joudu maksumieheksi, jos jotain menee vikaan.

ilman kuittia laitatin ilmalämpöpumpun tässä muutama kesä taakkepäin... parin vuodenkuluttua alkoi joku osa rallattaa ja laittaja tuli osan vaihtamaan ihan samallalailla kuin jos olisin sen kuitilla laitattannu.... sanoi vielä jotta takuut pelaa ihan samaan kuin kuitilla.Kotitalousvähennys ei olisi ollut paljon paskaakaan pienestä asennuksesta mutta nyt hinnan alennus tulikin suurimmaksi osaksi laitteen hinnasta joka suuressa marketissa olisi ollut 2500e silloista hintaa ja asennus 3000e luokkaa, nyt sen sain tosi edullisesti ja seuraavana kesänä toiseen kerrokseen samalta yrittäjältä.Näissä sitä säästää.Eikä tarvi pelätä 'jarruvalo takuita'.... erijuttu jos ostaa joltain tuntemattomalta tai peräti kiertelevältä, silloin ollaan jo heikoilla jäillä.

• väärä tieto
        eiii kaiii kirjoitti:

kyllä verottaja seuraa jokaisen yrityksen tulosta ja katetta---ei sinulla ole mahdollista myydä tuotteita alle normaalien katehintojen----siitä tulee mätkyt jopa 3-5 vuodelta ja yritys nurin

• dsfdsssssssssssss
        Volvooo-945 kirjoitti:

Debit-kortti on kovasti kätevä, kun otat autoon bensiiniä automaatista. Saat tankin täsmälleen aivan täyteen, jolloin ei tarvitse käydä niin usein tankkaamassa.

Kyllähän sen tankin saa täyteen ihan millä tahansa kortilla.
        Näpyttelet summaksi vaikka 100e ja tankkaat. Jos tankkiin menee vaikka 85e niin se kone velottaa tililtä vaan sen 85e. Se mikä siihen automaattiin laitetaan, on se maksimisumma minkä yli se ei anna

• 7++7/
        väärä tieto kirjoitti:

kyllä verottaja seuraa jokaisen yrityksen tulosta ja katetta---ei sinulla ole mahdollista myydä tuotteita alle normaalien katehintojen----siitä tulee mätkyt jopa 3-5 vuodelta ja yritys nurin

kyse EI OLE tuotteiden myynnistä... vaan tekemisestä jotakin... etkö ole ikinä kuullut että jotain tehdään.... ei kaikkea vaan osteta... esim.voidaan tehdä puusta, metallista, kankaista, mitä vaan... jokin raaka-aine ei maksa kuin 20e... kun teet siitä jotain niin se 20e arvoinen raaka-aine muuttuu , sanotaan vaikka 850e arvoiseksi, eikä tarvi paljon aikaa käyttää.... käytä sinä puolestasi järkeäsi ja funtsaa... Minä en ole yrittäjä mutta pystyisin koska tahansa muuttamaan metallia/puuta tuolla ja paremmallakin suhteella rahaksi.Materiaaleja voi muuttaa lähes kullaksi kun sen osaa... toisin on ne jotka kaiken ostaa...ja ei edes pysty ajattelemaan jotta jotain voi myös tehdä ja siitä käsillä tekemisestä se voitto syntyy eikä raaka-aineista.

• akkm
        korttimies1 kirjoitti:

Eihän pankkikortteja enää ole olemassakaan, vaan nykyisin on vain maksukortteja ja luottokortteja. Maksukortteja on kahdentyyppisiä: katevarauksen tekeviä "electron" -kortteja ja sitten aiemman jo käytöstä poistuneen kaltaisesti toimivia "debit" -kortteja, joista jotkut pankit käyttävät suomenkielistä nimitystä "pankin kortti" ei siis "pankkikortti", sitten on varsinaiset luottokortit eli esim. Visa ja MasterCard (eli "credit" -kortit) ja sitten on vielä maksuaikakortteja esim. American Express ja Diners Club, tosin maksuaikakortteihinkin voi nykyisin liittää luoton esim. Diners Club -korttiin, jolloin kyseessä on maksuaikakortti ja luottokortti. Myös varsinaista luottokorttia voi käyttää käytännössä maksuaikakorttina jos maksaa aina kerralla koko laskun pois.

Pankkikortteja ei ole enää ollut vuoden 2012 jälkeen kuitenkaan käytössä Suomessa eikä muuallakaan EU:ssa, viimeisten vanhojen pankkikorttien voimassaolo on päättynyt viimeistään viime vuonna eli v. 2012.

Pankin kortteja eli debit-kortteja on toki nykyisin käytössä ja nehän toimivat ulkomaillakin toisin kuin aiempi kansallinen pankkikortti.

Saivartelija.

• asunto ainakin
        7++7/ kirjoitti:

sitäpaitsi miksi olisi mitään lainaa... ja juurihan tuolla edellä mainitsin jotta sen verran laittaa verotukseen jotta pärjää kaikin puolin eikä verottajaa enempi kiinosta.

No asuu kuitenkin jossain ja maksaa vuokraa ja muita asumiskuluja ja melkeen jokaisella on myös auto ja sen kulut.

• höpö,höpö
        7++7/ kirjoitti:

kyse EI OLE tuotteiden myynnistä... vaan tekemisestä jotakin... etkö ole ikinä kuullut että jotain tehdään.... ei kaikkea vaan osteta... esim.voidaan tehdä puusta, metallista, kankaista, mitä vaan... jokin raaka-aine ei maksa kuin 20e... kun teet siitä jotain niin se 20e arvoinen raaka-aine muuttuu , sanotaan vaikka 850e arvoiseksi, eikä tarvi paljon aikaa käyttää.... käytä sinä puolestasi järkeäsi ja funtsaa... Minä en ole yrittäjä mutta pystyisin koska tahansa muuttamaan metallia/puuta tuolla ja paremmallakin suhteella rahaksi.Materiaaleja voi muuttaa lähes kullaksi kun sen osaa... toisin on ne jotka kaiken ostaa...ja ei edes pysty ajattelemaan jotta jotain voi myös tehdä ja siitä käsillä tekemisestä se voitto syntyy eikä raaka-aineista.

Jos sitä raakaainetta ostaa pilvinpimein ja tehtyjä töitä vaan muutama niin herättäähän se epäilyjä , eikä kukaan osta sitä varastoon velaksi, kyllä siitä jotain tehdään ei verottaja nyt niin tyhmä ole, eihän pelkillä käsillä voi mitään tehdä.

• 7++7/
        asunto ainakin kirjoitti:

No asuu kuitenkin jossain ja maksaa vuokraa ja muita asumiskuluja ja melkeen jokaisella on myös auto ja sen kulut.

kukaan vuokralla asu... ok-talo se on ja firma eri rakennuksessa pihalla, ja tietysti on auto... mitä sä horiset... onko muumit karannu vai mikä jottet tajua...velattomia kaikki. ei sillon tarvi mitää selvityksiä.Ota nyt vihdoin huomioos se jotta sanoin että laittaa verotukseen niin paljon jotta pärjää... ymmärrätkö mitä se tarkoittaa...ei mitään kitkuttelua vaan reilua elämistä kaikin puolin.

• 7++7/
        höpö,höpö kirjoitti:

Jos sitä raakaainetta ostaa pilvinpimein ja tehtyjä töitä vaan muutama niin herättäähän se epäilyjä , eikä kukaan osta sitä varastoon velaksi, kyllä siitä jotain tehdään ei verottaja nyt niin tyhmä ole, eihän pelkillä käsillä voi mitään tehdä.

sinä olet tyhmä...ei niitä pilvin pimein tarvi...esim. jos ostan metallia romukaupasta vaikka 1000e ja siitä teen eri asiakkailleerinäisiä juttuja, vaikka 10 asiakkaalle, otan niiltä kultakin 650e laitan verotukseen 5 asiakkaan maksamat ja loput pimeesti... kyllä se 6500 mikä menee verottajalle kattaa sen 1000e materiaali kulun sekä työpalkat niistä 5 tehdystä hommasta ja ne loput 6500e lämmittää taskussa oikein mukavasti... sähköä tietysti hieman kuluu ja muihin vehkeisiin kannattaa laskea vähän myös, mutta kunnon palkka jää kuitenkin , kun hommassa ei viikkoa kauempaa tuhraannu... ja näitä voi tehdä vaikka kuinka ja paljon.... tämä oli esimerkki jotta tajuaisit asian.

• 7++7/
        7++7/ kirjoitti:

sinä olet tyhmä...ei niitä pilvin pimein tarvi...esim. jos ostan metallia romukaupasta vaikka 1000e ja siitä teen eri asiakkailleerinäisiä juttuja, vaikka 10 asiakkaalle, otan niiltä kultakin 650e laitan verotukseen 5 asiakkaan maksamat ja loput pimeesti... kyllä se 6500 mikä menee verottajalle kattaa sen 1000e materiaali kulun sekä työpalkat niistä 5 tehdystä hommasta ja ne loput 6500e lämmittää taskussa oikein mukavasti... sähköä tietysti hieman kuluu ja muihin vehkeisiin kannattaa laskea vähän myös, mutta kunnon palkka jää kuitenkin , kun hommassa ei viikkoa kauempaa tuhraannu... ja näitä voi tehdä vaikka kuinka ja paljon.... tämä oli esimerkki jotta tajuaisit asian.

piti tietenkin olla 20 asiakkaalle... korjaan

• palkansaaja.
        7++7/ kirjoitti:

kukaan vuokralla asu... ok-talo se on ja firma eri rakennuksessa pihalla, ja tietysti on auto... mitä sä horiset... onko muumit karannu vai mikä jottet tajua...velattomia kaikki. ei sillon tarvi mitää selvityksiä.Ota nyt vihdoin huomioos se jotta sanoin että laittaa verotukseen niin paljon jotta pärjää... ymmärrätkö mitä se tarkoittaa...ei mitään kitkuttelua vaan reilua elämistä kaikin puolin.

Sinä taidat olla sellainen yrittäjä, kun noin hyvin asiat tiedät.

• verottaja.
        7++7/ kirjoitti:

Sinä olet veronkiertäjä ja huijari.

• 7++7/
        palkansaaja. kirjoitti:

Sinä taidat olla sellainen yrittäjä, kun noin hyvin asiat tiedät.

kyllä tiedän ja kaikki muutkin tietää... on kännipäissään kova kehumaan... ja näinhän se menee sen tietävät kaikki jotka sen tuntee.Ja sukulaiset juttelee lisää kun vähän puhuttaa..

• 7++7/
        verottaja. kirjoitti:

Sinä olet veronkiertäjä ja huijari.

voi kun olisinkin.... en tässä asiassa valitettavasti ole... mutta muuta kuititonta kauppaa käyn siinä kuin muutkin.

• en tajuu
        -T.L.- kirjoitti:

Hei kuule sillä samalla kortilla voit maksaa siellä kassalla, miksi se pitää sieltä seinästä repästä??????

• 18+9
        en tajuu kirjoitti:

Hei kuule sillä samalla kortilla voit maksaa siellä kassalla, miksi se pitää sieltä seinästä repästä??????

kortti kulumas jos jatkuvast höylää....sitäpaitsi se on niin saatanan hidasta se kortin käyttö ...eikä ole niin suuri vaara tulla kopioiduksi kun vaan 2 kertaa kuussa otta seinästä 500e kerralla.

• .......

Jos haluaa laskea kulut säästä kuitit.
      Sattumoisin ostat muutakin ja haluat tarkistaa hinnan, tai palauttaa ostoksen miten sen teet ilman kuittia?
      Toiseksi kun käyt apteekissa ja ostat saman tuotteen toisella kertaa, mitähän se maksoi riittävätkö rahat?
      Vaikka rahaa olisi kuin roskaa, periaatteen vuoksi, että voi palauttaa tai vaihtaa.

• **--**

juuri noin, eihän voi viallista palauttaa jos ei kuittia ole

• kuittikopelo

Aloittaja taitaa olla oikea jästipää. Ei pointti olekaan se, tarvitsetko sinä sitä kuittia, vaan ihan muu seikka. Enkä ala sitä sinulle valmiiksi selittämään.

• -----------

Saadakseen sen kuitin ulos, joutuu yrittäjä lyömään sen myydyn tuotteen tai palvelun koneeseensa ja silloin hänen on huomattavasti vaikeampaa myydä sitä "ohi kassan". Toisekseen hän ei voi tietää, että tarvitsetko sinä sitä kuittia verotukseen ja meneekö tieto kaupasta näin ollen verottajalle, joten hänen on parasta varmuuden vuoksi ilmoittaa se myöskin, koska kiinni ei kannata jäädä. Vain ne kuititta myydyt palvelut tehdään todennäköisesti pimeänä työnä, jos kuitin kanssa myy, niin ennemmin tai myöhemmin jää kiinni, mikäli ei veroja maksa. Sillä, mitä sinä teet kuitilla, ei ole mitään väliä. Heitä se roskikseen tai polta tai vaikka revi ja iske yrittäjän roskikseen, sillä tuskin hän sitä enää sieltä kaivaa ja alkaa mitätöidä kauppaa.

• nixnax

Valtion virastoille ja suurille yrityksille menneistä rahoistani vaadin tietysti aina kuitit, mutta aloittelevilta toiminimiyrittäjiltä en. Sanon hyvissä ajoin, etten tarvitse kuittia. He joutuvat maksamaan älyttömiä summia verotoimistolle ja eläkelaitokselle ja vakuutusyhtiölle - haluan osaltani tukea yrittäjyyttä Suomessa. Suomen valtio ja perässähiihtäjäsopulinsa pitävät yrittäjiä kupattavina rikollisina. Minä pidän yhden hengen yrittäjiä Suomen talouden selkärankana. Heidän toimintansa on tehty Suomessa hyvin tukalaksi. Minä teen kaiken, mitä yksilönä voin, auttaakseni heitä. Enkä vaadi edes alennusta.

• jhgu

Vaatikaa/ottakaa kuitti. Se on tarkoitettu yrittäjän suojaksi mielivaltaista verottajaa kohtaan. Piste.

• HÖLMÖLÄN

VÄKI eli suomalaiset on taas aivopesty kunnolla.Suurin harmaan talouden harrastaja on politiikot.Ne vievät tyhmää suomen kansaa kuin litran mittaa ja suomalaiset ei tajua.Onko tyhmempää kuin suomen kansa,eipä ole.Herrat vaan vouhkaavat että muista pyytää kuitti niin suomia pelastuu ja kansa kumartaa.Samaan aikaan lapioivat miljardeja ties minne.Eläköön tyhmä suomen kansa.t.yksi monista

• kuluttajan oikeudet

Juu näin on. Marketin ovella (mikäli kysytään ) voi kuitilla todistaa, että on maksanut ostoksensa, eikä esim. varastanut.
        Kuitti on dokumentti ostoksesta, liikaveloituksesta, väärästä laskutuksesta, jne, tai jos haluat myöhemmin palauttaa ostamasi tavarat (esim. vaattet, kengät, tai vaikkapa surffilaudan...).
        Se on kuuluttajan suoja myyjää vastaan. Ota kuitti!

• tahdon kutin AINA

Ulkomaalainen ravintolan omistaja suivaantui minulle,kun maksoin aina kortilla ja hänen piti antaa kuitti.Vaimonsa osti kultaa harva se päivä,taisi kultaostokset olla vähissä,kun ukkonsa niin vihastui.

• fhh

Sillä maksupäätteen kuitilla ei periaatteessa ole mitään virkaa. Ne rahat voi ohjata vaikka henkilökohtaiselle tilille, eikä mistään muualta kuin Luottokunnasta saa tietoon raha siirtoja. Se kuitti ei kelpaa edes verotuksee ilman kassakoneen kuittia.

• jssu1
        fhh kirjoitti:

Sillä maksupäätteen kuitilla ei periaatteessa ole mitään virkaa. Ne rahat voi ohjata vaikka henkilökohtaiselle tilille, eikä mistään muualta kuin Luottokunnasta saa tietoon raha siirtoja. Se kuitti ei kelpaa edes verotuksee ilman kassakoneen kuittia.

Kyllä kelpaa,nimittäin maksupäätteen kuitissa lukee yrityksen nimi ja y-tunnus,eli kyllä ne rahat menee yrityksen tilille..Kun maksaa kortilla niin se on ainoa tapa varmistaa että se on veron alaista tuloa.Kassakoneen kuitissa ei välttämättä ole muuta kuin sekalaisia numeroita ilman mitään erittelyä, ja kassaan lyödyt tapahtumat voidaan poistaa jälkikäteen tai korjata virhelyönteinä.

• fhh
        jssu1 kirjoitti:

Kyllä kelpaa,nimittäin maksupäätteen kuitissa lukee yrityksen nimi ja y-tunnus,eli kyllä ne rahat menee yrityksen tilille..Kun maksaa kortilla niin se on ainoa tapa varmistaa että se on veron alaista tuloa.Kassakoneen kuitissa ei välttämättä ole muuta kuin sekalaisia numeroita ilman mitään erittelyä, ja kassaan lyödyt tapahtumat voidaan poistaa jälkikäteen tai korjata virhelyönteinä.

Korttipäätteessä ei tartte painaa kuin paria nappia ja maksut ohjautuvat henkilökohtaiselle tilille. Kassakuitista pitää AINA löytyä yrityksen Y-tunnus. Jep, myynnit voidaan poistaa tai korjata, mutta sen jälkeen alkaa verottaja kiinnostua siitä, koska varasto kiertää koko ajan mutta tuloja ei ole. Kontrollinauha pauhaa koko ajan ja tallettaa kaikki kassassa tehdyt painallukset.

• Suomlainen mies

Kuitti on tarpeellinen jonkun aikaa, sen aikaa kun on ostoksensa tarkastanut ja takuukuitti muutamia vuosia.

• ZKuweY

Minulle kuitista oli apua kun kun minua syytettiin rikoksesta ja tivattiin missä olin ollut tiettynä päivän puoli vuotta aiemmin. Sitten löysin kuitin, joka osoitti että olin maksanut ostoksia juuri tuolloin aivan toisaalla. Konstaapeli kyllä yritti vielä kiemurrella ettei kuitti todista mitään mutta kyllä se todisti.

• Kylläpäs
        ZKuweY kirjoitti:

Minulle kuitista oli apua kun kun minua syytettiin rikoksesta ja tivattiin missä olin ollut tiettynä päivän puoli vuotta aiemmin. Sitten löysin kuitin, joka osoitti että olin maksanut ostoksia juuri tuolloin aivan toisaalla. Konstaapeli kyllä yritti vielä kiemurrella ettei kuitti todista mitään mutta kyllä se todisti.

sattuikin melkoinen tuuri käymään. Täytyykin ruveta heti säästämään kaikki kuitit sillä eihän sitä koskaan tiedä milloin minuakin rikoksesta syytetään. Taidankin kerätä samalla kaikki mahdolliset kuitit kauppojen roskakoreista niin pystyn aina tarvittaessa osoittamaan syyttömyyteni. Ajatelkaa, jos kärähdän vaikka ylinopeudesta voin oikeudessa todistaa etten ollut edes paikalla vaan kaupassa kun ylinopeus ajettiin. Tämähän onkin hyvä idea.

• ZKuweY
        Kylläpäs kirjoitti:

sattuikin melkoinen tuuri käymään. Täytyykin ruveta heti säästämään kaikki kuitit sillä eihän sitä koskaan tiedä milloin minuakin rikoksesta syytetään. Taidankin kerätä samalla kaikki mahdolliset kuitit kauppojen roskakoreista niin pystyn aina tarvittaessa osoittamaan syyttömyyteni. Ajatelkaa, jos kärähdän vaikka ylinopeudesta voin oikeudessa todistaa etten ollut edes paikalla vaan kaupassa kun ylinopeus ajettiin. Tämähän onkin hyvä idea.

Ostos oli maksettu pankkikortilla ja kuitti oli samalla takuutodistus. Siksi tallessa.

• lellu4

Niinpä !
        Ihmettelen vaan miten ihmiset pitää pankkitilinsä kunnossa !Koska moni sanoo "ei kuittia ",ostellaan kaikenlaista ja eikä niitä välttämättä muista varmaan kaikkia !
        Olen ollut kassana ollessani työelämässä.Meille annettiin kassaohjesääntö ja sen mukaan jokaiselle asiakkaalle oli annettava kuitti.Asiakas voi sitten laittaa sen tiskillä olevaan roskikseen.

Ihmettelen sitä että nykyään esim. maksaessani firman kortilla ,kassa kysyy "haluaks kutin " ???

• lellu 4
        lellu4 kirjoitti:

Niinpä !
        Ihmettelen vaan miten ihmiset pitää pankkitilinsä kunnossa !Koska moni sanoo "ei kuittia ",ostellaan kaikenlaista ja eikä niitä välttämättä muista varmaan kaikkia !
        Olen ollut kassana ollessani työelämässä.Meille annettiin kassaohjesääntö ja sen mukaan jokaiselle asiakkaalle oli annettava kuitti.Asiakas voi sitten laittaa sen tiskillä olevaan roskikseen.

Ihmettelen sitä että nykyään esim. maksaessani firman kortilla ,kassa kysyy "haluaks kutin " ???

Eli tuli painovirhepaholainen eli po. "haluaks kuitin "???

• 7+8

Mietitään minkä takia kassat kaupoissa kysyy:"Otatko kuitin?" Vaikka samalla he jo ovat tunkemassa sitä käteen. Sen takia, koska suurin osa tänä päivänä ei ota sitä jos sitä kysytään. Kassa laittaa sen kuitin sellaiseen "roskikseen" jota ei tyhjennettäkkään ennenkuin ne on käyty läpitte ja laskettu mitä ei tarvitse verottajalla ilmoittaa. Siinä kauppias säästää todella paljon. Eli ottakaa aina se kuitti, oli kauppatapahtuma mitenkä pieni tahansa.

• Kassa kysyy sitä siksi että otatko kuitin?,, jos et niin kassa laittaa sen roskikseen päästääkseen aloittamaan uuden asiakkaan ostosten kirjaamisen. Muutenhan kassa voi puoli minsaa olla ojentamassa kuittia SINULLE sen aikaa sinä lapioit ostoksia kassiin.

Australiassa myyjä täyttää ostoskassin ja ottaa kuitin koneesta ja laittaa senkin kassiin. Eihän se paina mitään.

Kauppias mitään säästä ruokakaupoissa ainakaan. Koska ei kauppa voi myydä paljoa vähempää kuin on ostanut tavaraa. jos "hävikki" kasvaa ja ylittää keskiarvon aletaan asiaa ihmetellä jo monella taholla. Ei ruokakaupoissa myydä ohi kassakoneen..

• yksityishenkilö

Otan kuitin kaikista ostoksista, koska haluan tietää mihin rahani menevät. Pidän kirjaa kuluistani joka kuukausi. Ja toimiihan kuitti joskus takuuna.

• ...............

Haluan aina kuitin ruokaostoksista jotta voin vertailla eri kauppojen hintoja ja näen paljon rahaa mihinkin on mennyt. Ruokaan kuluvaa rahamäärää on helpompi suunnitella.

• tarkistus

Takuukuitit ja isommat ostoksista kannattaa säilyttää, niin ja vaate ostoksista, jos pitää vaihtaa.

• Kuitti iita

Tungen kuitit aina pyllyyni ostosten jälkeen..se on niin ihanaa

• Kuluttajan suojaa

Kuitti pitää aina laittaa talteen. Et saa takuuta ostamallesi tuotteelle ilman kuittia. Jos ostat esim. lenkkimakkaran tai kuivakakun, jolla on kaksi viikkoa käyttöaikaa jäljellä, säilytä kuitti, niin saat vaihtaa tuotteen, jos se ei ole hyvää. Jos ostat vaikkapa kahvinkeittimen, jolle luvataan vuoden takuu, kauppias ei ilman kuittia lotkauta korvaansa takuuvaatimulsillesi.

• Näin se on.

Muista että takuutodistus on eri asia kuin kuitti.

Sinulla on oikeus olla ottamatta kuittia, esimerksi mikä et sitä tarvitse / halua.

Mutta voit vaatia takuutodistuksen. Minulle riittää monesti takuutodistus.

Puurot ja vellit on hyvä pitää erillään, jotta tiedetään mistä puhutaan.

• Pienet yritykset

Pikkupaikoilta ja muilta en pyydä kuittia ja maksan mieluusti käteisellä. Verottaja viekööt leivän suusta isoilta yrityksiltä.

Harmaasta taloudesta itkeminen ja vastuun sysääminen pienen ihmisen harteille on vain moralisointia ja sitä, että ihmiset koitetaan saada isojen yritysten kelkkaan kuluttamaan.

Oikeasti se olisi pienet, paikalliset, ja kyllä, vähän kalliimpihintaiset yritykset, jotka tämän maan nostaisi pystyyn. Se ei onnistu niin kauan kun ihmiset mieluummin menevät niihin isoihin ulkomaalaisiin merkkiketjujen liikkeisiin.

• roskaajat

ei hän niillä kuiteilla mitään ---trkoitus on tehdä kansalaista toistensa kuttääjiä ja näin saada verottajalle verkosto. itse päättäjät harjoittaa moni sata kertaisesti paljon pahempaa harmaataloutta---yhstäville ja kavereille lahjoitellaan miljoonien potit ja pidetään yllä hyvä veli verkostaja---ilmeisesti näistä yhteiskunnalta lypsetyistä menee puoluetukiin jotakin kautta---miksi sääätiöitä ei veroteta ja kukaan ei niitä valvo----nyt kytätän torikauppiaita---valtion talous vuotaa kuin seula toisesta pääsä-----eui sitä millään verotuloilla pysty täyttämään

• Log_

Eipä ole ihme, että nykyaikana niin monella on talous perseellään kun ei edes perusasioita ymmärretä. Tämän käsityksen saa kun lukee näitä kirjoituksia.

Ei se kuitin vaatimisen pointti ole se, että ne kaikki kuitit tulisi säästää maailman tappiin. Pointti on se, että kaupasta pitää olla aina mahdollista saada kuitti. Ne kuitit säästetään, joiden säästämiseen on jokin syy esim. takuu tai vaihtomahdollisuus.

• kalle kuluttaja

1. Kuitista voi tarkistaa,että ostokset on oikein veloitettu.

2. Pankkikortilla maksaessa on hyvä säilyttää kuitti ja tarkistaa myöhemmin,että ostokset on oikein veloitettu tililtä.

3. Kuitti on myös takuutodistus tietyissä ostoksissa.

Em. syistä otan kuitin kassalta.

p.s. millainen ihminen tekee ongelman kaupan kuitista ?

• Minä kerään kaikki kuitit talteen. Vuoden alussa lajittelen kuitit liikekohtaisesti nippuihin. Lasken jokaisen yrityksen yhteissumman. Lähetän kuitit verottajalle.
      Samoin menettelevät kaikki meidän korttelissa asuvat. Tuttavilta pyydän myös kuitit, joille teen edellä kertomallani tavalla.
      Viime vuonna yhdessä verottajalle lähettämäni kuitit painoivat yli 80 kiloa. Olemme aloittaneet taistelun epärehelliä yrittäjiä vastaan.

Oikeuden Puolustaja ja viisas mies.

• Kuitti minulle

Eikai kukaan ole niin tyhmä että kerää kuitteja lompakkoonsa? Kuittien tarkoitus on harmaantalouden suitsiminen, ei muuta.

• tarkasta kuitit

-tarkastat kuitista onko sinua laskutettu kuten ilmoitettu (heti)
      -jos tahdot tehdä reklamaation, teet sen kuttia vastaan
      -tarkastat/ todistat kuitilla onko korttiasi veloitettu oikein (kotona)
      -ulkomailla kortilla maksaessa SÄILYTÄ KUITIT
      -se toimii joskus takuutodistuksena
      -yrittäminen on kallista, mutta me kaikki maksamme veroja valtiolle. Palkansaajat ja yrittäjät.
      -kuitissa on usein yrityksen yhteystiedot ja aukioloajat.

Tiedän tässä muutaman yrittäjän, joilta ei saa kunnollisa kuittia vaikka pyytäisi. Kassakoneesn kuitista tulee siansaksaa, ei edes yhteissummaa. Ja kyllä, tarvitsen kuitit verotukseen.

• eila7

Ei kuitti ole TAE yhtään mistään. Kassakonetta pystyy käyttämään eli vuosia sitten olin töissä yksityisessä ravintolassa. Samalla omistajalla oli useampi ruokaravintola. Menin aamuvuoroon ja hups, en ollut uskoa silmiäni. Kuukauden myynnit oli laitettu uusiksi. - 50 prosentilla. Oli vahingossa jäänyt manipuloitu kuittinauha kassakoneeseen.

Nyt jälkeen päin kaduttaa, että en tehnyt ilmoitusta asiasta viranomaisille.

• pwweerss

Sitten ei kyllä yrittäjä uskalla tehdä täysiä vähennyksiä ruoka-aineistojen ostoistakaan. Ehkä hän ostaa ne tarjouksena tavallisista kaupoista yksityishenkilönä.
        Ruotsissa jo vuosia sitten pitsaravintola jäi kiinni veronkierrosta.
        Verottaja tunsi pitsojen reseptit ja vertasi verotuksessa vähennettyjen raaka-aineostojen (esim jauhot) määrää myydyiksi ilmoitettujen pitsojen määrään.
        Ostetulla jauhomäärällä olisi pystynyt tekemään selvästi isomman määrän pitsoja, siispä kyseessä oli valmiiden pitsojen myynti kuititta, ohi kassakoneen.

• P.M.

En tajua tätä nykyajan meininkiä, kun varsinkin nuoret ja nuorehkot ihmiset menevät sillä linjalla kaupassa, että "en tartte kuittia". (Itse olen nuorehko).

Ei mikään ihmekään, että suuri osa suomalaisista elää nykyään persaukisena vähän ennen palkkapäivää ja maksuhäiriömerkintöjä on niin paljon.

Kuitti kannattaa ottaa vastaan ensisijaisesti sen vuoksi, että voi jälkeenpäin vähän tarkastella, että mihin kaikkeen ne omat rahat oikein menevät. Kuitin säilyttäminen on siis tavallaan "terveellistä". Tämän vuoksi itse otan aina kuitin. Se ärsyttää, kun sitä ei aina saa, eikä sitten kehtaa pyytää.

• Lappuja, lappuja

Ne kuitin ostokset pitäisi tihrustaa siitä lapulta ja nakutella johonkin softaan, joka laskisi, mihin ne rahat oikeasti menevät heti kauppareissusta tultuaan. Kuka jaksaa? Jos kaupassa käy useammin kuin 3 kertaa viikossa, mukaan lukien vaateostokset ja autohuollot sun muut, niin ei tule onnistumaan.

Kokeiltiin seurantamielessä kuittien hamstraamista muutama kuukausi ja ehkä kerran joku kuukausi laskettiin ja analysoitiin niitä ihan paperilla. Siihen meni kolmehenkiseltä perheeltä tuhottomasti aikaa, eikä tuloksista tullut edes hirveän luotettavia. Ainoa asia, mitä huomasi oli, että virvoitusjuomiin oli mennyt yli 50e, ja niiden ostelua sitten rajoitettiin.

Toisaalta se muutama tunti tarkastelua kerran voi olla arvokkaampaa kuin muutama tunti töissä.

• Harmaa Ovigorilla

Ei pelkästään se riitä jotta asijakkaalle kirjoitetaan kuittilehtiö ja kynä kätösessä joku "feikkikuitti".
      Kaikkea kun ei missään torilla lyödä mihinkään kassakojeeseen.
      Moni opiskellutkaan kun ei edes osaa lukea kuittia ainakaan oikein,,viellä harvempi palkansaaja tajuaa ALV:ista mitään oikeasti.

• Yutta

Kerran kuussa käyt läpi kuitit ja kirjaat ne pieneen vihkoon. Näin pysyt kärryillä omasta taloudestasi =)

Olen huomannut kauppojen kassoilla, että kuitin jättävät ottamatta juuri he, joiden ehkä juuri se pitäisi ottaa oman taloutensa kärryillä pysimsen takia =) Yleensä näiden ostos on kaljasalkku ja/tai tupakkiaski muovikassilla höystettynä...=)

• ykas

TÄÄLLÄPÄIN ROMAANIT TEKEE KAIKENLAISTA KAUPPAA autosta-perämoottoriin,kysynkökuittia veinaatteko että romaanipanee verotukseen

• Mustilaisen

kanssa ei kannata tehdä minkäänlaista kauppaa. Kun on jo perusluonteeltaan huijari niin ei siitä millään parane.

• Auto papereitta?

Jos ostat auton ilman minkäänlaisia papereita, saat syyttää tyhmyydestä vain itseäsi.

• h.vi.tt.u

ykas..sulla ei taida olla mitään järkevää kerrottavaa ja luulet olevasi kovinkin fiksu.. näiden juttujesi kanssa..

hohoijaa ja vitin säälittävää

• Epäluuloinen

Kuitti otetaan talteen ja tarkistetaan mitä kauppa veloitti ostoksistasi. On lähes maan tapa että viikko/kuukausitarjouksien hinnoista joku ostoksesi on "vahingossa" jäänyt normaalihintaiseksi kassakoneeseen. Miksi epäilen kyseistä vahinkoa, siksi koska hintavirhe ei esiinny koskaan niin päin että tarjoushinta olisi vahingossa jäänyt koneeseen. Pois suljettua ei myöskään ole tämä harmaantalouden mahdollisuus, esim siisteistä kuiteistesta valitaan sopivat jotka merkataan virhelyönneiksi tark.nauhaan, eikä verottaja perään kysele.

• yrityshyväjuu

Olen yrittäjä ja jos ein saisi joskus paria kymppiä pimeästi, ei jäisi verojen ja alvien jälkeen yhtään mitään käteen. Nyt kuitenkaan en makaa sohvalla ja nosta työttömyyskorvauksia, vaikka saisin makoilemalla varmaan saman tai jopa enemmän!!!! Niin, että teille jotka ette ole koskaan olleet yrittäjinä ja kadehditte sitä ja luulette meidän saavan hirveät voitot ja harjoittavan harmaata taloutta...voi...ei kannata kadehtia.
      Lopullisesti lopetan kun ja jos on hankittava kassakone. Sitä ei talouteni enää kestä. Nyt jo luottokunta vie joka ostoksesta montakymmentä senttiä/ostos. Kun haluat kuitin, maksa siis kortilla. Pyytämällä saat paragonkuitin. Luulen, että suurempia rosvoja on isommissa firmoissa...pikkufirmat kyllä kaatuvat pian, Suomessa ei yrittäminen kannata. Ja lisää työttömiä vaan....Hieno meininki!!!
      Pitäisi olla joku helpotus pienyrittäjille, jos liikevaihto vaikka alle 50000€ vuodessa, ei alveja ja veroja tarvitsisi maksaa ollenkaan.

• yrittäjän puoliso

Olen samaa mieltä kanssasi, muijalla kanssa pieni yhden ihmisen yritys ja ala niin kilpailtu, hyvä että saa kulut peittoon ja muija jo 60v ei enää viitsi työttömäksi jäädä jollaan lailla sinnittelee, työttömänä sais enempi rahaa käteen.Jos en häntä elättäis niin hänen olis pakko lopettaa koko pulju.

• tupla vai kuitti

Tyhmää kansaa pistetään kyttäämään toisiaan jotta jäisi huomioimatta todelliset isot kalat esim rakennusbisnes jossa työt teetetän alihankijan ali-ali-ali-ali-ali-alihankkijalla, eli tehdään lähes mahdottomaksi valvoa maksetaanko tehdystä työstä oikeasti veroa. Kortilla kun maksaa niin veronkierto onkin pikkuyrityksille paljon vaikeampaa sillä verottaja pääsee tilitietoihin käsiksi ja vaikea selittää pientä myyntiä kun tilille tullut enemmän rahaa kuin ilmoitettu myynti.. Verottaja ei nykyään edes ota vastaan kuitteja esim kotitalousvähennyksestä mutta kuitit on säilytettävä kotona jos tulee epäilys väärinkäytöksestä. Tässä kuitinvaatimisessa mittasuhde on kuin ammuttaisiin tykillä kärpästä.

• pummit politiikassa

Kyse on loispummipoliitikkojen ja pummivirkailijoiden hankkeestä, jotta saataisiin rahaa kerättyä heidän suojatyöpaikkoihinsa.

Itse pyydän aina maksaa ilman kuittia, jotta pienyrittäjäkin saisi palkkansa, eikä kaikki menisi pummipoliitikkojen ökyilyyn.

• yksi ostelija.

Ainahan se on kiinni mitä hankkii ja kannattaako takuun tms. takia kuitti säästää. Se on toki selviö.

Mutta en ole kyllä itsekään ihmisiä, jotka alkavat kassan jälkeen tavarat pakattuaan (tai ainakaan ennen!) tukkimaan ruuhkassa kassaa vaan kyllä sen nyt huomaa sitten jos summa on ihan kummallisen suuri. Aina sitä nyt sen verran käryä on mitä ostaa ja kuinka paljon se maksaa vaikka ostaisit enemmänkin.

Ehkä olen vähän huithapeli, mutta kun usein vielä saattaa kympin - pari pelatakin johonkin kaupan automaattiin jos ehtii ja jaksaa, niin jotenkin en jaksa ottaa hirveätä painetta siitä onko joku myyjätyttö iskenyt jonkun hiivapaketin pariin kertaan. Etenkin kun olen huithapeli myös kaupassa enkä hirveästi katsele hintoja, vakio-ostokset hyvin pitkälle vielä jotka semmoiset n. 70-80e pari krt viikko tekevät (useita eläimiä ruokittavana lisäksi), niin ei hintavaihteluja pahemmin seuraa.

Se on ainut jonka on noteerannut, että hedelmien hinnat tuntuneet hypänneen viime aikoina... jos mielikuva on oikea. Ei nyt mitenkään ihmeellisiksi, mutta kummiskin vähän korotusta tuntuu olevan.

• kassatkin ihmisiä

kuitti kannattaa tarkistaa samalla kun laittaa ostokset kassiin, voi heti oikaista, on käynyt niin, et kaks kertaa sama tuote velotettu..

• jaaakob

Kukas näitä isoimpia yrityksiä valvoo ? paljon on kuulunut että vuokra firmojen kautta olevat ovat varasto hävikkiä tilipito kirjoissa, mitä isot edellä pienet perässä ;D

• Harmaata on

Kun ostan pizzan Suomalaisyrittäjältä kuitti tulee automaattisesti, tällainen yrittäjä maksaa veronsa ja toimii rehellisesti, muutta kun ostan pizzan "karvakäsiltä" ei tule kuittia eikä merkintää kirjanpitoon, se on harmaata taloutta. Suomalaisyrittäjät eivät saa tukia tämänkaltaisten yritysten perustamiseen, mitä nämä "mamut" saavat, kun heidät pitää työllistää tässä maassa ensin, harmaata taloutta siis tuetaan. Ilman veronkiertoa tällainen kebabin ja pizzan myynti ei olisi mahdollista ottaen huomioon myös sen että noissa penissä pizzapömpeleissä pyörii 5-6 ukkoa ja heidän pitäisi sillä muka myös itsensä rehellisesti elättää ja kun pizzan hinta on puolet halvempi kuin suomalaisen yrittäjän vastaava tuote.
      Harmaa kukoistaa ja voi hyvin.

• Kuitti talteen!

Tuo on totta, mutta tykkään niistä pitsoista. Kyllä maistus paskalle, jos ne maksaas, verot ja työntekijöiden vakuutukset niinku pitäis.

• en ole rasisti

Mamujen ei tarvi tilittää alveja 3 vuoteen liikkeen alkamisesta muut yrittäjät ei saa tällaisia tukia.Sitte ne saa starttirahaa ja liike lopetetaan kolmen vuoden jälkeen ja serkku aloittaa saman liikkeen ja taas alvi vapautus ja starttirahaa.

• 9+18

Otan talteen ja säilytän myös. Sitä en vain pysty käsittämään, että yhteiskunta sallii käytettävän kuitteja, joista tekstit katoaa itsestään. Osoittaa melkoista rappiota järjestelmältä.

• Taidat haluta

kuittisi mukaan hautaankin. Melkoinen säätäjä olet.

• Omaksi turvaksi

No on kuitteja joita tulee säilyttää, mutta ruokaostosten kuitteja on tuskin tarvetta säilyttää, tosin niitäkin kannattaa katsoa tarkemmalla silmällä, jotta ei olisi virheitä.
      Saattaa olla tarjoustuote jonka otit, mutta kassalla onkin otettu täysi hinta, näitä vaan aina löytyy.

Sitten ovat kuitit jotka kannattaa säilyttää, olet ostanut jonkin tuoteen vaater, kengät, kodinkoneet ym ja tuleekin joku vika hyvin pian, kuitin avulla voit mennä tekemään valituksen asiasta.
      Yksi helppo tapa säilyttää on joku laatikko, jonka vaikka aina välillä tarkistaa ja heittää pois ohi menneitä juttuja.

Tämä on senkin vuoksi tullut tärkeämmäksi, sillä enää ei edes tule tiliotteita kotiin ja joutuisit pyytämään tarkemmat tiedot pankista ja se maksaa maltaita, kun etsivät asian.
      Netin tiliotteelta et löydä kaikkia tietoja.

• Järkeä päähän

Varmistat vain sen, että kuitista jää kopio myyjän kirjanpitoon. Eli estät harmaata taloutta.

Itse voit tietysti vaikka tapetoida seinäsi niillä kuiteilla jos et muuta käyttöä niille keksi. Tarkoitus on vain varmistaa että maksusta jää merkintä myyjän kirjanpitoon.

taidat itse olla pimeän bisneksen harrastaja kun kampanjoit kuitteja vastaan.

• Viaton kuluttaja on

Se on nyt vain ikävä tosiasia että asiakas ei ole valmis maksamaan tuotteesta tai palvelusta "sen oikean" hinnan vaan tahtoo aina saada pienen "lahjan" ostoksestaan ja tämä asiakkaan ahneus on se mikä ylläpitää harmaat markkinat!

Ellei ole mitään kysyntää ei ole myöskään tarjontaa!

Vaadi siltä jolle olet äänesi antanut tai aiot antaa että hän kaikissa luottamustoimissaan varmistaa ettei hän tue harmaata taloutta ja korruptiota!

Vaaditko yhteiskunnalta itsellesi enemmän kuin mitä sinä annat yhteiskunnalle?

• 1+17

Kannattaa ottaa kuitti jos vaikka käy toisessakin kaupassa, voi näyttää että on ostanut tuotteen hetki sitten toisesta kaupasta. Tai sitten siksi ihan että voi tarkistaa ostosten hinnan jälkikäteen. Lisäksi otan kuitin jo ihan siksi että minun ostokseni menevät myös verotukseen.

• Kuitti7

Kyllä haluan kuitit, koska pidän tarkkaa kirjanpitoa menoista ja tuloista. Toisekseen maksan laskuni pankkikortilla, jossa on myös credit mahdollisuus. Usein paikoissa, joissa en itse valitse kummalla puolella haluan maksaa, on ostos laitettu luoton puolelle. Tämän huomaa vasta kuitista ja siitä kun otto ei näy pankin tiliotteella. Kaikkea ei ikävä kyllä saa yhteiskunnalta, verovähennyksinä tai sosiaalisena etuutena. Jotakin täytyy ihan itsekin kustantaa ja pitää se oma budjetti tasapainossa.

• Lappuliisukka

Kuitin tarkastettuasi revit sen ja sitten laitat paperinkeräykseen.

• Kuitti7

Ei, kyllä laitan ihan sekajätteisiin.

• kuitittalteen

Kyllähän se kuitti kandee ottaa paristakin syystä.

- siitä voi tarkastaa mitä on ostokset maksanut per tuote ja onko laskutettu oikein kuten saadut alennukset etc.

- sitten vielä sekin, että jos et saa kuittia niin esim. ostaessasi kameraa ym. kamaa niin olis tietty hyvä olla se kuitti näyttää että on kyseisestä kaupasta ostettu eli toimii tietyissä tapauksissa myös takuutodisteena

- sitten vielä sekin, että joissain putiikeissä myyjä voi myydä omistajan tietämättä ohi omaan taskuunsa kun et halua kuittia eli lyö ns. "ohi kassan" eli tällä tavalla se ostaja voi sitten edesauttaa vilunkipeliä
      - ne kassakoneet on tietyssä mielessä myös sellaisia tarkistusvempaimia, että niistä tulisi selvitä se kaikki myynti mitä on ja tämän kaiken pitäisi näkyä kirjanpidossa, jos kauppias lyö "ohi kassan" niin hän voi sitten myydä ns. pimeätä kamaa ostajan edes sitä tietämättä kuten tupakki ym. tuotteet, näin se ostaja sitten edesauttaa sitä harmaata taloutta ;-)

Kelpasiko tämä vastaus aloittajalle vai vieläkö katsot, että kuitit on ihan turhia?
      Mun mielestä ne eivät ole turhia ja ainakaan itse en halua tukea harmaata taloutta tai muutakaan vilunkitoimintaa saati että haluan tavaroista kuitin tarkistuksia varten sekä takuita varten.

Mutta jokainen tyylillään.

• suomessakin kusetust

Kerran sattumalta katsoin kuittia kotia päästyä ja huomasin, että kauppa (pieni itsenäinen sekatavarakauppa) oli lisännyt ylimääräisiä tavaroita, mitä en ollut ostanut. En ostohetkellä yli 200 EUR ostoksista tietenkään huomannut tapahtumaa. Menin kauppaan ja vaadin rahaa takaisin ja sainkin ilman kummempia protesteja.

• Kuitti talteen!

Kyllä kuitti aina kannattaa säilyttää ja kassan kuuluu se tyrkyttää, jos jättää tyrkyttämättä siitä voi haastaa vaikka oikeuteen.

- Kuitista voit tarkistaa, että eivät kusettaneet sinua, jokainne sentti merkitsee, jos ne tekee sen tuhansille päivän aikana, pitää ajatella omaa nokkaa pitemmälle!

- Kuittia vastaan voit palauttaa viallisen tuotteen!

- Jos laite hajoaa, takuukuitti on tärkeä! Ilman sitä on turha mennä mussuttamaan, myyjä ei voi tehdä mitään, eikä asia ole hänen syy.

Keksisin enemmän syitä tämän päivän aikana ottaa kuitti, kuin jättää ottamatta, mutta en jaksa mussuttaa.

• ykas

heitin sirkuksessa tikkaa,arvaa sainko-saat kuittia,mitä merkitystä kuitilla ois,veinaatteko ettäkäyn verottajalla tarkistaan onko kuitti pantu verotukseen

• niinpäniin

Ei taida olla kaikki kohdillaan
        Etkä tajua että verottaja sen tarkistuksen tekee onko myyntiä ohi kirjanpidon etkä sinä

Mutta ei sille voi mittään että sulle ei ole kummoisiakaan eväitä elämää varten annettu.

• ykas
        niinpäniin kirjoitti:

Ei taida olla kaikki kohdillaan
        Etkä tajua että verottaja sen tarkistuksen tekee onko myyntiä ohi kirjanpidon etkä sinä

Mutta ei sille voi mittään että sulle ei ole kummoisiakaan eväitä elämää varten annettu.

mitense tarkistaa,vasentasku verottajalle,oikea perheelle

• jkjljjkjjhhsghfsfsfö
        ykas kirjoitti:

mitense tarkistaa,vasentasku verottajalle,oikea perheelle

Jos et tajua niin et tajua so simple like you

• korttinumerot kuitis

Kuka maksaa joka ostoksensa enään käteisellä?

• Kvittu

Aika moni maksaa ostoksensa käteisellä, muun muassa moni parturi, autokorjaaja, putkimies jne. joka saa myös osan tuloistaan antamatta kuittia.

• korttinumerot kuitis
        Kvittu kirjoitti:

Aika moni maksaa ostoksensa käteisellä, muun muassa moni parturi, autokorjaaja, putkimies jne. joka saa myös osan tuloistaan antamatta kuittia.

ja työvaatteiset virolaiset maksaa ruokaostoksensa suomessa 100e seteleillä.
        Mistä lie saanut sellaisia, ku automaattikaan ei sylje sellaisia ;)

• v.2006

en maksa ikinä muulla kuin käteisellä.... kortilla viimeksi v.2006 kun ostin 3300e maksaneen telkkarin.. normaalit ostokset, siis muutamat sataset maksan käteisellä tietysti.

• Kaupan kassa

Kaupan kassana kerron teille hyvät ihmiset, että kuitti kannattaa AINA tarkistaa. Henkilöt siellä kassojen takana ovat ihmisiä, he tekevät myös virheitä. Päivittäin. Eivät tarkoituksella, koskaan. Alennuksia ei aina huomata, koneella voi olla eri hinta kuin hyllyn reunassa (näistä on hyvä aina kertoa!), sama tuote voidaan laskuttaa kahdesti ym. Myös esim. hedelmä vaa'at voivat antaa eri hinnan kuin mitä hyllyn reunassa lukee. Ja kyllä, ihmiset maksavat nykyää sekä pankki- että luottakorteilla että myös käteisellä mikäli tämä tuli jollekin yllätyksenä.
      Kuitti on hyvä myös säilyttää, jos esimerkiksi unohtaa jonkun tuotteen kauppaan maksettuaan sen. Näitä jää yllättävän paljon! Lisäksi esimerkiksi valmiiksi pakatut hedelmät voivat sisältää ikäviä yllätyksiä ja niistä saa hyvityksen kuittia vastaan kaupasta.
      Joten säilyttäkää ne kuitit hyvät ihmiset ! (:

• 987uk

Esimerkiksi apteekkikuitit kannattaa aina säilyttää. Näin alkuvuodesta ei voi tietää, että millainen vuosi tulee sairasteluiden osalta. Lääkemenoissahan on aika iso omavastuu, mutta jos tuleekin isompaa tai vakavampaa sairastelua, niin jää turhaan rahaa saamatta, jos ne alkuvuoden lääkekuitit on jo ehditty hävittämään.

Itse säilytän myös kaikki isompien ostosten kuitit useasta eri syystä: vakuutusta varten esim. vesivahingon takia, jos tuotteeseen tulee vikaa josta pitää reklamoida, niin minulla on se alkuperäinen kuitti (ja kuittikopio) tallella ja jos aion myydä tuotteen joskus myöhemmin käytettynä huutonetissä, niin esim. kodin elektroniikasta, polkupyöristä, huonekaluista jne saa paremman hinnan, kun voi osoittaa, että tuote on rehellisesti ostettu ja esim. takuuta on vielä jäljellä.

Itse otan aina kuitit vastaan ja tyhjennän ne kotona lompakosta tarkoitusta varten olevaan kuittikoriin. Kuukauden lopussa kirjaan kuitit ja muut menot (esim. laskut) Excel-taulukkoon. Sillä tavalla näen, että paljonko menee kuukausittain rahaa esim. ruokaan, bensaan, sähköön jne. Se auttaa hahmottamaan, että mistä voi helposti säästää rahaa (esim. herkutteluista, ulkona syömisestä jne).

Jos lapset ovat yhteishuoltajuudessa kuten itselläni, niin kuittia vastaan saan ex-puolisoltani puolet esim. lasten harrastusmaksuista ja vaatekuluista.

Itse maksan palvelut yleensä aina pankkikortilla, koska niistä yrittäjän on pakko maksaa ALV. Pankkikorttimaksut kiertävät aina yrittäjän pankkitilin kautta. Käteismaksu on helpompi lyödä kassaan ja asiakkaan lähdettyä yrittäjä voi tehdä siitä hyvityksen ("virhelyönti"), jolloin hän voi nostaa rahat omaan taskuunsa. Erityisen iso riski tällaiseen on niissä yrityksissä, joissa kassan takana on vain yksi henkilö (parturit, kebab-paikat, autokorjaamo, yhden miehen rakennusyritykset).

Jos haluaa esim. kotiinsa tehtävän remontin kuluja vähentää verotuksessa (kotitalousvähennys), niin vähennysoikeus edellyttää, että yritys on ALV-rekisterissä.

• T: R. Olli

-roll it-

• Otan kuitin talteen

vain jos ostan jotain sellaista tavaraa missä on takuu ja ainoa todiste ostosta on kuitti. Muuten niillä ei ole mitään väliä ja usein saa poistotavaraa tai palveluksia halvemmalla jos ei kuittia kysele.

• Bella donna

Kuitin kannattaa ottaa ja tarkistaa aina,ei oo kassan vika jos pääkallonpaikalta on joku tuote nostettu ja hyllynreunas on vaikk euron halvenpi hinta ,olen kassa ja lähes päivittäin on tapauksia jossa kuitti korjataan asiakas saa aina sen hinnalla minkä hän on hyllyn reunas nähnyt,muttttaaaaa kyllä vihaan niitä ihmisiä jolla lompakko pursuaa kahden viikon kuitit,paiskatkaa ne huus helvettin lompakosta,että löytyy se etu kortti,kaivatte sitä sieltä kauan ja aina samat ihmiset,laittakaa V....u se kortti jo siihen missä teillä on se pankkikortti ette ole mailman napa nautitte siitä kun saatte viivyttää kassaa,eli etu kortti sen voi jo kotona etsiä siihen paikkaan missä se on helposti saatavilla.kaikki ylimääräiset kuitit huus helvettiin!

• Kuitti kannattaa säilyttää jos ostat jotain luottokortilla sillä kuitista näkyy mm. maksun saaja jonka voit sitten tarkistaa luotto laskua maksaessasi.

Kuitista myöskin näet onko sinulta peritty liian vähän vai liikaa (joka on taas kuittipetos)

Kuitti kelpaa myöskin todisteena, että olet maksanut ostoksesi jos vaikkapa ostat Coca colaa kaupasta A ja menet kauppaan B jossa kassa neiti kysyy "oletteko jo maksaneet tuon kokis pullon?"

Mjoo ihan tavallinen kuluttaja ei tee kuiteilla paljoa mitään, mutta yritykset ja edunvalvonnan alaiset joutuvat säilyttämään kuittinsa kirjanpitoa varten.

• yötyö

minusta näyttää että muilta vaaditte kuitin mutta, entä teidän omat pimeätkaupat

• Myyjä123

Olen tehnyt kaupan alan hommia jonkun verran ja vastaan oman näkemykseni asiaan.

Itse laitoin kuitin aina pussiin mukaan kysymättä asiakkaalta "haluatko kuittia?", koska mielestäni se kuitti siellä pussin pohjalla ei ole mikään suuri haitta. Toki jos asiakas sanoi heti, että ei halua kuittia niin en sitä antanut.

Kuitti on todistus siitä, että omistat asian minkä olet ostanut. Niinkuin aiemmin mainittu, kuitti on tärkeä jos sinulta on laskutettu väärin tavaraa. Etenkin vähemmän kokeneet kassatyöntekijät sesonkiaikoina saattavat tehdä virheitä, joten kuitit on mielestäni hyvä säilyttää. Kuitin avulla sinulla on tuotteelle palautusoikeus mikäli et ole tyytyväinen (tuotteesta riippuen tietenkin..). Joissain tapauksissa pelkkä kuitti on myös ikäänkuin "takuukuittina".

Lisäksi itseäni ainakin hirvitti niissä tapauksissa, kun asiakas ostaa esimerkiksi konsolipelin ja sanoo ettei tarvitse kuittia, eikä pussia. Silloin asiakas kävelee siis peli kädessään pihalle kaupasta ilman todistusta ostoksestaan. Tilanne missä vartija tulisi kysymään, että onkos tämä peli maksettu ei ole varmaan kellekkään kovin mieluisa kuitin puuttuessa? Ottakaa ne kuitit hyvät ihmiset, niistä on loppupeleissä paljon enemmän hyötyä kuin haittaa, ja se niiden roskikseen heittäminen kaupasta pois päästyä ei ole niin vaivalloinen asia ettäkö siitä tarvitsisi valittaa :)!

• Sinullapa ongelma!

Sinulla on ongelma?

Ota kuitti vastaan ja heitä se lähimpään roskikseen.

Tärkeää ei ole se, mitä sinä teet kuitilla, vaan että maksusuorituksen tekijä antaa kuitin. Tällä seurataan harmaan talouden toimintaa.

Ei ole kaukana aika, kun et pizzeriasta saanut kuittia edes pyytämällä.

Nyt on selvästi tullut tiukempia ohjeita, kun kaupassa kuin kaupassa tarjotaan kuittia. Otan sen aina. Tavallisesti heitän sen pois 2 sekuntia saamisen jälkeen.

• Ammatinharjoittajax

Itse kerään kaikki kuitit, oli ne sitten mistä hyvänsä. Olen kirjanpitovelvollinen ammatinharjoittaja, ollut sitä jo n. 35 vuotta ja kauppakuitteja en suuremmin jälkipolville tallettele, mutta tarkistan ostoksieni hintoja vielä kotona kuiteista yleensä heti kaupasta tultuani. Monta kertaa olen havainnut virheen juuri tarjoustuotteiden kohdalla ja saannut siitä sitten kuittia vastaan hyvityksen reklamoidessani asiasta. Vuoden mittaan yllättävn suuri summa. Myös pilaantuneesta tuotteesta olen joskus saannut kuittia vastaan reilun hyvityksen.
      Teen kirjanpitoa itse kerran vuodessa ja silloin viimeistään käyn läpi kaikki kuitit. Joskus kauppakuiteistakin on ollut hyötyä mm. selvittää matkakorvauksiin liittyviä juttuja. Kuiteissa on kellonajat ja siten pystyy verottajalle selvittämään aika tarkasti olin paikkansa, että joku matka on todella tehty (aina ei jää esim. jonkun koneen ostoon liittyvästä reissusta muuta näyttöä ko. paikkakunnalta, kun käydään katsomassa ennen ostopäätöstä, kuin ostoskuitti) ja monasti käyn ostamassa vaikka halvat eväät ihan kuitin vuoksi.
      Muutenhan noilla ruokakauppojen ja apteekkien kuiteilla ei juuri ole merkitystä.

• fdsvcxcvcvx

Onko ajattelu todella noin hankalaa?

Kuitti otetaan tietenkin siksi, että voidaan tarkistaa onko tuotteet laskutettua oikein, voidaan palauttaa vialliset tuotteet ja voidaan tarkistaa paljonko mikäkin tuote maksaa jos kaikkia tuotteita ei ota itselleen. Kuiteista on hyvä myös vertailla eri kauppojen hintoja.

Mielestäni olisi mukava kun ostokset tallentuisivat elektronisessa muodossa ja olisivat katsottavissa kaupan nettisivuilta tunnuksen takaa. Ei tarvisi temppuilla paperilappujen kanssa.

• Rouva_ 47

Ensinnäkin se on tosite maksamastani ostoksesta, mikäli joku toisessa kaupassa sitä kyselee ja varkaaksi epäilee.

Toisekseen, sen verran monta tuplana mennyttä maksua on vuosien varrella kohdalle osunut, että tarkistan viikottain tililtä menneet summat ja vertaan kuitteihin - eli siis tyhjennän lompakon kuiteista. Samalla pysyy rahatilanne hyvin selvillä.

Kolmanneksi : En ehdi tarkistamaan 20 cm:n mittaisen ruokakauppakuitin oikeellisuutta heti siinä kassalla, joten tarkistan sen myöhemmin. Tokihan sen verran pitää viitsiä, että tutkii. onko jokainen ostos veloitettu oikein ja mahdolliset alennukset mukana. Virheitä löytyy kuukausittain.

Neljänneksi: Jos palautan ostamani tuotteen, kuitti pitää olla mukana.

Olen tarkka raha-asioissa ja näen punaista joka hemmetin kerta, kun kassalla minulta kysytään :"Tarviikko kuittia?" Iloinen hymy kassahenkilölle, joka on muuttanut tuo valitettavan tutun fraasin muotoon "Kuitti, ole hyvä"

• Köyhis

Kuitit ovat tapeellisia köyhille!

Rikkaiden ei tarvitse pitää kotona kirjanpitoa tuloista ja menoista, köyhien pitää. Siksi kuitit ovat tarpeellisia. Näin minulla on hallussa paljonko minulla on rahaa. Rikkkaiden tarvitse.

• v..i..ttuilija

Kirjoituksestasi päätellen aivotoimintasi on perin köyhää ja tuskinpa olet edes rikas kuin unissasi.

• ykas

mihin kuittia tarttee kun ostan jäätelö tötterön kesällä,takuu varmaan että olen maksanut

• säälittävää

Noi voi sun pikkuista, onko kerrankin se lamppu syttyny siellä pääkopassa ja keksit että on myyntiä ilman kuittia ja joka on vielä laissakin sallittua myydä ilman kuittia.

Voi hellan lettas sentään sinnuu pikkusita, haluutko tikkarin?!

• 9+14

Teet kuitilla sitä, että pakotat myyjän tilittämään (SINUN jo maksamasi) ALV:n valtiolle sen sijasta, että pistäisi sen omaan taskuunsa. Ja sitä kautta vähennät itseesi kohdistuvaa verojenkorotuspainetta. Saman tekevää, vaikka heittäisit roskiin heti uloskäveltyäsi.

• -kirjanpitäjä-

Kuitistahan siirretään ostokset tuotteittain kotona Excel-taulukkoon. Taulukosta näkee paljonko mihinkin ostosryhmään on rahaa mennyt kuukausittai ja vuosittain. Taulukosta voi siten myös tarkistaa vaikka ostitko toissavuoden tammikuussa hammastahnaa vai et.
      Näin taloutesi pysyy tasapainossa etkä joudu sossun luukulle.

• ohjelman tekijä

Olen tehnyt ATK-ohjelman jossa käteismyyntitapahtuman pystyy peruuttamaan jälkiä jättämättä kuitin tulostuksen jälkeen.
      Se ei ole ohjelman tekijän vastuulla jos verottaja löytää ostajalta kuitin jota ei ole myyjän kirjanpidossa.

• 7erwerjwfw+efhw

ihanko basikilla väsäsit

• Minä ainakin säästän kuitin sen takia, että saan kirjattua ylös menoni.

• ykas

kyllä ne rahat jokatapauksessa joskus siirtyy,valtiolle ja edelleen eu-lle ja kreikalle

• Ota vaan kuitti

Noh, eihän sitä kuittia mihinkään tarvi, jos kaikki on kunnossa. Mutta siinä vaiheessa, kun huomaat kuitissa jonkun tuotteen veloitetun väärällä hinnalla tai peräti kahteen kertaan, niin olet ihan iloinen kuitistasi, kun voit sen kanssa pyytää ylimääräisen maksun takaisin. Tai jos joku tavara onkin kelvoton ja se pitää vaihtaa. Ilman kuittia sitä voi olla mahdotonta vaihtaa.

Itse otan aina kuitin, jos ostan vähänkin enemmän ruokaa tai muuta tavaraa, tai jos ostan jonkun erityisen kalliin ostoksen. Heitän kuitin sitten menemään kun olen tarkistanut ostokset ja todennut kaiken olevan kunnossa. Kalliimpien ostosten kohdalla säilytän kuittia vähän pidempään, jos vaikka ilmeneekin valmistusvirhe vasta käytön aikana.

• joskus...

En lukenut koko ketjua alusta loppuun, vaan vain tämän sinun ja sitä seuraavan tekstin. Kuitenkin siis keskustelette mitä kuiteilla tehdään?

No, tässä oli tilanne, että jäi avain asuntoon kun läksin illalla ulos, onneksi sentään oli puhelin mukana ja ala-aulassa päivystyksen numero huoltoon ja ulko-ovikin vielä auki, eli sain sen numeron.

No, huollosta tuli sitten avaamaan oven. Ja kun tässä ei ole pankkiautomaattia lähellä eikä heillä huollossa ole korttirahastuskonetta niin käteisen puutteessa sovittiin, että maksan sitten ovenavausmaksun sitten a) tuikkaamalla rahan talon päiväsaikaiselle huoltomiehelle käteen, b) tiputtamalla sen rahan huollon postilaatikkoon. No, minä en kuitenkaan talon huoltomiestä päiväsaikaan tavoita ja tuo postilaatikkohomma oli vielä hatarampi juttu, kun kukas sen todistaa, että se siellä on ollut ja sieltä otettu, toki murtohan näkyisi, mutta muuten todistaminen rahan tiputtamisesta ja oikeaan paikkaan joutumisesta (sori vaan epäluuloisuuteni). Niin sitten päätin, että kun tässä oli mahdollisuus käydä huollon omassa toimistossa päiväsaikaan niin poikkean sinne ja maksan siellä ja todennäköisesti siis saan myös kuitin maksusta. Niin kuin kävi. Tosin sitten kuukauden päästä mulle oli huoltomies tiputtanut postiluukusta muistutuslaskun, että tämä ovenavausmaksu on maksamatta, no, eipä muuta kuin kuitti kädessä soittamaan, että sori nyt vaan, mutta mulla olis kyllä maksutapahtumasta käteiskuitti tässä että missä olette sössineet!

Tätä minä ainakin tässä tapauksessa tein kuitilla!

• 12+13

MITÄ SITTE

• 12+13

TÄÄ OLI NIMIM. YKAS.LLE TArkoitettu... ei kä sulle sori.... meni vika vällii..

• sdfswag35

Kuitti on mainio nuotion sytyke, kyllä sillä käyttöä on.

• Veka Varistaja

Niin, itse ainakin tarkastan kuitista onko laskutettu oikein, varsinkin alennukset. Mielestäni tämän vuoksi tärkeää saada kuitti. Harmaasta taloudesta en välitä.

• 43r9534093049

No voi dille. Se on tosite sun ostoksistasi ja myös tosite siitä että esim. karvakäsiltä ostamastasi pitsasta menee alv. :i etteivät laita rahoja vaan omaan taskuun ja pesuun.

• saan halvemmalla

Mieluummin teetän monet hommat ilman kuittia, siitä hyötyy molemmat osapuolet ja kataisella on vähemmän kreikkaan lapioitavaa.

• zibuli1

Ei sitä kuittia tarvitsekkaan ottaa niiden vähennysten takia,vaan kuitin vaatimalla pakotat yrittäjän lyömään ostokset kassaan,ja kun ne kerran on sinne lyöty,ei sitä edes mitätöimällä pysty kokonaan hävittämään.Eli nämä harmaan työn tekijät/yrittäjät eivät ilmoita tienesteistään verottajalle,kun ei näy myyntiä,ei ole olevinaan veronalaista tuloa.Kuitin vaatimalla heille tulee väkisin sitä verotettavaa tuloa.En taas oikein ymmärtänyt tätä aloittajan pointtia,mutta eipä se täällä ole eka kerta...mutta jos oikeasti asia askarrutti,niin ehkäpä tämä selvensi...

• karppa.

Aloittajan pointti on se, että en tee kuitilla mitään kun en saa sitä vähennyksiin. Pitääkö aina vääntää rautalangasta ennen kuin tämän palstan tyhmät sen ymmärtävät?

• aivot narikassa?

Niin, että lasket sitten ruokaostokset päässä? Vai onko sama mitä veloitetaan?

• Tarkistakaa tarkoin

Vain tyhmä jättää kuitin ottamatta. Kuitti pitää aina antaa ilman pyytämättä.
      Varsinkin ennen digitaalista lukijaa "sattui" virheitä ruokakaupoissa. Ne olivat aina kaupan hyväksi, aina. Satoja kertoja.
      Sitten on vielä niin että kaupan kassa saattaa panna merkille ketkä eivät ota kuittia ja sutkaavat siten asiakkaalta entistä enemmän rahaa.
      Nykyisin helppo tosin esim. velottaa yhdestä kappaaleesta useita kertoja. Myös ylihintaa.
      Kerran sattui että isossa ruokalaskussa oli 88 maitoa. Oikea määrä taisi olla se 8 maitoa. Jos ei olisi ollut kuittia, kauppa olisi "hyötynyt" rahat.
      Virheitä sattuu aina. Vain tollo ei tarkista kuittejaan.

• miäs63

Juu raskasta homma niden säilyttäminen. Joskus tarkistan onko lyöty oikein harvoin väärin ja joskus käynyt molemmin päin. Roskiin juu ainakin heti kun tarkistanut.

• Jos maksat kortilla niin ne tiedot jää siihen kuittiin ja jos on joku tarpeeks älykäs nii se pääsee sen tilin käsiks. Siks niitä kannattaa aina polttaa eikä heittää roskiin. Kuitilla voit tarkistaa jos kassaneiti tai setä on antanu sulle väärän määrän rahoja tai siin on väärä tuote. Ja joissakin kuiteissa on takuu mitä tarvitaan jos jtn hajoo tai tuote on muutenkin vioittunut, kuten myös joskus käy. Kuten ruoka pakkauksen sisällä voi olla homeessa tai jtn muuta niin voit vaatia rahat takaisin tai uuden tuotteen sen tilalle.
      Sä nyt valitat ihan turhia.

• näin saattaa olla

En lukenut koko ketjua.
      Otan kuitin ensisijaisesti sen vuoksi, ettei kassa voi käyttää sitä väärin
      Entisenä kassakonemekaanikkona voin kertoa, että on tapahtumia jossa kassa on tehnyt pöydälle jääneellä kassakuitilla palautusostoksen.
      Eli palauttanut tavaran takaisin jolloin kassaan on jäänyt ostosta vastaava ylimääräinen raha.
      Mitä tällä sitten on tehnyt - tuskin on ollut kassassa ylimääräisenä.
      Pienillä määrillä tämä menee, mutta suurilla määrin kauppias kyllä huomaa asian.
      Mutta, otan tosiaankin tuon vuoksi kuitin ja ellei kassa sitä tarjoa, en luota häneen.

• Ilman muuta kuitti

Totta kai kuitti otetaan automaattisesti aina varsinkin kaupassa asioidessa. Henkilökohtaisesti pistää vihaksi sellaiset kaupat jotka ovat alkaneet kysymään että "tarvitko kuittia"??? Tulee heti jonkinlainen vilunkimaakari mieleen, enkä viitsi edes vastata moiseen kysymykseen vaan ojennan automaatisesti käden myyjälle samalla tavalla kuin olisi jäänyt vaihtorahat saamatta.
      Ajatelkaapa tilannetta että kukaan ei enää ottaisi kuitteja ostoksista, sehän olisi yhtä juhlaa kauppiaille ja myyjille kun aina olisi tilaisuus periä hieman enemmän kuin mitä tuote todellisuudessa maksaa, ja sitähän ei kukaan enää jälkeenpäin huomaa kun ostoksia on enemmän eikä sitä kuittia ole saanut.

• hehhis

Hyvin harvoin otan kuitin vastaan 'normi'ruokakaupoissa, koska en sillä mitään tee. Jos teen isompia ostoksia, kuin se tupakkiaski ja pepsimax, niin katson siitä vain loppusumman ja silmäilen sen läpi.

Jos olen jossain ostoskeskuksessa, säilytän joka ostoksestani kuitit, jottei minua voida syyttää varkaudesta. Takuukuitit/todistukset säilytän aina.

• Kuitti.

Siis mitä teen kuitilla? En mitään, koska harvoin edes riittävän iso perseen pyyhintään.

• Kuittivippifirma

Kuittikauppa kukoistaa.
      On olemassa sellaisiakin firmoja jotka ostavat firmasi laskut?
      Joten kai heille sitten kuititkin kelpaavat ja muut tositteet?

• Otan kuitin talteen koska siitä mä ainakin sen kauppareissun jälkee katon kuinka paljon sitä rahaa meni. Mä en keksi sille oikeestaa parempaa syytä.. Mut se on eri asia jos käyn karkkipussin ostamassa, en mä sellasesta pikku ostoksesta kuittia säästä.

• R-kioskit outoja

R-kioskit Suomessa ovat todella erikoisia paikkoja. Sieltä ei koskaan tarjota kuittia vapaaehtoisesti, jos ei sitä erikseen pyydä. Vuosikausia tämä on minua harmittanut. Olen joutunut asioimaan R-kioskilla muiden ihmisten asioilla ja haluaisin antaa kuitin heille, kun vien tavarat. Jos taas ostan itselleni useita tuotteita R-kioskilta tuntuu perin oudolta, kun he ilmoittavat vain kokonaissumman. Siellä on niin paljon korkeammat hinnat kuin ruokakaupoissa, että tarkistaminen ilman kuittia on täysin mahdotonta. Siinä voi viilata toista linssiin vaikka kuinka paljon ja vaikka ei niin tekisikään ostajalle jää R-kioskista hyvin epärehellinen ja outo vaikutelma. Yritetäänkö kiertää veroja vai mistä on kysymys?

• Kauppojen vertailua

Käyn K-kaupassa, S-kaupassa, Lidlissä, Vapaavalinnassa, Siwassa jne. Koska eläkkeeni on pieni teen hintavertailuja. Siihen tarvitsen kuitteja. Vertailu todella kannattaa. Tietyt tuotteet kannattaa ostaa tietyistä kaupoista. Siwa on kuitenkin kaikkein kallein ja täytyy olla todella hätätilanne, jos sieltä ostan.

• Aina kuitti mukaan

Jos kuitti jää kassalle, myyjä voi mitätöidä ostotapahtuman kassakoneesta. Siihen tarvitaan alkuperäinen kuitti. Sen jälkeen hän voi ottaa rahat verottomana taskuun, ja alviakaan ei tarvitse tilittää verottajalle.

Kuitin jättäminen kassalle antaa mahdollisuuden vilunkipeliin sekä kassatyöntekijälle, että liikkeenharjoittajalle.

• yks jorkka

esim. ...kaveri osti kengät liikkeestä A ja muutamanpäivän kuluttua meni liikkeeseen B, kun oli tulossa sieltä Bsta jo ulos niin vartija pysäytti ja vei sinne koppiin....sillä perusteella että oli nähnyt hintalapun vilkkuvan pohjassa kun käveli... lappu oli siinä heti kannasta varpaisiin päin lähtevässä kohdassa joten se ei kävellessä ollut kulunut pois ja vielä kun muutenkin autolla liikui....hintalappu oli, mutta ei siinä näkynyt minkä liikkeen lappu.... onneksi oli osto kuitti jäänyt lompakkoon jolla voi todentaa että kengät oli toisesta liikkeestä jo aiemmin ostettu.Senjälkeen olen minäkin katsonut ettei kenganpohjissa ole hintalappuja jäljellä kun liikenteeseen lähden.

• georgeanderson

Am rahaa lainanantaja, annan laina koko päivän, olen tarjota sekä henkilökohtainen laina ja yritysten laina, ja annan lyhyen ja lond laina joten jos olet kiinnostunut, ei ole ongelma, haluan sinun vain minuun yhteyttä laitoksen kautta oma sähköpostiosoite (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7040
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      704
      3138
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      102
      1332
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1320
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1305
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1149
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      78
      1069
    Aihe