Selittäkää siis mikä on sävellaji. En ymmärtänyt vaikka yritin lukea Wikipediasta.
Mikä on sävellaji? (vääntäkää rautalangasta [joku kuvio])
4
318
Vastaukset
- Perunamuusikko
No siis biisi aina keskittyy jonkun sävelasteikon, esim. D-duurin ympärille. Kyllähän biisissä tosin kaikkea muutakin tapahtuu mutta öö se kai ratkaisee mistä nuotista tai soinnusta biisi alkaa. Jos bändissä mieslaulaja vaihtuu naiseksi, hän saattaa haluta että biisi soitetaan ylempää jotta nainen selviää laulusta korkeammalla äänellään. Sävellajia siis vaihdetaan esim. siitä Deestä Geehen. Vaihtamista kutsutaan transponoimiseksi.
- Jurbaano
Musiikkikappale voidaan soittaa kimeemmin tai römeemmin. Se missä kohdassa kimeys-römeys-mittarissa ollaan, niin sitä sanotaan sävellajiksi.
(kimeemmin=ylempää, römeemmin=matalammalta.)
Onpas vaikea selittää sanallisesti asiaa, joka on aika itsestäänselvä. - Skubadaba
Nyt taisin itse tajuta. Sanokaa onko tää oikeasti näin simppeliä. Siis onko sävellaji sama kuin se että monta ylennys- tai alennusmerkkiä nuottiviivan alussa lukee? Siis esim. kaks ylennysmerkkiä= D-duuri ja H-molli?
Nähtävästi niitä merkkejä ei voi kuitenkaan olla missä sattuu vaan esim. kahen ylennysmerkin kohalla ylennetyt nuotit ovat aina f ja c? Nyt tajusit oikein, juuri noin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706