Hain pari vuotta sitten uudet silmälasit kun näkö oli huonontunut ja sai opiskelijana toimeentulotuen sponssaamana. Viikon jälkeen kävin valittelemassa, että päätäkin särkee jo kun maailma näyttää kuperalta; näkökentän keskikohdasta sivuilla tai ylhäällä olevat suorat pinnat näyttävät kaarevilta. Sanoivat että menee ohi.
Nyt kahden vuoden jälkeen on tullut huomattua että on jokseenkin sietämätöntä katsella koko linssien kautta ympäristöä - tämän sijasta tarkennan katsettani kokoajan johonkin, jottei tulisi huomattua ympäristön vinoja pintoja. Se kun on omiaan viemään huomion sivuun siitä mitä oli tekemässä tai miettimässä, kun huomaa näkökentässä kaarevan hyllynseinän tai ovenkarmin ja nousee ajatus "ei tuo ole oikeasti kaareva".
Tarkotus ois mennä nyt silmälääkärille käymään, koska käsitin että mikäli haluaa (yrittää) saada toimeentulotuen kautta silmälasit ennen neljän vuoden minimiaikaa, pitäisi olla silmälääkärin lausunto. Ko. silmälasiliikkeen optikolle en halua mennä - en tiedä tekikö hän jonkin mokan, vai johtuiko väärät tehot minun mokasta, mutta haluan ulkopuolisen lausunnon. Ja toki toivon, että saisi sellaisen toteamuksen joltakin silmälääkäriltä joka riittäisi sosiaalitoimelle.
En ole käynyt silmälääkärillä sitten lapsuuden. Optikoilla kyllä, ketkä ovat olleet silmälasikauppojen yhteydessä. Kelleköhän minun pitäisi nyt varata aikaa tämän silmälasien tarkistuksen ja oman näön tarkistuksen suhteen? Esim. http://www.puistosairaalansilmalaakarit.fi/?sivu=vastaanotto ilmoittaa että heillä on silmätautien erikoislääkäreitä, mutta ei minulla mitään erikoislääkärin asiantuntemuksen edellyttämää tautia ole. Millaista ammattitoimijaa minun pitäisi nyt hakea?
Silmälasien väärät tehot - vaihtoon?
2
174
Vastaukset
- hän on erikoistunut
Kaikki silmälääkärit ovat erikoislääkäreitä. He ovat lääkäritutkinnon jälkeen erikoistuneet silmälääketieteeseen. Sen tieteenalan sisällä tai lisäksi voi vielä tarkemmin perehtyä johonkin osioon, esimerkiksi silmäkirurgiaan tms.
Menet siis silmälääkärille. Silmälääkäri aina katsoo, ettei sinulla ole silmissäsi mitään piileviä tauteja. He näkevät jo pienet muutokset, jotka on syytä ottaa seurantaan. Silmänpainekaan ei näy ilman tutkimista.
Jos sinulla ei kaksi vuotta sitten silmälasit olleet hyvät, niin olisit voinut mennä viikkoa myöhemmin uudestaan optikolle ja kertoa, ettet ole vieläkään oppinut näkemään laseilla. Optikon olisi silloin pitänyt perehtyä asiaan uudelleen. Hyvä optikko haluaa sinulle lasit, joilla sinä näet.
Silmälääkäri ei kovin paljon käytä aikaa näön tarkkuuden tutkimiseen. Ei yleensä. Mutta kerro, että sinulla on ollut koko ajan ongelmia nykyisten lasian kanssa. Hän voi perehtyä enemmän. Todennäköisesti optikko kuitenkin tekee suuremman työn, koska he ovat erikoistuneet silmälasian sovittamiseen. (Tämä on aika karkea rajanveto). - niin se menee
Pyydä silmälääkäriä tutkimaan silmät ja optikkoa määräämään silmälasit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873237
- 622957
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322465- 802293
- 742199
- 952026
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361753- 121626
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301450