Tyttö näke unia?

Ikkunan takana

14 vuotias tyttöni on alkanut näkemään painaisia, mitä ilmeisesti pitää totena. Sanoo monena yönä heränneensä ja nähneensä ikkunan takana "hirviötytön" tuijottavan häntä. kuvaili hahmon todella yksityiskohtaisesti. On aivan vakuuttunut että on ollut hereillä ja todella hähnyt hahmon.

Tyttö on normaali ikäisensä, teinihömpötyksiä on mutta ei liikaa. Kiinnostunut vaatteista, kavareista, facobookissa roikkuu. Koulutodistus oli hyvä, urheilee ja soittaa viulua. Ei mitään muutoksia elämässä tai muutenkaan. Päivisin on iloinen ja ok mutta nukkumaan meno alkanut selvästi pelottamaan

Mitä tehdä? Suuttui kun yritin selittää että näki unta ja että minä uskon että hän uskoo tosiaan nähneensä mutta silti sellaisia ei ole...

8

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+8

Älä nyt ainakaan toisen elämää julkisesti jaa ja älä myöskään ala tyttäresi terapeutiksi.

• Ihan 'normifriikkailulta' kuulostaa. Etenkin jos on hyvin suoriutuva tyttö, joka pitää yllä ja tavoittelee hyvää kuvaa itsestään, on loogista että ns. pahat ja pelottavat, likaiset ja tuomittavat (eli 'hirviömäiset') piirteet ulkoistetaan itsestä. Se, että kyseessä on murrosikäinen eikä ihan lapsi (esim. alle 10v), voipi viitata kuitenkin sellaiseen asiaan mikä voi jäädä pahasti ns. pinnan alle kytemään; tuohon ikään kun kuuluu se itsenäistymisen tarve, seksuaalisuus ja näiden kahden konflikti sen 'äidin/isän kiltin tytön' - eli omakuvan ja sen kuvan/imagon, mikä annetaan toisille - kanssa.

Lyhyesti sanottuna - jos vain mahdollista eli lääkäriltä saisi kelan tukeman maksulähetteen tai jos perheeltä löytyy hitusen rahaa uhrattavaksi tyttären tulevaisuuden eduksi (varmasti paras satsaus mitä voi tehdä, verrattuna mihinkään muuhun ostettavaan asiaan) - kannattaa hakeutua psykodynaamisen terapian pariin mikäli vain tyttö siihen on suostuvainen.

Lyhytterapia voisi olla vaihtoehtona siinä mielessä, että rajatulla käyntimäärällä voidaan orientoitua juuri tähän tiettyyn juttuun ja siihen liittyviin tekijöihin. Probleema on sitten vain se, että aihetta ja muita ikään & elämään liittyviä tekijöitä ei varmastikaan keretä kuin raapaista pinnalta - joka parhaimmillaan vie kyllä oireen pois, mutta ei syytä, ja jättää näin todennäköiseksi oireilun palaamisen ennemmin tai myöhemmin, muodossa tai toisessa. Saman vaikutuksen voisi saada lääkkeillä, mutta ne eivät sitten lainkaan tehoa oireiden syihin, toisin kuin lyhytterapia saattaa tehdä.

Eli eipä muutakuin verhot kiinni nukkumaanmennessä niin ei naapuruston ihailijatyttö pääse tirkistelemään - ja jos vielä vaivaa eikä hellitä, niin ehdottomasti kannattaa ehdottaa terapeuttia.

Vanhempien osalta puolestaan kannattaa orientoitua siihen, että tytär alkaa muuttumaan eli itsenäistymään ja etsimään itseään - ts. käyttäytymään kuten teinien tuleekin sopivissa määrin käyttäytyä eli mm. tuottaa pettymyksiä ja huolia 'tulevaisuudesta' vanhemmilleen. Jos niille omille 'hirviömäisille piirteille' ei anneta yhtään periksi (nuoren itsensä tai vanhempien taholta) vaan padotaan paksumman muurin taakse, voi olla viisainta alkaa jo nyt säästelemään varoja useiden vuosien terapiamaksuihin sinne kahdenkympin jälkeisille vuosille..

• pelkoa pelissä

oletko koskaan mennyt hämärässä peilin eteen (siis niin hämärässä että näet itsestäsi vain ääri viivat) sitten alkanut miettiä mitä pelkäät eniten maailmassa tai entäpä itsessäsi. sittenkun uudetaan katso peiliä niin näet oman kuvasi siasta oman "sisäisen hirviösi" jos katsoessasi huudat vielä niin kuulet sen vääristyneenä.
      oletko koskaan koittanut? jos et, niin kannataisko? tietäisit ainakin miltä lapsestasi tuntuu kun näkee heti herättyään peilikuvansa siasta kaikki pelkonsa kerralla.

VAROTUS! tämä kokeilu ei sitten sovellu heikko hermoisille!

Ps. itse säikähin pahan päiväisesti, vaikka kaverit väittää että hermoni ovat terästä, mutta... en kyllä kohtaisi sitä KAMMOTUSTA pimeällä kujalla.

• Vähä ihmettelin

Ystävällisesti huomautan, jotta pare kirjoittaa sijasta kuin siasta. Saa vähän väärän käsityksen kun kirjoitit "oman kuvasi siasta".

• Auttakaa :(

Auttakaa pliis mua! Oon 13v ja aina ennen nukkumaanmenoa oon ihan kauhuissani, en ollenkaan tykkää mennä nukkumaan! Mulla on oma huone, ja pelkään olla siellä yksin. Koitan puhelimellakin pelailla kun en uskalla nukkua. Kouluun mennessäkin aivan kamalaa kun valvon kolmeen neljään ja saan vain parin tunnen yö unet vaikka olen murrosikäinen ja tarvisin unta. Aina koitan puhelimellakin valaista käytävää ja katsoa onko siellä ketään. En jaksa elää pelkoni kanssa. Tulee aina aivan tukala tunne kun alkaa olemaan ilta ja nukkumaanmeno aika :'( AUTTAKAA! En kestä enää..

• täällätoinen

Ajattele ongelmaasi sairautena:ns pimeän pelkona. Mulla on jokseenkin samanlainen ongelma. Pienenä kärsin rajuista painajaisista, jotka on vähentynyt, mutta silloin kun niitä näen, ne voivat olla äärimmäisen ahdistavia ja todentuntuisia. Kärsin myös eräänlaisesta pimeänpelosta, vaikka olen mieleltäni vahva enkä säiky helposti, mutta silti yksin oleminen pimeässä on hyvin ahdistavaa. Aina ei tarvitse olla edes täysin pimeää. Vain hieman hämärtyvää nukkumaan mennessa ja yksin oloa. Heti alkaa pelko laukkaamaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      110
      3590
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      63
      3216
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2714
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2523
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2144
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe