Tämä on vähän jaarittelukysymys, joten jos etsit jotain tärkeää, voit jättää tämän lukematta.
Eli omat tilat vai vuokratilat? Aloittava yrittäjä usein on vuokralla, joska seiniin investointi on kallista ja tuottamatonta. Mutta kun yritys on siinä vaiheessa, että nykyinen myymälä alka olla pieni tai sopimaton, mietitään usein rakentaakko uusi omalla rahalla vai vuokrata toiselta.
Vuokraamista puoltaa rahan hinta, seiniin sitoutuva pääoma on pois itse varsinaisesta bisneksestä, jonka pyörittämiseen joudutaan ottamaan alussa ainakin lainaa. Jotkut tutut tekevät niin, että hakevat lainan kiinteistön ostoon ja käyttävätkin sen sitten vaihto-omaisuuden velkojen maksuun. Toki tässä otetaan aikamoinen riski... Vuokratiloista joutuu maksamaan vuokran ja yleensä jonkun vakuutuksen palon/vesivahingon tms varalta.
Jos rakentaa oman, saa lisää vapautta. Mutta se edellyttää että rahaa on investointiin. Nyt raha on halpaa, mutta toisenlaistakin hintaa on vuosien mittaan nähty. Oma tila voi olla myös rasite, kun pitää aikanaan päästä eteenpäin. Paljon on pääomaa kiinni seinissä eikä sitä saa irti ennenkuin edellinen tila on myyty.
Lähinnä kirjoitin siksi, että haluan tietää teidän kokemuksia, oletko vuokra- vai omissa tiloissa, mikä on toimiala?
Kannattaako seiniin investoida?
4
107
Vastaukset
- Vanha täti
Riippuu myös alasta. Aina sopivaa vuokratilaa ei löydy halutuilta aluieilta.
Toimiston voi perustaa melkein mihin tilaan vaan, mutta tuotantotilat onkin sitten eri juttu.
Itse toimin vuokratiloissa, toimistohommaa. En näe mitään syytä ostaa tiloja itselleni.
Ei ole perinteistä asiakaspalvelua eli ei haittaa jos osite vaihtuu. Siis jos vuokraisäntä saa joku päivä päähänsä muuttaa vuokrasuhteen ehtoja radikaalisti, niin kannamme läppärimme muualle. - Mmmmmmmmmmm
Meillä on toimisto Helsingin keskustan liepeillä asuintalossa. Oli ehdottoman vyvä sijoitus, joka toimii myös eläkkeen lähteenä kunhan sen aika tulee.
Tuotantotiloista voi olla huonoina aikoina vaikea päästä eroon. - tku 45
Jos on toimistosta kyse, on paras omistaa tilat itse henkilökohtaisesti. Varsinkin aloittelevalle yritykselle on taakka joutua maksamaan vuokria ulkopuoliselle, ostaminenkin on aika suuri riski alussa. Sitten kuin toiminnan saa käyntiin ja rahaa tulee sisään, voi periä vuokraa firmalta, jos kyse on huoneesta omassa ok-talossa, saa poistoihin rakennuksen hinnasta huoneen osalta tietyn %/vuosi, sähkö, lämpö, kiinteistövero, kalusteet, myöhemmät remontit, eli vuokrasta ei juuri veroa mene ja huone olisi muutenkin kuluineen olemassa.
Oikein köyhän ei kannata lähteä yrittäjäksi, saattaa kulupuoli nousta ylivoimaiseksi liian aikaisin ja hyväkin yritysidea kaatua, ennen kuin se on päässyt edes kunnolla näyttämään mahdollisuuksiaan.- oma on ok, jos kannattaa
Onko olemassa estettä, että ostaa yritykselle asunto-osakkeen, jota sitten käyttää toimistona useammalle hengelle?
Kieltääkö esim. Taloyhtiön säännöt yleensä moisen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997883- 1075617
- 2754881
- 494853
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294