Oikeinkirjoitukseen liittyvä kysymys! Äikkää opettavat huomio!

Ossi Törö

Meillä on muodostunut leikkimielinen kina siitä, miten kirjoitetaan seuraava sana:

1) TÖRÖ-OSSI
2) TÖRÖ OSSI
3) TÖRÖOSSI

Olkaa kilttejä ja vastatkaa perusteluiden kera, kiitos!

6

217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asiayhteys?

Ei tullut mieleen kertoa asiayhteyttä? Miksi ehdotukset pitää kirjoittaa isoin kirjaimin? Onko tuo törö Ossi-nimisen henkilön määre eli tarkoittaa töröhuulisuutta? Silloin se kirjoitetaan törö-Ossi (vrt. natsi-Saksa).

• sanna655

eiköhän asiayhteys ole aika selvä. vai olitko vaan muuten utelias yksilö?

• opex

Tämän yhdyssanan (?) oikeinkirjoitus todellakin riippuu mitä suurimmassa määrin asiayhteydestä. Vaikea on kyllä kuvitella mitään syytä kirjoittaa sitä kokonaan isoin kirjaimin missään yhteydessä.

• Ossi Törö

Opex,

esimerkki:

Autoileva henkilö hermostuu toiselle autoilijalle ja huuhdahtaa: "SENKIN TÖRÖOSSI!"

• opex

Eli Ossi ei tässä ole varsinaisesti erisnimi? Jos näin on ja kyseessä on haukkumasana, jota voi periaatteessa käyttää kenestä hyvänsä, niin kirjoittaisin sen töröossi. Jos sanassa ei ole erisnimiä, ei ole syytä isoille kirjaimille ja yhdysmerkeille (=viiva).

• TörösenOssi

Senkin töröossi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33