Onko teillä kipu aina samassa kohdin?

Pelkäävä........

Sairastan tällähetkellä vaikeaa migreeniä johon joudun aloittamaan estolääkityksen tiheiden kohtausten vuoksi. Minua kalvaa kuitenkin pelko, kun muutenkin on elämässä stressaava ajanjakso. Olen alkanut ihan hirveästi pelkäämään aivokasvainta päässä ja ahdistaa nyt lähes päivittäin päänkunto.

Minulla migreeni esiintyy aina samassa paikassa. Kipu on vasemmalla puolella päätä silmän takana ja ohimolla sekä vasemmanpuolen niska lihakset kipeytyvät ja kiristyvät ennen kohtausta ja kohtauksen aikana. Onko se tyypillistä, että migreenissä kipu on aina samalla puolella päätä ja samassa kohdin, vai painaako minulla joku syöpä vasemmalla puolella päätäni? Miksi koskaan ei säre oikeaa puolta päästä?

Miksi koskaan oikea puoli hartioista ei mene niin jumiin kuin vasen?

Pelkään niin hirveästi aivokasvainta, ettei ole tosikaan. Sairastuin migreeniin jo 16-vuotiaana ja sairashistoriaa on takana 10vuotta. Välillä ollut parempia kausia, mutta esim. nyt kohtauksia on viikottain. Täsmälääke triptan auttaa, mutta usein kohtaus uusiutuu 3 vuorokautta.

6

1645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juss2

tutustuppa aiheeseen horton neuralgia

• Aloittaja...........

Kiitos vinkistä. Olen jo aiheeseen tutustunut, mutta mielestäni päänsärkyni ei ole tuollaista. Saan kohtauksen ohi imigranilla, mutta mikäli en lääkettä ota, se kestää kyllä 8tunnista sinne 3 vuorokauteen. Kipu ei ole noin kovaa, mitä hortonia sairastavat kuvaavat.

Kipu on siis toispuoleista, vasemmalla. Silmän takana jossain syvällä, ohimolla ja hieman takaraivolla. Samoin vasentapuolta niskaa särkee. Imigran vie kivun tunnissa, mutta ongelmana on kohtausten uusiminen. Kohtaus tulee usein seuraavana päivänä uudestaan ja joudun taas ottamaan lääkettä. Sitten tulee kolmantena päivänä taas!

Usein teen ilmeisesti väärin, koska en halua ottaa imigrania, koska pelottaa sekin, onko lääke ihan terveellistä syödä useita päiviä peräkkäin?

Tuntuu, että pääni ei kestä enää mitään. Olen kyllä stressaavassa elämäntilanteessa, sekö tässä nyt mättää?

Olen karsinut ruokavaliosta kaikki lisäaineet. Syön säännöllisesti ruokaa, mistä tiedän mitä se on. En syö eineksiä, natriumglutamaattia enkä käytä alkoholia. Liikun päivittäin paljon. Ei ole ylipainoa. Elämäntavat on kunnossa. Taipumusta silti hermoilemiseen ja ylenpalttiseen stressaamiseen. Tämä saattaa toimia itselläni laukaisevana tekijänä?

Nyt kun pelkään aivokasvainta ja tunnustelen kokoajan päätäni ja pelkään kokoajan migreeniä niin saan ilmeisesti sen vuoksi migreenikohtauksen? Olen inhottavassa kierteessä jossa ehkä itse ruokin näitä kohtauksia?

En enää uskolla merkata kohtauksia enää edes kalenteriin, koska niitä näkyi olevan niin usein. Viikoittain 1-3 kappaletta. Onkohan tää ees migreeniä.

Diagnoosina aurallinen migreeni. Oireina näkökenttään tulevia nopeita salamaniskumaisia valopalloja ja tukkaisuja. Silmissä outo olo ja joskus ollut koviakin auroja, vilkkuvia sahalaitoja.

Sen jälkeen alkaa särky 20-60minuutissa toispuoleisena sykkivänä, aina samassa kohdin. Kohtauksesta jää toistaitoinen olo pariksi päiväksi.

Tällähetkellä tämä rajoittaa elämääni tosi paljon. Pelkään mitään tehdä kun tuntuu, että kaikesta saan päänsäryn. Jos lähden reissuun, on 100% varmaa, että saan migreenin. Kun alkaa vapaat, saan kohtauksen.

Työni on hyvin hektistä, pitkiä päiviä useissa vuoroissa. Päivät venyvät usein yli 10 tuntiin. Tuntuu, etten ehdi palautua ja poltan kynttilää molemmistä päistä. Tämä on tilapäistä, vielä muutama kuukausi, sitten helpottaa. Kun yritän nukkua univelkaa vapaalla, nukun ilmeisesti liikaa ja herään migreeniin. Aivan järkyttävä kehä.

Voiko migreeni tosiaan oireilla näin usein? Viikottain 1-3 kertaan? Vaikuttaa elämänlaatuun koska kohtausta ennen ja jälkeen on hyvin väsynyt, toistaitoinen höntti olo. Töissä on kuitenkin oltava ja muutenkaan ei ole varaa jäädä sänkyyn. Tuleekohan kohta burnout?

• Toivottavasti helpot

Kuvauksesi perusteella sinulla on migreenin "kipusuoni" samassa kohdassa kuin itselläni. Kohtauksia saan huomattavasti harvemmin ja ne liittyvät hormoneihin eli yleensä tulevat juuri ennen tai kuukautisten aikaan. Onneksi ei joka kuukausi.

Jos kipuni uusiutuu, niin se yleensä tulee oikealle puolelle peilikuvana.

Elintapoja olet yrittänyt kunnostaa mahdollisuuksien mukaan. Olen vanhempi, joten toivottavasti osaan vielä antaa pari ohjetta kokeiltavaksi.

Jos mahdollista, niin hanki työ, jossa voit työskennellä päiväaikaan tai on korkeintaan aamu- ja iltavuoroja.

Liikunnan jälkeen muista venytellä lihakset hyvin. Voisit ehkä hyötyä jostain viikottaisesta venyttely tai joogatunnista.

Huolehdi neste- ja suolatasapainosta. Liikunta lisää vedentarvetta, mutta joskus voi olla hyväksi ottaa suolarae (merisuola) tai nauttia kivennäisvettä lasillinen. Pelkkä vesi saattaa vain hulahtaa elimistön läpi, mutta ripaus suolaa auttaa sitä pysymään kehossa. Vesimäärää ei kannata liioitella, koska runsas vesi laimentaa kehoasi.

Neste- ja suolatasapainon vuoksi sinun kannattaa miettiä, miten paljon käyt saunassa ja onko saunomisella suuri vaikutus kohtauksiisi. Mieti taas vesiasia. Kesähellekin on rankka.

Oletko kokeillut magnesiumtabletteja? Itselläni ne auttoivat kehoa palautumaan liikunnan rasituksista ja pääsin eroon levottomista jaloista. Apteekista voi ostaa esimerkiksi Emgesan nimisiä.

Et kertonut liikuntalajejasi. Monipuolisuus on hyvä, mutta erilaiset rennot lajit voivat olla hyväksi. Jos hartiasi jäävät jännittyneeksi liikunnan jälkeen, niin jotain on metsässä.

Oletko kokeillut erilaisia hierontoja yms. akupunktio, vyöhyketerapia, aromaterapia, shiatsu, intialainen päänhieronta, kalevalainen jäsenkorjaus... Joku noista voi olla juuri sinun juttusi.

Osaatko rentoutua? Tai siis rentouttaa itsesi jäsen kerrallaan ja nukahtaa tai vaihtoehtoisesti nousta virkeänä pystyyn. Kannattaa opetella.

Jotkut kauhistuvat ja jotkut saavat avun avannosta. Vielä on jäitä.

• Aloittaja...........

Kiitos monista vinkeistä. Itseasiassa ostin aitoa puhdistamatonta merisuolaa luomukaupasta, sellaista harmahtavaa. Aion alkaa ottamaan sitä muutaman rakeen päivittäin. Vedenjuonti töissä jää liian vähäiseksi ehkä, sillä työ on hyvin fyysistä ja kuormittavaa. Täytyy kiinnittää huomiota siihen.

Saunan päivittäin. Olen itsekin miettinyt voisiko syy olla siinä? Pitäisi pystyä olemaan viikkokin ilman löylyjä. Koen saunan vain niin isona ja tärkeänä rentouttajana, etten ole saanut aikaiseksi siinä vielä joustaa.

Työni on hyvin liikunnallista ja ulkoiluun painottuvaa. Työpäivän aikana kilometreja tulee aikalailla. Vapaa-ajalla olen joogannut epäsäännöllisesti sekä ulkoilen maastossa kesät talvet. Myös lumikenkäily on viikottaista.

Aion kokeilla jonkinlaista rentoutusjuttua seuraavaksi. Jokin esim.meditaatio voisi olla kaltaiselleni hermoilijalle hyvä juttu? Tai ihan säännöllinen jooga.

Olen luonteeltani liian tunnollinen jotenkin ja otan kaikesta liian isot paineet. Sitten nipotan ja ilmeisesti ehkä hermostumisesta tai stressitilan laukeamisesta (vapaat) puhkeaa migreeni.

Töissä on ollut vain tosi vaikeaa kun on migreenikohtaus ja pää on ihan seis. Hävettää sellainen kömpelyys ja pysähtyneisyys mikä kohtauksen liittyy ja lisäksi on vaikea olla asiakkaiden kanssa normaalisti kun päätä särkee niin paljon. Kohtaukset ovat tihentyneet tässä 4kk aikana ja tilanne on se, että pelkään etukäteen jo aamulla, että saanko kohtauksen. Jos on jokin tärkeä tilaisuus missä pitäisi olla skarppina, niin pelko ja huoli kohtauksesta on kovempaa ja on lähes 100% varmaa, että saan migreenin.

Eli kun nyt oikein kirjoitan tähän näitä selityksiäni, niin tuntuu, että omalla käytökselläni aiheutan kohtaukset itse? Pitäisi vain yrittää elää rentoa, huoletonta elämää, tässä hetkessä hötkyilemättä tulevaa.

Magnesiumia täytyy ostaa. Olen epäillytkin sen puutosta jo jonkin aikaa, sillä saan suonenvetoja!

• Olet jäljillä

Merisuolaa ei kannata syödä kuin karkkia. Se on suolaa, jonka käyttöä on syytä rajoittaa, mutta yhdistettynä runsaaseen liikuntaan ja saunomiseen, sinä mahdollisesti tarvitset sitä vähän enemmän kuin joku muu.

Pidä vesipullo mukana töissä, talvella vaikka vettä termospullossa, jos ei sitä muuten saa sulana pysymään. Nestevajaus on yksi selvimpiä päänsäryn ja migreenin laukaisijoita. Kesällä taas tulee muutenkin kuuma, jos on hellettä.

Jos sinusta alkaa vähänkään tuntua, että nyt se migreeni tulee, niin ota jo silloin lääke. Silloin pääset kaikkein helpoimmalla, ehkä kohtaus ei kunnolla tulekaan. Migreenilääkkeissä on aika pienet vuorokausiannokset ja niitä kannattaa noudattaa, jos ei ole lääkärin kanssa muuta sopinut.

Rentoudun itsekin saunassa. Kokeile olla ilman saunaa. Tai kokeile ainakin sitä kunnon neste-suolatasapainoa. Muistaakseni ainakin yksi migreenihaastattelun kysymyksistäkin liittyy saunan ja migreenin yhdistelmään.

Sitäkin voit miettiä, luovutko saunasta vai migreenistä. Ainakin kannattaa kokeilla.

Tuota huolettomuutta kannattaa opetella, vaikka se ei olekaan helppoa.

• juss2

jos kiinnostaa tutustu aiheeseen luonnon hoidot... täältä löydät lisä tietoa jos kieli kääntyy http://www.clusterheadaches.com/cb/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
      siltä löytyy tohon hortoniin tarkoitettuja lääkkeettömiä hoitomuotoja joista ainakin yksi tepsii migreeniin! tarvittaessa saat lisä tietoja... toivottavasti oli apua (tietoa ei voi koskaan olla liikaa)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      190
      1201
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1068
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      800
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      794
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      740
    6. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      649
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      642
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      48
      642
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      607
    10. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50