Onko muita niukoilla varoilla pääsiäsenä olevia ? Paljon on ollut menoja nyt kevällä ja ruokapudjetti kuukauta kohten vain 130 euroo kahdelle lapsi ja aikuinen. Velat lyhenee koko ajan mut kyhä tää kituutamista on. Luntakin metritolkulla etei pääse pulloja keräileen tai edes marjaan ja sieneen, ym. juttuja ja kaloja vois hakee luonnosta. Ankeaa ! Eli ei yhtä mämmiä tai munaa syäd' tänä pääsiäisenä ! Mites muila ?
varaton pääsiäinen
191
4015
Vastaukset
- jassooo....
Ei köyhällä ole velkaa koska velkaa ei ole alunperin edes ollut varaa ottaa...
- keskituloinen
Niiin,sinuna veisin parit suuremmat laskut suoraan sossuun ja sanoisit ettei ole varaa maksaa ja että ostat lapsille ruokaa.Se on sinun oikeutesi!Itse ainakin näen asian näin.Tätä rahaa kun tuntuu valuvan kaikkialle muualle muualle paitsi Suomalaisille itselleen.Meillä vain kiristetään toimia normi ihmisten kohdalla ja potteja haetaan varakkaimille.Kataisen hallitus on huonointa pitkään aikaan mitä Suomalaisille on sattunut!
- auttakaa mua!!!
www.vippiilmanluottotietoja.com
- ..................
auttakaa mua!!! kirjoitti:
www.vippiilmanluottotietoja.com
Älä ota pikavippiä! Oot kusessa sen takaisinmaksamisen kanssa!
- Pottuja syödään
Mämmiä ei syötäs muutenkaan, ja kun rahat on tiukilla niin syödään sitä mitä on. Ei se pääsiäinen siitä syömällä kummene.
- nälkä täälläkin
EN VIETÄ PÄÄSIÄISTÄ tai muutakaa OSTA OSTA OASTA juhlaa. Säästää paljon ja pääsiäis munaa on tarjouksessa "juhlan" jälkeen.
Jos on LAPSIA, on vaan opetettava et mitään ylämäärästä EI OLE ja juhlat peruttu. TOTUUS on se mitä lapselle kerrotaan, kun se selviää sitten kuitenkin, kun LAPSI on TYÖTÖN omassa kurjas kodis.
Kirjossa toki voi käydä diakkarin juttusilla ja yrittää saadaa pikkasen rahnaa.
IHMISET äänestää VÄÄRIN ja tää alamäki jatkuu. AATTEET on pelkkää FUULAA, joten äänestää sellasta, joka EI ole vallassa. Muuten mikään ei muutu.- hiihaahoo!
ime sinä kommari kikkeliä.
- varakaspaperimies
hiihaahoo! kirjoitti:
ime sinä kommari kikkeliä.
Kommarit meinaa nostaa paperimiesten osinkojen verotusta, eikös oo sikamaista?
- suosittelija
varakaspaperimies kirjoitti:
Kommarit meinaa nostaa paperimiesten osinkojen verotusta, eikös oo sikamaista?
Mulla on nyt pääsiäsenä tosi hyvin fyffee www.pikavippiluottotiedottomalle.com !!!!
- suu säkkiä myöten
Pääsiäinen ei ole mikään ostaosta-juhla, vaan ihana valon, kevään ja ylösnousemuksen juhla. Meillä säästetään ennen pääsiäistä ja paastotaan herkuista ja lihasta. Pääsiäisenä on sitten varaa syödä vähän paremmin.
- opiskelija
Olisipa masentavaa olla lapsesi. Ei minunkaan perheessäni oltu millään tasolla varakkaita tai edes keskitasoa sillon kun olin penska. Silti äiti tai isä osti perjantaina saunajuomaksi lapsille pirkka limua ja oltiin maailman onnellisimpia (vanhemmat joivat samaa limua tai vettä - meillä ei esim. kaljaa kitattu koskaan). Pääsiäisenä saatiin suklaata ja jouluna pukki toi mummon neulomat sukat ja jotain vähän hienompaa. Oltiin ihan tosi onnellisia.
Nykyään olen itse opiskelija ja elän todella niukilla. Silti ostin pääsiäiseksi suklaata, jotta mahdolliset virpojat saisivat palkkansa. Jouluna olen ostanut aina kaikille jotain pientä lahjaa ja lähettänyt kortteja. Palkaksi olen saanut syödä vaikkapa vanhempien luona mahan täyteen niin muuta ruokaa en ole sinä päivänä tarvinnut. - --kiitos--
opiskelija kirjoitti:
Olisipa masentavaa olla lapsesi. Ei minunkaan perheessäni oltu millään tasolla varakkaita tai edes keskitasoa sillon kun olin penska. Silti äiti tai isä osti perjantaina saunajuomaksi lapsille pirkka limua ja oltiin maailman onnellisimpia (vanhemmat joivat samaa limua tai vettä - meillä ei esim. kaljaa kitattu koskaan). Pääsiäisenä saatiin suklaata ja jouluna pukki toi mummon neulomat sukat ja jotain vähän hienompaa. Oltiin ihan tosi onnellisia.
Nykyään olen itse opiskelija ja elän todella niukilla. Silti ostin pääsiäiseksi suklaata, jotta mahdolliset virpojat saisivat palkkansa. Jouluna olen ostanut aina kaikille jotain pientä lahjaa ja lähettänyt kortteja. Palkaksi olen saanut syödä vaikkapa vanhempien luona mahan täyteen niin muuta ruokaa en ole sinä päivänä tarvinnut.Tuli jotenkin hyvä mieli tuosta kommentista.
Samantyylistä oli oma lapsuus -- eli vaatimatonta, mutta tunnelmallista välittämisen vuoksi.
- smummix
Mun mielestä nykyajan Suomessa ei kellään lapsella saisi olla niin tiukkaa, ettei pääsiäisenä saa edes pientä suklaamunaa ja omaa rairuohoa tipuineen ja vähän parempaa syömistä pyhinä.
- jepjepjep2
Ihan totta. Se muna tosiaan maksaa sen 30snt halvimmillaan, että eiköhän sen pysty taikoon millä vaan budjetilla.
- Myy tietokoneesi
niin saat rahaa.
- Parin kuukauden
ruokarahat voi enintään saada uudehkosta koneesta, kannattaako...? Tietsikkaa tarvitsee nykyään aina vaan enemmän asioitten hoitamiseen, jos ei asu esim. pankin, työkkärin ja Kelan lähellä.
- Sosiaalivirasto
Parin kuukauden kirjoitti:
ruokarahat voi enintään saada uudehkosta koneesta, kannattaako...? Tietsikkaa tarvitsee nykyään aina vaan enemmän asioitten hoitamiseen, jos ei asu esim. pankin, työkkärin ja Kelan lähellä.
maksaa kaikki laskut omilla tietokoneillaan, ja KELAn kanssa asiointi hoituu edelleen tavallisen postin avulla, kirjeitä lähetellen.
Meillä ainakaan ei asiointi KELAn kanssa onnistu tietokoneen avulla. Aina pitää lähettää kirje tai mennä konttorissa itse käymään.
Työkkärin kanssa on sama juttu, ne lähettää kirjeen jos työtä on tarjolla.
Vai oletko ihan oikeasti niin ahkera että tervitset tietokonetta asioidaksesti työkkärin kanssa? Eli kirjoittelet niille sähköpostia joka päivä? - napunapunapina
Sosiaalivirasto kirjoitti:
maksaa kaikki laskut omilla tietokoneillaan, ja KELAn kanssa asiointi hoituu edelleen tavallisen postin avulla, kirjeitä lähetellen.
Meillä ainakaan ei asiointi KELAn kanssa onnistu tietokoneen avulla. Aina pitää lähettää kirje tai mennä konttorissa itse käymään.
Työkkärin kanssa on sama juttu, ne lähettää kirjeen jos työtä on tarjolla.
Vai oletko ihan oikeasti niin ahkera että tervitset tietokonetta asioidaksesti työkkärin kanssa? Eli kirjoittelet niille sähköpostia joka päivä?Ööä... Itse työttömäksi jääneenä, ei ole kertaakaan tarvinnut kelan konttorissa käydä tai lappuja lähettää. Kelalla on netissä verkkoasiointisivusto, jossa kaikki ilmoitukset saa tehtyä hetkessä.
Työkkäri on erijuttu. Sielä on pakko käydä työnhakua jatkamassa paikanpäällä ja ilmoittaminen niistä työtarjouksista hoituu nopsaan sähköpostitse, kun ei kehtaa soitella.
- melkoköyhä
jaa-a pääsisäisbudjetti on 20-25€, se riittää kun tekee itse ruoat, tämän jälkeen alan säästämään vappua varten n.40-50€ jos saisi kasaan niin riittäisi.
- MÄMMIKÖYRÄ
Kyä mämmiä syädään pääsijäisenä. ! Mut varokaa etei tuu mämit pöksyy .!
- vm-56
Sama täällä, ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen pääsiäisruokaan, pakastinta kaivelen ensikuun 14.pvään asti, josko siellä oisi jotakin insuliinidiabeetikolle ja verenpainetautiselle. Mutta pääasia kun kissan ei tartte nälkää nähdä, sähkölaskuja makselen erissä kun sos.tsto ei niitä ota huomioon kuin 32e/kk, asunnossa kaikki toimii sähköllä. Työkyvyttömyyseläkkeellä elelen, takuueläkkeellä, johonkin työhön menisin jos oisi sitä työkuntoa.
- maiskis
Minulla on ensi kuun 3, päivään käyttöraha 73 €.
Pajun oksia menen hakemaan viikonloppuna ja meinaan tehdä niihin koriste rusetteja kierrätysnauhoista. Oveen laitan silkki Krookuksia pajukrassiin. Kanarisottoa meinaan syödä kypsää koipea on pakkasessa ostettu 1,49 € /kg tarjouksesta. Pääsiäistä on neljänä päivänä, joten kaksia annosta rahkaa ja mämmiä riittä.
Hernekeitto ja kalalaatikko riisiin on tarkoitus syödä tässä arkina pakasteesta otan tarvikkeet.
Porkkanakakku 20 palaa
Ainekset
300 g porkkanoita
100 g voita
4 kananmunaa
3 dl sokeria
4 dl vehnäjauhoja
1 tl vaniljasokeria
2 tl leivinjauhetta
2 rkl jauhettua kanelia
Kuorrutus
50 g voita
250 g Olympia juustoa
1 dl sokeria
Ohjeet
Uuni 180 asteeseen, n. 8 min.
Kuori ja raasta porkkanat hienoksi raasteeksi.
Sulata voi.
Vatkaa kananmunat ja sokeri kuohkeaksi vaahdoksi.
Sekoita mukaan porkkanat ja voi.
Sekoita jauhot, vaniljasokeri, leivinjauhe ja kaneli keskenään, ja sekoita sitten taikinan joukkoon.
Kaada taikina voidellulle ja jauhotetulle tai leivinpaperilla vuoratulle uunipellille. Myös noin 25 x 30 cm -kokoinen vuoka käy.
Paista uunin keskitasolla noin 20 minuuttia.
Anna kakun jäähtyä.
Sulata kuorrutusta varten voi ja anna sen jäähtyä.
Sekoita juusto, tomusokeri voin kanssa tasaiseksi massaksi. Levitä kuorrutus jäähtyneen kakun päälle ja anna sen jähmettyä jääkaapissa.
Tai
Persikka-rahkapiirakka
125 g voita
1 dl sokeria
1 kananmuna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
Täyte
200 g maitorahkaa
n. 400 g viipaloitua persikkaa sokeriliemessä 1 dl persikoiden lientä
1 tl vanilliinisokeria
Vaahdota sokeri ja pehmennyt voi vaahdoksi. Sekoita joukkoon ensin kananmuna ja sitten vehnäjauho sekä leivinjauhe. Taputtele taikina voidellun vuoan pohjalle ja reunoille.
Asettele persikkaviipaleet tasaisesti pohjan päälle. Jos viipaleet ovat kovin paksuja, ne voi puolittaa veitsellä.
Sekoita maitorahkan joukkoon noin 1 dl persikoiden sokerilientä ja teelusikallinen vanilliinisokeria. Kaada täyte tasaisesti persikoiden päälle.
Porkkanat ovat hinnoissaan ehkä teen rahkatortun..- monet on murheet
Mulla taas on rahaa, mutta ei halua eikä innostusta tehdä yhtään mitään tuolla keittiöpuolella kuin ehkä joskus. Tänään pitkäperjantaina paastoan, tuleepahan sekin kokeiltua.
Kiitos porkkanakakkuohjeesta, sen tekemistä aion kyllä kokeilla, toivottavasti onnistuu. - pääsiäisnoitaa ei ol
Ruokaohjeet ovat loistavia. Mutta - persikka on kallista raaka-ainetta, samoin juusto. Mutta nuo ohjeitten herkut eivtä kutienkaa nniin kalliiski tule, etteikö voisi soveltaa pääsiäisen ajan herkuksi. Pakkohan ei ole tehdä mitään herkkuja. Ei ne lapset niitä niin kaipaa. Aamiaspöydän kananmunat voi värittää, Ja päiväkahvit juoda tavallisen itseleivotun pullan kanssa. Laittaa vain pajunkissoja ma´lajkkoon ja liina pöydälle ja pukeutuu sunnuntaipuseroon. Juhlan tuntu on siinä. Pääsiäinen on kuitenkin loppujen lopuksi kirkollinen pyhä. Kuka muistaa minkä vuoksi pääsiäistä vietetään?
- yksinhuoltaja
Mieki kokkeilen rahkatorttua,halvat aineet ko hakee tarjouksia.Kiitos sulle ja jutun alkuun panijalle.Olen itte ollu samassa tilanteessa lasteni kans.Kun mie sanoin muksuille et me ollaan köyhiä,niin vanhin pojistani sanoi ettei me olla köyhiä,onhan meillä kaikki mitä tarttetaan.Mie uskon et me vanhemmat kaivataaan enämpi kun meijän muksut,he tyytyvät siihen mitä on.Hauskaa pääsiäistä nyt vaan.
- opastusta
www.pikavippiluottotiedottomalle.com
- akka vaan
mämmi maksoi 1,95 rove, kymppimämmiä s-marketin paksteesta. Ropposesta syö kolme kertaa, eikä sitä syödessä tarvita muuta kuin 0-maitoa lasilline, siis onks kallista, kolme ateriaa parilla eurolla?
- rautalangasta taitan
Ateria tarkoittaa; alkuruokaa ruokaa ja jälkiruokaa, sekä leipä että juoma kuuluvat siihen.
Annos on yksi kerralla syötävä määrä mitä tahansa syötävää
esim. 75 g männiä ja loraus n. 1/2 dl kermaa on annos
Tai salaatti annos
tai kieviläinen kana http://static.kotikokki.net/public_files/recipeimages/0/101/761/large.jpg?1297518524 on annos.
Ateria on valmistettu kokonaisuus syötävää ruokaa.
http://static.kotikokki.net/public_files/recipeimages/0/101/761/large.jpg?1297518524
Annos on:
Kuinka suuri on annos?
Minkä kokoinen on viipale täysjyväleipää? Entä mikä on annos suklaata? Seuraavat esimerkkiannokset on laskettu 65-kiloiselle keskivertonaiselle, joka harrastaa kevyttä liikuntaa kolmesti viikossa.
Riisi (keitetty): 150–175 g
Pasta (keitetty): 150–175 g
Lohi: 90–100 g
Maissihiutaleet: 60 g
Kaurahiutaleet: 50 g
Broileri: 125–150 g
Peruna: 200–250 g
Ruisleipä: 75–100 g
Täysjyväleipä: 70–80 g
Suklaa: 10–15 g
Jäätelö: 2,5–3 dl
Esimerkiksi tuo Keviläinen kana ateriana on
salaatti
http://www.sydanmerkki.fi/sydanmerkki_ateria/ruokapalvelut/asiakkaan_ohjaaminen/fi_FI/esimerkki_annoskokoja/
http://www.sydanmerkki.fi/sydanmerkki_ateria/ruokapalvelut/asiakkaan_ohjaaminen/fi_FI/lautasmalli/
Annos on yksi, ja ateria on kokonaisuus.
MÄMMI EI OLE ATERIA. - Yh tausta
rautalangasta taitan kirjoitti:
Ateria tarkoittaa; alkuruokaa ruokaa ja jälkiruokaa, sekä leipä että juoma kuuluvat siihen.
Tai salaatti annos
tai kieviläinen kana http://static.kotikokki.net/public_files/recipeimages/0/101/761/large.jpg?1297518524 on annos.
http://static.kotikokki.net/public_files/recipeimages/0/101/761/large.jpg?1297518524
Annos on:
Kuinka suuri on annos?
Minkä kokoinen on viipale täysjyväleipää? Entä mikä on annos suklaata? Seuraavat esimerkkiannokset on laskettu 65-kiloiselle keskivertonaiselle, joka harrastaa kevyttä liikuntaa kolmesti viikossa.
salaatti
http://www.sydanmerkki.fi/sydanmerkki_ateria/ruokapalvelut/asiakkaan_ohjaaminen/fi_FI/esimerkki_annoskokoja/
http://www.sydanmerkki.fi/sydanmerkki_ateria/ruokapalvelut/asiakkaan_ohjaaminen/fi_FI/lautasmalli/
MÄMMI EI OLE ATERIA.Turhaa täällä on kielioppi virheistä saarnata.
Asia virheet ovat ihan nyrkki sääntö.
Mitä aktiivisempi kirjoittaja sen vähemmän tietää asiasta
Ruokaraha joka on kohtuulista käyttää
On ensimmäinen aikuinen 7,63 € päivä
toinen yli 14 v. 3,81€*ruokapäivä
lapset alle 14v. 2,29 €/ ruokapäivä
ja kyllä ruoka raha on tiukka koulujen lomien aikaan silloin ei ruokaa saa kuin kotoa. Monelle vanhemmalle se on yhä yllätys..
Maanantait ovat kouluruuan määrässä suurin kulutuspäivä.
Kaksi teini ikäistä poikaa syö jo kolmen aikuisen edestä
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dia00604 - pala mämmiä tai kala
Tai salaatti annos
Annos on:
Kuinka suuri on annos?
salaatti
MÄMMI EI OLE ATERIA.On kai se mämmi kokonainen ateria. Kulhollinen mämmiä, maitoa päälle on minulle lounasateria pääsiäsenä. Tulee vatsa täyteen.
Miksi mämmi ei ole ateria? Mikä sitten on ateria? Monta ruokalajia? Perunamuusi? Kalanpala? - atrioinitihetki
Tai salaatti annos
Annos on:
Kuinka suuri on annos?
salaatti
MÄMMI EI OLE ATERIA.Wikipedian mukaan ateria on hetki, jolloin nautitaan ruokaa. Joten se ei ole joku ruokalista. Siis ateria voi olla myös se hetki kun syödään vain se mämmi. Siis SYÖDÄÄN MÄMMI. Pelkkä mämmi ei ole siis ateria, eikä ne kattilassa tai pöydällä olevat kolmen ruokalajin ruuat, vaan se hetki, jolloin ne syödään. Aterioidaan.
- pääsiäistipunen
Ainakaan pajunkissat eivät maksa mitään. Edellisvuotiset koristeet kelpaavat mainiosti tai koristeet voi tehdä vaikka lahjapaperinarusta tai vaikka ripustella koruja oksille. Käyttäkää mielikuvitusta!!! Jos on rahaa pääsiäisen jälkeen, niin kannattaa katsastaa Tiimarin ja kaupan askarteluhyllyt, koska todennäköisesti pääsiäistipuja ja muita saa alennuksella. Itse ainakin käytän niitä koristeita vuodesta toiseen. Aina voi myöskin piirrellä ja väritellä. Mallikuvia löytyy esim. netistä ja askartelukirjoja voi lainata kirjastosta.
Kaikki köyhien lapset pistäkää muksut sunnuntaina kiertämään lähialueita virpomassa. Tunninkin urakalla saa yleensä muutamia suklaamunia, joista riittää koko pääsiäiseksi herkkuja. Ensi vuonna sitten tietää paremmin, että miltä alueilta suklaamunia irtoaa ja mistä ei.
Itse en pidä oikein pashasta tai mämmistä, mutta meillä pääsiäisruokana on rahka. Rahkan joukkoon marjoja tai säilykehedelmiä, niin siitä saa hyvää jälkkäriä. - akka vaan
sinulle, mämmi ei ole ateria
sit en oo ikinä syöny ateriaa, jos yks lautesellinen sapuskaa ei ole sitä! Ei ole koskaan ollut niitä aluku- väli ja jälkiruokia tai salaatteja. Jos on salaattia, niin sitten ei muuta, tai potut ja kastike, ei muuta, taileipää ja maitoo, ei muuta.
niin on menny kohta 60 vuotta, ihan äidin opetuksen mukaan.Ja sama koulu on ollu ukollakin, kun anoppilassa ateriat katettin samalla t jälkkärit ja alkkarit on herrain metkuja - TALOUSKOULU
MÄMMI
valmistusaika: 5 t 0 min
annoksia: 15
6 l vettä
2 kg ruisjauhoja
600g maltaita
2 tl suolaa
2 dl siirappia
3 rkl pomeranssinkuoria
2 rkl siirappivettä
Kuumenna 1 l vettä noin 60°C padassa. Älä keitä vettä.
Vatkaa kuumennettuun veteen ruisjauhoja ja maltaita, kunnes seos on vellimäistä.
Levitä seoksen päälle paksu kerros maltaita ja ruisjauhoja.
Laita kansi padan päälle. Laita pata 50°C uuniin noin tunniksi.
Sekoita seos tunnin jälkeen. Lisää 1 l kuumaa vettä joukkoon.
Toista edellinen vaihe aina tunnin välein kunnes kaikki jauhot on käytetty.
Keitä mämmi imellytyksen jälkeen noin 15 min samalla koko ajan sekoittaen.
Lisää joukkoon siirappi, pomeranssin kuoret ja suola.
Kaada jäähtynyt seos vuokiin niin, että 2/3 vuoasta peittyy.
Sivele pintaan siirappivettä, niin pinta ei kovetu.
Paista mämmivuokia uunissa 170°C asteessa noin 3 tuntia.
Laita jäähtymään viileään paikkaan.
Mämmi kannattaa tarjoilla vasta 4-5 päivän päästä paistamisesta,
jolloin maku on parhaimmillaan, runsaan kerman kera.- €urot jonoon
ja sähköä kuluu tuolla tuntimäärällä, että kallista mämmiä on...
- Ei sen kummempaa
Kyllä mämmi on niin työläs tehdä, että enpä viitsi moiseen alkaa.
Pari ropposta riittää koko pääsiäisen ajaksi,eikä maksa paljon, kun tarjouksesta ostaa. Muutoin pääsiäisenä syödään ihan normi sapuskaa.
Makaroonilaatikkoa ja oma tekemää ohrarieskaa jne.
Aloittajan kannattaa poimia jo syksyllä ne marjat ja keität vaikka ruismarjapuuron mämmin sijaan,sekin on hyvää.
- lukkuhayrio
ninjkkö ?
- akka vaan
tehdä osaan vaa ostaen tulee halvemmaksi, jos ei ole puulämmitteistä hellaa ja uunia! sähkö on hurjan kallista!
- Just joo
Hmm, ja sekin vielä
- puuhella+leivinuuni
Totta,moni kehuu kuinka kotona leipominen on halpaa ,mutta jos sähköllä paistaa,alkaa tulla leipomukselle hintaa..
- Ruokaa sähköuunilla
puuhella+leivinuuni kirjoitti:
Totta,moni kehuu kuinka kotona leipominen on halpaa ,mutta jos sähköllä paistaa,alkaa tulla leipomukselle hintaa..
Pistäpä oikein laskien, että mitä maksaa sähköllä leipominen ja hämmästy, kuinka halpaa se oikein todellisuudessa on!
Minulla on aivan tavallinen sähköhella, keraamisella tasolla, suurin sähkönkulutus, mikä sillä on mahdollista saada on n. 7,5kw ja sekin edellyttää, että kaikki toiminnot on päällä. Tuolla teholla minulta kuluu sähköön rahaa 0,97€ tunnin aikana, eli teen ruokaa jokaisella levyllä ja uunissa on tuon tunnin aikana jotain.
Käytännössä uuni ei ole jatkuvasti edes päällä, kun termostaatti hoitaa lämmön säätelyä. Pelkkä uuni ei kuitenkaan kuluta tunnin aikana sähköä 0,40€ enempää.
Toki puuhellalla ja leivinuunilla saa halvalla laitettua ruokaa, koska niillä lämpiää muutenkin talo ja puu on halpaa polttaa. - puuhelal+leivinuuni
Ruokaa sähköuunilla kirjoitti:
Pistäpä oikein laskien, että mitä maksaa sähköllä leipominen ja hämmästy, kuinka halpaa se oikein todellisuudessa on!
Minulla on aivan tavallinen sähköhella, keraamisella tasolla, suurin sähkönkulutus, mikä sillä on mahdollista saada on n. 7,5kw ja sekin edellyttää, että kaikki toiminnot on päällä. Tuolla teholla minulta kuluu sähköön rahaa 0,97€ tunnin aikana, eli teen ruokaa jokaisella levyllä ja uunissa on tuon tunnin aikana jotain.
Käytännössä uuni ei ole jatkuvasti edes päällä, kun termostaatti hoitaa lämmön säätelyä. Pelkkä uuni ei kuitenkaan kuluta tunnin aikana sähköä 0,40€ enempää.
Toki puuhellalla ja leivinuunilla saa halvalla laitettua ruokaa, koska niillä lämpiää muutenkin talo ja puu on halpaa polttaa.Olen kuullut ja kuvitellut että sähköllä on kallista lämmittää uunia..
Itse en juurikaan sähköllä paistele ja keittele joten kommentoin "mutu" tuntumalla.
Onko tuohon hintaan laskettu siirtohinta ja verot?
Sähkölaskussahan on melkein puole siirtohintaa. Sori olin väärässä :( - Ruokaa sähköuunilla
puuhelal+leivinuuni kirjoitti:
Olen kuullut ja kuvitellut että sähköllä on kallista lämmittää uunia..
Itse en juurikaan sähköllä paistele ja keittele joten kommentoin "mutu" tuntumalla.
Onko tuohon hintaan laskettu siirtohinta ja verot?
Sähkölaskussahan on melkein puole siirtohintaa. Sori olin väärässä :(Kaikki on mukana sähkön hinnassa. Sehän on itsensä pettämistä, jos laskee vain pelkän sähkön. Nuo edellä laskemani hinnat oli laskettu 0,13€/kw mukaan.
Itse lämmittelen tätä rintamamiestaloani talvella joka päivä leivinuunilla, joten ruokaa tulee tehdyksi myös puiden voimalla. Usein tulee kovilla pakkasilla tehtyä aamusella tulet myös puuhellaankin. Sähköllä tulee tehdyksi kuitenkin aika paljon ruokaa ja olen sen niin monasti laskenut, ettei siinä talouteni ihan valtavasti romahda.
Sähkönkulutuksen suhteen tietokone on muuten sitten yllättävän suuri, suurempi kulutus kuin sähköhellalla, tämä siis siitä syystä, että tietokone on monella päällä monta tuntia päivässä ja sähköhellaa käytetään varsin vähän päivän mittaan.
- Mämmit myöhemmin
Sesonkituote on aina kallista. Mämmin osalta annan sen vihjeen, että viikko pääsiäisen jälkeen saat kaksi rovetta yhden hinnalla. Jos herkutteluun on varaa vain kerran vuodessa, on kai yksi lysti mikä viikonloppu valitaan.
- ei tarvi juhlia!
Aina on näitä ruikuttajia, joilla ei ilmeisesti ole kalenteria eikä edes tietokoneen avulla pystytä ennakoimaan tulevia pyhiä. Normaalijärjellä varustettu ihminen kykenee varautumaan tulevaan pääsiäiseen, jouluun ja juhannukseen jo hyvissä ajoin ja säästämään varoja, mikäli nyt haluaa juhlia.
Pääsiäinen on kristillinen juhla, joten ei ole millään muotoa välttämätöntä hankkia tipuja, suklaamunia, mämmejä sun muita tilpehöörejä. Jeesus ristiinnaulittiin pitkäperjantaina ja kolmantena päivänä nousi kuolleista. Ei raamatussa ainakaan muistaakseni puhuta mitään mämmeistä ja tipuista.
Jos sinä nyt kuitenkin olet rahasi hassannut ja nyt sitten tulitkin katumapäälle, niin jospa hakisit niitä pajunkissoja tai muita oksia ja leikkelisit vaikka lehdistä värikkäitä paperisiivuja, joilla koristelette oksat.
Seuraavaksi tietenkin valitat, ettei ole kenkiä ulosmenoa varten, ei ole saksia, liimaa eikä lehtiä.
Kirjoituksessasi on niin paljon virheitä, että epäilen mahdatko olla juonut lapsille kuuluvat ruokarahat. Jos et, voisit viettää pääsiäisen hauskasti opettelemalla kirjoittamaan, pyydät niiltä lapsiltasi apua tähän hommaan.- virtuaalipalkinto
Tää oli nyt vaan niin hyvä kommentti.
- riuttala76
Vaihtelevasti on varoja. Mut periaatteessa pakollisten laskujen jälkeen tulee edunvalvojalta tilille 60 euroa käyttörahaa maanantaisin. Miten saa ruokaa riippuu paljon siitä kuinka paljon tuhlaa tupakkaan ja olueen ja kuinka paljon on pikku asioita ostettava kuten vaikka pyykinpesujauhe, astianpesuaine, kertakäyttöiset partahöylät, shampoo ym. Vaatteisiin ei todellakaan voi sijoittaa. Mut kyllä täällä Kuopion kaupungissa on vaikka mitä paikkoja mistä voi hankkia jonkinlaista ilmaista ruokaa jos vain näkee edes vähän vaivaa. Esim. Arkena kerran päivässä mulla ois lähellä vapaakirkko josta saa ilmaisen lämpimän ruoan ja jossa monesti jakelussa kaikenlaista pientä mitä itse voi ottaa mukaansa. Sit kahdessakin paikassa jaellaan aika hyviäkin ruokia joissa päiväys menossa umpeen jos vaan jaksaa vähän jonottaa, tosin toisessa niistä usein jos jää jonon hännille on riski että tulevat sanomaan että ruoka loppui. Sieltä sai parhaat ruoat mut kyllästyin käymään kun ruoka aina välillä ehti loppua kesken. Isoja pusseja leipää jaetaan aina eräässä paikassa, joskus tulee heitettyä sellainen leipäpussi pakkaseen, Sieltä on kätevä ottaa sopiva määrä ja jos kiire sulattaa niin senkun laittaa mikroon. En varmaan ees osannutt luetella kaikkia paikkoja mistä täällä kaupunkialueella ilmaista ruokaa löytää jos viitsii näkeä vähän vaivaa. Toki on mulla sit vielä pelastus edunvalvojani joka mun eläkettäni hautoo, kun vähän selittelee niin kyllä sieltä yleensä jotain rahaa löytyy vaikka ulosottomies mun eläkettäni 500 euron edestä kuussa aina rokottaakin.
- Vai edunvalvoja
sinun asioitasi hoitaa. Sehän tarkoittaa ettet sinä reppana osaa edes omia asioitasi hoitaa. Mistä teitä vajakkeja oikein sikiää. Täyspäinen ei kyllä ikinä ilkeäisi tänne kirjoittaa että tarvitsee edunvalvojaa.
- Äly hoi
Vai edunvalvoja kirjoitti:
sinun asioitasi hoitaa. Sehän tarkoittaa ettet sinä reppana osaa edes omia asioitasi hoitaa. Mistä teitä vajakkeja oikein sikiää. Täyspäinen ei kyllä ikinä ilkeäisi tänne kirjoittaa että tarvitsee edunvalvojaa.
Niin, täysipäisethän eivät tosiaan kirjoita tarvitsevansa edunvalvojaa, vaan haukkuvat täällä kasvottomana toisia vajakeiksi.
Pidäpä kätesi kyynärpäitä myöden ristissä ettet ikimaailmassa sairastu niin pahasti, että saattaisit jopa itse tarvita yhteiskunnan apua ja peräti jopa sitä paheksumaasi edunvalvojaa. - juupa juu
Vai edunvalvoja kirjoitti:
kuules täysvajakki...purat pahaa oloasi väärään kohteeseen.taidat olla myös henkisesti köyhä kaiken rahallisen kituuttamisen lisäksi.säälittävä olet hih: )..
- Jaapa jaa
juupa juu kirjoitti:
kuules täysvajakki...purat pahaa oloasi väärään kohteeseen.taidat olla myös henkisesti köyhä kaiken rahallisen kituuttamisen lisäksi.säälittävä olet hih: )..
Vajakki on vajakki kun täyttää kaikki vajakin tunnusmerkit, ei tilanne siitä parane vajakkia puolustelemalla. Ei minulla ole paha olo tai oikeastaan on ja siksi että vatuttaa kun vajaamielisille ja kaikille muillekin eläteille taataan kaikki mahdolliset yhteiskunnan palvelut ja meille veronmaksajille ei mitään. Suomessa on paljon eläviä ruumiita joita syntyy liian pienissä piireissä naimalla ja sukurutsauksissa. Tarvittaisiin ankaria puhdistustoimia rodun jalostamiseksi. Muuten tämän mitättömän maan perii hukka.
- Maan mitätön
Jaapa jaa kirjoitti:
Vajakki on vajakki kun täyttää kaikki vajakin tunnusmerkit, ei tilanne siitä parane vajakkia puolustelemalla. Ei minulla ole paha olo tai oikeastaan on ja siksi että vatuttaa kun vajaamielisille ja kaikille muillekin eläteille taataan kaikki mahdolliset yhteiskunnan palvelut ja meille veronmaksajille ei mitään. Suomessa on paljon eläviä ruumiita joita syntyy liian pienissä piireissä naimalla ja sukurutsauksissa. Tarvittaisiin ankaria puhdistustoimia rodun jalostamiseksi. Muuten tämän mitättömän maan perii hukka.
Jaa, eikö veronmaksajat saa käyttää kunnalisiapalveluita? Työssä tai ei, niin kyllä sulla on ihan samat palvelut käytössä.
Ja taidat olla olla isäs veli jä veljes isä.
- Mämmiä on varmasti
130€ riittää mainiosti kuukaudeksi kahdelle lapselle ja aikuiselle ruokaan, kyllä siitä mämmiinkin ja kananmuniin riittää. 5€ saa jo mämmiä ja munia kaupasta aika paljon, eihän niitä nyt niin paljoa tarvitse olla.
Me ainakin ostetaan tarjouksesta mämmiä pari rovetta (yht. 3,38€) kananmunia iso rasia (1,59€), niistä riittää noita herkkuja meille. Lisäksi teen perunasalaattia ison kulhollisen, syödään siitä monta päivää, ei maksa paljoa n. 3€ koko satsi. Tarjouksesta ostin erilaista lihaa pakastimeen, niistä teen jauhelihaa lihamyllyllä ja paistan pari uunipellillistä lihapullia. Osasta jauhelihaa syödään lasten kanssa tortilloja, vähän extraa pääsiäiseksi! Ei meillä ainakaan näihin rahaa paljoa mene. Hedelmiä ostan, omenoita varmaan ja porkkanoita raasteeksi ja kurkkua, näillä mennään!
Kalastaminen talvellakin onnistuu, jos varautuu hieman siihenkin pidemmällä tähtäimellä. Varusteita pitää olla, jääkaira ja pilkit vähintään. Verkoillakin saa talvella kalaa ja katiskalla, jopa runsaastikin tulee kalaa. Varusteet ei maksa vallan kauheasti. mutta kerta ostona kyllä kirpaisee pienessä budjetissa. Osan varusteista voisi ostaa vaikka porukalla, jos käy kimpassa kalassa jonkun kanssa.
Tölkkejä sen sijaan alkaa olevaan tienvarsilla melko runsaasti, että oikeastaan alkaa olemaan parhaat ajat käsillä. Pienellä lenkillä kerää helposti pari muovikassillista tölkkejä.- Äitimuori
Erittäin tevejärkinen kommentti:)
Useimmat asiat ovat meistä itsestämme kiinni, eikö.
Hyvää Pääsiäistä kaikille,
- TiiKsunen
130e ei ole paljon rahaa, mutta suunnittelulla pääsee pitkälle. Iso kulhollinen persikkarahkaa on hyvä ja edullinen pääsiäisherkku. Koristeiksi pajunkissoja ja koivunoksia joihin aukeaa hiirenkorvat. Pussillinen pikkusuklaammunia ja molemmille lapsille yhdet tavalliset suklaamunat, ne riittää. Laatikkoruoilla ja keitoilla säästät, onni on lapset jotka eivät suostuisi lammasta tms edes syömään, vaan ruokatoiveena pääsiäiselle(kin) on muussi ja lihapullat :)
- Helppo elämä
Me on tehty jauhelihaa lampaan ja possun lihaa sekoittaen, joskus nautaakin sekaan, kelpaa hyvin lapsille lihapullina ja pihveinä. Lampaanlihaa saa melko edullisesti ostaa tarjouksistakin, me ollaan ostettu suoraan farmarilta 2€/kg teurastettuina ruhoina. Ei ole kallista ruokaa!
Lapset lähtee huomenna virpomaan naapurustoon ja saavat virpokuosteina suklaamunia ym. karkkeja niin paljon , ettei me itse osteta pääsiäiseksi karkkeja. Pajunoksia hain jo valmiiksi, että askarrellaan lapsien kanssa virpovitsat. Halpaa ja mieluista ohjelmaa lapsille.
Mämmiä voi tehdä itsekin, kuten tuolla jo aiemmissa kommenteissa annettiin valmistusohjeitakin. Ei ole kummoinen tehdä itsekin.
Joskus ihmettelen, että mihin ihmeeseen on kadonnut omatoimisuus??? Onko köyhät niin uusavuttomia, että kuolevat nälkään ruokatarvikkeiden ääreen?? Totuus on, että itse tekemällä edullisista raaka-aineista saa hyvää ja halpaa ruokaa, tuolla 130€/kk rahalla ruokkii melkoisen pesueen ja hyvin!
- Pääsiäinen
Hohoh, älkää turhaan stressatko siitä pääsiäisestä. Meillä ei ole ihan erityisen tiukkaa, mutta tiukkaa kuitenkin. Me ei syödä munia, eikä mämmiä. Ei ole myöskään koristeita, ei mitään. Me syömme ihan sitä ruokaa mitä muulloinkin. Pääsiäinen ei vaikuta meihin mitenkään. Kiva vaan kun vähän pidemmät vapaat.
- miks lammasta
makkarakeittoa tein ja olipas maukasta...
- nuukuus kunniaan
Lampaanpaisti maksaa alle 7 euroa kilo, joten voihan sitä kerran vuodessa syödä, jos haluaa.
- Kaarina..
Ajattelin ottaa vipin.
Käydä lastenkanssa syömässä.
Tää on tätä.
Ei koskaan fyffeä silloin kun pitäisi olla.- oksennusmuna
Tyhmä. Ei vippiä.
Menet lasten kanssa ulos syömään, teet eväät kotona ja
lähdette pääsiäispiknikille. Mitä ihmeen sairautta tuo vippikierre on? Niinkuin ulkonasyönti (ravinteli) olisi jotain ihanaa, makoisaa ja hienoa.
Fyffetön aika jatkuu ja jatkuu. - varakaspaperimies
mä voisin antaa fyffeä, jos saan pillua vastineeksi?
- YÄÄÄÄK
Hyi stna kuka syö mämmiä!!! Se on niinku joku ois paskantanu laatikkoon ja laittanu kauppaan myyntiin.
- Äläoleennakkoluuloin
Voi veikkosta moni syö mämmiä ja on kuule hyvää,ulkonäön ei pitä antaa hämätä,kermat kun kaataa suoraa roppeeseen ja lusikoi niin Nam!
Kaupasta kyllä saa muutakin p****a eri paketissa,kuten tässä taannoin saatiin todeta. Mämmi on taatusti kotimainen tuote ja keksintö :D
- Uuusliberalismi
Katainen&Subbi&Urpilainen,,jne.. Vie Mämmitkin perheiden pöyristä ja ruuan lasten suusta..
Tulevaisuudessa suomessa on yhä enemmän köyhiä, se on seurausta Kataisen Kokoomuspolitiikasta= Uusliberalismi nykykokoomuspolitiikka tekee tarkoituksellisesti suomeen lisää köyhiä..
Harkitkaa ketä äänestätte jatkossa..- kolme duunia
Poliitikot eivät vie ruoka kenenkään suusta. Ruuan vie laiskat ihmiset omasta ja perheensä suusta. Raha pitää tienata ja jos ei yksi työpaikka riitä elintasoa tuomaan, pitää tehdä enemmän työtä.
Ainakin minun on pitänyt joskus tehdä kolmeakin työtä. Päivätyössä, illalla siivoustyössä ja viikonlopputyöt lisäksi. Se oli pakon sanelemaa. Mutta en älynnytkään täällä valittaa kun on niin vähän rahaa. Olisko se tämä netissä vietetty aika jotenkin sitten parantanut asiaa. En usko. Nyt on kuitenkin koti maksettu. Olen siis neljän lapsen yksinhuoltaja.
Olen kysynty lapsilta kärsivätkö he kun olin aina töissä ja sisarukset joutuivat huolehtimaan toisistaan. Lapseni ovat sanoneet, että eivät asiaa sillain ajatelleet, vaan kun olemme niin hitsautuneet yhteen perheenä, on ollut selvää, että jokainen osallistuu, ja että ovat saaneet hyvän työn tekemisen mallin. - Jopa taas
No tulihan se sieltä!Löytyi elämän pilaajat oikein nimellä varustettuna..
Just joo mämmit ovat vieneet pöydistä.. :D ei ainakaan meidän pöydästä kun on ahkerasti työtä tehty ja vaatimattomasti eletty.
- munat pataan
Niinpä mutta miten munaton voi viettää pääsiäistä???
- Kanat uuniin
Kanan kanssa :D
- Höyhen 123
No ainakin sen verran vois tässä sanoo noista suklaamunista ja herkuista ...
Meette metsään ja katkotte jonku verran pajuja, ja jos löytyy niin teipatkaa niihin vaikka aina per pajuun muutama hoyhen. Viet sitten trullipäivänä (lauantaina 30.3) lapsesi kiertämään taloja ja siinähän sitä ilmaista karkkia, suklaata tulis yms. :) Hyvää pääsiäistä - djfsktedylko
Ite taas oon sellasessa ammatissa että koskaan ei "pääse" viettämään mitään juhlapyhiä, kun on aina töissä, silleen menee muutenkin joka viikonloppukin... ja ne vapaat muuten on sillon kun muut taas on töissä..
Mut säästyypähän rahat, eikä suklaamunat kasvata per*että.
Mikä siinä on että jokaista "juhla"pyhää yms. pitää kauheella rahanmenolla vietellä? Joulun ymmärrän, mutta kyllä muut pyhät on aikamoisen turhia. Kyllä arjestakin pystyy juhlaa tekemään pelkällä omalla ajattelutavalla... ei siihen suklaamunia ja mämmejä tarvita!!
Pelkkä kuuma kaakao ulkona, kaunis auringoinpaiste, mielentyhjennys ja pienestä rauhallisesta hetkestä nauttiminen on jo juhlaa!
Siitä huolimatta hyvää kevättä - yfyufjf
Juhlapyhien vietto ei vie yhtään enempää rahaa kuin normaali päivä. Pääsiäistä ei vietetä mämmin tai suklaamunan vuoksi.
Se, että rahat ei riitä, ei liity juhlapyhiin, vaan moneen tekijään ja omiinkin valintoihin elämässä. Ei esim kannata ottaa liian suurta lainaa, ja pankin kanssa voi aina neuvotella mahdollisista helpotuksista. Omistamisen halu on usein suurimpia köyhyyden tekijöitä. Ruuassa pystyy säästämään todella paljon, jos vain haluaa. Tuo 130euroa on jo ihan hyvä saavutus perheelliselle. - oksennusmuna
Mitäs mämmistä, aika kamalaa se on.
Suklaamunien syönti ei ole terveellistä, ehkä ostat alemunan sitten pääsiäisen jälkeen?
Pääsiäinen on jo menossa, mutta ehkä ohjetta kelpaa:
Ostat halpoja kananjalkoja useita kappaleita, kun ovat tarjouksessa. Paistat ja pakastat osan.
Kaalilaatikko on hyvä ruoka oli arki tai pyhä. Jauhelihaa ei tarvita paljoa. Itse keitetyn hernekeiton voittanutta ei ole.
Halpaa sian lihaa mukaan. Keittoa sitten pakkaseen, sieltä otettuna oikeasti vielä parempaa. Leipaa ja levitettä.
Ei tartte leikkelmakkaroita päälle, käy kurkku, tomaatti, omena päälle. Tai pelkkä levite.
Pulloja kyllä varmaan jo löytyy, ainakin kauppojen liepeiltä.
Mulla on ruokaan rahaa, mutta turhaa vouhkaamista tämä pääsiäismenu, vappumenu, joulumenu. Nytkin paistuu kananjalat hinta 1.99€ LIDListä. Ja syön monta päivää niitä. Kaaliraaste on hyvää ja kaali säilyy. Mukaan voi pilkkoa jotain hedelmää, puolukkaa pakkasesta, porkkanaa, sipulia...
Ja suklaamunat oksettaa. Kyllä sinä sen yhden munan saat muksulle irti, jos oikein etsit. Enempää ei tarvita.- nuukuus kunniaan
Leivän päälle voi laittaa lenkkiä, paistettua kananmunaa, keitetyn perunan tai punajuuren siivuja tai vaikkapa kaalinlehden. Ei pahaa.
Lapset eivät useinkaan välitä mämmistä, ja monien vatsa ei sitä kestä. Yksi pieni tuokkonen riittää varmasti maistiaisiksi.
Lasten makeannälkään voi keittää vaikka suklaapuuroa - siis mannapuuroa, jossa hiukan kaakaojauhetta ja sokeria. Tai sitten pannukakkua tai lättyjä. Tarjoushedelmistä saa hedelmäsalaattia ja pakastimessa olevista marjoista kiisseliä. Hyvältä maistuu ja halpaa on.
- feekki13
etköhän tuota valehtele,että noin vähän jää kuussa ruokaan rahaa?itse olen työtön ja ostan tyttärelleni myös ruokaa,mut jää silti enemmän rahaa kuin tuo sun 130e.ei kukaan varsinkaan perheellinen elä tollasella rahalla.viikossa jo menee tuo summa reippaasti ruokaan,eikä aina riitäkään.
- WRSTU4231
Enpä kuule usko, että kyseinen henkilö valehtelee, mulla ei muuten jää sitäkään, ja silti syön joka päivä
- :))
Voi hyvän tähden sentään. Ruokaanhan saa menemään vaikka tonnin kuussa jos niin tahtoo. Meillä normi viikon ruokakulut 20-30e...kun itse tekee ja miettii mikä kannattaa, ei syöminen ole kallista. Jos on kovin tiukkaa, pärjätään kahdestaan pojan kanssa n.15e:n viikkobudjetilla eikä nähdä nälkää silloinkaan. Jos joskus olis hiukan parempi tilanne niin sitten ruokaan saattaa mennä meillä jopa se 50e kuussa. Kaikki on kiinni valinnoista, ideoista, taidoista ja siitä viitsiikö nähdä vähän vaivaa asioiden suhteen.
- :))))
:)) kirjoitti:
Voi hyvän tähden sentään. Ruokaanhan saa menemään vaikka tonnin kuussa jos niin tahtoo. Meillä normi viikon ruokakulut 20-30e...kun itse tekee ja miettii mikä kannattaa, ei syöminen ole kallista. Jos on kovin tiukkaa, pärjätään kahdestaan pojan kanssa n.15e:n viikkobudjetilla eikä nähdä nälkää silloinkaan. Jos joskus olis hiukan parempi tilanne niin sitten ruokaan saattaa mennä meillä jopa se 50e kuussa. Kaikki on kiinni valinnoista, ideoista, taidoista ja siitä viitsiikö nähdä vähän vaivaa asioiden suhteen.
Pitää nyt korjata ennkun joku huomauttaa.. eli tuo mun kirjoittama "jos joskus olis hiukan parempi tilanne niin sitten ruokaan saattaa mennä meillä jopa se 50e kuussa. "... piti tietenkin lukea että hyvässä tilanteessa menee jopa se 50e viikossa. Mut normisti tosiaan paljon alle.
- Arkipiispa
Vi****************t. Soita Lapset Isi Kotiin.
Jeesus. - okkigaam
Ihan samoin kun joulua, juhannusta, niistä minulla on kokemusta.
Kun ei ollut rahaa, lasten kanssa jouluna olin kutonut vaatteita heille. Aatto iltana haettiin kauppatorilta kuusesta hakattu pieni oksa vanhaan lasipurkkiin. Kaurapuuroa syötiin, eikä yhteskunnan avustuksista ollut tietoakaan.
En jaksa muistella aikaa vuosikymmeniä taakse päin. Nyt olen itsellinen enkä tarvitse turhaa hössötystä ympärilleni. Olen siinä onnellisessa asemassa että avustaja toi mämmi tuokkosen. Litra maitoa ja kahvit kun kiehautan on pääsiäiseni siinä.
Kun on tottunut koko elämän elämään kädestä suuhun, eikä ollut ain amitä suuhun olisi laittanut. Alkaa näin ehtoo puolella oleman tyytyväinen että on jotenkin tolkuissaan.
Toivon sinulle ylätys vierasta jok atuo tuliaiseksi jos ei muuta niin ison luottamuksen siihen että ilman sotia, tulvia ja muita katstrofeja elämäsi on mallillaan. Virtuaali halaukset poistamaan pahan mielesi.
maagikko - tumputtaja1
jätin tupakan ja alkoholin pois niin aikoi paremmin pärjätä.
- mä nääs täältä
Mä tein justiinsa makaronilaatikkoa ja katsoo nyt mitä keksin kokota viikonloppuna. Eipä se kalliiksi tullut tuokaan.
- WERS342ew
Vähän samalla linjalla mennään, mutta mulla nyt ei niin ole väliä, ei ole kuin kissa ja minä. Kissalla on aina ruokaa, ja on mullakin, mutta ei mitään kummempia Pääsiäis ruokia. Eilen tein hernesoppaa, ja sillä mennään 5 päivää, ja maha tulee täys, se on pää-asia. Ruisleipää kahvin kanssa ja tonnikalaa, ja hyvää on.
- kekseliäisyyttä hei
No mullakin on tiukkaa ja okei, vain yksi lapsi. Miä teen siitä samasta jauhelihasta, jonka varmaan muutenkin olisin ostanut viikonlopuksi, ruoan hiukan eritavalla eli murekemuotoon, lisukkeeksi perunamuusia ja porkkanaraastetta, ei oo kallista. Pääsiäismunat maksaa yksittäiset halvimmat 0.45-o,75e ja kuuden paketin saa alle 3 eurolla. Miä tingin sen verran tässä kuussa esim omasta maidonjuonnista ja muista pienistä jutuista et mun lapsi tosiaan saa pääsiäisenä munia vaik meillä tiukkaa onkin. Ja rairuohokaan ei maksa kuin reilusti alle euron yks pussi, se kasvaa kostutetun talouspaperin päällä hyvin. Pajunkissat on ilmaisia ja värikkäistä mainoksista saa helpolla ruusukkeita niihin jos tahtoo koristella jos ei askartelumateriaalia ole. Minä myös puhallan pääsiäistä ennen ruokien teossa käytettävät kananmunat tyhjiksi ja säästän kuoret niin että poju saa ne maalata pääsiäiseksi koristeeksi.
Juhlatunnelma ei myöskään ole mun mielestä rahasta tai tarjottavista ruoista kiinni. Hiukan kekseliäisyyttä peliin, pliis.- Hymyilevä köyhä
Sinulla on hyviä neuvoja.
Lisäksi mieltä lämmittää tiukassa tilanteessa lapsensa vuoksi uhrautuva vanhempi. Olet hyvä vanhempi ja se on arvokkaimpia asioita, mitä lapsi voi koskaan saada. Olette siksi rikkaita. - aika aikaa kutakin
Mä en muistanu jotenki koko tulevaa pääsiäistä, sen kummemmin kuin muniakaan, kunnes pomo raahasi kasan suklaamunia työn raskaan raatajille mussutettavaksi (mielistelyä, mitäpä muuta ; ) Toisen vakavan muistutuksen pääsiäisestä antoi sitten kuopus kiirastorstaina kaiken kiireen keskellä, että kun ei oo meillä näkyny suklaisia munia ja kaikki muut koulukaverit on syöny niitä solkenaan koko viikon, niin että suupielet on kokoajan suklaatissa...voi kauheeta mikä moka äidiltä! Unohtaa nyt lapsen suklaamunat! Ja ei kun paikkaamaan "surkea, dementoitunut äiti" -leimaa suklaamunia ostamalla eikä mitä tahansa munia, vaan vaatimuksena oli Angry birds -suklaamunia, maksoivat 3 e/kpl.
Sulle "kekseliäisyyttä hei", mulla ei oo tällä hetkellä hirveen tiukkaa rahasta, mutta oonpa elänny menneinä vuosina sellaisiakin, maksalaatikko- ja tonnikalalinjalla mentiin toisinaan, kissalle hain hiekat luonnosta, pikkuruisesta mustavalkotelkusta yritin jotain tiirailla aikani kuluksi, kun muuhun ei ollut varaa, mutta lapsen tarpeista en tinkinyt, hänelle halusin tuottaa mahdollisimman paljon iloa.
- munimuni
kyllä kalaa saa talvellakin järvestä kalastettua :P
Eikö teilläpäin ole mitään avustuspaikkoja kirkkoja tai sen sellaisia?Teet jotain halpoja soppia tai muita joita syötte monta päivää muutamalla eurolla.Kyllä sinuna ostaisin silti lapsilleni muutaman munan ja pienen mämmirasian ei ne nyt niin kalliita ole saavat edes vähän pääsiäisen tunnelmaa.Ihminen tulee loppujen lopuksi aika pienellä toimeen jos ei juo eikä polta.Leivo itse jotakin ja pysy poissa valmisruuista.Ne on kalliita ja epäterveellisiä.Perunoita saa halvalla ja niihin sitten jotain lisukkeita aina tsemppiä ja hyvää pääsiäistä kuitenkin kyllä te pärjäätte kun käytät kekseliäisyyttä.
- Hymyilevä köyhä
Pääsiäisen ostokset maksoivat inan yli 30 euroa, siitä syö pariskunta to-ti välisen ajan ihan täyspainosta, terveellistä ruokaa. Itse leivottua leipää, kanakeittoa ja makaroonilaatikkoa kasviksilla, tarjoushedelmiä herkutteluun jogurtin kanssa.
Juhla ja onni tulee oikeastaan yhdessäolosta, tuoreen leivän tuoksusta ja linnunlaulusta. Kaiken rihkaman ja hurvittelun sijaan käppäilemme ihastelemassa keväistä luontoa, emmekä mieti vähiä varojamme, vaan olemme onnellisia siitä, mitä meillä on.- mummu75v
Vihanneslaatikkoa tein ,ilman leipää syön .Olen keliaakiaa sairastava,liian kallis leipä. Hyvä laatikko 3p syön.
- jndksfnkjfksjfnksjdf
Kuulostaahan tuo vähältä muttamutta.... Itse olen elänyt heinäkuusta 1991 asti pienellä budjetilla. Toki indeksikorotuksia on tullut, mutta tällä hetkellä ruokamenoni ovat 65€ kuukaudessa. Myönnän että tuo on vain yhdelle aikuiselle, mutta olen suurinpiirtein tuollaisella rahasummalla elänyt jo yli 20 vuotta.
Ei sillä lihomaan pääse, mutta ei tarvi nälässäkään olla. Vaatii tietty vähän suunnitelmallisuutta kaupassa käymiseen.
Ei tämä Suomessa köyhänä oleminen tämän kummempaa ole, joskus tietty 17 vuotta vanha talvitakki hävettää, mutta pikkujuttujahan nuo ovat.- täydellinen takki
Mä ostin noin 12 vuotta sitten alennuksesta (maksoi silti mummonmarkkoja 1000) Luhdan talviulkoilutakin (sama kuin silloisella olympiajoukkueella) ja edelleen pidän samaa takkia ja edelleen se on paras mahdollinen takki, mitä mulla on koskaan ollut, yhtä hyvää en hakemallakaan ole löytänyt, joten en osta uutta ennenkuin takki yksinkertaisesti rupee repeilemään saumoista.
Kyllä joskus kallis vaate on järkevämpi valinsta, jos sen vain mitenkään pystyy hankkimaan, halpoja saa ostaa siihen samaan rahaan kymmenkertaisen määrän. - yh+2
On ihan eri asia olla köyhä aikuinen kuin lapsen kanssa. Lapselle haluaa kuitenkin terveellistä ruokaa, hedelmiä ja urheiluvälineitä, jotta hän ei köyhyydestä kärsisi. Itseltä on helppo karsia kaikki turha pois, omalat lapselta paljon vaikeampaa. itä sitten karsii mieluummin vaikka siitä, että ei itse syö juuri ollenkaan. Hatunnosto kaikille köyhille lasten kanssa. Itse onneksi sain öisin tehtyä opintoni valmiiksi ja pääsin töihin ja nyt ei ole puute rahasta vaan ajasta. Olen onnellinen, että olin varhaisvuodet lasten kanssa kotona, elämä on niin kovin kiireistä nyt.
- Käy vaatteet
täydellinen takki kirjoitti:
Mä ostin noin 12 vuotta sitten alennuksesta (maksoi silti mummonmarkkoja 1000) Luhdan talviulkoilutakin (sama kuin silloisella olympiajoukkueella) ja edelleen pidän samaa takkia ja edelleen se on paras mahdollinen takki, mitä mulla on koskaan ollut, yhtä hyvää en hakemallakaan ole löytänyt, joten en osta uutta ennenkuin takki yksinkertaisesti rupee repeilemään saumoista.
Kyllä joskus kallis vaate on järkevämpi valinsta, jos sen vain mitenkään pystyy hankkimaan, halpoja saa ostaa siihen samaan rahaan kymmenkertaisen määrän.vaikka jostain kierrätysmyymälästä. Ostin itselleni laadukkaan englantilaisen villakangastakin sukulaisen hautajaisiin kun ei sellaista sattunut itsellä olemaan. Samalla löysin lähes käyttämättömän tosi tukevan pikeepaidan jota olen käyttänyt koko talven. Minulla on aito Adidaksen vastaava eikä laadussa ole mitään eroa monienkaan pesujen jälkeen. Takki ja pikeepaita maksoivat yhteensä 6€ joten kerrankin hinta/laatusuhde oli kohdallaan. En muuten ole edes köyhä, vain hintatietoinen.
- talouskouluun ?????
yh+2 kirjoitti:
On ihan eri asia olla köyhä aikuinen kuin lapsen kanssa. Lapselle haluaa kuitenkin terveellistä ruokaa, hedelmiä ja urheiluvälineitä, jotta hän ei köyhyydestä kärsisi. Itseltä on helppo karsia kaikki turha pois, omalat lapselta paljon vaikeampaa. itä sitten karsii mieluummin vaikka siitä, että ei itse syö juuri ollenkaan. Hatunnosto kaikille köyhille lasten kanssa. Itse onneksi sain öisin tehtyä opintoni valmiiksi ja pääsin töihin ja nyt ei ole puute rahasta vaan ajasta. Olen onnellinen, että olin varhaisvuodet lasten kanssa kotona, elämä on niin kovin kiireistä nyt.
Tällä viikolla on ollut appelsiinit n. 70 senttiä kilo, jos ei ole edes niihin varaa niin jätä baarireissuja väliin. Myös tummamakaroni maksaa n. 70/kilo, on terveellisempää kuin pottu. Ja siitä saa jo makaroonilaatikkoa viikoksi, kun ostaa jauhelihaa alennuksesta. Ei kuule maksa paljoa. Meitä on kaksi työmarkkinatuella, 17-vuotias eli ei lapsilisiä ja kaksi alle 15- vuotiasta. Kyllä kuule ollaan pärjätty hyvin, nytkin meni pääsiäisen ruokiin suklaisiin n. 25 euroa, pärjätään hyvin tiistaihin.
Leivät haetaan leipomosta tai tai tehdään itse, kaikki ruoat tehdään itse, ei mitään valmiita. - nuukuus kunniaan
yh+2 kirjoitti:
En oikein ymmärrä tuota hedelmäkorttia, joka nostetaan esiin tämän tästä, eli että ei ole varaa hedelmiin. Kaupoissa kun on jatkuvasti tarjouksia, joista eri hedelmiä saa eurolla kilo tai halvemmallakin. Hedelmät eivät siis maksa juuri enempää kuin peruna tai makaroni. Yhden hedelmän saa usein palautuspullon hinnalla. Ostakaa ihmeessä sellainen lapsillenne.
Vielä parempia ja aivan ilmaisia ovat luonnonmarjat. Nyt niitä ei metsästä löydä, mutta pitäkääpä kesällä ja syksyllä huoli siitä, että ensi talveksi niitä on teillä säilössä. Onhan hauskaa, kun voi koska tahansa keittää kotona olevista aineista kiisselin, mehukeiton tai marjapuuron, valmistaa marjarahkan tai leipoa mustikkapiirakan.
Ja maistuvathan tarjousmaksalaatikko, pinaattiohukaiset ja eineslihapullat paljon paremmilta, jos tarjolla on lisäksi mehevää, tuoksullaan vedet kielelle nostattavaa puolukkasurvosta.
- isomummi1
Täällä varaton mummeli joka on keksinyt kaikki mahdolliset ilmaistapahtumat - oletko huomannut että esimerkiksi seurakunnilla on paljon sekä aikuisille että lapsille ilmaista toimintaa pääsiäisenä? t. isomummi
- 1+2
Tavallisista raaka-aineista saa juhlavaa kun näkee vähän vaivaa ja lisää kermaa sekä voita. Eihän sen tarvitse maksaa normaalia arkiruokaa enempää.
Pääsiäisessä on se hyvä puoli, että voi valita vapaammin, eikä kevään korvalla syöminen tunnu edes niin kovin tärkeältä, yleensä kun tuppaa olemaan painon kanssa ongelmaa talven jälkeen. Hyviä ulkoilusäitä ainakin näyttää olevan luvassa ja siitä kannattaa nauttia.
Jotakin extraa on tietty tarpeen, itse aion leipoa briosseja ja pakasteessa on lihaa varattuna, rahkajälkiruokaa lisäksi. - harmi homma
Te ootte kauheita vastauksinenne. Ite vaikka tarjoisin mielellään koko perheelle pääsiäislounaan jos saisin siihen mahdollisuuden.... 130 euroo ruokaan? Voi ei.. Maahanmuuttajat saa enemmän.
- kysymystä pukkaa
Mihin meni aloittajan lapsilisät ?
- Munaa ja mämmiä!
Ei KUKAAN voi nyky- Suomessa olla noin köyhä! Meilläkin on kolmen hengen perhe, eletään tarkasti, mutta kuukaudessa menee sentään noin 700 euroa ruokaan. Pääsiäisostokset maksoivat noin 90 euroa ja pääsimme mielestämme halvalla! Kuinka jumalattomat asuntovelat sulla oikein on, kun sentään minimipalkkalaisellakin jää noin 1500 käteen kuukaudessa? Luulen, että tämä on feikki koko juttu....
- joppaajoojoo
Ette ole kyllä "tarkkaa elämistä" nähneetkään, jos ruokaan menee 7,50€/päivä/henkilö. Omat ruokamenoni/päivä/henkilö ovat muuten 2,15€.
Jos pääsiäisostoksiin menee 90 euroa, ette ole tosiaankaan nähneet sitä tarkkaa elämistä. Omat pääsiäisostokseni olivat muuten 0€.
Kaikki eivät saa minimipalkkaa, kaikki eivät saa kelan tukia tai avustuksia. Omat tuloni ovat muuten kuukaudessa tällä hetkellä 0€. - Avaisit silmäsi
Tää viestihän osoittaa vain sun tietämättömyyden siitä, miten tiukilla Suomessakin nykyisin moni elää. Se, että sulla on varaa laittaa tuo summa ruokaan kuussa, ei tarkoita sitä, että kaikilla olisi. Eikä tarvi olla asuntovelallinen joutuakseen elämään tiukilla.
Jotenkin tuntuu siltä, ettei sulle tässä kannata alkaa numeroilla asiaa tän tarkemmin selventämään... mut sen kehoituksen voisin antaa, että otapas asioista selvää äläkä oleta. :) - yllättynyt...
Mitäs se minimipalkka olikaan? Voisitko valaista? Ja että oikein 1500 ecee käteen, tahtoo saman minimipalkan kuin sinäkin.
- nykysuomen köyhä
Muniin ja mämmiin riittää kyllä rahaa,
vaikka meillä kaksi lasta, molemmat vanhemmat töissä, nettotulot yhteensä n.2700e/kk. Vuokra 78 neliön kolmiosta 1200/kk. Mitään asumis- yms. tukia emme saa, koska olemme niin suurituloisia. Ehkä pitäisi jättäytyä työttömiksi, elintaso paranisi? - Jotain rajaa
Ei herran jumala!
Luuletko oikeasti,että minimipalkka on 1500€ käteen?!
Itsellä jää tonnin verran käteen, ei siis lähellekään minimiäsi.. Onneksi mies hyvätuloinen,niin ei ihan joka penniä tarvitse meillä laskea.
Ette kovin tarkasti kyllä elele,jos 700€ saatte kulutettua kuussa ruokaan. Taitaa mennä aika paljon ruokaa kaatikselle teillä.
Mitä jos jättäisit lässyttämisen vähemmälle,kun et kerran mitään mistään tiedä. - 280 neliöö + piha
nykysuomen köyhä kirjoitti:
Muniin ja mämmiin riittää kyllä rahaa,
vaikka meillä kaksi lasta, molemmat vanhemmat töissä, nettotulot yhteensä n.2700e/kk. Vuokra 78 neliön kolmiosta 1200/kk. Mitään asumis- yms. tukia emme saa, koska olemme niin suurituloisia. Ehkä pitäisi jättäytyä työttömiksi, elintaso paranisi?Hakekaa asuntolaina ja ostakaa oma asunto. Vastike lyhennys jää pienemmäksi ku vuokranmaksu.
Ehkä se elintaso ei parane sillä, että jää työttömäksi mutta oman elämänlaatu ja ajankäyttö kyllä. Ja itselläni työttömyys laittoi ne elämänarvot myös ihan uuteen järjestykseen. Ei kiirettä, ei stressiä ja on aikaa enempi perheelle.
- Köyhä minäkin
No höh. Ei meilläkään ole ostettu moneen vuoteen suklaamunia eikä mämmiä. Ei ole tarviskaan. Ei muuta kuin perunaa ja maitokastiketta päälle. Joukkoon itse poimittua puolukkaa. Näkkileivän kans syödään. Se riittää.
- Jemppu.
Öö, mämmi maksaa cittaris 1,39 e laatikko ja suklaamunat n.40 senttiä merkistä riippuen... Ei tuohon pieneen pääsiäisherkutteluun kuule rikas tarvii olla. Naurettavaa kitistä noin yleisesti, eihän nyt mikään joulu kuitenkaan ole jollon ruokakulut voi oikeestikin nousta monta kymppiä pelkästään jouluruuilla.
- halpaa on
Pieniä suklaamunia sain kaupasta pussillisen 1,50 eur.
- ann5
Mitä hössäämistä pääsiäisessä on, pyhiä tuppaa vaan olla. Normaali viikonloppu ei se minulle merkitse mitään. Joulu ja pääsiäinen kalenterista joutas pois kokonaan, kauppiaat vaan hyötyvät.:)
- tarkasti laskien
Eläkeläisenä suosin edullista itsetehtyä ruokaa. Perunoita ja munakastiketta kahtena päivänä. Makaronia ja nakkikastiketta kahtena päivänä (1 nakki/nuppi). Itsetehtyä mämmiä joka päivä. Kaurapuuroa joka aamu. Itse leivottuja sämpylöitä iltapäiväkahvin kanssa. Kauppahallista saa edullisesti kalanruotoja kalasoppaan. Herneitä idätän salaatiksi.
Joku oli sitä mieltä, että mämmi on työlästä tehdä. Työttömällä ja eläkeläisellä on hyvin aikaa tehdä isompitöistäkin ruokaa.
Jos minimipalkkaisella jää käteen 1500 euroa/kk, niin silloin ei todellakaan ole köyhä. Monella eläkeläisellä on bruttotulot siinä 800 euron kieppeillä ja sillä pitää pärjätä ja maksaa vuokra yms menot. Suoralta kädeltä muistan omasta tuttavapiiristä 4 ihmistä, joiden bruttotulot on alle 1000 euroa/kk.
Lapsiperheillä on hyvät lapsilisät. Niillä jo ostaa ruokaa hyvinkin. - Ausmoskau
Jos on varaton pääsiäisenä mutta kuitenkin internetiin pääsevä. Vinkki: http://innerbeautyproductions.wordpress.com/2013/03/29/grotesque-gallery-raajaton/
Aina voi tehdä elämästään helvettiä. - TolloJatyhmäÄäliö
Miksi yleensä viettää näitä kerskakulutusjuhlia, joiden tarkoituksena ei tunnu olevan kuin älytön kuluttaminen.Pääsiäinen ym uskonnolliset juhlat eivät merkitse minulle eikä varmasti valtaosalle suomalaisia yhtään mitään.Ihan on tavallisia päiviä vaan.
- 5+7
Menkää kirkkoon Jumalanpalvelukseen niin saatte leipää ja punkkua.
- niksit niksit
Kyllä minä olen joutunut talvellakin pulloja keräileen, että saan ruokaa ostettua. Aloittajalla tulee päivää kohden hiukkan yli 4 euroa ruokarahaa. Sillä voi kyllä jo suunnitella päivän ruokalistan. On joskus pitänty tulla kolman lasen kanssa toimee 70 eurolla kuukaudessa. Silloin piti kyllä jo kekeseliäistyyttä käyttää. Kävin jopa ostamassa pilkkijöiltä kalaa, mutta antoivatkin ilmaiseksi. Se oli tosi ihana. Ja opimme kaikki syömään kalaa, kun en itsekkään siitä aiemmin tykännyt. Paljotöistä ja pilkkiahvenet ruotoisa. Opettelin tekemään kalakukkoa. Lihaa siihen ei tietenkään raskintu ostaa, mutta eipä tarvikkaan. Ruisjauhoista kuori, suolaa aj oikeaa voita sekaan ja uuniin. Onpa ruokaisa ja ruodot pehmiävät syötäviksi. Näitä vanhoja ruokaohjeita kannattaisi niukan ruokabudejetin omaavan opetella.
Nykyisin on jo vähä nenemmän rahaa ruokakauppaankin, mutta mitään en laita hukaan. En anna leivänkään homehtua muovipussiin, jos näyttää että jää syömättä, kuivatan ja teen puolukkapuuroksi. On kuulkaa maukasta. Kaikki kuivanneet elivät käyvät aj puolukoita ei ole pakko keittää. Kiehauttaa leivät ja sekoittaa puolukat tehosekoittimella. On c-vitamiinikin tallessa. Leivänkeiton voi tehdä niinkin, että antaa hiljalleen hautua, se imeltyy silloin ja ei tarvi niin paljon sokeria puolukka-leipäpuuroon laittaa.- just nuan
Itku tuli, niksit niksit, juttuasi lukiessa. Olet taituri ja kulinaristiksi oppinut. mallisi sopii joka iikalle:)
Hyvää kuluvaa päästäistä!
- yh+2
Useamman pääsiäisen olen käyhänä viettänyt. Käyhällä tarkoitan tilannetta, jossa rahat riittivät ruokaan kun itse söin koko päivän aikana vain yhden kerran eli tuhlata en tosiaan halunnut. Pääsiäisenä ostin kananmunia, pari isoa keltaista kartonkia, tipuserviettejä, höyheniä, simaa, mämmiä ja kermaa ja paistoin itse munkkeja.
Kananmuniin voi tehdä reiän terävällä neulalla (sinne leveämpään päähän) varovasti pyörittämällä, sitä kun varovasti suurentaa jonkin verran, niin sisus valuu ulos, voi varovasti huuhdella vedellä, kuivattaa ja antaa lapselle veisväreilä maalattavaksi -hauskaa puuhaa muuten! Kartongille piirsimme tipuja ja leikkasimme ne saksilla, piirsimme silmät ja siivet ja liimasimme höyheniä koristeeksi -kivaa oli ja koristeet seinälle ja ikkunaan sai siitä. Ruoka oli ihan tavanomaista, mutta servietit toivat tunnelmaa, keltaisen kankaan tai liinan löysin jostain varastoistani. Munkit voi tosiaan netin ohjeiden avulla helpsoti tehdä itse ja niitä voi sitten syödä pääsiäisherkkuina siman kanssa. Lapsille laitoin vain vähän torilta ostettua oikeaa simaa ja jatkoin vedellä, niin ei ole liian sokeristakaan. Mämmi ei muuten ole yhtään kallista, se on se kerman määrä, mikä tekee siitä kallista, vaan vähemmällä kermalla meni kyllä selvästi vähmmän mämmiäkin. Tämän lisäksi ohjelmassa oli päivittäin lähimetsän ja sieltä löydettyjen aarteiden tutkiskelua.
Käyhemmäksi tunnen itseni tänä pääsiäisenä, kun alkupääsiäinen on mennyt omia akkuja lataillessa, askartelut on tekemättä ja munat maalaamatta (vaikka olen ostanut valmiita "maalausmunia, niin silti) ja metsäänkään ei ole menty, sillä olen tosi väsynyt (lomaa ei ole ollut nyt vuoteen, ensi kesänä sitten)... Toivottavasti sun köyhyyteen liittyy kuitenkin se puoli, että aikaa ja jaksamista on enemmän. - 2+6
130 € / 2 lasta ja 1 aikuinen / kk. No kyllähän tolla rahalla pitäis syödä kuukauden ihan hyvin. Ja varmasti riittää vielä mutamaan suklaamunaan ja mämmiläjään.
Jos siellä kaupassa viittii ededs vähän miettiä mitä ostaa ja muutenkin etukäteen suunnitella syömisiään. Ja kannattaa opetella tekemää sitä ruokaa ihan alusta asti itse ja jättää ne einesruuat uusavuttomille.
Viikon syömiset saa helposti kasaan 20 - 30 eurolla. Jos vielä osaa/viittii leipoa, niin siinä säästää, jos perheessä syödään paljon leipää.
Muuta kulutustottumuksias ja mieti mihin rahas hassaat.
Ja kannattaa kerätä ne marjat ja sienet sinne pakastimeen ennen kuin sitä lunta tulee metritolkulla. Tai ainakin me ollaan huomattu se ihan hyväksi käytännöksi.
Hyvää pääsisäistä ja tulevaa kevättä.- Järkihoi 8
Kyllä on ihme kommentteja että 3henkinen syö hyvin 130e kk.Ei sellaista ihmetystä ole maanpäälle syntynytkän joka pystyy tuolle summalla lapsensa ruokkimaan kk.Kyllä ihme ojeita annetaan ihmisille omina kokemuksina muka.Kyllä 2lasta saa toimeentulotukene varmaan enemmän rahaa kk kohden.Se tietenkin on mihin se raha sitten laitetaan.
- 2+6
Järkihoi 8 kirjoitti:
Kyllä on ihme kommentteja että 3henkinen syö hyvin 130e kk.Ei sellaista ihmetystä ole maanpäälle syntynytkän joka pystyy tuolle summalla lapsensa ruokkimaan kk.Kyllä ihme ojeita annetaan ihmisille omina kokemuksina muka.Kyllä 2lasta saa toimeentulotukene varmaan enemmän rahaa kk kohden.Se tietenkin on mihin se raha sitten laitetaan.
Sun kokemuksistas en tiedä mutta omistani kyllä aika paljon.
Ja siinä idea onkin, että mihin ja miten se raha käytetään. Ja mä tarkoitan, että jos se 130 on pelkästään ruokaan, niin kyllä varmasti riittää kuukaudeksi.
Tietysti jos haluaa vetää fileitä sun muita herkkuja ja äidin on saatava se iltabisse, niin ei se sit riitä.
Esimerkikisi joku peruskeitto -makkara, jauheliha ym. ei ihan kauheasti kustanna ja siitä syö useamman päivän.
-Makaronilaatikko - halpa ja riittoisa
-Jauhelihaperunasoselaatikko - halpa ja riittoisa
Pari esimerkkiä.
Tarjouksia / punaisialappuja hyödyntäen säästää ison summan.
Nirsot kakarat ja tumpelo keittiössä, niin ei se riitä vaikka olis 1300€ kk siihen ruokaan.
Ja aika monissa kunnissa lapsiperheille jaetaan EU:n ruoka-avustuksia, jos vaan kehtaa/osaa hakea.
Olen edelleen sitä mieltä, että kyllä pärjää jos käyttää edes hiukan sitä järkeään. - eiuskoisijolleinäkis
Järkihoi 8 kirjoitti:
Älä muuta sano, tunsin minäkin erään rouvan jolla oli rahat vähissä ja piti lasta nälässä, luottoa ei voinut ottaa "kun sitten tulee ostettua harkitsemattomasti".
Yksinkään ei kukaan pärjää 130 euroa kk.
Onneksi lapsi pääsi hoitopaikkaan ja sai siellä ruokaa. - Väitän vastaan
Järkihoi 8 kirjoitti:
Kyllä tuolla summalla saa hyvän määrän oikeaa ruokatavraa. Ei tietty karssuja eikä muitakaan hintavia ja ei ravitsevia juttuja mutta aineksia hyvän ja ravitsevan ruoan tekoon kyllä. Ja mitä tulee toimeentulotukeen, niin kyllä se isompi on kuin 130e/kk, mutta siitä pitää myös maksaa kaikki muut laskut, vaikka ne olisikin sellaisia mitä laskelmassa ei olisi huomioita. Mutta näitäpä on sellaisen vaikea käsittää, joka ei ole joutunut niitä senttejä laskemaan. Luullaan että on normaalia tuhlata huimia määriä rahaa ruokakauppaan... monien on vain pakko pärjätä pienemmällä, eikä silti lapsien anneta nähdä nälkää.
- Savolaenen kööhä
Elekee sotkee munia mämmiin! :)
- Kapitalisti
Mulla itsellä on perintönä pankissa muutama kymmenen tuhatta euroa ja ärsyttää tämmöset koko ajan valittavat köyhät! Ja kateellisiakin ovat kuin perkeleet. Rahattomuuteen ja puutteeseen pitää suhtautua HUUMORILLA ja FILOSOFISESTI!
- tkasjfa
Enpä lähtisi leuhkimaan noin pienillä perinnöillä, taskurahaa moiset roposet.
- ei mikään nuuka
On mullakin pankissa jokunen satatuhatta euroa, mutta perunaa ja kastiketta vaan syön. Ei tarvitse olla ihan persaukinen kun voi elää kohtuudella.
- ???
No, tuolla Fallkullassa (Helsingissä) eläintilalla sai mennä katsomaan vastasyntyeitä karitsoja ja tipuja ihan ilmaiseksi, että se oli hauskaa. Sen jälkeen ei edes tee mieli mitään karitsanpaistia.:) Samoin auringossa ulkoilu on täysin ilmaista ja siitä saa paljon energiaa. Talvipuutarhaan ei maksanut sisäänpääsymaksua ja siellä ol hienoja kasveja. Moniin kirkkokonsertteihin on vapaa pääsy. Via Crucikseen on vapaa pääsy. Miksi pitää ostaa pääsiäiseksi kaikenlaisia herkkuja? Eikö pääsiäinen tule kokemuksista ilman mämmiä, pashaa, suklaamunia jne?
- Hyvää ja halapaa.
Minulla on 50 litraa kiljua pääsiäispyhiksi joten ruokaan ei varmasti kulu mitään lähipäivinä..vasta sitten joskus, jahka minä tästä selviän.
- Kiljukaula
On kait sulla selviämistä varten jo toinen satsi käymässä? Koska sittenhän kun alkaa selvitä, niin se tosi selviäminen vasta alkaa :-).
- Ei rikas ei köyhä.
Siis mihin Pääsiäisenä nyt muka täytyisi mennä???
Ei kai kokoajan täydy olla menossa ja tuhlaamassa.
Olemme Pääsiäisen kotona,itse juuri pöllipinolta tulin sisälle.
Nauttia voi ilman tuhlaustakin.
Aurinko paistaa,ulos vaan.- repe sorsa
No mie keksin! Laita lapset vaikka askartelee jotai paperista ja hakekaa virpomisvitsat metsästä ja vähän huulipunaa naamalle jos on tyttelöitä ja tienaamaan pääsiäismunat ;) hyvää pääaiäistä
- Halontekijätyttö
Kuulemma pitää mennä ja pitää matkusta ja ostaa kalliita ruokia sun muuta että pysytään elintasossa mukana,lentää etelään ,lasketteleen ja muuten vaan "johonkin"... Se on sitä maailman menoa!
Mikä sen mukavampaa kun tehdä halkoja kevät auringossa,paitsi meillä ei pitkänäperjantaina tehdä mitään muuta kuin normi tallityöt ja huushollihommat. - :::::::
Halontekijätyttö kirjoitti:
Kuulemma pitää mennä ja pitää matkusta ja ostaa kalliita ruokia sun muuta että pysytään elintasossa mukana,lentää etelään ,lasketteleen ja muuten vaan "johonkin"... Se on sitä maailman menoa!
Mikä sen mukavampaa kun tehdä halkoja kevät auringossa,paitsi meillä ei pitkänäperjantaina tehdä mitään muuta kuin normi tallityöt ja huushollihommat.Hattuani teille nostan.
- Mistäs no velat
muuten on tulleet....?
Kannattaisko myydä jotain, ja maksaa velat pois, niin jäisi sitä rahaa sitten elämiseenkin.....? - Miks kunnioittaa
turhaa?lapsille tuo on tientenki ihananaa niiku jouluki vaa ku on vääristävää
- matti kukkarossa
Tämä köyhä menee pääsiäisenä töihin monta tuplapalkka päivää.. Ei tartte stressata pääsiäisen viettoo sen kummemmin...
- taas työtön
joo ei varmaan kivaa ole, mutta eikö sosiaalihuolto tule vastaan..eihän ketään saa nälkään tappaa ja onhan niitä kirkon avustuksia ja työttömien toimistot, joissa jaetaan ruokaa vähävaraisille ja kun menin itsekkin hakemaan ylitornion työttömien toimistolta, niin kauhea mullistelu ja ikään kuin se olisi ollut heidän kukkarostaan poissa, näitä pikkusieluja aina on ja sitte vaihtu työntekijät ja ne oli mukavia. No kerron oman tarinan. Olen Rovanimellä töissä jonkin aikaa ja palkkaa luvattiin roimasti ennekuin muutin sinne ja sen jälkeeen pienentiin, kun oli muka ymmärretty väärin palkkatuki ja en muka osannut. Kaikki oli uutta ja monta uotta etten ollut tehnyt minkäänlaista kirjanpitoa. sitten alettin hakkkumaan ,että perjantait meni aivan pilalle ja Oulussa ,kun olin työssä niin toivotettiin hyvää viikonloppua ja mentiin tanssimaan. Ei elämä ole pikkuhirviöistä kiiinni ja luvattiin täysi asumistuki, mutta sitä en saanut enkä ole vieläkään saanut ja sain sitte lopputlin ja taas siitä kirjoittamaan selitykset, kun itse ensin tehdään virheet ja ei minun olisi pitänyt alkuunkaanedes hakea netistä niille niitä palkkatukipapereita, että ei osata hakea niitä ja ei ostaa niitä täyttää. sitten pinenetäään palkka ja tas meriselitys. Haukkumiset päälle, että uheilija ja yksineläjä saa kohta pelätä ja kun haluaa vielä tehdä töitä ja maksaa elantona.
- ikuinen pääsiäinen
Pääsiäinen sinänsä ei tule maksamaan sen enempää kuin arkieläminen muutenkaan. Mämmiä on monen hintaista, 1,60 eurosta 3,99 euroon, eikä laatikossa ole edes paljon. Toivotavasti silti pääsitte mämmin makuun. Se ja jotain pientä juhlistaa kyllä lasten mielen.
Lidlikään ei kaikilta osin ole enää edullisin ostopaikka, mutta huokeimmasta päästä. Ruokakassin saa ilmaiseksi jonosta. Jotkut kirpparit jakavat leipää ilmaiseksi. Leipomon myymälöistä (jos sellainen likellä) saa tarjouksesta uunituoreita tuotteita.
Ruoka on törkeän kallista. Kaupat ovat ennakoineet ruuan hinnannousun jo moneen kertaan, jauhelihakin kohta paistin hinnoissa. Silti kilosta mitä tahansa lihaa saa perheelle useamman kerran ruuan. Kalaa ei köyhä enää pysty hankkimaan.
Jos on marjoja pakkasessa, saa niistä aamu- ja iltapalalisukkeet mennen tullen. Munat suht. edullisia. Niitäkin saa nykyään huoletta syödä ilman kolesterilolipeikkoa:)
Nuo mainitsemasi - jos ei olisi lunta -jutut ovatkin niitä asioita, joita köyhän on ennakoitava edelisellä satokaudella.
Ilmoittaudu "mikäseruokakuponkipaikkanytolikaan" ja pyydä ruokaseteli tai apua. Tämän päivän Suomi on perseestä, kun päättäjät ovat niin etäällä kotimaan kurjuudesta.
Soita jos mahdollista suvulle, tutille tms. ja pyydä rahaa ruokaan. Ei se ole häpeä, antaahan monet aneita keräyksiinkin, jotta sielunsa vilahtaisi taivoon herkemmin.
Hyvää pääsiäistä perheellesi! - kituutusta
Et ole ainoa, ei hurraamista eläkeläisilläkään ole, ainakaan heillä jotka saavat pienempiä eläkkeitä ja asuvat vuokralla. Tiukka linja on ja pysyy.
- mammeli13
Miten 50e:lla viikosa voi ruokkia perheen? Meillä on nelihenkinen perhe. Ruoka valmistetaan itse terveelisistä raaka-aineista ja ylimääräisiä herkkuja ei juurikaan ostella. Viikon lasku ruokakaupasta on omasta mielestä järkevällä rahan käytöllä 150e.
Toivottavasti ylimielisesti kommentoijille kolahtaa omaan nilkaan jossain vaiheessa! - Talouskun.
Asumistuet tuo lisää tuloa et maksa asumisestasi yhtään enempää kun omassa sunnossa asuva ei asumistukea saava pieneläkeläinen.Pientä eläkettä saava voi saada matkalipunkin halvemmalla.
- w d
Elelen yksikseni perussairaspäivärahan varassa . Pääsiäinen ei aiheuta mitään muutosta ruokavaliooni eli pääsiäiseen ei tarvitse mitenkään panostaa. vuokralla asustelen.
Samanlaista kitkutusta on päivästä toiseen, mutta pärjään.
Työkyvyttömyyseläke alkaa kesäkuussa niin se taloudellinen tilanteeni hieman kohenee. - marketin kassa
Olen isossa marketissa töissä ja eilenkin silmät pyöreenä sai kattoa sitä ruuan määrää mitä ihmiset osti! Limuja, sipsejä, eineksiä, karkkia, jätskiä...siihen vielä ruuat, paljonkohan niistä ruuistakin menee roskikseen pääsiäisen jälkeen? Tätä juteltiin työkavereitten kanssa. Muutama asiakas sanoi itsekin että ihan kun olisi maailmanloppu tulossa! Nyt kannattaa huomenna käydä isoissa marketeissa jos mahdollista, esim. pääsiäismunat ovat paljon halvempia kun eilen, koska marketit ei ole enää auki pääsiäisen aikaan. Lisäksi löytyy aika paljon tarjouksia, koska on kaksi pyhää, sunnuntai ja maanantai. Kassanhoitajana näkee, kuka ostaa edullisesti, vertaa kilohintoja, tekee kaiken alusta loppuun itse, joka tulee paljon halvemmaksi.
Meitä on kaksi aikuista ja to-ma ruuat maksavat suunnilleen 30e, pannukakkua eilen ja tänään, huomenna paistan korvapuusteja. Spagettia ja jauhelihakastiketta, makkarakeittoa ja makaronilaatikkoa. Niillä pärjätään koko pääsiäinen. - mämmiä
Mulla menee 16-25e päivässä ruokaan joka päivä. asun yksin en juo enkä polta syön ihan normaalia ruokaa.
- hyvääläppää
Mitä helv syöt ? ja missä ?
- Normit kunnossa
hyvääläppää kirjoitti:
Mitä helv syöt ? ja missä ?
Jokainen syö mitä talous kestää turha sitä on kadehtia.16e on kohtuu rahasumma ei siinä ihmeitä osteta.
- Max Martin
Sitten on vielä se noitien pääsiäismenuu, johon laitetaan kaikenlaista kaapista löytyvää paistinpannulle, paistetaan ja lisätään mausteita. Ulkoa voi käydä keräämässä risuja ja tehdä itse itselleen luudan. Myös pajunkissat kuuluvat pääsiäisen ajan kodinsisustukseen. Kaupat lähettävät pääsiäisaiheisia mainosposteja, niin niistä voi leikellä saksilla pikkukukkasia ja laittaa ne sitten vaikka pääsiäiseen sopivaan koristeastiaan. Vihreän värisestä paperinpalasta voi leikata itselleen rairuohon näköisen koristeen ja asetella sen sopivaan kulhoon.
Noitien kotikonserttiin kuuluu se, että kerätään erilaisia tyhjiä pulloja ja muita lasiesineita ja sitten niitä voi kilisyttää, rummuttaa tai saada muuten soimaan erimerkiksi puhaltamalla.
Päähän vielä voi laittaa noitamaisen huivin ja sitten onkin jo aika avata tv ja katsella sieltä pääsiäisen kirkonmenoja ihan ilmaiseksi. Vaikka ei rahaa olisikaan, niin ainahan sitä sentään paremmin menee kuin noilla Getsemaanen ristiretkiläisillä. - hiltillä pysyis
painakaa se helevetin pääsiäinen paikkaan johon ei päivänvalo paista..ei oo pakko jos ei taho...siinä nyt aluksi ja eukolle iltakaluksi,,.....
- kelan miehiä tässä
tässä kelan rahoilla 8,48 eur per päivä kun elää ilman muita tukia niin olosuhteet pakottaa realisoiman kaikkea mitä nurkista löytyy tori .fiissä
eri asia on sittenkäykö kauppa. kirjoja olen saanut myytyä ja jotakin pikkusälää ja vanhoja auton osia mitä olen kaatopaikalta kuljettanut, luontaistaloudessa kun elää niin se ontällästä
en ryyppää kn ei ole rahaa, kaljaa en osta taikka muutakaan esim vaatteita tms kaikki raha menee ruokaan ja pensaan, kortonkiakaan ei ole vara ostaa vaan vetelen korvat luimussa ja toivon ettei kukaan tulisi paksuksi, sellasta on köyhän pääsiäiset ja joulut - Annatyttö.
Ompa täällä asiat tiukalla?
Tämä läppäri tiomii ja sähköö riittää.
Kävin tuossa käsisahalla pätkimässä pöllinpäätä poikki, että pärjätään taas vähän aikaa ja vuorokausiki.
Aamulla laitoin tytön kelkan rekeen ja käytiin ruoan ostosa tuossa kolmenkymmenenkilometrin päässä.
Tankattiin ja pensaakin ostin varulta muutaman kymmenen litraa.
Siksi minä käsisahalla pöllejä pätkin kun pensan perkele oli tiilistä loppu.
Voe jumala ku te kaupungin naiset pääsisittä naottimaa tästä saatana aotuuesta.
Miten se teillä on tiukkaa kun ei mullakhan.
Teilä on kaupunkin pussiyhteyvet ja kaikki.
Tulukaapa käymhään täälä kotosalla.
Ei kuulu ku sujen uluvonta. Joskus lentääpi vinnairi tai mikä lie ylihte.
Kai ne käy sielä ulukomailla.
En minä kaipaa minkäänlaista reisua, täällä on tuota tekemistä ihan tarpeeksi.
Rahhaa tullee sopevasti ku laitan porua lahtiin määräverran.
Saisi sitä jotaki rahhaa valtioltakin mutta en ole viittinyt pyyellä.
Uko kuotaleita minä kahton pitki mustaa putkia.
Enempi vaan tuli inhoa kun kaksi turistin perkelettä yritti kesälä ihan iholle.
Kahavipöyästä vaa käsiksi.
Nappasin vaarivainaan Nakkaanin joho mulla on lupaki, ja sanon, että pirtti tyhyjäksi.
Pillu o miehiävarte, ei turistille..
Lähösä lossautin yhen paukun ihan kun varotukseksi.
Jos joku käykin niin kahvit keitän mutta siitä se keleka jäläki on aina myös palluusa tienny.
Kyllähä sitä jotaki lähheistä kukaki kaipaa, mutta se o täälä selekosisa toista ku maalikylisä.
Ja taiammapa met akat olla vähä rantumpiaki.
Koittakaapa pärjäilä siellä ihimeste ilimoilla.- Läht.maalais muija
Entinen maalailikka kiittelee hauskasta kirjoituksesta.Ei me kaupunkilaiset niin ihmeellisiä olla ,maalta lähtösin suurin osa.Kyllä maalaisuus paistaa minusta ainakin uloskin päin ei minusta ole ikinä ollut Helsinkin kestassa asujaksi.Täällä kehätien kupeessa on sen verran luontoa ja ulkoilumaastoa että pääsee liikkumaan jalan ja pyörällä.Kyllähän täälläkin on kaikenlaista kulkijaa mutta ihmisiä kaikki kuitenkin.Kyllä kaikenlaisia kerjäläisiä ja muita onnettomia on kuitenkin katukuvaan lisääntynyt.Mutta ettehän tekän siellä maalla ole näistä kerjäläisista ja varkaista osattomiksi jääneet.Hyvää kevättä sinne selkosiin.
eipä ole täälläkään muuta kuin tavallista arkiruokaa ne juhlat joihin on varaa panostaa juhlitaan ja totuus kerrotaan aina lapsille jos ei ole varallisuutta kyllä ne siitä toipuu eikä traumatisoidu jos jonakin pääsiäisenä olekkaan mitä edellisenä piste
- jaripas
munaahan saat ihan ilmatteeksi, vaikka minulta!
- Somi on paska maa
Mulakin on sama onkelma.Ei päse puloja kerämä eikä siene.Ukko vaa juo Votka ja syö sulakurkua.Sossuraha mene mula pelamise ja ruoka ei jää mitä.Suomi pn paska maa !
- Kaik mänt.
Heko, heko oliko tuo muka vitsi?
Eläppä tätäpäivää kun tili on tyhjä kun maksoin laskut.
Kävin Sivassa ja ostin nakkipaketin, pikku ranskiksen ja litran maitoa.
Sillä on pärjättävä muutama päivä.
Ei ole munia ei, muutakaan.
Lopputili töistä.
Kuulema saneerataan, voi Jeesus tule auttamaan.
Pankin velka painaa päälle.
Näin ajetaan ihmisiä viimeiseen asti.
Mikä tämä Katainen onkaan? Tietääkö se miten ihmisillä on vaikeaa?
Voiko sille soittaa?
Olisiko siitä hitustakaan apua?
- nuukamuikkunen
Tokkopa juuri edullisempaa ruokaa kuin kananmuna on olemassakaan?
Oma pääsiäiseni näyttäisi koostuvan perunasta, porkkanasta, sipulista, munista, tilkasta ruokaöljyä, tarjousomenoista, pakastekalasta, pakastevihannespusseista, tölkistä anannasrenkaita, 3 tölkistä maitoa. Sokeria ja vehnäjauhoja ja jotain ryynejä mulla on ennestään sekä kaakaojauhetta, kahvia, tonnikalapurkkeja muutama, näkkäriä iso paketti. Mietin ostanko huomennä mämmiä pikku rasian ja kermaa tölkin, luultavasti ostan.
Tänään söimme aamulla täysjyväpuuron ja päivällä ison satsin perunaa ja porkkanaa sekä haudutettua sipulia jonka maustin juustolla jota oli pieni kannikka kaapissa. Oli hyvää!Jälkiruokana oli pitkät nokkaunet.
Illalla paistan lettuja, jotka syömme sokerin, kanelin ja kahvin kera. Pistän taikinaan 3 munaa että saamme proteiinia. Iltapalaksi on aamuisen puuron loppu ja omenakiisseli 2 omenasta.
Puuroa syömme lähes joka aamu, seuraava puuromme on riisistä ja sen lopusta teen ahvenanmaan pannukakun, siihenkin tulee munaa. Kaapissa on jouluista tortuntäytettä, saa kelvata hilloksi.
Päiväksi teen kalakeiton, näkkileivän kera. Huomenna on leipomispäivä, teen munista, sokerista ja vehnäjauhoista torttupohjan, päälle haudutettuja omenasiivuja ja hiukan ananasmurskaa, sen päälle taikinaryyniä ja kanelia.
Teen myös tonnikala-sipulipitsan, juuston taidan korvata munamaidolla. En ole kokeillut ennen, toivon että on hyvää.Leipomukset riittävät pyhiksi kun meitä on vain kaksi.
Pääsiäisen pääruoka on auki, katson mitä on 30% alessa, ostan pienimmät paketit. Luultavasti syömme kanaa ja riisiä, ihan tavallista puuroriisiä, jossa joukossa vihannesta ja paistettua sipulia. Ketsuppia on hiukan, löysytän vedellä niin on enemmän. Yhdeksi ateriaksi teen munakkaan vihannesten keralla. Aion ostaa pikku paketin voita, se korvaa leikkeleet ja pieni nokare maustaa ruoan ihanaksi.
Pääsiäiseen sopii keltainen, joten teen ananaskiisseliä. Kermavaahtonokareitten kanssa koristettuna se on hyvää. Toinen herkku on se pikku mämmiräsia, syömme kerman kera. Penskalle minulla on jo yllätys: pussillinen pieniä suklaamunia ja leikkiin kuuluu että niitä piilotellaan ympäri kotia. Iso vadillinen porkkanapaloja meillä on pöydällä usein.
Jos löydän edullista jauhelihaa, ostan kaalin ja teen kaalilaatikkoa ison satsin vaikka se ei juhlapyhän ruokaa olekaan. Puolukkahilloa on, kun itse olemme poimineet. Luultavasti leivomme myös sämpylöitä eli hiivapaketti pitää muistaa.
Jauhoja, ryynejä, öljyä, porkkanaraastetta niihin tulee. Oikean voin kanssa ihania!
Jos kermasta riittää, teemme Pääsiäisen kunniaksi upean kermahattuisen kaakaon! Muuten, puolukoista saa ihanan mämminkorvikkeen, kun keittää nistä ruisjauhopuuron, siirappi on soipiva makeuttamiseen. Maistuu kylmänäkin.
Proteiinin saannista olen hiukan huolissani kun lihaa voi ostaa harvoin ja pakastekalankin hinta on noussut. Pelkään että popsimme liikaa munia. Toisaalta syömme kyllä valtavasti pakastekasviksia, joissa on hernettä jakasviksia muutenkin.
Penskani on ihmeellinen, syö kiltisti kaikkea ruokaa eikä koskaan valita, ei edes viikkorahasta joka on yleensä 1-2 euroa kun kaverit saavat kympin. Mutta kirjoja minun lapseni saa aivan valtavasti, sillä asumme lähellä kirjastoa. Joskus tuntuu että asumme kirjastossa! Myös tietokoneesta on meille paljon iloa, pelaamme ja opiskelemme ja katsomme ohjelmia, televisiota emme nyt omista.
Velkaa meillä ei onneksi ole ollenkaan. Purnukkaan kerään kolikoita, kun se on täysi teemme hienon matkan, bussilla ja junalla. Pinta nousee kyllä aika hitaasti.
Pärjäämme jotenkin, hätää ei ole mutta yllätysmenot kauhistuttavat. Hankin vaatetta vanhana mutta yritän tuunata erilaiseksi, lapsen kaverit pitävät niitä hauskoina. Mutta minulla onkin aikaa, kun en valitettavasti ole nyt työssä. Aloittajalla oli kai kaksi lasta joten elämä on tiukempaa ja jos töissä käy ei varmaan jaksa olla kovin kekseliäs. Kaikkea hyvää ja lottovoittoja toivotan teille!- vaarivaan1
Voi, että herahti vesi kielelle.
Olen aivan yksin eläjä ja tuo hoitovastike on suurempi kuin maksu mitä tästä menee, eli poikani maksaa sen erotuksen.
En ikimaailmassa oilsi uskonut, että joutusin yhteiskunnan elätiksi.
Näin se vaan meni.
Joskus, vaikka se tuntuu kipeältä, olen joskus ajatellut sitä viimeistä vaihtoehtoa.
Ajatukset on vaihtuneet kun muistelen isoisäni kertomusta kuinka Hän selvisi Stalinin leiriltä Irguzkista puhumattakaan niistä leireistä joilla Hän oli joutunut olemaan.
Saattoipa Hänellä olla joskus nälkäki.
Siksi juuri olen kiitollinen, että minulla on kaikista kettelemuksista huolimatta oma pikku huone ja tämä tietokone.
Onhan tämä sellainen ruutu maailmaan. - säästis
Mainitsit nuo 30 % alennetut tuotteet. Juuri kävin Prismassa torstaina 28.2.13 tarkoituksella aamulla heti kasilta. Oli todella paljon tuotteita alennettu ja lähes kaikki - 50 %. Kannattaa mennä varsinkin ennen pyhiä jolloin kaupat esim. 2 päivää peräkkäin kiiinni. Jauhista, nakkeja,makkaraa, eineksiä(jotka osin kohtuuhintaisia kun puoleen hintaan), leikkeleitä, lammasta jne. tarjolla ja tosiaan puoleen hintaan. En ole köyhä mutta käytän silti tällaiset mahdollisuudet hyväkseni aina kun voin, sillä mielestäni ei ole järkeä maksaa aina viimeistä hintaa muutenkin kalliista ruuasta. Mikä sen ihanampaa kun saa jotain halvalla !
- nuuka muikkunen
säästis kirjoitti:
Mainitsit nuo 30 % alennetut tuotteet. Juuri kävin Prismassa torstaina 28.2.13 tarkoituksella aamulla heti kasilta. Oli todella paljon tuotteita alennettu ja lähes kaikki - 50 %. Kannattaa mennä varsinkin ennen pyhiä jolloin kaupat esim. 2 päivää peräkkäin kiiinni. Jauhista, nakkeja,makkaraa, eineksiä(jotka osin kohtuuhintaisia kun puoleen hintaan), leikkeleitä, lammasta jne. tarjolla ja tosiaan puoleen hintaan. En ole köyhä mutta käytän silti tällaiset mahdollisuudet hyväkseni aina kun voin, sillä mielestäni ei ole järkeä maksaa aina viimeistä hintaa muutenkin kalliista ruuasta. Mikä sen ihanampaa kun saa jotain halvalla !
Olipa mukava tieto, minulle 50% sopii mainiosti! Arvaiskohan jotain ihan pakastaa, sillä pikku pakastimeni vatsa alkaa olla tyhjä, lihaa lähinnä ajattelin, kun sitä harvoin hennon ostaa vaikka penska kyllä pitää lihakastikkeista. Taidan lainata matkarahapurkista hiukan. Toivon että huomenna on myös paljon alennettua tavaraa.
Mukavaa Pääsiäistä!
- poor...
Ihan normaali pidempi viikonloppu ja ilman mitään pääsiäishömppää..ehkä hieman enemmän ostin ruokia kuin muuten viikonloppuna.
- Sipi-vaari
Hai mene maalle,mummolaan.Siel mummo keittää sulle munia,mämmiä ja makkaraa ja vie vaarin kanssa lapset kokolle ja kylille trullaamaan.
- Ranttu.
Kaipa se aikanaan löytyy?
Kovi on kamalan näköiä. - Yksi meistä.
Hai, mie en oo karjala kaaleita joilla on tapana sanoa, että Hai. tiedätkö mitä se tarkoittaa?
Karjalan kaaleet puhuvat noin.
Varsinko vain otit asiaksesi?
- theE1
Olen päättänyt etten enää syö ollenkaan..Joutaahan tässä viisikymppisenä jo hautaan, kun lapsetki aikuisia. Naiset ei enää huoli, kun ei toimi, vaikka kuinka yrittäis!
- Auts, vielä kerra.
Voi hyvänen aika. Elä hyväihimen hautaan konkoile.
Minulla oli kolme syänleikkausta vuojen siällä ja sain elämäni takasi.
Minoon nyt 63 ja heleveti hyväsä kunnosa.
Sinä viiskymppisenä yrität rooppiin.
Älä hyvä ihimine ees aattele tuommosia
Ku viimekerra kävin tohtorilla se kysyki , että mite se seisattellee.
Minä onneton otin niitä seisattavia puolikkaan siitä.
Mistäpä minä tuon tiesin?
Otti, otti niin saatanasti etiä, että, ettei loppua meinannu tulla. Emäntäkin aamulla kurisi, että jopa se oliki somana.
Ja eiku puoliltapäivi uusiksi. Eihaitannu pojan pojatkaa. Ovet kiinni ja menox.
Auts ja vokinat päälle.
Niin, että miksipä Sinä ihtiäsi lopettammaan?
Että elä hyväihimene ihteesi tappamaa kun elämä on jus alusa.
Jos niitä mielialajuttuja on niin sanompa, että elä ihmeessä ala niien pillereien kans värkkäämään. Tietävät sanovat, että nämä pillerit auttaa masennukseen, tai muuhunkin. Sydänleikkausten jälkeen minulle sanottiin noin.
Olin niin saatanan sekasin kun ihminen voi olla.
Noita lääkkeitä ei ole ollut enää viiteen vuoteen mutta aina se jälkensä jättää.
Ainakin henkisesti.
Niienkanssa mennee henki.
Olleepi muute kokemusta.
- Tipunen <3
Voi veikkosta ,huoliihan ne naiset,ei niilläkään enää toimi...
Siinä passaa olla kun on kaksi "toimetonta",voi tehdä kaikkea muuta vielä kivempaa! Alahn popsiin mämmiä ja läskikäristystä ( yökynttilänsydäntä)
Kyllä se siitä nälkä heräilee ja elämä hymyilee vielä :)
Aurinkoista kevättä vaan! - vetoomus
"Vetoamme kaikkiin suomalaisiin, että käsitystä avioliitosta naisen ja
miehen välisenä julkisena liittona suojellaan ja edistetään lastemme ja
yhteiskuntamme parhaaksi."
Allekirjoita, jos yhdyt tähän vetoomukseen.
http://www.adressit.com/avioliitto_on_naisen_ja_miehen_valinen_julkinen_liitto
Nimeä ei julkisteta listassa, jos ei halua. Vaatii sähköpostiosoitteen. Allekirjoitus vie noin minuutin. Vahvista allekirjoitus sähköpostissa vielä. Kertokaa tästä adressista eteenpäin.- Ei näin
Vanhanaikaista, pyh.
- mies-21v
Itse elän toimeentulotuen avulla. Välillä tuntuu suorastaan pahalta kun tulee iso summa rahaa tilille tekemättä yhtään mitään, rahaa jää aina yli tarpeiden, ja joillakin työssä käyvillä on paljon vaikeampaa :( Puhumattakaan joistain kehitysmaiden oloista. Vaan on meillä täällä sosialistisessa Pohjoismaissa omat ongelmamme, kuten lähes jokaista koskettava (kaamos)masennus. Haluisin kovasti töihin mutta kun maailman tilanne on mikä on, kaikki työt tehdään joko koneellisesti tai Kiinassa enkä ole saanut ammattitutkintoa valmiiksi (ei sillä alalla taida edes töitä olla). Asiat on kyllä aika hullusti maailmassa eikä suunta näytä olevan yhtään parempaan päin. Lisäksi joutuisin kuuntelemaan muiden valitusta/ilkeitä katseita jos olisin ihmisten kanssa ylipäätään missään tekemisissä (en ole, pidän valtaosaa ihmisistä aivottomina lampaina). Olisin valmis vaikka reilusti pienempään toimeentuloon jos saisin vastineeksi vakituisen, ihmisarvoisen työpaikan. Se on kai liikaa pyydetty.
- kultalusikka vai ei?
Kukaan ei ole kysynyt, etkä ole kertonut mitä ylimääräisiä menoja sinulla on ollut.
Mielestäni kahden lapsen(nyt aikuisten) yh-äitinä tuon 130e saat riittämään, jos se sisältää vain elintarvikkeisiin kohdistuvat kulut.
Olen itse ollut myös niukassa tilanteessa, enkä halunnut koskaan lasteni "kärsivän" tästä. Nyt jälkeenpäin ajatellen olen ollut ehkä ylisuoriutuja. En ole koskaan halunnut, että lapseni leimataan yh-lapsiksi.
Minulla ei ollut "verkostoa", mihin turvautua.
Ehkä tuo rahapula on enemmän henkinen käsite tilanteessasi?Tiedät, että ylimääräistä rahaa ei ole.Siitä muodostuu "oravanpyörä"..yritä ajatella positiivisesti ja jaksa touhuta lastesi kanssa kaikkea, mikä on ilmaista.Lapset ovat lojaaleja:)
Pärjäilemisiin..jaksamisiin. - nainen4
No mulla on sama asiaa ei ole rahaa eikä ruoka.
- ankrypöörds kaaku
vähällä vaivalla syntyy:
Angry Birds -possukakku on monien juhlien toivottu leivonnainen.
Ainekset 16 annosta
Pohja
4 kananmunaa
1 1/2 dl sokeria
1 1/2 dl vehnäjauhoja
1/2 dl perunajauhoja
1 tl leivinjauhetta
Täyte
2 tlk (à 2 dl) Pirkka vispikermaa
1 rkl sokeria
1 tl vanilliinisokeria
2 tl sitruunankuorta raastettuna
n. 2 dl vadelmahilloa
Kostutus
1 dl vedellä laimennettua sitruunamehua
Kuorrutus
n. 400 g vihreää marsipaania
1 (20 g) Fazer lakritsipatukka
tomusokeria
vettä
Vaihe 1Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Sekoita kuivat aineet keskenään ja siivilöi seos muna-sokerivaahtoon varovasti sekoittaen. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun kakkuvuokaan (3 l). Paista 175 asteessa uunin alimmalla tasolla noin 30 minuuttia. Tarkista kypsyys tikulla. Kumoa hieman jäähtyneenä.
Vaihe 2Vatkaa kerma vaahdoksi ja mausta se sokerilla, vanilliinisokerilla ja sitruunankuoriraasteella. Leikkaa kakku neljään osaan, mutta leikkaa päälimmäinen osa ohuemmaksi kuin muut.
Vaihe 3Kostuta levyt vedellä laimennetulla sitruunanmehulla. Levitä alimmaiselle kakkulevylle vadelmahilloa ja kermavaahtoa. Täytä muut välit samalla tavalla. Painele kakun reunoja hieman alemmaksi, jotta kakusta tulee hieman pyöreä. Levitä täytettä ohuesti myös kakun pinnalle.
Vaihe 4Pehmennä marsipaania käsissä vaivaten. Kauli marsipaani kahden leivinpaperin välissä noin 3 mm:n paksuiseksi levyksi. Voit käyttää apuna vehnäjauhoja tai tomusokeria. Leikkaa levy pyöreäksi lautasen (halkaisija noin 32 cm) avulla. Nosta levy kaulimen avulla kakun päälle ja painele marsipaani tiiviisti kakun reunoja vasten. Leikkaa reunat tasaiseksi terävällä veitsellä. Anna kakun kostua yön yli jääkaapissa.
Vaihe 5Muotoile marsipaanista possulle kärsä ja korvat. Leikkaa lakusta ohuita viipaleita korviin, kärsään ja silmiin. Lakritsiviipaleita voit muotoilla isommaksi kaulimella tai käsin painelemalla ja pienemmäksi saksilla leikkaamalla. Leikkaa lakritsista myös kulmakarvat possulle. Sekoita tilkka vettä pieneen määrään tomusokeria. Tee tomusokerikuorrutteella possulle silmät.
Vinkki! Helpon possukakun saat Pirkka prinsessakakusta (pakaste). Poista jäisestä kakusta suklaakoristeet terävällä veitsellä mahdollisimman nopeasti, ettei suklaa ehdi tahria marsipaania. (Jos kakkuun jää suklaata, voit halutessasi peittää kakun pinnan uudella ohuella marsipaanikerroksella.) Anna kakun sulaa pakkauksen ohjeen mukaan. Koristele possuksi marsipaanilla, sokerivesikuorrutuksella ja lakritsilla kuvan mukaan.
Ravintosisältö / 100g
Energiaa 303 kcal / 1270 kJ
Proteiinia 5 g
Hiilihydraatteja 35 g
Rasvaa 15 g - parsakaali on paras
Ikävää,
jos mämmiä tekee mieli. Meillä syödään pääsiäisenä, niinkuin arkenakin: aamulla puuroa, päivällä perunaa, makaroonia kasvisten kanssa eri versioina. Muniakin syödään lähes päivittäin, ne ovat halpoja ja terveellisiä. - ei ylläriä
Meillä syödään pääsiäisenä samalla lailla niinkuin muinakin pyhinä. Ruokamenoja en tiedä, koska en seuraa pankkitilini saldoa juuri koskaan. En edes tiedä käyttötilin saldoa edes kymmenen tuhannen tarkkuudella.
Säännöllisillä tuloilla ja normaali ostoksilla raha riittää ja saldoa ei tartte katella. - syvä
Helppoa se ei ole, mutta tässä pyristellään
- Yksi nainen
Kyllä 130 euroa kuussa ruokaan yhdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle on todella vähän. Kouluruuillahan ei montaa tuntia jaksa. Tosin tekstistä ei käy ilmi saako kirjoittaja työpaikallaan ruuan, jonka kulut eivät ole mukana 130 eurossa. Itselläni on yksi lapsi ja jokunen vuosi sitten piti pärjätä 200 eurolla kuussa. Ruoka on siitä vielä kallistunut. Tiukkaa teki, vaikka itse laitan ruuat ja tarjouksesta ostan ja pakastan. Tosin ihan kaikessa en mennyt mistä aita on matalin: hedelmiä ja kasviksia ostin, vaikka ne maksavat. Terveydestä on pidettävä kuitenkin huolta.
Pääsiäiseen ei tarvitse mielestäni käyttää rahaa paljon. Esim. Tarjoustalosta saa huomenna, la 30.3. suklaamunia puoleen hintaan. Tai sitten ruohomunapussin saa 1 eurolla ja niistä voi jakaa kaikille. Muuta ei tarvita. Ehkä s-marketin 1,89 euron mämmirasia. Siinä se. Ruuat voivat olla ihan tavallisia ruokia, en ymmärrä miksi on menty siihen, että pitää tehdä hienoja ruokia. Toki jos varaa on, onhan siinä vaihtelua.
Moni kirjoitti jauhelihasta. Sen hintakin vain on noussut aika hurjaksi, pitää kyllä tarjouksia kytätä. Tosin itse käytän vain naudanjauhelihaa. Voimia kirjoittajalle! - ssaaaatananpalvoja
vittu mulla sitä rahaa riittää heitän vitun hyvää ruokaa roskii enintää 31 kilo
jumala ei ole jehova ja ihminen ei saa olla muslimi - keekka
elä käyhä vikise
- valitsit väärän
Eikö lastesi isä osallistu lastensa elantokustannuksiin ?
- velat lyheneeeeeeeee
Tuo on hyvä jos sentään elat lyhenee, se tietää parempaa tulevaisuudessa.
- Toistaiseksi jaksan
Valtio vie nyt työeläkkeestäni 42,5 % n Kreikka-raipan vuoksi. Ylimääräinen Kreikka vero on nyt 250 euroa, jotka olin budjetoinut poikani perheelle. Siirryn syömään keitettyjä perunoita ja voita ja juomana on vesi. Näin minimoin alvini ja valtiolle kertyvän yritysveroni. Syön edesmenneen mieheni 2 vuotta vanhoja sydän- verenpaine- ja verenohennuslääkkeitä.. Tarvittaessa otan lisää Kreikka-lainaa, jolla maksan lisäveron, Kreikka raippani, 250 euroa/kk. Puolukkaa onkerätty talven varalle. Siinä kaikki. Varo Kreikka-avusteinen hallitus1 Me kansalaiset osdaamme verosuunnittelun. Emme turhaan ole finanssioikeutta parissakin yliopistossa luettu, tenttisuorituksia myöten.
- REVOLUTIONISTI
LEVI-PAKOLAISHALLITUS JATKANEE. YRITTÄKÄÄ JOUKON JATKOKSI LENTOKONEESEEN. KYLLÄ SIELLÄ SAPUSKAA PIISAA KAUPUNGINJOHDON VINGUTTAESSA KAUPUNGIN LUOTTOKORTTIA PAKOLAISHALLITUKSEN RUOKIEN JA VIINOJEN ETEEN.
- Ota asioista selvää
Ja höpö höpö sun Kreikka-raipat, meiltä vielä ole mennyt mitään Kreikkaan, saatu on rahaa toistaiseksi sieltä suunnasta. Ne on vakuuksia, mitä on annettu ja niistä vakuuksista me (siis veronmaksajat) on saatu aika monta miljoonaa euroa. Toista olisi jos todella olisimme joutuneet maksamaan vielä sinne.
Ja tosi asia on se, jos emme olisi olleet mukana näissä takuissa Kreikan lainojen suhteen, olisimme soppajonossa suurin osa suomalaisista. Jopa Persujen kantakin muuttui näihin takuisiin, kun heillekin rautalangasta väännettiin kupletin juoni.
Yrittäjä olen minäkin ja muistan hyvin 1990-luvun laman, kuinka lainaraha maksoi 17% tavallisille pulliaisille. Jokainen voi alkaa miettimään, mitä tuollainen korko tekisi tänä päivänä asuntovelallisille ja yrittäjille. vyötä tässä nyt kiristellään, mutta tämä on pientä siihen, mitä olisi tarjolla vaihtoehdoksi!
- mämmiä pukkaa
Sossun rahoilla ostanu 7 rovetta mämmiä ja viis mäyräkoiraa kaljaa. Syöny ja juonu nii palijo, että nyt maha o kuralla. Hyvää pääsiästä vaan kaikille.
- kaikkieijuhli89
Jos lapset on vielä suht pieniä, niin munia ois voinu käydä virpoen hakemassa.
itse leipomalla säästää. Mämminkin voi itse tehdä.
Ruokajonoista saa ruokaa
Jos mahdollisuus, niin joidenkin pikkukauppojen roskisdyykkauksella voi löytää vaikka mitä hyviä herkkuja. ilmaiseksi...
Ja tosiaan heti pyhien jälkeen on kaikki pääsiäisherkut alennuksella kaupoissa, kun haluavat vaan päästä niistä eroon sesongin mentyä.
Ikävää jos ei ole tuttuja, isovanhempia yms jotka haluaisi antaa lapsille jotaim hyvää. Itse lapsena tulin pääsiäisen aikaan aina ähkyyn makeasta, kun niin moni sukulainen osteli suvun nuorimmalle kaikenmaailman suklaamunia ja pupuja, antoi karkkirahoja yms. - Mitä menoja?????
Ootko työtön ja laiskuri käymää töissä. Mä kerran seurustelin yksinhuoltaja äidin kanssa, joka valitteli varattomuutta, ei laittanu lastansa päiväkotiin ja ei ollu halukas hakee töitä. Sen oon ottanu opiks etten koskaan seurustele YH:itten kanssa, varsinkaa jos ei jaksa hakee töitä!!!!!!!!!!!!!!!!1
- kirjoutus häriö
niinnkkö?
- salattition
Kurjaa ku lunta paljo eikä löyvä pulloja ulkona ko paljo lunta. Tulis nyt nopeesti kevät ja saisi kerää heiniä ulukoa ja tehä niistä salatti. Voikukan lehistä , apilan lehistä ja suolaheinästä ja nokosesta tulee maukas saltatti. On hvää !
- Aikainen kana
Kyllä oli köyhälle taivas kaupan aletuotteet ! Pakkanen täynnä hyvää lihaa ja muuta ! Onneksi säästin pääsiäiseen niin nyt on pitkäksi aikaa hyvää ruokaa! Kun vaan ymmärtää mennä heti aamulla stekkaamaan tarjonnan!
- ah ´matti
Tänä vuonna olin nuuka ja ostin vain kaksi rovetta mämmiä ,jotka pistelin poskeen jo perjantaina. Onneksi vatsa ei mennyt sekaisin tänä pääsiäisen aikaan.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577370Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393651Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3762046Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1681844- 861499
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631267Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164