Olen pian 24 vuotias nainen. Keksin tuossa pari vuotta sitten, että kun ei ole rahaa niin netissä pystyy tilata asioita laskulle, tilille ja luotolle. Sain sitten kahdesta eri pankista luottokortit, niistä yhteensä velkaa 3000€, sitten on vaatevelkaa eri firmoihin kuten Ellokselle, H&M:ään, Cellbesiin, Halensiin, Jotexiin, Me&I:lle, Klarnalle menee jonkin verran, näistä kaikista on kertynyt toiset lähes 4000€. Mitä siis tehdä kun pankki ei myönnä lainaa, jotta saisi maksetuksi nuo ja maksaisi sitten kuukausittain pienempää summaa, pienemmällä korolla ja toki, pidemmän aikaa. Pikalainoissa on niin jumalattomat korot että niitä en enää viitsi miettiä, sen verran jo olen oppinut. Neuvoja!!
Mitä tehdä kun tili ei enää riitä?
29
3166
Vastaukset
- vähän vanhempi
Sulla on loppuelämä eli 50v aikaa maksaa noi, ei ne isot ole... siis 7000e yhteensä... se on jotain 300e/kk ja aikaa joku 5v.
Kuule.... sulla on omat velat joiden takia olet kusessa, ja olet sen ikäinen, että luulis sun ainakin kuulleen mitä oli 20v sitten..... etkä olis menny siihen miinaan
Pitääkö kaikki asiat itse kokea? - ------
Ystäväni pystyi lyhentämään perintään menneitä kulutusluottoja 5000 euron edestä 2 ja 1/2 vuoden aikana. Tulot köyhyysrajalla.
Ainoa neuvo on, että osta vain yksi kerrallaan ja uutta vasta kun edellinen on maksettu.
Ei luottokortteja, huomasin itse olevani tässä jamassa, maksoin vain sen lyhennyksen mikä oli pakko ja velka pysyi ennallaan, silloin tein päätöksen, nyt se on loppu.
Älä vaan päästä siihen pisteeseen ettet enää avaa kuoria ja olet masentunut, summa on vielä siedettävä. - Velkavelho
Onko sinulla tuloja? Oletko tehnyt maksusuunnitelmia velkojiesi kanssa? Ovatko luottotietosi kunnossa? Tietävätkö vanhempasi tilanteestasi ja voivatko he auttaa?
Velkasi eivät ole isoja - vielä. Pystyt hoitamaan ne pienestäkin palkkatulosta, mutta rahankäyttö pitää miettiä uudelleen. Mitä olet tehnyt kaikelle haalimallesi tavaralle, joutaisiko jotakin kirpparille myyntiin?- tuhlaritytsy
Olen työtön, tulot siis ovat hyvin pienet. Maksusuunnitelmaa en ole tehnyt.... vanhemmilleni olen kertonut ja äidilläni on ollut, on edelleen samanlainen ongelma kuin minulla, ostaa kaiken osamaksulla yms. sieltä kai mallinkin sain tähän ja nyt ollaan liemessä.
Kirpparille tosiaan, se on hyvä ajatus. - Velkavelho
tuhlaritytsy kirjoitti:
Olen työtön, tulot siis ovat hyvin pienet. Maksusuunnitelmaa en ole tehnyt.... vanhemmilleni olen kertonut ja äidilläni on ollut, on edelleen samanlainen ongelma kuin minulla, ostaa kaiken osamaksulla yms. sieltä kai mallinkin sain tähän ja nyt ollaan liemessä.
Kirpparille tosiaan, se on hyvä ajatus.Tästä ketjusta löydät hyviä neuvoja taloutesi hallintaan. Toivottavasti otat ainakin kuukausibudjetoinnin käyttöösi. Olennaista sinulle on, ettet tee enää uutta velkaa. Se tarkoittaa, ettet ole ostamassa kevääksi ja kesäksi uusia vaatteita, meikkivarastosi on riittävä, et ole matkustamassa minnekään etkä tapaa ystäviäsi ravintoloissa, jne.
Sinulla ei ole työttömyyskorvauksista varsinaista maksuvaraa, joten yhtaikaa erääntyvät luottosi aiheuttavat sinulle maksuhäiriömerkinnän. Jatkossa maksa vuokrasi ja muut asumiskulusi tunnollisesti, tuolla toisessa ketjussa voit perehtyä asunnonsaannin hankaluuteen, kun vuokria on jäänyt rästiin. http://keskustelu.suomi24.fi/node/11365660
Jos pystyt maksamaan jotakin vaikkapa niillä kirppistuloilla, keskitä suorituksesi yhteen velkaan, siihen pienimpään. Päästä isoimmat luotot suoraan ulosottoon. Älä sovi sellaisia päällekkäisiä maksusuunnitelmia, joista et kykene selviämään. Tärkeintä sinulle olisi etsiä työpaikka, mitä tahansa. Pienistäkin tuloista kertyy ajan kanssa isoja summia.
- 23452342546
Tässä sinulle ohjeet tilanteesta ulos:
1) Listaa välttämättömät kuukausimenosi ja laadi kuukausibudjetti
2) Listaa tulosi ja katso että ne ovat suuremmat kuin menosi
3) Pidä kiinni budjetistasi äläkä tee heräteostoksia
4) osta vaatteet muotikirppareilta josta saa hienoa pikkurahalla
5) Älä tuhlaa rafloissa juomiin vaan suosi kotibileitä
6) Älä kuntoile kalliilla saleilla vaan vedä lenkkarit jalkaan ja juokse ulkona ja punnerra kotona
7) syö terveellisesti ja edullisesti perus ruoka-aineksista itse kokattua ruokaa. Älä osta kallista pitkälle jalostettua valmispaskaa joka on epäterveellistä ja kallista
8) maksa joka kuukausi 300 euroa pois velastasi ja olet niistä vuodessa vapaa
Mistä sitten saat 300euroa extraa? Yllä listaamallani tavalla se pitäisi olla mahdollista. Jos ei ole, niin hanki vielä lisätyö, kuten iltaduuni kahvilassa tms.
Tai laita toiminimi ja ryhdy esim tekemään pienten yritysten siivousta. Siivoamalla kerran pari viikossa jonkun pienen firman toimiston, saat helposti pari kolme sataa extraa.- tuhlaritytsy
Kiitos. Tästä on kyllä apua, ja mietin tätä.
- vähän vanhempi
Haloo!
Oikeesti ihan turhaa tulla neuvomaan korviaan myöden kusessa olevaa enää sen jälkeen kaikenmaailman talouskirjojen yms. pitoon sen jälkeen kun mopo on vinossa tai nurin.
Tottakai se talouskirjan pitäminen voi alkaa milloin vain, mutta se lähtee siitä velkaongelmassa olevasta itsestään omalla tapaansa. Sitä alkamista voi toki tukea joku lähellä oleva, mutta ei mitenkään intohimoisesti, niin että otsasuonet pursuaa innosta.
Mutta niinkuin ekassa vastauksessa sanoin, niin 7000e velka ei ole iso. Se on ongelma, että se on syntynyt osin paikkaan, joka ei voi varmaan venyttää maksunsaamista tappiin asti, eli jostain on saatava joku uusi velka jolla maksetaan ne postimyyntivelat pois ja tämä velka sitten maksetaan pidemmällä aikaa takaisin, niin ettei nerrovelka pääse kasvamaan oleellisesti, vaan päinvastoin alkaa vähenemään säännöllisesti ja näkyvästi.
En tiedä mitä sitten nämä takuusäätiöt ja pankit sanoo, mutta sen päättää sitten paikallinen velkaneuvoja. joka tietää asian oikean laidan. Takuusäätiö antaa takuun pankkilainalle, ja pankki antaa sitten velkaa velkojen yhdistämiseen.
Mut oikeesti. Tuo 7000e ei ole mikää iso velka, mutta sen niska on vain katskastava, ja jos selviää tuosta jollaintapaa ominkeinoin laillisesti, niin se kannattaa painaa kalloon, että jatkossa toimii viisaamiin, ja jakaa sanomaansa muillekin jotka vielä ei ole nesteessä.- tuhlaritytsy
Tosihan se on että, 7000€ velat on vielä "pieni" siihen nähden että on näitä joilla on vipeistä ja luotoista kertynyt kymmeniä, jopa satoja tuhansia euroja velkaa. Olen tällä hetkellä työtön, eikä töitä ole juuri tiedossakaan, joten tulot ovat äärettömän pienet.
Kiitos vastauksesta. - Soitteleppa
tuhlaritytsy kirjoitti:
Tosihan se on että, 7000€ velat on vielä "pieni" siihen nähden että on näitä joilla on vipeistä ja luotoista kertynyt kymmeniä, jopa satoja tuhansia euroja velkaa. Olen tällä hetkellä työtön, eikä töitä ole juuri tiedossakaan, joten tulot ovat äärettömän pienet.
Kiitos vastauksesta.joka ainoa siivousfirma läpi ja uskon, että töitä löytyy!
Jos siis löytyy myös työintoa.
- kysyppäsieltä
Ota yhteys velkaneuvontaan. Takuusäätiön lainalla maksaisit pois jos vakkariduuni.
- toinen :(
Aloittaja! Olen täysin samassa tilanteessa, oikeasti ihan kuin minun kirjoittama tuo viestisi. Kanssa osamaksuvelkoja noihin kauppoihin, 2 luottokorttia (joista toisen sain pankista vahingossa!) ja pikavippikierteessä. Palkkani on niin pieni etten myös saa pankista lainaa. Lisäksi jatkuva uupumus ja masennus, ei yksinkertaisesti riitä voimat toiseen työhön. Jos vaikka 300 euroa saisi kuussa lisää niin auttaisi tilannettani, mutta kun ei ole tulossa mistään :(
- asd6
Jos olet säänöllisissä töissä niin helppo maksaa noi lainat pois, vaatii vain motivaatiota ja itsekuria. Kuten yllä mainittiin, kaikki tulot ja menot ylös, exceliin, ruutupaperille tai mihin tahansa mistä saat hyvän kuvan miten sinulle tulee rahaa ja miten sitä menee. Kun menot on ylhäällä, alat miettimään mistä asioista voisit luopua, eli ei enään mitään vaatteita/kulutustavaroita/ravintoloita jne. Toki voit vähän budjetoida tuloistasi tähän jos se välttämätöntä.
Seuraavaksi listaat kaikki velkasi ylös, niiden lyhennykset ja kuinka monta erää on jäljellä. Siitä sitten käytetään snowballing menetelmää, eli aletaan lyhentämään kaikilla ylijäävillä rahoilla mitä olet saanut karsittuasi turhia menojasi velkaa, jossa on vähiten maksueriä jäljellä. Kun tämä on saatu maksettua siirryt seuraavaan velkaan ja nyt voit lyhentää sitä lisäksi samalla summalla jonka käytit aikaisemman velkan kuukausieriin. Helppoa! Taisitpa Tuhlaritytsy ilman todellista neuvon kysymisen tarkoitusta, kysyä neuvoa, koska et ole kommennoinut saamiasi lukuisia ohjeita. Vai eikö pokka pidä palata keskustelupalstalle asialinjalla.
- tuhlaritytsy
Kieltämättä pelotti tulla lukemaan näitä ohjeita, kun tuntuu että olen jo niin nolosti itseni saattanut tähän pisteeseen, jossa minusta tuntuu etten selviä, vaikka todella asiallisia neuvoja täällä on annettu.
- hmmm...
No sinun tapauksessasi kun olet vielä noin nuori niin en näe muuta kuin että ulosottoon ja maksat kiltisti pois samalla kun luottotiedot menneet 3 vuodeksi. Sitten uudella vauhdilla elämään kiinni. Hieman kasvanneena ja oppineena nuoruuden virheistä...Jossain vaiheessa sitten uutta lainaa. Siis asúntolaina jonka päälle minäkin ymmärrän.
- Itsehillintä
Tuhlari, ilmeisesti olet tehnyt ostoksesi netissä. Unsubscribe eli lopeta näiden firmojen myyntikirjeet sähköpostiisi! Turha altistaa itseänsä houkutuksille. Itse poistin juuri Jotexin kirjeen vaikka heidän mainontansa ei mua edes houkuta. Lopeta mainosten katselu. Itsehillintää tarvitset nyt eniten ettei velka kasva.Todellinen arvosi ei riipu siitä miltä ulkoisesti näytät. Edellä on annettu hyviä ohjeita. Itse hahmotan aina kuukauden alussa paperille tiedossa olevat menoni. Tällöin näkyy selvästi paljonko löysää on. Taviksilla aika vähän.. Kysy aina itseltäsi ostoksilla: tarvitsenko TODELLA tätä?
- tuhlaritytsy
No, se todella on käynyt mielessä ja olenkin näin jo tehnyt, eli poistan lukematta kaikki mainosviestit sähköpostista ja olen lopettanut uutiskirjeiden tilaamisen. Sanotaan että vuoden alusta en ole enää ostanut/tilannut mitään, työttömyyden ja tilanteeseen heräämisen vuoksi ja nyt tilanne seisoo paikoillaan koska pystyn edelleen maksamaan vain minimin näistä kaikista, luottohäiriö merkintää en missään nimessä halua, eikä minulla sellaista VIELÄ ole, onneksi.
Harkinnan/kokeilemisen arvoista taitaa myös olla tuo että kirjaa menot/tulot ylös jotta todella hahmottaa ja näkee tilanteen - Itsehillintä
tuhlaritytsy kirjoitti:
No, se todella on käynyt mielessä ja olenkin näin jo tehnyt, eli poistan lukematta kaikki mainosviestit sähköpostista ja olen lopettanut uutiskirjeiden tilaamisen. Sanotaan että vuoden alusta en ole enää ostanut/tilannut mitään, työttömyyden ja tilanteeseen heräämisen vuoksi ja nyt tilanne seisoo paikoillaan koska pystyn edelleen maksamaan vain minimin näistä kaikista, luottohäiriö merkintää en missään nimessä halua, eikä minulla sellaista VIELÄ ole, onneksi.
Harkinnan/kokeilemisen arvoista taitaa myös olla tuo että kirjaa menot/tulot ylös jotta todella hahmottaa ja näkee tilanteenOnneksi olkoon, sinulla on toivoa kun olet jo herännyt ja pysäyttänyt velkaantumisesi. Maksat jo takaisin vaikka vähänkin.
Todella, ainoa tie saada talous hallintaan on kirjata/laskea jo etukäteen kuun alussa tulot ja menot. Sitten ehkä huomaa jonkin kohteen mistä voi säästää kun on nähnyt että ei ole ylimääräistä. Näin olen tehnyt jo kymmeniä vuosia. Se on todella ainoa keino meillä pienituloisilla. Ja luottotiedot kantsii säilyttää.
Toivon että löytäisit työtä. Ehkä siivousalalta helpoiten. En tosin tiedä missäpäin Suomea asut. Vinkkinä, rakennus- tai teollisuussiivoojat kaiketi tienaavat enemmän. Eräs tuttuni teki uusien asuntojen loppusiivouksia ja usein oli mahdollisuus tehdä ylitöitä ja tienata enemmän. Siinä hän joutui kyllä pitämään puolensa että ne rahat oikeasti maksettiin. Onneksi hän oli merkinnyt kalenteriin tekemänsä työajat ja ne olivat todiste.
Hyvää kevätmieltä sinulle, sulla on mahdollisuudet onnistua!
- vähän vanhempi
alkajan ongelma on tuo postimyynnin takaisinmaksu. Joku postimyyntifirma ei ala tilisaataviaan odottamaan kuutta vuotta, eikä pankki anna luottokorttisaatavien olla hoitamatta kuukausia peräkkäin, tai pankki anna lisää lainaa luottojen yhditämiseen. Se on epätosi yhtälö, jonka ratkaisu on vaikea tilanteessa kun kuset on jo housussa.
Enkä tiedä mitä sitten velkaneuvonta sanoo, kun tuo velkamäärä on kaikki muuttujat huomioonottaen aika pieni. ONNEKSI pieni
Se on vaan tosi, että sitä "lompakkoa" kannattaisi alkaa käyttää. Ei sillä, että se mikään kultakaivos on, mutta menet toisen ihmisen siiven alle, ja saat ainakin elämäsi kustannettua, niin tulosi riittävät velkojesi hoitamiseen.- tuhlaritytsy
"Se on vaan tosi, että sitä "lompakkoa" kannattaisi alkaa käyttää. Ei sillä, että se mikään kultakaivos on, mutta menet toisen ihmisen siiven alle, ja saat ainakin elämäsi kustannettua, niin tulosi riittävät velkojesi hoitamiseen. "
Tavallaan olen jo, mieheni kutakuinkin maksaa ruuan, asumisen yms kustannukset, ja välillä jopa antaa rahaa kun pyydän johonkin "laskuun", mutta hänelle en voi kertoa missä tilanteessa olen sillä hän ei ymmärtäisi..... se olisi suhteen loppu. - vähän vanhempi
tuhlaritytsy kirjoitti:
"Se on vaan tosi, että sitä "lompakkoa" kannattaisi alkaa käyttää. Ei sillä, että se mikään kultakaivos on, mutta menet toisen ihmisen siiven alle, ja saat ainakin elämäsi kustannettua, niin tulosi riittävät velkojesi hoitamiseen. "
Tavallaan olen jo, mieheni kutakuinkin maksaa ruuan, asumisen yms kustannukset, ja välillä jopa antaa rahaa kun pyydän johonkin "laskuun", mutta hänelle en voi kertoa missä tilanteessa olen sillä hän ei ymmärtäisi..... se olisi suhteen loppu.Tuo, kun olet työtön, niin kertoo vain sen totuuden, että et pysty saamaan takuusäätiön lainaa. Toisaalta työttömyysturva ei riitä, tai sitä ei saa asetusten mukaan käyttää velkaantumiseen. Olet varmaan ulosotossa pitkään.
Mutta varmasti sinun kannattaa kertoa asiasi laita. Elämässä voi muuttua asiat nopeastikin suuntaan ja toiseen, ja joku äärimmäinen tilanne voi tuoda asian avoimeksi nopeasti.
Nyt vaan miettimään miten tuo asia saadaan oikealle raiteelle..... Velkajärjestelyssähän oli 3 tai viiden vuoden ajat, ja se on yksi ratkaisu.
- pepe5
Etsi töitä, tulosi tuplaantuu etkä ehdi kuluttaa niin paljon koska olet töissä. Tee eväät kotona itse, kulje fillarilla jos mahdollista. Myy tavaroita tori.fi. Älä lainaa rahaa, yritä ansaita se työllä, silloin ei tule lisävelkaa eikä stressiä takaisinmaksamisesta sekä välit säilyy. Ihminen selviää yllättävän vähällä ja sinun tilanteessasi tee se nyt sillä sitten kun velat menevät ulosottoon, asian hoitaminen on raskasta.
- sosiaalisesti estyny
Tilanne on ehkä tässä vaiheessa kehittynyt johonkin suuntaan. Yksi neuvo työttömille ja sairaille kannattaa vedota sosiaaliseen esteeseen kun ei pysty maksamaan laskuja. Ei laskuja saa anteeksi mutta perintä ei ole niin aggressiivista ja saa helposti sovittua sopivia takaisinmaksusuunnitelmia. Vaikkei saa kokopäivätyötä kannattaa ottaa vastaan jotain pätkiä, nykyään saa tienata 300 eur ilman että työttömyyskorvaus pienenis.
- sdfjlösdjfldsj
Mihin helvettiin tarvitset tommosilla summilla vaatteita? Mieti sitä, ei ne halparyysyt ole se mikä elämästäsi puuttuu.
- luottotietoinen
Itselläni oli myös tilit Ikeaan, HM, Ellos, Klarna..mitä kaikkea olikaan. Ostin kodinkoneen, maksun sai suorittaa takaisin 10 erässä ja samalla mukana tuli Mastercard, josta ehdin hankkia lisää velkaa, ennen kuin saksin kortin palasiksi. Nyt kaikki on maksettu, arviolta velkaa oli ainakin 5000-6000 euroa. Aikaa meni ehkä tuo parisen vuotta.
Lopetin kaiken tilaamisen, jos tilaan, maksan heti takaisin. En tilaa lehtiä ym. En shoppaile. Ennen kävin kirppareilla ja mukaan tarttui aina kaikenlaista mukavaa, vaikka oikeasti en tarvitse mitään.
Aluksi pelkkä ostamisen himo (jos näin voi kuvata?) oli valtava, olin kuin jotain vaille. Kummasti tähän on tottunut ajan myötä, nyt harkitse tarvitsenko todella.
Ensimmäisen kerran elämässäni säästän johonkin hankintaan, enkä syöksy heti ostamaan tilille. Korkeintaan voisin ostaa jos osamaksut olisivat ilman lisäkuluja, kuten pesukoneessa jonka ostin. Pesukoneen lyhennykset maksoin etuajassa mutta samalla "lankesin" tekemään luottokorttivelkaa, kuten edellä kerroin.
Lyhensin joka kuukausi velkoja enemmän kuin minimisumman, keskityin aina kerrallaan johonkin velkaan, jota maksoin enemmän. Rahat ovat olleet todella tiukoilla, mutta nyt on voittajafiilis -minä selvisin!! Samaa toivon sinulle koko sydämestäni!- lukutaitoinen
"Lyhensin joka kuukausi velkoja enemmän kuin minimisumman, keskityin aina kerrallaan johonkin velkaan, jota maksoin enemmän."
Kannattaa lukea tarkkaan lainaehdot ennen kuin alkaa lyhentää lainaansa etuajassa. Nimittäin Klarnalla koroton erämaksu muuttuu korolliseksi Klarna-tiliksi, jos poikkeat takaisinmaksuohjelmasta jompaankumpaan suuntaan. Tai niin ainakin heidän sivullaan sanotaan: https://klarna.com/fi#part-payment . Klarna-tilin korko on 22 prosenttia. - fgfgh
lukutaitoinen kirjoitti:
"Lyhensin joka kuukausi velkoja enemmän kuin minimisumman, keskityin aina kerrallaan johonkin velkaan, jota maksoin enemmän."
Kannattaa lukea tarkkaan lainaehdot ennen kuin alkaa lyhentää lainaansa etuajassa. Nimittäin Klarnalla koroton erämaksu muuttuu korolliseksi Klarna-tiliksi, jos poikkeat takaisinmaksuohjelmasta jompaankumpaan suuntaan. Tai niin ainakin heidän sivullaan sanotaan: https://klarna.com/fi#part-payment . Klarna-tilin korko on 22 prosenttia.Soitin Klarnalle, kun ihmettelin tuota www-sivujen tietoa, että myös suuremman kuukausierän maksaminen muuttaisi korottoman erämaksun korolliseksi tiliksi, vaikka laskussa lukee toisin. Puhelinpalvelun mukaan suurempi maksuerä ei ainakaan minun kohdallani pitäisi muuttaa velkaa korolliseksi, mutta en saanut mitään järkevää selitystä tuohon www-sivun tietoon.
- luottotietoinen
En huomannut, että Klarnassa olisi mitenkään erityisen suuria kuluja ollut. Sitä olikin ehkä vähiten veloista. Ja muuttui kyllä Klarna-tiliksi.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564750Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221324- 871315
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271091Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi251941- 65916