Kylämme tiehoitokunnnan yksiköyt

Hämeen hidas

Kylämme tiehoitokunnan yksiköt vaatisi päivitystä kiinteistö kauppojen /uusien tilojen rakentamisen ym asioiden vuoiksi voiko yksittäinen osakas hakea muutosta maanmittaustoimistosta vai tarvitaanko usempi osakas ja kuka maksaa tiehoitokunta tai osakas maanmittaustoimiston kulut

10

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy teknisestä

      Jos vain tieyksiköt vaativat päivittämistä niin ei siihen tarvitse maanmittaria. Apua voit kysellä kunnan tielautakunnalta/jaokselta mikäli omasta tiekunnasta ei löydy osamista yksiköiden laskemiseen. Laskeminen ei ole monimutkainen toimenpide ja siihen löytyy ohjeita kuntien tekniseltä osastolta. Osakas voi vaatia yksiköiden laskemista uudelleen ja jos siitä koituu kuluja ne voidaan jakaa osakkaiden kesken/tiekunta kustantaa homman. Mikäli on rajaepäselvyyksiä, siihen voi tarvita jo maanmittausta ja tästä harvoin selvitään muutamalla satasella riippuen työn laajuudesta.

    • puhjoht-siht

      No sinä ilmeisesti kuitenkin tiedät miten tieyksiköt on jaettu?
      Ja olet varma ettei niitä ole päivitetty? vai oletatko vain?

      asiahan ei kuulu maanmittaustoimistolle ollenkaan... eikä oikeastaan kaupungillekaan...

      yksitystien tiemaksut yms päätetään kokouksessa eikä niitä kesken vuoden varmasti muutella..

      Suosittelisin ihan ensiksi että osallistut tiehoitokunnan kokoukseen kun niitä järjestetään. Ja avaat suusi kun kysytään onko esityslistaan lisättävää.
      ei tarvi sitten täällä palstalla kysellä.
      Itse olen lopen kyllästynyt kaikkiin vätyksii jotka osaa kyllä ruikuttaa joka asiasta ja tietää miten asiat kuuluu olla ja tietää miten tieyksiköt kuuluisi jakaa... mutta kun eipä ketään näy kokouksessa. eikä kukaan ole halukas tiehoitokunnan hallitukseen.

      • Hämeen hitas

        Kiitos
        Tiehoitokunnassamme asia ei etene koska puheenjohtan edustama yhteisö olisi yksköiden korjauksen jälkeen oikeuden mukaiseksi maksumies .ja tuottaisi hänen mukaansa tuhansien eurojen maksun tiehoitokunnalle.Kokouksisa on käyty ja asiaa pohdittu mutta puheenjohtajan halukkuus korjaukseen ei ole tuottanut tulosta .mm kokouksessa käsiteltyyn asiaan.


    • Kysy teknisestä

      Nimenomaan sitä varten on olemassa teknisen toimen tiejaos (eri kunnissa voi olla eri nimellä ko. instanssi) joka hoitaa tieyksiköt ajantasalle mikäli tiekunta on haluton/kykenemätön asiaa hoitamaan. Tieyksiköt voidaan laskea uudelleen milloin vain ja ne saatetaan voimaan sopimuksen mukaan, mutta yleensä seuraavana vuonna/kautena. Hämeen hitaalle neuvo: Mene todellakin kokoukseen ja valitkaa uusi puheenjohtaja jos vanha ei hoida hommiaan. Ja toistan taas vanhaa; kunnan teknisestä toimesta saa neuvoja. Tuossa vielä linkki tieydistyksen sivuille, sieltä saa tilata opaskirjoja ja saa muutenkin neuvoja: http://www.tieyhdistys.fi/julkaisut/kirjat/


      Mitä tulee nimimerkin puhjoht-siht harmitukseen ettei kokouksessa käy väkeä, eikö se ole merkki siitä että asioihin ollaan tyytyväisiä? Valituksia ei ole syytä kuunnella muulloin kuin kokouksessa, aina voi siis sanoa valittajille että asiat käsitellään vain kokouksessa eikä kylillä tavatessa.

      • puhjoht-siht

        nimenomaan.
        kokouksessahan ne käsitellään.

        Eikä puheenjohtajalla ole niin suurta valtaa että voisi estää asian eteenpäin viemisen.
        pakkohan sitä on eteenpäin viedä jos kokouksessa niin päätetään.
        ja jos ei puheenjohtaja hoida asioita niin hallitus erotetaan ja uusi tilalle.


    • sihteeri2

      Useimmat kunnat/kaupungit velvoittavat, että yksiköinti on ajan tasalla. Muuten ei valtion/kunnan avustusta saa. Todellakin netistä saa nykypäivänä tietoa, jopa omat yksiköt pystyy laskemaan. Kokoukseen vaan mukaan, niin asiat selviävät. Nykypäivänä kaikki kyllä ajaisivat, mutta kukaan ei maksaisi. Paras omalle kohdalle tullut asia on se, että eräät eläkeläiset päättivät kimpassa, etteivät ole koskaan yksityistietämme ajaneetkaan ja lähettivät karhulaskun 10 v takaisista tiemaksuista..voi arvata miten mummojen kävi..

      • Anonyymi

        Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?

        Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)

        Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
        ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
        tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)

        Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44

        Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.


        Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moneenko käyntiin maksamasi tieyksiköt riittävät?

        Käyntikerrat = Tieyksiköt / (Ajoneuvon paino x Matka)

        Tässä esimerkkitapauksessa tieyksiköitä 620
        ajoneuvon paino ajettaessa on 1, 6 tonnia
        tiellä ajettava matka 3,4 km (yhteen suuntaan)

        Ensin suluissa olevat kerrotaan keskenään: 1,6 x 3,4 = 5,44

        Sitten tieyksiköt jaetaan: 620 / 5,44 = 114 käyntiä.


        Muuta esimerkkilukujen paikalle omat lukusi ja saat tarkastettua täsmääkö tieyksikköjesi määrä ajojesi kanssa.

        Kuka valvoo nämä käynnit?

        Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan, pitää siis rakennuttaa puomit jotka avautuvat etäluettavalla kortilla tms.

        Maksaa kaikille paljon enemmän mitä enemmän on turhia muuttujia jotka vaikuttavat maksujen perusteisiin.

        Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka valvoo nämä käynnit?

        Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan, pitää siis rakennuttaa puomit jotka avautuvat etäluettavalla kortilla tms.

        Maksaa kaikille paljon enemmän mitä enemmän on turhia muuttujia jotka vaikuttavat maksujen perusteisiin.

        Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista...

        "Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan"

        Tieosakas itse arvioi vuoden käyttökerrat tiekokousväliksi (max. 4 vuotta). Lähtökohtaisesti on ARVIO kyseessä. Ei näitä joka vuosi kysellä ja laskeskella. Tämä arvio ilmoitetaan tieyksiköiden laskijalle. Tässä luotetaan ilmoittajan rehellisyyteen.
        Joku tieosakkaista kyllä huomaa, jos toinen osakas käyttää tietä paljon enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät ja sitten alkaa selvittely.

        "Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista".

        Mikäli käyttökertoja on nolla, ei tiehoitoa tarvita - eihän se tie kulu. Käytön ollessa tiheää on enemmän sorastustarpeita ym. tienpidon toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tulee todella kiva soppa jos aletaan "käyntikertojen" mukaan veloittamaan"

        Tieosakas itse arvioi vuoden käyttökerrat tiekokousväliksi (max. 4 vuotta). Lähtökohtaisesti on ARVIO kyseessä. Ei näitä joka vuosi kysellä ja laskeskella. Tämä arvio ilmoitetaan tieyksiköiden laskijalle. Tässä luotetaan ilmoittajan rehellisyyteen.
        Joku tieosakkaista kyllä huomaa, jos toinen osakas käyttää tietä paljon enemmän kuin tieyksiköt edellyttävät ja sitten alkaa selvittely.

        "Tien perusparannus, auraus, soratus yms. on riippumaton käyntikerroista".

        Mikäli käyttökertoja on nolla, ei tiehoitoa tarvita - eihän se tie kulu. Käytön ollessa tiheää on enemmän sorastustarpeita ym. tienpidon toimia.

        Eli ilmaiseksi pitäisi tietä saada käyttää, niinkö?

        Jos käyntikertoja on nolla, silloin kannattaa myydä tontti tai muu maa-alue pois kuleksimasta.

        Tie joka tapauksessa tarvitsee hoitoa vaikka yksittäinen "itkupotkuraivarikitupiikki" ei sitä käyttäisikään.

        Itse arvioisin, käyttäväni kotitietäni vain kaksi kertaa: mennen ja tullen...

        "Tienpitokustannusten tieyksikkölaskelman perusteena on yleensä tieosakkaan tien käyttö. Tienpito hoidetaan yhteiseen lukuun, ja kaikki tieosakkaat osallistuvat kustannuksiin tieyksiköidensä mukaisesti."

        Tuolla tietoa yksiköinnistä: https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    9. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      665
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      657
    Aihe