Toivon kallis hintalappu

Kristinuskon sanotaan antavan ihmisille toivoa. Kristinuskossa hel-vettiä pidetään kauhistuttavana paikkana jonne joutuu jokainen toisinajatteleva ihminen. Jotta ihminen voisi saada kristinuskossa toivoa, hänen tulee ajatella enemmän itseään kuin Jeesuksenkin opettamalla lähimäisenrakkaudellisella tavalla muut huomioiden.

Toivon hintana on sydämen paaduttaminen ja piittaamattomuus oikeamielisyydestä. Kristityllä ei ole varaa oikeamielisyyteen uskonnollisissa asioissa koska oikeamielisyyden hintana on taas uskon menetys. Kristitty tietää tämän ja tekee valinnan kieltää tosiasioita. Uskon että ellei uskonto olisi saanut ihmistä itsekkääksi ja ajattelemattomaksi, ei edes kristitty voisi hyväksyä ei-uskovalle tai toisinuskovalle omalle lapselleen, vanhemmilleen, isovanhemmilleen, ystävilleen tai kenellekään ikuista tuomiota epäuskosta Jumalaan.

Toivon hintana on myös jatkuva huoli ja murhe lähimäisistä jotka eivät usko. Uskon hinta on myös älyllinen ja psyykkinen koska uskova on jatkuvissa ristiriitatilanteissa itsensä kanssa koska uskon säilyttäminen on aina etusijalla. Puhutaan usein ns. uskislogiikasta joka on hyvä osoitus siitä miten kestämättömiä on uskontoon liittyvät dilemmat.

Olen kysynyt kokeeksi monilta uskovilta että pitävätkö he todella oikeudenmukaisena sitä että heidän esimerkiksi perheenjäsen joutuisi epäuskon vuoksi hel-vettiin. Jokainen kerta saan vastaukseksi kiertelyä kysymykseen ja harvoin saan itse vastausta kysymykseen. Tämä on osoitus että uskoa suojellaan niin paljon että sisäistä lähes intuitiivista moraalia asiassa halutaan sivuuttaa. Jos hel-vetti olisi uskovan mielestä oikeudenmukaista, ei kysymykseen vastaaminen tuottaisi mitään ongelmia. Tämäkin on uskon ja toivon hinta.

Todellinen toivo ei perustu kiristykseen ja peloitteluun eikä uskomuksiin. Todellista toivoa voivat antaa ihmiset toisilleen. On kulttuureja joissa kuolema on luonnollinen asia eikä lainkaan tabu, eivätkä he välttämättä usko Jumaliin. He eivät tarvinne keinotekoisia toivoja kuoleman takia.

Henkilökohtaisesti maksoin lapsena hintaa muiden toivon takia. Uskoin lapsena Jumalaan ilman uskontoa. Kun vartuin niin aloin uskoa kulttuurin mukana tuomaa kristinuskoa ja pelkäsin toisen vanhempani puolesta hänen joutumistaan hel-vettiin. Kukaan ei koskaan peloitellut asialla vaan omaksuin opin itse kristinuskosta. Vahva mielikuva ikuisesta kuumasta paikasta sai minut pelkäämään asiaa paljon lapsena. En olisi tarvinnut kristinuskoa mihinkään eli tavallaan maksoin hintaa siitä että kristinusko on levitetty kulttuuriimme ja jotkut saavat siitä toivoa.

Mielestäni sivistyneessä maassa ei pitäisi sallia toimivan yhtään uskontoa jonka opetuksiin kuuluu näin vahvat mielikuvat ikuisesta hel-vetistä tai muusta ikävästä, jotka saavat jopa aikuisia murehtimaan tarpeettomasti.

Kristinuskon oppiin kuuluu myös raamatun kertoma siitä että harva löytää pelastukseen. Ihmiskunnan kannalta kristinusko ei siis ole toivoa, vaan paremminkin toivottomuutta.

Halusin tuoda tälläisinä näkökulmia esille kun palstalla toistuvasti moititaan ateisteja heidän motiiveistaan. Siitä pääsemmekin lopuksi vielä siihen, että uskon ja toivon hinta on monasti myös se, että se erottelee ihmisiä toisistaan tarpeettomasti ja tekee kuiluja eri tavoin ajattelevien välille.

Toivoisin muilta näkemyksiä lisää, miten kristinuskossa toivosta ja uskosta maksetaan hintaa.

23

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uskova-eiuskovainen

"Olen kysynyt kokeeksi monilta uskovilta että pitävätkö he todella oikeudenmukaisena sitä että heidän esimerkiksi perheenjäsen joutuisi epäuskon vuoksi helvettiin." Niin ei kai ainakaan ev.lut. kirkossa opetetakaan. Itse olen kasvanut "jumalaa pelkäävääsessä" kodissa. Helvetin olen aina ymmärtänyt niin, että useimmalle se helvetti on jo täällä maan päällä. Taivaaseen pääsevät kaikki. Tämä oppi ei ole mikään uusi. Suomessa tästä asiasta pääsi otsikoihin Antti Kylliäinen saman aiheisella kirjallaan. Siitä tehtiin valitus, joka ei tuomiokapitulin mukaan antanut aihetta jatkotoimiin. Katolinen kirkkokin opettaa, että itse asiassa kaikki pääsevät lopulta taivaaseen. Tämä oli juuri esillä uuden paavin Brasilian vierailun yhteydessä. Itseäni lämmitti hiljattain lukemani Kylliäisen ja piispa Wille Riekkisen kirjeevaihdosta kertova kirja "Uskon kintereillä".

En aina oikien ymmärrä näitä uskontokeskusteluja. Jotenkin niissä koko uskonto näyttäytyy kamalan synkkänä ja vakavan asiana. Itselleni se on lapsesta saakka ollut sisäistä rauhaa ja hiljaista iloa. Mitään pelottavaa en siinä ole koskaan nähnyt. Synnittähän täällä ei kukaan selviä. Se on selvä. Helvettiin en usko - persoonalliseen pahaan kylläkin. Sillekään totuudelle ei voi mitään, että toisen kuolema on toisen leipä. Kärsimyksen ymmärrän niin, että sitä jaetaan meille kaikille loppujen lopuksi yhtä paljon vähän eri suuruisina paketteina vain. Itselläni on kaksi kroonista sairautta. Kannan ne elämään kuuluvina vaikka joskus kadehdin (vielä) terveempiäni.

• erilaisia näkemyksiä

Täällä on melkoinen yliedustus fundiksilla ja heidän Jumalansa on Tuomion Jumala, synkkä ja pelottava, rakkautta ei julisteta mutta kylläkin pikaista maailmanloppua ja Helvetin tulta.

• näkemyksiä
        erilaisia näkemyksiä kirjoitti:

Täällä on melkoinen yliedustus fundiksilla ja heidän Jumalansa on Tuomion Jumala, synkkä ja pelottava, rakkautta ei julisteta mutta kylläkin pikaista maailmanloppua ja Helvetin tulta.

Tuomioon uskova huutaa tuomiotansa ja on hädissään jos joku tuntee ja kokee rakkautta.

• ap. k_p
        näkemyksiä kirjoitti:

Tuomioon uskova huutaa tuomiotansa ja on hädissään jos joku tuntee ja kokee rakkautta.

Tuossa on pointtinsa. Jos joku kokee rakkautta sen verran lähimäisiinsä ettei hyväksy heille kadotusta epäuskosta, eikä täten hyväksy kristinuskoa elämäänsä, niin silloin kristitty on huolissaan tämän ihmisen kohtalosta.

Hän on huolissaan jos joku kokee liikaa empatiaa ja rakkautta eikä voi pitää hel-vettiä oikeudenmukaisena.

• riviseurakuntalainen

Te unohdatte Jeesuksen. Koska Jeesus kuoli meidän jokaisen syntien tähden me voimme olla turvallisella mielellä kun uskomme Häneen. Kun jättää itsensä ja läheisensä Herran haltuun voi elää rauhassa. Jumala varmasti rakastaa jokaista luomaansa ihmistä paljon enemmän kuin mitä me vajavaisessa rakkaudessamme ikinä kykenemme. Jos olet läheisistäsi huolissani niin rukoile heidän puolestaan. Vilpittömät rukoukset eivät jää Jumalalta kuulematta.

• korva?

vissiin jää kuulematta kun raamattu lupailee kadotusta niin monelle

• nopp3

jos kuulematta eivät jääkään, ei vastauksia tule

• näkemyksiä

Kun jättää itsensä ja läheisensä Herran haltuun voi elää rauhassa.

Mutta kun ei voi jättää rauhaan. Se juuri kertoo omasta pelosta ja epäuskosta.

Ainut mahdollisuus näyttää silloin olevan että Jumala käskee julistamaan kadotuksen pelkoa.
      Lisäksi olemme syyllisiä Jeesuksen veren vuodattamiseen. Unohdetaan kaiki ne sadat muut tunnetut aatteensa puolesata kuolemaan tuomitut jotka samoin pitivät "päänsä" kunnes kaula katkaistiin.

• buuglubben

ihmiset syyllisiä jeesuksen veren vuodattamiseen??? jumalahan antoi anteeksi sen avulla. se oli jumalan tahto!

• merkillist

>>Lisäksi olemme syyllisiä Jeesuksen veren vuodattamiseen.

aikooko jumala rangaista meitä siitäkin että tapoimme hänet jeesuksena vaikka hän juuri sen kautta pystyi antamaan anteeksi? rankaisee meitä omasta anteeksiannostaan?

• 4+6

Luterilaiset ovat kapinallisisa lahkokristittyjä. Luterilaiset kyllä huutavat "Herra, Herra", mutta luterilaisten sydämessä asuu itse Sââtanâ. Kun viimeisen tuomion aika koittaa, kaikki luterilaiset joutuvat seuraamaan sitä enkeliä, joka ohjaa tuomitut Hêlvêtin ikuiseen tuleen.

• agnus D

Haista home
        Et ole edes Jumala.

• Hyvä avaus kaatuu siihen, että se on liian monimutkainen uskovaisten käsitykselle. He ei pysty käsittelemään noin monen muuttujan vaikutuksia.

• agnus D

Kyllä hyvät teotkin kristinuskon taivaassa palkitaan, mielestäni. Ja Raamatussa on myös uskovia jotka eivät ollenk täytä hyvän ihmisen kriteerejä!

• Pohdi näitä

"Todellista toivoa voivat antaa ihmiset toisilleen."

Toivoa mihin? Entä ovatko ihmiset aina yksimielisiä, ja mikä silloin kantaa jos muut kääntyvät itseä vastaan? Meneekö toivo toisten ihmisten tuen mukana?

Kuulostat hyvin ahdistuneelta, näet oman ahdistuksesi uskovissa ja ajattelet uskovien elävän ahdistuksessa. Kristinusko tuntuu sinusta pelottavalta ja katsot kristinuskon erottavan ihmisiä toisistaan.

Jäin ihmettelemään, mitä sinä oikein haluat? Ihmissuhteitako? Vaiko ratkaisua helvetin pelkoosi? Katoaisiko helvetin pelkosi sillä, kun kukaan ei puhuisi mitään uskonasioista? Tai katoaisiko se sillä, jos vaikka joku luterilainen pappi hylkäisi oman vakaumuksensa ja sanoisi sinulle, että olet oikeassa ja ettei helvettiä ole oikeasti olemassakaan? Uskoisiko häntä? Entä katoaisiko helvetin pelkosi, jos kaikki suomalaiset tai kaikki maailman ihmiset olisivat ateisteja?

Onko oman toivosi "kallis hintalappu" se, että sinua ahdistaa se, kun muut uskovat Jumalaan ja sinä et? Tunnetko itsesi ulkopuoliseksi, ja jos tunnet, miksi tulet uskonnolliselle palstalle jossa ulkopuolisuuden tunteesi vain lisääntyy? Miksi etsit hyväksyntää näkemyksillesi uskovilta etkä ateisteilta? Eivätkö toiset ateistit pysty antamaan sinulle sitä mitä haluat? Miksi? Mitä sellaista uskovilla on, mitä ateisteilla ei ole?

• "Toivoa mihin? Entä ovatko ihmiset aina yksimielisiä, ja mikä silloin kantaa jos muut kääntyvät itseä vastaan? Meneekö toivo toisten ihmisten tuen mukana? "

Silloin ihmiset eivät anna sitä toivoa jos ne eivät anna. Eihän uskokaan kaikille anna toivoa koska kaikki eivät pysty uskomaan. Toivottomuus on yksi vallitseva tosiasia maailmassa. Ajatukseni oli se että valhe jota uskonto edustaa, ei ole parempaa toivoa kuin oikea parhaimmillaan ihmisten antama toivo toisilleen.

"Kuulostat hyvin ahdistuneelta, näet oman ahdistuksesi uskovissa ja ajattelet uskovien elävän ahdistuksessa. Kristinusko tuntuu sinusta pelottavalta ja katsot kristinuskon erottavan ihmisiä toisistaan."

Kirjoituksestani ei pitäisi voida päätellä että olen ahdistunut koska lähestyn uskonnollisia asioita mahdollisimman analyyttisesti. En ajattele uskovien elävän ahdistuksessa eikä kristinusko tunnu minusta pelottavalta. Kirjoituksessani toin vain esille että myös uskonnon antamalla toivolla on hintansa. Kristinusko aiheuttaa sitä että syntyy kuiluja ihmisten välille. Erilaisissa lahkoissa vielä useammin.

"Jäin ihmettelemään, mitä sinä oikein haluat? Ihmissuhteitako? Vaiko ratkaisua helvetin pelkoosi? Katoaisiko helvetin pelkosi sillä, kun kukaan ei puhuisi mitään uskonasioista? "

Kirjoituksen ajatus ei ollut niinkään kertoa elämästäni vaan antaa ajatus siitä että hyvinäkin pitämillä asioilla on usein hintansa. Motiivini on tuoda mahdollisimman laajasti näkökulmia keskusteluun. Se mitä haluan on että ihmiset kyseenalaistaa uskomuksiaan. Minulla ei ole hel-vetinpelko lainkaan. Kerroin että lapsena oli ja täysin turhaan. Uskon asioista pitäisi puhuakin mutta enemmän kriittisesti ja pohtien kuin julistaen. Pidän hel-vettiä itsestäänselvästi uskonnon kiristyksenä ja varsin sairaana opetuksena.

"Onko oman toivosi "kallis hintalappu" se, että sinua ahdistaa se, kun muut uskovat Jumalaan ja sinä et? "

Minua ei ahdista se että muut uskovat ja minä en. Jos ahdistaisi niin kaipa silloin uskoisin jo itsekin. Mutta minua harmittaa irrationaaliset väkivaltauskonnot joihin ihmiset uskovat sokeasti. Se ei kehitä maailmamme lainkaan.

"Tunnetko itsesi ulkopuoliseksi, ja jos tunnet, miksi tulet uskonnolliselle palstalle jossa ulkopuolisuuden tunteesi vain lisääntyy?"

En koe ulkopuolisuutta uskivien joukossa. Olisin aika rajoittunut jos erilaiset maailmankuvat ihmisillä saisi sellaisen kokemuksen aikaan. Eli en koe tällä palstalla itseäni enempää ulkopuoliseksi. Tulen tänne toisinaan keskustelemaan uskontoihin liittyvistä asioista kuten aiheeseen kuuluu.

"Miksi etsit hyväksyntää näkemyksillesi uskovilta etkä ateisteilta?"

En etsi lainkaan hyväksyntää näkemyksilleni. Koko pointtini on levittää kriittistä pohdintaa ja pohtimista uskovillekin heidän uskonnostaan. Pohtiminen on tärkein asia.

"Eivätkö toiset ateistit pysty antamaan sinulle sitä mitä haluat?"

En ole täällä hakemassa mitään uskovilta tai ateisiteilta. Olen tuomassa omia näkemyksiä keskusteluun ja antamassa pohdittavaa. Toivon saavani sitä itsekin.

"Mitä sellaista uskovilla on, mitä ateisteilla ei ole?"

Kysymykseen on vaikea vastata ilman että eritellään mihin se liittyisi. Edelleenkään en tule tänne siksi että kokisin uskovilla olevan sellaista mitä ateisteilla ei ole.

• 11 + 18
        Koala_puussa kirjoitti:

"Toivoa mihin? Entä ovatko ihmiset aina yksimielisiä, ja mikä silloin kantaa jos muut kääntyvät itseä vastaan? Meneekö toivo toisten ihmisten tuen mukana? "

Silloin ihmiset eivät anna sitä toivoa jos ne eivät anna. Eihän uskokaan kaikille anna toivoa koska kaikki eivät pysty uskomaan. Toivottomuus on yksi vallitseva tosiasia maailmassa. Ajatukseni oli se että valhe jota uskonto edustaa, ei ole parempaa toivoa kuin oikea parhaimmillaan ihmisten antama toivo toisilleen.

"Kuulostat hyvin ahdistuneelta, näet oman ahdistuksesi uskovissa ja ajattelet uskovien elävän ahdistuksessa. Kristinusko tuntuu sinusta pelottavalta ja katsot kristinuskon erottavan ihmisiä toisistaan."

Kirjoituksestani ei pitäisi voida päätellä että olen ahdistunut koska lähestyn uskonnollisia asioita mahdollisimman analyyttisesti. En ajattele uskovien elävän ahdistuksessa eikä kristinusko tunnu minusta pelottavalta. Kirjoituksessani toin vain esille että myös uskonnon antamalla toivolla on hintansa. Kristinusko aiheuttaa sitä että syntyy kuiluja ihmisten välille. Erilaisissa lahkoissa vielä useammin.

"Jäin ihmettelemään, mitä sinä oikein haluat? Ihmissuhteitako? Vaiko ratkaisua helvetin pelkoosi? Katoaisiko helvetin pelkosi sillä, kun kukaan ei puhuisi mitään uskonasioista? "

Kirjoituksen ajatus ei ollut niinkään kertoa elämästäni vaan antaa ajatus siitä että hyvinäkin pitämillä asioilla on usein hintansa. Motiivini on tuoda mahdollisimman laajasti näkökulmia keskusteluun. Se mitä haluan on että ihmiset kyseenalaistaa uskomuksiaan. Minulla ei ole hel-vetinpelko lainkaan. Kerroin että lapsena oli ja täysin turhaan. Uskon asioista pitäisi puhuakin mutta enemmän kriittisesti ja pohtien kuin julistaen. Pidän hel-vettiä itsestäänselvästi uskonnon kiristyksenä ja varsin sairaana opetuksena.

"Onko oman toivosi "kallis hintalappu" se, että sinua ahdistaa se, kun muut uskovat Jumalaan ja sinä et? "

Minua ei ahdista se että muut uskovat ja minä en. Jos ahdistaisi niin kaipa silloin uskoisin jo itsekin. Mutta minua harmittaa irrationaaliset väkivaltauskonnot joihin ihmiset uskovat sokeasti. Se ei kehitä maailmamme lainkaan.

"Tunnetko itsesi ulkopuoliseksi, ja jos tunnet, miksi tulet uskonnolliselle palstalle jossa ulkopuolisuuden tunteesi vain lisääntyy?"

En koe ulkopuolisuutta uskivien joukossa. Olisin aika rajoittunut jos erilaiset maailmankuvat ihmisillä saisi sellaisen kokemuksen aikaan. Eli en koe tällä palstalla itseäni enempää ulkopuoliseksi. Tulen tänne toisinaan keskustelemaan uskontoihin liittyvistä asioista kuten aiheeseen kuuluu.

"Miksi etsit hyväksyntää näkemyksillesi uskovilta etkä ateisteilta?"

En etsi lainkaan hyväksyntää näkemyksilleni. Koko pointtini on levittää kriittistä pohdintaa ja pohtimista uskovillekin heidän uskonnostaan. Pohtiminen on tärkein asia.

"Eivätkö toiset ateistit pysty antamaan sinulle sitä mitä haluat?"

En ole täällä hakemassa mitään uskovilta tai ateisiteilta. Olen tuomassa omia näkemyksiä keskusteluun ja antamassa pohdittavaa. Toivon saavani sitä itsekin.

"Mitä sellaista uskovilla on, mitä ateisteilla ei ole?"

Kysymykseen on vaikea vastata ilman että eritellään mihin se liittyisi. Edelleenkään en tule tänne siksi että kokisin uskovilla olevan sellaista mitä ateisteilla ei ole.

Väitteesi:

"Kristinusko aiheuttaa sitä että syntyy kuiluja ihmisten välille."
        "Mutta minua harmittaa irrationaaliset väkivaltauskonnot joihin ihmiset uskovat sokeasti. "

Perustelusi:
        "Se mitä haluan on että ihmiset kyseenalaistaa uskomuksiaan."
        "Koko pointtini on levittää kriittistä pohdintaa ja pohtimista uskovillekin heidän uskonnostaan."

Yhteen lauseeseen lyhennettynä toisten ihmisten usko kiusaa sinua ja pistät toivosi siihen, että muut ihmiset vieraantuisivat Jumalasta.

Väärä tie, Koala. Väärä tie.

• 11 + 18 kirjoitti:

Väitteesi:

"Kristinusko aiheuttaa sitä että syntyy kuiluja ihmisten välille."
        "Mutta minua harmittaa irrationaaliset väkivaltauskonnot joihin ihmiset uskovat sokeasti. "

Perustelusi:
        "Se mitä haluan on että ihmiset kyseenalaistaa uskomuksiaan."
        "Koko pointtini on levittää kriittistä pohdintaa ja pohtimista uskovillekin heidän uskonnostaan."

Yhteen lauseeseen lyhennettynä toisten ihmisten usko kiusaa sinua ja pistät toivosi siihen, että muut ihmiset vieraantuisivat Jumalasta.

Väärä tie, Koala. Väärä tie.

Olen edelleen sen väitteen takana että kristinusko aiheuttaa kuiluja ihmisten välille kuten moni muukin uskonto. Tämä ei ole edes mielipidekysymys koska se on jokaisen havaittavissa. Kristinusko aiheuttaa kuiluja jopa kristinuskon sisällä johtuen raamatun erilaisista tulkinnoista. Toiset nähdään harhaoppisina ja jopa saata-nan eksyttäjinä. Puhumattakaan sitten ateisteista.

Nuo mitä mainitsit tuossa perusteluiksi, ei ole perusteluita vaan näkemyksiäni.

"Yhteen lauseeseen lyhennettynä toisten ihmisten usko kiusaa sinua ja pistät toivosi siihen, että muut ihmiset vieraantuisivat Jumalasta. "

Minua ei edelleenkään kiusaa toisten usko. Itse en edes haluaisi uskoa koska koen sen tarpeettomaksi. Minua ei lohduta sekään jos ihmiset vieraantuvat uskonnoista mutta jos joku sen itsenäisesti asiaa pohtien tekee, en ole pahoillanikaan.

Tavallaan osoitat minulle käymällä kiinni persoonaani ja motiiveihin sen että sinäkin maksat uskonnostasi hintaa. Sen sijaan että kommentoisit itse käsiteltävää asiaa katsot paremmaksi miettiä minun motiiveitani. Se osoittaa että olen osunut olennaiseen kun asia pitää noin sivuuttaa käymällä henkilöön.

"Väärä tie, Koala. Väärä tie."

Olen toista mieltä. Mielestäni tieni on oikea. Näin sanoo tietysti jokainen mutta pystyn perustelemaan itselleni asian hyvin miksi tieni on oikea.

• Näin arvelen

Tunnet olevasi heikompi kuin uskovaiset, ja yrität tasoittaa puntteja houkuttelemalla
      uskovaisia samalle upottavalle suolle, jossa itse rämmit.

• "Tunnet olevasi heikompi kuin uskovaiset, ja yrität tasoittaa puntteja houkuttelemalla
        uskovaisia samalle upottavalle suolle, jossa itse rämmit."

En koe rämpiväni lainkaan maailmankuvaani liittyvissä asioissa. En myöskään koe että olisin uskovia heikompi. Aivan heikko ihminen ei voi olla jos se kykenee kyseenalaistamaan oman uskonsa perusteet ja luopumaan siitä vaikka asia ei miellytäkään.

Ateistit eivät ole missään suossa. Katson että rehellinen maailmakuva ei ole suo, vaan uskonto on suo.

• pistät toivosi siihen, että muut ihmiset vieraantuisivat Jumalasta.

Minä puolestani komppaan aloittajaa. Ei ole väärin että kyseenalaistetaan. Jos joku vieraantuu jostakin se on oltava hänen asiansa. Aivan perustellusti kiperät kysymykset ovat myös vahvistamassa omia käsityksiä. Kysyminen sinänsä on hyvä mahdollisuus päästä johonkin ideaan paremmin sisälle.

• Ihan kuin koulussa

Luokan häirikköäkin ottaa päähän kun muut ovat mieliksi opettajalle.

• Kui

Hyvä aloitus! Mutta minkäänlainen 'väärä' asiaan paneutuminenhan tai pohtiminen tai sitää lähestyminen tai näkövinkkelit eivät sovi ns.tosikristyille, sen tämä palsta on opettanut. Eikä niistä oikeastaan saisi puhua ollenkaan. huokaus

Enkä ymmärrä millä tavalla he soisivat uskomiseen liittyvistä asioista keskusteltavan, ylipäätään - eritavalla ajattelevien ihmisten kesken. Miten se muka voisi olla mahdollista jos ei saisi oikeastaan sanoa mitään ajatustaan mihinkään.

Selvähän se että palstalla ei voi syntyä sellaista keskustelua kuin siellä seurakunnissa ja muualla on jossa kaikki ovat turvallisesti vain sitä samaa mieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe