Tanssimisesta perusversio

Vaikka Kuperkeikka

Olen estoisen luonteeni takia jäänyt nuoruudessani paitsi tanssitaidosta.

Voitteko kertoa joitakin perusoppeja, että voisin joskus jotain tanssin tapaista liikuntaa musiikin tahtiin toteuttaa. Joskus nimittäin sattuu kiusallisia tilanteita, kun nainen tulee touhua ehdottamaan ja on vaikea uskottavasti ehdotusta torjua. Ymmärtävät kieltäytymiseni väärin, kun olen edelleenkin estoinen, enkä osaa syytä kunnolla selittää.

Olen mieshenkilö. Miten se askellus pitää siihen musiikin, vaikkapa tangon rytmiin yhdistää? Voisin vaikkapa ominpäin joitain kuvioita harjoitella. Mihinkään kursseille en em. syistä tohdi mennä.

29

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helppoa kuin ...
    • Odotellaan

Mene vaan kursseille, siellä on hyviä, keskivertoja ja niitä jotka ei koskaan opi. Et erotu joukosta. Yksin et opi kuin askeleet (ehkä), vientiä et voi oppia. Ei kaikkien tarvitse kaikkea osata, mutta jos tanssi kiinnostaa niin vain harjoittelemalla oppii, toiset luonnon lahjaksuuksina nopeasti, suurinosa ei tule hyväksi koskaan mutta hyvin pärjää taidollaan lavoilla. Kaikki ei olla ronkeleita vaikka aina siitä ihanasta viennistä haavaillaan. Miehiä kaivataan lavoille.

• Siis ihmiset

ihan tosissaan tanssimista voi verrata kaupassa käymiseen,
      kummassakin on omat tärkeät sääntönsä esim ostokset
      maksetaan, naisen yksityisyyttä ei loukata; pakkaamattomia
      ruokia ei käsin turhaan kosketella, naisen varpaita pyritään
      olemaan tallomatta jne.
      Aivan samoin kuin muussakin elämässä pyritään käyttäytymään
      ns lakien ja normien mukaan jotta valtaosalle ihmisistä
      eläminen olisi helpompaa ja elämisen arvoista.

Niin minä kuin monet muutkin kärsivät estoista
      omien rajojen rikkominen kuitenkin on sitä parasta
      mitä ihminen voi elämässään tehdä ja näin laajentaa
      omaa elämisen tasoaan. Huom tarkoitin omien rajojen!

Jos et ole tanssinut nopein ja halvin keino on
      joku opettaa henkkoht tai kurssit, kursseja ei kannata
      käydä liikaa koska silloin menettää tanssimisen ilon
      ja liittyy suorittajien ikuiseen oravanpyrään.

Addiktio oli se mikä tahansa ei paranna elämän laatua.

• Veikka Kuperkeikka

"Jos et ole tanssinut nopein ja halvin keino on
        joku opettaa henkkoht tai kurssit,"

Kiitos hyväntahtoisista neuvoista, mutta et ehkä ymmärrä, kuinka vakava ongelmavyyhti sosiaalisissa taidoissa tähän tanssitaidottomuuteen ja sen syntyyn sisältyy. Sen takia olen jäänyt ilman puolisoa, koska minun ikäisteni maalaistaustaisten miesten parinmuodostus tapahtui tanssipaikoilla. Estoisuuteni takia en edes kyennyt menemään tanssipaikoille, saati opettelemaan taitoa. Minua ei edes alkoholi auttanut.

Ja kun ongelma on tarpeeksi vakava, siihenhän kuuluu oheistuotteena se, ettei näitä auttavia lähimmäisiä, siis tässä tapauksessa tanssin alkeita käytännössä neuvovia tuttavia ole olemassakaan.

• Harjoittele kävely

Monet sanovat että on parempi että kävelee rytmiin kui tanssii väärään tahtiin.
      Kuuntele musiikkia niin kuulet pum-tsi, kävele siten että pumilla kantapää osuu lattiaan.
      Harjoittele sitä niin kauan että kävely on luontevaa ja pysähdyksenkin jälkeen pääset heti uudelleen rytmiin.

Tämän jälkeen voi harkita kursseja jossa oppii vaihtoaskeleet yms.

• Veikka Kuperkeikka

"Kuuntele musiikkia niin kuulet pum-tsi, kävele siten että pumilla kantapää osuu lattiaan."

Kiitos! Juuri tämän kaltaisia neuvoja minä lukijoilta pyysin.

En minä enää usko. että minusta mitään tanssiharrastajaa kehittyisi. On vain todella noloa, kun välttelyista huolimatta ajautuu tilantesiin, joissa olisi lähes pakko jotain tanssintapaista osata, ja joutuu sitten paljastamaan pahan aukon yleissivistyksessä ja jonka syntysyytä ei ainakaan lyhyen kaavan mukaan voi ymmärrettävästi selittää.

Ja kun selittäminen ei onnistu, nainen yleensä loukkaantuu verisesti.

• Veikka Heikka
        Veikka Kuperkeikka kirjoitti:

"Kuuntele musiikkia niin kuulet pum-tsi, kävele siten että pumilla kantapää osuu lattiaan."

Kiitos! Juuri tämän kaltaisia neuvoja minä lukijoilta pyysin.

En minä enää usko. että minusta mitään tanssiharrastajaa kehittyisi. On vain todella noloa, kun välttelyista huolimatta ajautuu tilantesiin, joissa olisi lähes pakko jotain tanssintapaista osata, ja joutuu sitten paljastamaan pahan aukon yleissivistyksessä ja jonka syntysyytä ei ainakaan lyhyen kaavan mukaan voi ymmärrettävästi selittää.

Ja kun selittäminen ei onnistu, nainen yleensä loukkaantuu verisesti.

kyllä sinä esim noita foksin askelia käytät huomaamattasi
        joskus kadulla kun et voikaan ottaa täyspitkää askelta
        ja tasapainon pitääksesi joudut ottamaan lyhyenaskeleen
        viereen ja ehkä hetkeksi pysähtymäänkin kun et voi kiertää
        ruuhkan vuoksi. Tuon kun opettelee musiikin mukaan niin
        ollaa jo tosilähellä tanssia, tanssikilometrejä se vaatii
        kunnes menee automaatio tasolle, oppimista ei
        tarvitse miettiä nääskun kuurotkin oppivat omalla
        tavallaan tanssin, monet heistä ovat tosihyviä siinä.

Tanssipaikoilla on paljon ihmisiä, yllättävän monta, ketkä eivät
        koskaan tanssi syytä en oikein osaa sanoa mutta joku juttuhan
        heidät sinne saa ja itsekin saan joskus katselemisesta ihan
        tarpeeksi vastinetta. Siinä samalla opin ja huomioin askelia
        mielikuvaharjoittelulla, aivan samalla tavalla kuin muussakin
        elämässä seuraamalla muiden tekemisiä.

• Kohtalotoveri.

Täällä on toinen mies, kohta viidenkymmenen, joka ei ollut tanssinut ikinä. kuitenkin 2 vuotta sitten kävin parina iltana tanssikurssia, opettelemassa foksia.
      Sitten vaan netistä haulla tanssin askeleet opettelemaan itsekseen askelia.
      Seuraava askel oli mennä naistentansseihin ja sinne vaan tyrkylle sitten kun lava on täysi tai lopumpi ilta käsillä.
      Ilman viinaa !! Kyllä sieltä sitten joku tulee hakemaan ja sanoo vaikka heti alkuun, että nyt pääset aloittelijan kanssa tanssimaan. Jotkut tyrmäävät heti, mutta valtaosa naisista on tyytyväisiä, että miehet edes yrittää. Saattaapa sieltä sitten löytyä joku joka haluaa opettaa sinulle vähän enemmän tanssia ja silloin pitää olla avoin ja suostua mukisematta ja vaikka hienovaraisesti pyytääkkin sitä joltain kiltin näköiseltä naiselta.
      Itsellä ollut todella mukavia hetkiä opetellessa tanssimaan ja rohkeus ja taito lisääntyy pikkuhiljaa, vaikka täysin alkeissa vielä olenkin. Rohkeesti vaan yrittämään. tanssilavoilla voi löytää todellisen aarteen elämäänsä.

• Mies vie?

Kyllä tuo pikkuisen kuulostaa "kiltin näköisten" naisten hyväksikäytöltä. Perusjuttujen opettelua varten ovat tanssikurssit. Olen minäkin pyydettäessä opettanut ilman hapanta naamaa. Joskus on ihan mukavakin parhaan kykynsä mukaan neuvoa lavalla, jos neuvoja pyydetään. Mutta toisaalta opettajaksi "pääseminen" on aika rasittavaa, varsinkin jos kyseessä on peruaskeleiden "tapailu". Mutta jokainen hakee oman tapansa oppia tanssimaan.

• tanssin taikaa

Mä en oikein ymmärrä, miten nainen voi opettaa miestä tanssimaan?

Sitten kun on ehtinyt pitemmälle , niin asioita voi toki yhdessä hioa, mutta nuo perusasiat tulisi miehen oppia mieluummin mieheltä.

Nykyään naispuoliset opettajat osaavat kyllä kaikki askeleet, mutta se miehen asenne ja fiilis jää pois.

• klikkaa foksi,valssi

http://www.hs.fi/omaelama/artikkeli/Jokamiehen tanssi/1135266472080

• Tanssien alkeiskursseilla on monentasoista väkeä. Osa on käynyt alkeiskurssit moneen kertaan ja toiset voivat olla eka kertaa elämässään opettelemassa tanssin alkeita. Tästä syystä voi tulla vaikutelma, että juuri minä olen huonompi ja hitaampi oppimaan kuin muut.

Tanssikursseille osallistumista kuitenkin suosittelen. Pitää vain ottaa reipas huumori mukaan eikä lannistua vastoinkäymisistä. Itse olen käynyt ties kuinka monella kurssilla, mutta silti välillä tunnen itseni tyhmäksi uusia asioista opetellessani.

Tanssimaan ei opi kirjekurssilla eikä pelkästään mallivideoita katselemalla. Katselusta on apua, mutta omakohtaista harjoittelua ei mikään voita.

Motivaatio kasvaa kunhan huomaat oppineesi jotakin. Näin tapahtuu, jos harjoittelet sinnikkäästi.

• Marssia

Oletko suosittanut varusmiespalvelun? Jos olet ja tahtimarssi sujui ongelmitta, niin sinulla on hyvä pohja tanssin harrastamiseen.

Tanssi on rytmistä liikettä musiikkiin sovittaen. Marssikin juuri samaan ja tanssin "erikoistapaus".

• Veikka Kuperkeikka

"Oletko suosittanut varusmiespalvelun?...."

Tämä oli myös hyvä ja rohkaiseva neuvo. Olin mielestäni varusmiehenä joukkueeni parhaita marssijoita. Siellä ne neuvoivat, että siihen musiikin taustalta kuuluvaan jysäykseen pitää vasen askel tahdittaa, niin hyvin menee. Pitääpä alkaa tätä neuvoa soveltaa johonkin muuhun, kuin marssimusiikkiin.

• låtina

"Oletko suosittanut varusmiespalvelun?...."

Tämä oli myös hyvä ja rohkaiseva neuvo. Olin mielestäni varusmiehenä joukkueeni parhaita marssijoita. Siellä ne neuvoivat, että siihen musiikin taustalta kuuluvaan jysäykseen pitää vasen askel tahdittaa, niin hyvin menee. Pitääpä alkaa tätä neuvoa soveltaa johonkin muuhun, kuin marssimusiikkiin.

Veikka Kuperkeikka -nimimerkin takana on kiusallisen selvästi provoileva tanssikoulun opettaja, joka näin pääsee ilmaiseksi mainostamaan toimialaansa.

Eipä muuta.

• Veikka Kuperkeikka
        låtina kirjoitti:

Veikka Kuperkeikka -nimimerkin takana on kiusallisen selvästi provoileva tanssikoulun opettaja, joka näin pääsee ilmaiseksi mainostamaan toimialaansa.

Eipä muuta.

"Veikka Kuperkeikka -nimimerkin takana on kiusallisen selvästi provoileva tanssikoulun opettaja,..."

No, eipä kyllä ole.

Mutta kiinnostaisi tietää, missä kannanotossani olen jonkun mielestä "kiusallisen selvästi" ilmaissut olevani tanssialan ammattilainen.

• josko sittenkin

"Veikka Kuperkeikka -nimimerkin takana on kiusallisen selvästi provoileva tanssikoulun opettaja,..."

No, eipä kyllä ole.

Mutta kiinnostaisi tietää, missä kannanotossani olen jonkun mielestä "kiusallisen selvästi" ilmaissut olevani tanssialan ammattilainen.

Älä piitta noista ilkeilijöistä - niitä mahtuu kolmetoista tusinaan. Myötätunnolla olen lukenut tekstiäsi, kun vastakkaisen sukupuolen edustajana itselläni on ollut vähintään yhtä korkea kynnys tanssiharrastukseen. Vasta viisikymppisenä olen vähän uskaltanut kokeilla ja senkin vähän pääasiassa kumppanini aktiivisella kannustuksella. Ei ole kaikille niin helppoa kuin sivusta katsottuna näyttää!

• Veikka Kuperkeikka
        josko sittenkin kirjoitti:

Älä piitta noista ilkeilijöistä - niitä mahtuu kolmetoista tusinaan. Myötätunnolla olen lukenut tekstiäsi, kun vastakkaisen sukupuolen edustajana itselläni on ollut vähintään yhtä korkea kynnys tanssiharrastukseen. Vasta viisikymppisenä olen vähän uskaltanut kokeilla ja senkin vähän pääasiassa kumppanini aktiivisella kannustuksella. Ei ole kaikille niin helppoa kuin sivusta katsottuna näyttää!

"Myötätunnolla olen lukenut tekstiäsi,..."

Ja minä taas luin tippa linssissä tätä sinun tekstiäsi.

Tämä tanssitaidottomuus ja siihen liittyvät taustatekijät ovat ehkä miehelle vielä raskaampi taakka kantaa kuin naiselle. Sillä miehenhän näissä asioissa kuuluu yleensä toimia aloitteellisena.

Niinpä tämän taidon puute sisältyy ainakin meillä vanhemman polven maalaistaustaisilla miehillä oleellisesti vanhaksipojaksi jäämisen "putkeen". Siksikin siitä on tosi vaikea puhua, sillä samantaustaiset uudet kaverit päätttelevät puutteellisuuuden paljastuttua hetkessä, minkälaisesta tyypistä on kyse. Ja ihmisillähän on taipumusta tukemisen sijaan vain käyttää hyväkseen toisesta paljastunutta heikkoa kohtaa.

• nyt en ymmärrä

Et voi estoisuutesi takia mennä kursseille, niin kuinka ihmeessä ajattelit tanssia ylipäätään missään??
      Juuri harjoituksissa saa olla "tyhmä" ja harjoitella..
      En ihan ymmärrä, mutta toki eihän minun kaikkea tarvikkaan ymmärtää..

• Veikka Kuperkeikka

".....kuinka ihmeessä ajattelit tanssia ylipäätään missään?? "

Enhän minä ole ajatellutkaan, siis enää. Luepa tarkemmin, mitä olen ylempänä kirjoittanut. Tarvitseisin siis kyseistä taitoa sen varalle, että ajaudun tilanteisiin, joissa olisi lähes "pakko" osata jotenkin tanssia.

Sattui kerrankin nuoruudessa karmea tilanne, kun esimiehet pakotti minut juoppokuskiksi ravintolaan, jossa oli tanssia naisten hakuvuoroineen. Arvaatte varmaan, mitä tapahtui. Nainen luuli minun torjuvan hänet ja loukkaantui pahasti. Oli vielä pahasuinen tapaus, ja käytti äänivarojaan säästelemättä...

• Tahtiin kävelijöitä

löytyy joka lattialta, sen jotenkin opettelimisen jokainen
      pystyy ja jo osaakin jotenkin. Se riittä aivan hyvin
      satunnaisiin tanssikanssa tekemisiin joutuvalla.

Sitten on niitä ketkä vuosikausi vain niin etenevät niin,
      he eivät minusta halua huomioida kanssa tanssijoitaan.

• Faktaa..

Tunnut vähättelevän tuota oppimisen ensinmäistä tasoa, rytmiin kävelyä.
        Jos totta puhutaan, lavoilla on paljn tanssijoita joilta tuo tärkeä vaihe on jäänyt opettelematta.
        He painavat menemään vääntäen vaikka minkälaista kuviota mutta liikkuminn ei ole sidoksissa musiikin rytmiin.

Henkilö joka ei ole tanssinut koskaan tulee ensin opetella rytminmukainen kävely ja nimen omaan siten että liike lähtee lantiosta ja tuntuu luonnolliselta.
        Sen jälkeen kursseille, ei tekis pahaa kokeeneempienkin aloittaa uudelleen ihan perusteista.

• tatu8

Kyllähän jatko- ja konkaritason kursseilla kerrataan perusasioita. Ne onkin ne kaikkein vaikeimmat asiat.

Liike lähtee vartalosta, torsosta!! Kädet on vaan vartalon jatkeena.

• Laske mustelmat!

Toiseksi parhaiten pääset tanssimaan myös naistenhaulla, kun otat alusta saakka tavoitteeksi olla paiskomatta daamiasi naama tai selkä tai kylki edellä päin tanssipaikan puolikiinteitä ja kiinteitä rakenteita ja päin tanssipaikan muita tanssijoita (myös lakisääteiselle tauolle parketin poikki oikaiseva artisti tulee ottaa tässä mielessä huomioon). Parhaiten pääset tanssimaan myös naistenhaulla, kun otat alusta saakka tavoitteeksi palastaa daamin tilanteissa, joissa toinen herra yrittää paiskata itsensä tai oman daaminsa naama tai selkä tai kylki edellä päin daamiasi. Maineesi leviää daamien keskuudessa kulovalkean tavoin, kun he laskevat saniteettitiloissa mustelmiaan ja joku heistä siellä toteaa, ettei saanut sinun kanssasi tanssiessaan yhtään mustelmaa.

• Mustelmat saattoi

ennen kädenali juttuja jopa viitsiä laskeakin mutta
        kait ne nykyään on liian tuttuja jokaiselle koska
        taakse astuminen aina väistämättä tuottaa osumia.
        Kädenalitanssiminen pitäisi kieltää ravintelleissa,
        en tiedä ainoatakaan ravintola tanssilattiaa missä
        tila riittäisi kun ihmiset ovat tanssimassa.

• Järki käteen!
        Mustelmat saattoi kirjoitti:

ennen kädenali juttuja jopa viitsiä laskeakin mutta
        kait ne nykyään on liian tuttuja jokaiselle koska
        taakse astuminen aina väistämättä tuottaa osumia.
        Kädenalitanssiminen pitäisi kieltää ravintelleissa,
        en tiedä ainoatakaan ravintola tanssilattiaa missä
        tila riittäisi kun ihmiset ovat tanssimassa.

Se, että on pakko astua jonnekin päin, on valitettavankin yleinen väärinkäsitys tanssinharrastajien keskuudessa: ei edes ahtaimmalla parkkipaikalla ole pakko edes peruuttaa päin toista autoa. Johan sen sanoo vähäinenkin järki! Toiseksi pahin väärinkäsitys on, että pitää astua jalkaterä/kantapää edellä: jopa ahtaimmalla parkkipaikalla auton renkaat kestävät koko ajan auton alla riippumatta siitä, mihin suuntaan auto liikkuu. Ja tosi harvoin näkee, että edes tilavimmalla parkkipaikalla joku ajelisi autonsa ovet levällään. Mutta tämä on jo jatkotason ongelma.

• Olet harv.
        Järki käteen! kirjoitti:

Se, että on pakko astua jonnekin päin, on valitettavankin yleinen väärinkäsitys tanssinharrastajien keskuudessa: ei edes ahtaimmalla parkkipaikalla ole pakko edes peruuttaa päin toista autoa. Johan sen sanoo vähäinenkin järki! Toiseksi pahin väärinkäsitys on, että pitää astua jalkaterä/kantapää edellä: jopa ahtaimmalla parkkipaikalla auton renkaat kestävät koko ajan auton alla riippumatta siitä, mihin suuntaan auto liikkuu. Ja tosi harvoin näkee, että edes tilavimmalla parkkipaikalla joku ajelisi autonsa ovet levällään. Mutta tämä on jo jatkotason ongelma.

oikeassa mutta missä tanssipaikassa olet
        todella omin silmin nähnyt,
        "tanssitaan pienesti" ...................

• tangon huumaa
        Järki käteen! kirjoitti:

Minä en erikoiseti pidä noista veivaajista. (se on kai tiedossa)
        Osa tanssii siivosti, kun näkee että joku etenevä tanssija tulee. Lakkaa se harppomasta taaksepäin ja päästää turvalliseti meneen ohi.

On meissä etenevän tanssin tassijoissakin opeteltavaa.

Jos fiilistelee, vois koittaa mennä seinänviereltä muutaman mertin keskenmälle, sen taivutuksen ajaksi.
        Tietysti välillä musiikissa hidas kohta yllättää, eikä ole aikaa siirtyä keskenmälle.
        Tosin eipä se juuri silloin häiritse muitakaan.Suurin osa rauhoittaa silloin menoaan.

Kannattas muutenkin välillä siirtyä sinne keskenmälle fiilisteleen ja päästään nopenpia ohi. Niiden perään kun taas lähtee, on yleensä hetki hiukan väljenpää tanssia. (tää on kyllä virhe kertoo muille, sen tilan vie näin muut tanssijat)

• Tavallinen tapaus
        Olet harv. kirjoitti:

oikeassa mutta missä tanssipaikassa olet
        todella omin silmin nähnyt,
        "tanssitaan pienesti" ...................

Pienesti ei tarvitse tanssia. Pitää vain sisäistää se, ettei ole pakko astua sinne päin, minne esmes tanssikurssilla näytettiin: tanssikurssilla oppilaat asetetaan alkuasemiin, joista katsoen sinne päin, minne näytetään, voi astua. Aidossa tanssitilanteessa ei auta, vaikka tekisi pienestikin niin kuin tanssikurssilla näytettiin, koska siellä päin, minne tanssikurssilla näytettiin on jo joku. Tanssikurssilla pitäisi opettaa jättämään kuvio kesken. Kuvion keskenjättämisen opettelun jälkeen voisi opettaa suuntaamaan askeleen sinne, missä ei vielä ole ketään. Lopuksi voisi opettaa vaihtamaan kuviota lennossa, jos joku näyttää paiskaavan sinne itsensä tai daaminsa naama tai kylki tai selkä edellä.

Käsittämätöntä, että daamit antavat joittenkin herrojen pahoinpidellä itseään tanssi-illasta toiseen sillä tavalla: parisuhteessa oltaessahan daami soittaisi vähintäänkin äidilleen ja mitä todennäköisimmin poliisille, mikäli saisi puolisonsa toimesta yhtenäkin iltana niin monta mustelmaa. Ja ihan ventovieraastikin kadulla liikuttaessa saisi herra, joka paiskaa itsensä kylki tai naama tai selkä edellä daamia vasten tai paiskaa daamin kylki tai selkä tai naama edellä vasten näyteikkunoita, välittömästi hilut ranteisiinsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      4870
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      20
      2265
    3. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      103
      1444
    4. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      89
      1364
    5. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      23
      1346
    6. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      131
      1153
    7. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1085
    8. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      264
      988
    9. Tulee ikävä

Ja toivon että saan anteeksi ❤️
      Ikävä
      72
      967
    10. Jos saan sinut elämääni

niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo
      Ikävä
      75
      965
    Aihe