Kirkon talous on romahduspisteessä
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/11422-kiander-kirkon-elaeketilanne-haastava
"Kirkolla on paljon varallisuutta, mutta sen arvo on eläkevastuuta pienempi. Luulen kirkon selviävän, mutta jos kirkon jäsenkato jatkuu, eläkemaksuja joudutaan jatkuvasti nostamaan. Silloin rahaa ei riitä toimintaa"
Kirkko kaatuu eläkemaksuihin
14
142
Vastaukset
- huonolta näyttää
Tämä on yksi kirkon suurimmista onkelmista eikä siihen ole esitetty minkäänlaista ratkaisua. Kirkossa vaan odotetaan ja toivotaan parempia aikoja, mutta niitä ei selvästikään ole tulossa. Koko eläkevastuuonkelma on räjähtämässä kirkon syliin. Toivoa vaan sopii ettei tätä kaadeta valtion ja muiden veronmaksajien kontolle.
- 1 + 2
Tilanne on todellakin enemmän kuin "haasteellinen":
Kirkko joutuu nopeassa tahdissa vähentämään työntekijöiden määrää, mikä tietenkin merkitsee yhä harvempia joitten palkoista kiskotaan yhä korkeampia eläkemaksuja...
Ek.fi perustettiin 7,5 vuotta sitten ja jälki on ollut erinomaista.
Veikkaan kuitenkin, että seuraavat 6-7 vuotta tulevat olemaan kirkolle vielä huomattavasti vaikeampia. Nyt on jo paljolti syöty löysät pois ja nyt joudutaan ihan oikeasti kutistamaan toimintaa. Kirkon sisällä alkaa 2-3 vuoden sisällä ihan kunnollinen flaidis ja yhä useampi rupeaa miettimään mitä siitä satojen eurojen vuotuisesta maksusta oikein hyötyy.
Tähänkin saakka kirkon jakama raha avuntarvitsijoille on ollut yllättävän pientä ja eiköhän niistä rahoista nipistetä ennenkuin ruvetaan panemaan pappeja pellolle;-)
Ei se kaikkivaltias taida oikein pitää huolta seurakunnistaaan... - 1 + 2
Ek.fi perustettiin 7,5 - no taidettiin kyllä perustaa 9,5 vuotta sitten...
- bonus päivä
Eli 10 vuoden synttärit on tulossa. Sille päivälle olisi hyvä kasata kokoava mediapaketti medialle jaettavaksi.
- Repikööt tästä
Enää 15 prossaa Suomen nuorista uskoo Jumalaan. Kirkon tulevaisuus on sysimusta, uskonto ei enää myy.
- Siitä mä revin
Hyvä niin, mut jos usko? Tosin se ei ole kauppatavaraa. Uskolla ja uskonnolla on ero, toinen on henkilökohtainen se joko on tai ei ole, toinen on mikä määritellään ulkoa päin. Sillä on ulkoinen status, minun uskoni ei tarvitse pönkitystä, ja vaikka kuuluisinkin 15% joukkoon, on meitä vielä enemmän kuin sodomassa ja komorassa.
- enemmän kuin 15%
Siitä mä revin kirjoitti:
Hyvä niin, mut jos usko? Tosin se ei ole kauppatavaraa. Uskolla ja uskonnolla on ero, toinen on henkilökohtainen se joko on tai ei ole, toinen on mikä määritellään ulkoa päin. Sillä on ulkoinen status, minun uskoni ei tarvitse pönkitystä, ja vaikka kuuluisinkin 15% joukkoon, on meitä vielä enemmän kuin sodomassa ja komorassa.
Jos nuorista puhut, niin luulenpa että "sodomaa ja komoraa" kannattaa huomattavasti useampi.
Kirkon jäsenmäärä on pysytellyt suuripiirtein samoissa lukemissa 70-luvulta lähtien. Jäseniä on ollut 4,0-4,3 miljoonaa viimeiset 40 vuotta... Samaan aikaan kirkon työntekijöiden määrä on kuitenkin tuplaantunut 10 tuhannesta 20 tuhanteen... Tämä taas johtaa siihen että se eläkeongelma tulee pahentumaan vielä pitkän aikaa. Ihmetyttää että kirkko vain tyynesti odottaa ihmettä tapahtuvaksi. Ehkä se ihme on taas se että valtio jeesaa.
- Musta tulevaisuus
Paitsi että viime vuosina jäsenmäärä on vihdoin lähtenyt laskuun, se laskee kymmenillä tuhansilla vuodessa. Samalla kasteet vähenevät ja suuret kirkkoon kuuluvat ikäluokat alkavat siirtyä manan majoille. Ja kirkko vain odottaa tumput suorana. Toisaalta mitäpä kirkko voisi tehdä, kun kerran kansa ei suostu taruolentoihin uskomaan? Siihen ainakaan minä en keksi vastausta.
- poks poks poks
Musta tulevaisuus kirjoitti:
Paitsi että viime vuosina jäsenmäärä on vihdoin lähtenyt laskuun, se laskee kymmenillä tuhansilla vuodessa. Samalla kasteet vähenevät ja suuret kirkkoon kuuluvat ikäluokat alkavat siirtyä manan majoille. Ja kirkko vain odottaa tumput suorana. Toisaalta mitäpä kirkko voisi tehdä, kun kerran kansa ei suostu taruolentoihin uskomaan? Siihen ainakaan minä en keksi vastausta.
Vuonna 2001 ev.lut. kirkon absoluuttinen jäsenmäärä saavuttu huippunsa. Sen jälkeen on absoluuttinen jäsenmäärä laskenut joka vuosi. Alussa vähän nihkeän laisesti, mutta loppua kohden kiihtyen. Hyvä tästä tulee. Maltti on valttia. Kahden vuoden päästä paukkuu taas 100 000 raja ja kuuden vuoden päästä jysähtää oikein kunnolla, kun päästään paukauttamaan 1 000 000 raja.
2001 --- 4 404 247
2002 --- 4 402 345
2003 --- 4 391 362
2004 --- 4 382 450
2005 --- 4 366 075
2006 --- 4 349 756
2007 --- 4 328 599
2008 --- 4 293 417
2009 --- 4 266 794
2010 --- 4 200 846
2011 --- 4 170 748
2012 --- 4 146 056
- nohuoh
Kyllä valtio tulee ja pelastaa rahavaikeuksissa olevan kirkon. Sanokaa vaan mun sanoneen, mutta sitten kun kirkko ei saa tarpeeksi kerättyä veroja jäseniltään, loput maksaa valtio omista verotuloistaan. Eiköhän kirkkokin kohta liitetä täysin valtion rahoitukseen, kuten YLE jo liitettin.
- eipä onnistu
YLEstä on sentään hyötyä ihmisille, koska se tiedottaa tämän päivän asioista.
Kuka haluaa kuulla 2000 vuotta vanhoja satuja ja vielä maksaa niistä valheista.
- 12 + 16
"Kyllä valtio tulee ja pelastaa rahavaikeuksissa olevan kirkon."
Siihen, että kirkon talous on romahtamispisteessä, menee niin paljon aikaa, että kirkkoon kuulumattomia on silloin jo niin paljon, ettei löydy tarpeeksi poliittista itsemurhaa tekeviä poliitikkoja, tekemään kirkkoa pelastavaa päätöstä.
Varsinkin kun sellaisen tekeminen tuskin olisi perustuslain mukaista.
Joten: No Worry!
Ja jos joku tooope rupeaisi kampanjoimaan tuon puolesta, niin siinä Homoilta siirtyisi pikkutapahtumien joukkoihin;-)- nou hätä
Juuri näin. Kenelläkään ei ole käytännössä mitään mahdollisuutta lähteä ajamaan kirkon rahoituksen siirtämistä valtiolle. Näin iso periaatteellinen muutos vaatisi ensin erittäin ison arvokeskustelun. Keskustelussa tultaisiin seikkaperäisesti ruotimaan läpi jo nyt kirkon epäpikeudellinen asema. Tälläinen keskustelu johtaisi aivan järkyttävään kirkon eroamisen aaltoon. Tästä syystä kukaan ei uskalle edes vihjaista asiasta, sillä jo pelkkä vihjaisu voi laukaista ei toivottua keskustelua ja massiivisen eroaallon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565320Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212357- 1131582
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2281529- 931467
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681165Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91133Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi2911085- 721047