Löysin netin syövereistä tällaisen Helsingin Sanomien kolumnin vuodelta 2008: http://www.hs.fi/paakirjoitus/artikkeli/Kirkon vaaran vuodet/HS20080719SI1MA01p1u
Muuten tuo vastaa aika hyvin nykyaikaa, mutta alku on hykerryttävä. Kuinka tilanne onkaan viidessa vuodessa muuttunut:
"Evankelisluterilaisella kirkolla näyttää nyt menevän hyvin - ainakin noin ulkoisesti. Talous on pääosin kuosissa, kun hyvät ajat ovat jauhaneet euroja myös kirkon kirstuun.
Yhteiskunnallisellakin rintamalla on rauhallista, eikä kirkon asemaan kohdistu vakavasti otettavia paineita."
Hauska kolumni viiden vuoden takaa
2
84
Vastaukset
2008 oli ensimmäisiä melko merkittäviä kirkostaeroamisvuosia. Syynä tuolloin oli mm. jenkkien asuntolainakuplan myötä epävakautunut taloustilanne. Ehkä kirjoituksella haluttiin toppuutella että ei tässä mitään hätää ole... Ja tasa-arvoinen avioliitto ei ollut silloin vielä niin hirveästi tapetilla. Nyt viisi rankkaa erovuotta myöhemmin tasa-arvoisen avioliittokeskustelun ripottelema kirkko on varjo entisestään...
- 2 + 2
En usko, että tasa-arvoinen avioliittolaki on kirkkoa kauheasti verottanut - vielä. Eropiikit tulevat ihan muunlaisista uutisista. Eniten eroamista aiheuttaa luullakseni yleinen tietämys siitä, että kirkosta ylipäätään voi erota ja että eroaminen ei enää ole mitenkään epätavallista. Eihän Homoiltakaan aiheuttanut niin paljon eroja kirkon homokantojen vuoksi, vaan siksi, että uutisissa ylipäätään kerrottiin ison joukon eronneen kirkosta. Ilmiö ruokki itseään.
Pelkästään internet ja sosiaalinen media on koitunut kirkolle turmioksi, koska tieto leviää nykyään paljon tehokkaammin kuin ennen. Jopa tuo kyseinen vuosi 2008 on jo sen verran kaukana takana, että esimerkiksi suomenkielinen Facebook lanseerattiin vasta silloin ja älypuhelimet vasta tekivät tuloaan. Nykyään kun joku pamauttaa eetteriin "erosinpa muuten äsken kirkosta" -päivityksen, niin se tavoittaa helposti kymmeniä, satoja tai jopa tuhansia ihmisiä hetkessä. Koko ajan paine erota kirkosta vähenee, ja jopa uskovaiset tuntuvat aika laajalti oivaltaneen kirkon tarpeettomuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565690Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222487Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2711849- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271518Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381336Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3481277