Miettikää ennenkuin haette...

onneton 123

Te saatatte päntätä kuukausia tai vuosia johonkin pääsykokeeseen. Sisään pääsy tuntuu niin uskomattomalta ajatukselta, että ajattelee valmistumisen olevan sitten jo lastenleikkiä. Mutta ei. Teillä on edessänne helvetin hikinen urakka vielä sen pääsykokeenkin jälkeen, jos meinaatte minkäänlaista tutkintoa saada aikaan korkeakoulussa. Monilla kaiken pääsykoelukemisen jälkeen motivaatio lukemiseen katoaa ja opiskelun taso laskee merkittävästi ainakin seuraavan vuoden ajaksi. Itselläni sama tilanne, kaikki voimat ovat loppu. En jaksa lukea enää yhtään...

2

270

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteiskuntatiuede

Itse luin 70 opintopistettä fuksivuonna ja nyt toisena vuonna tuntuu, että ei vaan jaksa. Varsinkin sellaiset aineet, jotka eivät kiinnosta paljoa mutta ovat kuitenkin pakollisia on hankalia. Ei auta muuta kuin painaa menemään.

• austerism1

Niin, tämä ongelma voi olla etenkin silloin vastassa, jos motivaatio on pääosin ulkoista. Jos vaikkapa päätavoitteena on vain saada tutkinto, jotta pääsee töihin ja tahkoamaan rahaa. Veikkaan, että iso osa opiskeluongelmista johtuu ainakin osittain juuri tästä.

Jos on sisäistä motivaatiota ja todella innostunut opiskelusta, niin lukeminen ja opiskelu ei tunnu järin raskaalta vaan enemminkin lähes harrastukselta. Toisaalta yliopisto-opinnoissa on myös se puoli, että mitä pidemmälle opinnot etenevät, sitä vapaammin opiskelija voi (oikeastaan jopa pitää) keskittyä omiin mielenkiinnon kohteisiinsa. Esim. aineopinnoissa ja syventävissä opinnoissa on usein valinnaisuutta paljon enemmän kuin perusopinnoissa (niissä ei välttämättä lainkaan) ja tutkielmian aiheet valitaan (yleensä) itse. Tämä on ns. akateemisen vapauden ydin: tutkimusaiheen vapaa valinta (oman oppiaineen rajoissa toki).

Myös ns. flow-kokemus liittyy tähän. Flow-tilan voi saavuttaa, kun motivaati on hyvä, pystyy keskittymään asiaan, ja työn alla oleva haaste tai tehtävä on riittävän vaativa (ei liian vaikea/ei liian helppo) suhteessa omiin kykyihin.

Mihaly Czikszentmihalyin TED-luento aihetta sivuten:
      http://www.ted.com/talks/mihaly_csikszentmihalyi_on_flow.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1234
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1088
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      814
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      810
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      677
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      662
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60