Loppua ei näy

järkevä usko

Suomen evankelisluterilaisen kirkon loppua ei valitettavasti näy. Sillä on jäseniä vähän yli neljä miljoonaa. Jos eroavia on vuodessa 40 000 - 50 000 tekee se vain noin prosentin verran kokonaismäärästä, ja kun kirkkoon liitetään vauvakasteessa ehkä enemmän kuin luonnollisen poistuman (kuolema, maastamuutto) kautta siitä poistuu, jää jäsenmäärän kato alle prosentin vuotuisella tasolla. Kestää aivan liian kauan, että kirkko lakkaa olemasta; pysyväthän pienemmätkin uskonliikkeet kasassa, vaikka jäsenmäärä olisi vain muutama tuhat tai muutama sata.

Itse en kristittynä voi kuulua luterilaiseen kirkkoon ja ihmettelen sitä, miten joku voi siihen kuulua, jos väittää uskovansa Jeesukseen kristukseen Raamatun opettamalla tavalla - no, perinnäissäännöistä ja aivopesusta on uskovienkin vaikea päästä eroon.

7

80

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moses742

Miksi sen pitäisi loppua? Kunhan vain sen merkitys meille muille käy olemattomaksi, se riittää minulle.

Vuonna 2000 kirkkoihin kuulumattomia oli 658 000.
      Vuonna 2012 oli jo 1 140 000.
      Ja tänä vuonna meitä tulee olemaan 1,2 miljoonaa.

Tänä vuonna kastetaan vähemmän lapsia kirkon maksavaksi jäseneksi, kuin mitä kirkon jäseniä kuolee. Kehitys tulee tämän vuoksi hieman piristymään.

• Temokraatti

Samaa mieltä: Miksi ev.lut.kirkon pitäisi loppua? Riittää, että sen erityisoikeudet, kuten verotusoikeus, poistetaan. Kyllä luterilainen kirkko (ja ortodoksikirkko) saa minun puolestani jatkaa, kunhan se on samalla viivalla muiden katsomusten kanssa.

• 13 + 1
        Temokraatti kirjoitti:

Samaa mieltä: Miksi ev.lut.kirkon pitäisi loppua? Riittää, että sen erityisoikeudet, kuten verotusoikeus, poistetaan. Kyllä luterilainen kirkko (ja ortodoksikirkko) saa minun puolestani jatkaa, kunhan se on samalla viivalla muiden katsomusten kanssa.

Edelleen samaa mieltä. Olen joskus sanonut, että minun puolestani vaikka 99,9 prosenttia ihmisistä saa kuulua kirkkoon, kunhan kirkon härskit oikeudet riisutaan. Tätä kirkon puolustelijoiden tuntuu olevan mahtotonta ymmärtää. Eroakirkosta.fi:kin lopettaisi toimintansa, jos valtio erotettaisiin kirkosta.

• järkevä usko
        13 + 1 kirjoitti:

Edelleen samaa mieltä. Olen joskus sanonut, että minun puolestani vaikka 99,9 prosenttia ihmisistä saa kuulua kirkkoon, kunhan kirkon härskit oikeudet riisutaan. Tätä kirkon puolustelijoiden tuntuu olevan mahtotonta ymmärtää. Eroakirkosta.fi:kin lopettaisi toimintansa, jos valtio erotettaisiin kirkosta.

Puhuin lähinnä evankeliumin kannalta, en yhteiskuntapoliittisesta näkökulmasta.

Kannatan tietysti uskonnottomien ajatusta siitä, että kirkon erityisoikeudet (verotusoikeus) poistettaisiin (valtio ja kirkko erotettaisiin toisistaan).

• zfgjfg

Ei kirkon tävitsekaan loppua. Riittää että siltä poistetaan etuoikeuset , suosituimmuusasema.

Viimeistää siinä vaiheessa kun sen jäsenosuus väestöstä tippuu alle puoleen on sen etuoikeudet lakkautettava.

Siihen menee vielä muutamia vuosikymmeniä, mutta kirkon unelman loppu on vääjäämättömyys.

• cghjxhj

Ei sen tarvi loppua, kunhan sen suosimisestä päästään ja siitä kyllä päästään, muutama vuosikymmen siinä menee vielä. Kirkon osuus suomalaisista putoaa varmasti alle 50%:een.

• Kasteet ja kuolleet jäsenet menevät tällä hetkellä melko tasoihin. Kasteiden määrä on ollut koko ajan laskussa. Parin vuoden päästä kirkon jäseniä kuolee pois enemmän kuin kirkkoon kastetaan uusia vauvoja jäseniksi, jolloin jäsenkato vain vauhdittuu.

Tämä kuva on kirkon nelivuotiskertomuksesta: http://aijaa.com/aTG5Y2
      - tuo sininen käyrä alhaalla, joka on painumassa miinukselle, se on se oleellinen kuvaaja joka kertoo sen että kuolemien ja syntymien yhteisvaikutus on tähän saakka lisännyt kirkon jäsenmäärää, mutta kuten kuvasta näkyy se on painumassa pakkasen puolelle. Kuolleiden jäsenten määrää kuvaava oranssi käyrä pysyy vakaana. Kasteiden määrää kuvaava käyrä on laskeva suora joka pian leikkaa alemman kuvaajan. Se hetki on hyvin lähellä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      42
      2016
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1640
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1424
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1391
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1211
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      929
    Aihe