Koneen "miettimisaika"

Kirsi Ahokas

Ensinnäkin sanon, etten ole alan harrastaja (tietokoneitten).

Mietityttää että mun uusi kone, Lenovo (windows 8) jostain syystä "miettii" kun menen uudelle sivulle. Joudun odottamaan melkein 10 sekuntia kun pääsen eteenpäin. Virusturva on Norton, siinäkö hitaus?

Itsellä toinen kone Fujitsu-Siemens (7 vuotta vanha edelleen toimii!) meni järjestelmä todennäköisesti sököksi, kun yritin asentaa jotain uutta versiota koneeseeni. Mulla on tallella asennus CD:t, mutta kun yritin asentaa käyttöjärjestelmää uusiksi, kone ei suostunut lataamaan sitä. Muuten tämä vanha konen oli heti valmis, eikä "miettinyt". Ainut tietysti oli, että avaamisen jälkeen jouduin odottamaan parikymmentä minuuttia, että kone olisi valmis käyttöön. Tietenkin siinä oli näennäismuistikin lähes täynnä. Ja sammuttamaan jouduin välillä koneen. Siinä oli virustorjuntana ilmainen Avast.

Siinäkö ero, avast ja Norton? vai käyttöjärjestelmä?

Vanha Amilo on hyvä peli, jos saisin käyttöjärjestelmän taas pelaamaan.

35

2515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maksimitoisto

Nopealla kooklettamisella selvinnyttä asiaa: Ilmeisesti yleinen ongelma Windows 8 kanssa vielä toistaiseksi. Joillekin on auttanut virranhallinta-asetusten muokkaaminen, toisille ei juuri mikään. Ilmeisesti Windows 8 ei pelaa toistaiseksi hyvin yhteen kolmannen osapuolen virusturvien kanssa.

Kannattaa varmaan odotella Windows 8 päivityksiä ja toistaiseksi nyt päivittää käyttiksen kaikki peruspäivitykset.

• Kirsi Ahokas

Näin siis täytyy odotella. Kiitos!

Yleensäkin voi sanoa, ettei kaikki uusi ole kultaa joka kiiltää. Tässä tapauksessa Windows 8.

• Maksimitoisto
        Kirsi Ahokas kirjoitti:

Näin siis täytyy odotella. Kiitos!

Yleensäkin voi sanoa, ettei kaikki uusi ole kultaa joka kiiltää. Tässä tapauksessa Windows 8.

..Mielestäni Windows 8 ei toistaiseksi ole mitään hyvää, mutta se on vain oma mielipiteeni. Odotellaan nyt sitä kasin "Blue" päivitystä, jos se parantais hieman käyttöliittymää ja näitä "vista" ongelmia.

• -------

Windowsin hidasteluominaisuudet ja historia- ja väliaikaistiedostojen sekä rekisterivirheiden kerääminen ovat ennallaan.
      Päivitykset eivät sitä korjaa.

• 8282828

Onko molemmat, Defender(MSE) ja Norton käytössä?

• Pyyhis

Et kerro mitä selainta käytät, mutta Nortonin foorumilla on ketju kyseisestä aiheesta.
      Ongelma koskee ilmeisesti vain Internet Explorer 10:tä. Hidastelu johtuu luultavasti Nortonin taustalla tekemästä tarkastusprosessista.

http://community.norton.com/t5/Norton-Internet-Security-Norton/Windows-8-IE10-and-NIS-identy-protection-add-in-causing-slow/td-p/884778

Jos käytössäsi on IE10 etkä ole vielä kokeillut jotain muuta selainta, niin kannattaa testata asia.

Vaihtoehtoja on runsaasti tarjolla. Koneessasi pitäisi olla selainvalinta-sovellus, jolla voit valita haluamasi selaimen. Halutessasi voit vaihtaa myös Nortonin vaikkapa Windows 8:ssa vakiovarusteena olevaan Windows Defenderiin.Sen saat käyttöön kun poistat Nortonin. Defender ei ole aktiivisena jos toinen virustutka on asennettuna.

• Kirsi Ahokas

IE 10. Todennäköisesti on Defender ja Norton myös.

• Kirsi Ahokas

Pitääkö IE poistaa eka alta? Onkos Google chrome hyvä?

• Mie vaan
        Kirsi Ahokas kirjoitti:

Pitääkö IE poistaa eka alta? Onkos Google chrome hyvä?

Ei tarvi poistaa voi koneella olla useampi selain voi valita mitä käyttää, Crome hyvä sitä käytän.

• takuuhomma

Viepä kone kotkalaisen it-pajan osaajien käsiin. Yksi heidän guruistaan vaikuttaa muuten näilläkin palstoilla. Heidän osaavissa käsissään Win8 koneessa parikyt välilehteä lävähtää auki kymmenesosasekunnissa.
      Amiloon taasen asentuu takuulla käyttis ja avautuukin 35 sekunnissa.
      Tuntitöinä tosin, mutta ei ammattilaiselta aikaa noihin kauaa mene.

• Kirsi Ahokas

Kukaan ei ole suostunut alle 120 euroo tekemään mitään käyttöjärjestelmää uusiksi, vaikka vanha kone onkin.

• Varmaan joo

No huh huh, huh huh.

• Pyyhis

Ei ole mitään tarvetta poistaa käytöstä IE10:tä. Se on ihan hyvä ja nopea selain. Koneessasi voi olla vaikka kuinka monta selainta, eivätkä ne häiritse mitenkään toisiaan. Ongelma on enemmänkin Nortonissa kuin IE10:ssä.

Voit korjata asian kahdella tavalla.
      Poista Norton, ja käytä IE10:tä TAI pidä Norton asenna joku muu selain, esim Firefox, Opera tai Chrome. Jos kysyt muilta mielipiteitä hyvästä selaimesta, niin vastausten perusteella et voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Selain on makuasia ja niitä kannattaa testailla, jotta mieluinen löytyy.

Jos poistat Nortonin, niin Windows Defender löytyy ohjauspaneelista. Se otetaan automaattisesti käyttöön jos koneessa ei ole muuta virustutkaa. Aikaa myöden tuohon hidastelunogelmaan tulee korjauspäivitys.

• WMP

Tsekkaa Resurssienhallinnasta Windows Media Playerin muistin käyttö, Rajaa se alle 1 Gigan. Alkaa kone pelittää..

• Matti-.

Hyvin helppo selvittää.

Mene sivulle pari kertaa ensin norton päällä. Mene monta kertaa siksi, että voi tulla väärä tulos jos ensimäisellä kerralla oli välimuisti tyhjä, tms.

Sen jälkeen, otat nortonin pois päältä. Ja teet saman testin täysin samalle sivulle uudestaan.

Avastia en suosittele. Kaikkien MS Office ohjelmien käynnistymisaika itselläni kasvoi vajaa 10 sekuntia Avast päällä, vs Avast pois. Windowsin käynnistysaika vajaan minuutin. Mutta toki jos itse tykkäät siitä, ota ihmeessä se, kannattaa kuitenkin kokeilla eri ohjelmia.

Erittäin hyvä virustentorjuntaohejlma varmasti on turvallinen. Mutta se melkein on jo isompi riesa käyttäjälle kuin itse virus olisi ( jos on pieni ja harmiton ).

Niitä oikeasti harmillisia viruksia taas nuo ohjelmat usein eivät edes tunnista.

Varmin virustorjuna on siis käyttäjän oma älykkyys ja järjen käyttö sen kanssa millä sivuilla käy ja mitä tiedostoja aukoo, ja millaisessa kuosissa tietokonettaan pitää. Päivitykset ovat tärkeita, Windowseista kannattaa suosia uudempia, joissa on UAC. Hyvä perusvirustorjunta riittää, itse käytän aviraa ja olen tykännyt, ei ole löytänyt mitään aikoihin(voisi periaattessa olla merkki myös surkeasta ohjelmasta), eikä ole koneen kanssa ollut ongelmiakaan aikoihin, jonka vuoksi uskon, ettei ainakaan erityisen haitallisia viruksia koneelleni olisi pesiytynyt. Toisaalta, en niin arkoja dokumenttejä koneellani pidäkkään, että pahakaan virus todellista tuhoa saisi aikaiseksi. :)

XP aikana virukset olivat riesa, mutta olin kyllä silloin typerämpi käyttäjäkin ja latasin kaiken paskan koneelleni. Kuitenkaan, ei niin hyvää ohjelmaa olekkaan, että se kaikelta suojaa, parhaiten näyttää suojaavan järjen käyttö. Kyllä windowseista uudemmat ovat huomattavasti fiksumpia tietoturva-asioissa.

• Teppo-.

Samaa mieltä.

• Pyyhis

Tietysti helpoimmalla varmaan pääsisi, jos ottaa Nortonista tuon identy protection add:n pois päältä. Viive johtuu siitä, että Norton hakee Symantecin palvelimelta tietoja joka kerta kun jollekin sivulle mennään.
      Tuossa englanninkielinen ohje ko. toiminnon päältäpoistamiseksi.
      http://www.ehow.com/how_8243093_disable-norton-identity-safe.html

• ekore2

Windows 8 on valmiiksi asennettuna virustorjunta mikä kyllä normaalisti riittää
      Jos tähän päälle asentaa jonkun muun torjunnan niin varmasti takkuaa.

• Vanhempi kökkö

Hyvä neuvo on. Selainta IE ei kannata poistaa koska tämä IE selain on windows perusselain ja sitä kautta kulkevat päivitykset,; jos IE:n poistaa se olis sama kuin veis pohjan pois koko järjestelmältä !! Normaalikäyttäjelle riittää kaks selaina,IE ja firefox..

• Säästä hermot

Hei,

ihan vaan vinkiksi, jso ei ole perillä tietokoneista. Kanna kone hyvälle, asiantuntijalle, joka säätelee sen sopivaksi ja korjailee viat. Säästyy aikaa, rahaa ja ennenkaikkea omat hermot. Näin ainakin minä teen.

• -----

"Kanna kone hyvälle, asiantuntijalle, joka säätelee sen sopivaksi ja korjailee viat."

Just joo. Ja 100-200 euroa tiskiin asetuksista.

• veroton1

Älä ainakaan huoltoon vie vaan jollekin guru-kaverille.
      Jos minä huoltaisin koneesi perisin vain 20egee putsaus sisältä pölyt, tsekkaus ja sitten softapuolen kimppuun.

• Hyvää keskustelua ketjussa. Minulla vajaan vuoden vanha Win 7 järjestelmä uudessa HP:n Touch Smart kompaktissa pöytäkoneessa ja olen tyytyväinen. Kaikki selaimet IE 10, Mozilla ja Crome toimivat kuin enkelit.
        Vanha XP IE 8 tai 9 versiolla hidas kuin taivas 7 v vanhassa Acer Aspire 3003:ssa vaikka Nortonin vrirusturva. Varmaan paljon turhia ohjelmia ja luultavasti virusturvasta huolimatta haittaohjelmia.
        Pitäisi bootata kone ja ladata XP sinne uudelleen, saisi koneen puhtaaksi.
        Win 7 käyttö HP:ssa on ontuvaa tiedostojen käsittelyn kanssa. Poikkeavat vaarille liian paljon tutusta XP:stä.

Verottomalle kommentti - ei paha hinta jos tälläinen kaveri asuisi vielä naapurissa.

• veroton1
        kalkkis63v kirjoitti:

Hyvää keskustelua ketjussa. Minulla vajaan vuoden vanha Win 7 järjestelmä uudessa HP:n Touch Smart kompaktissa pöytäkoneessa ja olen tyytyväinen. Kaikki selaimet IE 10, Mozilla ja Crome toimivat kuin enkelit.
        Vanha XP IE 8 tai 9 versiolla hidas kuin taivas 7 v vanhassa Acer Aspire 3003:ssa vaikka Nortonin vrirusturva. Varmaan paljon turhia ohjelmia ja luultavasti virusturvasta huolimatta haittaohjelmia.
        Win 7 käyttö HP:ssa on ontuvaa tiedostojen käsittelyn kanssa. Poikkeavat vaarille liian paljon tutusta XP:stä.

Verottomalle kommentti - ei paha hinta jos tälläinen kaveri asuisi vielä naapurissa.

Kavereitten koneita korjannu...
        En vaan käsitä miten huolto perii 200-300 jostain ruuvien aikaisusta no meneehän siinä softan tarkistuksessa aikaa.
        Onko huollon kuitenkin pakko laittaa käyttöjärjestelmä täysin sekaisin olen useilta kavereilta kuullut että menee aikaa kun saa sen jälleen normaaliksi.
        Tällä hetkellä kolme läppäriä odottelee ja pitäisi alkaa niitä katsomaan.

Win7 on minunkin käytössäni pöytäkoneessa ja se taitaakin pysyä siinä pitkän aikaa.
        Miniläppärissä xp-home ja toimii yllättävän hyvin mutta en ole ladannutkaan sinne ylimääräisiä vain mse ja updatet,,,, korjaan, on superantispyware (ei toimi taustalla) siinä kaikki.

Jos kaipaat neuvoja 63v, (en voi sanoa sinua kalkkikseksi) niin täältä kyllä löytyy vaikka jotkut ovatkin hieman ärtyneitä :)

ps. Kyllä sen xp:nkin saisi toimimaan ilman suurempaa hidastelua.

Jatkoja
        t: veroton1

• pat2
        kalkkis63v kirjoitti:

Hyvää keskustelua ketjussa. Minulla vajaan vuoden vanha Win 7 järjestelmä uudessa HP:n Touch Smart kompaktissa pöytäkoneessa ja olen tyytyväinen. Kaikki selaimet IE 10, Mozilla ja Crome toimivat kuin enkelit.

Suosi suomalaista. Laita koneelle Lunuxin Ubuntu. Pikku kikkailun jälkeen toimii mainiosti. AInakin 5 x nopeampi kuin XP.

• veroton1 kirjoitti:

Kavereitten koneita korjannu...
        En vaan käsitä miten huolto perii 200-300 jostain ruuvien aikaisusta no meneehän siinä softan tarkistuksessa aikaa.
        Onko huollon kuitenkin pakko laittaa käyttöjärjestelmä täysin sekaisin olen useilta kavereilta kuullut että menee aikaa kun saa sen jälleen normaaliksi.
        Tällä hetkellä kolme läppäriä odottelee ja pitäisi alkaa niitä katsomaan.

Win7 on minunkin käytössäni pöytäkoneessa ja se taitaakin pysyä siinä pitkän aikaa.
        Miniläppärissä xp-home ja toimii yllättävän hyvin mutta en ole ladannutkaan sinne ylimääräisiä vain mse ja updatet,,,, korjaan, on superantispyware (ei toimi taustalla) siinä kaikki.

Jos kaipaat neuvoja 63v, (en voi sanoa sinua kalkkikseksi) niin täältä kyllä löytyy vaikka jotkut ovatkin hieman ärtyneitä :)

ps. Kyllä sen xp:nkin saisi toimimaan ilman suurempaa hidastelua.

Jatkoja
        t: veroton1

Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta alkaa joskus boottaamaan XP ja ajamaan sinne aikanaan maksettu järjestelmä (muistaakseni XP2003) sisään.

Sekalaista seurakuntaa keskustelupalstalla esiintyy. Sen olen huomannut, mutta joukosta useimmiten löytyy sopiva tietokin ongelmaan.

• Jos osaa laittaa Nortonista oikeat asetukset kuntoon niin se itseasiassa nopeuttaa Windowsia.

• Muistaaksi Nortonin asennuksessa ei kysytty muuta kuin ostetun lisenssin tunnus. Muu asennus hoitui automaattisesti.

• 0hm0
    • Pyyhis

Internet Exploreria ei voi poistaa, sen voi vain poistaa käytöstä, eikä siinä ole mitään järkeä. Levytilaa ei säästy, ja koneessa on hyvä olla ainakin pari eri selainta. Windows update käyttää todennäköisesti ainakin joitain Internet Explorerin osia päivitysten lataamiseen. Windows Update on varmasti yksi syy miksi IE ei ole kokonaan poistettavissa.

Nortonin identity protection on sinänsä turha, koska ainakin Firefox ja IE varoittavat epämääräisistä sivuista. IE käyttää Smart Screeniä
      http://windows.microsoft.com/fi-fi/internet-explorer/use-smartscreen-filter#ie=ie-10

Tuostakin voisi heitää arvion, että jos smart screen ja identity protection ovat samaan aikaan päällä, niin varmasti tulee viivettä sivujen lataamiseen.

Aloittajalla on uusi kone, jossa on takuu voimassa. Ei sitä mille tahansa "ranelle" voi viedä korjattavaksi jos haluaa, että takuu on voimassa huollon jälkeenkin.

• guru32

Moro,

Poistat norttonin ja asia on bueno. Windows 8 sisältää VAKIONA virustutkan joka on Microsoft security essentials. Tämä kytkeytyy automaattisesti päälle ja päivittää itsensä taustalla automaattisesti. Mitään muuta tutkaa W8 koneissa ei tarvita. Norttonit, Fsecuret ym on vaan 'tyhmiltä rahat pois'- tyypin ohjelmia joita tavikset, jotka eivät asioista perillä ole, ostavat.

• lt22

ongelmasi nimi on wintoosa

• Guru kans

Norton , F-Secure sun muista maksullisista ohjelmista et saa mitään lisäarvoa, poista ne koneeltasi. Koneen mukana tulee windowsista kaikki mitä tietoturvaan tarvitset, jos siitä huolimatta et luota, netin ilmaiset virustorjunta-ohjelmistot toimii ihan yhtä hyvin. Norton ja F-secure on liian raskaita ohjelmia tavalliseen kotikäyttöön, jolloin tarvitaan kone, josta löytyy potkua. Maksulliset ohjelmat jopa päästää virukset helpommin läpi, kun virustehtailijat testaavat kaikki maksulliset virustorjunta-ohjelmat etukäteen, joten siinä milesssä ihan rahan haaskaamista. Päivitykset tulee aina hiukan myöhässä viruksentorjunta ohjelmiin, parasta, ettei koneessa ole muita päivittämättömiä aukkoja, joista virus pääsee tulemaan koneelle, kaikki tarvitttavat ohjelmat pitää olla ajan tasalla ja javaa ei kannata käyttää, muutoin jos on pakko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4750
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2245
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1414
    4. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      22
      1324
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      87
      1315
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      127
      1091
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      67
      1036
    8. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      945
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      251
      941
    10. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      65
      916
    Aihe