Hei sinä autoilija, joka tänä(kin) päivänä ajoit takanani. Ajoimme alueella, jossa on nopeusrajoitus 80km/h. Liikenne oli rauhallista ja minun nopeuteni oli mittarin mukaan 90-95 km/h.
Eli vaikka minulla ei ollut alinopeutta, sinä roikuit usean kilometrin ajan noin viiden metrin päässä takapuskuristani.
Tosin kerran hiljensin vauhtia alle kahdeksaankymppiin, jotta olisit voinut ohittaa helposti, mutta et silti ohittanut. Jatkoit vain puskurissa roikkumista.
Tiesin, että käännyn muutaman kilometrin päästä sivutielle, joten en viitsinyt koukata bussipysäkille ja päästää sinua ohitse.
Sinä olet ajanut monesti perässäni, lähes joka päivä. Se tiedätkös kuumentaa tunteita...jos minulla olisi isompi ja huonokuntoisempi auto, olisin jo monta kertaa tehnyt äkkijarrutuksen ja sinä saatanan roikkuja olisit rysäyttänyt perääni. Tiedät varmasti, kumpaa osapuolta peräänajosta syytetään. Jos et tiedä, niin takana tulevaa. Mutta koska minulla on pieni ja hyväkuntoinen auto, en ala vaarantamaan terveyttäni äkkijarrutuksilla, vaan nielen kiukkuni.
Voisitko nyt tässä nettifoorumilla kertoa, miksi et pidä turvaväliä?
Etkö tiedä, mikä on riittävä turvaväli?
Takanamme oli tyhjää maantietä satoja metrejä. Jotta meillä olisi riittävä turvaväli, sinun ei tarvitsisi kuin hieman keventää kaasujalkaasi muutaman sekunnin ajaksi.
Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa?
Oletko sinä vain niin TYHMÄ, ettet tajua, millaisia vaaratilanteita aiheutat?
MIKSI ET PIDÄ TURVAVÄLIÄ ?
154
3179
Vastaukset
- ???????
."jos minulla olisi isompi ja huonokuntoisempi auto, olisin jo monta kertaa tehnyt äkkijarrutuksen ja sinä saatanan roikkuja olisit rysäyttänyt perääni....
Oletko sinä vain niin TYHMÄ, ettet tajua, millaisia vaaratilanteita aiheutat?"
Olet kovin huolissasi vaaratilanteista ja samaan hengenvetoon kerrot, että isommalla autolla tekisit äkkijarrutuksen ja aiheuttaisit kolarin.
Etkö huomaa minkäänlaista risrtiriitaisuutta kirjoituksessasi?
Oletko koskaan ajatellut, että tuo perässäroikkuminen johtuisi sinun omasta ajotavastasi. Vaikka itse ajan kohtuullisen paljon, minun perässäni ei roiku autoja.
Ja vaikka roikkuisi, en koe niitä niin suureksi uhaksi, että se järkyttäisi mielenterveyttäni, niin kuin sinulle näyttää tapahtuneen.
Kerrotko vielä, minkälaista uhkaa koet takana tulevan auton johdosta.- käyttäkäävakkaria
yleensä tuo perässä roikkuminen johtuu todellakin siitä edelläajavasta, usein näillä jotka valittavat perässä roikkumisesta, heidän itsensä huomaamatta/tiedostamatta nopeus seilaa edestakaisin väliin 90km/h välillä 70km/h, ja tämä aiheutta tuon perässä roikkumisilmiön, kun takanatulija luulee, että nyt lähti ns. vetämään ja sitten yhtäkkiä, ilman syytä edessäajajan nopeus laskee. Tähän on lääke, joka nykyisin on suurimmassa osassa autoja: vakionopeussäädin.
Itsekin ajan n. 30tkm vuodessa, enkä ole kokenut ongelmaa,että perässä roikuttaisiin. Käytän aina kun mahdollista vakionopeussäädintä ja säädän nopeuteni n.6km/h yli sallitun, niin välttyy sakoilta.(olen tarkistanut mittarin ja huomioin virheen, joka on suht pieni 2km/h) - eiseihannoinmene
käyttäkäävakkaria kirjoitti:
yleensä tuo perässä roikkuminen johtuu todellakin siitä edelläajavasta, usein näillä jotka valittavat perässä roikkumisesta, heidän itsensä huomaamatta/tiedostamatta nopeus seilaa edestakaisin väliin 90km/h välillä 70km/h, ja tämä aiheutta tuon perässä roikkumisilmiön, kun takanatulija luulee, että nyt lähti ns. vetämään ja sitten yhtäkkiä, ilman syytä edessäajajan nopeus laskee. Tähän on lääke, joka nykyisin on suurimmassa osassa autoja: vakionopeussäädin.
Itsekin ajan n. 30tkm vuodessa, enkä ole kokenut ongelmaa,että perässä roikuttaisiin. Käytän aina kun mahdollista vakionopeussäädintä ja säädän nopeuteni n.6km/h yli sallitun, niin välttyy sakoilta.(olen tarkistanut mittarin ja huomioin virheen, joka on suht pieni 2km/h)Toisaalta vaikka sen edellä ajavan nopeus noin pumppaisikin, niin takana ajava voi edelleen pitää riittävän turvavälin. Edellä ajavan nopeus pumppaa, takana ajavan pysyy tasaisena, ja molemmilla on sama keskinopeus. Takana ajava voi valita itse, lähteekö pumppaukseen mukaan vai ei.
Perässä roikkuminen ei koskaan johdu edellä ajavasta, vaan se on aina sen roikkujan päätös. - ......
eiseihannoinmene kirjoitti:
Toisaalta vaikka sen edellä ajavan nopeus noin pumppaisikin, niin takana ajava voi edelleen pitää riittävän turvavälin. Edellä ajavan nopeus pumppaa, takana ajavan pysyy tasaisena, ja molemmilla on sama keskinopeus. Takana ajava voi valita itse, lähteekö pumppaukseen mukaan vai ei.
Perässä roikkuminen ei koskaan johdu edellä ajavasta, vaan se on aina sen roikkujan päätös.No jos alottaja ajaa sallittua kovempaa niin loput 95%:ia joiden perässä roikutaan ajaa selvästi alle sallitun ja roikkuja odottaa ohitus paikkaa... ...osa nysväreistä tekee kaikkensa ettei heistä pääse ohi.
- Autoilija3
Jos joku roikkuu minun puskurissa kiinni. Minä aloitan vauhdin hidastamisen niin pitkään että tämä roikkuja ohittaa. Kerran jouduin satasen alueella hidastamaan viiteenkymppiin ennenkuin ohitti.
- ,,,,,
...... kirjoitti:
No jos alottaja ajaa sallittua kovempaa niin loput 95%:ia joiden perässä roikutaan ajaa selvästi alle sallitun ja roikkuja odottaa ohitus paikkaa... ...osa nysväreistä tekee kaikkensa ettei heistä pääse ohi.
Vain todella huono autoilija odottaa ohituspaikkaa edellä menevän puskurissa roikkuen.
- muokunjatke
,,,,, kirjoitti:
Vain todella huono autoilija odottaa ohituspaikkaa edellä menevän puskurissa roikkuen.
Ainahan huonoa ajotaitoa voi paikata tehokkaammalla moottorilla.
- toimii...
Autoilija3 kirjoitti:
Jos joku roikkuu minun puskurissa kiinni. Minä aloitan vauhdin hidastamisen niin pitkään että tämä roikkuja ohittaa. Kerran jouduin satasen alueella hidastamaan viiteenkymppiin ennenkuin ohitti.
Käytän samaa konstia viimeisenä keinona. Ensin voi näyttää vilkkua oikealle sopivassa ohituspaikassa, seuraavaksi vilkautan jarruvaloja muutaman kerran, pesen huolellisesti tuulilasin sekä ajovalot ja lopulta löysään jalan kaasulta. Kaikki on tähän asti menny ohi ennen kuin auto pysähtyy.
- uudeltamaalta
muokunjatke kirjoitti:
Ainahan huonoa ajotaitoa voi paikata tehokkaammalla moottorilla.
aivan,jos olet surkea kuski osta bmw tai audi.
- Autoilija3
Etäisyyssäädin pakolliseksi varusteeksi kaikkiin autoihin mikä nyt on joissain mersun malleissa. Ja pakko pitää toiminnassa tämä säätäisi automaattisesti riittävän välimatkan edellä olevaan ja jos edellä oleva hidastaa silloin myös automaattisesti hidastuu takana olevan vauhti ja välimatka pysyy kokoajan riitävän pitkänä. Ja jos edellä oleva tekee paniikki jarrutuksen ja takana oleva nukkuu silloin automaattisesti painaa jarrut päälle takana olevassa autossa.
- Kehityskehittyy
Autoilija3 kirjoitti:
Etäisyyssäädin pakolliseksi varusteeksi kaikkiin autoihin mikä nyt on joissain mersun malleissa. Ja pakko pitää toiminnassa tämä säätäisi automaattisesti riittävän välimatkan edellä olevaan ja jos edellä oleva hidastaa silloin myös automaattisesti hidastuu takana olevan vauhti ja välimatka pysyy kokoajan riitävän pitkänä. Ja jos edellä oleva tekee paniikki jarrutuksen ja takana oleva nukkuu silloin automaattisesti painaa jarrut päälle takana olevassa autossa.
Ei vaadi mersua - esim. uuteen VW golffiin, Audi A3:een tai vastaavaankin saa jo...
- Täti
uudeltamaalta kirjoitti:
aivan,jos olet surkea kuski osta bmw tai audi.
To: Uudeltamaalta Mitä? Vastaus turvaväliin. Se on helppo pitää. Valitettavasti se ymmärretään "Ajan tuohon tyhjään väliin". Nyt aina ja ikusesti.
- !!!!
Jos nopeusrajoitus on 80 sitä kovempaa ei saa ajaa, joten sinulla ei siis ole mitään syytä valittaa jos toinen vain ajaa rajoitusten mukaan ;)
- veio1
!!!! kirjoitti:
Jos nopeusrajoitus on 80 sitä kovempaa ei saa ajaa, joten sinulla ei siis ole mitään syytä valittaa jos toinen vain ajaa rajoitusten mukaan ;)
Ei ole mitään syytä antaa tietä ylinopeutta ajaville, siinä vain auttaa rikollisuutta. Niin kauan kuin tämä muiden vaarantaminen annetaan jatkua, eli päättäjät eivät uskalla puuttua asiaan ja poistaa muiden vaarantajia liikenteestä.....
'
Niin kauan jatkuu ala-arvoinen liikennekulttuuri maassamme, jossa 20 % kuskeista yrittää saada muita toimimaan väärin jotta eivät itse tarvisi katsoa peiliiin, koska se näyttää niin rumalle. ''Oletko koskaan ajatellut, että tuo perässäroikkuminen johtuisi sinun omasta ajotavastasi. Vaikka itse ajan kohtuullisen paljon, minun perässäni ei roiku autoja.
Ja vaikka roikkuisi, en koe niitä niin suureksi uhaksi, että se järkyttäisi mielenterveyttäni, niin kuin sinulle näyttää tapahtuneen.''
Tohon sun kommenttiisi. Mä koen perässä roikkuvat autot uhkaksi, koska ajan itse kevytmoottoripyörällä ja tiedostan, että mulle käy pahasti jos joku autoilija tuleeki mun jarruttaessa mun perseeseen. Kai niillä roikkujilla on jonkinlainen fetissi siihen roikkumiseen tai jotain sellasta, mutta se turvaväli pitäis pitää aina, koska koskaan ei tiedä milloin sielt pellolta loikkaa elukka siihen eteen ja joutuu jarruttaa kunnolla ja ittellä on se ku kevari pysähtyy paljon nopeammin kun auto niin se olisi perseestä jos tulisi sen takia peräänajo jonkun roikkujan takia. Kyllä mä itsekkin roikun autojen perässä mun kevarilla mut se johtuu siitä et sillo ne ajaa hitaammin kun mikä nopeusrajoitus sillä tiellä on, mutta mä ehdin pysähtyä nopeammin kun autoilijat.- Iso Pikkubussimies
Autoilija3 kirjoitti:
Näiin se pitää toimia, ja sitten antaa vielä tilaa ohittaa. Ajaa sivuun ja juo kahvit.
- Iso Pikkubussimies
!!!! kirjoitti:
Saahan sitä tilaa antaa, jos joku haluaa silti ajaa kovempaa
- The Fat
Tuohan ajaa oikein!
Liikenteessä yksi suurimmista ongelmista on aivan liian pienet välit. Oikeasti tulisi pitää korkeintaan sekunnin väli edellä ajavaan. Sekunti on sitten ehdoton maksimi, sen yli ei saa missään tapauksessa mennä. Puoli sekuntia on ihanne. Näin ajaen liikenne on mahdollisimman sujuvaa, turvallista ja joustavaa. Pitää sitten muistaa, että takana ajavan on ajettava hieman nopeammin kuin edellä ajava =)- 1+1
Kerrassaan loistavaa sarkasmia nimimerkkiä myöten =)
- kylähullu
Vai että miksi en pidä turvaväliä. No siihen on montakin syytä, joskus en vaan halua aja ylinopeutta ja jos meinaan kääntyä pian niin en viitsi hiljentää ja siirtyä reunaan antaen ohitusmerkkiä (kerta vilkutus oikealle).
- Dodgeäijä
Minulla on eräs tuttava, joka ajelee sellaisella vanhalla jenkki pick-upilla. Hän toisinaan "harrastaa" noita äkkijarrutuksia. Yksi puskurissaroikkujista ajelee nykyään pyörätuolilla ja toselta kuoli kyydissä ollut lapsi. Huvinsa kullakin.
- chevyäijä
Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos?
Jos toinen auto ajaa hyvin lähellä perässä, kuinka suurella nopeuserolla tapahtuu kolari, kun edellä menevä tekee äkkijarrutuksen?
Kunka tuolla muutaman km/h nopeuserolla tapahtuvassa kolarissa voi tapahtua henkilövahinkoja?
Onko muutama fysiikan tunti jäänyt väliin? - 3+1
chevyäijä kirjoitti:
Jos toinen auto ajaa hyvin lähellä perässä, kuinka suurella nopeuserolla tapahtuu kolari, kun edellä menevä tekee äkkijarrutuksen?
Kunka tuolla muutaman km/h nopeuserolla tapahtuvassa kolarissa voi tapahtua henkilövahinkoja?
Onko muutama fysiikan tunti jäänyt väliin?On tainnut chevyäijällä jäädä fysiikantunnit väliin.
Viime kesänä sattui juuri kotini lähellä kuolemankolari, kun pienen kuorma-auton kuljettaja tajusi ajaneensa sen tienhaaran ohi, mistä piti kääntyä. Hän teki äkkijarrutuksen, jolloin takana ajanut henkilöauton kuljettaja törmäsi kuorma-autoon ja menetti henkensä.
Minä istuin tapahtumahetkellä pihassani noin kolmenkymmenen metrin päässä kolaripaikasta ja jo ennen kuorma-auton voimakasta jarrutusta näin kun henkilöauto ajoi alle kymmenen metrin päässä kuorma-autosta. Turvaväli oli olematon. - chevyäijä
3+1 kirjoitti:
On tainnut chevyäijällä jäädä fysiikantunnit väliin.
Viime kesänä sattui juuri kotini lähellä kuolemankolari, kun pienen kuorma-auton kuljettaja tajusi ajaneensa sen tienhaaran ohi, mistä piti kääntyä. Hän teki äkkijarrutuksen, jolloin takana ajanut henkilöauton kuljettaja törmäsi kuorma-autoon ja menetti henkensä.
Minä istuin tapahtumahetkellä pihassani noin kolmenkymmenen metrin päässä kolaripaikasta ja jo ennen kuorma-auton voimakasta jarrutusta näin kun henkilöauto ajoi alle kymmenen metrin päässä kuorma-autosta. Turvaväli oli olematon.Tein hyvin suurpiirteisen laskutoimituksen väittämästäsi kolarista.
Kuorma-auton hidastuminen on luokkaa 5,5m/s2.
Eli jokainen sekuntti auton nopeus laskee n.20km/h.
Törmäys on tapahtunut alle sekunnissa, joten kuorma-auton nopeus on vielä ollut minimissään 60km/h (olettaen että alkunopeus on ollut 80km/h).
Yksinkertaistettuna, törmäys on vastannut maksimissaan, seinään ajoa 20km/h nopeudella.
En toki epäile, etteikö tapauksessa peräänajaneen auton kuljettaja olisi voinut menehtyä, mutta se on varmaa, ettei se aiheutunut törmäyksestä.
Todennäköisesti on kuollut vanhuuteen tai yleiseen v*tutukseen.
Saat toki korjata, jos pikaisessa laskutoimituksessa on tapahtunut virhe.
Saat myös korjata, jos huomaat muistisi pettäneen:) - uijokla
chevyäijä kirjoitti:
Tein hyvin suurpiirteisen laskutoimituksen väittämästäsi kolarista.
Kuorma-auton hidastuminen on luokkaa 5,5m/s2.
Eli jokainen sekuntti auton nopeus laskee n.20km/h.
Törmäys on tapahtunut alle sekunnissa, joten kuorma-auton nopeus on vielä ollut minimissään 60km/h (olettaen että alkunopeus on ollut 80km/h).
Yksinkertaistettuna, törmäys on vastannut maksimissaan, seinään ajoa 20km/h nopeudella.
En toki epäile, etteikö tapauksessa peräänajaneen auton kuljettaja olisi voinut menehtyä, mutta se on varmaa, ettei se aiheutunut törmäyksestä.
Todennäköisesti on kuollut vanhuuteen tai yleiseen v*tutukseen.
Saat toki korjata, jos pikaisessa laskutoimituksessa on tapahtunut virhe.
Saat myös korjata, jos huomaat muistisi pettäneen:)Et näytä huomanneen, että henkilöauton törmätessä lavalla varustetun kuorma-auton perään se voi mennä osittain lavan alle, ja lavan takareuna tai vetokoukku saattaa tulla tuulilasista sisään. Jos törmäyksessä esimerkiksi vetokoukku osuu 15 km/h:n nopeudella kuljettajan päähän, jolla hän alkaa pitää kevyttä 1000 kg:n pikkuautoa erossa jarruttavasta kuormurista, elinajan ennusteeksi tulee aika vähän sekunteja.
- chevyäijä
uijokla kirjoitti:
Et näytä huomanneen, että henkilöauton törmätessä lavalla varustetun kuorma-auton perään se voi mennä osittain lavan alle, ja lavan takareuna tai vetokoukku saattaa tulla tuulilasista sisään. Jos törmäyksessä esimerkiksi vetokoukku osuu 15 km/h:n nopeudella kuljettajan päähän, jolla hän alkaa pitää kevyttä 1000 kg:n pikkuautoa erossa jarruttavasta kuormurista, elinajan ennusteeksi tulee aika vähän sekunteja.
No kyllä pitää olla todella erikoinen auto, jos vetokoukku jonka korkeus maasta on 400-450mm osuu kuljettajaa päähän.
Voisit varmaan kertoa tälläisen auton merkin ja mallin, kun en ole koskaan sellaisesta kuullut.
Ja kuorma-auton alleajosuojista seuraavaa, korkeus maasta max. 550mm ja etäisyys ajoneuvon äärimmäiseen takaosaan max.40cm.
Voit taas yrittää keksiä jotain uutta:) - uijokla
chevyäijä kirjoitti:
No kyllä pitää olla todella erikoinen auto, jos vetokoukku jonka korkeus maasta on 400-450mm osuu kuljettajaa päähän.
Voisit varmaan kertoa tälläisen auton merkin ja mallin, kun en ole koskaan sellaisesta kuullut.
Ja kuorma-auton alleajosuojista seuraavaa, korkeus maasta max. 550mm ja etäisyys ajoneuvon äärimmäiseen takaosaan max.40cm.
Voit taas yrittää keksiä jotain uutta:)Yritin vain laajentaa ylimielistä tekstiä tuottavaa ymmärrystäsi, mutta koska näyt tuntevan kaikkien autojen kaikki ominaisuudet ja miten ne käyttäytyvät kaikissa erilaisissa peräänajotilanteissa, on tehtävä luonnollisesti mahdoton. Jos et osaa itse ajatella sitäkään, että kuorma-auton lavalta voi työntyä esiin kuormaa, joka ei ole ihan kokonaan mahtunut sinne, ei keskustelua ole mielekästä jatkaa. Sinähän varmasti tietäisit, ettei sellaisia kuormia ole, tai jos olisikin, ne eivät olisi vaarallisia hauraammille vanhuksillekaan.
- chevyäijä
uijokla kirjoitti:
Yritin vain laajentaa ylimielistä tekstiä tuottavaa ymmärrystäsi, mutta koska näyt tuntevan kaikkien autojen kaikki ominaisuudet ja miten ne käyttäytyvät kaikissa erilaisissa peräänajotilanteissa, on tehtävä luonnollisesti mahdoton. Jos et osaa itse ajatella sitäkään, että kuorma-auton lavalta voi työntyä esiin kuormaa, joka ei ole ihan kokonaan mahtunut sinne, ei keskustelua ole mielekästä jatkaa. Sinähän varmasti tietäisit, ettei sellaisia kuormia ole, tai jos olisikin, ne eivät olisi vaarallisia hauraammille vanhuksillekaan.
"3 1" kirjoitti auton törmänneen kuorma-auton perään ja tästä aiheutui kuolonkolari.
Osoitin sen olevan mahdoton kirjoittajan kuvailemalla tavalla. Eli hienotunteisesti osoitin hänen muistavan väärin tai puhuvan politiikkaa eli "muunneltua totuutta".
En toki väitä tuntevani kaikkien autojen ominaisuuksia, mutta yritän parhaani mukaan ottaa niistä selvää, jos niistä jotain väitän.
Onhan myös mahdollista että kuorma-auto on ollut ajoneuvoasetuksen vastainen tai että kuorma on ollut laiton, mutta oletettavasti "3 1" olisi sen maininut, koska oli ajoneuvojen välisen etäisyydenkin havainut noinkin tarkasti.
Mutta alunperin tässä ketjun osassa väiteltiin siitä, voiko jarruttamalla saada aikaiseksi niin suuren törmäysvoiman, että muutaman metrin päässä takana ajavassa autossa aiheutuisi peräänajon satuessa vakavia vahingoittumisia.
"Dodgeäijä":n väite mielestäni tuli myös osoitettua perättömäksi. - 250D
chevyäijä kirjoitti:
Voit taas yrittää keksiä jotain uutta:)Lavalla voi olla tavaraa, esim lankkuja jotka ylittävät lavan takareunan. Kuorma-auton lava voi olla samalla korkeudella kuin takana tulevan henkilöauton kuljettajan pää.
- Fysiikka Kymppi
chevyäijä kirjoitti:
Onko muutama fysiikan tunti jäänyt väliin?Älä kysele, vastaa väitteeseesi! Ja älä puhu fysiikasta mitään, jos et perustele.
Sanoisin sinua m******i, mutta editoija kumminkin poistaa kommenttini, joten jätän väliin.
- joopajoo
Itseäni myös v...taa nuo perässä roikkujat, kun luulevat vissiin pääsevänsä nopeammin perille puskurissa kiinni roikkumalla.
Teen yleensä niin, että väläytän jarruvaloja kerran tai pari, ellei silloin jää väliä niin hiljennän sitten ihan vaikka piruillessani vauhtia ja rupeen köröttelemään ihan rajotuksen mukaan tai hieman alle.
Ja ihan turha siitä tulla sitte mussuttamaan.- 30tkm vuodessa
en ymmärrä näitä h***tin hulluja. Itse ajan vakionopeudensäätimellä tasaista nopeutta ja kun hitaampi tulee eteen - painan ohi heti kun on mahdollista. Sitten on näitä h****tin tunareita jotka seuraa enemmän peruutuspeiliä kuin edessä olevaa tietä...
Kumpihan on vaarallisempaa, kerätä jonoa ajamalla eri alinopeuksilla, jarrutella, hidastella ja pyrkiä terrorisoimaan koko muuta tieliikennettä kuin mennä tasaista nopeutta eteenpäin joustavasti?
Olisiko mitenkään mahdollista pysähtyä säännöllisesti vaikka bussipysäkille päästämään jono ohi jos kerran matkaan käytetyllä ajalle ei ole väliä??? Samalla kaikkien matka sujuisi nopeiten ja turvallisimmin.
kyllä, tiedän että tämä menee kuuroille korville... jatkakaa liikenteen vaarantamista. - veio1
30tkm vuodessa kirjoitti:
en ymmärrä näitä h***tin hulluja. Itse ajan vakionopeudensäätimellä tasaista nopeutta ja kun hitaampi tulee eteen - painan ohi heti kun on mahdollista. Sitten on näitä h****tin tunareita jotka seuraa enemmän peruutuspeiliä kuin edessä olevaa tietä...
Kumpihan on vaarallisempaa, kerätä jonoa ajamalla eri alinopeuksilla, jarrutella, hidastella ja pyrkiä terrorisoimaan koko muuta tieliikennettä kuin mennä tasaista nopeutta eteenpäin joustavasti?
Olisiko mitenkään mahdollista pysähtyä säännöllisesti vaikka bussipysäkille päästämään jono ohi jos kerran matkaan käytetyllä ajalle ei ole väliä??? Samalla kaikkien matka sujuisi nopeiten ja turvallisimmin.
kyllä, tiedän että tämä menee kuuroille korville... jatkakaa liikenteen vaarantamista.Miksi puolustat rikollisuutta. Eikö saisi suojella itseään ? Eikö ongelman aiheuttaja ole se rikollinen joka toimii väärin. ??
- Iso Pikkubussimies
30tkm vuodessa kirjoitti:
kyllä, tiedän että tämä menee kuuroille korville... jatkakaa liikenteen vaarantamista.Ajat 30tkm vuodessa, vaikka se noin vituttaa? Itse ajan 60 tuhatta, ja nautin joka kilometristä.
- veronmaksulla turvaa
Tuossa tapauksessa voi soittaa 112 ja ilmoittaa vaaraa aiheuttavasta kaaharista, tuskinpa kyseessä ole kaikkien sormenosoittelijoiden ( eli en minä vaan ne muut) mielisyypää, eli rattijuoppo.
Ei liikenneturvallisuuden vaarantaminen ole ainoastaan sallittua kovempi nopeus, vaan mikä tahansa piittaamattomuudesta tai huolimattomuudesta aiheutuva vaara.
Jos olet epävarma siitä mitä sanoa 112:ssä vastaavalle merkonomille lue finlex.fi Rikoslaki, 23 luku. - Turvaväli taajaman
Ulkopuolella vähintään yhtämonta metriä kuin on nopeus
Typeryksiä yli 50% - Hopea sompaaja
Minulla on kamera autossa se kuvaa videota kokoajan edellä menijöistä joten turhat jarruttelut voi käydä kalliiksi.
Vaikka väität ajavasi 90...95, ongelma on siinä että unohdat ajaa välillä ja nopeutesi alkaa soutamaan sinne tänne, minä taas tulen vakionopeussäätimellä takana, sinä muodostut minulle ongelmaksi, tiesitkö sen? Keskittyisit ajamaan kunnolla ja tasaisesti, menen ohi sitten kun paikka tulee. Älä tule siihen ohituskaistalle sössimään sataa kun muuten ajat 90..95 hä?
Minä uskon että sinä aiheutat ongelmasi itse......- 20 v ratissa
Siis oikeasti, voi saatana mitä idiootteja täällä palstalla on!
Sinun pitää siis ajaa edellämenevän takapuskuriin kiinni, koska vakionopudensäädin on päällä?
Onko koskaan tullut mieleen, että sen säätimen voi ottaa pois päältä, jos edellämenevä hidastaa vauhtia?
Ja yleensäkin ottaen Suomen maanteillä taajaman ulkopuolella on hyvin vähän liikennettä. Jos minä käytän vakionopudensäädintä, jätän suosiolla edellämenevään vähintään 150 metriä väliä, niin sen edellämenevän pienet nopudenvaihtelut eivät vaikuta ajooni.
Ihmeen vähän niitä kolareita tulee, kun seuraa liikennekäyttäytymistä ja tätä keskustelua. - Hopea sompari
20 v ratissa kirjoitti:
Sinun pitää siis ajaa edellämenevän takapuskuriin kiinni, koska vakionopudensäädin on päällä?
Onko koskaan tullut mieleen, että sen säätimen voi ottaa pois päältä, jos edellämenevä hidastaa vauhtia?
Ja yleensäkin ottaen Suomen maanteillä taajaman ulkopuolella on hyvin vähän liikennettä. Jos minä käytän vakionopudensäädintä, jätän suosiolla edellämenevään vähintään 150 metriä väliä, niin sen edellämenevän pienet nopudenvaihtelut eivät vaikuta ajooni.
Ihmeen vähän niitä kolareita tulee, kun seuraa liikennekäyttäytymistä ja tätä keskustelua.Missä siinä sanotaan että tulen takapuskuriin kiinni? Minä olen menossa ohi enkä jää 150m päähän tumputtamaan? 20v ratissa, ei taida luetun ymmärtäminen olla parhaita puoliasi, sen sijaan olet hyvä itse keksimään ja luulemaan. Kukahan sinulleklin on kortin myöntänyt?
- köyhien murheita
Osta parempi auto, sellainen jossa on aktiivinen vakionopeussäädin, se hidastaa jos edellämeneväkin hidastaa.
- 30tkm vuodessa
20 v ratissa kirjoitti:
Ihmeen vähän niitä kolareita tulee, kun seuraa liikennekäyttäytymistä ja tätä keskustelua.siis, onko niin että sinä määrität kaikkien muiden nopeuden tiellä?
Onko mahdollista että ajat hitaammin kuin tiellä saa ajaa?
Onko sinun ajotapasi sellainen että muiden tulee pysyä aina turvavälin etäisyydellä sinusta?
Kuullostaako siltä että jokin on vialla?
Jos sinulle tiellä vietetty aika ei merkitse mitään - olethan ystävällinen ja menet tasaisin ajanvälein tien sivuun vaikka pysäkille jotta muutkin voivat käyttää tietä? - 3 sekunnin turvaväli
Ootta työ kummaa porukkaa, edellä ajava hidastaa, sinun pitää hidastaa ja pitää turvaväli. Ja mielellään silleen, että siihen mahtuu vielä yksi auto nätisti tulemaan väliin. Jos te haluatte liikenneturvallisuutta ja mielenrauhaa, opetelkaa ajamaan joustavasti. Kolmen sekunnin turvaväli on sopiva, kahden riittävä ja yhden vaarallinen.
- FFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
Valitettava totuus osamattomuudest,roikutaan peräs ku ei osata ajaa!
olis syyt lähtee julkisiin,eikä yrittää oppia ku ei opi! - Nopeutta joko
Lataa sillä kotterollas 160km/h lasiin ja ota etumatkaa tai vaihtoehtoisesti 40km/h.
- akkaratissa
Ei auta ainakaan tuo ensin mainittu, nähty on monesti.
Viimeksi eilen perässäni 80 km nopeusalueella (ajoin tasaista 95 km/h nopeutta) perääni tuli roikkumaan auto, joka ei ohittanut vaikka tilaisuus olisi ollut useampaan kertaan. Kerran näytin jopa vilkulla että ohittaisi kun oli suoraa, vapaata tietä. Teinkin sitten turvavälin itse ja polkaisin kunnolla kaasua, niin että väliä oli jo peräti n. 400 m.
Sieltä se kuitenkin taas tuli taakseni eikä edelleenkään ohittanut. Toistin saman useampaan kertaan ja joka kerta se kiihdytti takaisin kantaani.
Tien loppupätkä oli todella mutkaista osuutta ja ihan selvästi tälle autoilijalle tuli hätä, että katoan näköpiiristä, kun alkoi kiihdyttämään vielä vauhtia, jotta onnistuisi pysymään kannoilla. Itse en enää uskaltanut nostaa vauhtia 120 km/h, joten hän sitten saavutti minut. Loppuosa olikin sitten 60 km/h osuutta. Polkaisin heti jarruun ennen merkkiä ja ajoin jopa alle 60 km/h. Perässätulija oli tyytyväinen kun sai körötellä minun puskurissani kiinni;)
- Oyitta
Selitys on hyvin yksinkertainen. Siksi en pidä turvaväliä, kun silloinhan minä olisin se tientukko. =) Nyt se olet sinä. =)
- Hööööööööööööööööööö
Anteeksi kuinka
- Tuo tyypillinen pä
Hööööööööööööööööööö kirjoitti:
Anteeksi kuinka
moottoriteillä ja ohitusteil tullaan perseeseen roikkuu ,vaik toisel on edes toinen auto eli eivät ole tajunneet liikenteestä mitään koskaan .
- Heikunkeikkakuu
Nysväri, marmattaja, perässäänroikottaja on ongelmaansa yksin syyllinen, hän yrittää omistaa tonttinsa yksin eikä kunnioita muita tiellä liikkujia.
- PUUHA PATE
mitä välii jos joku ajaa perässä miten se muka voi ärsyttää? ottakaa vaan ihan rennosti.
- ?????
Sen jälkeen kun alettiin puhumaan turvavälistä ja liian lähellä ajamisesta tuli rangaistava teko (tapahtui 90-luvulla) niin ihmiset alkoivat sairaalloisesti pelätä tai ärsyyntyä takana tulevista autoista.
Aiemmin takana tulevat ei haitanneet muutamaa poikkeavaa lukuunottamatta ketään.
Poliisiin ja Liikenneturvan kampanjoiden myötä, autoilijat ovat menettäneet suhteellisuuden tajun ja pelkäävät peräänajoa aivan sairaalloisesti.
Perusteluna käytetään, "entäs kun joudun tekemään äkkijarrutuksen hirven..".
Mielleni aina nousee kysymys, kuinka usein joudutaan tekemään äkkijarrutus hirven tms. takia?
Itselläni on tähän mennessä kilometrejä takana n.1,5 miljoonaa, mutta hirven takia olen joutunut tekemään äkkijarrutuksen 2 kertaa ja ehkä 5 kertaa joutunut tekemään rauhallisen jarrutuksen.
Ja vaikka sen hirven takia joutuisikin tekemään äkkijarrutuksen, niin miksi aina oletetaan, ettei se takana ajava havaitse sitä hirveä?
Voihan se takana ajava nähdä hirven vaikka pari sekuntia aikaisemmiin ja aloittaa jarrutuksen hyvissä ajoin.
Mutta kaiken kaikkiaan tuo turvaväli on hyvä esimerkki siitä, mitä Poliisin ja Liikenneturvan aivopesulla voidaan saada aikaiseksi. - uijokla
Kuljettajien on tarkkailtava kaikkea liikennettä, myös takana tulevaa.
Tieliikennelaki 19 §:
"Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta."
Lähietäisyydellä takana ajava saattaa aloittaa ohituksen milloin vain. Sen alettua on noudatettava em. pykälää, joten lainsäädäntö velvoittaa tarkkailemaan lähellä ajavan touhuja eli on vilkuiltava peiliin tuon tuostakin. Sen sijaan turvavälin päästä ei ohittaja pysty singahtamaan sekunnissa eikä kahdessakaan rinnalle, ja tilanne on rauhallinen eikä ärsyttävä. - Kauppajono
????? kirjoitti:
Sen jälkeen kun alettiin puhumaan turvavälistä ja liian lähellä ajamisesta tuli rangaistava teko (tapahtui 90-luvulla) niin ihmiset alkoivat sairaalloisesti pelätä tai ärsyyntyä takana tulevista autoista.
Aiemmin takana tulevat ei haitanneet muutamaa poikkeavaa lukuunottamatta ketään.
Poliisiin ja Liikenneturvan kampanjoiden myötä, autoilijat ovat menettäneet suhteellisuuden tajun ja pelkäävät peräänajoa aivan sairaalloisesti.
Perusteluna käytetään, "entäs kun joudun tekemään äkkijarrutuksen hirven..".
Mielleni aina nousee kysymys, kuinka usein joudutaan tekemään äkkijarrutus hirven tms. takia?
Itselläni on tähän mennessä kilometrejä takana n.1,5 miljoonaa, mutta hirven takia olen joutunut tekemään äkkijarrutuksen 2 kertaa ja ehkä 5 kertaa joutunut tekemään rauhallisen jarrutuksen.
Ja vaikka sen hirven takia joutuisikin tekemään äkkijarrutuksen, niin miksi aina oletetaan, ettei se takana ajava havaitse sitä hirveä?
Voihan se takana ajava nähdä hirven vaikka pari sekuntia aikaisemmiin ja aloittaa jarrutuksen hyvissä ajoin.
Mutta kaiken kaikkiaan tuo turvaväli on hyvä esimerkki siitä, mitä Poliisin ja Liikenneturvan aivopesulla voidaan saada aikaiseksi.Asiallisesti kirjoitettu teksti, mutta ei mitään järkeä? Ihme väitteitä, ei sitä turvaväliä pidetä hirvien takia. Ja nyt hyvät ihmiset, miksi sitä turvaväliä pidetään? Luettelenko syyt, vai tiedättekö oikeasti syyt itse. "http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=6309". Tuolta löytyy noin aluksi tietoa, faktatietoa, eikä mitään musta tuntuu että toi ajaa liian lähellä toi ajaa liian kovaa tota en päästä ohi toi on lähopää vittu mikä kusipää perässäroikkujamulkkusaatana. Eniten mua häiritsi noi fysiikkaselitykset tuolla vaikka tais olla provo. 90-luvulla vielä osattiin ajaa autoa, ei johdu mistään laista tämä nykyinen ajotyyli. Ihmiset ei vaan jostain syystä tajuu, että autoilu ja kaupanjono on kaksi eri asiaa.
- ????????
Kauppajono kirjoitti:
Asiallisesti kirjoitettu teksti, mutta ei mitään järkeä? Ihme väitteitä, ei sitä turvaväliä pidetä hirvien takia. Ja nyt hyvät ihmiset, miksi sitä turvaväliä pidetään? Luettelenko syyt, vai tiedättekö oikeasti syyt itse. "http://www.liikenneturva.fi/www/fi/?we_objectID=6309". Tuolta löytyy noin aluksi tietoa, faktatietoa, eikä mitään musta tuntuu että toi ajaa liian lähellä toi ajaa liian kovaa tota en päästä ohi toi on lähopää vittu mikä kusipää perässäroikkujamulkkusaatana. Eniten mua häiritsi noi fysiikkaselitykset tuolla vaikka tais olla provo. 90-luvulla vielä osattiin ajaa autoa, ei johdu mistään laista tämä nykyinen ajotyyli. Ihmiset ei vaan jostain syystä tajuu, että autoilu ja kaupanjono on kaksi eri asiaa.
" Eniten mua häiritsi noi fysiikkaselitykset tuolla vaikka tais olla provo."
-Voihan se hiukan häiritä, ellei ymmärrä aihetta. Koulunkäynti olisi auttanut siihenkin asiaan.
- dieselöinti
Ikään kuin sitä tietä ei riittäisi pituussuunnassa. Pitäkää sitä turvaväliä n. 3 sekuntia edelläajavaan. Huomattavasti rennompaa menoa. Ohituksetkin sujuu tuon 3 sekunnin välimatkan ansiosta jouhevasti ennakoiden/kiihdyttäen.
- Röyhkeä audikuski
Turvavälien pitäminen on riskaabelia touhua. Aina, kun jätän oikeaoppisen turvavälin edelläajavaan nähden, ei mene montaakaan sekuntia kun takaa tulee joku keski-ikäinen Avensis-kuski väliin. Toisin sanoen turvavälit houkuttelevat tarpeettomiin ohituksiin, ja samassa rytäkässä turvavälikin sitten täyttyy jälleen.
- dieselöinti
Aika marginaalitilanne sanoisin... tai ainakin harvoin muodostuu itselle ongelmaksi. Jos havaitsen taustapeilistä tulevan pitkän letkan takanani ja potentiaalisesti näitä ohittelijoita ison liudan, niin paahdan tietenkin itse ohi tästä edelläajavasta.
Miksikö? No siksi koska en pidä myöskään puskurissa roikkujissa. Nyt se keski-ikäinen Ave kuski jää juuri ohittamani auton taakse tulpaksi ja saan ajella taas varsin pitkään rauhassa.
Toinen juttu on myös se ettei itse ole pakko ajaa aivan keskiviivan tuntumassa estäen takanatulevien näkyvyyden. Toisten on helpompi ohittaa kun voivat luottaa tekevänsä ohituksen turvallisesti. En sano, että nimim. "Röyhkeä audikuski" ajelee keskiviivan tuntumassa mutta moni ajaa ja näin aiheuttaa jonoutumia. - ajattella
mieti nyt kuitenkin kuka sen sinun edessä olevan turvavälin päättää ja pitää
- etyqe55
Kunnollisen turvavälin pitäminen on täysin mahdotonta nykyään liikenteessä.
Jos jätät väliä edellä menevään niin joku tomppeli tunnistaa sen kohteliaisuudeksi ja kiilaa siihen väliin.
Uudelleen jätettäessä väliä edellä menevään tomppeliin niin seraava tomppeli kiilaa minun jättämään turvaväliin.
Tätä jatkuu niin pitkään kun on matkaa jäljellä.
Usein joutuu myös hidastamaan vauhtia näiden kiilareiden takia ja siksi ajan 20 metrin päässä edellä menevästä vaikka sitä vituttais kuinka paljon.
Ajan työni takia yli 50000km vuodessa ja homma vain pahenee koko ajan.- ei tuu ketään
Missähän päin Suomea on noin kovat liikenneruuhkat?
- no hyvä
Olet näin helpottanut useita kaistanvaihtoja. Mikä tässä oli huono asia?
- ajatella
kokeileppas joskus jättääkin 200 metriä siihen eteen tyhjää, niin huomaat että tuo ongelma poistuu täysin, eikä tämä ole mikään provo, vaan omakohtanen kokemus 40 vuoden ajokokemuksella.
- Jos olet alansa osaa
autoilija ja jättää turvavälin niin eikö joku "kiirellinen" pujottelukepin kiertäjä tuikkaa siihen väliin.Talvella ainakin tulee läheltä piti tilanteita näiden "kiirellisten" takia.
- 15+8
Mikäs ongelma siinä on jos joku ohittaa ja palaa hetkeksi omalle kaistalleen.
Jos tulee läheltä piti tilanteita, sinä pidät liian pientä turvaväliä. Jos suunnittelet ohitusta, olet auttamatta liikkellä liian hitaalla pelisilmällä, jos joku ehtii taaempaa ohitsesi.
Osittain sen takiahan sitä turvaväliä pidetään, ettei tarvitse koko letkaa ohittaa kerralla ja ohitus olisi turvallista. - Rekkamies 64
jätä sen verran pitkä turvaväli, että siihen mahtuu vaikka rekka tulemaan, niin toimit oikein
- lauri20
Mites puskurissa roikkujat selittävät nämä 10-50 auton kolarit joita tapahtuu niin kesällä kuin talvella
- ?????
No miten niitä pitäisi selittää?
Ilmeisesti siellä etummaisena on joku aloittajan kaltainen tapaus, joka ärsyyntyy perässäajavasta ja vetää ilman mitään syytä liinat kiinni.
Mutta on myös ketjukolareita, jotka ei millään tavalla johdu liian pienistä turvaväleistä, vaan liian suuresta tilannenopeudesta, vaikka se nopeus olisi huomattavasti alle suurimman sallitun.
Sellainen oli esim. muutama vuosi sitten kolmostiellä Klaukkalan kohdalla tapahtunut ketjukolari. - Ohitinkolarin
????? kirjoitti:
Ilmeisesti siellä etummaisena on joku aloittajan kaltainen tapaus, joka ärsyyntyy perässäajavasta ja vetää ilman mitään syytä liinat kiinni.
Mutta on myös ketjukolareita, jotka ei millään tavalla johdu liian pienistä turvaväleistä, vaan liian suuresta tilannenopeudesta, vaikka se nopeus olisi huomattavasti alle suurimman sallitun.
Sellainen oli esim. muutama vuosi sitten kolmostiellä Klaukkalan kohdalla tapahtunut ketjukolari.Turvavälin tarkoitus on kaiketi "ottaa vastaan" se sekunti, joka kuluu kun perässätulija tajuaa edelläajavan jarruvalojen syttyneen...
Ottakaa nyt vaan rauhassa ! - syystä tietysti
????? kirjoitti:
Sellainen oli esim. muutama vuosi sitten kolmostiellä Klaukkalan kohdalla tapahtunut ketjukolari.Miksi kukaan vetäisi ilman mitään syytä liinat kiinni? Oletko vähän älyltäsi vajaa?
Tielle voi juosta esimerkiksi hirvi, yhden sellaisen autolla tappaneena, minä ainakin jarrutan kunnolla ja se on persesustikärpäsen vika jos rytisee.
Liian lähellä ajaminen on silkkaa typeryyttä, osaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä. Kortti pois tuollaisilta kädettömiltämulkuilta. - ???????????
syystä tietysti kirjoitti:
Miksi kukaan vetäisi ilman mitään syytä liinat kiinni? Oletko vähän älyltäsi vajaa?
Tielle voi juosta esimerkiksi hirvi, yhden sellaisen autolla tappaneena, minä ainakin jarrutan kunnolla ja se on persesustikärpäsen vika jos rytisee.
Liian lähellä ajaminen on silkkaa typeryyttä, osaamattomuutta ja välinpitämättömyyttä. Kortti pois tuollaisilta kädettömiltämulkuilta."Miksi kukaan vetäisi ilman mitään syytä liinat kiinni? Oletko vähän älyltäsi vajaa?"
Mahdoitko ollenkaan lukea ketjun aloitusta?
Aloittaja kirjoitti:"jos minulla olisi isompi ja huonokuntoisempi auto, olisin jo monta kertaa tehnyt äkkijarrutuksen ja sinä saatanan roikkuja olisit rysäyttänyt perääni"
Myös omasta mielestäni tuollainen tahallinen onnettomuuden aiheuttaminen on älyltään vajaiden puuhaa, mutta kuten aloittaja osoittaa, myös sellaisia ilmeisesti aivan ilman holhousta vapaana liikkuu.
- Liikenneturha ry
Turvaväli muodostetaan aina auton takapuolelle! Eli aja kovempaa.
- aika huono provo
Kukaan ei ole vastuussa oman autonsa takana olevasta tilasta. Vastuualuuesi on siinä autosi edessä, huolehdi ettei siinä ole muita sinun vastuualuuellasi.
- Totuudentorvisieni
Oletko koskaan ajatellut ajaa bussipysäkille ja päästää perässäroikkujaa ohi?
- Soittoooooo
Monesti tehnykin niin. Seurauksena soitto poliisille
- savonpoika1
HESALAASEET MESOOO
- mä vaan
No terve, suurin osa näistä kirjoittelijoista on käynyt jonkunlaista apukoulua, eivät pärjää liikenteessä ja todennäköisesti eivät elämässä muutenkaan. Liikenne kun on yhteispeliä ja säännöt ovat tarkoitettu kaikkien parhaaksi. Jos joku ei halua, että ajat hänen tai hänen perheensä ja lapsiensa päälle niin mikä siinä on vaikea ymmärtään? Ajan 50 000km vuodessa ja toistaiseksi 26 vuotta ilman kolaria. Palaan paremmalla hetkellä takaisin ja kerron miten jotkut ihmettelevät esim. kun ohitettava painaa kaasua, olet sen itse usein aiheuttanut.
- ^^^^^^^^
Tuon ääliömäisen liikenneturvan vaarantamisen perustelut todellakin haluaisin kuulla.
"kerron miten jotkut ihmettelevät esim. kun ohitettava painaa kaasua, olet sen itse usein aiheuttanut."
Omasta mielestäni mikään ei voi olla idioottimaisempaa, kuin alkaa kiihdyttämään kun toinen on ohittamassa. - jep 21
^^^^^^^^ kirjoitti:
Tuon ääliömäisen liikenneturvan vaarantamisen perustelut todellakin haluaisin kuulla.
"kerron miten jotkut ihmettelevät esim. kun ohitettava painaa kaasua, olet sen itse usein aiheuttanut."
Omasta mielestäni mikään ei voi olla idioottimaisempaa, kuin alkaa kiihdyttämään kun toinen on ohittamassa.Melko yleistä on, että ohittajilla on tapana ajaa edelläajavaan kiinni, tässä vaiheessa usein edelläajava painaa jonkun verran kaasua, vielä ei ole tietoa tapahtuuko ohitus vai tuleeko joku ihan palleille asti. Sitten ohittaja tempaisee autonsa nopella liikkeellä ohituskaistalle, tässä vaiheessa ohitettavan pitäisi jo huomata mistä oli kysymys ja heivata kaasua. Itse ohitan hieman kauempaa eikä kohdalleni ole osunut kuin pari hassua asennevammaista. Mutta huomio, tämä on minun kokemukseni, tilanteita on yhtä paljon kuin autoilijoitakin. Rauhallista matkaa.
- Itä-kaaharit
Olen monta kertaa ihmetellyt, miksei Helsingin itäväylällä ole peltipoliiseja, ei ainuttakaan???
Siellä kaahataan, kiilataan, koukitaan jne ja valtio saisi siltä tieosuudelta mojovat lisätienestit sakkoina, jos olisi valvontaa, mutta ei. Onko niin, että Itä-Helsingissä asuu joku pamppu, joka vaatii saada kaahata omalla audillaan mennen tullen, eikä hyväksy valvontaa, joka olisi meille kaikille turvaksi? - Audimimmi
Ite pidän turpavälin reiluna edelläajavaan ja ajan mustalla pirkkamersulla vakkaria käyttäen ja max 10% ylinopeutta. Harvoin kukaan roikkuu perässä, ihme kyllä! Kun ajan kymmenyksen saksalaisesta autosta maksaneella riisikuppi kakkosautollani, 90 % ajaa persiissä- itse ajan tismalleen samalla tavalla. Kuka väittää, ettei laadulla ole merkitystä...? :0
- uijokla
Minä. "Laadulla" ja laatumielikuvilla ei ole tuossa merkitystä. Liikenteessä on joillakin sellainen käyttäytymismalli, että pienemmällä ajoneuvolla olisi vähemmän oikeuksia. Etelä-Amerikassa kuulemma näin onkin eli väistämissäännöt risteyksessä pohjautuvat ajoneuvon kokoon.
- virallinen ohje
Autokouluope antoi hyvän vinkin vastaavassa tilanteessa ja se Toimii. Nosta jalka kaasuspolkimelta, älä jarruta. Kun edelläajavan perä tulee äkisti eteen ilman, että jarruvalot palaa, niin se herättää.
- yhenlainen autokuski
Yhtyisin tuohon viimeisimpään "virallinen ohje" nimimerkkiin. Lisätäkseni sen, että ei lähdetä ohi ennenkuin nähdään kaikki (oli autoja jonossa) 1 tai 100kpl oman mielen mukaan, että mikä on tilanne ja oman matkasi pituus, sekä kuinka monta samaan suuntaan olevia kaistoja on käytössä ohitus hetkellä.
Matkasi pituudellakaan ei ole väliä, mikäli haluat päästä hengissä perille. - Teitä älykkäämpi....
Tällä palstalla joko provotaan, tai sitten nuo "kuljettajat" ovat älyllisesti täysin liikenteeseen kelpaamattomia... Mä ainakin tulen jatkossakin pysäyttämään kaikki hinttirunkut, joille se perseessäroikkuminen on elinehto ja sitten katsotaan miten se homppeli itkee kun nokkarusto murtuu. Noin kävi yhdelle pimmerihomolle, kun ei tajunnut etten välitä perseeseen tunkijoista.
- Hellan idiotismi
Ihme juttu ! Näitä perässä roikkuja juttuja rustaa jonkinlainen isänörtti kusipää joka on herännyt nihlistimäisyyteen kun joku on muitten siittämänä synnyttänyt hänelle lapsen. Ollaan niin saatana tärkeitä peräpäästä.... kuin se olis omaa tilaa. Ajetaan sen muitten siittämän kanssa rekan edessä ja moititaan tärkeänä ymmärtämättä mitkä ovat selviytymisen lait. Menkää vittuun idealisminne kanssa... ketään ei kiinnosta teidän kännykän kuorien kehittely. Te olette jo nuorina jälkijunassa !
Muiden siittämää suojellaan parhaiten pysymällä liikenteen rytmissä, eikä yrityksellä olla oikeassa kun muut ovat jo nussineet. Älykkyys....? VOI VITTU!
- novoinytaas
Mitä lähempänä takapuskuriani joku ajaa sen enemmän jätän turvaväliä edellä ajavaan...näin jätän pelivaraa molemmille jonon äkkipysähdyksen varaltaHirven eteen hyppäämistapauksissa tai muissa vastaavissa tuo ei tietty autai.Rekkakuski"ammattiautoilijoita" on yllättävän paljon noissa "idioottitakapuskuriroikkujista"???
Ärsyttävin piirre suomen maanteilla on ohituskaistan alkaessa nopeuden nostaminen ja saman tien ohituskaistan loppumisen jälkeen nopeuden laskeminen...mieluimmin tiputtaisi nopeuttaan,jotta takanatulijoita pääsis mahdollisimman paljon ohi jos kerran tykkää ajella alle sallitun nopeuden!!!???- takapuskuri
Kai olet huomannut, että ajokortti ei ole älykortti.Jos olisi ja siinä jonkinlainen vaatimustaso, olispa väljät tiet.
- autojänis
kuka jaksaa miettiä perässäroikkuvia.. kun edessäki yleensä tie täynnä kaiken maailman vatipäitä. :P pahimmat ovat kyllä kiihdytyskaistalla jarruttelevat autoilijat.. rampin jälkeen ne jarrutta kiihdytyskaistan alussa ja odottavat että joku päästää ne jonon sisälle. helv**** et sellanen rassaa.. edessä kilometri kiihdytyskaistaa ja nämä tukkii sen koska pelkäävät ajavansa sen loppuun ja jäävän sinne ikuisiksi ajoiksi. kortti pois ja auto huutokauppaan tuollaisilta! :D
- onhan näitä
En ole tuo perässä kiinni ajava. Tulin vain ilmoittamaan, etten koskaan roiku kenenkään perässä ja pidän aina hyvän turvavälin. Aloittaja on oikeassa että tuollainen perässä roikkuva ajotapa on todella yleistä ja kuten todettu, vaarallista.
Eiväthän ne sitä käsitä, tai sitten eivät välitä.
Jonkun tutkimuksen mukaan tuo perässä roikkuminen johtuisi ajostressistä / rattiraivosta. No, oli miten oli, itse jos perässäni lähes kiinni ajetaan, en provosoidu siitä vaan unohdan perässä roikkujan ja samalla toivon ettei peltiä mene ryttyyn.
Joskus olen piruuttani tehnyt sen että olen hiljentänyt oikein kunnolla vauhtia pikku hiljaa ja kun vauhti on n. 50 km/h, kiihdytän yhtäkkiä n. 120 km/h. Autoni kiihtyy vähän yli 7 sekan nollasta sataan, joten tällä konstilla saadaan turvaväli väkisin aikaan.
Tosin vain hetkeksi, koska kohta tämä "älyn voitto" on ottanut minut kiinni uudelleen ja jatkaa perässä roikkumista. Suomalaisia vaivaa joku en tiedä mikä koska esim. Ruotsissa ei mitään tällaista esiinny ollenkaan.- häiritty
Luokittelen nämä roikkujat mielenvikaiseksi. Muuta syytä ei voi olla. Viimeviikollakin oli yksi tällainen kahjo puskurissa kiinni vaikka nopeutta oli noin 90km/h. Ei auttanut mitkään temput että saisin roikkujan ohittamaan. Vasta kun pysähdyin levähdysalueelle, pääsin kiusaajasta eroon.
Kun lähdin jatkamaan matkaa, sain roikkujan kiinni kun tämä kiusasi jotain toista onnetonta. En lähtenyt koston tielle vaan ohitin nämä molemmat autot hyvässä paikassa ja jatkoin matkaa ilman häiriöitä.
Uskonkin että puskurissa roikutaan häiritsemismielessä eli täysin tahallaan ja uusi häirittävä etsitään heti jos entinen pysähtyy. Mitään asiantilan korjaamiseksi tuskin on tehtävissä. Valitettavasti. - uijokla
häiritty kirjoitti:
Luokittelen nämä roikkujat mielenvikaiseksi. Muuta syytä ei voi olla. Viimeviikollakin oli yksi tällainen kahjo puskurissa kiinni vaikka nopeutta oli noin 90km/h. Ei auttanut mitkään temput että saisin roikkujan ohittamaan. Vasta kun pysähdyin levähdysalueelle, pääsin kiusaajasta eroon.
Kun lähdin jatkamaan matkaa, sain roikkujan kiinni kun tämä kiusasi jotain toista onnetonta. En lähtenyt koston tielle vaan ohitin nämä molemmat autot hyvässä paikassa ja jatkoin matkaa ilman häiriöitä.
Uskonkin että puskurissa roikutaan häiritsemismielessä eli täysin tahallaan ja uusi häirittävä etsitään heti jos entinen pysähtyy. Mitään asiantilan korjaamiseksi tuskin on tehtävissä. Valitettavasti.Peilistä usein näkee takanatulijan ohjaamoon jonkin verran, ja monesti näyttää kuin kuljettaja pitäisi korvastaan kiinni. Kädessä on todennäköisesti kännykkä ja kuski keskittynyt puheluun eikä liikenteeseen. Silmät ovat katsovinaan eteenpäin, mutta vain korvista on aktiivinen yhteys aivoihin.
- Näin
Tää takaperoinen ohitus, eli vilkku päälle, siirryt oikealle kaistalle ja jarrutat. Palaa takaisin omalle kaistalle ohitettuasi takana tulevan. \o/
- turboeeeero
12.7 kello 6:10, Tie 130 Valkeakoskelta, Hämeenlinnaan päin.
Tuohon aikaan tie on todella hiljainen, mutta siitä huolimatta, että mittarivauhti on 90 niin saa perskärpäsen. Myös tänä aamuna :)
Noh, tänä aamuna valkoinen paku ei ajanut ihan perseessä kiinni, mutta sen verran lähellä, että en voinut tällä kertaa hidastaa vauhtia. Mikä on oravan päässä ajatus, että täysin tyhjällä tiellä odotetaan niitä kahta autoa ja lähdetään sitten ylittämään tietä juuri kun auto on kohdalla?. Veto-autoa ja perskärpästä...
Sinne se rusahti oikean eturenkaan alle sitten. Ilman perskärpästä olisin jarruttanut ja orava olisi vielä hengissä.
Viime syksyllä:
Kyseisellä tiellä ja lähes samalla tieosuudella on kävi niin, että jouduin painamaan jarrua reippaamiin (en pohjaan) koska tiellä oli jänis. Perskärpänen suuttui siitä. Hän ei nähnyt jänistä. Perskärpänen joutui hidastamaan myös ja tulkitsi asian niin, että minä tahallani hänen kiusakseen jarrutan täysin tyhjällä tiellä. Jänis jäi henkiin vaikka olisin sen päälle voinut lain mukaan ajaa, vauhtia hidastamatta. Perskärpänen tietenkin väläytteli sen jälkeen pitkiä. Jätin perskärpäsen motarilla. Tässäkin ajoin jo valmiiksi ylinopeutta (kuten aina ajan).
Tarinan opetus: Jos teillä on kiire, menkää ohitse. Jos ette pääse ohitse alitehoisilla romuillanne, niin menkää bussilla tai pitäkää turvaväli edellä ajavaan, niin tai ottakaa lisää velkaa ja hankkikaa tehokkaampi auto.
Ajan lähes aina ylinopeutta, mutta kyse onkin siitä, että kuinka paljon ylinopeutta pitäisi ajaa :) Ja bussipysäkeille en ala väistelemään kun kerran ajelen jo valmiiksi ylinopeutta itsekin.- häiritty
Suurempi nopeuskaan ei auta, ei aina mutta joskus mutta omaa turvallisuuttani en pistä peliin päästäkseni roikkujasta. Paras keino on pysähtyä iisisti sopivaan paikkaan ja rauhoittua hieman itsekin. Tietysti pysäyttäminen päniin hieman mutta niin kiire ei saisi olla koskaan ettei hetkeksikään voisi pysähtyä.
Roikkujat tekee tekonsa häirintämielessä kun niiden joku oma elämäntilanne sotkee järjenjuoksua. Ne tarttee ammattiauttajan apua.
Tuo taaksepäin ohittaminen on aika vaarallista kun huomio siirtyy eteenpäin katsomisesta roikkujan edesottamuksiin ja mitä sitten jos roikkujakin jarruttaa. Silloinhan tiellä on kaksi autoa rinnakkaan, kaksisuuntaisella tiellä. Suuri vaaramomentti varsinkin jos roikkujaa ei kiinnosta siirtyä ekaksi autoksi.
Parempi on ettei melkein satasen vauhdeissa aleta pelleilemään yhden vähäjärkisen takia. Parempi olisi kun ei niitä huomais ollenkaan koska huomiota ne sillä roikkumisella just' hakee. Edessä ajo on kuitenkin aina turvallisempaa ja voi itsenäisesti tehdä päätöksiä mutta jos roikkuja ärsyttää liikaa on paras pysähtyä. - uijokla
häiritty kirjoitti:
Suurempi nopeuskaan ei auta, ei aina mutta joskus mutta omaa turvallisuuttani en pistä peliin päästäkseni roikkujasta. Paras keino on pysähtyä iisisti sopivaan paikkaan ja rauhoittua hieman itsekin. Tietysti pysäyttäminen päniin hieman mutta niin kiire ei saisi olla koskaan ettei hetkeksikään voisi pysähtyä.
Roikkujat tekee tekonsa häirintämielessä kun niiden joku oma elämäntilanne sotkee järjenjuoksua. Ne tarttee ammattiauttajan apua.
Tuo taaksepäin ohittaminen on aika vaarallista kun huomio siirtyy eteenpäin katsomisesta roikkujan edesottamuksiin ja mitä sitten jos roikkujakin jarruttaa. Silloinhan tiellä on kaksi autoa rinnakkaan, kaksisuuntaisella tiellä. Suuri vaaramomentti varsinkin jos roikkujaa ei kiinnosta siirtyä ekaksi autoksi.
Parempi on ettei melkein satasen vauhdeissa aleta pelleilemään yhden vähäjärkisen takia. Parempi olisi kun ei niitä huomais ollenkaan koska huomiota ne sillä roikkumisella just' hakee. Edessä ajo on kuitenkin aina turvallisempaa ja voi itsenäisesti tehdä päätöksiä mutta jos roikkuja ärsyttää liikaa on paras pysähtyä."Paras keino on pysähtyä iisisti sopivaan paikkaan ja rauhoittua hieman itsekin. Tietysti pysäyttäminen päniin hieman mutta niin kiire ei saisi olla koskaan ettei hetkeksikään voisi pysähtyä."
Hyvä huomio; varsinkin tietöitä on kesäisin paljon, joten kyllä sitä toisinaan joka tapauksessa joutuu pysähtymään haluamattaankin. Mutta parasta on hiljentää vauhtia moottorijarrutuksella esimerkiksi 10 km/t ja ajaa sitten tasaisesti tätä nopeutta. Tällä tavoin annetaan sille ohitustaidoistaan epävarmalle roikkujalle parempi tilaisuus onnistuneeseen ohitukseen. Useimmiten hän pääsee jo tällä avulla ohi tai jättäytyy selvästi kauemmaksi, ja sitten voi oman nopeuden nostaa takaisin.
Jos ohituspaikkoja siltikin hukkaantuu, voi ottaa vielä toisen kympin pois. Se pysähtyminen sitten lopuksi, jos ei muu auta.
- turbooooeeero
Audeista on kerrankin jotain iloakin. Audikuskit painaa kyllä ohitse kunhan ovat ensin muutamia sekunteja viettäneet puskurissa. Hyvä näin.
Jos työmatka on päivässä noin 100km, niin eipä paljon kiinnostaa väistellä bussipysäkeille pyllynhaistelijoita. Istuu päivät toimistossa ja pari tuntia autossa... ja vielä pitäisi kohteliaasti pyllistää ja siirtyä alta pois. Ei kiitos, ei mun luonteella.
Lopputulos taitaa olla tämä: joko perskärpäse ovat täysin muissa maailmoissa kun ajavat tuolla; henkisiä, taloudellisia, muita -ongelmia... Niistä ei pääse eroon kuten ei kärpäsistäkään. Se kyllä harmitti (kirjoitin siitä oravasta), että en voinut muuta kuin ajaa päälle. Se paku kuski joka perseessä roikkui, sai varmaan naurut ja keskiverto perskärpänen on tyypillisesti siis myös täysin juntti ja katkeroitunut elämäänsä :)
Antaa kärpästen ja oravien elää, tosin tässä tapauksessa perskärpäselle ei käynyt mitenkään, mutta orava otti lämää!
Tsiisus! - Hanurinimijät
Mikäs ilmiö on tämä joka menee näin:
"Ajan edellä ja pistän vilkun päälle. Takana tuleva roikkuja luulee että suuntamerkki on yhtä kuin ohitusoikeus ja samantien aletaan kiihdyttämään ohi milloin miltäkin puolelta"?
Tänään viimeksi lähdettiin vetämään vasemmalta ohi niin prkeleesti kun satasen alueella laitoin vilkun oikealle. Vasempaan ei oikein tahdo edes uskaltaa kääntyä ellei ole kunnon levennykset. Aina siellä hanurissa on joku aurinkolasit silmillä prseessä kiinni kyttäämässä elämäänsä ylimääräisiä sekunteja.- häiritty
Totta haastat, roikkujien aiheuttama ihan turha ongelma.
Normaalistihan vasemmalle kääntyjän ei tartte takaa tulevista välittää, nehän voi ohittaa minut oikealta mutta nämä perskärpäset saatanat ohittaakin vasemmalta ja pari kertaa on meinannut tulla kylkeen. Pitäis olla takaraivossa toiset silmät niin uskaltais kääntyä vasemmalle.
Edelliselle sanoisin että joutuuhan sitä elämän aikana muutenkin nöyrtymään monissa asioissa niin mikä ettei näille roikkujille. Sillä tavalla niistä pääsee parhaiten eroon. Provosoituminen on pahin asia.
Näitä roikkujia on kahta lajia, jotkut kyttää loputtomasti ohituspaikkaa ja lopulta menevät ohi mut ne jotka ei edes yritä ohittaa on niitä ärsyttävämpiä.
Ohittajat tekee ison virheen kun ajaa liian lähellä, edellä menevän imussa ja kun siirtyvät ohittamaan, auto ei kiihdykkään niin nopeasti kun olettavat. Ei ainakaan nämä ns. kansanautot. Hieman kauempaa aloitettu ohitus on aina nopeampi kuin imusta aloitettu.
- grbhuyjn
Tässä video miten saattaa perässäroikkujalle käydä
http://www.liveleak.com/view?i=104_1373695582 - vt5
Perheen kanssa matkattiin keskisuomesta helsinkiin ja taas näki koko kirjon suomalaista liikennekultuuria. Oli roikkujaa, järjetöntä ohittajaa ym..Muitta eniten ihmetytti taas se ohituskaista ilmiö. On se kumma että ensin madellaan alinopeutta ja vedetään jonoa mutta kun ohituskaista alkaa niin vauhtia lisätään muiden mukana ja kun kaista on loppu taas nopeus pudotetaan 80 kymppiin. Ihanko piruuttaan ne tätä tekevät?
Toinen samanlainen juttu on kun kaksi kaistaa on samaan suuntaan ja tällä oikeanpuoleisella jono ajaa sopuisasti alinopeutta noin 80km/h 100 alueella ja ajat sitten ohi tästä porukasta normi nopeudella niin kohta siitä perään ampautuu joku hernenenä ja ohi on pakko päästä vaikka ylinopeudella. V***u että siellä on lapsellista porukkaa liikkeellä. Kasvakaa niissä kotteroissanne jo aikuisiksi.
Entä sinä audikuski jota ehdin jo kehua muille että sentään joku osaa ajaa ja pitää turvaväliä. Joo noin 40km sitä kesti kunnes tultiin taas kerran ohituskaistalle. Siinä oli monta rekkaa ohitettavana joten hetken mittarissa oli 130 että ehdin ohi ja että takana tuleva kaveri ehti myös nämä rekat ohittaa. No ohi päästiin mutta tälleppä audi äijälle ei se vauhtini riittänytkään vaan, en tiedä minkä kohtauksen hän sai mutta vielä minusta piti päästä ohi vaikka ohituskaistan viimeisiä metrejä mentiiin ja vauhti oli hänellä varmasti 140 kun suhahti vielä hipoen ohi. Kaiken huipuksi tämä pappa kääntyi mökkitielle kilometri tuosta eteenpäin. hohhoijaa vaan. Onneksi meistä toinen oli järkevä muuten ohituksesi olisi saattanut päättyä aika ikävästi. Lärveisiä sinne mökille. Mitä päätit tehdä niillä 3 sekunnilla jotka ehkä säästit?
Mitä tuolla kalliilla ajokortillakin tekee kun tuon mitä teillä näkee oppii yhdessä päivässä.
Osansa tuolla typerällä liikenne käytöksellä on myös alimitoitetuilla teillä. Yksi kaista suuntaansa ei vain enää riitä monillakaan tieosuuksilla. Ja se että nopeusrajoitukset seilaavat eestas 80 ja 100 välillä pienin välimatkoin. Monen ohituskaistan jälkeen pamahtaa 80 rajoitus. Sitten ihmetellään jonoja. - Hanurinimijät
vt5:
"No ohi päästiin mutta tälleppä audi äijälle ei se vauhtini riittänytkään vaan, en tiedä minkä kohtauksen hän sai mutta vielä minusta piti päästä ohi vaikka ohituskaistan viimeisiä metrejä mentiiin ja vauhti oli hänellä varmasti 140 kun suhahti vielä hipoen ohi. Kaiken huipuksi tämä pappa kääntyi mökkitielle kilometri tuosta eteenpäin. hohhoijaa vaan. Onneksi meistä toinen oli järkevä muuten ohituksesi olisi saattanut päättyä aika ikävästi. "
Just tuollaisia tilanteita tulee ihmeteltyä tosi paljon. Joskus kerroin täällä "keskustelussa" vastaavanlaisesta tapauksesta joka osui kohdalleni. Ja minähän se ääliö siinä olin tietysti. Kaikki prkeeleen rotat ja muut "tietäjät" ihmettelivät että mikäs tuossa nyt oli? Totta kai minun ja sinun täytyisi ymmärtää kaikki ohitukset ja varsinkin sellaiset jotka tehdään juuri ennen poistumista ja muutenkin tiukassa paikassa. Vaan kun en ymmärrä!
Nopeusrajoitukset ovat kieltämättä sinällään yksi syy miksei liikenne suju. Rekat on säädetty kulkemaan 80-90 km/h ja silti rajotukset sallivat 100 km/h. Tällainen ei oikein sovi yhteen näitten kaksikaista teiden kanssa.- VT5
"Just tuollaisia tilanteita tulee ihmeteltyä tosi paljon. Joskus kerroin täällä "keskustelussa" vastaavanlaisesta tapauksesta joka osui kohdalleni. Ja minähän se ääliö siinä olin tietysti. Kaikki prkeeleen rotat ja muut "tietäjät" ihmettelivät että mikäs tuossa nyt oli?"
Sellaiset vastaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tottakai se sattuu kun kalikka kalahtaa ja joku ei arvostanutkaan kuolemaa halveksivaa kaahailua.
Minäkin saan vielä tuosta jutustani oman ..öö.. "arvostelun" kunhan joku "maailmanparaskuski" sen lukee he he. Oikeasti EVVK. - häiritty
VT5 kirjoitti:
"Just tuollaisia tilanteita tulee ihmeteltyä tosi paljon. Joskus kerroin täällä "keskustelussa" vastaavanlaisesta tapauksesta joka osui kohdalleni. Ja minähän se ääliö siinä olin tietysti. Kaikki prkeeleen rotat ja muut "tietäjät" ihmettelivät että mikäs tuossa nyt oli?"
Sellaiset vastaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tottakai se sattuu kun kalikka kalahtaa ja joku ei arvostanutkaan kuolemaa halveksivaa kaahailua.
Minäkin saan vielä tuosta jutustani oman ..öö.. "arvostelun" kunhan joku "maailmanparaskuski" sen lukee he he. Oikeasti EVVK."Osansa tuolla typerällä liikenne käytöksellä on myös alimitoitetuilla teillä. Yksi kaista suuntaansa ei vain enää riitä monillakaan tieosuuksilla. Ja se että nopeusrajoitukset seilaavat eestas 80 ja 100 välillä pienin välimatkoin. Monen ohituskaistan jälkeen pamahtaa 80 rajoitus."
Onhan se noinkin mutta itse ihmettelen näitä pikkusen vaille rajoitusta ajavia että kun alkaa satasen rajoitus ohituskaista kohdalla niin nostavat heti nopeutta vaikka taatusti haluaisivat ohitusta kyttäävästä eroon. Epäloogista.
Itse haluan, jos mitenkään mahdollista, ajaa rauhallisessa välissä ja siksi lasken ohi enkä heti nosta nopeutta jos takana on selvästi ohitushaluja omaava. Liikenteen kuuluisi olla yhteispeliä eikä kilpailua.
- Taustalla seuraava
Tämäkin viestiketju osoittaa huvittavalla tavalla miten erilailla me näemme niinkin yksinkertaisen asian kuin turvavälin. Kaikki me kuvittelemme olevamme keskivertoa parempia kuljettajia mutta silti asioista olemme kovasti eri mieltä. Kuitenkin jokainen kirjoittaja on omasta asiastaan varma että itse tietää ja on oikeassa tässäkin asiassa. Muut,siis ne myös itseään muita parempina pitävät ovat väärässä. Itsellemme vakuuttelemme että ihan oikeasti ja varmasti juuri me itse olemme niitä oikeasti parempia kuskeja. Ja kiistelyt jatkuu va vittuilut kun keskivertoa paremmat kuskit toisiaan opettavat.....! Hauskaahan näitä tosin on seurata....
- Hanurinimijät
En tiedä mitä "huvittavaa" on liikenneturvallisuuden vaarantamisessa, mutta ne kuljettajat jotka edes pyrkivät pitämään ns. "turvavälin" ovat ainakin parempia kuljettajia liikenteessä kuin ne jotka eivät näin tee. Tähän hanurissa roikkumiseen liittyy nimittäin muutenkin erittäin agressiivinen ajotapa, josta osoituksena on monesti täysin typerät ohitukset.
Ja sitten yksi asia: Ajoneuvon käsittelytaito ei ole yhtä kuin hyvä kuljettaja liikenteessä! Jään odottamaan Rotan yleviä kommentteja asiasta. - Taustalla seuraava
Hanurinimijät kirjoitti:
En tiedä mitä "huvittavaa" on liikenneturvallisuuden vaarantamisessa, mutta ne kuljettajat jotka edes pyrkivät pitämään ns. "turvavälin" ovat ainakin parempia kuljettajia liikenteessä kuin ne jotka eivät näin tee. Tähän hanurissa roikkumiseen liittyy nimittäin muutenkin erittäin agressiivinen ajotapa, josta osoituksena on monesti täysin typerät ohitukset.
Ja sitten yksi asia: Ajoneuvon käsittelytaito ei ole yhtä kuin hyvä kuljettaja liikenteessä! Jään odottamaan Rotan yleviä kommentteja asiasta.Niin minähän kerroin tämän keskustelun olevan HAUSKAA SEURATTAVAA en liikenteen vaarantamisen!
- Hanurinimijät
Taustalla seuraava kirjoitti:
Niin minähän kerroin tämän keskustelun olevan HAUSKAA SEURATTAVAA en liikenteen vaarantamisen!
Ymmärsin kyllä, mutta mielestäni se mitä sanot olevan "hauskaa" kertoo vain siitä ettei nykyään edes tunnisteta kunnon huumoria. Idiootit provoilee, näyttää todellisen typerän luonteensa ja vie sen kaiken elävään elämään eli liikenteeseen. Kyllä siinä on lähempänä idioottimaisuus kuin hauskuus. Pakkohan se on hauska jostain repiä kun ei sitä muuten mistään oikeasti saa, hahhah.
- ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ
Olen1000 x Huono kuljettaja
Aivan yksinkertainen kysymys: Miksi roikut liian lähellä edelläajavaa? Näköjään 90% suomalaisista ei osaa lukea ja 10% ei ymmärrä lukemaansa. Jos sinulla on kuviteltu kiire, mitä sinulla ei oikeasti ole ellet ole kirurgi ja asiakas odottamassa maha auki leikkauspöydällä, niin miksi et mene ohi? Jos et osaa tai uskalla ohittaa, niin miksi et jätä turvaväliä? Onko se joku seksuaalinen poikkeavuus joka ajaa nenäsi toisen ahteriin? Yleensä onnettomuuden sattuessa eniten itkevät ne jotka ovat itse aiheuttaneet kolarin joko koheltamisellaan tai välinpitämättömyydellään.
- Hanurinimijät
Kysymys on yksinkertainen mutta kun kukaan ei katsos ymmärrä miksi sitä kysytään. Hyvin harva hanurissaroikkuja tajuaa tekevänsä sitä. Tämä hanuriin liimautuminen on syvässä suomalaisessa ajokulttuurissa. Tätähän sanoi aikoinaan jo Ensio Itkonenkin.
- häiritty
Hanurinimijät kirjoitti:
Kysymys on yksinkertainen mutta kun kukaan ei katsos ymmärrä miksi sitä kysytään. Hyvin harva hanurissaroikkuja tajuaa tekevänsä sitä. Tämä hanuriin liimautuminen on syvässä suomalaisessa ajokulttuurissa. Tätähän sanoi aikoinaan jo Ensio Itkonenkin.
Kerroin näkemykseni jo aijemmin mutta sanotaan taas että hanurissa roikkuja hakee huomiota edellä ajavalta, jota hän ei muutoin juurikaan saisi. Itsekään en tarkaile takana tulijaa jos se pysyy kauempana. Turvaväli on hyvä sana kuvaamaan ajoa, se luo turvallisuuden tunnetta myös edellä ajavalle.
Roikkuja kärsii siis läheisriippuvuudesta ja on varmasti mitä hankalin ihminen kenelle hyvänsä kaveriksi. Ei vain liikenteessä. Läheisriippuvuus alkaa jo lapsena kun vanhemmat eivät huomioi lasta riittävästi. Läheisriippuvuudesta voi kuitenkin parantua mutta ei ilman terapiaa.
Suomessahan näitä lievästi mielenvikaisia riittää ja syytä on yritetty löytää siinä kuitenkaan onnistumatta.
- MINÄ....
MINÄ, MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,
MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ,MINÄ. - nuijatohittajat
Ajaessani moottoritiellä henkilöautolla jossa perävaunu pidän yleensä reilun turvavälin jos edessä ajaa rekka-auto. Etenkin märällä kelillä en halua roiskeita tuulilasiini.
No, jotkut ohittajat koukkaavat siihen minun ja rekan väliin ohittaessaan. En voi ymmärtää, että miksi siinä pitää välillä käydä. Mielestäni se johtuu jonkinlaisesta yksinkertaisuudesta. Mitä mieltä olette etenkin te jotka koukitte ohittaessanne välillä oikealle kaistalle, vaikka edessä on rekka-auto.- nuijaohitettava
Silloin ajetaan oikeaa kaistaa, kun ei ohiteta.
Ehkä sinäkin ymmärtäisit, jos viitsisit opetella liikennesäännöt. Liikennesääntöjen osaamattomuus johtuu yksinkertaisuudesta. - koukkijoille
nuijaohitettava kirjoitti:
Silloin ajetaan oikeaa kaistaa, kun ei ohiteta.
Ehkä sinäkin ymmärtäisit, jos viitsisit opetella liikennesäännöt. Liikennesääntöjen osaamattomuus johtuu yksinkertaisuudesta.Kysymys olikin ohitettaessa noin sekunniksi oikealle kaistalle koukkailusta hitaasti ajavien avoneuvojen väliin !! Vai, että liikennesäännöt muka vaativat sellaista ! olen päinvastoin ymmärtänyt, että turha kaistanvaihto ei ole luvallista.
- jioö
>No, jotkut ohittajat koukkaavat siihen
Tuo onkin kumma juttu. Minunkin autoni edessä kulkee moottoritiellä sellainen makea paikka, johon kaikkien ohittajien on päästävä. Sillä ei ole väliä, onko nopeus 80 vai 120 km/h, paikka on aina noin 10 metrin päässä edessäni.
Olisi ohittajan velvollisuus tehdä ohitus niin että turvalliset etäisyydet säilyvät eli noin 100 metriä nopeudella 120 km/h. Kyllähän minä sitten hidastan kun joku ohittaa 0,1 prosenttia suuremmalla nopeudella viiden kilometrin matkalla ja menee tuohon makiaan paikkaan. Seurauksena on tosin usein että puskurissani roikkuja alkaa myös ohittaa ja niin jatkuu ketjureaktio, joka päättyy vasta kun autot loppuvat.
Ymmärrän kyllä että halutaan pitää omasta nopeudesta kiinni, mutta jos ero on niin pieni, että ohitus kestää monta kilometriä, niin kannattaako sitä ruveta tekemään? Tietysti jos liikennettä on vähän, niin mikäpä siinä, ajellaan vain rinnakkain. - Kiri-kiri
jioö kirjoitti:
>No, jotkut ohittajat koukkaavat siihen
Tuo onkin kumma juttu. Minunkin autoni edessä kulkee moottoritiellä sellainen makea paikka, johon kaikkien ohittajien on päästävä. Sillä ei ole väliä, onko nopeus 80 vai 120 km/h, paikka on aina noin 10 metrin päässä edessäni.
Olisi ohittajan velvollisuus tehdä ohitus niin että turvalliset etäisyydet säilyvät eli noin 100 metriä nopeudella 120 km/h. Kyllähän minä sitten hidastan kun joku ohittaa 0,1 prosenttia suuremmalla nopeudella viiden kilometrin matkalla ja menee tuohon makiaan paikkaan. Seurauksena on tosin usein että puskurissani roikkuja alkaa myös ohittaa ja niin jatkuu ketjureaktio, joka päättyy vasta kun autot loppuvat.
Ymmärrän kyllä että halutaan pitää omasta nopeudesta kiinni, mutta jos ero on niin pieni, että ohitus kestää monta kilometriä, niin kannattaako sitä ruveta tekemään? Tietysti jos liikennettä on vähän, niin mikäpä siinä, ajellaan vain rinnakkain.Kantsii aina nostaa nopeutta hiljalleen kun joku on ohittamassa ja pudottaa jalan kaasulta sitten kun on noin 20 km/h yli aiemman nopeuden. Ohittajaa alkaa harmittamaan koska ehti vaihtaa eteen vasta 30 metrin päässä.
- xfgb
Kiri-kiri kirjoitti:
Kantsii aina nostaa nopeutta hiljalleen kun joku on ohittamassa ja pudottaa jalan kaasulta sitten kun on noin 20 km/h yli aiemman nopeuden. Ohittajaa alkaa harmittamaan koska ehti vaihtaa eteen vasta 30 metrin päässä.
>Kantsii aina nostaa nopeutta hiljalleen kun joku on ohittamassa
No tosin tuon tempun tieliikennelaki kieltää. - Riisikuppikuski
Ohituksen jälkeen pitää palata oikealle kaistalle. Miksikö, sen takia jotta sen ohittajan ohi pääsee vielä nopeempi ohittaja. Tässähää se just on, kun ei osata palata oikealle kaistalle, vaan jäädään matelemaan ohituskaistalle. Miten silloin onnistuu ohittaminen, mun tarttee usein vetää vasemmalta ohi kun oikea kaista on jostain syystä tukossa ja vasen vetää paremmin. Älkää please aloittako sitä ohittamista kilometriä aikaisemmin!
- Ohivaanvasenoikee
koukkijoille kirjoitti:
Kysymys olikin ohitettaessa noin sekunniksi oikealle kaistalle koukkailusta hitaasti ajavien avoneuvojen väliin !! Vai, että liikennesäännöt muka vaativat sellaista ! olen päinvastoin ymmärtänyt, että turha kaistanvaihto ei ole luvallista.
Turha kaistanvaihto l. ns pujottelu. Ohituksen jälkeen palattava oikealle kaistalle, koittakaa nyt ymmärtää. Ja kyllä, liikennesäännöt vaativat ;) Eli vielä kerran, pujottelu kielletty, mutta silti pitää palata ohituksen jälkeen oikealle kaistalle.
- nmko
Tämä perässäroikkumisongelma on tosiaankin yleinen ja johtuu roikkujan ajotaidottomuudesta sekä tyhmyydestä.
Valitettavan usein roikkuja on nykyisin nainen. Vain ani harvat miehet harrastavat tätä, mutta ehkä homouteen kallistuneilla se on hivenen yleisempää, varsinkin nykyisin kun homous ei ole enään niin tabu.
Itse joko jätän reilun välin enkä ns. aja edellä ajavia kiinni tai sitten ohitan ja katoan näkyvistä. Vit....taa perässä roikkuvat urpot jotka ei uskalla ohittaa vaikka suoraa tyhjää baanaa on edessä satoja metrejä.
Ps. Ajan taajaman ulkopuolella 90%:sti cruise päällä ja kilometrejä kertyy vuodessa n.40tkm.- Hanurinimijät
Naiset eivät syyllisty yhtään sen enempää kyseiseen ilmiöön kuin miehetkään. En ole mitään excelkirjanpitoa pitänyt mutta mielestäni yleensä roikkuja on nimenomaan mies. Tähän ei ole siis kuin yksi selitys: Homoja onkin siis paljon enemmän kuin mitä tilastot antavat ymmärtää? Idioottien määrä taasen on helppo sanoa: lähes 100% aikuisväestöstä ja siksi myös ajokortin ja auton omaavista.
- häiritty
Hanurinimijät kirjoitti:
Naiset eivät syyllisty yhtään sen enempää kyseiseen ilmiöön kuin miehetkään. En ole mitään excelkirjanpitoa pitänyt mutta mielestäni yleensä roikkuja on nimenomaan mies. Tähän ei ole siis kuin yksi selitys: Homoja onkin siis paljon enemmän kuin mitä tilastot antavat ymmärtää? Idioottien määrä taasen on helppo sanoa: lähes 100% aikuisväestöstä ja siksi myös ajokortin ja auton omaavista.
Olen samaa mieltä, miehet ovat niitä pahimpia roikkujia.
Yksi syy liian lähellä ajoon saattaa olla runsas kaupungissa ajo, jossa ajetaan aina tappituntumalla ja kun sitten tällainen kaupunkikuski lähtee valtateille hän haluaa ajon edellä menijään näyttävän samalta kuin kaupungissa, eikä tajua että se on hiton vaarallista kun nopeutta on lähes sata.
Kaupunkiajossa on herkempi muuttuviin olosuhteisiin ja autojen liikkeisiin kun taas matka-ajo turruttaa aistit ja tilanteet yllättävät.
Se, kuinka moni pitää liian lähellä ajoa hupina itselleen on arvoitus ja nämä yksilöt varmaan katselevat formuloita joissa roikutaan puskurissa kun ei tehot riitä ohitukseen. Saattaa siis olla hupia joillekin kuskeille matkia kilvan ajavia. - Hanurinimijät
häiritty kirjoitti:
Olen samaa mieltä, miehet ovat niitä pahimpia roikkujia.
Yksi syy liian lähellä ajoon saattaa olla runsas kaupungissa ajo, jossa ajetaan aina tappituntumalla ja kun sitten tällainen kaupunkikuski lähtee valtateille hän haluaa ajon edellä menijään näyttävän samalta kuin kaupungissa, eikä tajua että se on hiton vaarallista kun nopeutta on lähes sata.
Kaupunkiajossa on herkempi muuttuviin olosuhteisiin ja autojen liikkeisiin kun taas matka-ajo turruttaa aistit ja tilanteet yllättävät.
Se, kuinka moni pitää liian lähellä ajoa hupina itselleen on arvoitus ja nämä yksilöt varmaan katselevat formuloita joissa roikutaan puskurissa kun ei tehot riitä ohitukseen. Saattaa siis olla hupia joillekin kuskeille matkia kilvan ajavia.Tuo on täysin mahdollista. Suomalaiset seuraavat formulaa mutta eivät ymmärrä lajista mitään. Autourheilu on aivan eri laji kuin liikenteessä ajaminen. Jos haluaa ajaa kilpaa niin se tehdään radalla ja samalla selvinnee syy miksi taakse pitää päästä. Ohitus ei ole niissä marginaaleissa muuten mahdollista, ellei edellä ajava tee emävirhettä. Radalle ei tosin ole monellakaan liikenteen terroristillä oikeasti mitään asiaa koska ovat vaarallisia myös siellä. Sekä itselleen että muille.
- roikkujat putkaan
Hanurinimijät kirjoitti:
Tuo on täysin mahdollista. Suomalaiset seuraavat formulaa mutta eivät ymmärrä lajista mitään. Autourheilu on aivan eri laji kuin liikenteessä ajaminen. Jos haluaa ajaa kilpaa niin se tehdään radalla ja samalla selvinnee syy miksi taakse pitää päästä. Ohitus ei ole niissä marginaaleissa muuten mahdollista, ellei edellä ajava tee emävirhettä. Radalle ei tosin ole monellakaan liikenteen terroristillä oikeasti mitään asiaa koska ovat vaarallisia myös siellä. Sekä itselleen että muille.
Jos tämä imussa ajo, jota formuloissa harrastetaan, on syy puskurissa roikkumiseen ei voi muuta kuin ihmetellä heidän järjen juoksuaan. Siis se että yrittää saada edellä menevän tekemään ajovirheen ja saa siitä sitten itselleen hyvän mielen.
Suorastaan kammottava ajatus jos tavoite on toisen vahingoittaminen. Voitaisiinko silloin puhua ilkivallasta, joka sekin on järjen vastaista toimintaa. Tekoja joista ei ole mitään hyötyä mutta tahallisuuden kärsijöille harmien lisäksi taloudellisia menetyksiä.
Puskurissa roikuminen pitäisi saada viranomaisten tietoon ja saada häiritsijät rangaistavaksi. Tällä hetkellä siihen ei ole mitään mahdollisuutta mutta ainakin kameratolppiin olisi helppo saada tällainen toiminto ja lähettää roikkujalle sakko niin sillä saattaisi olla vaikutusta, varsinkin jos sakkolapussa lukisi mistä rikkeestä rangaistus on saatu.
- xeere
Olin toissapäivänä erään 55 vuotiaan äijän kyydissä noin 200km matkan. Kaveri ajoi suurimman osan matkasta muiden puskirissa kiinni. Jos jossain vaiheessa edessä oli tyhjää niin sitten kaahattiin kunnes saatii edessä ajanut kiinni ja sitten jäätiin roikkumaan puskuriin.
Kysyin lopulta miksei hän ohita tai jätä vähän reilummin väliä. Ajaa kuulmemma niin paljon vuodessa ja on kiireinen ettei vaan yksinkertaisesti ehdi pitää välejä tai tutkia ohituspaikkoja. Ok. Näillä siis mennään eteenpäin. Onneksi Suomessa on sentään vielä jonkin verran älymystöäkin jäljellä.- Hanurinimijät
Just noin ne toimii. Ja kun kysyt selitystä käytökselle niin se on täysin aivoton. Tosiasiassa kaveri ei ole edes huomannut, että ajaa kuvaamallasi tavalla. Oman ajamisen tarkkailu on siis heikoilla kantimilla.
- Olen nuija
Älymystö ei aja itse, eikä kommentoi täällä
- antitoyota
Onko autosi Toyota? Niissä on yleensä mittarivirhettä 20kmh ja hiirenharmaa sisustus. masentavia autoja.
- Hanurinimijät
Miten auton valinta liittyy hanurissaroikkumiseen??
- Että semmosta
3 1 asiaa, mitkä eniten ärsyttää liikenteessä. Pahin on tämä puskurissa roikkuminen. Toinen on ohittajan hirveä kiire päästä takaisin omalle kaistalle, joka tapahtuu kiilaamalla toisen eteen; etenkin moottoritiellä, kun takaa ei ole tulossa ketään muuta. Kolmas on kiire päästä kolmion takaa tielle, mutta kiire loppuu siihen, kun on päästy jonon ensimmäiseksi, ja ohitusrumba alkaa. Lisänä on kääntyjän "ryhmittyminen" keskelle kaistaa, tai jopa väärälle puolelle tietä (joskus jopa ilman vilkkua); yleensä naiskuljettaja tai vanhempi mieshenkilö.
- roikkujat hirteen
Nuo ärsyttäjät joita luettelet ovat varmaan näitä formulafaneja ja mukailevat liikenteessä idoliensa ajotapaa radalla.
Siellähän roikutaan puskurissa ilman ohitushaluja, odottamassa edellä menevän ajovirhettä ja kun sitten sen tekevät, roikkuja pujahtaa eteen ja jää jarruttamaan takaa tulijoita. Siinä jelpataan radalla tallikaveria joka taistelee voitosta mutta mitähän etua siitä saisi arkiliikenteessä? Hupiako?!
Sivulta eteen puikkaavat ovat oma lukunsa jota joissakin keskusteluissa kutsutaan "aseman parantamiseksi". Hämäräksi jäävä tarkoitus ohittaa mahdollinen hidas mutta aika usein se puikkaaja onkin se liikennevirran hitain. Talviajossa liukkaalla nämä puikkarit aiheuttavat ketjukolareita. Mielestäni ihan tahallaan jotta peltikorjaamoilla säilyisi täystyöllisyys.
- sujuvuutta
En ole lukenut kaikkia edellä olevia kommentteja, mutta koska asia on minustakin tärkeä, niin totean vain, että riittävä turvaväli on ehdoton edellytys sujuvalle ja turvalliselle liikenteelle. On huomattavasti mukavampaa ajaa omien havaintojen kuin edellä menevän jarruvalojen mukaisesti. Kokeilkaa, jollette usko!
- perskärpäset=homoja
Homojahan ne sellaiset on jotka perssä köyryää. Itse en välitä niistä mitään en edes huomioi niitä vaan ajan kuin niitä ei olisikaan.
- hidasälyiset
Viimeksi moottoritiellä kaveri ohitti minut ja hiljensi edessäni niin, että minun oli ajettava hänen ohitseen. Ohittaessani huomasin hänen puhuvan kännykkään. Hänellä ei ilmeisesti ollut vakionopeussäädintä eikä pystynyt keskittymään ajonopeuteen ja puhumiseen samanaikaisesti vaikka näyttikin nuorehkolta.
- ml213.
Suurin syy lähellä takana roikkumiseen on autoilijoilla pelkotila takaa tulevan autoilijan tulemisesta eteen/ jätettyyn väliin.
Onnettomuustilastot olisivat toisella tasolla, jos tämä ongelma/mielikuva saataisiin pois autoilijoiden alitajunnasta.
Todellisuus on, jota ei voida edes poistaa on autoilijoiden eritasoiset nopeudet. Jos jokainen heittäisi eteensä ns "ohitusvälin", joka on siis turvaväliä pidempi, niin liikenne sujuisi sutjakkaammin ja tietoisesti helpotettaisiin ohiajavien autoilijoiden ja omaa turvallisuutta liienteessä. Ohitukset tulevat olemaan arkipäivää ja turvallisuutta lisää se, jos se annetaan tapahtua turvallisemmin eli tarpeentullen eteemme jätettyä ohitusväliä hyödyntäen. - Fopiako liikenteessä
Aloittaja nysväri kyttäätkö sinä kadulla kävellessäsikin että tuleeko joku kiinni peräpäähäsi ? Vai toivotko sitä oikein sydämmestäsi ? Onko karvalakissasi taustapeilit?
- ml213.
Niimpä.Merkittävämpi asia autoilijalla on miten paljon tilaa on edessä, ei niinkään takana oleva tila. Takana oleva niukka tila taas on takanatulijan ongelma.
- säästeliäs
Näin siinä käy kun bensa ja autoilu muutenkin on niin kallista. 70 km/h ajaminen säästää yllättävän paljon polttoainetta. Monesti pidemmällä matkalla perässä saattaa olla melkoinen letka kaikki toistensa puskureissa kiinni. Minulla on oikeus ajaa alinopeutta ja turvaväli on täysin takana tulevan vastuulla. Jos sinä roikut perässä ja jotain vaikka sattuu niin sinä olet rikollinen, en minä! Laki sanoo niin eli kannattaisi muuttaa tapojaan jos ei halua päätyä maksamaan uutta autoa.
Suomalaiset ovat hätäisiä juntteja joista isolta osalta pitäisi ottaa kortti pois! - Jonoteoreetikko
Liian pitkät "turvavälit" aiheuttavat täysin turhia ruuhkia täällä Etelä-Suomessa. Jos tielle stadista on tulossa 3600 autoa tunnissa, ja tiellä on kaksi menokaistaa, niin kaikki YLI kahden sekunnin "turvavälit" aiheuttavat pakosta takana tulevan jonon pysähtymisen. Koska tunnissa on vain 3600 sekuntia. Jos taas kukaan ei jätä YLI kahden sekunnin turvaväliä, takana ei ole mitään ruuhkia.
Tyypillinen tapaus: jonon nopeus on 50 km/h ja "turvaväli" 100 m eli 7 sekunnin väli per auto eli kaista vetää siinä kohdassa vain 500 autoa tunnissa. Mutta tämän ymmärtäminen on keskivertojuntille täysin ylivoimaista ja takana sen takia jono pysähtyy.- veio1
Eniten ruuhkia tulee siksi että turvavälin ja nopeuden suhde on väärä eli liian pieni väli ja silloin tulee änkeemisiä ja jarrutuksia liittymissä yms tilanteissa ja kolareitä jolloin koko homma k....
Jokainen pitää 2-3 sekuntia turvaväliä, eikä änkeä muiden turvaväleihin paitsi pakollisissa kaistanvaihdoissa, niin liikenne toimii niin hyvin kuin on mahdollissta nissä olosuhteissä.
Tässä se on mutta miksi niin ei tehdä ? Jos joku on eri mieltä niin kerro !
Miksi poliisi ei puutu liikenteen todellisiin ongelmiin. ?
- 9058958498
Osa perässäroikkujista on varmasti niitä, jotka eivät tiedä, mikä on riittävä turvaväli.
Ajan työkaverini kanssa monesti peräkkäin töistä lähdettäessä ja hän aina roikkuu takapuskurissani kinni. Vauhtia meillä on vajaa 100 km/h.
Se on varsinkin talvipimeällä ja liukkaalla aika ikävää...kerran sitten kysyin, mikset pidä turvaväliä, niin hänen mielestään turvaväliä on ihan tarpeeksi!
Ja tosiaankin roikkuu siinä viiiden metrin päässä... - Kuppi menee nurin
Itse ajoin tänään yhden ohituskaistalla alinopeutta ajavan vittuilijan perässä. Suomalainen nössö luulee autossa olevansa jotenkin isompi ja turvassa, autosta on kiva vittuilla vahvemmilleen. Ellei olisi aamulla ollut kiire olisin seurannut sitä ranskalaista autoa ja ...
- reippahasti käyvät..
Eräät vaaratilanteiden aiheuttajat ovat alinopeutta ajavat. Heidät ohitan heti, kun pystyn. Sitä odotellessa voin olla sinunkin perässäsi ärtyneenä:)
Muuten turvaväliä pidän. Hidastelijoiden kanssa se on vaikeaa.
Asenteesi on outo. Väistä oikealle ja päästä ohi, jos kuljet hitaammin. Entä oletko tietoinen todellisesta nopeudestasi? Yleensä mittarit heittävät 5km yli näyttäen eli nopeus onkin alempi...- Johtotähti1
mun mersun mittari näyttää jämptisti oikein, toi ed. ei pidä paikkaansa
- hmmmmm3
Liikenteessä sattuisi paljon vähemmän onnettomuuksia, jos ihmiset vain nielisivät kiukkunsa ja ajaisivat liikennesääntöjen mukaan muita kunnioittaen.
Esimerkiksi aina ei ole pakko ajaa sitä maksiminopeutta, eli voi ajaa myös hiljempaa jos on tulossa risteykseen tai esim. korkeampi nopeusrajoitus on vain lyhyellä pätkällä. Lyhyen tienpätkän takia on aivan suotta kiihdyttää. Kaikki eivät tätä ymmärrä vaan roikkuvat takapuskurissa vaikka nopeampi vauhti ei oikeasti toisi heitä juuri sen nopeammin perille. Kuvitellapa vaikka tilanne, että joutuisin kolmiollisesta risteyksestä väistämään liikennettä ja sinä kolaroisit autoni perään. Vika on perässäroikkujan.
Maantiellä ja moottoriteillä taas, koska auto on pikkuauto, en viitsi ajaa aina 120km/h, joten voit ihan vapaasti ohittaa. Matkanteko on taloudellisinta siellä alle 100km/h nopeudessa, että jos bensankulutus ei kiinnosta ja varaa on, niin ihan vapaasti saa ohittaa eikä roikkua siellä takapuskurissa.
Syyllinenhän on aina se perässäroikkuja. Oikeasti, ihan turha syyttää heitä joilla on edes hiukan tilannetajua, että jollain tieosuudella esim. taajamassa ei välttämättä tarvitse kiihdyttää seuraavaan risteykseen ja taas jarruttaa ja taas kiihdyttää ja jarruttaa töks töks töks. Aika vähällä järjellä siellä liikenteessä mennään ja oikeasti tilannetaju on hukassa turhan monella.
Siis pitäkää sopiva turvaväli, että ehditte reagoida, jos edessä ajava hiljentää tai jarruttaa riippumatta nyt siitä pääsettekö ihan välttämättä maksiminopeutta. Mikä ihme se on, että tuijotetaan nopeusmittaria, eikä ajatella yhtään sekuntia tai metriäkään pidemmälle mitä tuulilasista näkyy. - Kivet pois
Noita punaniskajuntteja on joka päivä liikenteessä, jos kaikki saatais kiinni ja sakotettua, valtion pohjattomaan kirstuun kilisis joka päivä sievoinen summa rahaa. EI OLIS VALTIOLLA VELKAA ! Näitä punaniskajuntteja vituttaa kaikki muut liikenteessä olevat (paitsi he itte !) ihan sama ajaako edellä ajava nopeusrajoitusten mukaan tai ihan kuinka paljon vaan ylinopeutta, siellä ne perässä hinkkaa, niin et pystyy erottaan värähtelevistä sieraimissa minkä väristä räkää siellä on, otsasta pystyy erottamaan pullistelevat verisuonet ja ihan vaan vilkaisemalla peruutuspeilistä uteliaisuuttaan, et mikähän menninkäinen se tällä kertaa siellä hinkkaa
- Liittymästä Ulos
Oon tässä jo muutaman viestin kirjoittanut, mutta nyt vasta hokasin jotta keskusteluhan koskee sitä, että miksi en pidä turvaväliä. Olen ollut valitettavasti väärässä keskustelussa, vaikka kivaahan tämä oli. Eli minähän pidän sen turvavälin, poistun ja en kommentoi enempää ;)
- tapaturma1
nyt kaikki liittymään Tapaturma sivustolle facebookissa!! :) koitetaan saada mielenkiintoiset keskustelut aikaiseksi. :)
- näkemiin
MINÄ sanon nyt VIIMEISET sanat:
hpv koko idv - TOHVELI-TOIVO
Vastaus aloittajalle on seuraavanlainen,emme ole liikenteessä yksin...
- Jotain Rotia Tuolla
No moro taas!
Täällä oravan päälle ajanut ja jäniksen päälle ajamisen välttänyt.
Aion tilata kohta taksin (olenhan lainkuuliainen kansalainen) ja haen kaljaa siwasta.
Asiaan: samainen tie kyseessä Valkeakoskelta - Hämeenlinnaan päin.
Olen viimeaikoina tehnyt testejä.
Testasin: tuollaista noin 100kmt/ mittarin mukaan, se estää perskärpäset.
Tiedän, että tuo lähentelee hulluutta. Pimeällä ja liukkaalla tiellä (jopa 4. vaihde päällä ja kaasu pohjassa suuti)
Joka tapauksessa: itseäni haittaa perskärpäset vain sen vuoksi, että JOS joudun äkkiä jarruttamaan, niin ehtiikö takana tuleva. Onhan siinä metallia välissä toki.
Silti.
Ei haittaa vaikka menet ohitse, koska ohitan sinut kuitenkin motarilla.
Hauskempia ovat Hunday Matrix kuskit, kyseisen automallin huippunopeus on jotain 140kmt :) Silti roikutaan perseessä.
Eli: jos aiot ohittaa, niin: 1) en aio väistää bussipysäkille, niitä on vaikea vieläkin muistaa ulkoa ja nähdä tussa vauhdissa
2) Osta tehokkaampi auto
Jos ET aio ohittaa kuitenkaan, niin jätä se hemmetin turvaväli jos joudun painamaan jarrun pohjaan jonkin elukan vuoksi!
Joskus tuntuu, että toi liikenne on yhtä hemmetin sotaa.
Jos lähdet sotaan, niin sun pitää varustautua sen mukaan TAI unohtaa sotiminen jollain välimallin ns. autolla.
Onko ymmärretty?
ps. autoni ei ole Audi, jos ajaisin Audilla, niin se velvoittaisi minua ajamaan jatkuvaa ja reilua ylinopeutta -siksi en hanki Audia. - elämäon2
Taas joku mielensä-pahoittaja :)
Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577280Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7313503Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491807Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1621768- 841405
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841371- 911270
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2611235- 811144