Olen nyt opiskellut ja ollut työssä oppimassa koneistamista mooonta monta vuotta ja alan viimeinkin ymmärtämään mitä tuo vihreäksi värjätty pyöreä nappi jonka alapuolella lukee "cycle start" tekee, siis muutakin kuin sen että ENNEN kun sitä painaa täytyy muistaa asettaa kappale oikein paikoilleen (tätä en ole ihan vielä oppinut, mutta pikkuhiljaa!). Peukaloni on vuosien saatossa värjäytynyt vihreäksi kokemuksesta eli tämän napin painamisesta, joten voin pitää itseäni eräänlaisena koneistusmestarina. Joten: antakaahan minun nyt selittää tämän napin perimmäinen luonne, koska varmasti minua vähemmän kokeneemmat, aloittelevat koneistajat haluavat myös tietää mitä tuosta napista loppujen lopuksi oikein tapahtuu.
Valaistumiseni tapahtui eräänä iltana kun intouduin vapaa-ajallani tutkimaan englanti-suomi -sanakirjaa, ja sieltä löysin kohdat sekä cyclelle että startille. Startin olin kuullut joskus aikaisemminkin ja oletin sen liittyvän jotenkin starttimoottoriin, mutta sanakirja lopulta oikaisi luuloni kun ymmärsin sanan tarkoittavan käynnistystä! Eli nappi käynnistää jotain, mutta mitä? En tyhmyyksissäni (vaikka pidänkin itseäni keskimääräistä älykkäämpänä) tajunnut ensin tsekata tuota cycle-sanan merkitystä, joten iski aivan tajuton ahdistus kun lähdin hakemaan kyseistä sanaa satasivuisesta sanakirjasta tiedonjanoa uhkuen.
Lopulta löysin myös "cyclen"! Ette voi uskoa sitä tunnetta, kun ihminen on oivaltamassa jotain suurta ja merkityksellistä; no, itselläni oli silloin juuri tällainen tunne koska uskoin selvittäväni lopulta vihreän napin salaisuuden, MUTTA! Luettuani selityksen olin hetkessä aivan ymmälläni! Mitä tekemistä polkupyörällä ajamisella on cnc-koneiden kanssa?! Siis täh?
Edistyneempää tietoa koneistajille
5
212
Vastaukset
- Jatkoa...
Masennuin :( Tuntui aivan hirveältä seuraavana päivänä painaa nappia ymmärtämättä, mitä se OIKEASTI tekee. Hain saikkua viikoksi mielialani vuoksi ja sain onneksi myös cipralex-lääkityksen, ettei päivät kotona menisi aivan synkistelyksi. En tiedä johtuiko lääkkeistä vai mistä, mutta seuraavana päivänä kun olin pyöräilemässä palaset vain loksahtivat kohdalleen ja koin sensaatiomaisen heureka-ilmiön. Päättelin, että koska cnc-koneet ovat yleensä japanilaisia (tätä harva tietää!) ja japanissa on runsaasti saastetta ja liikennettä, niin cnc-konevalmistajat ovat ujuttaneet koneisiinsa piiloviestin, joka kehottaa koneistajia pyöräilemään enemmän autoilun sijasta - eli siirtymään vihreämpään vaihtoehtoon. Sitten myös hoksasin, että koska monet cnc-koneistajat ovat auttamattoman läskejä niin pyöräily on heille aivan mainio liikuntamuoto. Lopullinen johtopäätökseni on siis, että "cycle start" vastaa kehoitusta PYÖRÄILY ALOITA, ja kun tätä kehoitusta toistetaan päivästä ja viikosta toiseen, niin on aika ihme jos ei työmatkat rupea taittumaan pian pyörällä! Olettaisin myös, että cnc-valmistajilla ja polkupyörävalmistajilla on jonkin sortin salainen diili.
En pidä itseäni vielä aivan koneistajaguruna, koska en ole vielä ehtinyt opiskella tuon vieressä olevan punaisen napin funktiota (jossa lukee "cycle halt"). Johtuu myös siitä, etten ole joutunut sitä kertaakaan painamaan. Olettaisin kuitenkin, että tämäkin pyöräilyyn liittyvä kehotus liittyy jollakin tavalla vihreää elämäntapaa suosivaan ideologiaan, ja jahka saan sen selville tulen raportoimaan asiasta lisää täällä muiden ammattikoneistajien keskuudessa.- Ahistaa?
En ymmärtänyt, kärsinkö lukihäiriöstä?
- Pyöränpumppu
Ahistaa? kirjoitti:
En ymmärtänyt, kärsinkö lukihäiriöstä?
Tämän banaalin kirjoituksen voi tiivistää muutamaan sanaan: cycle start = aloita pyöräily. Heko. Ei sillä että itselläni mitään pyöräilyä vastaan olisi.
- hölmölä koneistamo
toivottavasti duuninne lähtee kiinaan
- asd6
cycle start = ohjelman aloitus
cycle halt = ohjelman keskeytys
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1911264Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221108- 70830
- 48824
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53770Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva50705- 33682
- 60669
- 52637
- 50635