Huonot vieraat?

huono vaimo 52 vee

Mitä tässä voi tehdä? 20 vuotta olen koettanut sietää miehen tuttuvapariskuntaa, joita tapaamme pari kertaa vuodessa. Nyt istun mökillä kammarissa, suljetun oven takana, mukamas nukkumassa ja kuuntelen sitä ainaista kännäilyä aamun tunneille asti. Olen hankala ihminen, koska en halua sitä kännäämistä. Mökillä olisi kaikkea kivaa, kuten samoilu metsässä tai uistelu järvellä. Vieraat avaavat ekat tölkit aamusta ja väsyivät sieniretkeen puolessa tunnissa jääden törpöttelemään "eväittensä kanssa". Mikä pahinta naisvieras on alkoholisoitunut, turvonnut ja ikäistään vanhemman näköinen nainen, joka ei tee mitään muuta kuin lutkuttaa juomiaan. Hänen miehensä suojelee häntä, eikä näe missä oikeasti mennään. MInun mieheni suojelee heitä molempia ja menee mukaan siihen juomiseen. Häpeän, miten he mölisevät rauntasaunassa tienoolla, jossa naapurit ovat aina antaneet rauhan toisilleen. Ehkä häpeän liikaa? Itse en mennyt mukaan, vaan jäin yksin nuotion äärelle pienen konjakkilasin kanssa. En pidä humalasta.

Menetin malttini huhkiessani yksin keittiössä. Pyysin apua, mutta kenelläkään ei ollut kuulema aikaa kun piti ehtiä viemään juomia grillin äärelle. Lopulta huusin kurkku suorana pihalla, jolloin mieheni löi minua muovikauhalla päähän. Häpesin niin hirveästi, että olin sisällä oloissani. En itseäni, vaan sitä miten mieheni humalapäissään käyttäytyi. Hän on yleensä yhteistyöhaluinen,enkä tunne häntä vieraitteni aikana yhtään.

Nyt vieraamme koettavat, humalapäissään, keskustella mieheni kanssa kuinka olisi viisasta erota minusta. Heidän silmissään olen tiukkapipo ja muutenkin hankala, joten voisin marssia huutamaaan lisää kuinka vieraat voisivat lähteä pois. En ymmärrä yhtään, miksi he niin puhuvat? Emme ole ystäviä, emme ole oikeastaan mitään toisillemme ja olen vuosikausia koettanut vaan kestää. Rouva haukkuu minua inhottavaksi, mutta hän itse on niin paennut itsestään ja ongelmistaan, etten senkään vuoksi ymmärrä moisen virhahevon käytöstä.

Olen huolissani, miten vielä käy. Mieheni on vieraittemme vuoksi pitkään minulle vihainen ja syyttää epäsosiaalisuudesta. Saati sitten, mitä vieraat ovat hänelle minusta selittäneet. Muistan monenlaisia epämukavia tilanteita, joissa minua on nöyryytetty ja ajettu pois sängystä vieraiden vain katsellessa vieressä. Ei kuulema heille kuulu miten meillä menee.

Totta kai olen sanonut vuosien aikana, etten halua tavata kyseisiä vieraita. Minut on syyyllistetty siitäkin.

54

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole Nainen

Koskaan en moisia ihmisiä haluaisi nähdä. Jos miehelläsi ei ole selkärankaa olla puolellasi, olkoon vastaan.
      Minua ei käytetä hyväksi, en alkaisi taloudenhoitajaksi heille, enkä miehellesi.
      Jos et ole navastasi kiinni ukostasi, kysy, kumpi onpi parempi.

Jos välillänne on rakkautta, kai mies sinut valitsee.
      Inhottavia ihmisiä en enää elämääni mahduta.

Miksi et uskalla sanoa asiaasi ääneen, vaikka Huutamalla? :))

Törpötellä on hieno verbi!!

• huono vaimo 52 vee

Kiitos, sinä tuntematon ja ystävällinen sielu. Hymyilen tässä kirjoittaessani ja voit olla varma, että tulen noudattamaan neuvoasi. Kysyn taatusti kumman valitsee. Yksinkertaisen hyvä neuvo, mutta en ole koskaan osannut kertoa näistä tilanteista ja vain hämmentyneenä seurannut kaikkea vierestä. Enkä ole koskaan avoimesti kirjoittanut elämästäni millekään keskustelupalstalle. Nyt tuli vaan niin olo, että onhan tähän pakko saada apua edes jostakin.

En onneksi ole kiinni miehessä. Oletan siinä olevan yksi syy, etten miellytä vieraitamme.

• huono vaimo 52 vee

Kiitos sinä ystävällinen sielu. Neuvosi on hyvä, jota noudatan. En ole koskaan kertonut elämästäni keskustelupalstalla ja nolotti jo sekin...

Mitä tulee mieheeni hänellä ei ole selkärankaa. Joten antaa tosiaan olla sitten vastaan. Mitäpä sitä enempää ihmettelemään. Tätä on vaan niin vaikea myöntää itselleen.

• ole Nainen
        huono vaimo 52 vee kirjoitti:

Kiitos, sinä tuntematon ja ystävällinen sielu. Hymyilen tässä kirjoittaessani ja voit olla varma, että tulen noudattamaan neuvoasi. Kysyn taatusti kumman valitsee. Yksinkertaisen hyvä neuvo, mutta en ole koskaan osannut kertoa näistä tilanteista ja vain hämmentyneenä seurannut kaikkea vierestä. Enkä ole koskaan avoimesti kirjoittanut elämästäni millekään keskustelupalstalle. Nyt tuli vaan niin olo, että onhan tähän pakko saada apua edes jostakin.

En onneksi ole kiinni miehessä. Oletan siinä olevan yksi syy, etten miellytä vieraitamme.

Aikoinaan olin anoppini mielestä huono miniä
        Vaikka olin ollut melkein nunna.
        Onneksi mieheni asettautui puolelleni.
        Pidän heikkotahtoisina miehiä, jotka eivät pysty olemaan vaimonsa rinnalla.
        Sinun ei tarvi olla kenenkään kynnysmatto. Ole Nainen, ihanainen.
        Jospa miehesikin sen vihdoin ymmärtää.

• huono vaimo 52 vee
        ole Nainen kirjoitti:

Aikoinaan olin anoppini mielestä huono miniä
        Vaikka olin ollut melkein nunna.
        Onneksi mieheni asettautui puolelleni.
        Pidän heikkotahtoisina miehiä, jotka eivät pysty olemaan vaimonsa rinnalla.
        Sinun ei tarvi olla kenenkään kynnysmatto. Ole Nainen, ihanainen.
        Jospa miehesikin sen vihdoin ymmärtää.

Ihanainen haluan olla, mutta se arvostelu mitä ohuen oven läpi kuuntelen ei ainakaan miehen tai vieraiden taholta johda siihen ihanaiseen. Tietty suljin korvani ja antaa heidän haukkua, mutta ,,,,

• Rimmir tänään

Miksi et kerrankin yllättäisi, olisit räkäkännissä jo vieraittenne saapuessa, teeppä se varsin seuraavalla kerralla, jos sitä seuraavaa kertaa koskaan tulee. Sais mieheiskin hieman ajattelun aihetta.

Kait teillä on muita tuttuja joiden kanssa vietätte aikaa ilman pämppäämistä niina muina aikoina?

• huono vaimo 52 vee

Hih, kunnon räkäkänni saattaisi vieraita hätkähdyttääkin :D

Itse asiassa miehelläni ei ole muita ystäviä kuin kännäävät vieraamme. Miesvieras on hänen hyvä nuoruudenkaverinsa ja alkuvuosina lasten ollessa pieniä tapaamiset sujuivat ihan ok. Nyt kun lapsia ei ole enää ollut mukana ja aikuistuneet alkoholi täyttää sen aukon. Lasten aikana touhusimme ihan mukaviakin juttuja. SIksi alkoholin käyttömäärän kasvu on ollut ihan outoa, koska olemme kuitenkin reilusti yli viisikymppisiä ja kuvittelisin silloin suhteen alkoholiin muuttuvan hallitummaksi. Kun elämässä on muutakin.

Minulla on onneksi omia ystäviä, mutta tapailen heitä ilman miestäni ja ilman alkoholin litkutusta.

• Rimmir tänään

Itse asiassa miehelläni ei ole muita ystäviä kuin kännäävät vieraamme. Miesvieras on hänen hyvä nuoruudenkaverinsa ja alkuvuosina lasten ollessa pieniä tapaamiset sujuivat ihan ok. Nyt kun lapsia ei ole enää ollut mukana ja aikuistuneet alkoholi täyttää sen aukon. Lasten aikana touhusimme ihan mukaviakin juttuja. SIksi alkoholin käyttömäärän kasvu on ollut ihan outoa, koska olemme kuitenkin reilusti yli viisikymppisiä ja kuvittelisin silloin suhteen alkoholiin muuttuvan hallitummaksi. Kun elämässä on muutakin.

Minulla on onneksi omia ystäviä, mutta tapailen heitä ilman miestäni ja ilman alkoholin litkutusta.

No jos hänellä ei ole muita ystäviä niin koeta kestää tilanne ja rentoutua itsekin. Ei ole helppoa jos joutuu sen ainokaisen ystävänsäkin jättämään. Aika kohtuutonta.
        Et kait sinä ole mustasukkainen hänen ainoalle ystävälleen ja tämän rouvalle kun protestoit ?

• Rimmir tänään

Tuli tästä toinenkin asia mieleen. Jospa miehesi olisi tarvinnut apuasi , halunnut jutella ystävänsä kanssa niitä miesten juttuja kaikessa rauhassa sillä aikaa kun sinä olisit pitänyt seuraa tälle kaverin vaimolle.

Sinullahan on omia ystäviä joiden kanssa keskustella, mutta miehelläsi ei ole muita kuin tämä yksi. Ei ole oikein reilua mielestäni.

• huono vaimo 52 vee
        Rimmir tänään kirjoitti:

Tuli tästä toinenkin asia mieleen. Jospa miehesi olisi tarvinnut apuasi , halunnut jutella ystävänsä kanssa niitä miesten juttuja kaikessa rauhassa sillä aikaa kun sinä olisit pitänyt seuraa tälle kaverin vaimolle.

Sinullahan on omia ystäviä joiden kanssa keskustella, mutta miehelläsi ei ole muita kuin tämä yksi. Ei ole oikein reilua mielestäni.

Mietin olenko mustasukkainen, mutta kun en ole. Sen verran aikaa tässä jo oltu yhdessä, ettei ole syytä. Mutta siinä olet kyllä oikeassa, että rouvavieras olisi todellakin pitänyt sulkea vaikka aittaan hoitelemaan pahin känninsä pois. Ihan varmasti miehet olisivat halunneet olla keskenään turisemassa asioista, mutta rouvavieras tykkää kännissä örveltää miesten mukana saunassa ja huutaa kurkku suorana rannalla. Tämä on hänen tapansa pitää hauskaa, mutta ei siitä oikein kukaan tykkää. MIesten pitäisi itse sanoa hänelle, että nyt on miesten vuoro ja sillä sipuli.

Ja jos yhtään tunnet alkkiksta, niin heillähän on tapana vaipua ikiomiin juttuihinsa itkeskellen ja naureskellen pikku-ukoilleen. Se on oikeasti kammottavaa katseltavaa vieressä, koska siinä ei enää jutella mistään saati voisi ehdottaa kävelläänkö pieni lenkki tmv. Välillä sieltä kännikoomasta havahdutaan, juodaan lisää, remutaan ja taas vaivutaan pikku-ukkojen seuraan.

Päätin, että jatkossa mies saa tavata kyseisiä vieraita yksikseen. Hän todellakin tarvitsee ystäviään, mutta meillä ei vaan ole sovittu kyläilyprotokollaa loppuun. Nyt sovitaan. VIime yö oli karseaa!

• Kärsimyskukka

Räkäkänni ei ole hyvä vaihtoehto, sillä se voi jäädä tavaksi ja k.o. nainen alkoholisoituu. Kamppailin aikoinaan samanlaisen ongelman kanssa, kun mieheni kaksi suurta idolia, mies ja nainen tulivat häiritsemään meidän perhe-elämäämme. Siitä on nyt vuosikymmeniä. Kun katson elämääni taaksepäin, olen tyytyväinen kahteen aikuiseen lapseeni ja yhteen lapsenlapseen. Pariskunnalla, joka yritti sotkea meidän asioitamme, heillä ei ole mitään muuta kuin muistot räkäkannissä vietetyistä ulkomaanmatkoistaan.

Mieheni syyllistyi rikokseen ajamalla ihailemansa pariskunnan kotiin alkoholinvaikutuksen alaisena. Olisi pitänyt soittaa poliisi perään, mutta autoilu päättyi hyvin.

On paha, jos ihmisen yörauhaa häiritään juopottelemalla.

• weqrtyuut

Mikset sano, että et tykkää kännäämisestä mökillä.

• huono vaimo 52 vee

Olen sanonut ja tulen sanomaan. Nyt vielä voimakkaammin. Täällä on ihan liian hyvä olla, että sen pilaisi alkoholilla.

• (*****)

Olen sanonut ja tulen sanomaan. Nyt vielä voimakkaammin. Täällä on ihan liian hyvä olla, että sen pilaisi alkoholilla.

Kuinka täällä viisikymppisissä menee itse valitettavasti täytin 60 v. Äskettäin, olen jonkun aukaa pyörinyt siellä, porukka on ihan mukiin menevää, paria tyyppiä en siedä, liian hallitsevia, Vilkasta, mutta jutut vähän lässähtäneitä, paitsi välistä äityy ilmiriidaksi, sanoja ei säästellä, onneksi eivät pääse fyysisesti toistensa kimppuun, vois syntyä pahaa jälkeä, En tiedä kuka h on, olisiko luotsi , inhottava tyyppi , paiskaan koneen kiinni, kun tulee höpöttämään, ajan kuluksihan tätä vaan, teillä on yleensä hiljaisen näköistä.näin mennään.

• Oletko piika ?

Ihan yksinkertaisesti: pysy poissa mökiltä silloin, kun ko. pariskunta tulee vierailulle. Anna miehen selvitä yksin, kyllä se siitä huomoo, jos yleensä yhtään mitään huomoo.

Sinä olet kotonasi mökilläsi ja sinä sanot, miten siellä ollaan ja toimitaan. Jollei tämä ole selvää ukkokullallesi, niin jää pois passaamasta. Näin itse teen, en passaa enkä tarjoile enää kuin ikiomasta halusta ja tahdosta eikä siihen ukon lupaa tarvita.

• huono vaimo 52 vee

Kiitos rohkaisusta ja sanoistasi. On ihanaa lukea teidän ihmisen järkeviä vastauksia, koska ne auttavat suhtautumaan kertomaani tilanteeseen jatkossakin. Tein lujan päätöksen ja sanoinkin miehelle, että jatkossa minä jään pois. Ja tulevat vain, jos se minulle passaa jäädä pois mökiltä (=omia menoja).

Mies on ollut aika hiljaa. Hän kai tajusi nyt itsekin, ettei niistä vieraista ole kohta hällekään iloa. On varmaan rankkaa katsoa vierestä, miten vanha kaveri valuu viinan sekaan?

• Aika paha rasti.. 20 vuotta, ja ollut joskus mukavaakin yhdessä.
      Kaks kertaa vuodessa on aika harvoin.. tulee vaan kysymys, miten miehesi yleensä käyttää alkoholia. Ymmärsin että vähän, hältä voi mennä muisti osasta noita ystäviensä vierailuja, muttei se mikään puolustus! Hyvä jos pystyisitte asiallisesti tekeen ratkaisun keskenänne.
      En tykkää neuvoa muita, mutta kuitenkin; älä passaa.. jos heille juomisen kesken nälkä tulee, grillatkoon keskenään.
      Vietä sinä aikaasi, missä parhaiten viihdyt..

• huono vaimo 52 vee

LUpaan olla passaamatta enää. Oli sen niin tyhmää olla kädet kyynärpäitä myöten ruuassa ja grillamarinadissa. Joten lämmin kiitos sinulle sanoistasi, Sanin!

Mies on vähentänyt alholin käyttöä ja mitä arvelit saattaa osin mennäkin muisti, jos ottaa liikaa. Sitä suuremmalla syyllä voisi miettiä kannattaako imeä kaksin käsin juomiaan. Tästä kyllä puhutaan, mutta asiallisesti.

• ...

Vähän sivuun.

Utelit naisnäkökohtaa. Mulla sattuneesta systä miesnäkökulmaa. Itellä on muutama kudikaveri, joita vaimo ei siedä. On vaimollakin kavereita, joita ite en siedä.

Se on vaan otettava silleen, että ei ota milleen. Öf, en menyt kalavala-mittaan

Mulla enenpi ongelmana kavereitten sietämättömät muijat. Oikeen ihmetellyt, miten niin monet , mun käsittääkseni ihan tervepäiset kundit, on ottaneet niin tyhmät akat. Kaikkea se rakkaus teettää.....

Vaan, niitä nyt on pakko katella, siinä sivussa. Ongelma on, ne sekaantuu miesten puheisiin. Siis kun jutellaan jostain, akka alkaa vierestä selittään jotain kummallista ja olemaan erimieltä. Siis kaverin muija, oma vaimo on hiljaa, jos ei ole sanomista. Mun muija juu puhelias kyllä, mutta ei ala änkyttämään asioista, mitkä ei koske sen pirtaan.

Kyllä mä kestän muutaman kerran vuodessa "virallisia" vierailuita tuttavapariskunnilta. Mutta mieluiten tapaan muutamia ihmisiä ilman niitten puolisoita.

Noin nopeeksi neuvoksi. Menet ja käsket kucipäitten häipyä kodistasi. Mä olen tehnyt joskus noin. Hirvee riitahan siinä muka tulee, mutta tuleepahan asia selväksi.

=DW=

• Kaksi kertaa vuodessa ei ole suuri uhraus jos osallistut typeränä pitämääsi törpöttelyyn vieraidesi kanssa. Sinulle jää kuitenkin hyvää yhteistä aikaa vielä yllinkyllin. Elämässä on ikäviäkin asioita, joiden vuoksi kannattaa joskus uhrautua, vaikka se sillä hetkellä tuntuisikin paskamaiselta. Kännissä on helpompi sulatella sellaisia asioita, mitä ei selvinmpäin jaksaisi kuunnella. Mitä paskemmalta tuntuu, niin sitä kovempi känni päälle. http://www.youtube.com/watch?v=aHjpOzsQ9YI

• Laitoin tuon videolinkin vahingossa, mutten viitsinyt koko tekstiä poistaa, niin olkoon. tarkoitukseni oli linkittää jotakin muuta, mutta olin vahingossa kopioinut tuon videolinkin, joten älä välitä siitä...

• yäkkiä yäkkiä
        demestre kirjoitti:

Laitoin tuon videolinkin vahingossa, mutten viitsinyt koko tekstiä poistaa, niin olkoon. tarkoitukseni oli linkittää jotakin muuta, mutta olin vahingossa kopioinut tuon videolinkin, joten älä välitä siitä...

Siis työntyykö se humalainen mätisäkki sinne saunaan miesten mukaan esittelemään kaljan turvottamaa ruhoaan?? Saunotko sinä myös sekasaunassa vai onko se vaan tämän alkkis-naisen oikeus?

• lapin muija

Jos he eivät tuon useammin sinne mökille tuu, niin minä en sillä kertaa lähtis sinne kun he tulevat, Jos miehesi haluaa kutsua heidät niin hän voi sitten viettää hauskaa viikonloppu a yksiseen heidän kans. Minä en usko että minä viitsisin pilata tässä iässä enää yhtään viikonloppua. Mielummin nautin omasta seurasta kuin ihmisten jotkat eivät osaa käyttäytyä ihmisiksi vierailulle tultaessa. Tämä on minun mielipiteeni, sinulla on ehkä syyt miksi olet siellä mökillä,vaikka he tulevat.lapin muija

• Alter egoni

Olisi mielenkiintoista kuulla jatkoa tälle tarinalle - mitä tapahtui kun otit asian puheeksi miehesi kanssa hänen selvittyään? Ehdotitko, että miehesi vastaanottaisi vieaansa ihan itsekseen ilman sinua?
      Olet varmasti jo yhdessäoloaikananne osoittanut oman alkoholinkäyttösi rajan, luulisi miehesi arvostavan sitä ettei se raja ole humalahakuisuudessa asti. Tuttavanainenhan on mitä mainioin esimerkki siitä, mitä seuraa jos siirrät rajaasi.

• Huippuemäntä

Jos he tulevat sovittuna aikana, niin jää kaupunkiin. Anna heidän riekkua keskenään.
      Jos tulevat yllätyksenä, sano suoraan, että lähdet kaupunkiin tunnin sisällä.

Jos miehesi syyllistää sinua siitä, sano, että heillähän on paljon mukavampaa keskenään, kun sinä et ole nipottamassa vieressä.

Hyvä neuvoa tietenkin, matka kaupunkiin voi olla hankala noin vain, ja kalliskin.
      Mutta anna heille grillimakkarat käteen ja pane heidät tekemään sapuskansa itse grillissä.
      Sinulle voi myös tapahtua kaikenlaista kömpelyyttä, laituri voi olla liukas mattopyykin jäljeltä, saunapuut märkiä tai lopussa, veneen tappi kateissa, saunakauha pudonnut portaiden alle, kuka ryömisi hakemaan! Hyttysverkot vintillä, lakanat kaupungissa, vessapaperi lopussa jne.

• onpas pöyristyttävää että olette tutustuneet aivan eri elämäntavoin elävään pariskuntaan, tai sinä olet. On hyvä ettet ryhdy juopoksi vain ollaksesi sosiaalisesti mukana ja hyväksyttävä. Heillä on oikeus elää kuten elävät mutta niin on sinullakin.
      Älä mene siihen joukkoon mukaan,pysyttele muualla ja anna heidän juhlia omat juhlansa joihin et luonnu mukaan. Kai sinulla sellaisiakin kavereita on joiden kanssa voit harrastaa sitä mikä on sinulle ominaista, mennä sieneen ja samoilla tai muuta.
      Kyllä heidän oleluunsa tulee jonkinlainen ratkaisu kun et ole heitä palvelemassa.
      Miehesi on suorastaan outo jos kuuntelee mollauksiasi tunnistamatta sinua omaksi itse valituksi vaimokseen, toisaalta sinäkin olet hänet valinnut. Joskus vain elämä vie eri tarkoitushakuihin, saapa nähdä miten teille käy, toivottavasti löydätte omat sävelet ilman muiden sivusointeja.

• huono vaimo 52 vee

Kiitos vastauksistanne, hyvät ihmiset. Ällistyin, että lisää oli tullut.

DW oli kirjoittanut hyvän miesnäkökulman ja vahvisti sen, että arvon vierasrouvamme tunkeminen misten vuorolla saunaan ja sekaantua miesten puheisiin on vähän tyhmää. Etenkin kun sauna on pienehkö ja pari isompaa herraa sopii sinne juuri sopivasti. Humalainen nainen toikkaroimaan väliin ei hyvää tee. Ja nimenomaan mitä varten pitää tavata pariskuntien kesken koko viikonloppu?

Minä en halua sekaantua miesten puheisiin, koska tiedän miehelleni olevan tärkeää saada tavata vanhaa kaveriaan. En tarvitse huomiota, enkä halua päteä asioissa joista en tiedä mitään. Voin pälättäää miehelle muun vuotta ihan tarpeikseni :)

Kuluneen viikon aikana mies on ollut asiasta aika hiljaa. Oman palautteeni annoin, asiallisesti, mäkättämättä, mutta mies sai kakistettua loppuviikosta, että vieraillamme taitaa mennä aika huonosti elämässään. Siitä arvelen sen olevan kova paikka, jos hyvä ja pitkäaikainen kaveri alkaa luisumaan käsistä ja vain tyhmän viinan takia. En ole sen enempää kysellyt, koska kirveltää häntä selvästi.

Mies ei kuitenkaan tajua sitä, etten halua enää tavata tuttuvapariskuntaa. Hän saa hoidella tapaamiset omin nokkinensa ja kuten Huippuemäntä totesi eikun paiskaa grillimakkarat isännän matkaan. Ja kyllä, hyvä Lapin emäntä, taatusti pidän huolen sieniretkistäni ja pakenen metsään :) Kiitos rohkaisustasi!

Demestre ehdotti, että joisi mukana,.Alkujaan (vuosia sitten), kun vieraittemme viinan käyttö oli hallitumpaa, juhlin minäkin mukana. Se oli turvallisempaa ja tiesi, että tapaamiseen mahtuu kaikenlaista muutakin hauskaa.Ja kuten Akter egoni totesi pitäisihän ihmisten ja miehen jo tietää, etten mene nykyiseen touhuun mukaan. Olisihan se ystävällistä muiltakin asia ymmärtää.

Vantaannainen totesi, että saa nähdä miten meille pariskuntana käy. Sain viikolla niin ihmeellisen tärinä- ja ahdistuskohtauksen viikonlopusta, ehkä jonkun sortin paniikkihäiriö, mutta kun koin olevani taas turvassa lähtivät pelko ja itku liikkeelle. En tiedä kuuluuko ikään, mutta olo oli jonkun päivän karsea. Luulisi jo tässä iässä kaikkeen tottuneensa, enkä olisi uskonut moista kokevani. Liekö purkaantui monen vuoden tunteet?

• KyllästynytJuoppoihi

Kaikkein pahimpia ovat nuo perikuntien omistamat entiset maatilat järven rannalla. Jos joku vähän järkevämpi osakas rakentaa itselleen ja perheelleen vaikkapa mökin tai omakotitalon sen tilan maille ja haluaa olla kännäävältä suvulta rauhassa, niin ei se onnistu. Itselläni on kokemusta vaimoni sukutilan suhteen. kerrankin löytyi muija meidän oman mökin saunasta jeesus kännissä jonkin juopon veljensä mukana kylään tulleen hampparin kanssa. Olen myös joitakin kertoja ollut kylässä vastaavanlaisen perikunnan tilalla ja sielläkin tämä parinsadan metrin päähän vävyn rakentama omakotitalo toimi sit panopaikkana näille muun suvun miespuolisille vieraille. naikkonen vaan perskännissä kun ukko oli työkomennuksella. Varhaisteini tyttö vielä lisäksi siinä näkemässä äitinsä alennustilaa. Liekö kertonu isälleen vai kielsiköhän äitisä.. en tiedä.

• dfghjksdfghjk

Mä en kestäis tommosta miestä. Jätin omani, koska ei osannut käyttäytyä jos joi alkoholia. Hän ei juonut sitä utsein, mutta ne harvat kerrat riitti mulle. Mua hän ei koskaan lyönyt, mutta muttui juodessaan väkivaltaiseksi, heitteli kamoja y.m.

Jos sun mies on sua vielä lyönytkin.... :o Ootko puhunut hänelle siitä, kun hän on selvinpäin. Sinuna jättäisin miehen. Eiköhän hän joskus ymmärrä, että menetti kunnollisen naisen.

Ei kenenkään juoppoa tarvitse sietää! Tsemppiä ja jaksamista!

• ...

Yks näkökohta.

Tässä ketjusssa keskityttiin perinteikseen tyyliin syyttämään viinaa kaikesta pahasta maan päällä. Uskis juttuja. Eniten ihmetytti toi puusilmäinen moralisointi. Joku jos tulee mökilleen, se tulee sinne rentoutumaan, ehkä juopottelemaan.

Minähän olen kunnan kuuluisin juoppo. Tulen mökille ja pari päkkiä keskaria makkaran kyytipojaksi. Ja sitten änkeytyy kylän pahin juoruukko kylään aamulla. Niinni, ajanut yön, ottanut aamusta kaljaa ja laittanut nukkumaan. "Se vaan juo aamusta iltaan". Siis iltakaljat aamutelkkaria katellessa.

Ei sen puoleen, juonkin aika paljon, ja kummallisiin aikoihin. Teen paljon hommia öisin, saatan todellakin usein olla pikkukaljoissani aamupäivästä.Ja siitähän kylän pottuaviljelevät tekopyhät uskispotunviljelijät sitten jaaritteleva esson paarissa. Pitäisivät huolen omista asioistaan, ei mun, mä pärjään kyllä itekkin.

Ja ihmiset ei todellakaan tajua sitä, että kun mä tulen mökille, mulla yhdistetty loma/työmatka. Ja se on totta, että kun joskus taaperran naapuriin pikavisiitille, saattaahan se olla, että en välttämättä ole aina ihan selvinpäin. Mutta haloo. meitsi tulee kesämökille, voin mielestäni tehdä täällä ihan mitä haluan. Ja milloin haluan.

Että kun tulikin puheeksi, pitänee hinautua osulaan ostamaan lenkkimakkaraa, keskaria ja sätkätupakkaa. Maanantai aamupäivä kivaa aikaa ottaa pari virkistävää keskaria , naapurin kaheleitten uskisten silmien alla ;DDDDDD

=DW=

• Hauskaa lomaa!

Saathan sinä noin tehdä.
        Aloittaja vain on sitä mieltä, että hän ei halua hoitaa juopporemmin taloutta.
        Se on ihan eri asia.

Kun mökille menee samanhenkinen porukka, tai juoppo sinne yksinään, niin omassa tuvassa tehdään niin kuin mukavimmalta tuntuu.

Mutta jos sinne vaaditaan mukaan erimielinen ihminen - useinkin vaimo - jonka tehtäväksi pannaan ruuanlaitto, tiskit ja saunan lämmitys, niin siinä tehdään virhe. Ketään ei saa väkisin vaatia seuraamaan juopporemmin toilailuja, saati passaamaan ruualla ja yösijalla.

• ...
        Hauskaa lomaa! kirjoitti:

Saathan sinä noin tehdä.
        Aloittaja vain on sitä mieltä, että hän ei halua hoitaa juopporemmin taloutta.
        Se on ihan eri asia.

Kun mökille menee samanhenkinen porukka, tai juoppo sinne yksinään, niin omassa tuvassa tehdään niin kuin mukavimmalta tuntuu.

Mutta jos sinne vaaditaan mukaan erimielinen ihminen - useinkin vaimo - jonka tehtäväksi pannaan ruuanlaitto, tiskit ja saunan lämmitys, niin siinä tehdään virhe. Ketään ei saa väkisin vaatia seuraamaan juopporemmin toilailuja, saati passaamaan ruualla ja yösijalla.

Asiassa erilaisia näkökantoja.

Tuossa aloituksessa tuli esiin ainoastaan yksi. Keksitty juttu mun mielestä. Mutta kiintoisakin.Löylykauha oli selkeästi puutaheinää.Löylykauhajutut muotia nykyisin, internetissä ja muutenkin. Pitää ottaa huomioon, löylykauha on mun käsittääkseni yleensä saunassa. Sieltäkö se kundi oli tullut paukuttamaan eukkoaan pataan silä ?

Olemassa paljon sietämättömiä ihmsiä. On mullakin kavereita, ja ei välitä katella. On niitä silläkin kavereita, joita ite en välitä katella. Harvemmin tavataan isommassa kimppakivassa, tosiaan ehkä jonkun kerran vuodessa. Vähän sellaisia epävirallisia edustustilaisuuksia.Joskus dokaillaan, joskus ei.

Mutta aloitus oli selkeästi fiktiota. Siinä kyllä avattiin kiintoisaa keskustelua, joka sitten tyrehtyi uskisten moralisointiin ja saarnaamiseen. Sitä kai siinä haettiinkin, vaikka aineksia olisi ollut moneen muuhunkin, siis pohtimiseen ja asioitten miettimiseen.

Ne on nämä syksyt, suviseurojen jälkeen vähän tällaisia. Kakara menee kouluun, kotiäideillä aikaa provoilla lasten tietokoneilla netissä. Ne sotkee kaks asiaa aina. Tämä on suomi24- huuhaaportaali. Sen uskisportaalin nimi on kotimaa24.fi.

Edelleen aloitukseen liittyen, mä siis todellakin olen tyhjentänyt joskus pirtin kaheleista. Mua ei varsinaisesti kaljoissaan olevat ihmiset erityisesti haittaa sinällään. Jossain vaiheessa homma saattaa karata käsistä joillain, pitääpi sitten tilata niille taksi. Asian voi hoitaa suhteellisen tyylikkäästikin, ilman löylykauhoja.

Noissa raittiusintoilijoissa samaa vikaa kuin homofoobikoissa. Täydellistä suvaitsemattomuutta. Ja mua vaan jotenkin epäilyttänyt aina, ne on niinkuin samaarotua jotenkin, toiset on kaappijuoppoja ja toiset kaappihomoja. Tai sitten jopa sekä sekä että.

=DW=

• Orthexkauha

Jos vierailu menee siihen pisteeseen, että miehesi lyö sinua saunakauhalla päähän, niin eikö raja kulje siinä?

Ilman sarvia ja hampaita sanoisin tyynesti, että tämä oli sitten viimeinen kerta, jolloin passaan juoppoja ja otan siitä kuhmun päähäni palkkioksi.

Jos ratkaisu ei miestä tyydytä, niin asia käsitellään perusteellisesti ja mietitään, kuka mökin omistaa. Saman tien voidaan tarkistaa kuka tai ketkä ovat miehelle tärkeämmät, vaimo vai juoppokaverit.

Raja tuli vastaan.

• totta toinen puoli

Minä en passaisi juoppoja en edes omaa miestäni, jos hän joisi.
      Ongelmat yleensä kasvavat iän mukana ja sitten eläkkeellä ei kestä toista sekunttiakaan.

Sitten erotaan, kun olisi pitänyt erota jo vuosia aikaisemmin, ja seuraavaksi itketään yksinäistä vanhuutta.

Olisi parasta ajatella elämää kokonaisuutena ja järjestellä asiat siihen malliin ettei joudu grillikastikkeisena itkeskelemään. Punnukset vaakaan ja tulosta tutkimaan.

Itsestä kaikki on kiinni täytyy vain muistaa käyttää aivoja ennen kuin dementia iskee ja niillä ei ole enää käyttöä.

• Myös minä en lähtisi mökille lainkaan kun tuo miehesi "samanhenkinen" ystäväpariskunta tulee sinne. Viihtykööt keskenään. Eikö tässä iässä saa valita seuransa jo itse. Siis annat heidän törpötellä jos niin tykkäävät, mutta jäät itse pois koska et tykkää etkä ilmeisesti viihdy heidän seurassaan. Jos näin kaikki ovat sitten tyytyväisiä.

• 18+18

Olette häikäilemättömien juonittelijoiden uhreja.

He ovat havainneet miehesi alttiiksi vaikutuksilleen ja haluavat sinut ulos, pois kuvioista, jotta saisivat juoda mökkinne ja rantasaunanne, ynnä muun omaisuutenne.

He edustavat aivan tyypillisiä rikollisia alkoholisteja. He eivät ole sen enempää sinun kuin miehesikään ystäviä, vaan häikäilemättömiä ja sydämettömiä varkaita, murhaajia, sillä he eivät piittaa miehesi terveydestä, eivätkä kunnioita avioliittoanne.

Pidä miehellesi puhuttelu. hänen selvänä hetkenään. Teidän on katkaistava suhteenne lopullisesti näihin huijareihin.

• Nurmikonleikkuu jää

Puhuttelu ei auta, kun miehellä on kiva ryyppyremmi lomaseurana.

Jää itse kaupunkiin ja keksi itsellesi mukavaa tekemistä.

• 1-20

Kaikilla meillä on yksi elämä.

Apinoilla samoin.

Onko järki pois monella?

• huono vaimo 52 vee

Kiitos uusille vastauksille, joissa on paljon järkeä pitää puoleni. Ja pidänkin. Kyllä tämä nyt oli ns viimeinen vierailu , että olisin itse paikalla seuraamassa moista meininkiä.

DW-nimimerkille korjaus, etten ole kirjoittanut löylykauhasta, vaan muovikauhasta. Meillä on niitä ainakin neljä: hyyskässä, keittiössä, sadevesisaavissa pihalla ja saunassa. Käteviä mökillä, jonne ei tule vesi hanasta.

• ataliana

18 18 avasi mielenkiintoisen näkökulman ja toi mieleeni muistojakin aiheesta.
      Seurustelin joskus 80-luvun alussa jonkin aikaa miehen kanssa,joka omisti maalaistalon nätillä paikalla ja omalla rannalla.

Häntä apuun pyyteli tuttavapariskunta kun kämppä oli mennyt alta...

Istuttiin iltaa,oli saunatkin saunottu.
      Illan edetessä miesystäväni alkoi ihmetellä,mihin hänen juomansa olivatkaan kadonneet.
      Niitä sitten ruvettiin etsimään porukalla. nostelin omatkin kassini lattialta ja ihmettelin kun kassi kilahti...

Nämä peevelit oli laittaneet isännän viinat minun kassiin,jotta syy menisi minulle ja saisivat minut pois asunnosta,jotta voisivat tyhjentää kämppää isännän sammuttua. Onneksi mies uskoi minua ja pariskunnalle tuli lähtö yönselkään.

Mutta asiaan: Jos aloittajaa ei kiinosta seurata senlaatuisia viikonloppuja,ei hänen mielestäni sinne tarvitse mennä. Mies saa mennä ja olla kaveraidensa kanssa,siihen hänellä toki on oikeus,ellei ole epäilystäkään mistään sellaisesta,josta omassa tekstissäni oli kyse.

Siihen kauhalla lyömiseen olisin puuttunut oitis ja hyvin kovalla kädellä;
      Eli kerta vielä ja mies saa etsiä yösijansa muualta.
      Hänellä EI ole mitään oikeutta mätkiä millään vaimoaan!
      Sitä ei pidä sallia. Humalatila ei ole lieventävä asianhaara,päinvastoin!

Voimia eteenpäin ja pidä ittes naisena,lujana sellaisena!

• huono vaimo 52 vee

Hurja tarina vierastainne ja viinoista! Hyvä kun jutustani lähtee kimpoamaan muitakin muistoja ja kommentteja.

Kiitos ataliana sanoistasi. Pysyn lujana. Se on hyvin sanottu :)

Olen nyt viikonlopun kotona ja mies mökillä. Näin se kuvio alkoi muuttumaan...

• Rento-Reetta

Hurja tarina vierastainne ja viinoista! Hyvä kun jutustani lähtee kimpoamaan muitakin muistoja ja kommentteja.

Kiitos ataliana sanoistasi. Pysyn lujana. Se on hyvin sanottu :)

Olen nyt viikonlopun kotona ja mies mökillä. Näin se kuvio alkoi muuttumaan...

Meillä isäntä heitti vapaalle sillä hetkellä, kun auto kaarsi mökin pihaan.
        Hänen mielestään olin niuho ja ymmärtämätön, kun en jaksanut katsella ja kuunnella juopunutta miestä, joka viinanhuuruissaan tunsi olonsa voittamattomaksi. Hän tarttui moottorisahaan, lähti kalaan, lämmitti saunaa, halkoi puita, ja minä juoksin perässä edes nähdäkseni, missä hän onnettomuuden sattuessa on.

Mökki on kaukana kaikesta, ja olin huolissani, miten saan apua, jos itselleni siellä jotain sattuisi, kun mies sitten sammui aina illan suussa tv:n ääreen.
        Suuttumiseni ei auttanut mitään.

Lopulta sain sellaisen raivarin, että tieto meni perille.
        Kysyin, miksi h-vetissä minun pitää tulla mukaan, kun perjantaina tunnin kuluttua perille pääsystä mies hoippuu täydessä seilissä ja jatkaa sunnuntaihin, ja ajaa tuhannen krapulassa kotiin. (Minua ei päästä koskaan auton rattiin, ja oikein se nykyisin jo onkin, koska olen jo varmaan ajotaitoni kadottanut.)
        Sanoin, että hän tuo minut keskelle ei-mitään seuraamaan juopumustaan. Kahteen päivään en saa järkevää vastausta, jos yrittäisin jostakin asiasta keskustella, saan olla yksikseni, tehdä huushollia kuin torpan emäntä 1800-luvulla, pilkkoa puita ja kantaa vesiä, säilyttää ruokatarvikkeita mitenkuten kylmässä kellarikuopassa jne. Miksi.

Sanoin, että kerran vielä, ja mökkireissuni on sitten käyty loppuelämäksi.
        Se auttoi. Vaikka hän edelleen tietenkin kuljetta taskumattia mukanaan, on hän järjellisessä kunnossa. Alkoholisti voi pitää varansa, vaikka ei lopetakkaan.

Vieraita en ole suostunut enää vuosiin vastaanottamaan, sillä samanlaisia he olivat kaikki, ja taloudenpito isolle porukalle oli tappavaa.

Joillekin vaan viina on se rentoutumisen huippu. Eivät vaan osaa rentoutua yksikseen, vaan jonkun täytyy olla huolehtimassa.

• norppa30+

Kun täytin kolmekymmentä koin jonkinlaisen aikuistumisen.
      Sanoin itselleni: olen aikuinen ja aikani on kallisarvoista. Minä päätän kenen kanssa aikani vietän. Viimeisimmätkin merkit toisten pakollisesta miellyttämisestä karisivat.

Miehelläni on mukavien ja ihanien ystävien lisäksi todella ärsyttäviä ääliökavereita sekä mukavien kavereitten idiootteja puolisoita (pyydän anteeksi hieman kärkästä ilmaisutapaa ja sanavalintaa). Mies on varmaan samaa mieltä omista kavereistani ;). En lähde kenellekään kylään jos seura ei miellytä, enkä myöskään oleta että mieheni lähtisi kylään mukaan kaverilleni jos häntä ei seura huvita. Enkä myöskään ole kotona ns. tarjoilemassa pullaa jos tuleva seura ei miellytä.

Olen iloinen että meillä parisuhteessa on tästä asiasta yhteisymmärrys :)

• ota rennosti

Miksi siellä keittiössä pitää huhkia? Anna olla siivotkoon känniläiset kun heräävät. Jos on nälkä syö omenoita.

Jos känniläisten käyös ei miellytä, miksi olet heidän kanssaan mökillä? Lähde vaikka Utsjoelle uistelemaan tai ruotsinlaivalle tanssimaan.

Pariskunnilla ei ole aina yhteneväiset intressit. Miksi tehdä ongelmaa jostain mikä ei ole ongelma.

Seurustellessa ennen avioliittoa kartoitetaan miehen intressit. Kaiken pitäisi olla sen jälkeen päivän selvää. Jos on mielestään tehnyt väärän valinnan voi erota. Avioliittokaan ei ole ongelma. Oma asenteesi ratkaisee. Sinulla ei ole oikeita ongelmia.

• no joo

Lähetä mäkeen miehesi ja pariskunta, ei siinä kummempaa.

• Erakkoparin emäntä

Tämä oli hyvä lukea meidän tilanteessa. Meillä ei oikein ole ainakaan kaveripariskuntia eikä mökkiäkään. Lapset ovat opiskelemassa, he osaa kyllä kaljoitellakin. Itse emme kaljoittele emmekä ryyppää muutenkaan. Isännällä on työkavereita ja itselläni joku lenkkikaveri, joiden kanssa voi vaihtaa ajatuksia.
      Kaipaisin kyllä enemmän läheisiä sielunkumppaneita, mutta mistä niitä yhtäkkiä löytyisi tai löytyy enää tässä vaiheessa, kun kavereittenkin rivit ovat alkaneet harventua.
      Voisiko aloittajan mies nyt ehdottaa kaverilleen viikonloppua "miesten kesken"?

• poliisimies222

Lähde reissuun, kun nämä vieraat tulee. Jos ukko suuttuu, niin kutsu poliisit.

• koettu on jo

Yksinäistä vanhuutta ei tarvii pelätä, on kaikenlaista viihdykettä nykyisin, mutta juopon kanssa elämistä kannattaa pelätä!

• jallajolla

Jos minulla olisi mökki,niin vieraita saisi tulla,mutten orjaksi alkaisi kenellekkään.
      Kaljapulloakaan ei tippuisi ennekuin hommat olisi tehty tiettyyn pisteeseen.

Senverta hurja akka olen että päästyäni talotoimikunnan puheenjohtajaksi ei huomisisssa talkoissakaan tipu ensimmäistäkään oluttölkkiä kouraan,ennenkuin osa hommista on tehty!

Juopottelua ei tarvitse sietää jos siitä ei itse pidä!

Itse kyllä juon olutta mielelläni ja voipi mennä aika montakin illassa.
      Mutta kaiken on oltava ensin siinä kunnossa että voi huoletta ruveta nautiskelemaan.
      Juovuksissa ei sitten sössitä kirveen ja sahan kanssa.
      Puut saunaa varten voi laittaa valmiiksi ja grillille myös.

Työkaluja ei käytetä kännissä!

Ja ne jotka eivät pidä alkoholista voivat keksiä muuta tekemistä tai mennä ihan toiseen paikkaan.

• holismin kokenut

vieraat !!!!

Olen vanha alkoholisti ja kokenut samaa vaikeutta kun lopettasin juomisen kun tahdot elätä kuin ihminen että kiva olis siis paa tavarat jakoon ja etsi uusi kumppani ja tarkkaile rahankäytöä ja miten ravintola vetää siis ei ole oikea.Kun löydät normaalin vaikka luonto ihmisen voisit kokeilla. koska heissäkin on puutteita esim aamusta iltaan tähystämässä sieppoja, sinä kotona odotat. Siinä mun kommenttini ja tois tarina kokoa itsesi ja paa tavarat jakoon. Elämäsi varmasti paranee holismi on erittäin ,nopeasti paheneva sairaus ja fyysillinen pahoinpitely alkaa vähitellen. muuttuen hyvinkin pahaksi.

• Aivan. Alkoholistit viihtyvät toistensa seurassa eivätkä häpeä toisiaan. Jos tarvitsee hävetä puolisoaan, on parempi etsiä sellainen jota ei tarvitse hävetä. Jos valitsee luontoihmisen, on parempi viihtyä itsekin ulkona. Jos valitsee golffarin, kannattaa itsekin harrastaa golffia. Koti-ihmiset taas viihtyvät kodeissaan kotisohvalla yhdessä eivätkä odota ketään kotiin kun ovat jo siellä.

• 18+3

Sama neuvo, kun monella muullakin: pois mökiltä silloin, kun ko. vieraat ovat paikalla.

• 124

Minä ilmoittaisin miehelleni lähteväni johonkin kotoa/mökiltä pois siksi aikaa kun miehesi vieraat ovat kylässä,täytyykö sinun olla kotona kuuntelemassa,katsomassa,passaamassa.Minä ainakin ottaisin vkl-matkan vaikka kylpylään tai hotelliin,menisin ystäväni tai sukulaiseni luokse muutamaksi päiväksi.

• kinttana

Miehesi vieraat saavat olla hänen vieraitaan,mutteivat joka viikonloppu.
      Aseta ehdoksi vaikkapa neljä- kuusi kertaa vuodessa.
      Jos mökki kerran on teidän yhteinen,niin sinulla on oikeus aviovaimona olla mökillänne kuten haluat.
      Jos mies ei tähän suostu.Niinkeksi joku kunnon sanktio.Mieti se etukäteen.
      Alkoholismi kun näyttää vaanivan ihan oksalla.

Jos haluaa useammin viettää aikaa mökillä kamujensa kanssa,maksakoon sinulle vaikka risteily- tai kylpylä-viikonlopun.
      Sinä olet sen ansainnut aiempien vuosien perusteella.

Ja voisitko harkita olla yksin mökillä?
      Siihenkin sinulla on oikeus,lomaan ilman mitään muita velvotteita kuin mitä itse tahdot?
      Sekin voi olla todella rentouttavaa.
      Yksinolo ainakin itselleni antaa uskomattomasti voimaa arkeen ja muuhunkin jaksamiseen.
      Vaadin sitä kerran vuodessa vaikka olen ollut parisuhteessa vuodesta 1986.
      On taivaallista tehdä vaikka kävelylenkki juuri silloin kun ITSE haluaa. Sehän on lomailun tarkoituskin.
      Sinähän olet edelleenkin oma itse,vaikka oletkin naimisissa.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6275
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      642
      2594
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1209
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      82
      1113
    5. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      312
      1065
    6. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      75
      1064
    7. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      59
      1064
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      65
      942
    9. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      69