Mökkivierailut

voiskos kyläillä....

Nonni, nyt se taas alkaa! Ihan jo ehdin nauttia ajatuksesta, että saan viettää mökillä aikaa ihan omalla porukalla ja jos hyvin kävisi, välillä jopa yksin luonnosta nauttien ja kiireetöntä elämää viettäen omaan tahtiin. Toimin hektisellä palvelualalla, joten näen ihmisiä ihan riittävästi ja tämähän sopii, sosiaalinen kun yleensä olen.

Mutta mutta. Nyt aletaan kysellä ja ehdotella tuttujen puolelta, että milloinkas sulla on loma, jotta voitaisiin tulla sinne teidän mökille. Teillä kun se on niin kauniilla ja rauhallisella paikalla. Niinpä! En muistanutkaan, että taas se alkaa ja kun ei yhtään nyt nappaisi se vieraiden viihdyttäminen. Oma rauha vain. Olen siis todellakin sellainen metsäsuomalainen, että nautin välillä yksinolosta.

Mitä te olette sanoneet/keksineet vastauksiksi näille kyselijöille? Valehdella en haluaisi, mutta tuntuu myös karulle sanoa, että olet kyllä kiva tyyppi, mutta pärjään mökilla ilman seuraasi. Voi hitto kun tämä on taas yhtä kiemurtelua. Onko muilla samaa? Jos ei sopivia vastauksia löydy, niin ehkä vertaistukea ;)

163

7146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Metsämökin tonttu

Sano vain että on remppaa mökillä ja pikkupuun tekoa,koko loman ajaksi.Että terve tuloa . Kehota ottaan työvaatteet mukaan. Ei varmaan tuu, keksii syyn että ei nyt sovikkaan tuli muutos.

• kokeilePATÄTÄ

Ostamalla rumia ja vihaisia koiria sekä yhden alligaattorin kiertelemään mökkivesille!

• iem

Kerro oikein huonoja vitsejä ja nauraa räkätä päälle, samalla kehud sen muijaa/ ukkoa, niin jos on mustasukkanen, lähtee varmasti, tai jos on kiinnostunut puolisostas, saat olla koko kesän rauhassa. Silloin kumpikin nauttii lomasta. Hyvää lomaa.

• mökki mies
        kokeilePATÄTÄ kirjoitti:

Ostamalla rumia ja vihaisia koiria sekä yhden alligaattorin kiertelemään mökkivesille!

Mulla sama juttu. Sukulaiset haluaa mökille ja kavereitakin pitäis sietää. Sanoin sukulaisille suoraan että se on 500 euroa viikko meidän mökillä teiltä, muuten ei ole tulemista. Haluan olla rauhassa mökillä rentoutuen ja kalastaen, saunon ja uin ja siihen ei kuulu sukulaiset. Eipä ole sen jälkeen kuulunut kun asetin hinnan. Mun mökki ei ole mikään ilmainen lomahotelli meinaan.

• Juuri näin

Aivan loistava keino on alkaa tekemään pikku remontteja ja kunnostuksia, niitä aina löytyy entiseltä maatilalta joka on nykyään kesämökkinä.

Työllistymisen pelko ajaa kyllä liki kaikki tuttuvani pois mökiltäni, jotka vain haluavat käydä uimassa ja makkaraa syömässä.
        Myös aikaiset aamuherätykset ovat loistava keino ja metsän harvennus tai polttopuiden teko on poikaa.

Kyllä siinä kynää pyörittelevien kolleegoiden suurimmat innot tulla lomailemaan on karsiutunut.

Joku tuttava on mikä osallistuu myös arjen askareisiin ja heistä on sitten oikeasti apuakin, ovat tietenkin tervetulleita.

Alkuunsa lähes kaikki tuttavani halusivat kesäisin lomailemaan mökilleni, toki ymmärrän kauniin järvi ja metsämaiseman viehättävän. Riesaksi asti niitä alkuunsa riitti, kun eivät puhetta ymmärtäneet ja antaneet olla mökillä omassa rauhassa.

Kaikki vierailijat hommiin vaan, kyllä siinä alkaa kyläily into väheneen. Itselläni on jopa useita työvaatekertoja, jos eivät ole omiaan muistaneet ottaa mukaan.

• Viikko asia erikseen
        mökki mies kirjoitti:

Mulla sama juttu. Sukulaiset haluaa mökille ja kavereitakin pitäis sietää. Sanoin sukulaisille suoraan että se on 500 euroa viikko meidän mökillä teiltä, muuten ei ole tulemista. Haluan olla rauhassa mökillä rentoutuen ja kalastaen, saunon ja uin ja siihen ei kuulu sukulaiset. Eipä ole sen jälkeen kuulunut kun asetin hinnan. Mun mökki ei ole mikään ilmainen lomahotelli meinaan.

Jos on niin kauheita sukulaisia tai tuttavia, ettei jotakin lyhyttä vierailua kestä, niin varmaan on parempi sanoa, että ei halua olla tekemisissä heidän kanssaan enää.

• tervemenoa!
        iem kirjoitti:

Kerro oikein huonoja vitsejä ja nauraa räkätä päälle, samalla kehud sen muijaa/ ukkoa, niin jos on mustasukkanen, lähtee varmasti, tai jos on kiinnostunut puolisostas, saat olla koko kesän rauhassa. Silloin kumpikin nauttii lomasta. Hyvää lomaa.

Jalostan ideaa:

Todellakin, vedät karmeat kännit, röyhtäilet ja pieret mennen tullen. Tarjoat todella halpoja ruokia eikä mitään mansikkakakkuja, limppareita ja pihvejä vaan halvinta makkaraa, kilojuustoa, tarjouskeksejä ym. Et passaa vierastasi. Saunaa älä lämmitä kun sanot että tarvitsisi tehdä puita ja että saunassa on jotain muurahaisia aika ajoin että sinne ei viitsisi mennä.

Tuskaile nurkissa pyörivien (keksittyjen) hiirien ja muiden eläinten kanssa.

Jääkaappi, huusi ja latitat, plus muut pinnat kannattaa jättää vähän sottaiseksi. Hinkkaa vaikka lusikallinen jugurttia jääkaapin ovenkahvaan.

Arvostele häntä tai hänen puolisoaan todellakin. Piilota hyttysmyrkyt vierailta.

Eiköhän näillä pääse alkuun.

• Huilailevi

Meillä on ollut mökki Levillä yli 20 vuotta. Ei siellä kesäisin kulje juuri kukaan. Talvella siellä piletetään niin paljon ettei sitä edes huomaa kuka on kutsutt ja kuka ei.

• omatupa omalupa

" Sano vain että on remppaa mökillä ja pikkupuun tekoa"

Tuo on hyvä keino, samalla testaat ketkä on ystäviä ketä ei. Ja jos tiedät että vieraasi inhoavat siivoamista, niin ehdotat sitten sitä, ja tiskaamista ja halkojen hakkuuta ym. kivaa. Ja kasvimaan (jos on, jos ei perusta.. ) perkaamista se on yksi inhokkihommista.
        Ja kysy, että koskas sinä lähdet etelään lomalle, että voin tulla mukaan.. Ehkäpä hän tajuaa viestin.. Tai sitten ei.
        Itse en ole toisten mökeillä ollut, edes kutsusta.Oma aika on tärkeää ja en jaksa olla toisten nurkissa itikoiden syötävänä.

• sillälailla123
        mökki mies kirjoitti:

Voipi olla että saat jatkossakin jöpöttää mökilläsi ypöyksin... Sen olet ansainnutkin.

• metsäerakko

Sano, että tänä kesänä ajattelit viettää erakkoloman.
        Kerro harjoittavasi hiljaisuutta, metsäretriittiä ja toivot, ettei sinuun pidettäisi yhteyttä.

• kusettajako olet?!?!
        Viikko asia erikseen kirjoitti:

Jos on niin kauheita sukulaisia tai tuttavia, ettei jotakin lyhyttä vierailua kestä, niin varmaan on parempi sanoa, että ei halua olla tekemisissä heidän kanssaan enää.

Näinkö todella ajattelet?!Eli jos itse vietät lomaa 4 viikkoa mökillä niin olisit valmis palvelemaan sukulaisia 2,5 viikkoa.Lisäksi ostat ruuat,iltasyömiset yms.kun vieraita kerran tulee,Eipähän kuulosta ainakaan itsestäni kauhean rauhalliselta eikä reilulta!

Kyllä ihmisten pitää saada vietää lomansa pääasiallisesti lomana ja se pitää kaikkien tajuta.Ja jos haluvat mökille niiin vuokratkoot.
        Ap voi mielestäni sanoa ihan rehellisesti niille joita ei halua sinne,että ajatuksena on vietää perhenkesken aikaa ja omaa rentoutumisaikaa.Jos joku ei ymmärrä tai loukkaantuu niin sitten niiin.

• Shhhhhh!

Lisäksi voi sivumennen mainita että jos tulee, kannattaa ottaa kumisaappaat mukaan. Mökin liepeillä on alkanut esiintymään kyykäärmeitä ihan kuhisemalla!

• ,jb ljb ljbnljbn

Jepjep.

Tutun kuuloista. Ihan ymmärrettävää, monet haluavat olla edes hetken jossain maalla, luonnossa, joskus. Eikä kaikilla ole omaa paikkaa, eikä välttämättä rahaa edes vuokrata sellaista hetkeksi. Lisäksi, kaikkihan pitävät aina joskus seurasta, hyvästä sellaisesta.

Älä ota vakavasti, ei ne ahneuttaan tai ilkeyttään kysele. Ne tekee omia lomasuunnitelmiaan.

Ite haluan olla rauhassa. Mökki Hikiällä, kalavedet ,rantasaunat jne on. Mutta mä olen yksinkertaisesti ilmoittanut, että haluan olla rauhassa, kutsun, jos tekee mieli saada vieraita. Tyly tekniikka, mutta toimii hyvin. Jotkut ottaneet kai aluksi nokkiinsa, mutta pitemmässä juoksussa kaikki hyvin. Eivät ole tunkemassa tänne, mutta tulevat kyllä kutsuttaessa aina.

Kotirauha se on kesämökilläkin.

• Vinkiksi vaan

Kannattaa hankkia saarimökki. Sinne ei sukulaiset pääse.

• Mökki saaressa

Minäkin olen hankkinut saaresta mökin. Ei tule ketään jos ei käy veneellä hakemassa. Saarimökissä muutenkin oikea tunnelma kun ei tule vesiä eikä sähköjä. Kesäisin kalastellaan vesihiihdetään tai vain loikoillaan. Talvella hiihdellään, ajellaan moottorikelkalla jonka perässä vedetään laskettelusuksia yms ja hauskaa on. Tottakai myös uidaan ja saunotaan. Kauppaan on muutaman minutin venematka.

• ne kutsutaan sinne

Meillä on mökki ollut 23 vuotta, eikä koskaan tuttu tai sukulainen ole kysynyt että koska voidaan tulla sinne teidän mökille. Me itse kutsutaan vieraita muutamina kertoina kesässä, ehkä 3-4 vierailua kesän aikana. Onko aloittajalla normaalia röyhkeämpiä tuttavia, kun ikäänkuin itse itseään tyrkyttävät vierailulle ?

• kaikkea kokenut

Meillä on eräs tuttavaperhe joka kutsui itsensä mökille ottamalla kännykän käteen ja kysymällä mikä teidän mökin osoite on? Eli näinkin moukkia on, tuosta oli enää täysin mahdoton kiemurrella pois vaikka monesta olemmekin kiemurtaneet. Emme olleet heitä kutsuneet koska kutsumme vain tiettyjä ihmisiä mutta tuolla kertaa oli pakko alistua. Tulivat tyhjin käsin kuin täysihoitolaan kolmeksi yöksi. Sai hakea kaupasta lisää olutta, makkaraa ja lihoja sekä leipiä kun tähän porukkaan sitä elintarviketta upposi.

• törkeä meininki
        kaikkea kokenut kirjoitti:

Meillä on eräs tuttavaperhe joka kutsui itsensä mökille ottamalla kännykän käteen ja kysymällä mikä teidän mökin osoite on? Eli näinkin moukkia on, tuosta oli enää täysin mahdoton kiemurrella pois vaikka monesta olemmekin kiemurtaneet. Emme olleet heitä kutsuneet koska kutsumme vain tiettyjä ihmisiä mutta tuolla kertaa oli pakko alistua. Tulivat tyhjin käsin kuin täysihoitolaan kolmeksi yöksi. Sai hakea kaupasta lisää olutta, makkaraa ja lihoja sekä leipiä kun tähän porukkaan sitä elintarviketta upposi.

Röyhkeys ja muutkin tavat on näköjään kuin sikalasta.

• voi voi..

Mie oisin ainakii syönt vaa ommii makkaroit ja juont ommii kaljoi :) Jos eivät ymmärrä itte omia mukanaa tuuva ni olkoot ilman! Ehkä yhen saunaoluen oisin voinu tarjota ja kahvit keittää.. muuten olkoot nälissään jos tuollain väkisin tuleevat.

• Loma-ahjo

Joko asetat laiskuudelle rajat taikka kerrot että mökilläsi on homevaurio,jota Viljo Lahjakkaan kanssa korjailet koko kesän

• joku roti

Kyllä jokaisen pitää ostaa omat ruuat ja muut. Yllärivieraat voi lähettää jo portilla pois ja sanoa että sinne on tulossa toinen väki, ei mahdu. Äkkiä sellainen tuttuus katkeaa alkuunsa jos hyväksikäytetään vieraanvaraisuutta kutsumatta ja tunkemalla. Eri asia jos on niin varakas, että on mahdollisuus ruokkia puolta kylää mökillä..

• tytytytytytytyt

Mä olisin tossa tilanteessa(on tuttu tilanne...:D) sanonut että meillä on nyt miesystävän kanssa joku juhla kesken, tai että me vietetään nyt vihdoin romanttista illallista kahdestaan. Kannattaa suoraan sanoa että "Voi harmi.... Me ollaan just nyt viettämästä KAHDENKESKEISTÄ iltaa... " Kannattaa suoraan voivotella että voi harmi, kun OLISITTE halunneet tulla :) silloin menee perille. :)

• mek

Mitäs hait ruokaa vaan olisit sanonut suoraan että jos meinaatte syödä jotain niin kauppassa joudutte käymään ja vielä että kori kaljaa kiitos.

• 3+11

Meillä taas ei käy vieraita, vaikka tykkäisinkin.

Noi talkoot oli ihan hyvä idea: miksei vierailla voisi hommia teettää, kun ne kerran sitä mökkiä käyttää?

• voiskos kyläillä....

Tässä aloittaja. Ystäväpiiriini kuuluu ehkä tavallista sosiaalisempaa joukkoa sieltä asiakaspalvelualalta, joten osaavat aukaista suunsa jos jotain haluavat. Eräskin puki asian sanoiksi näin, että jos jollain on mökki, niin pitäähän siitä saada muidenkin nauttia (!). Ei tämä ihan avautunut minulle. Vähän sama jos sanoisin, että kun sinulla on noin hieno maasturi, niin tokihan sillä pitää muidenkin saada ajaa ;)

Talkoot on hyvä ja sanoinkin eräälle, että siellähän sitä puuhamaata riittää ja hän siihen että kivaa hommaahan se on, puuhataan yhdessä. Taidanpa laittaa sille viikolle kunnon sulkeiset ja homma etenee ripeämmin porukalla. Koetan löytää positiivista vähän kaikesta. Olin vaan eilen vähän tuohtunut, kun tuli niin suoraan tämä kysymys ja kun mökillä on muitakin käyttäjiä lähipiirissä ja joka kesä on sellaista sovittelua kuka milloinkin siellä on, mökki kun ei ole järin suuri ja jokaisella omat tapansa. Osa menee nukkumaan jo kymmeneltä, osa aamuyöstä, osa laittelee terveyspuuroja ja kuntoilee, osa grillaa ja saunoo yöt, osa absolutisteja, osa juo reippasti jne. Ei ihan sovita saman katon alle samaan aikaan kaikki.

No onhan tässä koko pitkä kesä aikaa sovitella....

• Punaisesta torpasta

Joka kevät ihmettelen näitä nössöjä ja heidän röyhkeitä tuttaviaan. Ei meidän mökille ole koskaan kukaan tullut kutsumatta, ja jos joku tuolla tavalla tuppautuisi, sanoisin suoraan, että haluamme olla ihan omassa porukassa. Loukkaantukoot, sittenpähän antavat mökkiläisen olla edes yhden kesän rauhassa.

Olet liian kiltti ja kohtelias, kun annat käyttää itseäsi hyväksi. Ikävistä vieraista pääsee laittamalla heidät töihin - mahdollisimman epämukaviin, kuten vintin siivous helteellä tai ulkohuussin tyhjennys - tai yksinkertaisesti pysyttelemällä itse poissa paikalta silloin, kun vieraat ovat tulollaan. Kai he sentään ilmoittavat etukäteen?

Silloin, kun omaa punaista torppaa ei vielä ollut, kävimme jonkin kerran sukulaisten mökillä (kutsuttuina!). Joka kerta osallistuimme talon töihin ja veimme syötävää mukana.

• ei kiitos nyt

Just näin. Suoraan sanominen auttaa aina. Mä en halua mitään talkooporukkaa, teen hommani ihan itse. Nämä talkoolaisetkin kaivavat illalla viinapullonsa ja jollottavat koko yön pitäen hereillä. Itse tykkään mennä aiakisin nukkuun, enkä juo alkoholia ollenkaan.

Mä sanon vierailukutsuille suoraan, että olen tosi väsynyt ja haluan olla yksin.

• kutsusta kylään...

Vielä senverran asiasta, että en itsekkään kysy keneltäkään tutulta mökin omistajalta että " Koskas me tullaan sinne teidän mökille " tai " Voidaanko juhannuksena tulla teidän mökille". En myöskään tyrkytä meitä kyläilemään täällä kaupungissa, kaikki tapahtuu kutsusta. Ja näin toimii myös kaikki tuttavani ja sukulaiseni.

• grillataan yhdessä

Minusta on outoa että ei voisi mennä edes kylään muutenkuin kutsuttuna. "Kaikki tapahtuu kutsusta". Mikä meitä metsäsuomalaisia vaivaa. Haluamme olla yksin ja toisaalta kärsimme yksinäisyydestä. Suomalaiset ovat erakoituvaa mökkikansaa. Suorastaan epäsosiaalista.

Minusta on mukava kun luokseni piipahtaa ystäviä käväsiemään ilman eri kutusa. Ei tarvi sen kummempia tarjoilua. Vesilasi ja kahvikuppi, joskus korppuja tai keksejä jos sattuu olemaan. Tai jos olen sattunut leipomaan jotain pakastimeen.

Toisaalta, jos on töissä paikassa, jossa on paljon ihmisiä, voi olla ihanaa saada olla vain rauhassa. Mutta rajansa silläkin. Tuttavat voi kutsua mökille saman päivänä ja se on sillä selvä. Iloinen grilli-ilta, ei se olisi hullumpi ajatus. Kun tuttavat oppivat tämän, eivät he tule jatkuvana virtana, vaan odottavat sitä grilli-iltaa. Toisena kesänä voitkin määrätä grilli-illan ajan ja perutkin sen viime tipassa "kun tuli oksennus- ja ripulitauti". Silloin ei kukaan tule itseään tartuttamaan.

• kukin tavallaan
        grillataan yhdessä kirjoitti:

Minusta on outoa että ei voisi mennä edes kylään muutenkuin kutsuttuna. "Kaikki tapahtuu kutsusta". Mikä meitä metsäsuomalaisia vaivaa. Haluamme olla yksin ja toisaalta kärsimme yksinäisyydestä. Suomalaiset ovat erakoituvaa mökkikansaa. Suorastaan epäsosiaalista.

Minusta on mukava kun luokseni piipahtaa ystäviä käväsiemään ilman eri kutusa. Ei tarvi sen kummempia tarjoilua. Vesilasi ja kahvikuppi, joskus korppuja tai keksejä jos sattuu olemaan. Tai jos olen sattunut leipomaan jotain pakastimeen.

Toisaalta, jos on töissä paikassa, jossa on paljon ihmisiä, voi olla ihanaa saada olla vain rauhassa. Mutta rajansa silläkin. Tuttavat voi kutsua mökille saman päivänä ja se on sillä selvä. Iloinen grilli-ilta, ei se olisi hullumpi ajatus. Kun tuttavat oppivat tämän, eivät he tule jatkuvana virtana, vaan odottavat sitä grilli-iltaa. Toisena kesänä voitkin määrätä grilli-illan ajan ja perutkin sen viime tipassa "kun tuli oksennus- ja ripulitauti". Silloin ei kukaan tule itseään tartuttamaan.

Jos ihminen haluaa olla yksin, mitäs outoa siinä on?

Jos sinä haluat seuraa, siitä van. Ei kaikkien tarvitse olla sinun kaltaisiasi, vai pitäisikö olla?

• jööteri83

myy mökkis, siihen loppuu vierailut

• Mökitön

Meillä ei ole mökkiä,mutta en edes haluaisi mennä toisten mökeille pesimään?? Vuokrataan kerran kesässä mökki,Lomarenkaalla on hyvä tarjonta.
        En voi ymmärtää miksi kukaan haluaa vieraitten ihmisten mökille!!! Yhden kerran olen ollu jossain kämäsessä asuntovaunu/saunatupa/hirsiaitta viritelmässä juhannuksena,silloisen poikakaverin deittinä ja voi helvata oli vieraantunut olo kun tilusten pääpari kännäsi ja mukanuorekkaina hengasivat nuorten kanssa,ja toivoin koko ajan että lähdettäis äkkiä pois. Mikään ei ole niin hirveetä kun mökkeillä jonkun toisen mestoilla ja osallistua pihahommiin kun haluis vaan lomailla,siks vuokrataan valmismökki missä ei ole ylläpitokustannuksia eikä talkoita vaan saa LOMAILLA!
        Me ostetaan paatti (jahka valmistun) ja kierretää sit vesillä kesälomat eikä hommata mitää tönöä ympärivuotiseen huoltorumbaan.
        Sanokaa niille mökkipesijöille suoraan että me tykätään olla omalla porukalla kun yhteistä aikaa puolison kanssa on niin vähän,ja että jos on vieraita ei voi panna kuistilla yömyöhään.;)

• sthersh
        Mökitön kirjoitti:

Meillä ei ole mökkiä,mutta en edes haluaisi mennä toisten mökeille pesimään?? Vuokrataan kerran kesässä mökki,Lomarenkaalla on hyvä tarjonta.
        En voi ymmärtää miksi kukaan haluaa vieraitten ihmisten mökille!!! Yhden kerran olen ollu jossain kämäsessä asuntovaunu/saunatupa/hirsiaitta viritelmässä juhannuksena,silloisen poikakaverin deittinä ja voi helvata oli vieraantunut olo kun tilusten pääpari kännäsi ja mukanuorekkaina hengasivat nuorten kanssa,ja toivoin koko ajan että lähdettäis äkkiä pois. Mikään ei ole niin hirveetä kun mökkeillä jonkun toisen mestoilla ja osallistua pihahommiin kun haluis vaan lomailla,siks vuokrataan valmismökki missä ei ole ylläpitokustannuksia eikä talkoita vaan saa LOMAILLA!
        Me ostetaan paatti (jahka valmistun) ja kierretää sit vesillä kesälomat eikä hommata mitää tönöä ympärivuotiseen huoltorumbaan.
        Sanokaa niille mökkipesijöille suoraan että me tykätään olla omalla porukalla kun yhteistä aikaa puolison kanssa on niin vähän,ja että jos on vieraita ei voi panna kuistilla yömyöhään.;)

Se on kato helppo tulla valmiiseen pöytään paasattavaksi!

• fgfdgfhgfhjf

Juuri tähän aikaan vierailijat olisivat melkein tervetulleita, jos tulisivat päiväseltään ja omin eväin (ei siis vain kahvipaketin kanssa, vaan todellakin omissa sapuskoissaan pysyen). Pihaa on haravoitavaksi niin paljon, mökin kun syksyllä ostimme, että se olisi kiva tehdä porukalla. Yöksi ei kutsuttaisi, kun ei itsekään yötä vielä siellä olla ennen kuin uunit alkavat vetää.

Eilen rapsuttelin pihaa, kun oli niin ihanan lämmin päivä. Kaksi naapuria poikkesi juttelemassa, toinen jopa kahdesti, mutta apua eivät tarjonneet. Enpä sitä olisi odottanutkaan. Toivottivat tervetulleeksi seudulle. Toinen heistä kyllä etsi majapaikkaa, kun oli potkittu pois yhdestä talosta, jota oli vuokrannut. Ja meillähän on niin paljon tiloja! Niin on, mutta ei vieraille. Saapa nähdä, tuleeko hänestä maanvaiva. Ei haluaisi loukatakaaan, koska sana leviää pikku kylässä nopeasti. Eilen oli ihan upeaa olla yksin monta tuntia. Sitä alkoi jotenkin arvostaa ihmisten seuraa ihan seuran takia. Lyhyitä keskusteluja tarkoittaen. Nurkissa asuminen ja meidän kaukaa tuotujen ruokien syöminen ja juopottelu on sitten ihan toinen juttu: se ei käy. Mieheni ja minä osaamme kyllä molemmat sanoa, hän vielä kohteliaammin kuin minä, että yövieraita ei kaivata.

• mökitön

Mitä jos sanoisit vaan ihan suoraan että haluat olla hetken ihan omissa oloissasi,tarviiko aina miellyttää muita ja olla niin "sosiaalinen"?Voithan sinä tavata ystäviäsi sitten kun olet ollut omissa oloissasi ja saanut akut ladattua.Kannattaa tämä asia mainita ystävillesi,luulen että he ymmärtävät.

• Mökillä alone

Helppoa. Mulla sattuu mökki olemaan alueella missä on useiden sukulaisien mökkejä suht lähellä. Harvan kanssa kun on minkäälaisissa väleissä korkeintaan moikataan jos tiellä sattuu vastaan kävelemään ja kavereita kun juurikaan ei ole lähi main niin ai että saan vuoden ympäri mökkeillä, tehdä polttopuita, kalastaa ja metsästää alueella täysin omassa rauhassa. Joku harva kaveri käy kerran pari vuodessa kylässä jos erikseen kutsun mut muuten ai että niin rauhallista.

• juopon mökkinaapuri

Yksinkertaista: minä pääsin samalla eroon ikävistä mökkinaapureista ja - vieraista, kun myin koko höskän pois ! Sillä rahalla saan vuokrattua mökkiä 20 vuotta !

• JutunPointti

Tää TROLLI oli viimekesänä jo mutta hieman toisessa muodossa..

Tän jutun pointti on että ko. aloittajalla TROLLI tehtailijalla, (S24, ylläpito), ei ole edes mitään mökkiä vaan korkeintaa hänen surkeesta palkastaan johtuvat rahat riittää korkeintaan yhden vkl,n vuokramurjuun jossain pusikossa, jossa hän kännää ympäri päissään ja sammuu hyttysten syötäväksi.

Kuitenkin jos ihmisellä on niin pa, kavereita, että tuppaa toisten mökille ilman kutsumatta niin, röh..röh..vaan. Samalla voi katsoa peiliin, missä kaltaistensa porukoissa hengailee,..

• sukumökki

Meillä on aina ollut mökki saaressa, joten outo ongelma mutta en usko että tuttavamme muutenkaan kutsumatta tulisivat saati että itseään kutsuisivat.

Emme juurikaan kutsu vieraita kun meitä käy siellä jo omaa väkeä kolmessa polvessa ja meno on aika rentoa, jokainen saa olla miten tykkää. Pihahommia ei ole kun kaikki on luonnontilassa. Nuo nuoret aikuiset tuovat tietysti kavereitaan ja kyllä sinne mahtuu mutta heitä en pidä edes vieraina, ovat fiksua väkeä nämä kolmekymppiset, tuovat hyvät eväät, juomat ja ruoat mukanaan ja laittavat ruokaa koko porukalle, grillaavat ja paistavat lättyjä ja lämmittävät saunan. Ja mukana makuupussit, ei tule pyykkiä. Itse voikin sitten istuskella laiturin nokassa ;)

• Rauhaa lomalle

Itse kerron ,että me ei sit nähdä kun loman jälkeen seuraavan kerran ja toivottelen hyvää kesää. Puhelimen suljen ajoittain tai jätän vastaamatta. Tosi ystävät ei suutu,

• niin makaat kuin...

Tuttu ongelma, joka kiusasi alkuun meidänkin perheen kesälomaa, kunnes löytyi ratkaisu.

Olen aina pitänyt kesälomani ns. "putkeen" eli koko loma yhteen pötköön.
      Kun keväällä joku tuttu tai duunikamu kyselee audienssia kesämökilleni, vastaan, että en vielä tiedä, asia selviää myöhemmin.

Loman alettua, laitan puhelimeni vastaajalle, joka kertoo minun olevan kesälomalla ja että soittaja voi palata asiaan lomani päätyttyä.

Minulla on kesälomani ajan käytössä toinen puhelimeni, jossa salainen numero ja joka on tiedossa VAIN niillä henkilöillä, joiden oikeesti toivon soittavan meille ja vierailevan mökillämme lomamme aikana.

TOIMII...

• MIES21VEE

Huhhuh, joka kevät/kesä palstoilla samaa ongelmaa, ja aikuiset ihmiset kirjoittelee.

Oletteko tosiaan näin sosiaalisesti invalideja hölmöläisiä? Lieneekö aloituspostaajakaan töissä palvelualalla oikeasti? Lienet niitä myyjiä joiden kanssa asioidessa tuntuu kuin pitäisi pyytää anteeksi että edes tuli liikkeeseen kun palvelu on niin tönkköä ja epämiellyttävää?

Onko niin vaikea sanoa esimerkiksi: "Olisi mielettömän mukavaa jos tulisit, mutta nyt on ollut niin paljon työstressiä ja hulabaloota että olen ajatellut sanoa nyt kaikille että mun on pakko saada olla yksin. En olisi varmastikkaan nyt edes hyvää seuraa. Mutta jos muutan mieleni niin olet kyllä ensimmäinen jonka tänne soitan! Toivottavasti ymmärrät!"
      Ja sanoo tuon iloisella, reippaalla ja vilpittömällä äänellä.
      Ei sellaisella josta heijastuu "kuinka mä nyt pääsisin susta eroon hemmetti..!" ajatuksia!

Ja perään vielä jotakin tyyliin "Nähdään ja soitellaan :)) Kiva kun otit yhteyttä ja toivottavasti ymmärrät!"

On paljon loukkaavampaa havaita että joku ilmiselvästi valehtelee, kuin että joku sanoo vilpittömästi ja mukavasti asiat suoraan. Ja osoittaa välittävänsä toisesta sanomalla esimerkiksi "toivottavasti ymmärrät.. Ja olet ensimmäisiä ihmisiä joita tänne pyydän jos olo alkaa tuntumaan yksinäiseltä!"

Terveisin 21 vuotias mies, vaiko poika..
      Kyllä me "nykyajan nuoret" ollaan sitten kamalia ja ilman mitään käytöstapoja vai mitä?
      Minun näkökannaltani todella useat vanhemman polven ihmiset ovat hölmöjä, töykeitä, hiljaisia ja ajoittain jopa ilkeitä. Eikä ilmeisestikkään ole minkäänlaisia sosiaalisia taitoja kun tämän tyyppisiä juttuja saa aina olla lukemassa.. Ja vielä aikuisten suusta! Hohhoijaa..
      Anteeksi nyt vain

• Gunnar Pässi

Mies 21vee
        Tämä on vain kevään merkki siinä missä koirankakka jututkin.
        On; kauheat appivanhemmat, koirankakka ja mökkivieraat.

Pitäisikö saada koulutusta siihen mistä voisi keskustella? Kyseisten aiheiden piirissä jutustelevat, he joilla ei ole muuta juteltavaa.
        Minulla on mittarissa enemmän vuosia kuin on jäljellä.

Yhteiskunnallisista asioista on monen vielä vaikeampaa puhua, koska juttelu on tiedottamista omista mielipiteistä, eikä muuta voi hyväksyä.
        Edes menneen vaarini viisauksia:
        Keskustelut ovat kaksi suuntaista kommunikointia, josta vähintäin puolet on kuuntelua.
        Suvaitsevaisuuttamme testataan, kun olemme enemmistönä.
        Rohkeuttamme testataan, kun olemme vähemmistönä.

En väitä ettei olisi asiaa aiheesta mutta samojen asioiden toisto kuin monisteena on tyhmää ja masentavaa.
        Eikö meistä ole parempaan..

• Suomen Militia

Alat puhumaan vieraille että mökkisi on sinun BOL. Valmistaudut kolmanteen mailmansotaan sekä euron kaatumiseen että super lamaan joita Bilderberg järjestö suunnittelee. Siellä on ruokaa vuodeksi ja kaikki mitä tarvitaan monen vuoden asumiseen. Et voi päästää sinne ketään koska kriisin aikana on ruokaa vain perheelle eikä siipeilijöille jotka eivät valmistautuneet yhtään silloin kuin vielä olisi voinut.

• Kertabileet

Helpoimmalla pääsee kun järjestää yhdet kunnon kesäjuhlat ja kutsuu kaikki kerrallaa juhlimaan kesää. Ilmoittaa itselle sopivan ajankohdan, pääsee koko kesästä helpoimmalla kun tietää milloin on vieraita tulossa.

Hyvät juhlat kerran kesässä on muutenkin mukava juttu, toimii hyvin.

Kustannukset jää hyvin kuriin, kun ilmoittaa että grilli on kuumana ja saa käyttää omille grilllituotteille.

• ainok.

Niin ,tälläinen kyllä mutta että vieraat tuo omat eväät,-niinsanotut nyyttikestit-.

• voiskos kyläillä....

Valehtelen nähneeni norpan niin kohta merivartiosto ampuu kovilla kaikki sorsaa isommat ja pienemmät Norpanrauhanrikkojat.

Siinä vieraat luulevat norpan uivan vanavedessä, MUTTA SE OLIKIN torpedo!

• Tyytyväisempi

Sano että olet myynyt mökin pois. Niin minä tein eikä kukaan ole sen jälkeen tullut kylään.

• mökkeilevät

Ensin luulin että kyseessä on perinteinen kauhuskenaario: yllärivieraat kuusine kakaroineen karvoineen päivineen ja odotetaan 2-4 pv täysihoitolaa...

Mutta tämä onkin kinkkisempi juttu. Millä sanoa loukkaamatta kun toinen ei tajua että ette ole ostaneet mökkiä tuota varten vaan rentoutumista. Menisikö se perille että "on niin kiireitä ettei tässä nyt oikein pysty sopimaan" tai jotain sellaista. Kuitenkin, antaen nätisti ymmärtää että teillä on loma täysi ohjelmaa ettekä voi sopia tuollaisia. Entä miten tämä, jota olemme joutuneet yhdelle taholle sanomaan nätiisti: nähdään vaikka mieluummin kaupunki asunnossa mutta mökillä tykkäämme olla omin porukoin. He eivät tiedä että kutsumme kyllä muita sinmutta tämä sakki on sellainen mikä vie hermot huonoon kuntoon, emme halua heitä mökille, 2 kertaa on olleet.

Nyt luen muiden vastaukset!

• arinaja

Jos mökki on yhtä salainen kuin julkkisten esittelemät piilopirtit ja salarakkaat, niin on vaarassa tulijatulva tutuista, puolitutuista ja sukulaista atimavieraaksi ja tirkistelijöiksi

• ISÄNTÄNÄ OMASSA

SANO ETTÄ OLET VUOKRANNUT KOKO KESÄKSI MÖKKISI JOLLEEN TOISELLE! TOIMII!

• siitässaivat

Minun mökkivieraat olivat puhuneet omille kavereilleen, että menevät omalle mökilleen, kun olivat minun mökille tulossa loisimaan. Tosiasiassa näillä ei mitään omaa ollut, ei edes asunto. Samalla olivat ylpeilleet mökin sijainnilla ja edullisilla käyttökustannuksilla. Veneenkin olivat juttujensa perusteella juuri ostaneet.
      Asiasta kuultuani kerroin viettäväni jatkossa rentouttavan kesän ihan omassa rauhassa. Ostakoon oman.

• ainok.

Sano suoraan jotta haluat olla lomalla ihan perheen kanssa rauhassa.
      Yksi hyvä pointti on myös että otat selvää vuokrattavista kesämökeistä,ja mainitset
      kysyjälle mökki-kylän nimen ja vuokra summan ,,,ja taatusti auttaa ei näy
      vieraita kesämökillä mutta ystävätkin väähenee.Parhaat ystävät silti jää he ymmärtävät..

• MINUN MÖKKI

sanno on jo kesä puukattu täytee vieraita ei millää enää mahdu....pienet tilatja huoono hygenia ym pulsittiä...ja jos soitaa läheltä niin neuvo paikalle mutta lähde itse siksi aikaa pois mökiltä ostoksille tai napuurii kyllää päiväksi...sitten kun kysyvät sanot etpä kysynny oletteko tekin nytten mökillä niin ei ollaa ,,eli kaiipa tajuaavat lähteä pois sieltä kun omistajat puuttuu...a ei mutako järjestää talkoo tyliisiä juttuja puun katoa isoja hallon hakkuutaa sellasta ettii mene turhaa rahaa materihin ...maaleihin ym...a jos ei usko sanoo suoraa...että haluat olla omassa olossa ja nautia vaikee sanoa kirjota kirje...säähöpostiin tai tavaliseen eiköhän ymmärrä ja sanoo että tämä on MINUN MÖKKI......minä kutsun jos olen sillä päällä ..eli MINÄ MÄÄRÄÄN JA OLEN PÄÄLIKKÖ...JOS EI TOIMI VOI MENNÄ....NAUTI ÄLKÄ AJATELE , potea syylisyyttä jokaisella on mahdolisuus ostaa tai vuokrata mökki....olen sun puolella....

• pientä winkkiä

Yllärivieraista ei ole ollut riesaa enää vuosiin. Nyt meillä käy sopivasti vieraita, haluamiamme ja kutsuttuja. Siis itse kutsuttuja. Ei usein, koska halutaan olla omin väin ja tietysti tehdä niitä mökkitöitäkin, ei se onnistu jos Pike ja Retsu on siinä ölskät handussa... ja tietysti ollaan itsekin, eli kun vieraita tulee, ei risusavotta eikä hyyskän tyhjennys kutsu, vaan toivottujen vieraiden viihdytys ja kestitys. Se on mieluisaa kun on mieluisat ihmiset. Ja heidän luonaan käydään sitten talvella "palveltavana " :)

Eräs ilmainen neuvo: jos "vierailuriski-ihminen" soittaa ja olette mökillänne, älkää vastatko. Soittakaa takaisin bauttiarallaa min. 5 tunnin päästä että mitäs sinä, olit soitellut, harmi kun en huomannut puheluasi... On silloin jo ehtinyt ajaa ohi - kauas ja vaara on ohi.

Alkeellisen, pimeän, rottaisen ja hämähäkin seittisen ulkohyyskän ja muutenkin ankean ja kauttaaltaan hankalan olosuhteen olemassaolo korostaminen kannattaa myös. Järvessä on tietysti sinilevää, järvisyyhyä ja jätevesipäästöjä.

• mökin muori

Samaa ongelmaa. Väkisin tulee tietty jengi, vaikka kuinka suoraan selitän, että ajankohta ei sovi. Sitten kun ovat tunkeneet, niin sanovat, jotta pätettiin sit tulla eikä kysellä keltään mitään. RÖYHKEYS HUIPUSSAAN ! Täysihoitoon 4 ylimäärästä, joista lapsia kolme. Kyllä menee evästä ja siivottavaa riittää. Stressiä pukkaa. Heillä on omakin mökki ilman mukavuuksia, joten yrittävät tunkea väkisin Jouluna, Pääsiäisenä, hiihtolomilla ja vaatimuslistaa riittää, mitä pitää meijän miehen kanssa puuhata ja tehä lastensa kanssa!!! Myös kesäaikaan tunkevat, kun itellä ei ees vnetä eikä polttopuuta !!

• mökin muori

jäi veilä, että ainut keino on, jotta ei pidä yhteyttä eikä vastaa viesteihin eikä puheluihin...suuttuvat,. suuttukoot.....

• Punaisesta torpasta

Mitä jos seuraavan kerran kyseisten täysihoitolaisten ilmestyessä tekisit näin: pakkaisit mitään sanomatta oman perheesi autoon ja kaasuttaisitte muualle, vaikka kotiin? Kylläpähän parissa päivässä oppivat, että sinun mökkisi ei ole täysihoitola.

Älä sano "Ajankohta ei sovi", sano "Emme halua teitä tänne. Jos vielä tunkeudutte, kutsun poliisit." Todennäköisesti seurauksena on suuttuminen, mutta mitä se haittaa, jos ette halua heidän kanssaan seurustella?

• mek

Yksi tapa on että ehdotatte parinkunnallle parinvaihtoa ohan suoraan tai sitten mies ehdottlee ihan suoraan vierailijoiden naiselle seksiä niin poistuvat aika liukkasta. Yksi tapa on että kun kakrat rikkovat tai tuhoavaty jotain niin niille kunnon selkäsauna ja sen jälkeen poistuvat varmasti että silleen. Kolmas tapa on että kun televat mökille niin laitat listan jossa on muutam kori olutta ja viskit ja konjakit ja ruokaa noin 300-500€ edesta ja käsket hakkimaan ne tavarat niin poistuvat aika nopeasti. Kun tulevat kutsumatta niin kokoajan kaskytät tekemään jotain niin voi vierailu loppua lyhyeen ja et tarjoilemitään syötävää tai juotavaa vieraille kun et ollut varautunut.

• SIMOANNELI
        mek kirjoitti:

Yksi tapa on että ehdotatte parinkunnallle parinvaihtoa ohan suoraan tai sitten mies ehdottlee ihan suoraan vierailijoiden naiselle seksiä niin poistuvat aika liukkasta. Yksi tapa on että kun kakrat rikkovat tai tuhoavaty jotain niin niille kunnon selkäsauna ja sen jälkeen poistuvat varmasti että silleen. Kolmas tapa on että kun televat mökille niin laitat listan jossa on muutam kori olutta ja viskit ja konjakit ja ruokaa noin 300-500€ edesta ja käsket hakkimaan ne tavarat niin poistuvat aika nopeasti. Kun tulevat kutsumatta niin kokoajan kaskytät tekemään jotain niin voi vierailu loppua lyhyeen ja et tarjoilemitään syötävää tai juotavaa vieraille kun et ollut varautunut.

Parinvaihtoidea ei toimi. Meillä on tapana etsiä juuri sitä.

• äläitke

no mitäs jos ihan ilmoitat vain ettei tänä kesänä mökillä vastaanottoa !!! Tai sano etä olet myynyt koko höskän !!

• Urpaani turpaani

Pitäkää mökkinne ja imekää kaikki irrallinen omaan napaanne, ettei vain kukaan pääse nauttimaan ilmaiseksi teidän ostamastanne paratiisin autuudesta. Itse en mistään hinnasta eli siis en ilmaiseksikaan ottaisi jotain rupumökkiä haisevan vesilätäkön vierestä. Minun kuuluu promeneerata vihreillä kukkaistutuksin somistetuilla esplanadeilla. Poiketa katukahvilaan nauttimaan virvokkeita eli jäätelöä. Eikä itikoista tai muista inisijöistä(= mökin OMISTAJAT) ole tietoakaan!

• Se ei taida

olla sinun murheesi jos katselen aamuaurinkoa mökkilaiturilta, uitan matoa koukussa ahvenen kiusaksi ja siemailen ohrapirtelöä? Saat toki nauttia esplanadeistasi ja jäätelöistäsi kaupungissasi. Kukin nauttii tavallaan, eikä kateus kaunista.

• siitässaivat

Nuo taitaa olla ne minun entiset mökkivieraat= ) ^

• 16+2

Laita kiljupöntön kansi pikaisesti kiinni. Sekoilustasi päätellen seassa on sieniä.

• KALLE KELLO

Urpaani turpaani se yrittää olla kovin vitsikäs. Mikäs nyt noin risoo? Taitaa se urpaania kateuden piikki pistellä persauksiin, kun ei ole kutsua kuulunut loisimaan kenenkään mökille? Kisko sinä vaan niitä pirtelöitäs siellä terassilla ihan vapaasti. Minä en ainakaan yhtään ihmettele, ettet mökkikutsuja ole saanut etkä tule saamaan. Kuka tuollaista rutisijaa viitsii katsella ja kuunnella. Ei kukaan muu kun rutisija itse. Hanki peili, saat kaltaistasi seuraa¨ja varmaan juttu luistaa.

• mek

Kyllä se on niin että kun vkl pääsee mökille ja sattui olemaan kiireinen viikko töissä niin mökillä hermo lepää eikä tule työasiat mieleen. Pidän äitini mökin kunnossa ja teen tarvittavat remontit niin veli rupesi mökillä käymään ja muutaman käyntikerran jälkee sanoin että en verran pitää polttopuita tehdä mitä polttaa eli joko kaataa, pikkoa tai roudata ne puuvajan luon odottamaan pilkkomista niin loppui käynnit lyhyeen kun huomasi että seillä mökillä rittää sitä duunia vaikka millä mitälla. Nuutana kaveri joka käy mökillämme ja ei sitä ekrrota kaikille ettei tule ylläri vieraita niin hyvä tulee. Pieniltä metsäjärviltaa saa rantatontteja aika edullisesti että sillee. Vaikka mökiltä tampereelle vain 35 km niin näsijärvellä ihan eri hintataso kuin meidän pikku järvella vaikka matkaa näsijärvelle 20 km.

• Jos ego ei

kestä sanoa ei, niin sitten ei auta muuta kuin nauttia seurasta.

• ei kutsuta

Näitä mökkimustalaisia on tuttavapiirissäni. Kiertävät eri mökeillä koko kesälomansa. Omaa mökkiä heillä ei ole.

Meidän mökille ei kutsua ole tullut, eikä ihan heti tule.

• hatsikeuhko

jos ei riitä munaa sanoa suoraan että haluat olla omassa rauhassa, niin pura vaikka jotakin ja järkkää jotakin muutakin nakitettavaa. Karsiutuu aika äkkiä ne kaverit pois, jotka haluaa vaan tulla muiden tontille luumuilemaan.

Mutta tosiaan, aina on vaihtoehtona sanoa suoraan että "Pysykää poissa!" Tai että poltat sen tönös maan tasalle, jos se tuo liikaa ongelmia elämään.

Nyt ollaan taas järkyttävän tragedian juurilla, hohhoijjaa...

• -kutsuja saanut-

Kyläillessäni tuttavien luona kävin koiran kanssa iltalenkillä rantapolkuja kierrellen. Kuljeskelin rauhallisesti nauttien kesäillan rauhasta, josku pinestä sateestakin. Saivat nauttia mökkeilyistään omissa olissaan, en häirinnyt millään tavoin. Eräistä mökeistä tuli ihmisiä juttelemaan ja tuttaviksi tultuamme sain jopa vierailukutsuja.

Olisi kiva poiketa toistekin, mutta kun asun kaukana paikkakunnalta en aina satu kyläilemään juuri niihin aikoihin kun tuttavani ovat mökeillään.

Koskaan en ole mennyt kenenkään mökkielämää häiritsemään kutsumatta.

• Luuserikaveri

Onneks mun kavereilla on omat mökit ja ovat sevverran fiksuja että ymmärtävät yksityisyyden, tulevat jos kutsutaan.

Sitäpaitsi mökki on suomessa niin tavallinen juttu että sen kykenee hankkimaan jokainen joka hallitsee elämänsä..

Toista se on avaajankaltaisilla luusereilla ja heidän kaltaisillaan..

• suoraan nätisti

Jos et tykkää valehdella,sanot vaan suoraan,että moni haluaisi tulla teidän mökille kesällä ja tasapuolisuuden nimissä aiot sanoa kaikille,ettet tänä kesänä kutsu ketään.

• Uolevi.

Prepaid puhelinlittymä on helppo ratkaisu silloin kun haluaa olla rauhassa.
      Liittymän voi ostaa vaikka R-kioskilta ja itse olen antanut puhelinnumeron vain lähimmille omaisille.
      Aikaisempaan liittymään voi laittaa vastaajaan viestin jossa vain yksinkertaisesti kerrot olevasi lomalla ja sen että milloin loma päättyy.
      Aina kun keskustelet mökistä niin kerrot sen olevan paikka jossa voi olla rauhassa yksin.Luulisi ihmisten ymmärtävän puhetta.
      Vuokraan itse mökin eikä juuri kukaan tiedä että missä olen.

• joo1555

ahaa:)

• kelleejee

Itse olen perheetön sinkku. Minä en viihdy mökillä yksin. En uskalla edes päiväsaikaan olla siellä yksin. Se on tosi syrjässä ja siellä on tietty tunnelma ollut 33 vuotta. Tuohon tunnelmaan on syynsä. Siksi en viihdy siellä yksin, otan aina tuttavia tai kavereita mukaan. En ole koskaan kokkailut heille, saunan kyllä lämmitän mielelläni mutta kaikkeen muuhun otan mieluusti apua vastaan. Etenkin huussin tyhjentämiseen.

Minä olen kans sitä mieltä että hyvää pitää jakaa. Mielelläni jaankin mökkiäni etenkin vähävaraisten tuttujeni kesken, ei sellaisesta ylellisyydestä kuin järvisauna ole mukavaa yksin nauttia.

Muutoin kyllä viihdyn yksin ja olen jopa erakkokin. Loma lähenee ja ystävät suunnittelevat jo minullekin kaiken näköistä. Olen tosi väsynyt enkä jaksaisi. Mutta olen sanonut suoraan että osan ajasta nukun ja lepään vaan ja kerään energiaa. Toisaalta pitää ystävienkin ehdotuksiin suostua, pitää olla kiitollinen että on ystäviä ja hyvää seuraa.

Itselleni on enempi ongelma ystävät jotka tulevat kotiini toisista kaupungeista yökylään silloin kun itselläni on töitä. Se rasittaa kun on yksinkin vaikeuksia saada nukuttua.

Ollaanko me suomalaiset muuttumassa yhä eristäytyneimmiksi? Miksi enää ei jakseta toisten ihmisten seuraa? Ennen vanhaan oli tapana että ne joilla oli maatila, sinne poikkesi syömään ja nukkumaan kulkijoita. Tupa jaettiin yösijana muiden kanssa. Osa nukkui uuninpankolla, osa pitkillä tuvan penkeillä(siksi ne varmaan onkin niin pitkät). Nämä sitten avittivat maatilan töissä. Ehkä kuokkavierailu on perua tästä. Olisiko peräti kuokkavieras-sanakin tästä perua? Kuokka käteen niin sitten saat vierailla!

Onhan se yksinäisyys ja oma rauha luksusta, oikeasti, ei kaikilla maailman ihmisillä ole mahdollisuus sellaiseen.

Ja hyvä mies21vee, minä olen kans samaa mieltä. Olen myös asiakaspalvelussa töissä ja kaikista ilkeimpiä ovat 50-60-vuotiaat, ei mitään käytöstapoja. Nuoret sen sijaan ovat tosi fiksuja ja kohteliaita!

• pahanpappi

Ei se yksi hirttojuttu nyt niin paha ole, mutta et tiedä mitä tapahtui paljon ennen sitä, SAMALLA PAIKALLA !

• ikkunanvalo

Kertoo vain niille kohteliaasti, jotta töissä ollut sen verran hektistä menoa, että haluat nyt omaa rauhaa, mutta jos he haluavat, voivat myöhemmin pyytää mökkiä käyttöönsä. Kyllä normaalit ihmiset ymmärtävät. Ne loukkaantuu, jotka haluaa loukkaantua.

• naapurin rouva

Hyvä vaihtoehto on kertoa sukulaisista joita ei näe kuin kesäisin, kun tulevat mökillä käymään. Puolison kavereista/sukulaisista ja lasten kummeista jotka käyvät ja vierailujen ajat sovitaan vasta kesällä, kun kaikkien lomat on soviteltavissa.
        Voi myös sanoa haluavansa osan kesää ihan vain "vetelehtiä" samoilla ja levätä.
        Mökin osoitetta ei tarvitse sanoa se kun ei ole julkinen. (kuinka monet työkaverit tietävät toistensa kotiosoitteet)

Ketään ei tarvitse ottaa ruokittavaksi, joten jokainen joka tulee tuo omat ruokansa. Mökin kylmätilat ovat rajoitetut, joten muiden monien päivien ruokia ei saa mihinkään kylmään.
        Muiden huono käytös on heidän häpeänsä, sano selkeästi ja asiallisesti: ei mahdu mökkiin sen kylmätiloihin tai makuupaikoille. Sukulaisrumba on sitä luokkaa, että jäävät vähän lomapäivät haluat vain olla ja levätä, jos nyt mökkitöiltä ehdit..

• tsibuliini

Vastaa: "Mä en o vielä varma lomasuunnitelmistani. Mä ilmoitan, jos kutsun vieraita mökille, mutta nyt mitään mökkeilyä ei ole tiedossa."

Ja vaikka menisit mökille yksin, saat pidettyä sanasi: sun suunnitelmiin ei vieläkään kuulu kutsua vieraita mökille! ;-)

• omassa rauhassa

Älä puhu koko mökistä kenellekkään mitään, älä kerro milloin olet menossa mökille, äläkä koskaan kutsu vieraita mökille.

Ei sinne ole ketään tulossa jos et mainosta sitä tutuillesi. Eihän kukaan edes osaa toisen mökille, jos ei saa sinne osoitetta tai ajo-ohjeita.

Jos käytätät koko loman alusajan siihen että hehkutat mökin ihanuutta kaikille ja pyydät heitä käytämään sillä, niin kyllähän sinne sitten on tulossa porukkaa.

• vastaus2

Kyllä, se on sinun asia, ei kenellekään tarvi kertoa, mitä milloin miksi teet. Se on sun oma elämä, eikä kymmenien.

• VinkkiPena

Myy mökki pois ja osta asuntoauto. Samat kysymykset näkyvät olevan esillä aina kesän kynnyksellä. Kesäloman voit viettää rauhassa aivan upeissa maisemissa Jäämeren rannalla (Pykeija, Nesseby, Vesisaari, Vuoreija). Eivät tutut viitsi lähteä polttamaan bensaa niin kauas. Lomalta palauttuasi voi mennä heidän luokseen kyläilemään aina viikoksi kerrallaan ja näyttelemään lomakuvia.

• vastaus2

Kerro, mökkisi remontoidaan ammattilaisten avulla.
      Muuten: miksi olet kertonut, että sul on mökki? Tyhmä. Ei tarvi hankkia ystäviä, jos kuin sanoit, pärjäät yksinkin.

• mek

Sanoppa niille tutuille että kyllä te itse mökille pääsette kun ostatta semmoisen ranatpaltan joko mökillä tai ilman ja sitten rakennatte mökin sinne niin hyvä tulee. Itsellä kanssa mökki vanhempien kautta ja ei siellä aky kun yksi hyvä nuoruuden kaveri ja minäkin hänen mökillään ja tiedetään miten vähän alkeellisella mökillä ollaa että viihdytään ja kaikki osallistuu hommiin siellä niin homma toimii.

• JKKL

NIIIKKKÖ

• Itse ratkaisin pulman heti mökkiä hankittaessa: lapsille ilmoitimme reitin ja jopa avaimen piilopaikan samalla vannottaen, että se ei ole "jaettavaa tietoa". Vaikka mökkimme oli lähellä asutuskeskusta Sydän-Hämeessä ja vain tunnin ajomatkan päässä kotoamme. ei koko mökkeilymme aikana tullut yhtäkään yllätysvierasta. Ne harvat ja valitut tuttavamme, jotka mökille kutsuimme osasivat kunnioittaa ajatusta, että he olivat niitä harvoja ja valittuja, jotka saaneet kutsun. Kivaa oli - sai nauttia luonnosta ja yksinolosta ja ladata akkuja pitkää ja pimeää talvea varten. Nyt eläkkeellä lomailemme Espanjassa 9 kk ja 3 kk vietämme Suomessa (ilman yövieraita tai yövierailuja tuttujen mökeille). Tuttavat eivät irtisanoneet suhdetta mökkivierailujen takia, ennemminkin nyt nykyisen asuinpaikkamme takia.

• Öökstöks

Miksi ihmeessä pitäisi jotain "keksiä".. sano suoraan, että olet mökkisi laittanut oman rauhan ja rentoutumisen vuoksi... ja lisäät sihen vielä, että "Okei.. tulkaa silloin ja tuokaa sitä ja sitä safkaa, laitatte sitten ruokaa itsellenne siinä samalla kun meillekin".
      Siis ihmiset, jotka käyttävät ystäviään hyväkseen, eivät ole ystäviäsi.. ajattele sitä.

• lepoakaipaava

On se muuten merkillistä tämä mökille tuppaantuminen. Yksikin pariskunta änkesi väkisin yöksi sanomalla että olishan tossa vieressä ollut hotellikin mutta kun se olis maksanut niin tultiin sitte teidän mökille..??!

Miten ihmiset on noin tolloja ? Jos läden etelään lomalle niin eihän sinnekkään kaipaa sukulaisia ja tuttavia.

Jättäkää meidät mökkiläiset rauhaan ja hankkikaa oma mökki!

• huhhelihuu..

Meillä pistettin paremmaksi. Mentiin mökillemme ja eräs XXX (sukulainen, yllätys) ilmoitti tulevansa myös yöksi sinne nukkumaan kun oli jotkut geimit paikakkunnalla ja pihiyden takia ei voi ottaa hotellihuonetta. Mutta ei tämä tähän jäänyt: hän olisi passuuttanut miestäni (tai minua) hakemaan hänet puolenyön jälkeen vielä niistä geimeistä ja suuttui kun emme tuohon suostuneet. Pääsemme töidemme takia harvoin mökillemme ja kauniina heinäkuisena lauantai-iltana oli mukava ottaa vähän valkkaria ruoan ja saunan kanssa. Niistäkö meidän olisi pitänyt luopua jotta saamme hakea kännisen sukulaisnaisen kolmen aikaan yöllä mökillemme yrjöämään?

No ei ole toista kertaa kysynyt. Välit ovat asialliset mutta oppipa jotain. Ihminen monesti saa sellaista kohtelua kuin on ansainnut.

Oppikaa sanomaan EI.

• Kesähemmo

Sanot vaan, että tänä kesänä ei sulle sovi kun on kaikenlaista tekemistä ja hommaa, jonka välissä haluat olla ihan oman perheesi kanssa tällä kertaa.

Tuo voisi olla sellainen nätti tapa sanoa, että nyt tänä kesänä ei soiv ja on varsin kohtelias tapa kun ottaa vieläpä huomioon, että sulla on joka kesä aikaisemmin ollut aina vieraita.

Nauti kesästä ja perheestäsi ja lämmintä mukavaa kesää toivotan sulla ja muille lukijoille.

• Lurulude7

Sano että sängyissä on luteita.

• Ei kovin vaikealta ongelmalta kuullosta, joten ehdotuksia on tässä:
      -Sanot että et tiedä vielä milloin menet ja pitää mökkiä siistiä ym hommia tehdä.
      Jos vielä haluavat tulla sanot että voitte pitää talkoot, et ainakin päivä menee kun siivoo, tekee kaikkea muuta, kunnostaa jne jne..
      -Sanot suoraan että olette omalla porukalla rauhassa, jos sinua tuntee niin hyväksyy sen. Ei se ole karua yhtään, niitä näkee sit myöhemmin niitä tyyppejä (kavereita?)

Eli vaihtoehtoina on sanoa pieni valkoinen valhe (tai sit totuus jos pitää oikeasti tehdä jotain) tai sanoa suoraan.

• zozila1

se helpottaa kun vedät itselle vitun päähän!!

• Sekjuhlaa

Sano että pidät seksijuhlia koko kesän niin ei äy oikeen että sukusiellä on.

• Ei_meille_kutsumatta

Hauskoja juttuja, en onneksi ole törmännyt vastaavaan. Tuttavapiirissä ei ole ketään sellaisia, jotka tulisi kutsumatta loisimaan.

Jos olisi, sanoisin että lomasuunnitelmat on auki ja aiomme käyttää loman perheen kesken rentoutuen. Mikäli ehdottomasti haluatte mökkeillä, on varmaan paras että vuokraatte jostain oman.

• Onneksi.

Ei ole ensimmäistäkään tuttua, joka tulisi mökilleni kutsumatta, tai loisimaan. On ihmisillä kummallisia tuttavia, jos tulevat mökille kutsumatta?

• koltoista

Sama juttu täälläkin päin Suomea. Omaa mökkiä ei ole, mutta parilla kaverilla on. Muutaman kerran on kutsuttu, mutta ilman kutsua ei tulisi mieleenkään lähteä heidän kesälomiaan pilaamaan eikä edes itseä tunkemaan heidän joukkoonsa.

Sitäpaitsi, silloin kun muut lomailevat mökillä, minä lomailen omassa kämpässäni kaupungissa ja nautin siitä tiedosta ettei kukaan taatusti tule vierailemaan. Etelään ja länteen avautuva parveke vain auki koko loman ajaksi, ei haittaa vaikka sataa. Siinä on mukava nautiskella elämästä, syödä hyvää ruokaa ja vain olla röhnöttää.

Ei tarvtitse tehdä puita, ei remonttia, eikä mitään muutakaan.

Kalastamiset ja muut harrastukset voi hoitaa työpäivän jälkeen kun työt taas alkaa. Kesälomalla saa olla jopa harrastuksiltaan rauhassa loman aikana. Kakaroita kun ei ole niin on tämä elämä helpompaa.

• pieni neuvo

Älä osta ruokaa.

• JENNY

Mitä, jos sanoisit heille sen ihan suoraan?

"Ei sovi"

Helppoa?

• Cloetta..-

Miksi sinun pitäisi valehdella tai keksiä selityksiä?????

Sanot vain, ettei sovi ja ehdota jotain toista aikaa. Meidän mökillemme vieraat tulevat silloin kuin meille sopii. Jos haluamme viettää rauhallisen viikonlopun niin silloin vierailut eivät sovi, enkä todellakaan keksi mitään syitä, sanon vain yksinkertaisesti ettei sovi. Jos joku tuosta loukkaantuu, niin se on ihan oma häpeä, sinä et ole vastuussa siitä.

• mhöperö

Mökkimustalaisiin pitää katkaista välit. Ei noi luteet halua mitään muuta kuin käyttää muista ihmisiä hyväksi.

• mökkirobotti

Jospa sanoisit niinkuin asia on: meillä on tänä vuonna tarkoitus viettää hiukan erilainen kesä ja olla koko loman mökillä ihan oman porukan kesken. Haluamme levätä ja nauttia luonnon rauhasta ja kiireettömyydestä. Olemme päättäneet että tänä kesänä emme kutsu lainkaan vieraita mökille.

Voit menettää pari näennäisystävää -joita tapasitkin ehkä vain omalla mökilläsi:) mutta fiksut kaverit ymmärtävät kyllä. Hankalinta on jos jätät asian roikkumaan tyyliin katsotaan nyt, ollaan yhteydessä...ja asia rassaa takaraivossa kaiken kesää sekä sinua että kutsun norkoojaa?

Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää- sananlasku sopii asioihin jotka jättää hoitamatta ja kesken.

• KALLE KELLO

Kutsu vain kylään, mutta sano että vieraat saa tyhjentää paskahuussin, puut pitää pilkkoa ja kantaa liiteriin, ja olis vähän muitakin hommia. Eikä tässä nyt kerkee olemaan kun pitää mennä huomenna töihin, soittivat satiaiset sieltä.
      Mutta mikä pakko se on kertoa sukulaisille loma-aikaansa ja menoaikeitaan sinne mökille? Sanot vaanm etten tiiä koska meen

• Omaloma?

Tokaisu 'kahveelle saa aina tulla kun soittaa ensin' ja pitempiaikaiseen oleiluun sitte työvaatteet ja omat eväät mukaan saa herkemmät vetäytymään vierailuhankkeista.

• yksi lomailija.

No helpoin ja neutraalein tapa on sanoa, että no on kaikkea sellaista pikku remonttia ym. kesken ja olet sopinut muutaman muun tulosta jotka tulevat vähän kauempaa jne, että yöksi ei sovi oikein mutta toki päivyystään voi poiketa. Tervetuloa vain.

Se että tarvii pysyä ajokunnossa ja pikipäin piipahtaa, karsii kyllä aika tehokkaasti. ja ne fiksuimmat ymmärtävät jo rivien välistä, että okei haluut olla rauhassa.

Tuo mökkiasia on vähän sama kuin moni muukin juttu: Eli mielikuva-asia. Ajattelepa niin päin, että kuinka moni vieras tulee siksi että ajattelee olevan liki epäkohteliasta jos EI tule ja on kuin jokin traditio. Mutta jos ei asiaa tuo mitenkään ilmi, niin toinen ei halua ja toista ei välttämättä edes huvittaisi mutta kumpikin haluaa olla kohtelias vaikka hampaat irvessä.

Itsellä sitten taas jo juuri se tilanne, että tullut tietyt mökkipiipahdukset hieman tavaksi kesien aikana mutta suoraan sanoen itseä ei huvittaisi pätkääkään saunoa koko päivää ja juoda olutta (etenkin kun itse nyt tiedän parempiakin tapoja viettää kesäpäivää kuin juoda aamusta asti ja saunoa... ei sitä nyt kovin usein jaksa vaikka joskus toki ihan mukavaa), sekä muistella armeijaa, opiskeluja ja reserviläisammuntoja, mutta jos taas jättää menemättä niin olisi hieman epäkohteliasta ilman hyvää syytä kun eräänlainen perinne. Niin no joo... mutta kun nykyään olen 35 ja se oli ihan kivaa sillon joskus parikymppisenä muutaman vuoden.. ei enää. Ja nyttemmin kun mennyt vielä vähän sellaiseksikin että jos alle parin päivän olisi lähdössä niin "onko tässä jotain vikaa... mikä suhun on tullu?".

• kohta on loma
    • 17.

"Ilmeisesti kun tykkäät aika paljon olla maalla ja luonnonhelmassa ym. niin eikös sun jo viimein kannattaisi ostaa se ihan omakin mökki? Kummiskin täällä käyt kesäisin aika usein ja kehut paikkaa ja rauhaa, (..sekä aina puhut, että tarvis kyllä itellekin tällainen hankkia joskus) joten haluatko että vähän käydään joskus katteleen vapaita ja voin vähän neuvoa sua aiheessa kun kummiskin jotain semmosta saatan tietää kokemuksesta mitkä on hyvä ottaa huomioon".

--> Tuota kun juputtaa ja keskustelua vääntää aiheesta eikä jätä sitä siihen ekaan: "No ei oo oikein kerenny tossa talven aikana..." -toteamukseen, niin yleensä tuppaa karsimaan pois kaikki ne jotka syystä tai toisesta ihan oikeasti eivät omaa koskaan ole hankkimassa. Ja jos joku vähän liian usein itseään vieraaksi tyrkyttävä innostuukin jotta niin... pitäsköhän sitä oikeasti viimein.. on ikääkin jo yli viiskyt..ja eläkkeelläkin tuossa lähivuosina.. Niin kaksi kärpästä yhdellä iskulla, hänellä on oma mökki ja on kiitollinen sinulle kun näet vaivaa auttaessasi häntä tekemään hyvät kaupat:)

• ap-mökkiläinen

Aloittaja tässä hei.
      Hauskaakin keskustelua aiheesta, vaikka juoppoluuseriksi on haukuttu välillä, mutta se kai on tapana tällä palstalla, oli aihe mikä tahansa ;) Joillakin on vaan paha olo.

Taidan vaan suoraan sanoa, että nyt ollaan omalla porukalla ja nautitaan rauhassa tästä kesästä.

Tämä vierailua kyselevä on eronnut vanhempi rouva ja ei oikein osaa olla yksin. Hänellä on iso omakotitalo Helsingissä ja sinne hän ottaa mielellään vieraita vastaan, joten ehkä koen huonoa omaatuntoa kun itse en vaan ole lomalla niin seurallinen.

Kiitos kuitenkin kaikille keskustelijoille ja hauskaahan tätä on seurata, vaikka aika vähän täällä kirjoittelen, olisko kerran pari vuodessa.

• Oma Rauha :)

Kuten joku täällä mainitsi, niin kannattaa sanoa tosiaankin noin että täällä on sitten remontointia, puuntekoa ym että ottakaahan työvaatteet mukaan ;) Itse oon käyttänyt tuota tekosyytä ja tuli vastaus tekstarina että "joo tulikin muuta menoa, lähtään käymään huvipuistossa ja "Kallen" vanhempien luona" ym.. Hih..

• kaikenlaista????

Eli kumpikin valehtelette, mielenkiintoisi ihmissuhteita vai oletteko peräti ystäviä?

• nookiaass

Sano,että on juhlat ettekä ole mökillä.tai jos 1 kysyy, sano toisen jo olevan tulossa ja ei ole tilaa...tai että remontoitte jotain.

• ljoiuu

Ei tarvitse valehdella, eikä varsinkaan lupailla kellekkään mitään! Kyselijöille voi vastata ympäripyöreästi, että te ette tiedä, koska ehditte mökille, ja ehdittekö ottaa vieraita vastaan, ilmoittelette vaikka sitten.. Ilmoittelun voi "vahingossa" sitten unohtaa, ja puhelimet pitää äänettömällä. Yksi vaihtoehto on reilusti sanoa, että tämän kesän suunnitelmiin ei kuulu vieraiden ottaminen mökille vastaan, on niin paljon muutakin tekemistä ja loma harmittavan lyhyt. Ostakoon ihmiset oman mökin, jos mökkeilyä haluaa! Monelle tietysti se helpompi ratkaisu on, kun menee toisten nurkkiin, valmiiseen pöytään ja lämmitettyyn saunaan jne. Kenenkään ei tarvitse sellaiseen suostua.

Jos tutuilla on tapana tehdä yllärihyökkäyksiä, eli ilmoittamatta hurautetaan pihaan ehkä se auto täyteen lastattuna ja viipymisaikeilla, niin sellaisille voi sanoa, että soittavat ensin. Puhelimitse voi sitten sanoa, että juuri silloin ja silloin ei sovi, tai jos hurauttavat pihaan joka tapauksessa, niin pieni valkoinen valhe on paikallaan; meille on tulossa muita vieraita, ikävä kyllä ette voi jäädä, harmi kun ette soittaneet etukäteen, tuli turha reissu. Lukollinen portti pitää kutsumattomat pois mökkipihalta, ainakin hidastaa sen verran, että mökin omistaja voi kohteliaasti ilmoittaa haluaako heitä käymään. Jos sellaisesta sitten toiset loukkaantuvat, niin anna loukkaantua, tuskin hekään omalle mökilleen haluaisivat ketään täysihoitoon jos heillä sellainen olisi?

Inhottaa sellaiset siipeilijät, jotka eivät tajua edes vihjeistä lähteä, vaan ollaan ihan kuin mökki olisi yhteisomistuksessa. Tälläisille ihmisille voisi toki sanoa, että vuokraa vastaan saa olla ja saunoa, ja että ruokakulut puoliksi, joko maksavat teille tai joka toinen kauppareissu kauppaan. Se yleensä tehoaa, ja hännystelijät tajuaa häipyä. Ei se mökillä asuminen omistajallekkaan täysin ilmaista ole, ja sekin on hyvä tehdä selväksi.

Itse ohjeistan tuttuja soittelemaan tai tekstarilla kysymään voiko tulla (ihan kuin meille kotiinkin), puhelimitse on helpompi joskus kieltäytyä kuin naamatusten, eikä tarvitse potea huonoa omaatuntoa toisen pettyneestä ja loukkaantuneesta ilmeestä.

• fdsvcxvcxfds

Ei siinä ole mielestäni mitään väärää jos sanoo suoraa, että haluaa olla mökille mennessään rauhassa ja viettää aikaa itsekseen tai perheensä kanssa. Jos pidempään mökillä olet niin eiköhän niille vieraillekin riittäisi aikaa pariksi päiväksi? Jos et näiden kanssa mieluusti vietä vapaa-aikaa niin tällöin pysyttelisin vain jääräpäänä ja sanoisin, että haluan olla mökillä rauhassa.

Pieni välien kärsiminen tuskin tuossa tilanteessa haittaisi ja itse en ainkaan verisesti loukkaantuisi jos työkaverini taikka sukulaiseni haluaisi viettää lomansa ilman minua.

• 980653

Mieheni kerran ehdotti kaverileen että voitais joskus poiketa hänen mökillään kahvilla kun meiltä kotoa lyhyt matka mökille. Kaveri sanoi: ette tule, se on semmonen paikka missä haluan olla rauhassa. Asia selvä, kukaan ei loukkaantunut, päinvastoin arvostimme kaverin omaa rauhaa ja että ilmoitti sen ihan suoraan. Itse en osaisi puhua yhtä suoraan mutta se on paras ja yksinkertaisin konsti.

• analysoijille tietoa

AP vastaa tuohon edelliseen, että omaa tahtoa on kyllä ja ulkoisen hyväksynnän hakeminen on minulle vierasta sikäli, että teen usein juuri kuten muut eivät tee ja anarkisti minussa herää, jos ollaan liian konventionaalisia, entisenä (vähän nykyisenäkin) punkkarina voin tämän kertoa.

Itsenäisyydestä sen verran että muutin kotoa heti pois kun se oli mahdollista, haluan asua yksin, olen kyllä ollut parisuhteissa, mutta ne sitovat minua liikaa. Enää en ottaisi ketään asumaan omaan asuntooni, saati muuttaisi muualle.

Muiden miellyttämisestä sen verran, että en vain tahdo olla epäystävällinen tai tökerö, vaan kohtelias ja mukava. Se ei ole kai tässä maassa kovin korkealle arvostettua, mutta kuten sanoin, teen omalla tavallani.

• huokaus..

No kun sä olet varmasti jo kohtelias ja mukava, et tahallasi tökerö. Mut asiaa ei oikein voi sanoa muuten kuin suoraan. Ei ole heillekään kivaa jos toinen ajattelee selän takana, muttei sano suoraan.

Ellet keksi paperille lauseita miten aiot esittää sen kohteliaasti.

• niin ja
        huokaus.. kirjoitti:

No kun sä olet varmasti jo kohtelias ja mukava, et tahallasi tökerö. Mut asiaa ei oikein voi sanoa muuten kuin suoraan. Ei ole heillekään kivaa jos toinen ajattelee selän takana, muttei sano suoraan.

Ellet keksi paperille lauseita miten aiot esittää sen kohteliaasti.

Toki voit keksiä tekosyitäkin miksei mökille voi tulla, mutta ne eivät ole totuus. Itse sanoisin sen mikä on totta.

• Ehkä vähän väärässä

Mielestäni kohteliasta ja reilua on olla rehellinen. Haluaisitko sinä, että sinut otettaisiin kylään pitkin hampain? Haluaisitko sinä olla se, joka pilaa toisten viikonlopun tms.? Tuskin. Luultavasti ei moni muukaan.

Harva käsittää kohteliaisuuden tai mukavuuden toisten pillin mukaan tanssimisena tai toisten tarpeiden toteuttamisena. Epäystävällisyys ja tökeryys on aivan jotain muuta kuin ihmisten kunnioittaminen sen verran, että uskaltaa olla rehellinen ja avoin.

• päivänsäde

Ilmoita ystävällisesti, että vesivahingon johdosta tilojen lattiat on purettu auki, mutta päiväkylään sopii tulla silloin ja silloin. Tai voivathan he yöpyä teltoissa. Hommia kun piisaa. Pensaita pitäisi siirtää, nurmikkolta poistaa sammal ja ulkohuussi tyhjentää. Myös kaikki työkalut pitäisi öljytä ja putsata talven varalta. Ja että olet tillanut 10 tukkia joista pitäisi kirveellä pilkkoa puut. Sähkölinjat on poikki talvimyrskyn jäljiltä. :-) Puhumattakaan avoojien siistimisestä, mikä on sovittu tiekunnan kanssa, että jokainen hoitaa kilometrin. Apua ei varmasti tule kuin niiltä joilta sitä saa oikeasti. Voit myös ehdottaa ikkuinoiden kiittaamista pellavaöljykitillä parhaimpaan hyttysaikaan siinä juhannuksena, mutta olet valitettavasti tullut allergiseksi kaikille hyttysmyrkyille ja saat niistä astmakohtauksen, joten avustajien tulisi sitten pukeutua myös hyttysten varalle.

• ruskeaavettä

kuka haluaisi johonkin korpeen orjaksi jota voi kohdella miten tahansa.

• en mene, vaikka pyyd

Lopettaa kokonaan mökistä puhumisen, se on siinä. Jos koko ajan kehuu miten ihanaa mökillä, ja itse antaa sen käsytyksen et on tervetullu, turha valittaa.

Kukaan ei tule, jos ei itse anna siihen aihetta.

• rauha maassa

Sanot vain ystävällisesti että minäpä soitan, kun passaa tulla. Nyt teen siellä sitä ja tätä ja kun saan valmiiksi niin tervetuloa (keksit tekemiset, esim. saunan siivoamiset, ympäristön haravoiminen jne). Ilmoitan heti kun voimme viettää ihanan saunaillan.

Voisit myös ostaa kameran ja kertoa että aiot alkaa harrastamaan luontokuvausta ja et ole lomalla paikalla juuri ollenkaan, muuta kuin joskus yöllä, jos sittenkään ja katotaan sitten kun vähän rauhoittuu elämä tai se kuvausharrastus.

• 19+8

Eipä ole yllätysvieraat ongelmana mutta hankalat mökkinaapurit kyllä jotka tunkee nokkansa melkein joka asiaan vaikka mitään hyvää syytä sellaiseen ei ole. Pitäis vaan huolen omista asioistaan niin mitään ongelmaa ei olisi.

• ...

Eipä kannata seurustella sellaisten mökkinaapureiden kanssa, mitä nyt moikkaa jos moikkaavat itse ensin. Ei mitään juttua, ei selittelyitä eikä muutoksia tekemisiin heidän huomauttelensa pohjalta, pikemmin päin vastoin. Jos häiritsevät kotirauhaa, niin soittakaa poliisille ja kysykää, että mitenkäs tässä kannattaisi menetellä, että voitteko käydä vähän jututtamassa.

• 19+8

Siinäpä se ongelma onkin kun he tuppautuvat väkisin meidän juttusille.

• 46 V ja 2mökkiä

Jopas on ihmisillä ongelmat.
      Lähisukulaiseni tietää että mulla on mökki ja kukaan ei löydä sinne kun ei ole sitä osoitetta virallisesti (3km metsäautotietä) saa olla kyllä rauhassa.
      Kutsuttuja on vain yksi sukulainen ja hänkin pääsee nykyään ikänsä johdosta harvemmin.
      Auvoisaa nauttia kesästä menee viikkokin kun käyn edes kaupoilla.

• marianne61ar

• marianne61ar

Meillä on onneksi saarimökki ! Kannattaa hankkia sellainen jos haluaa olla omassa rauhassaan, ei sinne kukaan uimalla tule :D

Tiedän yhden pariskunnan jonka luona ravaa ihmisiä jatkuvana virtana passauttamassa itseään , syömässä, juomassa ja örveltämässä koko kesän ja muinakin aikoina. Minua säälittää nämä ihmiset sillä he ovat jo aika iäkkäitä. Tosin he pitävät paljon vieraista mutta varsinkin emäntä meinaa nääntyä siihen työn määrään jonka vieraat aiheuttavat.

Kerran kuulin yhden sukulaisen sanovan ääneen eräässä toisessa kyläpaikassa että aina kun on rahat vähissä niin pitää kyläillä paljon ( = käydä syömässä ja juomassa vierailla). Suuni loksahti kyllä auki tuosta kommentista. Joskus olisi parempi vaan olla sanomatta ääneen mitä ajattelee.

• tuota noin
        marianne61ar kirjoitti:

Meillä on onneksi saarimökki ! Kannattaa hankkia sellainen jos haluaa olla omassa rauhassaan, ei sinne kukaan uimalla tule :D

Tiedän yhden pariskunnan jonka luona ravaa ihmisiä jatkuvana virtana passauttamassa itseään , syömässä, juomassa ja örveltämässä koko kesän ja muinakin aikoina. Minua säälittää nämä ihmiset sillä he ovat jo aika iäkkäitä. Tosin he pitävät paljon vieraista mutta varsinkin emäntä meinaa nääntyä siihen työn määrään jonka vieraat aiheuttavat.

Kerran kuulin yhden sukulaisen sanovan ääneen eräässä toisessa kyläpaikassa että aina kun on rahat vähissä niin pitää kyläillä paljon ( = käydä syömässä ja juomassa vierailla). Suuni loksahti kyllä auki tuosta kommentista. Joskus olisi parempi vaan olla sanomatta ääneen mitä ajattelee.

Miksi he antavat vieraiden örveltää mökillään? Kauheaa. Jos sanot sille naiselle että lakkaa passaamasta ja antaa kaikkien tehdä itse ruokansa. Heillä ei ole velvollisuutta tehdä tai ostaa ruokaa. Ja työ ei kuulu vain emännälle, vaan vieraille omat osansa. Hänen pitää oppia sanomaan ei. Auta vanhaa pariskuntaa ymmärtämään asia. Pahimmillaan saa sydärin jos jatkaa paapomista. Eikä kaikkia vieraita ole pakko ottaa sinne.

• sano suoraan

Sinun pitäisi sanoa että haluat viettää rauhassa lomasi mökillä, että ette oikein kaipaa sinne väkeä enempää kuin oma väki. Sano että se on sinulle tärkeää. Älä yritä olla kohtelias, sano niinkuin asia on rehellisesti. Muuten tulee ongelmia koko ajan ylimääräisistä ihmisistä siellä mökillä. Yllätysvieraat pitää passittaa pois myös.

En minäkään muille tuppaa mökeille, vaikkei ole ollut omaa mökkiä vielä lainkaan. Heidän pitää odottaa kunnes on oma mökki, jos koskaan tulee sellaista mahdollisuutta. Mutta näin se vaan on. Kyllä vain silloin kun omistaja aidosti haluaa itse, siellä ollaan. Jos tutut suuttuvat ja katkaisevat välit, he ovat olleetkin vaan hyväksikäyttämässä etua päästä vaan mökillenne. Miten muuten sen voisi edes sanoa kuin kiertelemättä?

"Valehdella en haluaisi, mutta tuntuu myös karulle sanoa, että olet kyllä kiva tyyppi, mutta pärjään mökilla ilman seuraasi."

Voit sanoa vaikka tuon. Koska se on totta! Sano että ostavat oman mökin jostain yhtä rauhalliselta paikalta. Te ette järjestä muiden lomia kertakaikkiaan.

• 20+5

Minulla on sama ongelma että jostain kumman syystä se vaan on niin vaikeaa sanoa ei. Ongelma on siinä että teen liikaa asioita vain miellyttääkseni muita ja sille tielle kun lähtee niin saa aina olla tekemässä muiden mieliksi ja oma tahto jää taka-alalle.

Jotkut ihmiset on vain niin idiootteja että he loukkaantuu ja ottaa siitä itseensä jos ei jaksa viettää aikaa heidän kanssaan vaan haluaa omaa aikaa. Se olis kyllä todella hyödyllinen taito oppia sanomaan tuo lyhyt ja ytimekäs "ei"-sana.

• projektin 7 vaihetta

Voihan rähmä.
      Mikäpä näitä ihmisiä vaivaa paapokoon jos eivät kerran osaa sanoa EI.
      Oma viihtyväisyys tärkeintä omalla mökillä ja todellakin työelämä sen verran hektistä että ei ole energiaa hukattavaksi kädettömille aivottomille vieraille enään sekunttiakaan.
      Nuoruudessa tuli käytyä sukulaisten mökillä vaikka tekemässä mitä töitä ja en pitänyt sitä mitenkään työleirinä vaan haastavana vapaa-aikana no nyt oma tupa ja lupa.

• Aika helppoa.
      Sorry nyt ei käy eikä siihen tarvitse antaa mitään selitystä.
      En ole ikinä käsittänyt vieraita jotka kutsuvat itsensä kylään.

• apusakinen

Itse asetan rajat.

Voin sanoa että silloin ja silloin sopii. Sopiiko teille.
      Muuten meille ei tulla ellen itse halua.
      Olen sanonut suoraan kysyjille,että mökki on paikka jossa haluamme viettää aikaa vain oman perheen kesken.

Jos tällaista asiaa ei voi suoraan ilmoittaa sukulaisille ja tutuille niin jossakin mättää.
      Ei se mielestäni ole epäkohteliasta jos haluaa olla mökillään rauhassa.

Ja kun tosiaan sopii oman perheensä kanssa ne viikonloput jolloin sukulaisten/tuttujen sopii tulla niin eihän ongelmia silloin pitäisi olla.
      Vaikkapa kerran kuussa voisi olla sellainen viikonloppu että vieraat tulee
      vaikkapa perjantaina ja lähtevät viimeistään sunnuntaina.

Sovitaan myös pelisäännöt eli kun vieraita tulee,saavat luvan tuoda evästä tullessaan.
      Varsinkin jos tykkäävät oluesta sun muusta niin on kohteliasta tuoda juomia sekä itselleen,että isännille.
      Jos alkoa ei käytetä perheessä niin sitten eivät vieraatkaan tuo sitä tullessaan.

Pitää olla kanttia sanoa pelisäännöt. Muutenhan meno on kuin villissä pohjolassa...

Ja lomailijoiden pitää todellakin osallistua ainakin polttopuutalkoisiin jos aikovat saunoa.
      Jotain on tehtävä majoituksensa eteen.
      Ei kukaan laiskoja katsele.

Jopa jollain tavoin vammautuneelta tai muutoin rajoittuneelta voi pyytä apuja hänen kykjensä mukaan ja sehän on vain positiivinen asia kun hän kokee voineensa auttaa jossakin.

Itse en ikinä voisi kuvitellakkaan meneväni jonkun mökille ilman että vien jotakin viemisiä ja autan jossakin,missä voin vain auttaa.

• samlele

Sano suoraa että olette päättäneet olla oman porukan kanssa.
      Sen kun sanoo niin kyllä meilläkin on ymmärretty.

• hyvä konsti

sanoa kylääntuppaajille on että voivoi kun meille ei juuri nyt mahdu kun Virtasen perhe tuli ihan yllättäen kutsumatta kylään...ovat vissin muutaman päivän. Eiköhän vinkki mene perille...

• Kaikenlaista kokeeneena tosta aiheesta: suorat sanat, haluamme omaa rauhaa ja tää kesä menee näin.

• Mökki myynnissä

Voihan sitä kertoa vieraille,että tiedän hyvän mökin joka on myynnissä.Ja vaikka antaa myyjän puhelin numeron (heti vapaa)

• entä jos olisi täitä

Meillä kun on sopivan ikäisiä lapsia (koulu, päivähoito) joiden kanssa täivaara on realistinen juttu ja kerran jo koettukin, niin mitä ajattelisit mökkivierailun ehdottajana, kun sanoisin, että meillä on valitettavasti täisavotta menossa. Voisin vielä mausteeksi sanoa, että hoidot on aloitettu, että kyllä voitte tulla, kun tarkastetaan lasten päät kuitenkin joka ilta...ei ole ongelmaa, tänne vaan!

Tulisitko, minähän itse asiassa kutsuin? ;)

• ei_mikään_mökkeilijä

Älä sitoudu mihinkään. Kun kysellään, että koskas sopisi tulla käymään, niin sano ympäripyöreästi, että katsellaan.

Jos kesäloman ajankohdasta kysytään, niin sano, että se on kesäkuussa., mutta on jo suunnitelmia sille olemassa, joita ei voi perua.

Sinua ei voida pakottaa sanomaan aikaa, jolloin vieraat ovat tervetulleita.

Voit siis tehdä näin, tai sitten yksinkertaisesti sanot suoraan, että aiot tänä vuonna olla OMALLA MÖKILLÄSI ihan rauhassa, yksin.

Minä en ymmärrä oikein tätä jokavuotista ongelmaa! Itse en ole edes omasta kesämökistä innostunut, en yksinkertaisesti vain ole mökki-ihminen. Ei tulisi mieleenkään lähteä loisimaan jonkun toisen mökille, tai kotiin, tai yhtään mihinkään. Nauttivatko ihmiset oikeasti sellaisesta? Luulin ihan totta, että tällaisia ongelmia on vain 60 ikäpolvella.

On olemassa tietty röyhkeä ihmistyyppi, joka käyttää hyväkseen, jos olet niin lammasmainen, että myöntelet, ja kutsut käymään. Sen kun vain katkaiset yhteydet tällaiseen, ei se ole suuri menetys.

• Itsekkäitä ihmisiä

"Sen kun vain katkaiset yhteydet tällaiseen,"

Suomalaisten suurin asennevamma ja vika myös ulkomailla, kun työskentelevät kansainvälisissä tehtävissä, on uskoa että maailma ei aina pyöri oman navan mukaan, ja että olemme aina ja lopullisesti riippuvaisia sosiaalisista verkostoistamme.

Emme voi irtisanoutua ihmissuhteista vain siksi että siltä tuntuu. Täytyy oppia kompromisseja ja näkemään hyviä puolia sosiaalisen elämän rikkaudessa.

Etäisyys ja kylmyys, sekä itsekkyys, ne muutenkin ovat myrkkyä suomalaisten menestymiselle kansainvälisissä yhtiöissä. Luo se huonoa ilmapiiriä kyllä kotimaisissakin työpaikoissa.

• Lisäys
        Itsekkäitä ihmisiä kirjoitti:

"Sen kun vain katkaiset yhteydet tällaiseen,"

Suomalaisten suurin asennevamma ja vika myös ulkomailla, kun työskentelevät kansainvälisissä tehtävissä, on uskoa että maailma ei aina pyöri oman navan mukaan, ja että olemme aina ja lopullisesti riippuvaisia sosiaalisista verkostoistamme.

Emme voi irtisanoutua ihmissuhteista vain siksi että siltä tuntuu. Täytyy oppia kompromisseja ja näkemään hyviä puolia sosiaalisen elämän rikkaudessa.

Etäisyys ja kylmyys, sekä itsekkyys, ne muutenkin ovat myrkkyä suomalaisten menestymiselle kansainvälisissä yhtiöissä. Luo se huonoa ilmapiiriä kyllä kotimaisissakin työpaikoissa.

Siis vamma ja vika on uskon PUUTE siihen että maailma ei pyöri oman navan ympärillä.

• kieltäydy...

Ole rehellinen.Kerro kohteliaasti ja perustellen. Itse sanoisin, että teen raskasta työtä ihmisten parissa ja lomalla haluan levähtää ja viettää aikaa yksin.Ei ole voimia pitkiin vierailuihin, mutta muuten voidaan nähdä. Ei ole hankalaa sanoa, eikä kenenkään maailma siihen kaadu. Minulla on kaveri, kenen kanssa usein perumme sovitut kyläilyt väsymyksen vuoksi. Kummatkin ymmärtävät. Väsymys ja laiskuus, jos joku, on meille hyvä syy kieltäytyä näkemästä.Ei ole velvollisuutta kutsua ketää omalle mökille. Itse en myöskään koskaan" kutsu itseäni kylään" toisen mökille tai kotiin. Se olisi törkeää ja haluan olla haluttu vieras enkä velvollisuudesta kutsttu.Siksi toisen pitää pyytää minua. Jos joku on noin itsekäs, että itse ehdottaa, niin myöskin sinä voit kertoa suoraan mitä haluat tai et halua.Niinhän toinenkin tekee. Me lepsut ihmiset saamme syyttää itseämmekin, jos muut käyttävät hyväksi. Elämässä on opittava sanoman ei ilman syyllisyyttä ja harjoiteltava sitä, jos se tuntuu hankalalta. Loma on levähtämistä varten. Se on muutenkin liian lyhyt. Kuka hullu sen jaksaa käyttää vieraiden kestitsemiseen ja niiden kanssa seurustelumiseen. Jos suostut kerran, niin saat tehdä sen joka vuosi. Sano nyt selvästi ei, niin ensi kesänä on helpompaa. Hätätapauksessa valehtele, että olet rahanpuutteessa antanut mökin vuokralle koko kesän ajaksi.

• Kääntöpuoli

On näillä nykysuomalaisilla ongelmat. Minulla ei ole perhettä eikä liiemmin ystäviä. Olisipa mukavaa jos joku joskus soittaisi ja haluaisi tulla käymään, olen niin usein yksinäinen. Olisin onnellinen.

• Mökkikesää odotellen

Meidän mökille kaikki ystävämme ovat tervetulleita milloin vain ja ilman erillistä kutsua. Ketään ei passata ja työvelvoitteita vieraille ei ole. Mukavaa kun on ystäviä ympärillä ja heillä myös paikka missä viihtyvät.

• STOP GSM

HELPPO JUTTU SULJE GMS

• hyvää mökkeilyä

Joo, otappa yksi lomaviikko ihan sellanen että varaudut vieraitten varalle niin että sanot että talkoot mökillä sillon ja sillon, tervetuloa vaan talkoisiin.
      Sitten kun menet rauhottumaan mökille, niin et kerro kellekkään että menet mökille. Jos joku soittaa ja kysyy koska menet mökille, sanot ettei vielä tietoo. Sitten vaan menet ja olet siellä ihan rauhassa. Kun olet lomasi viettänyt ja joku kysyy mökille, sanot vaan että tuli jo oltua siellä. Eihän sun tarvii tiliä kaiketi kellekkään tehdä mökille menostasi...vai? jos taas kyse on siitä että haluat olla hyväkaveri ja kaikikien mieleen etkä halua siksi evätä toisten löhöilyä sinun mökilläsi...niin se on sitten vaan HVV ;)

• gfhrtshrtshshghsgfsf

kait sulla siellä mökillä on kanto tai kaksi nostettavaksi?

sanot vieraille että ottavat pari rautakankea mukaan, mökiltä löytyy kolme, mutta aina parille lisää on käyttöä kun kantoja aletaan kammeta.

kysyt kellon ajan millon saapuvat että saat työmaan avattua, ei tuhraannu aikaa. samalla pyydät että tuovat tullessaan elintarvikkeita, kaljaa, makkaraa, possua ym. kun olit just lähdössä kauppaan, mutta nyt vieraat saa tuotua näppärästi.

mulla on mökillä pari kantoa noussu, mutta vielä on jäljellä. kyllästyvät siihen, meni viesti perille.

ikänä en kauppakasseja maksanu, oli vaan kortti taskussa. oi voi.

saa ilmaset ruuat ja kannot ei ole lisärakennusten tiellä.

kohtahan se mökkilöhöily alkaa.

• EL:ak.IM

voiskos kyläillä....

Sano että olet mökillä vain tekemässä hetken hommia. Puiden pilkkomista tms. Ja että saa toki osallistua talkoisiin. Muttei mökkeilyyn ole aikaa. Et ole itsekkään siellä pidempään, kunnes hommat on tehty.

• 1215

Sanot, että soittakaa ennen kuin tulette piipahtamaan, paino sanalla PIIPAHTAMAAN, niin tiedetään olla paikalla. Ja kerro, että mielellään ihan aamusta olisi hyvä tulla KÄVÄISEMÄÄN, kun iltapäivisin teillä on perheen kanssa usein kaikenlaista ohjelmaa.

Jos tuosta ei tajua, että yövieraijoita ei kestitä, on tosi tyhmä ja tyhmien kanssa ei kannata olla tekemisissä.

• saarimökki is best

Saarimökki on paras, ei tule vieraita ellei kutsuta. Juuri se ruokien kuljettaminen ja säilyttäminen omallekin väelle työlästä, ei tarvita vieraita lomailemaan. Jos ollaan itse oltu vieraina, ollaan käyty päiväseltään ja viety leipää, kahvileipää, juustoa, kahvia, mehua ja makkaraa - käytännössä omat syömiset. Myöskin ollaan sovittu vierailusta hyvissä ajoin etukäteen ja korostettu, että päiväkyläily on kyseessä. Hommia ollaan tehty, saunaa lämmitetty, vettä ja puita kannettu ja astiat tiskattu. Ja ei todellakaan joka vuosi, harvakseltaan. Jos itse kutsutaan vieraita, sanotaan mitä voi tuoda tullessa, esim. tuo vaaleaa leipää, minä tuon tummaa. Samaten tuo grillilihaaa ja uusia perunoita sekä kahvileipää ja teille omat juomat _ emme käytä itse alkoholia. Hyvin on toiminut.

• soviet_finland

olisit tyytyväinen! meillä ei mökillä käy nykyään kukaan koskaan. niinpä sitä joutuu tekemään itse polttopuut, haravoimaan pihan, tyhjentämään huussin jne jne.
      niin paljon tekemistä, muttei ollenkaan innokkaita mökkivieraita. mistähän tuo johtuu?

• 19+6

Yksi keino vois olla myöskin sanoa olevansa pitkällä ulkomaanmatkalla ja että mökki on vuokrattu. Tai sitten todellakin oikeasti vuokrata se mökki ja lähteä ulkomaille lomailemaan.

• lasu5

Olemme käyneet vieraisilla, tuttavan mökillä, viimeisen kerran v.2003. Tuttu pyysi monasti käymään, ota lapset mukaan jne. Kerroin olevan muita suunnitelmia ja kun on nuo lapsetkin (2) tosiaan niin se yöpyminen on vähän hankalaa. Lopulta sitten innostuttiin lähtemään, puhetta oli mökin terasssin kaiteiden maalaamisesta viikonlopun aikana. Perjantai-illansuussa olimme paikalla, matkaa tuli 370km.
      Matkalla käytiin kaupassa ostettiin grilliin pihvejä ym. ruokaa paljon. Vähän hävettikin, tulikohan liikaa... Kopan kaljaakin otin ja muistin polttopuutkin ottaa huoltoasemalta. Tapaaminen mökillä oli hauska. Isäntä tuli vastaan pienessä pierussa ja kailotti suurella äänellä "Meinaattekos muuttaa tänne kun roinaa on noin paljon, ruokaakin komppanialle?" Emäntä oli saanut punaviinistä päänsäryn ja mennyt nukkumaan. Mekin sitten heti alettiin yöpuun paikkaa raivaamaan vaikka kello olikin vasta 19. Isäntä oli iloisella tuulella ja juttu lensi, hauskaa oli. Seuraavan päivän ohjelmaa käytiin hiukan läpi, kaiteiden maalaminen odotti. Aamulla emäntäkin näyttäytyi ja tuntui olevan kovin yllättynyt vierailustamme, mulkaisi isäntääkin pari kertaaa tosi murhaavasti. Teimme aamupalan ulkogrillissä, emäntä keitti kahvin sisällä ja hyvän keittikin. Aamupalan jälkeen kyselin maalitarpeita, skrapaa, harjaa, maalia ja pensseleitä. Isäntä vastasi siihen että "V"#!%U, en ole kerinnyt moisia hommaamaan, on ollut muutakin..." Mitäs siinä, lauantaina on kaupat aulki ja niimpä hypättiin autoon ja 20km päähän kylälle. Kylällä isäntä meni eri kauppaan kuin minä joka menin rautakauppaan. Jälkeenpäin kyllä ajattelin että olisi ollut kohtuullista että isäntä olisi osallistunut laskun maksamiseen. Mökillä maalaustyön teimme me vieraat, isäntä antoi hyviä ohjeita koko ajan. Iltapäivällä isäntä nukahti oksennettuaan kalliit viskinsä terassille. Siivottuani teinkin ruokaa grillissä ulkona, isäntä jäi ilman koska emme saaneet häntä heräämään. Ruoka kun oli syöty, jatkoin kaiteiden putsaamista ja malaamista. Työ valmistui iltasella ja olin tyytytäinen, isäntäkin heräsi ja alkoi touhuamaan saunan lämmityksen kanssa. Emäntä meni lepäämään sanoen ettei punavini taida sopia hänelle...
      Ilta meni hauskasti; saunottiin ensin perheeni kanssa, jatkoin saunomista isännän kanssa vielä kun perheeni oli poistunut, grillattiin ja hiukan kaljoiteltiinkin, kehuttiin toisiamme kaiteiden hienoudesta. Mentiin nukkumaan hyvisssä ajoin. Huomenna pitäisi ajaa jne.
      Aamulla lähdimme aamupalan jälkeen, emäntä oli saanut migreenin eikä päässyt osallistumaan ja isäntäkin oli väsynyt pitkästä työpäiväistä ja saunomisesta. Lähdimme ja pääsimme hyvin kotiin asti.
      Syksyllä meille kerrottiin työpaikallamme kuinka pahoillaan tuttumme oli kun sillä lailla mekin olimme heidän mökille rynnänneet passattavaksi koko viikoksi, syöneetkin kuin hevoset ja kakarat olivat pitäneet tuttumme hermot kireällä koko viikon. Saunan polttopuutkin olimme polttanet tyystin.
      Otin moitteistani itseeni enkä ole sen jälkeen halunnut vierailla kenenkään mökillä ettei syntyisi välejä rikkovia väärinkäsityksiä. Tuttumme ovat pyytäneet meitä käymään mökillään useastikin mutta olemme kohteliaasti kieltäytyneet. Viettäisimme aikaamme omalla mökillä.
      Eli voi nuo asiat mennä joskus toisinkin päin, ei ne vieraat aina ole se kaiken pahan tuoja. Yksinkertaisintahan on pysytellä kukin omassa hiekkalaatikossa.

• hyväksikäyttäjiä

Olipa hyvä tarina, ja ei ikinä kenenkään mökille. Olen kuullut usealta näitä juttuja jälkeenpäin.
      Mikään tuliainen tai työ ei riitä, olkoot yksin mökkiläiset. Mutta, nykyisin on samaa fiilistä, jos menee kylään.
      Vaikka itse pyytävät, aina alkaa jälkipuheet, miten heillä käydään syömässä ja juomassa.
      Parasta elää omaa elämää ja olla pyytämättä ketään kylään tai olla menemättä kenenkään kotiin.
      Enää, ei olla kuin ennen, silloin aidosti viraista iloittiin.
      Ja juopoille pitää kaljaa kantaa niska vääränä, kun lastin saa alkaa väsyttämään isäntää, et pääsis eroon ja sais itse juoda kaljat.

• n sanomar
    • Oyutta

Turhan exclusiivinen kesäpaikka sulla...=)

Muistan hyvin, kun meillä kävi serkut, siis tädin ja enon sakki (siis 2 perhettä yhteensä) joskus 80-luvulla kesäpaikassamme, joka keskellä puskittuvia peltoja (järveä ei siis mailla halmeilla), hyttysten seassa ilman juoksevaa vettä ja sähköä. Päiväseltään kävivät, eivät edes yötä olleet. Sen ensimmäisen ja viimeisen kerran. Ei heitä sen koommin mökillämme näkynyt =)

• Säännöt sovittava

Tämä ketju on ollut tosi hauska - ja välillä ihan uskomatonkin.

Eli totuus lienee siinä, että meitä ihmisiä on joka junaan ja kaikilla ei ole käytöstavat hallussa.
      Toiset ryyppäävät, hilluvat ja heiluvat, ovat omine lupineen toisten plantaaseilla.
      isäntäperheistä on se vaikeampi pala ja vieraat kivaa ilmaista työvoimaa, jota sitten haukutaan jälkikäteen syyttä-suotta.

Joten eiköhän kaikki katsota vähän sinne peiliin ja nautita kesästä!
      Kun kutsutaan, siis kutsutaan kylään, sovitaan ne pelisäännöt puolin toisin.
      Kutsusta saa myös kieltäytyä - eikä niitä tarvitse myöskään pakolla esittää.

Älkää haukkuko ketään jälkikäteen, jos ette saa suutanne auki ja kerro etukäteen. Älä pilaa omaa ja toisten lomaa, tee juuri niin, kun oma perheesi toivoo.

Meilläkin on kesämökki ja kyllä, joitakin ystäviä ja tuttavia kutsutaan pari kertaa kesässä tosi mielellämme - he myös tulevat mieluusti ja yhdessä on aina tosi hauskaa.
      Joskus tehdään vähän hommia, toisinaan vaan grillaillaan, uidaan, pelaillaan kesäpelejä ja saunotaan, veneillään.

Tuttavissa ja työkavereissa on myös heitä, keitä en halua mökilleni, enkä (kenties yhden erehdyksen jälkeen) kutsu.
      Tämän olen myös ihan suoraan sanonut, joku loukkaantui ja toiset (ehkä) tajusivat.
      Kaikkia ei voi miellyttää, eikä se tarkoita, etteikö voi olla silti ystävä ja hyvänpäivän tuttava, vaikka ei päiväkausia viihtyisikään koko porukalla tai koko perheen voimalla yhdessä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe