Mikähän mahtaa olla vikana, kun tuo vanha Wallas 1600 ääntelee palaessaan. Kurahtelee ja volisee, isommalla teholla ääni on jo häiritsevän kova. Pakoputki nokeentuu aika tavalla yön aikana myös. Syötöt/puhallinopeus pielessä?
Wallas 1600 ääntelee
9
375
Vastaukset
- Ja taas lämpiää
Varmaan auttaisi ostaa huoltosarja ja vaihtaa "sydän" ja tiivisteet. Helppo homma kun noudattaa ohjeita, eikä räjäytä koko Wallasta osiin, kuten minä tein. Onnistuin silti!
... ja jos ei auta, niin sitten pitäisi säätää paloarvot kohdilleen. Voi olla, että huoltosarjan vaihto auttaa hetkeksi. Paloilmapuhallin voi myös olla väsähtänyt ja sippaamispisteessä. Se on halpa komponentti se.
Itse itselleni vielä vastaten. Se ei ole se paloilmapuhallin, joka siellä ulisee, vaan se huonosti ja väärin palava liekki. Ja jos paloilmapuhallin on sippaamassa se liekki ulisee sen vuoksi. Eli se paloilmapuhallin ei pidä kuin korkeintaan sirinää.
- Siiven irrotus
Miten paloilmapuhaltimen siipi irtoo? Kai tuo lämmitin on ihan toimiva jos vaan paloilmapuhallin olisi luotettava. Harjattoman puhaltimen jos siihen saisi niin olisihan se hienoo.
Siiven irrotus kirjoitti:
Miten paloilmapuhaltimen siipi irtoo? Kai tuo lämmitin on ihan toimiva jos vaan paloilmapuhallin olisi luotettava. Harjattoman puhaltimen jos siihen saisi niin olisihan se hienoo.
Vanha alkuperäinen siipipyörä on lukitenesteellä kiinnitetty akselille. Messinkikeskiötä voi lämmittää vaikkapa juottimella niin irtoaa. Pyörä tosin useimmiten tärväytyy mutta ei sillä ole väiä koska se joka tapauksessa lieppaisi. Tarvitaan uusi moottori, nykymallia oleva siipipyörä ja akselille kiinnityksessä tarvittava puristava seegerirengas. Muistelen että seegeri on tilattava/ostettava erikseen. pyörä vain painetaan akselille sopivaan syvyyteen ja laitetaan ao. pihdeillä lukko paikoilleen keskiöön.
Moottorin vaihdosta vielä: Kannattaa vanhan moottorin paikallaan ollessa merkitä pyörintäsuunta vaikka tussilla. Tämä siksi että moottorin napaisuusmerkinnät ovat aika pientä pränttiä ja moottorin mallikin on välillä kerinnyt muuttua. Näin tehden on suunta helppo tarkistaa vaihdon jälkeen.
Sitten vielä: jos vanha moottori oli alkuperäistä mallia ei pidä käyttää sen kiinnitysruuveja. Ne ovat liian pitkät uudempaan moottoriin ja ulottuvat ankkuriin (ei veneen, heh,heh) asti ja rikkovat sen.
- Wallas Welho
Äänenvaimennin on hajalla.
- tyujklö
Sellaista ei tuossa ole eikä tarvita.
Kun tässä nyt Wallas 1600 tuli puheeksi voidaan mainita ko. mallin eräs erikoisuus joka ei kuitenkaan liity tähän paloääni-aiheeseen.
Muusta petrooli-malliperheestä poiketen W1600:seen on sisäänrakennettu paloilmapuhaltimen valvonta.Se valvoo paloilmapuhaltimen moottorin virtaa ja jos se putoaa tietyn rajan alapuolelle polttoainepumppu pysähtyy ja liekki sammuu. Pääpuhaltimet pyörivät edelleen.
Tämä systeemi on suuniteltu estämään savun sisällepääsyä häiriötilanteessa, paloilma-ja raitisilmapuhaltimien imuaukothan ovat melko lähekkäin.
Koska paloilmamoottori tässä käytössä pyörii huomattavasti pienemmillä käyttöjännitteillä kuin mitä moottorin valmistaja on määritellyt nimelliskäyttöjännitteeksi on kollektorin itsepuhdistusominaisuus myös pienempi. Tämä johtaa siihen että polttoainepumppu voi aivan yllättäen pusähtyä vaikka puhallinmoottori olisi sinänsä kunnossa.
Jos näin käy eikä ylilämpösuojan kuittaaminen (oikeassa kyljessäoleva kuminappi) auta voi kokeilla seuraavaa:
Irroitetaan elektroniikkakortin yläreunassa oleva liitin kortilta ja syötetään apujohdoilla 12V liittimen niihin johtoihin mitkä menevät paloilmapuhaltimelle, muistaakseni puna-siniset liittimen vasemmassa laidassa. Näkeehän sen joka tapauksessa kun alimmainen uhallin pyörii ja kaksi ylempää eivät. Annetaan hurista näin parikymmentä minuuttia. Tätä tehdessä luonnollisesti ei poltto saa olla päällä. Usein tämä temppu auttaa.Tuo 1600 ei mikään tähtilaite ole wallaksen lämmititmien sarjassa, mutta se muoto on monelle kiva. Vie vähän tilaa ja saa puhaltamaan laipion molemmalle puolelle. Korvaavaa ei oikein löydy tuohon tilaan. Olipa yksi kaveri modannut toimimaan sen 1800T:n uudemmalla piirikortilla. Joskus olen funtsinut, jos tulisi joku "raato" pöydälle, ja olis aikaa, voisi kokeilla rakennella siitä modernin mailman ihmeen vaikka harjattomilla keskipakopuhaltimilla jne.
Tuolle lämppärille on mun kotisivuilla ollut jo toista kymmentä vuotta manuaali saatavilla. Sieltäkin voi käydä vilkaisemassa.
http://www.mikavanhala.fi/venesivut/lampparit/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233500- 122316
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301463- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101291- 141236