Onko muut saaneet kokea tällasen menetyksen että pari hyvää kaveria rupeaa äkkiä uskovaisiksi (mormooneiksi) ja se on sit sitä myöten menoa. Nillä ei ole mitään mielenkiintoa tehä mitään yhteistä enää sen kirkkonsa ulkopuolella ja en jaksais kuunnelakaan niitä ku niilä on vaan yksi puheenaihe: se heidän kirkko. Palvoo niitä "johtajia" ku puolijumalia, siis miten joku voi noin retkahtaa. Ja on jatkuvasti kinuamas ett munkin pitää mennä niihin "tilaisuuksiin" ja "toimintaan" mukaan. Yäk.
Se alko ku ne tapas jossain jotain lähetyssaarnaajia ja kai ne rakastu tai "rakastu", mut ei niistä kundeista ollut jätkäkavereiksi, ei ne kuulema saa seurustella.
En tajuu mitä ne siinä touhussa näkee, tylsiä kokouksia kokouksien perään kaikki viikonloput kuluu siel. Oon kyl iteki raitis että ei tässä se ole ongelma ku en itekään "juhli" sillee. Mut tuntuu ett ei oo enää yhtään mitään yhteistä. Sentään ollaan tunnettu monet vuodet.
Toivon et se on väliaikasta ja että ne järkiintyy pian... parisataa vuott vanhaa homehtunutta touhua...
Uskonto vei kaverini
26
1428
Vastaukset
- ap.
Oonksmä siis ainoo jolle on käynyt näin?
- kaamoskaappi
Joo liika on liikaa. Olen itse uskovainen,mutta tuollainen yliaktiivisuus on liikaa.
No hor...mormoonit on vähän vaikeita. itse olen normaali evlut ja se on minulle riittävä usko. Elän tasapainoista ja hyvää elämää. Jokainen tekee syntiä, niin minäkin, enkä tuomitse ketään. Toivon vaan, että useampi uskoisi Häneen, koska tiedän, että Hän on olemassa ja kun täältä lähdemme olemme jokainen tilanteen edessä, jossa elämämme arvioidan. Siunausta Kaikille
- Vilwa
Olen aina ollut vähän sitä mieltä, että sellaiset mieleltään heikommat tai herkemmät hujahtaa tällaisiin satuolentokultteihin. Mutta vaikea sanoa, ehkä en vain tiedä paremmin, kun en ole koskaan ollut ns. uskossa.
- jaahas?!?
Miks etusivulla lukee "uskonto vei ystäväni" ja tossa että "uskonto vei kaverini"? Yritä nyt päättää, että feikkaatko sä kaveria vai ystävää, mutta taita olla vaikeaa ilkeälle ihmiselle. Höpö höpö p*skan juttuja. Ei mitään sanottavaa tuohon aiheeseen. Jos on joku aihe, mistä keskusteleminen minua ei netissä koskaan ole kiinnostanut, on se uskonnot. Seksin lisäksi.
- hhbkl
eiks noi etusivunlööpit oo jonkun ylläpidon keksimii
- kirkostaeronnut
En myöskään ole koskaan ymmärtänyt noita uskontoja, ne kun oikeuttavat tekemään näköjään mitä vaan. Sen lisäksi osa niistä vie heikompi lahjaisilta rahat ja mielenterveyden. Olen joskus kysynyt että mitä järkeä on lukea joku raamattu seitsemän kertaa ja opetella ulkoa, kun pallo on selkeesti jo hukassa. Vastaus kuului että hän itse olisi hyvä, no millä mittapuulla ja miksi ne jotka ei opettele ulkoa jotain typerää litaniaa olis pahoja. Käydessäni erään henkilön luona kahvilla, hän muodosti kaiken maailman naamankuvia tarjottavilla leivoksilla. Sitten herra poliisit menivät saranapuolelta sisään asuntoon ja hakivat pois. Joskohan Jeesus oli mukana tai Jahve tai mikä lieneekään
- Elämä on
Ihan oikeassa olet. Ei ole mitään järkeä opetella ulkoa mitään litanioita tai raamattua tai mitään muutakaan sen vertaa...jos ei aio tehdä sillä tiedolla mitään. Miksi opettelisi liikennesäännöt vaarallistenaineiden kuljetukseen, jos ei koskaan tule tarvitsemaan sitä tietoa tai miksi opettelisi lakikirjan ulkoa, jos ei aio sille alalle.
Se mitä niin monet eivät ymmärrä tai halua ymmärtää on se, että ihmiset haluavat eriasioita ja kokevat asiat erilailla. Itse olen Kuulun Myöhempien Aikojen Pyhien Kirkkoon ja voin sanoa, että se tieto ja ne kokemukset, jotka olen saanut Jumalalta olemalla tottelevainen Hänen käskyilleen ja tekemilleni liitoille Taivaallisen Isän liitoille, ovat sellaisia, joita ei voi saada elämällä maailman tapojen mukaan. En tähtää seuraavaan iloitteluun, koska tämä kaikki on katoavaista, vaan paljon suurempaan, joka odottaa niitä, jotka seuraavat Kristusta ja pitävät Jumalan käskyt.
- Ateisti forever
Vois poliisi kiinnostua yhtä paljon näistä uskonnoista, kun esim. moottoripyöräjengeistä (tosin vaatis lakimuutoksen). Uskonnot vois kriminalisoida jo siitäkin syystä et tuskin kaikki näiden jehovien ja mormonien touhut kestää päivänvaloa.
Pastori alasen sanoin "Kaikissa uskonnoissa vain yksi asia kilisyttää kassaa ja se on kuolema ja sen pelko"
Pari herrasmiestä kävi juuri tälläviikolla tarjoamassa jotain "sanaa" lehtisen muodossa, ja nämä rinnastan kerjäämiseen ja kaupusteluun joka monessa talossa kiellettyä. Loppu lyhyeen ku ilmoitin et olen ateisti.
ateistina voi ajatella järjellä tätä maailmanmenoa ja elämää, kun ei ole joku satuolento ohjailemassa.
Tietenkin vapaus uskoon kaikille.- miksi aina mollataan
tietenkin vapaus uskoon kaikille ja samanaikaan mielestasi vois uskonnot kriminalisoida??
ainakin kristinusko tarjoaa myos lohdutusta, tekee hyvantekevaisyystyota, tarjoaa ennaltaehkaisevia palveluita, kriisiapua. se antaa monille uskoa ja toivoa, kun on vaikea elamantilanne. miksi aina mollataan kirjoitti:
tietenkin vapaus uskoon kaikille ja samanaikaan mielestasi vois uskonnot kriminalisoida??
ainakin kristinusko tarjoaa myos lohdutusta, tekee hyvantekevaisyystyota, tarjoaa ennaltaehkaisevia palveluita, kriisiapua. se antaa monille uskoa ja toivoa, kun on vaikea elamantilanne.Olisikin tosi hyvä, jos uskonnot voisivat keskittyä hyväntekemiseen, eikä ihmisten pelotteluun, uhkailuun, kiristämiseen ja hyväksikäyttöön. Uskovien pitäisi sallia uskonnonvapaus myös uskonnottomille. Tietysti sama pätee uskonnottomiinkin, ei heidänkään tarivitse aina olla joka uskovaisen kimpussa. Asiasta voisi keskustella silloin tällöin hyvässä hengessä, jos kaikkia osapuolia kiinnostaa, ja jättää sen siihen. Propagoiminen ja samojen vanhojen juttujen jauhaminen ei yleensä johda mihinkään muuhun kuin huonoon ilmapiiriin. Uskonto on kuitenkin vain yksi osa elämää ja ihmistä, paljon muutakin tekemistä ja puhuttavaa löytyy kyllä, jos halua on. Annetaan siis toistemme uskoa mitä huvittaa ja keskitytään muissa ihmisissä niihin asioihin, jotka eivät raivostuta meitä. Siten voisimme kaikki elää yhdessä onnellisina.
- Etsi niin löydät
Vapaus on sinulla ja kaikilla ajatella, mitä vaan haluaa. Jos luulet tai uskot "mormoonien" salailevan jotain, mikä nyt ei kestäisi päivän valoa, niin kuin sen asian esitit, niin käy heidän kokouksissaan ja etsi jokin asia, josta voisi saada median huomion ja joka osoittaisi heidän uskonsa olevan humpuukia ja kiihkoilemista.
- HmH
Joo, mormonsmi on uskonto ja usko Jeesukseen vapahtajana taas eri juttu. Mutta kaverisi elämä on muuttunut radikaalisti ja hän kokee sen tällä hetkellä hyväksi ja haluaisi sinunkokevan saman. Sano asiallissti ettei kiinnosta. Jos hän on oikeasti ystäväsi, ei anna ton erottaa teitä. Usein vaan näissä uskonnollisissa ryhmissä halutaan irrottaa ihminen aikaisemmista ystävistä (tai liian läheisistä väleistä heihin) ettei saa kriittisiä/pahoja vaikutteita...
- Uskontoa
Kristinusko on kyllä uskonto siinä missä muutkin, se täyttää kaikki uskonnon tunnuspiirteet eikä siinä ole mitään olennaista eroa kaikkiin muihin uskontoihin nähden, vaikka toki uskomukset ovat omanlaisensa. Mitkään höpinät "elävästä uskosta" tai "elävästä Jumalasta" tms. eivät asiaa miksikään muuta, sellaisia kuulee esim. muslimienkin suusta. Usko Jeesukseen vapahtajana ei toki yksinään ole uskonto vaan pelkkä yksittäinen uskomus, mutta se on kuitenkin keskeinen osa kristinuskoa. Enpä tiedä ketään Jeesukseen "messiaana" uskovaa, joka ei edustaisi mitään uskontoa kuten kristinuskoa.
- Asian laita
Sama se on jos on retku, läski ja laiska ja haluaa parantaa elintapojaan ja elin olojaan, niin se ei oikein onnistu samassa seurassa. Kun alkaa pudottaa painoa, käydä kuntoilemassa ja lopettaa viinan juonnin, niin hyvin harva pystyy sen tekemään, kun "kaverit" innostaa vanhaan.
Jos sanot mormoni uskon olevan eri juttu kuin usko Jeesukseen Kristukseen, niin et tiedä siitä uskosta mitään muuta kuin mitä olet kuullut muilta tietämättömiltä.
- ......
Olen iloinen siitä, että ystäväsi löysivät tarkoituksen elämälleen. Miksi aina pitäisi etsiä vikoja toisten ratkaisusta. Jos he ovat onnellisia uskonnostaan, ei se kai ole keltään muulta pois. Jos he ovat oikeita ystäviä, he ymmärtävät sen, ettei sinua kiinnosta heidän uskontonsa. Varmasti tarvitaan molemminpuolista ymmärrystä toisten ratkaisuihin.
- AIVOPESTYJÄ
Aivopesusta olet siis iloinen. Tiedätkö, että mormoneilla esim. tarkoin määrätyt alusvaatteet, valkoinen leikkipuku. Sehän on ihan normaalia, uskonto määrää, minkälaisia alusvaatteita saa käyttää?!!? Ja sekin, että ystävät pitää olla samasta uskontokunnasta, jotta kehittyy henkisesti?
- .......
AIVOPESTYJÄ kirjoitti:
Aivopesusta olet siis iloinen. Tiedätkö, että mormoneilla esim. tarkoin määrätyt alusvaatteet, valkoinen leikkipuku. Sehän on ihan normaalia, uskonto määrää, minkälaisia alusvaatteita saa käyttää?!!? Ja sekin, että ystävät pitää olla samasta uskontokunnasta, jotta kehittyy henkisesti?
Jos joku haluaa liittyä mormooneihin, hänellä on siihen täysi vapaus. Toisille se tuo elämään sisällön, olivatpa rituaalit millaisia hyvänsä. Jos he tulevat niistä onnelliseksi, heille se suotakoon. Olkoon kuinka järkevää tai järjetöntä tahansa.
- Vai aivopestyjä
AIVOPESTYJÄ kirjoitti:
Vai aivopestyjä :) Et taida tietää mistä puhut.
Jos joku kieltää muiden uskontokuntaan kuuluvien kanssa ystävystymisen, niin se ei ole "mormoni" kirkon oppi ja se on vain jonkun yksittäisen jäsenen oma valinta.
Olet oikeassa viittaamiisi valkoisiin vaatteisiin. Niitä käyttävät kaikki ne, jotka ovat tehneet tiettyjä liittoja (pitää Herran antamat käskyt). Ne muistuttavat niistä liitoista, jotka se henkilö on tehnyt.
En puhuisi aivopestyistä vaan hyvään ja oikeaan haluavista, jotka haluavat parempaa, kuin mitä tämä maailma pystyy tarjoamaan. - ap.
Noinko sitä aloitusta jotkut tulkitsee. Eihän se mua haittaakaan lainkaan jos oisivat öh jonkun "tarkotuksen" löytäneet... mut ei oikeen vaikuta siltäkään, mut joka tapauksessa mua siis haittaa se et niillä ei enää ole YHTÄÄN MITÄÄN MUUTA PUHUMISTA ku se uskonto ja ne kokoukset yms
Ne ei siis enää ehdi ees kunnolla tavata, mun pitäis kanssa ruveta niissä kokouksissa yms jatkuavsti juoksemaan, eikä mua siis kiinnosta lainkaan.
On se joteskin vastenmielistä ku nuoret ihmiset äkkiä keskittyy tollaseen 2013. Mahtavatko kuvitella tulevansa astetta paremmiksi kun meikä...?
Siinä mielessä se niiden ratkasu ON multa "pois" että oon siis suorastaan menettänyt noi ihmiset. Olisin omasta puolestani halunnut jatkaa ystävyyttä mutta nähtävästi en enää kelpaa.
Ei kai sille sitten voi mitään, hoh hoijaa.
- Valinnat
Valintoja niitä teemme alati toiset vaikuttavat kokokehityskaareemme toisten jäädessä ajanoloon pois kun taasen uusien tullessa elämäämme rikastuttamaan on osa meidän kehitys historiaa...millaiseksi elämämme muovautuu. Valintoja niitä teemme tavalla tai toisella kaikki hyviä ja rakentavia tai repiviä jotka pilkkovat elämämme palasiksi. Emme pysty kovinkaan paljoa vaikuttamaan ulkopuolisen valintoihin ko. hänen sisäinen kiinnostuksensa ohjaa häntä sekä hyviin tahi huonoihin.
Uskovaisuus on mielisairautta.
- fdsa1
Mun sisko on ollut uskovainen melkein koko aikuisikänsä. Siis sellaine fundamentalisti, joka epäilee evoluutioteriaa koska joku saarnaaja auktoriteetti on hänelle satuillut maailman synnystä toisin. Mä tulen kyllä toimeen siskoni kanssa enkä ole koskaan halunnut erityisemmin kritisoida hänen vakaumustaan, vaikka olenkin itse niin päinvastainen persoona kuin olla ja voi. Oon kyllä käynyt hänen kanssaan kaiken maailman herätyskokouksissa ihan mielenkiinnosta, siis niissä joissa parannetaan sairaita ja puhutaan kielillä. Minusta ne ovat olleet lähinnä hassuja kokemuksia. Mutta mun ymmärryksen mukaan esimerkiksi voimakas turvattomuuden kokemus saa ihmiset retkahtamaan tällaisiin "kultteihin". Nuoruudessa etenkin kun etsitään itseä, niin helposti ajautuu vaikka minkämoiseen seuraan. En usko että sä voit paljon vaikuttaa näihin ystäviisi. Uskonto on sellanen asia että se tuo voimakasta psyykkistä turvallisuuden tunnetta monille, eikä siitä haluta luopua vaikka se ulkopuolisesta vaikuttaisikin kuinka irrationaaliselta tahansa. Vähän sama kuin alkoholistille sanoisi, että kannattaa luopua alkoholista -ihan turhaa. En nyt väitä, että uskonto olisi yhtä yhtään niin vaurioittavaa kun alkoholi, mutta samankaltainen riippuvuussuhde noihin uskomuksiin kehittyy koska ne tarjoaa sellaista emotionaalista tukea, mitä ei välttämättä saa maallisista uskomuksista.
- ap.
Joo olet varmaan oikeessa, meillä oli tässä muuten pieni riitakin ja taidettiin loukkaantua molemmin puolin, aattelin näin että saa nähdä onko tuo heidän uskossa olo pysyvää vai tulevatko järkiinsä, no en minä tästä mihinkään häviä että ehkä voidaan jatkaa sitten joskus myöhemmin. Voi olla että joskus tällanen taviskin vielä kelpaa vaikka kuuntelijaksi!
- valintoja...
Ensinnäkin on tärkeää ymmärtää, että on eri asia olla elävässä uskossa kuin aivopestynä lahkon sätkynukkena. Varmasti myös sieltä mormoonien leireistä löytyy ihan molempia. Terve uskonyhteisö antaa tilaa erilaisille näkemyksille ja kyseenalaistamiselle, sillä vaikka seurakuntayhteys on tärkeä, on kaikkein tärkeintä kuitenkin henkilökohtainen yhteys Jumalaan. Erilaiset riitit, rukoukset ja tapaamiset ovat vain tapa harjoittaa uskontoaan, usko itsessään on jotain paljon syvempää.
Toisaalta taas on ihmisiä jotka hurahtavat helposti. Voi olla ihan sattumaa, että kohde sattui olemaan tällä kertaa uskonto. Ihan yhtä hyvin se olisi voinut olla vaikka joku liikuntalaji tai lintujen bongaus. Toiset ihmiset keskittyvät täysillä yhteen asiaan kerrallaan, eikä elämään silloin mahdu muuta. Jossain vaiheessa kiinnostus yleensä lopahtaa ja sitten innostutaan jostain muusta. Tunnistatko ystävissäsi tällaisia piirteitä? Tekstisi pohjalta voisin kuvitella sinun olevan aika nuori, samoin kavereidesi. Nuoret innostuvat asioista helpommin ja lähtevät mukaan täydellä sydämellä, ilman liikoja ennakkoluuloja. Vanhemmiten sitä muuttuu ehkä hieman varautuneemmaksi ja passiivisemmaksi. Viisaudeksikin sitä joku kutsuu, mutta kai siinä lähinnä on kyse kokemuksesta.
Eli siis tiivistettynä: odota rauhassa, voi olla että kyseessä on ohimenevä innostus. Jos näin ei ole, et voi tehdä mitään. Ihminen valitsee itse oman polkunsa, eikä toista voi väkisin muuttaa. Jos he vaikuttavat onnellisilta, ole sinäkin onnellinen heidän puolestaan, vaikka se tuntuisikin vaikealta.- ap.
Kiitti tästä, joo nuoria ollaan tosiaan ja vielä ehditään kasvaa ja muuttua, nyt vaan tuntuu vaikeelta (miljoonannen kerran tunnustan). Vähän vaikea olla onnellinen kun kaverit rupee kulkemaan jossain lahkokokouksissa ja käyttäytyy vähän ku seonneet. Mut tietty on niiden oma valinta ja mitä se mulle ehkä ees kuuluu. Oltiin kavereita ja sit ei enää oltu, kai sitä aikansa suree ja vähitellen hyväksyy tosiasiat. Lähdenpä tästä piakkoin kaupungille ja kirjastoon, jos sieltä löytäisi hyvän mielen ja vähän unohtais, ettei niin kaihertaisi tää juttu.
- Niks Naks
Mun ystävä on kyllä kans liikaa kirkon kans tekemisis [helluntaalainen] mut miten vaan,en saa häntä juurikaan minnekkään minne haluisin mennä mut sitten kun tämä ehdottaa niin pitäis tulla mukaan.
Itse en usko mihinkään ja menisin ties minne mutta kun ainoa ystävä on niihin hömppä juttuihin kiinnostunu lukee raamattua iltaisin ja kun saa mahdollisuuden niin puhuu myös siitä jeesuksesta. Itsellä on menny lapsesta asti jeesus jutut ohi korvien taisin nukkua uskonto tunneillakin :)
En ole niitä ihmisiä jotka hylkää kavereita/ystäviä.. mutta oon hieman ujo persoona tutustumaan uusiin kavereihin :||
ja hei tää tyyppi kattoo pitkään jos sulla on erikoinen paita päällä ei ne taida tykätä mistää. Sama tunne.. tuntuu vaan niin hylätyltä väliltä kun kirkko on tärkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577300Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7383551Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3561887Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641805- 851435
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841391- 911290
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154