Niin siis onko se pakollinen ? En oikeesti tahdo mennä rippikouluun joka olis mul ens kesänä. Äiti sanoo että " se on pakollinen ja sähän menet sinne " . Aika moni mun kaveriki on sanonu ettei se oo pakollinen ja mummiki ja mun veli on nyt 19 ja sanoi ettei se oo pakollinen että älä mee sinne jos et halua ja jos et mee niiet saa kirkkohäitä ja et pääse kummiksi . Ihan samamulle mutta onko se vai eikö se oo pakollinen ?
SIIS ONKO SE RIPPIKOULU PAKOLLINEN ?
23
780
Vastaukset
- Olly
Ei se minkään lain mukaan pakollinen ole.
- powerbot
Lain mukaan ei ole pakollinen.
- isonen x 4
Ei ripari ole pakollinen, mutta on se hyödyllinen. Suosittelen!
- Mirka ....,
Mitä v*tun hyötyä riparista on?
Ripari on kirkon aivopesuohjelma. Se että moni sanoo että leirillä on kivaa on olennainen tekija manipuloinnissa ja aivopesussa. Tässä kirkko onnistuu hyvin.
Tutkimusten mukaan ripari lisää nuorten uskonlisuutta noin 50%. Lähes 100% riparin käyneistä käy julkisesti tunnustamassa jumalauskonsa konfirmaatiossa.
Miksi pitäisi mennä ripariin jos ei usko jumalaan eikä halua julkisesti tunnustaa uskoansa olemattomaan jumalaan.
Se miksi kirkko toimii näin on se että kirkko on kiinnostunut teidän rahoista kun menette töihin. Kirkko haluaa että mahdollisimman paljon ihmisiä pysyy kirkon jäseninä.
Olkaa järkeviä. - hgygvjnbyhfftc
Mirka ...., kirjoitti:
Mitä v*tun hyötyä riparista on?
Ripari on kirkon aivopesuohjelma. Se että moni sanoo että leirillä on kivaa on olennainen tekija manipuloinnissa ja aivopesussa. Tässä kirkko onnistuu hyvin.
Tutkimusten mukaan ripari lisää nuorten uskonlisuutta noin 50%. Lähes 100% riparin käyneistä käy julkisesti tunnustamassa jumalauskonsa konfirmaatiossa.
Miksi pitäisi mennä ripariin jos ei usko jumalaan eikä halua julkisesti tunnustaa uskoansa olemattomaan jumalaan.
Se miksi kirkko toimii näin on se että kirkko on kiinnostunut teidän rahoista kun menette töihin. Kirkko haluaa että mahdollisimman paljon ihmisiä pysyy kirkon jäseninä.
Olkaa järkeviä."Tutkimusten mukaan ripari lisää nuorten uskonlisuutta noin 50%."
Missä nämä tutkimukset on? Linkkiä?
- jalaa1
Ei se ole pakollinen. Hyödyistä/haitoista en mene sanomaan mitään, ne punnitsee jokainen itse.
- fdffdfffd
Miksi riparille ei menisi? Toki, minulla nyt ei olisi niin surullinen mieli viimekesän riparista, kun ei yhtä kivoja aikoja tule takaisin, mutta kyllä sekin kaduttaisi jos en olisi mennyt. Ripari on osa Suomen kulttuuria, ja nuoruutta, suosittelen kaikille riparille menemistä.
- tyhmiä varten
Todellisuudessa se on saksalaisperäisen ev lut lahkokirkon eräs tyhmä rituaali, jolla ei ole mitään tekemistä Suomen kulttuurin kanssa.
- Tyhmälle---->
tyhmiä varten kirjoitti:
Todellisuudessa se on saksalaisperäisen ev lut lahkokirkon eräs tyhmä rituaali, jolla ei ole mitään tekemistä Suomen kulttuurin kanssa.
Hei nero...
Se on osa suomalaista kristinuskon kulttuuria, VAIKKA luterilainen protestanttinen kirkko nyt saikin alkunsa Saksasta. RIPPI kuuluu Suomessa kirkkoon että sry vaan vai kuuluuko rippi/riparit sun mielestä vaan Saksaan?!
Ò_____ó
Rippikoulu ei ole pakollinen mutta jos haluat joskus tulevaisuudessa mennä naimisiin kirkossa niin silloin täytyy rippikoulu käydä ja sen voi käydä aikuisenakin. Toki pystyy sitä maistraatin kauttakin menemään naimisiin.
- Outi -24
Kirkkohäät ei ole nykypäivää. Itse menin naimisiin maistraatissa niin kuin kaikki kaverini.
- agabvcx
Älä mene. Kirkko on pelkkä välikäsi naimisiinmenoissa ynnä muissa elämäntapahtumissa. Ja kummiksi pääsee kuka vain, se on yhtä virallinen homma ilman kirkkoon kuulumista kuin sinne kuuluessa. Suomessa valtionkirkko vain on niin vahva että useat ihmiset luulevat kristinuskon rituaalien olevan pakollista ja osa arkipäivää.
- ---
Jos on sukulaiset on anteliaita rahan suhteen, niin totta helvetissä kannattaa mennä. =)
- ---
Oho tajusin et meni iha off topic toi mun viesti =D
Ei siis ole ollenkaa pakollinen - Ministeri Kaajanen
On pakollinen. Poliisi tulee kotoa hakemaan, jos et ole menossa riparille vapaaehtoisesti.
- heh,heh
On se merkittävä lisä monelle pelkän peruskoulun käyneelle, että voi mainita työhaastattelussa käyneensä myös rippikoulun.
- tubutin
heh,heh kirjoitti:
On se merkittävä lisä monelle pelkän peruskoulun käyneelle, että voi mainita työhaastattelussa käyneensä myös rippikoulun.
varmasti työnantaja arvostaa suuresti sitä jos olet käynyt täysin turhan rippikoulun
- turhako?
tubutin kirjoitti:
varmasti työnantaja arvostaa suuresti sitä jos olet käynyt täysin turhan rippikoulun
Rippikolun käynyt voi päästä jopa hautausmaalle kesätöihin.
- Hipheihurraa
heh,heh kirjoitti:
juu, ja kahvilassa ja terasseilla voi pokailla sanomalla, että on rippikoulun käynyt laktoosi-intolerantti
- Riparilla tapahtuu
Amerikkalaispappi lehdessä: Minut raiskattiin Suomessa
Perjantai 22.1.2010 klo 10.06
Nyt jo aikuinen mies kertoo vuoden 1968 tapahtumista Helsingin Sanomissa.
Helsingin Sanomien haastatteleman miehen mukaan kirkkoherra raiskasi hänet, kun hän tuli Yhdysvalloista 16-vuotiaana hämäläisen kirkkoherran perheen vieraaksi kesällä 1968. Suomalais-amerikkalaisen pappisperheen poika on nykyisin eläkkeellä ja asuu pysyvästi Pietarsaaressa, Helsingin Sanomat kertoo.
Kirkkoherra kutsui pojan rippileirille, mutta vei hänet sitä ennen kotiinsa ja saunaan, missä raiskaus miehen kertoman mukaan tapahtui. Mies kertoo Helsingin sanomille tunteneensa häpeää tapahtuneesta, eikä siksi kertonut tapahtumista kenellekään.
Myöhemmin poika kirjoitti kirkkoherralle, joka pyysi anteeksi. Se ei vakuuttanut uhria, joka oli kuullut, että kirkkoherra oli raiskannut muitakin. Hänen vanhempansa kirjoittivat tapahtuneesta Suomen piispoille, mutta he olivat vain vaatineet todisteita. Uhri kysyy nyt Helsingin Sanomissa, että kuka raiskaa todistajien läsnäollessa?
Kirkkoherran uhri halusi kertoa kokemuksestaan tukeakseen Pietarsaarelaisen maallikkosaarnaajan hyväksikäyttämiä ihmisiä. Rauhan Sana -liikkeen maallikkosaarnaaja käytti seksuaalisesti hyväkseen useita lapsenlapsiaan 1970- ja -80-luvuilla. Ainakin osa lasten vanhemmista tiesi tuolloin asiasta, mutta vaikeni siitä.- hiasuli
Aina löytyy näitä hulluja, ei riipu uskonnosta. Rippikoulu, aivopesua? WTF, siis mitä. Siellä opiskellaan vähäsen että tiedetään mitä on kristinusko, ketään ei pakoteta uskomaan mihinkään! Uskontunnustukset ei oo pakollisia lausua, ne pitää suorittaa ulkoläksyinä mutta esim. Konfirmaatiossa alttarilla ei tarvitse sanoa tahdon, olet vain hi.ja TAI kieltäydyt. Muutamilla oli pokkaa kieltäytyä julkisesti henkilökohtaisen moraalin vuoksi. Riparilla ei aivopestä, se on hyvä kokemus. Kannattaa mennä, ainakin kavereiden, muistojen ja rahojen perässä jos ei muuten. Kannattaa sitä omaa elämänkatsomustakin miettiä, sillee että pystyy sen muille selittämään joskus. Säälittävää kun jotkuteivät tiedä mihin uskovat XD
- Huhhahheijaa
hiasuli kirjoitti:
Aina löytyy näitä hulluja, ei riipu uskonnosta. Rippikoulu, aivopesua? WTF, siis mitä. Siellä opiskellaan vähäsen että tiedetään mitä on kristinusko, ketään ei pakoteta uskomaan mihinkään! Uskontunnustukset ei oo pakollisia lausua, ne pitää suorittaa ulkoläksyinä mutta esim. Konfirmaatiossa alttarilla ei tarvitse sanoa tahdon, olet vain hi.ja TAI kieltäydyt. Muutamilla oli pokkaa kieltäytyä julkisesti henkilökohtaisen moraalin vuoksi. Riparilla ei aivopestä, se on hyvä kokemus. Kannattaa mennä, ainakin kavereiden, muistojen ja rahojen perässä jos ei muuten. Kannattaa sitä omaa elämänkatsomustakin miettiä, sillee että pystyy sen muille selittämään joskus. Säälittävää kun jotkuteivät tiedä mihin uskovat XD
Kirkoon kuuluville on pakollista "oman uskonnon" opetusta 1-2 tuntia viikossa peruskoulun 1-9 luokilla. siinä on aika paljon liikaa....
- noregretsaboutripari
rippikoulu/leiri on rahastusta ja aivopesua. that's it. kummi voi olla epävirallisestikkin, täysi-ikäistä siskoani pyydettiin kummiksi vaikkei kirkkoon kuulukkaan. kirkkohäät nyt on niin kulunu juttu.
ei sinne riparille mennäkään kuin rahan perässä, mutta vaikken itse käynyt sain silti mopon ja mopokortin. ripari ei ole saavutus. se on saavutus kun on pokkaa olla menemättä jos ei halua.
konfirmaatiota ei tietääkseni voi suorittaa jos oikeasti kieltäytyy, kyllä hiljaa pystyy varmaan olla.
rippijuhlathan on oikeestaan itsekkyyden ruumiillistuma, jos isoista sellaisista puhutaan. kutsutaan sukulaisia joita ei ole ikinä nähnyt vain jotta saisi vielä yhden satkun lisää.
jos et halua mennä, älä mene. ei sen kummempaa, mulle tuli papilta joku kysely ja vastasin vaan et en käy riparia, ja siinä se. jos kaduttaa niin käy aikusena :)
ja myönnän että otti koville kun kaverit esitteli lahjojaan, mutta pääsin siitä yli melkein heti. en kadu mitään. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203287- 122116
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061826Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1221353
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101241- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4421116