Kuinka kertoa hivistä

positiivinen1

En tiedä kuuluuko tää mun kysymys tälle palstalle. Oon hiv positiivinen ja mulla on seksisuhde ei positiivisen kanssa. Hivistäni en ole kertonut, kondomia olemme aina käyttäneet. Nyt näyttää siltä, että tunteemme ovat syvntyneet ja olemme rakastuneet toisiimme. Ainoa onglema on, etten ole kertonut hänelle hivistäni. Miten otan tämän puheeksi? Pelkään menettäväni hänet.

139

7918

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Negatiivinen N

Tiedäthän, että Hiv:istä pilaileminen on säälittävää ja sairasta?... Kysymys on oikealla palstalla kyllä.

Sinun pitäisi tietää jo, ettei kondomi ole sekään 100 prosenttisesti suojaa antava (kondomi voi hajota väärän käsittelyn tai haurastumisen vuoksi), siksi sinun olisi pitänyt kertoa ennen seksiin ryhtymistä HIV-positiivisuudestasi.
      Jos olisin sinä, ottaisin eron ja kehoittaisin menemään HIV-testiin. Näin edes jollain tavoin kantaisit vastuun siitä, että olet jättänyt kertomatta ja altistanut kumppanisi tartunnalle.

• Status tiedossa

Miten muuten on, oletko Negatiivinen N itse käynyt testeissä ja millon viimeksi? Jos et ole käynyt ikinä, tai testistä on jo aikaa, et voi väittää olevasi negatiivinen!

• Negatiivinen N
        Status tiedossa kirjoitti:

Miten muuten on, oletko Negatiivinen N itse käynyt testeissä ja millon viimeksi? Jos et ole käynyt ikinä, tai testistä on jo aikaa, et voi väittää olevasi negatiivinen!

Viimeksi syksyllä 2012 kävin. En harrasta riskiseksiä ja sama mies on ollut jo kauan.

• Tulitko ajatelleeksi
        Negatiivinen N kirjoitti:

Viimeksi syksyllä 2012 kävin. En harrasta riskiseksiä ja sama mies on ollut jo kauan.

Entäs miehen seksipuuhat sitten? Moni tuudittautuu siihen, että parisuhteessa ei tule tauteja, mutta se toinen osapuoli ei välttämättä ole yhtä uskollinen kuin itse olet. Tämä selviää hyvin helposti erinäisiltä deitti (lue: seksinhaku) -palstoilta, joilla ukkomiehet etsii seksiä 24/7... yllättävän monet ukkomiehet huitelee surutta myös miehissä, koska eivät miellä sitä pettämiseksi ja niin uskomattoman älytöntä kuin se onkin, nämä ukkomiehet useimmiten eivät halua käyttää kumia, koska "eihän mulla nyt mitään ole"......!

• gospel
        Status tiedossa kirjoitti:

OLET rikollinen, koska olet saattanut viattoman henkilön elämän alttiiksi vakavalle sairaudelle, joka johtaa yleensä monesti kuolemaan! Tuota voisi verrata "tulevaan murhasyytteen" saamiseen, jos tälle naiselle käy nyt huonosti takiasi!

KYLLÄ OLET TYHMÄ ja EDESVASTUUTON!

• Negatiivinen N
        Tulitko ajatelleeksi kirjoitti:

Entäs miehen seksipuuhat sitten? Moni tuudittautuu siihen, että parisuhteessa ei tule tauteja, mutta se toinen osapuoli ei välttämättä ole yhtä uskollinen kuin itse olet. Tämä selviää hyvin helposti erinäisiltä deitti (lue: seksinhaku) -palstoilta, joilla ukkomiehet etsii seksiä 24/7... yllättävän monet ukkomiehet huitelee surutta myös miehissä, koska eivät miellä sitä pettämiseksi ja niin uskomattoman älytöntä kuin se onkin, nämä ukkomiehet useimmiten eivät halua käyttää kumia, koska "eihän mulla nyt mitään ole"......!

Hei! Mikä kuulustelu tämä on, "Tulitko ajatelleeksi"?

• Positiivinen 1

En pilaile Hivillä, vaan elän asian kanssa.

Meillä ei ole kondomi hajonnut, joten en koe altistaneeni ketään tartunnalle. Syy miksi en asiasta alunperin kertonut, oli yksinkertainen hylätyksi tulemisen pelko. Ymmärrän, että mielipiteesi luettuani minulla ei ole oikeutta kokea rakkautta.

• Negatiivinen N

Joo, mutta ymmärrätkö, että olet toiminut todella itsekkäästi ja tyhmästi? Etkö ole saanut mitään henkistä tukea tartunnan jälkeen? Kysyn siksi, että kertomatta jättäminen viittaa siihen, ettet ole käsitellyt positiivisena elämistä mielessäsi kovinkaan paljon tai ehkä ollenkaan.

Jokaiselle HIV ei ole nykyaikana enää pelottava peikko, mutta se ei silti muuta sitä asiaa miksikään, että uudelle kumppanille on kerrottava.
        Totta kai sinulla on oikeus kokea rakkautta, mutta kun opit rakastamaan itseäsi terveellä tavalla ja positiivisenakin, niin osaat rakastaa toista vastuullisesti.

• cheriff

NO HUH,HUH! Oon sinä tyyppi. Tuommoinne pitää joka tapauksessa kertoa enne kun hilluu jonkun kanssa! Se on sitten sen toisen osapuolen valinta, mitä tekee! Keikit toisen hengellä! Kondomit on hajoava tuote prkl tollo!

• petri...,,

Minä luin että meillö on yksi kondomi hajonnut!!

• Reportteri
        petri...,, kirjoitti:

Minä luin että meillö on yksi kondomi hajonnut!!

Hmm,siellä kolmosen tunnelissako?

• mieti vähän!!!!!!!!!

Kondomi voi hajota mikä kerta vaan! Miten helvetissä olet voinut jättää kertomatta!!!!!!! Turha vedota siihen, että pelkäsit tulevasi hylätyksi! Olet tehnyt väärin. Harmittomimmistakin sukupuolitaudeista tulee kertoa ennen seksiä jos niistä on itse tietoinen. En koskaan voisi aloittaa seksiä kenenkään kanssa ja salata jos mulla olisi hiv, sehän olisi todella itsekästä, enkä koskaan antaisi itselleni anteeksi jos toinen saisi tartunnan ja ei ollut ottanut tietoista riskiä. Sun todellakin täytyy kertoa hänelle. Voiko kenenkään enää luottaa tässä maailmassa. Anteeksi saatan kuulostaa tylyltä, mutta vihaan valehtelua ja salailua! Hiv:nkin saanut ansaitsee tulla rakastetuksi, mutta silloin on pitänyt kertoa taudistaan ENNEN seksiä!

• cheriff

En huomannut, että olit sinäkin vastannut juuri kuten minäkin, yleensä luen vain pääjutun ja sitten vastan johonkin lähimpään kohtaan :)

Vasta havaitsin asian samankaltaisuuden, kun hokasin omat kirjoitusvirheeni :)

• Max-Pppp

Toimit vastuuttomasti jos et kerro tartunnastasi ENNEN seksin harrastamista. Kun kerrot niin kumppanillasi on itsellään mahdollisuus tehdä valinta riskin ottamisen suhteen. Nyt sinä päätit että kumppanisi ottaa ison riskin ilman että hänellä itsellään on asiasta edes tietoa.

Mitä jos hän leikillään esimerkiksi puraisee huultasi ja on kanssasi verikontaktissa suussaan olevan haavan vuoksi? Hän ei osaa varoa riskiasioita koska ei tiedä riskin olemassaolosta.

En oikein keksi tapaa miten tuosta pääset eteenpäin kun olet jo suhteen alussa pettänyt kumppanisi luottamuksen. Oli miten oli niin nyt joudut kertomaan asiasta ja teet sen ENNEN seuraavaa seksikertaanne.

Seuraavan kumppanin kohdalla ENSIN KERROT TARTUNNASTASI ja vasta sitten harrastatte seksiä. Näin ihmissuhde ei ala luottamuksen pettämisellä. Maailmassa on paljon hiv /hiv- pariskuntia, mutta sellaisen suhteen toimivuudelle on rehellisyys välttämätöntä.

• Suojaseksikannattaa

Kondomi suojaa hyvin HIV tartunnalta, itseasiassa paremmin kuin miltään muulta tartunnalta.

HIV tartunnasta kyllä sopii kertoa ennen kuin harrastaa seksiä, sillä todennäköisyys että tartutta HI-viruksen kondomin käytöstä huolimatta on jotain 0,001% luokkaa.

Te jotka harrastatte suojaamatonta suuseksiä siis otatte suuremman riskin tautien saamiselle sekä levittämiselle kuin aiheen aloittaja, eli on turha alkaa syyllistämään.

Kun käytät kumia, HIV tartunnan saaminen on epätodennäköisempää kuin voittaa ensimmäisellä kerralla loton päävoitto.

Itse olen harrastanut suojaseksiä HIV positiivisen kanssa helvetin useasti eikä vieläkään ole tartuntaa tullut vaikka muutaman kerran on kumi hajonnut, eli tartunta riskin vähentämisen kannalta kondominkäyttö kannattaa ehdottomasti.

Mutta lyhyesti kysymykseen vastaisin, totta ihmeessä tulee mainita HIV tartunnastaan ennen seksiä, sen voi mainita vaikkapa tyyliin "Suojaamatonta seksiä mä en harrasta koska mulla on HIV".

Toki moni voi kieltäytyä, mutta eivät kaikki, tietäisittepä vain kuinka moni seuranhaku chatissakin avoimesti HIV possari saa seuraa.

• kertoisi avoimesti

Turha alkaa syyllistämäänkö...

Hei, aloittaja tietää, että hänellä on hiv. En tajua miten joku voi olla niin itsekäs, että jättää kertomatta. Turha heitellä mitään todennäköisiä tarttuvuusprosentteja, sitä et koskaan tiedä milloin käy huono tsäkä.

• Negatiivinen N

"Te jotka harrastatte suojaamatonta suuseksiä siis otatte suuremman riskin tautien saamiselle sekä levittämiselle kuin aiheen aloittaja, eli on turha alkaa syyllistämään."

Kai sitten tiesit myös, että maailmassa ei ole vielä yhtäkään tapausta, jossa HIV olisi tarttunut suuseksissä? Jos olen väärässä, niin laittaisitko luotettavan linkin kyseiseen todisteeseen.

• Tuossa faktaa
        Negatiivinen N kirjoitti:

"Te jotka harrastatte suojaamatonta suuseksiä siis otatte suuremman riskin tautien saamiselle sekä levittämiselle kuin aiheen aloittaja, eli on turha alkaa syyllistämään."

Kai sitten tiesit myös, että maailmassa ei ole vielä yhtäkään tapausta, jossa HIV olisi tarttunut suuseksissä? Jos olen väärässä, niin laittaisitko luotettavan linkin kyseiseen todisteeseen.

http://www.hivtukikeskus.fi/question/tarttuuko-hiv-suuseksissa/

• nojoonjutut

oot kyllä melkoinen tollo. "sillä todennäköisyys että tartutta HI-viruksen kondomin käytöstä huolimatta on jotain 0,001% luokkaa." ja loton päävoitto 1/15miljoonaa. Jo nämä sun omat tilastot heittävät ja pahan kerran.

Lisäksi vahinko voi sattua milloin vain. Ja mistähän fakta on että kondomi suojaa hiviltä paremmin kuin miltään muulta? ihan yhtälailla suojaa monelta muultakin jos pysyy ehjänä ja paikallaan. Tolla asenteella melkeen toivoisi että sä sen hivin vielä itsellesi nappaat.

• Paljon vaarallisempi
        Tuossa faktaa kirjoitti:

http://www.hivtukikeskus.fi/question/tarttuuko-hiv-suuseksissa/

Minusta HIV voi tarttua paljon helpommin kuin mitä tuossa linkissä annetaan ymmärtää.

"Suuseksissä on pieni hiv-tartunnan riski vain sillä osapuolella, joka nuolee tai imee kumppania ja saa suuhunsa hiv-pitoista esiliukastetta, spermaa, emätineritettä tai kuukautisverta. Sillä, jota imetään tai nuollaan, ei hiv-tartunnan riskiä ole. Suudellessa hiv ei voi tarttua."

Siis jos HIV leviää nimenomaan veren ja limakalvo-kontaktien välityksellä, niin miten ihmeessä se muka ei voi tarttua suudellessa?
        Entäpä jos HIV tartunnan saaneella on vaikkapa ientulehdus ja ikenet vuotaa verta, eikö silloinkaan ole suudellessa tartuntariskiä? Ja jos alkaa vielä kumppanin alapäätä nuolemaan niin eikö se ole sama asia kuin jos kaataa HIV positiivisen verta sukupuolielimelle?

• Monet herkemmin
        Paljon vaarallisempi kirjoitti:

Minusta HIV voi tarttua paljon helpommin kuin mitä tuossa linkissä annetaan ymmärtää.

"Suuseksissä on pieni hiv-tartunnan riski vain sillä osapuolella, joka nuolee tai imee kumppania ja saa suuhunsa hiv-pitoista esiliukastetta, spermaa, emätineritettä tai kuukautisverta. Sillä, jota imetään tai nuollaan, ei hiv-tartunnan riskiä ole. Suudellessa hiv ei voi tarttua."

Siis jos HIV leviää nimenomaan veren ja limakalvo-kontaktien välityksellä, niin miten ihmeessä se muka ei voi tarttua suudellessa?
        Entäpä jos HIV tartunnan saaneella on vaikkapa ientulehdus ja ikenet vuotaa verta, eikö silloinkaan ole suudellessa tartuntariskiä? Ja jos alkaa vielä kumppanin alapäätä nuolemaan niin eikö se ole sama asia kuin jos kaataa HIV positiivisen verta sukupuolielimelle?

Itseasiassa esimerkiksi klamydia ja tippuri tarttuu paljon HIViä herkemmin.... toisaalta taas klamydia ja tippuri saa aikaan sen, että myös HIV tarttuu herkemmin. Varsin usein HIV-tartunta löytyykin klamydian, tai pippurin yhteydessä, tai oikeastaan niiden jälkeen, koska testeissä näkymiseen menee jonkin aikaa kauemmin....

• Totuuus..

Sinun olisi pitänyt asiasta sanoa kumppanillesi jo suhteen alussa. Suurimmalla todennäköisyydellä tämä kumppani järkyttyy niin pahasti, että ei anna ikinä anteeksi tuota salaamista. Sinun on otettava se riski kuitenkin. Ei tuommosta asiaa saa salata suhteessa.

• petri...,,

Näin se voi olla!

• Hienoasenne

Kyllä se sitten aikanaan selviää kun hän sairastuu.

• MIekik

Harrastin tietämättäni seksiä hiv-positiivisen kanssa minulle oltiin vihjailtu asiasta kyllä joten osasin aavistaa tämän, vaikkei mitään suoraan sanottu... kerran kysyin suoraan että onko sinulla hiv, hän sanoi että ei. Hän yritti jälkeenpäin sanoa, kun en ollut nähnytkään tätä tyyppiä vuoteen ja HÄNEN tyttöystävänsä vastuullisena sen sanoi minulle. Hänellä on siis jo kaksi lasta. tyttöystävä sai tietää vasta kun odotti vauvaa.

Ei sillä että hänellä olisi ollut hiv, vaan kun hän valehteli.

• Voihan räkä

Tämän takia vaadin aina seksikumppaneiltani, että kummatkin käymme ensin sukupuolitauti testeissä ;)

• .................

Kondylooma alias visvasyylä ei näy testeissä, taudin voi todeta vain silloin, kun tauti on aktiivinen ja ps. kondomi EI suojaa visvasyylältä!
        Niin ja mikä takaa sen, että seksiä ei ole harrastettu kokeiden oton ja tulosten valmistumisen välillä jonkun tautisen kanssa tai suhteenne aikana...

• En sääli

Kyllä minä ainakin jättäisin tuollaisen kumppanin välittömästi, joka vasta joskus suhteen syvetessä kertoo olevansa HIV-positiivinen. Miten ihmeessä voisin luottaa sinunlaiseen ihmiseen enää koskaan, jos näin vakavaa asiaa peittelet? Mikäli kondomi hajoaa ja kumppanisi saa hivin, oikeuslaitos tuomitsisi sinut vähintään rikosnimikkeillä "törkeä pahoinpitely" ja "vaaran aiheuttaminen". Ennakkotapauksia on olemassa useita. Hiv on tappava kuolemaan johtava sairaus, ja sinä tiedät olavasi positiivinen, jolloin olet tietoisesti ottanut riskin että myös kumppani saa kuolettavan sairauden.

• ITSEKKYYDEN TOP 1-

listalle ehdottomasti.
      Tunne, että olet rakastumassa antaa sinulle oikeuden leikkiä partnerin terveydellä tämän tietämättä? Siitä se luottamus rakentuu pidempäänkin parisuhteeseen?

Sulaa lyijyä,,,sukupuolesta välittämättä.

• en usko

aika pieni mahis saada hiv seksin välityksel!!!!!!!!!! jos ees koko tauti on edes olemas mitä itse kyllä epäilen siis en usko hivin tai AIDSIN olemassaoloon

• usko mitä haluat

Sehän ei ole sinun uskomisista kiinni, mitä on tai ei ole olemassa.... mihin ne aidsiin kuolleet sitten sinun teorioidesi mukaan kuolivat? syöpäänkä? vaikkei kasvaimia oel löydetty? :P

Voisit tehdä empiirisen kokeen ja sekstata suojatta jonkun positiivisen kanssa, ja sitten kun kuolet aidsiin, niin mieti, olisiko se sittenkin totta.

• miehellä onoikeuksia

Poliisille tutkintapyyntö tästä ketjusta? Aloittaja syyllistyy rikokseen. IP-poliisille ja asia selvittelyyn. Kenellä vastuu tehdä ilmoitus? Suomi24?

• poliisi selvittää??

Netistä pystyy laittamaan poliisille vihjeen. Laiton vinkin!

• petri...,,

Ei häntä voi jälijittää.

• kiitos nsa yms.
        petri...,, kirjoitti:

Ei häntä voi jälijittää.

Vinkattu on. Todellakin voi jäljitää, älä naurata. Kaikista kirjoittajista jää merkit: ip, millainen kone käytössä yms. Jos ei ole tehnyt jollain yleisellä koneella kuten kirjastossa, asia erikseen. Silloinkin toki tekijä näkyisi valvontakameroissa, jos poliisi ehtisi asian tutkia.

• järki käteen?
        kiitos nsa yms. kirjoitti:

Vinkattu on. Todellakin voi jäljitää, älä naurata. Kaikista kirjoittajista jää merkit: ip, millainen kone käytössä yms. Jos ei ole tehnyt jollain yleisellä koneella kuten kirjastossa, asia erikseen. Silloinkin toki tekijä näkyisi valvontakameroissa, jos poliisi ehtisi asian tutkia.

tuskimpa tämmösiä ylipäätään lähdetään nettivihjeen perusteella tutkimaan. mitä tutkimista siinä olisi? asia, joka ei meille ulkopuolisille kuulu.

• -------
        järki käteen? kirjoitti:

tuskimpa tämmösiä ylipäätään lähdetään nettivihjeen perusteella tutkimaan. mitä tutkimista siinä olisi? asia, joka ei meille ulkopuolisille kuulu.

ainakaan millään kirjaston koneella aloitusta ei ole kirjoitettu, koska yksikään kirjasto ei ole tuohon aikaan auki. Onhan toki muita yleisiä koneita esim. koulujen koneet.

Ei se poliisivinkki ole turhaan tuolla...... mitä järkeä siinä olisi ellei voisi jäljittää. Sitä en osaa sanoa kiinnostaako poliisia tuollainen kuinka paljon.

• kjgij8uk87m0
        kiitos nsa yms. kirjoitti:

Entäs jos joku ei hivitön on vaan läpällä laittanut tollasen provon menemään... nähdäkseen mitä ihmiset vastaa ja miten ne reagoi... :)

• 00000
        kjgij8uk87m0 kirjoitti:

Entäs jos joku ei hivitön on vaan läpällä laittanut tollasen provon menemään... nähdäkseen mitä ihmiset vastaa ja miten ne reagoi... :)

jos ihmisellä on todettu hiv, niin se kyllä on todettu jossain hoitavalla taholla. Tahtoessaan virkavalta totuuden saisi esille. Jos ei henkilöllä ole mitään, niin sitten ei ole. Netti on täynnä kaikenlaisia idiootteja ja sekopäitä, satuilijoita.

• lakimies

Asia on näin et jos kumppanisi saa tartunnan sinulta vaikka muutenkin kuin yhdynnän kautta niin linnatuomio tulee armotta koska on jo n.s. ennakkotapauksia asiasta.En käsitä miten et ole kertonut hänelle asiasta.Olet tietoisesti salannut henkeen ja terveyteen kohdistuvasta vaarasta kertomisen.

• ....................

Lakimies nimilkkeellä esiintyvä ei ole oikea lakimies!!!!

Huomaa! Et osaa kirjoittaa!!!!!

• äijjä vaan

Jos kumppani moisen salaisi, niin varmasti suhde päättyisi siihen. Aika paskxxx:n teko olla kertomatta ennen sexiin ryhtymistä.

Riski on, jos kumi hajoaa ja sen takia pitää kertoa toiselle. Aikamoinen järkytys nyt jälkikäteen tulee, tunnekuohu tulee varmaan olemaan valtaisi. Ensin pelko tartunnan saamisesta valtaa ja sen myötä paniikki, itku potku raivari ja lopuksi itkukohtaus sekä kuoleman pelko.

Jos olisit etukäteen kertonut, niin ei olisi reaktioita tullut. Asia olisi jo käsiteltynä päässä.

"Meillä ei ole kondomi hajonnut, joten en koe altistaneeni ketään tartunnalle." Mielestäni altistuminen alkaisi jo siitä hetkestä kun valtasit toisen sydämen, koska onhan sanomattakin selvää että tilanteet johtavat ennen pitkää sänkyhommiin ja mitä vain muutakin olisi voinut sattua arjen askareissa ( ns. vahinko altistaminen ).

• Louman

Onko aloittaja kenties homo ?
      Tai hienosti : HOMOSEKSUAALI ? Itse hän voi vain halutessaan vastata tähän kysymykseen.
      Alun perin tauti oli narkkareiden ja homojen, nyt levinnyt muuallekin. Ainakin vähentää sekoilevia pervoja (vähän?!?)

Itse en jatkaisi suhdetta ihmisen kanssa joka on jättänyt jotain noin oleellista kertomatta ja vaarantanut tahallaan "rakkaansa" hengen.

• realisti123

Käsitys hivistä homotautina on pahasti vanhentunut - tällä hetkellä suurimman osan uusista tartunnoista tuovat heteromiehet ulkomaisilta prostituoiduilta. Eli äläpä yleistä.

• Tiedän statukseni
        realisti123 kirjoitti:

Käsitys hivistä homotautina on pahasti vanhentunut - tällä hetkellä suurimman osan uusista tartunnoista tuovat heteromiehet ulkomaisilta prostituoiduilta. Eli äläpä yleistä.

Ja kuinka moni tuikitavallinen hetero mahtaakaan tietämättään olla HIV-positiivinen? Siihen ei todellakaan tarvita mitään ulkomaanmatkoja maksullisine seksipalveluineen... tarttuu samalla lailla ihan tuikitavalliselta suomalaiselta perheenäidiltä, kuin thaimaalaiselta hutsendaalilta! Thaikkuhutsusta nyt vois tietysti sanoa sen, että siinä kohtaa luulis aikuisen ihmisen älyävän käyttää kumia.. mutta entäpä sen suomalaisen perheenäidin kohdalla? Tuskinpa monella käy edes mielessä, että vois olla HIV-positiivinen, kuitenkaan varmuutta asiasta ei ole, jos ei ole käynyt testissä. Myös SINÄ voit olla positiivinen!

• Kari...

Jos tartutat hänet vaikka vahingossa, etkä ole kertonut hänelle syyllistyt rikokseen. Mieti nyt vähän mitä teet.

• Aidson

Koko juttu on täys provo . Kirjoittaja nauraa ittensä kipeeksi lueskellessaan näitä seko juttuja. Minä olen 80 kymppinen äijä ja hommasin itselleni Aidsin tietoisesti koska Aids potilaalla on keskimäärin kymmenen vuotta elinaikaa jäljellä.

• ööh

Hiv = 10v tai enemmän
        Aids = 2v

• pyhjapah
        ööh kirjoitti:

Hiv = 10v tai enemmän
        Aids = 2v

Jos nyt kuitenkin tultaisiin 90-luvulta tänne vuoteen 2013.

Nykyisillä tehokkailla yhdistelmälääkkeillä virus saadaan eliminoitua miltei kokonaan elimistöstä. Joillain positiivisilla virusta ei edes löydetä testeissä, kun lääkitys on hoidettu asianmukaisesti.

Tämä tarkoittaa sitä, että positiivisten eliajanodote on suurin piirtein samaa luokkaa kuin negatiivisilla.

Sellaiset positiiviset, jotka ovat jostain syystä aikailleet diagnoosin saamisen ja lääkityksen aloittamisen kanssa, ovat vaarassa kuolla ennenaikaisesti.

Siinäpä teille faktaa nykypäivän HIV-tilanteesta.

Aloitus oli luultavasti provo, jonka tarkoituksena oli kartoittaa ihmisten tietämättömyyttä näissä asioissa.

• sairasta provoilla

Onpa ainakin helvetin tyhmä provo, kun ottaa huomioon, että miljoonat ihmiset kantaa tätä virusta ja taas miljoonat kärsivät taudin aiheuttamista sosiaalisista, terveydellisistä ja taloudellisista ongelmista.

• hiv2,56

toi on hyvä,10 vuotta...hihii

• 16+4

Jos tämä asia todellakin on totta, niin olen järkyttynyt! Miten kukaan voi olla noin vastuuntunnoton? Millä tavalla sinä oikeutat tekosi? Rakkaudellako? Se ei todellakaan ole rakkautta kun pohjautuu valheelliselle pohjalle. Ja kyllä, noin ison asian kertomatta jättäminen on todellakin valehtelua.

Puhumattakaan siitä, että se on rikosoikeudellisesti rangaistava teko. Aivan järjetöntä itsekkyyttä. Pahaa tekee edes tällaista lukea. Hyvä aloittaja, kerro nyt herrajumala ensikädessä totuus kumppanillesi jotta hän voi ja osaa käydä testeissä. Ja vaikka itse päättäisit tuon suhteen, niin sinulla on silti velvollisuus kertoa!

Olet rakkauden arvoinen, muttet tällä tavalla. Mieti nyt hyvä ihminen kaksi kertaa jatkossa mitä olet tekemässä. On hyvinkin todennäköistä, että kumppanisi hylkää sinut ja vielä kaikenkukkuraksi tekee sinusta rikosilmoituksen. Sinä et kuitenkaan ole hänelle antanut muuta vaihtoehtoa valehtelemalla terveydentilastasi. Mitä varsinkin siinä tilanteessa, jos tosiaan on jo tartunnan sinulta saanut? Vaikka se mahdollisuus olisikin häviävän pieni, niin se riski on silti olemassa... Järki hoi.

• mitensenäinmeni

Siinä syyllistyy rikokseen, jos ei kerro.

• Mikko..

Voit olla varma, että tämä henkilö suuttuu sinulle ja pahasti eikä halua olla missään tekemisessä kanssasi tämän jälkeen. Miten voi olla noin amoraalisesti käyttäytyvä ihminen, ei mitään vastuuntuntoa, häpeä.

• ymmärräjo

Puhu tai joudut vastaan siitä oikeudessa. Joudut vankilaan jos tahallisesti tartutat sen.

• Naiset ja junat ovat

Epäily herää jonkun rikosnimikkeistön alla olevasta "tunnusmerkistöstä.

Jokainen sukupuolitaudin levittäjä, joka tietää sukupuolitautia kantavansa ja jättää sen kertomatta, pitäisi minusta tuomita.

• rauhoittuakaaa

Seurustelen HIV- positiivisen kanssa. Hänellä on niin hyvä lääkitys, että virusarvot ovat olleet todella alhaiset jo vuosia. Voimme siksi harrastaa suojamaatonta seksiä myös. Itse olen negatiivinen.

Hän kertoi minulle 4 tapaamisen jälkeen ja aluksi se oli minulle shokki, mutta sitten perehdyin asiaan itse lukemalla tietoa. Ja keskustelin paljon hänen kanssaan asiasta. Nyt on meillä takana 6 vuotta ja olen silti negatiivinen :)

Suosittelen kertomaan ihastuksellesi faktoja ja fiktioita. Koska monelle on HIVIStä todella väärää tietoa. Jos lääkityksesi on kunnossa ja viruarvosi ovat vuosia pysyneet alhaisina, et pysty tartuttamaan ketään.

• klklklklkllklklkl

Niin ja lisään vielä. Tällä hetkellä on Suomessakin käynnissä Partner tutkimus. Sama tutkimus oli muistaakseni jossain Sveitsissä tai Saksassa tehty. Eli pariskuntaa; positiivista ja negatiivista tutkitaan parin vuoden ajan. Pariskunta harrastaa suojaamatonta seksiä ja negatiivinen käy pari kertaa vuodessa ottaa testit. Vaatimuksena tutkimukseen se että virusarvot ovat olleet vuosia todella alhaiset. Ja siinä ulkomaalaisessa tutkimuksessa ei tartuntoja tullut.

MUTTA!!!! Jos olet ilman lääkitystä, niin voit tartuttaa ihmisiä. Ilman lääkitystä ei saa edes Hiv positiivinen harrastaa suojaamatonta seksiä toisen positiivisen kanssa (jolla virusarvot alhaiset) sillä voit sekoittaa hänenkin arvot. Eli missään nimessä ei suojaamatonta seksiä, jos olet ilman lääkitystä. Tartuntamahdollisuus suuri.

• juuso-jorma

pakko olla provo. ei kukaan voi olla noin tyhmä kuin viestin alottaja.

on sen verran vakava sairaus että olet velvoitettu ilmoittamaan partnerillesi ennen sänkyyn menoa. oli sitten kumi tai ei.

• =14

Olet kyllä sairaan itsekäs ihminen Pelaat venäläistä rulettia ilman et uhri on siitä ees tietoinen.

• Linnaan kuulut

Sinua vastaan pitäisi nostaa rikossyyte!!!!!!

Sinun olisi kuulunut kertoa ENNEN seksiä hivistäsi. Kondomi voi luiskahtaa pois paikaltaan ja muuten mennä rikki.

• vanha vaakku

Aika hurjaa jättää kertomatta. On niinkuin toisen hyväsikäyttöä.
      Oli miten hyvä lääkitys ym. tahansa. Itsekästä piittaamattomuutta
      toisen terveydestä. Rikkinäisen ihon ja haavojen kautta voi tarttua.
      Kysykää hyvät ihmiset asiantuntijoilta lääkäreiltä ja älkää salatko
      kumppaneilta. Sata % varmuutta tuskin kukaan takaa??

• Vahinko kiertämään

Jotkut haluavat tarkoituksella tartuttaa muut. Vituttaa niin paljon että itse on saanut tartunnan.
      Olen kuullut että monet vakavasti sairaat kuten syöpäpotilaat, suorastaan toivoo että muutkin sairastuu. On kuulemman yleistä että tulee vaihe jossa muille halutaan pahaa, koska se on tapahtunut itselle.

• Lukkojentaa tommoset

Toi on muuten totta. Tunnen naisen, jolta on amputoitu kaksi raajaa. On todella järkyttävä puheissaan, vihainen ja kostonhaluinen. Jos hän onnistuisi kostosuunnitelmissaan, se olisi kauheaa.

Aloittaja on täysipäinen mäntti, ei muuta kommentoitavaa.

• aikuinen ainen

Sinut on lynkattu. Olisi kai paras että etsit toisen positiivisen.

Tässä sulle esimakua siitä miten mies suhtautuu.

Ikävä kyllä.

• pöljääää

Mistä te päättelette aloittajan naispuoliseksi?

• syytön sairauteen

Mulla on herpes. Ja olen AINA ennen ensimmäistä seksiä kertonut sairaudestani, vaikka herpes ei olisi ollut aktiivinen pitkään aikaan ja vaikka käytössä olisi kondomi. Kumppanilla on oltava oikeus kieltäytyä seksi suhteesta "sairaan" kanssa. Ja parisuhde jos mikä, on asia jossa on pystyttävä luottamaan kumppaniinsa. Mutta kyllä minäkin olen aina pelännyt tulevani torjutuksi, mutta toisaalta, jos minusta oikeasti pidetään, kelpaan sellaisena kuin olen. Mutta jos jotain isoa asiaa salaa liian kauan, voi menetys tapahtua hetkessä ja tulla loppuelämän kestävä luottamuspula.
      Sinuna kertoisin hänelle heti asiasta ja olisin valmis ottamaan vastuun teoistani. Jos tunteet ovat aidot, niin suhde ehkä kestää tämän kaiken.

ps. Minunkin on aina ollut vaikea aloittaa parisuhdetta juuri tämän sairauteni takia, koska häpeä ja torjutuksi tuleminen on vaan niin suuri tunne rinnassa. Eikä kai kukaan halua kertoa omasta sairaudestaan kenelle tahansa, koska joskus asia voi levitä liian monen tietoon ja omasta sairaudesta tulla suuri muuri itsensä ja ympäristönsä välille.

• ei sairaus

minullakin on alapääherpes, mutta jännä, en sanoisi sitä sairaudeksi...... mites nämä suusairaat, huuliherpesläiset sitten...... kertoa ap:n täytyy, selvä asia

• syytön sairauteen
        ei sairaus kirjoitti:

minullakin on alapääherpes, mutta jännä, en sanoisi sitä sairaudeksi...... mites nämä suusairaat, huuliherpesläiset sitten...... kertoa ap:n täytyy, selvä asia

et ehkä tiennyt että herpeskin voi tappaa. Heikko ihminen ja pienet lapset sairastuvat herpeksen takia aivokuumeeseen. aivokuume voi parantua tai edetä aivovaurioksi tai tuhota aivot.

• ei sairaus
        syytön sairauteen kirjoitti:

et ehkä tiennyt että herpeskin voi tappaa. Heikko ihminen ja pienet lapset sairastuvat herpeksen takia aivokuumeeseen. aivokuume voi parantua tai edetä aivovaurioksi tai tuhota aivot.

voi kuule kyllä tiedän, mutta huuliherpes ON sama herpes eli ihan samalla tavalla puhutaan sitten heistä, että heillä on sairaus joka voi tappaa!!!! HALOO! Kumma miten herpeksestä tulee sairaus vasta, kun on alapäässä. Ei se niin mene! Terveisiä vaan heille joilla herpes jossain muualla, yhtään sen puhtoisempia ole! Tarkoitin sillä, että en itse puhu siitä sanalla sairaus, koska kansa ei puhu SUUSAIRAUDESTA joka voi tappaa, tuhota aivot ja aiheuttaa sukuelinherpeksen, vaikka oikeasti se on mahdollista. Ja helkkarin pieni mahdollisuus on, että niin käy, tiesitkö, ihminen voi kuolla ihan pelkkään flunssaankin!

• ei sairaus
        ei sairaus kirjoitti:

voi kuule kyllä tiedän, mutta huuliherpes ON sama herpes eli ihan samalla tavalla puhutaan sitten heistä, että heillä on sairaus joka voi tappaa!!!! HALOO! Kumma miten herpeksestä tulee sairaus vasta, kun on alapäässä. Ei se niin mene! Terveisiä vaan heille joilla herpes jossain muualla, yhtään sen puhtoisempia ole! Tarkoitin sillä, että en itse puhu siitä sanalla sairaus, koska kansa ei puhu SUUSAIRAUDESTA joka voi tappaa, tuhota aivot ja aiheuttaa sukuelinherpeksen, vaikka oikeasti se on mahdollista. Ja helkkarin pieni mahdollisuus on, että niin käy, tiesitkö, ihminen voi kuolla ihan pelkkään flunssaankin!

tarkoitin, että pieni mahdollisuus, että menee aivoihin...

• huuliherpeskin julki
        ei sairaus kirjoitti:

tarkoitin, että pieni mahdollisuus, että menee aivoihin...

No minun mielestä huuliherpeksestäkin tulee mainita ihan samalla tavalla. Jos nyt jonkun kanssa baarissa pussailee ja tietää ettei herpes ole aktiivinen, niin ei siitä ehkä silloin tarvitse kertoa, mutta jos parisuhteeseen ryhtyy, niin pitäisi kertoa.
        Miehelläni on huuliherpes (lähes kaikilla hänen lapsuudenperheessään) ja hän kertoi minulle asiasta heti kun aloimme seurustella. Olemme välttäneet pussailua silloin kun herpes on aktiivinen ja olen välttynyt tartunnalta.

• älkää koskeko kehenk
        huuliherpeskin julki kirjoitti:

No minun mielestä huuliherpeksestäkin tulee mainita ihan samalla tavalla. Jos nyt jonkun kanssa baarissa pussailee ja tietää ettei herpes ole aktiivinen, niin ei siitä ehkä silloin tarvitse kertoa, mutta jos parisuhteeseen ryhtyy, niin pitäisi kertoa.
        Miehelläni on huuliherpes (lähes kaikilla hänen lapsuudenperheessään) ja hän kertoi minulle asiasta heti kun aloimme seurustella. Olemme välttäneet pussailua silloin kun herpes on aktiivinen ja olen välttynyt tartunnalta.

huuliherpes on lähes jokaisella, moni ei tiedä sitä kantavansa, koska ei ITSE oireile ja sullakin se saattaa olla

• syytön sairauteen
        älkää koskeko kehenk kirjoitti:

huuliherpes on lähes jokaisella, moni ei tiedä sitä kantavansa, koska ei ITSE oireile ja sullakin se saattaa olla

Huuliherpes ja alapääherpes on eri virukset. Tosin nykyisin suuseksin aikaan voi olla, että huulissa onkin alapää herpes. Kyllä tää joku sairaus on, koska esim sairaalaan ei tartte menä töihin ku herpes on vaikkakin vain huulessa aktiivisena.

Mutta tällä osatollahan puhuttiin Hivistä !!!! Oli miten oli, oli se sitten herpes , hiv tai vaan visvasyylä, niin AINA PITÄÄ KERTOA KUMPPANILLE ENNEN AKTIA !!!!

• hoitsu

Niin, kun lääkitys on päällä ja viruksia ei kropassa ole niin eihän se mihinkään tartu. HIV on kuitenkin vuosikymmeniä ollut sellainen peikko eikä nykyaikainen tietämys aiheesta ole kovin laajaa että pelko hysteerisestä reaktiosta on ihan järkevä. Aloittajan kannattais ehkä puhua aiheesta sen HIV-hoitajan kanssa, aika moni muukin puhuu.

• Jos tuo ei oo provo,,,,niin oot kyllä kusipäisin tyyppi mitä oon kohdannut...Sun minä itse asenne pitää kitkeä pikimmiten ja kerro kumppanillesi,,,mulla on kokemusta siitä että JOKA KOLMAS KORTSU hajoaa yhdynnässä...odotatko että kumppanisi saa myös hiv-pos tuloksen kun se teidän kortsu hajoaa. Sut pitäs oikeesti viedä saunan taa ja tehdä se mikä on kaikille osapuolille vain hyväksi...Vattu mitä idiootteja tänne on valitettavasti siitetty sunki tapauksessa...(jos tuo ei ole provo)...

• adidassssss

Jos olen ymmärtänyt asian oikein, kyseessä on rikos, kun et kerro HIV stäsi. On ennakkotapauksia , kun on tartutettu tauti toiseen tietäen .Jos olet provo , niin on mauttoman vastenmielinen provo.

• bää

Lopeta paneskelu.

• Nyt kuulostaa kyllä hankalalta tilanteelta. Ja muiden kommenttien lukeminen tuntuu myös tosi ikävältä, voin vain yrittää kuvitella millaista palautetta joudut yleensä sietämään sen vuoksi, että olet positiivinen. Miettikää muut palstalla mitä kirjoitatta, nyt ei kysytty mielipidettä aikaisemmasta toiminnasta vaan tukea ja ohjeita tulevaan!

Itselläni ei ole asiasta minkäänlaista kokemusta, mutta voisin kuvitella, että asia ei selviä kuin kertomalla. Kertominen ei varmastikaan tule olemaan helppoa, mutta muuta vaihtoehtoa sinulla ei ole. Jos koet nyt jo toimineesi vastuuttomasti, voit edes korjata osan ongelmaa kertomalla. Ikävä kyllä tosi asia on, että toinen todennäköisesti loukkaantuu/raivostuu/menee kuoreensa tämän takia, ja ainoa mitä voit tehdä on tukea häntä ja pyrkiä parhaan mukaan ymmärtämään hänen tunnekirjoaan!

Jaksamista syksyyn, kerrohan tänne kun olet kertonut, miten teillä meni!

• huoooh!!!!

Kyllä vaan pakko on kommentoida tähän viestiketjuun; ei sillä että itse kantaisin moisia salaisuuksia, vaan lähinnä huoli astuu meidän tuleviin aikuisiin; itsellä 2 vielä - ja onneksi - lapsen kengissä tallaavaa ala-asteelaista; aikuisuus oven takana, "sinisilmäiset" lapsoset joilla ensirakkaudet, -treffit yms. ihanaa jota odottaa... Onko ennemminkin nykypäivänä sääntö, kuin poikkeus, että asioita pimitetään??? Valheiden verkossako pitäisi lapsensa kasvattaa? Ei todellakaan!!!! Siinä missä me ollaan saatu varttua - varmaan suht oikeudenmukaisessa ja terveessä ympäristössä, ei ehkä ole nykyään niinkään itsestäänselvyys :(
      Jokaisella on oikeus rakastaa, ja tulla rakastetuksi; mutta se kondomi ei voi sitä määrittää, vaan REHELLISYYS!!!! En tiedä onko viestin alullepanija homoseksuaali, mutta olipa kuinka vaan, se rehellisyys pätee niin homoille, kuin heteroillekin!
      Tässä ehkä "säälin", :( koska jotenkin haluan ymmärtää rakastamisen tarvetta, mutta epärehellisesti ei pitemmän päälle rakkaus, tai mitä se käsittääkään tämän viestin aloittajan kannalta, kanna :( Siis, rehellisyyttä, se vie pidemmälle!!!...ja anyways, tsemppiä :( :)

• justjust5

Trollipeikko! Tiedät hyvin, että asiasta pitää kertoa.

• arvata saattaa

Jos tämä kirjoitus on trolli, aloittaja on mies. Jos tämä kirjoitus on totta, niin lyön satasesta vetoa, että aloittaja on nainen.

Jostain syystä naiset eivät tajua tekevänsä väärin, kun tekevät väärin. Jos mies olisi toiminut näin, hän tajuaisi pitää turpansa kiinni, koska tajuaa tekevänsä väärin, mutta pilalle hemmotellut naiset ajattelevat vain itseään.

Kiitos feminismin!

• yhdys sana

Hohhoi... voitsitko vielä rautalangasta taivuttaa, että miten ap:n tilanne ja feminismi liittyvät toisiinsa..? Ehkä kannattaisi tutustua feminismin historiaan ja erilaisten feminististen suuntausten kirjoon, ennen kun alkaa huutelemaan päätyömyyksiä... Ps. Kaikki miehet on paskapääsikoja, tämä on fakta sillä joskus jostain luin näin ja yks mies oli kerran perseestä, eikä mun poikaystävä osta mulle koko ajan kaikkee!!!!!!!!!!

• Huonosti tarttuu

Joka tapauksessa, rehellisesti kannattaa kertoa.

Sitä paitsi, hiv tarttuu erittäin huonosti.

• Syndi

Uskomatonta että olet ollut sängyssä jonkun kanssa,olet todellakin hyvin hyvin edesvastuuton. Mutta ihmiset jotka harrastavat yhden yön suhteita, niin eihän ikinä voi tietää mitä tauteja ihmisillä on.En voisi ajatellakaan että menisin sänkyyn jonkun vento vieraan kanssa. Ensin opitaan tuntemaan sit yhdessä klinikalle että ei ole mitään tauteja,se on reilua peliä.Ihmiset ovat niin sinisilmäisiä että oksat pois ja siinä samalla latvakin.Ihminen joka myy tai ostaa seksiä niin eiköhän ne vaarat ole melkoisia???Hetkellinen hurmio saattaa olla elämäsi turmio.

• elämä on

kuitenkaan ei voi varma toisen tai itsensä taudittomuudesta, ramppaisi vaikka testeissä, kun kaikkea ei voi testata ja taudit tarttuvat muualtakin kuin alapäästä, vaikka sormesta tai nenänpäästä

• elämä on
        elämä on kirjoitti:

kuitenkaan ei voi varma toisen tai itsensä taudittomuudesta, ramppaisi vaikka testeissä, kun kaikkea ei voi testata ja taudit tarttuvat muualtakin kuin alapäästä, vaikka sormesta tai nenänpäästä

riippuen "taudista"

• minäpä vaan

Huoh, onkohan täällä kukaan vielä vastannut alkuperäiseen kysymykseen?

Joo, kaveri on ollut vastuuton, raukkamainen, whatever, mutta sentään kondomia oli aina käytetty, eikä ilmeisesti rikkoutumisia tms ole tapahtunut, joten toistaiseksi kumppani on käytännössä 100% turvassa, varsinkin jos aloittajan lääkitys on kunnossa. Tietty kumi voi rikkoutua koska vain ja huonolla säkällä juuri silloin tartunta tulee, vaikka HIV yllättävän huono onkin tarttumaan kerrasta. Näin nyt ilmeisesti ei kuitenkaan ole toistaiseksi käynyt ja hyvä niin.

Siis 3 asiaa:
      1) Herätkää nyt vittu ihmiset oikeasti 2013 luvulle, HIV ei ole ollut mikään yltiöherkästi tarttuva tappava homorutto vuosikausiin, vaikka inhottava ja vakava sairaus onkin.

2) Aloittaja on toiminut väärin ja tajuaa sen varmaan tämän ryöpytyksen jälkeen itsekin. Ketä hyödyttää täällä raivota, mitä olisi pitänyt tehdä, kun tilanne nyt tällä hetkellä on mikä on!? Jos joku ajaa autolla ojaan talvella, niin keräännyttekö te sinnekin pitämään luentoa tilannenopeuden arvioimisesta talvikelissä, mutta ette lainaa hinausköyttä? Helppohan se on täältä puskasta huudella, miten HIVistä kerrotaan ihmisille jne, mutta kuka väittää oikeasti tietävänsä, miltä tuntuu kun oikeasti niin pahasti stigmatisoitua tautia sairastaa ja millaista siitä ihmisille kertominen oikeasti on? Monetko pakit tulee jo pelkästään sen takia, että väki on totaalisen tietämätöntä, millaisen taudin kanssa edes oikeasti ollaan tekemisissä?

3) Nyt -jos tosiaan aloittaja ei provo ole- niin ei oo muuta vaihtoehtoa kuin kertoa. Ei toi noinkaan voi jatkua. Jos tuntuu, ettet osaa/pysty tai jotain, niin kirjoita vaikka kirje.

• kyllo

paska trolli, mutta jos tartutat hivin tietosesti saat törkeestä pahoinpitelystä parivuotta kakkua

• 64564232

Toisaalta, nainen ei ikinä kysynyt tuolta jätkältä, että onko mitään tauteja? Olisi myös hänen pitänyt kysyä.

• Yeps!

Meette yhdessä jonnekin sellaiseen paikkaan, jossa näistä aioista tiedetään . . .

Siis "riskin kartoitus", Luottamuksen tutkimus ja siinä samassa mikä on teidän henkisen yhteisyyden SYVYYS!!!

Jos olisin positiivinen - (kuten kuvittelen), ei mikään maailmassa estäisi suhdetta . . . .

Itse joudutte funtsaamaan, kiikkustuolissa on kehno muistella - mihin meni intohimo, tunteet . . . .

• niilläonhiviäusein

Thaimaalainen nainen aloittaja kenties?

• ex-horo

kerrot vaan suoraan että olet entinen prostituoitu. kyllä hän ymmärtää jos oikeesti susta välittää.

• Realisti

No, ollaanpas sitä nyt niin tohkeissaan. Kuinkahan moni teistäkin kouhkaajista on paneskellut jonkun tuntemattoman kanssa ilman kondomia? Varmasti aika moni!
      Kellä tahansa voi tällä hetkellä olla HIV, ehkäpä juuri sillä, jota painelit viime viikonloppuna paljaalla.

Nykyään on muotia selitellä reteesti asioita sillä, että paljaalla tuntuu paremmalta. Tiedän vanhana hoitsuna että eräskin HIV-potilas oli harrastanut li 3000 kertaa seksiä eri partnerin kanssa. Ja voitte arvata kuinka monella oli ollut käytössä kumi!

Siis...

• Tiedän statukseni

Tuo on niin totta! Harva tulee ajatelleeksi, että sitä omaa tai toisen statusta ei voi päätellä pärstäkertoimesta, se selviää vain testillä. Jos ei ole testauttanut itseään, niin ei voi väittää itseään negatiiviseksi!

• Typerä provo!

Typerä sairas idiootti olet jos kehtaat provosoida näinkin sairaalla aiheella!
      Tuskin on totta, sillä ei kukaan voi olla niin tyhmä että jättää tuonlaisen asian kertomatta ennen yhdyntää! Varsinkin kun sinulle on aivan varmasti lääkäri luetellut velvollisuudet kun olet saanut kuulla tartunnasta!
      Mutta jos on totta niin HETI VÄLITTÖMÄSTI KERROT ASIAN KUMPPANILLESI!
      Jos jätät kertomatta, niin voit saada pahimmassa tapauksessa murha syytteen tajuatko??? Mieti sitä sitten kiven sisällä! Siellä voit sitten harkita kerrotko sun HIV:stä sille kaapin kokoiselle körmylle joka tulee poraamaan sua suihkussa aanukseen aina kun tiputat saippuan lattialle.

• hoitsu

Nyt 2000-luvulle kipin kapin!

• Lysi

Indikaattori: Hiv / aids-vuotiaana 15-49 (% väestöstä),% Vertailu maiden maailmankartalle
      Maa / Alue: kaikki maat, alueilla maailmassa , Venäjän alueiden
      Aika tarkka päivämäärä
      Siis osoittavat dynamiikan muutosten kyllä ​​ei

# Maa / Alue Viimeksi
      saatavilla
      tietoja ↓ 2007

Arvojen lukumäärä sarakkeessa →

136

136

Keskimääräinen →

2.21

2.21
      1 Swazimaa 26.1 26.1
      2 Botswana 23.9 23.9
      3 Lesotho 23.2 23.2
      4 Etelä-Afrikka 18.1 18.1
      5 Zimbabwe 15.3 15.3
      6 Namibia 15.3 15.3
      7 Sambia 15.2 15.2
      8 Mosambik 12.5 12.5
      9 Malawi 11.9 11.9
      10 Kenia 7.8 7.8
      11 Keski-Afrikkalainen tasavalta 6.3 6.3
      12 Tansania 6.2 6.2
      13 Gabon 5.9 5.9
      14 Uganda 5.4 5.4
      15 Kamerun 5.1 5.1
      16 Norsunluurannikko 3.9 3.9
      17 Kongo 3.5 3.5
      18 Chad 3.5 3.5
      19 Päiväntasaajan Guinea 3.4 3.4
      20 Togo 3.3 3.3
      21 Nigeria 3.1 3.1
      22 Djibouti 3.1 3.1
      23 Bahama 3 3
      24 Ruanda 2.8 2.8
      25 Guyana 2.5 2.5
      26 Surinamin 2.4 2.4
      27 Haiti 2.2 2.2
      28 Angola 2.1 2.1
      29 Etiopia 2.1 2.1
      30 Belize 2.1 2.1
      31 Burundi 2 2
      32 Ghana 1.9 1.9
      33 Guinea-Bissau 1.8 1.8
      34 Liberia 1.7 1.7
      35 Mauritius 1.7 1.7
      36 Sierra Leone 1.7 1.7
      37 Ukraina 1.6 1.6
      38 Burkina Faso 1.6 1.6
      39 Guinea 1.6 1.6
      40 Jamaika 1.6 1.6
      41 Mali 1.5 1.5
      42 Trinidad ja Tobago 1.5 1.5
      43 Papua - Uusi-Guinea 1.5 1.5
      44 Kongon demokraattinen tasavalta 1.4 1.4
      45 Thaimaa 1.4 1.4
      46 Sudan 1.4 1.4
      47 Viro 1.3 1.3
      48 Eritrea 1.3 1.3
      49 Benin 1.2 1.2
      50 Barbados 1.2 1.2
      51 Venäjä 1.1 1.1
      52 Dominikaaninen tasavalta 1.1 1.1
      53 Senegal 1 1
      54 Panama 1 1
      55 Gambia 0.9 0.9
      56 Latvia 0.8 0.8
      57 Kambodza 0.8 0.8
      58 Mauritania 0.8 0.8
      59 Niger 0.8 0.8
      60 Guatemala 0.8 0.8
      61 Salvador 0.8 0.8
      62 Honduras 0,7 0,7
      63 Myanmar 0,7 0,7
      64 Yhdysvallat 0,6 0,6
      65 Sveitsi 0,6 0,6
      66 Brasilia 0,6 0,6
      67 Paraguay 0,6 0,6
      68 Uruguay 0,6 0,6
      69 Kolumbia 0,6 0,6
      70 Espanja 0,5 0,5
      71 Portugali 0,5 0,5
      72 Argentiina 0,5 0,5
      73 Vietnam 0,5 0,5
      74 Nepal 0,5 0,5
      75 Peru 0,5 0,5
      76 Malesia 0,5 0,5
      77 Somalia 0,5 0,5
      78 Ranska 0.4 0.4
      79 Italia 0.4 0.4
      80 Kanada 0.4 0.4
      81 Moldovan tasavalta 0.4 0.4
      82 Costa Rica 0.4 0.4
      83 Ecuador 0,3 0,3
      84 Tadžikistan 0,3 0,3
      85 Intia 0,3 0,3
      86 Meksiko 0,3 0,3
      87 Chile 0,3 0,3
      88 Iso-Britannia 0,2 0,2
      89 Belgia 0,2 0,2
      90 Tanska 0,2 0,2
      91 Irlanti 0,2 0,2
      92 Kreikka 0,2 0,2
      93 Luxemburg 0,2 0,2
      94 Alankomaat 0,2 0,2
      95 Itävalta 0,2 0,2
      96 Islanti 0,2 0,2
      97 Australia 0,2 0,2
      98 Indonesia 0,2 0,2
      99 Iran 0,2 0,2
      100 Valko-Venäjä 0,2 0,2
      101 Azerbaidžan 0,2 0,2
      102 Singapore 0,2 0,2
      103 Bolivia 0,2 0,2
      104 Laos 0,2 0,2
      105 Nicaragua 0,2 0,2
      106 Kiina 0,1 0,1
      107 Saksa 0,1 0,1
      108 Liettua 0,1 0,1
      109 Unkari 0,1 0,1
      110 Malta 0,1 0,1
      111 Puola 0,1 0,1
      112 Romania 0,1 0,1
      113 Suomi 0,1 0,1
      114 Ruotsi 0,1 0,1
      115 Norja 0,1 0,1
      116 Uusi-Seelanti 0,1 0,1
      117 Algeria 0,1 0,1
      118 Georgia 0,1 0,1
      119 Armenia 0,1 0,1
      120 Kazakstan 0,1 0,1
      121 Kirgisia 0,1 0,1
      122 Uzbekistan 0,1 0,1
      123 Israel 0,1 0,1
      124 Pakistan 0,1 0,1
      125 Marokko 0,1 0,1
      126 Butaani 0,1 0,1
      127 Mongolia 0,1 0,1
      128 Fidži 0,1 0,1
      129 Libanon 0,1 0,1
      130 Madagaskar 0,1 0,1
      131 Tunisia 0,1 0,1
      132 Serbia 0,1 0,1
      133 Kuuba 0,1 0,1
      134 Slovenia 0 0
      135 Libya 0 0
      136 Egypti 0 0

• -Negatiivinen

Eikös Hiv ole lähestulkoon tartuttamaton mikäli ottaa lääkkeet siihen = virusmäärä pysyy hyvin pienenä.. Hysteria on järkyttävää vielä nykyäänkin, valitettavasti.

• kahvimuki

Ja pointtisi oli? Kun taudista tietää, siitä pitää kertoa partnerille.

• Kävitkö testissä?
        kahvimuki kirjoitti:

Ja pointtisi oli? Kun taudista tietää, siitä pitää kertoa partnerille.

Tiedätkö oman statuksesi? Millon kävit testissä..? Liiankin usein tästä asiasta mesoaa sellaiset ihmiset, jotka ei ole eläessään käyneet testissä, eikä näin ollen voi tietää omaa statustaan. Et voi väittää olevasi negatiivinen, jos sitä ei ole testein todettu!

• voit keskustella

Toivon rohkeutta vaikeassa asiassa. Ja välittämistä kohtaasi. Asiat selviää varmaan kun tarttuu niihin.

• Vastuutonta!

Kannattaa muistaa, että HIV voi pienellä todennäköisyydellä tarttua myös suuseksin kautta jos ei käytä kondomia. Kannattaisi kertoa rehellisesti miten asiat ovat.

Kumppanisi voi myö nostaa syytteen, jos tartutat HIV viruksen häneen. Uutisissa on ollut ennenkin tapauksia, joissa HIV viruksen toiseen ihmiseen tietoisesti tartuttanut on päätynyt käräjille ja saanut syytteen törkeästä pahoinpitelystä. Linnaa tulee aivan varmasti ja isot korvaukset rapsahtaa päälle.

• Thinker123

Ei sillä varmaan niin väliä, miten otat puheeksi, kunhan otat. Ei sitä kukaan täällä osaa sanoa, miten toinen osapuoli siihen sitten suhtautuu.

• positiivinen1

Kondomi hajosi viimevikolla mutta EVVK! ei kiinnosta sille lehmälle kertoa ahahah

• en mene lankaan

ja sä et ole ap, näin veikkaan

• CzzC

Toteanpa tälle avaajalle, että jos se kortsu sitten hajoaa, niin sinä tulet saamaan syyteen taudin levittämisestä.

Tästä on jo ennakkotapauksia suomesta.

Vastuutonta ja jopa mielenvikaista toimintaa kertakaikkiaan.

Avoimuus on parisuhteen a ja o , ja jos sinulla on parantumaton, tarttuva sairaus, on suorastaan irvokasta, että puhellaan samaan aikaan kiintymyksestä jne.

• :.:.:.:.:.:

Se että miehellä on hiv ei olisi este seurustelulle. Sitä en kyllä sulattaisi jos jättäisi sairaudestaan kertomatta. Nimenomaan ihan sen takia, että jos tuollaisen asian jättää kertomatta niin en pitäisi muutenkaan järin luotettavana tyyppinä.

Mutta itse sairaus ei olisi ongelma, koska siihen on lääkkeet jne. olen ottanut asiasta selvää ja tiedän faktat. Vähän säälittävää että vielä googlauksen aikakautenakaan monet ei tiedä edes perusasioita kyseisestä sairaudesta ja ihmiset vellovat hysteriassa:(

• Tasavertaiset

Mikset etsi itsellesi HIV-positiivista kumppania niin ei tarvitse hävetä tai salailla mitään?

• 17+20

Te jotka koitatte taas asiaa puolustella, niin koko asian ydin on kuitenkin tässä:

Hiv-tartunnasta on _velvollisuus_ kertoa kumppanille, piste. Ennen seksiä tai mitään muutakaan sellaista kontaktia missä on tartunnan mahdollisuus. Kumppanilla itsellään tulee olla oikeus valita jatkaakko suhdetta vai ei. Ihmisellä itsellään tulee olle oikeus valita altistaako itsensä tietoisesti mahdolliselle tartunnalle. Kertomatta jättäminen on rangaistava teko niin moraalisesti, eettisesti kuin rikosoikeudellisestikkin.

• Status tiedossa

Totta! Samoin tulisi suhtautua jokaiseen joka ei ole käynyt testeissä ja väittää itseään negaksi ilman testituloksia!

• Omakohtainen kokemus

Ketään sen enempää puolustelematta tai syyllistämättä: Suomessakin voi saada HIV-tartunnan ihan keneltä tahansa. HIV ei katso ikää, sukupuolta, seksuaalista suuntausta, sosioekonomista asemaa, uskontoa, etnistä alkuperää, tai vasenkätisyyttä. Suomessakin on valitettavasti useita "vahinko kiertoon" -persoonia, kuten esimerkiksi takavuosina esiin tullut Rovaniemen rekkakuski -tapaus. Voit saada HIV:n juurikin siltä blondilta hyvin toimeentulevalta kyläkoulun opettajattarelta, kas kun tämä opettajatar ei välttämättä ole hoksannut käydä eläessään HIV-testissä ja on jossain vaiheessa onnistunut törmäämään toiseen epäonniseen HIV-arpajaisissa voittaneeseen.

Mistäkö tiedän? Noh, olen itse aikoinaan tutustunut ja seurustellut erään hoitoalan ihmisen kanssa. Tämä henkilö kertoi olevansa hyvin huolellinen terveydestään ja käyvänsä säännöllisesti testeissä, yms. Olin sinisilmäinen ja luotin. Sittemmin huomasin saaneeni tältä hoitsulta klamydian, otatin samalla muut testit. Muut oli negatiivisia. Hoitsu sai kenkää, enkä takaisin huolinut. Hieman ihmettelin tämän hoitsun yhteydenottoja parin kuukauden väliin, oli varsin kiinnostunut terveydentilastani. Reilun puolen vuoden päästä tuli outoja oireita ja otatin jälleen kaikki sp-tautitestit, paljastui HIV. Tartunta-ajankohdaksi paljastui juurikin tämä mainittu seurusteluajankohta mainitun hoitsun kanssa ja silloin koko kuvio alkoi valkenemaan: tämä henkilö tiesi positiivisuudestaan ja jakoi sitä iloisin mielin eteen päin! Valitettavasti asian toteen näyttäminen olisi ollut ongelmallista, joten jätin tekemättä rikosilmoituksen. Vähän tuon jälkeen julkisuuteen nousi Rovaniemen rekkakuski lukuisine uhreineen - oli muuten aika rankkaa seurattavaa se uutisointi.

Nykyään elän jo toisessa pitkässä parisuhteessa negatiivisen henkilön kanssa, molemmat suhteet vuosien mittaisia. Terveys on hyvällä mallilla, eikä lääkkeitä ole tarvinut. Sekä ex, että nykyinen tietää positiivisuudestani, eikä se ole ongelma tai este parisuhteelle. Sen sijaan vuosien varrella on tullut selväksi, ettei tästä ole viisasta huudella joka paikassa, olen kohdannut mm opiskelujen keskeytyksen oppilaitoksen puolesta HIV:n paljastuttua, tämän jälkeen en ole hiiskunut asiasta ainoassakaan työpaikan työterveyshuollossa, tms, yhdet "potkut" riitti.

Suomi on valitettavasti täynnä varsin ennakkoluuloista sakkia, jopa terveydenhuoltoalalla tulee kohdattua melkoisia paniikkireagtioita asian tultua esiin.

Lopuksi mainittakoon vielä se, että HIV:n tartuntariski on suurin sellaiselta henkilöltä, joka ei tiedä positiivisuudestaan! Oletko sinä käynyt testissä? Ellet ole, niin et voi väittää olevasi 100% varmuudella negatiivinen!!!

Käy siis testissä, silloin tiedät oletko oikeasti negatiivinen!

• täytyy taas pyytää

Hienoa, että olet löytänyt kaikesta huolimatta kumppanin vierellesi, etkä ole salaillut asiaa parisuhteissasi. En voi kun kuvitella kuinka vaikeaa on elää tällaisessa yhteiskunnassa. Ihminen sinäkin olet. Itse olen muista syistä saanut kuraa niskaan, ihmiset osaavat olla todella typeriä. Todellakin, tartunnan voi saada siltä kiltiltä naapurin Liisalta tai Jussilta, jotka eivät ole testeissä käyneet. Mitäköhän ne tahallaan tartuttajat ajattelevat kuolionvuoteellaan, ovatko ylpeitä siitä millaisen elämän ovat eläneet.... Toivotaan, että sulla tauti pysyy kurissa. Eihän hiviä testata jollei täytä tiettyjä kriteerejä, täytyy itse vaatia testiä! Itseltä on testattu hiv kahdesti.

• urpojenmailman

No empä olis ikinä uskonut, että joku voi olla niin vitun tyhmä, että touhuaan hivin kanssa ilman kumia.. "lähestulkooon virukseton".. mitä vitt?? Voihan sitä pelata venäläistä rulettia mut ei siinäkään kukaan niin urpo ole, että tokasee "lähestulkoon tyhjä ase".

Hivit omaan karsinaansa, touhutkoon keskenään ja hihalappu et osaa muut pysyy kaukana. Tautinen mikä tautinen, sanon minä.

• Kävitkö testissä?

Vai että oikein hihalappu.... Pakko kysyä, ootko käynyt itse HIV-testissä ja näin ollen todettu negatiiviseksi? Ellet ole, niin sun pitäs laittaa hihalappu "HIV-status ei tiedossa!"

• Plo

Tiedon salaaminen kumppanilta on rikos, langettavia tuomioita on tullut. Teen aloittajasta tutkintapyynnön poliisille.

• Tiedätkö statuksesi?

Yhtälailla minkä tahansa muun tartuntataudin salaaminen on rikos, eli voitko saman tien tehdä tutkintapyynnön myös klamydian, tippurin, herpeksen jne kantajista, jotka eivät ole kertoneet tartunnastaan kumppanille?

En puolustele aloittajaa, hän tekee kuten parhaaksi näkee, mutta jos tällaisesta keskustelusta aletaan tekemään tutkintapyyntöjä, niin sillon niitä on syytä tehdä kaikista vastaavista tapauksista. HIV ei todellakaan ole ainut... Lisäksi voidaan miettiä sitä, olisiko myös testissä käymättömien ja näin ollen statuksestaan tietämättömien seksihurjastelut tutkintapyynnön alaisia asioita, meinaan hehän voivat levittää HIV:n lisäksi mitä tahansa muita tauteja ja syy on ilman muuta heissä itsessään, kun eivät ole käyneet testissä!

• moniko
        Tiedätkö statuksesi? kirjoitti:

Yhtälailla minkä tahansa muun tartuntataudin salaaminen on rikos, eli voitko saman tien tehdä tutkintapyynnön myös klamydian, tippurin, herpeksen jne kantajista, jotka eivät ole kertoneet tartunnastaan kumppanille?

En puolustele aloittajaa, hän tekee kuten parhaaksi näkee, mutta jos tällaisesta keskustelusta aletaan tekemään tutkintapyyntöjä, niin sillon niitä on syytä tehdä kaikista vastaavista tapauksista. HIV ei todellakaan ole ainut... Lisäksi voidaan miettiä sitä, olisiko myös testissä käymättömien ja näin ollen statuksestaan tietämättömien seksihurjastelut tutkintapyynnön alaisia asioita, meinaan hehän voivat levittää HIV:n lisäksi mitä tahansa muita tauteja ja syy on ilman muuta heissä itsessään, kun eivät ole käyneet testissä!

kondyn pitänyt ei kerro, kun ajattelevat sen kadottua olevansa terveitä, vaikkei se niin välttämättä mene. Voi olla kohtalokas sille johon tartuttaa!! Tuolla on monta jotka eivät kerro sairaushistoriastaan ja hankalaksi homma menee, kun taudit tarttuvat muutenkin kuin yhdynnässä. Osalla ihmisistä on todella heikko tieto taudeista ja niiden tarttumisesta. Todellakin, rangaista myös heitä, jotka eivät jokaisen seksikumppanin jälkeen ole olleet selibaatissa ja käyneet testeissä. Mitä nyt edes voidaan testata..... ja kun ne siellä sukupuolitautien klinikalla tuijottavat vain alapäätä, kun pitäisi tajuta vilkaista ylemmäksikin ja koko kroppa tutkia...

• Tartuntavaarasta olisi tullut kertoa. Kumppanisi pääsee terveyskeskuksen testiin ilmaiseksi.

Menettämisen pelko on iso. Ajattelitko miltä tuntuu, jos kuulee vasta jälkikäteen?

• Tiesittekö tätä?!

Tuosta rikollisuudesta ja tuomioista vielä sen verran: HIV-positiivinen voi saada tuomion HIV:n tartuttamisesta myös siinä tilanteessa, että toinen osapuoli on tiennyt positiivisuudesta ja siitä huolimatta harrastanut suojaamatonta seksiä positiivisen kanssa...... Toisin sanottuna tuo antaa mahdollisuuden kieroutuneille tyypeille hankkia sievoiset korvaukset hakeutumalla jonku äveriään possarin seuraan ja hankkimalla siltä tartunta, sitten haastetaan käräjille ja kas, fyffeä kilahtaa tilille niin ettei holviin mahdu!

• ihana naapurimaa

Tuo lista oli todella raju, Afrikkalaisilta selvästi puttuu sairaudelta kokonaan suojaava geeni, MUTTA MIKÄPÄ OLIKAAN SIJALLA 47 !? Afrikan maiden keskellä? (narkkien takia?) ei auta geenitkään

• kosska

Eurooppalaisista 10 prosentilla on jonkinasteinen suoja HI-virusta vastaan. Ansio tästä saattaa langeta vuonna 1347 Eurooppaan saapuneelle mustalle surmalle. Sille vastustuskykyiset ihmiset kantoivat perimää, joka nyt suojaa hiv-tartunnalta.

HI-virus ei pysty tunkeutumaan valkosoluun, jonka pinnalla oleva CCR5-reseptori on viallinen. CCR5-reseptorin rakentumista ohjaavista geeneistä puolet saadaan isältä, puolet äidiltä. Suurimmalla osalla ihmisistä molemmat reseptorit ovat virheettömiä, mutta vähemmistöllä on toiselta tai molemmilta vanhemmilta peritty geenimuutos. Viallisen CCR5:n aiheuttavaa geenimuutosta eli mutaatiota kutsutaan nimellä delta32.

Molemmilta vanhemmilta peritty geenimuutos suojaa hiviltä lähes täydellisesti, toiselta peritty osittain. Erään tutkimuksen mukaan toiselta vanhemmalta peritty delta32-geenimuutos alentaa miehen riskiä saada hiv-tartunta 70 prosenttia verrattuna mieheen, jolla tätä muutosta ei ole.

Euroopan väestössä jompikumpi delta32-geenimuutos esiintyy keskimäärin 10 prosentilla ihmisistä. Aasian, Saharan eteläpuolisten alueiden ja Amerikan alkuperäisväestöissä geenimuutos puuttuu lähes täysin. Eurooppalaisten kansojen välillä esiintyvyys vaihtelee kasvaen Välimereltä pohjoiseen päin. Suomalaisilla ja venäläisillä osuus on 16 %, skandinaaveilla 14 % ja esimerkiksi Sardiniassa 4 %.

• mama+ lapset 4 ja 2v

TÄMÄ EI LIITY NYT ASIAAN, MUTTA!

Osaisiko joku sanoa miten löytäisin sen suomi24:sen tuolla etusivulla ylälaidassa olleen luokkakokous ketjun, samasta mistä löysin tämänkin. Kun enää se ei siellä näy ja koitin googlellakin etsiä, mutta en enää löytänyt...

Help! Linkkaa se tänne jos löydät.

• Taisi olla...

Taisi olla suhteet kategorian alla ja muistaakseni sinkut -palstalla.

• 14+18

Yllä olevan tarina hiv:in tartunnasta ex-kumppaniltansa... Tuossa tulee myös yksi erittäin moraalisesti ja eettisesti kyseenalainen päätös: "en hiisku asiasta työpaikalla". Tässäkin asiassa on ne kaksi puolta, se sosiaalisen stigman pelko joka on toki ymmärrettävää, mutta... Kyse ei ole vain sinusta itsestäsi. Tietyissä ammateissa veriteitse tarttuva tauti on suora este työnteolle, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Asiaa ei ole tarvetta kuulutella pitkin työpaikkaa, mutta vähintäänkin työnantajalla olisi oikeus asiasta tietää. Tai sitten asian tultua jälkikäteen ilmi, niin sitten irtisanoa työsopimus perustuen työntekijän tahalliseen valehteluun työhönottotilanteessa JOS tähän on täysin lailliset perusteet. Toisin sanoen, sinäkin otat siinä ison riskin jättämällä kertomatta asiasta koska pahimmassa tapauksessa sinä olet se joka viedään käräjille ja vaaditaan maksumieheksi.

Ja se, että verrataan hiv:iä vaikka klamydiaan tai tippuriin, niin pieni muistutus: klamy ja tippuri hoituu antibiooteilla, hiv ei. Herpes on sekin loppuiän riesa, muttei aiheuta lopulta kuolemaan johtavaa tautia kuten aids. Vaikka ja kuinka asiaa käännellään, väännellään ja heitellään tartuntariskin vähyydestä niitä faktoja tiskiin, niin tässä myös lisää faktaa: hiviin ja aidsiin ei toistaiseksi ole vielä löydetty parantavaa lääkettä= tartunta on ns. kuolemantuomio ihan siinä missä vaikka parantumaton syöpäkin.

Se, että lääkityksillä voidaan pitää itse sairautta tai mahdollista tartuntaa minimaalisena jopa vuosikymmeniä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että tahallinen (tai jopa tahatonkin) tartuttaminen on rikollista. Tämä fakta ja tosiasia muuttuu vain ja ainoastaan siinä vaiheessa kun hiviin löydetään täysin parantava lääke= tartunta ei ole enää se kuolemantuomio, vaan yksi "normaali" tartuntatauti muiden joukossa.

Ja vielä lopuksi yksi vinkki itse tautitestauksiin. Monissa kunnissa ei edes suostuta ottamaan "turhia" hiv-testejä (tai ylipäätään sukupuolitauteja) koska ne maksaa rahaa. Toisin sanoen, jos sinulta kysytään syytä hiv-testin tarpeellisuudesta niin perusteluksi ei ritä pelkästään "no koska mä haluun sen huvin vuoksi". Kannattaa vaikka sitten valehdella epämääräisestä seksikumppanista, niin se on yksi keino taata testin saatavuus.

• No jopahan taas :D

"Tuossa tulee myös yksi erittäin moraalisesti ja eettisesti kyseenalainen päätös: "en hiisku asiasta työpaikalla". Tässäkin asiassa on ne kaksi puolta, se sosiaalisen stigman pelko joka on toki ymmärrettävää, mutta... Kyse ei ole vain sinusta itsestäsi. Tietyissä ammateissa veriteitse tarttuva tauti on suora este työnteolle, siitä ei pääse yli eikä ympäri. "

Noh, este työnteolle tuo on tasan leikkaussalissa, ei juurikaan muualla. Suosittelen selvittämään näitä asioita tarkemmin, ennen kuin lähtee julistamaan mitään ammatinharjoittamisesteellisyyksiä. Mikäli asia kiinnostaa enemmän, niin laita kysymys jollekin eettiselle toimikunnalle. Itse olen asiaa aikoinaan selvittänyt ja tosiaan kirurgiksi ei hiv-positiivisesta ole, mutta suunnilleen kaikkeen muuhun kyllä pystyy vallan mainiosti. Myös lastenhoitoon, opetustyöhön, hoitotyöhön yheisesti, ruuanvalmistukseen jne.

• Hei!

Saat kivan linna tuomion kun olet salannut asian kumppaniltasi.
      Itsekästä ja vaarallista!
      Jos oikeasti rakastat toista et vaaranna hänen henkeään pelkästään itsekkyytesi takia.

• Tietoa on

Luin kaikki kommentit läpi ja yhteenveto on yksinkertainen; On media saanut aikaiseksi melkoisen ennakkoluulojen maailman, Jos Hiv -pos. on virusmäärä alle mittausrajan yli vuoden niin tartuttamisen mahdollisuus nolla. Esimerkkinä Sveitsi joka on tämän asian suhteen maailmassa no 1. Nyt ruotsissa oli tapaus jossa käräjäoikeus tuomitsi Hiv henkilön vaaran aiheuttamisesta ehdottomaan vankeuteen ja hovioikeus puolitti rangaistuksen sekä muutti sen ehdolliseksi, syykin oli selvä virusmäärä oli ollut yli vuoden alle mittausrajan eli vaaranaiheutus oli VÄHÄINEN. Ruotsi on nyt no 2 maailmassa. Hiv ei ole, kun sen oikein hoitaa, ollenkaan "paha". Varmasti ikävä kaveri jos mikä.

• happy1

Näin on!Erittäin hyvä teksti, kun on otettu selvää, ja niin tekeekin normaali sivistynyt lukutaitoinen käsityskykyinen ihminen. Älkää olko apinoita, vaikka apinoista tartunta lähtikin aikanaan.Nykyaikainen lääkitys on hyvä, ja lääketiede takoo tuloksia joka osa-alueella.Syöpähoitoihin ja diabeetekseen verrattavan hoidon edistyksellisyys Hiv:ssä on jopa parempi. Ei pidä unohtaa, että lääkityksellä pidetään virukset alhaalla.Käytännössä pois/mittaamattomissa, ja ihminen on "terveen" ihmisen elimistössä niin kauan kunnes laiminlyö lääkkeensä säännöllisesti.Positiivinen on myös jatkuvassa seurannassa verikokein kerran 6 kk:ssa,eli yleensä ns.normiihmisiä terveempää porukkaa arvoiltaan muutenkin,kun on säännöllisessä seurannassa.Tässä tulee nyt se seksisuhteen/suhteen luottamuksen kulmakivi ja realiteetit.On persoonakohtainen kysymys,kuka käy seurannoissa ja huolehtii itsestään ja verikokeistaan.Kaikki ei,jotkut todella hyvin ja elävät normaalia elämää hamaan vanhuuteen.

• Miksi tämä on näin?

Mun mielestä on aika jännää, että HIV-positiivisuudestaan tietoisen (ja näin ollen osaa varoa!) henkilön PITÄÄ ILMOITTAA SEKSIKUMPPANEILLE ENNEN SEKSIÄ TARTUNNASTAAN, mutta testeissä käymättömän (ja näin ollen voi hyvinki olla HIVN:n kantaja!!!!) EI tarvi ilmoittaa seksikumppanilleen, ettei ole käynyt testeissä, eikä siis tiedä onko positiivinen vai ei! Tässä on kyllä jotain melko pahasti pielessä ja asiasta pitäisi oikeastaan kannella oikeuskanslerille.... Testissä käymättömiltä täytyy alkaa vaatimaan samaa ilmoitusvelvollisuutta!

• 98546kgij
    • Tämä ei ole muuttunu
    • Olisko totta

Niin mies teurastetaan välittömästi ja toinen sukupuoli, joka kantaa välimeren eteläpuolelta sen kun kerkiää ko statusta ei ole koskaan tehnyt mitään väärin !! Nainen on aina uhri ja suomi mies on suuren suuri konna ! Ottakaa ihmiset selvää asioista ennen kuin teurasta suomimiehen, kun kohteen pitäisi olla ihan muualla. Ensin oli apina sitten sen seuralainen ja sen jälkeen vasta tuli valakooset mukaan,

• happy1

Ollaan naitu jo yli kymmenen vuotta ilman kumia.Tartuntaa ei ole.Toinen nega,toinen posi:)Souuuuu, positiivista elämänasennetta.Sitä TE tarvitsette.Ja muistakaa siellä pippeli pystyssä vehdatessa, että seksikumppanit kiertää. Kun nait yhtä,nait kaikkia niitä 10,maybeeee 100, edellistä, jos vehtasit kerrankin juupassa ilman kumia:)Eikä tartte EDES käydä SÄKÄ,dii.

• Positiivinen1

No huh, olipa tämä viestiketju poikinut kommentteja. Aika masentavaa luettavaa suurin osa. Onneksi mukana oli myös asiallisiakin kirjoituksia. Omalta osaltani kerroin asiasta ja olemme edelleen yhdessä. Saan olla onnellinen, että olen kohdannut ymmärtävän ja hyväksyvän ihanan ihmisen.

• Muista kuitenkin

Pidä mielessäsi kuitenkin sellainen seikka, että tämä tyyppi voi haastaa sut millon tahansa käräjille tuon kertomattomuuden takia. Riski on suurimmillaan mahdollisen eron yhteydessä...!

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5377
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      556
      1947
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1120
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1028
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      973
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      941
    7. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      59
      880
    8. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    9. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      50
      823
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      748
    Aihe