Kirkonmenot vai hengellinen kokous?

Ei sirkusta

Kirkonmenot ja yleensäkin kaikki esiintymisohjelmakokoukset ovat Raamatulle vierasta touhua.
"Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi (=papinpuvut) ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa. He tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi.'" (= pastori). Matt. 23:5-.7.

Itsensä näytteleminen papinpuvuissa, tai toisaalta ylistyksen, rukouksen, tanssin tai minkä tahansa "katsokaa minua" -ohjelmannumeron kanssa EI kuulu elävässä uskossa oelvien seurakuntatoimintaan!

25

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikein ja

      Rajunlaista tekstiä.

    • Minusta luterilainen liturgia on kyllä kaunis. Olen kokenut sen monta kertaa todella hoitavana. Pidän kyllä helluntailaisten kanssa omin sanoin rukoilustakin, nuorten kanssa ylistämisestä ja vapaakirkollisten hieman helluntailaisuutta levollisemmasta tyylistä.

      Mikä sitten kuuluu elävässä uskossa olevien seurakuntatoimintaan? Minusta on vääränlaista platonilaista dualismia ajatella, ettei Jumala kohtaisi ulkoisten asioiden kautta. Kuten kasteveden, ehtoollisviinin ja -leivän, julistetun sanan, lausuttujen rukousten, liturgisten eleiden, nostettujen käsien, musiikin, kuvataiteen ja arkkitehtuurin muodossa. Raamatun Jumala loi käsittääkseni aineellisen todellisuuden sangen hyväksi. Ja käski rakentaa telttamajan ja temppelinkin. Ja tuli ihan ihmiseksikin.

    • ajattele1

      "Itsensä näytteleminen papinpuvuissa"

      Luepa Vanhaa testamenttia. Siellä vasta Jumala ontaa tarkat ohjeet, kuinka häntä on papin lähestyttävä.

      Papin asu kätkee papin kehon, se tekee kaikista papeista yhtälaisia. Ellei olisi virkaasua, ihmiset kiinnittäisivät huomiota siihen, kuinka pappi on pukeutunut.

      Huonoa ovat jo nämä naispapit korvarenkaissaan ja värjättyine hiuksineen.

    • kveekarit

      "Kirkonmenot ja yleensäkin kaikki esiintymisohjelmakokoukset ovat Raamatulle vierasta touhua.
      "Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat"

      Tämä on perinteiselle kristinuskolle kokonaan vierasta ajattelua.

      Onhan noita kveekareita, joilla ei ole sakramentteja eikä pappeja eikä paljon muutakaan.

      On se erikoista, että sinulla on silmät, jotka näkevät ihmisten sydämeen - eivät ole elävässä uskossa!

      • perinteiselle?

        Myös luterilaisuus on perinteiselle kristinuskolle vierasta. Luterilaisuus keksittiin vasta 1500-luvulla eli noin 500 vuotta sitten. Perinteinen kristinusko oli silloin ollut voimassa jo yli tuhat vuotta.

        Eihän luterilaisillakaan ole muita sakramentteja kuin kaste. Luterilaiset uskovat, toisin kuin melkein kaikki muut kristityt, että ehtoollisessa leipä ja viini eivät muutu ruumiiksi ja vereksi, vaan jäävät entiselleen.

        Reformaatiossa luterilaiset hylkäsivät messuvaatteet pitäen niitä "paavilaisuutena". Luterilaiset eivät loppujen lopuksi eroa kovin paljon muista protestanteista, kuten kveekareista.


    • Rohkaisen
    • Kyllä vaan.

      Oli kaunista liturgiaa siellä linkissä.

    • Pois ev.lut tuulesta

      Opintuulet heittelevät.

    • Opin tuulissa

      Tupee or not tupee" kirjoittaa asiallisesti luterilaisuudesta - sitä korostamatta ja sitä erityisesti mollaamattakin. Vaikka kansankirkkomme onkin laajalti luopunut, eikä pidä enää Raamattua ylimpänä auktoriteettinaan, niin kaikki arvioiminen on tehtävä Raamatun Sanan pohjalta. Hän viittaa katolilaisuuteen; kävin jokin aika sitten ensimäisen kerran katolilaisessa messussa ja hämmstyin kuinka samanlaiselta se tuntui luterilaiseen messuun verrattuna.

      Tupee or not tupee kirjoittaa hyvin myös ehtollisesta. Sen verran haluan siihen lisätä, että luterilaisuudessa uskotaan, että ehtollisella jaetaan todellisesti Jeesuksen veri ja ruumis. Tämä tapahtuu siksi, että Raamattu sanoo niin. Ehtollisessa ei tapahdu aineen muuttumista toiseksi, vaan viini ja leipä ovat Jeesuksen veri ja ruumissa vain USKOSSA. Kun ne uskossa nautitaan, saamme Jeesuksen läsnäolon konkreettista maistaessamme viiniä ja leipää suussamme. Ehtoollinen on sovituksen ateria. Vapaissa suunnissahan ne ovat lähinnä vain muistoaterioita.

      Ehtollista voisi verrata siihen, että Raamattu kutsuu meitä pyhiksi. Siitä huolimatta olemme pohjia myöten myös syntisiä ja kaikin tavoin pahaan taipuvaisia. Mutta Jumala näkee meidät Kristukseen puettuina täysin pyhinä ja taivaskelpoisina.

      Valitettavasti olen yhdessä asiassa aivan eri mieltä, kyllä opintullet nimenomaan voivat meitä heitellä. Raamatun raikas ja oikea oppi Jeesuksen veren perusteella saatavasti armosta ei heittele, mutta opintuulet heittelevät. Lääke tähänkin vaivaan on olemassa. Pietarin toisen kirjeen lopun mukaisesti me saamme kasvaa armossa ja Jeesuksen Krituksen tuntemisessa. Jos jäämme alaikäisyyteen, olemme kaikenlaisten opintuulten viskeltävinä. Kuinka paljon noita harhaisia opintuulia on liikkellä rakkaassa Suomen Siionissakin tällä hetkellä?

      "kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa"

    • Oikein ehtooll.

      Ehtoollisen ja kasteen ja uskon yhteydestä sanoisin, että Raamatun opetuksen ja opin mukaan Kristuksen ruumiin ja veren saa vain kasteella ollu ottaa. Muuten ottaa siihen osaa kelvottomasti ja "syö ja juo tuomioksensa".
      Joka tapauksessa, ilman uskoa ja uskossa otettua raamatullista upotuskasteetta nautitusta ehtoollisesta ei ole mitään hyötyä, vaan se on vaarallista leikkiä.

      • Uskovien kaste

        Ehtoollinen kuuluu vain uskovana kastetuille.


    • Uuno Kailas

      Ja katso, eräänä päivänä, kun
      minun tuli niin vaikea olla,
      minä avasin vanhan Raamatun.
      Minun oli niin vaikea olla.

      Ja ne kertoivat lehdet keltaiset
      tarun, säilyvän ajasta aikaan.
      oli tulta ne suuret kirjaimet,
      ne loistavat ajasta aikaan.

      Sillä pätsiin pantu palamaan
      oli kolme pyhää miestä.
      Ja ne lauloivat riemulauluaan,
      ne kolme pyhää miestä.

      Tulen halki he kävivät, voittajat,
      ei kajonnut liekki heihin.
      He riemulaulua lauloivat,
      eikä liekki kajonnut heihin.

      Olin lukenut muutaman lauseen, kun
      minun tuli niin autuas olla.
      Minä suljin sen vanhan Raamatun.
      Minun oli niin autuas olla.

      (Uuno Kailas)

    • Kiitos Unto Kailas

      Hieno runo.

    • Ei ev.lut.

      Ei luterilainen kirkko ole luopunut. Mistä se olisi voinut luopua? Eihän se koskaan ole ollut oikealla tiellä. Miten kirkko voisikaan olla Raamatun oeptuksissa? mahdotonta.
      Koska Jeesus ei ole koskaan perustanut kirkkoa tai anatnut kirkossa opetettavia oppeja, niin eihän se silloin ole niistä luopunut,
      .. koska sillä ei koskaan ole ollutkaan mitään oikeaa!

    • tasapaino

      Miksi puhutaan aina kirkonmenoista eikä juuri koskaan tuloista. Menot ja tulothan pitää olla tasapainossa jos toiminyaa halutaan pitempään jatkaa. Kummaa.

    • tasapainossa menevät

      Kirkontulot opvat vähentyneet samassa määrin kirkonmenojen kanssa.

    • Vaikuttavaa

      No olipa tosiaan suorasanaista.

    • Moni eroaa kirkosta

      Miten Turun sanomat voikin julkaista noin suorasanaista tekstiä? Siinä on totta jokainen ajatus.
      Sillä on oleva hyvä vaikutus.

    • Mazdels (ei kirj.)

      Tuo artikkeli on lahkon määritelmät täyttävän Turun Jumalan seurakunnan johtajan Weijo Lindroosin kirjoittama vihakirjoitus luterilaista kirkkoa kohtaan.

      Weijo kyllä kritisoi muita, mutta jos häntä joku kritisoi, Weijo suuttuu. Niin on nytkin käynyt. Weijo on seurakuntalaisineen poistattanut useita kriittisiä kirjoituksia hänen lahkostaan viime vuorokauden aikana.

      Weijo on riitaisa mies, eikä hän sovi sen vuoksi opettajaksi kenellekään. Hänellä tuntuu olevan sukset ristissä useammankin uskovan kanssa. Weijon yksityiselämässäkin löytyy eräiden tietojen mukaan seikkoja, jonka vuoksi hän on kykenemätön opettajaksi ja seurakunnan johtajaksi.

      Weijo ei vastaa mihinkään seurakuntaansa koskeviin kysymyksiin. Tuo Jumalan seurakunta vaikuttaa olevan siis osin suljettu lahko. Herää kysymys, mitä ihmisoikeusten rikkomisia seurakunnassa esiintyykään, kun on riitaisa mies johdossa? Yhden henkilön ympärille syntyneet seurakunnat ovat lahkoja, kuten tämäkin Weijon pulju.

      • herätys

        Luterilaisuus on lahko.


    • Ilm. 18:4.

      Onhan luterilainen kirkko enemmässä määrin lahko mkuin helluntailaisuus. Mutta molemmat ovat lahkoja. Katolinen kirkko on emälahko.

    • 3.moos kirja

      Helluntailaisia on 6-7 kertaa enemmän kuin luterilaisia. Täällä Suomessa tilanne on toinen. Luterilaisuus on maailman mittakaavassa vain pieni protestanttinen lahko.

      • kuule ukastaja

        Muslimeita on enemmän kuin hellareita. Alapa sinäkin muslimiksi, jos määrä ratkaisee mielestäsi paremmuuden.


      • Mazdels (ei kirj.)

        Helluntailaiset laskevat mielellään lukumääräänsä kaikki helluntailais-karismaattiset, kuten tekee nimimerkki "3.moos kirja". Helluntailais-karismaattisuus on hyvin hajallaan ja keskenään hyvin riitainen suuntaus. Helluntailais-karismaattisuuteen luetaan kuuluvaksi Suomen helluntaiherätys ja siihen luettiin myös Jim Jonesin Kansan temppeli 1970-luvulla. Varmaan useimmat tiedämme, että Jim Jonesin lahko teki joukkoitsemurhan Guayanan viidakossa 1970-luvun lopulla.

        Jo Suomessa helluntaiherätyksen pääuoma on hajallaan ja riitainen keskenään. Pääuoma on jakaantunut ainakin kolmeen eri suuntaukseen. Tämän lisäksi Suomessa on pieniä Helluntaiherätyksen pääuomaan kuuluvia helluntailais-karismaattisia seurakuntia, joista suurin osa täyttää lahkon määritelmät.

        Jos ajatellaan hajallaan olevan Suomen helluntaiherätyksen pääuoman uskonkäsityksen ja käytännöt omaavia helluntaiseurakuntia ja jäseniä, niitä on maailmassa paljon vähemmän. Jos pääuomasta erotetaan vaikka Helluntaikansa omakseen, on tämän uskonkäsityksen ja käytäntöjen omaavia kannattajia vieläkin vähemmän.
        Joten eipä kannattaisi helluntailaisten niin kovasti kehuskella.


      • Mazdels (ei kirj.)
        Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:

        Helluntailaiset laskevat mielellään lukumääräänsä kaikki helluntailais-karismaattiset, kuten tekee nimimerkki "3.moos kirja". Helluntailais-karismaattisuus on hyvin hajallaan ja keskenään hyvin riitainen suuntaus. Helluntailais-karismaattisuuteen luetaan kuuluvaksi Suomen helluntaiherätys ja siihen luettiin myös Jim Jonesin Kansan temppeli 1970-luvulla. Varmaan useimmat tiedämme, että Jim Jonesin lahko teki joukkoitsemurhan Guayanan viidakossa 1970-luvun lopulla.

        Jo Suomessa helluntaiherätyksen pääuoma on hajallaan ja riitainen keskenään. Pääuoma on jakaantunut ainakin kolmeen eri suuntaukseen. Tämän lisäksi Suomessa on pieniä Helluntaiherätyksen pääuomaan kuuluvia helluntailais-karismaattisia seurakuntia, joista suurin osa täyttää lahkon määritelmät.

        Jos ajatellaan hajallaan olevan Suomen helluntaiherätyksen pääuoman uskonkäsityksen ja käytännöt omaavia helluntaiseurakuntia ja jäseniä, niitä on maailmassa paljon vähemmän. Jos pääuomasta erotetaan vaikka Helluntaikansa omakseen, on tämän uskonkäsityksen ja käytäntöjen omaavia kannattajia vieläkin vähemmän.
        Joten eipä kannattaisi helluntailaisten niin kovasti kehuskella.

        Korjaus: toisessa kappaleessa, pitää olla: Suomessa on pieniä Helluntaiherätyksen pääuomaan KUULUMATTOMIA helluntaiseurakuntia...


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe