Vegaaniset leivänpäälliset

seminen

Olen ollut tällainen semi-vegaani jo joitain vuosia, mutta suurimmaksi osaksi koko projekti tuntuu tyssähtävän aina jo aamiaiseen. Aamupalaan kuuluu mielestäni leivät, ja niiden päälle taas olen tottunut käyttämään juustoa sen eri muodoissa. En vaan oikeasti keksi, miten saisi hyvän maistuvan leivän aikaiseksi pelkillä kasvikunnan tuotteilla.

Avokadosta tykkäisin, ja se menisi hyvin juuston korvikkeena, mutta se on sen verran kallista, ettei opiskelijana huvita sitä ostaa (varsinkin kun on aina arpapeliä löytyykö syötävä versio vai ei). Vegaaniset juustot ja levitteet taas usein sisältävät karrageeniä, jota mahani ei kestä. Ne tuntuvat myös muutenkin sisältävän reippaasti enemmän kummallisia lisäaineita.

Mitä te vegaanit siihen leivän päälle yleensä laitatte? Keksisikö jotain aivan muuta edellä ehdotettujen oheen?

8

491

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3ewd

sinistä keijua ja siihen päälle esim tomaattia, paprikaa, suolakurkkua... tomaatin päälle voi vielä ripotella suolaa tai sitruunapippuria :)

• Hummus bil tahini

Omatekoinen hummus on yksi mahdollisuus, vaihtelevin maustein; jopa eri tahinin käyttäminen on makuvaihtelua. Ei sitä joka päivä viitsi syödä, mutta aika usein.

(Omatekoinen siksi, että valmiit ovat sekä huonoja että järkyttävän kalliita.)

• leväävähän

Mikset siis vain slaissaa tofu-viipaletta leivän ja ylähuulesi väliin, jos niin huolestunut karrageeneista ja lisäaineista olet.

• Kannattaa ostaa raa'ahko avokado valmiiksi pöydälle nököttämän, niin kypsyy, vaikka aina yks kypsä käytössä jääkaapissa ja toinen kypsymässä :)

Hummus on namia, pavuista voi tehdä vastaavia, Keiju, tomaattisiivut, erilaiset salaatit, hillot, maapähkinävoi, maapähkinävoi ja hillo, seitanleikkele, tofu, aurinkokuivattu tomaatti, tomaattipyre... Muitakin kasvistahnoja kannattaa harrastaa, tuttu tekee pirun hyvää munakoisomössöä mut en oo saanu kysyttyä mitä siinä on.

Kannattaa myös kokeilla ihan muita aamiaisia, esim kikhernekäs on hyvää

• Niin ja yrttivoi! Silppua paljon tuoreita yrttejä (kuiviikin voi laittaa mukaan), ja sit keijua sekaan :)

• Aassdfghjkhfgjbc

Ruohosipuli leivän päällä, ihan älyttömän hyvää.

• ruokahifistelijä

Tofuun en koske kepilläkään, mutta avokado on hyvää ruisleivän päällä. Ruisleipä pitää olla 100% ruista ja tehty juureen ilman hiivaa.

Margariineja en myöskään syö, joten siksikin avokado rasvaisena sopii hyvin leivälle. Itsekasvatettua kurkkua ja tomaattia saan taas kohta omasta kasvihuoneesta, nam.

• LMT

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1264
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1108
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      834
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      830
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      770
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      705
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60