kirkosta eroaminen ja lukion uskonnon kurssit

mietinvain

onko pakko käydä lukion loppuja pakollisia uskonnon kursseja, jos on eronnut kirkosta? Kuuluin kirkkoon vielä kun aloitin lukion ja käynyt jo pari kurssia, nyt 18-vuotiaana eronnut, eli pystyykö kesken kaiken muuttamaan tuota opetukseen osallistumista? olisi yksi toinen kurssi jota ei ole muussa kuin yhdessä jaksossa yhdellä tuntipaikalla, ja uskonnon kurssi on ikävästi samalla tuntipaikalla, joten tuli vaan mieleen että olisiko mahdollista keskeyttää uskonnon opiskelu?

29

1799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghj

itsellä aivan sama juttu, erosin kirkosta toukokuussa kun täytin 18, ja olin ehtinyt jo käydä 2 uskonnon kurssia. nyt olisi abivuonna 3. edessä, muttei ollenkaan huvita käydä sitä, toivottavasti saa vaihdettua et:ksi kesken kaiken, eikä tarvitse käydä kaikkia et kursseja. ap reportoi takaisin tänne jos saat lisätietoja.

• ap-mietinvain

en ole vielä ottanut asiasta sen kummemmin selvää, pitäisi kai käydä vaikka opon luona juttelemassa. Itse haluaisin niin ettei tarvitsisi mitään elämänkatsomustietoakaan ottaa siihen tilalle, tietääkseni niillä jotka ei kuulu kirkkoon jo lukioon mennessä ei tarvitse opiskella kumpaakaan ellei välttämättä halua.

• hdjfjf

Itse kiltisti kävin niillä kaikilla kursseilla kuuntelemassa satuja vaikka kirkkoon en kuulukaan.

• Minä tiedän
        hdjfjf kirjoitti:

Itse kiltisti kävin niillä kaikilla kursseilla kuuntelemassa satuja vaikka kirkkoon en kuulukaan.

Kolme pakollista kurssia on käytävä katsomusaineista, eivätkä nämä kurssit tarvitse olla pelkästään yhtä ainetta. Vaikka kaksi ussaa ja yksi et, niin se tekee kolme eikä muuta tarvitse opiskella. Kirkosta eronnut pääsee heti et-tunneille.

• Tebsa
        hdjfjf kirjoitti:

Minä kävin vain yhden uskonnon kurssin. Saduista puheenollen, kuuntelin evoluutioteorian aikoinaan lukiossa ihan kiltisti.

• aikuinen..
        hdjfjf kirjoitti:

Minä en kuulu "kirkkoon" mutta en silti pidä noita juttuja satuina. En ole ateisti. Mielestäni kirkkkoon kuuluminen on kaikkea muuta kun uskontoa. Byrokratiaa ja pappien tekemiä syntejä.
        En tarvitse kirkkoa uskoakseni.

• lapsenusko
        aikuinen.. kirjoitti:

Minä en kuulu "kirkkoon" mutta en silti pidä noita juttuja satuina. En ole ateisti. Mielestäni kirkkkoon kuuluminen on kaikkea muuta kun uskontoa. Byrokratiaa ja pappien tekemiä syntejä.
        En tarvitse kirkkoa uskoakseni.

Näin minäkin sen ajattelen, sinä "aikuinen".

Kirkko suosii nykyään kaiken pahan.

Olen aikuinen ja eronnut kirkosta jo kauan sitten. Lapseni ei osallistuneet uskonnontunneille. Siihen he ovat itse saaneet vaikuttaa mitä tekevät.

• ....

Lukioon mennessä kirkkoonkuulumattomien pitää opiskella elämänkatsomustietoa tai uskontoa. Heillä vaan on vapaus valita niiden kahden väliltä, mutta jomman kumman pakolliset kurssit pitää suorittaa.

• hahhyli

Kai lukion uskonnonopetus on paljon muuta ku satuja. Uskonto on suurin vaikuttaja
      maailmalla ja siitä pitäis tietää jotai noin globaalisesti.

• 666-

eiolepakko käydä mene afrikkaan,savimajaan ei tartte käydäenää missään,muutako vettä hakemassa

• Jumalat-on..

Jotkut pitävät uskontoja satuina. Jos ei ymmärrä, mistä on kyse, niin saduilta ne raamatun kertomukset vaikuttavat. Ennenkuin raamattua lukee, täytyisi tietää kirjan syntyhistoria ja mitä varten se on luotu. Raamatun kertomukset ja usko ovat kaksi eri asiaa. Kaikesta huolimatta suurin osa ihmisistä uskoo johonkin ja valtaosa kuuluu johonkin uskonnolliseen yhteisöön. Suuri osa kirkosta eronneista eroaa kirkollisveron takia, moni ei halua maksaa "turhaa" veroa. Itse kirkkolaitos on historiallinen "jäännös", mutta usko jumalaan tulee ihmisen itsensä sisältä, tai sitten ei tule, sitäkään ei voi itse päättää. Jumalaan ei voi uskoa uskottelemalla itselleen jumalan olemassa olosta.

• Massurkka

Sun ei ole pakko käydä koko lukiota, se on ihan vapaaehtoista.
      Miten se että et kuulu kirkkoon siis laistat veronmaksusta, liittyy sun lukio-opiskeluihin ? Eikö uskonnontunniltakin saa yleissivistystä, vai häh ?

• Uskonnot vielä

MOi, En oikein ymmärrä aloitustasi siinä mielessä, että mitä tekemistä uskonnon opetuksella ja kirkosta eroamisella on keskenään? Uskonnon (Siis uskontojen) opetus kuuluu opetussuunniotelmaan ja minusta pitäisi jookaisen jonkinlainen opiimäärä tästä suorittaa, sillä myöhemmin elämässä on ehkä hyvä tietää esim. tulevien alaisten suhde omiin uskontoihinsa, ettei joudu kovin hankaliin tilantyeisiin, tai jopa syytteeseen uskontorasismista.

Suomessa vilisee eri kirkkokuntia ja jopa meille outoja itämaisia uskontoja. Se että sinä et ehkä itse usko mihinkään, ei mielestäni vapauta sinua opiskelemasta niitä. Opiskelethan monia muitakin aineita, vaikka et ehkä tule niiden kanssa koulun jälkeen minkäänlaiseen tekemiseen. Asia kuuluu perustavaan yleissivistykseen.

• ...

Elämänkatsomustiedossakin tutustutaan eri uskontoihin. Ei uskonnontunneilla ole pakko sen takia käydä, jos ei ole kristitty.

• rusinat pullasta

Joulua kuitenkin juhlit vaikka et Jeesukseen uskokaan?
      Voisiko pääsiäisen järjestää siten että ateistit istuvat koulussa ja kirkkoon kuuluvat saavat lomailla?

• Ihmettelenpä vuan

Mittee tekemistä joulula on Jiesuksen kansa?

• niinpä noukit

"Joulua kuitenkin juhlit vaikka et Jeesukseen uskokaan?
        Voisiko pääsiäisen järjestää siten että ateistit istuvat koulussa ja kirkkoon kuuluvat saavat lomailla?"

Joulu ja pääsiäinen ovat molemmat alkujaan pakanallisia juhlia. Kristityt valloittajat vain länttäsivät omia juhliaan pakanajuhlien päälle helpottaakseen uuden uskonnon omaksumista.

Kirkkoon kuuluvien joululoma pitäisi sitten lyhentää yhteen päivään (25.12), ja kouluviikko myös muuttaa 6 päiväiseksi, eiks je?

Että kyllä kristityt tässä niitä rusinoita poimiskelevat.

• :))
        niinpä noukit kirjoitti:

"Joulua kuitenkin juhlit vaikka et Jeesukseen uskokaan?
        Voisiko pääsiäisen järjestää siten että ateistit istuvat koulussa ja kirkkoon kuuluvat saavat lomailla?"

Joulu ja pääsiäinen ovat molemmat alkujaan pakanallisia juhlia. Kristityt valloittajat vain länttäsivät omia juhliaan pakanajuhlien päälle helpottaakseen uuden uskonnon omaksumista.

Kirkkoon kuuluvien joululoma pitäisi sitten lyhentää yhteen päivään (25.12), ja kouluviikko myös muuttaa 6 päiväiseksi, eiks je?

Että kyllä kristityt tässä niitä rusinoita poimiskelevat.

ei meillä edes ollut kouluja 2000 vuotta sitten, joten koulujen vapaiksi ne on otettu myöhemmin vain kristinuskon takia.
        Ateistien pitäisi käydä koulua myös sunnuntaina koska se on Jumalan säätämä vapaapäivä.

• eve181

Meillä uskonnon opetus oli USKONTOIHIN opetusta. Eli eri uskontokuntiin tutustumista. Sillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, että kuuluin ja kuulun edelleenkin kirkkoon. Olenpahan hieman viisaampi muista uskonnoista, kuin ala-asteen Jeesusten seikkailujen kuuntelun jälkeen olisin.

• _Y_

Auttasko uskonvapautta koskevaan Lakiin vetoaminen!!!!
      Mitä uskonvapautta sen on olis pakko mennä!!
      Luulisin, ettei todiksen "keskiarvoa" laskiessa saa ottaa huomioon vaikka et uskontunneille mene mutta kannattee atarkistaa:

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731
      2 luku
      Perusoikeudet
      6 §
      Yhdenvertaisuus
      Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.
      Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.
      Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.
      Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

Perustuslain 11 §:n mukaan "Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen."

• Jeesus elää

Onneksi olkoon kun erosit luterilaisesta kirkosta,toivottavasti tulet uskoon elävään Jumalaan Jeesukseen ja löydät elämällesi tarkoituksen.

• " En oikein ymmärrä aloitustasi siinä mielessä, että mitä tekemistä uskonnon opetuksella ja kirkosta eroamisella on keskenään?"

Hyvä huomio, ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Samoin kuin Päivi Räsäsen mielipiteet eivät edusta kirkon virallista kantaa..

Kirkosta eroavia sanotaan itsekkäiksi, jotka eivät halua antaa rahojaan kirkollisverojen muodossa hyväntekeväisyyteen. Hehän ovat juuri niitä empaattisia ihmisiä, jotka puolustavat homojen oikeuksia henkeen ja vereen asti. Ja taatusti antavat vähintään puoli tuhatta euroa esim. kirkon ulkomaanapuun ja lahjoittavat yhteisvastuukeräykseen vähintään satalappusen. Kaikille kadulla kerjääville irtoaa varmasti muutama kymppi ja afrikkalaisia kummilapsia on kymmenittäin.

Miksi nämä samat ihmiset eivät vouhkaa katolisten ja ortodoksien naispappeuden puolesta, miksi katolisen kirkon pedofiilirikokset vaietaan kuoliaaksi ?

Meni vähän aloituksen asian vierestä, mutta tympäisee tämä kaksinaismoralismi ja tahallinen tietämättömyys. Uskonnon opetus ei ole Suomen koulussa tunnustuksellista.

• MIten käy?

Taisi tulla entinen Kirkko kun Räsänen avasi ison suunsa. Nyt lähes joka päivä eroaa yli satahenkilöä, että silleen. Hyvä ministerimme.

• Askoepäuskovainen

Mielestäni aloittajan kysymys kertoo aloittajan itsensä yksinkertaisuudesta. Ikään kuin käyminen uskonnontunneilla tekisi kävijästään uskossa olevan. :D
      Uskonnon tunnithan lukiossa ovat tutkimista ja historiaa, eivätkä todellakaan uskon tunnustamista.

• Suomessa on jo kauan ollut uskonnonvapaudesta laki, jota tosin sain kiivaasti puolustaa 50-luvulla, kun en halunnut osallistua uskonnon opetukseen. En ole koskaan kuulunut mihinkään kirkkokuntaan, mutta en voi myöskään kieltää jumalan olemassaoloa, koska jumala tuntuu olevan tarpeellinen isolle osalle ihmisiä.. Uskontojen tunteminen kertoo ihmiskunnan historiasta hyvin paljon. Tämän päivän kirkko pitää huolta monista sellaisista asioista, joihin yhteiskunnan auttava käsi ei näytä yltävän, ja suhtautuu ihmisiin suopeammin ja ymmärtäväisemmin kuin varhaisempi patriarkaalinen kirkko. Meidän lainsäädäntömmekin on alun alkaen paljolti perua kymmenestä käskystä. Hyvä ne on tuntea!

• tutki itse

Voithan Sinä ottaa raamatun käsiisi ja lukea uutta testamenttia. Muodosta siitä ajatuksesi.

• ap-mietinvain

Ohhoh, ihan mukavasti tullut vastauksia ja ketju lähtenyt rönsyilemään aiheen ympärillä. :D
      Tosiaan, moni näyttää käsittäneen hieman väärin aloitukseni, olen eronnut kirkosta tietyistä syistä mutta sillä ei ole mitään tekemistä uskomiseni tai uskomattomuuteni kanssa.
      Tiedän opetuksen olevan yleistietoa ja ettei tunneilla harjoiteta uskoa. On toki ihan mielenkiintoista tietää eri uskonnoista, saa siinä samalla tietoa myös erilaisten ihmisten ja maiden kulttuurista ynm. tavoista.

Ongelmani liittyi puhtaasti opiskelujärjestelyihin, oli pulma kahden kurssin välillä kun ovat samalla tuntipaikalla, viimeinen vuosi eikä muita mahdollisuuksia kurssin ajankohdalle. Ajattelin ettei tuo uskonnon kurssi olisi minulle niin välttämätöntä käydä, mieluummin niin kuin että yhdestä kurssista jäisi kiinni koko lukio.

Ongelma ratkesi kuitenkin toisella tavalla, eli pystynkin käymään tuon viimeisen uskonnon kurssin. :)

• Jlkhlhlj

Jeesuksesta ei voi puhua missään muussa oppiaineista kuin uskonnossa, sillä muualla esitellään vain oikeasti olemassa olevia tai olleita ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7310
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3577
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      365
      1937
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1449
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    9. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe