http://ffp.statesindex.org/rankings-2013-sortable
Katsokaapa tuota karttaa! Suomi on harvoja maita, joka on rankattu kärkeen. Suurin osa mailman valtiosta on aivan surkeata tasoa Suomeen verrattuna. Tänne kannattaa tulla surkeista olosuhteista vaikkapa suomalaisen puolisoksi.
Miksi ulkomaalaiset haluavat Suomeen?
172
1323
Vastaukset
- kale12
Kyllä viidakkorumpu kertoo tehokkaasti niille mihin maahan kannattaa yrittää.
Yhtä tehokkaasti sen mitä maita pitää välttää.
Se että suomi on suosikkimaiden kärjessä, ei ole mikään ihme.
Täällä on enempi "ammattiymmärtäjiä" kuin muissamaissa yhteensä.- Omin korvin kuullut
En tiedä, mitä viidakkorumpua olet kuunnellut, mutta matkaillessani ja ulkomaalaisia Suomessa tavatessani "ammattiymmärtäjät" (mitä lienevätkaaän) eivät ole nousseet keskustelussa esiin. Korkeat palkat ja sitä myöten korkea elintaso kiinnostaa sekä tasa-arvoinen yhteiskunta. Rautalangasta saan sitten vääntää, että vaikka olisi mikä koulutus ja vaikka kaikki Suomessa puhuvat englantia, niin töitä on todella vaikea löytää, jos ei puhu suomea erittäin hyvin.
- kale12
Omin korvin kuullut kirjoitti:
En tiedä, mitä viidakkorumpua olet kuunnellut, mutta matkaillessani ja ulkomaalaisia Suomessa tavatessani "ammattiymmärtäjät" (mitä lienevätkaaän) eivät ole nousseet keskustelussa esiin. Korkeat palkat ja sitä myöten korkea elintaso kiinnostaa sekä tasa-arvoinen yhteiskunta. Rautalangasta saan sitten vääntää, että vaikka olisi mikä koulutus ja vaikka kaikki Suomessa puhuvat englantia, niin töitä on todella vaikea löytää, jos ei puhu suomea erittäin hyvin.
Ammattiymmärtäjät ovat niitä jotka väittävät vakavissaan, että vieraan suu on lähempänä kuin omasi.
Omin korvin kuullut kirjoitti:
"vaikka olisi mikä koulutus ja vaikka kaikki Suomessa puhuvat englantia, niin töitä on todella vaikea löytää, jos ei puhu suomea erittäin hyvin."
Siivoojan työ vaadi sujuvaa suomen kieltä. Tunnen monia siivoojia ja hitsareita, jotka eivät puhu suomea lainkaan! Kummastuttaa, miksi työllisyys keskusteluissa jätetään usein duunarin työt huomiotta. Nekin ovat ihmisarvoisia töitä.
- enkestäenää
ite haluan ainaki pois täältä.
- adjööö
Muissa maissa et saa sossusta yhtä hyvää liksaa, nooh ehkä Ruotsissa, koeta siis pärjätä.
- moskiitto
Mä oon 43v mies enkä pidä kotimaastani juurikaan kesää lukuunottamatta.Onhan täällä turvallista eikä nälkään kuole,monia muitakin hyviä asioita,suurin syy haluun elää muualla maailmalla on ihmisten junttimaisuus ja negatiivisuus mikä ei poistu täältä koskaan.En häpeä Suomalaisuutta mutten haluais todellakaan asua täällä JOS vaan löytyis maa jossa olis yhtä helppo ja turvaisa meno.IHMISIÄ MÄ TÄÄLLÄ INHOAN.JA LYHYTTÄ KESÄÄ...
- mies32
Eräässä tutkimuksessa suomalaiset olivat maailman onnellisin kansa. Eli kuka onkaan negatiivinen? Suomalaiset vaiko ehkä sittenkin ihan vaan sinä itse?
Junttimaisuuttakaan täällä tuskin on poikkeuksellisen paljoa, sillä sen verran korkea koulutuksen taso kansallamme on. - kale12
mies32 kirjoitti:
Eräässä tutkimuksessa suomalaiset olivat maailman onnellisin kansa. Eli kuka onkaan negatiivinen? Suomalaiset vaiko ehkä sittenkin ihan vaan sinä itse?
Junttimaisuuttakaan täällä tuskin on poikkeuksellisen paljoa, sillä sen verran korkea koulutuksen taso kansallamme on."Väärääpalstaa pitävä riivinrauta tuntuu olevan tavallista sitkeämpää sorttia.
- kale12
kale12 kirjoitti:
"Väärääpalstaa pitävä riivinrauta tuntuu olevan tavallista sitkeämpää sorttia.
Mielipiteesi on väärällä palstalla.
Oikea palsta:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/6157 - voi raukkaa
Anna ihmeessä kansalaisuutesi jollekin armenialaiselle tai georgialaiselle. Ne osaa arvostaa sitä mitä saavat eivätkä muslimeja ja venakkoja lukuunottamatta inhoa juuri ketään. Iloisia ihmisiä, eikä mitään Asperger potilaita.
- kalamare
Taitaa olla henkisiä vaikeuksia jos ei pysty asumaan omassa kotimaassaan?!
JOS INHOAA IHMISIÄ, niin inhoaa kaikkea ympärillänsä asui vaikka singaporessa
Täällä Suomessa on nyt hyvät kelit ja hyvä asua ja valitettavasti juntteja löytyy joka maasta. - ykx vaan..
mies32 kirjoitti:
Junttimaisuuttakaan täällä tuskin on poikkeuksellisen paljoa, sillä sen verran korkea koulutuksen taso kansallamme on.Meinaatko ettei korkeasti koulutetut voi olla juntteja, ainakin sydämen sivistys monelta puuttuu..
- mikskö?
Kuka virolainen luuseri jota enemmistö siitä kansasta on ei tänne haluaisi Raivo Roosnan jälkeen. Lepajoehan sai oikein oman TV-ohjelmankin. Jos on tarpeeksi iso keskijalka tai muuten kurvikkaat muodot, niin eihän siihen paljoa tarvita. Liigat on tietysti asia erikseen. En ole alan ammattilainen, mutta käsittääkseni Suomessa, Venäjällä ja Virossa on paljon näitä. Ne rankaisee luuseria armotta mikäli astuu niiden reviirille.
No, minun mieheni halusi Suomeen sen takia, että itse asuin siellä. Suomesta me myös lähdimme pois heti kun siihen mahdollisuus tuli. :) Suomi ei siis mitenkään kaikille ulkomaalaisille ole unelmamaa asua. Itse olemme asuneet nyt muutamassa eri maassa, ja huonoin elintaso ja muutenkin ikävintä oli juurikin Suomessa.
- unelmamaa
Kullekin omansa. Mulle Suomi on maailman paras maa ja en koskaan muuta täältä pois. Kaikissa vierailemissani maissa on ollut omat hyvät puolensa, mutten usko, että voisin olla missään niin onnellinen kuin täällä. Tiedän olevani etuoikeutettu.
- voi pikkusta
Kun ne tilastot nyt kertoo jotain muuta. Ja jos SINÄ tai mafiasiippasi asutte hyvin, niin SE EI TARKOITA SITÄ, että jokainen virolainen vesipää tai venäläinen harvahammas tekee samoin.
unelmamaa kirjoitti:
Kullekin omansa. Mulle Suomi on maailman paras maa ja en koskaan muuta täältä pois. Kaikissa vierailemissani maissa on ollut omat hyvät puolensa, mutten usko, että voisin olla missään niin onnellinen kuin täällä. Tiedän olevani etuoikeutettu.
Luonnollisestikin suurosalle suomalaisista Suomi on vallan mainio maa asua. Asia saattaakin olla eri suomalaiselle, jolla on ulkomaalainen puoliso. Itse en enää pysty edes kuvittelemaan Suomeen paluuta. Miestäni tuskin ainakaan saisin mukaani, jos päättäisin palata.
- Tingo
unelmamaa kirjoitti:
Miksi Suomi paras? Koska täällä elintaso on liki sama, oletko töissä vai vapaaherrana? Koska täällä ei yrittäminen kannata? Koska täällä ylisuuri byrokratia vie rahat vanhuksilta, jonka sinäkin tulet jonakin päivänä huomaamaan? No, on tuokin perustelu Suomessa asumiselle, koska työnteolla ei Suomessa paljoa kannata aikaa viettää, tai sitten toi termisi vierailu tarkoittaa vain pintapuolista tutustumista muihin maihin :)
- unelmamaa
Tingo kirjoitti:
Miksi Suomi paras? Koska täällä elintaso on liki sama, oletko töissä vai vapaaherrana? Koska täällä ei yrittäminen kannata? Koska täällä ylisuuri byrokratia vie rahat vanhuksilta, jonka sinäkin tulet jonakin päivänä huomaamaan? No, on tuokin perustelu Suomessa asumiselle, koska työnteolla ei Suomessa paljoa kannata aikaa viettää, tai sitten toi termisi vierailu tarkoittaa vain pintapuolista tutustumista muihin maihin :)
Siksi paras, koska tällä minulla on juuret syvällä ja latva korkealla. Nämä maisemat ovat sielunmaisemiani ja suomenkieli äidinkieleni. Koska sukuni ja ystäväni ovat (enimmäkseen) täällä. Koska täällä on kaikki, mitä tarvitsen. Tuskinpa koskaan tuntisin olevani jossain muualla yhtä lailla kotonani kuin näissä maisemissa.
"tai sitten toi termisi vierailu tarkoittaa vain pintapuolista tutustumista muihin maihin :)"
Totta kai vierailu tarkoittaa vain pintapuolista tutustumista muihin maihin. Vierailuhan kaiketi merkitsee juuri lyhytaikaista oleskelua jossakin paikassa. Syvällinen tutustuminen mihin tahansa maahan vaatisi vuosien ja vuosikymmenien oleskelua. Saati kotiutuminen. Ihmiset ovat tietysti erilaisia. Itse olen hitaasti mutta sitäkin vankemmin kotiutuvaa ja juurtuvaa tyyppiä, enkä usko, että tämä elämä on riittävän pitkä minun juurtua jonnekin muualle. Ja miksipä edes yrittäisin, koska olen onnellinen täällä. - mies32
Tingo kirjoitti:
Suomi on muuten yksi parhaista maista yrittää kv. vertailujen mukaan. Top-10:ssä.
Byrokratiahan nimenomaan pyrkii jakamaan rahaa vanhuksillekin. Missä pienemmän byrokratian maassa vanhukset saavat enemmän?
Sitä en tiedä onko Suomi nyt ihan paras, aika kovaa kilpailua tulee muutamalta maalta, mutta aina kun parhautta eri mittarein arvioidaan ja tutkimuksia julkaistaan, Suomi pärjää ihan kivasti. Olkoon sitten kyse elämän laadusta, onnellisuudesta, elintasosta, ostovoimasta, elintasosta jne.. - eipäs vaan
Tingo kirjoitti:
Kaltaisesi "ahkerat mamut" ne rahat vie. Byrokratia? hahahah. Itä- ja Etelä-Euroopasta ollaan vielä kaukana.
- voi hyvä tavaton
bedelia kirjoitti:
Luonnollisestikin suurosalle suomalaisista Suomi on vallan mainio maa asua. Asia saattaakin olla eri suomalaiselle, jolla on ulkomaalainen puoliso. Itse en enää pysty edes kuvittelemaan Suomeen paluuta. Miestäni tuskin ainakaan saisin mukaani, jos päättäisin palata.
Ja sinä tuskin edustat kaikkia. Johtuisiko myös negatiivisuus siitä, että ulkomaalaiset yleensä aiheuttavat ongelmana. Onko Anu Saagimin rääkymiset mielestäsi "rakentavaa kritiikkiä".
- kale12
bedelia, Ioivoisin, että muutkin sinunlaisesi noudattaisivat sinun hyvää esimerkkiä ja muuttaisivat pois tästä alhaisen elintason ja monenlaisen kurjuuden täyttämästä maasta. Parempien elintasojen ja olosuhteiden maihin, jotka sijaitsevat, niinkuin hyvin tiedämme tuolla etelän suunnassa.
Kirjoitin tämän viestin vaikka tiedän, että se poisyetaan jo ennenkuin olen saanut sen loppuun kirjoitetuksi.- miks?
Rajoja ei ylipäätänsäkään olisi pitännyt avata. Syytän Kekkosta ja Koivistoa nykyisestä tilanteestamme. Venäläiset halusivat Karjalan ja saivat sen. Ei olisi pitännyt mitään ruokakasseja tai muuta kahisevaa rahdata sinne. Adoptiot olisi pitännyt kieltää. Roosna, Lepajoe ja kaikki entinen neuvostoroska on ROSKAA.
- SUOMI OY AB
Hieno kirjoitus, kerro vielä oikein käsisydämmellä onko Suomella varaa menettää oman maan kansalaisia, jotka ovat työelämässä ja maksavat veroja valtiolle, koska he sattuvat nyt olemaan naimisissa ulkomaalaisen kanssa?
Annan nyt sinulle laskutehtäviä, niin sanotusti kannattavuus laskuja Suomi OY AB:sta.
Ryhmä 1. On kantasuomalaisia, he tulevat ennen työelämä uralleen siirtymistä maksamaan yhteiskunnalle n. 150-200 tuhatta euroa. Verokertymää jo kertynyt 10 - 15 vuotta.
Ryhmä 2. On Suomalainen, joka päätettyään opintonsa muuttaa yhdessä nuoren miehensä/naisensa, joka myös oli opiskelija ulkomaille asumaan pysyvästi. Kustannukset yhteiskunnalle kantasuomalainen 150-200 tuhatta euroa ja ulkomaalainen kumppani n. 20 - 30 tuhatta euroa riippuen oleskelun pituudesta Suomessa. Pieni verokertymä Suomelle joitain tuhansia.
Ryhmä 3. Kantasuomalainen mies/nainen työelämässä ollut 10 - 15 vuotta verokertymää tuolta ajalta, maksanut yhteiskunnalle 150-200 tuhatta, mennyt naimisiin ulkomaalaisen kanssa, tämä ulkomaalainen 2 vuotta kotouttamistuella valtion menot n. 14 tuhatta, tämän jälkeen joko työllistyy heti tai menee opiskelemaan, opiskelukustannukset yhteiskunnalle 20 tuhatta, työllistyy vaikkapa ravintola,lähihoitaja,siivoja, teollisuus alalle, näissä työnsaanti mahdollisuudet kohtuullisen hyvät, teollisuus riippuen alasta.
Mikä ryhmän jäsenistä muuttuu ensinmäisenä nettomaksajiksi? Lähdetään olettamasta jokainen tienaa kantasuomalaisista samanverran esimerkeissä. Ja kuka ryhmästä olikin pelkkä kuluerä yhteiskunnalle? Kerro minulle sen jälkeen onko toivomuksessasi suomi-ulkkis parien poismuutossa Suomesta mitään järkeä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huoltosuhde
http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-06-04_001.html Muuten joo, mutta ilmansuunta meni väärin. Jos taas lähtee länteen päin, niin elintaso Suomeen verrattuna nousee, lähtipä sitten melkeinpä mihin tahansa maahan.
SUOMI OY AB kirjoitti:
Hieno kirjoitus, kerro vielä oikein käsisydämmellä onko Suomella varaa menettää oman maan kansalaisia, jotka ovat työelämässä ja maksavat veroja valtiolle, koska he sattuvat nyt olemaan naimisissa ulkomaalaisen kanssa?
Annan nyt sinulle laskutehtäviä, niin sanotusti kannattavuus laskuja Suomi OY AB:sta.
Ryhmä 1. On kantasuomalaisia, he tulevat ennen työelämä uralleen siirtymistä maksamaan yhteiskunnalle n. 150-200 tuhatta euroa. Verokertymää jo kertynyt 10 - 15 vuotta.
Ryhmä 2. On Suomalainen, joka päätettyään opintonsa muuttaa yhdessä nuoren miehensä/naisensa, joka myös oli opiskelija ulkomaille asumaan pysyvästi. Kustannukset yhteiskunnalle kantasuomalainen 150-200 tuhatta euroa ja ulkomaalainen kumppani n. 20 - 30 tuhatta euroa riippuen oleskelun pituudesta Suomessa. Pieni verokertymä Suomelle joitain tuhansia.
Ryhmä 3. Kantasuomalainen mies/nainen työelämässä ollut 10 - 15 vuotta verokertymää tuolta ajalta, maksanut yhteiskunnalle 150-200 tuhatta, mennyt naimisiin ulkomaalaisen kanssa, tämä ulkomaalainen 2 vuotta kotouttamistuella valtion menot n. 14 tuhatta, tämän jälkeen joko työllistyy heti tai menee opiskelemaan, opiskelukustannukset yhteiskunnalle 20 tuhatta, työllistyy vaikkapa ravintola,lähihoitaja,siivoja, teollisuus alalle, näissä työnsaanti mahdollisuudet kohtuullisen hyvät, teollisuus riippuen alasta.
Mikä ryhmän jäsenistä muuttuu ensinmäisenä nettomaksajiksi? Lähdetään olettamasta jokainen tienaa kantasuomalaisista samanverran esimerkeissä. Ja kuka ryhmästä olikin pelkkä kuluerä yhteiskunnalle? Kerro minulle sen jälkeen onko toivomuksessasi suomi-ulkkis parien poismuutossa Suomesta mitään järkeä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Huoltosuhde
http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-06-04_001.htmlItse mieheni kanssa kuuluimme ryhmään 2. Olisimme varmasti edes harkinneet Suomeen jäämistä, mutta työnhaussa rasistinen syrjintä koitui ongelmaksi. Satojen Suomeen lähetettyjen työhakemuksien jälkeen lähdimme hieman laajentamaan työnhakua Suomen rajojen ulkopuolelle, ja heti tärppäsi, ja vieläpä monesta paikkaa! Olisiko sitä sitten pitänyt jäädä Suomeen työttömäksi toivomaan, että joku kaunis päivä saattaisi löytyä koulutusta vastaavaa työtä? Tietoahan ei olisi ollut kestääkö siinä vuosi, viisi, kymmenen, vai saako työtä ikinä. Itse päätimme toisin, emmekä ole päätöstämme katuneet.
Nyt kun miettii ajassa taaksepäin, meille olisi varmaankin riittänyt työpaikkojen köytäminen, niin olisimme jääneet Suomeen. Kun kuitenkin lähdimme, olemme huomanneet, että uudessa kotimaassa elämä maahanmuuttajana on muutenkin huomattavasti helpompaa ja mukavampaa kuin Suomessa. Emme ole törmänneet minkäänlaiseen syrjintään kertaakaan. Se varsinkin on saanut silmät auki ja ymmärtämään, että Suomeen tuskin koskaan palaamme. Mielestäni Suomi siis ei ole mitenkään unelmamaa maahanmuuttajalle.- -13c
bedelia kirjoitti:
Itse mieheni kanssa kuuluimme ryhmään 2. Olisimme varmasti edes harkinneet Suomeen jäämistä, mutta työnhaussa rasistinen syrjintä koitui ongelmaksi. Satojen Suomeen lähetettyjen työhakemuksien jälkeen lähdimme hieman laajentamaan työnhakua Suomen rajojen ulkopuolelle, ja heti tärppäsi, ja vieläpä monesta paikkaa! Olisiko sitä sitten pitänyt jäädä Suomeen työttömäksi toivomaan, että joku kaunis päivä saattaisi löytyä koulutusta vastaavaa työtä? Tietoahan ei olisi ollut kestääkö siinä vuosi, viisi, kymmenen, vai saako työtä ikinä. Itse päätimme toisin, emmekä ole päätöstämme katuneet.
Nyt kun miettii ajassa taaksepäin, meille olisi varmaankin riittänyt työpaikkojen köytäminen, niin olisimme jääneet Suomeen. Kun kuitenkin lähdimme, olemme huomanneet, että uudessa kotimaassa elämä maahanmuuttajana on muutenkin huomattavasti helpompaa ja mukavampaa kuin Suomessa. Emme ole törmänneet minkäänlaiseen syrjintään kertaakaan. Se varsinkin on saanut silmät auki ja ymmärtämään, että Suomeen tuskin koskaan palaamme. Mielestäni Suomi siis ei ole mitenkään unelmamaa maahanmuuttajalle."Mielestäni Suomi siis ei ole mitenkään unelmamaa maahanmuuttajalle. "
Ei normaalille maahanmuuttajalle. Patalaiskalle kriminaalille etnoäijälle tämä sen sijaan on varsin kelvollinen. Suomi saakin moniongelmaiset heikkolahjaisimmat "maahanmuuttajat", mustan afrikan ja arabimaiden pahin saasta kerääntyy tänne, kuten myös ruotsiin. - 3234342234
bedelia kirjoitti:
Itse mieheni kanssa kuuluimme ryhmään 2. Olisimme varmasti edes harkinneet Suomeen jäämistä, mutta työnhaussa rasistinen syrjintä koitui ongelmaksi. Satojen Suomeen lähetettyjen työhakemuksien jälkeen lähdimme hieman laajentamaan työnhakua Suomen rajojen ulkopuolelle, ja heti tärppäsi, ja vieläpä monesta paikkaa! Olisiko sitä sitten pitänyt jäädä Suomeen työttömäksi toivomaan, että joku kaunis päivä saattaisi löytyä koulutusta vastaavaa työtä? Tietoahan ei olisi ollut kestääkö siinä vuosi, viisi, kymmenen, vai saako työtä ikinä. Itse päätimme toisin, emmekä ole päätöstämme katuneet.
Nyt kun miettii ajassa taaksepäin, meille olisi varmaankin riittänyt työpaikkojen köytäminen, niin olisimme jääneet Suomeen. Kun kuitenkin lähdimme, olemme huomanneet, että uudessa kotimaassa elämä maahanmuuttajana on muutenkin huomattavasti helpompaa ja mukavampaa kuin Suomessa. Emme ole törmänneet minkäänlaiseen syrjintään kertaakaan. Se varsinkin on saanut silmät auki ja ymmärtämään, että Suomeen tuskin koskaan palaamme. Mielestäni Suomi siis ei ole mitenkään unelmamaa maahanmuuttajalle."mutta työnhaussa rasistinen syrjintä koitui ongelmaksi. "
Ihan mielenkiinnosta: mistä päättelit kysessä olevan rasistinen syrjintä? - Mites se nyt meni?
3234342234 kirjoitti:
"mutta työnhaussa rasistinen syrjintä koitui ongelmaksi. "
Ihan mielenkiinnosta: mistä päättelit kysessä olevan rasistinen syrjintä?Muistelisin Bedelian kyllä aikoinaan kehuneen, että miehen valmistuessa täältä opin ahjosta he häipyvät heti ulkomaille, tarkemmin sanottuna Venäjälle rahakkaisiin hommiin. Nyt sain lukea kaunistellun version täältä.
- tjaaahhhh
bedelia kirjoitti:
Muuten joo, mutta ilmansuunta meni väärin. Jos taas lähtee länteen päin, niin elintaso Suomeen verrattuna nousee, lähtipä sitten melkeinpä mihin tahansa maahan.
Niinkö? Yhdysvalloissa elää 20 miljoonaa köyhyysrajan alapuolella.
- 2354555
bedelia kirjoitti:
Muuten joo, mutta ilmansuunta meni väärin. Jos taas lähtee länteen päin, niin elintaso Suomeen verrattuna nousee, lähtipä sitten melkeinpä mihin tahansa maahan.
Riippuu siitä, mitä elintasolla tarkoitetaan. Esim. pelkkä bruttokansantuote on kovin huono elintason mittari. Myöskin on aivan eri asia, tarkoittaako elintasolla omaa henkilökohtaista elintasoaan vai yleistä / keskimääräistä elintasoa. Koulutetulla ja ammattitaitoisella ihmisellä on varmasti lukuisissa maissa paremmat tienaamismahdollisuudet kuin Suomessa, mutta toisaalta vähäosaisen asema ei noissa maissa ole aina yhtä turvattu kuin Suomessa. Ja kun länteen päin lähtee vaeltamaan, on myös hyvä muistaa pysähtyä ajoissa, sillä Suomesta katsoen äärimmäisenä lännessä on Venäjä.
3234342234 kirjoitti:
"mutta työnhaussa rasistinen syrjintä koitui ongelmaksi. "
Ihan mielenkiinnosta: mistä päättelit kysessä olevan rasistinen syrjintä?Jossain vaiheessa aloimme kyllästyä työnhakuun ja sitä seuraavaan hiljaisuuteen, joten päätimme tehdä testin. Lähetimme samat hakemukset CV:n kera muuten samoilla tiedoilla, mutta vaihdoimme toiseen suomalaisen nimen. Lähetimme hakemukset eri sähköpostiosoitteista. Arvaa vaan kumpaan sähköpostiin tuli heti muutama vastaus kiinnostuneilta työnantajilta... Se oli viimeinen tippa. Sen jälkeen lähetimme hakemuksia vain ulkomaille, ja työtä löytyikin parin päivän kuluttua.
tjaaahhhh kirjoitti:
Suomessa noin 11% väestöstä asuu köyhyysrajan alapuolella, eli prosentuaalisesti enemmän kuin Yhdysvalloissa, jos oletetaan, että tuo 20 miljoonaa on oikea luku.
Mites se nyt meni? kirjoitti:
Muistelisin Bedelian kyllä aikoinaan kehuneen, että miehen valmistuessa täältä opin ahjosta he häipyvät heti ulkomaille, tarkemmin sanottuna Venäjälle rahakkaisiin hommiin. Nyt sain lukea kaunistellun version täältä.
Enpä muista mitä olen vuosia sitten kirjoitellut, meillä kun suunnitelmat elämässä muuttuvat aina sen mukaan mitä milloinkin haluamme elämältämme. :) Hyvä, että joku ulkopuolinen muistaa! Jos sinua kovin kiinnostaa, niin tulihan sitä Venäjälläkin asuttua. Ja hommien rahakkuudesta en viitsi puhua, sillä se nyt on suhteellista, mutta sanotaanko vaikka näin, että rahakkaampia, kuin Suomessa keskimäärin.
-13c kirjoitti:
"Mielestäni Suomi siis ei ole mitenkään unelmamaa maahanmuuttajalle. "
Ei normaalille maahanmuuttajalle. Patalaiskalle kriminaalille etnoäijälle tämä sen sijaan on varsin kelvollinen. Suomi saakin moniongelmaiset heikkolahjaisimmat "maahanmuuttajat", mustan afrikan ja arabimaiden pahin saasta kerääntyy tänne, kuten myös ruotsiin.Njoo, taitaa olla suhteellisen hiljaista työperäisen maahanmuuton saralla. Palkat eivät ole kovin kilpailukykyiset, eivätkä kylmä talvi, vaikea kieli ja melko vetäytyvät ihmisetkään toimi houkuttimina.
Rikolliset sen sijaan saavat temmeltää Suomessa aivan rauhassa ilman huolen häivää. Ja mikäs siinä, jos jonain päivänä joutuu hetkeksi linnaan, siellähän se palvelu vasta toimiikin. :)- tjaaaaah
bedelia kirjoitti:
Suomessa noin 11% väestöstä asuu köyhyysrajan alapuolella, eli prosentuaalisesti enemmän kuin Yhdysvalloissa, jos oletetaan, että tuo 20 miljoonaa on oikea luku.
Muistelinkin väärin, oikea määrä on 15 % väestöstä, 46,2 miljoonaa. On muutenkin todella typerää lähteä vertaileen Suomen köyhyys määrää Yhdysvaltoihin, toisella julkinen terveydenhuolto retuperällä, koulutus ei ole ilmaista ja jne..
http://www.census.gov/hhes/www/poverty/about/overview/ tjaaaaah kirjoitti:
Muistelinkin väärin, oikea määrä on 15 % väestöstä, 46,2 miljoonaa. On muutenkin todella typerää lähteä vertaileen Suomen köyhyys määrää Yhdysvaltoihin, toisella julkinen terveydenhuolto retuperällä, koulutus ei ole ilmaista ja jne..
http://www.census.gov/hhes/www/poverty/about/overview/No jaa. Kyllä minä silti pidän Yhdysvaltoja paremman elintason maana, kuin Suomea. Yhdysvalloissakin kuitenkin sairas henkilö pääsee tarpeen vaatiessa ilmaiseen hoitoon. En kyllä kehuisi Suomenkaan terveydenhuoltoa, jossa kukaan ei ikinä ole esim. hoitovirheistä todellisessa vastuussa. Peruskoulutus on Yhdysvalloissa kuten Suomessakinilmaista, ja yliopistokoulutus loppujen lopuksi varsin edullista. Myös varattomat halukkaat pääsevät korkeakoulutuksen piiriin tukien ja opintolainojen avulla. Yhdysvalloissa opiskelijat myös vaativat laatua koulutukselta.
- mies32
bedelia kirjoitti:
Nyt kun miettii ajassa taaksepäin, meille olisi varmaankin riittänyt työpaikkojen köytäminen, niin olisimme jääneet Suomeen. Kun kuitenkin lähdimme, olemme huomanneet, että uudessa kotimaassa elämä maahanmuuttajana on muutenkin huomattavasti helpompaa ja mukavampaa kuin Suomessa. Emme ole törmänneet minkäänlaiseen syrjintään kertaakaan. Se varsinkin on saanut silmät auki ja ymmärtämään, että Suomeen tuskin koskaan palaamme. Mielestäni Suomi siis ei ole mitenkään unelmamaa maahanmuuttajalle.Onko uudessa maassanne vähemmän kieliongelmia? Miehesi osaa sen maan kieltä, mutta ei osannut suomea? Onko se miehesi kotimaa?
Mitä muunlaista syrjintää kohtasitte Suomessa?
Haen siis vain sitä, ettei kohtaamanne syrjintä välttämättä ollut rasistista, vaan juuri esimerkiksi kielitaitoon liittyvää tai mahdollisesti koulutettujen ylitarjontaan. Joistain kehitysmaista saa valita hienojen työpaikkojen joukosta suomalaisen ylioppilastutkinnon suoritettuaan. Suomessa tuolla paperilla taas ei tee mitään ja yhä enenevässä määrin myös korkeakoulututkinnot muuttumassa takansytykkeeksi tai siksi perusedellytykseksi, mikä vaaditaan jokaiselta hakijalta. Valituksi tullaksesi sinulla täytyy olla vielä jotain extraa ja paljon.
Nämä nyt vain veikkauksia, mutta aika useinhan kaikki negatiivinen yhdistetään rasismiin, jos vain mahdollista. - tjaaah
bedelia kirjoitti:
No jaa. Kyllä minä silti pidän Yhdysvaltoja paremman elintason maana, kuin Suomea. Yhdysvalloissakin kuitenkin sairas henkilö pääsee tarpeen vaatiessa ilmaiseen hoitoon. En kyllä kehuisi Suomenkaan terveydenhuoltoa, jossa kukaan ei ikinä ole esim. hoitovirheistä todellisessa vastuussa. Peruskoulutus on Yhdysvalloissa kuten Suomessakinilmaista, ja yliopistokoulutus loppujen lopuksi varsin edullista. Myös varattomat halukkaat pääsevät korkeakoulutuksen piiriin tukien ja opintolainojen avulla. Yhdysvalloissa opiskelijat myös vaativat laatua koulutukselta.
"Yhdysvalloissakin kuitenkin sairas henkilö pääsee tarpeen vaatiessa ilmaiseen hoitoon. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sicko_–_aivan_sairasta
http://sickothemovie.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/World_Health_Organization_ranking_of_health_systems
http://www.huffingtonpost.com/jeffrey-young/american-health-worse-tha_b_2441236.html
"yliopistokoulutus loppujen lopuksi varsin edullista. "
Helppo sanoa näin ilmaisen Kelan opintotukirahojen ja asumislisien jälkeen?
http://www.topuniversities.com/student-info/student-finance/how-much-does-it-cost-stud mies32 kirjoitti:
Onko uudessa maassanne vähemmän kieliongelmia? Miehesi osaa sen maan kieltä, mutta ei osannut suomea? Onko se miehesi kotimaa?
Mitä muunlaista syrjintää kohtasitte Suomessa?
Haen siis vain sitä, ettei kohtaamanne syrjintä välttämättä ollut rasistista, vaan juuri esimerkiksi kielitaitoon liittyvää tai mahdollisesti koulutettujen ylitarjontaan. Joistain kehitysmaista saa valita hienojen työpaikkojen joukosta suomalaisen ylioppilastutkinnon suoritettuaan. Suomessa tuolla paperilla taas ei tee mitään ja yhä enenevässä määrin myös korkeakoulututkinnot muuttumassa takansytykkeeksi tai siksi perusedellytykseksi, mikä vaaditaan jokaiselta hakijalta. Valituksi tullaksesi sinulla täytyy olla vielä jotain extraa ja paljon.
Nämä nyt vain veikkauksia, mutta aika useinhan kaikki negatiivinen yhdistetään rasismiin, jos vain mahdollista.Mieheni osaa suomea. Kirjoitin työnhausta tuossa aiemmassa viestissä. Silloin siis tuli ilmi, että työnantajia eivät hakemukset kiinnostaneet vain ja ainoastaan ulkomaalaisen nimen takia.
Emme asu tällä hetkellä mieheni kotimaassa.
En oikeastaan jaksaisi keskustella sen enempää syrjinnästä Suomessa - sanotaanko lyhyesti vaikka näin, että emme kokeneet elämää Suomessa kivaksi syrjinnän takia, mutta ei se kuitenkaan päivittäistä ja aivan kamalaa ollut. Toki työnsaannin mahdottomuus ahkeralle, koulutwtulle, motivoituneelle ja kunnianhimoiselle miehelle on ihan tarpeeksi suuri syy muuttaa maasta pois.- mies32
bedelia kirjoitti:
Mieheni osaa suomea. Kirjoitin työnhausta tuossa aiemmassa viestissä. Silloin siis tuli ilmi, että työnantajia eivät hakemukset kiinnostaneet vain ja ainoastaan ulkomaalaisen nimen takia.
Emme asu tällä hetkellä mieheni kotimaassa.
En oikeastaan jaksaisi keskustella sen enempää syrjinnästä Suomessa - sanotaanko lyhyesti vaikka näin, että emme kokeneet elämää Suomessa kivaksi syrjinnän takia, mutta ei se kuitenkaan päivittäistä ja aivan kamalaa ollut. Toki työnsaannin mahdottomuus ahkeralle, koulutwtulle, motivoituneelle ja kunnianhimoiselle miehelle on ihan tarpeeksi suuri syy muuttaa maasta pois.Mistä sitä tietää, että syynä oli ulkomaalainen nimi? Entä se suomen taito? Oliko se kuitenkaan riittävää? Harvalla ulkomaalaisella se lopulta on lähelläkään äidinkielen tasoa, mitä kuitenkin monessa tehtävässä saatetaan ihan oikeasti tarvita.
No voihan olla, että teitä syrjittiin oikeastikin. Mutta mitä itse ulkomaalaisia (värillisiäkin) tuntenut, niin eivät ole kertoneet mistään syrjinnästä. Tai jotain kerran kahdessa vuodessa baarissa joku humalainen saattaa ölistä jotain tai aamuyöstä asemalla pultsari meuhkata. Työnhakusyrjinnästä tietysti lähes mahdoton sanoa, kun ei ikinä edes pysty näkemään mikä olisi ollut tulos suomalaisella nimellä ja naamalla. Helppoa tietysti syyttää rasismia, kun ei itse saa kaikkea haluamaansa.
Enkä edelleenkään sano, etteikö syrjintää ja rasismia Suomessa olisi tai etteikö sitä teidänkin kohdallenne olisi voinut osua. Tietty osa (suurin?) väitetystä rasismista kuitenkin on kuvitteellista. mies32 kirjoitti:
Mistä sitä tietää, että syynä oli ulkomaalainen nimi? Entä se suomen taito? Oliko se kuitenkaan riittävää? Harvalla ulkomaalaisella se lopulta on lähelläkään äidinkielen tasoa, mitä kuitenkin monessa tehtävässä saatetaan ihan oikeasti tarvita.
No voihan olla, että teitä syrjittiin oikeastikin. Mutta mitä itse ulkomaalaisia (värillisiäkin) tuntenut, niin eivät ole kertoneet mistään syrjinnästä. Tai jotain kerran kahdessa vuodessa baarissa joku humalainen saattaa ölistä jotain tai aamuyöstä asemalla pultsari meuhkata. Työnhakusyrjinnästä tietysti lähes mahdoton sanoa, kun ei ikinä edes pysty näkemään mikä olisi ollut tulos suomalaisella nimellä ja naamalla. Helppoa tietysti syyttää rasismia, kun ei itse saa kaikkea haluamaansa.
Enkä edelleenkään sano, etteikö syrjintää ja rasismia Suomessa olisi tai etteikö sitä teidänkin kohdallenne olisi voinut osua. Tietty osa (suurin?) väitetystä rasismista kuitenkin on kuvitteellista.Kirjoitin tarkemmin työnhausta tässä samassa ketjussa aiemmassa viestissäni. Kehotan lukemaan. Oli selvää, että ainoa syy kiinnostuksen puutteeseen oli ulkomaalainen nimi, sillä suomalaisella nimellä lähetettyihin hakemuksiin tuli muutamakin vastaus. Mielestäni aika selvä juttu.
Valitettavasti mieheni ei ole ainoa. Suurosa Suomessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa tutkintonsa opiskelleista ulkomaalaisista opiskelijoista joutuu valmistumisen jälkeen lähtemään maasta, koska töitä ei saa.
Mielestäni on melko pöyristyttävää, jos joku väittää, etteikö Suomessa olisi syrjintää ulkomaalaisia kohtaan. Sitä kun on joka maassa - joissain enemmän, joissain vähemmän. Oman kokemukseni mukaan Suomessa valitettavan paljon verrattuna muihin maihin, joissa olen asunut.- Samaa mieltä!!
tjaaaaah kirjoitti:
http://www.census.gov/hhes/www/poverty/about/overview/Samaa mieltä kanssasi, järjetöntä vertailla kahta erilaista maata köyhyyden suhteen.
Suomessa eläminen (ruoka & kämppä) on paljon kalliimpaa, eli USA:ssa köyhä saa edes perusedellytykset halvemmalla, Suomessa köyhällä ei rahat riitä edes noihin. - tjaaah
Samaa mieltä!! kirjoitti:
Samaa mieltä kanssasi, järjetöntä vertailla kahta erilaista maata köyhyyden suhteen.
Suomessa eläminen (ruoka & kämppä) on paljon kalliimpaa, eli USA:ssa köyhä saa edes perusedellytykset halvemmalla, Suomessa köyhällä ei rahat riitä edes noihin.Vai niin, no siitä vaan katsomaan kummassa maassa ihmisiä asuu kaduilla enemmän, Suomessa sitä ei tarvitse tehdä kenenkään, jos ei siihen itse valitse vaihtoehdoksi.
Toisekseen, kun sinä silpaiset sormesi poikki jenkeissä se maksaa takaisin laitto 15 - 30 tuhatta dollaria, Suomessa se pistetään paikalleen lähes ilmaiseksi.
Nyt niitä tähtilaseja kuontalon päältä pois, niin sinä, kuin bedeliakin.
ps. Jenkit hävis Vietnamin sodan, jos sekin tieto sattui oleen pääkuontalossa väärin opittu. - Mies32
bedelia kirjoitti:
Kirjoitin tarkemmin työnhausta tässä samassa ketjussa aiemmassa viestissäni. Kehotan lukemaan. Oli selvää, että ainoa syy kiinnostuksen puutteeseen oli ulkomaalainen nimi, sillä suomalaisella nimellä lähetettyihin hakemuksiin tuli muutamakin vastaus. Mielestäni aika selvä juttu.
Valitettavasti mieheni ei ole ainoa. Suurosa Suomessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa tutkintonsa opiskelleista ulkomaalaisista opiskelijoista joutuu valmistumisen jälkeen lähtemään maasta, koska töitä ei saa.
Mielestäni on melko pöyristyttävää, jos joku väittää, etteikö Suomessa olisi syrjintää ulkomaalaisia kohtaan. Sitä kun on joka maassa - joissain enemmän, joissain vähemmän. Oman kokemukseni mukaan Suomessa valitettavan paljon verrattuna muihin maihin, joissa olen asunut.Edelleen syynä voi olla kielitaito. Möttöset kun tuppaavat osaamaan suomea paremmin kuin Wrightit. Ikävä tosin äidinkielenään suomea puhuvalle ulkolaisnimiselle..
Ei kukaan ole väittänyt ettei Suomessa syrjintää olisi, mutta ulkolaiset ystäväni ja tyttöystävänikin ovat kertoneet sitä olevan hyvin vähän. Miksiköhän teillä toisin?
Suomalaisiakin koulutetaan AMKista kaupan kassalle, eivät vaan ole tajunneet valittaa rasismista. - Chom chom
Mies32 kirjoitti:
Edelleen syynä voi olla kielitaito. Möttöset kun tuppaavat osaamaan suomea paremmin kuin Wrightit. Ikävä tosin äidinkielenään suomea puhuvalle ulkolaisnimiselle..
Ei kukaan ole väittänyt ettei Suomessa syrjintää olisi, mutta ulkolaiset ystäväni ja tyttöystävänikin ovat kertoneet sitä olevan hyvin vähän. Miksiköhän teillä toisin?
Suomalaisiakin koulutetaan AMKista kaupan kassalle, eivät vaan ole tajunneet valittaa rasismista.Miehelläni on kokemuksia työsyrjinnästä ja työpaikkakiusaamisesta. Rasistinen nimittely on helppo kuitata, siitä ei niin tarvitse välittää, mutta sitten, kun sörkitään suojavälineitä ja kajotaan omaisuuteen, tilanne on jo vakavampi. Pahempaa on työnantajien harjoittama syrjintä, hakuprosessista alkaen. Kokemus on osoittanut, että haastatteluihin on vaikea päästä ulkomaalaisella nimellä ja erilaisella aksentilla, mutta jos pääsee näyttämään todistuksiaan (suomalaisia) ja osaamistaan, homma yleensä alkaa sujua eri tavalla. Jos ei pääse haastatteluun, se ei tietenkään välttämättä kerro syrjinnästä. Aika kummallista silti on, jos soittaa työhakemuksen perään ja saa kuulla paikan menneen, mutta viiden minuutin päästä soittavalle suomalaiselle kaverille paikka on auki.
Sitä, että työpaikalla etenemismahdollisuuksia ja koulutusta tarjotaan ensisijaisesti syntyperäisille suomalaisille, on myös vaikea todistaa yksittäistapauksissa, mutta ajan myötä käytäntö käy selväksi. Työtehtäviä on rajoitettu sillä perusteella, että asiakkaat eivät ehkä tykkäisi ulkomaalaisesta. Ja sanoipa eräs pomo kerran suoraan, että ulkomaalaiselle voi maksaa pienempää palkkaa kuin suomalaiselle, koska "ulkomaalaiset ovat tottuneet matalampaan elintasoon". Mieheni oli tällöin perheellinen Suomen kansalainen, jos nyt sekään olisi asiasta hyväksyttävämpää tehnyt.
Itsekin olen ihmetellyt, kuinka jotkut tuntuvat säästyvän syrjinnältä ja joillekin tuntuu kasaantuvan kokemuksia enemmän kuin tarpeeksi. En silti usko, että kukaan kerjäisi syrjintää tai olisi sille täysin vastustuskykyinen. Syrjintää esiintynee tietyillä aloilla enemmän kuin toisilla. Ulkonäöllä (= ihonvärillä) ja sukupuolella lienee myös osuutta asiaan. Ja toki kun Suomessa asumisvuosia kertyy enemmän, todennäköisyys törmätä syrjintään kasvaa. Se, ettei osaa suomen kieltä täydellisesti, on joskus (teko)syy syrjintään, mutta se myös suojaa syrjinnältä, kun ei ymmärrä kaikkea. Voi lohduttautua sillä, että joissakin muissa maissa syrjintä on vielä yleisempää, mutta kai sentään saa toivoa, ettei epäasiallista kohtelua tarvitsisi hyväksyä? Mies32 kirjoitti:
Edelleen syynä voi olla kielitaito. Möttöset kun tuppaavat osaamaan suomea paremmin kuin Wrightit. Ikävä tosin äidinkielenään suomea puhuvalle ulkolaisnimiselle..
Suomalaisiakin koulutetaan AMKista kaupan kassalle, eivät vaan ole tajunneet valittaa rasismista.Kuten sanoin, mieheni puhuu suomea. Jos työnantaja ei ota yhteyttä toiseen työnhakijaan vain ulkomaalaisen nimen takia (hakemukset muutoin identtiset), on kyseessä rasistinen syrjintä, pidit sinä, minä tai mieheni siitä tai ei.
Syrjinnän määrään vaikuttaa moni asia, mm. asuinpaikka, yhteiskunnallinen asema, maahanmuuttajan tausta, mistä maasta kotoisin, maahanmuuttajan äidinkieli, ulkonäkö (näkyykö ulkomaalaisuus) jne. Luulin tämän olevan itsestäänselvyys.tjaaah kirjoitti:
Vai niin, no siitä vaan katsomaan kummassa maassa ihmisiä asuu kaduilla enemmän, Suomessa sitä ei tarvitse tehdä kenenkään, jos ei siihen itse valitse vaihtoehdoksi.
Toisekseen, kun sinä silpaiset sormesi poikki jenkeissä se maksaa takaisin laitto 15 - 30 tuhatta dollaria, Suomessa se pistetään paikalleen lähes ilmaiseksi.
Nyt niitä tähtilaseja kuontalon päältä pois, niin sinä, kuin bedeliakin.
ps. Jenkit hävis Vietnamin sodan, jos sekin tieto sattui oleen pääkuontalossa väärin opittu.Kylläpä tuo kadulla asuminen hyvin pitkälti on ihmisen oma valinta myös Yhdysvalloissa.
Sinulla näyttää olevan sen verran virheelliset käsitykset maasta, että keskustelun käyminen on turhaa.- tjaaahhh
bedelia kirjoitti:
Kylläpä tuo kadulla asuminen hyvin pitkälti on ihmisen oma valinta myös Yhdysvalloissa.
Sinulla näyttää olevan sen verran virheelliset käsitykset maasta, että keskustelun käyminen on turhaa.Niinkö? Minusta taas tuntuu, että sinun tietosi ovat vajaavaiset. En ole vielä nähnyt mitään tutkimusta tai tilastoa, millä osoitat Yhdysvaltojen olevan erityisen parempi ihmisten asua, kuin Suomessa. Ymmärrän toki, että ilmaisen kolutuksen, terveydenhoidon sekä kelan tukemien opinto ja asumislisien jälkeen ei voi tuntea muuta, kuin katkeruutta Suomea kohtaan, ja varmasti nämä kaikki edut olisit saanut sujuvasti Yhdysvaltoihin syntyessäsi.
tjaaahhh kirjoitti:
Niinkö? Minusta taas tuntuu, että sinun tietosi ovat vajaavaiset. En ole vielä nähnyt mitään tutkimusta tai tilastoa, millä osoitat Yhdysvaltojen olevan erityisen parempi ihmisten asua, kuin Suomessa. Ymmärrän toki, että ilmaisen kolutuksen, terveydenhoidon sekä kelan tukemien opinto ja asumislisien jälkeen ei voi tuntea muuta, kuin katkeruutta Suomea kohtaan, ja varmasti nämä kaikki edut olisit saanut sujuvasti Yhdysvaltoihin syntyessäsi.
Se johtuu lähinnä siitä, etten pidä Wikipediaa, skandaalinhakuisia elokuvia ja lehtiartikkeleita tieteellisinä tutkimuksina tai tilastoina, enkä siksi lähde sellaisia myöskään kommentoimaan.
Suomessa koulutus ja terveydenhoito muuten eivät ole ilmaisia.
Pidän Yhdysvaltoja mielekkäänä maana myös sen taka, että palveluista maksetaan, sillä silloin niiltä myös vaaditaan laatua. Itse maksan aivan mielelläni laadukkaasta koulutuksesta. Suomalaisesta koulutuksesta tuskin kovin moni olisi valmis maksamaan samoja hintoja, kuin esim. amerikkalaisesta.- tjaaaahh
bedelia kirjoitti:
Se johtuu lähinnä siitä, etten pidä Wikipediaa, skandaalinhakuisia elokuvia ja lehtiartikkeleita tieteellisinä tutkimuksina tai tilastoina, enkä siksi lähde sellaisia myöskään kommentoimaan.
Suomessa koulutus ja terveydenhoito muuten eivät ole ilmaisia.
Pidän Yhdysvaltoja mielekkäänä maana myös sen taka, että palveluista maksetaan, sillä silloin niiltä myös vaaditaan laatua. Itse maksan aivan mielelläni laadukkaasta koulutuksesta. Suomalaisesta koulutuksesta tuskin kovin moni olisi valmis maksamaan samoja hintoja, kuin esim. amerikkalaisesta.Aha, no sinulla on sitten kuitenkin osoittaa jokin luotettavampi lähde joka romuttaa aikaisemmin esitetyt väittämän romukoppaan alta aikayksikön?
Kehoittaisin tutustumaan aiheeseen vähän tarkemmin, nimittäin useammissa lähteinä on OECD, mutta tokihan sinulla on joku parempi lähde väitteidesi tueksi esittää?
"Itse maksan aivan mielelläni laadukkaasta koulutuksesta."
Aha, no aikaisemmissa viesteissäsi, jotka valitettavasti olet onnistunut poistamaan kerroit yhdeksi syyksi täällä oloon KELAN antoisan käden.
"uomalaisesta koulutuksesta tuskin kovin moni olisi valmis maksamaan samoja hintoja, kuin esim. amerikkalaisesta."
Niin, ei varmasti maksakkaan, koska Suomalainen kolutus on laadukasta ja siitä myöskin osoituksena pärjääminen monissa testeissä, kaiken lisäksi se on käytänössä maksutonta, itseasiassa Suomessa opiskelusta maksetaan.
"Suomessa koulutus ja terveydenhoito muuten eivät ole ilmaisia."
Ei tietenkään se on tuettua verorahoin ja hyvin pienin omavastuu osuuksin. Esimerkiksi synyttäminen Yhdysvalloissa laadukkaassa sairaalassa maksaa 7000 dollaria.
Mut odottelen nyt niitä väitteidesi tueksi olevia tutkimuksia, onhan se kiva oppia jotain uutta. Muuten vielä selvennykseksi sinähän et asu Yhdysvalloissa, tämä tiedoksi muillekkin ;) - 231231231
bedelia kirjoitti:
Kylläpä tuo kadulla asuminen hyvin pitkälti on ihmisen oma valinta myös Yhdysvalloissa.
Sinulla näyttää olevan sen verran virheelliset käsitykset maasta, että keskustelun käyminen on turhaa."Kylläpä tuo kadulla asuminen hyvin pitkälti on ihmisen oma valinta myös Yhdysvalloissa."
No näinhän se tietenkin on. Mitäs vikaa siinä on, jos jotkut vain tykkäävät raittiista ulkoilmaelämästä? Jenkkilähän on proverbiaalinen land of opportunity. Jotkut vain päättävät olla hyödyntämättä niitä mahdollisuuksia (joiden suhteen kaikki lähtökohtaisesti ovat samalla viivalla). Tässä on amerikkalaisen köyhyyden ydin: jotkun eivät vain osaa arvostaa massia. Minkäs teet? Anteeksi, käytinkö sanaa "köyhä"? Korjataan hieman. Tokikaan yhdysvalloissa ei ole köyhiä lainkaan. On vain rikkaita ja rikkausrajoitteisia. - tjaaaah
231231231 kirjoitti:
"Kylläpä tuo kadulla asuminen hyvin pitkälti on ihmisen oma valinta myös Yhdysvalloissa."
No näinhän se tietenkin on. Mitäs vikaa siinä on, jos jotkut vain tykkäävät raittiista ulkoilmaelämästä? Jenkkilähän on proverbiaalinen land of opportunity. Jotkut vain päättävät olla hyödyntämättä niitä mahdollisuuksia (joiden suhteen kaikki lähtökohtaisesti ovat samalla viivalla). Tässä on amerikkalaisen köyhyyden ydin: jotkun eivät vain osaa arvostaa massia. Minkäs teet? Anteeksi, käytinkö sanaa "köyhä"? Korjataan hieman. Tokikaan yhdysvalloissa ei ole köyhiä lainkaan. On vain rikkaita ja rikkausrajoitteisia.Juuri näin...
Ja Yhdysvalloissa monet vanhukset tykkäävät tehdä töitä wall martin kaltaisissa reilun työnantajan kaupoissa vielä 75 vuotiaana, jotta saa tahdistimeen ostettua uudet patterit ja maksettua viimeisen erän lasten lasten tasokkaan universityn pikku lukukausimaksusta.
rest my case - Onneksi olkoon!!
tjaaaah kirjoitti:
Juuri näin...
Ja Yhdysvalloissa monet vanhukset tykkäävät tehdä töitä wall martin kaltaisissa reilun työnantajan kaupoissa vielä 75 vuotiaana, jotta saa tahdistimeen ostettua uudet patterit ja maksettua viimeisen erän lasten lasten tasokkaan universityn pikku lukukausimaksusta.
rest my caseJa Suomessa moni vanhus elää parin euron ruolla päivässä ilman elintärkeitä lääkkeitä, sen sijaan että tekisi osa-aikatyötä. Oletko yleensä mukana keskustelussa vai elätkö unelmiasi palstalla? Puhumattakaan suomalaisten vanhusten itsemurhista huonon elintason vuoksi, joka tietääkseni on todella suuri nro kansainvälisestikin.
Unelmasi ovat kyllä aika kaukana todellisuudesta, joskus kannattaisi elää tätäkin todellisuutta eikä leijua pilvessä, lääke tai haave sellaisessa. tjaaaahh kirjoitti:
Aha, no sinulla on sitten kuitenkin osoittaa jokin luotettavampi lähde joka romuttaa aikaisemmin esitetyt väittämän romukoppaan alta aikayksikön?
Kehoittaisin tutustumaan aiheeseen vähän tarkemmin, nimittäin useammissa lähteinä on OECD, mutta tokihan sinulla on joku parempi lähde väitteidesi tueksi esittää?
"Itse maksan aivan mielelläni laadukkaasta koulutuksesta."
Aha, no aikaisemmissa viesteissäsi, jotka valitettavasti olet onnistunut poistamaan kerroit yhdeksi syyksi täällä oloon KELAN antoisan käden.
"uomalaisesta koulutuksesta tuskin kovin moni olisi valmis maksamaan samoja hintoja, kuin esim. amerikkalaisesta."
Niin, ei varmasti maksakkaan, koska Suomalainen kolutus on laadukasta ja siitä myöskin osoituksena pärjääminen monissa testeissä, kaiken lisäksi se on käytänössä maksutonta, itseasiassa Suomessa opiskelusta maksetaan.
"Suomessa koulutus ja terveydenhoito muuten eivät ole ilmaisia."
Ei tietenkään se on tuettua verorahoin ja hyvin pienin omavastuu osuuksin. Esimerkiksi synyttäminen Yhdysvalloissa laadukkaassa sairaalassa maksaa 7000 dollaria.
Mut odottelen nyt niitä väitteidesi tueksi olevia tutkimuksia, onhan se kiva oppia jotain uutta. Muuten vielä selvennykseksi sinähän et asu Yhdysvalloissa, tämä tiedoksi muillekkin ;)No, jospa sinä nyt ensin osoitat Suomen olevan rikkaampi ja paremman elintason maa, kuin Yhdysvallat. Skandaalinhakuinen elokuva ei valitettavasti kerro mitään, kuten ei myöskään lehtiartikkeli. Siksi en tuollaisia lähteitä kehtaisi edes näyttää. Tällainen vertailu on muutenkin hyvin suhteellista.
Vähän huono vedota viesteihin, joita ei ole olemassa. Mutta toki elämäntilanteeseeni aiemmin sopi opiskelu Suomessa, olinhan asunut Suomessa koko ikäni. Mikäs siinä harmittaa? Totuus vain on, että Suomi on äärimmäisen huono maa elää korkeastikoulutetulle, työtä pelkäämättömälle ja kunnianhimoiselle ihmiselle. Minä luonnollisesti asun sellaisessa maassa, jossa työnteko kannattaa, eikä minua suoraan sanottuna kiinnosta suomalaisten katkeruus saamistani opintotuista ja edullisesta koulutuksesta pätkän vertaa. Minä asun siellä, missä minulle ja perheelleni parhaiten sopii, ja missä voimme elää mahdollisimman mukavaa ja laadukasta elämää.
Suomalaista yliopistokoulutusta en ole kuullut pidettävän mitenkään erityisen korkeassa arvossa missään muualla kuin Suomessa. Ainoa syy, miksi ulkomaalaisia tulee Suomeen opiskelemaan on sen edullinen hinta. Ja nillä PISA- testien tuloksilla ei valitettavasti ole mitään tekemistä yliopistokoulutuksen kanssa. En sano, että Suomessa on surkea yliopistokoulutuksen taso, mutta ei sitä oikein voi verrata esim. amerikkalaisen koulutuksen kanssa.
Synnyttäminen Yhdysvalloissa laadukkaassa sairaalassa on pienen omavastuun jälkeen ilmaista vakuutuksen piirissä oleville henkilöille. Kaikki riippuu henkilön ostamasta vakuutuksesta ja sen ehdoista, hinta voi olla mitä tahansa esim. 0-10 000 dollarin välillä. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että Yhdysvalloissa sairaalat ovat vastuussa tekemistään hoitovirheistä, ja korvaukset ovat suuret.
Yhdysvalloissa varattomat synnyttävät ilmaisklinikoilla. Monilla suomalaisilla on käsitys, että Yhdysvalloissa ei ole minkäänlaista sosiaaliturvaa, ja että varattomat ihmiset kuolevat kaduilla vammoihinsa. Muistuttaa minua lähinnä neuvostopropagandasta. Käsitys on virheellinen.231231231 kirjoitti:
"Kylläpä tuo kadulla asuminen hyvin pitkälti on ihmisen oma valinta myös Yhdysvalloissa."
No näinhän se tietenkin on. Mitäs vikaa siinä on, jos jotkut vain tykkäävät raittiista ulkoilmaelämästä? Jenkkilähän on proverbiaalinen land of opportunity. Jotkut vain päättävät olla hyödyntämättä niitä mahdollisuuksia (joiden suhteen kaikki lähtökohtaisesti ovat samalla viivalla). Tässä on amerikkalaisen köyhyyden ydin: jotkun eivät vain osaa arvostaa massia. Minkäs teet? Anteeksi, käytinkö sanaa "köyhä"? Korjataan hieman. Tokikaan yhdysvalloissa ei ole köyhiä lainkaan. On vain rikkaita ja rikkausrajoitteisia.En oikein tiedä miten tulkita viestiäsi. Oletko sitä mieltä, että Yhdysvalloissa ahkera, fiksu ja raitis heniklö voi joutua kadulle asumaan täysin ilman omaa syytä, olosuhteiden pakosta?
- Mies32
Chom chom kirjoitti:
Miehelläni on kokemuksia työsyrjinnästä ja työpaikkakiusaamisesta. Rasistinen nimittely on helppo kuitata, siitä ei niin tarvitse välittää, mutta sitten, kun sörkitään suojavälineitä ja kajotaan omaisuuteen, tilanne on jo vakavampi. Pahempaa on työnantajien harjoittama syrjintä, hakuprosessista alkaen. Kokemus on osoittanut, että haastatteluihin on vaikea päästä ulkomaalaisella nimellä ja erilaisella aksentilla, mutta jos pääsee näyttämään todistuksiaan (suomalaisia) ja osaamistaan, homma yleensä alkaa sujua eri tavalla. Jos ei pääse haastatteluun, se ei tietenkään välttämättä kerro syrjinnästä. Aika kummallista silti on, jos soittaa työhakemuksen perään ja saa kuulla paikan menneen, mutta viiden minuutin päästä soittavalle suomalaiselle kaverille paikka on auki.
Sitä, että työpaikalla etenemismahdollisuuksia ja koulutusta tarjotaan ensisijaisesti syntyperäisille suomalaisille, on myös vaikea todistaa yksittäistapauksissa, mutta ajan myötä käytäntö käy selväksi. Työtehtäviä on rajoitettu sillä perusteella, että asiakkaat eivät ehkä tykkäisi ulkomaalaisesta. Ja sanoipa eräs pomo kerran suoraan, että ulkomaalaiselle voi maksaa pienempää palkkaa kuin suomalaiselle, koska "ulkomaalaiset ovat tottuneet matalampaan elintasoon". Mieheni oli tällöin perheellinen Suomen kansalainen, jos nyt sekään olisi asiasta hyväksyttävämpää tehnyt.
Itsekin olen ihmetellyt, kuinka jotkut tuntuvat säästyvän syrjinnältä ja joillekin tuntuu kasaantuvan kokemuksia enemmän kuin tarpeeksi. En silti usko, että kukaan kerjäisi syrjintää tai olisi sille täysin vastustuskykyinen. Syrjintää esiintynee tietyillä aloilla enemmän kuin toisilla. Ulkonäöllä (= ihonvärillä) ja sukupuolella lienee myös osuutta asiaan. Ja toki kun Suomessa asumisvuosia kertyy enemmän, todennäköisyys törmätä syrjintään kasvaa. Se, ettei osaa suomen kieltä täydellisesti, on joskus (teko)syy syrjintään, mutta se myös suojaa syrjinnältä, kun ei ymmärrä kaikkea. Voi lohduttautua sillä, että joissakin muissa maissa syrjintä on vielä yleisempää, mutta kai sentään saa toivoa, ettei epäasiallista kohtelua tarvitsisi hyväksyä?Ehkä suurin syy siihen miksi joku kohtaa poikkeuksellisen paljon syrjintää, on asenne. Esimerkiksi tällä Bedelialla on jatkuvasti negatiivinen asenne koko maata ja niin myös keskustelukumppaneitaan kohtaan. Ei ihme jos onkin löytänyt "rasismia" jjatkuvasti.
- Tosissasi???
Mies32 kirjoitti:
Ehkä suurin syy siihen miksi joku kohtaa poikkeuksellisen paljon syrjintää, on asenne. Esimerkiksi tällä Bedelialla on jatkuvasti negatiivinen asenne koko maata ja niin myös keskustelukumppaneitaan kohtaan. Ei ihme jos onkin löytänyt "rasismia" jjatkuvasti.
Sinulla ei ole palstalla rasistista ennakkoasennetta palstalla? Miten mahdollista aikaisempien kirjoitustesi ja haukkumistesi ja loukkaustesi jälkeen? Vai saitko lääkityksen kuntoon vihdoin ja et muista mitä olet tehnyt?
- Chom chom
Mies32 kirjoitti:
Ehkä suurin syy siihen miksi joku kohtaa poikkeuksellisen paljon syrjintää, on asenne. Esimerkiksi tällä Bedelialla on jatkuvasti negatiivinen asenne koko maata ja niin myös keskustelukumppaneitaan kohtaan. Ei ihme jos onkin löytänyt "rasismia" jjatkuvasti.
Juu, asenteestahan se on kiinni: sellaisesta asenteesta, että haluaa vuodesta toiseen tasavertaista kohtelua eikä tyydy suostumaan kaikkeen vain siksi, ettei ole syntynyt Suomessa.
- tjaaaahhh
bedelia kirjoitti:
No, jospa sinä nyt ensin osoitat Suomen olevan rikkaampi ja paremman elintason maa, kuin Yhdysvallat. Skandaalinhakuinen elokuva ei valitettavasti kerro mitään, kuten ei myöskään lehtiartikkeli. Siksi en tuollaisia lähteitä kehtaisi edes näyttää. Tällainen vertailu on muutenkin hyvin suhteellista.
Vähän huono vedota viesteihin, joita ei ole olemassa. Mutta toki elämäntilanteeseeni aiemmin sopi opiskelu Suomessa, olinhan asunut Suomessa koko ikäni. Mikäs siinä harmittaa? Totuus vain on, että Suomi on äärimmäisen huono maa elää korkeastikoulutetulle, työtä pelkäämättömälle ja kunnianhimoiselle ihmiselle. Minä luonnollisesti asun sellaisessa maassa, jossa työnteko kannattaa, eikä minua suoraan sanottuna kiinnosta suomalaisten katkeruus saamistani opintotuista ja edullisesta koulutuksesta pätkän vertaa. Minä asun siellä, missä minulle ja perheelleni parhaiten sopii, ja missä voimme elää mahdollisimman mukavaa ja laadukasta elämää.
Suomalaista yliopistokoulutusta en ole kuullut pidettävän mitenkään erityisen korkeassa arvossa missään muualla kuin Suomessa. Ainoa syy, miksi ulkomaalaisia tulee Suomeen opiskelemaan on sen edullinen hinta. Ja nillä PISA- testien tuloksilla ei valitettavasti ole mitään tekemistä yliopistokoulutuksen kanssa. En sano, että Suomessa on surkea yliopistokoulutuksen taso, mutta ei sitä oikein voi verrata esim. amerikkalaisen koulutuksen kanssa.
Synnyttäminen Yhdysvalloissa laadukkaassa sairaalassa on pienen omavastuun jälkeen ilmaista vakuutuksen piirissä oleville henkilöille. Kaikki riippuu henkilön ostamasta vakuutuksesta ja sen ehdoista, hinta voi olla mitä tahansa esim. 0-10 000 dollarin välillä. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että Yhdysvalloissa sairaalat ovat vastuussa tekemistään hoitovirheistä, ja korvaukset ovat suuret.
Yhdysvalloissa varattomat synnyttävät ilmaisklinikoilla. Monilla suomalaisilla on käsitys, että Yhdysvalloissa ei ole minkäänlaista sosiaaliturvaa, ja että varattomat ihmiset kuolevat kaduilla vammoihinsa. Muistuttaa minua lähinnä neuvostopropagandasta. Käsitys on virheellinen."No, jospa sinä nyt ensin osoitat Suomen olevan rikkaampi ja paremman elintason maa, kuin Yhdysvallat."
Kukaan ei kyseenalaista Yhdysvaltain rikkauksia, onhan Kiinakin rikas, mutta kukaan ei kyseenalaista köyhyyttä ja tulojen epätasa-arvoista jakautumista. Ilmeisesti haluat jutella, mutta vain yhdestä kohdasta nimittäin omien arvojesi mukaisista mittausmenetelmistä millä osoitetaan elämänlaadun, perusturvien ja oikeudenmukaisuuden sijaan tärkeämpää olevan raha ja kellä sitä on eniten. Sinänsä mahtipohtista kirjoittelua ottaen huomioon, kuinka härskisti unohdat kaikki ne tuet mitä yhteiskunta on sinuun ja ukkeliisi sijoittanut täällä ollessanne, ja kuinka vähän osaatte sitä arvostaa. Tosiasia on, että miehesi mitä todennäköisemmin ei olisi pystynyt omin rahoinensa itseään kouluttamaan Yhdysvalloissa, sitävastoin se onnistui meidän veronmaksajien suotuisalla avustuksella rakkaassa köyhälistö maassa Suomessa.
Tokikin jos kaikki olisi niin helppoa Yhdysvalloissa niin ihmetellä sopii miksi 46 miljoonaa amerikkalaista ei ota vakuutusta? On myös jännää, että se mitä itse Yhdysvaltalaisetkin kadehtiva pohjoismaista on ilmainen koulutus ja terveydenhuoltojärjestelmä, mutta koska sinä tiedät asioiden oikean laidan on meidän pakko uskoa sinua, toisaalta onhan aikaisemmissa kirjoituksissasi Venäjä huippulaadukas maa, ja maahanmuuttajilla siellä lokoisat oltavat, jokainen youtube käyttävä voi hakea Venäjän uusnatsien toiminnasta videonpätkää sen halutessaan ja myöskin äärioikeistosta tietoa, on nimittäin suurin Venäjällä.
Sinulle Suomi on kirosana, vaikka se onkin mahdollistanut sinulle sen kaiken mitä sinulla nyt on, itseasiassa jos menisimme Yhdysvaltojen ajatusmallin mukaan, olisit sinä ja ukkosi siinä 250 - 300 tuhatta euroa velkaa, miten ajattelitte tämän pienen lainan maksaa takaisin? - tjaaaah
bedelia kirjoitti:
En oikein tiedä miten tulkita viestiäsi. Oletko sitä mieltä, että Yhdysvalloissa ahkera, fiksu ja raitis heniklö voi joutua kadulle asumaan täysin ilman omaa syytä, olosuhteiden pakosta?
Kyllä....Oletpahan muuten sinisilmäien tapaus. Nimenomaan otahan selvää mitä piensäästäjille ja asuntolainan kanssa painiville kävi jenkeissä, kun asuntokupla poksahti. Etpä ole paljoo asialla päätäsi vaivannut.
Mies32 kirjoitti:
Poikkeuksellisen paljon syrjintää? Nimenomaan sanoin, että syrjintä ei ollut jokapäiväistä, mutta tietysti syrjintä työnhaussa on hyvin häiritsevää, ja loppujen lopuksi "maasta pois ajavaa". En halua edes kuvitella millaista Suomessa asuminen on suomalaisesta valtaväestöstä ulkonäöllisesti ulkomaalaiseksi erottuvalle. Heidän kengissänsä en haluaisi olla. Erittäin ikäviä kokemuksia on heiltä tullut kuultua.
En pidä asennettani keskustelukumppaneita kohtaan mitenkään negatiivisena, pysyn aina asiallisella linjalla, enkä mene henkilökohtaisuuksiin, toisin kuin hyvin monet muut tällä palstalla, sinä yhtenä esimerkkinä.- tjaaaah...
Onneksi olkoon!! kirjoitti:
Ja Suomessa moni vanhus elää parin euron ruolla päivässä ilman elintärkeitä lääkkeitä, sen sijaan että tekisi osa-aikatyötä. Oletko yleensä mukana keskustelussa vai elätkö unelmiasi palstalla? Puhumattakaan suomalaisten vanhusten itsemurhista huonon elintason vuoksi, joka tietääkseni on todella suuri nro kansainvälisestikin.
Unelmasi ovat kyllä aika kaukana todellisuudesta, joskus kannattaisi elää tätäkin todellisuutta eikä leijua pilvessä, lääke tai haave sellaisessa.600 euron lääkelaskun jälkeen lääkkeet ovat ilmaisia.
Jos kustannukset korvattavista lääkkeistä kalenterivuoden aikana ylittävät vuotuisen omavastuuosuuden eli lääkekaton, saat loppuvuoden lääkekustannukset 1,50 euron lääkekohtaisella omavastuulla.
http://www.kela.fi/laakkeet
Meuhkaamisen sijaan kannattaisi laittaa faktoja pöytään linkkeineen ja tutkimuksineen, sinä ja bedelia kumpikaan ette ole vielä olleet siihen kykeneviä. tjaaaahhh kirjoitti:
"No, jospa sinä nyt ensin osoitat Suomen olevan rikkaampi ja paremman elintason maa, kuin Yhdysvallat."
Kukaan ei kyseenalaista Yhdysvaltain rikkauksia, onhan Kiinakin rikas, mutta kukaan ei kyseenalaista köyhyyttä ja tulojen epätasa-arvoista jakautumista. Ilmeisesti haluat jutella, mutta vain yhdestä kohdasta nimittäin omien arvojesi mukaisista mittausmenetelmistä millä osoitetaan elämänlaadun, perusturvien ja oikeudenmukaisuuden sijaan tärkeämpää olevan raha ja kellä sitä on eniten. Sinänsä mahtipohtista kirjoittelua ottaen huomioon, kuinka härskisti unohdat kaikki ne tuet mitä yhteiskunta on sinuun ja ukkeliisi sijoittanut täällä ollessanne, ja kuinka vähän osaatte sitä arvostaa. Tosiasia on, että miehesi mitä todennäköisemmin ei olisi pystynyt omin rahoinensa itseään kouluttamaan Yhdysvalloissa, sitävastoin se onnistui meidän veronmaksajien suotuisalla avustuksella rakkaassa köyhälistö maassa Suomessa.
Tokikin jos kaikki olisi niin helppoa Yhdysvalloissa niin ihmetellä sopii miksi 46 miljoonaa amerikkalaista ei ota vakuutusta? On myös jännää, että se mitä itse Yhdysvaltalaisetkin kadehtiva pohjoismaista on ilmainen koulutus ja terveydenhuoltojärjestelmä, mutta koska sinä tiedät asioiden oikean laidan on meidän pakko uskoa sinua, toisaalta onhan aikaisemmissa kirjoituksissasi Venäjä huippulaadukas maa, ja maahanmuuttajilla siellä lokoisat oltavat, jokainen youtube käyttävä voi hakea Venäjän uusnatsien toiminnasta videonpätkää sen halutessaan ja myöskin äärioikeistosta tietoa, on nimittäin suurin Venäjällä.
Sinulle Suomi on kirosana, vaikka se onkin mahdollistanut sinulle sen kaiken mitä sinulla nyt on, itseasiassa jos menisimme Yhdysvaltojen ajatusmallin mukaan, olisit sinä ja ukkosi siinä 250 - 300 tuhatta euroa velkaa, miten ajattelitte tämän pienen lainan maksaa takaisin?"...mutta kukaan ei kyseenalaista köyhyyttä ja tulojen epätasa-arvoista jakautumista."
Mitä on mielestäsi tulojen epätasa-arvoinen jakautuminen? Onko mielestäsi epätasa-arvoista se, että yritteliäs, koulutettu ja kunnianhimoinen henkilö saa kerrytettyä enemmän varallisuutta kuin työtön, laiska, vetelä ja passiivinen henkilö?
"Tokikin jos kaikki olisi niin helppoa Yhdysvalloissa niin ihmetellä sopii miksi 46 miljoonaa amerikkalaista ei ota vakuutusta?"
En ole väittänytkään, että kaikki olisi Yhdysvalloissa helppoa. Siinähän se juju ja pointti onkin. Täytyy olla aktiivinen saavuttaakseen asioita. Eivät varmaan ota vakuutusta sen takia, että ei ole tarpeeksi rahaa, ja terveydenhuoltoa saa myös ilmaiseksi, kun tosi on kyseessä.
"Tosiasia on, että miehesi mitä todennäköisemmin ei olisi pystynyt omin rahoinensa itseään kouluttamaan Yhdysvalloissa, sitävastoin se onnistui meidän veronmaksajien suotuisalla avustuksella rakkaassa köyhälistö maassa Suomessa."
Suosittelen amerikkalaiseen yliopistokoulutukseen hieman lähemmin tutustumista. Siellä kun myös varattomat pääsevät opiskelemaan. Opintojen rahoitus ei Yhdysvalloissa koskaan ole ongelma oikeasti lahjakkaille ihmisille. Eiväthän Suomessakaan KAIKKI saa ilmaista koulutusta, vaan vain kaikista lahjakkaimmat pääsevät yliopistoihin.
"On myös jännää, että se mitä itse Yhdysvaltalaisetkin kadehtiva pohjoismaista on ilmainen koulutus ja terveydenhuoltojärjestelmä, mutta koska sinä tiedät asioiden oikean laidan on meidän pakko uskoa sinua, toisaalta onhan aikaisemmissa kirjoituksissasi Venäjä huippulaadukas maa, ja maahanmuuttajilla siellä lokoisat oltavat, jokainen youtube käyttävä voi hakea Venäjän uusnatsien toiminnasta videonpätkää sen halutessaan ja myöskin äärioikeistosta tietoa, on nimittäin suurin Venäjällä."
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että yhdysvaltalaiset kadehtivat Suomea? Yhdysvaltaiset eivät mitenkään yleisesti ottaen kadehdi mitään sosialistista maata, eivät myöskään Suomea. Yhdysvaltalaiset yleisesti eivät kadehdi ilmaista koulutusta ja terveydenhuoltojärjestelmää, koska tietävät sen vaikuttavan negatiivisesti laatuun, eivätkä tietenkään halua maksaa puolta palkastansa veroina valtiolle. Tykkäävät siitä, että korkean elintason saavuttaminen on realistista.
Nyt viestisi alkavat mennä sen verran asiattomiksi, että taitaa pian keskustelu loppua lyhyeen, sillä minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta asiaton keskustelu. Kehotan sinua pysymään asiallisella linjalla sortumatta valheisiin.
"Sinulle Suomi on kirosana, vaikka se onkin mahdollistanut sinulle sen kaiken mitä sinulla nyt on, itseasiassa jos menisimme Yhdysvaltojen ajatusmallin mukaan, olisit sinä ja ukkosi siinä 250 - 300 tuhatta euroa velkaa, miten ajattelitte tämän pienen lainan maksaa takaisin?"
Jos menisimme Yhdysvaltojen ajatusmallin mukaan, olisimme mieheni kanssa molemmat ensinnäkin saaneet ainakin osan yliopistomaksuista kattavat stipendit, tehneet töitä, ja lisäksi olisimme ottaneet opintolainaa, jonka yhdysvaltalaisilla alojemme palkoilla olisimme maksaneet takaisin alle vuoden työskentelyn jälkeen. Ei mielestäni kovin paha skenaario.
Minä en henkilökohtaisesti voi mitään sille, että Suomen systeemi on helvetin kallis ja kannattamaton. Jos sinua harmittaa Suomessa hullujen verojen maksaminen, joka mahdollistaa mm. opiskelijaelämän, suosittelen muuttamaan muualle. Itse olen ehdottomasti suomalaista sosialismia vastaan, ja paljon mieluummin maksan sekä opinnoistani että terveydenhuollosta, sillä se tarkoittaa myös parempaa laatua sekä palveluntarjoajan vastuuta.- 3453455
Ja Suomessa moni vanhus elää parin euron ruolla päivässä ilman elintärkeitä lääkkeitä, sen sijaan että tekisi osa-aikatyötä. Oletko yleensä mukana keskustelussa vai elätkö unelmiasi palstalla? Puhumattakaan suomalaisten vanhusten itsemurhista huonon elintason vuoksi, joka tietääkseni on todella suuri nro kansainvälisestikin.
Unelmasi ovat kyllä aika kaukana todellisuudesta, joskus kannattaisi elää tätäkin todellisuutta eikä leijua pilvessä, lääke tai haave sellaisessa."Puhumattakaan suomalaisten vanhusten itsemurhista huonon elintason vuoksi, joka tietääkseni on todella suuri nro kansainvälisestikin."
Whaat???? Nyt etusivu uusiksi! "Itsemurhapandemia: Suomalaiset vanhukset tappavat itsensä huonon elintasonsa takia!!!" Wau. Onko tähän sensaatiouutiseen olemassa lähdettä vai veditkö ihan rennosti silinteristä? No, mitä välii, kunhan on raflaavaa. tjaaaah kirjoitti:
Kyllä....Oletpahan muuten sinisilmäien tapaus. Nimenomaan otahan selvää mitä piensäästäjille ja asuntolainan kanssa painiville kävi jenkeissä, kun asuntokupla poksahti. Etpä ole paljoo asialla päätäsi vaivannut.
No niin, sieltähän se tuli. Sinä et näköjään vain yksinkertaisesti voi käydä asiallista keskustelua menemättä henkilökohtaisuuksiin ja haukkumiseen.
- 2342424
bedelia kirjoitti:
En oikein tiedä miten tulkita viestiäsi. Oletko sitä mieltä, että Yhdysvalloissa ahkera, fiksu ja raitis heniklö voi joutua kadulle asumaan täysin ilman omaa syytä, olosuhteiden pakosta?
"Oletko sitä mieltä, että Yhdysvalloissa ahkera, fiksu ja raitis heniklö voi joutua kadulle asumaan täysin ilman omaa syytä, olosuhteiden pakosta? "
No tietenkään ei voi. Eikä hyville ihmisille koskaan tapahdu pahoja asioita, eivätkä pahikset koskaan voita. Ihmeellistä oikeastaan, miten maailma on sillai hirveen paljon samanlainen ku lastensaduis. - tjaaaahh
bedelia kirjoitti:
"...mutta kukaan ei kyseenalaista köyhyyttä ja tulojen epätasa-arvoista jakautumista."
Mitä on mielestäsi tulojen epätasa-arvoinen jakautuminen? Onko mielestäsi epätasa-arvoista se, että yritteliäs, koulutettu ja kunnianhimoinen henkilö saa kerrytettyä enemmän varallisuutta kuin työtön, laiska, vetelä ja passiivinen henkilö?
"Tokikin jos kaikki olisi niin helppoa Yhdysvalloissa niin ihmetellä sopii miksi 46 miljoonaa amerikkalaista ei ota vakuutusta?"
En ole väittänytkään, että kaikki olisi Yhdysvalloissa helppoa. Siinähän se juju ja pointti onkin. Täytyy olla aktiivinen saavuttaakseen asioita. Eivät varmaan ota vakuutusta sen takia, että ei ole tarpeeksi rahaa, ja terveydenhuoltoa saa myös ilmaiseksi, kun tosi on kyseessä.
"Tosiasia on, että miehesi mitä todennäköisemmin ei olisi pystynyt omin rahoinensa itseään kouluttamaan Yhdysvalloissa, sitävastoin se onnistui meidän veronmaksajien suotuisalla avustuksella rakkaassa köyhälistö maassa Suomessa."
Suosittelen amerikkalaiseen yliopistokoulutukseen hieman lähemmin tutustumista. Siellä kun myös varattomat pääsevät opiskelemaan. Opintojen rahoitus ei Yhdysvalloissa koskaan ole ongelma oikeasti lahjakkaille ihmisille. Eiväthän Suomessakaan KAIKKI saa ilmaista koulutusta, vaan vain kaikista lahjakkaimmat pääsevät yliopistoihin.
"On myös jännää, että se mitä itse Yhdysvaltalaisetkin kadehtiva pohjoismaista on ilmainen koulutus ja terveydenhuoltojärjestelmä, mutta koska sinä tiedät asioiden oikean laidan on meidän pakko uskoa sinua, toisaalta onhan aikaisemmissa kirjoituksissasi Venäjä huippulaadukas maa, ja maahanmuuttajilla siellä lokoisat oltavat, jokainen youtube käyttävä voi hakea Venäjän uusnatsien toiminnasta videonpätkää sen halutessaan ja myöskin äärioikeistosta tietoa, on nimittäin suurin Venäjällä."
Mikä saa sinut kuvittelemaan, että yhdysvaltalaiset kadehtivat Suomea? Yhdysvaltaiset eivät mitenkään yleisesti ottaen kadehdi mitään sosialistista maata, eivät myöskään Suomea. Yhdysvaltalaiset yleisesti eivät kadehdi ilmaista koulutusta ja terveydenhuoltojärjestelmää, koska tietävät sen vaikuttavan negatiivisesti laatuun, eivätkä tietenkään halua maksaa puolta palkastansa veroina valtiolle. Tykkäävät siitä, että korkean elintason saavuttaminen on realistista.
Nyt viestisi alkavat mennä sen verran asiattomiksi, että taitaa pian keskustelu loppua lyhyeen, sillä minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta asiaton keskustelu. Kehotan sinua pysymään asiallisella linjalla sortumatta valheisiin.
"Sinulle Suomi on kirosana, vaikka se onkin mahdollistanut sinulle sen kaiken mitä sinulla nyt on, itseasiassa jos menisimme Yhdysvaltojen ajatusmallin mukaan, olisit sinä ja ukkosi siinä 250 - 300 tuhatta euroa velkaa, miten ajattelitte tämän pienen lainan maksaa takaisin?"
Jos menisimme Yhdysvaltojen ajatusmallin mukaan, olisimme mieheni kanssa molemmat ensinnäkin saaneet ainakin osan yliopistomaksuista kattavat stipendit, tehneet töitä, ja lisäksi olisimme ottaneet opintolainaa, jonka yhdysvaltalaisilla alojemme palkoilla olisimme maksaneet takaisin alle vuoden työskentelyn jälkeen. Ei mielestäni kovin paha skenaario.
Minä en henkilökohtaisesti voi mitään sille, että Suomen systeemi on helvetin kallis ja kannattamaton. Jos sinua harmittaa Suomessa hullujen verojen maksaminen, joka mahdollistaa mm. opiskelijaelämän, suosittelen muuttamaan muualle. Itse olen ehdottomasti suomalaista sosialismia vastaan, ja paljon mieluummin maksan sekä opinnoistani että terveydenhuollosta, sillä se tarkoittaa myös parempaa laatua sekä palveluntarjoajan vastuuta."Yhdysvaltaiset eivät mitenkään yleisesti ottaen kadehdi mitään sosialistista maata, ei"
En tiennytkään Suomen olevan sosialistinen tasavalta, missähän lehtereillä tämä luennon parsi jäi mieleesi?
"Suomessa hullujen verojen maksaminen, joka mahdollistaa mm. opiskelijaelämän, suosittelen muuttamaan muualle. Itse olen ehdottomasti suomalaista sosialismia vastaan, ja paljon mieluummin maksan sekä opinnoistani että terveydenhuollosta, sillä se tarkoittaa myös parempaa laatua sekä palveluntarjoajan vastuuta."
Olen samaa mieltä, milloin suoritat ensinmäisen erän velastasi? Sehän on 250 tuhatta euroa, siinä on synnytys, vaatetus, rokotukset, terveystarkastukset, hammashoito, terveydenhuolto, opintosi ja saamasi tuet.
Vai laitetaanko tänä iltana kädet ristiin ja kiitetään iltarukouksessa et sait sen kaiken ilmaiseksi? - Uskon tuon
bedelia kirjoitti:
Kuten sanoin, mieheni puhuu suomea. Jos työnantaja ei ota yhteyttä toiseen työnhakijaan vain ulkomaalaisen nimen takia (hakemukset muutoin identtiset), on kyseessä rasistinen syrjintä, pidit sinä, minä tai mieheni siitä tai ei.
Syrjinnän määrään vaikuttaa moni asia, mm. asuinpaikka, yhteiskunnallinen asema, maahanmuuttajan tausta, mistä maasta kotoisin, maahanmuuttajan äidinkieli, ulkonäkö (näkyykö ulkomaalaisuus) jne. Luulin tämän olevan itsestäänselvyys.Täällä Saksassa eräs tv-asiaohjelma teki saman testi. Kyseessä oli sukupuolineutraali ja helpohko työnkuva vakuutusalalla. Sama CV, mutta eri kuva ja eri nimi, syntymäpaikka Saksassa ja äidinkieli saksa. Vastaukset kertoivat selkeästi ketä suositaan, ykkönen sai ylivoimaisesti eniten vastauksia, nelonen vähiten:
1. saksalaistaustainen mies
2. saksalaistaustainen nainen
3. turkkilaistaustainen nainen
4. turkkilaistaustainen mies
Testitulos oli tosiaan niin selkeä, ettei sitä voi saivarrella muuksi. tjaaaahh kirjoitti:
"Yhdysvaltaiset eivät mitenkään yleisesti ottaen kadehdi mitään sosialistista maata, ei"
En tiennytkään Suomen olevan sosialistinen tasavalta, missähän lehtereillä tämä luennon parsi jäi mieleesi?
"Suomessa hullujen verojen maksaminen, joka mahdollistaa mm. opiskelijaelämän, suosittelen muuttamaan muualle. Itse olen ehdottomasti suomalaista sosialismia vastaan, ja paljon mieluummin maksan sekä opinnoistani että terveydenhuollosta, sillä se tarkoittaa myös parempaa laatua sekä palveluntarjoajan vastuuta."
Olen samaa mieltä, milloin suoritat ensinmäisen erän velastasi? Sehän on 250 tuhatta euroa, siinä on synnytys, vaatetus, rokotukset, terveystarkastukset, hammashoito, terveydenhuolto, opintosi ja saamasi tuet.
Vai laitetaanko tänä iltana kädet ristiin ja kiitetään iltarukouksessa et sait sen kaiken ilmaiseksi?"Olen samaa mieltä, milloin suoritat ensinmäisen erän velastasi? Sehän on 250 tuhatta euroa, siinä on synnytys, vaatetus, rokotukset, terveystarkastukset, hammashoito, terveydenhuolto, opintosi ja saamasi tuet."
Öööö. Olet puhunut koko ajan siitä, että Suomessa kaikki palvelut ovat ilmaisia. Miten tähän nyt yhtäkkiä raha sekoitetaan?
"Vai laitetaanko tänä iltana kädet ristiin ja kiitetään iltarukouksessa et sait sen kaiken ilmaiseksi? "
Miksi kiittelisin? Kiitteletkö sinäkin saamistasi palveluista? En ole kiitollisuudenvelassa yhtään kellekään. Ja kuten sanoin, jos kohtuuttomien verojen maksaminen harmittaa, suosittelen maiseman vaihdosta, kuten itsekin tein.
Mutta nyt lopetan keskustelun tähän, sillä vaikutat kovin aggressiiviselta ja täysin kykenemättömältä asialliseen keskusteluun.
Näin loppuun kuitenkin vinkiksi: suosittelen käyttämään hyväksi mahdollisuutesi edulliseen korkeakoulutukseen, vaikkei se mitään maailman parasta laatua olekaan. Se saattaisi tulevaisuudessa auttaa sinua käymään asiallista keskustelua ihmisten kanssa ja myöskin oppimaan itsehillintää.Uskon tuon kirjoitti:
Täällä Saksassa eräs tv-asiaohjelma teki saman testi. Kyseessä oli sukupuolineutraali ja helpohko työnkuva vakuutusalalla. Sama CV, mutta eri kuva ja eri nimi, syntymäpaikka Saksassa ja äidinkieli saksa. Vastaukset kertoivat selkeästi ketä suositaan, ykkönen sai ylivoimaisesti eniten vastauksia, nelonen vähiten:
Testitulos oli tosiaan niin selkeä, ettei sitä voi saivarrella muuksi.Niinpä. Melko monet ulkomaalaiset ovat tällaisten ongelmien takia jo vaihtaneet nimensä suomalaiseksi, itse tunnen pari tapausta. Jos suomea puhuu lähes täyellisesti ja nimikin on suomalainen, ei potentiaalinen työnantaja välttämättä edes ymmärrä kyseessä olevan ulkomaalainen. Me mieheni kanssa emme missään nimessä halunneet lähteä tuollaiseen pelleilyyn mukaan, vaan muutimme maahan, jossa ulkomaalainen nimi ei ole yhtä suuri ongelma, kuin se Suomessa näyttää olevan. Koska Suomi ei miehelleni ole mitään muuta kuin vaimon kotimaa, ei hänelle päätöksen tekeminen ollut mitenkään vaikeaa. Ei kyllä itsellenikään.
- tjaaaahh
bedelia kirjoitti:
"Olen samaa mieltä, milloin suoritat ensinmäisen erän velastasi? Sehän on 250 tuhatta euroa, siinä on synnytys, vaatetus, rokotukset, terveystarkastukset, hammashoito, terveydenhuolto, opintosi ja saamasi tuet."
Öööö. Olet puhunut koko ajan siitä, että Suomessa kaikki palvelut ovat ilmaisia. Miten tähän nyt yhtäkkiä raha sekoitetaan?
"Vai laitetaanko tänä iltana kädet ristiin ja kiitetään iltarukouksessa et sait sen kaiken ilmaiseksi? "
Miksi kiittelisin? Kiitteletkö sinäkin saamistasi palveluista? En ole kiitollisuudenvelassa yhtään kellekään. Ja kuten sanoin, jos kohtuuttomien verojen maksaminen harmittaa, suosittelen maiseman vaihdosta, kuten itsekin tein.
Mutta nyt lopetan keskustelun tähän, sillä vaikutat kovin aggressiiviselta ja täysin kykenemättömältä asialliseen keskusteluun.
Näin loppuun kuitenkin vinkiksi: suosittelen käyttämään hyväksi mahdollisuutesi edulliseen korkeakoulutukseen, vaikkei se mitään maailman parasta laatua olekaan. Se saattaisi tulevaisuudessa auttaa sinua käymään asiallista keskustelua ihmisten kanssa ja myöskin oppimaan itsehillintää.Sinä olet maksanut yhteiskunnalle eli veronmaksajille eli myös minulle osittain 250 tuhatta euroa kehdosta opintojen päättymiseen asti.
"Näin loppuun kuitenkin vinkiksi: suosittelen käyttämään hyväksi mahdollisuutesi edulliseen korkeakoulutukseen, vaikkei se mitään maailman parasta laatua olekaan. Se saattaisi tulevaisuudessa auttaa sinua käymään asiallista keskustelua ihmisten kanssa ja myöskin oppimaan itsehillintää."
Näin loppuun setä on jo koulut käynyt ja maksanut vähän sinunkin opintojasi, jo 17 vuotta.
Anna mun arvata, lyön kuukausipalkkani vetoa, että tulet pyöräyttämään jälkikasvusi Suomeen. Jostain syystä moni rapakon takaa tuntemani tapaukset tekevät sen niin, eivätkä käytäkkään rapakon takaisia ilmaisia terveyspalveluita, mistähän mahtaa johtua? - Onneksi olkoon!!
tjaaaah... kirjoitti:
600 euron lääkelaskun jälkeen lääkkeet ovat ilmaisia.
Jos kustannukset korvattavista lääkkeistä kalenterivuoden aikana ylittävät vuotuisen omavastuuosuuden eli lääkekaton, saat loppuvuoden lääkekustannukset 1,50 euron lääkekohtaisella omavastuulla.
http://www.kela.fi/laakkeet
Meuhkaamisen sijaan kannattaisi laittaa faktoja pöytään linkkeineen ja tutkimuksineen, sinä ja bedelia kumpikaan ette ole vielä olleet siihen kykeneviä.50eur kuussa pieni raha minimieläkkeellä olevalle? Onhan tuoki mielipide. Et kuitenkaan kumoa sitä, että USA:ssakin on lähes ilmaista terveydenhoitoa, kätket vain sen lääkekeskustelun alle :) Nerokasta, kun ei argumentit riitä.
Ja faktat, googlaa esim auringon asento köyhien määrään. Sinun linkkisi eivät kerro köyhien ostovoimasta suojaan ja ruokaan, vaan jostakin muusta. Eli esitä itse ensin asiallinen linkki ennen kuin vaadit minulta ;)
Ja todella, tilastojesi mukaan Keniassakin on ehkä vähemmän suhteellisesti köyhiä kuin Suomessa, joten siis Keniassa on siis mielestäsi tilanne parempi kuin täällä?`Googlaa miten köyhyys määritellään vihdoin, ennen kuin vastaat tietätämättä mitään. Nolaat vain itsesi. - Uskon tuon
bedelia kirjoitti:
Niinpä. Melko monet ulkomaalaiset ovat tällaisten ongelmien takia jo vaihtaneet nimensä suomalaiseksi, itse tunnen pari tapausta. Jos suomea puhuu lähes täyellisesti ja nimikin on suomalainen, ei potentiaalinen työnantaja välttämättä edes ymmärrä kyseessä olevan ulkomaalainen. Me mieheni kanssa emme missään nimessä halunneet lähteä tuollaiseen pelleilyyn mukaan, vaan muutimme maahan, jossa ulkomaalainen nimi ei ole yhtä suuri ongelma, kuin se Suomessa näyttää olevan. Koska Suomi ei miehelleni ole mitään muuta kuin vaimon kotimaa, ei hänelle päätöksen tekeminen ollut mitenkään vaikeaa. Ei kyllä itsellenikään.
Saksassa mainitsemani kyseinen testi herätti keskustelun siitä, pitäisikö työhakemukset tulevaisuudessa laatia neutraalimmin. Paitsi jos työnkuva vaatii jostain syystä aivan määrätyn täsmäprofiilin.
Saksassa syrjintä ei toisaalta ole yhtä systemaattista kuin Suomessa, sillä eihän siitä tulisi mitään, jos kaikkia näitä ulkomaalaisia ei otettaisi minnekään töihin. Kyllähän tuossakin testissä turkkilaistaustaiset saivat kutsuja haastatteluun, eivät vain yhtä paljoa kuin saksalaiset.
Esimerkiksi oma saksalainen työnantajani fanittaa monikulttuurisuutta ja hän tekee päätöksensä haastattelun yhteydessä eikä paperista lukemalla. Itsekin sain ulkomaalaisena työpaikan, vaikka hakijoissa oli paikallisiakin. - Tjaaaaaah
50eur kuussa pieni raha minimieläkkeellä olevalle? Onhan tuoki mielipide. Et kuitenkaan kumoa sitä, että USA:ssakin on lähes ilmaista terveydenhoitoa, kätket vain sen lääkekeskustelun alle :) Nerokasta, kun ei argumentit riitä.
Ja faktat, googlaa esim auringon asento köyhien määrään. Sinun linkkisi eivät kerro köyhien ostovoimasta suojaan ja ruokaan, vaan jostakin muusta. Eli esitä itse ensin asiallinen linkki ennen kuin vaadit minulta ;)
Ja todella, tilastojesi mukaan Keniassakin on ehkä vähemmän suhteellisesti köyhiä kuin Suomessa, joten siis Keniassa on siis mielestäsi tilanne parempi kuin täällä?`Googlaa miten köyhyys määritellään vihdoin, ennen kuin vastaat tietätämättä mitään. Nolaat vain itsesi.Minimieläke Suomessa on 687,74 mites Yhdysvalloissa, paljonkas siellä on minimieläke? Myöskin Niihin lasketaan asumiskustannukset, lehdet, lääkkeet, vaatteet, televisio jne, ja jos ei rahat riitä sitten meillä on se sossu.
"Et kuitenkaan kumoa sitä, että USA:ssakin on lähes ilmaista terveydenhoitoa,"
En kumoa, hoidon laatu vaan voi olla vähän eri, monessa kehitysmaassakin on myös ilmainen terveydenhoitojärjestelmä, se suostuisitko siihen hoitotasoon onkin eri juttu.
Sit loppu juttusi oli niin utopiaa, et ilmeisesti olet lukenut kahta palstaa päälekkäin. - Onneksi olkoon!!
Tjaaaaaah kirjoitti:
Minimieläke Suomessa on 687,74 mites Yhdysvalloissa, paljonkas siellä on minimieläke? Myöskin Niihin lasketaan asumiskustannukset, lehdet, lääkkeet, vaatteet, televisio jne, ja jos ei rahat riitä sitten meillä on se sossu.
"Et kuitenkaan kumoa sitä, että USA:ssakin on lähes ilmaista terveydenhoitoa,"
En kumoa, hoidon laatu vaan voi olla vähän eri, monessa kehitysmaassakin on myös ilmainen terveydenhoitojärjestelmä, se suostuisitko siihen hoitotasoon onkin eri juttu.
Sit loppu juttusi oli niin utopiaa, et ilmeisesti olet lukenut kahta palstaa päälekkäin.Kerropa sitten, miksi laskukaavallasi on Nigeriassa vähemmän suhteellisesti köyhiä! Maassahan pitäisi sitten olla kaikilla hyvä olla, jos vertaat vain köyhien suhteellista prosentuaalista osuutta, kuten haluat tehdä nimenomaan vain USA:n kanssa, et muiden maiden kanssa.
Ja lue vihdoin, miten noi köyhyydet määritelllän, et voi vertailla aina haluamallasi tavalla, vaikka se sinusta tuntuu hyvältä. Muuten ei ole vaikea ymmärtää, jos pysyt tekstin mukana ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Köyhyys - tjaaaaaaah...
Kerropa sitten, miksi laskukaavallasi on Nigeriassa vähemmän suhteellisesti köyhiä! Maassahan pitäisi sitten olla kaikilla hyvä olla, jos vertaat vain köyhien suhteellista prosentuaalista osuutta, kuten haluat tehdä nimenomaan vain USA:n kanssa, et muiden maiden kanssa.
Ja lue vihdoin, miten noi köyhyydet määritelllän, et voi vertailla aina haluamallasi tavalla, vaikka se sinusta tuntuu hyvältä. Muuten ei ole vaikea ymmärtää, jos pysyt tekstin mukana ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/KöyhyysKuuleppas nyt, ilmeisesti sinä et oikein tiedä mistä puhutaan? Jos minä puhun Yhdysvaltain köyhyydestä kontra Suomi, ei ole mitään väliä mikä tilanne on Nigeriassa tai edes watsimatsimaalla. Koita nyt hyvä pelle tajuta.
Lue tää nyt bedelian kanssa yhdessä varsinkin kohta tuloeroista kontra muu teollinen maailma.
Amerikkalaiset köyhtyvät. Yhdysvaltain väestölaskennan mukaan köyhiksi luokiteltujen määrä kasvoi räjähdysmäisesti viime vuoden aikana.
Viime vuonna Yhdysvalloissa oli köyhiä 43,6 miljoonaa ihmistä eli 14,6 prosenttia väestöstä. Vuonna 2008 köyhien osuus oli 13,2 prosenttia.
Köyhyydessä elää nyt määrällisesti enemmän amerikkalaisia kuin koskaan sen jälkeen, kun liittovaltio alkoi tilastoida köyhyyttä vuonna 1959. Prosentuaalisesti köyhyysluvut ovat synkimmät sitten vuoden 1994. Eniten köyhyys lisääntyi mustan ja latinoväestön keskuudessa.
KESKEINEN osa presidentti George W. Bushin sisäpolitiikkaa oli Irakin kalliista sodasta huolimatta verojen alentaminen. Taustana oli uusliberaalien talouspoliittinen oppi, jossa verotuksen alentaminen johtaa varmasti verotuoton kasvuun. Tosin lähes kaikki Bushin veronkevennykset menivät tulonsaajien ylimmälle kymmenesosalle ja siellä vielä valtaosaltaan rikkaimmalle yhdelle prosentille.
Verotulot ovatkin Yhdysvalloissa kasvaneet viime vuosina, mutta varsinkin Bush priorisoi niitä sotiin ulkomailla vähentämällä määrärahoja koulutuksesta, lasten terveydenhoidosta ja ikääntyneiden lääkemenoista.
Kansantulon kasvaessa tuloerot - jotka Yhdysvalloissa ovat suuremmat kuin missään muussa rikkaassa teollisuusmaassa - ovat kasvaneet sitäkin jyrkemmin. Vuonna 2007 eniten ansaitseva prosentti amerikkalaisista sai 21 prosenttia kansantulosta.
Bushin kaudella amerikkalaisten keskimääräiset palkat alenivat. Bushin Yhdysvallat eli talouskasvua, joka ei kasvattanut edes tulonsaajien keskitason palkkoja. Demokraatit sanovat, että ilman heidän asioihin puuttumistaan köyhiä olisi nyt vielä 3,3 miljoonaa enemmän.
Kapitalistinen "luovan tuhoutumisen prosessi" on monille ahkerille ja yritteliäille amerikkalaisille merkinnyt uutta heikommin palkattua palveluammattia aiemman hyvän toimen hävittyä. Sekä eläkkeiden että palkkojen prosentuaalinen osuus kansantaloudesta on vähentynyt käytännössä koko kuluvan vuosituhannen ajan.
Yhdysvaltain köyhyysongelmaa syventää sen pitkäkestoisuus. Työttömiksi joutuneiden pahin ahdinko tulee vasta viiveellä. Köyhyyden odotetaan kasvavan vielä ensi vuonakin, sillä Yhdysvalloissa köyhyysluvut ovat aiemmin kääntyneet laskuun vasta vuosi sen jälkeen, kun työttömyyden kasvu on pysähtynyt.
Työpaikkansa mukana miljoonat amerikkalaiset ovat menettäneet myös työnantajansa kustantaman sosiaaliturvavakuutuksen. Tällaisten amerikkalaisten osuus kasvoi vuosina 2008-2009 15,4 prosentista 16,7 prosenttiin. Nyt heitä on lähes 51 miljoonaa.
KOVIMMAN hinnan amerikkalaisesta köyhyydestä maksavat lapset. Heistä yli viidennes luokiteltiin köyhiksi. Köyhyys vaikuttaa suoraan lasten terveyteen ja lähes suoraan koulumahdollisuuksiin, mikä taas vaikuttaa koko loppuelämään. Köyhyydellä on taipumus periytyä. Mitä useampia amerikkalaisia putoaa köyhyyteen, sitä useampia siihen jatkossa syntyy. - odotan vastausta
Kerropa sitten, miksi laskukaavallasi on Nigeriassa vähemmän suhteellisesti köyhiä! Maassahan pitäisi sitten olla kaikilla hyvä olla, jos vertaat vain köyhien suhteellista prosentuaalista osuutta, kuten haluat tehdä nimenomaan vain USA:n kanssa, et muiden maiden kanssa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Köyhyyspaljonka on minimi eläke Yhdysvalloissa?
- Mies32
Uskon tuon kirjoitti:
Täällä Saksassa eräs tv-asiaohjelma teki saman testi. Kyseessä oli sukupuolineutraali ja helpohko työnkuva vakuutusalalla. Sama CV, mutta eri kuva ja eri nimi, syntymäpaikka Saksassa ja äidinkieli saksa. Vastaukset kertoivat selkeästi ketä suositaan, ykkönen sai ylivoimaisesti eniten vastauksia, nelonen vähiten:
Testitulos oli tosiaan niin selkeä, ettei sitä voi saivarrella muuksi.Mutta juurihan on kerrottu kuinka Suomi on huono ja rasistinen ja ulkomaat hyviä. Nyt sitten todistatkin, että ulkomaat ovat rasistisia. Tipuin kärryiltä. Vai onko Saksa Suomea?
Tai anna kun arvaan toisenkin kerran: Suomi ja Saksa ovat rasistisia, MUUT Ulkomaat eivät? - Mies32
Chom chom kirjoitti:
Juu, asenteestahan se on kiinni: sellaisesta asenteesta, että haluaa vuodesta toiseen tasavertaista kohtelua eikä tyydy suostumaan kaikkeen vain siksi, ettei ole syntynyt Suomessa.
Niin ja on varma, että kyse on rasismista jos kokee pettymyksiä muiden ihmisten taholta. Muiden huonot päivät ja rasismia kokevan omastakin urpoilusta johtuva negatiivinen palaute ovat tietysti rasismia eli paska maa.
Kuitenkin samaan aikaan moni vaikka kuinka eksoottinen ulkomaanelävä väittää silmät kirkkaina, ettei ole kohdannut rasismia Suomessa vuosikausien aikana tai jos on niin vain vähän, verrattavissa suomalaisten sisäiseenkin rasismiin vrt. maalaisjuntittelu tai stadinpellettely. - Chom chom
Mies32 kirjoitti:
Niin ja on varma, että kyse on rasismista jos kokee pettymyksiä muiden ihmisten taholta. Muiden huonot päivät ja rasismia kokevan omastakin urpoilusta johtuva negatiivinen palaute ovat tietysti rasismia eli paska maa.
Kuitenkin samaan aikaan moni vaikka kuinka eksoottinen ulkomaanelävä väittää silmät kirkkaina, ettei ole kohdannut rasismia Suomessa vuosikausien aikana tai jos on niin vain vähän, verrattavissa suomalaisten sisäiseenkin rasismiin vrt. maalaisjuntittelu tai stadinpellettely.Uskon, että joillakuilla ei ole kokemuksia syrjinnästä ja hyvä niin. Joillakin toisilla taas on, eikä siinä auta syyllistää. Kaikilla on huonot päivänsä, mutta ei millaista käytöstä tahansa tarvitse hyväksyä, keneltäkään. Se, että systemaattisesti asetetaan muualla kuin Suomessa syntyneet huonompaan asemaan, ei selity huonoilla päivillä. Miehillä ei edes ole riesanaan menkkoja tai e-pillereitä, joilla voisi kätevästi kuitata ikäviä tekoja.
Syrjintää on eikä se poistu sillä, että pistää silmät ja korvat tukkoon ja kiistää kaiken tai vähättelee sitä kuittaamalla sen hetken heikkoutena.
Toki omat ongelmat vaikuttavat siihen, miten ympäröivän maailman kokee, mutta eiköhän miehelleni ole ehtinyt kertyä elämänkokemusta. Pahemmissakin paikoissa hän on ollut, vaan saa kai sitä elämää pienempiinkin ongelmiin tarttua? Mies32 kirjoitti:
Mutta juurihan on kerrottu kuinka Suomi on huono ja rasistinen ja ulkomaat hyviä. Nyt sitten todistatkin, että ulkomaat ovat rasistisia. Tipuin kärryiltä. Vai onko Saksa Suomea?
Tai anna kun arvaan toisenkin kerran: Suomi ja Saksa ovat rasistisia, MUUT Ulkomaat eivät?"Muut ulkomaat"! Voi, anna mun kaikki kestää. Kiva käydä keskustelua henkilön kanssa, joka vetelee olettamuksia ja ihme juttuja takapuolestansa. :D
- Mies32
Chom chom kirjoitti:
Uskon, että joillakuilla ei ole kokemuksia syrjinnästä ja hyvä niin. Joillakin toisilla taas on, eikä siinä auta syyllistää. Kaikilla on huonot päivänsä, mutta ei millaista käytöstä tahansa tarvitse hyväksyä, keneltäkään. Se, että systemaattisesti asetetaan muualla kuin Suomessa syntyneet huonompaan asemaan, ei selity huonoilla päivillä. Miehillä ei edes ole riesanaan menkkoja tai e-pillereitä, joilla voisi kätevästi kuitata ikäviä tekoja.
Syrjintää on eikä se poistu sillä, että pistää silmät ja korvat tukkoon ja kiistää kaiken tai vähättelee sitä kuittaamalla sen hetken heikkoutena.
Toki omat ongelmat vaikuttavat siihen, miten ympäröivän maailman kokee, mutta eiköhän miehelleni ole ehtinyt kertyä elämänkokemusta. Pahemmissakin paikoissa hän on ollut, vaan saa kai sitä elämää pienempiinkin ongelmiin tarttua?Minä en ole väittänyt, ettei syrjintää olisi. Joskus pahaakin. Myös Suomessa. Ja myös rasistista. Mutta varmasti osa siitä on "syrjityn" korvien välissä. Tarkoitan siis joitain "syrjittyjä", varmasti on paljon sellaisiakin, jotka osaavat muodossa realistisen maailmankuvan ja näkevät syrjinnänkin oikein ilman liioittelua tai vähättelyäkään.
Kun katsoo tämän ketjun ja koko palstankin "syrjittyjä", niin ilmeistä on, että valtaosalla on vaikeuksia hahmottaa maailmaa objektiivisesti, positiivisesta nyt puhumattakaan. - Mies32
Muistelisin Bedelian kyllä aikoinaan kehuneen, että miehen valmistuessa täältä opin ahjosta he häipyvät heti ulkomaille, tarkemmin sanottuna Venäjälle rahakkaisiin hommiin. Nyt sain lukea kaunistellun version täältä.
Eli asenne Suomea kohtaan oli jo lähtökohtaisesti ennen työnhakua negatiivinen. Eipä ihme, että sitten saatiin uusia nega-kokemuksia.
- ????????????????
Mies32 kirjoitti:
Kuitenkin samaan aikaan moni vaikka kuinka eksoottinen ulkomaanelävä väittää silmät kirkkaina, ettei ole kohdannut rasismia Suomessa vuosikausien aikana tai jos on niin vain vähän, verrattavissa suomalaisten sisäiseenkin rasismiin vrt. maalaisjuntittelu tai stadinpellettely.Väitätkö ettei Suomessa esiinny rasismia? Mistäs totuussivustoilta tämä on peräisin?
- mies32
???????????????? kirjoitti:
Väitätkö ettei Suomessa esiinny rasismia? Mistäs totuussivustoilta tämä on peräisin?
Siis kuka väittää?
- Uskon tuon
Mies32 kirjoitti:
Mutta juurihan on kerrottu kuinka Suomi on huono ja rasistinen ja ulkomaat hyviä. Nyt sitten todistatkin, että ulkomaat ovat rasistisia. Tipuin kärryiltä. Vai onko Saksa Suomea?
Tai anna kun arvaan toisenkin kerran: Suomi ja Saksa ovat rasistisia, MUUT Ulkomaat eivät?Onko sinulle jokin uutinen se, että täällä Saksassa on uusnatseja ja että turkkilaisia kohdellaan edelleen "siirtotyöläisinä" ja näitten lapsia "siirtotyöläisten kakaroina"? Onhan täällä parhaillaan menossa oikeudenkäyntikin, missä selvitellään uusnatsien maahanmuuttajiin kohdistunutta sarjamurhaa. Kyllä nämä ennakkoluulot vaikuttavat varinkin turkkilaisten asemaan.
Saksan yheteiskunta ei kuitenkaan ole sillä tavalla kyräilevä ja muukalaiskammoinen maa kuin Suomi. Itse en ainakaan muuttaisi Suomeen ulkomaalaisen puolison kanssa - mies32
Uskon tuon kirjoitti:
Onko sinulle jokin uutinen se, että täällä Saksassa on uusnatseja ja että turkkilaisia kohdellaan edelleen "siirtotyöläisinä" ja näitten lapsia "siirtotyöläisten kakaroina"? Onhan täällä parhaillaan menossa oikeudenkäyntikin, missä selvitellään uusnatsien maahanmuuttajiin kohdistunutta sarjamurhaa. Kyllä nämä ennakkoluulot vaikuttavat varinkin turkkilaisten asemaan.
Saksan yheteiskunta ei kuitenkaan ole sillä tavalla kyräilevä ja muukalaiskammoinen maa kuin Suomi. Itse en ainakaan muuttaisi Suomeen ulkomaalaisen puolison kanssaNiinniin, ei vaan satu tästäkään listasta löytymään Helsinkiä, mutta löytyy kyllä 3 saksalaiskaupunkia:
http://www.businessinsider.com/these-20-cities-may-be-the-most-xenophobic-in-europe-2012-2?op=1 - he hehehhe
Tosissasi??? kirjoitti:
Sinulla ei ole palstalla rasistista ennakkoasennetta palstalla? Miten mahdollista aikaisempien kirjoitustesi ja haukkumistesi ja loukkaustesi jälkeen? Vai saitko lääkityksen kuntoon vihdoin ja et muista mitä olet tehnyt?
Virolainenhan se sieltä pilkistää. Sinä saat solvata Suomea tyhmillä kommenteillasi niin paljon kuin haluat mutta kukaan muu ei saa sanoa mitään ulkomaalaisista.
- juuh jaaahh
bedelia kirjoitti:
Vääärin. Ja tuohon köyhyysprosenttiin kuuluu suomalaiset vähemmistöt ja usea niin rakastamasi Virosta ja Venäjältä tänne muuttanut. Paikallisten köyhyyskin rajoittuu lähinnä Itä-Suomeen ja Lappiin. Länsi- ja Etelä-Suomi ovat normaalilla pohjoismaisella tasolla.
- yritä ymmärtää
3453455 kirjoitti:
"Puhumattakaan suomalaisten vanhusten itsemurhista huonon elintason vuoksi, joka tietääkseni on todella suuri nro kansainvälisestikin."
Whaat???? Nyt etusivu uusiksi! "Itsemurhapandemia: Suomalaiset vanhukset tappavat itsensä huonon elintasonsa takia!!!" Wau. Onko tähän sensaatiouutiseen olemassa lähdettä vai veditkö ihan rennosti silinteristä? No, mitä välii, kunhan on raflaavaa.Multinikki bedua. Se ei ole terve.
- voi bedia parka
http://fi.wikipedia.org/wiki/KöyhyysEthän sinä osaa edes laskea.
- etroitin kolli
tjaaahhhh kirjoitti:
Ihan kuten Kreikassa, Espanjassa, Italiassa, Portugalissa ja osittain jopa Ranskassa. Yritä katos ymmärtää tätä. Tätä ottaa pannuun Suomen hyvä talouden hoito. Ei taida oikein käsittää mitä "läntisellä" tarkoitetaan.
- ei suinkaan ole
Uskon tuon kirjoitti:
Onko sinulle jokin uutinen se, että täällä Saksassa on uusnatseja ja että turkkilaisia kohdellaan edelleen "siirtotyöläisinä" ja näitten lapsia "siirtotyöläisten kakaroina"? Onhan täällä parhaillaan menossa oikeudenkäyntikin, missä selvitellään uusnatsien maahanmuuttajiin kohdistunutta sarjamurhaa. Kyllä nämä ennakkoluulot vaikuttavat varinkin turkkilaisten asemaan.
Saksan yheteiskunta ei kuitenkaan ole sillä tavalla kyräilevä ja muukalaiskammoinen maa kuin Suomi. Itse en ainakaan muuttaisi Suomeen ulkomaalaisen puolison kanssaEtpä tietenkään. Elättäähän Saksa pitkälti bedelian ja kaltaisesi ylimieliset idiootit. Kreikkalaisten "rikkaidenkin" auttamiseen on mennyt miljardeja. Suomi on myös harmiksesi EU:ssa nettomaksaja. Viro ja yli puolet Eurooppaa kuuluu nettosaajiin.
- sen lauluja jonka le
Uskon tuon kirjoitti:
Saksassa mainitsemani kyseinen testi herätti keskustelun siitä, pitäisikö työhakemukset tulevaisuudessa laatia neutraalimmin. Paitsi jos työnkuva vaatii jostain syystä aivan määrätyn täsmäprofiilin.
Saksassa syrjintä ei toisaalta ole yhtä systemaattista kuin Suomessa, sillä eihän siitä tulisi mitään, jos kaikkia näitä ulkomaalaisia ei otettaisi minnekään töihin. Kyllähän tuossakin testissä turkkilaistaustaiset saivat kutsuja haastatteluun, eivät vain yhtä paljoa kuin saksalaiset.
Esimerkiksi oma saksalainen työnantajani fanittaa monikulttuurisuutta ja hän tekee päätöksensä haastattelun yhteydessä eikä paperista lukemalla. Itsekin sain ulkomaalaisena työpaikan, vaikka hakijoissa oli paikallisiakin.Ja Saksahan saa EU:n nettomaksajana ottaa töihin tai siirtolaisiksi ketä haluaa. Sinä ja bedelia ette onneksi sen maan asioista päätä.
- hohohoo hehhee
bedelia kirjoitti:
Niinpä. Melko monet ulkomaalaiset ovat tällaisten ongelmien takia jo vaihtaneet nimensä suomalaiseksi, itse tunnen pari tapausta. Jos suomea puhuu lähes täyellisesti ja nimikin on suomalainen, ei potentiaalinen työnantaja välttämättä edes ymmärrä kyseessä olevan ulkomaalainen. Me mieheni kanssa emme missään nimessä halunneet lähteä tuollaiseen pelleilyyn mukaan, vaan muutimme maahan, jossa ulkomaalainen nimi ei ole yhtä suuri ongelma, kuin se Suomessa näyttää olevan. Koska Suomi ei miehelleni ole mitään muuta kuin vaimon kotimaa, ei hänelle päätöksen tekeminen ollut mitenkään vaikeaa. Ei kyllä itsellenikään.
Juuh juuh. Virolaiset ja venäläiset "liikemiehet" niitä nimiä suomentaakin. Alex Lepajoen nimi on ilmeisesti tietojesi mukaan Aleksi Leipäjoki. hahhaha
- Ei voi olla totta
Ei helv*tti, ootsä oikeasti roikkunut tällä palstalla jo jonku kymmenen vuotta ja pidät ihan kirjaa palstalaisten kommenteista? Hoitoon ja nopeasti siitä.
- kale12
Mies32 kirjoitti:
Minä en ole väittänyt, ettei syrjintää olisi. Joskus pahaakin. Myös Suomessa. Ja myös rasistista. Mutta varmasti osa siitä on "syrjityn" korvien välissä. Tarkoitan siis joitain "syrjittyjä", varmasti on paljon sellaisiakin, jotka osaavat muodossa realistisen maailmankuvan ja näkevät syrjinnänkin oikein ilman liioittelua tai vähättelyäkään.
Kun katsoo tämän ketjun ja koko palstankin "syrjittyjä", niin ilmeistä on, että valtaosalla on vaikeuksia hahmottaa maailmaa objektiivisesti, positiivisesta nyt puhumattakaan.Ihmettelen, miten te jaksatte jankata vuodesta toiseen aiheesta onko rasismia, vaiko ei. Asiasta jonka pitäisi olla itsestäänselvyys jokaiselle edes kohtuullisen järkevälle ihmiselle.
Maailmasta tuskin löytyy ainuttakaan valtiota joka olisi täysin vapaa rasismista.
Ja syykin on selkeä. Rasismi on yhtä luonnollinen reaktio kuin janon ja nälän tunne. ja kuuluu perusvaistoihin yhtähyvin eläimillä kuin ihmisilläkin.
Eli oman reviirin puolustamisen vaistoon ja muukalaisen pelkoon. - 4+4
bedelia kirjoitti:
No jaa. Kyllä minä silti pidän Yhdysvaltoja paremman elintason maana, kuin Suomea. Yhdysvalloissakin kuitenkin sairas henkilö pääsee tarpeen vaatiessa ilmaiseen hoitoon. En kyllä kehuisi Suomenkaan terveydenhuoltoa, jossa kukaan ei ikinä ole esim. hoitovirheistä todellisessa vastuussa. Peruskoulutus on Yhdysvalloissa kuten Suomessakinilmaista, ja yliopistokoulutus loppujen lopuksi varsin edullista. Myös varattomat halukkaat pääsevät korkeakoulutuksen piiriin tukien ja opintolainojen avulla. Yhdysvalloissa opiskelijat myös vaativat laatua koulutukselta.
Jenkit kuiteskin tätä mieltä:
"Yhdysvalloissa ilmestyvä The Atlantic -lehti on julkaissut pitkän ja monipuolisen ylistyksen siitä, kuinka Suomi on ylivertainen lähes kaikessa hyvinvointiin liittyvässä - erityisesti Yhdysvaltoihin verrattuna. Kunniamaininnan saavat niin suomalaiset koulut, päivähoito, vanhempainvapaat, työttömyyskorvaukset kuin monet muutkin Suomen hyvinvointivaltion osa-alueet.
Suomessa on alhaisempi vastasyntyneiden kuolleisuus, paremmat kouluarviot ja paljon alhaisemmat köyhyysluvut kuin Yhdysvalloissa - ja Suomi on maailman toiseksi onnellisin maa, Atlantic kirjoittaa.
Lehti ylistää myös suomalaista neljä kuukautta kestävää äitiyslomaa sekä sitä seuraavaa kuuden kuukauden maksettua vanhempainlomaa, jonka äiti ja isä voivat jakaa. Yhdysvallat on maailman viimeisimpiä maita, joissa äitiyslomaa ei ole lainkaan, lehti muistuttaa. Lisäksi Atlantic muistuttaa, että Suomen valtio tukee päivähoitoa, jolloin vanhemmat maksavat siitä vain murto-osan Yhdysvaltojen päivähoitohintoihin verrattuna.
Myös työttömillä on turvansa Suomessa. 500 päivää ansiosidonnaista ja senkin jälkeen peruspäiväraha, Atlantic ihmettelee. Eikä 8,2 prosentin työttömyyskään ole järkyttävissä luvuissa, lehti kirjoittaa.
- Jos tässä vaiheessa olet muuttunut kirjaimellisesti vihreäksi kateudesta ja joudut siitä lääkäriin - olet onnekas! Erittäin halvan julkisen terveydenhuollon lisäksi Suomi tarjoaa korvauksia sairauspäivistä ja lisäksi jos pitää jäädä töistä kotiin hoitamaan sairaita lapsia, Atlantic huomauttaa." - ei laha ei hoito
bedelia kirjoitti:
No niin, sieltähän se tuli. Sinä et näköjään vain yksinkertaisesti voi käydä asiallista keskustelua menemättä henkilökohtaisuuksiin ja haukkumiseen.
Sairaala ihmettelee, mitä miehelle pitää tehdä. Hänellä ei ole tuloja eikä vakuutusta, jolla voisi hankkia hoitoja. Hänellä on käytettävissä vain 180 dollaria.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288582743334.html
- China Dragon
Jos joku pitää Suomea ihanne maana ei hän ole kiertänyt maailmalla. Suomi on hyvä maa vain niille joilla ei ole töitä tai rahan teko mahdollisuuksia.
Tekeekö se maasta hyvän kaikille vai ei?
Onhan se hyvä että jokaiselle taataan jonkinlainen toimeentulo.
Kuinka kauan lompakko kestää jää nähtäväksi!- onhan niillä töitä
Virolaisilla ja venäläisillä tänne tulevillako ei töitä. Monillahan on ostetut tutkinnot, kuten sillä lääkärillä. Ovat saaneet huomata ettei täällä siedetä samanlaista sikailua mitä kotimaassaan.
- Poissaoleva väestö
Minun mieheni ei viihdy Suomessa, siellä on liian kallista, vaisua ja kylmää, eikä siellä pääse opintojaan vastaavaan työpaikkaan. Hän ei pidä saunasta eikä örisiöitä täynnä olevista kaljaterasseista. Vaatekaupat ovat hänenen mielestään täynnä tylsiä arkivaatteita, eikä tavallisella ihmisellä ole varaa edes "tavalliseen" autoon.
Ulkomailla meillä on molemmilla asiat hyvin ja viihdymme. Jos olen pari viikkoa Suomessa, niin alan potea koti-ikävää ulkomaille. Siskoni ei ikinä muuttaisi pois Suomesta, minä taas en ikinä haluaisi muuttaa sinne takaisin. Kukin tavallaan.
Harrastan silti ahkerasti sukurakkaana kotimaan matkailua kolme tai neljä kertaa vuodessa ja tuon usein ulkomaalaisia ystäviä mukanani. Itse asiassa järjestän ulkomailta käsin Suomeen enemmän turismituloja kuin mitä maksaisin paikan päällä tuloveroa. Muistaakseni me ulkosuomalaiset tuomme Suomeen 10 miljoonaa euroa turismituloja vuodessa.- jooopa jooooo
Ja sitten heräsit, ja kaikki olikin vain unta.
- mies32
On se kumma, että Suomessa pakotetaan saunaan ja örinäterassille... Kauheita ne suomalaiset!
- hehehhahha
Idiootti se vaan trollailee useilla nimimerkeillä "Eikä tavallisella ihmisellä ole varaa edes tavalliseen autoon". Tyhmempää lausetta saa hakea.
- kale12
hehehhahha kirjoitti:
Idiootti se vaan trollailee useilla nimimerkeillä "Eikä tavallisella ihmisellä ole varaa edes tavalliseen autoon". Tyhmempää lausetta saa hakea.
Nämä suomea eri syistä moittivat unohtavat yhden merkittävän asian.
Täällä ei ole kenenkään pakko olla. Voi vapaasti poistua mihintahansa valitsemaansa ilmansuunta.
Ja lähtijälle toivottaisin vielä. Hyvää matkaa! kale12 kirjoitti:
Nämä suomea eri syistä moittivat unohtavat yhden merkittävän asian.
Täällä ei ole kenenkään pakko olla. Voi vapaasti poistua mihintahansa valitsemaansa ilmansuunta.
Ja lähtijälle toivottaisin vielä. Hyvää matkaa!Mielestäsikö maata, jossa asuu ei saisi lainkaan kritisoida? Itse toki lähdin Suomesta jo vuosia sitten paremman elintason perässä, mutta ei se tarkoita, että olen 100% tyytyväinen kaikkeen uudessa kotimaassani. Kyllä minä koen oikeudekseni kritisoida tätäkin maata - toki siinä vaiheessa kun on enemmän kritisoitavaa kuin ihailtavaa kannattaa miettiä suunnanvaihdosta. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä, jotka osaavat vain valittaa maasta, jossa asuvat, mutta eivät ole valmiita tekemään asian eteen mitään. Minä ja mieheni emme olleet Suomessa onnellisia, joten lähdimme, niin yksinkertaista se on. Typerää tuhlata elämäänsä paikassa, josta ei pidä.
- 423234423
bedelia kirjoitti:
Mielestäsikö maata, jossa asuu ei saisi lainkaan kritisoida? Itse toki lähdin Suomesta jo vuosia sitten paremman elintason perässä, mutta ei se tarkoita, että olen 100% tyytyväinen kaikkeen uudessa kotimaassani. Kyllä minä koen oikeudekseni kritisoida tätäkin maata - toki siinä vaiheessa kun on enemmän kritisoitavaa kuin ihailtavaa kannattaa miettiä suunnanvaihdosta. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä ihmisiä, jotka osaavat vain valittaa maasta, jossa asuvat, mutta eivät ole valmiita tekemään asian eteen mitään. Minä ja mieheni emme olleet Suomessa onnellisia, joten lähdimme, niin yksinkertaista se on. Typerää tuhlata elämäänsä paikassa, josta ei pidä.
Jotkut on luotuja lähtemään. Mikä ettei. Sitten on niitäkin, joille kotimaa merkitsee muutakin kuin kulloistakin oleskelupaikkaa. He eivät lähde vaikeuksia pakoon niin helpolla, vaan rakentavat onnellista elämää sinne, minne ovat juurtuneet. Parhaimmillaan he jopa yrittävät kehittää kotimaataan ja yhteiskuntaansa laajemminkin ajatellen niin, että se olisi yhä parempi paikka elää myös tuleville sukupolville.
- pensselitäti
Niin, maailmassahan on kaksi paikkaa: Suomi ja ulkomaat.
Kivaa, että ulkomailla on kaikki hyvin. Olisihan kamalaa, jos kukaan ei viihtyisi ulkomailla vaan haluaisi tulla Suomeen.- kale12
Amerikka on hyvämaa asua sinulle joka omistat 100 miljoonan dollarin pankkitilin.
(Mutta niin olisivat kaikki muutkin maat) - Miten niin?
kale12 kirjoitti:
Amerikka on hyvämaa asua sinulle joka omistat 100 miljoonan dollarin pankkitilin.
(Mutta niin olisivat kaikki muutkin maat)Kyllä minä asuin ihan mukavasti sen viisi vuotta USAssa ilman tuollaista pankkitiliäkin.
Iso osa palkasta meni yliopiston lukukausimaksuihin, mutta moni muu asia olikin sitten niin halpaa, että elintaso pysyi keskimäärin hyvänä. Ja kun verot ovat niin olemattoman alhaiset, niin kansalaisella on täysi valinnan vapaus miten palkkansa käyttää ja mistä osavaltiosta mitäkin hankintoja tekee. Itse pidin huolta mm. siitä että vakuutukset olivat kunnossa, silloin ei ollut sen kummempaa huolta huomisesta kuin muuallakaan. - tjaaaaaaaah
Miten niin? kirjoitti:
Kyllä minä asuin ihan mukavasti sen viisi vuotta USAssa ilman tuollaista pankkitiliäkin.
Iso osa palkasta meni yliopiston lukukausimaksuihin, mutta moni muu asia olikin sitten niin halpaa, että elintaso pysyi keskimäärin hyvänä. Ja kun verot ovat niin olemattoman alhaiset, niin kansalaisella on täysi valinnan vapaus miten palkkansa käyttää ja mistä osavaltiosta mitäkin hankintoja tekee. Itse pidin huolta mm. siitä että vakuutukset olivat kunnossa, silloin ei ollut sen kummempaa huolta huomisesta kuin muuallakaan.45 miljoonalla Yhdysvaltalaisella ei ole varaa vakuutuksiin. Mutta pikku poika paraisilta, kun lähti äitskä ja iskän rahoilla ja vähän yhteiskunna vipillä rapakon taa, tuli vakuutuskin otettua ja kaikki oli wonderfulli wonderfullia et pure...Ja jos joku oli kadulla se halusi sitä tai sit se oli laiska tai juoppo jeep jeep....Joku on sanonut et kaikki suomalaiset kuuluisivat demokraatteihin Yhdysvalloissa, väitän vastaan tästä keskustelusta löytyy kaksi pesunkestävää republikaania, ensin lypsätään yhteiskunnalta ilmaiset synnytykset, hoidot, hammashoidot, kledut, koulutus, opintotuet, asumistuet, rokotukset ja sen jälkeen sanotaan et p.aska maa et täällä valloissa on kaikki paremmin, just tommoisten pitäiskin joutua rypeen oikein kunnolla joskus semmoisissa vastoinkäymisten aallokoissa et oppis kunnioittaan niitä asioita mitkä on itsestään selviä pilalle lellityille.
- 31132312
tjaaaaaaaah kirjoitti:
45 miljoonalla Yhdysvaltalaisella ei ole varaa vakuutuksiin. Mutta pikku poika paraisilta, kun lähti äitskä ja iskän rahoilla ja vähän yhteiskunna vipillä rapakon taa, tuli vakuutuskin otettua ja kaikki oli wonderfulli wonderfullia et pure...Ja jos joku oli kadulla se halusi sitä tai sit se oli laiska tai juoppo jeep jeep....Joku on sanonut et kaikki suomalaiset kuuluisivat demokraatteihin Yhdysvalloissa, väitän vastaan tästä keskustelusta löytyy kaksi pesunkestävää republikaania, ensin lypsätään yhteiskunnalta ilmaiset synnytykset, hoidot, hammashoidot, kledut, koulutus, opintotuet, asumistuet, rokotukset ja sen jälkeen sanotaan et p.aska maa et täällä valloissa on kaikki paremmin, just tommoisten pitäiskin joutua rypeen oikein kunnolla joskus semmoisissa vastoinkäymisten aallokoissa et oppis kunnioittaan niitä asioita mitkä on itsestään selviä pilalle lellityille.
Aivan. Nämä pari kirjoittajaa tuntuvat kuvittelevan, että elämä on Kauniita ja rohkeita. Että kun on ahkera ja kunnianhimoinen, vihreä oksa on automaatio. Että ihmisen vastoinkäymiset ja menestymättömyys ovat hänen omaa syytään. Tämä on täydellisesti todellisuudesta vieraantunut näkemys. Ihmisillä todellakin on ansaitsemattomia vastoinkäymisiä, jotka kerta kaikkiaan vievät heiltä mahdollisuudet olla uuden uljaan maailman supersuorittajia, teräsmiehiä ja -naisia. Kaikilla ei elämä mene kuin Strömsössä ja kaikilla ei suinkaan ole yhtäläiset mahdollisuudet onnen ja vaurauden tavoitteluun. Ja jopa ne Teräsmiehetkin ruostuvat joskus.
En tiedä, mistä eräiden viestiketjuun osallistuneiden sokeus todellisuudelle yhdistettynä kovuuteen ja empatiakyvyttömyyteen kumpuaa, mutta selkäpiitä se kylmää. - Miten niin?
tjaaaaaaaah kirjoitti:
45 miljoonalla Yhdysvaltalaisella ei ole varaa vakuutuksiin. Mutta pikku poika paraisilta, kun lähti äitskä ja iskän rahoilla ja vähän yhteiskunna vipillä rapakon taa, tuli vakuutuskin otettua ja kaikki oli wonderfulli wonderfullia et pure...Ja jos joku oli kadulla se halusi sitä tai sit se oli laiska tai juoppo jeep jeep....Joku on sanonut et kaikki suomalaiset kuuluisivat demokraatteihin Yhdysvalloissa, väitän vastaan tästä keskustelusta löytyy kaksi pesunkestävää republikaania, ensin lypsätään yhteiskunnalta ilmaiset synnytykset, hoidot, hammashoidot, kledut, koulutus, opintotuet, asumistuet, rokotukset ja sen jälkeen sanotaan et p.aska maa et täällä valloissa on kaikki paremmin, just tommoisten pitäiskin joutua rypeen oikein kunnolla joskus semmoisissa vastoinkäymisten aallokoissa et oppis kunnioittaan niitä asioita mitkä on itsestään selviä pilalle lellityille.
Itse asiassa moni jenkki ei edes halua maksaa vakuutuksia, vaan kuluttaa ja ylensyö senkin edestä. Se on vapaa maa myös siinä mielessä, että jokainen saa hoitaa asiansa niin huonosti kuin haluaa.
USAssa kansalaisen täytyy olla oma-aloitteisempi kuin Suomessa, pitää osata budjetoida tulonsa ja menonsa. Sen ei pitäisi olla vaikeaa, mutta monelle se on. Suomen paapomisyhteiskunnassa pakolliset maksut menevät suoraan palkasta, eikä kansalaisen tarvitse murehtia niistä erikseen.
Se mitä loppupeleissä jää käyttörahaa on ihan sama, oli siellä tai täällä. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää pankkitiliä tai perhetaustaa tarvita. Siinä on hyvät ja huonot puolensa, fiksu osaa pelata korttinsa oikein ja vähemmän fiksu vain menee ja törsää. Miten niin? kirjoitti:
Kyllä minä asuin ihan mukavasti sen viisi vuotta USAssa ilman tuollaista pankkitiliäkin.
Iso osa palkasta meni yliopiston lukukausimaksuihin, mutta moni muu asia olikin sitten niin halpaa, että elintaso pysyi keskimäärin hyvänä. Ja kun verot ovat niin olemattoman alhaiset, niin kansalaisella on täysi valinnan vapaus miten palkkansa käyttää ja mistä osavaltiosta mitäkin hankintoja tekee. Itse pidin huolta mm. siitä että vakuutukset olivat kunnossa, silloin ei ollut sen kummempaa huolta huomisesta kuin muuallakaan.Juuri näin. Ei sen elon Yhdysvalloissa tarvitse olla niin hankalaa, jos ihminen itse on ahkera ja vastuuntuntoinen.
Monet kuvittelevat yliopisto-opiskelun olevan vain rikkaiden puuhaa, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa. Monet varattomat, mutta lahjakkaat opiskelevat itse asiassa lähes täysin ilmaiseksi. Vaikka opinnoista joutuisi maksamaankin, niin eipä velkojen takaisinmaksuun kauaa aikaa mene - ovathan korkeakolutettujen palkatkin Yhdysvalloissa aivan eri tasoa Suomeen verrattuna, ammatista toki riippuen.
Kulutustarvikkeisiin ja ruokaan ei tarvitse kovin paljoa laskea tuhlaavansa, hinnat ovat luokkaa Suomen hinnat -70 %. Autoilu myös puoli-ilmaista.
- Chom chom
Seuraavaksi kannattaisi katsoa karttaa, joka kertoisi maailman pakolaistilanteen ml. maansisäiset pakolaiset. Suurin osa ei tänne ole tulossa, jos nyt edes tietää, missä Suomi on.
Mieheni päämääränä aikanaan oli vain päästä pois, mihin tahansa. Siksi Suomi "kelpasi". Myöhemmin osoittautui, että päätös oli verrattain hyvä. Mutta vaikka elintaso ja julkiset palvelut olisivat kuinka toimivat tahansa, miehelläni, kuten monella muulla ihmisellä, on erityinen suhde synnyinmaahansa. Sana "kotimaa" kertoo kaiken oleellisen. Voidaan vertailla maita ja yhteiskuntia erilaisin mittarein, mutta yksilöille jotkut asiat ovat tärkeämpiä kuin toiset. Jollekulle voi tulla yllätyksenä, että kaikki kehittyvissä maissa asuvat eivät haaveile muutosta länsimaihin.
Elämä Suomessa voisi olla helpompaa, jos maahanmuuttaja jossain vaiheessa hyväksyttäisiin tavalliseksi ihmiseksi eikä häntä kohdeltaisi ensisijaisesti maahanmuuttajana tai pakolaisena. Syrjinnästä on kokemusta, myös tyylipuhtaasta työsyrjinnästä. No, jokaisella on ristinsä. Sen verran kokemukset Suomessa ovat mieheeni vaikuttaneet, että osavuotinen asuminen synnyinmaassa on suunnitelmissa, kunhan lapset kasvavat. Jos mua ja lapsia ei olisi, hän olisi jo lähtenyt.- China Dragon
Chom chom,
Onko miehesi saanut osaamiseensa nähden liian pientä palkkaa?
Tuo on mielestäni aika normaalia, moni ulkomaalainen on kertonut samasta ongelmasta. Koulutus ei ole tärkein kriteeri ja puhutaan työkokemuksesta. Oltuaan töissä kolme vuotta huomaakin ettei palkkakehitys ole ollut edes keskivertoisesti hyvä vaikka työkokemusta olisi jo kertynyt.
Työpaikoissa on toki eroja, en usko että tuota ongelmaa olisi jokaisessa työpaikassa tai työ tehtävässä.
Länsimaalaisen mennessä aasiaan hänelle maksetaan keskivertoisesti suurempaa palkkaa paikallisiin verrattuna.
On siis suorastaan mukavaa olla suomalainen, elipä sitten Suomessa tai muualla maailmassa:) - Chom chom
China Dragon kirjoitti:
Chom chom,
Onko miehesi saanut osaamiseensa nähden liian pientä palkkaa?
Tuo on mielestäni aika normaalia, moni ulkomaalainen on kertonut samasta ongelmasta. Koulutus ei ole tärkein kriteeri ja puhutaan työkokemuksesta. Oltuaan töissä kolme vuotta huomaakin ettei palkkakehitys ole ollut edes keskivertoisesti hyvä vaikka työkokemusta olisi jo kertynyt.
Työpaikoissa on toki eroja, en usko että tuota ongelmaa olisi jokaisessa työpaikassa tai työ tehtävässä.
Länsimaalaisen mennessä aasiaan hänelle maksetaan keskivertoisesti suurempaa palkkaa paikallisiin verrattuna.
On siis suorastaan mukavaa olla suomalainen, elipä sitten Suomessa tai muualla maailmassa:)Montakin tarinaa olisi... Joo, on saanut liian pientä palkkaa osaamiseensa ja työtehtäviinsä nähden. Käsitys "oikeasta" palkasta on toki subjektiivinen, mutta ainakin palkan pitäisi olla samalla asteikolla suomalaisten työkavereiden kanssa. Jonkinpituisen sisäänheittovaiheen voi toki ymmärtää.
Onneksi useimmiten on ollut varaa valita työpaikka ja irtisanoutua sellaisista firmoista, joissa ei ole haluttu puuttua kiusaamiseen/syrjintään. Yhdessä työpaikassa alkoi todella olla henki ja terveys vaarassa. Asiat voivat olla tosi pienestä kiinni. Joskus yksikin tyyppi, jolla on vähänkin sananvaltaa, voi torpata syrjinnän alkuunsa. Eivät kaikkien työkavereiden asenteet siitä tietenkään muutu, mutta saapahan ainakin tehdä työnsä rauhassa.
Todistuksella yksinään ei ole juuri arvoa. Ensimmäinen (ilmainen) harjoittelupaikka järjestyi opettajan avustuksella, ja mies jäi sinne viettämään välivuotta. Se osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi: jatkossa oli todistuksen lisäksi työkokemusta ja suosittelijoita. Tämä portinvartijateoria on monissa tutkimuksissakin todettu. Toinen kriittinen kohta on sitten palkan nostamisesta keskusteleminen. Chom chom kirjoitti:
Montakin tarinaa olisi... Joo, on saanut liian pientä palkkaa osaamiseensa ja työtehtäviinsä nähden. Käsitys "oikeasta" palkasta on toki subjektiivinen, mutta ainakin palkan pitäisi olla samalla asteikolla suomalaisten työkavereiden kanssa. Jonkinpituisen sisäänheittovaiheen voi toki ymmärtää.
Onneksi useimmiten on ollut varaa valita työpaikka ja irtisanoutua sellaisista firmoista, joissa ei ole haluttu puuttua kiusaamiseen/syrjintään. Yhdessä työpaikassa alkoi todella olla henki ja terveys vaarassa. Asiat voivat olla tosi pienestä kiinni. Joskus yksikin tyyppi, jolla on vähänkin sananvaltaa, voi torpata syrjinnän alkuunsa. Eivät kaikkien työkavereiden asenteet siitä tietenkään muutu, mutta saapahan ainakin tehdä työnsä rauhassa.
Todistuksella yksinään ei ole juuri arvoa. Ensimmäinen (ilmainen) harjoittelupaikka järjestyi opettajan avustuksella, ja mies jäi sinne viettämään välivuotta. Se osoittautui todella hyväksi ratkaisuksi: jatkossa oli todistuksen lisäksi työkokemusta ja suosittelijoita. Tämä portinvartijateoria on monissa tutkimuksissakin todettu. Toinen kriittinen kohta on sitten palkan nostamisesta keskusteleminen."Yhdessä työpaikassa alkoi todella olla henki ja terveys vaarassa."
Jos saa kysyä, niin millä tavalla henki tai terveys oli vaarassa? Ymmärrän, jos et halua vastata, kuvauksestahan teidät voi joku palstalla päivystävä pipipää jopa tunnistaa. Ilmoititteko asiasta poliisille?
Jotenkin sitä kuvittelisi, että suomalaiset olisivat sen verran sivistynyttä ja koulutettua porukkaa, etteivät noin vakavaan syrjintään sortuisi, mutta kyllähän näitä juttuja valitettavasti aina välillä kuulee.
Itse emme onneksi ihan noin räikeään syrjintään törmänneet, mikä varmaan johtuu lähinnä siitä, ettei miestäni suurin osa suomalaisista ulkonäön perusteella erota ulkomaalaiseksi. Emme myöskään käyneet yöelämässä jne.
En siis mitenkään poissulje mahdollisuutta, että puhut totta, ja että olette oikeasti kohdanneet syrjintää, vaikkemme itse noin pahanlaatuista kokeneetkaan. Joillekin se tuntuu olevan mahdotonta! ;)- 1234567
bedelia kirjoitti:
"Yhdessä työpaikassa alkoi todella olla henki ja terveys vaarassa."
Jos saa kysyä, niin millä tavalla henki tai terveys oli vaarassa? Ymmärrän, jos et halua vastata, kuvauksestahan teidät voi joku palstalla päivystävä pipipää jopa tunnistaa. Ilmoititteko asiasta poliisille?
Jotenkin sitä kuvittelisi, että suomalaiset olisivat sen verran sivistynyttä ja koulutettua porukkaa, etteivät noin vakavaan syrjintään sortuisi, mutta kyllähän näitä juttuja valitettavasti aina välillä kuulee.
Itse emme onneksi ihan noin räikeään syrjintään törmänneet, mikä varmaan johtuu lähinnä siitä, ettei miestäni suurin osa suomalaisista ulkonäön perusteella erota ulkomaalaiseksi. Emme myöskään käyneet yöelämässä jne.
En siis mitenkään poissulje mahdollisuutta, että puhut totta, ja että olette oikeasti kohdanneet syrjintää, vaikkemme itse noin pahanlaatuista kokeneetkaan. Joillekin se tuntuu olevan mahdotonta! ;)No minä tohdin epäillä, että jossain työpaikassa olisi hengenlähdön uhka läsnä työkaverien puolelta. Kyllä tuomoisissa tapauksissa työsuojeluvaltuutettu, liiton edustaja ja työnantaja ovat ne joihin ensin otetaan asiassa yhteyttä ja sitä kautta asia menee tarvittaessa poliisille myös. Jossain Yhdysvalloissa jossa työsuhdeturva on heikko ja ammattiyhdistys sekä työsuojelulainsäädäntö lasten kengissä tai jopa korruptoitunut tuon kaltainen riski voi olla suurempi.
- Chom chom
bedelia kirjoitti:
En siis mitenkään poissulje mahdollisuutta, että puhut totta, ja että olette oikeasti kohdanneet syrjintää, vaikkemme itse noin pahanlaatuista kokeneetkaan. Joillekin se tuntuu olevan mahdotonta! ;)Suojavälineitä ja koneiden asetuksia sörkittiin, sähkölaitteisiin kaadettiin vettä. Autoa pikkuisen vahingoitettiin, muttei pahasti. Nimittely oli yleistä, mutta haukkuhan ei tee haavaa. Pomojen mielestä kyse oli kerta toisensa jälkeen vain "poikien leikeistä". Ammattiyhdistystä ei kiinnostanut. Työterveyslääkäri yritti, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Mies katsoi parhaaksi irtisanoutua itse, koska työpaikalla oltiin haluttomia puuttumaan asiaan ja muutakin syrjintää oli, mm. palkan suhteen. Ei tuollaiseen paikkaan huvittanut jäädä. Työsuojelupiiriin mies ilmoitti jälkikäteen, poliisille ei. Otti ennen irtisanoutumistaan selvää, että kukaan silminnäkijöistä ei suostuisi todistamaan, kun ne hyvätkin tyypit pelkäsivät oman työpaikkansa puolesta. Kyseessä ei ollut mikään pikku firma.
Jälkikäteen on vähän harmittanut, ettei jaksettu ajaa asiaa. Mutta siinä vaiheessa meillä oli muuta mietittävää - esikoinen sairaalassa ja sellaista. Kyllä tapahtunut jonkinlaisen jäljen jätti. Ei vain voi käsittää. Siksi mulla ei kauheasti riitä ymmärrystä ihmisille, joiden mielestä syrjintä on lähinnä asennekysymys. - Chom chom
1234567 kirjoitti:
No minä tohdin epäillä, että jossain työpaikassa olisi hengenlähdön uhka läsnä työkaverien puolelta. Kyllä tuomoisissa tapauksissa työsuojeluvaltuutettu, liiton edustaja ja työnantaja ovat ne joihin ensin otetaan asiassa yhteyttä ja sitä kautta asia menee tarvittaessa poliisille myös. Jossain Yhdysvalloissa jossa työsuhdeturva on heikko ja ammattiyhdistys sekä työsuojelulainsäädäntö lasten kengissä tai jopa korruptoitunut tuon kaltainen riski voi olla suurempi.
Niinhän sä luulet. Niin luulin minäkin. Mutta entä, jos työsuojeluvaltuutettuun ei ole luottamista? Jos hän ei teekään mitään? Jos pomo, pomon pomot ja firman omistaja vähättelevät eivätkä saa porukkaa kuriin? Jos ammattiyhdistyksestä vain voivotellaan? Ei siinä viitsi kovin pitkäksi aikaa jäädä odottelemaan, jos on vaihtoehtoja eli töitä tarjolla muuallakin.
- 1234576
Chom chom kirjoitti:
Niinhän sä luulet. Niin luulin minäkin. Mutta entä, jos työsuojeluvaltuutettuun ei ole luottamista? Jos hän ei teekään mitään? Jos pomo, pomon pomot ja firman omistaja vähättelevät eivätkä saa porukkaa kuriin? Jos ammattiyhdistyksestä vain voivotellaan? Ei siinä viitsi kovin pitkäksi aikaa jäädä odottelemaan, jos on vaihtoehtoja eli töitä tarjolla muuallakin.
No sitä varten on sitten työsuojelupiiri, sinne otetaan yhteyttä. Olikos miehesi liiton jäsen? Rohkenen epäillä liitosta vain voivottelevan näissä asioissa.
- 1223434567
Chom chom kirjoitti:
Suojavälineitä ja koneiden asetuksia sörkittiin, sähkölaitteisiin kaadettiin vettä. Autoa pikkuisen vahingoitettiin, muttei pahasti. Nimittely oli yleistä, mutta haukkuhan ei tee haavaa. Pomojen mielestä kyse oli kerta toisensa jälkeen vain "poikien leikeistä". Ammattiyhdistystä ei kiinnostanut. Työterveyslääkäri yritti, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Mies katsoi parhaaksi irtisanoutua itse, koska työpaikalla oltiin haluttomia puuttumaan asiaan ja muutakin syrjintää oli, mm. palkan suhteen. Ei tuollaiseen paikkaan huvittanut jäädä. Työsuojelupiiriin mies ilmoitti jälkikäteen, poliisille ei. Otti ennen irtisanoutumistaan selvää, että kukaan silminnäkijöistä ei suostuisi todistamaan, kun ne hyvätkin tyypit pelkäsivät oman työpaikkansa puolesta. Kyseessä ei ollut mikään pikku firma.
Jälkikäteen on vähän harmittanut, ettei jaksettu ajaa asiaa. Mutta siinä vaiheessa meillä oli muuta mietittävää - esikoinen sairaalassa ja sellaista. Kyllä tapahtunut jonkinlaisen jäljen jätti. Ei vain voi käsittää. Siksi mulla ei kauheasti riitä ymmärrystä ihmisille, joiden mielestä syrjintä on lähinnä asennekysymys.Mun on vaikea uskoa noita juttuja ihan nielemättä, nimittäin työterveyslääkärin lausunto painaa aikas paljon, ja työterveyslääkärin lausunto työsuojelupiiriin pistää kummasti vipinää puljuun, kuin puljuun poikien ilmoittaessa tarkastuksesta. Myöskin liiton vähättelevä rooli kuulosta nyt vähän oudolta, olikos jäsenyys kunnossa? Ja itseasiassa mitä suurempi firma sen herkempiä ne on noiden asioiden kanssa, pikkupuljun omistaja voi pitkäänkin kiukutella.
- 2345676
1223434567 kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa noita juttuja ihan nielemättä, nimittäin työterveyslääkärin lausunto painaa aikas paljon, ja työterveyslääkärin lausunto työsuojelupiiriin pistää kummasti vipinää puljuun, kuin puljuun poikien ilmoittaessa tarkastuksesta. Myöskin liiton vähättelevä rooli kuulosta nyt vähän oudolta, olikos jäsenyys kunnossa? Ja itseasiassa mitä suurempi firma sen herkempiä ne on noiden asioiden kanssa, pikkupuljun omistaja voi pitkäänkin kiukutella.
Minkä alan liitosta kysymys?
- China Dragon
Chom chom kirjoitti:
Suojavälineitä ja koneiden asetuksia sörkittiin, sähkölaitteisiin kaadettiin vettä. Autoa pikkuisen vahingoitettiin, muttei pahasti. Nimittely oli yleistä, mutta haukkuhan ei tee haavaa. Pomojen mielestä kyse oli kerta toisensa jälkeen vain "poikien leikeistä". Ammattiyhdistystä ei kiinnostanut. Työterveyslääkäri yritti, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Mies katsoi parhaaksi irtisanoutua itse, koska työpaikalla oltiin haluttomia puuttumaan asiaan ja muutakin syrjintää oli, mm. palkan suhteen. Ei tuollaiseen paikkaan huvittanut jäädä. Työsuojelupiiriin mies ilmoitti jälkikäteen, poliisille ei. Otti ennen irtisanoutumistaan selvää, että kukaan silminnäkijöistä ei suostuisi todistamaan, kun ne hyvätkin tyypit pelkäsivät oman työpaikkansa puolesta. Kyseessä ei ollut mikään pikku firma.
Jälkikäteen on vähän harmittanut, ettei jaksettu ajaa asiaa. Mutta siinä vaiheessa meillä oli muuta mietittävää - esikoinen sairaalassa ja sellaista. Kyllä tapahtunut jonkinlaisen jäljen jätti. Ei vain voi käsittää. Siksi mulla ei kauheasti riitä ymmärrystä ihmisille, joiden mielestä syrjintä on lähinnä asennekysymys.Ikävää jos tuollaista on tapahtunut.
Itse hoidan asiat hiukan suoremmalla tyylillä, jos joku yrittää vahingoittaa vaimoani annan opetuksen jonka ihminen muistaa koko ikänsä. Narsistit eivät opi kuin väkivaltaisella ojennuksella.
Itse pidän vaimoani tärkeämpänä mitä rikosrekisterin puhtautta, vanha sanonta väkivalta lopettaa vittuilun pitää usein paikkaansa.
Ihmisille tulisi iskostaa muutamia perussääntöjä, ole hyvä hyville ja paha pahoille. Muslimeilla on jopa yksi hyvä sääntö, silmä silmästä ja hampaasta kaksi... vain miten se meni:) - mies32
Chom chom kirjoitti:
Jälkikäteen on vähän harmittanut, ettei jaksettu ajaa asiaa. Mutta siinä vaiheessa meillä oli muuta mietittävää - esikoinen sairaalassa ja sellaista. Kyllä tapahtunut jonkinlaisen jäljen jätti. Ei vain voi käsittää. Siksi mulla ei kauheasti riitä ymmärrystä ihmisille, joiden mielestä syrjintä on lähinnä asennekysymys.Minä uskon kyllä syrjintään ja kukaanhan ei ole tainnut sanoa sen olevan lähinnä tai pelkästään asennekysymyksen? On minuakin syrjitty. Mutta kuinka paljon useammin sen uhriksi joutuu rasistisin perustein? En tiedä kuinka paljon sitten koulu- ja työpaikkakiusaamista tapahtuu maailmalla, Suomessa ainakin liikaa. Eikä syynä ole yleensä etnisyys, vaan uhreista valtaosa on suomalaisia. Tietysti jos ulkomaalainen sitten joutuu samaan mankeliin, helposti herää kysymys, että onko motiivi rasistinen? Usein ei, vaan ihan vaan syrjijän oma mielenterveysongelma, jota nyt sitten puretaan vähän mihin sattuu. Toki erilaisuus on hyvä peruste ottaa joku silmätikukseen ja ovathan ulkomaalaiset yleensä "erilaisempia" kuin finskit, mutta paljon löytyy erilaisia ja erikoisia suomalaisiakin silmätikuiksi.
- mies32
bedelia kirjoitti:
En siis mitenkään poissulje mahdollisuutta, että puhut totta, ja että olette oikeasti kohdanneet syrjintää, vaikkemme itse noin pahanlaatuista kokeneetkaan. Joillekin se tuntuu olevan mahdotonta! ;)Kiva kun sinulle toisen rankka syrjintä on oikein ilonaihe! Jotain hyötyäkin tuosta syrjinnästä siis ollut! ;) ;) =)))))
- ei ymmärrä sinnuu
mies32 kirjoitti:
Kiva kun sinulle toisen rankka syrjintä on oikein ilonaihe! Jotain hyötyäkin tuosta syrjinnästä siis ollut! ;) ;) =)))))
Mihinkähän toikin oli suunattu?
- Chom chom
1223434567 kirjoitti:
Mun on vaikea uskoa noita juttuja ihan nielemättä, nimittäin työterveyslääkärin lausunto painaa aikas paljon, ja työterveyslääkärin lausunto työsuojelupiiriin pistää kummasti vipinää puljuun, kuin puljuun poikien ilmoittaessa tarkastuksesta. Myöskin liiton vähättelevä rooli kuulosta nyt vähän oudolta, olikos jäsenyys kunnossa? Ja itseasiassa mitä suurempi firma sen herkempiä ne on noiden asioiden kanssa, pikkupuljun omistaja voi pitkäänkin kiukutella.
Liiton jäsenyys oli kunnossa. Voisin kuvitella, että nykyään liittoa kiinnostaisi enemmän. Ehkä siellä vain sattui jollakulla olemaan huono päivä juuri silloin, kun mieheni otti yhteyttä...
Kuten kirjoitin, työsuojelupiiriin mieheni otti yhteyttä vasta irtisanoutumisensa jälkeen. Ihan vain ilmoittaakseen tapauksesta, kuten vähemmistövaltuutetunkin toimistoon. Hänellä ei ensinnäkään ollut mitään todisteita - kukaan työkavereistahan ei olisi ollut halukas todistamaan. Toisekseen, hän ei olisi halunnut jäädä kyseiseen työpaikkaan, koska ei uskonut, että siellä oikeasti haluttaisiin tehdä ongelmille jotain. Lääkärinlausunnolla ei ollut pomoille merkitystä, ja siinäkin oli vain sana sanaa vastaan, kun mitään fyysisiä, näkyviä vammoja ei ehtinyt tulla.
Tuntui, että niitä, joiden olisi pitänyt auttaa, ei kiinnostanut ollenkaan, ja niillä, joita kiinnosti, ei ollut valtaa puuttua. Kun apua ei saa niiltä tahoilta, joilta pitäisi, siinä saattaa pikku hiljaa lannistua. Ja niin kuin jo sanoin, meillä oli siinä elämänvaiheessa niin paljon muuta mietittävää, että aikaa ja taistelutahtoa ei yksinkertaisesti riittänyt. Meistä ei vain sillä hetkellä ollut siihen prosessiin, hyvä kun jaksettiin itsestämme huolehtia. Lisäksi oli hyvin selvää, ettei mies aikonut jäädä kyseiseen työpaikkaan. Raukkamaista, ehkä, mutta siinä tilanteessa järkevintä. - mies32
ei ymmärrä sinnuu kirjoitti:
Mihinkähän toikin oli suunattu?
Bedelialle, jolle Chomchomin miehen syrjintätapaus oli ilouutinen, päätellen iloisesta hymiöstään.
mies32 kirjoitti:
Bedelialle, jolle Chomchomin miehen syrjintätapaus oli ilouutinen, päätellen iloisesta hymiöstään.
Oletko ihan oikeasti mies? Tuo asioiden kääntely ja vääntely, sekä tahalleen väärin ymmärtäminen kun on melkoisen "akkamainen" piirre. Ei toki kaikkiin naispuolisiin liitettävissä, mutta harvoin tuohon miehissä törmää... No, kai se on suomalaista tasa-arvoa.
China Dragon kirjoitti:
Ikävää jos tuollaista on tapahtunut.
Itse hoidan asiat hiukan suoremmalla tyylillä, jos joku yrittää vahingoittaa vaimoani annan opetuksen jonka ihminen muistaa koko ikänsä. Narsistit eivät opi kuin väkivaltaisella ojennuksella.
Itse pidän vaimoani tärkeämpänä mitä rikosrekisterin puhtautta, vanha sanonta väkivalta lopettaa vittuilun pitää usein paikkaansa.
Ihmisille tulisi iskostaa muutamia perussääntöjä, ole hyvä hyville ja paha pahoille. Muslimeilla on jopa yksi hyvä sääntö, silmä silmästä ja hampaasta kaksi... vain miten se meni:)Hienoa, että on vielä Suomessakin aitoja miehiä, jotka puolustavat vaimoansa. Kyllä sen varmaan kotonakin huomaa, että vaimo arvostaa miestänsä, koska tuntee olonsa turvalliseksi.
Chom chom kirjoitti:
Jälkikäteen on vähän harmittanut, ettei jaksettu ajaa asiaa. Mutta siinä vaiheessa meillä oli muuta mietittävää - esikoinen sairaalassa ja sellaista. Kyllä tapahtunut jonkinlaisen jäljen jätti. Ei vain voi käsittää. Siksi mulla ei kauheasti riitä ymmärrystä ihmisille, joiden mielestä syrjintä on lähinnä asennekysymys.No joo, kuulostaa aika tutulta asenteelta syrjintää kohtaan. Lakaistaan ongelma maton alle, ikään kuin sitä ei olisikaan.
Nyt toki jo myöhäistä, mutta mielestäni teidän olisi kannattanut ilmoittaa asiasta ehdottomasti myös poliisille. Kenenkään terveyden vaarantaminen ei ole leikin asia, aika hurjalta tuo ilkivalta kuulostaa. Ja luultavasti pomoakin olisi kiinnostanut vähän enemmän, jos sana "poliisi" olisi mainittu?
Toivottavasti nykyisessä työpaikassa miehesi saa tehdä työnsä rauhassa.- ...................
bedelia kirjoitti:
Oletko ihan oikeasti mies? Tuo asioiden kääntely ja vääntely, sekä tahalleen väärin ymmärtäminen kun on melkoisen "akkamainen" piirre. Ei toki kaikkiin naispuolisiin liitettävissä, mutta harvoin tuohon miehissä törmää... No, kai se on suomalaista tasa-arvoa.
Mies32 on kunnostautunut täällä viimeaikoina lähinnä aasialaisnaisten ja heidän puolisoidensa solvailijana. Niin ala-arvoista tekstiä ja nimityksiä saa harvemmin luke, kuin hänen räpellyksensä. Toisaalta niistä pystyy huomaamaan hyvin säälittävän pienen katkeran ihmisen raivon.
- Paluumuttajat
Suomalainen tuttavapariskunta muutti juuri takaisin Suomeen. He tapasivat ulkomailla joskus 15 vuotta sitten ja jäivät sinne. Nyt vaimo halusi takaisin Suomeen lähelle sukulaisiaan. Mies ei halunnut, mutta muutti kuitenkin vastahakoisesti, sillä vaimo painosti.
Vaimo on nyt suhteellisen tyytyväinen, nauttii kesälomasta ja sukulaisten seurasta, saa nähdä sitten syksyllä kun tulee arki vastaan. Mies on jo nyt ihan masentunut. Vähän pelkään, ettei tämän pariskunnan avioliitto kestä, mies on jo buukannut yksin loman ulkomaille entiseen kotikaupunkiinsa. Veikkaan että tämä on vuoden sisällä muuttanut takaisin ulkomaille, vaimon kanssa tai ilman.
Kaameat on kyllä avioliiton paineet, jos yhteinen asuinmaa ei ole ihan molempien mieleen. Siinä ei listarankkaukset auta. Elintaso heillä on Suomessa jo romahtanut, sillä nettotulot ja menot eivät ole samaa luokkaa kuin ennen. Yksi sukulainen sanoi tälle miehelle, että "voi ei, mikset hullu pysynyt siellä ulkomailla, kun täältä jo kerran pois pääsit!". Myöhäistä katua.
Jos kaikki ulkomaalaiset haluavat Suomeen, niin ainakaan kaikki suomalaiset eivät halua asua Suomessa. Miljoona ulkosuomalaista, ja varmasti toinen miljoona Suomessa asuvaa suomalaista, on sitä mieltä. Viimeistään eläkkeellä joka toinen haluaa asumaan Espanjaan, Floridaan, Thaimaaseen... Vajaa kymmenen tuhatta suomalaista lähteekin joka vuosi lätkimään paremman elämän perään. Jotkut tulee samasta syystä tilalle.
Itse suhtaudun isänmaahani kunnioittavan nostalgisesti, mutta olen minä paremmissakin kohteissa asunut.- Mies32
Eläkeläinen onkin jo työuransa tehnyt ja nauttii myös Espanjassa hyvinvointi-Suomen palveluista. Ja valtaosa ulkosuomalaisista lähti 50-70-luvuilla kun Suomi oli köyhä ja kurja.
Minä taas olen kuullut ulkomailta tänne muuttaneilta kauheaa Suomi-hehkutusta. Sellaisiltakin, jotka ovat paljon maailmaa nähneet. "Elintaso heillä on Suomessa jo romahtanut, sillä nettotulot ja menot eivät ole samaa luokkaa kuin ennen."
Enpä ole yllättynyt. Suomessa on vallassa hyvin yleinen harhaluulo, että suomalaiset palkat ovat tähtitieteellisen korkeat ja elintaso maailman korkeinta. Suhteellisen matalat palkat yhdistettyinä todella korkeisiin veroihin ja kuluttajahintoihin pitävät huolen siitä, etteivät kovin monet suomalaiset pääse korkeasta elintasosta nauttimaan.
Mitä tulee terveydenhuollon laatuun, mielestäni ei ole kovasti kehumista, jos lääkäriaikoja odotetaan pahimmillaan lähes vuoden päivät, ja laatua hyvän sään aikana toivovat joutuvat korkeiden verojen lisäksi hankkimaan maksullisia terveysvakuutuksia.
"Itse suhtaudun isänmaahani kunnioittavan nostalgisesti, mutta olen minä paremmissakin kohteissa asunut."
Jokaisella maalla tietysti on hyvät ja huonot puolensa, sitä ei käy kiistäminen. Suomi on mielestäni suomalaiselle ihan kelpo maa asua, mutta kuten sinäkin, on sitä minulle sopivammissakin paikoissa tullut asuttua. En oikeastaan näe mitään syytä miksi koskaan muuttaisin takaisin Suomeen. Kun on kerran lähtenyt, ja sen seurauksena saavuttanut huomattavasti paremman elintason ja muutenkin mukavamman elämän, ei sitä kamalasti huvita takaisin lähteä. Harva kai sitä muuttaa maahan huonomman elintason perässä? Tuo esimerkkisi pariskunta taisi olla poikkeus. Ovatko molemmat suomalaisia? Se tietty saattaisi vaikuttaa muuttopäätökseen. Itse en saisi miestäni takaisin Suomeen millään.- Kiitti mulle riitti.
Vajaa kymmenentuhatta lähtee lätkimään,... hei mulla on mahdollisuuksia ... lähteä pois.
bedelia kirjoitti:
"Elintaso heillä on Suomessa jo romahtanut, sillä nettotulot ja menot eivät ole samaa luokkaa kuin ennen."
Enpä ole yllättynyt. Suomessa on vallassa hyvin yleinen harhaluulo, että suomalaiset palkat ovat tähtitieteellisen korkeat ja elintaso maailman korkeinta. Suhteellisen matalat palkat yhdistettyinä todella korkeisiin veroihin ja kuluttajahintoihin pitävät huolen siitä, etteivät kovin monet suomalaiset pääse korkeasta elintasosta nauttimaan.
Mitä tulee terveydenhuollon laatuun, mielestäni ei ole kovasti kehumista, jos lääkäriaikoja odotetaan pahimmillaan lähes vuoden päivät, ja laatua hyvän sään aikana toivovat joutuvat korkeiden verojen lisäksi hankkimaan maksullisia terveysvakuutuksia.
"Itse suhtaudun isänmaahani kunnioittavan nostalgisesti, mutta olen minä paremmissakin kohteissa asunut."
Jokaisella maalla tietysti on hyvät ja huonot puolensa, sitä ei käy kiistäminen. Suomi on mielestäni suomalaiselle ihan kelpo maa asua, mutta kuten sinäkin, on sitä minulle sopivammissakin paikoissa tullut asuttua. En oikeastaan näe mitään syytä miksi koskaan muuttaisin takaisin Suomeen. Kun on kerran lähtenyt, ja sen seurauksena saavuttanut huomattavasti paremman elintason ja muutenkin mukavamman elämän, ei sitä kamalasti huvita takaisin lähteä. Harva kai sitä muuttaa maahan huonomman elintason perässä? Tuo esimerkkisi pariskunta taisi olla poikkeus. Ovatko molemmat suomalaisia? Se tietty saattaisi vaikuttaa muuttopäätökseen. Itse en saisi miestäni takaisin Suomeen millään.Miksi suurin osa kirjoittajista vertaa maita elintason mukaan?
Minun mielestäni sillä ei ole kovinkaan suurta merkitystä mikä on jonkun maan elintaso vaan tärkeintä on se, että mikä on kyseisen maan elämisen taso!
Jos me olisimme jääneet Kiinaan asumaan, elintasomme olisi ollut varmasti huomattavasti parempi kuin täällä Suomessa mutta valitsimme silti asuinmaaksemme Suomen koska täällä vastaavasti elämisen taso on huippuluokkaa.
Suomessa on puhdas ilma, kaunis luonto, suht. miellyttävä ilmasto, rauhallinen ympäristö, turvallinen, ei korruptiota jne. jne.
Eikö nämä tekijät ole kuitenkin niitä jolla onnellisuus elämässä mitataan eikä se, kuinka monta nollaa tiliotteen saldossa on?
Elintaso terminähän on pelkkää rahassa mitattavaa materiaa ja sillä et onnellisuutta saavuta vaikka koti olisi täynnä enemmän tai vähemmän turhaa roinaa.
Suomihan on pitänyt kärkisijoja kaikissa kansainvälisissä elämisen tason mittareissa! Jos ei joka kerta ole ollut ensimmäisellä sijalla niin kuitenkin aina 10 parhaan maan joukossa.
Itse olen suuren osan elämääni asunut muualla kuin Suomessa joten minullakin vertailupohjaa kyllä löytyy ihan riittävästi eri maiden kesken ja tänne Suomeen me vaan palattiin kun siihen mahdollisuus tuli.
- juurituostasyystä
Jooh toi Mies32... Kyllä käytöstavoista taas huomaa, että on joku jurpo suomalainen äänessä. Ihan kun kukaan ei muka saisi esittää kritiikkiä tätä maata kohtaan, lähteä paremman elämän perässä muualle tai edes puolustaa omia etujaan/perhettään/mielipiteitään ketään vastaan. Vissiin täytyisi olla kaikessa samaa mieltä tämän "mies32:n" kanssa ja kärsiä suomessa koska hänkin asuu täällä ja on niin hemmetin tyytyväinen valintaansa. Ja jos on jonkun pakko haaveilla paremmasta elämästä, niin ainakaan kenelläkään ei saa mennä häntä paremmin, edes mielikuvissaan! Niin tyypillistä suomalaista yököttävää käytöstä, että juuri tuosta syystä en ole halunnut suomalaista aviopuolisoa enkä asua suomessa.
Jotkut ihmiset jostain kumman syystä ottavat kaiken kritiikin Suomea kohtaan niin kovin henkilökohtaisesti. Jos joku ulkomaalainen kritisoi minulle Suomea, en minä siitä suutu, vaan osallistun keskusteluun kertomalla oman mielipiteeni ja kantani, oli se sitten negatiivinen tai positiivinen. Enkä minä myöskään ota henkilökohtaisesti suomalaisten kritiikkiä uutta kotimaatani kohtaan, vaan olen vain joko samaa tai eri mieltä. Ei siinä mitään sen kummallisempaa. Jotkut vaan suorastaan raivostuvat, jos suomalainen on muuttanut ulkomaille, eikä kaipaa takaisin.
- Persufilosofiaa
bedelia kirjoitti:
Jotkut ihmiset jostain kumman syystä ottavat kaiken kritiikin Suomea kohtaan niin kovin henkilökohtaisesti. Jos joku ulkomaalainen kritisoi minulle Suomea, en minä siitä suutu, vaan osallistun keskusteluun kertomalla oman mielipiteeni ja kantani, oli se sitten negatiivinen tai positiivinen. Enkä minä myöskään ota henkilökohtaisesti suomalaisten kritiikkiä uutta kotimaatani kohtaan, vaan olen vain joko samaa tai eri mieltä. Ei siinä mitään sen kummallisempaa. Jotkut vaan suorastaan raivostuvat, jos suomalainen on muuttanut ulkomaille, eikä kaipaa takaisin.
Onhan Suomessa sentään jotakin ihan luvan kanssa kritisoitavaa, nimittäin me maailman rumimmat naiset ;-)
Mutta ok, ollaan sitten virallisesti sitä mieltä, että Suomessa on maailman paras sää, maailman paras terveydehoito, maailman mahtavin kulttuuri, aivan ihana verovirasto (pusi*-pusi*) ja sokerina pohjalla tietenkin: maailman upeimmat ja jalorotuisimmat miehet! - 2342342344
Persufilosofiaa kirjoitti:
Onhan Suomessa sentään jotakin ihan luvan kanssa kritisoitavaa, nimittäin me maailman rumimmat naiset ;-)
Mutta ok, ollaan sitten virallisesti sitä mieltä, että Suomessa on maailman paras sää, maailman paras terveydehoito, maailman mahtavin kulttuuri, aivan ihana verovirasto (pusi*-pusi*) ja sokerina pohjalla tietenkin: maailman upeimmat ja jalorotuisimmat miehet!"Mutta ok, ollaan sitten virallisesti sitä mieltä, että Suomessa on maailman paras sää, maailman paras terveydehoito, maailman mahtavin kulttuuri, aivan ihana verovirasto (pusi*-pusi*) ja sokerina pohjalla tietenkin: maailman upeimmat ja jalorotuisimmat miehet! "
No ei tuokaan nyt kovin kypsää ole. Sovitaanko sen sijaan, että joillekin Suomi on ihana paikka elää ja toisille se Shangri-La löytyy jostakin muualta? Ja että molemmat kokemukset ovat yhtä aitoja ja sallittuja?
Tässä on nyt valitettavasti käyty sekaisin (ainakain) kahta keskustelua:
1. Onko Suomi hyvä maa asua tietylle yksilölle vai onko jokin muu maa parempi.
2. Onko Suomi hyvä maa asua ihmisille yleensä vertailtuna muihin maailman maihin.
Kun nämä lähtökohdat sotketaan, on seurauksena rumaa nimittelyä, typerää yleistämistä ja muuta lapsellista. - Chom chom
2342342344 kirjoitti:
"Mutta ok, ollaan sitten virallisesti sitä mieltä, että Suomessa on maailman paras sää, maailman paras terveydehoito, maailman mahtavin kulttuuri, aivan ihana verovirasto (pusi*-pusi*) ja sokerina pohjalla tietenkin: maailman upeimmat ja jalorotuisimmat miehet! "
No ei tuokaan nyt kovin kypsää ole. Sovitaanko sen sijaan, että joillekin Suomi on ihana paikka elää ja toisille se Shangri-La löytyy jostakin muualta? Ja että molemmat kokemukset ovat yhtä aitoja ja sallittuja?
Tässä on nyt valitettavasti käyty sekaisin (ainakain) kahta keskustelua:
1. Onko Suomi hyvä maa asua tietylle yksilölle vai onko jokin muu maa parempi.
2. Onko Suomi hyvä maa asua ihmisille yleensä vertailtuna muihin maailman maihin.
Kun nämä lähtökohdat sotketaan, on seurauksena rumaa nimittelyä, typerää yleistämistä ja muuta lapsellista."Sovitaanko sen sijaan, että joillekin Suomi on ihana paikka elää ja toisille se Shangri-La löytyy jostakin muualta? Ja että molemmat kokemukset ovat yhtä aitoja ja sallittuja?"
Sovitaan vain :)
Ihanuus riippuu omista arvoista ja elämäntilanteesta. Elintaso on eri asia kuin elämän laatu - joku voi oikeasti olla tyytyväinen muuttaessaan huonomman elintason maahan. Ja on helpompi päättää, mitä tekee, jos ei tarvitse ottaa huomioon muita ihmisiä lähellään. Jos ei ole esim. tiiviitä sukulaissuhteita, lapsia tai iäkkäitä vanhempia. Jokaisella pariskunnalla on omat muuttujansa. - mies32
Chom chom kirjoitti:
"Sovitaanko sen sijaan, että joillekin Suomi on ihana paikka elää ja toisille se Shangri-La löytyy jostakin muualta? Ja että molemmat kokemukset ovat yhtä aitoja ja sallittuja?"
Sovitaan vain :)
Ihanuus riippuu omista arvoista ja elämäntilanteesta. Elintaso on eri asia kuin elämän laatu - joku voi oikeasti olla tyytyväinen muuttaessaan huonomman elintason maahan. Ja on helpompi päättää, mitä tekee, jos ei tarvitse ottaa huomioon muita ihmisiä lähellään. Jos ei ole esim. tiiviitä sukulaissuhteita, lapsia tai iäkkäitä vanhempia. Jokaisella pariskunnalla on omat muuttujansa.Sehän on selvää, että jokainen saa tykätä ihan mistä maasta ikinä haluaa. Rikkaasta tai köyhästä. Ja toinen voi olla köyhässä maassa taloudellisestikin rikkaampi kuin vauraammassa maassa olisi.
Mutta siinä vaiheessa aina vähän tökkii, kun aletaan esittämään täysin subjektiivisia, usein oman katkeruuden värittämiä totuudenvastaisia väitteitä eri maista. Esimerkiksi nyt suomalaisista usein saa kuulla kuinka synkeää junttiporukkaa olemme, vaikka kuitenkin jopa maailman onnellisinta kansaa etsittäessä olemme vertailuissa kärkipäässä. Samoin koulutustasomme on maailman korkeimpia, joten se siitä junttiudesta.
Toisaalta myös päinvastaiseen suuntaan on oma porukkansa öyhöttämässä, kuten nyt vaikka suomalaisten yliluonnollisesta ahkeruudesta, kun tilastojen mukaan olemme yksi vähiten työtunteja tekevä kansakunta länsimaista. - juurituostasyystä
bedelia kirjoitti:
"Jotkut vaan suorastaan raivostuvat, jos suomalainen on muuttanut ulkomaille, eikä kaipaa takaisin."
Niinpä. Ja tässä esimerkissä piirtyy niin hyvin se suomalaisuuden ydin: kateus ja pelko. Pelko siitä, että jos jollain onkin nyt paremmin jossain muualla, ja kateus siitä, että joku on uskaltanut (kehdannutkin!) lähteä paremman perään. Kun ei itse uskalla kokeilla parempaa elämää ja katkoa omaa napanuoraansa, ei kenenkään muunkaan pitäisi sitä tehdä. Kukaan muu ei saa saada enempää kuin hänkään. Ei saa poistua, täytyy kaikkien pysyä täällä ja olla tyytyväisiä lottovoittoonsa!
Tämä kyseinen perisuomalainen käytös viittaa haluun kontrolloida ja alistaa kanssaihmisiä "tasa-arvon" nimissä. Todellisuudessa kyse on kuitenkin siitä, että suomalainen ei itse usko omiin kykyihinsä ja pystyvänsä parempaankin. On helpompi estellä muita kuin ottaa epäonnistumisen riski ja tehdä jotain oman elämänsä tai itsensä eteen. Laiska ja ahne kansa. Ei kiitos, en halua tai kaipaa sellaista elämääni. - mies32
juurituostasyystä kirjoitti:
"Jotkut vaan suorastaan raivostuvat, jos suomalainen on muuttanut ulkomaille, eikä kaipaa takaisin."
Niinpä. Ja tässä esimerkissä piirtyy niin hyvin se suomalaisuuden ydin: kateus ja pelko. Pelko siitä, että jos jollain onkin nyt paremmin jossain muualla, ja kateus siitä, että joku on uskaltanut (kehdannutkin!) lähteä paremman perään. Kun ei itse uskalla kokeilla parempaa elämää ja katkoa omaa napanuoraansa, ei kenenkään muunkaan pitäisi sitä tehdä. Kukaan muu ei saa saada enempää kuin hänkään. Ei saa poistua, täytyy kaikkien pysyä täällä ja olla tyytyväisiä lottovoittoonsa!
Tämä kyseinen perisuomalainen käytös viittaa haluun kontrolloida ja alistaa kanssaihmisiä "tasa-arvon" nimissä. Todellisuudessa kyse on kuitenkin siitä, että suomalainen ei itse usko omiin kykyihinsä ja pystyvänsä parempaankin. On helpompi estellä muita kuin ottaa epäonnistumisen riski ja tehdä jotain oman elämänsä tai itsensä eteen. Laiska ja ahne kansa. Ei kiitos, en halua tai kaipaa sellaista elämääni.Tuossakin kun olisit vaan pysynyt samalla linjalla kuin siteeraamasi, joka käytti sanaa "jotkut" - mikä on täysin oikein. Varmasti tuollaisia ihmisiä on ja paljon.
Mutta sinä lähdit silkan vihapuheen ja rasismin linjoille yleistäen suomalaisen kansanluonteen aivan sairaaksi. Samaan tyyliin kun puhuisi vaikka puolisosi kotimaan asukeista, niin poliisi asialle.
Ei tuo edelleenkään itseäni loukkaa, minua vaan ärsyttää tuo ihmisten suunnaton typeryys. Kun muka ollaan niin internationaaleja ja suvaitsevaisia, mutta sitten teksti on kuitenkin sitä luokkaa, että se sensuroitaisiin Hommafoorumiltakin, jos kohteena olisivat afrikkalaiset. - '''''''''''''''''
mies32 kirjoitti:
Sehän on selvää, että jokainen saa tykätä ihan mistä maasta ikinä haluaa. Rikkaasta tai köyhästä. Ja toinen voi olla köyhässä maassa taloudellisestikin rikkaampi kuin vauraammassa maassa olisi.
Mutta siinä vaiheessa aina vähän tökkii, kun aletaan esittämään täysin subjektiivisia, usein oman katkeruuden värittämiä totuudenvastaisia väitteitä eri maista. Esimerkiksi nyt suomalaisista usein saa kuulla kuinka synkeää junttiporukkaa olemme, vaikka kuitenkin jopa maailman onnellisinta kansaa etsittäessä olemme vertailuissa kärkipäässä. Samoin koulutustasomme on maailman korkeimpia, joten se siitä junttiudesta.
Toisaalta myös päinvastaiseen suuntaan on oma porukkansa öyhöttämässä, kuten nyt vaikka suomalaisten yliluonnollisesta ahkeruudesta, kun tilastojen mukaan olemme yksi vähiten työtunteja tekevä kansakunta länsimaista.Siinä mittauksessa määriteltiin eri kriteerein eli siinä mitataan terveyttä, koulutusta, taloutta ja jne, se ei suinkaan osoita esimerkiksi kuinka paljon on mielenterveysongelmia tms. Siksi nimitys maailman onnellisin kansa on vähän raflaava ja totuuden vastainen, pitäisi pikemminkin olla maat joissa parhaimmat lähtökohdat hyvälle elämälle.
- ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
''''''''''''''''' kirjoitti:
Siinä mittauksessa määriteltiin eri kriteerein eli siinä mitataan terveyttä, koulutusta, taloutta ja jne, se ei suinkaan osoita esimerkiksi kuinka paljon on mielenterveysongelmia tms. Siksi nimitys maailman onnellisin kansa on vähän raflaava ja totuuden vastainen, pitäisi pikemminkin olla maat joissa parhaimmat lähtökohdat hyvälle elämälle.
http://www.worldvaluessurvey.org/
DEFINITION: Proportion of people who answered the survey question: "Taking all things together, would you say you are: very happy, quite happy, not very happy, or not at all happy?" by stating that they were "Very happy"
http://www.nationmaster.com/graph/lif_hap_lev_ver_hap-lifestyle-happiness-level-very-happy
Edellisessä kysyttiin ihmisten mielipidettä
Tässä taas seurataan enemmänkin talous, terveys, asumismuoto, työ, rikollisuus jne dataa
http://www.prosperity.com/ - Mies32
''''''''''''''''' kirjoitti:
Siinä mittauksessa määriteltiin eri kriteerein eli siinä mitataan terveyttä, koulutusta, taloutta ja jne, se ei suinkaan osoita esimerkiksi kuinka paljon on mielenterveysongelmia tms. Siksi nimitys maailman onnellisin kansa on vähän raflaava ja totuuden vastainen, pitäisi pikemminkin olla maat joissa parhaimmat lähtökohdat hyvälle elämälle.
Joo, huonosti otsikoitu & uutisoitu tutkimus, mutta ei se edelleenkään tee suomalaisista synkkiä murjottajia. Samojen linkkien takaa löytyi muitakin samantapaisia tutkimuksia, joita Suomi ei kylläkään voittanut, mutta oli kaikissa keskitason paremmalla puolella. Myös verrattuna muihin länsimaihin.
- juurituostasyystä
mies32 kirjoitti:
Tuossakin kun olisit vaan pysynyt samalla linjalla kuin siteeraamasi, joka käytti sanaa "jotkut" - mikä on täysin oikein. Varmasti tuollaisia ihmisiä on ja paljon.
Mutta sinä lähdit silkan vihapuheen ja rasismin linjoille yleistäen suomalaisen kansanluonteen aivan sairaaksi. Samaan tyyliin kun puhuisi vaikka puolisosi kotimaan asukeista, niin poliisi asialle.
Ei tuo edelleenkään itseäni loukkaa, minua vaan ärsyttää tuo ihmisten suunnaton typeryys. Kun muka ollaan niin internationaaleja ja suvaitsevaisia, mutta sitten teksti on kuitenkin sitä luokkaa, että se sensuroitaisiin Hommafoorumiltakin, jos kohteena olisivat afrikkalaiset.Kun ei taaskaan ollut kyse henkilökohtaisesti sinusta mies32.
Kaikki suomalaiset eivät pidä suomesta tai suomalaisista. Kenenkään ei ole pakko pitää kotimaastaan, ei vaikka se olisi suomi. Ulkomailla asuminen ei myöskään tarkoita sitä, että automaattisesti rakastaisi tai edes pitäisi kotimaastaan. Saati että ikävöisi takaisin pois muutettuaan. Kukaan ei voi pakottaa ketään tänne jäämään tai tästä maasta pitämään ja silloin on vaan hyväksyttävä, ettei suomi ole kaikille yhtä kuin paratiisi. Sinä voit olla sitä mieltä, mutta se ei tarkoita että kaikki muutkin ovat samaa mieltä kanssasi tai että heidän tulisi olla.
Jos sinä otat nokkiisi minun tai jonkun muun mielipiteistä tai kritiikistä tätä meidän mielestämme vähemmän täydellistä maata kohtaan, niin aivan vapaasti. Voit pitää rauhassa oman käsityksesi suomesta ja loukkaantua niin paljon kuin ikinä jaksat kaikille jotka kotimaastasi ajattelevat erilailla kuin sinä. Mutta oman loukkaantumisesi, ärsyyntymisesi ja "muiden väärässäolemisen" perusteella toisten haukkuminen rasisteiksi tai mitä henkilökohtaisuuksia tässä nyt on nähty suustasi tulevan, ei ole sivistynyttä käytöstä.
Suosittelen matkailua ja pidempiaikaista oleskelua jossakin vieraassa maassa. Selvästikin olet aiheesta kiinnostunut, joten käy ihmeessä kokeilemassa. - mies32
juurituostasyystä kirjoitti:
Kun ei taaskaan ollut kyse henkilökohtaisesti sinusta mies32.
Kaikki suomalaiset eivät pidä suomesta tai suomalaisista. Kenenkään ei ole pakko pitää kotimaastaan, ei vaikka se olisi suomi. Ulkomailla asuminen ei myöskään tarkoita sitä, että automaattisesti rakastaisi tai edes pitäisi kotimaastaan. Saati että ikävöisi takaisin pois muutettuaan. Kukaan ei voi pakottaa ketään tänne jäämään tai tästä maasta pitämään ja silloin on vaan hyväksyttävä, ettei suomi ole kaikille yhtä kuin paratiisi. Sinä voit olla sitä mieltä, mutta se ei tarkoita että kaikki muutkin ovat samaa mieltä kanssasi tai että heidän tulisi olla.
Jos sinä otat nokkiisi minun tai jonkun muun mielipiteistä tai kritiikistä tätä meidän mielestämme vähemmän täydellistä maata kohtaan, niin aivan vapaasti. Voit pitää rauhassa oman käsityksesi suomesta ja loukkaantua niin paljon kuin ikinä jaksat kaikille jotka kotimaastasi ajattelevat erilailla kuin sinä. Mutta oman loukkaantumisesi, ärsyyntymisesi ja "muiden väärässäolemisen" perusteella toisten haukkuminen rasisteiksi tai mitä henkilökohtaisuuksia tässä nyt on nähty suustasi tulevan, ei ole sivistynyttä käytöstä.
Suosittelen matkailua ja pidempiaikaista oleskelua jossakin vieraassa maassa. Selvästikin olet aiheesta kiinnostunut, joten käy ihmeessä kokeilemassa.En ota nokkiini lapsellisten ihmisten kitinöistä, mutta saanen huomauttaa niissä havaitsemistani lapsellisuuksista, kun kuitenkin aikuisten palstalla ollaan?
Olen aika paljon ulkomaihin ja ulkomaalaisiin perehtynyt ja sitäkin kautta käsitykseni Suomesta yhtenä maana maailmalla muodostunut. Itse asiassa kaikkein eniten sitä kautta. Joskus lapsellisena teininä olisinkin vielä saattanut olla taipuvainen ostamaan möyhöämisesi.
Siis taas kerranko sinulla oli mielestäsi oikeus haukkua suomalaiset kansana, mutta sitten meni kuppi nurin, kun huomautin sen olevan rasistista? Että jos minäkin sanon, että nönnönnööt ovat patalaiskoja rikollisia, niin sitten olen oikeutettu vetämään herneet nokkaani jos joku kehtaa ilmoittaa sen olevan rasistista? - mies32
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ kirjoitti:
http://www.worldvaluessurvey.org/
DEFINITION: Proportion of people who answered the survey question: "Taking all things together, would you say you are: very happy, quite happy, not very happy, or not at all happy?" by stating that they were "Very happy"
http://www.nationmaster.com/graph/lif_hap_lev_ver_hap-lifestyle-happiness-level-very-happy
Edellisessä kysyttiin ihmisten mielipidettä
Tässä taas seurataan enemmänkin talous, terveys, asumismuoto, työ, rikollisuus jne dataa
http://www.prosperity.com/Ensimmäisen linkin takaa löytyi tarkemmin onnellisuus-dataa:
http://www.jdsurvey.net/jds/jdsurveyMaps.jsp?Idioma=I&SeccionTexto=0404&NOID=103
Suomi aivan kärkipäässä. Näkyy nopeiten siitä kartasta, jossa vihreällä onnellisimmiksi itsensä kokevien maat. Sieltä löytyy myös tarkempi lukema, Suomella 184,2, muutamalla maalla korkeampi, parhailla jopa 190 , mutta yhdelläkään ei yli 200.
Toisen linkkisi takana Suomi keskinkertainen, mutta vertailun maat ennemminkin onnellisesta päästä maita. Kun tuostakin vaihtaa vain kaikkein onnellisimpien vertailun "happines net" - valintaan, niin Suomi sijalla 15 / 50, taakse jäävät mm. kaikki Itä-Euroopan maat, latinalaisen Euroopan ja Amerikan maat Venezuelaa lukuunottamatta ja Kanada, Japani ja Itävalta. Saksaa ei näy listalla ollenkaan. USA voittaa Suomen 84-83%.
Viimeisen linkkisi takana kokonaistilastossa Suomi 7 / 142. Kaikilla osa-alueilla parhaassa vihreässä luokassa.
Eli edelleen: pyörittelipä asiaa miten päin vaan, objektiivisin mittaustuloksin ei löydy tapaa, jolla Suomen saisi näyttämään kv. vertailussa huonolta tai suomalaiset onnettomilta, murjottavilta junteilta. Jokainenhan saa toki olla itse mitä mieltä haluaa, mutta jos oma näkemys poikkeaa lähes täysin objektiivisesta datasta, niin olisiko syytä vähän vilkaista peiliin?
Ihan kultamitalia Suomi ei monesti kuitenkaan näissä vertailuissa saa, joten voi olla, että ihan aidostikin ja mitattavin tuloksinkin joku maa on Suomea parempi kokonaisuutena. Lähinnä joku muista pohjoismaista, Hollanti tai Sveitsi taitaa tulla kyseeseen. - -----------------
mies32 kirjoitti:
Ensimmäisen linkin takaa löytyi tarkemmin onnellisuus-dataa:
http://www.jdsurvey.net/jds/jdsurveyMaps.jsp?Idioma=I&SeccionTexto=0404&NOID=103
Suomi aivan kärkipäässä. Näkyy nopeiten siitä kartasta, jossa vihreällä onnellisimmiksi itsensä kokevien maat. Sieltä löytyy myös tarkempi lukema, Suomella 184,2, muutamalla maalla korkeampi, parhailla jopa 190 , mutta yhdelläkään ei yli 200.
Toisen linkkisi takana Suomi keskinkertainen, mutta vertailun maat ennemminkin onnellisesta päästä maita. Kun tuostakin vaihtaa vain kaikkein onnellisimpien vertailun "happines net" - valintaan, niin Suomi sijalla 15 / 50, taakse jäävät mm. kaikki Itä-Euroopan maat, latinalaisen Euroopan ja Amerikan maat Venezuelaa lukuunottamatta ja Kanada, Japani ja Itävalta. Saksaa ei näy listalla ollenkaan. USA voittaa Suomen 84-83%.
Viimeisen linkkisi takana kokonaistilastossa Suomi 7 / 142. Kaikilla osa-alueilla parhaassa vihreässä luokassa.
Eli edelleen: pyörittelipä asiaa miten päin vaan, objektiivisin mittaustuloksin ei löydy tapaa, jolla Suomen saisi näyttämään kv. vertailussa huonolta tai suomalaiset onnettomilta, murjottavilta junteilta. Jokainenhan saa toki olla itse mitä mieltä haluaa, mutta jos oma näkemys poikkeaa lähes täysin objektiivisesta datasta, niin olisiko syytä vähän vilkaista peiliin?
Ihan kultamitalia Suomi ei monesti kuitenkaan näissä vertailuissa saa, joten voi olla, että ihan aidostikin ja mitattavin tuloksinkin joku maa on Suomea parempi kokonaisuutena. Lähinnä joku muista pohjoismaista, Hollanti tai Sveitsi taitaa tulla kyseeseen.Minä en ole niin väittänytkään, mutta linkkisi mukaan Thaimaalaiset (185,1) on onnelisempia kuin Suomalaiset. (184,2), oman aikaisempien kirjoitustesi valossa voisi odottaa kauko aasian ihmisten olevan suorastaan epätoivoisen surullisessa tilassa, jonka luulisi heijastuvan tuommoiseen mittaukseenkin.
- ------------------
----------------- kirjoitti:
Minä en ole niin väittänytkään, mutta linkkisi mukaan Thaimaalaiset (185,1) on onnelisempia kuin Suomalaiset. (184,2), oman aikaisempien kirjoitustesi valossa voisi odottaa kauko aasian ihmisten olevan suorastaan epätoivoisen surullisessa tilassa, jonka luulisi heijastuvan tuommoiseen mittaukseenkin.
Ja onhan näitä tutkimuksia eri tuloksin vaikka kuinka paljon.
http://www.nationmaster.com/graph/lif_hap_net-lifestyle-happiness-net
Suomi 15
On ymmärrettävää, että vauraissa maissa monasti ollaan vähän ilosempia, mielenkiintoisempaa on, jos maa on köyhä ja silti pärjäävät onnelisuus mittauksissa hyvin, se kertoo enemmän ja herättää enemmän kysymyksiä. - --------------------
------------------ kirjoitti:
Suomi 15
On ymmärrettävää, että vauraissa maissa monasti ollaan vähän ilosempia, mielenkiintoisempaa on, jos maa on köyhä ja silti pärjäävät onnelisuus mittauksissa hyvin, se kertoo enemmän ja herättää enemmän kysymyksiä.http://www.earth.columbia.edu/sitefiles/file/Sachs Writing/2012/World Happiness Report.pdf
Katsoppas tuo, siinä on eritelty taloudellinen onnelisuus, ja oman henk kohtaisen elämän onnelisuus, positiivisuus jne..Sieltä datasta löytää mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Postiviisuus elämään, niin alkaa Suomen sijainti tippua.
Equality
In a well-functioning society, there is a high degree of mutual respect between its members. Can such a situation
be achieved if there are massive gaps in income between rich and poor in a society?
Evidence of the effects of income inequality on the evaluations of happiness is mixed. There is of course the
basic point that in any society the value of an extra dollar to a poor person is much greater than to a rich person.
As we have seen, if we compare a poor person with someone who is x times richer, an extra dollar is worth x
times more (in terms of life satisfaction) to the poor person than to the one who is richer. So in a country with
65409_Earth_Chapter3v2.indd 70 4/30/12 3:48 PM71
World Happiness r eport
a given GDP per head, the average life satisfaction must logically (other things equal) be greater if the income
is more equally distributed.79 - mies32
----------------- kirjoitti:
Minä en ole niin väittänytkään, mutta linkkisi mukaan Thaimaalaiset (185,1) on onnelisempia kuin Suomalaiset. (184,2), oman aikaisempien kirjoitustesi valossa voisi odottaa kauko aasian ihmisten olevan suorastaan epätoivoisen surullisessa tilassa, jonka luulisi heijastuvan tuommoiseen mittaukseenkin.
Se on ihan itsestäsi kiinni miten haluat tekstejäni lukea ja otatko huomioon asiayhteyden.
Kyllä minä uskon, että joissain köyhissä maissa kansa voi osata olla onnellisia. Enitenhän onni tulee kuitenkin ihan oman pään sisältä.
Toisaalta rahasta tykkää keskivertokansalainen varmaan kaikissa maissa, joten thaikkukin voi ajatella, että olisi Suomessa onnellisempi ja uskoa, että suomalaiset ylipäätään ovat onellisempia, koska olemme vauraampia. Toki thaikku sitten ainakin alkuun täällä saattaa ollakin onnellisempi, jos pääsee vähän isompiin rahoihin käsiksi ja muutenkin materiaalisesti parempaan elintasoon, mutta muutaman vuoden kuluttua hän tottuu niihin, eikä sitten lopulta välttämättä ole sen onnellisempi. Tosin ei hän silti halua takaisin köyhyyteen, koska hänestä tuntuu, että se tekisi hänestä onnettoman sen jälkeen, kun on tottunut vaurauteen. - mies32
-------------------- kirjoitti:
http://www.earth.columbia.edu/sitefiles/file/Sachs Writing/2012/World Happiness Report.pdf
Katsoppas tuo, siinä on eritelty taloudellinen onnelisuus, ja oman henk kohtaisen elämän onnelisuus, positiivisuus jne..Sieltä datasta löytää mielenkiintoisia yksityiskohtia.
Postiviisuus elämään, niin alkaa Suomen sijainti tippua.
Equality
In a well-functioning society, there is a high degree of mutual respect between its members. Can such a situation
be achieved if there are massive gaps in income between rich and poor in a society?
Evidence of the effects of income inequality on the evaluations of happiness is mixed. There is of course the
basic point that in any society the value of an extra dollar to a poor person is much greater than to a rich person.
As we have seen, if we compare a poor person with someone who is x times richer, an extra dollar is worth x
times more (in terms of life satisfaction) to the poor person than to the one who is richer. So in a country with
65409_Earth_Chapter3v2.indd 70 4/30/12 3:48 PM71
World Happiness r eport
a given GDP per head, the average life satisfaction must logically (other things equal) be greater if the income
is more equally distributed.79No en ala koko raporttia lukemaan, kun et sinäkään sieltä mitään olennaista näemmä löytänyt. Siis mitään viitettä siitä, että suomalaiset olisivat onnettomia tai muutenkaan surkeaa sakkia kv. vertailussa.
- mies32
------------------ kirjoitti:
Suomi 15
On ymmärrettävää, että vauraissa maissa monasti ollaan vähän ilosempia, mielenkiintoisempaa on, jos maa on köyhä ja silti pärjäävät onnelisuus mittauksissa hyvin, se kertoo enemmän ja herättää enemmän kysymyksiä.Enkä minä jo tuosta Suomen 15/50 sijoituksesta maininnut? Varsin mainio sijoitus mielestäni. Lievästi edellä Filippiinit ja Venezuela köyhemmistä maista, loput edelläolijoista samaa tai parempaa vauraustasoa Suomen kanssa.
Toki on mielenkiintoista, että mikä saa esimerkiksi Filippiinit nousemaan samalle tasolle vauraiden maiden kanssa, kun suurin osa köyhistä maista on toisessa päässä? Kysyä voi toki, että missä Suomi olisi jos olisimme köyhiä? (tosin Aasiassahan kaikilla on nykyisin BMW ja iPhonea parempi luuri, että eivät kai he niin köyhiä olekaan) - Asian vierestä
mies32 kirjoitti:
Enkä minä jo tuosta Suomen 15/50 sijoituksesta maininnut? Varsin mainio sijoitus mielestäni. Lievästi edellä Filippiinit ja Venezuela köyhemmistä maista, loput edelläolijoista samaa tai parempaa vauraustasoa Suomen kanssa.
Toki on mielenkiintoista, että mikä saa esimerkiksi Filippiinit nousemaan samalle tasolle vauraiden maiden kanssa, kun suurin osa köyhistä maista on toisessa päässä? Kysyä voi toki, että missä Suomi olisi jos olisimme köyhiä? (tosin Aasiassahan kaikilla on nykyisin BMW ja iPhonea parempi luuri, että eivät kai he niin köyhiä olekaan)No tuskin Aasiassa kaikilla omenaa parempia puhelimia on, mutta kyllä lähes kaikilla sielä luuri kourassa on. Autoista sen verran, et meneppäs kokeileen kuinka kätevää on 10 miljoonan ihmisen ruuhka helvetissä jyrätä eteenpäin autolla, kävellen oot perillä pari tuntia aikaisemmin. Sit noissa maissa on samoja tila autoja mitä vasta Suomen teillä alkanut näkyyn kunnolla viimevuosina, jo pari vuotta aiemmin, mutta ne on aina semmoisia erikoisia merkkejä et puoliakaan tunnista, joskus käynyt mielessä et tehtäisiinkä kuitenkin samalla linjalla, kuin brandi autot, annetaan vaan toinen nimi ja hinta putoaa 30%. Olen käynyt malleissa joiden rinnalla omea liikekeskus tuntuu lähikaupalta. Kaikille merkeille omat liikkeet, hinnat aina 15 - 30 % halvemmat, johtuen verotuksesta.
- --------------------
mies32 kirjoitti:
No en ala koko raporttia lukemaan, kun et sinäkään sieltä mitään olennaista näemmä löytänyt. Siis mitään viitettä siitä, että suomalaiset olisivat onnettomia tai muutenkaan surkeaa sakkia kv. vertailussa.
Edelleen en väitä suomalaisten olevan surkeita, mehän pärjätään hyvin noissa mittauksissa, johtuen nimenomaan elintasosta, terveydenhuollosta, opetuksen tasosta, demokratiasta, tasa-arvosta jne.
- China Dragon
Mielestäni ei ole pelkästään kysymys maasta jossa asuu, pikemminkin kysymys on asemasta josta on maassa asuessaan.
Lähes jokainen maa maailmassa on ihan kiva paikka asua jos tilillesi tulisi 4500 puhdasta euroa kuukaudessa.
Suomea arvioitaessa tulisi keskittyä tuohon ajatukseen, tulevaisuudessa yhä enemmän ja enemmän. Euroopan sosiaaliturvan taso tullee romahtamaan, samoin mitä palkkataso suhteessa kustannuksiin.
Olenkin sitä mieltä että rahan ja työelämän yläpuolelle tulisikin nostaa parisuhteen sujuvuus. Jotkut ihmiset tarvitsevat paljon rahaa pönkittääkseen parisuhdettaan ja jotkut elävät onnellisina yhdessä toisiaan kunnioittaen perheen 2000 euron tuloilla.
Onnellisuus on jokaisen ihmisen pään sisällä, ei siihen ulkoisia vaikutteita tarvita. Moni munkki elää onnellisena pelkällä riisillä ilman naista, kunnia heille mutta itse en tuohon kykene. He ovat siis älyllisesti korkeammalla tasolla...onnellisuuteen ei tarvita rahaa eikä edes seksiä:)
Kadehdin heitä ihan oikeasti...mutta samalla olen onnellinen etten ole samanlainen kuin he...tulevaisuudessa ehkä olen jos nykyinen suhde päätyisi eroon:) - Menolippu Mombasaan.
Voi sua Tittelin kikkeliä kun mä haluaisin pois täältä Pohjolasta !!!
Hiukan on sullakin väärää tietoa. - seedau
Lisään vaan mamuja Suomeen, niin elintaso nousee ja työllisyys paranee???
- Pläpi
Suomessa elää vieläkin vahvana esim sellainen käsitys että kaikki entisen itä-blokin naiset hinkuvat tänne Euroopan Siperiaan elintason perässä.Näin saattoi olla NL:n aikana. Slaavitytöt ovat aikaa sitten jo kääntäneet katseensa lämpöisempiin maihin.
Ja sitäpaitsi 5-10 vuodessa Suomen kuplaelintaso on ajettu EU:n pohjatasolle.Eli siinä meni sekin houkutus, sään puolestahan tänne ei ole kuin kourallinen tulijoita. - Ei kaikki kultaa
Tässä taannoin oli julkisuudeessa tieto siitä miten suuria summia sosiaalitukia oli hakematta. Miksi? Siksi että useat virkailijat katsovat velvollisuudekseen ylenkatsoa hakijaa tietämättä hänestä yhtään mitään. Kaikki eivät kerjää hattu kourassa niin kuin he vaativat ja epäonneksemme juuri ne ihmiset jotka haluavat evätä valtion lupaamat kansalaisten perusturvat hakeutuvat ammattehin missä on laillista käyttää omaa valta-asemaa eli omaa harkintaa tukien epäämiseksi.Suomalainen häpeäkasvatus on tämän maan onnellisuusmittareitten takana. Kuka nyt voisi tunnustaa olevansa onneton, sivistymätön, sairas,työtön tms. Menestynyttä on näyteltävä vaikka henki menisi. Heikko itsetunto pönkittää onnellisuusharhaa. Mehän olemme maailman onnellisin, tervein, sivistynein ja hyvinvoivin kansakunta. Se on mainiota propagandaa. Muissa maissa sellainen ei uppoa kansakuntaan. He haluavat ja vaativat. Meille on näytetty pienestä pitäen Afrikan nälkäänäkeviä ja huonolla omallatunnolla syömme nauriinvarsia. Maailma kehittyy mutta me pysymme vakaassa uskossa että köyhä kansa on yhtä kuin sisu ja sinnikkyys ja nehän ovat ihailtavia ominaisuuksia.Kulissien takana elämä on usein liian kovaa je sen oikea mittari on todelliset sairausluvutt, lääkeitten käyttö, alkoholi, velkaantuminen, ihmisuhdevaikeudet ja kauas yleisestä elintasosat tippuminen joka suljetaan oman oven sisäpuolelle. Kaikillahan on kaikkea. Mikä onnellinen maa. Kuitenkin osattomien määrä kasvaa hälyttävää vauhtia. Epäonnistunut asuntopolitiikka tekee asunnoista hyötykohteita, ei terveellisiä koteja.Vaateteolisuus ostaa idästä kertakäyttöisiä kuituvaatteita, ruokaa on kaupoissa liikaa ja suuri osa menee roskiin koska kauppias saa niistä hävikkiä,. Loputon yltäkylläisyyden harha uuvuttaa ihmiset uskomaan mainionnan edustamaan hvyinvointiin. Todellista onnea, elämisen iloa ja tyytyväisyyttä ei ole, on vain kiire ja loputun ahneus sekä loputon epätoivo josta lääketiede käyttää nimitystä masennus sillä eihän näin hyvinvoivassa massa voi olla oikeasti onnettomia. Kuitenkin juuri tässä maassa katajainen köyhä kansa elää betonilähiössä pääsemättä edes näkemään kesäistä järveä tai metsää. Siitä politiikot eivät helua tietää mitään sillä tämähän on tuhansien järvien ja tuuheitten korpimetsien maa.
- kale12
Lähteä mukaan loputtomaan juupas, eipäs väittelyketjuun, on virhe jota minä en koskaan tee.
Ketjusta on poistettu 56 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723093
- 572788
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322375- 792208
- 602023
- 952016
- 121606
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171567Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301410Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?351398