Ampiaiset

Ampparipamppari

Heip!

Olimme heinäkuussa Kroatiassa, neljässä eri paikassa. Ampiaisia oli aikalailla. Onneksi eivät olleet kovin aggressiivisen oloisia ja olivat myös pieniä, mutta silti aika inhaa syödä kun aterialla pörrää kolmekin ampparia ruuan kimpussa.

En tiedä paikallisten amppareitten myrkyllisyysaateesta mutta ehkä harkitsisin lähtöä kahdesti jos olisin allerginen tai kovasti ampparipelkoinen.

Muuten kiva maa :)

3

783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • werso123

Me olimme heinäkuussa Brac-saarella ja Trogirissa eikä kummassakaan paikassa ollut ampiaisia.

• zt90

Me olimme juuri Zatonissa ja siellä pörräsi paljon ampiaisen näköisiä kärpäsiä. Olivat eväiden perään. Ehkäpä luulitte näitä ampiaisiksi.

• Kyllä siellä paikallisesti voi olla amppareita häiriöksi asti.
      Olen viimeisen viiden vuoden aikana ollut kahdessa, kolmessa paikassa, joissa havainnot on tehty. Määrällisesti ei mitenkään julmetusti, mutta hirveän aktiivisia olivat. Yhtään pistoa emme ole kuitenkaan saaneet. Ja niistä pääsi eroon, kun kaatoi jotain limua tai muuta makeaa kuppiin, jonka sitten vei parin kymmenen metrin päähän. Ei mennyt montaakaan minuuttia kunnes "lauma" oli siirtynyt tuolle apajalle.
      Ja illan hämärtyessä katosivat kokonaan.
      Veneessä teimme myös sellaisen huomion, että olivat myös makean veden perään. Eli ampiaiset ilmestyivät pörräämään kun joku kävi veneen takakannella suihkussa. Asettuivat takakannelle siihen, missä oli "lätäköitä".
      Toki myös esim. siideri kiinnosti - joten siirrettin mukissa siideriä loitommalle.
      Ja ongelma/haitta hävisi.

Ampiainen onkin miltei ainoa siivekäs jota Kroatian rannikolla olen koskaan tavannut.
      -E

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7370
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3651
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      376
      2046
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      168
      1844
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1499
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe