Tsekkailin tuota 28 päivän mediaania, niin se näyttää sataa (23.7.2013). Käsittääkseni se ei voi olla sata, jos nyt on yli sadan päiviä 13 ja Räsästä ennen olleet mediaaniin laskettavat 15 päivää ovat alle sadan päiviä.
Miten tuo lasketaan ? Vai onko siinä jokin virhe ?
http://eroakirkosta.fi/static/ek-tilastot/median_28_limited.png
Eroakirkosta.fi statistiikasta
11
113
Vastaukset
- rainbovsky
Kyllä sinulla nyt on vikaa itsessä. Et ole ymmärtänyt että on monenlaista statiskiikkaa: ateistista ja teististä.
Ateistinen näkemys eroaa siinä että koira tulee sisään on ateistisen näkemyksen mukaan kissa menee ulos.
Kuten:
Paavin vierailu Brasiliassa aiheuttanut jättimäisiä mielenosoituksia.
Näin myös statistiikassa. - mathematicus
Mediaani ei ole keskiarvo, ks.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mediaani- Heh !
>
Keskiarvo onkin ihan eri luvuissa. Mediaanista minä puhuin aloituksessa. Luitko nyt riittävän tarkasti ? En todennäköisesti tarvitse opastusta, mikä on mediaani.
Itseasiassa tuo taitaa olla hieman yli. Oikea arvo on 90.
Mediaani lasketaan näin: otetaan lukujoukko, järjestetään ne suuruusjärjestykseen ja otetaan keskimmäinen luku jos lukuja on pariton määrä, tai kahden keskimmäisen luvun keskiarvo jos lukuja on parillinen määrä.
Tässä ovat viimeisen 28 päivän luvut suuruusjärjestyksessä:
47
55
67
68
68
69
72
74
76
78
80
83
84
85
95
115
126
155
164
243
247
318
383
454
584
960
1339
2469
niistä keskimmäiset ovat 85 ja 95, joiden keskiarvo on 90. Mediaani on siis ihan eri asia kuin keskiarvo.
Luvut löytyvät täältä: http://eroakirkosta.fi/static/tilastot/paivittaiset_erot.txt ja esim. Libre Officen Calcilla niitä on helppo pyöritellä.- Heh !
>
Jep. 90 minäkin sain.
Mistä tuo ero johtuu ? Onko eroakirkosta.fi:n sivuilla jokin virhe laskutavassa tässä ? Heh ! kirjoitti:
>
Jep. 90 minäkin sain.
Mistä tuo ero johtuu ? Onko eroakirkosta.fi:n sivuilla jokin virhe laskutavassa tässä ?Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...
- Heh !
rainbowshy kirjoitti:
Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...
>
Joo, kohtalaisen helpostihan tuossa tulee joku virhe, että taulukkolaskennassa valitsee väärät solut tms. (vai vaikka joku karkauspäivä tms. muuttaa merkintöjä). Ja tosiaan, ilmeisesti virhe on tapahtunut eroakirkosta-sivujen päässä kun meistä molemmat sai saman tuloksen. - Heh !
rainbowshy kirjoitti:
Minä laitoin tuosta tiedustelua ek:n porukoille. On mahdollista että siinä on ihan vain inhimillinen erehdys, esim. että mediaani lasketaan järjestetyn taulukon soluista 14 ja 15 -> (95 115)/2 = 100 kun olisikin pitänyt ottaa solut 13 ja 14, koska taulukon indeksointi alkaakin nollasta eikä ykkösestä...
Ai niin:
(95 115)/2 = 100 >>
Minun laskuoppini mukaan (95 115)/2 on 110, joten sekään ei mielestäni selitä eroa. Heh ! kirjoitti:
Ai niin:
(95 115)/2 = 100 >>
Minun laskuoppini mukaan (95 115)/2 on 110, joten sekään ei mielestäni selitä eroa.Oltiin molemmat väärässä. :)
210/2 = 105
Kun meidän tuloksista ottaa mediaanin niin sitten on oikein. Attematikkaa! :D- Heh !
rainbowshy kirjoitti:
Oltiin molemmat väärässä. :)
210/2 = 105
Kun meidän tuloksista ottaa mediaanin niin sitten on oikein. Attematikkaa! :DNo, perskeles. Juuri näin helppoa on tehdä helppo virhe. [Ja siksi aina pitäisi ainakin kahden ihmisen tehdä sama lasku.]
No, toivottavasti eroakirkosta tsekkaa mediaaninsa, niin onpahan taas pienen askelen luotettavampi palvelu.
- shadovself
Ateistinen mediaani statistiikassa:
Koira tulee sisään ja kissa menee ulos mediaani on ettei mitään kissaa ja koiraa ole olemassakaan eikä olemattomat mene eikä tule.
näin se menee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391629En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271568Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131363Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411329Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 121028
- 7981
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7921- 71836