Ai miksikö rahanne eivät riitä?

piiskaa persuksiin

Naapurin nuoripari valittaa valittamisesta päästyään, että on tiukkaa ja ei tahdo millään rahat riittää, silti on varaa kahteen autoon ja moottoripyörään, uusiin vaatteisiin joita ylpeinä esitellään sitten minulle ja ihmetellään miksi en hyödynnä kaupan huikeita tarjouksia ja käy hakemassa näitä viimeisiä virityksiä.

100m2 Nurmikko leikataan ajettavalla ruohonleikkurilla ja kukkapenkki viimeistellään uudella trimmerillä.

Postilaatikko, joka piti vaihtaa "rst" versioon pursuaa josjotakin lehteä ja tilattua liparetta. Usein haetaan pitsaa ja grilliruokaa, ei viitsitä keittää juuri mitään.

Kaikki mikä näyttää vähänkin kuluneelta heitetään pois ja hankitaan pakasta vedetty uusi tilalle.

Niin miksikö on tiukkaa ja rahat ei meinaa millään riittää? Mihin menevät pikavippinne ja kulutusluottonne? Ihan oman mielihyvän tavoitteluun! Toimissanne ei ole mitään järkeä ja tarvisitte tukihenkilön jo kaupassa käyntiin!

Itselläni tulot ovat pienet, olen matalapalkkainen ja asun yksin, mutta tällä rahalla lyhennän asuntovelkaani ja syön ihan hyvin, pienen pesämunan siirrän aina säästötililleni joka kuukausi, jos joskus lähtisin vaikka lomalle.

En jaksa tajuta miksi nuorempipolvi on näin tyhmää? Me 60 luvulla syntyneet osaamme hoitaa raha-asiamme niinkuin ne kuuluu hoitaa, kasvatimmeko lapsistamme idiootteja? Vai kehittyykö ihminen aina vain huonompaan suuntaan, mikä hitto meni pieleen?

152

6143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • specter

Naapurisi kuulostaa tuomiopäivän pariskunnalta. Jossain vaiheessa "kakki osuu tuulettimeen". Hyvin todennäköistä, että velalla on kaikki ostettu ja vielä tulee se hetki, jolloin velat on maksettava.

Tämäntyyppisiä henkilöitä on useita, motiivina heidän toimilleen on silkka näyttämisenhalu. Tiedän/tunnen useita tapauksia, jossa eletään tätä näyttämisenhalun jälkipeliä. Sitä velan lyhentämistä.

Ja asia menee vielä niin, että mitä köyhempi ja mitä huonommassa sosioekonomisessa asemassa on = sitä näyttämisenhaluisempi.

Kun katsotaan esim. tavallisten duunareiden autoja, sitä hienompi, mitä alhaisempi tulotaso. Keskiarvopalkan ollessa 3500e/kk, jokin rakennusmies tienaa ehkä max. 3000e ja silti pitää olla auto viimeisenpäälle...

• rakennusmies8

Muuten samaa mieltä, mutta 3000€ on jo hyvä palkka auton vaihtoa ajatellen ja joku rakennusmies voi tienata sen jopa moninkertaisesti. Riippuu siitä mitä tekee.

• 10+24
        rakennusmies8 kirjoitti:

Muuten samaa mieltä, mutta 3000€ on jo hyvä palkka auton vaihtoa ajatellen ja joku rakennusmies voi tienata sen jopa moninkertaisesti. Riippuu siitä mitä tekee.

3000 euroa on varsin riittävä palkka kaikenkaikkiaan.

• kakskytseittemänvee
        rakennusmies8 kirjoitti:

Niiin,aika hyvin tiedät mitenkä naapurisi elelevät...tiedät jopa mitenkä vaatteita ostellaan,mistä ruoka hankitaan ja onhan se todella villiä ajella nurmikko päältä ajettavalta ruoholeikurilla.Hieman haiskahtaa,noh,kateus;)

vaikka,ei sillä,olen kyllä itsekkin huomannut että monet eivät osaa käyttää rahaa lainkaan.Ja oikeastaan,homma lähtee juuri meidän "nykynuorten" vanhemmista.Teissä jo löytyy sellaista porukkaa jotka tykkää ostella sitä sun tätä ja sitten ihmetellään mihin palkka meni.Pikavipeissä on varmasti niin että suurin osa ottajista ja vaikeuksiin joutuvista on alle 40v.Ja pakko sanoa että en itse tätä ymmärrä.Miten sitä luulee selviävänsä lyhennyksistä,jos ei varsinaisesti muutenkaan ole ylimääräistä.
        Ainut,millä itse olen "kokeillut rajojani" on luottokortti,reilun tonnin velalla.Vaikeuksia ei sinällään ollut maksaa yms.mutta kyllä se hieman ketutti maksella pois,joten luovuin koko kortista.Luottokortti on aidosti niille jotka lyhentää koko kortin luottovelan 2,3 palkasta.
        Tätä varten en voi kuin ihmetelllä,että kun vein luottokortin pois ja kysyin että mikä on pienin kortti niin 1000 euroa,siiis täh?! Itselleni,tuo ei ole mikään ongelma,mutta mitenkä sellaiset,joiden kuukausi palkka on tuo 1000e,eikö ole hieman liian iso?!
        Sitten otetaan huomioon kaikki pikavipit ja luotot mitä tyrkytettään,niin onko ihme,että ihmiset jotka ovat löyhä kätisiä rahan suhteen joutuvat ihan oikeasti konkurssiiin.Ei sillä,että se olisi mikään selitys,jokainen vastaa omasta taloudestaan ja itsestään,mutta silti;itse perään kuuluttaisin myös pankkien ja kyseisten luottoyhtiöden vastuuta,rahan jakamisessa.Pitäisi tietää mistä on jo otettu minkäkin verran ja millä tuloilla niitä maksellaan pois.Hieman on itsestäni vastuutonta jakaa ihmiselle rahaa joka on jo kusessa.

• gdfkgdpfgd
        kakskytseittemänvee kirjoitti:

Niiin,aika hyvin tiedät mitenkä naapurisi elelevät...tiedät jopa mitenkä vaatteita ostellaan,mistä ruoka hankitaan ja onhan se todella villiä ajella nurmikko päältä ajettavalta ruoholeikurilla.Hieman haiskahtaa,noh,kateus;)

vaikka,ei sillä,olen kyllä itsekkin huomannut että monet eivät osaa käyttää rahaa lainkaan.Ja oikeastaan,homma lähtee juuri meidän "nykynuorten" vanhemmista.Teissä jo löytyy sellaista porukkaa jotka tykkää ostella sitä sun tätä ja sitten ihmetellään mihin palkka meni.Pikavipeissä on varmasti niin että suurin osa ottajista ja vaikeuksiin joutuvista on alle 40v.Ja pakko sanoa että en itse tätä ymmärrä.Miten sitä luulee selviävänsä lyhennyksistä,jos ei varsinaisesti muutenkaan ole ylimääräistä.
        Ainut,millä itse olen "kokeillut rajojani" on luottokortti,reilun tonnin velalla.Vaikeuksia ei sinällään ollut maksaa yms.mutta kyllä se hieman ketutti maksella pois,joten luovuin koko kortista.Luottokortti on aidosti niille jotka lyhentää koko kortin luottovelan 2,3 palkasta.
        Tätä varten en voi kuin ihmetelllä,että kun vein luottokortin pois ja kysyin että mikä on pienin kortti niin 1000 euroa,siiis täh?! Itselleni,tuo ei ole mikään ongelma,mutta mitenkä sellaiset,joiden kuukausi palkka on tuo 1000e,eikö ole hieman liian iso?!
        Sitten otetaan huomioon kaikki pikavipit ja luotot mitä tyrkytettään,niin onko ihme,että ihmiset jotka ovat löyhä kätisiä rahan suhteen joutuvat ihan oikeasti konkurssiiin.Ei sillä,että se olisi mikään selitys,jokainen vastaa omasta taloudestaan ja itsestään,mutta silti;itse perään kuuluttaisin myös pankkien ja kyseisten luottoyhtiöden vastuuta,rahan jakamisessa.Pitäisi tietää mistä on jo otettu minkäkin verran ja millä tuloilla niitä maksellaan pois.Hieman on itsestäni vastuutonta jakaa ihmiselle rahaa joka on jo kusessa.

ne velalla hienosti elelevät pyrkivät juuri siihen että ne naapurit ym ois kateellisia ja sitä kateutta tulkitsevat kaikesta, kuten tuosta että naapuri tuntuu olevan perillä heidän asioista. Totuus kuitenkin on, että kyseinen naapuri todella pitää heidän rahankäyttöään järjettömänä ja naureskelee heidän typeryydelleen tietäen että pilvilinna vielä romahtaa...

• vdvsfvsdf
        gdfkgdpfgd kirjoitti:

ne velalla hienosti elelevät pyrkivät juuri siihen että ne naapurit ym ois kateellisia ja sitä kateutta tulkitsevat kaikesta, kuten tuosta että naapuri tuntuu olevan perillä heidän asioista. Totuus kuitenkin on, että kyseinen naapuri todella pitää heidän rahankäyttöään järjettömänä ja naureskelee heidän typeryydelleen tietäen että pilvilinna vielä romahtaa...

ja lisäys: juuri ne velalla elelevät ovat niitä kateellisia ihmisiä. He ovat kateellisia niille joilla on varaa ostaa uutta ja laittaa sitä sun tätä ja yrittävät epätoivoisesti kyetä elämään yhtä hienoa elämää, vaikkei todellisuudessa siihen varaa olisikaan. Eivät kykene nöyrtymään realiteettien edessä ja elämään järkevästi rahaa käyttäen, koska sitten totuus näkyisi kaikille; ei sitä rahaa hirveästi olekaan. Tosin, fiksut naapurit ym. näkevät sen totuuden jo ja odottelevat vain milloin kyseiset tuhlarit itsekin sen tajuaisivat, usein vasta pakon edessä, kun velat romahtaa sitten niskaan....itseään he vain huiputtavat, ei muita.

• vanki nro 13/06

v.1989 menin tilapäiseen vaksin hommaan,silloin oli vielä pahempi tilanne kuin nyt.
        Tyrkytys ei ollut niin kovaa mutta saatavat summat ja luottokorttimäärät olivat,menin muiden mukana huumaan ja hankin 150 000mk velat vaikka olin ollut varaton vsta 1978 enkä huijannut mitään,kaikki pankit SYPä lukuunottamatta osallistuivat vuoden kestäviin karnevaaleihin ja nyt tungetaan uutta hakemusta kun VISA lasku vanheni viime kuussa.(30 000€,korkoja 10 kertaisesti mukana)
        Kokeilin piruuttain hakea mutta ei tippunut,mutta sähköposti on täynnä samojen firmojen rahan tyrkytyksiä(lamassa kaatu SKOP,STS ym.)Itse tiesin ottaessani että en mitään vapaaehtoisesti maksa mutta monilla mopo lähti käsistä esim. työttömyyden takia mutta pahimpia olivat ahneet pankit ja sen jälkeen perimisyhtiöt jotka nyt yrittävät kiukuissaan jopa laittomin keinoin periä vanhaksi menneitä laskuja.Heille vuodesta 1993 lähtien voimassa oleva velkalaki oli myrkkyä ja viekää perintälaskunne velkaneuvojan luo jotka selvittävät laskut ja minun tapauksessa ystävällisesti soittivat velkojille että he ovat laittomalla asialla,siihen loppu perättömät laskut.
        Ne välittää keskenään tietoja ja niin voisi tehdä myös tehdä lainojen tuputtajat.

• Bisnesmies55
        rakennusmies8 kirjoitti:

Kun muija jakaa rahasta takapersettään niin sillä ostelee melkeen mitä vaan. Ukkokii on mielissään kun hynää pukkaa taskut täyteen.

• Mistäs sen
        vdvsfvsdf kirjoitti:

ja lisäys: juuri ne velalla elelevät ovat niitä kateellisia ihmisiä. He ovat kateellisia niille joilla on varaa ostaa uutta ja laittaa sitä sun tätä ja yrittävät epätoivoisesti kyetä elämään yhtä hienoa elämää, vaikkei todellisuudessa siihen varaa olisikaan. Eivät kykene nöyrtymään realiteettien edessä ja elämään järkevästi rahaa käyttäen, koska sitten totuus näkyisi kaikille; ei sitä rahaa hirveästi olekaan. Tosin, fiksut naapurit ym. näkevät sen totuuden jo ja odottelevat vain milloin kyseiset tuhlarit itsekin sen tajuaisivat, usein vasta pakon edessä, kun velat romahtaa sitten niskaan....itseään he vain huiputtavat, ei muita.

tietää, että kenellä on varaa ja kellä ei?
        Vaikka juorukalenterista tutkisi kuinka naapurinsa tuloja niin omaisuutta voi silti olla vaikka kuinka.

• Onko oma?
        rakennusmies8 kirjoitti:

Katsoppa naapurisi auton omistaja tiedot lähettämällä ajoneuvon rekkari tekstiviestillä numeroon 16400. Onko onneton elvistelijä joutunut ostamaan auton velaksi?

• Ratto-Raili
        10+24 kirjoitti:

Hi,hi,no jos aurinko on vain salossa ympäri vuorokauden?

• kakskytseittemänve
        gdfkgdpfgd kirjoitti:

Niiin,no se mitä tuossa alussa tarkoitin oli viittaus ihan yleiseen naapurikyyläämiseen.Ei ole surullisempaa kuin ihmiset,jotka tietävät mitenkä ihmiset kulkevat töihin ja takaisin,lähtevä hakemaan lapsiaan tarhasta tai iltalenkille.Näiden ihmisten pitäisi vain hankkia vaikka 1000 palan palapelejä,jos muuta ei ole.

Ja jos luet tarkkaan niin itse olen samaa mieltä että velaksi ei eletä!Ja käsittääkseni ap ei ole puhunut että olisivat edes taloudellisesti varsinaisesti vaikeuksissa,maininnut vain että rahat ovat tiukalla.Todellisuudessa,homma voi olla ihan ok,mutta tietysti kyllähän se nyppii jos naapuri rällää ja itse kitsastelemaan kun ei ole varaa.

Kaiken kaikkiaan,niin kauan kun ei elä toisen ihmisen kanssa samassa taloudessa tai taloyhtiössä,siten että rästiä maksuihin,pitäkää vain omista asioista huolta!

• kokeile sinnäkin
        Ratto-Raili kirjoitti:

Hi,hi,no jos aurinko on vain salossa ympäri vuorokauden?

Mä käytän vippejä www.pikavippiluottotiedottomalle.com

• 998989l0
        Onko oma? kirjoitti:

Katsoppa naapurisi auton omistaja tiedot lähettämällä ajoneuvon rekkari tekstiviestillä numeroon 16400. Onko onneton elvistelijä joutunut ostamaan auton velaksi?

Ei sieltä näy, jos autosta on esim. pankista otettua autolainaa, koska silloin auton omistaja ei tosiaankaan ole pankki, vaan se auton haltija.

Jos taas auto on esim. osamaksulla tai leasing-rahoituksella hankittu, niin silloin auton omistajana on rahoitusyhtiö eikä haltija.

• specter
        10+24 kirjoitti:

Onhan se, jos ei aio ostaa mitään. Keskimääräinen palkka suomessa tänä vuonna on luokkaa 3500eur. Jos palkka jää paljoa alle sen, on vaikeuksia ostaa omaa asuntoa.
        Vuokra-asuminen ei ratkaise yhtään mitään, vaan on paljon kalliimpi, kuin omistusasunto.

• Luottokorteista

Vaikka luottoraja kortissa olisikin 1000 euroa, ei sitä tarvitse käyttää kuin toisinaan pienissä verkko-ostoksissa. Minulla on luottorajana 2500 euroa, mutta luottokorttimaksuni ovat yleensä satasen verran. Luottoraja on vain sitä varten, jos tarvitsen ostaa esimerkiksi matkalippuja, koska luottokortilla maksaminen on tuossa tapauksessa turvallisempaa. Jos olet maksanut matkan käteisellä niin et rahaa saa takaisin, jos yhtiö menee konkurssiin, mutta luottokortilla maksaneille rahat voidaan maksaa takaisin. Ja luottoahan ei ole ikinä pakko käyttää luottokortissa, sitä voi käyttää pelkkään maksujen siirtämiseen. Jos nimittäin maksat nyt luottokortilla sinun tarvitsee maksaa vasta 1-2 kuukautta myöhemmin ja silloin ei vielä oteta senttiäkään korkoa. Silloin kun sattuu olemaan kuukausi, jolloin laskuja on enemmän, voi tällä näppärästi siirtää osan maksuista, eikä tarvitse ottaa rahaa säästöstä.

• Jaska_48
        Onko oma? kirjoitti:

Auton ostaminen on vähän epäselvä talouden suhteen.

Kokonaistaloudellisesti saattaa velka tai osamaksu olla omistajalle edullisempi, riippuu osamaksun tai lainan ehdoista.

Mutta sitten säästynyt pääoma pitää olla tuottavammassa sijoituksessa kuin lainan tai osamaksun kulut.

Tämä on todellisuutta monelle varakkaalle.

• laskukalkyyri

Itseasiaa se naapurin raha-asiat ei kuulu itselle millään tapaa. Naapurin rahat kuuluu itselle vasta sitten, jos naapurin kämppä alkaa kaatumaan ja samalla aikaa sitten itselle tulee tilanne jossa tekee mieli toisenlaista asuntoa ja nykyinen on maksettu ja pitäs saada myyntiin.

Jos oman asunnon realistinen arvo on vaikka 100, ja naapurin vellkamäärä on vaikka 80,niin kyllä se herättää mielenkiintoa. Omaa tilannetta auttaa kyllä se, että se oman asunnon velkamäärä on pieni ja pystyy puollustamaan sitä oman asunnon arvoa, mutta se naapurin velka kyllä painaa oman asunnon hintaa ja todistaa ettei ne 5% vuosikehitykset ole totta..... se hinta joka on 100, niin saataakin olla lähempänä 90 tai jopa 85.....

enemmän mä olisin huolissani omasta taloudesta ja siitä että tiedän miten omat vieraat pääomat menee jos mitää pahaa ei tule vastaan.....

Tässä on yksi esimerkki siitä miksi ne asutolaiunan pääomat pitäs olla maltillisessa suhteessa hankinnan arvoon ja miksi se luottoluokitus joka olis avoin asiakkaalle ja rahoituksen ulkopuoliselle toiselle rahoittajalle.

• että kuinka, mitä hä

Eihän tuosta saa mitään selvää....

Mihin naapurin kämppä kaatuu? Ojaan? Pettääkö perustukset?
        Arvo 100, velkamäärä 80, kenessä se herättää mielenkiintoa? Kuka ulkopuolinen tietää velkamäärän?
        Miten pienellä velkamäärällä puollustetaan asunnon arvoa? Ei aukea lauseesi yhtään!
        Naapurin velka painaa oman asunnon arvoa?? Pakottaako velka naapuria myymään halvemmalla, joten omakin pitäisi myydä halvalla?

Viikon epäselvin kirjoitus! Onnittelut!

• kalkyyrikaava
        että kuinka, mitä hä kirjoitti:

Arvo 100, velkamäärä 80, kenessä se herättää mielenkiintoa? Kuka ulkopuolinen tietää velkamäärän?
        Miten pienellä velkamäärällä puollustetaan asunnon arvoa? Ei aukea lauseesi yhtään!
        Naapurin velka painaa oman asunnon arvoa?? Pakottaako velka naapuria myymään halvemmalla, joten omakin pitäisi myydä halvalla?

80 ja muut numerot on prosentteja kunkin ihmisen asunnon arvosta. Se asunnon arvohan on muuttuja x, ja sehän on jokaisen oma asia ja aikapaljon tuuristakin selviääkö joku kovasta lainataakastaan tai miksi ei selvinnyt.

Sitten nämä asuntolainan päälle tulevat lisäluotot on oma asia. Jos asuntolainaa on vaikka 100000€, niin ajatellaan ettei 20000e muuta lainaa enään ole lisänä paljon. Lainojen hoitoon kun menee valtaosa kuukausirahasta, niin ruokakauppaan otetaan oma luottokortti. Kun kortilla maksetaan, niin kympin ostoksen sijaan ostetaan toisellakin kympillä. Muovilla kun ei ole sielua.

Mitä merkitsee naapurin velka omalle asunnolle. JoS oman asunnon hinta on se 100 ja velkaraha painaa markkinoita, niin sen naapurin on pakko myydä tiukassa paikassa asunto tuntuvalla alennuksella ja toteutuneiden kauppojen keskiarvo ohjaa muidenkin samalla alueella olevien asuntojen pyyntihintoja.

Eli jos itse on maksanut vaikka 150000€ omasta asunnosta ja naapurissa korttitalo romahtaa parikin kertaa, niin pian itselläkin on asuntokupla, ellei oma velka-aste laske

• fhdhfh ghgdh
        kalkyyrikaava kirjoitti:

80 ja muut numerot on prosentteja kunkin ihmisen asunnon arvosta. Se asunnon arvohan on muuttuja x, ja sehän on jokaisen oma asia ja aikapaljon tuuristakin selviääkö joku kovasta lainataakastaan tai miksi ei selvinnyt.

Sitten nämä asuntolainan päälle tulevat lisäluotot on oma asia. Jos asuntolainaa on vaikka 100000€, niin ajatellaan ettei 20000e muuta lainaa enään ole lisänä paljon. Lainojen hoitoon kun menee valtaosa kuukausirahasta, niin ruokakauppaan otetaan oma luottokortti. Kun kortilla maksetaan, niin kympin ostoksen sijaan ostetaan toisellakin kympillä. Muovilla kun ei ole sielua.

Mitä merkitsee naapurin velka omalle asunnolle. JoS oman asunnon hinta on se 100 ja velkaraha painaa markkinoita, niin sen naapurin on pakko myydä tiukassa paikassa asunto tuntuvalla alennuksella ja toteutuneiden kauppojen keskiarvo ohjaa muidenkin samalla alueella olevien asuntojen pyyntihintoja.

Eli jos itse on maksanut vaikka 150000€ omasta asunnosta ja naapurissa korttitalo romahtaa parikin kertaa, niin pian itselläkin on asuntokupla, ellei oma velka-aste laske

Jos rahat eivät riitä lainanlyhennykseen, miksi asunto silti pitäisi myydä alennuksella?

Muutama yksittäistapaus ei vaikuta asuntojen hintoihin laisinkaan. Joten vaikka naapurisi olisi ylivelkaantunut, nuku yösi rauhassa.

• Joopa joo

Tämä viesti tulee jostakin toisesta todellisuudesta. Ilmeisesti vuokrakasarmilta.

• pitää vaan osata
        kalkyyrikaava kirjoitti:

>Kun kortilla maksetaan, niin kympin ostoksen sijaan ostetaan toisellakin kympillä. Muovilla kun ei ole sielua.

Luuletko,että jos ostaa luottokortilla se tarkoittaa ilman muuta että ostetaan jotain ylimääräistä.

Itse ostan ehdottomasti kaiken mitä irti lähetee visalla ja koska maksaminenkin siirtyy parhaimmillaan reilun puolitosita kuukautta.

Tämä ei tietenkään sovi sellasille jotka,eivät rahaa osaa käyttää vaan ne kuuluukin siirtää heiltä parempiin taskuihin.

"It's immoral to let a sucker keep his money"

• Saat tietää
        että kuinka, mitä hä kirjoitti:

Jos kiinnostaa verottajalta saat tietää naapurisi/kaverisi veroilmoituksen tiedot esim. tulot ja asuntolainojen korot. Nämä ei ole salaisuuksia.

• ??????
        Joopa joo kirjoitti:

Tämä viesti tulee jostakin toisesta todellisuudesta. Ilmeisesti vuokrakasarmilta.

Mistä niin päättelet? Kerro tarkkaan ja perusteltuna.

Tuo vuokrakasarmijuttusi ei ole mitään toista todellisuutta vaan ihan oikeaa todellisuutta monella työssäkäyvälläkin ihmisellä.
        En asu vuokralla mutta olen asunut. Niinkuin lähes kaikki nykyään omassaan asuvat. Harva menee suoraan omaan lapsuuskodistaan lähtiessään.
        Joillakin jotka lähtee vuokralta omaan nousee asunnon ostaminen hattuun. Sen jälkeen alkaa ihmisten lokerointi. Säälin heitä ja heidän ahtaaksi muuttunutta maailmaansa.
        Vai tarkoititko että oma viestisi tulee vuokrakasarmilta? Lausemuoto voi osoittaa senkin..

• Mitänytkettua
        kalkyyrikaava kirjoitti:

Nyt ei ole sinulla kyllä talouden toiminnasta mikäänasteista käryä, tosin mitä nyt voisi odottaa suomi24:n foorumeilta. Kuitenkin olisi mukavaa, jos ottaisit asioista edes vähän selvää ennen kun tulet tänne pätemään.

• 6+16
        Saat tietää kirjoitti:

Jos kiinnostaa verottajalta saat tietää naapurisi/kaverisi veroilmoituksen tiedot esim. tulot ja asuntolainojen korot. Nämä ei ole salaisuuksia.

Vaan kukapa olisi niin pikkusieluinen, että kiinnostaisi.

• Paniikki Nappula
        fhdhfh ghgdh kirjoitti:

Jos rahat eivät riitä lainanlyhennykseen, miksi asunto silti pitäisi myydä alennuksella?

Muutama yksittäistapaus ei vaikuta asuntojen hintoihin laisinkaan. Joten vaikka naapurisi olisi ylivelkaantunut, nuku yösi rauhassa.

"Jos rahat eivät riitä lainanlyhennykseen, miksi asunto silti pitäisi myydä alennuksella?"

Kokeile, niin tiedät...

• 11+18
        6+16 kirjoitti:

Vaan kukapa olisi niin pikkusieluinen, että kiinnostaisi.

Kaikista rasittavinta tuossa on se, että puhuvat jatkuvasti omista raha-asioistaan. Todella ärsyttävää ja "halpaa" käytöstä. Yhtä ärsyttävää on, jos joku saa keskustelun aina kääntymään omaan ulkonäköönsä valittamalla siinä olevan jotain vikaa. Maailma pyörii oman navan ympärillä, eikä käytöstavoista tarvitse välittää.

• pitää vaan osata
        pitää vaan osata kirjoitti:

>Kun kortilla maksetaan, niin kympin ostoksen sijaan ostetaan toisellakin kympillä. Muovilla kun ei ole sielua.

Luuletko,että jos ostaa luottokortilla se tarkoittaa ilman muuta että ostetaan jotain ylimääräistä.

Itse ostan ehdottomasti kaiken mitä irti lähetee visalla ja koska maksaminenkin siirtyy parhaimmillaan reilun puolitosita kuukautta.

Tämä ei tietenkään sovi sellasille jotka,eivät rahaa osaa käyttää vaan ne kuuluukin siirtää heiltä parempiin taskuihin.

"It's immoral to let a sucker keep his money"

Se on tuo totuus niin kiusallista luusereille,että yrittävät miinustelemalla asiaa muuttaa.

• jfrjvfjläofd

Ite oon monta kertaa miettinyt että jos sillon kun oli omaa elämää aloittava nuori vipeltäjä. Että jos tuolloin aikanaan olis ollu kaikki pikavipit ja lainaa olis tarjottu joka tuutista ilman takuita, niin olisinko itekkin vedelly raha-asiat solmuun?

Sillon piti tehdä kovasti töitä jos jotain halus...

Mut onhan se niinkin että raha-asioiden ryssimisestä ei voi syyttää kun vaan itteään.

Mut kyllä toi turhan velan ottaminen on niin hyvin markkinoitu ihmisille... että moni kuvittelee tarvitsevansa liikaa sitä lifestyleä elääkseen...

Ainakin ite 70 luvulla syntyneenä olen tosi tyytyväinen että parikybäsenä ei noita pikavippejä ollut.. eikä mulle myönnetty luottokorttiakaan 23 vuotiaana, vaikka vakityö oli ollut jo jokusen vuoden ja luottotiedotkin aina kunnossa.... (nettotulot oli tuolloin n. 10 000-12 000mk/kk. Eli en mä ihan paskastikkaan ansainnut,syytä en tänäpäivänäkään tiedä, mut eipä sillä väliä enää ookkaan)

Nykyään ei ole edelleenkään luotto kortteja, eikä muitakaan luottoja. 76000e asuntolainaa on okt:sta vantaalla. Ja se riittää.

• pitää vain osata

90-luvun alussakin oli vielä meininki,ettei luottokortteja myönnetty kuin omistusasunnoissa asusteleville.Poikkeuksena taisi olla jotkut korkeakouluopiskelijat jota tuli vähän ihmeteltyä.

Nyt luottokortti on hyvin pitkälle tarpeen,kun tilailee kamaa kiinasta ja muualtakin maailmasta.

• kysyy..
        pitää vain osata kirjoitti:

90-luvun alussakin oli vielä meininki,ettei luottokortteja myönnetty kuin omistusasunnoissa asusteleville.Poikkeuksena taisi olla jotkut korkeakouluopiskelijat jota tuli vähän ihmeteltyä.

Nyt luottokortti on hyvin pitkälle tarpeen,kun tilailee kamaa kiinasta ja muualtakin maailmasta.

Siis velattomassa omistusasunnossa?

• pitää vaan osata
        kysyy.. kirjoitti:

Siis velattomassa omistusasunnossa?

Ei velalla ollut merkitystä .

• aunepee

Ei ole sinä vaiheessa oma asia kun korttitalo romahtaa ja yhteiskunta tulee vastaan. Veronmaksaja maksaa kun tarvitaan velkasaneerausta, asumistukea yms. Työväenluokasta osa on jopa tapattanut itsensä 8t työpäivän, 5 viikkoisen työviikon, lapsilisien, sosiaaliturvan, eläkkeiden, asiallisen palkan yms johdosta. Hyvinvointiyhteiskunta on luotu että kaikilla olisi hyvä elämä. Nämä nykysössijät pilaavat kaiken - ja mikä ikävintä kuvittelevat velkoineen olevansa omistavaaluokkaa kun on vessa, vesiposti ja auto ... näillä neropateilla kaikilla on myös äänestysoikeus, jota käyttävät näine ihmeellisine vaurauskuvitelmineen itseään ja meitä kaikkia vastaan. Kohta on hyvinvointiyhteiskunta näiden urpojen sekä muutenvaan tyhmien ansiosta ajettu alas - toivottavasti pärjäävät. Tässä vaiheessa kun syöksykierre ei ole vielä alkanut Suomessa on joka 5 köyhyysrajan alapuolella. Että onnea vaan.

• Osaaja 1

Kyllä kaikki osaa käyttää rahaa.
      Toiset käyttä sen niin hyvin, että raha loppuu kesken.
      Eli lisää rahaa kiertoon ja Suomen talous on kunnossa.
      Säästäjät ja sukanvarressa rahaansa aäilyttävät ajavat talouden kuralle.

Osaaja

• köyhä mutta onnellin

Minä itse olen aina laittanut rahaa säästöön kuin vain mahdollista. En polta enkä käytä alkoholia joten olen aina saanut jotain kivaa kotiini niillä rahoilla jotka muuten olisi menneet turhuuksiin. Mitään ei saa säästöön jos ei edes yritä. Vaikka itse olen vähävarainen eläkeläinen niin saan aina jonkun roposen säästöpossuun. Kiitos, äidilleni ja isoäidilleni kun jo pienestä pitäen opettivat tämän jalon taidon minulle. Kuka vaan saa jotain säästöön kun vain on halua.

• kadehtii

Että ihan postilaatikkonankin "rst versio" ! Johan on mahtavaa elostelua!

• oiuytdcvbn

Onhan se, jos rahat on tiukalla. Sehän tässä oli pointti.

• älä ny jaksa
        oiuytdcvbn kirjoitti:

Eli kyseisen talouden synkät lukemat johtuu "rst"postilaatikosta... ;)

• kimaltava loota
        älä ny jaksa kirjoitti:

"rst" postilaatikot on kiellettävä köyhiltä, se tässä on pointti?

• Jaksan kyllä
        älä ny jaksa kirjoitti:

Et vaan halua ymmärtää. Onhan se naurettavaa ostella kalliita tavaroita ja valittaa rahapulaa. Taidat olla itse samanlainen, kun et ymmärrä.

• Köyhiä olette
        kimaltava loota kirjoitti:

"rst" postilaatikot on kiellettävä köyhiltä, se tässä on pointti?

Köyhä saa ostaa vaikka Rolexin osamaksulla, mutta on sitten tyhmää valittaa rahapulaa. Ymmärrätkö?

• 3+4
        Köyhiä olette kirjoitti:

Köyhä saa ostaa vaikka Rolexin osamaksulla, mutta on sitten tyhmää valittaa rahapulaa. Ymmärrätkö?

miten niin on tyhmää valittaa rahapulaa, jos ostaa jotain yli varojensa? Kyllä ihminen saa valittaa, vaikka on tehnyt virheitä. Eikä valittaminen ole tyhmää vaan helpottavaa. Niistä virheistä vaan sitten maksetaan aikanaan ehkä. Huvittavaa muuten kuinka Rolex tai teräksinen roskalaatikko herättää kateutta.

• Aloittajahan siis
        oiuytdcvbn kirjoitti:

OLETTAA, ettei naapureilla ole rahaa.
        Siksiköhän naapurit ostivat rosterilaatikon jos vanhaa ei saanut lukkoon..?
        Nyt loppui uteliaan naapurin postien ja tiliotteiden penkominen.

• 7+8
        3+4 kirjoitti:

miten niin on tyhmää valittaa rahapulaa, jos ostaa jotain yli varojensa? Kyllä ihminen saa valittaa, vaikka on tehnyt virheitä. Eikä valittaminen ole tyhmää vaan helpottavaa. Niistä virheistä vaan sitten maksetaan aikanaan ehkä. Huvittavaa muuten kuinka Rolex tai teräksinen roskalaatikko herättää kateutta.

Peruskäytöstapojen mukaan rahapulasta tai omasta rahatilanteestaan ei vieraille, kuten naapureille valiteta. Todella moukkamaista.

• tavarataivas

Monet ihmiset luulee, että tavara tekee onnelliseksi. On ollut vähän riitaa ja pahaa mieltä, niin ostetaanpa jotain kivaa. Kas, se ei auttanut, ostetaanpa vielä jotain uutta. Ja luullaan, että kun puitteet on kunnossa (=nurkat täynnä turhaa tavaraa, niin iso talo, ettei sitä jaksa siivota), elämä on kunnossa.

Joku ostaa velaksi ja joku omalla rahalla. Samapa tuo, kukin tyylillään. Jollekin voi olla ongelmana se, että joku toinen ei osta koskaan mitään turhaa ja säästää rahaa hankintoihin. "Kyllä tolla naapurilla on ruma ja vanha postilaatikko. Menee maine koko naapurustolta!"

• iuytfdghjk

Ei se ole ihan sama, että ostaako säästetyllä rahalla vai velaksi. Tai voihan se olla, jos rahalla ei ole merkitystä. Tuollaisilla tyypeillä raha polttelee näppejä eikä sitä ole koskaan tarpeeksi.

• 20+6
        iuytfdghjk kirjoitti:

Ei se ole ihan sama, että ostaako säästetyllä rahalla vai velaksi. Tai voihan se olla, jos rahalla ei ole merkitystä. Tuollaisilla tyypeillä raha polttelee näppejä eikä sitä ole koskaan tarpeeksi.

Tyyliasioista on turha kiistellä. Jollekin esim. 1960-luvulta oleva pyörä voi olla aarre (yhtä hyviä ei enää valmisteta ja niissä on platinamaista tyyliä) toisille romu (näyttävät vanhoilta, eikä siinä nähdä tyyliä). Yhtä kaikki oleellista on se, mariseeko omista raha-asioistaan muille vai ei. Sääliksi käy, jos naapurin postilaatikosta nousee ongelma.

• olette köyhiä
        20+6 kirjoitti:

Tyyliasioista on turha kiistellä. Jollekin esim. 1960-luvulta oleva pyörä voi olla aarre (yhtä hyviä ei enää valmisteta ja niissä on platinamaista tyyliä) toisille romu (näyttävät vanhoilta, eikä siinä nähdä tyyliä). Yhtä kaikki oleellista on se, mariseeko omista raha-asioistaan muille vai ei. Sääliksi käy, jos naapurin postilaatikosta nousee ongelma.

Vai tyyliasia. Jotkut eivät vaan hallitse matematiikkaa sen enempää kuin rahankäyttöäkään.

• 20+6
        olette köyhiä kirjoitti:

Vai tyyliasia. Jotkut eivät vaan hallitse matematiikkaa sen enempää kuin rahankäyttöäkään.

Ahaa, siis samalla tavalla kuin he, joilla on esim. jokin antiikkiauto kesän kruisailuja varten tai hevonen vapaa-ajan liikuntaan? Ettei vain olisikin niin, että olet vain itse henkisesti köyhä nousukas.

• 5+6
        olette köyhiä kirjoitti:

Toiset eivät vaan ymmärrä antiikin tai vintage:n arvoa. Raha ei aina ratkaise tyyliasioissa ja olen samaa mieltä, ettei niistä kannata kinastella.

• Tyydyn vähempäänkin

Olen tehnyt samoja havaintoja ap:n kanssa. Nuorilla on kiire rakentaa mahdollisimman korkea elintaso tässä ja nyt. OK jos on palkka niin hyvä, että se riittää siihen ja mahdolliseen velanottoon. Se ei ole se kynnyskysymys.

Ap:n avainkommentti minusta on se valittaminen.

Miksi naapuri siis valittaa, kun asiat ovat ainakin näennäisesti hyvin?

• Juho111

Kannattaa varmasti huolehtia enemmän omista kuin naapurin raha-asioista. Ärsyttävää yleistystä että nuorempi polvi on tyhmää ja läpäläpä. Itse olen syntynyt 80-luvun lopulla ja olen ihan tavallinen duunari eikä minun ole kertaakaan työssäoloaikanani tarvinnut lainata rahaa kavereilta eikä ottaa pikavippejä, eli mielestäni osaan käyttää rahani järkevästi vaikka en olekaan 60-luvulla syntynyt supermies.

• hetale..

Jep, pieni yleistys aloittajalta, vaikka muuten asiaa olikin. Onhan noita törsääjiä vanhemmissakin ikäpolvissa, itse tiedän 30-40-luvuilla syntyneen pariskunnan, jotka elivät ja elävät varmaan vieläkin jatkuvasti yli varojensa. Kaiken pitää olla uutta ja kiiltävää, vaikkei oikein varaa olisi. En silti sanoisi että noilla vuosikymmenillä syntyneet olisi yleensä raha-asiansa huonosti hoitavia.

Paljolti johtuu uskoakseni siitä, millaisen mallin on kotoa saanut. Onko opetettu että pitää näyttää muille vai että pitää turvata selusta.

• Huolesi naapurin nuoresta parista on liikuttavaa mutta eiköhän he opi ettei perse-edellä puuhun pääse.

• 445

Kyse on kateellisesta naapurista, jonka kateutta helpottaakseen nämä rikkaat naapurit muka valitavat rahapulaa.

• Eläke Timpuri

Jokainen hoitaa omat juttunsa ,eikä siinä mitään . Meikäläisen on vaikee tajuta tätä touhuu. Mun nuoruudessa tartti säästää alkufyrkat jos halus luukun ,lisänä oli vielä takaajat . Tää touhu on kummallista ,luukkuun pääsee vaikka alkupääomaa ei olisi mitään .Koko hinta lainana ,niihin kyllä lyödään pakkovakuutuksia jotka ovat minun mielestä lisä- korkoja koska pankki ja vakuuttaja on samaa lafkaa. Sitten jos tulee vaikeuksia ei vaakuutus kata kun muutaman erän jonka jälkeen menee luukku myyntiin , jos menee alihinnalla jää lainanottajalle vielä velkaa ,jos ei selvii menee luottotiedot. Jengi ei varmaan tajuu koko touhuu tai sit mä olen jo niin gammeli starbu etten mä tajuu. Mun mielestä toi juttu on kyllä niin velkapohjalle duunattu, että jos koroissa tapahtuu nytkähdys niin koko homma kaatuu kun liksat ei yksinkertaisesti riitä .Homma sen kun pahenee jos taakkana on vielä tupla fiudet ,botski ja kesismesta puhumattakaan siintä ,että kloddit on snadeja. Sitte tulee masennukset ,erot ja itsarit kuvioihin ,joillekin kalliit hoidot yhteiskunnan fyrkilla,puhumattakaan sairaseläkkeistä. Pitäisiköhän luotonannossa tehdä tarkempia laskelmia siintä mikä on todellisuuta.

• 70-luvulla syntynyt

Se on muuten kumma, että on yleisesti hyväksytympää puhua persaukisuudesta kuin siitä, että on osannut hoitaa raha-asiansa hyvin. Jos erehdyt jossain työpaikan kahvipöytäkeskustelussa olemaan eri mieltä persaukisen kanssa, saat kyllä tusinan verran puukkoja selkääsi. Yleensä nämä persaukiset ovat juuri niitä, jotka tuhlaavat rahansa turhuuteen tai eivät osaa mitoittaa elämistään tulojensa mukaiseksi.

Joo, olisihan se kiva mällätä ja rällätä, mutta on henkisesti paljon mukavempaa elää, kun on pienestä palkastaan saanut säästettyä pientä pesämunaa tililleen.

• lottovoittoa toivoen

Samaa mieltä ja samaa kokemusta mullakin. Luottokorttikin mulla oli mutta maksoin aina velan heti pois kokonaisuudessaan, sitten pankki muutti sen maksulliseksi niin lakkautin pois sen enkä ole jäänyt kaipaamaan sitä.
        Ylitöitä tekemällä saattaa saada joskus hieman ekstraa tavallisen pienen palkan päälle jonka pyrin aina säästämään.
        Velkaa ei ole enkä halua, siksi asun vuokralla vaikka pankki yritti tuossa kolmikymppisenä puoliväkisin tuputtaa ostamaan asuntoa mutta ei kiinnostanut kun näillä tuloilla olisin saanut vain jonkun 70-luvun homeisen kerrostalokopperon missä kaikki remontit edessä. Vuokralla asun parempitasoisesti, en asu missään kaupungin slummitalossa.
        Minäkin siis 70-luvulla syntynyt.

• Stressiä?

Onko se niin varmaa, että asunto ja ne kalliit laitteet on ostettu velaksi? Vanhemmat ovat voineet ne ostaa tai on saatu perintö. Kannattaisiko yrittä neuvoa heitä vahinkojen estämiseksi?

• matalapalkkaduunari

Olen matalapalkka-alalla töissä ja kyllä monesti tekisi mieli sanoa jotain kun työkaverit valittaa huonoa palkkaa mutta silti on joka tunti "varaa" mennä polttamaan niitä vähiä rahoja savuna ilmaan tupakkakopissa. Ja viikonloppuisin vielä juovat kurkusta alas loputkin rahansa.
      Itse en polta enkä juo, asun kylläkin vuokralla kun ei ole uskallusta ottaa lainaa näillä tuloilla kaiken kallistuessa koko ajan. Kun korot olivat korkeammalla, se helpotti pienenä tulonlisänä ja säästöön jäi hiukan helpommin jotain mutta nyttemmin on säästöjen kartuttaminen edistynyt todella hitaasti kun kaikki on kallistunut eikä korkojakaan tule enää oikein mitään.

Kiroan kilpailuviraston alimpaan h3lvettiin kun piti pakottaa maidon hintaankin 30% hinnankorotus, mitä h3lvettiä ne oikein siellä ajattelee, maksamalla enemmän kilpailu lisääntyy jotta hinnat alenisi, mikä p3rkeleen sekopää ajattelee tällä tavalla??!! Pilveäkö ne polttelee siellä vai mistä p3rseestä voi olla tällainen ajatus keksitty??!!

• ölklöklsö

Kummallinen käsitys on yleisesti vallalla, että jos ei polta ja juo niin rahaa pitäisi olla yllinkyllin.

Nämä eivät kuitenkaan ole niin kalliita paheita, että ne elämää hetkauttaisi. Laskepa huviksesi, että kun poltat viikossa 3 askia tupakkaa á 5€ ja juot viikon loppuna 24 kaljaa (15€) niin viikossa tähän on mennyt 30 € eli kuussa 120€.

Ei tuolla rahalla pitkälle pötkitä arkielämässä.

• matalapalkkaduunari
        ölklöklsö kirjoitti:

Kummallinen käsitys on yleisesti vallalla, että jos ei polta ja juo niin rahaa pitäisi olla yllinkyllin.

Nämä eivät kuitenkaan ole niin kalliita paheita, että ne elämää hetkauttaisi. Laskepa huviksesi, että kun poltat viikossa 3 askia tupakkaa á 5€ ja juot viikon loppuna 24 kaljaa (15€) niin viikossa tähän on mennyt 30 € eli kuussa 120€.

Ei tuolla rahalla pitkälle pötkitä arkielämässä.

Vuodessa tuo tekee 1440e jolla makselee jo kummasti kaikenlaista hyödyllisempääkin kuin tupakka ja viina. Esim. kotivakuutus on yleensä kerran vuodessa maksettava, auton ajoneuvovero vakuutukset, katsastus ja jäljelle jäisi rahaa huoltoon ja remontteihinkin.
        Mutta ei, kaikkein pienituloisimmat näyttää polttavan sen vähänkin rahansa savuna ilmaan ja loputkin juovat viikonloppuisin kurkusta alas, sitten ajavat jollain ysäriromulla mikä on aina paskana ja kiroilevat huonoa palkkaa sekä kadehtivat jos joku tupakoimaton ja alkoton ajaa uudemmalla autolla.
        V1ttu mitä idiootteja.

• 15419

Sinuna pistäisin vaan lisää bensaa liekkeihin. Otat vaikka liikkeestä öky auton koeajettavaksi ja käyt pihallasi kaasuttelemassa niin, että naapuri näkee. Tai alat puhumaan miten kivaa on käydä veneilemässä luksus paatilla. Sitten pääset naapuristasi eroon kun ei saa enää lisää velkaa. Huutokaupasta voit sitten ostaa halvalla sen trimmerin.

• Kylmät kädet

Rahan puutteesta valittaminen kuuluu Suomalaiseen perinteeseen.

Vaikka itse elän täysin sossuntukien varassa, rohkenen väittää sitä tukea aivan liian suureksi. Elän, tosin, äärimmäisen askeettista elämää, joten en ehkä ole oikea henkilö ottamaan esille näin radikaalia mielipidettä.

• j3pulis

Kun tottuu "köyhään" elämäntyyliin, ei kaipaa kulutusjuhlaa takaisin. Tykkään, ettei asunnossa ole yhtikäs mitään ylimääräistä ja tilaa vievää. Muutamat vanhat samat tavarat on ja pysyy, niitä ei vaihdeta!
        En tykkää shoppailla. Käytän kaikki vaatteet puhki enne kuin ostan uusia. Ei mene rahaa kampaamo-partureihin jne. Joskus harvoin käyn ulkona syömässä. Kotona on kivampaa kokata ja halvempaa.
        Elän köyhyysrajan alapuolella, eikä paljoa jää säästöön.
        Olis kivaa, jos olis esim. oma mökki jonne mennä kesällä. Mutta mökin ylläpito on kallista jne. että sitä saisi raataa töissä aika paljon! Kun ei ole puolisoakaan rahallisena tukena.

• kauan on aikaa siis

Empä yleistäisi, meitä on moneksi.

Itse olen syntynyt 80-luvulla. Nettopalkkani on kuukaudessa 1650e ja jos teen halutessani ylitöitä, niin siihen lisäksi nettona 350-600e tuntimäärästä riippuen. Ihan tiedoksi, että kyllä silläkin elää! Tein 3 vuotta hulluna töitä ja säästin rahaa omaa asuntoa varten. Löytyi mies ja ostettiin yhdessä 93ke maksava kerrostaloasunto, oli varaa tehdä remppaa yli kymppitonnilla, kun olin säästänyt. Autoni on 6v vanha enkä harrasta mitään huviajelua, en käy bilettämässä enkä polta tupakkaa, ostan harvoin uusia vaatteita jne. Nyt vielä miehelle lankesi ulosottoa muutamaksi vuodeksi, mutta silti en suostu luopumaan lomamatkustelusta. Ollaan vaikka syömättä, että saadaan rahaa kasaan reissua varten.

Työkaverina minulla on 30-vuotias nainen, siis minua pari vuotta vanhempi, jolla ei ole minkäänlaista päämäärää elämässään. Tuli vuodeksi meille töihin ja aikoo sen jälkeen lähteä matkustelemaan moneksi kuukaudeksi. Asuu jonkun kaverinsa luona, "joo pitäis kysellä vuokra-asuntoa mut katellaan nyt...".

Ja nämä fiksut 60-luvulla syntyneet... Toinen työkaverini on juuri silloin syntynyt. Tekee ylitöitä vielä enemmän kuin minä, että pystyy kustantamaan lastensa harrastukset. Velkaa on vaikka kuinka paljon (mutta ei kuitenkaan asunnosta, vaan ihan muista asioista), valittaa kun ikinä ei ole rahaa mihinkään.

Että empä yleistäisi sitä, että syntymävuotesi kertoo siitä miten osaat elää. Meitä on moneen junaan, ja sinne asemalle myös.

• aivopesty

Nyt en heti ymmärrä! Sanot tekeväsi pienellä palkalla töitä jolla ei tahdo pärjätä tämän jälkeen teet lisää sitä samaa työtä jolla ei pärjää? Miten sinut on aivopesty tekemään tuottamatonta työtä vielä monta tuntia yli normi tuntien?? Eikö ois viisaampi tehdä ylitöiden sijaan jotain joka alkaisi tuottamaan pitkässä juoksussa?

• reaalitaloutta

Olet aivan oikeassa. Menot pitää vaan suhteuttaa tulojen mukaan.
        Mainitsemallasi palkka- tai eläketulolla pärjää ihan mukavasti, kun ei tavoittele kuuta taivaalta, vaan pysyy elämän realiteeteissa.
        Vaikka on mastercard, niin makselen kaiken debetillä ja laitan vähän joka kuukausi sukanvarteen. JOs vaikka jokin kodinkone hajoaa, niin voi ostaa sen heti ongelmitta ja maksaa kätäisellä. Saldo vaan siellä sukanvarressa nousee tai laskee (esim. joulu tai kesäloma)

• niin?

Mikä ihmeen kerrostaloasunto vaatii yli kymppitonnin remontin, autosi on aivan helkkarin uusi, miehesi on ulosotossa (??!!) ja uhkaat unohtaa syömisen jotta pääset matkustelemaan. Työkaverisi haaveet matkustelusta ovat mielestäsi sensijaan ihan päämäärättömiä vaikka on todennäköisesti säästänyt rahaa juuri sitä varten kun aikoo olla reissussa monta kuukautta ja töissä vain vuoden? Toinen tekee jotain väärin kun haluaa kustantaa mieluisia harrastuksia lapsilleen ja antaa heille samoja mahdollisuuksia toteuttaa itseään kuin ehkä joku paremmin toimeentulevakin?

Eipä ainakaan minulle auennut millä tavoin tarinasi muut henkilöt ovat asiansa huonommin hoitaneet kuin te, vaikka eivät toki samoja asioita ole ehkä valinnoissaan painottaneetkaan. Ehkä et sitä sitten niin tarkoittanutkaan. Minun näkökulmastani sinun rahankäyttösi vaikuttaa hieman hassulta mutta näinhän me jokainen taaplaamme tyylillämme.

• jkkl

siksi

• Lukenut mies

Jos naapuri ottaa kaaliin, niin sille kannattaa ostaa meren rannalta ökytalo. Se muuttaa sinne ja sä saat olla rauhassa.

• Kohtuus kaikessa

Omana periaatteena on, että velkaa ei oteta. Tavarat ostetaan käteisellä ja vaikka säästetään oikein kunnolla, jos on kallis juttu (esim. auto) kyseessä. Käytetty auto säästää huomattavasti. Ei tarkoita kuitenkaan sitä, että pitäisi joku vanha puhkiruostunut romu ostaa, jota pitäisi olla koko ajan korjaamassa. No, opiskeluaikoina tuli otettua pieni laina muutamia tärkeitä hankintoja varten, mutta se tuskin ketään perikatoon ajaa. Monet ihmiset tuntuvat shoppailevan ja tuhlaavan vähän väliä. Itse elän arkea maltilla, mutta silloin tällöin on mukava vähän repäistä. Esimerkiksi kesällä odottaa mukava Etelä-Euroopan reissu. Pointtina on se, että malttaa laittaa tasaisesti rahaa sukanvarteen pitkin vuotta, eikä retostele jatkuvasti. On tietysti tilanteita, joissa sukanvarteen ei jää juuri mitään. Esim. työttömyys, yksinhuoltajuus jne. Monet ihmiset voivat kuitenkin muuttaa kurssiaan, jos niin haluavat. Reservit ja säästöt antavat myös turvaa arkeen. Jos vaikkapa tietokone hajoaa ja autoon pitää saada uudet renkaat, ei tarvitse heti olla miettimässä tilin saldoa, osamaksuista puhumattakaan.

• Miksei rahat riitä

Siksi ei rahat riitä, kun eletään etupainoisesti.

Kulutetaan sellaista rahaa jota ei ole saatu viellä oikeasti käteen.
      Velkarahalla systeemin pyörittäminen käytännössä maksaa vähintään 20% käytettävissäolevasta tulosta.

Monella olisi varmasti peiliinkatsomista tästä.

• tyhjätasku

Tai sitten kyseessä on isotuloinen pariskunta joka valittaa tavan vuoksi rahapulaa koska tietävät suomalaisten olevan kateellisia. Olen itse alle kolmekymppinen ja minulla on samanikäisiä tuttuja jotka tienaavat kolme kertaa enemmän kuin itse vaikka olenkin kokopäivätyössä. Täytyy myöntää että olen kateellinen kun omat tuloni riittävät nipin napin asuntolainan maksuun ja korkeintaan Tallinnan reissuun.

• tere tulemast

Tallinnassa voi olla ihan yhtä kivaa kuin Japanissa ja sitä paitsi paljon edullisempaa. Tallinnan sijaan suosittelen vaikka etelä-viroa, sillä siellä on edullisempaa ja mukavia kohteita, vaikkapa Otepää.

• Max Martin

20-kymppisten elämäntyyli onkin täysin itsetuhoista, sillä fakta on se että rahat täytyy saada riittämään. Sitten kun 30-kymppisenä todetaan, että lainaa on jo ihan liikaa, niin sitten se koko perhe onkin varmaan valmis marssimaan sytostaatteihin kuolemaan. Suuret velat ovat suurimpia itsarin aiheita koko maailmassa.

• Sisältö uupuu

Mulle kaikki heti -mentaliteetilla varustetut, maailman napoina itseään pitävät, ns. täydellisyyttä tavoittelevat siinä koetavat sulautua yhteiskuntaan. Jos ihminen on kasvanut / kasvatettu / ohjattu niin, että mitään muuta ei ole olemassa kuin materia, niin tulos on aloittajan kertoman kaltainen.

• säästäri

Jos nyky-yhteiskunnassa kaikki jouduttaisiin maksamaan ihan oikealla rahalla ei raukkarukkareppanoilla olisi kaikkea "kivaa". Kaikki pitää saada Heti ja rahoitusyhtiöt auliisti tarjoavat tämän mahdollisuuden.

Eräs läheiseni on aivan samanlainen. Kaikkea pitää olla ja hän valittaa kun ei ole rahaa ja silti hänelle mystisesti ilmestyy uusia tavaroita ja vaatteita yms tasaisin väliajoin.

Kaikenlaiset postimyyntihapatukset ja "osarit" pois muista kuin oikeasti tarpeellisista tavaroista (pesukone, jääkaappi jne). Nykyään kun voi jopa kalsarinsa ostaa netistä osamaksulla niin on aika touhua!! On varmaan käytetty loppuun ennenku on maksettukaan ja taas voi tilata uudet...

• aw67

Ja jos ei voi säästää, niin elää edes tulojensa mukaisesti.

• ajatuksia121

Meidän yhteiskunta on opettanut sellaiseksi, että kaikki pitää olla "viimesen" päälle. Ulkomaille on se pari kertaa päästävä vuodessa tai muuten ei "jaksa" töitä tehdä. Pitäähän sitä pikku "murmelin" päästä vähän relaileen, että jaksaa sitten taas töitä tehdä:D
      Pitää olla talveksi moottorikelkka ja kesäksi moottoripyörä sekä tietysti kesämökki. Noissahan ei mitään vikaa ole sinällään, jos on rahaa...Se vaan, että nykyään 350 000 asuntolaina 30 vuoden maksuajalla muotia.

Minulla on asuntolaina ja tiukkaa itseasiassa tekee. Pärjään, mutta en voi lähteä reissuun tai ostaa mitään kovin suurta. Välillä mietinkin, että vuokralla elämä olis paljon huolettomampaa. Ei minulla ole lapsia eli hautaan en mitään saa mukaan ja tämä oma eli pankin kämppä on maksettu vasta pitkän ajan päästä. Tuskin tästä koskaan edes omia pois saisin, vaikka myisin..

Nykyään on aika kallista yksin asua ja kaikki maksut nousee koko ajan. En tiedä, voiko kaikesta syyttää sitä ihmistä yksin..Kai tässä jokin mättää, kun hinnat vaan nousee, mutta palkat ei..

• jrtikgtknfr

Jos sulla tekee tiukkaa nyt kun korot on lähes nollassa, niin mitä käy kun ne tulevaisuudessa nousee?

Onko sulla tosiaan nyt fiksusti mitotettu toi laina???

• duunari80

Rahankäyttö on taitolaji. Olen 33-vuotias kolmen lapsen duunari-isä. Vaimoni hoitaa nuorimmaista kotona kotihoidontuella. Tästä huolimatta käymme vuosittain ulkomaanmatkalla( viimeksi Thaimaassa) ja ajelemme kahdella autolla. Asuntolainaa on vielä jäljellä hieman päälle 100 000 euroa, mutta olemme asennoituneet niin, että lainaa on aina ollut ja tulee olemaankin.

• testiä23

Duunari-isienkin palkat vaihtelee....1500 - 5000 ekeen...

• 3+10

Herää kysymys, että miksi kyttäilet ja arvelet naapuriesi toimia? Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin kaltaisesi stolkkerit.

• Normaali :)))))

Varoitus malli oppiminen :

Hunttalat mailman osti, , , ?

Hurmiolla Kuvitteellisen pääoman Saldolla :(

Joka Päätyi jättivelkaan ?

Vetäen Muut Mukana Imussa

Kuin suuri Laiva vajotessaan !

Lahja järjen Aika :))))

Arkipäivän Hinta on Nousut n 30 -50 % Kakkineen!

Sielutomat Rakkaudettomat lakihenkiset Virassa

Sokealla viralla ei sielua ?

Kaikki Kallistuu ?

On Vain Löydettävä arvot yhdessä tekemisen Lahja

Kohtaa Kansa Kansan Tasolla pini on Suurta :))))

Normaali arki luovuus sekä arjennoste :)))

• En Tunkki.

Ainoastaan asunto ja järkevä autolaina on hyväksi elämälle.

Kaikki muut lainat ovat käytännössä tarpeettomia...

Laina-asenteella antaa tuloistaan suurenosan muiden taskuun, ennen kuin kyseistä rahaa on itse nähnykkään saatikka käyttänyt.

En oikein ymmärrä ihmisten "nyt minulle heti kaikki" suhtaantumista elämään, tällä loppupeleissä vain menettää.

• Max Martin

Lainat on köyhien elämäntyyliä, että lainarahalla elävien pitäisi ymmärtää se, ettei elintasokaan lainarahalla voi olla samaa luokkaa kuin oikeasti rikkaiden. Se on naurettavaa, kun joku lainarahalla alkaa elämään liian leveästi, sillä siinä unohtuvat sitten ne luokkaerot ja sitten taas kuvitellaan olevan jotain fitnessmiljönäärejä kaikki ja koko maailma täynnä erilaisia omistajia. Lainan omistaminen ei kuitenkaan ole ihan sama asia kuin se, että oikeasti osaa rikastumisen taidon. Joskus ihan naurattaa, miten monet kehtaavat esittää rikkaita ja sitten kuitenkin elävät lainarahalla.

• 11+18

Yleisesti ottaen te "60-luvulla" syntyneet ette ole yhtään parempia rahankäytössä kuin nuoremmat ikäpolvet. Totuus on se, että on olemassa paljon kaikenikäisiä ihmisiä jotka eivät osaa hallita rahan käyttöään, eli ikä ei siihen vaikuta.

Heräsi vain epäilys, että oletkos jonkin sortin kyttääjä?

• En Tunkki.

Toivottavasti olen kyttääjä, kyttään tuottoa pääomalle.

• varaton ja verraton

Moni duunariperhe elää yli varojen,monet pyrkivät elämään ku keskiluokkaset vaikka palkka on aivan muuta.Ja se on tyhmyyttä.

• Kondomit käyttöön

60-luvulla syntyneiden kannattaisi pidättäytyä lasten siittämisestä jos eivät osaa opettaa heille raha-asioita.

• Aika harva

60-luvulla syntynyt taitaa enää lapsia tehdä. Raha-asiat opettaa tiedostamattaan omalla esimerkillä, oli se sitten huono tai hyvä esimerkki.

• kakskytseittemänvee

Itse luin koko ketjun läpi tähän asti ja mielenkiintoista huomata,mitenkä nuoremmasta polvesta lähdetään yleistämällä kertomaan kuinka osaamatonta,pikavippi ongelmaista olemme.Vaikka todellisuudessa velkka ongelmaisia löytyy joka polvesta,niitä on aina löytynyt.
      Ennen,ei ollut pikavippifirmoja vaan sitä rahaa lainattiin muualta;perheeltä,kavereilta tai sukulaisilta.Nämä ihmiset olivat ihan samalla tavalla velkaongelmaisia,niitä ei vain rekisteröity mihinkään.
      Itse tiedän erään juristi perheen(60-luvun viisaudessa syntyneitä) jolla meni rahat niin tiukoille että vanhemmat maksoivat eläkeestään puhelinlaskun ettei mene linjat kiinni.

Pointtina ja loppu tulemana haluan sanoa että kaikki nuoret eivät ole elämäntyliltään vain kuraa ja paskaa vaan kyllä meistä suurin osa on työssä käyviä,sinne haluavia(!) ja velkansa hoitavia.Se että jotku luuserit tuhoaa oman elämänsä,on niiden asia,eikä liity millään tavoin suurinmpaan massaan.

• Ihan loistavia pointteja.

Mielestäni sillä ei ole väliä, mihin rahasi käytät ja miten, vaan sillä on merkitystä, oletko kiitollinen siitä, mitä sinulla JO on.

Kyllähän sinäkin pystyisit sijoittamaan rahat noihin samoihin asioihin, mutta olet tehnyt valintasi toisin.

• Naapurikateuttako?

Eniten potuttaa noi itseään fiksuina pitävät ihmiset, joilla näyttää olevan aivan turhan paljon aikaa arvioida naapureiden tekemisiä ja rahan käyttöä. Toisten arvostelu ja kritisointihan on maailman helpointa duunia. Hankkikaa arvostelijat itsellenne elämä!! Ei tarvitse silloin naapurin kautta elää.

• Life happens and...

Onhan niillä elämä, aikahan se tässä kokoajan mennä porskuttaa eteenpäin ja toiset tykkää tutkia muitten roskiksia tai tiirailla mitä ne kantaa käsissään, onko Louis Vuittonia toisessa kädessä ja toisessa paikallispizzerian pizzaboksi.
        Sehän se meitä kiinnostaa.
        Onneksi on näitä parempia yksilöitä, jotka tietävät menneistä ajoista, jotka olivat aina sitä kultaista aikaa, ja nykyhetki epävarmaa, huominen pelottavaa.
        Velat pitää maksaa jos sitä kerran ottaa.
        Minua ei potuta ollenkaan, voin vaikka heittäytyä ajan virtaan ja yrittää nauttia elämäni ohikiitävistä hetkistä, kuten tänään näistä, ajatuksia herättävistä kommenteista.

• 27 mies

ei niitä naapureita kannata sääliä yhtään, hyvinhän niillä menee. Itelläkin menee taloudellisesti hyvin, vaikka vuositulot jäävätkin 20 000€ luokkaan. Naapurisihan voi asunnon myydä ja muuttaa vuokralle, kait siitä voitolle sitte kuitenki jää, useimmat jää jos ei paljoa velkaa.

Ite muutin vuokra-asuntoon, ensimmäinen ihmetys oli oma suihku, 5 ihmistä käytti yhtä suihkua ennen ja nyt saan ite yksin käyttää . huh miten luksusta. Kerran hajos jääkaappi, mietin että joudunko nyt ite ostaa uuden. Soitin huoltomiehelle 24h palvelu sunnuntaina 18 jälkee, korjaaja tuli maanantai aamuna klo 9 ja korjasi jääkaapin, kysyin laskua, niin korjaaja vastasi että palvelu kuuluu vuokraan. luksusta tämäkin. Talvella lumityöt on jo tehtynä. eikä mistään tarvitse murehtia, paitsi vuokranmaksusta. Iso hd töllötin mulla on, (47tuumanen), auto on mallia vanha 22vuotias, mutta hyvä, toimiva ja vähän kuluttava, sekä kotiteatteri löytyy ja kahvinkeitin ja vedenkeitin. wau miten luksusta.

Pitäisköhän munkin alkaa miettiä että voi, miten tuo naapuri nyt pärjää kun sillä ei ole autoa ja joutuu bussilla menemään minne meneekin. En kyllä edes tiedä onko naapureilla autoa, mutta veikkaisin että joillakin on ja joillakin ei. Jotkut kyllä esittelevät bemareita tuossa pihalla, öisin niihin ilmestyy parkkisakkoja kun etupihalle ei saa parkkeerata... Ihminen elää miten elää, toiset elää eritavalla, ite pidän tästä elämäntyylistäni kun ei tartte mitää lainoja koskaan miettiä. Oon kyllä joutunut huonekaluja vaihtamaan kevyempi mallisiin kun kantoapua en nykyisin pahemmin yksineläjänä saa mistään lyhyessä ajassa, niin ei se elämä mullakaan aina luksusta ole, nykyään kyllä löytää kevyitäkin pöytiä ja halpoja, kuten ikean vika adils työpöytä tai joku semmonen. Elämä ei muutenkaan rajoitu pelkästään yhteen paikkaan, asunnossa on vain kuukauden irtisanominen omalta puoleltani, eli joka toinen kuukaus voisi asuinpaikkaa vaihtaa, jos vain jaksaisi muuttaa ja löytäisi toisen asunnon.
      Eihän alottelijankaan kannata murehtia toisten raha-asioista, keskittyy vain itseensä ja vasta tarvittaessa on avulias. Asuntolaina on oma valinta, ite en sellaista ota vaikka maksettais.

• Säästä ensin

Yksi syy rahaongelmiin näyttää olevan se, että ei ymmärretä mitä eroa on ostaa tuote osamaksulla tai käteisellä. Toisesta kertyy pidemmän päälle huomattavia kustannuksia.
      Pitää olla paljon rahaa, jos sillä ei ole merkitystä.

• Onnessain

Olen ollut muutenkin sitä mieltä, mutta tämä ketju osoittaa lopullisesti, millaisia kaheleita meistä (isosta osasta joka tapauksessa) suomalaisista on tullut. Ja kaiken päälle vielä helvetillisiä valittajia. Ohhoijaa. Itse olen aivan älyttömän onnellinen ihminen, kun elän kerrassaan loistavasti vähän päälle tonnin (käteen) eläkkeelläni. Joka kuukausi riemuitsen ja iloitsen, kun tulee pennies (ei sentään penis) from heaven. Usein aamuisin melkein nauran elämänonnesta (osin siksikin, kun en itse kuulu ko. kaheleiden/valittajien joukkoon).

• mek

Itse olen huomannut saman jutun ja tuossa muutama vuosi sitten työkaveriksi tuli valmistunut inssi ja kun sai vakipaikan niin heti ostettiin 25000e auto ja vähän ajan päästä asunnoksi rivarikolmio 125000e ja jossain vaiheessa moottoriåyorä. Velkaa oli ja meni puolet palkasta velkoihin ja säästettiin ettei syöty töissä ollenkaan. Itse jo yli 50v mies ja moottoripyörään olen ollut uusimassa viimeiset 15v muttavasta tänäkeväänä oli rahat siihen ja näihin ei oteta velkaa ollenkaa. Kuulin vuosi sitten että entinen työkaveri rakensi omakotitalon ja velkaa parhaimmillaan 500000e mutta kun soittelin niin oli saanut rivarinsa myytyä ja enää vain 250000€ velkaa ja niin kauan menee hyvin kun töistä on mutta jos ne jostain syystä loppuu niin kusessa ollaan. Vaikka asun rivarikolmiossa pääkaupunkiseudulla ja ostin asunnon oikeaan aikaa niin ei ole ollut koskaan edes 100000€ asuntolainaa. Nuorisolla on menttaliteetti että heti kaikki mullae eikä osata suhteuttaa menoja tuloihin. Asumiskulut eivät saa olla kuin 1/3 osa pariskkunnan nettotuoista niin on pelivaraa muuhunkin elämiseen. Töissä oli juttua taulutelevisioista niin sanoin että ei ole yhtään kun vanhat putkiteeveet toimivat ja sitten kun ne hajoavat niin ostettaan uusi ei ennen kun ei tartte olla kaikki viimeistä huutoa.

• Uskomatonta juu

Aika lujaa ollaan tuomitsemassa ihmisiä, joiden asiat luullaan tuntevan =D.

Ensiksikin ap: oletko varma, ettei naapurisi vain manaile tulojensa riittämättömyyttä, ettei heidän huonompituloinen naapurinsa olisi pahalla mielellä heidän ostaessa kaikkea uutta? Ja tunteakseen yhteenkuuluvuutta ihmiseen, joka syö sitä tarjousmaksalaatikkoa ja laittaa ylimääräiset pennit ensimmäiseen lomaan, joka koittaa joskus eläkeiässä? Tämäkin on mahdollisuus.

Olen samaa mieltä siitä, että pitäisi elää tulojensa mukaan, mutta se, mikä laittoi sappeni kiehumaan on se, että tarkasta kuvailustasi heidän elämäntyylistään päätellen vapaa-aikasi tuntuu kuluvan naapureiden kyttäämiseen, vaikka sinulla ei ilmeisesti ole aavistustakaan siitä, onko heillä varaa elämäntapaansa.

Ja vielä: hyvähän se on eläkeiässä kertoa, miten hyvin asiat osattiin tehdä ennen, kun kukaan ei niitä ole tarkistamassa. Tai ehkä nykyihmistenkin pitäisi tehdä paperista kenkänsä, niin saavutettaisiin vanhempien ihmisten kunnioitus. Kyllä niitä töitä joutuu tekemään kovasti nykyäänkin.

• Toinen,,,.

Kuvailusta päätellen nuorella parilla riittää rahaa todella paljoon. Kysessähän on tietynlaisen elintason säilyttämisessä. Rikkailla ja hyvintoimeen tulevilla "rahat eivät riitä" voi tarkoittaa esim. sitä, ettei voi hankkia toista tai kolmatta autoa kun taas köyhemmällä se voi tarkoittaa esim. ettei voi hankkia uusia kenkiä. Kaikki on siis suhteellista.

Raha-asiat niin kuin moni muukin elämään ja elämiseen liittyvä, on arvovalinnoista kiinni. Nuoremmilla on erilaiset arvot elämässään kuin sinulla. Näinhän se on yleensä aina; keski-ikäiset ja vanhemmat taivastelevat nykynuorison elämäntapoja, on ihan normaalia ja tulee jatkumaan.

• kokgreed

Kuulostaa ihan kokoomusnuorilta, joilla on ahneus veressä. Vanhemmat todennäköisesti samaa eliittiä, joka on syöksemässä Suomea tuhoon, kun mikään ei riitä vaan aina vaan täytyy saada enemmän, köyhempien kustannuksella.

Tällaiset loiset kannattaa jättää omaan arvoonsa.

• ....................

Oikein fiksu aloitus nykypäivän tilanteesta. Olen itse vasta 25-vuotias, mutta olen kotona oppinut kuinka elää niukasti. Olen seurannut vierestä kuinka "kevyesti" ihmiset vain ostavat kaiken minkä saavat päähänsä. Valitsen todella huolella kaiken minkä ostan, koska haluan pitää samoja vaatteita useita vuosia. Lisäksi kokkaustaitoisena en oikein osaa arvostaa pikaruokalan antimia.

Kaikki huonekaluni on sohvaa ja sänkyä lukuunottamatta käytettyjä. Toki tyylitietoisena ihmisenä olen halunnut ostaa niitä parempi kuntoisia ja sellaisia, jotka miellyttävät omaa silmääni.

Kännykkäni on äitini vanha ja varmasti monen mielestä vanhaa mallia. En vain jaksa opetella uuden kännykän käyttöä, kun pitäisi kohta lääkäriksikin valmistua. Tarkoitan tällä sitä, että meneehän siihen henkistä aivokapasiteettia, kun koittaa kosketusnäytön kanssa selvitä esimerkiksi pakkasella tumput kädessä.

Sen lisäksi, että ihmiset valittavat rahan puutetta he valittavat myös ajan puutetta. Aikaa toki riittää kaupoissa pyörimiseen, facebookissa olemiseen ja ylensyömiseen. Mitä tulee kaikkeen kehittävään, aika ei vain riitä. Kaikki pitää olla vain hauskaa ja jokainen päivä tulee olla juhlaa.

Onneksi löysin samanhenkisen poikaystävän, joka osaa elää huomaamattaan yhtä nuukasti kuin minä. Mistään emme jää omasta mielestämme paitsi ja olemme todella onnellisia kauniissa kaksiossamme lähellä Helsingin keskustaa. Molemmilla on säästöjä ja tarkoituksena olisi ostaa oma asunto, kun toinen meistä valmistuu. Tiedän, että huonekaluni tulee olemaan samat, jotka aikoinaan valitsin. Olen niihin ollut todella tyytyväinen.

En tiedä ehkä ongelma on siinä, että nykyään ei tajuta hetkeä, jollain pitäsi osata olla onnellinen ja tyytyväinen.

• Tulipa hyvä mieli lukea noin fiksua kirjoitusta. Jotenkin tuntuu että teillä on hyvä ja onelllinen tulevaisuus edessä sekä taloudelle myös vankka pohja. Eihän se raha sitä onnea tuo, mutta ei myöskään sitä vie, kun sen on itse ansainnut.

Meillä on aina toimittu myös samoin, ostetaan se välttämätön, mutta tuotteen pitää kestää, laatu ratkaisee. Elämän tyytyväisyys löytyy muusta kuin turhasta roinasta, tai jatkuvasta elämyksien ja kokemuksien hakemisesta. Nauttia voi myös pienistä asioista, tässä ja nyt. Ja sinä sivussa varallisuutta on kertynyt merkittävästi, joka tuo
        riippumattomuuden ja turvan myös perheelle.

Itse olen seurannut sivusta mm. työkavereideni käyttäytymistä, kun ylimääräistä rahaa (esim bonareita) on tullut. Aina heillä on löytynyt jokin tärkeä hankinta, laskettelukamat uusiksi, uusi vene, vähän hienompi lomamatka jne. Ja vähän ajan kuluttua rutina, että tekeepä tiukkaa.

Ja kaiken kruununa tietenkin "siisti" auto, joka pitää päivittää vähintään kolmen vuoden välein. Kun itse ajelin vanhalla, sille jopa välillä naurettiin, mutta mitäpä minä siitä. Yksi kamveri sanoi suoraan, että vaikkei oikein ole varaa sellaiseen uuteen pirssiin, niin pitää silti vaihtaa, kun ei kehtaa ajella vanhemmalla.

Itse olen ne(kin) rahat vuosien varrella laittanut tuottamaan, niin nyt voin mukavasti nauttia niiden tuotosta. Todella mukavasti.

Jatkakaa samaan tahtiin, elämässä on niin paljon hienoja asioita joista nauttia, kun ei tarvitse turhia kuliseja ympärille. Ja mielenrauha talousasioissa on hyvä pohja ponnistaa.

• 71v

Mitäs sanotte nuoret.Naimisiin risaperseenä 1962,muutto kotikaupungista
      Espooseen vuokralle,1972 rakennettiin talo Espooseen täysin velaksi keltään ei tippunut avustuksia. Siinä sitten asusteltiin jos jotain tarvi säästettiin ensin sitten ostettiin. Alku oli tosi vaikeaa kun 15v oli kulunut talo oli maksettu,juhlittiin.
      Mies kuoli 2001 ja minä myin talon 2005 ja muutin kotikaupunkiini ostin rivitalon 81 neliöö ja rahaa jäi ylikin. Olen eläkkeellä ja pärjään hienosti.
      Eli opetus on se ettei kaikkea tarvi saada yhtaikaa.

• turhaa on juttus

Inflaatio söi velat,että ihan turhaa on siellä paistatella talousosaamistaan.

• katso oikotieltä
        turhaa on juttus kirjoitti:

Tässähän on vain ratsastettu sillä nousulla, mikä tapahtuu pääkaupunkiseudulla. ELI rakensivat talonsa oikeaan paikkaan ja saavat vanhana nauttia siitä arvonnoususta. Jäi jäljelle eläkkeen lisäksi vähän törsättävää, mikä vielä kasvaa korkoakin, jos sen oikein sijoittaa.
        MUTTA jos olisivat rakentaneet muuttotappioalueelle, niin joutuisivat myymään halvalla ja talorahat eivät riittäisi kuin pieneen uuteen kerrostaloasuntoon. Tälläinen on se elämän lottoarvonta.

• jkjghkll
        turhaa on juttus kirjoitti:

Juuri se on talousosaamista, että osaa hyödyntää suhdanteet. Ottaa lainaa silloin kun inflaatio vs. korko on otollinen. Myy asuntonsa huipulla. Asuu vuokralla silloin kun hinnat laskevat. Ostaa silloin kun saa halavalla. Realisoi silloin kun korot ovat korkealla ja sijoittaa vapautuneet rahat jne. jokamiehen sijoitustoimintaa.

Näillä toimilla sain itsekin kuitattua asuntolainaani markka-aikana noin 300 000 markkaa.

• Mara18

Miksei aloittaja voi avustaa rahapulaan joutuneita? Jos et halua lahjoittaa rahaa tai ruokaa, voisit tarjoutua ostamaan vaikka se postilaatikon. Kysy voiko olla avuksi noin?

• --------------------

No niin. Mistä näitä kommareita tulee?

• Köyhien aatelia

Onneksi on niin paska palkka ettei paljoa tuhlailla jos aikoo ruokaa pöytään saada. Pikavippejäkään en ota, kun on vielä kymppitonnin opintovelatkin maksamatta vaikka n. kolme vuotta vakkariduunissa jo tullut oltua.

• Välistä putoava

Olisimpä tyydytetty jos olisi varaa edes kaurapuuron veteen.

• Me olemme viisaita

Niin, ja kun muistamme vielä painottaa sitä, kuinka säästäväisiä me MUUT olemme, pärjäämme vähemmällä, syömme terveellisesti, asumme ok-talossa, olemme lähestulkoon omavaraisia ja syömme luomua, käymme ekokampaamoissa tai värjäämme ihan itse hiuksemme.
      Mutta kun sillä lentokonematkustamisella suurennamme sitä hiilijalanjälkeä, niin tokihan teemme reissumme joko pyörällä ja junalla, eikö vaan.
      Ja automme on hybridi.
      Ai niin, velka on velkaa, oli se pikana tai pankista........

• jlkasö93qu5

köyhimpiä ovat ne joilla on suurin näyttämisen tarve. kaikista rikkaimmat ovat hyvinkin nuukia, ettei ulkoapäin voisi edes kuvitella toisella olevan niin paljon omaisuutta.
      itselläkin on ollut tiukkoja aikoja esim. opiskellessa ja ollessani kotona pienen lapsen kanssa. en ole koskenutkaan säästötiliini paitsi äärimmäisessä hädässä. Sitten on syöty hernekeittoa ja puuroa eikä ole ostettu mitään turhaan. Kirpparilta saa halvalla.. ja nyt kun käy taas töissä on varaa ostella vähän tarpeetontakin, mutta silti sinne säästötilille menee joka kuukausi rahaa.

• Solsikke

Minä olen sinkkunainen. elän yksin omalla palkallani joka riittää varsin hyvin.
      En tuhlaa, mutta joskun jotain "ylellisyyttä" pitää itselleen suoda. Talouteni ei siihen kaadu koska aina on rahaa tilillä. En osta luotolla enkä osamaksulla. Pankkikortilla ja käteisellä maksan hankintani.
      Katson mitä ostan, ja jos johonkin ei varaa ole, säästän tai mietin että onko se lopulta sitten niin tarpeellista. Ulkomaan matkoja teen pari- kolmekin kertaa vuodessa, Eurooppaan lähinnä. Kun katsoo netistä edullisimmat lennot ja hotellit, säästää pitkän pennin.
      Eri asia kai sitten, jos on pitkään ollut työtön ja perheellinen ym. Sitten ei auta muu kuin elää tulojen mukaan, ja aikaahan on kulkea tarjousten perässä.
      Viinat ja tupakat jätetään sinne kauppaan, ne on valtava rahanreikä monella.
      Ja se naapurin kadehtiminen myrkyttää vain oman mielen, ei se kannata!!

• Rahaa kuin roskaa

Taas joku köyhä duunari ruikuttaa. Onneksi ei ole lainoja eikä vippejä vaan tili pullollaan tuohta niin ettei pascalle taivu. Taidanpa tilata taksin ja suunnata ulos sunnuntaipäivälliselle :-)

• jorma 10''

Itselläni on 25 cm ja 6000 euroa nettotuloa kuukaudessa. 25 cm on silti tärkeämpi kuin tulot. Loistoautolle sen jatkeeksi ei ole tarvetta.

• 5+15

Velkapettereille kylmää kyytiä kun lainahanat on käänetty kiinni!

Mitäs sitten kun ette edes pikavippejä saa :D

• jemma_1

Kyllähän niitä on paljon joilla tili on aina tyhjä kuun lopussa, olipa tulot mitkä tahansa. Parempinakaan aikoina ei panna sukanvarteen, vaan tuhlataan vielä lisää. Sitten on hätä kädessä jos tulee lomautus tai pesukoneesta pääsee toimintasavut pihalle. Mutta eipä tililläkään paljoa kannata pitää inflaation syötävänä, eli siinä mielessä tuhlaamisen ymmärtää jos on vakituinen työpaikka.

Olisi kyllä ihan mielenkiintoista tietää, miten talouselämä sopeutuisi siihen jos ihmiset alkaisivat suurin joukoin kuluttaa paljon vähemmän, ostaa autoja ja vaatteita vasta kun entiset olisivat menneet korjauskelvottomiksi. Kaikkihan perustuu nykyään siihen että kulutetaan aina vain lisää ja lisää vaikka velaksi, ja niinhän monet valtiotkin tekevät.

• Mun kaveri samanlain

Naapurisi kuulostaa mun vanhalta koulukaverilta. Koulukaveri ei oo yhtään aikuistunu tähän mennessä ja on edelleen samanlainen, kun lapsena. Lapsena kaveri yritti olla ekaks kaikille kiva, mut varasteli ja kerjäili vaikka mitä. Kaveri tuli mun tykö ekaa kertaa kylää, kun oltii noin vähän alle 10vuotiaita. Tarjosin sipsejä hyvää hyvyyttäni, mut se rupes rouskuttelee niitä, niinkun söis kovaa nälkää. Laitoin sipsipussin piiloo että itellekkin jäis jotain, mut se etsi sipsipussin salaa ja löysi sen piilosta ja alko rouskuttaa lisää. Oli myös varastanu multa karkkii. Toiselle koulukaverille se teki vielä röyhkeemmin, kun oli varastanu siltä 50markkaa, jonka toinen sai iäkkäältä mummoltaan synttärilahjaks. Samalle kaverille se teki myös sillein röyhkeesti kylässä ollessa, kun kaveri oli suihkussa, niin sen aikana se oli avannu ison karkkipussin ilman lupaa ja syönyt koko karkkipussin tyhjäks toisen ollessa suihkussa. Tälle samalle kaverille se oli myös kerran epäkohtelias, kun se meni niille kylää noin klo 6.00 aikoihin aamulla, kun kaveri ja sen vanhemmat oli vielä nukkumassa ja ne heräs ovikellon soittoon. Sitten se alko kerjää aamupalaa, kun ei ollu niillä kotona ruokaa. Se pyysi broilerii, jota ne tarjos sille pari päivää aiemmin. Kun broilerii ei ollu, niin se alko itkee. Noin pari vuotta sitten löydettii tän kerjääjä kaverin kanssa toisemme facebookissa, kun emme ollu nähny 10vuoteen. Oletin että kaveri olis muuttunu ja aikuistunu 10vuodessa. Mä ja kaveri ollaa nyt kolmekymppisii. Kun olin kaverin synttäreillä, niin se oli vetäny hirveet kännit ja huomasin että sillä oli vaikka mitä alkoholijuomii, kaljaa siiderii ja kirkkaita viinoja. Kutsussa se oli silti ilmottanu että hän tarjoo vain syötävää ja kaikki ottaa omat juomat mukaa. Facebookissa olin seurannu sen kommentteja seurustellessaan ex-nais ystävän kanssa. Ennen joulua kaveri mainosteli joululahjoja, joita oli ostanu ex-naiselleen ja sen perheelle, joihin varmasti menee paljon rahaa. Se vei naisen ravintolaa syömää ja osti sille kaulakorun. Naisen äidille osti joulukukan. Naisen isälle osti 24päkin kaljalaatikon ja naisen veljelle anto 50€ käteistä. Vielä mainosteli että tuli ihanan antelias joulumieli. Oletin että se varmaa tienaa mua enemmän, kun ei mulla olis tommosii varaa. Se myös jossain vaiheessa kysy facebookissa "Kuka lähtee mun kanssa pizzeriaan? Mä tarjoon". Ennen jouluu naisensa kumminkin jätti sen. Sit joulun jälkeen se soitti mulle että olisko mulla lainaa sille 20€ tai edes 10€, kun sillä ei oo senttiikää rahaa ja jääkaapissa ei oo muruakaa ruokaa. Eli huomas että eipä oo paljoo aikuistunu. Otin myös selville että paljonko se tienaa ja huomasin että sehän tienaa suunnilleen saman verran kun mä eli alle 1500€ kuukaudessa.

• edelliseen:

Nimimerkille Mun kaveri samanlainen, on ikävää kun tuolla lailla yksityiskohtaisesti repostelet toista ihmistä, jonka kanssa ilmeisesti olet edelleen tekemisissä. Hänen kotiolonsa lapsena ovat olleet ilmeisesti vähän puutteelliset, ehkä ruokaakaan ei aina ollut, ei ole mitään syytä ilkkua sillä. Eihän kaverisi lapsena voinut siihen vaikuttaa! Eikä mitään ilkkumisen aihetta ole myöskään siinä, jos tyttöystävälle ja perheelleen ostaa joululahjoja. Eikä siinäkään, jos satunnaisessa rahapulassa vippaa toiselta.

• Mun kaveri samanlain
        edelliseen: kirjoitti:

Nimimerkille Mun kaveri samanlainen, on ikävää kun tuolla lailla yksityiskohtaisesti repostelet toista ihmistä, jonka kanssa ilmeisesti olet edelleen tekemisissä. Hänen kotiolonsa lapsena ovat olleet ilmeisesti vähän puutteelliset, ehkä ruokaakaan ei aina ollut, ei ole mitään syytä ilkkua sillä. Eihän kaverisi lapsena voinut siihen vaikuttaa! Eikä mitään ilkkumisen aihetta ole myöskään siinä, jos tyttöystävälle ja perheelleen ostaa joululahjoja. Eikä siinäkään, jos satunnaisessa rahapulassa vippaa toiselta.

Niin mut se ärsyttää, kun mainostelee ostavansa kalliita joululahjoja ja mainostelee tarjoovansa pizzaa. Sitten vielä kehdataa soitella itku kurkussa kavereille ettei oo senttiikää rahaa ja muruukaa ruokaa ja kauhee nälkä. Tän luokkakaverin työkaveri kerto mulle että se ryyppää jokapäivä ja on usein krapulassa töissä. Sen kyllä huomas että on muuttunu vanhaks juopoks, kun näin sen 10vuoden jälkee ja en meinannu tuntee sitä, kun on menny huonoo kuntoo. Sillä on kaljamaha ja kasvot räjähtäneen näköset. Mä en koskaa lainaa senttiikää rahaa kellekkään enkä keltään, kun osaan olla säästelijäs ja halun säästää paljon lomamatkoille. Jos mä ostaisin tommosii kalliita lahjoja ja mainostelen tarjoovani vapaaehtosesti pizzaa, niin eihän mulla ois varaa lomamatkoihin.

• ???????
        Mun kaveri samanlain kirjoitti:

Niin mut se ärsyttää, kun mainostelee ostavansa kalliita joululahjoja ja mainostelee tarjoovansa pizzaa. Sitten vielä kehdataa soitella itku kurkussa kavereille ettei oo senttiikää rahaa ja muruukaa ruokaa ja kauhee nälkä. Tän luokkakaverin työkaveri kerto mulle että se ryyppää jokapäivä ja on usein krapulassa töissä. Sen kyllä huomas että on muuttunu vanhaks juopoks, kun näin sen 10vuoden jälkee ja en meinannu tuntee sitä, kun on menny huonoo kuntoo. Sillä on kaljamaha ja kasvot räjähtäneen näköset. Mä en koskaa lainaa senttiikää rahaa kellekkään enkä keltään, kun osaan olla säästelijäs ja halun säästää paljon lomamatkoille. Jos mä ostaisin tommosii kalliita lahjoja ja mainostelen tarjoovani vapaaehtosesti pizzaa, niin eihän mulla ois varaa lomamatkoihin.

Kalliita lahjoja? No kelle on ja kelle ei...mut joulukukan saa muutamalla eurolla ja olut päkki maksaa 20 ekee...

• Mun kaveri samanlain
        ??????? kirjoitti:

Kalliita lahjoja? No kelle on ja kelle ei...mut joulukukan saa muutamalla eurolla ja olut päkki maksaa 20 ekee...

Kaulakoru on kallista ja ravintolassa syöminen. On myös 50€ käteistä naisen veljelle jo aika suuri summa näillä palkoilla. Se myös viikonloppusin mainostelee facebookissa ryyppäämistä ja oikeen kirkkaita mainostelee. Ryyppääminen on ainakin sen verran kallista, kun mennää kaverille itkee ettei oo rahaa ja ruokaa.

• Mun kaveri samanlain
        Mun kaveri samanlain kirjoitti:

Kaulakoru on kallista ja ravintolassa syöminen. On myös 50€ käteistä naisen veljelle jo aika suuri summa näillä palkoilla. Se myös viikonloppusin mainostelee facebookissa ryyppäämistä ja oikeen kirkkaita mainostelee. Ryyppääminen on ainakin sen verran kallista, kun mennää kaverille itkee ettei oo rahaa ja ruokaa.

Viikonloppuna kaveri mainosteli menevänsä Petri Nygårtin keikalle. Kas kun nyt oli varaa tai lähiaikoina rupee kerjäämää.

• Ei rahalla onnea

Hei aloittaja!

Itse ole 80-luvun lopulla syntynyt ja työkaverini 60-luvulla. Työkaverini perheellä on rivitalokolmio, kaksi autoa, kaksi venettä ja mökki. Perheeseen kuuluu myös kaksi alaikäistä lasta, ja hiihtolomalla ja pääsiäislomalla on päästävä lappiin, sekä kerran vuodessa ulkomaille. Joka hemmetin viikko saa kuulla marmatusta "rahat eivät riitä elämiseen!". Siis mitä kettua? Puolisoni kanssa asumme vuokra-asunnossa (omistuasuminen koettu ja huonoksi havaittu), puolisollani on auto ja minulla polkupyörä. Suurimman osan vaatteistani ostan käytettynä, emmekä juurikaan matkustele. Rahamme riittävät oikein mukavasti päivittäisiin menoihin, eikä viikkoa ennen palkkapäivää todellakaan tarvitse järsiä kynsiä. Lahjoitamme myös rahaa hyväntekeväisyyteen (mm. vähävaraisille lapsiperheille) vaikka omat puitteemme eivät kullasta olekaan ;) Ihmiset vaativat nykyään niin paljon "pärjätäkseen", vaikka vähemmälläkin tulee toimeen!

• mek

Työkaverisi on mennyt vaimonsa hompötyksiin ja pitää näyttää että hyvin menee eikä laita menojaan tulojensa mukaan. Isekkin syntytnyt 1960 ja vasta vuosi sitten kävin ekan kerran lapissa mutta saan edullisen mökin työnantjan kautta mutta matkusteltu ulkomailla ihan riittävästi mutta rahavariojen mukaan. kesämökin onneksi vanhemmat aikoinaan hankkineet ja äitini elää vielä eikä jaksa paljonkaan käydä silllä ja pidan sen kunnossa mutta töitä riittää. Työkaverisi elää liikaa velaksi eikä osaa säästää matkojen varalle. Itselllä pari korko ja muuta säästöjuttuua ja sieltä otetaan kun reisuun lähdetään ja taitaa ensitalvena olla reissu tiedossa kun matkarhat säästetynä.

• nainen-63.

Olen myös syntynyt 60-luvulla, eronnut. Minulla on kolme lasta, joista kaksi asuu luonani, vanhin kolmas omillaan. Vanhin lapsi tienaa lähes puolet vähemmän kuin minä, mutta asuu kaupungin superedullisessa yksiössä pääkaupunkiseudulla. Minä puolestani maksan asumisesta reilu 600 e/kk enemmän neliöstäni. Se mikä varsin kohtuullisesta palkastani vuokran sähkön puhelinkulujen seutulipun jälkeen jää, menee nuorempien lasten koulu- ym kuluihin ja ennenkaikkea ruokaan. Meistä ei silti kukaan ole liian lihava, päinvastoin :). Vanhin lapsi matkustelee vähintään kaksi kertaa vuodessa etelään, välillä oikein Aasiaan asti :O. Minäkin matkustelin hänen iässään, hyvä, kun nyt en pystyisi. Jokatoinen vuosi menen äkkilähdölle, mutta nyt sekin on alkanut tuntua vanhan toistolta. Pitäisi keksiä uutta...

Onnekseni myös inhoan mökkeilyä, veneilyä, maaseutua, Lappia, ja ennenkaikkea autoilua. Kortti on mutta autoon ei ole varaa. Mitä sillä edes tekisi? Vähän mahdotonta lukea työmatkoilla, jos ajaa autoa. Siis olen tyytyväinen toimivaan joukkoliikenteeseen. Harrastuksina jumppaan, kävelen, pyöräilen, tapaan ystäviä, käyn leffoissa, keikoilla yms. Niin, lasken leveästi asumisen myös harrastuksena :D.

Yhteenvetona: kaikki on suhteellista. Ja se mikä ei ole menoa, on tuloa. Jaksan iloita tunti ja päiväkausia kirpputorilta löytyneestä käyttötavarasta.

• duunarivaimo

Kyllä meilläkin osataan säästää vaikkei millään kultaisella 60-luvulla ollakaan synnytty, 80-lukulaisia ollaan. Kahden tavallisen duunarin tulot käytössä ja lapsiakin elätettävänä. Oma talo on maksettu, lainalle ei takaajia tarvittu, rempat ja isommatkin hankinnat on tehty omalla rahalla. Hankimme sen mitä tarvitsemme, emme enempää, eli pakolliset autot löytyy muttei mitään turhakkeita, kelkkoja, veneitä, ulkomaanmatkoja, vimosen päälle uusimpia vehkeitä. Ruokaan panostetaan, harrastetaan ja matkustellaan kotimaassa, lapset ei kärsi puutetta tai kulje ryysyissä ja hyväntekeväisyyteenkin riittää pieni summa silloin tällöin, koskaan ei ole yli varojen eletty eikä jouduttu miettimään millä elettäis seuraavaan palkkapäivään. Ei siihen pärjäämiseen ihmeitä tarvita :)

• JJKKLP

SIKSI

• SANI_SANU

Minä oon köyhempi ku kirkonrotta :( Vaatteita on tasan 2 paitaa ja muutamat housut, yks takki (kevät/syystakki jolla oon ollu monet talvetkin) :( kun ei ole varaa oikein ostaa talvitakkia. Teen keittoruokia, laatikkoruokia, joita syön jopa viikon putkeen yhtä ruokaa. Pakastan loput. Auto on lahoava paska romu, joka varmana irtisanoo ittensä jossain vaiheessa. Sillä sentään vielä pääsee etiäpäin.

En osta mitään ylimääräistä. Kaikki käytettävissä olevat rahat menee vuokraan, laskuihin (sähkö, vesi), bensaan, ruokaan. Ruoassa säästän jatkuvasti niin hyvin kuin kykenen ja koitan saada ostettua lähiaikoina vähän vaatetta.

Asun halvassa, onnettomassa rötiskö mökissä jossa sulakkeet palaa vähän väliä, vesi ei aina tule, on saatanan kylmä kun patterit on pienet ja tehottomat, alkuperäset paskat. Vähän väliä joku ei pelitä mutta vuokra sentään halpa.

Ikää 23vuotta. Ja jos joku, niin minä ymmärrän rahan arvon ja tärkeyden. Ja osaan sitä käyttää.

Velaksi en halua hankkia mitään. Osa-maksulla saisin hankittua vaikkapa niitä vaatteita mutta pelottaa että jos siihen osa-maksuunkin jää koukkuun ja kohta sitä tilailee milloin mitäkin rompetta. Joten ennemmin haluan maksaa suoraan heti eikä osissa :(

• Juuhpuuh

Sinulta on varmaan jotain tukia hakematta, mitkä sinulle kuuluisivat. Kerropas tarkemmin millä tuloilla et saa edes vaatteita ostettua. Kirpputoreiltahan niitä saa parilla eurolla todella hyvännäköisiäkin..

• naapurikytät vauhdis

Mitä uuluu kellekään, miten kukin elelee - eihän se ole keneltäkään pois. En ymmärrä sitä, että pitää kytätä toisten tekemisiä, ja jopa ostoksia, et millainen auto tms on - kukin taklaa tyylillään ja vastaan myös jälkihoidosta. Eikö ihmisillä ole parempaa tekemistä kuin kytätä muita, vai onko nämä just niitä maalta muuttaneita pihureita. Mä muuten olen syntynyt 60-luvulla, mutta raha on vain väline -mitkään säästöt ei siinä vaiheessa auta, jos iskee jokin sairaus, esim. syöpä. Mä taas en ymmärrä sitä, et pitää kaikesta pihistellä kaiken aikaa. Raha on tarkoitettu käytettäväksi ja kiertoon, muuten koko talous kaatuu...se on luonnon laki. Jokaisen oma asia, miten rahansa käyttää, tai jos haluaa velalla hankkia ja elää - aika monet tuntuu niin tekevän, koska muuten ei saa ikinä tehtyä isompia hankintoja.
      Tämä Suomi niin kateellisten maa, ja pikkusieluinen, ettei kestetä, et naapurilla on jotain parempaa, naapurikyttiä joka puolella, hyi helvetti

• Heli 19v

Miksi rahaa ei sada taivaasta?

Voiko asialle tehdä jotain.

• Siksi

Hyyyvin monelle immeiselle on ihan taivaallisen hieno ja hyvä asia, että on vain vähän mania. Kaikki eivät näet osaa sitä käyttää, jotkut tärväisivät sillä sekä terveytensä että kaiken muunkin elämänsä. Esimerkkejä piisaa, kun aukaiset silmät. Eikä raha ole onnellisuuden tae lainkaan, kenellekään.

• 1+19

Rahaa ei sada taivaasta.

Mutta rahaa tulee varakkaalle mitään tekemättä, kunhan antaa pääoman tehdä duunit.

Naurettavan pienellä sijoituksella nuoruudessa on miljoonaa euroa rikkaampi eläkkeelle jäädessään. Mitään työtä ei tarvitse tehdä asian suhteen. Mutta tämä ei ole mitenkään kiinnostava juttu, vaan jos on riittävän johdonmukainen tähän, omaisuus karttuu muutenkin joka tapauksesa.

Joten rahaa ei sada taivaasta, mutta pitkä kantoiselle suunnittelijalle sitä kertyy pakosta.

Kannattaa asiaa miettiä.

• pennonen6

Joka kauhalla aloittaa ,se lusikalla lopettaa....
      Näin se menee,vanha viisaus!

• "Voiko asialle tehdä jotain."

Nyt menen vähän tuntemattomalle alueelle koskien lasten kasvatusta kun skidejä ei itellä ole.
      Kotona/koulussa voisi opettaa lapsille ettei raha kasva puussa eikä sitä tipu taivaasta.
      Varmasti vastuulliset vanhemmat tuon opettaakin mutta jotkut valitettavasti sortuu perusmokaan: älä tee niinkuin minä teen vaan tee kuin minä sanon.
      Vaikka sitä fyrkkaa olisikin niin rahan arvon opettamisen/käyttämisen voisi alkaa ihan penskasta asti ettei sitten vanhempana luule että sitä sataa taivaasta.
      Aikaa raakaa herätä todellisuuteen.

• minävainX

Itse olen velkaperheen lapsi. Vanhemmat otti lainaa lähinnä kulutusta varten, joskus 80/90-lukujen vaihteessa.
      Kuitenkaan eivät ostaneet mitään konkreettista, asuntoa, ei mökkiä, eikä mitään rahan arvoista.

Koulu jota kävin, oli keskiluokkaisella alueella. Kukaan ei ollut rikas, mutta elintaso-ero oli aivan valtava kohdallani. Muita lapsia vietiin ulkomaille joskus, kerran vuoteen.
      Mun ajanvietto oli olla kotona, ikinä ei käyty missään, uimahallin lippu oli liian kallis.

Vanhemmat eivät ole säästäneet euroakaan asumalla vuokralla. Varallisuuden ero tällähetkellä on luokkaa 500 000eur vrt. niihin, jotka osti/maksoi aikanaan asunnot ja kesämökit. Vanhemmat joutuu nyt maksamaan kallista vuokraa, joka vie reilusti yli puolet eläkkeestä. Mihinkään eivät voi lähteä, kun rahaa ei ole.

Itse olen tehnyt asiat toisin, hankin hyvän työpaikan, jossa on hyvä palkka. Tämä onnistui toki yksilötasolla, tiedän, ettei kaikille ole erinomaisia työpaikkoja. Lisäksi noudatan tiukkaa talouskuria sen suhteen, että edistyn taloudellisesti joka ikinen kuukausi. Sama juttu asunnon kanssa, en jäänyt vuokralle asumaan, siinä huijaa vaan itseään.

En juuri välitä rahasta, mutta haluan omille lapsille parempaa, kuin itselläni oli. En hanki velaksi mitään muuta, kuin asunnon. En koe tarpeelliseksi näyttää kenellekään varallisuuttani. Olen hyvin vähään tyytyväinen.
      Saman aion opettaa omille lapsilleni, perinnöksi annan yritykseni, joka on hyvässä tuloskunnossa ja varakas.

• glhjhghjgh

Samalla tavalla niitä hyviä ja huono rahan käyttäjiä on jo ikäluokassa. Myös 60 luvulla syntyneistä löytyy niitä tuhlareita. Silloin vain useinmiten tuhlattiin viinaan ja tupakkaan yms. nuoremmat tuhlari tuhlaavaatteisiin yms. kulutushyödykkeisiin.

• jannika555

mikä nyt sitten taas on hyvää rahan käyttöä? melkein jokaisella on joku mihin tulee tuhlattua vähän enempi rahaa joka on toisen mielestä aivan rahan haaskausta esim. juuri kaikki harrastukset sisustamisesta veneilyyn. Samoin keräily on juuri sellainen mitä ei voi itse tajuta kun ei mitään keräile.

jos olet tyytyväinen omaan tilanteeseesi niin se on hyvä :)

naapurit tehköön rahoillaan mitä haluavat.

• En jäänyt ilman..

Hyvästä rahankäytöstä:

Kunhan rahankäyttö on suunnitelmallista ja ymmärretään valintojen vaikutus tulevaisuuteen. Se on hyvää rahankäyttöä.

Tässäkin kuussa napsahti käteen huomattava summa. En ole suunnitellut sen ihmeellisempää käyttöä siitä jäävälle osuudelle, luultavammin säästän sen, ja ensikuussa ostan sijoituslappuja.

Joka kesä olen varannut lomille riittävästi rahaa, varattua määrää en koskaan ole tarvinnut kokonaisuudessaan..

• laura-b

Itseänikin ärsyttävät ihmiset jotka sanoo että ei ole rahaa ja nyt on tosi tiukkaa en voi lähteä kanssasi kahville ja sitten kuiteskin ekana mun tarjoamien kahvien jälkeen henkilö meneekin ostamaan kosmetiikkaa tai uuden laukun. Et ihan hirveän kivaa toimintaa ystävältäni. Ei ollut rahaa kahviin mut uuden ripsivärin voi ostaa.

• Nainen-vuosimallia89

kovasti ne työssäkäyvät valittaa ettei ole rahaa. työttömänä olen kuiteskin pystynyt säästämäänkin rahaa tarvittaessa. ja pyrin ostamaan vain tarpeellista. Yleensä en vastaa edes sellaiseen ei kun mun rahat ei riitä tyyliseen niuhotukseen, koska teidän että itselläni on vielä vähemmän rahaa.

• apujaghjkl

juuri näin.

• Onnellinen naapuri

Itse olen köyhä ja säästäväinen, se kun on pakko jos haluaa elää rauhassa ilman hankaluuksia.

Monilla tässä maassa on kuitenkin paljon rahaa, ilmeisen kovat tulot tai rahaksi muutettua omaisuutta, ja mikäpä siinä sitten jos myös rahaa käyttävät. Ei se minulta pois ole. Vapaa maa, jokainen saa ottaa sellaisia riskejä kuin haluaa.

• oi ysärit

Ihmiset kuvittelee, että mustapekka ei osu omalle kohdalle koskaan, ja se riitää, että sanoo velkojen maksun sujuvan.

Mutta kyllä ne pankitkin on tyhmiä. Joku pankki voi antaa samalle asiakkaalle useita lainoja, ja vaikka niiden yksittäiset määrät on pieniä, niin kyllä niistäkin tulee meri, kun niitåä on kolme kappaletta ja ei ole mitää prosnttisummaa, joka maksetaan pääomasta tai sitten niitä käytetään korttien kautta uudelleen sitä mukaan kun sitä on maksettu.

Asuntolainoissa on se, että pankki ei edelytäkään riittävää omarahoitusosuutta ja pääomat karkaa niin isoiksi, että se 70% lainakin on aivan järkyttävä, kun sitä asunnon hintaa ei pystytä tai halut kohtuullistaa.

Se asunnon jonka haluaa, nii pitää etsiä sopivan hintainen, eikä lähteä tinkimään kohtuuttomasti siltä myyjältä. Uusissa asunnoissa sentään se rakentaja asetaa hinnan aika pitkälle, eikä sitä alenetta aivan heti asiakkaan esityksellä.

• jhjhhkjjk

Niin, että asuntokaupassa pitää maksaa mitä pyydetään? Näinhän noita kuplia saadaan kun ostajat maksavat mitä myyjät pyytävät. Asuntokaupassa on täysin laillista ja jopa suotavaa tinkiä eli tarjota alle pyynnin. Markkinataloudessa mennään kysynnän ja tarjonnan ehdoilla...

• Kipee ajatus

Ihan sairas ajatus maksaa pyyntihintaa asunnosta.

Isoilla firmoilla on kymmeniä miehiä tinkimässä hinnoista, miksei sitten yksityinen ostajakin tingi.

Jokainen euro tulee tinkiä pois, jos myyjä on jotenkin suostuvainen,yrittää pitää jokatapauksessa, poistaa myöskin kuplaa hinnoista.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6315
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2611
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1123
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      79
      1087
    6. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      301
      1074
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      60
      1068
    8. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      78
      983
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      66