RAKKAUS, jonka Jumala vuodattaa sydämiimme

Fariseukset sanoivat: "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon."
Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden
hän kirjoitti teille tämän säädöksen." Ja sitten Jeesus sanoi:
"Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

Rakkauden sijasta Mooses salli kovasydämisyyttä.
Hän salli miehen jopa erota vaimostaan.
Näin siis väliaikaisessa Mooseksen laissa,
joka jäljestä päin lisättiin vartijaksi Israelin kansalle siihen asti,
kunnes lupaus Siemenestä,
joka murskaa käärmeen pään eli synnin vallan, oli täyttyvä.

Sillä Mooseksen laki ei kyennyt vapauttamaan synnistä,
se vain hiukan paljasti sitä ja varjeli näin kansaa täystuholta.
Lain paljastaessa synnin, Israel uhrasi jatkuvasti syntiuhria
vuodattaen viattomain eläinten verta Mooseksen lain mukaisesti.
Mutta Mooseksen laki ja sen mukaiset uhrit,
eivät millään tavoin vapauttaneet ihmistä synnin ja kuoleman laista.

Mooseksen laki paljasti murhaajat ja huorintekijät vain itse teosta.
Mutta kun tuo luvattu Siemen tuli, niin Hän,
joka itse on tuo Jumalan täydellinen laki, Sana, joka oli Jumalan tykönä,
paljasti jokaisen meistä murhaajaksi ja huorintekijäksi.

Mooseksen laki tuomitsi murhaanaja ihmisen, joka otti toisen hengiltä.
Mutta Jeesus sanoi:
"jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion"

Mooseksen laki tuomitsi aviorikoksesta, jos mies makasi toisen vaimon kanssa.
Mutta Jeesus sanoi: " jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä,
on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa."

Mooseksen laissa rima oli siis hyvin alhaalla.
Voisiko vaimoa loukata mikään enemmän kuin aviomiehen vaeltava katse.
Mutta Mooseksen laki ei siitä tuominnut.
Mikä voisi olla murhaavampaa kuin sydämestä tulevat pahat sanat,
mutta Mooseksen laki ei siitä tuominnut.

Paavali todistaa Roomalaiskirjeen alkupuolella,
että jokainen ihminen, niin pakana kuin juutalainenkin,
on Jumalan edessä syyllinen.

Sillä jokaisen ihmisen sydämeen on kirjoitettu Jumalan lain vaatimus.
Ja kaikilla ihmisillä on ympärillään todistus Jumalasta,
niin että he eivät voi millään itseänsä puolustaa,
kun eivät ole Häntä Jumalana kunnioittaneet.

Vanhurskaan Jumalan edessä on niin, että jokainen meistä on syyllinen.
Aivan samoin kuin Aadam otti synnin hedelmän ja söi sen,
olemme mekin kaikki vuorollamme tehneet niin.
Kaikki me olemme syntiä tehneet
ja olemme sen seurauksena Jumalan kirkkautta vailla.

Jumalan pyhä ja vanhurskas laki tuomitsee meidät vääjäämättä.
Mutta Jumalan Rakkaus armahtaa meidät.
Sillä Jumala on itse Pojassaan ottanut päälleen
meille kuuluvan rangaistuksen, ja sovittanut maailman Itsensä kanssa.

"Synnin palkka on kuolema,
mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä
Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."

Synnin ja kuoleman laki on armoton.
Mutta Jumalan Rakkauden eli Jeeuksen tähden
me voimme välttää sen, minkä ansaitsemme,
ja saada lahjaksi sen, mitä emme ansaitse.

Rauhaan tai rakkauteen ei voi pakottaa.
Siihen tarvitaan ihme, jossa Jumala vuodattaa meihin
Rakkautensa Jeesuksessa Kristuksessa.
Ja tuo Rakkaus tekee sen, mihin laki ei pysty.
Se saa meidät rakastamaan Jumalaa yli kaiken,
ja lähimmäistämme niinkuin itseämme.

24

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~tähkäpää~~

      Kertakaikkiaan............sanon! :)

      Siinä oli evankeliumi ja siinä oli lain ja armon tasapaino, sellainen
      tasapaino, jonka Jumalan Sana meille ilmoittaa.

      Gal. 3
      17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota,
      niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
      18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta.
      Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
      19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin
      lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus
      oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
      20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
      21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos
      olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella
      tulisi laista.
      22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu
      oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
      23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa
      varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
      24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me
      uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
      25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
      26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
      27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen
      päällenne pukeneet.
      28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata,
      ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa
      Jeesuksessa.
      29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin
      siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

      Me, jotka olemme pelastuksen vastaanottaneet Jumalan armolahjana
      uskon kautta, olemme lain alta vapaat, mutta miksi?

      Siksi että:
      "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut,
      että hän antoi ainokaisen poikansa,
      ettei yksikään, joka häneen uskoo hukkuisi,
      vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
      Joh. 3:16

      Eilen yritin aloittamassani poistetussa kejussa tuoda esille
      ajallisen perheemme kautta mm. tätä asiaa:
      " tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me
      uskosta vanhurskaiksi tulisimme."

      .....se jäi keskeneräiseksi, kun vieraat saapuivat,
      mutta tässä aloituksessa se on nyt mielestäni
      kokonaisuuteenaan tuotu esille.

      • Tuosta tulikin oikeastaan kaksiosainen yhteinen aloitus.
        Niin hyvä ja tarpeellinen on tuo uloskirjoittamasi
        Galatalaiskirjeen katkelma tuon aloitukseni jatkoksi.

        Tuossa kohden, jossa Paavali mainitsee tuon kasvattajan/valvojan/ohjaajan
        hän puhuu juutalaisena juutalaisille, joille laki oli annettu heitä varjelemaan.

        23. Mutta ennenkuin usko tuli,
        vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen,
        että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

        Mutta nyt kun usko on tullut, niin tuota valvojaa ei enää tarvita.
        Eikä enää ole juutalaista eikä kreikkalaista.
        Nyt me olemme kaikki liitetyt Kristukseen uskon kautta.
        Uskon, jonka perusteella meidät on kastettu Kristukseen.

        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut,
        olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata,
        ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

        Nyt ketään ei enää kasvata laki vaan armo.

        "Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme
        Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
        Hänelle kunnia nyt ja aina iankaikkisuuden päivään!
        Aamen." (2 Piet 3:18)

        Ja nuo mielettömät Galatalaiset olivat langenneet pois armosta.
        Halusivat palata takaisin lain alle.
        Kuten tuon lainaamasi luvun alkujakeet kertovat.


      • ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

        Tuosta tulikin oikeastaan kaksiosainen yhteinen aloitus.
        Niin hyvä ja tarpeellinen on tuo uloskirjoittamasi
        Galatalaiskirjeen katkelma tuon aloitukseni jatkoksi.

        Tuossa kohden, jossa Paavali mainitsee tuon kasvattajan/valvojan/ohjaajan
        hän puhuu juutalaisena juutalaisille, joille laki oli annettu heitä varjelemaan.

        23. Mutta ennenkuin usko tuli,
        vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen,
        että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.

        Mutta nyt kun usko on tullut, niin tuota valvojaa ei enää tarvita.
        Eikä enää ole juutalaista eikä kreikkalaista.
        Nyt me olemme kaikki liitetyt Kristukseen uskon kautta.
        Uskon, jonka perusteella meidät on kastettu Kristukseen.

        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut,
        olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata,
        ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.

        Nyt ketään ei enää kasvata laki vaan armo.

        "Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme
        Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
        Hänelle kunnia nyt ja aina iankaikkisuuden päivään!
        Aamen." (2 Piet 3:18)

        Ja nuo mielettömät Galatalaiset olivat langenneet pois armosta.
        Halusivat palata takaisin lain alle.
        Kuten tuon lainaamasi luvun alkujakeet kertovat.

        Haluan vähän tarkennusta? :)

        Kirjoitat näin:
        >>>>>>>>>>>>>>
        "puhuu juutalaisena juutalaisille, joille laki oli annettu heitä varjelemaan."
        >
        "Ja nuo mielettömät Galatalaiset olivat langenneet pois armosta.
        Halusivat palata takaisin lain alle."


      • ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Haluan vähän tarkennusta? :)

        Kirjoitat näin:
        >>>>>>>>>>>>>>
        "puhuu juutalaisena juutalaisille, joille laki oli annettu heitä varjelemaan."
        >
        "Ja nuo mielettömät Galatalaiset olivat langenneet pois armosta.
        Halusivat palata takaisin lain alle."

        Paavali puhuu tuossa kirjeessään paljon Aabrahamista.
        Ja tavalla, joka edellyttää, että kuulijan täytyy paljon tietää VT:sta.
        Kirjeen sanoma on kaikille, jotka oli onnistuttu viemään Mooseksen lain alle.

        Eli ongelman aiheuttajana olivat ne Jeesukseen uskovat juutalaiset,
        jotka alkoivat vaatia esimerkiksi ympärileikkausta uskoon tulleille pakanoille.
        Ja niin Paavali huudahtaa tuossa kirjeessään jotain veret seisauttavaa:
        "Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!" (Gal 5:12)

        Galatalaiskirjeen kirjoittamisen syys on nimenomaan tämä konflikti,
        jonka juutalaiskrisityt aiheuttivat.


      • ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

        Paavali puhuu tuossa kirjeessään paljon Aabrahamista.
        Ja tavalla, joka edellyttää, että kuulijan täytyy paljon tietää VT:sta.
        Kirjeen sanoma on kaikille, jotka oli onnistuttu viemään Mooseksen lain alle.

        Eli ongelman aiheuttajana olivat ne Jeesukseen uskovat juutalaiset,
        jotka alkoivat vaatia esimerkiksi ympärileikkausta uskoon tulleille pakanoille.
        Ja niin Paavali huudahtaa tuossa kirjeessään jotain veret seisauttavaa:
        "Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!" (Gal 5:12)

        Galatalaiskirjeen kirjoittamisen syys on nimenomaan tämä konflikti,
        jonka juutalaiskrisityt aiheuttivat.

        Juu, kyllä ymmärrän tekstin historiallisen taustan, mutta oletko siis sitö mieltä, ettei sitä voi lukea ja kokea "hengellisesti", siis rinnastaa "hengelliseen juutalaisuuteen"?

        En tiedä, oletko kuullut koskaan, mitä tuolla sanaparilla tarkoitetaan ja osaanko selittää, mitä tarkoitan kaikenkaikkiaan kysymykselläni?

        Vielä ts. Voiko mielestösi kyseistä Galattalaiskirjeen kohtaa rinnastaa hengelliseen elämään meidän pakanoiden kohdalla??


      • ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Juu, kyllä ymmärrän tekstin historiallisen taustan, mutta oletko siis sitö mieltä, ettei sitä voi lukea ja kokea "hengellisesti", siis rinnastaa "hengelliseen juutalaisuuteen"?

        En tiedä, oletko kuullut koskaan, mitä tuolla sanaparilla tarkoitetaan ja osaanko selittää, mitä tarkoitan kaikenkaikkiaan kysymykselläni?

        Vielä ts. Voiko mielestösi kyseistä Galattalaiskirjeen kohtaa rinnastaa hengelliseen elämään meidän pakanoiden kohdalla??

        Mitä Israelin kansan vaiheista on kirjoitettu,
        alkaen sen joutumisesta Egyptin orjuuteen ja sitten sen vapautumisesta,
        ja vaelluksesta kohti luvattua, ja lopulta luvatun maan valloittamisesta,
        ja mitä sitten tapahtuikaan aina Messiaan syntymiseen saakka,
        kaikki tuo on esikuvallista meitä Uuden liiton uskovia varten.

        Esimerkiksi juutalaisille annettu säädös lihan ympärileikkauksesta,
        on esikuva sydämen ympärileikkauksesta.

        Galatalaiskirje on miniatyyri Roomalaiskirjeestä,
        jossa meille julistetaan Armon evankeliumi.

        Sitä lainaten "kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi,
        että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo."


      • ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

        Mitä Israelin kansan vaiheista on kirjoitettu,
        alkaen sen joutumisesta Egyptin orjuuteen ja sitten sen vapautumisesta,
        ja vaelluksesta kohti luvattua, ja lopulta luvatun maan valloittamisesta,
        ja mitä sitten tapahtuikaan aina Messiaan syntymiseen saakka,
        kaikki tuo on esikuvallista meitä Uuden liiton uskovia varten.

        Esimerkiksi juutalaisille annettu säädös lihan ympärileikkauksesta,
        on esikuva sydämen ympärileikkauksesta.

        Galatalaiskirje on miniatyyri Roomalaiskirjeestä,
        jossa meille julistetaan Armon evankeliumi.

        Sitä lainaten "kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi,
        että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo."

        Kiitos!

        Noin itsekin asian ymmärrän, mutta en osannut sitä niin selkeästi ilmaista.

        Mutta ihanaa on se, että kyetään varmistamaan ja vahvistamaan asiat yhteisymmäryksessä, sillä silloin ei vuorovaikutukseen pääse pesiytymään
        mitään väärää olettamusta, joka jollain tavoin heijastuu sitten kaikkeen käymäämme keskusteluun.

        Joten jatkamme ja palaamme varsinaiseen aiheeseen.


    • Voitko tarkentaa

      Aloittaja kirjoittaa: "Ja tuo Rakkaus tekee sen, mihin laki ei pysty. Se saa meidät rakastamaan Jumalaa yli kaiken, ja lähimmäistämme niinkuin itseämme."

      Missä ajassa tuo Jumalaan YLI KAIKEN rakastuminen tapahtuu?

      Tapahtuuko se heti, yhtäkkisesti vai viekö se aikaa? Miten käy synnin tekemisen, lakkaako se kokonaan, kun Jumalaa rakastetaan yli kaiken?

      • Siis tuo Rakkaus on Jeesus.
        Hän on Jumalan Rakkaus,
        joka on tullut asumaan minun sydämeeni.
        Hän kolkutti minun sydämeni ovella. Ja minä avasin oven Hänelle.

        Minä olen rakastunut kaksi kertaa.
        Ensin Jeesukseen.
        Sitten erääseen neitokaiseen.

        Kummallakin kerralla kävi niin, että heti tiesin,
        että tämä suhde ei koskaan tule päättymään.
        Kummallakin kerralla kävi niin,
        että en voinut olla puhumatta Rakkaastani
        sopivassa ja sopimattomassa paikassa.

        Heti alusta alkaen sydämeni sykki kiivaasti aina
        kun luin Rakkaani viestiä minulle.
        Ja olin haljeta onnesta aina kun sain kohdata Rakkaani,
        kokea Rakkaani läsnäolon.

        Näin on edelleenkin.
        Mutta suhteeni Rakkaaseeni on syventynyt.

        PS

        Emme lakkaa synnistä niin,
        että Rakastamme Jumalaa yli kaiken.
        Silloin olisimme omavanhurskauden ja lain alaisuuden tiellä.

        Mutta kun antaudumme Hänen Rakkaudelleen,
        niin tuon Rakkauden syleilyssä ei voi tehdä syntiä.
        Tämä antautuminen tarkoittaa sitä,
        että me jatkuvasti täytymme Hänestä.

        "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno,
        vaan täyttykää Hengellä,
        puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
        veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta
        meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä." (Ef 5)


    • mielipide ...

      Mietin tuossa teidän vuoropuhelua, ymmärtäen sen, mitä puhutte tämän käännöksemme pohjalta, johdattaen uskovia nauttimaan siitä, että Jumala tahtolaki ei ole missään vaiheessa enää "voimassa", koska lihassa ei voi lakia täyttää.
      Myös siinä vaeltaminen on lainalaisuudessa oloa. Eikös niin, ajatuksella, että jos joku haluaa puhua laista, on langennut Kristuksesta pois.

      Tietenkään tässä ei ole oikeutta ketään opettaa, sillä yksi ainut on opettaja tässä ajassa, mutta ajatuksia heitän.
      Opettajan arvo on kaiken yläpuolella, ja me olemme "tavallaan veljiä", tasa-arvoisia.

      Palataan ihmiseen takaisin. Ihminen uskossakin, se on ajansaaton matkanteossa aina riisumassa vanhasta ja sen kuolettamista, .. ... kuinka? Hengen vaelluksen kautta. Ts. Henki vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, mikä on oikein ja väärin.
      Siinä riisutaan, riisutaan siksi, että pelastutaan tärkeimpänä asiana, tästä synnin ruumiista ja .... lain .... tuomiosta..

      Sillä meillä on aina kysymys, että; "milloin me tiedämme, tai tiedät, Hänen tahtonsa". Emme voi mainostaa sitä, että tietäisimme Jumalan tahdon, ellei se ole luettavissa, ja selvästi nähtävissä. Hänen haluamisesta on kyse.

      Siksi on olemassa myös laki, joka on tietoisuudessamme Hänen tahtonsa määreestä. Hengellinen elämä on, sitä, että vaellamme Hengessä.
      Mutta, kuinka paljon vaellamme Hengessä, on taas toinen asia. Siinä tulee esiin tämä meidän synnin ruumis, joka voi saada lain tuomion, sillä synti on Jumalan lain rikkomista. Tuomio lähtee Jumalan huoneesta, eli armoistuimen alla on Jumalan laki. Herran huoneesta emme voi heittää lakia nurkkaan, siksi, että näemme tämän synnin ruumiin olemuksen ja voimattomuuden.

      Muutoin me näyttelemme uskovaisuutta. Toisaalta, olisi aivan kiva päästä sanaan sisälle toisesta näkövinkkelistä, kuin tämän länsimaisen hapattaman näköalan kautta. Sana on Hengen vaikutuksen kautta tullut ja kirjoitusasu ilmeisesti huokuu Aramelais- hebrealaisesta kulttuurista, sen sydämenlyönneistä, ja äidinkielen syvistä sanoituksista. Ja jos me ammennamme sanaa, meidän pitäisi päästä tuohon, sanoisinko oikeasti syntymään siihen, sillä emme taida oikein kaikkia muutoin käsittää ja mitä siitä sitten käännellään muille kielin, niin ollaan hukkatiellä osaltaan. Ei Hengen vaan ihmisjärjen poluilla. Eli hakisin Hengen sisältöä näihin, enkä toisaalta oikein luota Lutherinkaan käännökseen. Se on sovitus kirkon oppiin.

      Mutta, senverran jos tämä antaa myöten pituuden puolesta, niin aihepiiri, Hengessä kulusta, olemisesta, sekä kuulemisesta, olisi mielenkiintoinen.
      Kuulkaa kaikki, mitä HENKI puhuu seurakunnalle. Niin Hengessä oleminen on vastaus tähän "lain" syyttämättömyyteen Kristuksessa. Itseemme ja itsessämme, meistä ei ole mihinkään. Ei lakia täyttämään, eikä elämään niin, että pistäisimme lain nurkkaan ja puhuttaisiin siitä Hengestä siksi, että monen kohdalla kyse onkin henki ja sitä kautta kuitenkin on synnin tähden lain alla. Vai mitäpä mieltä.. ??

      • jplappalainen

        Kiittäkää jeesusta jumalan poikaa. Hänellä on valta tehdä meidtä Jumalan lapsia. Kun Jeesusta rukoilee ja anoo häneltä hänen nimessään niin saa kokea siunauksia ja ihmeet ja merkit ovat totisesti oleva uskovan elämässä. Ihmiset jotka rukoilee Jumalaa.Jeesuksen nimessä ovat väärin tulkinneet uudenliiton ja sen kuka on voimallinen antamaan.


      • Sillä nämä:
        "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse",
        ja mikä muu käsky tahansa,
        ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
        "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
        Sentähden on rakkaus lain täyttämys. (Room 13:9-10)

        Ja tuo Rakkaus on meidän sydämiimme vuodatettu
        Jeesuksessa Kristuksessa.

        Kun Jeesus on astunut purteemme,
        me saamme nostaa purjeet ylös.
        Ja silloin Tuuli vie meitä eteenpäin.
        Vaellamme Hengen voimassa.
        Ja tietenkin pidämme vaarin myös siitä,
        että pysymme Sanan viitoittamalla reitillä.


      • ~~tähkäpää~~
        kalamos kirjoitti:

        Sillä nämä:
        "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse",
        ja mikä muu käsky tahansa,
        ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
        "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
        Sentähden on rakkaus lain täyttämys. (Room 13:9-10)

        Ja tuo Rakkaus on meidän sydämiimme vuodatettu
        Jeesuksessa Kristuksessa.

        Kun Jeesus on astunut purteemme,
        me saamme nostaa purjeet ylös.
        Ja silloin Tuuli vie meitä eteenpäin.
        Vaellamme Hengen voimassa.
        Ja tietenkin pidämme vaarin myös siitä,
        että pysymme Sanan viitoittamalla reitillä.

        Saarnaindeksissä on eräs vanha, vanha Raamattutunti, jossa kuvataan
        tätä samaa, ikäänkuin lossina, joka kuljettaa veden yli siellä, missä ei
        ole tieyhteksiä / siltoja.

        Eli lossin alkupäässä kuin myöskin vastarannalla ovat lujat pilarit
        iskettyinä maahan, joissa on kiinni vaijerit, joiden varassa lossi
        kulkee ja vaikka välillä uimme niinkin syvällä, että nämä vaijerit
        eivät ole näkyvissä ja sydämemmem saattaa iskeä jopa epäusko,
        ovatko ne varmasti siellä ohjaamassa meitä oikeaan, me kuitenkin
        saamme uskossa luottaa niiden siellä olevan ja ohjaavan meidän
        lossiamme kohti määräsataamaamme.

        Lossia ei siis varsinaisesti ohjata lossista käsin itse, vaan kaiken
        aikaansaa ja vaikuttaa vaijerit, joiden varaan lossi on kiinnitettynä,
        kulkemaan edeltävalmistettua reitti, edeltämäärätyn aikataulun
        mukaisesti.

        Ja tämä oli itselleni eräs hienoimpia järjellisiä kuvauksia siitä,
        mitä Jumalan armo ja rakkaus ovat.

        Ne ovat juuri sitä, että me saamme uskaltautua ja luottautua näiden
        vaijerien, Hänen armonsa ja rakkautensa varaan, jotka kuljettavat ja
        ohjaavat meidän elämämme lossia ja niiden varassa me saavutamme
        määränpäämme, sielujemme lopullisen pelastuksen ja näin saamme
        olla mukana lunastettujen joukossa kiitämässä ja ylistämässä eräänä
        päivänä Häntä, joka tämän kaiken on tehnyt ja aikaansaanut.


      • ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Saarnaindeksissä on eräs vanha, vanha Raamattutunti, jossa kuvataan
        tätä samaa, ikäänkuin lossina, joka kuljettaa veden yli siellä, missä ei
        ole tieyhteksiä / siltoja.

        Eli lossin alkupäässä kuin myöskin vastarannalla ovat lujat pilarit
        iskettyinä maahan, joissa on kiinni vaijerit, joiden varassa lossi
        kulkee ja vaikka välillä uimme niinkin syvällä, että nämä vaijerit
        eivät ole näkyvissä ja sydämemmem saattaa iskeä jopa epäusko,
        ovatko ne varmasti siellä ohjaamassa meitä oikeaan, me kuitenkin
        saamme uskossa luottaa niiden siellä olevan ja ohjaavan meidän
        lossiamme kohti määräsataamaamme.

        Lossia ei siis varsinaisesti ohjata lossista käsin itse, vaan kaiken
        aikaansaa ja vaikuttaa vaijerit, joiden varaan lossi on kiinnitettynä,
        kulkemaan edeltävalmistettua reitti, edeltämäärätyn aikataulun
        mukaisesti.

        Ja tämä oli itselleni eräs hienoimpia järjellisiä kuvauksia siitä,
        mitä Jumalan armo ja rakkaus ovat.

        Ne ovat juuri sitä, että me saamme uskaltautua ja luottautua näiden
        vaijerien, Hänen armonsa ja rakkautensa varaan, jotka kuljettavat ja
        ohjaavat meidän elämämme lossia ja niiden varassa me saavutamme
        määränpäämme, sielujemme lopullisen pelastuksen ja näin saamme
        olla mukana lunastettujen joukossa kiitämässä ja ylistämässä eräänä
        päivänä Häntä, joka tämän kaiken on tehnyt ja aikaansaanut.

        Kiitos Jumalalle!!!

        "Näistä kahdesta muuttumattomasta asiasta
        (Jumalan Vala ja Jumalan Sana),
        joissa Jumala ei voi valehdella,
        me näin saamme voimakkaan rohkaisun,
        me, jotka olemme paenneet pitämään kiinni edessämme olevasta toivosta.
        Se toivo on meille kuin sielun ankkuri,
        varma ja luja, ja se ulottuu esiripun sisäpuolelle asti." (Hebr 6:18-19)


      • mielipidettä vielä..
        kalamos kirjoitti:

        Sillä nämä:
        "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse",
        ja mikä muu käsky tahansa,
        ne sisältyvät kaikki tähän sanaan:
        "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa.
        Sentähden on rakkaus lain täyttämys. (Room 13:9-10)

        Ja tuo Rakkaus on meidän sydämiimme vuodatettu
        Jeesuksessa Kristuksessa.

        Kun Jeesus on astunut purteemme,
        me saamme nostaa purjeet ylös.
        Ja silloin Tuuli vie meitä eteenpäin.
        Vaellamme Hengen voimassa.
        Ja tietenkin pidämme vaarin myös siitä,
        että pysymme Sanan viitoittamalla reitillä.

        Anteeksi ystävät, en torpedoi ajatusta, niin tuulesta, kuin Jeesus sydämessä yhtälöstä. Niinhän se pitää olla. Sitten sanotaan se kauhea sana, mutta.

        Mutta, kun arjessa kuuntelee ja näkeekin sitä tuulta ja Jeesusta huulilla, sitä kuulee paljon, mutta ovatko ne vain sanoja, sillä missä usko näkyy? Jokuhan on luvannut näyttää uskonsa teoissa, mutta kuinka?

        Eikö juuri Paavali kirjoita meille siitä toisesta laista, joka vaikuttaa jäsenissämme, synnin ja kuoleman laista. Se näkyy, ja se on meissä.
        Siksi se Henki on oltava, sen olla niin, että on mentävä Hengen mukaan.
        Ei ehkä niin, että odotetaan jotain, jotain tapahtuvaksi, vaan kun tämä ja ” käytän voidellun nimeä, Jeshua, ” Tämä Jeshua tulee todelliseksi, sanoituksesi kielikuvan avulla todeten, tulee sydämeen, niin silloin. On mentävä sen jälkeen Hengen johdatettavaksi.
        Se on vaellusta raamatullisesti. Kun me vaellamme Hengessä, emme lihan himoa täytä, sillä sehän sotii Jumalaa vastaan. Hänen sanaansa vastaan, todettakoon sanan esimerkki.

        Tämän näkee täällä palstoilla kirjoitettuina esimerkkinä aivan selvästi, kun Raamattu "kirjoitettu on" on se Sana, jota pitäisi totella ja uskoa,.
        Sitten joku tunnustaa Jeesusta, mutta se "kirjoitettu on", ei enää olekaan Jumalan sanaa, vaan tarua, ja ihmisen oppi astuu rinnalle, ja jopa taistellaan sen ihmisen sanan edestä.

        Siinä ei ollakaan enää Hengessä, vaan hengessä. Siinä ei pääse häntä ”sanan tulkitsijaa” Henki johdattamaan, epäuskonsa tähden, … ei koko totuuteen, ei opettamaan, koska ei mennä Hengen alle. Henki ei tee eläväksi, ellei haluta. Usko ei näy teoissa, niin ei olla edes Hänen todistajia, vaan todistaja ihmisen kaikkivoipaisuudesta.. Joku muu on jumala, kuin Jumala ja Sana.

        On pysäytetty Raamatullinen Jumalan Sana oman lihansa tasolle ja näin uskomuksensa muokkautuu monien oppien ja sanojen joukkoon. Sillä ei ole painoarvoa.

        Opettaja, Jeshua ei ole saanut opettajan arvonimeä, joka on yli kaiken.
        On pysähdytty tulkintojen joukkoon, tavalla tahi toisella.
        Esimerkkini otin palstalla liikkuvista esimerkeistä, joka on todennettavissa.
        Tällainen kirjoittaja on oman tietonsa tuuliviiri, ja kuinka se tuuleekaan suunnasta ja toisesta.

        On mentävä Hengen alle, kuoltava vanhalle.

        Myös on matkantekijöinä ihmisiä, jotka stoppaavat Sanan mielikuvituksiin, ja se pidetään sanana. Hengelliset romanit ovat tätä monelta osin ja niitä lukevat tulkitsevat sanan tuolta pohjalta ja se lapsenomainen usko pukkiin on valmis.

        Mutta, meidän on uskossa mentävä alueelle, jossa ihminen ei kulje lihassa eikä pysty kulkemaan. Se on Hengen alue ja se on taivaallinen alue.

        Silti vielä olemme täällä Hengen avulla kuolemassa meidän lihallemme, koska epätäydellisyydessä asuu vielä jotain. Hengen alle on alistuttava.
        Vasta se kuoleminen, eli risti tuo meihin sitä, jota Henki voi käyttää voitokkaaseen elämään.

        Meissä sanan mukaan on hengen ruumiimme, joka ei iankaikkisuutta peri, on katoavaisuuden alaisuudessa, se on vihamielisessä suhteessa Hengen kanssa.
        Siksi elämme taistelun keskellä, jopa itsemme kanssa. Se on ymmärrettävä, ettei ala tekemään yhtälöä oman ja Jeshuan Hengen kanssa. Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Tämä liharuumis, sielullinen ruumis, mitä nimitystä nyt käytetään, on katoavaisuuden alla. Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava.
        Siksi sen on kuoltava, että Jeshuan Henki voi vallata sydämen ja se silloin on lain loppu. Tämän kuoleman kautta, vaelletaan Hengessä, ja se on kova läksy, jos sitä ei tiedä.
        Laitetaan piste tähän, ettei tule liian pitkä. Mutta miettikääs jokainen tykönänne, kun luette noita keskusteluita.

        Niin Henki tekee eläväksi.... .


      • Room 5:1-5
        mielipidettä vielä.. kirjoitti:

        Anteeksi ystävät, en torpedoi ajatusta, niin tuulesta, kuin Jeesus sydämessä yhtälöstä. Niinhän se pitää olla. Sitten sanotaan se kauhea sana, mutta.

        Mutta, kun arjessa kuuntelee ja näkeekin sitä tuulta ja Jeesusta huulilla, sitä kuulee paljon, mutta ovatko ne vain sanoja, sillä missä usko näkyy? Jokuhan on luvannut näyttää uskonsa teoissa, mutta kuinka?

        Eikö juuri Paavali kirjoita meille siitä toisesta laista, joka vaikuttaa jäsenissämme, synnin ja kuoleman laista. Se näkyy, ja se on meissä.
        Siksi se Henki on oltava, sen olla niin, että on mentävä Hengen mukaan.
        Ei ehkä niin, että odotetaan jotain, jotain tapahtuvaksi, vaan kun tämä ja ” käytän voidellun nimeä, Jeshua, ” Tämä Jeshua tulee todelliseksi, sanoituksesi kielikuvan avulla todeten, tulee sydämeen, niin silloin. On mentävä sen jälkeen Hengen johdatettavaksi.
        Se on vaellusta raamatullisesti. Kun me vaellamme Hengessä, emme lihan himoa täytä, sillä sehän sotii Jumalaa vastaan. Hänen sanaansa vastaan, todettakoon sanan esimerkki.

        Tämän näkee täällä palstoilla kirjoitettuina esimerkkinä aivan selvästi, kun Raamattu "kirjoitettu on" on se Sana, jota pitäisi totella ja uskoa,.
        Sitten joku tunnustaa Jeesusta, mutta se "kirjoitettu on", ei enää olekaan Jumalan sanaa, vaan tarua, ja ihmisen oppi astuu rinnalle, ja jopa taistellaan sen ihmisen sanan edestä.

        Siinä ei ollakaan enää Hengessä, vaan hengessä. Siinä ei pääse häntä ”sanan tulkitsijaa” Henki johdattamaan, epäuskonsa tähden, … ei koko totuuteen, ei opettamaan, koska ei mennä Hengen alle. Henki ei tee eläväksi, ellei haluta. Usko ei näy teoissa, niin ei olla edes Hänen todistajia, vaan todistaja ihmisen kaikkivoipaisuudesta.. Joku muu on jumala, kuin Jumala ja Sana.

        On pysäytetty Raamatullinen Jumalan Sana oman lihansa tasolle ja näin uskomuksensa muokkautuu monien oppien ja sanojen joukkoon. Sillä ei ole painoarvoa.

        Opettaja, Jeshua ei ole saanut opettajan arvonimeä, joka on yli kaiken.
        On pysähdytty tulkintojen joukkoon, tavalla tahi toisella.
        Esimerkkini otin palstalla liikkuvista esimerkeistä, joka on todennettavissa.
        Tällainen kirjoittaja on oman tietonsa tuuliviiri, ja kuinka se tuuleekaan suunnasta ja toisesta.

        On mentävä Hengen alle, kuoltava vanhalle.

        Myös on matkantekijöinä ihmisiä, jotka stoppaavat Sanan mielikuvituksiin, ja se pidetään sanana. Hengelliset romanit ovat tätä monelta osin ja niitä lukevat tulkitsevat sanan tuolta pohjalta ja se lapsenomainen usko pukkiin on valmis.

        Mutta, meidän on uskossa mentävä alueelle, jossa ihminen ei kulje lihassa eikä pysty kulkemaan. Se on Hengen alue ja se on taivaallinen alue.

        Silti vielä olemme täällä Hengen avulla kuolemassa meidän lihallemme, koska epätäydellisyydessä asuu vielä jotain. Hengen alle on alistuttava.
        Vasta se kuoleminen, eli risti tuo meihin sitä, jota Henki voi käyttää voitokkaaseen elämään.

        Meissä sanan mukaan on hengen ruumiimme, joka ei iankaikkisuutta peri, on katoavaisuuden alaisuudessa, se on vihamielisessä suhteessa Hengen kanssa.
        Siksi elämme taistelun keskellä, jopa itsemme kanssa. Se on ymmärrettävä, ettei ala tekemään yhtälöä oman ja Jeshuan Hengen kanssa. Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Tämä liharuumis, sielullinen ruumis, mitä nimitystä nyt käytetään, on katoavaisuuden alla. Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava.
        Siksi sen on kuoltava, että Jeshuan Henki voi vallata sydämen ja se silloin on lain loppu. Tämän kuoleman kautta, vaelletaan Hengessä, ja se on kova läksy, jos sitä ei tiedä.
        Laitetaan piste tähän, ettei tule liian pitkä. Mutta miettikääs jokainen tykönänne, kun luette noita keskusteluita.

        Niin Henki tekee eläväksi.... .

        Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet,
        niin meillä on rauha Jumalan kanssa
        meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon,
        jossa me nyt olemme,
        ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

        Eikä ainoastaan se,
        vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset,
        sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
        mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä,
        ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
        mutta toivo ei saata häpeään;
        sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme
        Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.


      • mielipidettä vielä.. kirjoitti:

        Anteeksi ystävät, en torpedoi ajatusta, niin tuulesta, kuin Jeesus sydämessä yhtälöstä. Niinhän se pitää olla. Sitten sanotaan se kauhea sana, mutta.

        Mutta, kun arjessa kuuntelee ja näkeekin sitä tuulta ja Jeesusta huulilla, sitä kuulee paljon, mutta ovatko ne vain sanoja, sillä missä usko näkyy? Jokuhan on luvannut näyttää uskonsa teoissa, mutta kuinka?

        Eikö juuri Paavali kirjoita meille siitä toisesta laista, joka vaikuttaa jäsenissämme, synnin ja kuoleman laista. Se näkyy, ja se on meissä.
        Siksi se Henki on oltava, sen olla niin, että on mentävä Hengen mukaan.
        Ei ehkä niin, että odotetaan jotain, jotain tapahtuvaksi, vaan kun tämä ja ” käytän voidellun nimeä, Jeshua, ” Tämä Jeshua tulee todelliseksi, sanoituksesi kielikuvan avulla todeten, tulee sydämeen, niin silloin. On mentävä sen jälkeen Hengen johdatettavaksi.
        Se on vaellusta raamatullisesti. Kun me vaellamme Hengessä, emme lihan himoa täytä, sillä sehän sotii Jumalaa vastaan. Hänen sanaansa vastaan, todettakoon sanan esimerkki.

        Tämän näkee täällä palstoilla kirjoitettuina esimerkkinä aivan selvästi, kun Raamattu "kirjoitettu on" on se Sana, jota pitäisi totella ja uskoa,.
        Sitten joku tunnustaa Jeesusta, mutta se "kirjoitettu on", ei enää olekaan Jumalan sanaa, vaan tarua, ja ihmisen oppi astuu rinnalle, ja jopa taistellaan sen ihmisen sanan edestä.

        Siinä ei ollakaan enää Hengessä, vaan hengessä. Siinä ei pääse häntä ”sanan tulkitsijaa” Henki johdattamaan, epäuskonsa tähden, … ei koko totuuteen, ei opettamaan, koska ei mennä Hengen alle. Henki ei tee eläväksi, ellei haluta. Usko ei näy teoissa, niin ei olla edes Hänen todistajia, vaan todistaja ihmisen kaikkivoipaisuudesta.. Joku muu on jumala, kuin Jumala ja Sana.

        On pysäytetty Raamatullinen Jumalan Sana oman lihansa tasolle ja näin uskomuksensa muokkautuu monien oppien ja sanojen joukkoon. Sillä ei ole painoarvoa.

        Opettaja, Jeshua ei ole saanut opettajan arvonimeä, joka on yli kaiken.
        On pysähdytty tulkintojen joukkoon, tavalla tahi toisella.
        Esimerkkini otin palstalla liikkuvista esimerkeistä, joka on todennettavissa.
        Tällainen kirjoittaja on oman tietonsa tuuliviiri, ja kuinka se tuuleekaan suunnasta ja toisesta.

        On mentävä Hengen alle, kuoltava vanhalle.

        Myös on matkantekijöinä ihmisiä, jotka stoppaavat Sanan mielikuvituksiin, ja se pidetään sanana. Hengelliset romanit ovat tätä monelta osin ja niitä lukevat tulkitsevat sanan tuolta pohjalta ja se lapsenomainen usko pukkiin on valmis.

        Mutta, meidän on uskossa mentävä alueelle, jossa ihminen ei kulje lihassa eikä pysty kulkemaan. Se on Hengen alue ja se on taivaallinen alue.

        Silti vielä olemme täällä Hengen avulla kuolemassa meidän lihallemme, koska epätäydellisyydessä asuu vielä jotain. Hengen alle on alistuttava.
        Vasta se kuoleminen, eli risti tuo meihin sitä, jota Henki voi käyttää voitokkaaseen elämään.

        Meissä sanan mukaan on hengen ruumiimme, joka ei iankaikkisuutta peri, on katoavaisuuden alaisuudessa, se on vihamielisessä suhteessa Hengen kanssa.
        Siksi elämme taistelun keskellä, jopa itsemme kanssa. Se on ymmärrettävä, ettei ala tekemään yhtälöä oman ja Jeshuan Hengen kanssa. Niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. Tämä liharuumis, sielullinen ruumis, mitä nimitystä nyt käytetään, on katoavaisuuden alla. Se sielu joka syntiä tekee sen on kuoltava.
        Siksi sen on kuoltava, että Jeshuan Henki voi vallata sydämen ja se silloin on lain loppu. Tämän kuoleman kautta, vaelletaan Hengessä, ja se on kova läksy, jos sitä ei tiedä.
        Laitetaan piste tähän, ettei tule liian pitkä. Mutta miettikääs jokainen tykönänne, kun luette noita keskusteluita.

        Niin Henki tekee eläväksi.... .

        Kirjoitat pitkiä viestejä,
        mutta minä en oikein tavoita, mitä yrität sanoa.

        Voisitko tiivistää ihan muutamaan riviin sen,
        mitä on sydämelläsi liittyen ketjun aiheeseen,
        joka ketjun otsikon mukaisesti on
        RAKKAUS, jonka Jumala vuodattaa sydämiimme.

        "Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme
        Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu." (Room 5:5)


    • "Kristuksessa Jeesuksessa
      ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus,
      vaan Rakkauden kautta vaikuttava usko." (Gal 5:6)

      Jumalan silmissä vain
      Hänen armonsa vaikuttamat teot ovat arvokkaita.

      Häntä ilahduttaa vain se usko,
      joka on kätketty Hänen agape-rakkauteensa.

      Ja tuo Jumalan Rakkaus taasen on kätketty Jeesukseen.
      "ja meidän Herramme armo oli ylen runsas,
      vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa." (1 Tim 1:14)

      • >>>Rakkauden kautta vaikuttava usko." (Gal 5:6)


      • jaikali kirjoitti:

        >>>Rakkauden kautta vaikuttava usko." (Gal 5:6)

        Todellakin. Tuo Korinttolaiskirjeen luku alkaa
        taivaita hipovalla tekojen luettelolla,
        jonka saldona on kuitenkin plus-miinus nolla.

        1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä,
        mutta minulla ei olisi rakkautta,
        olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja
        ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon,
        ja vaikka minulla olisi kaikki usko,
        niin että voisin vuoria siirtää,
        mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi,
        ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi,
        mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

        Sitten tuo luku jatkuu heti perään kertoen Agape-Rakkaudesta.
        Ja nyt. Tuossa katkelmassa tuo Agape-Rakkaus on Jeesus.

        4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä;
        rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu,
        ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8. Rakkaus ei koskaan häviä

        Uskonsuhde Jeesukseen tekee mahdolliseksi sen,
        että tuo Agape-Rakkaus eli Jeesus voi näin ilmetä myös meissä.
        Ja silloin me olemme Kristuksen kirje.
        Silloin maailma voi nähdä Jeesuksen.


      • jaikalii
        kalamos kirjoitti:

        Todellakin. Tuo Korinttolaiskirjeen luku alkaa
        taivaita hipovalla tekojen luettelolla,
        jonka saldona on kuitenkin plus-miinus nolla.

        1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä,
        mutta minulla ei olisi rakkautta,
        olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
        2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja
        ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon,
        ja vaikka minulla olisi kaikki usko,
        niin että voisin vuoria siirtää,
        mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
        3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi,
        ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi,
        mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

        Sitten tuo luku jatkuu heti perään kertoen Agape-Rakkaudesta.
        Ja nyt. Tuossa katkelmassa tuo Agape-Rakkaus on Jeesus.

        4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä;
        rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu,
        ei muistele kärsimäänsä pahaa,
        6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
        7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
        8. Rakkaus ei koskaan häviä

        Uskonsuhde Jeesukseen tekee mahdolliseksi sen,
        että tuo Agape-Rakkaus eli Jeesus voi näin ilmetä myös meissä.
        Ja silloin me olemme Kristuksen kirje.
        Silloin maailma voi nähdä Jeesuksen.

        >>>Agape-Rakkaus eli Jeesus voi näin ilmetä myös meissä.


    • ~~tähkäpää~~

      http://www.youtube.com/watch?v=ku_yAbY5Wgw

      "Rakkaus on lahja Jumalan......"

      "Me rakastamme, koska Hän on ensin rakastanut meitä......"

      "Anna meille voimaa rakastaa....."

      Sitä itse rukoilen tämänkin päivän alkuun, sillä vain Jumala voi antaa meille sitä rakkautta, joka on väkevämpi kuolemaa.

      Hänen rakkauttaan meitä ihmisiä kohtaan, ei mikään voi sammutaa eikä hukuttaa! Se on valtava kiitoksen aihe ja myöskin turvaköysi, johon tarttumalla me tiedämme olevamme turvassa, sillä Hän rakasti niin paljon, että antoi rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen kuolemaan, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi.

      Voi kun tämän sanoman osaisimme niin rakkaudella tuoda kaikkien tiettäväksi, että sen jokainen voisi ja kykenisi vastaanottamaan ja siihen tarttumalla löytämään todellisen Rakkauden lähteen, Jeesuksen Kristuksen.

      • HL 217 (kerto)

        Vie maailman äärihin asti
        Viesti Golgatan Rakkauden,
        Se kerro niin armahtavasti,
        Että kaikki vois uskoa sen.


    • Pietari oli uhonnut antavansa vaikka henkensä Jeesuksen edestä.
      Ja aikanaan koittaa hiljainen hetki,
      jolloin Jeesus tekee Pietarille kysymyksen.
      "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua ..." (Joh 21:15)

      Suomalaistakin käännöstä lukiessa voisi luulla,
      että Pietarin vastaus on myönteinen.
      Tosiasiassa Pietari käyttää eri juurta olevaa ilmaisua kuin Jeesus.
      Jeesus kysyy pyyteetöntä ja Jumalallista agapea,
      Pietari tarjoaa omistushaluista ja kiinnipitävää filiaa.

      Kolmannella kerralla Jeesus ottaakin käyttöön Pietarin käyttämän ilmaisun.
      Ja Pietari tulee murheelliseksi.
      Eikä hän Jeesuksen kieltäneenä enää kehtaa puhua edes filiasta.
      Saatikka, että Pietarilla sen enempää kuin kellään ihmisellä
      itsessään voisi olla Jumalallista agape-rakkautta.

      Jumala on Rakkaus.
      Ja koska olemme syntyneet uudesti ylhäältä, Hengestä,
      meillä on yhteys Hänen kanssaan.
      Ja niin meille on mahdollista tehdä jotakin Agapen vaikuttamana.
      "Kaikki, mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa" (1 Kor 16:14)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3437
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3117
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2614
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2366
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1637
    Aihe