Jarrujen ilmaus

kädetön jorkki

Moikka.
Onko mitää muuta keinoa ilmata auton jarruja kuin avaamalla paineistetun jarrujärjestelmän ilmausnippaa?
Ongelmana on nippojen täys ruostuminen, eli eivät lähde aukeemaan millään konstilla.

9

495

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

      Rumpujarrut: raota varovasti sitä ylempää jarrumäntää ja anna nesteen valua omalla hydrostaattisella paineellaan.

      Levyjarrut: Irrota jarruies ja käännä sellaiseen asentoon, että jarruletkun liitoskohta on ylimpänä. Löysää liitosta ja anna nesteen valua.
      Voit myös ilmata samalla tavalla kuin rumpujarrut eli jarrumännän raosta varovasti.

      • a(2)

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        On nuo minulla onnistuneet vuosikymmeniä. Eikä minulla ole kokemusta banjopulteista. Tuskin käytetään jarrusysteemeissä?


      • Takaskakskerien

        Yleensä jarrumäntä tiivistetty niin että mahdotonta saada männä välistä nestettä ulos. (jos tiiviste on ehjä). En oikein ummarra mite sitikalla jarrutellaan jos poljinta painaessa ruiskahtaa hydrauliikka ulos.


      • sitroen.
        a(2) kirjoitti:

        Herkästi rikkoutuu jotkin, jos yrität sitä mäntää raottaa. Jos jarruletku tulee satulaan kiinni banjopultilla on siitä helppo, ja erittäin pieni riski, ilmata jarrut.

        Jos letku/putki tulee suoraan kiinni, suosittelisin vaan sen ilmaruuvin avaamista jollain konstilla, yleensä se lopulta lähtee, irroitusöljyn, ja hyvän 6-kulmahylsyn avulla.

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.


      • a(2)
        sitroen. kirjoitti:

        Teepä se raotus siten, että painat jarrua varovasti siten, että sen ylimmän männän tiivistekumi tulee juuri ja juuri sylinterin reunan kohdalle ja alkaa vähän vuotamaan. Onnistuu se yksinkin, mutta helpompaa olisi jos on kaksi asialla.
        Tätä tarkoitin sillä raottamisella, kuten se fiksumpi lukija jo muutenkin huomasi.

        Ylemmän männän? Yleensä auton jarrusatuloissa on vaan yksi mäntä. Ja männän suojakumikin tota homma hankaloittaa aikalailla.


    • oto-monttööri

      Joojust. Ne pitää avata niin, että hitsipillillä kuumennat liki punaiseksi, annat hetken jäähtyä ja avaa ruuvin. Näin se menee. Noin olen tehnyt lukemattomat kerrat, kun olen vanhojen autojen kanssa touhunnut, viimeksi pari viikkoa sitte.

      • Hitsipillit ovat hyvät moneen tarkoitukseen, mutta niitten puutteessa on pitänyt pärjätä muilla konsteilla.


    • autokorjaus

      biltema, motonetti ja muut halpahallit myy butaani yms. kaasukäyttöisiä pikkutohuja joilla hyvä lämmitellä tarvittavia osia . Wb-40 irroitusöljyksi. Satulan jarruletkun kiinnitys pultin kautta ilmaaminen onnistuu myös. Katkenneen ilmaruuvin saa ilmattua myös tuolta tiivisteen välistä esim. neulalla, mutta silloin olisi hyvä tietää onko tiiviste männässä vai sylinterissä jotta osaa työtää neulaa varovasti sitä metallipintaa pitkin. Mutta jos nippa ei katki niin kokeile vain avausta ensin. Kaiva nipan juuri puukon kärjellä/pikkiruuvarilla ruostetta pois välillä wb lisäten, anna vaikuttaa aineen aina hetki. Avaukseen pikkuräikkä 1/4 ja 6-kantanen hylsy(pitkä). Varaa aikaa ja äläkä hosu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      213
      1732
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1455
    3. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      76
      1283
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1173
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      74
      1075
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      109
      999
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      970
    8. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      7
      963
    9. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      880
    10. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      850
    Aihe