Lain mukaan lapsi on kastettava

uutta minulle

Minkälaisen rangaistuksen saa jos rikkoo kirkkojärjestystä?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055

" 15 §

Kirkon jäsenten tulee saattaa lapsensa kastettavaksi ilman tarpeetonta viivytystä. Jos lapsen kastaminen viivästyy, kirkkoherran asiana on muistuttaa siitä lapsen vanhempia tai huoltajia.

Milloin toinen tai kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon tai milloin lapsi ei ole vanhempiensa kasvatettavana, hänet voidaan kastaa ottaen huomioon, mitä lapsen kuulumisesta kirkkoon erikseen säädetään."

24

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että näin

"Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu Jumalan pyhään sanaan, Vanhan ja Uuden testamentin profeetallisiin ja apostolisiin kirjoihin"

Niin minkälaisen rankaistuksen saa kun rikkoo kirkkolaikia? Kysy sitä ev.lut. kirkolta joka ei noudata Jumalan pyhää sanaa. Sitten kun ev.lut. kirkko alkaa itse noudattamaan lakia, niin palataan sitten asiaan.

• 6 + 9

Avaus taas tyhjää täynnä!

Onko uskiksen takki jo noin tyhjä?

• -ap-

jaa...

En ole uskis, vaan vuosia sitten kirkosta eronnut, tosin olen vasten tahtoani liitetty jäseneksi vauvana ja erosin joskus kolmekymppisenä.

Minusta tuo kirkkolaki on oikeuden halventamista...

• faktaa pukkaa

"11 §

Uskonnon ja omantunnon vapaus

Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus.

Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731?search[type]=pika&search[pika]=perustuslaki

Perustuslaki (11§) takaa kaikille uskonnonvapauden ikään katsomatta. Silloin kun tavallinen laki ja perustuslaki on ristiriidassa noudatetaan vahvempaa perustuslakia. Eli ei tule mitään rankaistusta vaikka jättää lapsen kastamatta. Rankaistus kuuluisi tulla jos kastaa lapsen perustuslain (11§) vastaisesti.

• 13 + 15

Joo, muttei tuo ei koske pikkulapsia, ei ainakaan uskonnollisten perheitten pikkulapsia. Indoktrinoida pitää saada ja pippeliä silpoa.

Uskonnollistyyppistä rakkaudellisuutta.

• faktaa pukkaa
        13 + 15 kirjoitti:

Joo, muttei tuo ei koske pikkulapsia, ei ainakaan uskonnollisten perheitten pikkulapsia. Indoktrinoida pitää saada ja pippeliä silpoa.

Uskonnollistyyppistä rakkaudellisuutta.

Perustuslain mukaan yksiselitteisesti koskee, mutta vielä vaan ei riitä poliitikoilla ja oikeuslaitoksella rohkeus laittaa käytäntöjä kunnioittamaan perustuslakia. Järki tässäkin asiassa aikanaan voittaa, vaikkakin odottavan aika on pitkää.

• 5+6

Tuosta kirkkojärjestyksestä ei tarvitse välittää mitään.

• Atte Ateisti

Minun tietääkseni laki vaatii, että lapselle on ilman tarpeetonta viivytystä annettava NIMI väestötietojärjestelmään.

Kastamista ei vaadita, eikä voikaan, esim. muslimiperheen lapsilta.

• 5 + 11

Tunnen henkilökohtaisesti idiootteja, jotka luulevat, että kaste on joku virallinen nimenantotilaisuus - että ilman kastetta lapsi ei saa nimeä. Yksi tuore isä oli äimän käkenä, kun kysyin häneltä, kastavatko he lapsensa. Tällaiset paukapäät saavatkin hassata rahansa kirkkoon, sääliksi käy vain lasta.

• 5+6
        5 + 11 kirjoitti:

Tunnen henkilökohtaisesti idiootteja, jotka luulevat, että kaste on joku virallinen nimenantotilaisuus - että ilman kastetta lapsi ei saa nimeä. Yksi tuore isä oli äimän käkenä, kun kysyin häneltä, kastavatko he lapsensa. Tällaiset paukapäät saavatkin hassata rahansa kirkkoon, sääliksi käy vain lasta.

Muutama vuosi sitten eräällä palstalla joku sanoi, että kirkkoon kuulutaan, jotta saa sosiaaliturvatunnuksen. Ihan tosissaan se kirjoitti ja esitti kaikenlaisia muitakin omituisia väitteitä.

• 5+6

Hohhoijjaa, ei kai kukaan tuollaista tosissaan ota?

" 5 §

Kirkon jäsenen tulee osallistua jumalanpalvelukseen, käyttää muutenkin armonvälineitä ja edistää seurakunnan tehtävän toteuttamista.

Kirkon jäsenen tulee noudattaa kristillistä elämäntapaa, solmia avioliittonsa säädetyllä tavalla, antaa kastaa lapsensa ja huolehtia heidän kristillisestä kasvatuksestaan."

Tuo on sellaista diipadaapaa, millä ei ole mitään merkitystä.

• onttoa on

Kristillisen elämäntavan noudattaminen tarkoittaa mm. esiaviollisesta seksistä kieltäytymistä. Taitaa olla aika harvassa ne kristityt, jotka tämän kriteerin täyttävät. Jos kirkko olisi rehellinen oman kristillinen oppinsa ja itse määräämänsä kirkkolain edessä, niin kirkko erottaisi tälläiset Jumalan sanan ja kirkkolain häpäisijät, mutta eihän kirkko näin tee, koska raha (kirkollisverot) on Jumalan sanaa ja kunnioittamista tärkeämpää.

• 5+6
        onttoa on kirjoitti:

Kristillisen elämäntavan noudattaminen tarkoittaa mm. esiaviollisesta seksistä kieltäytymistä. Taitaa olla aika harvassa ne kristityt, jotka tämän kriteerin täyttävät. Jos kirkko olisi rehellinen oman kristillinen oppinsa ja itse määräämänsä kirkkolain edessä, niin kirkko erottaisi tälläiset Jumalan sanan ja kirkkolain häpäisijät, mutta eihän kirkko näin tee, koska raha (kirkollisverot) on Jumalan sanaa ja kunnioittamista tärkeämpää.

"kristillinen elämäntapa" tarkoittaa vain sitä, millaisen elämäntavan kukin kristitty itselleen haluaa.

• onttoa on
        5+6 kirjoitti:

"kristillinen elämäntapa" tarkoittaa vain sitä, millaisen elämäntavan kukin kristitty itselleen haluaa.

Jos se noin olisi, että voi itse valita, niin ei olisi edes olemassa mitään kristillistä elämäntapaa. Todellisuudessa kristillisen elämäntavan ohjeet määritellään kristittyjen pyhässä kirjassa, Raamatussa ja yksi kristillisen elämäntavan ohje on kieltäytyä esiaviollisesta seksistä.

• 5+6
        onttoa on kirjoitti:

Jos se noin olisi, että voi itse valita, niin ei olisi edes olemassa mitään kristillistä elämäntapaa. Todellisuudessa kristillisen elämäntavan ohjeet määritellään kristittyjen pyhässä kirjassa, Raamatussa ja yksi kristillisen elämäntavan ohje on kieltäytyä esiaviollisesta seksistä.

Itsehän kaikki elämäntapansa valitsevat, oli kristitty tai ei. Raamatusta sitten napsitaan sopivat kohdat ja muut jätetään huomiotta.

• onttoa on
        5+6 kirjoitti:

Itsehän kaikki elämäntapansa valitsevat, oli kristitty tai ei. Raamatusta sitten napsitaan sopivat kohdat ja muut jätetään huomiotta.

Totta. Kaikki valitsevat itse elämäntapansa. Siitä nyt ei ollutkaan kysymys, vaan kristillisestä elämäntavasta. Kristillinen elämäntapa määritellään yksiselitteisesti Raamatussa eikä missään muualla ja se pitää sisällään mainitsemani esiaviollisesta seksistä kieltäytymisen.

• 5+6
        onttoa on kirjoitti:

Totta. Kaikki valitsevat itse elämäntapansa. Siitä nyt ei ollutkaan kysymys, vaan kristillisestä elämäntavasta. Kristillinen elämäntapa määritellään yksiselitteisesti Raamatussa eikä missään muualla ja se pitää sisällään mainitsemani esiaviollisesta seksistä kieltäytymisen.

Tjaa-a. Jos Suomen kristityt noudattaisivat raamatun määräyksiä kaikilta osin, niin vankilasta itsensä löytäisivät.

• Pelkkä vitsi

Haha. Valtaosa kirkon jäsenistä ei käy kirkossa kuin pakon edessä (hautajaiset, häät jne.) Eipä toteudu kirkkojärjestys kovin hyvin.

• Niin, no tuohan ei ole varsinaisesti laki, vaikka se lakikokoelmassa onkin. Se on kirkkojärjestys. Olen joskus ihmetellyt että miksi kirkkojärjestys oikein on lakikokoelmassa koska se ei sinne selvästikään kuulu.

• Ja jotkut väittävät

Suomessa ei ole valtiokirkkoa, Suomessa ei ole valtiokirkkoa, Suomessa ei ole...

• Jori Mäntysalo

Ei rangaistusta. Ei tämä nyt aivan ainutlaatuista ole Suomen laissa. Vauvan nimikin pitää ilmoittaa määräajassa väestötietojärjestelmään merkittäväksi, mutta ei siitä rangaistusta saa vaikka myöhästyy. Samoin tekijänoikeuslaissa on tämä laittomasta lähteestä lataamisen kielto, "laitonta mutta ei rangaistavaa".

Kirkkojärjestys on siinä mielessä Suomen lain osa kuin esimerkiksi valtioneuvoston asetukset, Puolustusvoimien sisäiset ohjeet jne. Se voi täydentää kirkkolakia, ei kumota sitä. Perustuslain mukaan rangaistuksista on säädettävä laissa, ja tämä lakijargon tarkoittaa, että rangaistuksista ei saa säätää esim. kirkkojärjestyksessä. Sille, että kirkkolaissa olisi esim. sakkoja liian harvoista kirkkokäynneistä tms. ei ole periaatteessa estettä.

• A.X.L.

"Vauvan nimikin pitää ilmoittaa määräajassa väestötietojärjestelmään merkittäväksi, mutta ei siitä rangaistusta saa vaikka myöhästyy."

Eipä siitä voi rangaistusta antaakaan. Eräs Axl-poika oli vielä vuosia ilman virallista nimeä, koska maistraatin nyrppänaama ei suostunut lapselle sellaista nimeä väestötietojärjestelmään kirjaamaan.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074226020/Axlnimen hylkaaminen toi Suomelle laskun

• 18 + 11

"Sille, että kirkkolaissa olisi esim. sakkoja liian harvoista kirkkokäynneistä tms. ei ole periaatteessa estettä."

Tuohan olis oikein loistoidea jota useimmat meistä kannattavat.
      Siinä kirkon jäsen ihan oikeasti joutuisi miettimän onko oikeassa seurassa;-D

Ei muuta kuin kansalaisaloite kirkolle!

• hmm..

Ei sitä kansalaisloitetta kirkolle anneta, vaan eduskunnalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5660
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1822
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1717
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      25
      1484
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1301
    8. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      336
      1270
    9. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      344
      1261
    10. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      37
      1255
    Aihe